Mogelijk geen slecht idee, al zal de ACM al wel van dit probleem op de hoogte zijn, vanuit de netbeheerders met name..... Misschien kan het iets anders verwoord/gespecificeerd worden. Liefst te relateren aan consumentenrechten en strijd met de energieregelgeving. Het komt dan in ieder geval allemaal in de cijfers van de ACM terecht over de energiemarkt.onetime schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:59:
onetime in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?" in deze post staat alles voor het indienen van een klacht oneerlijke handelspraktijken bij consuwijzer.
Bijvoorbeeld waar leveranciers een opzegging weigeren omdat eerst de aansluiting weg moet, de klacht indienen bij Consuwijzer:
"De leverancier weigert mijn opzegging de accepteren, ondanks mijn opzegtermijn van een maand. De smoes is dat eerst mijn gasaansluiting verwijderd moet worden, maar dat ben ik niet met mijn leverancier overeengekomen (en overigens ook niet met de netbeheerder).
Ik heb nu geen vertrouwen meer in de energiemarkt."
Bijvoorbeeld in een geval waar de gaslevering al lang geleden is geëindigd, maar de aansluiting nog niet is verzegeld, of weggehaald door de netbeheerder:
"Ik heb mijn gaslevercontract 2 jaar geleden opgezegd en heb vanaf het eind van dat contract geen gaslevering meer. De aansluiting is nog ongewijzigd. De netbeheerder stelt dat die aansluiting onveilig is, maar heeft nog steeds haar aansluiting niet verwijderd, terwijl ik telkens aangeef dat ze daartoe een afspraak met mij kunnen inplannen. Zij willen dat ik opdracht geef, maar dat willen ze zodat ze mij de rekening voor het weghalen van hun eigen aansluiting kunnen sturen.
Dit betekent:
1) dat de netbeheerder een volgens haar onveilige situatie in stand houdt, en dat beangstigt mij. Ik heb geen vertrouwen meer in de energiemarkt; en
2) de aansluiting is in principe nog bruikbaar en de netbeheerder neemt daarmee willens en wetens het risico dat er weer gas wordt afgenomen, zonder leveringscontract. Zou dat gebeuren dan treedt de netbeheerder de facto als leverancier op, hetgeen strikt verboden is.
Ook daarom heb ik geen vertrouwen meer in deze lokale monopolist; en
3) in het geval de aansluiting nog wél veilig zou zijn ( de netbeheerder heeft mij nog niet aangetoond dát er daadwerkelijk sprake is van onveiligheid en waarom de situatie bij het niet afnemen van gas juist onveiliger zou zijn dan bij afname van gas) en gezien de omstandigheid dat de netbeheerder mij ertoe wil bewegen een rechtshandeling aan te gaan inhoudende het verwijderen van de aansluiting is onder andere sprake van kwalijk handelen van de netbeheerder:
a) doordat de situatie van art. 3:44 lid 3 BW (bedrog) zich zou voordoen zodra ik die opdracht geef;
b) doordat de situatie van art. 6:193a ev. BW (oneerlijke handelspraktijken) zich voordoet, onder andere het verstrekken van feitelijk onjuiste informatie zoals bedoeld in art. 6:193c BW."
Het laatste voorstel zal te lang zijn, maar desgewenst in te korten en zo precies mogelijk op het individuele geval gericht op te schrijven.
Of iets in die trant, ook voor aangrenzende situaties. (zoals bij Bos heel kort en simpel bijvoorbeeld: "De netbeheerder voert een geschillencommissie uitspraak niet uit, althans handelt in strijd daarmee. Dit is o.a. in strijd met de energieregelgeving en de ADR-richtlijn, waar deze goedkope en toegankelijke geschillenbeslechting voor consumenten voorschrijft."