op verzoek van @Bram-Bos Hierbij een overzicht van de genomen stappen/communicatie in het dossier met netbeheerder Coteq. mede ook vanwege de laatste ontwikkelingen.
2 jan 2019: leveringscontract van Engie stop gezet (mondeling)
3 jan bevestiging ontvangen van Engie (en daarmee de ATO).
7 jan : brief van Coteq: zoek een leverancier. Hier de volledige brief:
21 jan: brief van Coteq: goeddeels een herhaling van eerste brief, gericht op waarborg van levering en voorkomen afsluiting. Hier de tekst:
5 maart: gebeld met xxxx van ‘afd afsluiten’. Vriendelijk gesprek met argumenten over en weer. Op mijn vraag waarom er iemand langs kwam, zei ze dat ze dit ingepland had nav haar email dd 18 feb en (ook) dat dit standaard procedure is voor mensen die geen gas afnemen. Mijn email dd 23 feb had ze nog niet gezien. ze zei dat we nog een keer een afsluit-man aan de deur konden verwachten. Daarna komt deurwaarder. Ik heb haar gevraagd in ieder geval schriftelijk te reageren op mn mail, dat zou ze gaan doen. ik heb gezegd wel een redelijke vergoeding te willen betalen, bijv 140 eur voor geheel verwijderen, maar dat kan volgens haar niet.
7 maart: mail ontvangen. Die meldt die suggereert dat we een werkende aansluiting is en we verplichtingen hebben (maar niet welke). hier de tekst:
17 april: nav het achtergelaten kaartje, bel ik wederom met Coteq. Die begint weer met verhaal van ‘er is geen leverancier en wel een werkende gasmeter. Vanuit veiligheidsredenen moet deze dus weg en de kosten moeten verhaald worden (‘als u niet betaald, wie dan wel’?) het moet kostendekkend gebeuren en dat kost 600eur. Op mijn vraag waarom het vroeger wel met een loodje kon, maar nu niet meer, krijg ik als antwoord: ‘omdat het beleid tussen alle netbeheerders gelijk is getrokken. Wat in t verleden kon is nu geen argument meer’. Ze waarschuwt het er niet op aan te laten komen, wat kan eindigen met deurwaarder, daar dit standaard procedure is. Ik geef aan dat ik steeds uit fatsoen bel en op mijn inhoudelijke argumenten zowel mondeling als schriftelijk niet wordt ingegaan.
13 jun 2019: brief van deurwaarder Flanderijn ontvangen. Die maant om een gasleverancier te zoeken. Indien wij geen contract willen tekenen: neem contact op met Cogas voor het afsluiten van Gas. Zo is de kring weer rond. Enneh: betaal ook nog even 150 eur, als vergoeding voor de ‘schade die Coteq heeft geleden en nog altijd lijdt’. Tja….hier de tekst vd brief:
2 jan 2019: leveringscontract van Engie stop gezet (mondeling)
3 jan bevestiging ontvangen van Engie (en daarmee de ATO).
7 jan : brief van Coteq: zoek een leverancier. Hier de volledige brief:
16 jan: eindafrekening ontvangen van Engie… U bent aangesloten op een gasaansluiting welke wordt beheerd door Coteq Netbeheer B.V., hierna te noemen de netbeheerder.
Uit onze administratie blijkt dat u op dit moment geen contract heeft afgesloten met een gasleverancier. Het is van groot belang dat op uw gasaansluiting een leverancier bij ons is aangemeld. Wanneer er geen leverancier bekend is komt het energieverbruik onterecht voor rekening van de netbeheerder. Bovendien loopt u het risico afgesloten te worden als er *binnen 20 werkdagen* nog geen gasleverancier bekend is op uw aansluiting.
Advies: U kunt deze situatie voorkomen door een contraer-af te sluiterr met een gasleverancier. Deze leverancier dient zich vervolgens tijdig aan te melden bij uw netbeheerder. We raden aan om te informeren bij uw leverancier wat de startdatum van levering is en, indien nodig, te verzoeken om deze te vervroegen. Alleen wanneer uw netbeheerder tijdig de aanmelding op de gasaansluiting heeft ontvangen van de leverancier, dan blijft de gastoevoer gewaarborgd. Heeft u inmiddels een contract afgesloten met een gasleverancier? Neem dan met deze partij contact op.
Kosten: Als u geen actie onderneemt zijn wij genoodzaakt u binnenkort af te sluiten. Voor het binnenshuis afsluiten brengen wij € 142,11 (inclusief BTW) in rekening. Indien u binnenshuis weer aangesloten wilt worden, bedragen de kosten € 107,34 (inclusief BTW). Indien wij niet bij de meterkast kunnen om binnenshuis af te sluiten, zijn wij genoodzaakt om de hoofdaansluiting buitenshuis af te sluiten of uw dossier over te dragen aan de deurwaarder. Dit brengt extra werkzaamheden en kosten met zich mee welke voor uw rekening komen. Daarnaast bent u te allen tijde verantwoordelijk voor de eventuele schade die ontstaat wanneer u van het gasnetwerk wordt afgesloten.
Wij vertrouwen erop dat u spoedig actie zult ondernemen om uw aanmelding bij een gasleverancier te realiseren. Mocht u vragen hebben etc
21 jan: brief van Coteq: goeddeels een herhaling van eerste brief, gericht op waarborg van levering en voorkomen afsluiting. Hier de tekst:
8 feb: mail aan Coteq gestuurd: uitleg dat we geen gas nodig hebben, dat ATO ten einde is en dat we medewerking verlenen aan afsluiting, maar geen opdracht geven. (kern)tekst hieronder:…….In onze vorige brief hebben wij kenbaar gemaakt dat u, volgens onze administratie, nog geen contract heeft afgesloten met een gasleverancier. In deze brief leggen wij u nogmaals uit welke gevolgen deze situatie voor zowel u als de netbeheerder heeft.
Situatie: Het is van groot belang dat op uw gasaansluiting een leverancier bij uw netbeheerder is aangemeld. Wanneer er geen leverancier bekend is komt het energieverbruik onterecht voor rekening van de netbeheerder. Uw leverancier moet *binnen 10 werkdagen* na dagtekening van deze brief bij ons als netbeheerder bekend zijn. Dit betekent dat u nog enkele dagen de tijd heeft om een contfact af te sluiten met een gasleverancier. Deze leverancier meldt zich vervolgens bij uw netbeheerder. Vanaf dat moment is er een leverancier op uw gasaansluiting bij uw netbeheerder bekend en blijft de gastoevoer gewaarborgd.
Kosten: Als u geen actie onderneemt, wordt u binnenkort afgesloten. De kosten voor binnenshuis afsluiten bedragen € 142,11 (inclusief BTW) en voor binnenshuis heraansluiten € 107,34 (inclusief BTW). Daarnaast bent u te allen tijde verantwoordelijk voor de eventuele schade die ontstaat wanneer u van het gasnetwerk wordt afgesloten.
Indien u geen afspraak maakt voor het binnenshuis afsluiten, zijn wij genoodzaakt via de hoofdaansluiting buitenshuis in de grond de gastoevoer af te sluiten of uw dossier door te zetten naar een deurwaarder. Dit brengt extra werkzaamheden en kosten met zich mee welke voor uw rekening komen.
…..
Wij adviseren u nogmaals dringend zo spoedig mogelijk actie te ondernemen om uw aanmelding te realiseren en afsluiting van uw gasaansluiting te voorkomen.
18 feb: mail van Coteq: bevestiging dat ze op 4 jan bericht hebben gekregen van de energieleverancier dat het contract is opgezegd. Ik kan kiezen uit 2 opties: tijdelijk afsluiten of definitief (geen inhoudelijke reactie). Bijbehorende kosten zijn genoemd. Hier de tekst:……Begin januari hebben we ons leveringscontract van Engie stop gezet. Dat is telefonisch gebeurd en ik had (impliciet?) begrepen dat de aansluiting/ATO dan ook ten einde komt.
Het is dus niet de bedoeling dat wij nog gas geleverd gaan krijgen, gezien onze overstap naar Warmtepomp en….. zonnepanelen eind 2017. Een nieuwe leverancier zoeken voor gas is dus niet van toepassing.
De brief maakt melding van de noodzaak om afgesloten te worden. daar werken wij gerust aan mee, maar niet zozeer dus als ‘maatregel/waarborg’, omdat wij nog geen leverancier hebben gevonden: wij hebben geen gas-levering meer nodig
De door u gemelde tarieven, treffen wij ook aan op uw website. Daar wordt echter melding gemaakt dat het om een tijdelijke situatie gaat (alsof wij die zelf aanvragen). Er worden namelijk zowel afsluit- als aansluit-tarieven gemeld. onze situatie is daar niet toepassing op.
de ATO is door het beëindigen van de levering ten einde. Coteq is welkom om, op afspraak en voor rekening Coteq, de werkzaamheden uit te komen voeren die vanuit jullie beleid noodzakelijk achten. Wij zullen daar dan van harte aan meewerken. Een grondslag voor in rekening brengen van kosten door Coteq aan ons geeft dit echter niet, daar de ATO dat zelf ook niets van zegt.
Mocht u dus eventuele noodzakelijke werkzaamheden willen uitvoeren, dan vernemen wij dat graag en zullen daar, in afstemming met u, aan meewerken……
23 feb: mail terug gestuurd naar Coteq: bevestiging dat inderdaad ATO is beëindigd (opzegtermijn voorbij), dat wij zijn geen belanghebbende meer zijn, welkom om te doen wat uw zorg/eigendom is).….Wij hebben op 4 januari bericht gekregen van uw energieleverancier dat u uw contract heeft opgezegd. Naar aanleiding hiervan hebben wij u brieven gestuurd. U geeft aan dat u geen gas gebruikt. In dit geval zijn er 2 mogelijkheden.
U kunt de gas aansluiting laten verwijderen. Dat betekent dat de meter en de leidingen worden verwijderd tot het aansluitpunt in de straat. U betaalt dan alleen de verwijderingskosten en daarna heeft u geen kosten meer voor een leverancier. Voor het tarief verwijs ik u naar onze website. U kunt een verwijdering aanvragen via www.mijnaansluiting.nl.
De andere mogelijkheid is, dat u het gas kunt laten afsluiten in huis. Dan wordt de meter verzegeld en kunt u geen gas gebruiken. De meter blijft hangen in huis. Echter omdat dit mogelijk op den duur tot een onveilige situatie kan leiden, is dit een oplossing voor maximaal 12 maanden. Daarna wordt u alsnog voor de keuze gesteld om of een energieleverancier te vinden of alsnog de aansluiting te verwijderen. De kosten voor de afsluiting voor 2019 is € 142,11 inclusief BTW. Indien u daarna alsnog weer aangesloten wilt worden, dan betaalt u de heraansluitkosten. Of u kiest er dan alsnog voor om de aansluiting te laten verwijderen voor de dan geldende verwijderingskosten.
Ik hoop u etc….
4 maart: Coteq aan de deur die af wil sluiten. Kinderen thuis, ik niet. De afsluitmeneer laat kaartje achter, waarop staat dat ik contact dien op te nemen.……Dank voor uw email dd 18 februari. U gaat inhoudelijk niet in op onze argumentatie. Vervolgens noemt u in uw email 2 opties.
Zoals u weet hebben wij ons leveringscontract en ATO beëindigd per 4 januari 2019. Volgens artikel 3.6 van uw algemene voorwaarden kan de consument elk moment de ATO opzeggen, door dit aan te geven bij de energieleverancier. Vervolgens had u de mogelijkheid om binnen de opzegtermijn de voor u "eventuele noodzakelijke" maar in de algemene voorwaarden niet nader omschreven werkzaamheden uit te voeren. U heeft geen initiatief genomen om dergelijke werkzaamheden te komen uitvoeren. Derhalve is de conclusie dat de ATO reeds is beëindigd en er van onze zijde geen verplichtingen meer zijn.
Uit de door u genoemde opties hoeven we dan ook niet te kiezen. De ATO is opgezegd omdat wij geen belang hebben bij de gasaansluiting. De gasaansluiting is uw eigendom, en wat u daar verder mee doet en/of moet doen is verder uw zorg en verantwoordelijkheid: wij zijn ‘geen partij’ meer.
Uiteraard bent u nog steeds welkom om op uw initiatief en voor uw rekening werkzaamheden te komen verrichten aan het deel van uw eigendommen wat zich op ons perceel bevindt, welke u nodig acht. U dient dan wel vooraf een afspraak te maken.
5 maart: gebeld met xxxx van ‘afd afsluiten’. Vriendelijk gesprek met argumenten over en weer. Op mijn vraag waarom er iemand langs kwam, zei ze dat ze dit ingepland had nav haar email dd 18 feb en (ook) dat dit standaard procedure is voor mensen die geen gas afnemen. Mijn email dd 23 feb had ze nog niet gezien. ze zei dat we nog een keer een afsluit-man aan de deur konden verwachten. Daarna komt deurwaarder. Ik heb haar gevraagd in ieder geval schriftelijk te reageren op mn mail, dat zou ze gaan doen. ik heb gezegd wel een redelijke vergoeding te willen betalen, bijv 140 eur voor geheel verwijderen, maar dat kan volgens haar niet.
7 maart: mail ontvangen. Die meldt die suggereert dat we een werkende aansluiting is en we verplichtingen hebben (maar niet welke). hier de tekst:
16 maart: mail teruggestuurd aan Coteq. Hier de tekst:.Naar aanleiding van ons telefoongesprek stuur ik u deze e-mail. Nogmaals excuses voor de late reactie op uw e-mail. U geeft aan uw energieleverancier te hebben opgezegd en dat u daarmee geen verplichtingen heeft. Graag informeer ik u als volgt.
De reden dat wij brieven hebben gestuurd en mijn collega langs is geweest is, dat er wel een werkende aansluiting is, maar geen leverancier. Dit betekent dat er gas kan worden gebruikt zonder dat daar voor betaald wordt. In ons telefoongesprek heb ik uitgelegd wat de procedure is. Het feit dat u de energieleverancier heeft opgezegd, betekent niet dat u geen verplichtingen meer heeft.
In ons telefoongesprek heb ik u uitgelegd waarom het mogelijk is om de periode van afsluiting slechts 12 maanden kan duren. Dit heeft te maken met uw veiligheid. Zolang er gas in de leiding zit en daarom druk op de leiding zit, zou dit tot gevaarlijke situaties kunnen leiden. Wij adviseren daarom aan klanten om, als ze in de toekomst geen gas gaan gebruiken vanwege energiebesparende maatregelen, om de aansluiting te laten verwijderen. Echter omdat wij bij verwijdering en bij afsluiting, kosten moeten maken, berekenen wij de kosten door aan de klant.
Echter zolang er een werkende meter is en geen energieleverancier bekend is, dan blijft bij ons het afsluitproces gehandhaafd. Ik hoop u….. etc
Ma 15 april: dezelfde meneer van de afsluiting komt wederom aan de deur (gericht op afsluiten; niet op discussie). Hij laat een kaartje achter, omdat hij geen permissie heeft/krijgt (mijn zoon is thuis, wij zijn werken). Het is hetzelfde algemene brievenbus-kaartje met het verzoek om te bellen .Dank voor uw email dd 7 maart, waarin u verwees naar ons telefonisch onderhoud van een paar dagen daarvoor, 5 maart. U gaf in dat telefoongesprek aan dat u een monteur had gestuurd, zonder dat onze mail dd 23 februari in ogenschouw had genomen, dat is jammer, want ook nu, nadat u de brief gelezen hebt, reageert u niet inhoudelijk op het door ons gestelde. Toch zullen wij inhoudelijk op uw email dd 7 maart ingaan.
U stelt dat er geen gasleverancier bekend is en dat we (mede) daarom in een zgn ‘afsluitproces’ zitten. Dat is vreemd, want al in onze brief dd 8 februari hebben we uiteengezet dat dat we geen gasleverancier meer nodig hebben. Dat is nogmaals herhaald in onze email dd 23 februari.
Zoals dus eerder aangegeven hebben wij onze leverancier Engie op 2 januari gemachtigd de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen, conform artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden. Aangezien u inmiddels al veel meer dan tien werkdagen de gelegenheid heeft gehad om de noodzakelijke handelingen te verrichten, waarover genoemd artikel 3.6 spreekt, is deze ATO ook beëindigd.
Wij hebben dus geen verplichtingen meer jegens Coteq op grond van de ATO en de bijbehorende Algemene Voorwaarden. Ik zie geen grond waarop u zou kunnen stellen dat ik nog verplichtingen jegens u heb.
Tot die tijd bent en blijft u natuurlijk van harte welkom om op afspraak de noodzakelijke handelingen te verrichten aan uw gasaansluiting. Ik geef daar echter geen opdracht toe, en wijs het bij voorbaat af als u de kosten daarvan bij mij in rekening wilt brengen. Dit in lijn met onze eerdere brieven dd 8 en 23 februari.
17 april: nav het achtergelaten kaartje, bel ik wederom met Coteq. Die begint weer met verhaal van ‘er is geen leverancier en wel een werkende gasmeter. Vanuit veiligheidsredenen moet deze dus weg en de kosten moeten verhaald worden (‘als u niet betaald, wie dan wel’?) het moet kostendekkend gebeuren en dat kost 600eur. Op mijn vraag waarom het vroeger wel met een loodje kon, maar nu niet meer, krijg ik als antwoord: ‘omdat het beleid tussen alle netbeheerders gelijk is getrokken. Wat in t verleden kon is nu geen argument meer’. Ze waarschuwt het er niet op aan te laten komen, wat kan eindigen met deurwaarder, daar dit standaard procedure is. Ik geef aan dat ik steeds uit fatsoen bel en op mijn inhoudelijke argumenten zowel mondeling als schriftelijk niet wordt ingegaan.
13 jun 2019: brief van deurwaarder Flanderijn ontvangen. Die maant om een gasleverancier te zoeken. Indien wij geen contract willen tekenen: neem contact op met Cogas voor het afsluiten van Gas. Zo is de kring weer rond. Enneh: betaal ook nog even 150 eur, als vergoeding voor de ‘schade die Coteq heeft geleden en nog altijd lijdt’. Tja….hier de tekst vd brief:
….Coteq Netbeheer B.V. transporteert energie naar het adres XXX. Op dit adres is geen contract met een energieleverancier getekend. Coteq Netbeheer B.V. heeft ons gevraagd om dit verder af te handelen.
Aanmelden: Voor het transporteren van energie heeft u een leveringsovereenkomst nodig. Wij vragen u om uiterlijk 18 juni 2019 een overeenkomst te tekenen. Dit werkt als volgt:
• U kiest zelf een leverancier-;-
Een overzicht van energieleveranciers vindt u op de website www.consuwijzer.nl. De Consuwijzer helpt u met tips om energiebedrijven goed te kunnen vergelijken.
• U meldt zich aan als klant bij de door u gekozen energieleverancier.
• U geeft uw huidige meterstanden door aan de gekozen energieleverancier.
• U vraagt uw nieuwe leverancier om een spoedaanmelding .
Wilt u geen contract tekenen? Neem dan uiterlijk 18 juni 2019 contact op met Coteq Netbeheer B.V. om een afspraak te maken voor het afsluiten van de aansluiting(en) voor elektriciteit en/of gas.
Kosten: Betaal uiterlijk 18 juni 2019 een bedrag van € 150,00. Dit bedrag is een vergoeding voor de schade die Coteq Netbeheer B.V. heeft geleden en nog altijd lijdt.
Er zijn 3 mogelijkheden om te betalen: ……(3 stuks genoemd)…. Vermeld bij uw betaling altijd uw dossiernummer. Vragen: Neem contact etc…
L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)