Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Stefan118
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20:35
De brief is behoorlijk veranderd met een jaar geleden.
Maar het stukje wettelijk staat er nogsteeds in.
Dus je hebt gelijk dat je niks doet. Laat Liander de wettelijke verplichting maar nakomen. Dat is gratis en als je het zelf aanvraagd niet.
Deze brief is erg helder en duidelijk opgesteld.

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas
Artikel 8
1 Een netbeheerder of vergunninghouder beëindigt het transport van elektriciteit of gas naar of de levering van elektriciteit of gas aan een kleinverbruiker niet, tenzij:
[...]
d. op de aansluiting van de kleinverbruiker bij de netbeheerder geen vergunninghouder bekend is;
e. de overeenkomst voor de levering van elektriciteit of gas van de kleinverbruiker met de leverancier afloopt;
Dit lijkt op een afsluitplicht, maar is het net niet. Het geeft alleen aan wanneer je het niet kunt voorkomen.
Als zij het willen dus. Volgens mij wel opgesteld met de verwachting dat het dan wel zou gebeuren in de aangegeven situaties, dus je kunt argumenteren dat de afsluitplicht wel naar de geest van deze wet is.

@Bram-Bos p.s. @onetime B eind 2017 Liander geen reactie op email niks gebeurd

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@onetime: die regeling is bedoeld om kwetsbare consumenten te beschermen, zodat ze niet afgesloten worden als het winter is, of als ze in de schuldhulpverlening zitten e.d. Het artikel 8 dat je citeert is geformuleerd als een nee, tenzij-clausule. Die kan niet opgevat worden als een verplichting tot afsluiting, maar als een gelimiteerde reeks van mógelijke situaties waarin wél tot afsluiting mag worden overgegaan.

Verder: afsluiten betekent gewoon verzegelen. Wegnemen is weer heel wat anders.

Iets anders en ironisch: terwijl wij hier met alle mogelijke moeite van het gas af proberen te komen, stookt Syp Wynia op Twitter het vuurtje juist op om bij nieuwbouw toch lekker een gasaansluiting aan te kunnen leggen: "Burgers zijn slimmer dan de staat denkt. Veel mensen ontsnappen met succes aan het #gasverbod (te beginnen met nieuwbouw, ingegaan per 1 juli 2018). Wie heeft er tips? Hoe krijgt u toch een gasaansluiting, ondanks het verbod van minister @KajsaOllongren?"

Bram-Bos wijzigde deze reactie 06-01-2019 21:03 (35%)

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• JopieE
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 20:52

JopieE

4004 Wp + WP + WPB

Hier ook gas opgezegd, waarbij ik route C heb genomen. Daarom eerst de ATO opgezegd bij Liander.
De reactie hierop was:

Op ... heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u uw ATO van uw gasaansluiting wilt opzeggen. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Opzeggen ATO
Het apart opzeggen van uw ATO is niet nodig. Zodra u het contract met u energieleverancier opzegt wordt de ATO ook beëindigd.

Gevolgd door de 3 standaard opties waaruit ik kan kiezen. Niets mee gedaan en telefonisch opgezegd bijmijn leverancier. Geen enkel probleem werd snel verwerkt. Ook geen boetes of iets dergelijks. Kon ook per direct, maar heb een termijn aangehouden voor Liander.

Op de eerste brief van Liander (medio november) heb ik gereageerd dat ik niet van plan ben een nieuw leveranciers contract te nemen voor gas en nergens opdracht voor geef. Tevens als ze werkzaamheden willen doen die zij nodig achten ze even een afspraak moeten maken en geen kosten accepteer op zulke werkzaamheden.

Deze mail is doorgezet naar de "juiste afdeling" die binnen 15 werkdagen contact met mij opneemt (nog niet gebeurd).

Eind december 2e brief, niet op gereageerd.

Ben benieuwd. Die mail waarin ze stellen dat de ATO automatisch opgezegd is bij opzeggen bij de leverancier ga ik iig goed bewaren.

Gasloos

JopieE schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:53:
Opzeggen ATO
Het apart opzeggen van uw ATO is niet nodig. Zodra u het contract met u energieleverancier opzegt wordt de ATO ook beëindigd.
Dit is de eerste keer dat Liander het zo helder stelt dat de ATO automatisch wordt beëindigd als je je contract met de energieleverancier opzegt.

@Stef87: extra onderbouwing dat Liander het dus niet eens is met Enexis.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• Jitta
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 18:44
@Bram-Bos Greenchoice stelt dit net zo helder, en ik heb daarvan een expliciete beestiging van Liander
Geachte heer/mevrouw Jitta,

Op 6 november heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u ons de mogelijkheid wilt geven om de noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Situatie
Uit uw bericht blijkt dat u definitief geen gebruik meer maakt van de gasaansluiting. U heeft daarom de aansluit- en transportovereenkomst voor gas per 01-10-2018 opgezegd. Liander heeft dit bericht inmiddels van uw energieleverancier ontvangen. U bent het echter niet eens met het beleid van Liander dat wij in een dergelijke situatie de gasaansluiting verwijderen en de hieraan verbonden kosten bij u in rekening brengen.
De rest is bekende verwijzing naar "een zaak" bij de GE. I

Ik heb ze teruggemaild:
Beste mevrouw Liander,
Ik ben blij van u bevestiging te ontvangen dat onze aansluit- en transportovereenkomst voor gas inderdaad per 1 oktober 2018 is beeindigd. U heeft tussen het moment van opzeggen en beeindiging van de overeenkomst geen contact met mij gezocht, en ook daarna niet geprobeerd een afspraak te maken om de voor de beëindiging van deze overeenkomst noodzakelijke werkzaamheden, zoals verwoord in artikel 3.6 AV, te verrichten. Ondanks het ontbreken van een contractuele relatie tussen Liander en onszelf, herhaal ik mijn aanbod om Liander, op afspraak, in de gelegenheid te stellen deze werkzaamheden alsnog uit te voeren.
Ik zou u verder willen verzoeken ervoor zorg te dragen dat Liander afziet van het verder nog sturen van brieven naar mijn adres waarin mij verzocht wordt een energieleverancier te kiezen omdat u mij anders afsluit. Wederom, als afsluiting (kennelijk) de maatregel is die u had moeten treffen wil ik u daartoe alsog in de gelegenheid stellen, op afspraak.
In beide gevallen geldt echter dat, omdat onze contractuele relatie per 1 oktober jl. beëindigd is en ik aan mijn verplichtingen heb voldaan (zie lid 3.6 van de AV), er geen basis meer is om de kosten van deze handelingen op mij te verhalen.
Met vriendelijke groet,
Jitta
Dat was het laatste contact (eind november)

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

• onetime
  • Niet online
JopieE schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:53:
Hier ook gas opgezegd, waarbij ik route C heb genomen. Daarom eerst de ATO opgezegd bij Liander.
De reactie hierop was:

Op ... heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u uw ATO van uw gasaansluiting wilt opzeggen. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Opzeggen ATO

Gevolgd door de 3 standaard opties waaruit ik kan kiezen. Niets mee gedaan en telefonisch opgezegd bijmijn leverancier. Geen enkel probleem werd snel verwerkt. Ook geen boetes of iets dergelijks. Kon ook per direct, maar heb een termijn aangehouden voor Liander.

Op de eerste brief van Liander (medio november) heb ik gereageerd dat ik niet van plan ben een nieuw leveranciers contract te nemen voor gas en nergens opdracht voor geef. Tevens als ze werkzaamheden willen doen die zij nodig achten ze even een afspraak moeten maken en geen kosten accepteer op zulke werkzaamheden.

Deze mail is doorgezet naar de "juiste afdeling" die binnen 15 werkdagen contact met mij opneemt (nog niet gebeurd).

Eind december 2e brief, niet op gereageerd.

Ben benieuwd. Die mail waarin ze stellen dat de ATO automatisch opgezegd is bij opzeggen bij de leverancier ga ik iig goed bewaren.
Zou je die email (geanonimiseerd) hier willen plaatsen? Dan kunnen anderen er ook op terugvallen.
Wij denken en vinden dat wel, maar het is toch fijn als je onderbouwing van een netbeheerder hebt.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• CH4loos
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 05-09 11:33
Ik zit bij NLE en Liander en was bezig met route A.
Huidige NLE contract loopt eind jan 2019 af, daarom eind dec 2018 NLE email gestuurd met 1) verzoek ATO voor gas per einde contract op te zeggen en 2) nieuw contract voor alleen stroom.
Geen reactie NLE, daarom 3 jan klantenservice gebeld. Alles 10x uitgelegd, maar hoera . . . ze zouden een 'alleen elektra' contract sturen.
Vandaag contract in de email: is gas + elektra. Weer gebeld; eindeloos in de wacht omdat medewerkster telkens weer met Senior moet overleggen. NLE blijft bij mening dat ze geen alleen elektra contract kunnen maken zolang 'meter actief is' en dat ik dat bij Liander moet regelen.
Dan doen we het maar anders: ik annuleer verlenging bij NLE en meld me voor alleen elektra aan bij een andere leverancier.
Voor de volledigheid / zekerheid ook maar mailtje naar Liander met 'ATO gas kan per einde huidige contract komen te vervallen'. Zou zomaar kunnen dat NLE dat niet (tijdig) doorgeeft, dus op deze manier kan Liander niet stellen dat ze nergens van wisten.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21:29
Bram-Bos schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:22:
[...]

Dit is de eerste keer dat Liander het zo helder stelt dat de ATO automatisch wordt beëindigd als je je contract met de energieleverancier opzegt.

@Stef87: extra onderbouwing dat Liander het dus niet eens is met Enexis.
Ik houd jullie iig op de hoogte. Ondertussen al even niets meer gehoord van Enexis.

Hadden ze mij het hoge capaciteitstarief niet doorberekene voor 167m3 gas had ik het niet erg gevonden om 124€ te betalen voor een slot.

Ergens is het gewoon krom dat je (minimaal!) 250€ Kwijt bent als je eerst hoge cap.tar. Hebt betaald en vervolgens nogmaals voor een slot moet betalen..

Ik heb gas opgezegd, dus voor mij is het helder. Geen contract /ATO op gas.

(Monteur die “lekkende” slimme en niet-gebeuikte gasmeter heeft vervangen heeft wel een zegel geplaatst en opgeschreven dat er geen gas is gebruikt)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Stefan118
CH4loos schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:46:
Dan doen we het maar anders: ik annuleer verlenging bij NLE en meld me voor alleen elektra aan bij een andere leverancier.
Voor de volledigheid / zekerheid ook maar mailtje naar Liander met 'ATO gas kan per einde huidige contract komen te vervallen'. Zou zomaar kunnen dat NLE dat niet (tijdig) doorgeeft, dus op deze manier kan Liander niet stellen dat ze nergens van wisten.
Als je alleen overstapt met electra, dan gaat je contract voor gas gewoon door bij NLE.
Je moet dus met beide overstappen, maar met de afstpraak bij je nieuwe leverancier dat zodra gas is afgemeld bij NLE dat je die annuleert bij de nieuwe leverancier.

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 21:05
Hoe komt het dat iedereen hier contracten heeft en dus looptijden.........
Ik belde GC met het verzoek mijn gaslevering te stoppen.
Dat kon per direct.
1 telefoontje.
Maar ik zit dan ook al sinds ik zonnepanelen heb daar.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Stefan118
Vuiltje schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:26:
Waarschijnlijk vanwege cadeautjes als je om de 2 jaar overstapt.
Ik zit al een jaar of 12 bij Essent.
Overstappen zie ik het nut niet van in voor die paar cent.
Stel dat je 50 euro per jaar goedkoper bent bij een ander.
Dat is 4,16 per maand. Merk je dat nou echt?
Ik woon alleen en zou zelfs nog minder dan de 50 euro goedkoper uit zijn dan in het voorbeeld.

Maar het woordje aanbieding doet wonderen en de mens is daar zeer gevoellig voor.

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
@Stefan118 €200 korting is toch snel verdient voor een half uur werk per jaar.
Lukt me bijna elk jaar sinds een jaar of 4.

Jeltel wijzigde deze reactie 07-01-2019 18:50 (21%)

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 29-09 22:14
Stefan118 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:33:
[...]

Waarschijnlijk vanwege cadeautjes als je om de 2 jaar overstapt.
Ik zit al een jaar of 12 bij Essent.
Overstappen zie ik het nut niet van in voor die paar cent.
Stel dat je 50 euro per jaar goedkoper bent bij een ander.
Dat is 4,16 per maand. Merk je dat nou echt?
Ik woon alleen en zou zelfs nog minder dan de 50 euro goedkoper uit zijn dan in het voorbeeld.

Maar het woordje aanbieding doet wonderen en de mens is daar zeer gevoellig voor.
mwa, dat kan maar het is helaas nou eenmaal zo dat je de beste prijs krijgt door veel over te stappen. Mensen die dat niet doen heten niet voor niks 'slapers'. Voor mij scheelt het circa 100-150 euro per jaar (en heb heel laag verbruik), dus avondke vergelijken en overstappen doe ik graag.

De markt is wel redelijk verpest met overstapbonussen etc, maar 1 ding is zeker: als je nooit overstapt betaal je sowieso meer.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: april 2015
  • Nu online
pleio65 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:42:
Zojuist ontving ik van Liander deze mail en hem nog goed bestuderen. Ik heb het contract bij zowel de leverancier en de beheerder opgezegd.

Geachte heer/mevrouw xxxxxxxx

U heeft ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u met ingang van xxxxx 2018 uw aansluit- en transportovereenkomst voor gas opzegt. U stelt ons in de gelegenheid om werkzaamheden te verrichten die noodzakelijk zijn voor het beëindigen van de overeenkomst. U geeft hiervoor geen opdracht. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Excuses
Allereerst wil ik u mijn excuses aanbieden voor de verlate reactie. Op dit moment is er een grote maatschappelijke discussie gaande over het onderwerp waar u vragen over heeft. Wij hebben u daarom helaas niet eerder van een antwoord voorzien.

Niet gebruiken gasaansluiting
U geeft aan dat u de aansluit- en transportovereenkomst heeft opgezegd. Als u geen gebruik meer wenst te maken van de gasaansluiting heeft u drie opties. U kunt kiezen uit een leegstandscontract, afsluiten voor maximaal 12 maanden of verwijderen. Bij deze opties brengen wij kosten in rekening voor de klant.

Geen opdracht
U geeft aan dat u geen opdracht geeft voor het afsluiten of verwijderen van de gasaansluiting. Daarnaast geeft u aan dat u uw aansluit- en transportovereenkomst heeft opgezegd. De opzegging van de aansluit- en transportovereenkomst heeft tot gevolg dat de aansluiting verwijderd moet worden wanneer deze permanent niet meer nodig is. Wilt u in de toekomst nog wel gebruik maken van uw gasaansluiting? Dan heeft u een keuze uit verzegelen voor maximaal twaalf maanden of een leegstandscontract. Wilt u permanent geen gebruik meer maken van de gasaansluiting dan dient de gasaansluiting dus verwijderd te worden. Op grond van artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas en artikel 5.3 van de algemene voorwaarden wijs ik u er op dat een afnemer de demontage- en verwijderingskosten aan Liander verschuldigd is. In deze artikelen is expliciet geregeld dat de kosten voor het verwijderen van een aansluiting voor rekening van de afnemer komen. De Tarievencode wordt aangemerkt als een algemeen verbindend voorschrift. Daarom is er geen ruimte om hiervan af te wijken. Liander is verplicht de regelgeving non-discriminatoir toe te passen voor al haar afnemers.

Voorstel
Maakt u geen keuze? Dan doen wij u het volgende voorstel. De Geschillencommissie Energie (de commissie) heeft momenteel een vergelijkbare zaak in behandeling. In deze zaak verwachten wij in januari 2019 een uitspraak. Om praktische redenen stel ik voor dat dat wij de discussie over dit onderwerp uitstellen totdat de commissie uitspraak heeft gedaan. Mogelijk biedt deze uitspraak aanknopingspunten om deze discussie te beëindigen. Mocht dat niet het geval zijn, dan staat het u uiteraard vrij om uw klacht alsnog aan de commissie voor te leggen. Door het instemmen met het uitstellen van de discussie geeft u dus geen rechten prijs.

Voor de volledigheid merk ik nog op dat dit bericht niet betekent dat de uitspraak van de commissie per definitie tot een wijziging van het beleid van Liander zal leiden. Het bericht is slechts bedoeld om, in afwachting van de uitspraak van de commissie, verdere discussie en mogelijk zelfs vergelijkbare klachten bij de commissie en daarmee gepaard gaande kosten te voorkomen. Ook Liander behoudt zich dus alle rechten voor.

Ik zal in januari opnieuw contact met u opnemen zodra de uitspraak bekend is.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. U kunt mij ook bereiken door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Liander heeft inmiddels mijn reactie mogen ontvangen. Het delen van informatie en ervaringen op dit forum heeft mij geholpen bij het schrijven daarvan. Ik wijs Liander op de artikelen die niet op de consument van toepassing zijn. Daarnaast spreek ik ondermeer mijn ongenoegen over hun houding ten opzichte van de consument uit.

Geachte meneer, mevrouw,

Ik heb u op 11 juli 2018 een e-mail gestuurd waarin ik aangeef dat ik mijn Aansluit- en Transportovereenkomst voor gas per 13 augustus 2018 beëindig.  Op 28 december 2018 ontving ik van u e-mail met een reactie op mijn opzegging.

Mijn zienswijze op uw e-mail volgt hieronder:

1. Ik vind uw reactietermijn ongehoord. U heeft mij in het halve jaar tussen ontvangst van mijn opzeg e-mail en uw reactie van 28 december 2018 op geen enkele manier laten weten dat u het niet met mijn opzegging eens bent. In uw e-mail geeft u nu aan dat u de zaak wil laten wachten op de uitspraak van een geschillencommissie en u geeft aan dat u in januari 2019 weer contact met mij opneemt.
Bent u het niet met mij eens, dat het voor een groot bedrijf als het uwe geen pas geeft om pas een half jaar na dato te reageren op een bericht van een afnemer?  

2. U verwijst in uw e-mail naar artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas (TG). Op uw website is geen enkele verwijzing te vinden naar deze Tarievencode, waar ik volgens u aan gehouden zou zijn. En ook in de Algemene Voorwaarden wordt deze slechts in een voetnoot genoemd. Hoe zou ik op de hoogte moeten zijn als consument van een Tarievencode die volgens u wel voor mij geldt, en kennelijk betekenisvolle gevolgen heeft als u gelijk heeft, maar waar u zelf het zwijgen over doet?  Als consument verwacht ik dat ik vindbare en heldere informatie op uw website kan terugvinden. Geenszins was en is dit het geval.
Na die Tarievencode Gas (TG) via Google gevonden te hebben en te hebben doorgelezen, wijs ik u op het volgende:
De Tarievencode Gas (TG) is evident een gedragscode van de netbeheerders voor de netbeheerders (zie artikel 1.1.1 van de TG). Ik ben daar als afnemer niet aan gebonden.
Artikel 2.5.1.12 van de TG formuleert bovendien geen verplichting voor de voormalige aangeslotene. De kosten voor afsluiten danwel wegnemen van de aansluiting mogen volgens dit artikel alleen in rekening worden gebracht ‘met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie’, hetgeen betekent dat eerst een offerte moet worden uitgebracht. Hieruit volgt dat de 'voormalige aangeslotene' eerst opdracht moet geven tot werkzaamheden, voordat er kosten in rekening mogen worden gebracht. Aangezien ik geen opdracht heb gegeven, is dit artikel in de TG voor mij dus niet van toepassing.

3. U verwijst in uw e-mail naar artikel 5.3 van de Algemene Voorwaarden. In die voorwaarden staat dat de afnemer kosten is verschuldigd als de afnemer opdracht geeft tot verwijdering. Ik heb geen opdracht gegeven tot verwijdering. Het door u gewenste verwijderen is ook geen gevolg van mijn handelen. Ik heb immers alleen maar mijn leveringscontract en de Aansluit- en Transportovereenkomst opgezegd – geheel volgens afspraak. Mocht u tot verwijderen overgaan, dan is dat het gevolg van uw eigen beleidskeuzes.
U verwijst dus naar een artikel in de algemene voorwaarden dat voor mij niet van toepassing is.

4. Als netbeheerder had u een overeenkomst met mij als consument. De verplichtingen die een consument aangaat bij het afsluiten of opzeggen van een gascontract moeten helder zijn. Met de bovenstaande punten heb ik aangegeven dat dit hier niet het geval is. Ik voel mij als consument tegenover een grote netbeheerder dan ook niet serieus genomen. U wekt de indruk dat u, gelet op uw dominantie positie ten opzichte van mij als individuele consument, middels niet op mij van toepassing zijnde artikelen willens en wetens probeert te misleiden tot betaling van kosten die helemaal niet voor rekening van de consument zijn. Ik hoop van harte dat dit niet bewust gebeurt, maar als dat zo is, dan vat ik dat op als zeer ernstig. 
Tot slot: met het beëindigen van mijn leveringscontract en het zelfs expliciet beëindigen mijnerzijds van de ATO voor gas is al een half jaar geleden een einde gekomen aan onze contractuele relatie. U bent van harte welkom om op afspraak te komen doen wat u goeddunkt met de gasaansluiting, maar ik geef daar geen opdracht voor, en ik verwerp bij voorbaat elke vorm van kostenverhaal daarvoor op mij.

Met vriendelijke groet,

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

@pleio65 Dat lijkt me een uitstekende reactie.

Niet om de brei heen draaien, geen uitstel naar aanleiding van een nog komende uitspraak van de geschillencommissie. Gewoon de feiten benoemd dat is opgezegd conform de algemene voorwaarden en dat er nu dus geen enkele verplichting meer Is.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• JohnBr
  • Nu online

JohnBr

Gasloos:21-12-18 /ATOloos:12-1

Stefan118 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:15:
[...]

Als je alleen overstapt met electra, dan gaat je contract voor gas gewoon door bij NLE.
Je moet dus met beide overstappen, maar met de afstpraak bij je nieuwe leverancier dat zodra gas is afgemeld bij NLE dat je die annuleert bij de nieuwe leverancier.
Klopt. Zo ben ik nu ook volledig over naar GC per 4-2 en op die dag wordt door GC ook gelijk weer het leveringscontract voor gas opgezegd.

"Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan." - Pippi Langkous

JohnBr schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:05:
[...]
Klopt. Zo ben ik nu ook volledig over naar GC per 4-2 en op die dag wordt door GC ook gelijk weer het leveringscontract voor gas opgezegd.
@CH4loos: Zorg dat je het ook even zo regelt met GC, anders blijf je met gas bij NLE zitten en schiet je er nog niets mee op...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen...

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Vuiltje schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:26:
Ik belde GC met het verzoek mijn gaslevering te stoppen.
Dat kon per direct.
1 telefoontje.
Maar ik zit dan ook al sinds ik zonnepanelen heb daar.
Bij GC kan je op elk moment je contract opzeggen zonder boete clausule. Andere leveranciers maken vaak wel gebruik van de mogelijkheid om 50 euro te rekenen bij stoppen contract wat binnen een jaar afloopt. Bij langere duur zijn hogere bedragen mogelijk.

• reneeke1970
  • Laatst online: 19:59
Erwin_83 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 07:31:
[...]

Bij GC kan je op elk moment je contract opzeggen zonder boete clausule. Andere leveranciers maken vaak wel gebruik van de mogelijkheid om 50 euro te rekenen bij stoppen contract wat binnen een jaar afloopt. Bij langere duur zijn hogere bedragen mogelijk.
Die boete is als je voortijdig overstapt naar een ander. Bij opzegging vanwege gas afsluiten geld die boete niet.

• Stefan118
<off-topic>
Kleine update hier voor degene die het gevolgd hebben...

De gaskraan is al ruim een jaar dicht gedraaid,
Vandaag kwamen ze hier de radiatoren afsluiten!

Nee ik ben geen wanbetaler, de renovatie van de flat is eindelijk begonnen :Y
De woningbouw heeft er van afgezien om iedereen hier in de flat een eigen combi ketel te geven, dus we blijven aan de blokverwarming.
Dat is het eerste waar ze aanpassingen aan gaan doen, dus vandaag is de verwarming dicht gedraaid en zijn er straalkachels uitgedeeld.
Over 21 dagen gaat de verwarming weer aan!

Wel een fijn onderdeel van de renovatie is dat we per woning 6 zonnepanelen op het dak gaan krijgen!
</off-topic>

• Erwin_83
  • Nu online

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Wat een timing om dat in de winter te doen. En de blokverwarming middels een warmtepomp ?

• Stefan118
Erwin_83 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:25:
Wat een timing om dat in de winter te doen. En de blokverwarming middels een warmtepomp ?
Ja op 1 of andere manier gebeurt isoleren, nieuwe dakbedekking, aanpassen van blokverwarming en beglazing vervangen en asbest panelen verwijderen altijd in de winter.
Ik ga het bovenstaande allemaal meemaken.

Nee, de blokverwarming blijft op gas...
Ik ben semi-gasloos.

• Vuiltje
Stefan118 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:49:
straalkachels uitgedeeld.
Over 21 dagen gaat de verwarming weer aan!
21 dagen elektrisch verwarmen....................

Daar gaat je vakantiegeld.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Stefan118 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:30:
[...]

Ja op 1 of andere manier gebeurt isoleren, nieuwe dakbedekking, aanpassen van blokverwarming en beglazing vervangen en asbest panelen verwijderen altijd in de winter.
Ik ga het bovenstaande allemaal meemaken.

Nee, de blokverwarming blijft op gas...
Ik ben semi-gasloos.
Stuur je ze wel een declaratie voor het enorme electraverbruik dat je de komende dagen gaat maken?

Ik ontken het bestaan van IE.

• Stefan118
Vuiltje schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:31:
[...]

21 dagen elektrisch verwarmen....................

Daar gaat je vakantiegeld.
Of ik ze gebruik is een 2e.
Terug aan het gas(fles) met de campingkachel uit de voortent van mn caravan!
Kost de helft minder dan elektriek.

Hoewel het nog meevalt hoor.
Ik heb standaard alleen de verwarming aan in de woonkamer en ben alleenstaand.
Als ik een straalkachel neem van 2000 watt en 8 uur per dag gebruik kost dat ongeveer 50 euro voor 2 weken.

Op de straalkachels staat 1800 tot 2000 watt.

2000 watt/uur x 8 uur per dag = 16000 watt
16000 watt x 13 dagen = 208000 watt = 208 kilowatt.
1 kilowatt kost ongeveer 24 cent
208 x 24 cent = 49,92 euro.

Dat is voor 8 uur per dag.
Heb ik hem 12 uur aan (weekeind) kom je uit op 74,88 euro

In mn vorige bericht vergiste ik mij.
De 21e gaat de kachel weer aan.
Niet over 21 dagen.

Stefan118 wijzigde deze reactie 08-01-2019 11:57 (7%)

• Stefan118
cyberstalker schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:37:
[...]

Stuur je ze wel een declaratie voor het enorme electraverbruik dat je de komende dagen gaat maken?
Ik denk dat ze gaan zeggen dat ik dat dubbel en dwars terug ga verdienen met de "gratis" zonnepanelen die ik krijg.

• Erwin_83
  • Nu online

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Ach blokverArming is ook niet voordelig. Of hebben jullie wel eerlijke meters ?

• Stefan118
Redelijk eerlijk.
De tijd van de glazen buisjes met vloeistof is al jaren voorbij.
Er zitten digitale meters op de radiatoren met 2 sensoren.
1 tegen de verwarming en 1 voor omgevingswarmte.
Als de kachel uit staat loopt de meter niet op. Ook niet in de zomer.
Die vloeistof verdampte wel in de zomer.
Bijkomend voordeel is dat de meters digitaal op afstand worden uitgelezen en ieder jaar op 1 januari op 0 gezet worden.
Je kan ten alle tijden het verbruik per radiator zien van het huidige en vorige jaar.

De meters heten: Qundis caloric 5 P3-AMR

Maar goed, back on-topic!

Stefan118 wijzigde deze reactie 08-01-2019 12:24 (5%)

• Erwin_83
  • Nu online

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Aha beter, in het verleden bij een ex geweest met verbouwen die ook digitale meters had. Die liepen gewoon door nadat ze van verwarming waren verwijderd. Daar blokverwarming eruit gedaan en cv erin. Weer on-topic

• pleio65
  • Nu online
pleio65 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:18:
[...]

Liander heeft inmiddels mijn reactie mogen ontvangen. Het delen van informatie en ervaringen op dit forum heeft mij geholpen bij het schrijven daarvan. Ik wijs Liander op de artikelen die niet op de consument van toepassing zijn. Daarnaast spreek ik ondermeer mijn ongenoegen over hun houding ten opzichte van de consument uit.

Geachte meneer, mevrouw,

Ik heb u op 11 juli 2018 een e-mail gestuurd waarin ik aangeef dat ik mijn Aansluit- en Transportovereenkomst voor gas per 13 augustus 2018 beëindig.  Op 28 december 2018 ontving ik van u e-mail met een reactie op mijn opzegging.

Mijn zienswijze op uw e-mail volgt hieronder:

1. Ik vind uw reactietermijn ongehoord. U heeft mij in het halve jaar tussen ontvangst van mijn opzeg e-mail en uw reactie van 28 december 2018 op geen enkele manier laten weten dat u het niet met mijn opzegging eens bent. In uw e-mail geeft u nu aan dat u de zaak wil laten wachten op de uitspraak van een geschillencommissie en u geeft aan dat u in januari 2019 weer contact met mij opneemt.
Bent u het niet met mij eens, dat het voor een groot bedrijf als het uwe geen pas geeft om pas een half jaar na dato te reageren op een bericht van een afnemer?  

2. U verwijst in uw e-mail naar artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas (TG). Op uw website is geen enkele verwijzing te vinden naar deze Tarievencode, waar ik volgens u aan gehouden zou zijn. En ook in de Algemene Voorwaarden wordt deze slechts in een voetnoot genoemd. Hoe zou ik op de hoogte moeten zijn als consument van een Tarievencode die volgens u wel voor mij geldt, en kennelijk betekenisvolle gevolgen heeft als u gelijk heeft, maar waar u zelf het zwijgen over doet?  Als consument verwacht ik dat ik vindbare en heldere informatie op uw website kan terugvinden. Geenszins was en is dit het geval.
Na die Tarievencode Gas (TG) via Google gevonden te hebben en te hebben doorgelezen, wijs ik u op het volgende:
De Tarievencode Gas (TG) is evident een gedragscode van de netbeheerders voor de netbeheerders (zie artikel 1.1.1 van de TG). Ik ben daar als afnemer niet aan gebonden.
Artikel 2.5.1.12 van de TG formuleert bovendien geen verplichting voor de voormalige aangeslotene. De kosten voor afsluiten danwel wegnemen van de aansluiting mogen volgens dit artikel alleen in rekening worden gebracht ‘met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie’, hetgeen betekent dat eerst een offerte moet worden uitgebracht. Hieruit volgt dat de 'voormalige aangeslotene' eerst opdracht moet geven tot werkzaamheden, voordat er kosten in rekening mogen worden gebracht. Aangezien ik geen opdracht heb gegeven, is dit artikel in de TG voor mij dus niet van toepassing.

3. U verwijst in uw e-mail naar artikel 5.3 van de Algemene Voorwaarden. In die voorwaarden staat dat de afnemer kosten is verschuldigd als de afnemer opdracht geeft tot verwijdering. Ik heb geen opdracht gegeven tot verwijdering. Het door u gewenste verwijderen is ook geen gevolg van mijn handelen. Ik heb immers alleen maar mijn leveringscontract en de Aansluit- en Transportovereenkomst opgezegd – geheel volgens afspraak. Mocht u tot verwijderen overgaan, dan is dat het gevolg van uw eigen beleidskeuzes.
U verwijst dus naar een artikel in de algemene voorwaarden dat voor mij niet van toepassing is.

4. Als netbeheerder had u een overeenkomst met mij als consument. De verplichtingen die een consument aangaat bij het afsluiten of opzeggen van een gascontract moeten helder zijn. Met de bovenstaande punten heb ik aangegeven dat dit hier niet het geval is. Ik voel mij als consument tegenover een grote netbeheerder dan ook niet serieus genomen. U wekt de indruk dat u, gelet op uw dominantie positie ten opzichte van mij als individuele consument, middels niet op mij van toepassing zijnde artikelen willens en wetens probeert te misleiden tot betaling van kosten die helemaal niet voor rekening van de consument zijn. Ik hoop van harte dat dit niet bewust gebeurt, maar als dat zo is, dan vat ik dat op als zeer ernstig. 
Tot slot: met het beëindigen van mijn leveringscontract en het zelfs expliciet beëindigen mijnerzijds van de ATO voor gas is al een half jaar geleden een einde gekomen aan onze contractuele relatie. U bent van harte welkom om op afspraak te komen doen wat u goeddunkt met de gasaansluiting, maar ik geef daar geen opdracht voor, en ik verwerp bij voorbaat elke vorm van kostenverhaal daarvoor op mij.

Met vriendelijke groet,
Vandaag ontving ik deze reactie op mijn schrijven.

Geachte heer/mevrouw xxxx

Op  6 januari heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u lang op een bericht van Liander heeft moeten wachten en dat u zich niet serieus genomen voelt. Daarnaast geeft u aan dat de Tarievencode Gas niet goed te vinden is op onze site en dat artikel 5.3 uit de algemene voorwaarden niet op uw situatie van toepassing is. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Late reactie
Zoals we in ons bericht hebben aangegeven, vinden wij het ook vervelend dat u laat een reactie van ons heeft ontvangen. Hiervoor hebben wij u oprecht onze excuses aangeboden.

Tarievencode/ algemene voorwaarden
In uw bericht verwijst u naar artikel 5.3 van de algemene voorwaarden. Volgens u is dit artikel niet op uw situatie van toepassing, omdat u geen opdracht heeft gegeven voor het verwijderen van de gasaansluiting. Ook geeft u aan dat u zich niet serieus genomen voelt.

Wij nemen uw klacht wel serieus en dit is ook de reden dat wij u het voorstel hebben gedaan om te wachten op de uitspraak van de Geschillencommissie Energie. Momenteel ligt er namelijk eenzelfde klacht voor bij de Geschillencommissie. In deze zaak verwachten wij in januari 2019 een uitspraak. Mogelijk biedt deze uitspraak aanknopingspunten om de huidige discussie te beëindigen.

Verder willen wij u bedanken voor de opmerking dat de Tarievencode Gas niet goed te vinden is op onze site. Ik heb dit doorgegeven aan de betreffende afdeling.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. U kunt mij ook bereiken door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08:55
Schiet lekker op zo, ze hebben niets te melden..

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

Oprechte excuses vanwege de late reactie? En dan vervolgens geen echte reactie geven in deze brief, maar slechts een nietszeggende tekst sturen waar je niks mee kan. Niets anders dan de standaardprocedure van Liander...

Heel opmerkelijk trouwens dat ze het wachten op de uitspraak als motivatie aanvoeren. Toen jij je opzegging verstuurde was waarschijnlijk nog lang geen sprake van "een vergelijkbare zaak bij de geschillencommissie". De doorlooptijd aldaar is absoluut geen 6 maanden, afgaande op de ervaringen van @Bram-Bos.

Meldt dat wanneer ze hun late reactie écht betreuren, je verwacht dat je bezwaren inhoudelijk behandeld worden en er een beslissing wordt genomen wat Liander nu gaat doen, gezien het ontbreken van enige grondslag om kosten in rekening te brengen. En dat je die reactie verwacht binnen 10 dagen na ontvangst van de mail waarin je je bezwaren hebt weergegeven.

Met de uitkomst van een geschil bij de geschillencommissie heb jij immers niks te maken, je hebt geen enkele overeenkomst meer.

Ivow85 wijzigde deze reactie 08-01-2019 22:13 (21%)

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• JohnBr
  • Nu online

JohnBr

Naalroc schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:30:
Schiet lekker op zo, ze hebben niets te melden..
Wel fijn dat ze melden dat ze niets te melden hebben. >:)

• Stefan118
Maar wat gaat Liander doen als je zegt dat je niet op die uitspraak van de GE wilt wachten aangezien jij niet weet waar dat geschil over gaat en of dat überhaupt wel voor jou van toepassing is?

Ik verwacht het niet, maar stel dat je dat zou zeggen tegen Liander, zouden ze dan zo vriendelijk zijn om jou "zaak" nu af te handelen?
Ik bedoel, ze stellen het voor. Jij hoeft dat voorstel niet te accepteren. Ze geven je een duidelijke optie.

Ik weet trouwens wel wie die brief heeft opgesteld. Het is helemaal in de stijl van mevrouw A. A.

• Erwin_83
  • Nu online

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

De afdeling plak en knip doet niet zoveel. Ik heb de mail ook gehad met het voorstel om te wachten. Daarop aangegeven dat voor mij de zaak nog steeds is afgedaan omdat Liander niet tijdig had gereageerd op mijn vorige mail, waarin stond dat de zaak voor mij klaar is als er geen reactie komt.

Hierop verder niks meer gehoord.

Bij Liander zal er wel iemand wakker zijn geworden die inziet dat ze ons niks kunnen maken en een komende uitspraak van de GE is hun laatste hoop op iets in het voordeel van Liander.

Maar goed, de uitspraak is voor mij niet zo relevant meer, aangezien ik al een jaar gasloos ben en Liander alle tijd al heeft gehad. Dus moeten ze denk ik toch naar een rechter als ze wat willen van me na de uitspraak van de GE. En een eventuele wetswijziging als die al komt lijkt me ook niet meer relevant als de zaak al zo lang ligt.

• zerty70
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 09-01 10:30
Resultaat op dit moment bij mij : 2 slotjes geplaatst Enexis €121,45

• Ennas
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:42
pleio65 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:25:
[...]

Vandaag ontving ik deze reactie op mijn schrijven.

Geachte heer/mevrouw xxxx

Op  6 januari heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u lang op een bericht van Liander heeft moeten wachten en dat u zich niet serieus genomen voelt. Daarnaast geeft u aan dat de Tarievencode Gas niet goed te vinden is op onze site en dat artikel 5.3 uit de algemene voorwaarden niet op uw situatie van toepassing is. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Late reactie
Zoals we in ons bericht hebben aangegeven, vinden wij het ook vervelend dat u laat een reactie van ons heeft ontvangen. Hiervoor hebben wij u oprecht onze excuses aangeboden.

Tarievencode/ algemene voorwaarden
In uw bericht verwijst u naar artikel 5.3 van de algemene voorwaarden. Volgens u is dit artikel niet op uw situatie van toepassing, omdat u geen opdracht heeft gegeven voor het verwijderen van de gasaansluiting. Ook geeft u aan dat u zich niet serieus genomen voelt.

Wij nemen uw klacht wel serieus en dit is ook de reden dat wij u het voorstel hebben gedaan om te wachten op de uitspraak van de Geschillencommissie Energie. Momenteel ligt er namelijk eenzelfde klacht voor bij de Geschillencommissie. In deze zaak verwachten wij in januari 2019 een uitspraak. Mogelijk biedt deze uitspraak aanknopingspunten om de huidige discussie te beëindigen.

Verder willen wij u bedanken voor de opmerking dat de Tarievencode Gas niet goed te vinden is op onze site. Ik heb dit doorgegeven aan de betreffende afdeling.

Tot slot

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Deze kreeg ik ook gisteren. Ik ben nog aan het nadenken over een antwoord. Ik wacht het antwoord van de geschillencommissie misschien wel af. Als die fijn voor mij is, dan hoef ik niet zoveel meer te doen. Als ik die niet fijn vind, dan ga ik andere (juridische) hulp inschakelen. Het programma Kassa komt tussendoor ook nog langs.

• Vuiltje
Wat ben ik blij dat ik met stedin te maken heb.
En, vorig jaar nog van het gas af kon, want er schuift wel wat in de voorwaarden en die worden niet beter voor de consument.

Sterkte allen.

Vuiltje schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:31:
Wat ben ik blij dat ik met stedin te maken heb.
En, vorig jaar nog van het gas af kon, want er schuift wel wat in de voorwaarden en die worden niet beter voor de consument.

Sterkte allen.
De (algemene) voorwaarden en de wet veranderen niet. Alleen het beleid en de interpretatie. Wezenlijk verschil

• Vuiltje
daarom zei ik al maak schermafdrukken van de voorwaarden op het moment dat je wat hebt.

oude voorwaarden.

en de nieuwe.

De slimmerikken zetten er geen ingangsdatum bij zodat je zonder afbeelding je nog kan beroepen op "ja maar jullie hebben de voorwaarden veranderd".

Vuiltje wijzigde deze reactie 09-01-2019 12:48 (3%)

@Vuiltje: Stedin mag dit gewoon vragen als je deze zaken in opdracht laat doen. Maar de Algemene Voorwaarden veranderen niet, dus als je geen opdracht geeft kunnen ze deze tarieven ook niet rekenen.

Ennas schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:42:
[...]
Deze kreeg ik ook gisteren. Ik ben nog aan het nadenken over een antwoord. Ik wacht het antwoord van de geschillencommissie misschien wel af. Als die fijn voor mij is, dan hoef ik niet zoveel meer te doen. Als ik die niet fijn vind, dan ga ik andere (juridische) hulp inschakelen. Het programma Kassa komt tussendoor ook nog langs.
Volgens mij hoef jij geen juridische hulp in te schakelen, jij betaalt toch ook geen vastrecht meer?
Dan heb je ook geen contract meer en ben je dus ook niet gebonden aan Liander.
Als Liander dan alsnog wil dat je iets betaalt zullen zij aan moeten tonen (bij de GE danwel de rechtbank) dat dit terecht is.
En die zaak (bij de GE danwel rechtbank) zal Liander zelf aan moeten spannen, want die is eiser in dit geval, dat hoef jij niet te doen...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen...

Bram-Bos schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:11:
@Vuiltje: Stedin mag dit gewoon vragen als je deze zaken in opdracht laat doen. Maar de Algemene Voorwaarden veranderen niet, dus als je geen opdracht geeft kunnen ze deze tarieven ook niet rekenen.
Wat je hier schrijft klopt wel. Maar het oude lijstje van Stedin was wel een stuk duidelijker en klantvriendelijker. Daaruit bleek gewoon klip en klaar dat wanneer je geen wanbetaler bent er geen kosten aangerekend worden.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

ZuinigeRijder schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:13:
[...]

Vandaag was het zover, ik kreeg de brief van Enexis netbeheer dat ik geen geldig energiecontract meer heb.
Ik heb dus Route A gevolgd en via Vandebron opgezegd, per 1 december geen gas contract meer.

Hier de brief:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gelukkig hoef ik geen actie te ondernemen, volgens de brief. Binnenkort word ik blijkbaar afgesloten wanneer ik geen actie onderneem.
Vandaag een herinneringsbrief (brief 2) van Enexis, alleen geadresseerd aan het adres en nu met een boete-clausule: "Afsluiten kost geld".

Dus dat wordt een reactie opstellen naar Enexis, dat ik netjes de ATO (via route A) opgezegd heb en dat er in de voorwaarden niets staat dat ik voor het opzeggen van het gascontract moet betalen.

Per 1 december geen gascontract meer.
Per 8 december (12 december in de bus) brief 1.
Per 5 januari (9 januari in de bus) brief 2.

Ik heb een contact formulier (en ticketnummer teruggekregen) en een facebook messenger boodschap gestuurd, dank voor wat er al her en der gepost is. Dit is mijn reactie (aangepast van een andere reactie op dit forum @Naalroc ):
Goedendag, meneer of mevrouw,

9 januari 2019 heb ik uw brief ontvangen met datum 5 januari 2019, referentie KM-L-UH2, onderwerp: Herinnering: regel een energiecontract, geadresseerd aan: .........

Hieruit blijkt dat de opzegging van mijn leveringscontract voor gas en daarmee de opzegging van de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) via de leverancier bij U in goede orde is ontvangen.

Het lijkt er op dat U veronderstelt dat ik gas wil blijven afnemen en daarom een energieleverancier nodig heb. Dit is een verkeerde veronderstelling, want ik heb juist het contract met mijn leverancier opgezegd, omdat ik al meerdere maanden geen gas meer gebruik.

U schrijft dat u mij, als ik voor 18 januari geen energieleverancier (voor gas) heb, afsluitkosten in rekening gaat brengen.

Dit verbaast me hogelijk. Graag verneem ik van U waartoe u deze kosten moet maken, en (vervolgens) welke afspraak tussen ons (in de ATO en de Algemene Voorwaarden), dan wel welke wettelijke grondslag mij zou verplichten die kosten te betalen.

Het lijkt er dus op dat U dit bedrag wilt gaan berekenen als een soort ‘boete’ voor het niet hebben van een leveringscontract voor gas. Ik zie echter geen enkele grondslag in de Algemene Voorwaarden of in de vigerende wet-en regelgeving om deze boete in rekening te brengen dan wel mij te verplichten die te betalen. In artikel 14.1 van de Algemene Voorwaarden (AV) staan de zaken vermeld waarvoor u als netbeheerder kosten bij mij in rekening mag brengen. Daar staat ‘contractloos zijn’ of deze boete uitdrukkelijk niet bij. Ook elders in de AV is deze categorie onvindbaar, en dus ook als grondslag voor het in rekening brengen van kosten. Het enkele feit dat u dit bedrag op Uw tarievenblad heeft gezet is natuurlijk onvoldoende grondslag om mij die boete in rekening brengen, laat staan om mij te verplichten die te betalen.

Ik verwerp dan ook de kosten die u in rekening meent te mogen brengen i.v.m. het niet hebben van een contract, totdat u mij de grondslag daarvoor hebt aangetoond.

Even verderop in uw brief geeft u vervolgens aan tot afsluiting over te gaan als er op 18-01-2019 geen energieleverancier actief is, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zal brengen.

Hierover meld ik graag het volgende: ik vind het prima als u mijn gasaansluiting wilt afsluiten en zal daar op afspraak alle medewerking aan verlenen, als u dat nodig acht. Echter, ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kostenverhaal op mij voor deze werkzaamheden, aangezien die geheel op uw eigen initiatief geschieden. Tenzij u mij het tegendeel kunt bewijzen, zie ik geen enkele grondslag in de Algemene Voorwaarden dan wel vigerende wet- en regelgeving om mij kosten in rekening te brengen voor werkzaamheden waartoe ik geen opdracht heb gegeven.

Samengevat:
  • Tenzij u mij het tegendeel aantoont, heeft u helemaal geen grondslag om mij een boete (Afsluiten kost geld) in rekening te brengen voor het niet hebben van een energieleverancier, en verwerp ik het verhaal van deze ‘kosten’ op mij.
  • U bent van harte welkom om op afspraak werkzaamheden aan uw deel van de gasaansluiting te verrichten, maar ik geef daar geen opdracht toe.
  • Ik verwerp bij voorbaat enige vorm van kostenverhaal op mij voor werkzaamheden die u nodig acht, aangezien daar geen grondslag voor te vinden is in de Algemene Voorwaarden danwel vigerende wet- en regelgeving.
Met vriendelijke groet,

ZuinigeRijder wijzigde deze reactie 09-01-2019 18:33 (56%)

• Jitta
Vandaag een herinneringsbrief (brief 2) van Enexis, alleen geadresseerd aan het adres en nu met een boete-clausule: "Afsluiten kost geld".

Dus dat wordt een reactie opstellen naar Enexis, dat ik netjes de ATO (via route A) opgezegd heb en dat er in de voorwaarden niets staat dat ik voor het opzeggen van het gascontract moet betalen.

Aan de andere kant, als ze netjes een afspraak maken om binnen te komen afsluiten is het een heel redelijk bedrag.... Ze zouden kunnen beargumenteren dat dit de "noodzakelijke kosten", die wel zijn gespecificeerd in de ATO. En ze waren binnen 10 dagen (wat voor deze Liander-klant wel miraculeus lijkt).

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

• Stefan118
Jitta schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:32:
[...]

Aan de andere kant, als ze netjes een afspraak maken om binnen te komen afsluiten is het een heel redelijk bedrag.... Ze zouden kunnen beargumenteren dat dit de "noodzakelijke kosten", die wel zijn gespecificeerd in de ATO.
Dat ligt er aan wat die werkzaamheden zijn.
Die 124 euro is geen probleem.
Tenzij dit voor maar 12 maanden is en dat je dan alsnog die 678,18 moet betalen!

Inderdaad, chapeau voor het halen van de gestelde termijn van 10 dagen (y)

Stefan118 wijzigde deze reactie 09-01-2019 17:48 (7%)

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18:46

Erasmo

Laadpaaljager

€124 is inderdaad een reële prijs voor de werkzaamheden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• reneeke1970
Stefan118 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:46:
[...]

Dat ligt er aan wat die werkzaamheden zijn.
Die 124 euro is geen probleem.
Tenzij dit voor maar 12 maanden is en dat je dan alsnog die 678,18 moet betalen!

Inderdaad, chapeau voor het halen van de gestelde termijn van 10 dagen (y)
Ik heb twee afsluitingen, eentje gaat tweede jaar in en de andere het derde jaar.
Bij enexis had ik er binnen een week een slot op zitten.

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08:55
Bij enexis had ik er binnen een week een slot op zitten.
Tegen betaling?

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• pleio65
  • Nu online
Ennas schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:42:
[...]

Je relatie met Liander is mbt afname gas bij het beëindigen van de ATO voor gas gestopt. Jij hoeft niks meer.

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

[...]
En ze waren binnen 10 dagen (wat voor deze Liander-klant wel miraculeus lijkt).
Nee, dit is Enexis als netbeheerder. Mijn zoon was 1 maand eerder met geen gascontract (ook Enexis) en heeft eenzelfde 2e brief gekregen. Maar is (nog) niet afgesloten.

• Ennas
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:42
pleio65 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:21:
[...]

Je relatie met Liander is mbt afname gas bij het beëindigen van de ATO voor gas gestopt. Jij hoeft niks meer.
Als ik me niet neerleg bij de uitspraak van de geschillencommissie, dan zal Liander wel stappen ondernemen. En dan verwacht ik wat juridische hulp nodig te hebben.
[...]

Aan de andere kant, als ze netjes een afspraak maken om binnen te komen afsluiten is het een heel redelijk bedrag.... Ze zouden kunnen beargumenteren dat dit de "noodzakelijke kosten", die wel zijn gespecificeerd in de ATO. En ze waren binnen 10 dagen (wat voor deze Liander-klant wel miraculeus lijkt).
In de ATO worden helemaal geen kosten genoemd. Er wordt slechts iets vermeld over niet nader omschreven "noodzakelijke handelingen".

Ennas schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 19:13:
[...]

Als ik me niet neerleg bij de uitspraak van de geschillencommissie, dan zal Liander wel stappen ondernemen. En dan verwacht ik wat juridische hulp nodig te hebben.
Tegen die tijd zullen velen hier met dezelfde vervolgstappen van Liander te maken krijgen. Ik verwacht dan ook dat wanneer de uitspraak van de geschillencommissie dit keer positief uitpakt voor Liander, Liander eerst één tot drie personen uitpikt als proefpersonen voor het vervolgtraject. Om uit te proberen welke nieuwe bezwaren er op tafel komen.

Liander leest hier mee, en áls ze het al doen, gaat Liander natuurlijk geen proefpersonen selecteren die hier actief deelnemen. Aan de hand van de hier geposte berichten en data is dat vrij simpel te filteren. Tegen een "eenmansproefpersoon" hebben ze natuurlijk aanzienlijk meer kans dan tegen een van de tweakers. Pas als ze meerdere gewonnen zaken hebben gaan ze hier langs komen.
Helaas voor Liander zie ik zaken bij de GE per definitie niet als precedent voor mijn situatie, dus als ze willen dat ik betaal zullen ze toch echt naar de rechtbank moeten >:)
Of Liander moet, middels een wetswijziging, gered worden door de politiek. En dat duurt nog even en tot die tijd heb ik geen kosten aan mijn gasleiding :+

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

ZuinigeRijder schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:27:
[...]
Ik heb een contact formulier (en ticketnummer teruggekregen) en een facebook messenger boodschap gestuurd, dank voor wat er al her en der gepost is. Dit is mijn reactie (aangepast van een andere reactie op dit forum @Naalroc ):

[...]
Al snel een antwoord via facebook.
Hey Zuinige Rijder, ik kan me voorstellen dat je verbaasd bent over deze kosten. Ik snap best dat je hier helemaal niet op zit te wachten. Deze kosten zijn alleen geen boete, maar kosten voor de werkzaamheden die wij moeten uitvoeren. Zo lang een aansluiting actief blijft, kan er energie worden afgenomen en moet de aansluiting ook onderhouden worden. Hiervoor gelden de netwerkkosten.

Ik merk ook dat de aansluit- en transportovereenkomst en de algemene voorwaarden nog niet helemaal helder zijn, dus ik licht het graag toe 😊
Zodra je een contract aangaat met je leverancier, ga je automatisch ook een transportovereenkomst aan met ons middels je leverancier (3.1). Deze wordt niet automatisch beëindigd bij het stoppen van je energiecontract (3.6). Wanneer je gebruik maakt van je aansluiting, moet er een leveringsovereenkomst bestaan (4.1). Wanneer aan deze verplichting niet wordt voldaan, zijn wij als netbeheerder bevoegd om je aansluiting af te sluiten of te verwijderen (11.1). Je bent ook aansprakelijk voor de kosten (5.3). Ook kun je kosten in rekening gebracht krijgen voor het onrechtmatige gebruik van de gasaansluiting (4.7), waar momenteel wel gasdruk op staat en waar de nodige onderhoudswerkzaamheden omheen gelden.

Je kunt een leverancier aanmelden of een afsluiting aanvragen. Ik kan je wel een beetje uitstel geven tot uiterlijk 29 januari zodat je tot een goede keuze kunt komen. Als je de afsluiting wilt aanvragen, hoor ik dit natuurlijk graag! Ik raad het in deze wel aan, dan kun je namelijk zelf een afspraak inplannen. Stel dat we moeten afsluiten en we treffen je niet thuis aan, dan kun je ook buiten worden afgesloten. Dat is zonde van het geld. Hopelijk kun je hiermee verder!
Nou mag ik weer broeden op een antwoord op deze kromme redenering :(
hulp welkom _/-\o_
ZuinigeRijder schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:27:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Let op bij het overnemen van teksten: je kopieerde de reactie van @Naalroc en paste die aan, maar zijn brief ging over twee bedragen, niet één zoals in jouw geval. Je eerste deel (over de 'boete') is voor jou helemaal niet van toepassing want Enexis rekent geen apart bedrag voor 'Contractloos' zijn, zoals Rendo schijnt te willen doen.

Eerlijk gezegd zou ik zelf niet tot het gaatje gaan bij Enexis. Het is nu de enige netbeheerder die een redelijk bedrag vraagt voor verzegelen voor onbepaalde tijd, als je daar gewoon om vraagt. Fundamenteel kunnen ze dat bedrag eigenlijk ook niet vragen zonder opdracht van jou, maar vergeleken met Liander zijn het engeltjes in 's Hertogenbosch.

ZuinigeRijder schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:14:
[...]

Al snel een antwoord via facebook.

[...]

Nou mag ik weer broeden op een antwoord op deze kromme redenering :(
hulp welkom _/-\o_
"Zodra je een contract aangaat met je leverancier, ga je automatisch ook een transportovereenkomst aan met ons middels je leverancier (3.1). Deze wordt niet automatisch beëindigd bij het stoppen van je energiecontract (3.6). Wanneer je gebruik maakt van je aansluiting, moet er een leveringsovereenkomst bestaan (4.1). Wanneer aan deze verplichting niet wordt voldaan, zijn wij als netbeheerder bevoegd om je aansluiting af te sluiten of te verwijderen (11.1). Je bent ook aansprakelijk voor de kosten (5.3). Ook kun je kosten in rekening gebracht krijgen voor het onrechtmatige gebruik van de gasaansluiting (4.7), waar momenteel wel gasdruk op staat en waar de nodige onderhoudswerkzaamheden omheen gelden."
Het springende punt in dit antwoord is deze zin: "Deze [de ATO] wordt niet automatisch beëindigd bij het stoppen van je energiecontract (3.6)." Liander denkt daar volstrekt anders over.
3.6 Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Op grond van artikel 3.6 zijn er dus twee routes om je ATO op te zeggen:
  1. schriftelijk (bij de netbeheerder zelf, waarmee je dit contract hebt)
  2. door de leverancier te machtigen de ATO voor jou op te zeggen
Dat laatste heb je gedaan door je leveringscontract op te zeggen, en je hebt voor de zekerheid (vast!) ook expliciet aangegeven bij je leverancier dat je hen machtigt om de ATO namens jou op te zeggen.

Je kunt dit veilig zeggen volgens mij, omdat er in de Informatiecode Elektriciteit en Gas voor zover ik kan nagaan helemaal niets te vinden is over een expliciete informatiestroom over de ATO van leverancier naar netbeheerder bij switchen of beëindiging. Weer zo'n voorbeeld dat het hele systeem nog niet is ingericht op bewust beëindigen van het gasgebruik.

Iets schrijven als:
"Op grond van artikel 3.6 van de AV heb ik gelijktijdig met de opzegging van mijn leveringscontract mijn leverancier gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst op te zeggen. Dit heeft de leverancier ook gedaan middels het afmelden van mij als afnemer bij Enexis. De ATO is dus wel degelijk beëindigd, en de voorwaarden zijn niet meer van kracht. Uit de ATO kunnen dus ook geen verplichtingen meer voor mij volgen.

Mocht het bericht van mijn leverancier niet zijn doorgekomen, dan zeg ik bij deze alsnog mijn ATO voor gas op op grond van artikel 3.6 AV."

Bram-Bos wijzigde deze reactie 09-01-2019 20:56 (18%)

@ZuinigeRijder: Buiten het feit dat ik voor die €124,= gewoon afsluiting aan zou vragen, klopt de redenering natuurlijk van geen kant. Het feit alleen al dat je de brieven krijgt toont aan dat de ATO opgezegd is, maar mocht Enexis het daar niet mee eens zijn kun dat alsnog doen, zoals ook al gesuggereerd door @Bram-Bos. En dan via 5 artikelen, die ook nog eens niet naar elkaar verwijzen, beredeneren dat je kosten moet betalen is uiterst vergezocht en verre van transparant. Daar kunnen natuurlijk nimmer rechten aan ontleend worden.
Aan de andere kant: jij betaalt geen vastrecht meer, indien Enexis meent dat jij opdracht moet geven/moet betalen spannen ze maar een zaak aan, zij zijn eiser in dit geval, niet jij...

@Stoofie: +1
Komt bij dat het wel uiterst merkwaardig zou zijn als je kennelijk wél automatisch (zonder iets aparts te ondertekenen) een contract (ATO) aangaat met je netbeheerder als je een contract afsluit bij je energieleverancier, maar dat zo'n contract (de ATO) niet automatisch zou worden ontbonden als je je leveringscontract beëindigt. Kafka! Dat heeft Liander dan weer beter begrepen.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 09-01-2019 21:07 (7%)

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

@Bram-Bos Ik heb inderdaad aangegeven dat ik de ATO via vandebron opgezegd (en hun gemachtigd) heb en dat zij hebben aangegeven dat te doen.

Reactie:
Bedankt voor je uitgebreide info! Ik zal dit bij onze afdeling Klachten & Claims neerleggen. Zij zullen dit verder uitzoeken en verder met je bespreken.

• Basement
  • Registratie: november 2005
  • Nu online
ZuinigeRijder schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:17:
@Bram-Bos Ik heb inderdaad aangegeven dat ik de ATO via vandebron opgezegd (en hun gemachtigd) heb en dat zij hebben aangegeven dat te doen.

Reactie:
Bedankt voor je uitgebreide info! Ik zal dit bij onze afdeling Klachten & Claims neerleggen. Zij zullen dit verder uitzoeken en verder met je bespreken.
Ik ben dit spelletjes met Enexis, ook weer aan het spelen , dit maal heeft er wel een kort contract (vergissing) op de aansluiting gezeten, en nu meent Enexis mij met dezelfde be-argumentering als bij jou mij te overtuigen, dat men moet gaan betalen voor verwijdering na ato-loos te zijn. Dit antwoord kwam al van de afdeling Klachten & Claims. Mocht men er niet op ingaan (dus zelf geen verwijdering aanvragen), dan word je buiten afgesloten, kan dit niet zoals ik dit geval een appartement in hoogbouw, dan schijnen ze zich toegang tot de woning kunnen verschaffen middels een deurwaarder of politie bevel, wist de afdeling Klachten & Claims mij te vertellen.

Dus ik ben heel benieuwd hoe het bij jou gaat verlopen. Voor als nog is het hier rustig ;-)
@Basement: hoeveel gasaansluitingen had je eigenlijk ;)

Maar heftige dreigementen zeg. Wil je dit echt op laten spelen? In dat geval lijkt het me in ieder geval verstandig als je schriftelijk en herhaaldelijk duidelijk maakt dat je op afspraak zeker bereid bent je medewerking te verlenen aan (maar geen opdracht geeft tot) de noodzakelijke handelingen ingevolge opzegging ATO (art 3.6. AV), en dat het dus volstrekt onnodig is om buiten af te sluiten, of politie en deurwaarders in te schakelen. Dat lijkt me nuttig bewijs als ze later de kosten willen verhalen.

Overigens blijf ik van mening dat 124 euro voor een permanente verzegeling een prima regeling is, of die nu fundamenteel juridisch te rechtvaardigen is of niet.

@Basement: De gasmeter was er toch al uit? Is er een nieuwe gasmeter in gezet dan? Dat was dan inderdaad niet de slimste zet als je geen gas gebruikt ;)
Voordat een deurwaarder je deur openbreekt om je gasmeter te verwijderen ben je echt wel een aantal brieven verder. Dan heb je al lang de kans gehad om aan te geven dat je de kosten niet accepteert maar dat ze van harte welkom zijn om de meter op te halen. In dat geval gaan ze je deur echt niet open breken...
Overigens, hoe lang heeft het geduurd voordat je de vergissing bemerkte en hoe lang daarna is de meter geplaatst? Artikel 3.1 van de ATO zegt namelijk:
De contractant heeft te allen tijde het recht de aansluit- en transportovereenkomst te ontbinden binnen veertien dagen na ontvangst van de door de leverancier verstrekte aansluit- en transportovereenkomst met deze algemene voorwaarden. Wordt deze overeenkomst ontbonden, dan is de contractant verplicht een vergoeding te betalen voor reeds plaatsgevonden transport en overige reeds verrichte werkzaamheden.
Dat zou dan betekenen dat je wél moet betalen voor het plaatsen van de meter, maar niet voor het verwijderen >:)

• Basement
  • Nu online
Bram-Bos schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 22:02:

Maar heftige dreigementen zeg. Wil je dit echt op laten spelen? In dat geval lijkt het me in ieder geval verstandig als je schriftelijk en herhaaldelijk duidelijk maakt dat je op afspraak zeker bereid bent je medewerking te verlenen aan (maar geen opdracht geeft tot) de noodzakelijke handelingen ingevolge opzegging ATO (art 3.6. AV), en dat het dus volstrekt onnodig is om buiten af te sluiten, of politie en deurwaarders in te schakelen. Dat lijkt me nuttig bewijs als ze later de kosten willen verhalen.

Overigens blijf ik van mening dat 124 euro voor een permanente verzegeling een prima regeling is, of die nu fundamenteel juridisch te rechtvaardigen is of niet.
Ik heb zelf 1 gas aansluiting thuis ;-), maar ik wil best wat inzicht geven in waar ik mee bezig ben.

Ik heb in augustus een koop appartement mee gerenoveerd als elektricien. Daar verviel het gas, omdat men op inductie gaat koken. Er is blokverwarming, dus dan kan men nog al snel van het gas af.
Ik ben toen de confrontatie met Enexis aangegaan we weten hoe dat is afgelopen.

In dat zelfde blok ben ik nu wederom weer een appartement ment aan het verbouwen, nagenoeg op dezelfde manier. maar op een ander adres. Nu is mij ook weer gevraagd, om me met het gas te bemoeien, omdat ik daar wat ervaring in heb. het enige verschil met de vorige woning is, dat er kort een gascontract heeft opgezeten (vergissing) en daarom liggen de kaarten nu net iets anders als bij de vorige woning, maar zijn ze wel hetzelfde als bij ZuinigeRijder.

Of het tot een confrontatie gaat komen weet ik niet, we wachten nu rustig de vervolg stappen van Enexis, want we zijn in de veronderstelling dat het zn vaart niet zal lopen. We gaan zien waar ze mee komen.

Duidelijk is al wel dat we alle medewerking aan een verwijding zullen verlenen, maar geen opdracht geven.

Basement wijzigde deze reactie 09-01-2019 22:19 (11%)

Ah, het betreft een ander adres, dat had ik er zo gauw niet uit begrepen...

• Basement
  • Nu online
Stoofie schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 22:08:
@Basement: De gasmeter was er toch al uit? Is er een nieuwe gasmeter in gezet dan? Dat was dan inderdaad niet de slimste zet als je geen gas gebruikt ;)
Voordat een deurwaarder je deur openbreekt om je gasmeter te verwijderen ben je echt wel een aantal brieven verder. Dan heb je al lang de kans gehad om aan te geven dat je de kosten niet accepteert maar dat ze van harte welkom zijn om de meter op te halen. In dat geval gaan ze je deur echt niet open breken...
Overigens, hoe lang heeft het geduurd voordat je de vergissing bemerkte en hoe lang daarna is de meter geplaatst? Artikel 3.1 van de ATO zegt namelijk:
[...]

Dat zou dan betekenen dat je wél moet betalen voor het plaatsen van de meter, maar niet voor het verwijderen >:)
Het betreft een ander adres 8)
Basement schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:48:
[...]

Ik ben dit spelletjes met Enexis, ook weer aan het spelen , dit maal heeft er wel een kort contract (vergissing) op de aansluiting gezeten, en nu meent Enexis mij met dezelfde be-argumentering als bij jou mij te overtuigen, dat men moet gaan betalen voor verwijdering na ato-loos te zijn. Dit antwoord kwam al van de afdeling Klachten & Claims. Mocht men er niet op ingaan (dus zelf geen verwijdering aanvragen), dan word je buiten afgesloten, kan dit niet zoals ik dit geval een appartement in hoogbouw, dan schijnen ze zich toegang tot de woning kunnen verschaffen middels een deurwaarder of politie bevel, wist de afdeling Klachten & Claims mij te vertellen.

Dus ik ben heel benieuwd hoe het bij jou gaat verlopen. Voor als nog is het hier rustig ;-)
Die dreigementen van de deurwaarder kun je heel simpel wegwuiven. Liander dreigde daar ook mee bij mij. Meermaals zelf.

Ergens in de regelgeving is vastgelegd dat wanneer de netbeheerder niet-spoedeisende werkzaamheden wil uitvoeren en daarvoor toegang nodig heeft tot een gebouw, moet de netbeheerder daarvoor minimaal 5 werkdagen van tevoren een afspraak maken met de contractant/ rechthebbende van het pand. Exacte artikelen wil ik morgen wel even opzoeken, ik zit nu mobiel.

Nadat ik Liander had gewezen op de regels en ze van harte had uitgenodigd om op hun eigen kosten een deurwaarder in te huren voor het maken van een afspraak met mij voor de werkzaamheden die Liander buiten elke overeenkomst om, dus voor rekening van Liander, graag wilde komen uitvoeren heb ik nooit meer iets over een deurwaarder gehoord.

Geen contract, geen betaalachterstand. Die deurwaarder is zijn titel kwijt als hij zich toegang verschaft/laat verschaffen tot jouw woning en jij je beklag daar over doet. Die deurwaarder moet wel heel dom zijn om in actie te komen.

@Ivow85: Artikel 4.1.2.5 in de bijlage bij de Algemene Voorwaarden:
"4.1.2.5 Voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden op verzoek van de regionale netbeheerder, maakt de regionale net-beheerder tenminste vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak met de aangeslotene."
Staat ook in het overzicht van routes.

Interessante vraag is wel of de netbeheerder nog gebonden is aan deze afspraak als de ATO is opgezegd. Maar anderzijds, dan is er helemaal geen grond meer...

Bram-Bos wijzigde deze reactie 09-01-2019 22:56 (16%)

Thanks Bram

• Basement
  • Nu online
Bram-Bos schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 22:55:
@Ivow85: Artikel 4.1.2.5 in de bijlage bij de Algemene Voorwaarden:
"4.1.2.5 Voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden op verzoek van de regionale netbeheerder, maakt de regionale net-beheerder tenminste vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak met de aangeslotene."
Staat ook in het overzicht van routes.

Interessante vraag is wel of de netbeheerder nog gebonden is aan deze afspraak als de ATO is opgezegd. Maar anderzijds, dan is er helemaal geen grond meer...
Thx, altijd handig om te weten :)

• Basement
  • Nu online
Ivow85 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 22:52:
[...]

Die dreigementen van de deurwaarder kun je heel simpel wegwuiven. Liander dreigde daar ook mee bij mij. Meermaals zelf.

Ergens in de regelgeving is vastgelegd dat wanneer de netbeheerder niet-spoedeisende werkzaamheden wil uitvoeren en daarvoor toegang nodig heeft tot een gebouw, moet de netbeheerder daarvoor minimaal 5 werkdagen van tevoren een afspraak maken met de contractant/ rechthebbende van het pand. Exacte artikelen wil ik morgen wel even opzoeken, ik zit nu mobiel.

Nadat ik Liander had gewezen op de regels en ze van harte had uitgenodigd om op hun eigen kosten een deurwaarder in te huren voor het maken van een afspraak met mij voor de werkzaamheden die Liander buiten elke overeenkomst om, dus voor rekening van Liander, graag wilde komen uitvoeren heb ik nooit meer iets over een deurwaarder gehoord.

Geen contract, geen betaalachterstand. Die deurwaarder is zijn titel kwijt als hij zich toegang verschaft/laat verschaffen tot jouw woning en jij je beklag daar over doet. Die deurwaarder moet wel heel dom zijn om in actie te komen.
Daarom wachten we het ook rustig af...

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

Bram-Bos schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:16:
[...]

Let op bij het overnemen van teksten: je kopieerde de reactie van @Naalroc en paste die aan, maar zijn brief ging over twee bedragen, niet één zoals in jouw geval. Je eerste deel (over de 'boete') is voor jou helemaal niet van toepassing want Enexis rekent geen apart bedrag voor 'Contractloos' zijn, zoals Rendo schijnt te willen doen.

Eerlijk gezegd zou ik zelf niet tot het gaatje gaan bij Enexis. Het is nu de enige netbeheerder die een redelijk bedrag vraagt voor verzegelen voor onbepaalde tijd, als je daar gewoon om vraagt. Fundamenteel kunnen ze dat bedrag eigenlijk ook niet vragen zonder opdracht van jou, maar vergeleken met Liander zijn het engeltjes in 's Hertogenbosch.
Ik krijg brieven dat ik geen contract heb. In de eerste brief staat dat ze dan wettelijk verplicht zijn mij af te sluiten. Daar heb ik niet op gereageerd, omdat dat voor mij geen probleem is en er geen aflsuitkosten genoemd worden. In de brief 2 staat echter meer dreigend dat ik afsluitkosten moet betalen, "Afsluiten kost geld". Dat zie ik als een boete, omdat ik geen contract heb. Daarom denk ik dat mijn reactie wel gedeeltelijk overeenkomt met @Naalroc.

Volgens het Burgelijk Wetboek BW 7 artikel 408 mogen bij inachtneming van de opzegtermijn aan de consument geen kosten in rekening gebracht worden.
Boek 7. Bijzondere overeenkomsten
Titel 7. Opdracht
Afdeling 1. Opdracht in het algemeen
Artikel 408
1. De opdrachtgever kan te allen tijde de overeenkomst opzeggen.
2. De opdrachtnemer die de overeenkomst is aangegaan in de uitoefening van een beroep of bedrijf, kan, behoudens gewichtige redenen, de overeenkomst slechts opzeggen, indien zij voor onbepaalde duur geldt en niet door volbrenging eindigt.
3. Een natuurlijk persoon die een opdracht heeft verstrekt anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf, is, onverminderd artikel 406, ter zake van een opzegging geen schadevergoeding verschuldigd.
Nou ja, we zullen zien waarmee de afdeling Klachten & Claims gaat komen.
Kern van het verhaal is dat ik de ATO netjes opgezegd heb volgens 3.6 (mij treft geen blaam) en dat ik van Enexis nu brieven krijg over het niet hebben van een contract.
@ZuinigeRijder:
Ad BW7: De ATO kwalificeert niet als een Overeenkomst tot Opdracht, en daarom is boek 7 van het BW niet aan de orde. Echter, in Algemene Voorwaarden (boek 6 BW) mag de opzeggingsbevoegdheid van de consument net zo goed niet op een wezenlijke manier worden beperkt.

Terecht staat er in artikel 3.6 AV geen verplichting tot opdrachtverlening, en staan er geen kosten genoemd die gepaard gaan bij opzegging, omdat dit onredelijk bezwarend zou zijn op grond van artikel 6:236 lid b BW. De aanzienlijke hoogte van het bedrag (drie tot vier keer de jaarlijkse netwerk- en meterkosten) zou de aan mij toekomende bevoegdheid tot ontbinding wezenlijk beperken, en daarmee vernietigbaar zijn op grond van artikel 6:233 lid a BW.

Basement schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 23:16:
[...]

Daarom wachten we het ook rustig af...
Helemaal geen reactie en afwachten wil nog wel eens leiden tot frustraties bij de rechter, als het ooit zover komt. Voor het initiële feit sta je dan in je recht, maar door 'de kop in het zand' worden de bijkomende kosten dan soms toch aangerekend als verwijtbare kosten.

Nogmaals een kort berichtje dat er geen overeenkomst is, geen betaalachterstanden zijn en je tevens geen opdracht geeft voor werkzaamheden en dat je daarom elke vorm van kosten, dus ook die van een ingeschakelde deurwaarder, verwerpt kan geen kwaad. Afsluiten met de mededeling dat de netbeheerder altijd welkom is om in goed overleg een afspraak te maken voor werkzaamheden op initiatief en voor rekening van de netbeheerder.

En dan bij elke volgende brief/mail/dreiging kort verwijzen naar de mail waarin je de bovenstaande boodschap hebt gezet.

• Erwin_83
  • Nu online

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

De deurwaarder dreigementen heb ik van Liander ook telefonisch gehad. Nadat ik zei dat een deurwaarder niks kan doen zonder gerechtelijke uitspraak was dat gesprek snel klaar.

Geen opdracht geven = geen factuur = geen betalingsachterstand = pech voor ze, de deurwaarder mag aanbellen, maar niks openbreken.

Mocht Liander ooit met een rechtzaak komen dan heb ik in ieder geval bij elke communicatie van mij naar Liander aangeboden dat ze op afspraak en eigen initiatief welkom zijn om werkzaamheden uit te voeren. Zelfs met het ontbreken van de ATO, ik ben de beroerdste niet ;)

En als het al zover komt dan heb ik de rechtsbijstand verzekering nog. Liander kan beter onze zaken afschrijven en er lering uit trekken en de boel voor toekomstig gaslozen goed en duidelijk regelen.

Door wanbetaler benadering waar ze mee begonnen zijn ben ik in verzet gekomen en met de kennis van hier lukt dat prima.

Willekeurige internet bron met uitleg.
https://www.plusonline.nl...aarder-staat-voor-de-deur

Erwin_83 wijzigde deze reactie 10-01-2019 15:26 (42%)

• pleio65
  • Nu online
Bram-Bos schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 22:02:

Ik volg @Bram-Bos. Het gaat om redelijkheid/billijkheid. Helaas denken sommige netbeheerders, zoals Liander daar anders over. Die gaan er met een gestrekt been in en doen als of we domme ganzen zijn.

• JopieE

JopieE

4004 Wp + WP + WPB

In deze e-mail leest u mijn reactie.

Mijn excuses voor de verlate reactie. Bij deze wens ik te reageren op uw mail van 13 december waarin u aangeeft geen verwijdering van de gasaansluiting aan te gaan vragen.

Situatie
Uit uw bericht blijkt dat u definitief geen gebruik meer maakt van de gasaansluiting. U heeft daarom de aansluit- en transportovereenkomst voor gas per xx november opgezegd. Liander heeft dit bericht inmiddels van uw energieleverancier ontvangen. U bent het echter niet eens met het beleid van Liander dat wij in een dergelijke situatie de gasaansluiting verwijderen en de hieraan verbonden kosten bij u in rekening brengen.

Voorstel
De Geschillencommissie Energie (de commissie) heeft momenteel een vergelijkbare zaak in behandeling. In deze zaak verwachten wij in januari/februari 2019 een uitspraak. Om praktische redenen stel ik voor dat wij de discussie over dit onderwerp uitstellen totdat de commissie uitspraak heeft gedaan. Mogelijk biedt deze uitspraak aanknopingspunten om deze discussie te beëindigen. Mocht dat niet het geval zijn, dan staat het u uiteraard vrij om uw klacht alsnog aan de commissie voor te leggen. Door het instemmen met het uitstellen van de discussie geeft u dus geen rechten prijs.

Voor de volledigheid merk ik nog op dat dit bericht niet betekent dat de uitspraak van de commissie per definitie tot een wijziging van het beleid van Liander zal leiden. Het bericht is slechts bedoeld om, in afwachting van de uitspraak van de commissie, verdere discussie en mogelijk zelfs vergelijkbare klachten bij de commissie en daarmee gepaard gaande kosten te voorkomen. Ook Liander behoudt zich dus alle rechten voor.

Tot slot

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Hier nu ook deze binnen gekregen.

Gasloos

• servies
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 20:56

servies

Veni Vidi Servici

Voor de volledigheid merk ik nog op dat dit bericht niet betekent dat de uitspraak van de commissie per definitie tot een wijziging van het beleid van Liander zal leiden.
Oftewel: als de uitspraak ons niet bevalt gaan we proberen deze te negeren...

• Wimlem
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20:22
Hier ook de eerste brief binnen gekregen van Westland Infra;

westlandinfra

Welke weg moet ik hier gaan bewandelen?

SolarEdge 4000 16A met 6010wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp

servies schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:36:
[...]Oftewel: als de uitspraak ons niet bevalt gaan we proberen deze te negeren...
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dat ook voor de "voormalig aangeslotene" geldt:
Mocht dat niet het geval zijn, dan staat het u uiteraard vrij om uw klacht alsnog aan de commissie voor te leggen. Door het instemmen met het uitstellen van de discussie geeft u dus geen rechten prijs.
Alleen vergeten ze wederom te zeggen dat ze, wat de uirspraak ook is, zelf naar de GE moeten. Wij hebben geen ATO meer en dus ook geen contractuele verplichtingen richting Liander...

Wimlem schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:55:
Hier ook de eerste brief binnen gekregen van Westland Infra;

[Afbeelding: westlandinfra]

Welke weg moet ik hier gaan bewandelen?
Reageren met een tekst als:
- Het klopt dat er geen energieleverancier voor gas meer is, omdat ik mijn leveringscontract voor gas heb opgezegd. Met deze opzegging heb ik de energieleverancier ook gelijktijdig gemachtigd de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) met Westland Infra voor mij op te zeggen, geheel conform artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden die ten grondslag liggen aan deze (inmiddels voormalige) ATO.
- U bent van harte welkom om op afspraak de gasaansluiting op mijn adres af te sluiten, conform artikel 4.1.2.5 in de bijlage bij de Algemene Voorwaarden. Ik geef daar echter geen opdracht toe.
- U kondigt aan kosten in rekening te brengen voor afsluiting. Mij is volstrekt onbekend op grond van welke afspraken ik deze kosten zou moeten betalen, aangezien ik daar geen opdracht toe geef. In de ATO of de Algemene Voorwaarden kom ik hiervoor in ieder geval geen grondslag tegen. Ik heb slechts mijn leveringscontract beëindigd, en de ATO volgens de voorwaarden opgezegd. Tenzij u me ondubbelzinnig kunt aantonen dat ik moet betalen voor deze werkzaamheden, ondanks het feit dat ik daar geen opdracht toe heb gegeven, wijs ik enige vorm van kostenverhaal bij voorbaat af.

• niekovk
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 16:35
Stoofie schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:15:
@niekovk:
Ik weet niet hoe het bij Enduris is, maar bij Liander is drie werkdagen ongeveer gelijk aan een maand in een normaal mensenleven ;)
Weliswaar net na de drie werkdagen, maar nu al een reactie terug van Enduris: het wordt voorgelegd aan de juridische afdeling, die nu binnen twee weken contact opnemen :+

• pleio65
  • Nu online
Stoofie schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:00:
Liander leest hier mee, en áls ze het al doen, gaat Liander natuurlijk geen proefpersonen selecteren die hier actief deelnemen. Aan de hand van de hier geposte berichten en data is dat vrij simpel te filteren. Tegen een "eenmansproefpersoon" hebben ze natuurlijk aanzienlijk meer kans dan tegen een van de tweakers. Pas als ze meerdere gewonnen zaken hebben gaan ze hier langs komen.
Helaas voor Liander zie ik zaken bij de GE per definitie niet als precedent voor mijn situatie, dus als ze willen dat ik betaal zullen ze toch echt naar de rechtbank moeten >:)
Of Liander moet, middels een wetswijziging, gered worden door de politiek. En dat duurt nog even en tot die tijd heb ik geen kosten aan mijn gasleiding :+
Lianders strategie is heel subtiel stap voor stap -zonder te veel negatieve jurisprudentie voor hun- tot het uiterste gaan. Tegelijk zitten de netbeheerders met de wetgever om de tafel. Liander tevens bij de tafel van de Geschillencommissie tegenover de consument. Jammer want een dergelijke opstelling leidt alleen maar tot strijd en aversie tegen dit soort bedrijven en draagt al helemaal niet bij tot bereidheid tot verduurzaming door de consument. Uiteindelijk worden de netbeheerders door de wetgever gered. Er staat voor beiden veel op het spel. De consument is de bal in het spel. De netbeheerders en de wetgever zijn de spelers. De wetgever zal gelet op hun beleid en de politieke opinie -lees de kiezer- de netbeheerders deels compenseren. De uitkomst zal een redelijk niet minimaal afsluit/verwijderingsbedrag worden die wettelijk in rekening mag worden gebracht. Je kent het wel, een bedrag aan de bovengrens van redelijkheid. Voor de al ex-gasafnemers kan niks in rekening worden gebracht . Die vallen immers onder het oude regime.

• DopjeD
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19:04
Na even meegelezen te hebben (dank voor het zinvolle topic, mooi om je drive te zien @Bram-Bos) is ook voor ons het gasloze tijdperk aangebroken met een indienst gestelde warmtepomp (sinds okt al...). Net een leuk gesprek gehad met een aardige kerel van de Nuon. Eerste gaf hij aan gas niet te kunnen opzeggen zolang ik nog een werkende gasmeter heb, na wat aandringen gaf hij aan dat het toch kan :)

Hij raadde me aan de meter volledig weg te laten halen omdat je anders jaarlijks nog geld kwijt ben. Mijn insteek is om de meter door Enexis te laten verzegelen (a €124, volgens mij redelijk bedrag, daarom wil ik niet koersen op brieven, gedreig met deurwaarders, etc.) en het gascontract met Nuon op te zeggen. Ook volgens jullie de juiste route?

• Jitta
@Bram-Bos @stoofie
Komt bij dat het wel uiterst merkwaardig zou zijn als je kennelijk wél automatisch (zonder iets aparts te ondertekenen) een contract (ATO) aangaat met je netbeheerder als je een contract afsluit bij je energieleverancier, maar dat zo'n contract (de ATO) niet automatisch zou worden ontbonden als je je leveringscontract beëindigt. Kafka! Dat heeft Liander dan weer beter begrepen.
En het begint nu pas tot me door te dringen hoe bezwaarlijk dat is, aangezien je helemaal niet hebt kúnnen kiezen bij het aangaan van dat contract, want dat gebeurde min of meer stilzwijgend én met een monopolist. Wist ik wel, maar het landt nu in volheid...

• Jitta
@DopjeD
Hij raadde me aan de meter volledig weg te laten halen omdat je anders jaarlijks nog geld kwijt ben.
Da's vast heel goed bedoeld van die aardige nuon medewerker, maar ook hij weet 't niet ;-)
Enexis geeft niet aan dat verzegelen tijdelijk is, toch? Je zou het telefonisch nog eens kunnen proberen bevestigd te krijgen, maar waarschijnlijk laten ze dat graag in 't midden. De slotjes zitten wel vaak al langer (zie lijst van @bram-bos)

@DopjeD: volgens de website van Enexis zit er geen termijn aan afsluiten op verzoek, en betaal je ook niets meer na die 124 euro. Niet elke medewerker van Enexis heeft dat echter helder voor de geest als je hierom belt. In principe kun je dus gewoon je route volgen.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 11-01-2019 10:56 (6%)

• onetime
  • Niet online
@DopjeD vergeet niet de voorwaarden van afsluiten waaronder je daartoe besluit goed vast te leggen.
Zoals screenprints van de website.

• DopjeD
Top, dank @Jitta en @Bram-Bos. Verzoek richting Enexis zojuist gedaan. @onetime, screenshot van de prijzen van de website gemaakt

• onetime
  • Niet online
@DopjeD De prijs is nog het minst belangrijk. Het gaat erom dat er verder geen voorwaarden aan zitten. Zoals maximaal voor 12 maanden.

• DopjeD
@onetime Tnx, slim! Deze pagina ook maar 'gescreenshot' ! https://www.enexis.nl/con...ten/afsluiting-op-verzoek

• reneeke1970
Ja 2×119 euro

• JohnBr
  • Nu online

JohnBr

Vandaag maar weer eens een berichtje op het openbare deel van de FB pagina van NLE geplaatst. Heb aangegeven dat het bezwaar voor de GE klaar ligt en dat dezelfde info ook naar de ACM zou gaan.

Krijg ik niet veel later dit bericht:
Hoi John, dank voor je geduld! De levering van gas zullen wij per morgen stoppen. De netbeheerder krijgt dan ook bericht van ons.

Zoals je zelf al in de voorwaarden gelezen hebt, is de officiele opzegtermijn dertig dagen:

"21.2 U kunt onze overeenkomst opzeggen op dezelfde wijze waarop u de overeenkomst met ons afgesloten heeft: mondeling, schriftelijk of digitaal. U moet hierbij rekening houden met een opzegtermijn van dertig kalenderdagen. Wij kunnen ook met u afspreken dat de opzegtermijn korter is dan dertig kalenderdagen."

Omdat we waar mogelijk onze klanten graag tegemoet komen, maken wij dit natuurlijk met plezier eerder in orde. Daarom stoppen we al op 12 januari 2019, in plaats van op 27 januari 2019.

Dit is voor ons de snelste optie op het moment. Naar de ACM stappen heeft niet zo veel zin, omdat wij je verzoek ruim binnen de vastgestelde periode behandeld hebben.

Je ontvangt nog een bevestiging als de levering van gas door ons echt gestopt is. Als je nog vragen hebt horen wij het graag!

Groet, .... van NLE
Kunnen ze het ineens toch! En moet ik ook nog dankbaar zijn dat ze eerder stoppen dan had gehoeven 7(8)7

JohnBr wijzigde deze reactie 11-01-2019 16:37 (0%)
Reden: Quote aangepast

• Vuiltje
Ja
"het aan de grote klok hangen"
heeft zo z'n voordelen.
soms.

Omdat er inmiddels ook informatie is over de inhoud van de brieven van Rendo en Westland Infra is het stroomschema weer wat aangepast:

En voor hen die het nog niet weten: morgenavond (zaterdag 12 januari 2019) om 19.05 komt ons favoriete onderwerp weer aan de orde bij Kassa op NPO1. Met Diederik Samson aan tafel, mijn persoon in een filmpje, twaalf Tweakers in het publiek (@cyberstalker, @Stef87, @ikookmaar, @Jitta, @onetime, @Dennis, @chumbinator, @sideriusj, @aap009, @Ivow85, @Stoofie, @Bram-Bos) en twee mystery guests die met @aap009 meekomen.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 12-01-2019 21:59 (34%)

• Stefan118
Helaas kon ik het niet redden om er bij te zijn, maar ik zal iig met popcorn en bier voor de tv zitten, samen met de visite die ik morgen heb!

Veel plezier allemaal morgen.

• JopieE

JopieE

4004 Wp + WP + WPB

Dat wordt een geval uitzending gemist, maar ben benieuwd.

Beel plezier iig!

Gasloos

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:07

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Helaas is mijn gezondheid niet meer wat het geweest is, als TS juich ik dit soort evenementen toe :*)
Aan de lijst te zien is er nu geen plek meer, tv aan dus en veeg die SamsoM van tafel :)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

Pagina: 1 ... 37 ... 100 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True