Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.342.422 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xumpy
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-02-2021
Hallo Tweakers,

In een topic onder het youless forum probeer ik een betere manier te vinden om mijn stroomverbruik te meten.
xumpy in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Het probleem is vooral dat ik zo nog een oude meter heb in een pvc kast waar dat mijn youless niet echt op kan meten omdat de afstand te groot is en het streepje een rode kleur heeft.
Daarmee zou ik graag een extra KwH meter willen aansluiten.
Ik heb er 1 gevonden die youless zelf verkoopt. Deze zou ik zeker kunnen gebruiken: http://youless.nl/winkel/...e-din-rail-kwh-meter.html

Nu is mijn vraag. Mijn stoppenkast is redelijk verouderd zoals je op deze foto kunt zien: https://ibb.co/hKbikQ
Mag ik een kabel (3 fase) van de aardschakelaar zijn uitgang buiten de stoppenkast brengen.
Deze kabel sluit ik dan aan op een 3 fase KwH meter en dan leg ik een kabel terug van de uitgang van deze 3 fase meter in de stoppenkast.

Ik zou dit het liefst na de aardschakelaar doen omdat de kabels ervoor precies lang genoeg zijn en uit een verzegelde kast van infrax komen.

Mijn stroom is afgekeurd maar ik heb nog een jaar om dit in orde te maken. Ik zou toch al liever eerder willen beginnen met mijn stroom te kunnen meten. De KwH meter kan ik later nog in een nieuwe stoppenkast aansluiten.

Elk voorstel dat ik kan doen is goed. Hartelijk dank voor tips ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
xumpy schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:51:

Mijn stroom is afgekeurd maar ik heb nog een jaar om dit in orde te maken. Ik zou toch al liever eerder willen beginnen met mijn stroom te kunnen meten. De KwH meter kan ik later nog in een nieuwe stoppenkast aansluiten.

Elk voorstel dat ik kan doen is goed. Hartelijk dank voor tips ;)
Is het dan niet gewoon voordeliger om nu een nieuwe kast te bestellen, in plaats van nu een los kastje voor ernaast, en dan over een jaar alsnog de hele kast ???

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@xumpy
Neem die dubbele....
Plaats genoeg!
https://www.groepenkastbe...-HAF-groepenkasten-3-Fase

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
@xumpy is Belg (gezien de netbeheerder Infrax is). Daar gelden volgens mij wat strengere normen voor zelf aan de elektrische installatie knutselen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xumpy
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-02-2021
Ja het probleem is dat ik inderdaad dit allemaal nog moet vervangen maar ik hier nog 1 jaar de tijd voor heb.
Er zijn redelijk wat opmerkingen aan de stroom bij mij dus ik wil dit laten doen door een elektriciën.

Ik heb de KwH meter al besteld dus financieel maakt het ook al nier meer uit ;)
Dat kastje mag van mij perfect langs mijn bestaande kast hangen hoor. Ook later als er een nieuwe kast komt.
De vraag is, mag dit allemaal wel? Mag ik zomaar na de aardschakelaar die meter plaatsen met kabels die buiten mijn huidige groepenkast gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
xumpy schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 20:51:
Ja het probleem is dat ik inderdaad dit allemaal nog moet vervangen maar ik hier nog 1 jaar de tijd voor heb.
Er zijn redelijk wat opmerkingen aan de stroom bij mij dus ik wil dit laten doen door een elektriciën.

Ik heb de KwH meter al besteld dus financieel maakt het ook al nier meer uit ;)
Dat kastje mag van mij perfect langs mijn bestaande kast hangen hoor. Ook later als er een nieuwe kast komt.
De vraag is, mag dit allemaal wel? Mag ik zomaar na de aardschakelaar die meter plaatsen met kabels die buiten mijn huidige groepenkast gaan?
Die elektriciteitsmeter is ook niet echt indrukwekkend... 3x25A. Wat is je hoofdaansluiting ?

Voor 15 euro meer heb je hier een meter die tot 3x100A gaat. Lijkt me toch iets veiliger als je meer hebt of je ooit gaat verzwaren...

[ Voor 11% gewijzigd door Oekiejoekie op 26-07-2017 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Oekiejoekie schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 20:55:
[...]

Die elektriciteitsmeter is ook niet echt indrukwekkend... 3x25A. Wat is je hoofdaansluiting ?

Voor 15 euro meer heb je hier een meter die tot 3x100A gaat. Lijkt me toch iets veiliger als je meer hebt of je ooit gaat verzwaren...
De meter die hij linkt gaat tot 80A, dat is toch genoeg?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
TD-er schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 22:00:
[...]

De meter die hij linkt gaat tot 80A, dat is toch genoeg?
Excuus, had naar het plaatje gekeken. Daar leek het door een wat onscherpe foto lager op de meter te staan...

Ik weet ook niet wat in Belgie een "normale" huisaansluiting is. In Nederland is dat 3x25, en daarboven woekertarieven... Ik heb even op de site van Infrax gekeken, maar daar vind ik er niks over. Wellicht een Belg die daar wat over kan vertellen ?

[ Voor 25% gewijzigd door Oekiejoekie op 26-07-2017 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 22:34
Door de aannemer van mijn nieuwbouwhuis is er een PV groep aangelegd. Deze is in de groepkast aangesloten en is deze 16A 1 polige schakelaar met C karakteristiek.

Helaas heeft deze verbinding maar 1 fasedraad.

Omdat ik een 3 fase omvormer aan wil sluiten op zolder dacht ik eraan om 2 fasedraden bij te trekken (eerst 3 draden eruit en dan alle 5 in een keer erdoorheen trekken).

Om deze in de meterkast aan te sluiten wil ik dan 2 dezelfde automaten bijplaatsen en deze verbinden met een krachtbrug.
Zie ik nog iets over het hoofd?

Alternatief zou een 3P1N automaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TRG550 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 22:18:
Door de aannemer van mijn nieuwbouwhuis is er een PV groep aangelegd. Deze is in de groepkast aangesloten en is deze 16A 1 polige schakelaar met C karakteristiek.
Dit is een 2 polige schakelaar, de nul wordt meegeschakeld. Hij beveiligt wel slechts 1 pool (de fase).

Omdat ik een 3 fase omvormer aan wil sluiten op zolder dacht ik eraan om 2 fasedraden bij te trekken (eerst 3 draden eruit en dan alle 5 in een keer erdoorheen trekken).

Om deze in de meterkast aan te sluiten wil ik dan 2 dezelfde automaten bijplaatsen en deze verbinden met een krachtbrug.
Ja, je ziet over het hoofd dat die brug alleen op ABB Flexomaten past, jij hebt automaten van Eaton.

Heb je verder wel een drie fasen kast? Zit deze groep achter een aardlekschakelaar? Is dit een 2 polige of een 4 polige?
Dat lijkt me alvast een beter plan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-10 11:49
Ik zit met een situatie waar ik het antwoord niet op kan vinden:

Er zijn 2 groepenkasten in een woning. Op de BG komt de hoofdaansluiting binnen, boven in het huis staat de 2e groepenkast (onderverdeler). Het gaat om een 3 fase aansluiting (3x25A) en de bovenste verdeler die doet de helft van het huis voeden.

Nu moet ik die 2 kasten natuurlijk met elkaar verbinden. Moet ik dat met 6mm2 massief VD draad doen, of mag dat ook met soepel montage snoer zoals :

https://www.sandervunderi...tagesnoer-6mm2-blauw.html

Dan nog een 2e vraag: Welke kleur moeten deze kabels dan hebben is dat Groen/geel en 3x zwart. Of zwart/grijs/bruin/geelgroen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:12

Illusion

(the art of)

TRG550 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 22:18:

Je ziet over het hoofd dat je:

A) waarschijnlijk een 16mm buis hebt. En daar kan en mag je niet zomaar een krachtaansluiting doorheen trekken. Dit heeft met de warmteontwikkeling te maken.

B.) mogelijk enkelfase aardlekschakelaars hebt, en die moet vervangen door danwel aanvullen met een 3fase aardlekschakelaar.

C)mogelijk geen 3 fasen aansluiting van de netbeheerder binnen krijgt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:41
Illusion schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 01:03:

A) waarschijnlijk een 16mm buis hebt. En daar kan en mag je niet zomaar een krachtaansluiting doorheen trekken. Dit heeft met de warmteontwikkeling te maken.

B.) mogelijk enkelfase aardlekschakelaars hebt, en die moet vervangen door danwel aanvullen met een 3fase aardlekschakelaar.

Ik denk dat alledrie niet zo is, aangezien hij over nieuwbouw schrijft. Volgens mij passen de aannemers daar ook alleen nog maar 19mm buis toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-10 20:03

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Raies schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 00:45:
Ik zit met een situatie waar ik het antwoord niet op kan vinden:

Er zijn 2 groepenkasten in een woning. Op de BG komt de hoofdaansluiting binnen, boven in het huis staat de 2e groepenkast (onderverdeler). Het gaat om een 3 fase aansluiting (3x25A) en de bovenste verdeler die doet de helft van het huis voeden.

Nu moet ik die 2 kasten natuurlijk met elkaar verbinden. Moet ik dat met 6mm2 massief VD draad doen, of mag dat ook met soepel montage snoer zoals :

https://www.sandervunderi...tagesnoer-6mm2-blauw.html
Stug VD of kabel. Wat is de indeling van beide kasten? 4 mm2 moet meestal genoeg zijn. Waar gaat de kabel doorheen?
Dan nog een 2e vraag: Welke kleur moeten deze kabels dan hebben is dat Groen/geel en 3x zwart. Of zwart/grijs/bruin/geelgroen?
Dat laatste, maar dat is alleen in kabelvorm te krijgen. Anders bijvoorbeeld bruin, zwart, zwart met wit lijntje als je VD draad wilt gebruiken. En vergeet de blauwe nul en de groen/gele aarde niet.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-10 14:47
DJKroon schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:30:
[...]
@Nilvo en @Domba, Victron energy multiplus zijn zeer gave apparaten en toch wel pioneer in hybrid-grid installaties vindt ik
Wel jammer dat er op Tweakers nog weinig over gesproken wordt i.v.m. bv (overprized) tesla powerwall.
Ik kom ze zeer regelmatig tegen in boten, ook met diverse pv omvormers erop aangesloten zitten.
In de multiplus zit al een omschakelrelais/automaat in om stroom tegen te houden als de grid offline is en de synchronisatie uit te voeren.
De victron multiplus kan namelijk het aantal hertz beïnvloeden om zodoende synchroom te gaan lopen.

Als je off grid bent en je accu's zijn vol, dan geeft de multiplus 51 hertz waardoor omvormers afschakelen maar apparatuur wel deze tolerantie kunnen hebben.
Als je accu's leeglopen gaat het terug naar 50 hertz om zodoende de pv omvormers in te schakelen.
Als de grid terug komt dan gaat hij zijn hertjes verschuiven tot het synchroon loopt en koppelt dan het net aan.
Dat is serieus leuke techniek. Dank voor de uitleg!

Ps. door de @ en de naam aan elkaar te schrijven krijgt diegene ook een melding van de vernoeming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 22:34
Xander schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 22:32:
[...]

Dit is een 2 polige schakelaar, de nul wordt meegeschakeld. Hij beveiligt wel slechts 1 pool (de fase).

[...]

Ja, je ziet over het hoofd dat die brug alleen op ABB Flexomaten past, jij hebt automaten van Eaton.
Check, wordt op brug op maat maken dus.
[b][message=52039285,noline]Heb je verder wel een drie fasen kast? Zit deze groep achter een aardlekschakelaar? Is dit een 2 polige of een 4 polige?
[...]

Ja, ik heb 3 fase kast (3x 25A aansluiting) groep zit achter een 4 polige hoofdschakelaar.
Meterkast
PV groep is automaat op middelste rij (nr. 11)
[...]

Dennis schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 07:51:
[...]

Ik denk dat alledrie niet zo is, aangezien hij over nieuwbouw schrijft. Volgens mij passen de aannemers daar ook alleen nog maar 19mm buis toe.
Volgens mij inderdaad 19mm, ik check dit nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:25
Licht offtopic, maar waarom zie ik in dit topic altijd groepenkasten met een nummering 1 4 5 9 8 2 6 3 7 of iets dergelijks? Ik snap dat zulke dingen ontstaan als je in de loop der tijd een kast gaat uitbreiden, maar dan is het toch een kleine moeite om gewoon weer van links naar rechts te nummeren en je lijstje met groepenindeling even aan te passen? Ja, dan wordt de wasmachine ineens groep 3 in plaats van 7, maar ziet het er wel veel netter uit. Zeker als je met de configurator van Eaton (werkt natuurlijk ook voor andere merken, want een DIN-unit is een DIN-unit) even een stripje maakt om op je kast te plakken...

Ik ben toch niet de enige tweaker met dit soort OCD-trekjes? :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Nope.
Hetzelfde dat ik niet kan hebben als het merkje in een WCD op zijn kop staat. Of dat bij een serieschakelaar de linker schakelaar, een rechter lamp schakelt. Of dat niet elke schakelaar in dezelfde stand staan als de lampen uit zijn. (Mits dat mogelijk is)

Als ik in een huis kom en ik zie dat niet, dan vraag ik mij automatisch af wat de monteur gedaan heeft bij hetgeen wat niet zichtbaar is.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

dreamscape schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:00:
Licht offtopic, maar waarom zie ik in dit topic altijd groepenkasten met een nummering 1 4 5 9 8 2 6 3 7 of iets dergelijks? Ik snap dat zulke dingen ontstaan als je in de loop der tijd een kast gaat uitbreiden, maar dan is het toch een kleine moeite om gewoon weer van links naar rechts te nummeren en je lijstje met groepenindeling even aan te passen? Ja, dan wordt de wasmachine ineens groep 3 in plaats van 7, maar ziet het er wel veel netter uit. Zeker als je met de configurator van Eaton (werkt natuurlijk ook voor andere merken, want een DIN-unit is een DIN-unit) even een stripje maakt om op je kast te plakken...

Ik ben toch niet de enige tweaker met dit soort OCD-trekjes? :)
Ik wordt altijd gelukkig ervan als ik in/op lasdozen groepsnummers zie staan, dan wordt het veel gevaarlijker als je ineens gaat omnummeren.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

Ik heb een aantal vragen over de aansluitingen in mijn meterkast. Onlangs heb ik zonnepanelen laten plaatsen. Ik realiseer me nu pas eigenlijk dat ik helemaal niet zo goed weet hoe de meterkast is ingericht :S. Voor de zonnepanelen is een automaat bijgeplaatst (linksonder). Die draden worden echter aan de bovenkant van de aardlek daarboven ingevoerd. Ik had gedacht aan de onderkant waar ook de aftakking van de 3 fasen rechts binnenkomt. En de tweede vraag. De automaten bovenin (links van de smeltzekeringen) beveiligen die ook nog, of hebben die alleen de functie van schakelaar om een groep spanningsloos te maken (zoals de witte schakelaar onder de smeltzekering)?

[ Voor 9% gewijzigd door wizl op 06-07-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:08
streamnl schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 11:01:
[...]
Of dat niet elke schakelaar in dezelfde stand staan als de lampen uit zijn. (Mits dat mogelijk is)
[...]
_/-\o_ zo waar!

In februari een huis gekocht en daar zat ook alles anders. Heb alles los gehaald en op de juiste manier weer gemonteerd. Ook het schakelmateriaal uniform gemaakt, want er hing Gira, Busch-Jaeger, Jung etc.
Alles eruit gehaald en vervangen door Busch-Jaeger.

Ik vind sowieso dat een beetje knap schakelmateriaal een hoop doet voor een ruimte, ziet er gelijk een stuk beter uit dan wanneer je Gira van 20 jaar oud hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:38
@Nilvo @DJKroon

Dank, ik denk aan iets meer modulair met een PIP van MPPsolar met TT-net
Maar voorlopig is ook een tijdelijke opzet omdat ik met 1kWh niet heel ver kom.

Het is om aankomend stookseizoen mijn warmtebuffer beter in te regelen.
De inverter warmtepompen kan ik optoeren als er meer PV-opwek is of een ander moment als er weinig verbruik is.
De extra warmte ervan kan ik tijdelijk opslaan in een buffer, die later de warmte weer kan injecteren ter ondersteuning van de zelfde WP
Zoals tijdens inductiekoken om piekbelasting van alle verbruikers altijd beneden 5kW te houden zonder dat de verwarming onderbroken wordt
Is erna nog wat aan warmte beschikbaar in de buffer, dan kan ik die inzetten om WP in lagere deellast te laten draaien op een gekozen moment.
Als algo kan je veel bedenken, als boost met ruimteaanwezigheid sensoren of alleen tijdens daltarief WP's laten draaien vanwege de tarief verschillen.
Bij deels ontkoppelen van opwek, opgenomen vermogen en verbruik, zijn er soms onverwachte incentives

Waar ik afgelopen stookseizoen tegen aanliep was het niet naadloos samenwerken bij het van ene mode (preset) naar andere van diverse modules.
Zo nu en dan nog paar kWh's aan PV-opwek het Net op glipte, terwijl het bij gekozen preset al niet meer de bedoeling was

Voor testen ga ik hard off-grid, hoofdschakelaar om, dan is handig als andere verbruikers er los van staan en dat is nu niet zo.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:00
Nope.
Hetzelfde dat ik niet kan hebben als het merkje in een WCD op zijn kop staat. Of dat bij een serieschakelaar de linker schakelaar, een rechter lamp schakelt. Of dat niet elke schakelaar in dezelfde stand staan als de lampen uit zijn. (Mits dat mogelijk is)

Als ik in een huis kom en ik zie dat niet, dan vraag ik mij automatisch af wat de monteur gedaan heeft bij hetgeen wat niet zichtbaar is.
Of een lichtschakelaar verkeerd om.
Naar beneden aan en naar boven uit :|

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Of dat niet elke schakelaar in dezelfde stand staan als de lampen uit zijn. (Mits dat mogelijk is)
Ook al zoiets inderdaad. Ik heb in mijn nieuwe huis alle schakelmateriaal in de juiste richting gezet, maar kwam in de problemen bij de hal. Daar heb ik hotelschakelingen gemaakt voor de lampen in van boven én beneden. Beide zijn vanaf beide verdiepingen te bedienen.

Dan kun je dus situaties krijgen dat de schakelaar in de verkeerde stand staat als de lamp uit is (dat risico heb je sowieso met een hotelschakeling en dat had ik al geaccepteerd), maar erger nog: beide lampen uit en beide schakelaars in een andere stand :X

Dat heb ik nu opgelost door iedere lamp zijn eigen bistabiele relais te geven en ze te bedienen met pulsdrukkers. Led-dimmers in de woonkamer gaan straks ook al met pulsdrukkers en toen ik voor het schakelen van de ventilatie vanaf op het toilet én op de badkamer met hetzelfde issue zat, heb ik daar ook maar bistabiele relais (drie stuks, want ventilatie, lamp wc en lamp badkamer) en een lading pulsdrukkers voor gekozen.

* dreamscape wordt een beetje voor gek verklaard door mrs. dreamscape, maar ze accepteert het -
waarschijnlijk omdat ze niet weet wat die shit allemaal kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdO82 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 12:15:
[...]

Naar beneden aan en naar boven uit, netjes zoals het hoort toch? d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 22:40
dreamscape schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 12:22:
[...]
* dreamscape wordt een beetje voor gek verklaard door mrs. dreamscape, maar ze accepteert het -
Zo duur zijn die Eltako relays toch niet? Nauw ja mits je 't in Duitsland besteld?

Hier was de vrouw er minstens zo van overtuigd dat als je pulsdrukkers voor de (LED)dimmers hebt het geen porum is om daarnaast gewone schakelaars te monteren. Kosten op het complete huis vallen nog wel mee, schakelmateriaal van Peha dat we hebben gekozen is goed betaalbaar (in Duitsland wederom goedkoper). Doet uiteindelijk veel voor de afwerking van de woning.

@Wizl Het ziet er wel behoorlijk geknutseld uit, zeker die combinatie van automaten met smeltzekeringen. Die 3 automaten zijn de moderne variant van smeltzekeringen en daarmee kan je inderdaad ook nog direct de groep uitschakelen. Het is nu eigenlijk al te laat, maar ik had die kast in z'n geheel laten vervangen, kan natuurlijk nog steeds alleen zonde dat je al geld uitgegeven hebt aan het verbouwen van de oude kast. Een groot voordeel van een nieuwe kast is dat je bijv direct een hoofdschakelaar hebt, zodat je in het vervolg makkelijk de boel spanningsvrij kan maken als je een aanpassing wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Oilman schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:57:
[...]

Zo duur zijn die Eltako relays toch niet? Nauw ja mits je 't in Duitsland besteld?
Ik heb twee stuks van Finder, maar inderdaad ook besteld in Duitsland en niet zo heel duur. Die zitten ingebouwd in de dozen boven de lampen van de hal boven en beneden. De ventilatie en de verlichting van badkamer en toilet wordt geschakeld door hetzelfde soort materiaal, maar dan van Eaton. Die zitten in een klein DIN-rail kastje in de technische ruimte naast de badkamer (waar ook ventilatie, CV en binnenunit van LL warmtepomp hangt).

Die van Eaton reageren wel veel rapper dan die van Finder. Even heel snel tegen de pulsdrukker duwen is al genoeg, maar die van Finder hebben echt een iets langere puls nodig. Voordeel van die laatste is wel dat ik ze straks kan omschakelen naar trappenhuisschakelaar en ze dus automatisch uitschakelen na x minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:14
wizl schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 11:48:
Ik heb een aantal vragen over de aansluitingen in mijn meterkast. Onlangs heb ik zonnepanelen laten plaatsen. Ik realiseer me nu pas eigenlijk dat ik helemaal niet zo goed weet hoe de meterkast is ingericht :S. Voor de zonnepanelen is een automaat bijgeplaatst (linksonder). Die draden worden echter aan de bovenkant van de aardlek daarboven ingevoerd. Ik had gedacht aan de onderkant waar ook de aftakking van de 3 fasen rechts binnenkomt. En de tweede vraag. De automaten bovenin (links van de smeltzekeringen) beveiligen die ook nog, of hebben die alleen de functie van schakelaar om een groep spanningsloos te maken (zoals de witte schakelaar onder de smeltzekering)?

[afbeelding]
Zowiezo is die installatie dubieus: Meerdere draden onder een klem van de linker ALS is uit den boze/verboden. Tevens lijkt de aardedraad links naast de meterkast aan elkaar geknutseld.
Tegenwoordig (sinds halverwege 2015?) mogen 3 Fase ALS ook niet meer gebruikt worden voor meerdere als hier meerdere losse groepen achter zitten. Iedere fase dient z'n eigen ALS te hebben: https://www.123groepenkas...aars-Eisen-Nieuwe-NEN1010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Jammer inderdaad dat ze die 3-fase automaat voor de zonnepanelen dus zo doorgelust hebben op die aardlekschakelaar. Daar hadden ze een 3-fase alamat voor kunnen pakken en die rechtstreeks aan de rechterkant op die klemmenstroken kunnen aansluiten.

Bestaande aardlekschakelaars vervangen door losse enkelfase varianten, daar is gelukkig nog alle ruimte voor in de kast. Is ook niet zo heel kostbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Nu online

devino

SniperGuy schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 14:38:
[...]

Zowiezo is die installatie dubieus: Meerdere draden onder een klem van de linker ALS is uit den boze/verboden. Tevens lijkt de aardedraad links naast de meterkast aan elkaar geknutseld.
Tegenwoordig (sinds halverwege 2015?) mogen 3 Fase ALS ook niet meer gebruikt worden voor meerdere als hier meerdere losse groepen achter zitten. Iedere fase dient z'n eigen ALS te hebben: https://www.123groepenkas...aars-Eisen-Nieuwe-NEN1010
Klopt, maar dat hoeft pas veranderd te worden bij grote aanpassingen. Anders blijft de norm ten tijde van aanleg geldig (gelukkig maar). Dat het in deze netter kan ben ik mee eens, maar de 3-fase ALS is niet verplicht te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl

wizl

hmmz

Dank jullie wel. Tja, het is een woning uit begin 80er jaren dus die meterkast is bijna 40 jaar oud! Daar zijn door de jaren heen wat dingen bijgeknutseld zo te zien. Ik heb daarnet even een mapping gemaakt van het hele spul. Nu weet ik tenminste weer wat er op welke groepen is aangesloten.

De aarde is inderdaad een probleem volgens mij. De versterker van mijn gitaar bromt als een malle. Als ik diezelfde combinatie op het werk aansluit is 'ie helemaal stil.

Eigenlijk zou ik dus de meterkast willen laten 'moderniseren' en daarmee ook de aarding in orde laten maken (nieuwe aardpen slaan?). Zou dat allemaal kunnen zonder de meter te vervangen? Dus hoofdschakelaar (per fase?) en allemaal nieuwe ALS en automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 22:40
Dat is klein klusje voor iedere elektricien met zegelrecht, wat betreft vervangen van de kast dan. Van de situatie met de aarde kan ik van de foto niet zoveel maken, omdat we niet het hele plaatje zien. Zou op zich best prima kunnen zijn.

Hoofdschakelaar is 4 polig, dus in 1x voor alle 3 de fases wordt de boel afgeschakeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastbestellen.nl/Files/3/1000/1666/ProductPhotos/MaxContent/24690225.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05

[afbeelding]
De automaten zullen ook gewoon groepen beveiligen (waarschijnlijk later toegevoegd).

Ik vraag me wel af welke groepen er allemaal achter je ALS zitten, dit mogen er sowieso maar 4 zijn. Maar dat hangt een beetje af van hoe alles doorgelust is bovenin.

edit: euh alle draden moeten wel door de ALS gaan want meer draden lopen er niet. Dus dat lijkt me sowieso niet helemaal zoals het hoort :P .

Vervangen lijkt me een verstandig plan ;) .
wizl schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:56:
Dank jullie wel. Tja, het is een woning uit begin 80er jaren dus die meterkast is bijna 40 jaar oud! Daar zijn door de jaren heen wat dingen bijgeknutseld zo te zien. Ik heb daarnet even een mapping gemaakt van het hele spul. Nu weet ik tenminste weer wat er op welke groepen is aangesloten.

De aarde is inderdaad een probleem volgens mij. De versterker van mijn gitaar bromt als een malle. Als ik diezelfde combinatie op het werk aansluit is 'ie helemaal stil.

Eigenlijk zou ik dus de meterkast willen laten 'moderniseren' en daarmee ook de aarding in orde laten maken (nieuwe aardpen slaan?). Zou dat allemaal kunnen zonder de meter te vervangen? Dus hoofdschakelaar (per fase?) en allemaal nieuwe ALS en automaten.
De aan elkaar gerputste draad lijkt meer voor naar een verwarmingsbuis oid. Wel is het zo dan in oude huizen vaak uberhaubt nog geen aarde draad in de pijpen ligt, en zul je de bedrading opnieuw moeten trekken om die toe te voegen (kans dat je nog goene en rode draden hebt is vrij groot, en een groen gele bij een groene en een rode wil je niet ;) ).

Normaal kan je de alles inderdaad laten vervangen zonder de meter te vervangen, maar ik denk dat je in jou geval wel echt iemand met zegelrecht nodig hebt vanwege de ontzettend korte aanvoer draden. Eventueel kan je dat kastje ook laten zitten en boven dat kasje een nieuwe meterkast plaasten :) .

Of de aardpen echt slecht is zou je na moeten laten meten, maar bromt de versterker ook als je hem bijv. in de keuken aansluit waar vaak wel randaarde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl

wizl

hmmz

Ja de versterker bromt op alle wandcontacten, geaard of niet geaard. Omdraaien van de stekker in het stopcontact maakt ook niet uit. Vandaar dat ik echt denk dat dat probleem aan de aarding toe te schrijven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Wat ik zelf nog zou testen; even een verlengkabel uit elkaar halen, de aardedraad in dat metalen blokje schroeven en de fase en nul aan een stekker in een stopcontact dat vlakbij zit steken. Dan weet je in elk geval zeker dat t nergens gaandeweg mis gaat. Uiteraard wel voorzichtig doen maargoed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

MdO82 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 12:15:
[...]

Xander schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:11:
[...]

Bij veel bedrijven wordt dit (boven indrukken = uit, onder indrukken = aan) aangehouden inderdaad. Mij is verteld vanwege stof wat anders op het randje kan blijven liggen wat vervolgens de schakelaar in valt/waait als je de verlichting aan zou doen wat op den duur slecht is voor de schakelaar (verlichting is in de regel vaker uit dan aan).
Of dit écht zoveel uitmaakt, weet ik niet maar er valt wellicht wat voor te zeggen ;)
Je kunt maar een standaard invoeren binnen een bedrijf toch? eenheid ftw! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dreamscape schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 14:49:
Jammer inderdaad dat ze die 3-fase automaat voor de zonnepanelen dus zo doorgelust hebben op die aardlekschakelaar. Daar hadden ze een 3-fase alamat voor kunnen pakken en die rechtstreeks aan de rechterkant op die klemmenstroken kunnen aansluiten.
Alleen die klemmenstrook rechts is niet spanningsvrij te maken (geen hoofdschakelaar). Alles achter die aardlekschakelaar natuurlijk wel, dus zo was de zonnepanelen installateur weer lekker snel en cheap klaar. Tijd is geld he... :Y)

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Xander schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:11:
[...]

Niet voor mijn hersenspinsels :+ ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij is dat ook hoe enkelpolige schakelaars (die zie je niet veel meer, iedereen gebruikt wisselschakelaars), dubbelpolige schakelaars of serieschakelaars werken als je ze netjes met "TOP" naar boven monteert.

Ik ben het in ieder geval niet anders gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
dreamscape schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 12:22:
[...]

Ook al zoiets inderdaad. Ik heb in mijn nieuwe huis alle schakelmateriaal in de juiste richting gezet, maar kwam in de problemen bij de hal. Daar heb ik hotelschakelingen gemaakt voor de lampen in van boven én beneden. Beide zijn vanaf beide verdiepingen te bedienen.

Dan kun je dus situaties krijgen dat de schakelaar in de verkeerde stand staat als de lamp uit is (dat risico heb je sowieso met een hotelschakeling en dat had ik al geaccepteerd), maar erger nog: beide lampen uit en beide schakelaars in een andere stand :X
Dat heb je zowat in alle huizen, ook het mijne en dat van de buren enz. enz. Heeft me nooit ook maar enigszins dwars gezeten.
Dat heb ik nu opgelost door iedere lamp zijn eigen bistabiele relais te geven en ze te bedienen met pulsdrukkers. Led-dimmers in de woonkamer gaan straks ook al met pulsdrukkers en toen ik voor het schakelen van de ventilatie vanaf op het toilet én op de badkamer met hetzelfde issue zat, heb ik daar ook maar bistabiele relais (drie stuks, want ventilatie, lamp wc en lamp badkamer) en een lading pulsdrukkers voor gekozen.
Het zal ongetwijfeld je hobby wel zijn, alleen dan kan ik het me voorstellen dat je voor zoiets onbenullig zoveel moeite onderneemt. Ik ben het wel eens met de strekking ervan als zodanig, aan-uit van boven naar beneden, dat wel.
Zoals ik al zei, tegen een nogal ver gaande hobby valt weinig in te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Laatst online: 25-09 12:45
Afgelopen week een nieuwe AEG inductie kookplaat (max 7200w) gekocht waarvan ik dacht dat deze 1 op 1 op de bestaande Perilex zou kunnen. Helaas heeft de nieuwe plaat een iets anders aansluitschema waardoor ik er niet direct uit kom.
Jullie kunnen mij vast assisteren :>

huidige situatie in de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://s4.postimg.org/925lo8uct/IMG_20170727_185518.png
de dubbele groep aan de linker zijde is voor de kookplaat. Zoals ik het zie een 2x230v

De oude kookplaat zat met 5 aderige perilex aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://s4.postimg.org/dqlljfjjh/IMG_20170727_190709.png

De nieuwe kookplaat heeft echter een 4 aderige kabel:
Afbeeldingslocatie: https://s4.postimg.org/4k3aw5eb1/IMG_20170727_185532.png

En vraagt de nieuwe kookplaat volgens het aansluitschema om een 400v 2n aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://s4.postimg.org/iy6onw04t/IMG_20170727_183141.png

kan ik simpelweg een N niet aansluiten, zodat ik 2 keer L, 1 keer N en aarde aansluit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rayures schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 22:45:
De nieuwe kookplaat heeft echter een 4 aderige kabel:
[afbeelding]

En vraagt de nieuwe kookplaat volgens het aansluitschema om een 400v 2n aansluiting:
[afbeelding]

kan ik simpelweg een N niet aansluiten, zodat ik 2 keer L, 1 keer N en aarde aansluit ?
Nee dat laatste moet je zeer zeker niet gaan doen! Alles zal dan ogenschijnlijk prima werken maar je belast die ene nuldraad dan met een stroom tot 32A, deze is daar absoluut niet op berekend. En dan heb ik het niet alleen over de draad in het aansluitsnoer, maar ook over de stekker, de contactdoos en de bedrading tussen de meterkast en de contactdoos.

Hiermee creëer je direct een brandgevaarlijke situatie.

Het officiële antwoord is: Die kookplaat is niet geschikt voor aansluiten op een 2x230V kookgroep. Ruil de kookplaat om voor een exemplaar wat hier wel voor ontworpen is.

Iets minder officieel: Je kunt deze plaat relatief veilig aansluiten, maar dan wel met een 5-aderig snoer (wellicht dat van de oude plaat hergebruiken). De 5 aders sluit je in de stekker allemaal op een aparte pen aan (zoals bij je oude kookplaat dus), in het aansluitblok van de kookplaat voeg je de twee nuldraden samen en die verbind je allebei met klem 4.

Zorg voor goede verbindingen met adereindhulzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ik heb ook nog een vraag. Ik sta aan de vooravond voor mijn nieuwe huis (bestaande bouw) een nieuwe groepenkast te bestellen. Ik ga ook KNX gebruiken maar daar heb ik in het KNX-topic al genoeg vragen over gesteld.

Laten we even uitgaan van een normale situatie met aardlekschakelaars en installatieautomaten.

Mijn plan was 15 1-fase installatieautomaten en 1 3-fase kookgroep en dat 'gewoon' op 4 3-fase aardlekschakelaars. Nu las ik ergens dat dat wel mag (sinds de nieuwe NEN1010) maar dat het wordt afgeraden. Kan ik dan beter 4 1-fase aardlekschakelaars aanschaffen en dan 1 3-fase aardlekautomaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dennis: Ja.

Scheelt je nog plaats ook. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Dennis schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:24:
Ik heb ook nog een vraag. Ik sta aan de vooravond voor mijn nieuwe huis (bestaande bouw) een nieuwe groepenkast te bestellen. Ik ga ook KNX gebruiken maar daar heb ik in het KNX-topic al genoeg vragen over gesteld.

Laten we even uitgaan van een normale situatie met aardlekschakelaars en installatieautomaten.

Mijn plan was 15 1-fase installatieautomaten en 1 3-fase kookgroep en dat 'gewoon' op 4 3-fase aardlekschakelaars. Nu las ik ergens dat dat wel mag (sinds de nieuwe NEN1010) maar dat het wordt afgeraden. Kan ik dan beter 4 1-fase aardlekschakelaars aanschaffen en dan 1 3-fase aardlekautomaat?
Met 4*1fase ALS krijg je een ongunstige faseverdeling.

Ik zou daarvoor denk ik 3* 1fase ALS met elk 4 groepen, en 1*3faseALS met 3groepen en een krachtgroep plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:05
Dennis schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:24:

In de jongste NEN1010 staat dat je geen 3-fase aardlekschakelaars meer mag gebruiken als je daarachter geen krachtgroep(en) meer gebruikt.
Dus inderdaad is het beter 4x 1-fase aardlekschakelaar + een 3-fase alamat (of als je nog voornemens bent om ergens anders "krachtstroom" te gebruiken een losse 3-fase aardlekschakelaar + een 3-fase groep, en evt. later dus nog meer 3-fase groepen).

Eigenlijk hierop aansluitend rijst mij ook nog een vraag....
hoe zit dat bij onderstaande kast:
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/a/eaton_groepenkast_3-fase_3_groepen_1_aardlekschakelaar_4-p_1_krachtgroep_b16a_3p_n_systeem_55.jpg

Hierin zit een 3-fase aardlek schakelaar die vanaf daar verdeeld zit op de krachtgroep en de losse lichtgroepen.
Dit d.m.v. een "Y-draad" zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/o/montagesnoer_met_adereindhulzen_blauw.jpeg

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Annuk schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:52:
[...]

In de jongste NEN1010 staat dat je geen 3-fase aardlekschakelaars meer mag gebruiken als je daarachter geen krachtgroep(en) meer gebruikt.
Nee, dat staat er niet...

Het is een advies. Geen eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:05
Xander schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:53:
[...]

Nee, dat staat er niet...

Het is een advies. Geen eis.
I stand corrected.. reageerde weer te snel voordat ik het had opgezocht 8)7 |:(

Ook gelijk antwoord op m'n bovenstaande vraag :9

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
In de NEN1010:2015 was het een eis, in NEN1010:2015+C1:2016 is het een advies geworden, echter de meeste verdelerleveranciers hebben hun verdelers wel aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
Na het nadenken over het verkeerd aangesloten zitten van mijn electra in de woonkamer en keuken.
Heb ik vandaag wat anders geprobeerd.

In het stopcontact als ik een duspol/spanningzoeker gebruik dan heb ik op fase-aarde de situatie dat mijn ALS eruit klapt.
Dat is natuurlijk logisch want er wordt een lekspanning geconstateerd.

Als ik echter de groep UIT heb staan en meet tussen aarde en de NUL dan heb ik spanning.
Althans mijn duspol/spanningszoeker kan als ik het goed lees op de achterkant meten van 120 tot 400 volt en gaat branden.

Heb vandaag opnieuw gevraagd om een elektricien om verder te kijken wat er mis gaat.
Het probleem zit alleen in de woonkamer/keuken groepen.
Op andere groepen heb ik het probleem niet.

Als die andere groep gewoon UIT is dan heb ik geen spanning tussen NUL en Aarde of FASE en aarde.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Nu online

devino

MdO82 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 13:22:
Na het nadenken over het verkeerd aangesloten zitten van mijn electra in de woonkamer en keuken.

In het stopcontact als ik een duspol/spanningzoeker gebruik dan heb ik op fase-aarde de situatie dat mijn ALS eruit klapt.
Dat is natuurlijk logisch want er wordt een lekspanningstroom geconstateerd.

Als ik echter de groep UIT heb staan en meet tussen aarde en de NUL dan heb ik spanning.
Althans mijn duspol/spanningszoeker kan als ik het goed lees op de achterkant meten van 120 tot 400 volt en gaat branden.

Heb vandaag opnieuw gevraagd om een elektricien om verder te kijken wat er mis gaat.
Het probleem zit alleen in de woonkamer/keuken groepen.
Op andere groepen heb ik het probleem niet.

Als die andere groep gewoon UIT is dan heb ik geen spanning tussen NUL en Aarde of FASE en aarde.
Aarde en nul zijn niet gelijk aan elkaar. Het kan kloppen dat daar verschil in zit, al is 120-400 volt misschien wel veel. Maar door het uitschakelen maak je de nul zwevend, dus kan het inderdaad zijn dat het die richting in gaat. Waarschijnlijk als je er een belasting aan zou hangen is het snel meer richting nul moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

devino schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 13:35:
[...]

Aarde en nul zijn niet gelijk aan elkaar. Het kan kloppen dat daar verschil in zit, al is 120-400 volt misschien wel veel. Maar door het uitschakelen maak je de nul zwevend, dus kan het inderdaad zijn dat het die richting in gaat. Waarschijnlijk als je er een belasting aan zou hangen is het snel meer richting nul moeten gaan.
Een duspol heeft een ingebouwde belasting (affaik)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Nu online

devino

Fish schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 13:44:
[...]

Een duspol heeft een ingebouwde belasting (affaik)
Yep, een duspol wel, maar volgens mij was de foto die ik voorbij heb zien komen een meer eenvoudige spanningstester

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
MdO82 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 13:22:

Dat is natuurlijk logisch want er wordt een lekspanning geconstateerd.
Nee, een lekstroom. Een aardlekschakelaar is een verschilstroomschakelaar en kijkt op geen enkele manier naar de spanningen.
Je vergeet aan te geven hoeveel spanning hij aanwijst.
Heel verstandig want al met al is het een beetje vaag verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-10 21:04
Ik moet voor de keuken een extra dimmer gaan bestellen.

Ons armatuur bevat 5x deze lamp.

Welke dimmer moet ik hier nu voor hebben? Het gaat dus om 21 watt.

We hebben Gira schakelmateriaal, ik heb deze dimmer gevonden. Is dit dan de juiste?

En we zijn op zoek naar een inbouwradio voor bij ons in de badkamer. Heeft iemand daar een goede tip voor?
Ik heb een Busch Jaeger gevonden (lijkt wel op de Standard55 van Gira).

Deze heeft ook Bluetooth. Ik zoek eigenlijk een inbouwradio met Bluetooth en DAB. Weet iemand of deze überhaupt bestaan?

Nu heb ik ook de iNet versie gezien (dus radio via WiFi) alleen de vrouw wil graag ook bluetooth icm Spotify.
In de specificaties staat het volgende:
Met externe ingang voor Busch-iDock
Iemand een idee wat daar mee bedoeld word? Anders kan ik daar wellicht een bluetooth reciever achter prutsen. Vraag is dan hoe ik deze van stroom voorzie.

Of heeft iemand een ander idee qua merk of opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 19:12
Bij een nieuwe aansluiting wordt aarde door de netbeheerder geleverd. Rechts naast het meterbord zit daarvoor een aansluitpunt.

Vanaf hier wil ik een blanke aardedraad naar de aardrail in de groepenkast leggen. Mag deze blanke aardedraad aan de onderkant van de groepenkast ingevoerd worden en dan aangesloten worden op de aardrail aan de bovenkant in de groepenkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 14:45
MdO82 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 13:22:Als ik echter de groep UIT heb staan en meet tussen aarde en de NUL dan heb ik spanning.
Dat kan wel kloppen. Immers de nul wordt onderbroken wanneer je de groep uitzet. De fase blijft echter onder spanning, door je apparatuur wat achter deze groep hangt gaat er een stroom lopen van fase naar nul. Deze stroom gaat door je duspol/tester naar de aarde. Door de groep uit te zetten creer je als het ware een zwevende nul, deze wordt tov de aarde ''opgetilt'' naar een spanning nabij de spanning op de fase. Als je alle apparatuur achter deze groep zou afkoppelen is die spanning op de nul wel weg. Daarmee is je probleem uiteraard nog niet opgelost ;) Hopelijk wel een andere elektricien dit keer?
Oldchatterman schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 22:58:
Bij een nieuwe aansluiting wordt aarde door de netbeheerder geleverd. Rechts naast het meterbord zit daarvoor een aansluitpunt.

Vanaf hier wil ik een blanke aardedraad naar de aardrail in de groepenkast leggen. Mag deze blanke aardedraad aan de onderkant van de groepenkast ingevoerd worden en dan aangesloten worden op de aardrail aan de bovenkant in de groepenkast?
Doorgaans loopt die blanke draad in buis langs de groepenkast en zit er aan de aardrail een lip met schroef aan de rechterbuitenkant van de groepenkast. Het is dus niet de bedoeling om de blanke aardedraad aan de onderkant in te voeren. Vergeet niet vanaf dat ''aansluitpunt'' van de netbeheerder ook de blanke door te leggen richting vloer naar een aardblokje (HAR) voor de leidingen/massa coax/CLB/hulpaardpen e.d.
JaMaaT schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 20:35:
Ik moet voor de keuken een extra dimmer gaan bestellen.
Welke dimmer moet ik hier nu voor hebben? Het gaat dus om 21 watt.

We hebben Gira schakelmateriaal, ik heb deze dimmer gevonden. Is dit dan de juiste?
Denk eerder iets als dit: link

[ Voor 45% gewijzigd door Jim423 op 29-07-2017 02:02 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 19:12
Jim423 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 01:32:
Doorgaans loopt die blanke draad in buis langs de groepenkast en zit er aan de aardrail een lip met schroef aan de rechterbuitenkant van de groepenkast. Het is dus niet de bedoeling om de blanke aardedraad aan de onderkant in te voeren. Vergeet niet vanaf dat ''aansluitpunt'' van de netbeheerder ook de blanke door te leggen richting vloer naar een aardblokje (HAR) voor de leidingen/massa coax/CLB/hulpaardpen e.d.
Ik heb maar even een foto gemaakt:
Groepenkast

Ik denk dus dat ik het aansluitpunt rechts naast de hoofdschakelaar mag gebruiken als HAR. Op dat punt sluit ik dan ook de blanke aardedraad (6mm2) aan die ik verbind met de aardrail in de groepenkast. Ik wilde kortste weg kiezen door de groepenkast, omdat ik dat mooier vind, maar blijkbaar mag dit niet. Nu ga ik er rechts omheen en plaats de aardedraad in een pvc pijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toe aan een nieuwe camera?
Ik denk dus dat ik het aansluitpunt rechts naast de hoofdschakelaar mag gebruiken als HAR. Op dat punt sluit ik dan ook de blanke aardedraad (6mm2) aan die ik verbind met de aardrail in de groepenkast. Ik wilde kortste weg kiezen door de groepenkast, omdat ik dat mooier vind, maar blijkbaar mag dit niet. Nu ga ik er rechts omheen en plaats de aardedraad in een pvc pijp.
Het kan inderdaad zo zijn dat de netbeheerder aarde aanbiedt. Mogelijk eisen zij nog wel dat jij zelf een hulpelektrode slaat. De netbeheerder geeft dit soort dingen normaalgesproken op. Ga er niet zomaar van uit dat die aarde zo goed is...

En je gebruikt dat lipje sowieso niet als HAR. Van daar uit ga je naar de HAR, vanuit de HAR ga je door naar de groepenkast en naar alle andere delen die met de basisvereffening verbonden dienen te worden. Je plaatst dus sowieso nog ergens een aardrailtje.

Ik zou niet weten of het daadwerkelijk verboden is om deze draad langs onderen in te voeren, maar ik zou zelf niet graag grote ongeisoleerde stukken draad door de kast laten lopen. Je vergroot daarmee de kans op sluiting naar aarde in de groepenkast. Nu zal dat bij jouw kast met moderne IP2X componenten wel mee vallen, maar als ik even een recent plaatje uit dit topic leen:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/czBMPk/IMG_1640.jpg
Dan snapt iedereen wel dat je door die railkast beter geen ongeisoleerde draden laat lopen? ;)

Als je graag langs onderen invoert dan zou ik vanaf de HAR een stuk groen/geel VD(S) 6mm² in buis gebruiken. Ik zie trouwens niet waarom dat fraaier zou zijn, je hebt onderin geen buisinvoeren...

Rechts onderin komt sowieso nog wel een bodemplaatje hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

[afbeelding]
Lijkt dik in orde zo, dat de drie fase PV zekering in het kastje links onder nu spanningsloos
geschakeld kan worden met de linker ALS, zonder dat je hele installatie op zwart gaat.
Zo als jij het dacht, dus van onder die ALS ( links ) had je dat probleem dan wel
dan had het trouwens nog beter niet afgetakt kunnen worden van onder de ALS, maar direct v.a. de voedingsrails, rechts, is dus prima zo.

Die drie witte, rechts boven, zijn zo te zien gewoon ( is net te lezen ) B16A zekering automaten
dus drie extra groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PClop schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 11:44:
[...]

Lijkt dik in orde zo, dat de drie fase PV zekering in het kastje links onder nu spanningsloos
geschakeld kan worden met de linker ALS, zonder dat je hele installatie op zwart gaat.
Zo als jij het dacht, dus van onder die ALS ( links ) had je dat probleem dan wel
dan had het trouwens nog beter niet afgetakt kunnen worden van onder de ALS, maar direct v.a. de voedingsrails, rechts, is dus prima zo.
Een soepele en massieve draad samen in dezelfde kooiklem is prima?

7 groepen achter één 30mA aardlekschakelaar is prima?

Prima is niet direct het woord wat mij te binnen schiet.

Die kast had ingrijpender aangepast moeten worden bij het plaatsen van de PV-installatie, met tenminste een hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Xander schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 12:10:
[...]

Een soepele en massieve draad samen in dezelfde kooiklem is prima?

7 groepen achter één 30mA aardlekschakelaar is prima?

Prima is niet direct het woord wat mij te binnen schiet.

Die kast had ingrijpender aangepast moeten worden bij het plaatsen van de PV-installatie, met tenminste een hoofdschakelaar.
Dat weer niet nee, maar ik antwoord ook enkel op zijn vragen, en niet of de rest ook een kl**tenzooi is.
Trouwens..............hoeveel groepen mogen er achter een drie fase aardlek aangesloten zitten ( 4 per fase? )
En als de klem aan de onderkant een U of een V form heeft, zit soepel met aderhuls en massief best goed vast ( maar zo doe je het in de regel niet )
Er kan meer dan dat er mag
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
PClop schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 12:49:
[...]

Dat weer niet nee, maar ik antwoord ook enkel op zijn vragen, en niet of de rest ook een kl**tenzooi is.
Trouwens..............hoeveel groepen mogen er achter een drie fase aardlek aangesloten zitten ( 4 per fase? )
Nope, 4 groepen in totaal, ongeacht of dat 1 of 3 fase groepen zijn ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

timleferink schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:04:
[...]

Nope, 4 groepen in totaal, ongeacht of dat 1 of 3 fase groepen zijn ;) .
Heb je er ook een link bij, goed heb m,n LTS-E diploma in de 70' jaren gehaald
en m,n TSI/TBI begin jaren 80' en heb het werk een jaar of 20 gedaan bij diverse
chemie reuzen, doe het tegenwoordig nog als hobby d,r bij, nooit te oud om te leren.
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Tweede kop: https://www.nen.nl/NEN-Sh...eerd-bij-NEN-10102015.htm

Maar dit kun je zelf ook allemaal opzoeken hé ;)
Adereindhuls wordt overigens wel wat platgedrukt itt massieve kern, ook in een kooiklem. Dus of je dit echt in dezelfde klem wilt hebben? Vaak kun je beter de ingang voor de aansluitkam misbruiken echter hou ik liever massief bij massief en adereindhuls bij adereindhuls.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Zo, de eerste bestellingen voor mijn geheel nieuwe elektrische installatie zijn de deur uit. 24 meter industriële kabelgoot (Niedax Kleinhuis), een 144 DIN-eenheden grote groepenkast, 17 groepen, 400 meter elektradraad, 100 stopcontacten en nog wat netwerkkabel, coaxkabel, KNX-kabel etc. :+. Ik plaats wel even een foto als alles binnen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-10 23:25
Vorig jaar een woning uit 1937 gekocht. De groepenkast was verouderd, net als de bekabeling door het hele huis. Dit is allemaal vervangen en aangepast.
We hebben in de keuken voor een inductiekookplaat gekozen, volgens de installateur was een upgrade naar 3 fasen niet nodig.

De groepenverdeling (nummering was even uit mijn hoofd) is op dit moment als volgt:
  1. Warmtepompdroger
  2. Wasmachine
  3. Slaapkamer / badkamer / zithoek
  4. Eethoek / keuken (wcds koelkast en verlichting)
  5. Combimagnetron
  6. Stoomoven
  7. Vaatwasser
  8. Niet in gebruik
  9. Kookgroep (1/2) t.b.v Kookplaat 7.4 Kw
  10. Kookgroep (2/2) t.b.v Kookplaat 7.4 Kw
Foto van de groepenkast

Omdat we de capaciteit van onze electricteitsaansluiting toch wat krap vonden, je bijvoorbeeld bij het gebruik van de kookplaat en een extra apparaat de complete capaciteit al kunt gebruiken een offerte voor een upgrade van 1x35A naar 3x 25A aangevraagd.

We weten dat er in dit geval een aanpassing moet gebeuren aan de hoofdschakelaar, deze moet worden vervangen voor een 4 polig exemplaar. De kookplaat kunnen we in de configuratie begrenzen binnen het vermogen van de kookgroep.

Wat is jullie advies m.b.t. de verdeling van groepen? En eventuele aanpassingen die we nog moeten doorvoeren?

[ Voor 4% gewijzigd door .NCK op 30-07-2017 20:46 . Reden: foto naar url ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMKoele
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-07-2023
.NCK schreef op zondag 30 juli 2017 @ 17:17:
Vorig jaar een woning uit 1937 gekocht. De groepenkast was verouderd, net als de bekabeling door het hele huis. Dit is allemaal vervangen en aangepast.
We hebben in de keuken voor een inductiekookplaat gekozen, volgens de installateur was een upgrade naar 3 fasen niet nodig.

De groepenverdeling is op dit moment als volgt:
  1. Warmtepompdroger
  2. Wasmachine
  5. Combimagnetron
  6. Stoomoven
  7. Vaatwasser
  8. Niet in gebruik
Omdat we de capaciteit van onze electricteitsaansluiting toch wat krap vonden, je bijvoorbeeld bij het gebruik van de kookplaat en een extra apparaat de complete capaciteit al kunt gebruiken een offerte voor een upgrade van 1x35A naar 3x 25A aangevraagd.

We weten dat er in dit geval een aanpassing moet gebeuren aan de hoofdschakelaar, deze moet worden vervangen voor een 4 polig exemplaar. De kookplaat kunnen we in de configuratie begrenzen binnen het vermogen van de kookgroep.

Wat is jullie advies m.b.t. de verdeling van groepen? En eventuele aanpassingen die we nog moeten doorvoeren?
een upgrade naar 3 fasen is geen overbodige luxe. Je kan gebruik maken van kamrailen en zo de fases over de groepen verdelen vanaf de 4 polige hoofdschakelaar. Ik neem aan dat je automaten hebt. Zo niet dan kan je misschien met een fase verdeel blok werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Jim423 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 22:18:
Tweede kop: https://www.nen.nl/NEN-Sh...eerd-bij-NEN-10102015.htm

Maar dit kun je zelf ook allemaal opzoeken hé ;)
Adereindhuls wordt overigens wel wat platgedrukt itt massieve kern, ook in een kooiklem. Dus of je dit echt in dezelfde klem wilt hebben? Vaak kun je beter de ingang voor de aansluitkam misbruiken echter hou ik liever massief bij massief en adereindhuls bij adereindhuls.
Gelezen, ben weer bij de les. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

.NCK schreef op zondag 30 juli 2017 @ 17:17:

De groepenverdeling (nummering was even uit mijn hoofd) is op dit moment als volgt:
  1. Warmtepompdroger
  2. Wasmachine
  5. Combimagnetron
  6. Stoomoven
  7. Vaatwasser
  8. Niet in gebruik
Foto van de groepenkast

Op een 3*25A zal je voor een 7kW kookgroep over moeten op een meerfase/krachtgroep. Anders zit je vast op 25A*230V = 5,8kW. Die krachtgroep kan/mag dan weer niet over 2 aardlekschakelaars verdeeld worden.

Dus advies:
*Huidige 7 a 8 groepen naar links schuiven, en verdelen over de 3 aardlekschakelaars.
*Rechtsonder hoofdschakelaar vervangen door een 3fase-schakelaar
*Huidige kookgroep verwijderen.
*Rechtsboven een 3fase aardlekautomaat plaatsen voor het fornuis. Dit is een aardlekschakelaar+zekering ineen.
*Niet vergeten de perilex en aansluiting bij het fornuis aan te passen naar de nieuwe voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Wat belangrijk nog is is dat je de 16A apparatuur die je gelijktijdig met de kookplaat gebruikt (bijv stoomoven en combimagnetron) op een andere fase zet dan de kookplaat. Bijvoorbeeld Stoomoven en Combi op L3. Kooktoestel aansluiten op L1 L2 in de perilex. L3 zit dan wel bedraad maar wordt niet belast gezien het een 2 fase toestel is. (Bovenstaand advies is juist.) Zelf dus even puzzelen met de aansluitwaardes en gelijktijdigheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 31-07-2017 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Even een vraagje.
Er komen zonnepanelen op de schuur. Daarvoor trek ik een extra kabel en die komt te hangen aan een nieuw te plaatsen aardlekautomaat in de groepenkast. Momenteel zitten er 2 aardlekschakelaars aan de hoofdschakelaar. Die zijn aangesloten met 2x6mm2 direct in de hoofdschakelaar. Volgens mij is dit sowieso een suboptimale oplossing & bovendien zit ie nu vol.

Wat is nu de nette manier om de Alamat erbij te hangen?

De groepenkast (Hager VKS33E) heeft niet van die klemblokjes onderaan. Kan ik de hoofdschakelaar verbinden met de ALS'en en Alamat middels deze klemmen? https://www.123groepenkas...ing-Aansluitklemmen-VN86T. Uiteraard afgedekt met: https://www.elektramat.nl...2DpeFOJ_fo3xoC71UQAvD_BwE. Ze horen bij dit model groepenkast, dus ik ga er vanuit dat die dan mooi onderaan in de vakjes klikken?

Alternatief is doorlussen naar de Alamat vanaf de bovenste ALS.

Meterkast:
http://i.imgur.com/N36dsbS.jpg

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 12:24
Wat is er met de bedrading op de 3e automaat bovenaan? Dat ziet er niet zuiver uit.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMKoele
je hebt nu meerdere draden onder 1 schroefklem. Dit is niet aan te raden. Risico dat er 1 los gaat zit of gaat zitten is groot. Ik zou vanaf de hoofdschakelaar met fase/nul naar een verdeelblok gaan(Google: verdeelblok DIN rail) en vanaf daar naar je aardlekschakelaars.
Als je een Alamat doorlust vanaf een aardlekschakelaar heb je 2 aardlekbeveiligingen achter elkaar. Ook niet aan te raden. Alamat ook vanaf verdeelblokje halen.
Sommige kasten hebben onderin al standaard een kleine verdeelblokjes zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Of je doet de bedrading in de kast tussen de HS en de ALS netjes met VDS draad. 6mm2 bijvoorbeeld, en doorlussen door middel van twin-adereindhulzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JMKoele schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:07:
je hebt nu meerdere draden onder 1 schroefklem. Dit is niet aan te raden. Risico dat er 1 los gaat zit of gaat zitten is groot.
Twee gelijke draden is geen probleem. Zo komen deze Hager kasten uit de fabriek...

Althans, die dubbele draden in de hoofdschakelaar zijn origineel. Geen idee van de uitbreiding naar ee B25 automaat.
Als je een Alamat doorlust vanaf een aardlekschakelaar heb je 2 aardlekbeveiligingen achter elkaar.
Natuurlijk niet als je hem doorlust op de voedende kant van de ALS. ;)
Tweeke schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:48:
Even een vraagje.
Er komen zonnepanelen op de schuur.
Wat is nu de nette manier om de Alamat erbij te hangen?

De groepenkast (Hager VKS33E) heeft niet van die klemblokjes onderaan. Kan ik de hoofdschakelaar verbinden met de ALS'en en Alamat middels deze klemmen? https://www.123groepenkas...ing-Aansluitklemmen-VN86T. Uiteraard afgedekt met: https://www.elektramat.nl...2DpeFOJ_fo3xoC71UQAvD_BwE. Ze horen bij dit model groepenkast, dus ik ga er vanuit dat die dan mooi onderaan in de vakjes klikken?

Alternatief is doorlussen naar de Alamat vanaf de bovenste ALS.

Meterkast:
http://i.imgur.com/N36dsbS.jpg
Die blokjes zijn prima al mis je dan meteen al 1 contact.

Doorlussen op de aardlekschakelaar met VDS kan ook maar dan zou ik de bestaande adereindhulzen vervangen door twin-hulzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Niet online
Steefph schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:01:
[...]

Wat is er met de bedrading op de 3e automaat bovenaan? Dat ziet er niet zuiver uit.
Draden zijn iets beschadigd, denk dat de vorige bewoner met een tang heeft gewerkt. Geen koper te zien verder.
JMKoele schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:07:
je hebt nu meerdere draden onder 1 schroefklem. Dit is niet aan te raden. Risico dat er 1 los gaat zit of gaat zitten is groot. Ik zou vanaf de hoofdschakelaar met fase/nul naar een verdeelblok gaan(Google: verdeelblok DIN rail) en vanaf daar naar je aardlekschakelaars.
Bedoel je zoiets? http://www.hager.nl/produ...imax-80-a/k18sn/42747.htm? Dat is net voldoende (1x HS naar 2xALS + 1x Alamat)
Xander schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:19:
Twee gelijke draden is geen probleem. Zo komen deze Hager kasten uit de fabriek...

Althans, die dubbele draden in de hoofdschakelaar zijn origineel. Geen idee van de uitbreiding naar ee B25 automaat.
Daar zit VD en VDS in één schroefklem. Dat zou 2x VDS met twin-adereindhuls moeten worden begrijp ik.
Natuurlijk niet als je hem doorlust op de voedende kant van de ALS. ;)
Dat is dan inderdaad het plan.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweeke schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:53:
Daar zit VD en VDS in één schroefklem. Dat zou 2x VDS met twin-adereindhuls moeten worden begrijp ik.
Ja, daar zou ik inderdaad wel even iets aan doen. Hager gebruikt in de fabriek een soort harde adereindhulzen (?) aan de draden, anders dan de adereindhuls die jij en ik kunnen knijpen. Dit is een rechthoek die niets vervormt bij het aandraaien van de klem (waar je een normale huls plat zou knijpen). 2 van diezelfde hulzen naast elkaar gaat prima, maar zo'n huls en een stuk (dunnere?) draad samen in een klem is vragen om problemen. In het ergste geval zit je VD helemaal niet vast.

Met een 50cm 6mm² VDS in bruin en blauw, 4 twin-hulzen en 4 normale hulzen kom je een heel eind om die B25 groep netjes aan te sluiten en op dezelfde manier een extra alamat aan te sluiten. Het kan best zonder extra klemmen.

Waar is die 25A automaat eigenlijk voor en waarom hoeft die niet achter aardlek? (En waarom je PV dan wel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMKoele
Tweeke schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:53:

[...]
Bedoel je zoiets? http://www.hager.nl/produ...imax-80-a/k18sn/42747.htm? Dat is net voldoende (1x HS naar 2xALS + 1x Alamat)
Deze inderdaad. Werkt overzichtelijk en is volgens de norm.
Xander schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:19:
[...]

Volgens mij is eentje met vaste kern en eentje soepel in aderhuls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Niet online
In de hoofdschakelaar zit standaard Hager spul, in de onderste ALS zit VD en zo'n 'Hager aderhulseind'. Dat is dus foutgevoelig.

De 25A automaat daar zit de schuur op, in de schuur zelf zit wel weer een aardlek. Maar de kabel naar huis is dus niet beveiligd. Kan het kwaad om die 25A automaat gewoon op de kam naast de 16A groepen te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-10 20:43

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Over adereindhulzen gesproken, iemand een goede suggestie voor een acceptabele tang. Zal hem niet wekelijks gebruiken maar wel een voorkeur voor een tang die er een zeshoekige huls van maakt ipv zon platte. De enige betaalbare is van knipex wat ik zo zie, maar ruim 150 euro is nog wel wat fors...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMKoele
Tweeke schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:15:
In de hoofdschakelaar zit standaard Hager spul, in de onderste ALS zit VD en zo'n 'Hager aderhulseind'. Dat is dus foutgevoelig.

De 25A automaat daar zit de schuur op, in de schuur zelf zit wel weer een aardlek. Maar de kabel naar huis is dus niet beveiligd. Kan het kwaad om die 25A automaat gewoon op de kam naast de 16A groepen te plaatsen?
Die 25A automaat kan gewoon op die kamrail ernaast maar je kan er eigenlijk geen 2,5mm2 draad op aansluiten. In het ergste geval brandt je bedrading door. Ik zou 4mm2 gebruiken als je 25A nodig hebt en anders de bedrading laten zitten en 16A gebruiken. Als je in je schuur alleen maar verlichting hebt is alleen een automaat prima, maar als je ook wandcontactdozen erop hebt zitten zou ik aardlekbeveiliging gebruiken. Die aardlek in de schuur kan, maar beter is bij de meterkast al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
deWit schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:21:
Over adereindhulzen gesproken, iemand een goede suggestie voor een acceptabele tang. Zal hem niet wekelijks gebruiken maar wel een voorkeur voor een tang die er een zeshoekige huls van maakt ipv zon platte. De enige betaalbare is van knipex wat ik zo zie, maar ruim 150 euro is nog wel wat fors...
Ik heb ook die van Knipex het is wel een hele goede tang. Misschien tweedehands kopen ergens?
Die met platte bek zou ik niet voor netspanningsaansluitingen gebruiken, die krimpt niet echt heel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirty
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:33

Dirty

Is it capputime yet?

Kijk eens bij adereindhulstang.nl.
Deze zelf ook gekocht "Ik heb 'm zelluf ook!" en voldoet prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMKoele
Dirty schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:49:
[...]

_/-\o_

net zo goed als de knipex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:08
Dirty schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:49:
[...]

Jeetje wat een geld vragen ze er daar voor. Volgens mij heb ik exact dezelfde, maar dan voor nog niet eens de helft van het bedrag :X , uit China. Heb wel specifiek gezocht naar zo'n 6-kant krimper inderdaad, die is beter dan zo'n simpele tang zoals deze.

@deWit Bevalt prima, die van AliExpress :) De hulzen zelf heb ik ook daar gewoon gekocht, genoeg keuze. Dat zijn de twin hulsjes, heb ook eens een doosje met de enkele variant besteld in diverse maten voor €8 ofzo. Even met een mesje op lopen krabben en kwam netjes koperkleur tevoorschijn. Prima spul dus.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 01-08-2017 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Vanmorgen heb ik het centraalpunt opengetrokken waar ik dacht dat er iets niet helemaal lekker zat.

Situatie zoals het aangetroffen is (lasklemmen zijn uiteraard iets uit de doos gehaald) :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NfJB8QS.jpg
Vanuit de fase, aarde en nul lasklem liepen elk een draad los.
De aarde-draad en fase-draad heb ik gelijk verwijderd en de zwarte schakeldraad die je onder de foto ziet heb ik samen met een nul-draad in een kroonsteen gestopt.

Overigens komt er geen spanning op de schakeldraad.
Geen idee wat er allemaal gebeurd is, maar heel veel ruimte had ik ook niet ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7OumUEP.jpg

Deze lasklemmen zijn gebruikt en ik heb het vermoedde (maar wellicht dat jullie dat beter weten) dat deze niet door iemand achteraf geplaatst zijn, maar dat deze tijdens de bouw geplaatst zijn.

Ik ben vandaag gebeld door de elektricien en die komen 28 augustus een blik werpen.
Ik vertelde het verhaal wat ik constateerde en wat er gemeten was.
Aangezien ik vertelde dat ik een schok door de vingers kreeg als de groep uitstond en ik met mijn meter toch nog voltage meet was diegene er toch van overtuigd dat er toch spanning op bleef staan.

Wordt dus opnieuw vervolgd :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:02
Ik heb er twee uit china van ali-express zo'n knipex achtig ding.
1: 0,25 - 6 mm2
2: 6 - 16mm2
Beide die ik gekocht heb knijpen vierkant maar werkt super +/- 12€/stuk.
Die goedkope handtang van wiha heb ik ook maar china tang is toch handiger.
Voor de tijd hoef je het ook niet te doen ze waren er in één week.

Wiha
Afbeeldingslocatie: https://www.vekto.nl/media/catalog/product/cache/1/small_image/320x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/a/basic-krimptang-0-25-t-m-16_1_46.jpg
China 1 en 2
https://www.aliexpress.co....1000017.2.7376e2a43qv9Ko
https://www.aliexpress.co....1000017.2.567cee59OBDevG

[ Voor 30% gewijzigd door leonbong op 03-08-2017 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ik blij omdat vandaag mijn nieuwe (lege) groepenkast is bezorgd en kom ik thuis... is hij beschadigd :{. Dus die moet eerst weer terug... pfff. Had juist zo'n zin om te beginnen met opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-10 23:25
Jim423 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:25:
Kooktoestel aansluiten op L1 L2 in de perilex. L3 zit dan wel bedraad maar wordt niet belast gezien het een 2 fase toestel is.
Wanneer ik de 3 fase automaat belast met max 7,4 Kw heb ik toch niet voldoende aan een 16A 3 fase aardlekautomaat of is dit een grensgeval? (2x16A = 7,360 Kw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat is geen probleem. Een kookgroep is volgens die redenatie immers ook 2x16 (7,360 kW)
Bovendien als de netspanning net iets afwijkt (232Vac) haal je het wel weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:55

orf

Een vriend heeft onlangs een huis gekocht. Nu bekeek ik de meterkast en op het eerste oog zag dit er netjes uit. 8x installatieautomaat en een 1-fase hoofdschakelaar. Een huis uit de jaren 30, dus de groepenkast is waarschijnlijk niet heel lang geleden aangepakt.

Maar, er zit helemaal geen aardlek in de meterkast! Volgens mij zouden er twee in moeten zitten, maar daar is ook geen ruimte voor. Ik snap niet dat ze in een klein huis wel voor 8 groepen zijn gegaan, maar blijkbaar bespaard hebben op de aardlek?

Was er een periode waar een aardlek niet verplicht was, terwijl er al wel met installatieautomaten gewerkt werd? Of is dit gewoon beunwerk geweest van de vorige bewoner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Of zijn het automaten met elk een aardlek geïntegreerd? Een zgn ''alamat''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:55

orf

Jim423 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:04:
Of zijn het automaten met elk een aardlek geïntegreerd? Een zgn ''alamat''.
Nope. Standaad b-automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
We weten natuurlijk niet exact wanneer het is geïnstalleerd maar zo te horen gewoon beun. Geen enorme ramp, standaard kastje kopen met 2x40A 1p aardlekschakelaar los en even ombouwen. Aardlekschakelaar is wel iets wat je wilt hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Aardlek was volgens mij pas vanaf 1975 standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Laatst online: 07-10 07:02
In de woning die ik aan het renoveren ben komen verlaagde plafonds van gipsplaat op een metalstud frame. Boven dat plafond komen diverse leidingen. De loodgieter heeft ook een aantal verwarmingsleidingen boven het plafond laten lopen, van die flexibele kunsstof grijze leidingen.

Mag ik met gewone pvc elektrabuis die verwarmingsleidingen kruisen of krijg ik dan problemen i.v.m. warmte ontwikkeling? Zijn hier officiele richtlijnen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Flexibele kunststof leidingen die warm water vervoeren en een langere afstand horizontaal moeten overbruggen lijkt me sowieso een beetje 'apart'.
Volgens mij gaat dat in de toekomst nog wel problemen geven, ongeacht de vraag over de elektraleidingen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 07:29

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Skidmarks schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 07:15:
In de woning die ik aan het renoveren ben komen verlaagde plafonds van gipsplaat op een metalstud frame. Boven dat plafond komen diverse leidingen. De loodgieter heeft ook een aantal verwarmingsleidingen boven het plafond laten lopen, van die flexibele kunsstof grijze leidingen.

Mag ik met gewone pvc elektrabuis die verwarmingsleidingen kruisen of krijg ik dan problemen i.v.m. warmte ontwikkeling? Zijn hier officiele richtlijnen voor?
Grijze kunststof verwarming? Rautitan van rehau, prijs je zelf gelukkig! Dat is kwaliteit. Kruisen mag en kan, leg er een stukje buisisolatie om bij de kruising.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 07:29

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

orf schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:00:
Een vriend heeft onlangs een huis gekocht. Nu bekeek ik de meterkast en op het eerste oog zag dit er netjes uit. 8x installatieautomaat en een 1-fase hoofdschakelaar. Een huis uit de jaren 30, dus de groepenkast is waarschijnlijk niet heel lang geleden aangepakt.

Maar, er zit helemaal geen aardlek in de meterkast! Volgens mij zouden er twee in moeten zitten, maar daar is ook geen ruimte voor. Ik snap niet dat ze in een klein huis wel voor 8 groepen zijn gegaan, maar blijkbaar bespaard hebben op de aardlek?

Was er een periode waar een aardlek niet verplicht was, terwijl er al wel met installatieautomaten gewerkt werd? Of is dit gewoon beunwerk geweest van de vorige bewoner?
Wat voor kast is dat dat er geen ruimte is, het kleine 220x220 hafonorrm kastje heeft 1 rij en past 2x aardlek (vaak midden) met 2x 4 automaten links rechts.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1 ... 16 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.