Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.350.442 views

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-11 14:04
Rol-Co schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 09:11:
[...]

Grijze kunststof verwarming? Rautitan van rehau, prijs je zelf gelukkig! Dat is kwaliteit. Kruisen mag en kan, leg er een stukje buisisolatie om bij de kruising.
Het is inderdaad Rautitan van Rehau. Ik zal kijken of ik er inderdaad iets van isolatie nog tussen kan krijgen.

• Skidmarks
TD-er schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 08:56:
Flexibele kunststof leidingen die warm water vervoeren en een langere afstand horizontaal moeten overbruggen lijkt me sowieso een beetje 'apart'.
Volgens mij gaat dat in de toekomst nog wel problemen geven, ongeacht de vraag over de elektraleidingen.
Wat voor problemen verwacht je dan? In mijn geval gaat het om de aan en afvoer van de radiatoren van 1e verdieping die dus boven het plafond van de B.G. lopen. Afstand is een meter of 10.

• Dennis
  • Laatst online: 17-11 13:56
Op wat voor hoogte hangen jullie nieuwe stopcontacten? Ik moet alles vanaf volgende week infrezen. Ik dacht dat 30cm boven de vloer een beetje de norm is, maar is dat dan het midden of de bovenkant?

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis op 06-08-2017 11:37 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-11 14:54
Skidmarks schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:22:
[...]

Wat voor problemen verwacht je dan? In mijn geval gaat het om de aan en afvoer van de radiatoren van 1e verdieping die dus boven het plafond van de B.G. lopen. Afstand is een meter of 10.
Een flexibele buis kan nogal doorhangen.
En zeker een buis die nogal wisselend kan zijn qua temperatuur kan op den duur meer gaan doorhangen.
Wanneer 'ie over een frame van een verlaagd plafond hangt, kan 'ie dus op den duur op de elementen van het verlaagd plafond gaan hangen en er kan altijd een beetje condens op komen, wat dan dus in contact komt met die panelen. (want laagste punt, dus daar gaat alle condens naar toe)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Dennis schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:36:
Op wat voor hoogte hangen jullie nieuwe stopcontacten? Ik moet alles vanaf volgende week infrezen. Ik dacht dat 30cm boven de vloer een beetje de norm is, maar is dat dan het midden of de bovenkant?
Hart op 30 is zo'n beetje "standaard".

Maar het is geen eis, dus denk ook vooral even na wat jij mooi en handig vindt.

In iedere ruimte naast de lichtschakaar een WCD op 105 kan ook handig zijn voor stofzuigen zonder te bukken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Dennis
Xander schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:51:

In iedere ruimte naast de lichtschakaar een WCD op 105 kan ook handig zijn voor stofzuigen zonder te bukken.
Dank je, ik ga 30 hart aanhouden. Inderdaad gaan we op de bovenverdieping een WCD plaatsen bij alle lichtschakelaars. Beneden komen geen lichtschakelaars, dus daar zul je toch moeten bukken (maar onze robotstofzuiger zou het meeste werk uit handen moeten nemen ;)).

• Skidmarks
TD-er schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:48:
[...]

Een flexibele buis kan nogal doorhangen.
En zeker een buis die nogal wisselend kan zijn qua temperatuur kan op den duur meer gaan doorhangen.
Wanneer 'ie over een frame van een verlaagd plafond hangt, kan 'ie dus op den duur op de elementen van het verlaagd plafond gaan hangen en er kan altijd een beetje condens op komen, wat dan dus in contact komt met die panelen. (want laagste punt, dus daar gaat alle condens naar toe)
De buis is met beugels vastgemaakt aan het originele betonnen plafond, hij ligt dus niet op de metal stud frames. Voor het doorhangen ben ik dus niet bang.

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09

tozzke

aka tozzert

Dennis schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:55:
[...]

Dank je, ik ga 30 hart aanhouden. Inderdaad gaan we op de bovenverdieping een WCD plaatsen bij alle lichtschakelaars. Beneden komen geen lichtschakelaars, dus daar zul je toch moeten bukken (maar onze robotstofzuiger zou het meeste werk uit handen moeten nemen ;)).
Weet je zeker dat je geen schakelaars beneden wilt?
Ik neem aan dat je dan aan een domotica oplossing denkt? Altijd alles met je telefoon/tablet moeten schakelen is niet handig (ook al kun je veel automatiseren). Ik persoonlijk zal altijd voor schakelaars kiezen aangezien je hier ook gewoon componenten achter kunt aansluiten zodat het ook via domotica te schakelen is.

• Dennis
tozzke schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:52:
Weet je zeker dat je geen schakelaars beneden wilt?
Ik neem aan dat je dan aan een domotica oplossing denkt? Altijd alles met je telefoon/tablet moeten schakelen is niet handig (ook al kun je veel automatiseren). Ik persoonlijk zal altijd voor schakelaars kiezen aangezien je hier ook gewoon componenten achter kunt aansluiten zodat het ook via domotica te schakelen is.
Ja, ik weet het zeker ;). Inderdaad ga ik KNX implementeren en werkt vrijwel alles op basis van bewegings- en/of aanwezigheidsdetectie.

Aan de muur komt wel een tablet te hangen om scenes te kunnen schakelen en individuele zaken aan of uit te doen.

Boven gaan we gewoon 'klassiek' elektra aanleggen.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Xander schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:51:
[...]

Volgens mij heeft het zelfs te maken met welke vloer je hebt? Of was dat met geaard en ongeaard?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Rol-Co schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 18:39:
[...]

Volgens mij heeft het zelfs te maken met welke vloer je hebt? Of was dat met geaard en ongeaard?
Dat laatste ja.

De normen zijn in de loop der jaren ook flink versimpeld (mede omdat nu gewoon alles geaard moet zijn, dat scheelt uitgebreide uitleg in welke situaties het moet ;) ). Bij mijn weten ga je in de NEN1010 niets meer vinden over hoogtes. Ook geen minimale hoogte.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Stond in oudere edities van de NEN1010 eigenlijk wel iets over voorgeschreven hoogtes? Zo ja, waar?
Ik heb werkelijk geen idee, mijn kennis van oude NEN-normen is van horen zeggen... Ik heb zelf ook alleen de NEN1010:2007/C1:2008 en NEN1010:2015/C2:2016 in bezit. En misschien nog ergens de 5e druk digitaal...

Zou wel graag de hele reeks sinds 2e druk compleet hebben (liefst digitaal), altijd nuttig om eens na te kunnen gaan waar oude installaties nou precies aan moeten voldoen. Maar zelfs antieke normen kosten nog steeds geld blijkbaar...

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-11 23:24

painkill

Pain(k)(ill)

In de NPR5310 (praktijkrichtlijnen NEN1010) staat in het nieuwste deel het volgende:
Hoewel NEN 1010 geen eisen geeft ten aanzien van de hoogte van wandcontactdozen en schakelaars, is het
aanbevelingswaardig uit te gaan van de voorkeursmaten aangegeven in figuur 1 en 2. Voor
wandcontactdozen boven het aanrecht is de voorkeurshoogte 1,15 m. Voor overige wandcontactdozen en schakelaars is de voorkeurshoogte 1,05 m.

Voor het laag bij de grond aanbrengen van wandcontactdozen is geen voorkeurswaarde gegeven omdat
de hoogte sterk afhangt van de toegepaste plinten en plintgoten.
In de NEN1010 van 2007 kan ik er ook niets over terugvinden.

Mijn SNES verzameling!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:34
Boven het aanrecht heb je ook te maken met een plint (en daarnaast natuurlijk de hoogte van het aanrecht zelf). Als de spatplint 5 cm wordt of 15 cm zal je de hoogte van de WCD's in dat laatste geval er op moeten aanpassen.

Gewoon naar eigen inzicht doen, je moet je alleen wel bedenken dat als je sterk afwijkt van de norm een ander er in toekomst mogelijk niet zo blij mee is.

• Eboman
  • Laatst online: 17-11 15:15

Eboman

Ondertitel

Even een vraagje van een electra n00b, huis gekocht met een originele elektra kast van rond 1986, keuken is ooit een keer verbouwd dus er zijn 3 groepen met een losse groepen kast naast geplaats. (totaal dus 8 groepen).

We willen dan ook de gehele kast vernieuwen

Nu willen wij ook de keuken verbouwen (en 2 groepen bijplaatsen ivm extra oven) maar ook een sauna in de tuin plaatsen, deze vraagt 230v 20A.

Is die 20A een kwestie van een zwaardere zekering plaatsen en bepalen wat de maximale belasting mag zijn van de hoofdzekering ? Deze is nu niet bekend. Bijgaand een kleine foto, helaas geen detail foto's.

Ik laat de plaatsing doen door een erkende installateur, maar ik verneem hier graag of er nog tips en of adviezen zijn hierom trend ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SYi9viebxrlStl6geR2c9B8N/full.png

Voor sauna, deze wil ik met een 4mm grondkabel aansluiten (max 25), ik ben een stap omhoog gegaan qua kabeldikte om te compenseren voor de afstand.

[ Voor 4% gewijzigd door Eboman op 09-08-2017 11:50 ]

Signature

• Dennis
Eboman schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:50:
Even een vraagje van een electra n00b, huis gekocht met een originele elektra kast van rond 1986, keuken is ooit een keer verbouwd dus er zijn 3 groepen met een losse groepen kast naast geplaats. (totaal dus 8 groepen).

We willen dan ook de gehele kast vernieuwen
Verstandig, en ik zou ook al die plankjes met troep weghalen. Een meterkast hoort opgeruimd te zijn :).
Nu willen wij ook de keuken verbouwen (en 2 groepen bijplaatsen ivm extra oven) maar ook een sauna in de tuin plaatsen, deze vraagt 230v 20A.

Is die 20A een kwestie van een zwaardere zekering plaatsen en bepalen wat de maximale belasting mag zijn van de hoofdzekering ? Deze is nu niet bekend. Bijgaand een kleine foto, helaas geen detail foto's.
Kun je de sauna niet op meerdere fases aansluiten? Dan hoef je ook geen 20A zekering te nemen. Je hebt natuurlijk wel 3-fasen nodig van je elektraboer. Ik vraag me trouwens af of je 20A zekering mag nemen als je 3x25 hebt, misschien mag het wel als je 1x35 hebt?

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:34
Selectiviteit is geen harde eis, maar een aanbeveling. Als je sauna 20A gaat trekken dan gaat het erg hard met de 35A die je hooguit hebt. Een oven trekt ook pieken van 9A, zelfde geldt voor bijvoorbeeld een waterkoker (of boiler).

• Eboman
  • Laatst online: 17-11 15:15

Eboman

Ondertitel

Kun je de sauna niet op meerdere fases aansluiten? Dan hoef je ook geen 20A zekering te nemen. Je hebt natuurlijk wel 3-fasen nodig van je elektraboer. Ik vraag me trouwens af of je 20A zekering mag nemen als je 3x25 hebt, misschien mag het wel als je 1x35 hebt?
Goeie, heb de details even niet present maar ik dacht dat hij iets van 4.4Kw deed, vandaar de 20A zekering waarschijnlijk, andere optie was 400v maar dan heb je weer krachtstroom nodig. Dan toch maar even zoeken naar een iets kleinere kachel of idd 1 die met 2 groepen kan.
Het is voor een kleine barrel sauna dus ik verwacht dat 3.6Kw ook moet lukken.

Zijn er nog tips voor de grondkabel of dit af laten hangen van de aansluiting die de kachel straks nodig heeft ?

Signature

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:06
De 400V optie wil zeggen een aansluiting op meerdere fases (dat is niet hetzelfde als meerdere groepen). Daarvoor moet je wel je netaansluiting laten wijzigen naar 3x25A, dit is hetzelfde vastrecht, maar je kunt dan wel meer vermogen afnemen. Je groepenkast wou je toch al vervangen, dan gaat dat in een moeite door.

Als eerste zou je zelf op een rijtje moeten zetten wat je nu hebt, wat je er nu bij wilt en denk dan ook iets verder aan bijvoorbeeld zonnepanelen of warmtepompen. Houd dus voor de toekomst rekening met uitbreiding. Als noob zou ik ook advies bij de vakman inwinnen (tenzij je alleen op je mede tweakers, waar vast en zeker ook vakmensen tussen zitten, af gaat).

Mogelijk kun je met een 3fase aansluiting voor je sauna met een 5x2.5qmm weg maar dat gaat afhangen van het vermogen en de afstand. Dat valt dus nu nog niet te zeggen.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:51
Even een vraagje omdat ik twijfel of mijn idee mogelijk is. Ik heb een installatie aangesloten op een bouwkast die een 32A CEE aansluiting heeft (2 polig zoals ik kan zien, er lopen vier draden heen, wit, zwart, grijs en aarde).

Nu draait alles goed maar omdat ik de hele installatie op 1 fase gebruik heb ik maar 16A tot mijn beschikking. Ik heb een 5 aderige VO-YMvKasmb kabel lopen naar huis en ik zou dus nog een tweede fase kunnen gebruiken.

Maar hoe sluit ik die aan? Ik heb een groepenkast met 2 4P aardlekschakelaars en 5 automaten totaal.

Geef ik bijvoorbeeld 1 ALS een fase, en de andere ook 1? Of geef ik beide 2 fasen en doe ik dmv het busboard de ene helft van de automaten op L1 en de andere helft op L2 (wasmachine en fornuis scheiden bijvoorbeeld).

Dan kan ik namelijk meer apparaten tegelijk gebruiken :D

• Remco Tr
  • Laatst online: 22:01
Wat raden jullie aan? Kookplaat van 7,4kw op 3 fase of kookgroep maken op 1 fase?

Heb nog geen 3 fase aansluiting.

• Rol-Co

Rol-Co

Remco Tr schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:19:
Wat raden jullie aan? Kookplaat van 7,4kw op 3 fase of kookgroep maken op 1 fase?

Heb nog geen 3 fase aansluiting.
Gewoon op 2 fase kookgroep gaat prima, de meeste inductieplaten werken alleen op 2 fasen.
Gaat hier ook prima op een 35A hoofdaansluiting, de plaat trekt hooguit 5000W zonder booster.

• Techneut
  • Niet online
Ja, maar Remco Tr z'n vraag was of het kan op één fase die hij nu nog heeft.
En daarmee loop je vast, namelijk 2 groepen van elk 16A zou op zich net gaan. Maar met de standaard hoofdzekering van 25A plus 10% voor niet al te lange tijd is ruim 6300W echt het maximum. Een drie-fasen aansluiting, waarvan je voor het fornuis 2 fasen van nodig hebt, is dan toch wel het meest voor de hand liggende advies. Met 3 x 25A heb je het hetzelfde tarief, met 1 x 35A val je (volgens mij) in een hoger tarief.

Edit:
Mocht ik ongelijk hebben en blijkt dat 1 x 35A helemaal niet duurder is, dan is dit zeker aan te bevelen, want dan hoef je verder niets te veranderen aan je groepenkast. Alleen moet je dan wel met gelijktijdigheid rekening houden, dus niet op hetzelfde moment de wasmachine gebruiken. Maar dat zullen de meesten wel weten denk ik.

[ Voor 26% gewijzigd door Techneut op 12-08-2017 17:10 ]

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:41
Techneut schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:31:
. Met 3 x 25A heb het hetzelfde tarief, met 1 x 35A val je in een hoger tarief.
Het capaciteitstarief voor 1x25A, 1x35A en 3x25A is gelijk. Pas vanaf 3x35A betaal je een (aanzienlijk) hoger tarief.

Als @Remco Tr dus nog 1x25A heeft, dan is het te overwegen te vragen om een verzwaring naar 1x35A. De kans bestaat dat hij al een 35A-aansluiting heeft omdat de administratie van eenfasige aansluitingen regelmatig niet klopt.
Zonder dat ik het wist, heb ik ook een 35A aansluiting (bouwjaar woning 1988).

• Remco Tr
Moet nog verhuizen naar het huis is het ergens te zien wat je voor aansluiting hebt?

• Rol-Co

Rol-Co

Techneut schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:31:
Ja, maar Remco Tr z'n vraag was of het kan op één fase die hij nu nog heeft.
En daarmee loop je vast, namelijk 2 groepen van elk 16A zou op zich net gaan. Maar met de standaard hoofdzekering van 25A plus 10% voor niet al te lange tijd is ruim 6300W echt het maximum. Een drie-fasen aansluiting, waarvan je voor het fornuis 2 fasen van nodig hebt, is dan toch wel het meest voor de hand liggende advies. Met 3 x 25A heb je het hetzelfde tarief, met 1 x 35A val je (volgens mij) in een hoger tarief.

Edit:
Mocht ik ongelijk hebben en blijkt dat 1 x 35A helemaal niet duurder is, dan is dit zeker aan te bevelen, want dan hoef je verder niets te veranderen aan je groepenkast. Alleen moet je dan wel met gelijktijdigheid rekening houden, dus niet op hetzelfde moment de wasmachine gebruiken. Maar dat zullen de meesten wel weten denk ik.
Onzin!
1x25 en 1x 35 en 3x25A is allemaal even duur bij de netbeheerder, bij stedin t/m 80A.

Ik heb hier 1x35A hoofdzekering met een 25A traag er na en wij hebben het volgende in huis.

Kookplaat 7400W
Kokend waterkraan 2000W
Hetelucht oven 3200W
Combi magnetron 2300W
Sww boiler 1900W
7kW warmtepomp 700-1800W
Wasmachine 1900W
Wasdroger 900W
Vaatwasser 2000W
Airfryer 2000W

En dan nog een shitload aan dingen die een wat minder verbruik hebben zoals:
Tostie ijzer 1100W
Koffie automaat 1600W
Broodrooster 900W
en alle rest van de spullen die je in een huishouden hebt, pc's, laders, tv's enz

Nog nooit is de afgelopen 20 jaar de hoofdzekering er uit gegaan, en de 25A ook niet, een smeltzekering kan pieken hebben van 50% in tegenstelling van een automaat.

Gewoon op 1 fase gaat dus prima met een kookgroep.
;)

• Remco Tr
Rol-Co schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 17:49:
[...]

Onzin!
1x25 en 1x 35 en 3x25A is allemaal even duur bij de netbeheerder, bij stedin t/m 80A.

Ik heb hier 1x35A hoofdzekering met een 25A traag er na en wij hebben het volgende in huis.

Kookplaat 7400W
Kokend waterkraan 2000W
Hetelucht oven 3200W
Combi magnetron 2300W
Sww boiler 1900W
7kW warmtepomp 700-1800W
Wasmachine 1900W
Wasdroger 900W
Vaatwasser 2000W
Airfryer 2000W

Tostie ijzer 1100W
Koffie automaat 1600W
Broodrooster 900W
en alle rest van de spullen die je in een huishouden hebt, pc's, laders, tv's enz

Nog nooit is de afgelopen 20 jaar de hoofdzekering er uit gegaan, en de 25A ook niet, een smeltzekering kan pieken hebben van 50% in tegenstelling van een automaat.

;)
Thanks groepenkast word sowieso aangepast omdat er nu maar 4 groepen inzitten.

Lijkt dat ik met 35A een eind kom.

• Rol-Co

Rol-Co

Remco Tr schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 17:51:
[...]

Thanks groepenkast word sowieso aangepast omdat er nu maar 4 groepen inzitten.

Lijkt dat ik met 35A een eind kom.
Ja de groepenkast is wel nieuwer met atm 10 groepen, ik heb een aanvraag voor 3 fasen lopen bij stedin omdat ik ook nog een doorstroomverwarmer wil op 3 fasen.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Onzin!

[...]

Je zegt het zelf :P

Wanneer een zekering of een automaat uitschakelt is keurig vastgelegd in de specificaties. En het zal je verbazen: een snelle smeltzekering doet hele andere dingen dan een trage automaat.

Hier is het plaatje van installatieautomaten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xgpEzoG.jpg

Een normale automaat zoals je in een moderne meterkast zult vinden heeft een B-curve.

Je zegt '50%'. Als je die opzoekt, 1.5 keer de nominale stroom, dan schakelt een automaat na 40 tot 600 seconden uit. Een B-curve zal aan de lage kant daarvan zitten, dus ga uit van 40-80 seconden.

En hier het plaatje van een Hager DII smeltpatroon:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OgWQRcP.png

Het is wat meer zoeken, maar als je naar 25 ampere kijkt (±1.5 maal 16) zie je dat een 16A smeltpatroon na ongeveer 100 seconden doorsmelt.

Dat is geen wereldschokkend verschil, toch?

I don't like facts. They have a liberal bias.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Remco Tr schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:49:
Moet nog verhuizen naar het huis is het ergens te zien wat je voor aansluiting hebt?
Doe net of je een aansluiting wilt wijzigen....
Bij mij lukte het, te weten te komen welke aansluiting en zekering de buren hadden :'(
(edit: wistte ik al, want ik heb er zonnepanelen aangelegd ;) )
https://www.mijnaansluiting.nl/

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-08-2017 20:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co

Rol-Co

burne schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 19:59:
[...]

Je zegt het zelf :P

Wanneer een zekering of een automaat uitschakelt is keurig vastgelegd in de specificaties. En het zal je verbazen: een snelle smeltzekering doet hele andere dingen dan een trage automaat.

Hier is het plaatje van installatieautomaten:

[afbeelding]

Een normale automaat zoals je in een moderne meterkast zult vinden heeft een B-curve.

Je zegt '50%'. Als je die opzoekt, 1.5 keer de nominale stroom, dan schakelt een automaat na 40 tot 600 seconden uit. Een B-curve zal aan de lage kant daarvan zitten, dus ga uit van 40-80 seconden.

En hier het plaatje van een Hager DII smeltpatroon:

[afbeelding]

Het is wat meer zoeken, maar als je naar 25 ampere kijkt (±1.5 maal 16) zie je dat een 16A smeltpatroon na ongeveer 100 seconden doorsmelt.

Dat is geen wereldschokkend verschil, toch?
Nee, maar in de praktijk wel, het over grote deel in huis zijn verwarming elementen en dan moet er heel wat gebeuren als die de zekering laat springen. Motoren is een ander verhaal, en zelfs die heb ik hier (warmtepomp)

Nu kan ik wel in de kamer zien wat het atm verbruik is en nog niet boven de 8000W gezien, heel soms pieken naar 6400 als ze veel tegelijk aan zet. (Vrouwen ;) )

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Motoren kunnen zomaar 20 keer Inominaal trekken bij het aanlopen. Daar zijn die C en D automaten voor :)

maarud schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 12:53:
Even een vraagje omdat ik twijfel of mijn idee mogelijk is. Ik heb een installatie aangesloten op een bouwkast die een 32A CEE aansluiting heeft (2 polig zoals ik kan zien, er lopen vier draden heen, wit, zwart, grijs en aarde).
2 polig?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uYE7Vv0nvpJYpwUbu3INvsrt/full.jpg

Hoe krijg je daar 4 draden op? Is het geen 4 polige CEE?

Is dit in België? Die draadkleuren zijn hier in Nederland in ieder geval niet standaard en 4-polig klinkt alsof je geen nul hebt...
Nu draait alles goed maar omdat ik de hele installatie op 1 fase gebruik heb ik maar 16A tot mijn beschikking. Ik heb een 5 aderige VO-YMvKasmb kabel lopen naar huis en ik zou dus nog een tweede fase kunnen gebruiken.
Waarom zou je bij het gebruiken van één fase van een 32A aansluiting maar 16A tot je beschikking hebben en niet gewoon 32A?
burne schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 19:59:
[...]

Hoe kom je aan die wijsheid? :) Het thermische deel van een installatieautomaat is bij mijn weten niet anders voor B, C of D karakteristiek. Het verschil zit hem in de magnetische beveiliging.

• maarud
Xander schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 20:30:
[...]

2 polig?!

Hoe krijg je daar 4 draden op? Is het geen 4 polige CEE?
Whoops, 2 fasen bedoelde ik natuurlijk. Haha.
Is dit in België? Die draadkleuren zijn hier in Nederland in ieder geval niet standaard en 4-polig klinkt alsof je geen nul hebt...
Nee, wel relevant om te melden bedenk ik me nu. Dit is in Noorwegen. Ik gebruik nu twee draden, eentje als fase en eentje als 'nul'. En een aarde natuurlijk.
Waarom zou je bij het gebruiken van één fase van een 32A aansluiting maar 16A tot je beschikking hebben en niet gewoon 32A?
Geen idee, dat was mijn logica, ik redeneerde dat er 16A op een fase zat en dat er dus voor 32A twee fases nodig zijn :+

Ik dacht heel makkelijk de stroom te kunnen verdubbelen door nog een fase te gebruiken maar nu ik er wat langer overnadenk vraag ik me af of het nu 3 fasen zijn (het is een 3P+E CEE stekker) of twee met een nul. Ik kan het alleen niet meten. Dus ik blijf er nog maar even van af tot ik meer duidelijkheid heb ;)
maarud schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 20:38:
[...]

Nee, wel relevant om te melden bedenk ik me nu. Dit is in Noorwegen. Ik gebruik nu twee draden, eentje als fase en eentje als 'nul'. En een aarde natuurlijk.
Zeker relevant ja. ;)

In Nederland hebben we een driefasen net in ster, met een fasespanning (gemeten tussen een willekeurige fase en de nul) van 230V en een lijnspanning (gemeten tussen twee fasen) van 400V.

In Noorwegen hebben ze bij mijn weten een driefasen net in driehoek. Er is geen sterpunt, dus geen nulleiding, de spanning tussen twee fasen is 230V. Ditzelfde kom je tegen in delen van België en (tot voor kort??) in sommige oude binnensteden van Nederland.

Je hebt dan als het goed is een blauwe 4 polige CEE, right? :)
[...]

Geen idee, dat was mijn logica, ik redeneerde dat er 16A op een fase zat en dat er dus voor 32A twee fases nodig zijn :+
Als die aansluiting daadwerkelijk is afgezekerd op 32A (de aanwezigheid van een 32A contactdoos zegt niet alles), heb je een totaal aansluitvermogen van 3x32A. Je kunt 32A laten lopen tussen L1 en L2, L2 en L3 en L3 en L1. Goed voor zo'n 22kW.

Die 2 draadjes zijn ook goed voor 32A. Dus 7,4kW.
Ik dacht heel makkelijk de stroom te kunnen verdubbelen door nog een fase te gebruiken maar nu ik er wat langer overnadenk vraag ik me af of het nu 3 fasen zijn (het is een 3P+E CEE stekker) of twee met een nul. Ik kan het alleen niet meten. Dus ik blijf er nog maar even van af tot ik meer duidelijkheid heb ;)
Ik ga er van uit dat dit gewoon 3P+E is. Er vanaf blijven lijkt me sowieso raadzaam als je niet precies weet waar je mee bezig bent. ;)

Wat ik me op mijn beurt dan weer af vraag... Waarom hebben ze daar in Noorwegen geen 3-polige aardlekschakelaars? ;) Als er een busboard in die kast zit dan zal dat ook anders moeten zijn dan de varianten die hier gangbaar zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 12-08-2017 20:55 ]

• maarud
Ik gebruik nu tijdelijk een groepenkast uit NL, een kant en klare ABB Hafonorm met 5x 16A automaten en 2x 4p aardlekschakelaars. In de kasten hier in Noorwegen zie ik veel 2 polige automaten en volgens mij ook 2 of 4 polige aardlekschakelaars.

Het zullen dan idd drie fasen zijn. Maar goed dat ik niet zomaar een derde er aan heb gekoppeld. Dus in principe komt er nu 32A binnen, right? Als ik de groepenkast beter indeel (betere verdeling over de automaten) kan ik al meer verbruikers gebruiken dus.

Edit: de blauwe 4P CEE is afgezekerd met een 3 polige 32A automaat in de bouwkast :)

[ Voor 7% gewijzigd door maarud op 12-08-2017 21:28 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:40
3p+e (4 pennen) kom je in nl ook veel tegen maar dan in de industrie een draaistroommotor heeft geen nul nodig. Wij hebben op het werk veel industriële stofzuigers met dergelijke aansluitingen. (Ps die zijn oog gewoon rood)

3p+e
Afbeeldingslocatie: https://media.rs-online.com/t_large/F6796909-01.jpg

3p+N+e
Afbeeldingslocatie: https://media.rs-online.com/t_large/F6796892-01.jpg

Altijd lekker verwarrend je ziet het niet in een keer aan het stopcontact maar dan past het niet.

[ Voor 37% gewijzigd door leonbong op 12-08-2017 21:28 ]

maarud schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 21:07:
Ik gebruik nu tijdelijk een groepenkast uit NL, een kant en klare ABB Hafonorm met 5x 16A automaten en 2x 4p aardlekschakelaars. In de kasten hier in Noorwegen zie ik veel 2 polige automaten en volgens mij ook 2 of 4 polige aardlekschakelaars.
Dat busboard is in principe dus niet geschikt voor gebruik in Noorwegen. Er zitten 4 verschillende strips in en de contacten zijn verdeeld als: L1 - N - L2 - N - L3 - N.

Wat jij zou moeten hebben is: L1 - L2 - L3 - L1 - L2 - L3 etc ;)
Het zullen dan idd drie fasen zijn. Maar goed dat ik niet zomaar een derde er aan heb gekoppeld. Dus in principe komt er nu 32A binnen, right? Als ik de groepenkast beter indeel (betere verdeling over de automaten) kan ik al meer verbruikers gebruiken dus.

Edit: de CEE is afgezekerd met een 3 polige 32A automaat in de bouwkast :)
Je kunt nu inderdaad al 32A gebruiken.

Je zou onder beide aardlekschakelaars L1 en L2 kunnen aansluiten, en dan L3 op de N-positie. Moet je wel opletten waar je de automaten op het busboard prikt want 1/3e van de posities zal dan niets doen.
leonbong schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 21:22:
3p+e (4 pennen) kom je in nl ook veel tegen maar dan in de industrie een draaistroommotor heeft geen nul nodig. Wij hebben op het werk veel industriële stofzuigers met dergelijke aansluitingen. (Ps die zijn oog gewoon rood)

3p+e
[afbeelding]
Dat is als het goed is dus een heel andere stekker dan bij maarud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZJAiQkFml2XqBUbPhK9WxKGG/full.jpg

3p+e, 230V, uurstand 9h i.p.v. 6h. :) Gewoon in het blauw. ;)

• maarud
Xander schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 21:29:
[...]

Dat busboard is in principe dus niet geschikt voor gebruik in Noorwegen. Er zitten 4 verschillende strips in en de contacten zijn verdeeld als: L1 - N - L2 - N - L3 - N.

Ik heb hier nog 5 busboards liggen uit een Noorse kast en die is idd L1 t/m L3 zonder N.
[...]

Je zou onder beide aardlekschakelaars L1 en L2 kunnen aansluiten, en dan L3 op de N-positie. Moet je wel opletten waar je de automaten op het busboard prikt want 1/3e van de posities zal dan niets doen.
Zoals het nu al een aantal jaren draait is 1 fase als 'nul' (en dus ook op de blauwe kant aangesloten van de groepenkast en dus ook op de N van de ALS en de automaten) en de andere fase op L1 en L3 (met een brug verbonden en ik gebruik op de busboards nu alleen maar L1 en L3.

Verklaart nu eindelijk ook waarom de testknop niet werkt op de ALS :+
Dat is als het goed is dus een heel andere stekker dan bij maarud.

[afbeelding]

3p+e, 230V, uurstand 9h i.p.v. 6h. :)
Ik heb die blauwe idd :)

• leonbong
Xander schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 21:29:
[...]

[...]

Dat ligt aan het toegepaste busboard.
Je hebt busboard 3F (bedoeld icm 3F aardlekschakelaar)
Je hebt ook busboard 3 split (bedoeld icm 1f aardlekschakelaar) deze wordt ook veel toegepast op 3F hoofdaansluitingen waar geen krachtgroepen worden toegepast.
3f busboard
Afbeeldingslocatie: http://images.elektrototaalmarkt.nl/fimg/4140263_productfoto_normaal_product4140263/0/normaal/abb-haf-hafonorm-busboard-140263.jpg
3 split busboard
Afbeeldingslocatie: http://images.elektrototaalmarkt.nl/pimg/4140261_productfoto_normaal_product4140261/0/normaal/abb-haf-hafonorm-busboard-140261.png

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 20:49:
[...]
In Nederland hebben we een driefasen net in ster, met een fasespanning (gemeten tussen een willekeurige fase en de nul) van 230V en een lijnspanning (gemeten tussen twee fasen) van 400V.

In Noorwegen hebben ze bij mijn weten een driefasen net in driehoek. Er is geen sterpunt, dus geen nulleiding, de spanning tussen twee fasen is 230V. Ditzelfde kom je tegen in delen van België en (tot voor kort??) in sommige oude binnensteden van Nederland.
Volgens mij zijn de laatsten toch wel wat langer geleden.
Als die aansluiting daadwerkelijk is afgezekerd op 32A (de aanwezigheid van een 32A contactdoos zegt niet alles), heb je een totaal aansluitvermogen van 3x32A. Je kunt 32A laten lopen tussen L1 en L2, L2 en L3 en L3 en L1. Goed voor zo'n 22kW.

Die 2 draadjes zijn ook goed voor 32A. Dus 7,4kW.
Klopt tot zover, maar als de stroom tussen alle fasen 32A is, zijn de drie fasenstromen wel √3 keer zo hoog. Bij zekeringen van 32A moet je dus wel met een √3 keer lager vermogen rekenen.
Techneut schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 21:38:
[...]
Volgens mij zijn de laatsten toch wel wat langer geleden.
Volgens wikipedia kom je het nog in delen van Amsterdam tegen. Ik zou het niet weten, kom daar nooit. :P
[...]
Klopt tot zover, maar als de stroom tussen alle fasen 32A is, zijn de drie fasenstromen wel √3 keer zo hoog. Bij zekeringen van 32A moet je dus wel met een √3 keer lager vermogen rekenen.
Verhip, je hebt gelijk natuurlijk. :)

Bij gebruik van alle drie de fasen heeft hij dus maar ~13kW ter beschikking. Nu met "één fase" (ehr... hij gebruikt er eigenlijk 2 natuurlijk :?) slechts ~4,2kW? Right?

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-11 13:05

Nhz

Ik heb even een vraagje. Een vriend van mij huurt een deel van een woning, in zijn deel heeft de huurbaas een eigen meterkast gemaakt met hoofdstroomschakelaar, kWh-meter en een zestal aardlekautomaten (16A B 30mA). Verdeeld over 3 fases.

Laatst was er een door een kapotte wasmachine niet alleen een waterlek, maar ook een stroomlek. Normaal zou dan alleen de betreffende alamat eruit moeten springen, maar hij zat helemaal in het donker. Wat blijkt nou: in de meterkast bij de hoofdaansluiting zit een driefase aardlekautomaat (3x20A C 30mA), deze was er ook uit gesprongen.

Erg vervelend, want de huurbaas was het weekend weg en dus zat hij ruim 1,5 dag zonder stroom. Erger is nog dat er volgens de huurbaas niets aan te veranderen is. Klopt dat wel?

Groetjes

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bij de hoofdaansluiting moet dan een vertraagde aardlekschakelaar komen.
Waarschijnlijk moet er dan nog wel meer veranderen :)
Een 16A en een 20A automaat zijn onderling ook niet selectief.

Er is dus wel iets aan te doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Nhz

Nhz

Proton_ schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:53:
Bij de hoofdaansluiting moet dan een vertraagde aardlekschakelaar komen.
Waarschijnlijk moet er dan nog wel meer veranderen :)
Een 16A en een 20A automaat zijn onderling ook niet selectief.

Er is dus wel iets aan te doen.
Wordt die selectiviteit ook niet bewerkstelligd doordat hij van 16B naar 20C gaat? Ik weet niet wat de hoofdaansluiting is, maar als dat 3x25A is dan heft die 3x20C ook de selectiviteit richting de hoofdzekering op. Toch?

Voor wat betreft de vertraagde aardlek:
Hij moet dus aan zijn huurbaas vragen om de aardlekautomaat te vervangen voor een zekeringautomaat met losse aardlekschakelaar van bijvoorbeeld 300mA? (edit: of gewoon een alamat met deze tragere eigenschap)

[ Voor 3% gewijzigd door Nhz op 12-08-2017 23:18 ]

Groetjes

Nhz schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 23:15:
[...]

Wordt die selectiviteit ook niet bewerkstelligd doordat hij van 16B naar 20C gaat? Ik weet niet wat de hoofdaansluiting is, maar als dat 3x25A is dan heft die 3x20C ook de selectiviteit richting de hoofdzekering op. Toch?
Beide stappen zijn te klein om selectief te zijn. Om een onderverdeler selectief te krijgen moet dus de hoofdaansluiting verzwaard worden. Of de eindgroepen in de woning moeten lichter zijn. ;)
Voor wat betreft de vertraagde aardlek:
Hij moet dus aan zijn huurbaas vragen om de aardlekautomaat te vervangen voor een zekeringautomaat met losse aardlekschakelaar van bijvoorbeeld 300mA? (edit: of gewoon een alamat met deze tragere eigenschap)
Met alleen een hogere aanspreekstroom ben je er niet. Stel dat je een apparaat insteekt wat 400mA lekstroom heeft dan komen alsnog de 300mA en 30mA aardlekschakelaar er allebei tegelijkertijd uit.

De schakelaar in de hoofdverdeler moet ook echt trager zijn. Daarvoor heb je selectieve aardlekschakelaars, met een vierkantje met een "S" erop.

Afhankelijk van de aardcircuitweerstand kan de aardlekbeveiliging in de hoofdverdeler misschien ook wel achterwege blijven.
Nhz schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:46:
Erg vervelend, want de huurbaas was het weekend weg en dus zat hij ruim 1,5 dag zonder stroom. Erger is nog dat er volgens de huurbaas niets aan te veranderen is. Klopt dat wel?
Natuurlijk is er altijd wel íets te doen. Voor mijn part een motorbediende schakelaar die door de huurder op afstand in te schakelen is. :P

De installatie selectief maken heeft natuurlijk wel de voorkeur, maar 100% selectiviteit met automaten is lastig en pakt in praktijk niet altijd uit zoals je verwacht.

• Nhz

Nhz

@Xander Duidelijk verhaal, bedankt voor de snelle input. Een mooie stok om mee te 'slaan' richting de huurbaas. ;-)

Groetjes

Nhz schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 23:53:
@Xander Duidelijk verhaal, bedankt voor de snelle input. Een mooie stok om mee te 'slaan' richting de huurbaas. ;-)
De motorbediende schakelaars waren niet geheel serieus bedoeld trouwens hoor. :+ Al bestaat het wel. ;) Het was meer om wat tegengas te geven aan "er is niets aan te veranderen". Natuurlijk is er wel iets aan te veranderen. Wat de huisbaas bedoelt is dat die oplossingen hem te veel geld gaan kosten. ;)

• Nhz

Nhz

Haha ja dat begreep ik. Ik heb wel enige basiskennis van electrotechniek, maar ik had nooit gehoord van selectieve aardlekschakelaars. Was ook niet op de hoogte dat de aardlek mag vervallen mits de aardweerstand laag genoeg is (en er geen gebruikers gemonteerd zijn voor de eerste aardlek).

Dat lijkt mij dus een prima oplossing. Het 'probleem' van de selectiviteit laat ik maar even links liggen.

Groetjes

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Xander schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 21:49:

Volgens wikipedia kom je het nog in delen van Amsterdam tegen. Ik zou het niet weten, kom daar nooit. :P
Dat moet ik eens aan mijn zoon vragen, maar ik zou verwachten dat dat minimaal 20 jaar terug al weggesaneerd is, en dat wikipedia teveel aan geleuter van oude lullen (zoals ondergetekende) hangt.

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57
burne schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 01:00:
[...]

Dat moet ik eens aan mijn zoon vragen, maar ik zou verwachten dat dat minimaal 20 jaar terug al weggesaneerd is, en dat wikipedia teveel aan geleuter van oude lullen (zoals ondergetekende) hangt.
Nee, er staat in de binnenstad, bij de Amstel, bij de Hermitage in de buurt, in ieder geval nog een transformator van Liander 127/220 V. Het kunnen er ook 2 zijn, kom het daar bij een aantal klanten nog tegen.
Ook in Leiden in de binnenstad staat nog een transformator 127/220 V, tenminste 2 jaar geleden kwam ik die daar nog tegen tijdens inspectie.

• Remco Tr
[...]

Onzin!

Kookplaat 7400W
Kokend waterkraan 2000W
Hetelucht oven 3200W
Combi magnetron 2300W
Sww boiler 1900W
7kW warmtepomp 700-1800W
Wasmachine 1900W
Wasdroger 900W
Vaatwasser 2000W
Airfryer 2000W

Tostie ijzer 1100W
Koffie automaat 1600W
Broodrooster 900W

;)
Net even gekeken. Heb dus 1x35A.

hierop komt:

Inductiekookplaat 7400w
Oven 3650w
Magenetron 1220w
Vaatwasser 2400w
Wasmachine

Gaat dit allemaal op 35A?
En hoeveel groepen zouden jullie adviseren heb er nu 4 namelijk.
Normale automaten of alamats?

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11 13:21
Remco Tr schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 12:39:
[...]

hierop komt:

Inductiekookplaat 7400w
Oven 3650w
Magenetron 1220w
Vaatwasser 2400w
Wasmachine

Ik ben zelf, toen ik voor dezelfde vraag stond, naar 3-fase gegaan. Puur om de belasting te kunnen spreiden en, als 1 fase uitvalt dat er nog steeds spanning in huis is :)

Ik heb bij het aanpassen van de meterkast gekozen voor 4 normale automaten per aardlek en dat dus per fase. Totaal zitten er dus 12 automaten in de kast waar er 1 spare is.

Voor jouw situatie 1 kookgroep en dan de oven op z'n eigen automaat en de andere 2 kunnen samen op 1.

De keuze voor alamats of niet ligt waarschijnlijk aan hoeveel ruimte je nog in de behuizing hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Steefph op 13-08-2017 13:02 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

hierop komt:

Inductiekookplaat 7400w
Oven 3650w
Magenetron 1220w
Vaatwasser 2400w
Wasmachine

Ja hoor, makkelijk! Een kookplaat met 3 pitten hoog is rond de 4000W maar duurt niet zo lang of het gaat al weer zachter, inductie gaat zo snel.
De oven geven ze op dat hij op een aparte zekering moet zeker? Maar trekt geen 3200W gok ik.

Alles boven 2000W moet een eigen groep, als je een hafonorm kast neemt met bijv 3 x ALS en 12 groepen dan kan je een plastic brugje kopen en kan je van 2 automaten een kookgroep maken (2x fase 2x nul) voor je kookplaat.
Oven en vaatwasser beide een eigen groep.

Kijk even bij sandervundering.nl , een goede service shop met hele nette prijzen. Ik heb er zelf ook de 5 aderige kabel en perilex stekker/wcd besteld en een lege hafonorm kast en busboard om de boel aan te passen.
Alles draait al. :)

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1708/299870/RAii69PM.jpeg

Voor de scherpe kijker onder ons, als de 3 fasen aansluiting er is komt er nog een kastje naast en ruimen we de meters en kabels op.

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 13-08-2017 13:28 ]

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

hierop komt:

Inductiekookplaat 7400w
Oven 3650w
Magenetron 1220w
Vaatwasser 2400w
Wasmachine

Met deze zou je al uit de voeten kunnen
https://www.sandervunderi...p-2x230v-had3432-22f.html
Heb je nog wel een losse hoofdschakelaar nodig die je er onder kan maken, net als ik heb.

• maarud
Xander schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 20:49:

Na wat onderzoek werk op internet blijkt het inderdaad een 230V drie fasen systeem te zijn, een van de weinige nog in Europa. Om precies te zijn een 230V IT systeem. Nieuwe gebouwen krijgen een TN systeem en dus 400V. Maar dit is idd 3 fase 230V en om 400V te krijgen moet je een transformator hebben. Best grappig eigenlijk. Maar ze zijn druk bezig om IT uit te faseren en TN in te voeren.

Ook wel interessante materie eigenlijk om door te lezen, die verschillen...

• Jim423
  • Laatst online: 23:29
@Remco Tr Als je een beetje oplet kan het. Ik heb ongeveer dezelfde apparatuur als Rol-Co maar bij mij klapt de 1x35A smelt gG er af en toe uit. Niet zo gek ook aangezien de kookplaat al bijna het volledige vermogen opsnoept bij de eerste 5min opwarmen. Ik let nu op dat wasmachine/wasdroger niet tegelijk aanstaat met het koken/fryer/quooker e.d. en dan gaat het goed. Al deze apparatuur op een 1x25A gG zonder problemen geloof ik niet echt in, ik zie al pieken op de YouLess van 9+kW zonder wassen en drogen dat gaat op langere termijn nooit goed op een 1x25A smelt. Gelukkig hoeven maar weinig mensen te leven maar zo'n zielige aansluiting :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 14:04:
@Remco Tr Als je een beetje oplet kan het. Ik heb ongeveer dezelfde apparatuur als Rol-Co maar bij mij klapt de 1x35A smelt gG er af en toe uit. Niet zo gek ook aangezien de kookplaat al bijna het volledige vermogen opsnoept bij de eerste 5min opwarmen. Ik let nu op dat wasmachine/wasdroger niet tegelijk aanstaat met het koken/fryer/quooker e.d. en dan gaat het goed. Al deze apparatuur op een 1x25A gG zonder problemen geloof ik niet echt in, ik zie al pieken op de YouLess van 9+kW zonder wassen en drogen dat gaat op langere termijn nooit goed op een 1x25A smelt. Gelukkig hoeven maar weinig mensen te leven maar zo'n zielige aansluiting :P
Ik heb toch echt een 25A na mijn hoofzekering :) en die er nog niet uit gehad hoor, voor de keuken hadden we het zelfde op 4 groepen behalve de kookplaat en dat ging ook. Kennissen hier in de wijk hebben ook 35A aansluiting met kokend waterkraan en kookplaat plus oven maar ook geen last.
Misschien is jouw standaard verbruik al vrij hoog, of is het al wat oudere apparatuur?

Maar zoals ik schreef, wij kunnen in de kamer zien welk vermogen we trekken en daar een beetje op anticiperen, wassen komt bijv zelden voor tijdens etenstijd, de kookplaat op vol vermogen is niet voorgekomen nog, dat gaat veel te hard. Die valt mij reuze mee, ik had ook gerekend op 7400W.

Hier een dag log incl koken :)

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1708/299924/EE8fVdMM.jpeg

En nog 1 wat hoger
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1708/299928/rKytUK53.jpeg

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 13-08-2017 17:26 ]

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:40

The Wizard

Moderator Mobile
Wat piekt bij jou telkens tegen de 2000 watt aan?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:21
Rol-Co schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 13:22:
[...]

Ja hoor, makkelijk! Een kookplaat met 3 pitten hoog is rond de 4000W maar duurt niet zo lang of het gaat al weer zachter, inductie gaat zo snel.
De oven geven ze op dat hij op een aparte zekering moet zeker? Maar trekt geen 3200W gok ik.

Alles boven 2000W moet een eigen groep, als je een hafonorm kast neemt met bijv 3 x ALS en 12 groepen dan kan je een plastic brugje kopen en kan je van 2 automaten een kookgroep maken (2x fase 2x nul) voor je kookplaat.
Oven en vaatwasser beide een eigen groep.

Kijk even bij sandervundering.nl , een goede service shop met hele nette prijzen. Ik heb er zelf ook de 5 aderige kabel en perilex stekker/wcd besteld en een lege hafonorm kast en busboard om de boel aan te passen.
Alles draait al. :)

[afbeelding]

Voor de scherpe kijker onder ons, als de 3 fasen aansluiting er is komt er nog een kastje naast en ruimen we de meters en kabels op.
Hoe zijn die aardlekautomaten bij jouw verdeeld ?
Ik dacht namelijk dat er 2 aardlekautomaten in konden omdat je alles op 1 bus hebt zitten :)

2250 WP Zuid PVoutput

• Rol-Co

Rol-Co

MdO82 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 18:28:
[...]

Hoe zijn die aardlekautomaten bij jouw verdeeld ?
Ik dacht namelijk dat er 2 aardlekautomaten in konden omdat je alles op 1 bus hebt zitten :)
Dit is een 3x4 busboard, dus elke aardlek gaat via een kWh meter naar 1 aansluiting van het busboard, alleen zit de pv dus tijdelijk op de uiterst rechtse en levert terug.
Alles in de kast ook met 6mm2 flex en adereind hulsjes. :) de bedoeling is om met de 3 fase iedere fase een aardlek met 4 groepen en 1 kWh meter zodat ik het verbruik goed kan verdelen en de pv op afstemmen.

• Rol-Co

Rol-Co

The Wizard schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 18:23:
Wat piekt bij jou telkens tegen de 2000 watt aan?
Boilers, de grohe red duo en de 30 liter sww boiler op 85 graden. Maar verder ook een wasmachine en vaatwasser verwarmen vaak met een 2000W.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:21
Rol-Co schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 19:08:
[...]

Dit is een 3x4 busboard, dus elke aardlek gaat via een kWh meter naar 1 aansluiting van het busboard, alleen zit de pv dus tijdelijk op de uiterst rechtse en levert terug.
Alles in de kast ook met 6mm2 flex en adereind hulsjes. :) de bedoeling is om met de 3 fase iedere fase een aardlek met 4 groepen en 1 kWh meter zodat ik het verbruik goed kan verdelen en de pv op afstemmen.
Deze unit dus :)

2250 WP Zuid PVoutput

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb ook zo een piekje op 1x 35 amp hoofdzekering.
Gaat nog steeds goed na 3 jaar. 8)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ru1b1a2frdhyp.jpg

@Rol-Co
Er bestaan ook stikkervellen voor je groepenkast :>
https://www.sandervunderink.nl/abb-stickervel-120376.html

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2017 19:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 14:08

Solid Seal

3D Printer N00b

Zit wat filmpjes te kijken op YouTube kom ik dit tegen
YouTube: How To Add a 120V 240V Circuit Breaker

Brr .. krijg er nachtmerrys van :D

• Rol-Co

Rol-Co

Ja inderdaad :)

@AUijtdehaag
Ja weet ik, komt er allemaal nog op als de 3 fase gerealiseerd is, dit is maar tijdelijk nog. Dan komt er ook een groepen indeling te hangen enz.

• Jim423
Solid Seal schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 21:50:
Zit wat filmpjes te kijken op YouTube kom ik dit tegen
YouTube: How To Add a 120V 240V Circuit Breaker

Brr .. krijg er nachtmerrys van :D
Die bedradingsrommel bedoel je? Dat is vrij normaal in de VS hoor, huizen zijn ook compleet houtskelet en gipsplaat vanbinnen met de kabels/draden gespijkerclipt aan de binnenkant :P Krachtstroom kennen ze daar ook niet, alles is 1phase 240V met nog een draad op de ''middentap/aarde'' om 120V spul aan te sluiten.

@Rol-Co waarom heb je eigenlijk een 25A na je 35A hoofdzekering? Om de hoofdstop te beschermen oid?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Jim423 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:49:
alles is 1phase 240V met nog een draad op de ''middentap/aarde'' om 120V spul aan te sluiten.
En dan gezekerd op 400A. Want puntlassen in je meterkast.

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:49:
[...]

Die bedradingsrommel bedoel je? Dat is vrij normaal in de VS hoor, huizen zijn ook compleet houtskelet en gipsplaat vanbinnen met de kabels/draden gespijkerclipt aan de binnenkant :P Krachtstroom kennen ze daar ook niet, alles is 1phase 240V met nog een draad op de ''middentap/aarde'' om 120V spul aan te sluiten.

@Rol-Co waarom heb je eigenlijk een 25A na je 35A hoofdzekering? Om de hoofdstop te beschermen oid?
Beveiliging van de 12m grondkabel naar het huis, meter en hoofdzekering zit buiten aan de schuur.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-11 12:51
We hebben een kast waarvan het licht vaak per ongeluk aanblijft, dus wil ik graag een deurschakelaar op die kast maken.

Probleem: Hoe doe ik dat netjes? Ik kan van die kleine (magneet)schakelaartjes kopen die een kleine stroom kunnen schakelen, zoals deze. Ik kan daarvoor zelfs een sleufje in de muur maken vanaf de inbouwdoos waar nu de schakelaar in zit.

Maar, ik vind het eigenlijk niet zo netjes een max 0,7A schakelaar in een huisinstallatie te prutsen, ook al is dat meer dan 150W (gloeilamp), veel meer dat het armatuur mag hebben. Ik zou dus een relais in de inbouwdoos kunnen maken? Bestaan er manieren om een installatierelais in een inbouwdoos te maken? Of uberhaupt een DIN module in een inbouwdoos? Of zouden jullie het anders, maar netjes, oplossen?

Meeste dingen op google zijn niet echt bedoeld voor 230v/permanente installaties.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 14-08-2017 12:18 ]

• tozzke
  • Laatst online: 22:09

tozzke

aka tozzert

marcop23 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 12:06:
We hebben een kast waarvan het licht vaak per ongeluk aanblijft, dus wil ik graag een deurschakelaar op die kast maken.

Probleem: Hoe doe ik dat netjes? Ik kan van die kleine (magneet)schakelaartjes kopen die een kleine stroom kunnen schakelen, zoals deze. Ik kan daarvoor zelfs een sleufje in de muur maken vanaf de inbouwdoos waar nu de schakelaar in zit.

Maar, ik vind het eigenlijk niet zo netjes een max 0,7A schakelaar in een huisinstallatie te prutsen, ook al is dat meer dan 150W (gloeilamp), veel meer dat het armatuur mag hebben. Ik zou dus een relais in de inbouwdoos kunnen maken? Bestaan er manieren om een installatierelais in een inbouwdoos te maken? Of uberhaupt een DIN module in een inbouwdoos? Of zouden jullie het anders, maar netjes, oplossen?

Meeste dingen op google zijn niet echt bedoeld voor 230v/permanente installaties.
dan kijk je toch niet goed ;)
Dit werkt (uiteraard) alleen op deuren met een vergrendeling (slotmechanisme) aangezien het een veertje is wat de deur ingedrukt moet houden om het licht uit te schakelen.

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Op dit moment heb ik 1x25A en ik wil naar 3x25A (ivm inductie koken en mogelijke warmtepomp). Nu heb ik gelezen dat je een hoofdschakelaar moet aansluiten wanneer je wilt voldoen aan de huidige regelgeving. Ik vroeg me af of het toegestaan is om zo'n schakelaar als hoofdschakelaar te installeren (in plaats van een schakelaar op een DIN rail):
Afbeeldingslocatie: https://myshop-s3.r.worldssl.net/shop4072000.pictures.ABB-werkschakelaar-3-fasen-BW425TPSN-1-large.jpg

Is het belangrijk om de drie fasen evenwichtig te belasten? Kan ik bijvoorbeeld de tweede fase gebruiken voor een kookgroep en derde fase voor een warmtepomp? Mijn huidige verbruikers doen het nu prima op 1x25A dus dan kan ik dat gedeelte in tact laten.

ActueleWind

• Jim423
Je faseverdeling mag je zelf verzinnen inprincipe. Het is wel aan te raden alles te verdelen op vermogen/gelijktijdigheid. Waarom niet gewoon zo'n hoofdschakelaar (onder de groepenkast), of is daar geen plek voor?:

Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/a/sander_vunderink_-_abb_onderdelen_hoofdschakelaar_in_kast_-_hs404.jpg

@Rol-Co Duidelijk. Hier mijn afname met puur de plaat+oven aan. (7.4kW) Hij is wel vrij oud idd, rustverbruik ong 8-9A.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1708/300506/3U5TpuSW.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Jim423 op 14-08-2017 20:59 ]

• Rol-Co

Rol-Co

tozzke schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 12:35:
[...]

dan kijk je toch niet goed ;)
Dit werkt (uiteraard) alleen op deuren met een vergrendeling (slotmechanisme) aangezien het een veertje is wat de deur ingedrukt moet houden om het licht uit te schakelen.
Heb ik ook op de trapkast, met een 2 aderige draad naar de lamp en simpel 1 onderbreken met de schakelaar, de originele schakelaar van de lamp blijft altijd aan.
Maak hem boven aan de deur, dan kan niemand hem raken met iets en sluit de kast met 2 magneetjes, knopje met bout door het slot heen en klaar.

• Rol-Co

Rol-Co

Lurge schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:05:
Op dit moment heb ik 1x25A en ik wil naar 3x25A (ivm inductie koken en mogelijke warmtepomp). Nu heb ik gelezen dat je een hoofdschakelaar moet aansluiten wanneer je wilt voldoen aan de huidige regelgeving. Ik vroeg me af of het toegestaan is om zo'n schakelaar als hoofdschakelaar te installeren (in plaats van een schakelaar op een DIN rail):
[afbeelding]

Is het belangrijk om de drie fasen evenwichtig te belasten? Kan ik bijvoorbeeld de tweede fase gebruiken voor een kookgroep en derde fase voor een warmtepomp? Mijn huidige verbruikers doen het nu prima op 1x25A dus dan kan ik dat gedeelte in tact laten.
Dat is officieel een werkschakelaar en geen hoofdschakelaar, voor 2-3 tientjes meer heb je een abb kastje met die hoofdschakelaar er in, ik heb er zelfs 2 zitten. (Na de meterkast en voor de groepenkast)
Zoals de foto hierboven.

• Rol-Co

Rol-Co

@Jim423
40A alleen met kookplaat en oven? Wow, kom hier met moeite aan de 25A bruto (gaat paneelvermogen nog af)

Edit:
Mijn standaard verbruik in rust is 135W, 0,58A dus. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Rol-Co op 14-08-2017 21:09 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Rol-Co schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 21:07:
@Jim423
Edit:
Dat moet je voor de gein eens omrekenen naar paardekrachten.

(De luie methode is bij Wolfram Alpha '3550kWh per year in hp'..)

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Rol-Co schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 21:05:
[...]

Dat is officieel een werkschakelaar en geen hoofdschakelaar, voor 2-3 tientjes meer heb je een abb kastje met die hoofdschakelaar er in, ik heb er zelfs 2 zitten. (Na de meterkast en voor de groepenkast)
Zoals de foto hierboven.
Thanks, ik snap nog niet helemaal wat het verschil is? Ze schakelen beide alle 4 de draden af toch?
Ik heb 7 cm tussen mijn huidige meter en groepenkast. Die ABB hs404 van het plaatje is 7,5 :/. Nog maar even verder puzzelen.

ActueleWind

• Xiphalon
  • Laatst online: 17-11 16:28
Het verschil zit 'm in of je mag (en kan) schakelen zonder belasting, onder normale belasting en/of onder kortsluitstroom. Ook de afstand tussen de afgeschakelde punten kan anders zijn.

Het afschakelen onder belasting of kortsluitstroom kan een vlamboog opleveren, daar moet het ding wel tegen kunnen.

[ Voor 24% gewijzigd door Xiphalon op 15-08-2017 09:37 ]

• leonbong
Lurge schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 08:51:
[...]

Thanks, ik snap nog niet helemaal wat het verschil is? Ze schakelen beide alle 4 de draden af toch?
Ik heb 7 cm tussen mijn huidige meter en groepenkast. Die ABB hs404 van het plaatje is 7,5 :/. Nog maar even verder puzzelen.
Een werkschakelaar is een schakelaar die alleen bedoelt is om te schakelen als de stroom praktisch nul is. Anders kan je grote vonken krijgen.

De meeste lastschakelaars zijn geschikt om te schakelen terwijl er stroom loopt.

Nu heb je steeds meer werkschakelaars die ook lastscheider zijn. Je moet dan kijken wat de maximale schakelstroom is. Maar dat wordt specs lezen.

• Techneut
  • Niet online
burne schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 22:51:
[...]

Dat moet je voor de gein eens omrekenen naar paardekrachten.

(De luie methode is bij Wolfram Alpha '3550kWh per year in hp'..)
Wat wil je hiermee eigenlijk zeggen? Je antwoordt namelijk op Rol-Co z'n "in rust is 135W, 0,58A".
Hoezo voor de gein omrekenen in paardenkracht, wat is daarvan de gein? En wat bedoel je met "luie methode" en Wolfram Alpha '3550kWh per year in hp?

Die hp ken ik als afkorting van de Engelse eenheid van vermogen horsepower. Is niet hetzelfde als "onze" verouderde pk, maar verschilt iets daarvan.. Maar '3550kWh per year in hp'? Enerzijds verbruik, anderzijds vermogen, ik zie hier geen enkel verband. Waarom of waartoe trouwens die totaal verouderde paardenkracht van stapel gehaald? Die wordt toch nergens meer gebruikt?

• Reptile209
  • Laatst online: 23:23

Reptile209

- gers -

@Techneut: chill dude :D.

Ik vind het wel leuk relativerend dat zijn 'rustverbruik' overeenkomt met ruim een halve paardenkracht. Zo ken ik een bedrijf dat de uitstoot van methaan omrekent naar koeien. Want - ondanks mijn technische achtergrond - zegt een uitstoot van 250 kg (of 400 Nm3) per jaar me niks. Als je me dan vertelt dat dat overeenkomt met de uitstoot van 2 koeien, dan vind ik het opeens niet veel meer ;).

Zo scherp als een voetbal!

• Jim423
Lurge schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 08:51:
[...]

Heb je een foto van je kast? Wel even meternummer weggummen. Dan kunnen we wat beter meedenken.
Het is nog mogelijk om inserts met wartels te gebruiken, je zou de hoofdschakelaar dan ernaast kunnen hangen en met 2 kabels verbinden. Echter als het om minder dan 10mm gaat is het misschien handiger om de gehele groepenkast iets naarboven te verplaatsen.

• Techneut
  • Niet online
Reptile209 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 20:31:
@Techneut: chill dude :D.

Ik vind het wel leuk relativerend dat zijn 'rustverbruik' overeenkomt met ruim een halve paardenkracht. Zo ken ik een bedrijf dat de uitstoot van methaan omrekent naar koeien. Want - ondanks mijn technische achtergrond - zegt een uitstoot van 250 kg (of 400 Nm3) per jaar me niks. Als je me dan vertelt dat dat overeenkomt met de uitstoot van 2 koeien, dan vind ik het opeens niet veel meer ;).
Zo kun je het natuurlijk ook bekijken :).
Alleen zou ik dan wel de voorkeur geven aan de correcte verhoudingen. Want 135W komt bij lange na niet overeen met een halve paardekracht. Die overigens niet werd genoemd, er stond slechts: "Dat moet je voor de gein eens omrekenen naar paardekrachten". Nog eens achteromkijkend acht ik het best mogelijk dit met dat "voor de gein" werd bedoeld.135W is slechts ongeveer 0,18pk.

Overigens wat betreft het voorstellingsvermogen van mensen zonder technische achtergrond, een pk is een veel kleiner vermogen dan dat waar een paard toe in staat is. Dat is dan weer het komische aspect ervan in de andere richting.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Techneut schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 18:32:
Waarom of waartoe trouwens die totaal verouderde paardenkracht van stapel gehaald? Die wordt toch nergens meer gebruikt?
De kans is heel groot dat je precies weet hoeveel pk je auto heeft maar dat het lang stil blijft als ik je vraag naar het aantal kW motorvermogen.

En: iemand die ongeveer 3550 kWh per jaar gebruikt (het gemiddelde gezinsverbruik van een paar jaar geleden) realiseert zich misschien niet hoe zich dat verhoudt tot de 155pk (114kW) van de Golf voor de garage. Je eigen huis-energie maken zonder grote offers is haalbaar, maar als je je eigen transport-energie op wilt wekken zul je behoorlijke compromissen moeten sluiten.

(Leuk dat je kookplaat 7kW wegstookt, maar driftig wegstuiven bij het stoplicht gebruikt 18 keer meer.. Als je dat iedere dag wilt kunnen doen kun je maar beter gaan sparen voor meer panelen en voldoende dak om ze op kwijt te kunnen..)

Overigens: je doorsnee knol levert ongeveer 0.7pk. De paardekracht is geijkt op een paardenras als de Clydesdale. En natuurlijk kunnen paarden meer dan een pk leveren. Ik (geen paard) kan ongeveer een kilowatt (1.2pk) gedurende twee handenvol seconden leveren als ik op mijn fietsje zit. En een echte sprinter als Marco Minnaard, die half zo zwaar en half zo groot als ondergetekende is levert 2pk gedurende de piek van z'n sprint.

De paardenkracht is het vermogen wat een paard de hele dag lang kan leveren.

[ Voor 20% gewijzigd door burne op 15-08-2017 23:58 ]

• Techneut
  • Niet online
Oké burne, ik begrijp je motieven en daarin heb je gewoon gelijk.
De pk is weliswaar terecht vanwege de niet eenduidigheid en het niet passen in het internationale eenhedenstelsel afgeschreven als eenheid. Maar is blijkbaar in het grote publiek nog steeds in gebruik en ik kan me dat ook wel een beetje voorstellen. Er zijn wel meer begrippen die officieel in het handelsverkeer niet meer zijn toegestaan omdat ze tot misverstanden kunnen leiden. Denk alleen al aan bijna gelijkklinkende begrippen in het Engels en het Nederlands maar die toch beslist verschillen. Verder de veel andere niet nader te noemen voorbeelden die je in het gewone dagelijks leven nog steeds tegenkomt.

• Nhz

Nhz

Ik heb toch nog een vraagje over selectiviteit. Wanneer men een 3x25A hoofdzekering heeft, hoe kan je dan 16A groepen hebben?

Ik snap dat het kan, maar dan op basis van de selectiviteits-'regels' kan dit toch niet?

[ Voor 26% gewijzigd door Nhz op 16-08-2017 12:52 ]

Groetjes

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:06
Voor selectiviteit gaan we uit van 2 stappen. Van 25A naar 16A kan omdat er nog 20A tussen zit.

• Nhz

Nhz

jeronimo schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:08:
Voor selectiviteit gaan we uit van 2 stappen. Van 25A naar 16A kan omdat er nog 20A tussen zit.
Ah ik dacht dat het altijd een factor 1.6 moet zijn en 25 / 1.6 = 15.625, wat dus geen 16A is.

Zo strikt is die factor 1.6 dus niet.

Groetjes

• Techneut
  • Niet online
Voor een hoofdzekering wordt bovendien een andere karakteristiek gebruikt.
Voor gewone groepen normale snelle patronen (of installatieautomaten) voor een hoofdzekering trage. Dat overbrugt dat ogenschijnlijk geringe verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 16-08-2017 14:16 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-11 12:51
Techneut schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 18:32:
[...]
Maar '3550kWh per year in hp'? Enerzijds verbruik, anderzijds vermogen, ik zie hier geen enkel verband.
[...]
Wat er staat: Vermogen keer tijd gedeeld door tijd = vermogen. 3550kWh / 365,25 / 24 = 0.404 kW. Huh, dat klopt niet :P 1 pk is dan ook 6532 kWh per jaar, volgens Wolfram Alpha als ik het opzoek. Dat is 745W, dat klopt beter :P
Rol-Co schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 21:07:
[...]
Je rustverbruik bestaat waarschijnlijk uit een hoop kleine verbruikers, die allemaal weinig of geen arbeidsfactorcompensatie (PFC, maar onnodig engels :+ ) hebben. Waarschijnlijk is die zo'n 0.6 bij die apparaten. Dat zorgt ervoor dat je ruststroom wel iets hoger is dan die 0,58A, rond de 0,80A misschien eerder. Beetje mierenneuken, sorry :P

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:12
Hallo allemaal,

Ik heb met belangstelling de discussie hiervoor gevolgd over inductieplaat ( 7400W) en 1x 35 of 3x25.
Het lijkt me dan dus ook beter om het in een keer goed te doen en meteen voor 3x25 te gaan.

Nu zit ik een beetje in de ABB HAF configurator te klikken (http://www.abbconnect.nl/...648-1375072829.1502894644) maar dan gebeurd er iets raars als ik gewoon voor een HAD ga:

Ik kan kiezen voor een 3fasen (4polig) aardlek, maar dan moet ik perse een kookgroep gebruiken (ook 3 fasen terwijl ik er maar 2 ga gebruiken, geen idee of dit uberhaupt mag).
Of als ik meerdere normale aardlekschakelaars neem dan moet ik perse een fornuisgroep nemen die maar weer op 1 fase zit (en dat lijkt me dan ook niet goed gaan als de kookplaat 32 ampere op max 25 ampere gaat trekken).
Zie ik hier iets over het hoofd? Verder vind ik 7 groepen niet heel erg ruim standaard in een had kast...maar eens aan de bouwer vragen wat voor kast er uberhaupt komt als ik ga voor de 3fasen aansluiting.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Rol-Co

Rol-Co

Snowhite0901 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:20:
Hallo allemaal,

Ik heb met belangstelling de discussie hiervoor gevolgd over inductieplaat ( 7400W) en 1x 35 of 3x25.
Het lijkt me dan dus ook beter om het in een keer goed te doen en meteen voor 3x25 te gaan.

Nu zit ik een beetje in de ABB HAF configurator te klikken (http://www.abbconnect.nl/...648-1375072829.1502894644) maar dan gebeurd er iets raars als ik gewoon voor een HAD ga:

Ik kan kiezen voor een 3fasen (4polig) aardlek, maar dan moet ik perse een kookgroep gebruiken (ook 3 fasen terwijl ik er maar 2 ga gebruiken, geen idee of dit uberhaupt mag).
Of als ik meerdere normale aardlekschakelaars neem dan moet ik perse een fornuisgroep nemen die maar weer op 1 fase zit (en dat lijkt me dan ook niet goed gaan als de kookplaat 32 ampere op max 25 ampere gaat trekken).
Zie ik hier iets over het hoofd? Verder vind ik 7 groepen niet heel erg ruim standaard in een had kast...maar eens aan de bouwer vragen wat voor kast er uberhaupt komt als ik ga voor de 3fasen aansluiting.
De kookplaat, en zo zijn de meesten 7,4kW versie gok ik, kan je enkel fase 230v 32A of enkel fase 2x16A aansluiten EN 2 fase 400V.
Ofwel:
heb je een zware aansluiting trek je een 4mm2 kabel en sluit je hem enkel fase aan met een 35A beveiliging in de meterkast.
Heb je een lichte aansluiting sluit je hem 2x16A aan met een 2,5mm2 5 aderige kabel en gebruik je 2 groepen met een brugje/kookgroep. (Bruin fase1, blauw nul 1, zwart fase 2, grijs nul2 )
Heb je 3 fase aansluiting sluit je hem aan met 2 van de 3 fase en 1 nul op de 400v aansluiting.

Je hebt lichtere platen van 5400W en ook zwaardere van 11200, de eerste kan zelfs op enkel fase dacht ik en de 2e op 3 fase dus.

In de meterkast voor enkel fase verbruikers kan je beter elke 4 groepen een aardlek nemen, verdelen over de 3 fase van de aansluiting kan je dan zelf regelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 16-08-2017 18:03 ]

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:12
Rol-Co schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:58:
[...]

De kookplaat, en zo zijn de meesten 7,4kW versie gok ik, kan je enkel fase 230v 32A of enkel fase 2x16A aansluiten EN 2 fase 400V.
Ofwel:
heb je een zware aansluiting trek je een 4mm2 kabel en sluit je hem enkel fase aan met een 35A beveiliging in de meterkast.
Heb je een lichte aansluiting sluit je hem 2x16A aan met een 2,5mm2 5 aderige kabel en gebruik je 2 groepen met een brugje/kookgroep. (Bruin fase1, blauw nul 1, zwart fase 2, grijs nul2 )
Heb je 3 fase aansluiting sluit je hem aan met 2 van de 3 fase en 1 nul op de 400v aansluiting.

Je hebt lichtere platen van 5400W en ook zwaardere van 11200, de eerste kan zelfs op enkel fase dacht ik en de 2e op 3 fase dus.

In de meterkast voor enkel fase verbruikers kan je beter elke 4 groepen een aardlek nemen, verdelen over de 3 fase van de aansluiting kan je dan zelf regelen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Helaas Is het volgens mij niet echt antwoord op mijn vraag. Ik weet hoe je de kookplaat aan kan sluiten ik krijg het alleen niet helemaal lekker aangesloten op mijn groepenkast.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Rol-Co

Rol-Co

Snowhite0901 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:31:
[...]

Helaas Is het volgens mij niet echt antwoord op mijn vraag. Ik weet hoe je de kookplaat aan kan sluiten ik krijg het alleen niet helemaal lekker aangesloten op mijn groepenkast.
Beide staat in mijn post ;)
Wat lukt er dan niet? Is het probleem? zaak is dat je eerst weet of je 1 of 3 fase aansluiting gaat gebruiken. Neem je 3 fase pak dan dan een hafonorm kast 330x220 en plak je onder 3 aardlek en een hoofdschakelaar en boven 12 groepen flexautomaat, dan kan je maken wat je wilt.

Zo dus
https://www.groepenkastbe...Haf-12-groepen-3-fase-hfd

Heb je ook op 1 fase maar dan is alleen de hoofdschakelaar anders
Kookgroep maak je dan door een brugje van € 1,50 op 2 groepen te klikken ipv de 33,- die deze website extra rekent.

[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 16-08-2017 19:13 ]

• Jim423
Snowhite0901 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:31:
[...]

Het beste is om een aardlekautomaat te gebruiken. Je gaat vanaf de 4P hoofdschakelaar direct naar deze aardlekautomaat. De perilex sluit je aan met L1 L2 L3 en N + PE. 1 vd Len blijft ongebruikt aangezien het toestel maar 2 fasen gebruikt van de 3 maar dit is geen probleem. De aardlekautomaat is zowel een aardlekschakelaar als B16A automaat in 1. Dit heet overigens een krachtgroep, een kookgroep is 2x16A voor als je een 1x35A aansluiting op het net hebt. Je kan ook een 4P aardlekschakelaar met daarachter een 4P krachtgroep plaatsen maar dit neemt erg veel ruimte in. Voorbeeldkast, geen idee hoeveel groepen je nodig hebt, heb 3x aardlek gedaan (elk een fase) met 12 eindgroepen. +de aardlekautomaat voor de perilex.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1708/301670/usHRh9im.png

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:28

Illusion

(the art of)

Rol-Co schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 19:05:
[...]

Beide staat in mijn post ;)
Wat lukt er dan niet? Is het probleem? zaak is dat je eerst weet of je 1 of 3 fase aansluiting gaat gebruiken. Neem je 3 fase pak dan dan een hafonorm kast 330x220 en plak je onder 3 aardlek en een hoofdschakelaar en boven 12 groepen flexautomaat, dan kan je maken wat je wilt.

Zo dus
https://www.groepenkastbe...Haf-12-groepen-3-fase-hfd

Heb je ook op 1 fase maar dan is alleen de hoofdschakelaar anders
Kookgroep maak je dan door een brugje van € 1,50 op 2 groepen te klikken ipv de 33,- die deze website extra rekent.
Maar dat kan/mag dus niet.
Uitgaande van een 3*25A hoofdezekering is 2 kookplaatgroepen op 1 fase te zwaar. En ze over 2 aardlekschakelaars verdelen is voorzover ik weet niet toegestaan.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Rol-Co

Rol-Co

Illusion schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 20:47:
[...]

Maar dat kan/mag dus niet.
Uitgaande van een 3*25A hoofdezekering is 2 kookplaatgroepen op 1 fase te zwaar. En ze over 2 aardlekschakelaars verdelen is voorzover ik weet niet toegestaan.
Gaat over selectiviteit, een kookplaat is ook opgebouwd in 2 gedeelten en verdeeld over de 2 groepen. Je hebt toch ook 4 groepen van 16A op 1 andere fase? Wat als je daar 2 groepen vol belast?
Die 25A gaat er niet gelijk bij 26A uit hoor die kan de 32A best een tijd aan, langer dan jij denkt.

Ik heb ruim 33A voor langere tijd gemeten (werk) en dat zat op een 20A zekering. O-)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:28

Illusion

(the art of)

De eis voor een automaat (B,C & D) is maximaal 3600sec bij 30graden en 1,45* Inominaal.

Dat het bij jou toevallig steeds goed gaat, betekent nog niet dat het een goed idee is. En al helemaal niet dat je het anderen moet adviseren.
Het voorstel van @Jim423 Is wat dat betreft veel beter.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Pagina: 1 ... 17 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.