Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
@Speedy-Andre: Dat spijt me om te horen. Hopelijk trekt het weer bij! We zijn in ieder geval onze founding father dankbaar voor het starten van dit topic. En Samson hoeft waarschijnlijk helemaal niet van tafel geveegd, integendeel.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 23:21

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Bram-Bos schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:13:
@Speedy-Andre: Dat spijt me om te horen. Hopelijk trekt het weer bij! We zijn in ieder geval onze founding father dankbaar voor het starten van dit topic. En Samson hoeft waarschijnlijk helemaal niet van tafel geveegd, integendeel.
Mwhaaa ik vrees dat Samsom niet alles snapt..

Waarom betalen wij het hele gelach?
Bedrijfsleven de groooootste vervuiler betalen niets aan het C02...
En daar ging Samsom die linkse groene rakker, mee akkoord toch?
Ik had hem dat wel eens uit willen zien leggen in een publiekelijk tv debat als hij nog lijsttrekker was geweest.
Ik vrees dat hij toen had gezegd.. dit accepteer ik niet!!!

En waarom heeft die kwiebes niet toen hij pas die deal sloot met de NAM over verdeling van de POT die ons toch nog ff miljarden gaat kosten.
Niet ff een paar honderd miljoen er uit gehaald om de BURGER gratis van het gas af te laten gaan???

Edit:
@Speedy-Andre
BETERSCHAP!!!

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

@Dylantje2: Graag discussies hier on-topic houden.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:15
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:20:
[...]

Mwhaaa ik vrees dat Samsom niet alles snapt..

Waarom betalen wij het hele gelach?
Bedrijfsleven de groooootste vervuiler betalen niets aan het C02...
En daar ging Samsom die linkse groene rakker, mee akkoord toch?
Ik had hem dat wel eens uit willen zien leggen in een publiekelijk tv debet als hij nog lijsttrekker was geweest.
Ik vrees dat hij toen had gezegd.. dit accepteer ik niet!!!

En waarom heeft die kwiebes niet toen hij pas die deal sloot met de nam over verdeling van de POT die ons toch nog ff miljarden gaat kosten. Niet ff een paar honderd miljoen er uit gehaald om de BURGER gratis van het gas af te laten gaan???

Edit:
@Speedy-Andre
BETERSCHAP!!!
Jij raast even hard tegen de linkse PVDA als de VVD (Rutte) dat komt niet erg geloofwaardig over....

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer sinds 8/2018

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 03:03

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Laten we dit topic niet te politiek maken, maar dat stropdassen akkoordje brengt vooral het bedrijfsleven vooruit, ik heb het allemaal zelf mogen regelen en ontsprong de €600 dans toevallig bij LIander.
Ok dan, mijn warmtepompboiler kwam er mede dankzij de subsidie maar dat is eigenlijk alles.
Het hele project om van het gas af te komen begon bij mij al in 2012, zo lang heeft de gewone man blijkbaar nodig om zoiets te realiseren.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 21:49
Voor de politieke praat rond het klimaatakkoord kun je hier terecht.

Laten we dit topic zo veel mogelijk toespitsen op de dilemma's rond het opzeggen van gas en beëindigen van de vaste lasten.

• JohnBr
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 22:56

JohnBr

Gasloos sinds 21 december 2018

Succes vanavond @Bram-Bos! Is netbeheer ook vertegenwoordigd?

"Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan." - Pippi Langkous

@JohnBr: mijn werk zit er al op (vooraf opgenomen). Netbeheerder Nederland is niet vertegenwoordigd. Zou ook weinig zin hebben, want herhaling van zetten.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:54

Erasmo

Laadpaaljager

Geweldig stroomschema Bram, helemaal met die kleuren!

Doet iets met stroom en motors

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 00:49
Nu op Kassa, de leugen regeert. Ook Enexis liegt en geeft foute informatie.

En kijk daar is een bekende....

drielp wijzigde deze reactie 12-01-2019 19:40 (18%)

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 19-01 10:56

basvn

Breezand - NHN

de Bram-Bos methode 8) 8)

Dat gaan we dus mooi doen!

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 00:49
basvn schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 19:50:
de Bram-Bos methode 8) 8)

Dat gaan we dus mooi doen!
En dat met instemming van Diederik Samsom. Ik ben benieuwd hoe de netbeheerders gaat reagerem. Dit gaat echt een dingetje worden.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 14:50
Wat een enge gladde prater is het nog steeds die samSom.
Blijft maar ratelen, geeft het idee dat hij antwoord geeft, maar ratelt maar door met wat hij kwijt wil.
Hij sluit af met "ga isoleren".
Hij bedoelt alleen " blijf gewoon op het gas (en blijf lekker betalen)" nog 30 jaar lang........
Walgelijk figuur.

Mooi verhaal Bram. _/-\o_

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:12
Hé, hij staat in zijn recht :)
Isoleren is geen slecht advies, jammer dat LTV niet is genoemd.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• Vuiltje
En als je daar al mee klaar bent???????
Weet je nog niets (behalve de Bram Bos methode te volgen)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis.

• Stefan118
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 06:42
Ben ik de enige die het kassa programma summier vond? Een hoop geblaat, maar weinig wol.
Als je over een jaar belt is het wel geregeld.
En hoe zit dat dan met degene die al 1 of 2 jaar aan het bakkeleien zijn?
Het ging ook eigenlijk alleen over flats die niet afgesloten kunnen worden. Ik had er nog niet van gehoord, want de leiding afdoppen voor de meter kan altijd. En afdoppen is afdoende, want als ze de leiding compleet weghalen word de hoofdleiding toch ook afgedopt op de plek waar jou dienstleiding zat aangesloten?
Als de meter in de woning zit dan komt de leiding toch ergens de buitenmuur van de flat binnen. Daar kan die dan ook afgedopt worden.
Heb je een gemeenschappelijke ruimte met tig meters bij elkaar is het helemaal geen probleem. Dit hoeft niet collectief!

Ik dacht ook dat er meerdere opties aangekaart zouden worden, over het KIWA rapport bijvoorbeeld.
Helaas zal de uitzendtijd wel beperkt zijn geweest en er een hoop weg geknipt is.

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:12
Het blijft wel Kassa hè.
Samsom gebruikte bewust kleine woordjes ;)

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Heel spannend was het niet. Maar wel mooi dat er weer aandacht voor is. En lachen dat Samsom de Bram Bos methode goed keurd.

Het "van het gas af" schema lag op tafel bij Bram, alleen uitleesbaar voor de kijkers. Konden ze geen Tweakers link in beeld laten zien?

Erwin_83 wijzigde deze reactie 12-01-2019 20:03 (36%)

• Vuiltje
Jammer dat de gastvrouw ook niet gewoon opgemerkt heeft:
" de netbeheerder kan die paar euro manuren om af te doppen / te verzegelen toch best betalen van de jarenlang betaalde netbeheerkosten, waarvoor ze nog nooit bij de meters bij klanten zijn wezen controleren of er niet wat lekt(e) ? "

Zal wel aan de censuur bij NPO liggen.

• Basement
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21:32
Stefan118 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 19:59:
Ben ik de enige die het kassa programma summier vond? Een hoop geblaat, maar weinig wol.
Als je over een jaar belt is het wel geregeld.
En hoe zit dat dan met degene die al 1 of 2 jaar aan het bakkeleien zijn?
Het ging ook eigenlijk alleen over flats die niet afgesloten kunnen worden. Ik had er nog niet van gehoord, want de leiding afdoppen voor de meter kan altijd. En afdoppen is afdoende, want als ze de leiding compleet weghalen word de hoofdleiding toch ook afgedopt op de plek waar jou dienstleiding zat aangesloten?
Als de meter in de woning zit dan komt de leiding toch ergens de buitenmuur van de flat binnen. Daar kan die dan ook afgedopt worden.
Heb je een gemeenschappelijke ruimte met tig meters bij elkaar is het helemaal geen probleem. Dit hoeft niet collectief!

Ik dacht ook dat er meerdere opties aangekaart zouden worden, over het KIWA rapport bijvoorbeeld.
Helaas zal de uitzendtijd wel beperkt zijn geweest en er een hoop weg geknipt is.
Nee je bent niet de enige, ik vond het zonde van de zendtijd om er op deze manier aandacht aan te besteden. Er was inderdaad een hoop onzinnige informatie over het niet kunnen afsluiten van een koop appartement in een blok van meerdere woningen.

Ik had ook verwacht dat er meer op de zaak van Brambos in werd gegaan, en dat de netbeheerders hopeloos achter de feiten aan lopen, en het ontbreken van regie.

Ik vond het een beetje tegenvallen.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

Opvallend in de uitzending was dat een slotje bij Enexis ook maar 1 jaar mag, terwijl dit niet op de website van Enexis staat......

Stroomschema aanpassen of was de informatie in de uitzending fout 8)7

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:58
Ik vind het allang mooi dat de Bram-Bos methode goed bevonden is. Alleen zullen de netbeheerders het niet zo leuk vinden. Dat ze maar snel met een normale oplossing komen.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Vuiltje schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 19:56:
[...]

En als je daar al mee klaar bent???????
Weet je nog niets (behalve de Bram Bos methode te volgen)
Het is makkelijk om te vergeten dat we niet allemaal energie-Tweakers zijn, 80% van Nederland moet eerst maar eens gaan isoleren en dan gaan we het over warmtebronnen hebben. Trias energetica enzo.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Het is mij ondertussen wel duidelijk waarom de netbeheerders zo graag wachten tot een uitspraak van de geschillencommissie in januari.
Nieuwe werkwijze om definitief van het gas af te gaan

Vanaf 1 februari verwijderen we de volledige gasleiding als een consument definitief geen aardgas meer wil gebruiken. Een tijdelijke afsluiting is per die datum geen oplossing meer voor klanten die permanent van het gas af willen. Uit onderzoek van Kiwa blijkt namelijk dat dit op lange termijn niet veilig is. Soms stuit het volledig verwijderen op grote bezwaren bij consumenten. In zulke gevallen zou het afdichten aan beide zijden van de leiding een oplossing kunnen zijn. Volgens het onderzoek van Kiwa is dit ook een veilige optie. Aan deze optie zitten echter wel financiële, juridische en maatschappelijke haken en ogen. Hier doen de netbeheerders gezamenlijk onderzoek naar.
Tarief
Iedere netbeheerder bepaalt zelf hoe het tarief voor het verwijderen voor de gasaansluiting is opgebouwd. Hier mogen van toezichthouder ACM (Autoriteit Consument en Markt) geen afspraken over worden gemaakt tussen netbeheerders onderling. Wettelijk is bepaald dat deze tarieven maximaal kostendekkend mogen zijn. Doordat het verwijderen van de aansluitleiding onderdeel geworden is van de uniforme methode, is de inhoud van dit product uitgebreid. Daarom wordt er per netbeheerder een nieuwe kostprijsberekening gemaakt. Naast de uitbreiding van het product, is de kostprijs aangepast naar het kostenniveau van 2019 en zijn de actuele afspraken met aannemers - die voor Enexis Netbeheer het uitvoerende werk verrichten – hierin meegenomen. Het nieuwe tarief voor het verwijderen van de gasaansluiting conform de uniforme methode wordt uiterlijk op 31 januari bekend gemaakt. Ondanks dat het tarief voor het verwijderen van de gasaansluiting op dit moment nog niet bekend is, zal het hoger zijn dan het huidige tarief.

Debat
Het verwijderen van een gasaansluiting brengt hoe dan ook kosten met zich mee. We doen er zoveel mogelijk aan om de kosten voor de consument niet onnodig hoog te maken. We zien veel in een wijkgerichte aanpak, waarbij grootschaliger en dus kostenefficiënter gewerkt kan worden. Hoe in de toekomst om te gaan met het kostenvraagstuk, is een maatschappelijk en politiek debat. Het is dan ook één van de onderwerpen op de agenda van de klimaattafels van het klimaatakkoord.
Ik benadruk het volgende nog maar eens uit bovenstaand stuk:
Ondanks dat het tarief voor het verwijderen van de gasaansluiting op dit moment nog niet bekend is, zal het hoger zijn dan het huidige tarief.
https://www.enexis.nl/ove...ef-van-het-gas-af-te-gaan

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Erasmo schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:30:
[...]

Het is makkelijk om te vergeten dat we niet allemaal energie-Tweakers zijn, 80% van Nederland moet eerst maar eens gaan isoleren en dan gaan we het over warmtebronnen hebben. Trias energetica enzo.
Het isoleren werd gelukkig ook wel opgenoemd! Het is toch wel de eerste stap die je moet nemen voor je überhaupt van het gas af wilt

De link van dit topic staat op de site van Kassa, er zullen een hoop nieuwe meekijkers zijn na vanavond.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Heel handig van Bas om het stroomschema prominent in beeld te leggen _/-\o_
Ik vond het wel goed dat Diederik de 'van-het-gas-af stress' © probeerde te beteugelen :+
Gladde prater ja, maar hij verdiept zich wel in de materie.
Voorlopig het voordeel van de twijfel, Rome werd ook niet in 1 dag gebouwd.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Basement
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21:32
Wolly schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:33:
Het is mij ondertussen wel duidelijk waarom de netbeheerders zo graag wachten tot een uitspraak van de geschillencommissie in januari.

[...]

Ik benadruk het volgende nog maar eens uit bovenstaand stuk:

[...]

Interessant stuk, het lijkt wel of Enexis de strategie van Liander aan het overnemen is.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

basvn schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:33:
[...]

Het isoleren werd gelukkig ook wel opgenoemd! Het is toch wel de eerste stap die je moet nemen voor je überhaupt van het gas af wilt

De link van dit topic staat op de site van Kassa, er zullen een hoop nieuwe meekijkers zijn na vanavond.
Klopt maar tegen de tijd dat je tochtwoning van het gas af kan speelt dit allemaal hopelijk niet meer. Je moet met het laaghangend fruit beginnen en door te focussen op dit hele afsluitingsgedoe maak je het er niet makkelijker op en schrik je wellicht welwillende mensen af.
Soms stuit het volledig verwijderen op grote bezwaren bij consumenten. In zulke gevallen zou het afdichten aan beide zijden van de leiding een oplossing kunnen zijn.
Dit is wel interessant als het bijbehorende kostenplaatje niet te hoog is. Weet iemand hoeveel manuur afdoppen aan de straat ongeveer kost?

• Ivow85
Erasmo schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:00:
[...]

Klopt maar tegen de tijd dat je tochtwoning van het gas af kan speelt dit allemaal hopelijk niet meer. Je moet met het laaghangend fruit beginnen en door te focussen op dit hele afsluitingsgedoe maak je het er niet makkelijker op en schrik je wellicht welwillende mensen af.
Het verhaal rond de perikelen die wij ervaren kwam niet helemaal goed uit de verf, dat ben ik met de meesten hier wel eens. Maar dat kan ook niet, de doorsnee Nederlander zou er dan helemaal niets meer van snappen. Wel werd er wat teveel op de problemen van die mevrouw in de flat gehamerd.

Er zijn drie belangrijke punten wél bereikt met deze uitzending:
- Publiciteit bij een breed publiek voor de 'Bram Bos/Tweakers methode
- Politieke aandacht voor de specifieke problemen die de voorlopers ondervinden
- Min of meer goedkeuring voor het gebruik van de Bram Bos methode en het stroomschema.

Ik moet mij ook aansluiting bij Samsom dat voor het grote publiek geldt dat men zich nu vooral niet gek moet laten maken en in alles rust moet gaan isoleren. En dan niet over de top isoleren, maar gewoon tot pakweg label B. Dat scheelt nu een enorme slok gas en maakt een huis grotendeels klaar voor elk alternatief.
[...]
Dit is wel interessant als het bijbehorende kostenplaatje niet te hoog is. Weet iemand hoeveel manuur afdoppen aan de straat ongeveer kost?
Afkoppelen in de straat én verwijderen van de gasmeter was 5 kwartier werk voor twee man, dus 2,5 manuren.

[edit] Het was leuk om eens wat gezichten te zien bij de namen van hier.

• Stefshon
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 20:54
Heb het net even terug gegeken. Het was wat karig inderdaad, maar toch mooi dat de "Bram-Bos-Methode" goedkeuring krijgt van Samsom. Hebben we weer iets om aan te refereren in correspondentie met de netbeheerder ;)

• JohnBr
  • Laatst online: 22:56

JohnBr

Gasloos sinds 21 december 2018

Waarschijnlijk waren mijn verwachtingen wat te hoog gespannen voor de de Kassa uitzending. Heel veel concreets is er niet uitgekomen. En of de "Truc van @Bram-Bos " voldoende aandacht heeft gehad, ik weet het niet.
We zullen zien of er hier veel nieuwe aanloop komt.

"Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan." - Pippi Langkous

• Wolly
  • Niet online
Erasmo schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:00:

[...]
Ik zie niet in hoe dat interessant is, volgens mij zegt Enexis 'hoe wij afsluiten is onze zaak, maar u (als klant) betaalt gewoon het nieuwe (hogere) tarief".

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

De link van de achtergrondinformatie van kassa staat hier.

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:46:
De link van de achtergrondinformatie van kassa staat hier.
Jammer dat de info niet correct is;
Gas afsluiten door Enexis volgens Kassa: € 358,14.

Volgens https://www.enexis.nl/con...ter/tarief/overige-kosten

http://i68.tinypic.com/29zudkz.jpg

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh Tekna.

• slb
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 00:21
Misschien nog een praktische tip voor de mensen die een zwaardere elektriciteitsaansluiting willen nadat ze van het gas afgestapt zijn:

Het capaciteitstarief (opslag voor zwaardere aansluiting) is tot 3x25A bij de meeste netwerkbeheerders hetzelfde. Wil je echter verzwaren naar 3x35A of 3x50A kost je dat bij Stedin € 222,37 eenmalig (voor het vervangen drie zekeringen) én ca. € 675,- per jaar extra. Bij 3x50A is het zelfs ca € 1.080,- per jaar extra!.

De tarieven variëren per netwerkbeheerder, Stedin heeft een rekenmodule.

Er is ook een andere manier; je kunt soms ook een nieuwe aansluiting van 3x25A laten realiseren. Dit kost bij Stedin € 1216,05 (mits de afstand tussen het netwerk en meterkast < 25m) eenmalig en ca. € 224,09 per jaar.

Zo kan het dus goedkoper zijn om twee aansluitingen van 3x25A te hebben (=34kW) ipv een van 3x35A of 3x50A.

Het begint met een Windows 7 PC...maar uiteindelijk kom je toch weer bij Linux terecht....

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 01:21
[quote]slb schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:24:
Zo kan het dus goedkoper zijn om twee aansluitingen van 3x25A te hebben (=34kW) ipv een van 3x35A of 3x50A.[/quote]

Stedin/Enduris: [quote] Per (kadastraal) perceel is één elektriciteitsaansluiting toegestaan. [/quote]
Maar dit is erg offtopic.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 23:44
Stefan118 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 19:59:
In veel flats komt er om de 2 woningen b.v. een gasleiding binnen, die vervolgens omhoog gaat tot aan de bovenste verdieping. Alle woningen van boven tot beneden zitten aangesloten op die leiding.
Het aantal gasleidingen dat in een flat naar binnen gaat kan b.v. makkelijk 15 stuks zijn.
De leidingen lopen meestal ergens in het binnenste van de flat omhoog, en komen in de woning uit, of in de meterkast naast de voordeur.

Het enige wat dan kan is het afdoppen voor de gasmeter.
Ik deel de gemengde gevoelens bij de Kassa-uitzending:

Positief:
  • Onze oplossing redelijk goed in beeld
  • Samson die het niet alleen niet afwijst, maar ons er ook voor complimenteert.
Negatief:
  • "Methode Bram Bos" i.p.v collectief resultaat
  • Standaard-frame dat wegneming uiteindelijk de enige oplossing is. Geen aandacht voor reële alternatief op basis van het Kiwa-rapport waar Enexis nu ook naar verwijst (zonder te linken)
  • Standaard-frame van o.a. Künneke dat de kosten niet gecollectiviseerd mogen worden, zonder de noodzaak van die kosten ter discussie te stellen.
  • Presentatrice die het heeft over Truuk, en daartegenover 'Koninklijke route', terwijl wij juist de Koninklijke Route (volgens het Burgerlijk Wetboek) volgen.
We weten echter allang dat dit een project van langere adem is. En op grond van de klunzigheid en het gebrek aan échte antwoorden bij de netbeheerders, hebben we op dit moment geen enkele reden om aan te nemen dat onze route niet gewoon gaat stand houden bij de rechter.

• Pascal Saul
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19-01 10:40
Ik heb het nu net terug gekeken en ik denk dat dit voor het gros van het publiek duidelijk genoeg is zonder in al te veel details te vallen waardoor het anders veel te complex gaat worden...

Eerlijk gezegd vond ik het een positief verhaal voor ons :)

En Qurrent heeft ons gascontract zotezien na een week gewoon NIET opgezegd... de medewerker heeft gewoon de wijzinging niet doorgevoerd in het systeem dus ik heb het nu nogmaals schriftelijk in de enquete aangegeven en nog een bericht er achteraan gestuurd...

Pascal Saul wijzigde deze reactie 12-01-2019 23:06 (34%)

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Pascal Saul schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 23:04:
Ik heb het nu net terug gekeken en ik denk dat dit voor het gros van het publiek duidelijk genoeg is zonder in al te veel details te vallen waardoor het anders veel te complex gaat worden...

Eerlijk gezegd vond ik het een positief verhaal voor ons :)

En Qurrent heeft ons gascontract zotezien na een week gewoon NIET opgezegd... de medewerker heeft gewoon de wijzinging niet doorgevoerd in het systeem dus ik heb het nu nogmaals schriftelijk in de enquete aangegeven en nog een bericht er achteraan gestuurd...
Heb je het gesprek opgenomen? zodat je daarop terug kan komen?

• mv8tekst
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19-01 17:08
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:19:
Opvallend in de uitzending was dat een slotje bij Enexis ook maar 1 jaar mag, terwijl dit niet op de website van Enexis staat......

Stroomschema aanpassen of was de informatie in de uitzending fout 8)7
Slotje mag gerust langer, sterker nog: na anderhalf jaar kwam er een Enexismannetje in mijn meterkast kijken of het slotje nog op zijn plaats zat. Maar controleren op de zo gevreesde gaslekkage was er niet bij!

• mv8tekst

Dan ben ik toch benieuwd hoe Enexis bij mij - nu tweeënhalf jaar gasloos met slotje - betaling af denkt te gaan dwingen voor het niet op mijn verzoek verwijderen van de aansluiting.

mv8tekst wijzigde deze reactie 12-01-2019 23:21 (7%)

• Stef87
  • Laatst online: 03:32
Enexis wist niet hoe snel ze op Twitter even hun statement moesten maken:

“Vanaf 1 feb alleen nog mogelijk om gasleiding volledig te laten verwijderen” Tarieven worden aangepast (lijkt ook ineens stuk duurder te worden?)

https://twitter.com/enexis/status/1084162975655739392?s=21

Ik ben heel erg benieuwd wat Enexis nu bij ons gaat proberen. Ik ga voorlopig i.i.g. geen opdracht geven. Ik heb al een “capaciteitstarief-boete” moeten betalen en ben niet van plan om de leiding af te laten graven voor 600-700€

Erg fijn om een hoop mede-tweakers eens in het echt te zien en te spreken. (Al was het wat korter dan gedacht) @Bram-Bos bedankt voor de uitnodiging!

(Aan het begin van de uitzending even een dubbele-wenkbrauw-frons voor Enexis, van Stefan :P mochten ze zoals ik verwacht, meelezen )

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

mv8tekst schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 23:20:
[...]

Dan ben ik toch benieuwd hoe Enexis bij mij - nu tweeënhalf jaar gasloos met slotje - betaling af denkt te gaan dwingen voor het niet op mijn verzoek verwijderen van de aansluiting.
Ik denk dat degenen die nu al een slotje hebben, of (onverzegeld) al tijden gasloos zonder vaste lasten zich geen enkele zorgen hoeven te maken. Wettelijk is er geen enkele reden dat netbeheerders je nu opeens kosten in rekening zouden kunnen brengen. De wet is niet veranderd, de Algemene Voorwaarden zijn niet veranderd, alleen de netbeheerders hebben besloten dat ze één lijn trekken. Dat die lijn niet conform de AV en BW is is hun probleem.

@Stef87: het stroomschema is ook aangepast. Enexis-route is er ook uit.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 12-01-2019 23:35 (4%)

• mv8tekst
slb schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:24:
Misschien nog een praktische tip voor de mensen die een zwaardere elektriciteitsaansluiting willen nadat ze van het gas afgestapt zijn:

Het capaciteitstarief (opslag voor zwaardere aansluiting) is tot 3x25A bij de meeste netwerkbeheerders hetzelfde. Wil je echter verzwaren naar 3x35A of 3x50A kost je dat bij Stedin € 222,37 eenmalig (voor het vervangen drie zekeringen) én ca. € 675,- per jaar extra. Bij 3x50A is het zelfs ca € 1.080,- per jaar extra!.
Ik heb nu 3x25A met 3 kleine warmtepompen die per stuk maximaal niet meer verbruiken dan een gemiddelde stofzuiger (2x lucht/lucht en een wp-boiler zonder elektrisch element) en een 'kookgroep' met op 2 fasen de inductieplaat en op 1 fase de combimagnetron. Werkt allemaal probleemloos. Het hoogste huisverbruik dat ik ooit heb gezien op mijn energiemonitor is 8,5 kW.
Hoe weet ik nu wanneer ik de aansluiting zou moeten verzwaren?

• Ivow85
@mv8tekst Je moet het in een huishouden wel erg bont maken wil 3x25a niet voldoende zijn, of je installateur moet vergeten zijn om de zware verbruikers evenwichtig over de fasen te verdelen.

Inductiekookplaat, verwarmen met warmtepomp én een elektrische auto samen gaat prima op een standaard 3-fasen huisaansluiting.

Wanneer meermaals één van je hoofdzekeringen uitvalt, moet je een zwaardere hoofdaansluiting overwegen. Eerder zeker niet. En als dat uitvallen telkens dezelfde fase is, is je probleem waarschijnlijk op te lossen met een andere verdeling over de fasen en dus alsnog een zwaardere hoofdaansluiting niet nodig.

Ivow85 wijzigde deze reactie 13-01-2019 00:17 (32%)

• mv8tekst
Ik ga nog even door: hoe weet ik welke verbruikers op welke fase zitten? Ik let een beetje op wat er per groep is aangesloten, maar welke fasen?? Geen idee.

• pleio65
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 00:14
Uitzendtijd is eenmaal beperkt. De boodschap van de uitzending was helder en nu ook bij een groter publiek bekend. Juist door het belichten van de Bram Bos methode en daar tegenover de kosten makende dame van de flat te zetten, liet zien dat netbeheerders en de wetgever hun zaken niet voor elkaar hebben. Voor de dame hoop ik dat ze snel het Tweakers forum met dit topic ontdekt.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• Stef87
  • Laatst online: 03:32
mv8tekst schreef op zondag 13 januari 2019 @ 00:17:
Ik ga nog even door: hoe weet ik welke verbruikers op welke fase zitten? Ik let een beetje op wat er per groep is aangesloten, maar welke fasen?? Geen idee.
Als je geen groepenkaart hebt (kaart met gegevens wat er op elke groep zit) moet je beginnen testen:

Alles in huis aan zetten en kijken wat niet meer werkt als je 1 voor 1 de groepen uitzet (waar nodig evt met een multimeter).

Zet alles op papier en daarna kan je bedrading/pijpjes volgen naar de hoofdzekeringen. Doel is om i.i.g. de grootste verbruikers niet allemaal op dezelfde groep te zetten.

Wij hebben een 3x25A aansluiting en ooit nooit een doorgeslagen stop gehad (ja, een vrij oude meterkast, tijd voor een nieuwe)

Aantal “grootste” verbruikers:

- laadpaal auto: zou alleen al 3x16A kunnen trekken (11.000watt) maar sinds ik een slimme meter heb lijkt het eerder 3x14A (9.660w) te zijn.
- Keramische kookplaat 4-pits (oud ding 199x)
- Combi-oven (oud ding 199x)
- Oude vaatwasser (199x)
- Warmtepomp-boiler
- L/L warmtepomp
- wasmachine
En:
- 4700wp aan zonnepanelen op 1 fase 16A (dus gelimiteerd op maximale output van 3680w )

De L/L warmtepomp geeft gelukkig een vele lagere belasting dan een gemiddelde stofzuiger.

Bijvoorbeeld 200w uit de muur is 1.000w afgifte in huis (COP van WP).

Theoretisch voorbeeld: Een uur lang warmtepomp die constant 200w vraagt kost je dan 0.2kWh en de stofzuiger van 1400w een uur lang kost je 1.4kWh en deze zal sneller een piekbelasting op het net geven (lampen dimmen dan een beetje als je hem aan zet)

Ik heb nooit ergens op moeten letten i.i.g. En het lijkt allemaal prima tegelijk te gaan als de auto aan het opladen is (Gelukkig) we betalen al genoeg vastrecht aan Enexis.

@mv8tekst Jij hebt gelukkig al vroeg de dans ontsprongen met Enexis :P grote kans dat ze hier gaan dreigen met het afsluiten in de straat á 700€ na de uitzending van Kassa.

Ik had op iéts meer gehoopt van de uitzending, maar het is goed dat Diederik Samson het redelijk heeft kunnen verwoorden naar een grote doelgroep. De hint naar “begin met isoleren” was best een eerlijke statement.

De “Bram Bos methode” is eigenlijk al goedgekeurd op nationale TV. >:)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Wat een nachtbrakers hier, zo veel is dat gedoe op tv nou ook weer niet waard ;)
Het kan altijd 'beter', hier 1 fase 25A (op papier, werkelijk 35A) met 2 airco's, wpb en inductie (3680W).
Extra belasting: 2 eindversterkers met elk een 2kW voeding(!), 2,5kW boiler, 2kW waterkoker en 2,1kW Grohe red duo.
Je moest eens weten wat je met 1 fase kan doen als je een beetje nadenkt.
Vergeet ik bijna de SMA omvormer die zomaar 4060W over 1 fase het net op slingert, met de 5590Wp die er nu op zit gaat dat zeker gebeuren _/-\o_
Als elektrisch rijden (en een jackpot) toevallig gelijktijdig mijn pad kruisen ga ik eens nadenken over 3x25A. Echter met een groepje buiten die 10A levert kom je een heel eind (het laden duurt alleen even).

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Het mooie stukje is te zien van 15:15 tot 15:38. https://kassa.bnnvara.nl/media/583884
edit: Let ook op de focus shift van Samsom naar Bram schuin achter hem en weer terug.
De goedkeuring van Samsom:
Waardering en complimenten voor degene die dit hebben bedacht. Het is eigenlijk het omzeilen van een onwenselijke situatie.
Jammer dat het oppervlakkig was, maar we hebben ons punt binnen en voor de diepgang kunnen mensen hier terecht.
ik zou de aanwezigen nog wel eens in real life willen spreken, daar kwam ik eigenlijk hoofdzakelijk voor...
edit: hm, ik was het zelf eigenlijk al weer vergeten, maar in mijn posts van begin september 2017 zeg ik eigenlijk alles al. (en hier de reden voor mijn spitten in de voorwaarden) Bedankt Bram! voor het uitvechten en breed in de media brengen! De interactie hier maakte me kwaad genoeg over het niet volgen van de voorwaarden door de energie- en netwerkbedrijven dat ik eind 2017 zelf ook echt heb doorgezet. Jammer dat ik me wel jaren door foute voorlichting heb laten tegenhouden. Zou ik ook mijn geld voor terug moeten krijgen.
Nu nog het geld terug krijgen van de degenen die door netbeheerders zijn misleid tot het opdracht geven of zelfs onverplicht betalen. Dat zijn (zou moeten, ianal) vernietigbare opdrachten, wegens het ontbreken van wils overeenstemming oid.

En nogmaals; in de aansluittarieven die je maandelijks betaald horen de afsluitkosten te zijn opgenomen.

onetime wijzigde deze reactie 13-01-2019 04:53 (54%)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:56

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

(jarig!)
@Bram-Bos

Die reden van veiligheid is natuurlijk onzin maar nu voor hun mooi te gebruiken als stok om mee te slaan.
Ze hebben hier in de 20 jaar dat ik er woon nog nooit aangebeld voor onderhoud of controle van de gasinstallatie, bij jou wel?
Afgelopen jaar hebben ze alleen veel aansluitingen vervangen hier in de wijk ivm verzakken van de grond.
Mijn aansluiting dan weer niet omdat er een slot op zat en de uitvoerders geen sleutel hadden.
Komen ook later niet terug en geen brief niets, dus het lijkt ze niet heel belangrijk.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Ivow85
@Rol-Co Die veiligheidscontroles worden gedaan door een controleur die met een gas detectie meter door de straat loopt. Gemiddeld zou dat eens in de vier jaar plaatsvinden bij alle leidingen. Bij oudere leidingen wat vaker dan bij leidingen die nog lang niet aan het einde van de levensduur zijn.

Binnenshuis wordt inderdaad niet gecontroleerd, de aansluitleiding op je perceel naar zeggen van de netbeheerders wél. Die controle kost aan manuren gemiddelde per jaar niet meer dan een dubbeltjes. Aan tafel vooraf aan de uitzending (BB, Stoofie en ik zaten naast Samsom) kwam dit veiligheidsaspect ook aan bod en hebben we de werkelijke controle kosten genoemd.

Allereerst is het simpelweg véél voordeliger om het afsluiten per woning uit te stellen totdat je een heel huizenblok of hele straat kunt afsluiten. In één keer alles doen is natuurlijk veel efficiënter in kosten en manuren. De 'voorlopers' zou je dan kunnen verzegelen, waarbij de kosten van controle blijven bestaan. Alleen die kosten van controle zijn véél lager dan de besparing op de kosten door verwijdering per straat aan te pakken. Sterker nog: het is waarschijnlijk veel kostenefficiënter om die controleur in de straat gewoon blijvend bij elk huis langs te laten gaan (ook al zouden de leidingen al weg zijn bij enkele gasloze woningen) dan dat er voor de controleur een hele administratie opgezet moet worden welke huizen gasloos zijn en overgeslagen kunnen worden. Ook in het veld telkens raadplegen van zo'n database zal meer tijd kosten dan de controle gewoon uit te voeren in geval van een doorsnee voortuin (Max 10 meter).

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:56

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

(jarig!)
@Ivow85
Maar ook die nog nooit gezien hoor, zelfs de meteropnemer komt niet eens 1x per 3 jaar, wij hebben de meters buiten huis en ze claimen dat ze daar in kunnen met een loper, niet wetende dat ik dat slot in 2013 al verwisseld heb dus als ze iets willen moeten ze aanbellen.
Ik vermoed dat het "onderhoud" alleen op papier bestaat.

Als je gaat verwijderen per straat hoef je dat niet op huis basis te doen misschien maar is een stuk hoofdleiding dan simpeler.
Maar goed, het weghalen is natuurlijk flauwekul, het is geen water waar je geen dode leiding mag hebben.

Kortom
Het zou reëeler zijn dat ze huishoudens met slot een onderhoud bedrag in rekening brengen op jaarbasis, dan kan je zelf kiezen of je dat voor x jaar wilt betalen of de leiding laten verwijderen.
De prijs moet dan wel in verhouding van de werkelijk kosten zijn en niet per huis gerekend zoals bij een storing. (Voorrijkosten, uren, materialen enz)
Meenemen in het algemeen onderhoud zoals jij ook al schrijft, goedkoper ook.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Trichoglossus
Rol-Co schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:12:
@Ivow85
Maar ook die nog nooit gezien hoor, zelfs de meteropnemer komt niet eens 1x per 3 jaar, wij hebben de meters buiten huis en ze claimen dat ze daar in kunnen met een loper, niet wetende dat ik dat slot in 2013 al verwisseld heb dus als ze iets willen moeten ze aanbellen.
Ik vermoed dat het "onderhoud" alleen op papier bestaat.

Als je gaat verwijderen per straat hoef je dat niet op huis basis te doen misschien maar is een stuk hoofdleiding dan simpeler.
Maar goed, het weghalen is natuurlijk flauwekul, het is geen water waar je geen dode leiding mag hebben.
Ik weet niet in wat voor type huis jij woont? Vrijstaand? Afgesloten terrein? Dan zou het kunnen.

Als het een normaal toegankelijk terrein is, met een dienstleiding die ergens in de buurt van de voordeur binnenkomt, wordt die 100% zeker gecontroleerd. Dat je die persoon niet ziet is niet verwonderlijk, aangezien het maar een korte tijd is, dat die aanwezig is in een tuin. Te vergelijken met een postbode, alleen maakt de controleur minder lawaai :+

Binnenleidingen t/m de gasmeter worden steekproefsgewijs gecontroleerd met schouwen. Dat betekent niet dat een hele straat wordt gedaan, maar een x aantal woningen. Aan de hand van de uitkomsten van het schouwen wordt er wel of geen verdere actie ondernomen.

Aangezien een groot deel van de dienstleidingen nog uit staal bestaat (nieuwe dienstleidingen hebben een buitenmantel van kunststof), gaan die op een gegeven moment rotten. Dat kan je leiding zijn afgedopt bij de meterkast, de kans op lekkage in de tuin neemt alleen maar toe naarmate de jaren verstrijken.

Oude - niet meer in gebruik zijnde - leidingen, worden zoveel mogelijk uit de grond verwijderd. Dat is standaard.
Ivow85 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:41:
Sterker nog: het is waarschijnlijk veel kostenefficiënter om die controleur in de straat gewoon blijvend bij elk huis langs te laten gaan (ook al zouden de leidingen al weg zijn bij enkele gasloze woningen) dan dat er voor de controleur een hele administratie opgezet moet worden welke huizen gasloos zijn en overgeslagen kunnen worden. Ook in het veld telkens raadplegen van zo'n database zal meer tijd kosten dan de controle gewoon uit te voeren in geval van een doorsnee voortuin (Max 10 meter).
Tegenwoordig gaat alles digitaal bij het controleren van de leidingen. De kaarten met huizen/leidingen staan op een laptop/tablet/telefoon. Ook de ligging van de dienstleidingen staat al voor een deel daarop ingetekend.
@Trichoglossus: kun jij vanuit jouw ervaring nog verbeteringen in de onderstaande tekst suggereren?

Alternatief voorstel voor verwijderen gasaansluiting
In onze reactie op het KIWA-rapport stellen we aan het einde voor om mensen met een afgesloten gasaansluiting een tientje per jaar te laten betalen voor periodieke controle en onderhoud van de afgesloten (= dichtgedraaide of verzegelde) gasaansluiting.

Om aan de NEN 7244-6 te blijven voldoen (noodzakelijk voor 'veiligheid gewaarborgd' volgens KIWA) moet er periodieke controle plaatsvinden en onderhoud.

Ad Controle
Controle buitenshuis kost niet veel. Onze berekening hieronder komt uit op 0,94 cent per meter aansluiting buitenshuis per jaar:

In het laatste nummer voor 2018 van NET NL van Netbeheer Nederland stond achterop (p20) een interview met een gaslekzoeker van Enexis. Het geeft een idee van de hoeveelheid werk die controle kost. Enexis controleert volgens deze man elke vier jaar alle 46.000 kilometer gasleiding. Per dag loopt deze man 10-12 kilometer gasleiding na. Bij vorst en regen kan hij niet werken.

In het document 'Gaslekzoeken' van Enexis staat de te hanteren procedure voor Gaslekbewaking en gaslekbestrijding: https://den.enexis.nl/Documenten%20DEN/Grc-0020.R.pdf

Daarin staat bij §4.7 Frequentie en normuren (blz 4):
"Frequentie: Standaard leidingnet: gemiddeld 1 x per 4 jaar"
"Normuren: LD incl. aansluitleiding + afsluiters: 1,25 uur / km"

Volgens de normuren loopt de gaslekzoeker niet 10-12 km per dag, maar 6,4 kilometer.
Gesteld dat hij de netbeheerder bij een fulltime contract 6000 euro per maand kost (inclusief alle loonbelasting, premies, verzekeringen en pensioenopbouw), dat er 20 werkdagen in een maand gaan, en dat 80% van de tijd het weer het toelaat om gaslekken te zoeken, dan kan hij 16*6,4 kilometer = 102,4 km per maand doen.

Per kilometer kost dat dan aan arbeidsloon 58,59 euro, ofwel 5,86 cent per meter.
Elke meter wordt eens in de vier jaar gecontroleerd.

Arbeidsloon voor controle kost dus met deze aannames 1,46 cent per meter per jaar.
Laat een huisaansluiting 10 strekkende meter zijn: dan kost controle daarvan 14,6 cent per jaar.

Er komen natuurlijk nog apparaatskosten, vervoer en materieel bij, maar dat zal het bedrag niet verdubbelen.

Daarnaast vindt controle binnenshuis (tot aan de meter) steekproefsgewijs plaats met schouwen. Dat betekent niet dat een hele straat wordt gedaan, maar een x aantal woningen. Aan de hand van de uitkomsten van het schouwen wordt er wel of geen verdere actie ondernomen. Kosten onbekend, maar niet systematisch en steekproefsgewijs, dus zal niet opeens veel meer zijn dan de reguliere controle buitenshuis.

Ad Onderhoud
Aan de meeste huisaansluitingen vindt zelden tot nooit onderhoud plaats. Dat gebeurt hoogstens als er een calamiteit is (een lek bv.). En een aansluiting die je toch niet meer gaat gebruiken kun je op zo'n moment loskoppelen. Om de kosten van die (sporadische) werkzaamheden te dekken stellen we voor om iedereen een tientje per jaar te laten betalen. Daarvan is dus ± 15 cent noodzakelijk voor periodieke controle. De rest voor het eventueel ingrijpen als er een lek wordt geconstateerd.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 14-01-2019 16:23 (1%)
Reden: rekenfout hersteld

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:37
Bij Enexis worden ze ook wakker n.a.v. de uitzending:

Nieuwe werkwijze om definitief van het gas af te gaan
Geplaatst: 11-01-2019
Vanaf 1 februari verwijderen we de volledige gasleiding als een consument definitief geen aardgas meer wil gebruiken. Een tijdelijke afsluiting is per die datum geen oplossing meer voor klanten die permanent van het gas af willen. Uit onderzoek van Kiwa blijkt namelijk dat dit op lange termijn niet veilig is. Soms stuit het volledig verwijderen op grote bezwaren bij consumenten. In zulke gevallen zou het afdichten aan beide zijden van de leiding een oplossing kunnen zijn. Volgens het onderzoek van Kiwa is dit ook een veilige optie. Aan deze optie zitten echter wel financiële, juridische en maatschappelijke haken en ogen. Hier doen de netbeheerders gezamenlijk onderzoek naar.
Tarief
Iedere netbeheerder bepaalt zelf hoe het tarief voor het verwijderen voor de gasaansluiting is opgebouwd. Hier mogen van toezichthouder ACM (Autoriteit Consument en Markt) geen afspraken over worden gemaakt tussen netbeheerders onderling. Wettelijk is bepaald dat deze tarieven maximaal kostendekkend mogen zijn. Doordat het verwijderen van de aansluitleiding onderdeel geworden is van de uniforme methode, is de inhoud van dit product uitgebreid. Daarom wordt er per netbeheerder een nieuwe kostprijsberekening gemaakt. Naast de uitbreiding van het product, is de kostprijs aangepast naar het kostenniveau van 2019 en zijn de actuele afspraken met aannemers - die voor Enexis Netbeheer het uitvoerende werk verrichten – hierin meegenomen. Het nieuwe tarief voor het verwijderen van de gasaansluiting conform de uniforme methode wordt uiterlijk op 31 januari bekend gemaakt. Ondanks dat het tarief voor het verwijderen van de gasaansluiting op dit moment nog niet bekend is, zal het hoger zijn dan het huidige tarief.

Debat
Het verwijderen van een gasaansluiting brengt hoe dan ook kosten met zich mee. We doen er zoveel mogelijk aan om de kosten voor de consument niet onnodig hoog te maken. We zien veel in een wijkgerichte aanpak, waarbij grootschaliger en dus kostenefficiënter gewerkt kan worden. Hoe in de toekomst om te gaan met het kostenvraagstuk, is een maatschappelijk en politiek debat. Het is dan ook één van de onderwerpen op de agenda van de klimaattafels van het klimaatakkoord.

24 x SF 170 + Fronius Primo 3.6 LIVE

• Vuiltje
""""""""Geplaatst: 11-01-2019"""""""""

PRECIES
en daarom roep ik steeds "maak schermafbeeldingen van de voorwaarden die gelden op het moment dat je je afmeldt/ contract opzegt."

Heb je in bovenstaande situatie de voorwaarden van voor deze datum, gelden die voorwaarden.
Heb je geen schermprint, heb je denk ik geen poot om op te staan als je alleen maar kan zeggen "ja maar ik heb gelezen dat het gratis was (in november, toen ik opzegde) en dat is nu ineens veranderd"..........

Laat Enexis nu zijn website nog steeds niet op orde hebben:
- Afsluiten op verzoek - nog steeds de oude versie
- Overige kosten Enexis. Geen vermelding van 12 maanden-termijn.

En laat Enexis op Twitter nu melden: "Op dit moment zijn er nog geen plannen voor afgesloten aansluitingen."

Enexis meldde mij overigens vanochtend dat KIWA-rapport niet openbaar is. Gelukkig hebben we de samenvatting :-)

Bram-Bos wijzigde deze reactie 14-01-2019 12:47 (11%)

• Stoofie
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17-01 21:54
@Bram-Bos: Het is nog geen 1 februari, dus Enexis hoeft de rest van zijn website ook nog niet op het nieuwe beleid aangepast te hebben.
Wel zou je denken dat als je nu al een verzegelde aansluiting hebt, deze ook verwijderd moet worden.
Hetzij als de verzegeling (meer dan) een jaar oud is, hetzij op 1 februari 2020.
@Stoofie: ja, daar heb je gelijk in. Als iedereen nu snel van het gas af gaat voor 1 februari zou dat sowieso mooi zijn :)

Ik begrijp uit dat zinnetje van Enexis op Twitter, dat ze voor bestaande verzegelde aansluitingen geen plan hebben. Consequent zou dat natuurlijk niet zijn, want enorm 'onveilig'.

• Ivow85
Inderdaad mag je nu van Enexis verwachten dat ze iedereen met een verzegeling zo spoedig mogelijk benaderen om te vragen of het de bedoeling is de gasaansluiting binnenkort weer gebruikt gaat worden. En indien dat niet het geval is, deze "onveilige" aansluitingen met spoed door Enexis worden verwijderd.

[sarcasme]
Wachten tot 2020 lijkt mij een bijzonder groot risico als is vastgesteld dat een verzegelde aansluiting onveilig is! Dat kun je de onwetende consumenten toch niet aan doen?[/sarcasme]

• niekovk
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 18-01 11:09
Bram-Bos schreef op zondag 13 januari 2019 @ 23:01:
"Frequentie: Standaard leidingnet: gemiddeld 1 x per 4 jaar"
"Normuren: LD incl. aansluitleiding + afsluiters: 1,25 uur / km"

Gesteld dat hij de netbeheerder bij een fulltime contract 6000 euro per maand kost (inclusief alle loonbelasting, premies, verzekeringen en pensioenopbouw), dat er 20 werkdagen in een maand gaan, en dat 80% van de tijd het weer het toelaat om gaslekken te zoeken, dan kan hij 16*10 kilometer = 160 km per maand doen.
Je maakt een rekenfoutje bij het aantal kilometers per dag. Je schrijft 1,25uur/km, maar bij 10km per dag ga je juist uit van het omgekeerde: 1,25km/uur. Het zal dus 6,4km per dag zijn.
niekovk schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:55:
[...]

Je maakt een rekenfoutje bij het aantal kilometers per dag. Je schrijft 1,25uur/km, maar bij 10km per dag ga je juist uit van het omgekeerde: 1,25km/uur. Het zal dus 6,4km per dag zijn.
My dear. Je hebt gelijk. Hierboven aangepast

• Trichoglossus
@Bram-Bos Hou er rekening mee dat die 46.000km hoofdleiding zijn. Het aantal meters dienstleiding is niet bekend. Dat loopt uiteen van een paar meter in kleine voortuinen, tot tientallen meters voor vrijstaande huizen en honderden meters voor boerderijen in een buitengebied.

Ik heb het even nagevraagd. Een gaslekzoeker loopt per jaar ongeveer 400 tot 600km hoofdleiding.
Weersomstandigheden, vakanties, gaslekkages in kaart brengen/administratie zorgen ervoor dat de het per maand enorm kan verschillen qua gelopen kilometers hoofdleiding.

Ook de ligging van de hoofdleidingen kan van grote invloed zijn (eenzijdig in een straat, dubbelzijdig. buitengebied/hoog gras, weilanden etc)

Als jouw berekening gaat over 102,4km/maand aan hoofdleiding zit je er dus ruim naast.
Het aantal kilometer dienstleiding is dus niet te bepalen, dat maakt de berekening een stuk moeilijker.

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Voor de liefhebbers die het nog niet gezien hebben
@Bram-Bos

• Stoofie
Trichoglossus schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:03:
@Bram-Bos Hou er rekening mee dat die 46.000km hoofdleiding zijn. Het aantal meters dienstleiding is niet bekend. Dat loopt uiteen van een paar meter in kleine voortuinen, tot tientallen meters voor vrijstaande huizen en honderden meters voor boerderijen in een buitengebied.

Ik heb het even nagevraagd. Een gaslekzoeker loopt per jaar ongeveer 400 tot 600km hoofdleiding.
Weersomstandigheden, vakanties, gaslekkages in kaart brengen/administratie zorgen ervoor dat de het per maand enorm kan verschillen qua gelopen kilometers hoofdleiding.

Ook de ligging van de hoofdleidingen kan van grote invloed zijn (eenzijdig in een straat, dubbelzijdig. buitengebied/hoog gras, weilanden etc)

Als jouw berekening gaat over 102,4km/maand aan hoofdleiding zit je er dus ruim naast.
Het aantal kilometer dienstleiding is dus niet te bepalen, dat maakt de berekening een stuk moeilijker.
De berekening van @Bram-Bos is gebaseerd op cijfers die in uitgaven van Enexis staan en dus niet zomaar uit de lucht gegrepen. De meneer op de achterkant van NetNL magazine zegt dat hij 10-12 km aan gasleiding per dag naloopt, wat +/-200km per maand is. Als je de normuren van Enexis pakt kom je op ruim 100km per maand, en nu zitten we nog maar op 500/12=41,5km per maand.
Een herberekening van de loonkosten komt dan op een stijging van 21,5 cent per jaar naar 36,1 voor de controle alleen, dan blijft er toch nog €9,64 p/j (ipv €9,85) over voor materiaalkosten/reparatie/overig.
Dat lijkt mij zeer ruimhartig :)

Edit: Het zou natuurlijk kunnen dat de cijfers van Enexis op zich juist zijn, maar dat @Trichoglossus geïnformeerd heeft bij Liander, alwaar minstens de helft van de werktijd bestaat uit vakantie, dat zou het verschil precies verklaren :+

Stoofie wijzigde deze reactie 14-01-2019 19:22 (6%)

• Trichoglossus
Het is de vraag hoe die beste man weet dat hij 10-12km aan gasleiding per dag loopt. Een km of 10-15 totaal loopt een gaslekzoeker wel per dag, maar dat zijn niet alleen gasleidingen.

Stel dat hij in een doodlopende straat loopt, met aan 1 kant huizen. Dan loopt hij dus de helft van het aantal kilometers dat hij loopt boven de gasleiding, en de andere helft voor jan l*l weer terug. Waarvan hij niet weet hoeveel meter dienstleiding er is gedaan, alleen hoeveel meter hoofdleiding.

Hij kan onmogelijk weten hoeveel kilometer hoofd- en dienstleiding hij loopt op een dag. Alleen de hoeveelheid hoofdleiding kan hij wel berekenen.

De procedure van het lekzoeken is in heel Nederland standaard. Alleen wisselt het van netbeheerder hoe ze het invullen. Enexis loopt met een laptop in een hesje op je schouders. Liander loopt met een smartphone.

De controle van de gasleiding wordt trouwens meestal uitbesteed aan aannemers. Die hebben er geen baat bij als er weinig kilometers worden gelopen. Dus dat verhaal van werktijd/vakantietijd gaat niet op :o
Trichoglossus schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:03:

Dankjewel voor deze toelichting. Ik denk dat de verwarring erin bestaat dat ik het niet over de hoofdleiding heb, maar over het hele leidingennet. Net als die man van Enexis in dat blaadje van Netbeheer Nederland, denk ik. Zo'n gaslekzoeker loopt natuurlijk niet alleen hoofdleidingen, maar tegelijk ook dienstleidingen. Dat zou best het verschil kunnen verklaren tussen jouw 400-600 km (hoofdleiding) per jaar, en mijn (102,4x12=) 1228,4 km leiding (algemeen) per jaar, gebaseerd op de normuren van Enexis.

Bottomline blijft in alle gevallen: het gaslekzoeken buiten is kwa kosten nog marginaal t.o.v. het tientje dat we voorstellen als bijdrage in de jaarlijkse kosten voor controle en eventueel onderhoud.

• Jitta
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:01

Jitta

Gasvrij sinds oktober 2018

@bram-bos naast de controle uren nog het aantal lekken. Dat zal in de buitenleidingen niet wezenlijk minder worden bij gasvrije huizen, en de reparaties etc moeten dus meebecijfertd in de kosten. De cijfers daarvoor zouden dus wel ergens bekend moeten zijn, om je berekening nog preciezer te maken.... Maar ik ben met je eens dat er van (een tientje x alle huishoudens) genoeg zou moeten overblijven om dat te kunnen betalen...

Jitta

• Trichoglossus
Het leidingnetwerk is volgens SodM zo'n 122.000km exclusief aansluitleidingen:

De regionale netbeheerders beheren in totaal circa 34.000 km buisleiding, dat deel uitmaakt van het middendruk (1-8 bar) distributienet. Door dit net wordt het gas geleverd aan grootverbruikers. Via tien duizenden district– en overslagstations wordt het gas uiteindelijk met een druk lager dan 100 mbar naar de woningen, de zogenaamde kleinverbruikers, getransporteerd. De totale omvang van het lage druk distributienet is circa 88.000 km (exclusief de aansluitleidingen naar de individuele woningen en gebouwen).

https://www.sodm.nl/onderwerpen/veilig-gastransport

Het feit blijft inderdaad bestaan dat er hoe dan ook lekken blijven optreden in de dienstleidingen. Dat kan variëren van rottend staal, tot bomen op de leiding, of een fanatieke tiunierder die onbewust met zijn schop de kunststof leiding raakt.
Het is logisch dat de netbeheerder van de dienstleidingen af wil die niet meer in gebruik zijn.

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:15
Trichoglossus schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:28:

Het is logisch dat de netbeheerder van de dienstleidingen af wil die niet meer in gebruik zijn.
Mee eens, maar waarom moeten dan de kraan op de hoofdleiding dicht, daarnaast de dienstleiding doorgezaagd, de dienstleiding bij de voordeur (of waar de leiding dan ook het huis binnen gaat) daar OOK worden opgegraven en doorgezaagd, en dan tenslotte de meter verwijdert; dat is nog het meest logische, die is hun eigendom, hoewel ik sterk betwijfel of die ooit weer her-bruikt zal worden.

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer sinds 8/2018

Trichoglossus schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:28:
Het feit blijft inderdaad bestaan dat er hoe dan ook lekken blijven optreden in de dienstleidingen. Dat kan variëren van rottend staal, tot bomen op de leiding, of een fanatieke tiunierder die onbewust met zijn schop de kunststof leiding raakt.
Ja, ik snap dat wel vanuit een nul-risico benadering, maar dat risico is er ook als die leidingen wél in gebruik zijn. Ons voorstel is alleen om de basale monitoring voort te zetten zolang we nog niet de hele straat (of het hele appartementencomplex) van het gas af halen (wat uiteindelijk de eindsituatie is op grond van klimaatakkoord). In die situatie heb je vrijwel zelfde risico als bij gasleidingen in gebruik, maar met veel minder collectieve kosten.

Het enige éxtra risico is onwetendheid (mensen die zich niet meer bewust zijn van gas in leidingen) - het punt dat Kiwa ook noemt. Op dat punt zeg ik dan: kwantificeer nou eerst eens hoe hoog dat extra risico daadwerkelijk is, en zet dat af tegen de verlaagde risico's doordat mensen van het gas af zijn (en dus geen ongelukken met gas ín huis meer kunnen veroorzaken). En maak dan een maatschappelijke kosten/baten analyse.

Edit: Enexis stelt op Twitter dat dat KIWA-rapport niet openbaar is, en dat ze ook niet verder in kunnen gaan op de inhoud van dat rapport. Mijn reactie:
Interessant. Nieuw beleid van Enexis wordt verdedigd met ‘onderzoek van KIWA’, maar onderzoek zelf blijft geheim. Wekt suggestie dat dat onderzoek misschien toch niet zo stevig is... Is dat het beeld dat jullie willen laten ontstaan?

Bram-Bos wijzigde deze reactie 14-01-2019 23:00 (15%)

• Pascal Saul
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19-01 10:40
Op zich wel een keurig bericht van Enexis: https://www.enexis.nl/ove...ef-van-het-gas-af-te-gaan

Ik ben benieuwd of de andere netbeheerders ook per 1 februari de template klaar hebben ;)

• slb
Afdoppen in de straat is vrijwel net zo veilig als de leiding naar en in de woning te verwijderen. Bovendien is afdoppen in de straat een stuk goedkoper dan geheel verwijderen, zeker als dit batchgewijs in een wijk plaatsvindt. Dat kleine beetje gas dat in de leiding achterblijft is meestal te verwaarlozen.

Bij appartementencomplexen gaat het niet op totdat het complex gasvrij is, maar tot die tijd is verzegelen (slotje) van de leiding een prima optie.

En het gasverbruik zal dalen, maar het elektriciteitsverbruik zal toch stijgen.

De kosten? Voor rekening netwerkbeheerder/staat, het is nu niet zo dat deze geen profijt (lees profit) hebben gehad in al die jaren dat er gas door de leidingen stroomde. Netwerkbeheerders zijn geen stichting, maken winst en hebben nevenactiviteiten. Zij zijn tegen de uitbreiding van de bevoegdheden van de ACM.
https://www.ad.nl/economi...s-bij-alliander~a3bbfd37/

slb wijzigde deze reactie 15-01-2019 01:20 (4%)

Het begint met een Windows 7 PC...maar uiteindelijk kom je toch weer bij Linux terecht....

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Trichoglossus schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:43:
Stel dat hij in een doodlopende straat loopt, met aan 1 kant huizen.
Stel dat hij een Möbius-strip inloopt, hoe gaat 'ie daar ooit uitkomen? :+

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Trichoglossus
Bram-Bos schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:51:
[...]

Ja, ik snap dat wel vanuit een nul-risico benadering, maar dat risico is er ook als die leidingen wél in gebruik zijn. Ons voorstel is alleen om de basale monitoring voort te zetten zolang we nog niet de hele straat (of het hele appartementencomplex) van het gas af halen (wat uiteindelijk de eindsituatie is op grond van klimaatakkoord). In die situatie heb je vrijwel zelfde risico als bij gasleidingen in gebruik, maar met veel minder collectieve kosten.
[...]
Jij gaat uit van de aanname dat iedereen in Nederland in 2050 van het gas af zal zijn. De vraag is of het klimaatakkoord in stand blijft. Of het leidingnetwerk wordt gerooid valt nog te bezien. Te denken is aan andere vormen van gas. Dat betekent dat de dienstleidingen van mensen die nu van het gas af gaan, nog tientallen jaren kunnen blijven liggen, als ze niet verwijderd worden. Met toenemende kans op lekkage.

Gasvrij maken van koopflats etc is niet eenvoudig. Als er een eigenaar is die niet meewerkt, blijven de gasleidingen gewoon liggen.

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Bij koopflats heb je een VVE, als de meerderheid besluit heb je denk ik gewoon pech als eenling.

Wat betreft het risico dat je een gasleiding in je tuin vergeet als je geen gas meer gebruikt zal dit wel mee vallen kwa graafschade. Vaak ligt de gasleiding met riool en electra in een sleuf. Dus voorzichtig graven moet je toch al doen daar. En hoeveel particulieren gaan er nou met een graafmachine aan de gang? Bij bedrijfsmatig graven doe je eerst een KLIK melding toch?

En kwa afdoppen in de straat zou je er ook een aantal in de buurt kunnen opsparen en het werk pas uitvoeren bij een X aantal. Dan zijn de kosten per aansluiting al lager. En op plaatsen waar je weet dat er op wijkniveau wat gaat gebeuren kan je het uitstellen.

De overheid wil/maakt gas duurder in de toekomst, dus ipv belasting verhogen kunnen ook de netbeheerkosten omhoog om het afsluiten te betalen. Maarja dan kost het indirect de overheid inkomsten.

Of de overheid moet gewoon de voorlopers die het goede voorbeeld geven compenseren voor de kosten. De gemeente Amsterdam doet dit wel dacht ik.

• Ivow85
Weer wordt met het morele aspect geprobeerd om de verantwoordelijkheid bij de consument neer te leggen. Eerst deden de netbeheerders dat met het 'kostenveroorzakersbeginsel', en nu met het veiligheidsargument. In plaats daarvan moeten de netbeheerders eerst eens kritisch naar hun werkwijzen gaan kijken om kostenefficiënter te werken. Alléén afdoppen in de straat maakt een leiding al drukloos (+/- 2 manuren + voorrijkosten, dus ca. 200 euro kosten). Dat kleine restje gas in de aansluitleiding kun je er bij dat werkje zo veel mogelijk uit laten lopen. Wat dan nog resteert, zal geen gevaren opleveren.

Maar bovenal wordt weer vergeten dat de netbeheerders eigenaar van het gasnet zijn, en daarmee volledig verantwoordelijk zijn voor het handhaven van de veiligheid. De individuele consument is daarmee simpelweg geen partij in de discussie over de veiligheid en kosten daarvan.

Ook wordt in de hele discussie over de kosten een héél belangrijk aspect vergeten. Namelijk dat je als consument via vastrecht al jarenlang een bijdrage betaalt waaruit de (toekomstige) vervanging van je gasaansluiting bekostigd moet worden. Je betaalt dus al een bijdrage voor verwijderen van de huidige aansluiting én aanleg van een nieuwe aansluiting via het vastrecht. Gemiddeld zal de reeds betaalde bijdrage voor vervanging van de huidige aansluiting zo'n 50% van de kosten zijn, op moment dat de contracten voor de individuele aansluiting worden opgezegd.

Nu moet de aansluiting niet vervangen worden, maar alleen worden verwijderd. Dat is een stuk goedkoper dan volledig vervangen. Het grootste deel van de kosten is dus al via vastrecht betaald.

• Stoofie
Bram-Bos schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:51:
[...]

Het enige éxtra risico is onwetendheid (mensen die zich niet meer bewust zijn van gas in leidingen) - het punt dat Kiwa ook noemt. Op dat punt zeg ik dan: kwantificeer nou eerst eens hoe hoog dat extra risico daadwerkelijk is, en zet dat af tegen de verlaagde risico's doordat mensen van het gas af zijn (en dus geen ongelukken met gas ín huis meer kunnen veroorzaken). En maak dan een maatschappelijke kosten/baten analyse.
Trichoglossus schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 05:31:
Jij gaat uit van de aanname dat iedereen in Nederland in 2050 van het gas af zal zijn. De vraag is of het klimaatakkoord in stand blijft. Of het leidingnetwerk wordt gerooid valt nog te bezien. Te denken is aan andere vormen van gas. Dat betekent dat de dienstleidingen van mensen die nu van het gas af gaan, nog tientallen jaren kunnen blijven liggen, als ze niet verwijderd worden. Met toenemende kans op lekkage.

Gasvrij maken van koopflats etc is niet eenvoudig. Als er een eigenaar is die niet meewerkt, blijven de gasleidingen gewoon liggen.
Het éxtra risico, zoals benoemd in het KIWA-rapport bestaat uit de onwetendheid bij mensen, die verwachten geen gasleiding meer in een gasloze woning. Dat probleem wordt met ons voorstel ook opgelost, want op het moment dat je nog steeds elk jaar de factuur van Liander krijgt, betekent dat automatisch dat er nog een gasleiding op je erf loopt. Dan kunnen de gasleidingen ook probleemloos nog tientallen jaren blijven liggen, totdat de leidingen vanwege regulier onderhoud vervangen moeten worden. Op dat moment sluit je de mensen met een "onderhoudscontract" af en vervalt dat onderhoudscontract, probleem opgelost :)
In mijn beleving zou je gewoon de leiding kunnen laten liggen, zoals ook voorgesteld door @slb:
slb schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 01:18:
Afdoppen in de straat is vrijwel net zo veilig als de leiding naar en in de woning te verwijderen. Bovendien is afdoppen in de straat een stuk goedkoper dan geheel verwijderen, zeker als dit batchgewijs in een wijk plaatsvindt. Dat kleine beetje gas dat in de leiding achterblijft is meestal te verwaarlozen.
Alleen heeft Liander daar weer een probleem mee, omdat de achtergebleven leiding in de tuin, -in principe- , eigendom blijft van Liander. Daar zou dus, volgens Linader, een notariële akte aan te pas moeten komen om deze over te dragen aan de eigenaar van de grond. Nu is dat probleem natuurlijk zeer selectief, want bij @Ivow85 is de gasleiding niet helemaal verwijderd en kraait er geen haan naar, en bij @Bram-Bos ligt nog een stuk gasleiding door de tuin van een pand wat er al lang niet meer staat en waar nog minder hanen naar kraaien...

• pleio65
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 00:14
Ivow85 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 08:30:
Weer wordt met het morele aspect geprobeerd om de verantwoordelijkheid bij de consument neer te leggen. Eerst deden de netbeheerders dat met het 'kostenveroorzakersbeginsel', en nu met het veiligheidsargument. In plaats daarvan moeten de netbeheerders eerst eens kritisch naar hun werkwijzen gaan kijken om kostenefficiënter te werken. Alléén afdoppen in de straat maakt een leiding al drukloos (+/- 2 manuren + voorrijkosten, dus ca. 200 euro kosten). Dat kleine restje gas in de aansluitleiding kun je er bij dat werkje zo veel mogelijk uit laten lopen. Wat dan nog resteert, zal geen gevaren opleveren.

Maar bovenal wordt weer vergeten dat de netbeheerders eigenaar van het gasnet zijn, en daarmee volledig verantwoordelijk zijn voor het handhaven van de veiligheid. De individuele consument is daarmee simpelweg geen partij in de discussie over de veiligheid en kosten daarvan.

Ook wordt in de hele discussie over de kosten een héél belangrijk aspect vergeten. Namelijk dat je als consument via vastrecht al jarenlang een bijdrage betaalt waaruit de (toekomstige) vervanging van je gasaansluiting bekostigd moet worden. Je betaalt dus al een bijdrage voor verwijderen van de huidige aansluiting én aanleg van een nieuwe aansluiting via het vastrecht. Gemiddeld zal de reeds betaalde bijdrage voor vervanging van de huidige aansluiting zo'n 50% van de kosten zijn, op moment dat de contracten voor de individuele aansluiting worden opgezegd.

Nu moet de aansluiting niet vervangen worden, maar alleen worden verwijderd. Dat is een stuk goedkoper dan volledig vervangen. Het grootste deel van de kosten is dus al via vastrecht betaald.
Is er inzichtelijk uit welke componenten het vastrecht bestaat?

Laatst was er een uitspraak van de Hoge Raad mbt meerdere woningen in een nieuwbouwwijk in Eindhoven en componenten in de vastrechtkosten die de netbeheerder in rekening had gebracht.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• Wolly
  • Niet online

Ben het volledig met je eens en ik denk dat het ook zo in de tarievencode staat:
De transporttarieven dienen ter dekking van de kosten van het door de netbeheerder beheerde gastransportnet voor zover deze kosten ten grondslag liggen aan de transportdienst of aan een transportondersteunende dienst zoals bedoeld in artikel 2.1.1.
Tarievencode gas

Uiteraard is het interessant om te weten welke (goedkopere) alternatieven er zijn, maar laat de netbeheerders ook maar duidelijk uitleggen waarom zij menen niet te hoeven betalen voor zaken die bij hun in beheer zijn.

• Stoofie
Ik meen te weten dat het vastrecht vastgesteld wordt op basis van wat er allemaal aan het leidingnet moet gebeuren, zoals daar onder andere zijn (in willekeurige volgorde en natuurlijk verre van compleet):
- Aanleg
- Onderhoud
- Controle
- Reparatie lekkages
- Vervanging
- enz
- enz
Hiervoor is een kostendekkend tarief berekend, waaruit alle voorkomende werkzaamheden verricht kunnen worden. In die lijst met alle voorkomende werkzaamheden is het verwijderen van de aansluitleiding naar een woning nooit opgenomen, om de doodeenvoudige reden dat dat nooit voor kwam. In het enkele geval van sloop o.i.d. liet je daar de eigenaar zonder veel problemen voor opdraaien.
Nu dat anders wordt ziet Liander zich geconfronteerd met kosten die ze nooit voorzien, en derhalve ook niet berekend hebben, in het op zich kostendekkende tarief van het vastrecht.
Overigens heeft (Al)Liander in 2017 een resultaat behaald van ruim 200miljoen, daar kunnen bijna 300.000 verwijderingen van betaald worden, dan maar een beetje minder dividend naar mijn mooie provincie :+

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

Ook mijn conventionele gasmeter hoeft niet meer vervangen te worden door een slimme gasmeter (en alle terugroepacties die daar aan verbonden zijn omdat er twijfels over de veiligheid zijn)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Side-note, 5,7 miljoen klanten bij Alliander en maar 144.200 die zelf energie opwekken?
AD tekst is van 9-3-2017 maar toch ...
Ook goed dat Enduris voor hun neus werd weggekaapt door Stedin die wel geografisch gunstig ligt.

• Vuiltje
Stoofie schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 08:36:
mensen, die verwachten geen gasleiding meer in een gasloze woning. Dat probleem wordt met ons voorstel ook opgelost, want op het moment dat je nog steeds elk jaar de factuur van Liander krijgt, betekent dat automatisch dat er nog een gasleiding op je erf loopt.
Dus als je maar blijft betalen heb je er erg in............................................

Ik geef toe dat het merendeel van de mensheid erg dom is, maar realiseer je je wel hoe dom dit klinkt.
"Als je maar betaalt is het wel veilig..."

Om zulke domme mensen "wakker" te houden, zal je toch een specifieke nota moeten sturen en geen algemene energierekening, die voor de meesten onbegrijpelijk is, anders heeft het geen enkele zin.
Dan heeft eens per jaar die nota ook geen zin.

Het is gewoon dat de netbeheerders een gouden kip geslacht zien worden doordat mensen geen netbeheerkosten meer gaan betalen als ze van het gas af zijn. Daarom wordt er nu van alles verzonnen om nog 1 keer wat geld van ze te graaien.

Jarenlang netbeheerkosten betaald, daar is het weghalen/afdoppen al ruim van betaald, maar zal wel zijn opgemaakt aan dividend uitkeringen.

• Stoofie
Vuiltje schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:42:
[...]

Dus als je maar blijft betalen heb je er erg in............................................

Ik geef toe dat het merendeel van de mensheid erg dom is, maar realiseer je je wel hoe dom dit klinkt.

Om zulke domme mensen "wakker" te houden, zal je toch een specifieke nota moeten sturen en geen algemene energierekening, die voor de meesten onbegrijpelijk is, anders heeft het geen enkele zin.
Dat zeg ik toch ook:
[...]
want op het moment dat je nog steeds elk jaar de factuur van Liander krijgt
[...]

• Ivow85
Vuiltje schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:42:
[...]

Zover ik begrepen heb, is het de redenering van KIWA dat wanneer je niets meer betaald de aanwezige gasleiding in de vergetelheid raakt en daardoor de risico's hoger zijn dan wanneer je wel betaald (lees: dan wanneer je zelf de gaskraan hebt dichtgedraaid, maar nog wel vastrecht via je energieleverancier afrekent).

Feitelijk is er geen verschil op het gebied van veiligheid van de leidingen zelf, immers in beide situaties dient de netbeheerder er simpelweg voor te zorgen dat het gasnet aan alle (veiligheids)normen voldoet. Materialen, ouderdom, gasdruk en omstandigheden zijn (nagenoeg) hetzelfde als bij de buurman die nog gewoon kookt en stookt op gas. Alleen als je al een paar jaar niets betaald hebt, zou je ineens kunnen denken dat je die gele pijp in je voortuin bij graafwerkzaamheden er zonder problemen uit kan trekken. 8)7

• Ivow85
Stoofie schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:39:
Ik meen te weten dat het vastrecht vastgesteld wordt op basis van wat er allemaal aan het leidingnet moet gebeuren, zoals daar onder andere zijn (in willekeurige volgorde en natuurlijk verre van compleet):
- Aanleg
- Onderhoud
- Controle
- Reparatie lekkages
- Vervanging
...
Zie mijn post van vanochtend. Onderdeel van vervanging is het verwijderen van de bestaande aansluiting. Feitelijk worden er dus via vastrecht al kosten in rekening gebracht voor het verwijderen van de bestaande aansluiting.

Wél kan het zo zijn dat bij individuele verwijdering de door de netbeheerder gemaakte kosten per woning stukken hoger zijn dan wanneer de hele straat of wijk op de schop gaat. Verzegelen en pas in een later stadium bij meerdere woningen tegelijk de boel verwijderen voorkomt grotendeels deze hogere kosten per woning.

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Zolang er druk op de leiding staat hangt je gasmeter er ook, dus elke keer dat je in de meterkast moet zijn zie je dat je een gasaansluiting hebt. Daar heb ik geen jaarlijkse factuur voor nodig.

En bij mensen die zomaar de gasleiding beschadigen met graven werkt een jaarlijkse factuur ook niet.

• Stoofie
Het kan natuurlijk zijn dat ze verzegelen en dan de gasmeter weghalen, maar evengoed heb ik daar geen factuur voor nodig.
Net zoals met dat graven, die lui raken de gasleiding ook wel als ze gewoon nog een plofketel hebben.
Het is alleen een (verhoogd) risico wat aangegeven is door Kiwa, die dat risico verder ook niet gekwalificeerd heeft, en wat de netbeheerders nu gebruiken om het verwijderen van de gasleiding te rechtvaardigen...

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Bij verzegelen zie je toch nog steeds een leiding en afsluiter in de meterkast ?

Ze zullen vast niet in de kruipruimte de leiding doorhalen en afdoppen en dan alles in de meterkast weghalen.

Erwin_83 wijzigde deze reactie 15-01-2019 12:35 (41%)

• Ivow85
Terugkomend op de gasloze flatwoningen waar de leiding omwille van de bovenbuurman blijft zitten, is men in de kassa uitzending wat te kort door de bocht gegaan.

In de statuten van elke VvE staat dat je de aanwezige kabels en leidingen ten behoeve van andere bewoners en gemeenschappelijke ruimten die in jouw appartement aanwezig zijn ten alle tijden moet respecteren en intact moet laten. De gasleiding die via de meterkast naar de bovenburen loopt, is dan ook niet de aansluitleiding van deze mevrouw, maar een gemeenschappelijke leiding. De aansluitleiding van het specifieke appartement, begint dus bij de aftakking van de leiding die langs alle etages loopt. En die aansluitleiding kan dus simpelweg worden verwijderd vanaf het huidige T-stuk.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-01 14:53

Wailing_Banshee

You're Next

Alleen heeft Liander daar weer een probleem mee, omdat de achtergebleven leiding in de tuin, -in principe- , eigendom blijft van Liander. Daar zou dus, volgens Linader, een notariële akte aan te pas moeten komen om deze over te dragen aan de eigenaar van de grond. Nu is dat probleem natuurlijk zeer selectief, want bij @Ivow85 is de gasleiding niet helemaal verwijderd en kraait er geen haan naar, en bij @Bram-Bos ligt nog een stuk gasleiding door de tuin van een pand wat er al lang niet meer staat en waar nog minder hanen naar kraaien...
Ik zou niet eens weten of die van ons er nog ligt... Kan best zijn dat hij eruit is gehaald toen we onze riolering hebben laten vernieuwen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Stoofie
Ivow85 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:57:
Terugkomend op de gasloze flatwoningen waar de leiding omwille van de bovenbuurman blijft zitten, is men in de kassa uitzending wat te kort door de bocht gegaan.

In de statuten van elke VvE staat dat je de aanwezige kabels en leidingen ten behoeve van andere bewoners en gemeenschappelijke ruimten die in jouw appartement aanwezig zijn ten alle tijden moet respecteren en intact moet laten. De gasleiding die via de meterkast naar de bovenburen loopt, is dan ook niet de aansluitleiding van deze mevrouw, maar een gemeenschappelijke leiding. De aansluitleiding van het specifieke appartement, begint dus bij de aftakking van de leiding die langs alle etages loopt. En die aansluitleiding kan dus simpelweg worden verwijderd vanaf het huidige T-stuk.
Dat heeft Netbeheer zondagochtend ook al getwitterd...

• Trichoglossus
Wolly schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:06:
[...]

Ben het volledig met je eens en ik denk dat het ook zo in de tarievencode staat:

[...]

Tarievencode gas

Uiteraard is het interessant om te weten welke (goedkopere) alternatieven er zijn, maar laat de netbeheerders ook maar duidelijk uitleggen waarom zij menen niet te hoeven betalen voor zaken die bij hun in beheer zijn.
De benaming transportnet wordt gebruikt voor het hogedruk net (druk tussen de 200mbar en de 8bar, inclusief aansluitleidingen.

Het distributienet, oftewel lagedruk net, heeft een druk van < 200mbar, en omvat ook aansluitleidingen.

Het is dus maar even de vraag wat ze bedoelen op die site.
Ivow85 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:12:
[...]

Zover ik begrepen heb, is het de redenering van KIWA dat wanneer je niets meer betaald de aanwezige gasleiding in de vergetelheid raakt en daardoor de risico's hoger zijn dan wanneer je wel betaald (lees: dan wanneer je zelf de gaskraan hebt dichtgedraaid, maar nog wel vastrecht via je energieleverancier afrekent).

Feitelijk is er geen verschil op het gebied van veiligheid van de leidingen zelf, immers in beide situaties dient de netbeheerder er simpelweg voor te zorgen dat het gasnet aan alle (veiligheids)normen voldoet. Materialen, ouderdom, gasdruk en omstandigheden zijn (nagenoeg) hetzelfde als bij de buurman die nog gewoon kookt en stookt op gas. Alleen als je al een paar jaar niets betaald hebt, zou je ineens kunnen denken dat je die gele pijp in je voortuin bij graafwerkzaamheden er zonder problemen uit kan trekken. 8)7
Ze zijn lang niet altijd geel hoor. Er liggen nog ontelbare stalen pijpen in de grond :o
De ligging van de dienstleiding kan ook nog wel een puntje zijn. Als je in een rijtjeshuis woont, is het redelijk standaard , maar er zijn ook woningen waar de dienstleiding via de achtertuin binnenkomt. Bij een vrijstaande woning is het maar afwachten waar de leiding ligt door de tuin.

Als ze de leiding hebben afgedopt, en de leiding laten liggen, kan je ook makkelijker een aftakking maken in je tuin...die kans is ook aanwezig. De meteropnemer komt toch nooit meer langs, want geen gas.

Trichoglossus wijzigde deze reactie 15-01-2019 18:45 (48%)

• slb
Nadat een meteropnemer is geweest kun je ook een aftakking voor de meter in de muur maken. Die kans is ook aanwezig.
Mijn gasmeter heb ik een aantal jaren geleden laten verplaatsen, die zat eerst aan de achterkant in een stalen huisje. Voor mijn huis zat een afsluiter, die hebben ze verwijderd en een nieuwe buis gelegd. Grootste gedeelte van de oude buis hebben ze gewoon in de grond laten liggen en wat purschuim (o.i.d.) ingespoten.

Trichoglossus schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:36:
[...]
De benaming transportnet wordt gebruikt voor het hogedruk net (druk tussen de 200mbar en de 8bar, inclusief aansluitleidingen.
Het distributienet, oftewel lagedruk net, heeft een druk van < 200mbar, en omvat ook aansluitleidingen.
Het is dus maar even de vraag wat ze bedoelen op die site.
Volgens mij maakt het voor de berekening niet uit als we gewoon van die normuren (1,25 uur/km) uitgaan, toch?

• Dutchy007
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 21:56
snip, offtopic

teacher wijzigde deze reactie 19-01-2019 16:50 (96%)

.

teacher wijzigde deze reactie 19-01-2019 16:50 (99%)

Pagina: 1 ... 37 38 39 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True