Mijn reactie op de brief van Rendo betreffende afsluiten en "geen contract" , die ik hier eerder had gepubliceerd;
(zie voor de voorgeschiedenis
Naalroc in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?" )
Deze reactie is tot stand gekomen met de actieve ondersteuning van enige mede forummers hier, de echte ervaringsdeskundigen, waarvoor mijn hartelijke dank!
Goedendag, meneer of mevrouw xxxxx
Dank voor uw brief van 27 december 2018 met uw referentie xxxxxx
Hieruit blijkt dat de opzegging van mijn leveringscontract voor gas en daarmee de opzegging van de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) bij U in goede orde is ontvangen.
Het lijkt er op dat U veronderstelt dat ik gas wil blijven afnemen en daarom een energieleverancier nodig heb. Dit is een verkeerde veronderstelling, want ik heb juist het contract met mijn leverancier opgezegd, omdat ik al meerdere maanden geen gas meer gebruik; dit is ook geconstateerd bij een onaangekondigd bezoek van Uw metercontroleur op 18 september 2018 waarbij de hoofdkraan dicht stond.
U schrijft dat u mij, als ik voor 29 januari geen energieleverancier (voor gas) heb, uw 'kosten à €72,60 incl. BTW’ in rekening gaat brengen.
Dit verbaast me hogelijk. Graag verneem ik van U waartoe u deze kosten moet maken, en (vervolgens) welke afspraak tussen ons (in de ATO en de Algemene Voorwaarden), dan wel welke wettelijke grondslag mij zou verplichten die kosten te betalen.
Het bedrag correspondeert met het tarief dat u op uw Tarievenblad vermeld voor ‘Contractloos’. In uw eigen woorden is dit
- “het tarief wat aan een kleinverbruiker in rekening wordt gebracht bij het ontbreken van een leveringscontract. In deze gevallen heeft de huurder of eigenaar verzuimd tijdig een energieleverancier aan te melden voor de aansluiting.”
Het lijkt er dus op dat U dit bedrag wilt gaan berekenen als een soort ‘boete’ voor het niet hebben van een leveringscontract voor gas. Ik zie echter geen enkele grondslag in de Algemene Voorwaarden of in de vigerende wet-en regelgeving om deze boete in rekening te brengen danwel mij te verplichten die te betalen. In artikel 14.1 van de Algemene Voorwaarden (AV) staan de zaken vermeld waarvoor u als netbeheerder kosten bij mij in rekening mag brengen. Daar staat ‘contractloos zijn’ of deze boete uitdrukkelijk niet bij. Ook elders in de AV is deze categorie onvindbaar, en dus ook als grondslag voor het in rekening brengen van kosten. Het enkele feit dat u dit bedrag op Uw tarievenblad heeft gezet is natuurlijk onvoldoende grondslag om mij die boete in rekening brengen, laat staan om mij te verplichten die te betalen.
Ik verwerp dan ook de kosten die u in rekening meent te mogen brengen i.v.m. het niet hebben van een contract, totdat u mij de grondslag daarvoor hebt aangetoond.
Even verderop in uw brief geeft u vervolgens aan tot afsluiting over te gaan als er op 18-02-2019 geen energieleverancier actief is, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zal brengen.
Hierover meld ik graag het volgende: ik vind het prima als u mijn gasaansluiting wilt afsluiten en zal daar op afspraak alle medewerking aan verlenen, als u dat nodig acht. Echter, ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kostenverhaal op mij voor deze werkzaamheden, aangezien die geheel op uw eigen initiatief geschieden. Tenzij u mij het tegendeel kunt bewijzen, zie ik geen enkele grondslag in de Algemene Voorwaarden dan wel vigerende wet- en regelgeving om mij kosten in rekening te brengen voor werkzaamheden waartoe ik geen opdracht heb gegeven.
Samengevat:
- Tenzij u mij het tegendeel aantoont, heeft u helemaal geen grondslag om mij een boete van € 72,60 in rekening te brengen voor het niet hebben van een energieleverancier, en verwerp ik het verhaal van deze ‘kosten’ op mij.
- U bent van harte welkom om op afspraak werkzaamheden aan uw deel van de gasaansluiting te verrichten, maar ik geef daar geen opdracht toe.
- Ik verwerp bij voorbaat enige vorm van kostenverhaal op mij voor werkzaamheden die u nodig acht, aangezien daar geen grondslag voor te vinden is in de Algemene Voorwaarden danwel vigerende wet- en regelgeving.
Met vriendelijke groet,
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos