Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 354 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:26
Nicap schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:08:
[...]

Het was de bedoeling om iets anders duidelijk te maken. Bij ons is het ook mogelijk om rechtstreeks de bouwer te betalen. Via de Rabo omgeving kun je dit zelf regelen.
Ik doelde meer op besparen op rentekosten op het bouwdepot.
Stel bouwdepot is 300k met 5%. Je betaald dan 1250 aan rente per maand, maar je krijgt ook 5%.
Als ik een rekening heb betaald van bijvoorbeeld 50k, dan betaal ik nog steeds 1250 aan rente, maar krijg ik nog maar 1041,66 aan rente terug. Ofwel 208,34 minder.
Over die 50k bij de bank krijg ik maar 1,5% rente, dus 62,50 per maand. Dus ik bespaar in dat geval 145,84(bruto) per maand door die factuur eerst voor te schieten.

Heb de Rabo al gevraagd of dit mogelijk is, aangezien er zoiets is beschreven in de voorwaarden. Maar wil verder niet voor verrassingen komen te staan, dus wellicht zijn er hier mensen die iets soortgelijks deden.
Geld is geld natuurlijk.
Dit lees ik bij Rabobank, dus dit lijkt te kunnen. Dit kan overigens per bank verschillen.
Stap 2: betaal rechtstreeks of via je eigen rekening
Een rekening van bijvoorbeeld de aannemer of architect kun je rechtstreeks vanuit je bouwdepot betalen. Heb je de rekening betaald vanaf je eigen rekening? Dan kun je het betaalde bedrag vanuit je bouwdepot overmaken naar jezelf.

Stap 3: dit mag je per keer betalen
Je kunt per keer een bedrag van maximaal € 5.000 uit je bouwdepot betalen. Bij grote(re) uitgaven kun je je limiet tijdelijk of permanent verhogen. Na het verhogen van je limiet moet je altijd 4 uur wachten voordat je je overboeking kunt doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 03-05-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Een stel dat al twee jaar op zoek is naar hun eerste koopwoning heeft nu eindelijk het hoogste bod gedaan op een woning en nu zegt de verkoper dat die er meer voor verwacht had en alleen een significant hoger bod accepteert. Het stel vind dat het huis niet waard en nu dreigt de verkoper het opnieuw in de verkoop te zetten :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
J_C_W schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:29:
Een stel dat al twee jaar op zoek is naar hun eerste koopwoning heeft nu eindelijk het hoogste bod gedaan op een woning en nu zegt de verkoper dat die er meer voor verwacht had en alleen een significant hoger bod accepteert. Het stel vind dat het huis niet waard en nu dreigt de verkoper het opnieuw in de verkoop te zetten :F
Dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Niet online
Als hypotheekadviseur moet je blijkbaar een hoop dingen weten, maar niet hoe je de fiscale effecten van een hypotheek berekent:
Hypotheekadviseurs moeten iedere drie jaar examens afleggen om hun beroep te kunnen uitvoeren. [...] Hieronder een opsomming van onderwerpen waarvan ik me afvraag met welk nut een adviseur erop getoetst wordt:

Convenant Boedelrekening Schuldhulpverlening
Registratie- en vergunningsplicht van cryptodienstverleners
Meldplicht voor gewaarmerkte UBO-uittreksels
Sectorstandaarden met betrekking tot cliëntonderzoek
Wijzigingsbesluit financiële markten 2023
Basisbeurs
Kostendelersnorm
Aanpassing regeling waardeoverdracht en afkoop klein pensioen
Beleggen in cryptofondsen
Duurzaamheidsvoorkeuren
Inkomstenbelasting in relatie tot vermogensadvies
Ontwikkelingen oudedagsverplichting van de directeur-grootaandeelhouder
Oplossing lijfrente-uitkering emigrant verruimd
Verzachten samentelregeling Successiewet bij bloedverwanten
Actualisatie leennormen consumptief krediet
Maximale kredietvergoeding
Referentierente doorlopende kredeiten en krediethypotheken
Schuldregelingen
Voorwaarden Buy Now, Pay Later
Ook van de overige 25 onderwerpen zullen velen zich met mij zich afvragen waarom een hypotheekadviseur die kennis moet hebben.

Wat mij direct (weer) is opgevallen, is dat er opnieuw niet gekeken is naar de praktijk. Als u naar een hypotheekadviseur gaat om een hypotheek af te sluiten, dan wilt u advies krijgen over uw bruto- en netto maandlasten, de (beste) hypotheekvorm, de rentevaste periode, de financiële risico’s bij overlijden, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, pensionering en uw fiscaliteit. Onder fiscaliteit verstaan we het renteaftrekverleden van u en uw partner.

Ik heb helaas moeten concluderen dat daar geen enkele aandacht aan wordt besteed.
[...]
Vanuit de praktijk weet ik dat veel hypotheekadviseurs niet goed op de hoogte zijn van de Eigen Woning Regeling. Die adviseurs beschikken dus niet over de kennis om alle van fiscale berekeningen te maken die van belang zijn voor de klant, met alle mogelijke gevolgen van dien.
https://www.iex.nl/Artike...eds-verder-achteruit.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
Tja, vraag en aanbod!

Maar; het hoogste bod hebben zegt niet zoveel... Is het hoogste bod wel gelijk aan de vraagprijs of hoger dan de vraagprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Niet online
President schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:43:
[...]

Tja, vraag en aanbod!

Maar; het hoogste bod hebben zegt niet zoveel... Is het hoogste bod wel gelijk aan de vraagprijs of hoger dan de vraagprijs?
Vergeten te vermelden, het was ruim boven de vraagprijs! Verkoper zei dat hij die bewust laag had ingezet.
Er zijn ook meerdere bieders en die willen ook niet zo hoog gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door J_C_W op 03-05-2025 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
J_C_W schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:44:
[...]

Vergeten te vermelden, het was ruim boven de vraagprijs! Verkoper zei dat hij die bewust laag had ingezet.
Ah ja, dat is dan wel balen voor de kopers en voelt niet helemaal eerlijk aan.. wel balen voor je, wie weet praat de makelaar nog wel in op de verkoper, maar voor nu zou ik er maar lekker voorbij lopen en niet zomaar een 10+k erbij gaan gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Laguna schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:26:
Wel een goede ontwikkeling dat al die particuliere/corporate huisjesmelkers steeds vaker hun woningen te koop zetten vanwege de box 3 wijzigingen. Ook goed dat er geen gehoor werd gegeven aan hun gejank dat er daardoor minder huurwoningen beschikbaar zouden zijn, waarbij er puur uit eigenbelang werd gehandeld om hun verdienmodel te behouden. Hoe vaker dit gebeurt hoe meer woningen op de markt wat uiteindelijk ook effect heeft op de prijzen.
Is dat niet meer voor Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

Klopt, zag het te laat staan in de TW..

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:00
[...]

Zolang er geen handtekening onder het koopcontract staat kan verkoper doen wat hij wil natuurlijk. Hij moet dan officieel aangeven dat de onderhandeling stopt.

Maar denk dat het een bieden voor x dag en tijd situatie was ? Waarbij iedereen zijn hoogste bod kon indienen ? Dan is die tactiek van de verkoper ronduit smerig vind ik. Maar als hij meer had verwacht, dan had hij dat kenbaar moeten maken bij zijn makelaar en dat moeten bespreken. Wanneer een huis terug komt op funda met een hoger VP levert dat vragen op.

Ik zou aangeven dit is ons bod en daar kun je het mee doen. Graag binnen 24 uur antwoord anders vervalt ons bod.

Wij wouden ons huis ook voor 20K minder op funda zetten maar onze makelaar rade dat af, omdat de norm 10% over overbieden is en hij met 20K meer ook genoeg biedingen verwachte. Uiteindelijk dus 20K hoger in de markt gezet en daar zijn ze nog bijna 15% overheen gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jan-man schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:41:
[...]

Zolang er geen handtekening onder het koopcontract staat kan verkoper doen wat hij wil natuurlijk. Hij moet dan officieel aangeven dat de onderhandeling stopt.
Hoe bedoel je? Er is pas een onderhandeling als er een tegenbod komt en dat is er niet gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:17
[...]

mwoah dat valt erg mee hoor met die verplichting. Je kunt dit helemaal niet zo stellig neerzetten want dit is alleen een uitvloeisel van gedragsrichtlijnen van de NVM. Wettelijk is dit helemaal niet vastgelegd.

het hele verhaal over dat stel is wel lullig voor ze en raar van de verkoper. Je huis nog een keer te koop zetten voor een andere vraagprijs is risicovol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:17
Wolly schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:10:
[...]

Hoe bedoel je? Er is pas een onderhandeling als er een tegenbod komt en dat is er niet gekomen.
en zelfs dan is er niks aan de hand. de mythe van 'in onderhandeling zijn' is een hardnekkige blijkbaar...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:18
't is ook niet dat een bod, zelfs niet het hoogste bod, je een recht op kopen geeft of zo. Het is aan de verkoper om ja of nee te zeggen toch? En hij zegt hier dus nee op :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Tsja, als mijn makelaar zegt dat hij verwacht dat er minstens 10% wordt overboden, kan ik bij een lager bod en geen haast hebbende rustig afwachten. Of dat stel 2 of 5 jaar of 2 dagen aan het zoeken is, vind ik niet relevant

Wat waren hun voorwaarden trouwens? Voorbehoud van financiering 100%? Dat risico neem ik niet

[ Voor 6% gewijzigd door Chaki op 04-05-2025 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

Maar denk dat het een bieden voor x dag en tijd situatie was ? Waarbij iedereen zijn hoogste bod kon indienen ? Dan is die tactiek van de verkoper ronduit smerig vind ik. Maar als hij meer had verwacht, dan had hij dat kenbaar moeten maken bij zijn makelaar en dat moeten bespreken. Wanneer een huis terug komt op funda met een hoger VP levert dat vragen op.

Ik zou aangeven dit is ons bod en daar kun je het mee doen. Graag binnen 24 uur antwoord anders vervalt ons bod.

Wij wouden ons huis ook voor 20K minder op funda zetten maar onze makelaar rade dat af, omdat de norm 10% over overbieden is en hij met 20K meer ook genoeg biedingen verwachte. Uiteindelijk dus 20K hoger in de markt gezet en daar zijn ze nog bijna 15% overheen gegaan.
Er is helemaal geen "norm van 10%".
Als je naar de koopsommen op Huispedia lijkt, zie ik hier dat bij "laag in de markt" tot 20%. Maar er zijn altijd uitschieters. Het is altijd nog: wat de gek ervoor geeft. Proficiat met jouw resultaat, maar dit betekent niet dat je met een lagere vraagprijs dit bod niet had gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Chaki schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:12:
[...]

Er is helemaal geen "norm van 10%".
Als je naar de koopsommen op Huispedia lijkt, zie ik hier dat bij "laag in de markt" tot 20%. Maar er zijn altijd uitschieters. Het is altijd nog: wat de gek ervoor geeft. Proficiat met jouw resultaat, maar dit betekent niet dat je met een lagere vraagprijs dit bod niet had gekregen
Voor onze regio geld 10% als de norm. Als ik het onder de 450 had neergezet had ik ook een heel andere doelgroep aangesproken, namelijk degene die onder de NHG willen blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:57
Bockelaar schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:53:
't is ook niet dat een bod, zelfs niet het hoogste bod, je een recht op kopen geeft of zo. Het is aan de verkoper om ja of nee te zeggen toch? En hij zegt hier dus nee op :)
Zeker mag die dat doen maar als je ruim boven de vraagprijs bied en als hoogste heb geboden dan mag je als verkoper je verwachtingen ook wel bijstellen

Of de vraagprijs vragen wat die ervoor wil hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:55
bie100 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:54:
[...]

Zeker mag die dat doen maar als je ruim boven de vraagprijs bied en als hoogste heb geboden dan mag je als verkoper je verwachtingen ook wel bijstellen

Het mag, maar het maakt het koopproces wel onduidelijker (en dom van de verkoper). Je kan het iets onder de verwachtte vraagprijs wegzetten, maar ooit houdt het op. Er zijn altijd uitzonderingen dat er 100k+ wordt overboden, maar niet elk huis (en soms in 1 straat 1 wel en de rest niet - go figure).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 19:19
bie100 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:54:
[...]

En zo maken we een eenvoudig proces steeds ingewikkelder.
Men vraagt niet wat men wil hebben, juist minder. Als het hoogste bod dat niet is krijg je dit. Alsof je als koper dan moet ruiken wat de koper wil hebben.
Wel geen voorwaarden, "gunnen" op basis van een briefje etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Jan-man schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:51:
[...]

Voor onze regio geld 10% als de norm. Als ik het onder de 450 had neergezet had ik ook een heel andere doelgroep aangesproken, namelijk degene die onder de NHG willen blijven.
NHG is wel belangrijk, maar je had toch een adviesgesprek met meerdere makelaars neem ik aan? Welke vraagprijs stelden zij voor?

P.S. Beste kopers, dat je (minstens) 10% moet overbieden is een hardnekkige mythe. Neem een aankoopmakelaar mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Chaki schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:48:
[...]

NHG is wel belangrijk, maar je had toch een adviesgesprek met meerdere makelaars neem ik aan? Welke vraagprijs stelden zij voor?

P.S. Beste kopers, dat je (minstens) 10% moet overbieden is een hardnekkige mythe. Neem een aankoopmakelaar mee!
Uiteraard en allemaal zaten ze in de zelfde range 430/450 vp. Waarbij de meesten wouden richten op die NHG grens verkoop, uiteindelijk voor de anders strategie gekozen wat dus ruim meer heeft opgeleverd.

Heb hier in jaar en half op ongeveer 8 huizen geboden en je komt hier echt niet weg met het bieden van de vraagprijs. Dit was in het semi instap klaar segment van de markt. Geen enkel huis is verkocht voor onder de 10% overbieden. Op 1 huis na omdat die direct hoog gingen inzetten en daardoor maar 3 bezichtigen had in 3 maanden tijd. Die is uiteindelijk voor vraagprijs gegaan. Voor de andere 7 huizen allemaal 10%+ overboden door meerdere kopers waarbij het vaak ging om wie de beste voorwaarden had.

P.S. aankoopmakelaar is ook niet een heilig ;) heeft ons al een keer een huis 'gekost' omdat wij op zijn advies waren afgegaan met bieden en dat direct de deur sloot met de verkoper.

[ Voor 35% gewijzigd door Jan-man op 04-05-2025 17:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 12:28
Chaki schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:48:
[...]

Ik heb gemerkt, een aankoopmakelaar is niet heilig en kost je ook nog eens geld. Uiteraard afhankelijk van de situatie maar in sommige gevallen kun je gewoon beter af zijn zonder. Ieder zijn voorkeur maar zomaar een aankoopmakelaar aanraden... Nee hoor, met die 3k kun je andere leuke dingen doen.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Laatst online: 19:59
FSSF schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:03:
[...]

Ik heb gemerkt, een aankoopmakelaar is niet heilig en kost je ook nog eens geld. Uiteraard afhankelijk van de situatie maar in sommige gevallen kun je gewoon beter af zijn zonder. Ieder zijn voorkeur maar zomaar een aankoopmakelaar aanraden... Nee hoor, met die 3k kun je andere leuke dingen doen.
Als je aankoopmakelaar 3k kost zou ik ook zonder doen. Volg dit topic een beetje en gebruik sites zoals:
Woningstats, Huispedia, Funda en je kan een serieus goed bod plaatsen wat in de buurt komt.
Als er een idioot keihard overheen biedt, had je aankoopmakelaar ook niks kunnen doen.

Mocht je echter geen zin of tijd in hebben en je hebt liever iemand die van bezichtiging tot onderhandeling van je overneemt....dan zou ik wel een aankoopmakelaar nemen.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• vidasci
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:02
Get!em schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:02:

Maar zou je, zoals je dat hebt gedaan voor verwachte vraagprijs, niet ook met een beperkte set aan parameters kunnen doen (waaronder dus basale BAG gegevens en de bij de vraagprijs al gebruikte methode van eerdere vraagprijzen in de buurt).
Update:
Vanaf nu wordt op woningstats.nl/waarde zowel een inschatting van de verwachte vraagprijs als de verwachte verkoopprijs gemaakt. Bij de verwachte verkoopprijs wordt rekening gehouden met actuele trends in onder- en overbieden. Gelijk ook de pagina in een nieuw jasje gestoken met korte toelichting :)

Voor woningen die te koop staan blijft de uitgebreide schatting van de verkoopprijs beschikbaar, in dat geval wordt een link getoond naar het verwachte verkoopprijsrapport.

woningstats.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
kx22 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:14:
[...]

Als je aankoopmakelaar 3k kost zou ik ook zonder doen. Volg dit topic een beetje en gebruik sites zoals:
Woningstats, Huispedia, Funda en je kan een serieus goed bod plaatsen wat in de buurt komt.
Als er een idioot keihard overheen biedt, had je aankoopmakelaar ook niks kunnen doen.

Mocht je echter geen zin of tijd in hebben en je hebt liever iemand die van bezichtiging tot onderhandeling van je overneemt....dan zou ik wel een aankoopmakelaar nemen.
Als je weet dat je als een idioot gaat overbieden als je verliefd bent op een huis, ongeacht zijn advies is het inderdaad weggegooid geld.
Huispedia schat de waarde veel te hoog in. De starters die ik ken gaan ervan uit dat je in hun regio 10 tot 20% moet overbieden, terwijl dat helemaal niet nodig is.
Ik zei ook starters, mensen die hun eerste stappen zetten op de woningmarkt.
Ik ben zelf op zoek naar mijn 7e koopwoning en ik bied wat het waard is. Ik ga never nooit 10% meer bieden, omdat het "standaard" zou zijn. Verliefd is nog niet getrouwd.
Verder kost het ook veel tijd om de bestemmingsplannen te bestuderen, terwijl je in no time moet handelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Jan-man schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:45:
[...]

Uiteraard en allemaal zaten ze in de zelfde range 430/450 vp. Waarbij de meesten wouden richten op die NHG grens verkoop, uiteindelijk voor de anders strategie gekozen wat dus ruim meer heeft opgeleverd.

Heb hier in jaar en half op ongeveer 8 huizen geboden en je komt hier echt niet weg met het bieden van de vraagprijs. Dit was in het semi instap klaar segment van de markt. Geen enkel huis is verkocht voor onder de 10% overbieden. Op 1 huis na omdat die direct hoog gingen inzetten en daardoor maar 3 bezichtigen had in 3 maanden tijd. Die is uiteindelijk voor vraagprijs gegaan. Voor de andere 7 huizen allemaal 10%+ overboden door meerdere kopers waarbij het vaak ging om wie de beste voorwaarden had.

P.S. aankoopmakelaar is ook niet een heilig ;) heeft ons al een keer een huis 'gekost' omdat wij op zijn advies waren afgegaan met bieden en dat direct de deur sloot met de verkoper.
Als je zegt "hier" dan denk ik "in deze regio" en niet aan "vergelijkbare huizen in mijn straat".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Laatst online: 19:59
Chaki schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:33:
[...]

Huispedia schat de waarde veel te hoog in.
Dat is dus niet altijd zo
Bij mijn regio schat Huispedia het juist te laag in. Funda echter weet te hoog.
Werkelijke waarde is rond de 900k
Funda zit op 1.1m
Huispedia op 800k

Mijn oude huis (zelfde regio)
Werkelijke waarde 550-575k
Funda 475k
Huispedia 450k

Dus het is regio afhankelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:14
Ik volg de websites huispedia, funda, walter living en heb net ook woningstats bekeken.

Maar alles gebaseerd op transacties in verleden is in de Randstad riskant, lees veel te laag omdat de markt weer omhoog schiet.

Funda daarentegen krijgt transacties direct bij tekenen via de makelaar voor passeren via Realworks en is naar mijn idee het meest actueel.

Bijvoorbeeld in het bovenstaande geval, zijn er in mijn straten in de buurt met vergelijkbare huizen in 2 jaar tijd huizen rond de 650k verkocht, dat is de waarde. Nu zijn er 3 vergelijkbare in 3 weken voor 725k verkocht.

Dat lijkt mij dan de nieuwe prijs maar die andere komen dan met 650k. Wat niet fout is maar alweer achterloopt.

[ Voor 32% gewijzigd door wm1234 op 05-05-2025 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
kx22 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:14:
[...]

Als je aankoopmakelaar 3k kost ...
Ik betaal 3000,- voor 3 woningen op basis van no cure, no pay. Levert het uiteindelijk niks op, dan ben ik alleen 500,- inschrijfkosten kwijt. Of ik ga door voor 300,- per woning.
Hij komt ook pas in beeld bij de tweede bezichtiging, op het moment dat ik besloten heb ervoor te gaan.
Het heeft me al veel tijd en energie bespaard. Jaren '30 benedenwoningen in mijn favoriete buurt zijn verleidelijk. Staat er ook nog bij: VvE kosten 50,- .... Een telefoontje met de aankoopmakelaar: back to reality. Hierop bieden mensen als gekken. Op een huis in dezelfde straat moest er op een nieuw dak op. Dan kunnen de VvE kosten van de een op de andere dag 300,- worden. Maar zover zou het niet komen: als er geen actieve VvE met MJOP plan is, verleent mijn bank geen hypotheek. Bezichtiging geannuleerd, hup en door ... Scheelt weer een halve dag reistijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
kx22 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:54:
[...]

Dus het is regio afhankelijk
100% mee eens! Voor mij is "hier" van Rotterdam tot Den Haag en verschillende typen woningen: een eengezinswoning voor mijn dochter en een appartement voor mij. Niks is "standaard". Er valt geen peil op te trekken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• champion16
Uiteindelijk hangt het er allemaal vanaf of je het waard vind om een makelaar te hebben of niet.

Ik zat in het starterssegment te zoeken (waar het bij de meeste appartementen zo was, 1x kijken, de persoon met het hoogste bod en/of minste voorwaarden krijgt het). Wat vaak betekende dat je geen 2e keer mocht kijken.
Mijn makelaar kwam een keer of 11 met mij mee, deed vooraf veel checks. Ik kon rustig rondlopen met verkoopmakelaar en eigen makelaar keek rond, vochtmetingen etc.. Na afloop kreeg ik dan een samenvatting wat er allemaal "mis" was, hoeveel het ongeveer zou kosten etc.. Heb zelf geen technische kennis. Gaf mij ook altijd een range waar ik ongeveer aan moest denken bij het bieden. Klein voorbeeldje. Ik keek naar een appartement dat te koop stond voor 250k. Leek helemaal af. Maar mijn makelaar zag iets waar ik niet op lette (we hadden maar 10 minuten kijktijd). Er was namelijk geen ventilatie in wc en badkamer.

Heb inderdaad ook een tijdje dingen als huispedia gebruikt, maar die sites waren vaak te laag of te hoog.
Uiteindelijk mijn appartement gevonden waar hij er 5% vanaf heeft gekregen. Waar ik na een jaar waarschijnlijk met een kleiner verschil genoegen had genomen.

Is 3k veel? Als je al het werk optelt wat hij gedaan heeft, vind ik van niet. Het stukje ontzorgen is mij ook heel wat waard geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door champion16 op 05-05-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:17
We zitten in een dilemma over twee woningen.

Woning 1: bezichtiging gehad, hele leuke woning: 8,5/10. Morgenochtend voor 10:00 moeten we een bod doen. We hebben een goede kans om het te krijgen. Woning is ~480-500k waard.

Woning 2: nog niet bezichtigd, huis staat op Funda maar we hebben direct contact met de verkoper (lang verhaal, we kennen buren en zijn daar meermaals binnen geweest). Eigenlijk een leukere woning: 9/10, ook duurder. Verkoper geeft aan ons misschien de kans willen geven om het te bezichtigingen/kopen voor de 'echte' bezichtigingen en die dus af te zeggen. Hij twijfelt wel en overlegt dit eerst verkoopmakelaar morgen. Woning is ~520-540k waard. Verkoper heeft aangegeven liever reactie verkoopmakelaar af te wachten voor verder contact. Als er normale bezichtigingen komen, dan ben ik bang dat we overboden worden vanwege onze cap van 525k (startersvrijstelling). We weten dus überhaupt niet of 525k genoeg gaat zijn (ik denk het wel, mits we enige zijn). Ik denk dat contact opnemen met hem averechts werkt. We hebben gunfactor, dat weet ik bijna zeker. We horen pas morgen hoe en wat.

We hebben dit met makelaar overlegd. Makelaar geeft aan: ik ga niet meewerken als nogmaal een woning afzeggen als andere toch opeens door blijkt te zijn. (We hebben 1 keer eerder een woning afgezegd, lang verhaal). Makelaar is bang voor reputatie van z'n kantoor, wat ik snap. Tegelijk voelt het nogal flauw, omdat het een vrij grote impact maken op onze toekomst en genoeg mensen op twee woningen bieden. We hebben echt niet voor de lol afgezegd en destijds was hij heel relaxt in de reactie, nu lijkt er frustratie te zitten. Ik begrijp dat hij niet blij is als dit gebeurt, maar het voelt niet fair hij dit zo stellig hierin is. Het is nogal impactvol.

Wat te doen?

[ Voor 9% gewijzigd door Fuujii op 05-05-2025 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Die makelaar mag het best zelf kopen als jij het niet meer wilt natuurlijk. :+

Het is lullig voor en de verkoper en de makelaar. Als je wilt kun je daar rekening mee houden en kies je vol voor het huis dat je echt wil. Als je zoiets hebt van "dat is dan jammer voor hen" Dan zou ik gewoon bieden voor dat huis van morgen. Het feit dat ze eerst met de makelaar gaan overleggen voor ze het aan jullie gunnen geeft (imho) niet de gewenste zekerheid dat dat ook echt gaat gebeuren bij het tweede huis.
Bieden ze het je alsnog voor een bedrag aan dat je kunt en wilt betalen kun je dat altijd alsnog doen. Je makelaar zal zijn handen er vanaf trekken en je zult een slechte naam opbouwen onder makelaars. Maar als je gewoon 10-15 jaar in dat huis blijft boeit dat niks natuurlijk.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een van beiden. Meer voor de verkopers van huis 1 dan voor je makelaar trouwens. Maar tijdens onze eigen zoektocht ben ik ook voortduren voor 1 huis per keer gegaan. Niet op meerdere paarden wedden.
Het is gewoon een keuze voor wat je zelf wel en niet vindt kunnen. Maar juridisch is er echt niks mis mee.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

Fuujii schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:48:

Woning 1: bezichtiging gehad, hele leuke woning: 8,5/10. Morgenochtend voor 10:00 moeten we een bod doen. We hebben een goede kans om het te krijgen. Woning is ~480-500k waard.

Woning 2: nog niet bezichtigd, huis staat op Funda maar we hebben direct contact met de verkoper (lang verhaal, we kennen buren en zijn daar meermaals binnen geweest). Eigenlijk een leukere woning: 9/10, ook duurder. Verkoper geeft aan ons misschien de kans willen geven om het te bezichtigingen/kopen voor de 'echte' bezichtigingen en die dus af te zeggen. Hij twijfelt wel en overlegt dit eerst verkoopmakelaar morgen. Woning is ~520-540k waard. Verkoper heeft aangegeven liever reactie verkoopmakelaar af te wachten voor verder contact. Als er normale bezichtigingen komen, dan ben ik bang dat we overboden worden vanwege onze cap van 525k (startersvrijstelling). We weten dus überhaupt niet of 525k genoeg gaat zijn (ik denk het wel, mits we enige zijn). Ik denk dat contact opnemen met hem averechts werkt. We hebben gunfactor, dat weet ik bijna zeker. We horen pas morgen hoe en wat.

We hebben dit met makelaar overlegd. Makelaar geeft aan: ik ga niet meewerken als nogmaal een woning afzeggen als andere toch opeens door blijkt te zijn. (We hebben 1 keer eerder een woning afgezegd, lang verhaal). Makelaar is bang voor reputatie van z'n kantoor, wat ik snap. Tegelijk voelt het nogal flauw, omdat het een vrij grote impact maken op onze toekomst en genoeg mensen op twee woningen bieden. We hebben echt niet voor de lol afgezegd en destijds was hij heel relaxt in de reactie, nu lijkt er frustratie te zitten. Ik begrijp dat hij niet blij is als dit gebeurt, maar het voelt niet fair hij dit zo stellig hierin is. Het is nogal impactvol.

Wat te doen?
je kunt die 525k toch gewoon bieden, desnoods zonder je aankoopmakelaar? en dan zie je wel wat het wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
de Peer schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:12:
[...]

je kunt die 525k toch gewoon bieden, desnoods zonder je aankoopmakelaar? en dan zie je wel wat het wordt...
We weten pas (over)morgen of we voorrang krijgen. Dan moet de prijs nog besproken worden. Technisch gezien - als we bod huis 1 winnen - moet dat binnen de wettelijke bedenktijd. Als woning 2 gewoon te koop komt, dan is dat sowieso te laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Fuujii schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:15:
[...]

We weten pas (over)morgen of we voorrang krijgen. Dan moet de prijs nog besproken worden. Technisch gezien - als we bod huis 1 winnen - moet dat binnen de wettelijke bedenktijd. Als woning 2 gewoon te koop komt, dan is dat sowieso te laat.
als je huis 1 'wint' ga je waarschijnlijk pas over een paar dagen of soms pas een week tekenen, en dán gaan je 3 dagen bedenktijd pas in. Er is dus nog wel wat tijd.

als er normale biedingen komen, moet jij zorgen dat je snel een bezichtiging krijgt en kun je een bod doen met een einddatum. Voor jou is dit nodig omdat je de andere woning dan mogelijk al gewonnen hebt en dus snel duidelijkheid nodig hebt.

tsja, altijd lastig dit soort dingen, je kunt niet alles hebben en moet keuzes durven maken.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 05-05-2025 17:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt

Wat te doen?
Gewoon morgen bieden op huis 1. Je weet niet of je de voorkeur krijgt bij huis 2 en bent bang te worden overboden als je de voorkeur niet krijgt. Ik denk dat verkopers het advies krijgen om bezichtigingen door te laten gaan, want makelaar ziet waarschijnlijk ook die mogelijkheden voor hogere biedingen.

Dus eerste keus huis 1, huis 2 afwachten. In de huidige markt zou het wel een enorm geluk zijn als bij beide huizen de koop aan jou wordt gegund. En in dat opzicht dus ook niet heel raar dat je voor beide huizen gaat. (Wat maakt overigens dat je denkt daar een goede kans te maken?) Wat je makelaar ervan vindt, tja, die zal dit in deze markt wel vaker meemaken. Alleen zou ik niet laten doorschemeren dat je daadwerkelijk ook voor huis 2 gaat, want mogelijk doet hij bij huis 1 ineens niet meer zo zijn best (misschien zelfs meerdere belangstellenden in zijn portefeuille voor dezelfde woning?).
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
[...]

Dan biedt je boven de vraagprijs, ben je het hoogste en dan is de verkoper nog hebberiger.
Ik zou mijn geld niet eens meer aan zo’n lul gunnen. Karma komt wel een keertje.
Er komt ook gewoon zat op de markt. Dus je kans komt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

Wat te doen?
Ik lees:
... nog niet bezichtigd
... MISSCHIEN de kans
... gunfactor BIJNA zeker

Kortom: niks is zeker. Misschien kun je het als eerste bezichtigen en valt het alsnog tegen.

Ik heb geen glazen bol, maar ik veronderstel
dat de verkoopmakelaar hen zal adviseren het niet te doen. De kans dat ze er meer dan 525k voor krijgen is reëel. Je hebt het over de gunfactor, maar de verkoper weet niet wat jullie bod is. Als verkoper zou ik jullie wel de mogelijkheid bieden om het als eerste te bezichtigen en de andere bezichtigingen afzeggen als jullie een hoog bod doen, bv. 540k. Waar baseer je je op dat de kans groot is dat ze het jullie gunnen voor 525k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Toke_gt schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:31:
[...]

.... niet laten doorschemeren dat je daadwerkelijk ook voor huis 2 gaat, want mogelijk doet hij bij huis 1 ineens niet meer zo zijn best (misschien zelfs meerdere belangstellenden in zijn portefeuille voor dezelfde woning?).
.
Dit @Fuujii ! Ook als hij geen andere potentiële kopers in zijn portefeuille heeft! Je zet zijn reputatie op het spel en er gaat niets boven zijn reputatie! Pokerface!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Op basis waarvan denk je dit? Omdat je 525 wilt bieden?
Als je de gunfactor hebt zouden ze niet gaan overleggen. Als de woning is geschat op 520-540 zou ik het persoonlijk heel gul maar financieel erg dom vinden om m aan jou voor 525 te verkopen. Kans dat dat 550-575 wordt lijkt me niet heel gek misschien nog wel meer. Dan moet je iemand wel heel lief vinden om daar mogelijk 50k of meer voor over te hebben….

Wat te doen?
Bekijk het eens door zijn bril. Als hij vaker met dit soort geintjes komt nemen ze hem niet meer serieus. “Ja huis verkocht oh nee toch niet ze gingen toch voor die 2e woning”. Ik snap het van jou kant als ik beide woningen zou willlen zou ik ook op beiden bieden maar vind t niet gek dat de makelaar dan zegt, joh doe ik daar moeite voor terwijl je eigenlijk het liefst die andere woning wilt. Tip van de dag: niet zeggen dat je op meerdere huizen echt een bod doet 😀

Wat te doen? Op beiden een bod uitbrengen met een deadline. En dan hopen dat 1 van de 2 akkoord gaat.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

Ben nogal nieuwsgierig van aard. Bod uitgebracht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
Chaki schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:51:
[...]

Ben nogal nieuwsgierig van aard. Bod uitgebracht?
Ja, zo'n 30.000 overboden helaas.

We hebben een volgende bezichtiging staan. We gaan daar nóg hoger bieden. Ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Fuujii schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:02:
[...]

We hebben een volgende bezichtiging staan. We gaan daar nóg hoger bieden. Ik hou jullie op de hoogte!
bedoel je met 'nog hoger' dat je nu al incalculeert meer dan 30K over te zullen bieden gebaseerd op die eerdere ervaring waarin dat niet genoeg was?

d:)b

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]

We hebben een volgende bezichtiging staan. We gaan daar nóg hoger bieden.
Niet verstandig. Bied wat het huis je waard is, niet het bedrag waarmee je nu bent verslagen. Je weet niet of het huis hoog/laag in de markt is gezet, hoeveel belangstelling er is en hoe lang het al te koop staat.
Dus laat je niet gek maken, blijf realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Toke_gt schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:30:
[...]

Niet verstandig. Bied wat het huis je waard is, niet het bedrag waarmee je nu bent verslagen. Je weet niet of het huis hoog/laag in de markt is gezet, hoeveel belangstelling er is en hoe lang het al te koop staat.
Ik snap dat je je niet gek moet laten maken, maar waar ik woon moet je nou eenmaal fors overbieden. Dat betekent niet dat we 30k meer gaan bieden omdat dat het verschil was vorige keer. Het betekent wel dat we een goed bod gaan doen, met de marktwaarde van de woning in het achterhoofd.

Ik heb vrij veel research gedaan naar verkoop- en transactie prijzen. Dat gecombineerd met advies aankookmakelasr. Ik weet inmiddels wel enigzins wat een woning waard is, op basis van andere verkopen eromheen.

Uiteindelijk blijft het onvoorspelbaar en kan je pech/geluk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
JJ Le Funk schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:07:
[...]

bedoel je met 'nog hoger' dat je nu al incalculeert meer dan 30K over te zullen bieden gebaseerd op die eerdere ervaring waarin dat niet genoeg was?
We hebben minder geboden dan de makelaar adviseerde/verwachtte waarvoor hij wegging als we de woning écht wilde.

De woning die we op het oog hebben zit tegen de overdrachtbelastinggrens aan met de verwachte verkoopprijs. Dat is toch wel een soft cap.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Clubbers
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:31
Fuujii schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 00:18:
[...]

We hebben minder geboden dan de makelaar adviseerde/verwachtte waarvoor hij wegging als we de woning écht wilde.

De woning die we op het oog hebben zit tegen de overdrachtbelastinggrens aan met de verwachte verkoopprijs. Dat is toch wel een soft cap.
Dus je hebt een aankoopmakelaar, die jij betaalt voor zijn diensten, die geeft een advies met welk bod je het huis kan krijgen en jij biedt daaronder? :?
Ik begrijp dat je een goede deal wil krijgen maar in deze markt is er helaas niet veel te kiezen en als er experts, die de markt beter kennen dan jij, advies geven zou ik daar naar luisteren. Tenzij je het huis eigenlijk niet wilde hebben maar dan zou ik ook de stress niet aangaan van bieden etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:45
Clubbers schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:04:
[...]

Dus je hebt een aankoopmakelaar, die jij betaalt voor zijn diensten, die geeft een advies met welk bod je het huis kan krijgen en jij biedt daaronder? :?
Ik begrijp dat je een goede deal wil krijgen maar in deze markt is er helaas niet veel te kiezen en als er experts, die de markt beter kennen dan jij, advies geven zou ik daar naar luisteren. Tenzij je het huis eigenlijk niet wilde hebben maar dan zou ik ook de stress niet aangaan van bieden etc
Ik snap wat je zegt maar laten we kennis en kunde van een aankoopmakelaar nu ook niet overheerlijken. Tevens begrijp ik best als je niet helemaal enthousiast bent je een bod lager doet dan het advies. Heb je hem dan woon je in je niet perfecte huis maar zit je wel op de woningmarkt en stijgt je huis rustig mee. Heb je hem niet dan is het jammer en door naar de volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

En het huis dat je bijna zeker gegund zou worden ook bod?

Het valt me ook op dat je regelmatig een bod bepaalt zonder de woning gezien te hebben. Dat komt nogal over als een impulsieve slag in de lucht. En wat anderen ook al zeiden: waarom heb je een aankoopmakelaar als je zijn adviezen continu in de wind slaat? Je beweert feitelijk dat jij de markt beter kent dan hij. Dan zou ik mijn handen er als makelaar ook vanaf trekken. En dan staat zijn reputatie inderdaad op het spel. Voor verkoopmakelaars lijkt het alsof zijn adviezen ondoordacht zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 20:35
Ik heb hier eerder is een linkje gehad naar een makelaars tool waarmee je door het huis van de buren te kiezen de verkoopprijs van een huis kon zien. Ik kan dit linkje nergens meer terug vinden en google resultaten hebben alleen maar betaalde kadaster of tools waar je je email voor moet achter laten.
Heeft iemand nog een linkje naar deze tool paraat?

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17:25
aegis3d schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:37:
Ik heb hier eerder is een linkje gehad naar een makelaars tool waarmee je door het huis van de buren te kiezen de verkoopprijs van een huis kon zien. Ik kan dit linkje nergens meer terug vinden en google resultaten hebben alleen maar betaalde kadaster of tools waar je je email voor moet achter laten.
Heeft iemand nog een linkje naar deze tool paraat?
https://mijnwaardecheck.nl/makelaarsland
Eerste 5 vergelijkbare woningen NEE aanklikken
Volgende 5 vergelijkbare woningen JA aanklikken

Wegwerp emailadres en het telefoonnummer van makelaarsland invullen en je hebt 10 verkoopprijzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 20:35
Just-Be schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:49:
[...]

https://mijnwaardecheck.nl/makelaarsland
Eerste 5 vergelijkbare woningen NEE aanklikken
Volgende 5 vergelijkbare woningen JA aanklikken

Wegwerp emailadres en het telefoonnummer van makelaarsland invullen en je hebt 10 verkoopprijzen ;)
Dat was hem! Bedankt!

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 23:27
Vandaag 2 huizen bezichtigd in de wijk waar ik nu woon. Ik moet binnenkort uit mijn huidige huis (door omstandigheden) dus ik heb wel op korte termijn een nieuwe woning nodig.

De eerste huis leek op Funda goed afgewerkt en naar mijn mening redelijk hoog geprijsd. Als de afwerking op niveau was had ik het wel begrepen. Maar helaas viel het zwaar tegen.Op de vragenlijst stond dat dat de werkzaamheden waren uitgevoerd "door zzper ik weet de bedrijf niet meer". Daarmee had ik al het idee dat het zou tegen vallen.

De 2e woning was relatief nieuw (3 jaar oud). Zag er goed uit. Kleine puntjes hier een daar. Qua ligging niet helemaal mijn ding, tuin was wel erg basic (overal betonnen tegels met verzakkingen). Maar ik zag me er wel wonen zonder al te veel te hoeven doen.

Toevallig zijn er in deze week 2 woningen beschikbaar gekomen die qua ligging en tuin er beter uitzien. Daar heb ik nu ook een bezichtiging voor gevraagd.

Op de 2e woning die ik heb bezichtigd heb ik uiteindelijk wel een bod gedaan. Wel een lager bod dan wat ik verwacht waar het voor kan gaan. Omdat Ik het niet perse hoef te hebben. Maar als het krijg zou ik het ook niet erg vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
Toke_gt schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:30:
[...]

Ik vind dit altijd moeilijk. Je hebt namelijk de economische wetten van vraag & aanbod. Wat is een huis waard?
Hoe weet je of iets een waarde heeft? Denk eerder dat je de waarde relatief kan aflezen aan de al net verkochte woningen in de omgeving. Maar dan nog kan de waarde tussen die transactie ineens anders zijn als er net daarna weer heel veel meer mensen op zoek zijn.

Wat is de "anker" waaraan je de waarde van kan aflezen. En zelfs als je iets hebt is dat onzeker.

Lastig om te bepalen wat nou iets "waard" is. Intrinsieke waarde bestaat niet is een illusie. Stel je hebt maar 10 mensen in Nederland met de huizen van nu wat is dan de waarde van elk huis? Amper iets meer. Waarde van dingen leeft in de mensen hun hoofd.

[ Voor 4% gewijzigd door Immutable op 10-05-2025 08:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
Fuujii schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 00:16:
[...]

Uiteindelijk blijft het onvoorspelbaar en kan je pech/geluk hebben.
Afgaande op je reacties lijkt het er eerder op dat je maar matig weet hoe het werkt en jezelf, je makelaar en verkopers tot last bent.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 10-05-2025 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 21:01
Rukapul schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:32:
[...]

Afgaande op je reacties lijkt het er eerder op dat je maar matig weet hoe het werkt en jezelf, je makelaar en verkopers tot last bent.
Part of the game toch? Iedereen speelt op zijn eigen niveau. Ik kan op basis van een paar (emotioneel geladen soms) posts niet aflezen hoe goed iemand in de materie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Laatst online: 18-09 12:28
Rukapul schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:32:
[...]

Wat is er zo raar aan de opmerking die jij quote dan?

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
FSSF schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:07:
[...]

Wat is er zo raar aan de opmerking die jij quote dan?
Op zichzelf niets, maar het is een voorbeeld van externaliseren terwijl alle reacties in samenhang een participant op de huizenmarkt weergeeft die maar wat aanrommelt zonder realistisch te reflecteren op het eigen handelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fuujii
@JJ Le Funk , @Clubbers , @Chaki , @Rukapul
Dank voor jullie reacties en kritische noot. Ik begrijp dat het lijkt alsof ik volledig op emotie handel. Alhoewel ik dat begrijp en er zeker emotie meespeelt, is dat wel een verwrongen beeld.

We luisteren bij elke bezichtiging naar het advies van onze makelaar en we zijn aardig ingelezen. We hebben ook een abonnement op Walter Living, waarbij we verkoop- en transactie prijzen kunnen zien. Dat geeft je best een aardig beeld van de markt en de verwachte verkoopprijs. En zoals @Smartbikers zegt: wat een aankoopmakelaar adviseert - in onze ervaring - is ook weer geen rocket science in veel gevallen. Betekent overigens niet dat je er niets aan hebt.

We zitten in zo ongeveer de meest competitieve markt van Nederland, waar het niet raar is om 20% over te bieden en er vaak 15-20 bieders zijn per woning. 60-100k overbieden is de standaard, met regelmatig uitschieters tussen de 100-150k.

Er komen als starter weinig (leuke) woningen vrij. We bieden op basis van advies en research een bedrag. Soms verwacht de makelaar een enorm hoge prijs, soms vinden we dat het simpelweg niet waard. Dan bieden we wat we het waard vinden. Een huis moet leuk zijn, maar staat altijd in verhouding met de prijs.

Als er een waanzinnige woning langskomt, dan zijn we bereid echt goed te bieden en misschien zelfs iets meer dan onze makelaar suggereert (hij zit er vaak iets onder merken we). Je kunt van tevoren een aardige inschatting maken voor welke prijs een woning weg gaat. En dan nóg zijn er vaak gekke uitschieters.

We gaan niet blind bieden vanzelfsprekend. We gaan wel een goed bod doen als we de woning in het echt net zo leuk vinden als de advertentie. In deze situatie kennen we het type woningen en de buurt al goed, daar maak ik me geen zorgen over.

Bijna alle verkoopprijzen zijn (hier) simpelweg te hoog. Je zult gewoon veel geld moeten neerleggen voor bepaalde locaties in het land.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:18
of je criteria zijn te groot en je wil teveel :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Op Huispedia zie ik bij de verkoopprijzen van vergelijkbare woningen heel vaak staan: verborgen aangeboden. Het winnend bod is dan vaak heel laag.
Zijn dit woningen die nu in de categorie "binnenkort te koop" staan en dan "alleen bij een goed bod" of "op termijn te koop" en je het van de eigenaar zonder tussenkomst van een makelaar koopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-09 09:26
NeuralNexus schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:36:
Update: helaas op de vorige woning ruim 25k overboden.

We hebben net een bezichtiging gehad bij een leuk appartement. We moeten begin volgende week een bod doen.

Deze is heel laag in de markt gezet, omdat de verkopers enorm haast hebben met verkoop (ze hebben het geld in juni nodig voor de bank/nieuwe huis). Verkoopmakelaar gaf aan: ze zijn bereid fors minder te krijgen zolang er zekerheid is.

De verkoopmakelaar zei: je hebt dan tot ~10 juni om je hypotheek te regelen, want sleuteloverdracht is half juni. Dat is dus een maand ongeveer vanaf 'winnen'.

We hebben het ‘voordeel’ dat we enorm flexibel zijn qua voorwaarden. (150k eigen vermogen spaargeld, huur appartement). We hebben een eerste kennismakingsgesprek gehad bij twee hypotheekadviseurs. Die zeiden dat alles er netjes uit zag qua documentatie. Het is nu net voor het weekend dus slechte timing omdat we het niet meer kunnen bespreken. En maandag is bevrijdingsdag.

We willen bieden zonder voorwaarden van financiering omdat we het appartement dan voor een hele goede deal kunnen krijgen. Op papier zou dit moeten kunnen, waardoor we het voor een enorm goede deal kunnen krijgen. Is dit realistisch en prima, of enorm riskant?
Ik zou dit zelf nooit doen. Er zijn altijd redenen waardoor de hypotheek vertraging kan oplopen. Zo liep de acceptatie Vancouver hypotheek ruim twee weken vertraging op, omdat de toenmalige werkgever van mijn vriendin moeite had om een werkgeversverklaring te verstrekken. Er was maar één iemand binnen die organisatie die deze verklaringen opstelde. Deze persoon was wekenlang op vakantie. De leidinggevende was ziek. De vervangende leidinggevende werkte thuis en had geen goede printer, waardoor we meerdere keren onleesbare scans van de verklaring kregen.

Uiteindelijk is het gelukt, ondanks dit amateurisme. Gelukkig werkt ze daar niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 21:01
GvNL schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:08:
[...]

Ik zou dit zelf nooit doen. Er zijn altijd redenen waardoor de hypotheek vertraging kan oplopen. Zo liep de acceptatie Vancouver hypotheek ruim twee weken vertraging op, omdat de toenmalige werkgever van mijn vriendin moeite had om een werkgeversverklaring te verstrekken. Er was maar één iemand binnen die organisatie die deze verklaringen opstelde. Deze persoon was wekenlang op vakantie. De leidinggevende was ziek. De vervangende leidinggevende werkte thuis en had geen goede printer, waardoor we meerdere keren onleesbare scans van de verklaring kregen.

Uiteindelijk is het gelukt, ondanks dit amateurisme. Gelukkig werkt ze daar niet meer.
pfoe ja lekker gewerkt wordt daar :+ .
Zodra je afhankelijk bent van anderen moet je altijd tijdsmargesen buffers inbouwen. Anders schiet je jezelf snel in de voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 10:59

India Sierra

Learn by failure

Zijn er meer mensen waar de betrapdemakelaar extensie in firefox niet (meer) werkt? Extensie lijkt geen toegang meer te hebben (en vragen) tot funda.nl

Weet ook niet of dit te juiste plek is om dit te vragen maar gezien het hier vaker wordt genoemd :)

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 10:55
GvNL schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:08:
[...]

Dat soort documenten gewoon alvast aanvragen. De hypotheekadviseur wilde die bij ons ook bij voorhand al graag zien. Als hij is verlopen gewoon weer een nieuwe aanvragen, daar wordt HR betaald voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
India Sierra schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:51:
Zijn er meer mensen waar de betrapdemakelaar extensie in firefox niet (meer) werkt? Extensie lijkt geen toegang meer te hebben (en vragen) tot funda.nl

Weet ook niet of dit te juiste plek is om dit te vragen maar gezien het hier vaker wordt genoemd :)
Bij mij doet 'ie het op de mobiel ook al een tijdje wat vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09 09:16
Ik woon nu in een huurappartement en de flat direct naast mij – identiek van opzet en op hetzelfde terrein – is een koopflat. Eergisteren kwam daar een woning te koop die meteen mijn aandacht trok. Is het gek of ongepast om even aan te bellen? We zijn tenslotte letterlijk buren. Mijn insteek zou zijn om te vragen of ze het huis wellicht aan mij zouden willen gunnen, nog vóór het hele biedproces begint. Ik woon hier al meer dan tien jaar en ken veel mensen in de koopflat.Aan de andere kant, interesseert ze het wellicht niets en willen ze de hoogste prijs ;(

En hoe snel zou ik alles "rond" kunnen krijgen?
Ik heb vandaag mijn eerste gratis adviesgesprek bij een hypotheekadviseur.

[ Voor 10% gewijzigd door 0re0 op 13-05-2025 09:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

0re0 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:27:
Ik woon nu in een huurappartement en de flat direct naast mij – identiek van opzet en op hetzelfde terrein – is een koopflat. Eergisteren kwam daar een woning te koop die meteen mijn aandacht trok. Is het gek of ongepast om even aan te bellen? We zijn tenslotte letterlijk buren. Mijn insteek zou zijn om te vragen of ze het huis wellicht aan mij zouden willen gunnen, nog vóór het hele biedproces begint. Ik woon hier al meer dan tien jaar en ken veel mensen in de koopflat.Aan de andere kant, interesseert ze het wellicht niets en willen ze de hoogste prijs ;(

Ik zou de term gunnen niet gaan noemen. Dat komt op mij over als: ik wil niet de marktwaarde betalen, maar wil wel het huis. Je moet sowieso natuurlijk weten wat je kunt lenen, probeer alvast uit te zoeken wat je er voor over hebt. Aanbellen en een praatje maken kan altijd. En vragen of je een bod mag uitbrengen voordat het op de markt komt ook... Maar eerlijk gezegd: ik zou dat nooit doen, tenzij je met een wereldbod komt. Er is zoveel vraag, dat de kans dat je als ie op Funda komt meer vangt erg groot is.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
Crazy D schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:45:
[...]

Ik zou de term gunnen niet gaan noemen. Dat komt op mij over als: ik wil niet de marktwaarde betalen, maar wil wel het huis. Je moet sowieso natuurlijk weten wat je kunt lenen, probeer alvast uit te zoeken wat je er voor over hebt. Aanbellen en een praatje maken kan altijd. En vragen of je een bod mag uitbrengen voordat het op de markt komt ook... Maar eerlijk gezegd: ik zou dat nooit doen, tenzij je met een wereldbod komt. Er is zoveel vraag, dat de kans dat je als ie op Funda komt meer vangt erg groot is.
Eens hoor, huis ligt ruim binnen budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

0re0 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:46:
[...]

Dan moet een "offer they can't refuse" neerleggen, wat waarschijnlijk betekent: de hoofdprijs. Kijk als de makelaar zegt, we zetten m voor 350k op Funda, ik vermoed dat 4-425 ervoor gevangen kan worden en jij legt 425k als bod neer, zou ik het wel serieus overwegen. Maar als jij in dit voorbeeld met 360 aankomt zou ik ook zeggen, leg het maar neer bij de verkoopmakelaar en wacht geduldig af. Dus dan is de vraag: hoe graag wil je de woning.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

In dit geval, gezien je kennis van de buurt en de buren: gewoon even aanbellen, en kijken of je een goed gesprek hebt.
Niet geschoten…..

Kun je als het niet werkt, later alsnog een bod doen via reguliere weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Laatst online: 22:35
Als 'woning kwam te koop' betekent staat op Funda, is het misschien ook al wat laat voor dat traject.

Gunnen is het niet, maar het kan voor de verkoper wel makkelijker zijn als ze geen makelaar, funda, bezichtigingen, bieden op inschrijving etc. nodig hebben.

Dan moet je bod dusdanig interessant zijn dat ze dat proces niet in gaan omdat ze verwachten dat het niet veel meer zou opleveren om het wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Ik woon nu in een huurappartement en de flat direct naast mij – identiek van opzet en op hetzelfde terrein – is een koopflat. Eergisteren kwam daar een woning te koop die meteen mijn aandacht trok. Is het gek of ongepast om even aan te bellen? We zijn tenslotte letterlijk buren.
Klinkt niet alsof jullie close zijn
In dat geval zou ik niet plompverloren aanbellen, maar een brief in de brievenbus doen.
Mijn insteek zou zijn om te vragen of ze het huis wellicht aan mij zouden willen gunnen, nog vóór het hele biedproces begint. Ik woon hier al meer dan tien jaar en ken veel mensen in de koopflat.Aan de andere kant, interesseert ze het wellicht niets en willen ze de hoogste prijs ;(
Ik zou het je niet gunnen, tenzij je bod niet al te ver verwijderd ligt van de waardebepaling van 3 makelaars. Het is geen pak suiker!
Voor de buren zou het een voordeel kunnen zijn om rompslomp te vermijden, te kunnen bezuinigen op makelaarskosten en geen hordes mensen over de vloer te krijgen. Sommige mensen vinden het vreselijk als iedereen op Funda en social media kan "binnenkijken" of mensen door het huis lopen. Ik heb daar totaal geen last van. Hoe meer aanloop hoe beter.

Ik zou als verkoper sowieso alles door een makelaar laten afhandelen. Onderhandelen: in plaats van 3500,- voor 1000,- bv, omdat die zich niet moet inspannen voor bezichtigingen.

Het is een flat: wat weet jij van de VvE? Daar kan hommeles van komen!

Ik heb ooit mijn huis verkocht aan vrienden, maar niet voor een vriendenprijs. Ik kreeg er spijt van dat dit zonder makelaar was. Ze wilden geen voorlopige koopovereenkomst tekenen, omdat de datum van overdracht niet vast stond. Ik moest eerst een ander huis vinden. Maar omdat mijn huis niet verkocht was, gaf dat strubbelingen bij het aanvragen van een hypotheek.
Er was in feite geen enkele reden om niet te tekenen: zij huurden en wilden absoluut geen ander huis kopen. Desnoods wilden ze er een jaar op wachten. Ze hadden al vaak genoeg achter het net gevist en ik woonde in een zeer populaire buurt. Omdat ze vrienden waren, vond ik het moeilijk om druk uit te oefenen. Het was ook geen onwil, maar een gebrek aan kennis. Een makelaar had dit gewoon zakelijk afgehandeld. Objectieve informatie waaruit bleek dat zij geen enkel risico liepen en op een bepaald moment zeggen: zonder handtekeningen gaat het feest helaas niet door.

Als ik mijn flat redelijk snel verkocht wil hebben, zou ik behalve je bod ook naar je voorwaarden kijken. Heb jij een hypotheek nodig voor de verkoopsom + kosten koper, dan gun ik het liever een ander. Maar dat mag mijn makelaar uitzoeken
Gebruikelijk is 2 maanden. 6 weken kan. Soms eerder, maar ik zou geen risico nemen. Als zij haast hebben, zou ik in de voorlopige overeenkomst zetten: "8 weken of zoveel eerder als mogelijk". Heb je na een maand alles rond, kan het dan meteen.

Daar is een ander topic over:
Bieden zonder voorwaarde financiering, korte timeline,

[ Voor 5% gewijzigd door Chaki op 13-05-2025 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:04
0re0 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:46:
[...]

Inderdaad moet je hoofdprijs gaan aanbieden om de koop te regelen voordat het op Funda gaat.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ben je daar wel bereid, kan je aanbellen. Anders zou je beter kunnen wachten je tot de normale tijd en stuur een brief met je bod. Zelf zou ik het niet fijn vinden als een vreemde mij zou aanbellen over mijn woning, maar ik ken verder iedereen in mijn straat -- die zouden prima kunnen aanbellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@0re0 Gewoon aanbellen, de 'brutalen' hebben de halve wereld.

Anders lig je op de stapel en moet je maar hopen dat er iets gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt

Aanbellen zou ik in dit stadium niet doen. Waarschijnlijk zijn er al bezichtigingen ingepland en dan wordt iemand die aanbelt doorgaans gauw naar de makelaar verwezen.
Wat je wel kunt doen: bezichtiging en bij makelaar en 8n je bod duidelijk laten merken dat je bekend bent in de buurt, er naar volle tevredenheid huurt en heel graag de woning wilt kopen. Met een huurwoning heb je misschien enig voordeel ten opzichte van anderen (want je kunt makkelijk meebewegen met opleverdatum) en als verkopers gevoelig zijn voor ‘iemand uit de buurt’ kom je op die manier wel bovendrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:47

Als er in hetzelfde complex ook koopwoningen zijn, is er dan geen mogelijkheid dat je het appartement waar je in woont kunt kopen? Ik zou eens contact opnemen met de verhuurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:47:
[...]

Aanbellen zou ik in dit stadium niet doen. Waarschijnlijk zijn er al bezichtigingen ingepland en dan wordt iemand die aanbelt doorgaans gauw naar de makelaar verwezen.
Wat je wel kunt doen: bezichtiging en bij makelaar en 8n je bod duidelijk laten merken dat je bekend bent in de buurt, er naar volle tevredenheid huurt en heel graag de woning wilt kopen. Met een huurwoning heb je misschien enig voordeel ten opzichte van anderen (want je kunt makkelijk meebewegen met opleverdatum) en als verkopers gevoelig zijn voor ‘iemand uit de buurt’ kom je op die manier wel bovendrijven.
Wat heb je dan te verliezen met aanbellen? Als het mee zit heb je een verkoper die je een rondleiding geeft, in het slechtste geval krijg je een kaartje van de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Wolly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:20:
[...]
Wat heb je dan te verliezen met aanbellen? Als het mee zit heb je een verkoper die je een rondleiding geeft, in het slechtste geval krijg je een kaartje van de makelaar.
In het slechtste geval kom je als opdringerig onderop de stapel, vlak dat niet uit.
Maar ik bedoelde vooral dat het geen zin heeft nu om te vragen ‘om gunning’, omdat het verkoopproces al is begonnen met plaatsing op Funda (?) en misschien zelfs al ingeplande bezichtigingen (?). Dan loop je achter de feiten aan.
Dus dan beter je voordeel uitnutten tijdens de bezichtiging en het bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:30:
[...]

In het slechtste geval kom je als opdringerig onderop de stapel, vlak dat niet uit.
Maar ik bedoelde vooral dat het geen zin heeft nu om te vragen ‘om gunning’, omdat het verkoopproces al is begonnen met plaatsing op Funda (?) en misschien zelfs al ingeplande bezichtigingen (?). Dan loop je achter de feiten aan.
Dus dan beter je voordeel uitnutten tijdens de bezichtiging en het bod.
Ik ken meerdere mensen die gewoon aangebeld hebben en een leuke kennismaking hebben gedaan. Geen enkel probleem en bij eentje is het ook de woning geworden. Je moet natuurlijk niet beginnen over gunning maar het kan je wel een streepje voor opleveren op meerdere gebieden.

Wellicht een mentaliteitsverschil qua regio?

Opdringerige kopers :o Ik zou er blij mee zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 13-05-2025 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Wolly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:33:
[...]

Ik ken meerdere mensen die gewoon aangebeld hebben en een leuke kennismaking hebben gedaan. Geen enkel probleem en bij eentje is het ook de woning geworden. Je moet natuurlijk niet beginnen over gunning maar het kan je wel een streepje voor opleveren op meerdere gebieden.

Wellicht een mentaliteitsverschil qua regio?
Geen idee, maar lees dit topic maar eens terug hoe verschillend er gedacht wordt over gunnen, motivatiebrieven, wel/niet kopen van bekenden, wel/niet gediend zijn van mensen die buiten de makelaar om aanbellen. Je kunt de goede treffen, maar ook de verkeerde. Als je de bewoners kent, vind ik het bijvoorbeeld logischer. Een mij onbekende zou ik zelf doorverwijzen naar de makelaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 02:25
Paar jaar terug ook aangebeld nadat ik via de "buren van de buren" had gehoord dat er plannen tot verkoop waren. Goed gesprek gehad, 2 bezichtigingen gehad met de eigenaar zelf voordat het huis op Funda stond.

Uiteindelijk ging het huis op Funda, druk bezocht, maar de eigenaar had een goed gevoel na onze eerdere ontmoetingen dat we niet eens het hoogste nodig hadden om het te mogen kopen.

Een brutaal mens heeft echt de halve wereld. Een mail of brief eindigt net zo onder op de stapel als de rest. Gewoon aanbellen mensen, je hebt oprecht niks te verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0re0
Skybullet schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:42:
Paar jaar terug ook aangebeld nadat ik via de "buren van de buren" had gehoord dat er plannen tot verkoop waren. Goed gesprek gehad, 2 bezichtigingen gehad met de eigenaar zelf voordat het huis op Funda stond.

Uiteindelijk ging het huis op Funda, druk bezocht, maar de eigenaar had een goed gevoel na onze eerdere ontmoetingen dat we niet eens het hoogste nodig hadden om het te mogen kopen.

Een brutaal mens heeft echt de halve wereld. Een mail of brief eindigt net zo onder op de stapel als de rest. Gewoon aanbellen mensen, je hebt oprecht niks te verliezen.
Toch maar de stoute schoenen aangetrokken, ze vond het niet vervelend.
Ze maakte wel kenbaar via de officiele route verder, morgen dus de makelaar bellen.

Wat deze situatie uniek maakt:

- Ik woon op hetzelfde terein (zelfde type flat, maar dan huur)
- Woning is identiek aan mijn huurwoning
- Ik ben letterlijk een buurman
- In theorie heb ik gen bezichtiging nodig, maar om meer kans te maken zal ik deze voor de formaliteit wel inplannen

Ik hoopte dus de gunfactor te krijgen, dit was in ieder geval mijn doel. Mijn gutfeeling is dat het gewoon het hoogste bod wordt :(
Morgen zsm maar een hypotheekadviseur aanhaken, bezichtiging inplannen en een bod uitbrengen.

Wat ik me afvraag, in hoeverre moet ik mijn enthiouastme kenbaar maken als ik de makelaar opbel?
Kaarten tegen de borst, of eerlijk zijn en kenbaar maken dat ik er al woon en de beste dame heb gesproken voor de gunfactor?

[ Voor 10% gewijzigd door 0re0 op 13-05-2025 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
0re0 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:09:
[...]

Ze maakte wel kenbaar via de officiele route verder, morgen dus de makelaar bellen.

- In theorie heb ik gen bezichtiging nodig, maar om meer kans te maken zal ik deze voor de formaliteit wel inplannen

Ik hoopte dus de gunfactor te krijgen, dit was in ieder geval mijn doel. Mijn gutfeeling is dat het gewoon het hoogste bod wordt :(
Morgen zsm maar een hypotheekadviseur aanhaken, bezichtiging inplannen en een bod uitbrengen.

Wat ik me afvraag, in hoeverre moet ik mijn enthiouastme kenbaar maken als ik de makelaar opbel?
Kaarten tegen de borst, of eerlijk zijn en kenbaar maken dat ik er al woon en de beste dame heb gesproken voor de gunfactor?
Zsm naar een adviseur. Eerste wat makelaar vraagt: of je al adviesgesprek gehad hebt. En je wil zelf ook weten wat je budget is en wat de maandlasten zullen zijn, toch?

Enthousiasme kenbaar maken naar aanleiding van wat je ziet. Dat je er woont, de dame hebt gesproken, etc doet er niet toe. Concentreer je 100% op de woning. Laat je niet afleiden door praatjes over hoe leuk de buurt is, of wat dan ook. Kun je niemand meenemen die er wat kritischer naar kijkt? Ik zie jou daar al zweven met je roze bril op tijdens de "formaliteit"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
deejeebv schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:15:
[...]

Als er in hetzelfde complex ook koopwoningen zijn, is er dan geen mogelijkheid dat je het appartement waar je in woont kunt kopen? Ik zou eens contact opnemen met de verhuurder.
@0re0
Dit zou ik zeker doen als je flat je bevalt. Kun je vaak voor een veel lager bedrag kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:40

Ik zou inderdaad aanbellen en contact met ze leggen. Iemand suggereerde een brief door de bus doen, maar als mijn directe buren een brief door de bus zouden gooien in plaats van even aan te bellen voor een praatje, ook al kende ik ze verder niet, dan zou dat niet goed op me over komen. Alsof ze geen zin hebben kennis te maken en even te praten.

Een huis voor de markt uit kopen, is erg lastig en zeker erg duur. Wij hadden dat bij de verkoop van ons huis ook, bekenden uit de buurt belden aan en wilden het heel graag kopen, ze boden direct de vraagprijs zodra het bord in de tuin stond, nog voor het op Funda stond. Ondanks de gunfactor hebben wij het toch op Funda gezet en een normaal verkoopproces gedaan. Uiteindelijk waren zij wel de kopers, maar tegen een (aardig) hoger bedrag dan hun eerste bod.

Wat je natuurlijk kunt doen, als je goed contact hebt gelegd, is aangeven dat je interesse hebt en het graag wilt kopen. Je kunt dan zeggen dan je natuurlijk snapt dat het wel een goed bod moet zijn en je kunt dan een goed bod doen. Happen ze niet en gaan ze de markt op, dan kun je aangeven dat je graag van ze hoort wat hun hoogste bod is dat ze krijgen, zodat jij kunt kijken of je hoger kunt en wilt gaan. Je kunt bijv aangeven dat je, afhankelijk van je mogelijkheden, dan 2500 euro meer wilt bieden en onder dezelfde voorwaarden. Dan zouden gunfactor icm een wat hoger bod en goede voorwaarden, je kunnen helpen. Maar dat hangt er maar net vanaf hoe je het aanpakt en hoe het contact is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 10:59

Rmg

[...]

Tegen de makelaar zou ik zakelijk blijven. Als je op voorsprong bij de makelaar wil hebben moet je overkomen als een koper die financieel zn zaken op orde heeft, snel kan schakelen, bekend met het type woning. Dat soort dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
Chaki schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:54:
[...]

@0re0
Dit zou ik zeker doen als je flat je bevalt. Kun je vaak voor een veel lager bedrag kopen.
Kans acht ik nihil.
Zijn twee identieke flats op het terein. Ene koop, andere huur. Die gaan vast niet 1 appartement aan mij verkopen. Onderdeel van de bestemming lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
Rmg schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:29:
[...]

Tegen de makelaar zou ik zakelijk blijven. Als je op voorsprong bij de makelaar wil hebben moet je overkomen als een koper die financieel zn zaken op orde heeft, snel kan schakelen, bekend met het type woning. Dat soort dingen
Dank! Heb ik wat aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:12

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

0re0 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:45:
[...]

Kans acht ik nihil.
Zijn twee identieke flats op het terein. Ene koop, andere huur. Die gaan vast niet 1 appartement aan mij verkopen. Onderdeel van de bestemming lijkt me
Heb je al geïnformeerd bij de verhuurder ?
Veel verhuurders willen graag van hun bezittingen af door fiscale maatregelen.
Lijkt mij een belletje waard en bespaart heel veel geld.

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
.Aan de andere kant, interesseert ze het wellicht niets en willen ze de hoogste prijs ;(
Mja, jij wil dat de verkoper een potentiële 10.000 euro of meer laat schieten om de woning te gunnen aan de buur? Terwijl de verkoper ook gewoon zelf een nieuwe woning zal moeten kopen? Vind ik een erg naïeve gedachte om eerlijk te zijn, maar als je hetzelfde biedt als een ander straks of ietjes minder dan pas komt de gunfactor om de hoek kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 23:59
President schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:09:
[...]

[...]

Mja, jij wil dat de verkoper een potentiële 10.000 euro of meer laat schieten om de woning te gunnen aan de buur? Terwijl de verkoper ook gewoon zelf een nieuwe woning zal moeten kopen? Vind ik een erg naïeve gedachte om eerlijk te zijn, maar als je hetzelfde biedt als een ander straks of ietjes minder dan pas komt de gunfactor om de hoek kijken
Ach, als je de kosten van de makelaar eraf haalt, en al het gedoe met bezichtigingen, dan scheelt dat dus geen 10k maar nog maar 5k of zo. Maar we weten niet eens of hij met de gunfactor de prijs bedoelde, of echt voordat het op de markt komt al kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:57
[...]

Ik hoopte dus de gunfactor te krijgen
Begrijp dat gunfactor verhaal niet zo?die mensen willen zoveel mogelijk eruit zien te krijgen zo als iedereen tegenwoordig

En jij hoop dan dat ze het je gunnen alleen maar voor het feit omdat je in een flat woont die naarst die van hun staat?

Ik denk eerder dat ze je het gunnen als je als hoogst bied wedden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
Het eerste bod in de omgeving van Rotterdam. Ik weet dat het persoonlijk is en ik er zelf een goed gevoel bij moet hebben. Maar begin je normaliter met het bieden van de vraagprijs? (laten we zeggen huis staat te koop voor 400.000 euro) Of meteen al een 10k erboven bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

0re0 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:46:
Het eerste bod in de omgeving van Rotterdam. Ik weet dat het persoonlijk is en ik er zelf een goed gevoel bij moet hebben. Maar begin je normaliter met het bieden van de vraagprijs? (laten we zeggen huis staat te koop voor 400.000 euro) Of meteen al een 10k erboven bieden?
Je moet bieden wat je het waard vind. Gestaaft met wat cijfers rondom m2 prijzen zodat het een realistisch bod is. Niemand weet zonder meer info of 400k hoog in de markt zit, of juist laag. Andere huizen uit de dezelfde buurt, etc.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
Dat hangt van zoveel dingen af. Hoe lang staat het al te koop? Ben jij de enige met interesse of zijn er meerdere kijkdagen(potentiele kopers)?
Heeft de verkopende partij niet gezegd wat de procedure is? Als iedereen voor een bepaalde datum moet bieden, ga er dan maar vanuit dat je dan meteen je eindbod kan doen.
En dat de kans op onderhandelen klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
champion16 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:49:
[...]

Dat hangt van zoveel dingen af. Hoe lang staat het al te koop? Ben jij de enige met interesse of zijn er meerdere kijkdagen(potentiele kopers)?
Heeft de verkopende partij niet gezegd wat de procedure is? Als iedereen voor een bepaalde datum moet bieden, ga er dan maar vanuit dat je dan meteen je eindbod kan doen.
En dat de kans op onderhandelen klein is.
Ik ga dit inderdaad opvragen. Het huis staat nu ongeveer een week te koop en er zijn al meerdere bezichtigingen geweest. Ik twijfel nog of ik met de vraagprijs moet beginnen of juist iets erboven moet bieden als openingsbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dat bepaal je zelf. Ik doe altijd alleen maar een eindbod.
Pagina: 1 ... 354 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7