Dit lees ik bij Rabobank, dus dit lijkt te kunnen. Dit kan overigens per bank verschillen.Nicap schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:08:
[...]
Het was de bedoeling om iets anders duidelijk te maken. Bij ons is het ook mogelijk om rechtstreeks de bouwer te betalen. Via de Rabo omgeving kun je dit zelf regelen.
Ik doelde meer op besparen op rentekosten op het bouwdepot.
Stel bouwdepot is 300k met 5%. Je betaald dan 1250 aan rente per maand, maar je krijgt ook 5%.
Als ik een rekening heb betaald van bijvoorbeeld 50k, dan betaal ik nog steeds 1250 aan rente, maar krijg ik nog maar 1041,66 aan rente terug. Ofwel 208,34 minder.
Over die 50k bij de bank krijg ik maar 1,5% rente, dus 62,50 per maand. Dus ik bespaar in dat geval 145,84(bruto) per maand door die factuur eerst voor te schieten.
Heb de Rabo al gevraagd of dit mogelijk is, aangezien er zoiets is beschreven in de voorwaarden. Maar wil verder niet voor verrassingen komen te staan, dus wellicht zijn er hier mensen die iets soortgelijks deden.
Geld is geld natuurlijk.
Stap 2: betaal rechtstreeks of via je eigen rekening
Een rekening van bijvoorbeeld de aannemer of architect kun je rechtstreeks vanuit je bouwdepot betalen. Heb je de rekening betaald vanaf je eigen rekening? Dan kun je het betaalde bedrag vanuit je bouwdepot overmaken naar jezelf.
Stap 3: dit mag je per keer betalen
Je kunt per keer een bedrag van maximaal € 5.000 uit je bouwdepot betalen. Bij grote(re) uitgaven kun je je limiet tijdelijk of permanent verhogen. Na het verhogen van je limiet moet je altijd 4 uur wachten voordat je je overboeking kunt doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 03-05-2025 10:24 ]