Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 353 ... 358 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:29
VidaR-9 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:49:
[...]

Vermoed bluf. Wat gaat een “nieuwe internet campagne” nou brengen. Iedereen die interesse heeft heeft het huis al gezien.
Dit, je gaat toch niet investeren in nieuwe campagnes als je helemaal geen haast hebt en denkt dat de vraagprijs realistisch is? Lijkt me dat een huis in die prijsklasse als warme broodjes over de toonbank zou moeten gaan. Hier zelf ook onderboden zonder makelaar op een huis dat 4 maanden te koop stond. Houdbaarheid van 48 uur aan het bod meegegeven, en uiteindelijk elkaar halverwege getroffen.

Verdere onderbouwing van bijv. de te maken investering in bouwkundige staat etc. gaf ik uiteraard wel mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nanoniempje schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:32:
Ik ben nieuwsgierig wat jullie hier van denken. Ik heb een bezichtiging gedaan in een woning die ongeveer een maand op funda staat, rondje gemaakt met de makelaar. Hij liet doorschemeren dat er waarschijnlijk wel ruimte tot onderhandeling zou zijn gezien de huidige aanloop. Vraagprijs is 585.000

Twee dagen later een openingsbod uitgebracht, zonder aankoopmakelaar, pak 'm beet 30K onder de vraagprijs. Na twee dagen reactie van de makelaar: verkoper heeft het bod van tafel geveegd, ze willen de vraagprijs en daar valt niet over te onderhandelen. Ze hebben helemaal geen haast om te verkopen. Dus je kunt 585 bieden en dan is het voor jou. Hij vertelde ook nog dat ze eerdaags een nieuwe internetcampagne gingen starten om de woning extra onder de aandacht te brengen.

Dus nu de (niet 100% te beantwoorden) vraag: bluf of niet? Wat denken jullie? Ik denk het wel, maar wil ook m'n kans niet verprutsen want interesse in de woning is er wel..
Het staat 4 weken online, dan zou ik als verkoper ook niet heel enthousiast worden van een bod 30k onder de vraagprijs. Ervan uitgaande dat de vraagprijs niet onredelijk is.
Dan liever nog even afwachten en eventueel voor 10-15k minder op funda.

Het is nog steeds een verkopers markt, al geldt dat natuurlijk niet voor iedere woning.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:16
Vind zelf 4 weken ook wel kort om voor bijna 5% minder te verkopen.
Maar het ligt ook eraan hoe graag jij de woning wilt. Als je al een huis hebt en niet de noodzaak hebt om te verhuizen dan voet bij stuk houden. Als het echt de volgende of eerste stap voor je is.

30.000 is ook maar paar tientjes per maand meer he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06-06 12:08
Wolly schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:45:
[...]

Vertelt zo’n hypotheekadviseur tegenwoordig nog dat er bij een bod zonder voorwaarden wel een risico is voor nabestaanden bij overlijden van een koper of kopers?
Dit kan gebeuren. De kans is echter zo klein dat ik me daar geen zorgen om maak. En als er dan 10% boete betaald moet worden dan is dat enorm vervelend, maar niet het grootste probleem in het leven op dat moment. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
NeuralNexus schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:23:
[...]

Dit kan gebeuren. De kans is echter zo klein dat ik me daar geen zorgen om maak. En als er dan 10% boete betaald moet worden dan is dat enorm vervelend, maar niet het grootste probleem in het leven op dat moment. :)
Die 10% plus gevolgschade, dat kan natuurlijk flink oplopen voor je nabestaanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:48
Wolly schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:57:
[...]

Die 10% plus gevolgschade, dat kan natuurlijk flink oplopen voor je nabestaanden.
Maar volgens mij moet je wel echt een l*l zijn om bij de kopers dan de 10% te komen opeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:22
Remc0_ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:31:
[...]

Maar volgens mij moet je wel echt een l*l zijn om bij de kopers dan de 10% te komen opeisen.
Je verkloot ook hun verkoopproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Remc0_ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:31:
[...]

Waarom? Je zit als verkoper ineens op hete kolen als je het geld nodig hebt voor je nieuwe huis toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:45:
[...]

Vertelt zo’n hypotheekadviseur tegenwoordig nog dat er bij een bod zonder voorwaarden wel een risico is voor nabestaanden bij overlijden van een koper of kopers?
Je kunt een erfenis altijd weigeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remc0_
Novari131 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:35:
[...]

Je verkloot ook hun verkoopproces.
Ja want doodgaan heb je in de hand 8)7

Maar ik zou daar persoonlijk in deze markt niet achteraan gaan, maar ja die 10% is dan niet je grootste probleem. Het zou bovendien gewoon verboden moeten worden om te bieden zonder voorbehoud. Het enige wat er mee is bereikt, is dat er een paar verzekeraars/hypotheek adviseurs flink gespekt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
Remc0_ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:41:
[...]

Maar ik zou daar persoonlijk in deze markt niet achteraan gaan, maar ja die 10% is dan niet je grootste probleem. Het zou bovendien gewoon verboden moeten worden om te bieden zonder voorbehoud. Het enige wat er mee is bereikt, is dat er een paar verzekeraars/hypotheek adviseurs flink gespekt worden.
Ok had niet goed gelezen maar ik zou wel willen worden gecompenseerd voor evt schade. Hoef er geen geld aan te verdienen maar zie niet in waarom verkopers schade moeten lijden ivm overlijden kopers die bewust geen voorbehouden hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Het zou bovendien gewoon verboden moeten worden om te bieden zonder voorbehoud.
dat lijkt me nogal onwenselijk. Niet iedereen heeft een hypotheek nodig om een huis te kopen he...
Een voorbehoud moet daarom altijd optioneel zijn.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

doodgaan zonder je shit geregeld te hebben, ja dat had je in de hand.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21
Wolly schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:06:
[...]

Als er een financiële voorwaarde is opgenomen vervalt de overeenkomst zodra iemand overlijdt volgens mij.
Nee.

Het enige is dat bij overlijden een financieringsvoorbehoud bijna altijd ingeroepen kan worden omdat er een tekort aan inkomen is.

Maar: dat geldt alleen voor de termijn van het voorbehoud en niet de resterende termijn tot aan passeren. Die periode is typisch even groot.

Als je het overlijdensrisico wilt afdekken dan kun je van tevoren een ORV afsluiten ter hoogte van het potentiële financieringsgat danwel de 10%. (Los van dat sommige pensioenfondsen zeer royale nabestaandenregelingen hebben voor partners).

In de praktijk is het leven nooit zonder risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Chaki schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:39:
[...]

Je kunt een erfenis altijd weigeren
Dat kan, maar als iemand zonder voorbehoud heeft geboden voor 5 ton is het wel zonde van dat geld dan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
[...]

Het zou bovendien gewoon verboden moeten worden om te bieden zonder voorbehoud.
Ik heb een huis gekocht zonder hypotheek. Het geld stond op mijn rekening.

Welk voorbehoud zou er dan moeten zijn?

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:22
[...]

Die zijn er bij geen voorbehoud van finaciering toch helemaal niet altijd bij betrokken? Of begrijp ik je verkeerd.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remc0_
FSSF schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:38:
[...]

Die zijn er bij geen voorbehoud van finaciering toch helemaal niet altijd bij betrokken? Of begrijp ik je verkeerd.
Er zijn er die dan extra diensten leveren zoals checks om te kijken of je in aanmerking komt (en als ze het voor je regelen krijgen ze natuurlijk commissie).

En op de antwoorden, ik betaal cash. Gefeliciteerd dat is netjes, de meeste mensen niet, dus met hypotheken zou het mij inziens wenselijker zijn dat dit niet meer kan. Dit ter bescherming van de kopers, dit zou je kunnen zien als betutteling, maar ja dat is meer een overtuigings kwestie.

(En om niet te ver offtopic te gaan lijkt dit mij genoeg, anders even een draadje maken in het generieke topic.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Remc0_ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:54:
[...]

Er zijn er die dan extra diensten leveren zoals checks om te kijken of je in aanmerking komt (en als ze het voor je regelen krijgen ze natuurlijk commissie).
Wat bedoel je nou? In aanmerking komen voor wat?
En op de antwoorden, ik betaal cash. Gefeliciteerd dat is netjes, de meeste mensen niet, dus met hypotheken zou het mij inziens wenselijker zijn dat dit niet meer kan. Dit ter bescherming van de kopers, dit zou je kunnen zien als betutteling, maar ja dat is meer een overtuigings kwestie.
Het is niet zo zwart wit he. Je kunt ook een klein hypotheekje nemen of geld lenen bij familie.

En je kunt eventueel ook pas later beslissen hoe je het huis gaat betalen. Daarom moet je gewoon een overeenkomst kunnen sluiten zonder een verplicht voorbehoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:58
Nanoniempje schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:32:
Ik ben nieuwsgierig wat jullie hier van denken. Ik heb een bezichtiging gedaan in een woning die ongeveer een maand op funda staat, rondje gemaakt met de makelaar. Hij liet doorschemeren dat er waarschijnlijk wel ruimte tot onderhandeling zou zijn gezien de huidige aanloop. Vraagprijs is 585.000

Twee dagen later een openingsbod uitgebracht, zonder aankoopmakelaar, pak 'm beet 30K onder de vraagprijs. Na twee dagen reactie van de makelaar: verkoper heeft het bod van tafel geveegd, ze willen de vraagprijs en daar valt niet over te onderhandelen. Ze hebben helemaal geen haast om te verkopen. Dus je kunt 585 bieden en dan is het voor jou. Hij vertelde ook nog dat ze eerdaags een nieuwe internetcampagne gingen starten om de woning extra onder de aandacht te brengen.

Dus nu de (niet 100% te beantwoorden) vraag: bluf of niet? Wat denken jullie? Ik denk het wel, maar wil ook m'n kans niet verprutsen want interesse in de woning is er wel..
Je moet voor jezelf beslissen wat het moment/bedrag is dat je wilt weglopen. Het blijft uiteindelijk een spel wat wordt gespeeld. Je kan ook niet voorspelen wat de verkoper gaat doen. Die internetcampagne klinkt gewoon als een bluf drukmiddel richting jou (maar 100% zeker?).

Dus je hebt meerdere opties:
1) 585k bieden en klaar
2) nieuw bod neerleggen met een datum, maar je moet dan bereidt zijn om weg te lopen als ze weer keihard nee zeggen
3) niets doen en over 1-2-3 maanden weer kijken

BTW bij mijn huidige huis bood ik ook 10% onder de vraagprijs en de makelaar vond het veels te laag en verkoper ook. De makelaar bleef maar bellen dat het echt waard is en ik zei nee, je hebt mijn bod. Na 3 maanden werd ik gebeld of ik nog interesse had (verkopers werden toch zenuwachtig toen de datum van hun nieuwe huis dichterbij kwam). Hier was het vooral gezeik met de makelaar, blijft een heel apart ongezellig volk (ik had de verkopende partij meerdere malen direct gesproken).

[ Voor 15% gewijzigd door UTMachine op 26-04-2025 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:11
In de markt om een rijtjeshuis te kopen. Echter tijdens de bezichtiging viel mij op dat de buren best wel hoog het onkruid hadden staan (lees: woekerend grasveld) en de tuinset onder de groene alg zat. Blijkt een ‘gewoon’ gezin te zijn: gezien de fietsen in de voortuin. Bij het kadaster opgevraagd wie er woont: huis blijkt eigendom te zijn van een woningbouwcorporatie. Dus huurders. Deze corporatie focust zich voornamelijk op sociale huur en lagere vrije sector (900-1000 euro per maand). Een ander huis in die straat stond via hun onlangs te huur voor 970 per maand (dus niet sociaal meer)

Dat houdt me enigszins tegen om het huis te kopen, zo’n woningbouw kan er van alles in stoppen….

Zelf altijd gehuurd met de gedachte: niet te veel in je woning investeren, want dat geld gooi je weg. Wat prima is als huurder, maar als koper wil ik toch graag in een buurt wonen waarbij buren in hun woning investeren en daarbij de algehele wijk verbeteren?

Of zoek ik dingen die er niet zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bestseller schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:59:
In de markt om een rijtjeshuis te kopen. Echter tijdens de bezichtiging viel mij op dat de buren best wel hoog het onkruid hadden staan (lees: woekerend grasveld) en de tuinset onder de groene alg zat. Blijkt een ‘gewoon’ gezin te zijn: gezien de fietsen in de voortuin. Bij het kadaster opgevraagd wie er woont: huis blijkt eigendom te zijn van een woningbouwcorporatie. Dus huurders. Deze corporatie focust zich voornamelijk op sociale huur en lagere vrije sector (900-1000 euro per maand). Een ander huis in die straat stond via hun onlangs te huur voor 970 per maand (dus niet sociaal meer)

Dat houdt me enigszins tegen om het huis te kopen, zo’n woningbouw kan er van alles in stoppen….

Zelf altijd gehuurd met de gedachte: niet te veel in je woning investeren, want dat geld gooi je weg. Wat prima is als huurder, maar als koper wil ik toch graag in een buurt wonen waarbij buren in hun woning investeren en daarbij de algehele wijk verbeteren?

Het zijn algemeenheden dat huurders slechter zorgen voor hun huis en omgeving. Dat verschilt enorm. Ook sociaal VS commerciële huur verschilt enorm. (Waarbij commerciële huur ook slechtere buurt kan opleveren)

Als je de woonwijk kent en hij staat je aan: gewoon doen.

Echter de signalen die je al oppikt kunnen ook uitgroeien tot ergernissen die te groot voor je worden en je woongenot aantasten. Denk dan nog even extra na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:47
Get!em schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:27:
[...]

Het zijn algemeenheden dat huurders slechter zorgen voor hun huis en omgeving. Dat verschilt enorm. Ook sociaal VS commerciële huur verschilt enorm. (Waarbij commerciële huur ook slechtere buurt kan opleveren)

Als je de woonwijk kent en hij staat je aan: gewoon doen.

Echter de signalen die je al oppikt kunnen ook uitgroeien tot ergernissen die te groot voor je worden en je woongenot aantasten. Denk dan nog even extra na.
Bovenstaande ben ik het volledig met eens. Je koopt niet enkel een woning maar ook woongenot. Hiervan heeft de buurt, naaste woningen, buren, speeltuinen, etc om je heen ook grote invloed op.

Zo zitten wij exact tussen twee speeltuinen in. (Onderlinge afstand 50 meter). Dus veel spelende kinderen op straat of die van de ene speeltuin naar de andere roepen/schreeuwen.

Inmiddels heeft dit dermate invloed en zijn we ons er aan gaan storen dat we dit jaar gaan verhuizen. Oorzaak ligt bij onszelf, wij storen er ons aan. Die spelende kinderen kunnen er weinig aan doen. Kids be kids eenmaal. ;)

In uw situatie zou ik me nogmaals bezinnen voordat ik een bod zou doen.

Edit: Toen ik dit huis liet bouwen was er nog geen straat, enkel een zandweg. Van twee speeltuinen zo dicht bij elkaar was toen geen sprake. Enkel 1 speeltuin en de andere zou parkeerplaatsen en een groen strook worden. Gaandeweg zijn die plannen aangepast. Ben ook heel blij met de mogelijkheden voor degene die in de buurt wonen en wel kinderen willen/hebben. Wij zijn echter deze locatie inmiddels ontgroeid.

[ Voor 14% gewijzigd door TheKerremenke op 27-04-2025 13:22 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gewoon even aanbellen om kennis te maken? Ik denk dat je er dan achter komt dat het gewoon aardige mensen zijn..

Zelf ook een paar jaar tegenover sociale huur gewoond en we hebben daar heel prettig gewoond. Daarna een appartement gekocht in een statige wijk en daar hadden we wel last van 2 advocaten naast ons , buren aan de andere kant moesten een schuurtje afbreken omdat die 10cm over de erfgrens was geplaatst door vorige bewoners.. Daarna was het afgelopen met de jaarlijkse buurt bbqs.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131

Sociale huur verpaupert sneller

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:28

Crazy D

I think we should take a look.

Het hangt een beetje van de prijs af, maar in de basis zou ik nooit een huis kopen met huur er omheen (en al helemaal geen sociale huur). Ik weet dat het algemeenheden en vooroordelen zijn, maar de kans op schorriemorrie is in een wijk met enkel koopwoningen nou eenmaal kleiner. Net als dat een grote massa-flat naast je straat op zich geen probleem hoeft te zijn, maar de kans op hangjeugd gewoon groter is (simpelweg omdat in die sociale klasse er meer op straat geleefd wordt, en in kleine woningen hebben ze thuis ook niet een plek om te chillen). Ik weet het, opnieuw, vooroordelen en algemeenheden en uiteraard heb je zeker ook de uitzonderingen... Maar mijn advies is vooral lekker verder zoeken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:11
We denken eraan om toch verder te kijken. De kans op aso huurders is nu eenmaal groter dan bij kopers die 400.000+ neerleggen voor een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:27
Bestseller schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:13:
We denken eraan om toch verder te kijken. De kans op aso huurders is nu eenmaal groter dan bij kopers die 400.000+ neerleggen voor een woning.
hmm, ons vorige huis, overzijde straat allemaal sociale huur, geen enkel probleem, onze buren, koop waren erg vervelend, konden het huis net betalen, en moesten meteen een zwembad in de tuin met een lawaaiige pomp, en hun dochters kenden ook alleen het standje sirene.....
22 jaar met plezier daar gewoond, tot zij kwamen.
Dus het hangt er maar net van af.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Workingtitle
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:21
HvdBent schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:52:
[...]

hmm, ons vorige huis, overzijde straat allemaal sociale huur, geen enkel probleem, onze buren, koop waren erg vervelend, konden het huis net betalen, en moesten meteen een zwembad in de tuin met een lawaaiige pomp, en hun dochters kenden ook alleen het standje sirene.....
22 jaar met plezier daar gewoond, tot zij kwamen.
Dus het hangt er maar net van af.
Hé. Dit moeten wij zijn. Grappig om het verhaal van jouw kant zo te lezen op internet. Of is dit toeval? Je vergeet er bij te vertellen dat je snachts in ons zwembad zat te schijten en de konijn van onze dochter hebt ontvoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:48
Bestseller schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:13:
Als je er geen goed gevoel bij heb niet doen.Wat buren betreft je moet er ook een beetje geluk mee hebben of het koop of huur is
Workingtitle schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:04:
[...]

en de konijn van onze dochter hebt ontvoerd.
Was dat rond de kerst?

[ Voor 20% gewijzigd door bie100 op 28-04-2025 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:27
Workingtitle schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:04:
[...]

Hé. Dit moeten wij zijn. Grappig om het verhaal van jouw kant zo te lezen op internet. Of is dit toeval? Je vergeet er bij te vertellen dat je snachts in ons zwembad zat te schijten en de konijn van onze dochter hebt ontvoerd.
Dat zou ik nooit doen :+ , hoewel een konijn best lekker is, maar dan heb ik liever een wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:52
Woning "op een steenworp afstand van het station". Vriend het is een kilometer hemelsbreed, maar goed makelaars hebben natuurlijk allemaal een olympische medaille steenwerpen.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:28
@GreatDictator Je neemt het letterlijk? De uitspraak "op (een) steenworp afstand" is doorgaans figuurlijk bedoeld en betekent dan dat het dichtbij is. Een afstand van 1km vanaf een woonlocatie wordt doorgaans wel als dichtbij gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novari131
bazzemans schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:24:
@GreatDictator Je neemt het letterlijk? De uitspraak "op (een) steenworp afstand" is doorgaans figuurlijk bedoeld en betekent dan dat het dichtbij is. Een afstand van 1km vanaf een woonlocatie wordt doorgaans wel als dichtbij gezien.
Ik vind 1km en een steenworp wel een stretch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:08
bazzemans schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:24:
Sowieso is een station/spoor op letterlijk een steenworp afstand niet echt een pluspunt voor de meeste mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Novari131 schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:26:
[...]

Tja. Of iets dichtbij is, is sowieso relatief. Wij woonden (vorige woning) op iets meer dan 1km van het station. Dat vonden wij dichtbij en zouden het "op steenworp afstand" noemen. In 15 min. gingen we lopend met onze koffers (backpacks) naar het station, om van daaruit naar Schiphol te gaan. Zelfs het stadscentrum, net iets verder, zouden we "op steenworp afstand" noemen.

Hoe dan ook, in de woningmarkt wordt alles binnen een straal van 1km afstand hemelsbreed m.i. wel gezien als dichtbij (en kwalificeert dus voor "op steenworp afstand").

Edit: en dan nog neemt degene waarop ik reageer het letterlijk en dat werkt natuurlijk niet zo :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door bazzemans op 28-04-2025 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
bazzemans schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:34:
[...]

Tja. Of iets dichtbij is, is sowieso relatief. Wij woonden (vorige woning) op iets meer dan 1km van het station. Dat vonden wij dichtbij en zouden het "op steenworp afstand" noemen. In 15 min. gingen we lopend met onze koffers (backpacks) naar het station, om van daaruit naar Schiphol te gaan. Zelfs het stadscentrum, net iets verder, zouden we "op steenworp afstand" noemen.

Hoe dan ook, in de woningmarkt wordt alles binnen een straal van 1km afstand hemelsbreed m.i. wel gezien als dichtbij (en kwalificeert dus voor "op steenworp afstand").

Edit: en dan nog neemt degene waarop ik reageer het letterlijk en dat werkt natuurlijk niet zo :Y)
Ik vind 15 mins lopen geen steenworp, dan denk ik eerder aan max 1-3 mins, met loopafstand 3-5, en dichtbij 5-15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Novari131 schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:37:
[...]

Ik vind 15 mins lopen geen steenworp, dan denk ik eerder aan max 1-3 mins, met loopafstand 3-5, en dichtbij 5-15.
As said: het is dus relatief en daarmee per persoon verschillend. Laat onverlet dat ik ervaar (op basis van wat ik gezien en gelezen heb in verkoopadvertenties) dat 1km hemelsbreed in de markt doorgaans als dichtbij (en dus "op steenworp afstand" wordt gehanteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
bazzemans schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:39:
[...]

As said: het is dus relatief en daarmee per persoon verschillend. Laat onverlet dat ik ervaar (op basis van wat ik gezien en gelezen heb in verkoopadvertenties) dat 1km hemelsbreed in de markt doorgaans als dichtbij (en dus "op steenworp afstand" wordt gehanteerd.
Het zou objectief en niet subjectief moeten zijn. Dat gegoochel met woorden is misleidend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Ik woonde ooit op 15 min loopafstand van een station. Deed dat op de fiets (dus 5 min). Bij het station was een (gratis) parkeergarage. Die was voor 80%* gevuld met auto's van forenzen uit de wijk die nog dichter bij het station lag en dus op <10min lopen zaten, maar dan toch de auto kozen voor dat stukje. Iedereen heeft dus een ander beleving bij welke afstand comfortabel is.
Dat werd dus ook uitgedrukt in de prijs van de woningen. De twee onder 1 kappers, die tegen het spoor aan stonden (Bouwjaar 2012-2016), hebben dit voorjaar vraagprijzen van 9ton+ en de vrijstaande op letterlijke steenworp gaan voor 1,1M+. (de nieuwbouw VON op 200meter van het station staat nu voor 1,2M! wel VON) Wel elke 5 minuten een trein langs je tuin.....

*de 80% kwam uit gemeentelijke verkeerstelling aan de poort van de parkeergarage, en nee, mensen lieten daar hun auto niet graag snachts staan, want hangjeugd en vernielingen...

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 28-04-2025 12:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
bazzemans schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:39:
[...]

Lijkt me niet verstandig om makelaars als maatstaf voor algemeen aanvaard taalgebruik te gebruiken.

Dan woont half Nederland namelijk ineens in een stadsvilla (rijtjeshuis) met weids uitzicht (de brandgang achter je huis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Novari131 schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:40:
[...]

Het zou objectief en niet subjectief moeten zijn. Dat gegoochel met woorden is misleidend
Tja kan, dan worden het vrij saaie verkoopberichten. Alles wat dan ook maar enigszins subjectief is moet je er dan namelijk uithalen. Er zijn nogal veel onderdelen van de jacht op een woning die subjectief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
jeroenkb schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:47:
[...]

Lijkt me niet verstandig om makelaars als maatstaf voor algemeen aanvaard taalgebruik te gebruiken.

Dan woont half Nederland namelijk ineens in een stadsvilla (rijtjeshuis) met weids uitzicht (de brandgang achter je huis)
Volgens mij is dat ook niet wat ik doe. Ik geef aan dat "op steenworp afstand" niet letterlijk genomen moet worden maar niet meer betekent dan "dichtbij". Vervolgens is "dichtbij" een relatief begrip en constateer ik dat in advertenties voor de verkoop van woningen een straal van 1km voor voorzieningen doorgaans als "dichtbij" wordt gehanteerd. Of dat aanvaardbaar taalgebruik is, kan je uiteraard over discussiëren.

Maar goed, ik sloeg vooral aan op het letterlijk nemen van een figuurlijke uitspraak. Of iets daadwerkelijk dichtbij is, is simpelweg een kwestie van interpretatie en persoonlijke voorkeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]
Subjectief inderdaad.

Ik zeg altijd: ik woon vlakbij een mooi park! Nou ja, het is 20 minuten lopen tot de 1e grasspriet. In mijn tempo, anders 30. Uur lopen is voor sommigen een wereldreis 😅

Mensen zeggen ook: jij hebt geen winkels in de buurt. Euh? Gecheckt op Google Maps: Lidl 500 meter, Plus 750 meter. Als je het zo bekijkt, is van en naar de Plus 1,5 km. Dat klinkt ver weg, maar voelt voor mij als een steenworp afstand.

Makelaars maken het mooier dan het is. Maar op Funda staan toch kaartjes, waarop aangegeven staat waar scholen, supermarkten en ov zijn? En voor een bezichtiging ga je toch de buurt verkennen?

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• vidasci
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:46
vidasci schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:30:
[...]

Klopt helemaal! Er wordt een inschatting gemaakt wat de verwachte vraagprijs zou zijn als de woning nu op de markt zou komen. Aangezien er (zeker in de randstad) veel overboden wordt is de verwachting dus ook dat deze inschatting vaak onder de uiteindelijke verkoopprijs zal zitten.

Verder goed om te weten voor gebruikers van woningstats: Ik ben druk bezig met een uitbreiding van het model waarmee voor woningen die te koop staan ook de verwachte verkoopprijs ingeschat kan worden. Dit model gaat o.a. rekening houden met:
  • Positie in de markt (hoog/laag)
  • De staat van de woning
  • Over / onderbiedingstrends aan de hand van regio en woningtype
  • Tijd op de markt
  • Eventuele prijsverlagingen
Als het mee zit hoop ik het in de loop van de maand toe te kunnen voegen zodat ermee getest kan worden. Zodra het live staat zal ik hier even delen!
Update: verwachte verkoopprijs
Ik heb een nieuwe tool toegevoegd aan woningstats waarmee een inschatting van de verwachte verkoopprijs gemaakt kan worden. De tool staat nu live op woningstats.nl/verwachte-verkoopprijs!

De bestaande waardeschatting is een inschatting van de vraagprijs als de woning nu op de markt gezet zou worden. Er wordt dus geen rekening gehouden met onder-/overbieden. Aangezien overbieden is steeds meer de norm is zijn inschattingen gevoelsmatig vaak aan de lage kant. Omdat er ook behoefte is aan een schatting van de realistische verkoopprijs heb ik deze nieuwe tool toegevoegd. Het is een uitbreiding van het bestaande model en baseert de schatting o.a. ook op:
  • Positie in de markt
  • Regionale trends in (over)bieden
  • Inschatting van de staat van de woning
  • Overige m² (zoals garages, bergruimte en gebouwgebonden buitenruimte)
  • Tijd op de markt
Omdat (veel van) deze kenmerken enkel beschikbaar zijn voor woningen die te koop staan, kan de verkoopprijs alleen geschat worden voor actueel aanbod. Het is dus ook geen vervanging voor het bestaande model, maar een aanvulling specifiek voor woningen die nu te koop staan.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

woningstats.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:10
vidasci schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:36:
[...]
Update: verwachte verkoopprijs
Ik heb een nieuwe tool toegevoegd aan woningstats waarmee een inschatting van de verwachte verkoopprijs gemaakt kan worden. De tool staat nu live op woningstats.nl/verwachte-verkoopprijs!

De bestaande waardeschatting is een inschatting van de vraagprijs als de woning nu op de markt gezet zou worden. Er wordt dus geen rekening gehouden met onder-/overbieden. Aangezien overbieden is steeds meer de norm is zijn inschattingen gevoelsmatig vaak aan de lage kant. Omdat er ook behoefte is aan een schatting van de realistische verkoopprijs heb ik deze nieuwe tool toegevoegd. Het is een uitbreiding van het bestaande model en baseert de schatting o.a. ook op:
  • Positie in de markt
  • Regionale trends in (over)bieden
  • Inschatting van de staat van de woning
  • Overige m² (zoals garages, bergruimte en gebouwgebonden buitenruimte)
  • Tijd op de markt
Omdat (veel van) deze kenmerken enkel beschikbaar zijn voor woningen die te koop staan, kan de verkoopprijs alleen geschat worden voor actueel aanbod. Het is dus ook geen vervanging voor het bestaande model, maar een aanvulling specifiek voor woningen die nu te koop staan.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
Ziet er netjes uit, alleen ik kan mijn huis niet vinden :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DennusF schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:46:
[...]

Ziet er netjes uit, alleen ik kan mijn huis niet vinden :-)
Alleen de huizen die op Funda staan kun je opzoeken blijkbaar.

Is dat een bewuste keuze @vidasci ?

Ik snap namelijk jouw redenatie prima.
Maar zou je, zoals je dat hebt gedaan voor verwachte vraagprijs, niet ook met een beperkte set aan parameters kunnen doen (waaronder dus basale BAG gegevens en de bij de vraagprijs al gebruikte methode van eerdere vraagprijzen in de buurt).

[ Voor 50% gewijzigd door Get!em op 29-04-2025 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:02:
[...]

[...]

Maar zou je, zoals je dat hebt gedaan voor verwachte vraagprijs, niet ook met een beperkte set aan parameters kunnen doen (waaronder dus basale BAG gegevens en de bij de vraagprijs al gebruikte methode van eerdere vraagprijzen in de buurt).
Is volgens mij nieuwe toevoeging.

Boven in de band kun je ook kiezen voor Woningwaarde en dan je eigen woning opzoeken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67c5OLCFIrjjN-eVS58GuOb0gO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZVKiqwsG8vQETfUid06a520.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door jeroenkb op 29-04-2025 16:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vidasci
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:46
Get!em schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:02:
[...]

[...]

Het klopt dat de verwachte verkoopprijs alleen voor woningen die te koop staan beschikbaar is. Om deze inschatting zo realistisch mogelijk te maken heb ik ervoor gekozen om extra data-elementen te gebruiken die alleen voor woningen die te koop staan beschikbaar zijn. @DennusF Vermoedelijk staat jouw woning niet te koop / is deze al verkocht?

Goede suggestie trouwens! Ik ben inderdaad van plan om een het stuk onder/overbieden toe te gaan voegen aan het verwachte vraagprijsmodel zodat ook voor woningen die niet te koop staan een inschatting van de verkoopprijs gemaakt kan worden. Aangezien dit dan op iets minder data gebaseerd is zal dat naar alle waarschijnlijkheid een range worden in plaats van één bedrag (net als bij de vraagprijs). Er komt nog wel wat ontwikkel- en testwerk bij kijken maar ik neem hem mee in de verdere ontwikkeling!

woningstats.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:10
vidasci schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:28:
[...]

Het klopt dat de verwachte verkoopprijs alleen voor woningen die te koop staan beschikbaar is. Om deze inschatting zo realistisch mogelijk te maken heb ik ervoor gekozen om extra data-elementen te gebruiken die alleen voor woningen die te koop staan beschikbaar zijn. @DennusF Vermoedelijk staat jouw woning niet te koop / is deze al verkocht?

Goede suggestie trouwens! Ik ben inderdaad van plan om een het stuk onder/overbieden toe te gaan voegen aan het verwachte vraagprijsmodel zodat ook voor woningen die niet te koop staan een inschatting van de verkoopprijs gemaakt kan worden. Aangezien dit dan op iets minder data gebaseerd is zal dat naar alle waarschijnlijkheid een range worden in plaats van één bedrag (net als bij de vraagprijs). Er komt nog wel wat ontwikkel- en testwerk bij kijken maar ik neem hem mee in de verdere ontwikkeling!
Verkocht onder voorbehoud :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-06 17:15
Novari131 schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:26:
[...]

Volgens onzetaal ligt zelfs Zeist op een steenworp afstand van Utrecht
https://onzetaal.nl/taall...t%20niet%20ver%20weg%20is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:18
Wat een gedoe is een huis kopen!

Ik ga samenwonen met mijn vriendin. We hadden vooraf al een gesprek gehad met een adviseur en familie, bod gedaan op een huis, is geaccepteerd en dan moet je dus alles gaan regelen.

Maar wat een ellende! Elke keer wil de bank weer een extra document hebben.
We nemen mijn huidige hypotheek mee, daarmee financieren we 1/3 van de nieuwe woning. De rest komt uit overwaarde, schenking en een familie hypotheek.

Maar juist de bank, waar ik dus al een hypotheek heb, wil elke keer wat nieuws. Nu willen ze zelfs een afschrift van het spaarsaldo van diegene van wie wij de gift krijgen. We hebben uiteraard al een schenkingsverklaring en de gift is al overgemaakt naar de notaris.

Hou gewoon op! Alle formulieren zijn getekend, de hypotheek loopt al een paar jaar.... Zo moeilijk zou het niet moeten zijn!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:36
Bouke-p schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:05:

Ik ga samenwonen met mijn vriendin. We hadden vooraf al een gesprek gehad met een adviseur en familie, bod gedaan op een huis, is geaccepteerd en dan moet je dus alles gaan regelen.

We nemen mijn huidige hypotheek mee, daarmee financieren we 1/3 van de nieuwe woning. De rest komt uit overwaarde, schenking en een familie hypotheek.

Maar juist de bank, waar ik dus al een hypotheek heb, wil elke keer wat nieuws. Nu willen ze zelfs een afschrift van het spaarsaldo van diegene van wie wij de gift krijgen. We hebben uiteraard al een schenkingsverklaring en de gift is al overgemaakt naar de notaris.

Hou gewoon op! Alle formulieren zijn getekend, de hypotheek loopt al een paar jaar.... Zo moeilijk zou het niet moeten zijn!
Bank is dat verplicht om te achterhalen dat ze niet meewerken aan witwassen. Daarnaast willen ze zeker weten dat het onderpant wel van jullie wordt en dus dat het geld gebruikt kan worden. Een goede adviseur had dit in een keer duidelijk gehad en aangegeven dat je deze bewijzen moet aanleveren. Kortom zou bij je adviseur klagen niet je bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
perspectivebass schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:34:
[...]

Bank is dat verplicht om te achterhalen dat ze niet meewerken aan witwassen. Daarnaast willen ze zeker weten dat het onderpant wel van jullie wordt en dus dat het geld gebruikt kan worden. Een goede adviseur had dit in een keer duidelijk gehad en aangegeven dat je deze bewijzen moet aanleveren. Kortom zou bij je adviseur klagen niet je bank.
Daarvoor hebben we een schenkingsverklaring ingevuld, dat zou voldoende moeten zijn. Het geld is ook al bij de notaris.
Ik zie niet in wat je bewijst door nu nog een banksaldo te laten zien van de gever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:23
Bouke-p schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:44:
[...]

Daarvoor hebben we een schenkingsverklaring ingevuld, dat zou voldoende moeten zijn. Het geld is ook al bij de notaris.
Ik zie niet in wat je bewijst door nu nog een banksaldo te laten zien van de gever.
Moest ik jaren geleden ook gewoon doen, blijft kwestie van vinkjes blijven zetten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[...]

Het geld is ook al bij de notaris.
Die zal ook nog wel wat vragen gaan stellen.

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:36
[...]

Bank wil ook herkomst van geld weten en daarmee is schenkverklaring dus niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

I know: en daar komen ze dan last-minute mee!
Hypotheek afgesloten in 2019: laatste adres in het buitenland? 40 jaar geleden. De straatnaam wist ik nog! Doel: BKR check of je schulden had, oké.
Echtscheidingsconvenant: 17 jaar oud, graag kopie vandaag nog.
Vier jaar later, zelfde bank: laatste adres in het buitenland? Hetzelfde als 2 jaar geleden! En hoe kun je met terugwerkende kracht schulden maken in het buitenland? Denk je dat alles klaar is, leun je achterover: kopie echtscheidingsconvenant NU!
Maar dat ligt ook aan je financieel adviseur. Ik ben weer op zoek naar een woning en heb een vrijblijvend adviesgesprek gehad. Alle papieren netjes aangeleverd. Zegt hij: straks zal de bank waarschijnlijk ook een kopie van het echtscheidingsconvenant willen. Dat had de vorige adviseur mij dus ook 3 maanden eerder kunnen vertellen!

[ Voor 4% gewijzigd door Chaki op 30-04-2025 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

Dat snap ik ook niet. Ik heb een schenking gedaan aan mijn dochter. Schenkingsverklaring zelf opgesteld. Geld overgemaakt, klaar! Dat ze een kopie van de overschrijving willen, snap ik nog. Maar van mijn banksaldo? Is dat niet in strijd met de privacywetgeving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-06 11:14
Chaki schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:35:
[...]

Dat snap ik ook niet. Ik heb een schenking gedaan aan mijn dochter. Schenkingsverklaring zelf opgesteld. Geld overgemaakt, klaar! Dat ze een kopie van de overschrijving willen, snap ik nog. Maar van mijn banksaldo? Is dat niet in strijd met de privacywetgeving?
Met die zelf opgestelde schenkingsverklaring zeg je: Ik geef een smak geld weg. De bank heeft een verplichting (en de notaris dadelijk ook) om te voorkomen dat er geld wordt wit gewassen.
Dus ze controleren graag waar die smak geld vandaan is gekomen. "Bij mij" is daarin (helaas) niet afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Dat valt nog wel mee.
Ik moet van al mijn bank en bekeggingsrekening (dat zijn er 5 in totaal) alle afschrijvingen van de laatste 3 maanden laten zien en ook een jaaropgaaf van al deze rekeningen. Bovendien moet ik zelf een document opstellen waarin ik aangeef waar het geld voor de woning vandaan komt. Dus aangeven dat ik in oktober aandelen heb verkocht, dat het vervolgens op een deposito staat en waar eht nu is.

En het ergste is, straks bij de notaris gaan ze dat ook weer vragen, heb het vragenformulier al ontvangen.
En ook de verkoopmakelaar begon er over.

Elke partij in het proces doet een uitgebreide witwascontrole. Erg vermoeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
GoTHaan schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:56:
[...]

Met die zelf opgestelde schenkingsverklaring zeg je: Ik geef een smak geld weg. De bank heeft een verplichting (en de notaris dadelijk ook) om te voorkomen dat er geld wordt wit gewassen.
Dus ze controleren graag waar die smak geld vandaan is gekomen. "Bij mij" is daarin (helaas) niet afdoende.
Ik ben bekend met de Verklaring Herkomst Eigen Middelen: een schenkingsverklaring en een bankafschrift. Geen opgave van mijn spaarsaldo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
De notaris heeft inderdaad een mooi document gestuurd waarin vanalles aangeleverd moet worden en dat is uiteraard prima.
Het gaat mij er op dat een bank waar ik al een hypotheek heb en waaarvan we dachten dat we alles al hadden aangeleverd nu opeens met nog meer vragen komt.
Daarnaast heeft deze bank niks te maken met de schenking en hoeven ze dus ook geen herkomst vast te stellen.

En dan hebben we dit aangeleverd, maar dan is het maar weer afwachten of het dan voldoende is en waar ze dan weer mee komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Bouke-p schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:38:

Daarnaast heeft deze bank niks te maken met de schenking en hoeven ze dus ook geen herkomst vast te stellen.
.
Jawel Dat zijn ze dus wettelijk verplicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:52
Bouke-p schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:38:
Als de schenking onderdeel is van de totale financiering heeft de bank wel belang bij kennis over de herkomst. Want stel die is dubieus en mag om welke reden dan ook niet meetellen, dan kan ook die bank er last van krijgen. Bijvoorbeeld omdat je huis opnieuw moet worden verkocht of zelfs geveild. Allemaal risico’s die de bank wil vermijden en daarom dus dat onderzoek. Vind ik ook ver gaan, daar niet van, maar dat is hoe overheid - via de banken - witwassen wil tegengaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Laatst online: 23:24

Laguna

Connaisseur

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:17:
[...]

Dat valt nog wel mee.
Ik moet van al mijn bank en bekeggingsrekening (dat zijn er 5 in totaal) alle afschrijvingen van de laatste 3 maanden laten zien en ook een jaaropgaaf van al deze rekeningen. Bovendien moet ik zelf een document opstellen waarin ik aangeef waar het geld voor de woning vandaan komt. Dus aangeven dat ik in oktober aandelen heb verkocht, dat het vervolgens op een deposito staat en waar eht nu is.

En het ergste is, straks bij de notaris gaan ze dat ook weer vragen, heb het vragenformulier al ontvangen.
En ook de verkoopmakelaar begon er over.

Elke partij in het proces doet een uitgebreide witwascontrole. Erg vermoeiend.
De vragen van de verkoopmakelaar kan je negeren, er is geen consequentie als je die niet beantwoord.

Scheelt weer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 15:28

Crazy D

I think we should take a look.

Chaki schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:28:
[...]

Ik ben bekend met de Verklaring Herkomst Eigen Middelen: een schenkingsverklaring en een bankafschrift. Geen opgave van mijn spaarsaldo.
1e hit op google, notaris vraagt niet alleen om de bankafschriften om aan te tonen hoe het saldo is opgebouwd maar ook meest recente jaaropgave:

https://www.attens.nl/-/m...n-attens-januari-2024.pdf

Wat volgens mij het meest vervelende is, is dat "iemand" had moeten aangeven dat deze papieren nodig zijn zodat je dit had kunnen voorbereiden. Je financieel adviseur denk ik.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
Toke_gt schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:05:
[...]

Als de schenking onderdeel is van de totale financiering heeft de bank wel belang bij kennis over de herkomst. Want stel die is dubieus en mag om welke reden dan ook niet meetellen, dan kan ook die bank er last van krijgen. Bijvoorbeeld omdat je huis opnieuw moet worden verkocht of zelfs geveild. Allemaal risico’s die de bank wil vermijden en daarom dus dat onderzoek. Vind ik ook ver gaan, daar niet van, maar dat is hoe overheid - via de banken - witwassen wil tegengaan.
Mee eens dat de bank best wel wat meer over de herkomst van het geld mag weten. Maar als ze die informatie aan hun klant vragen, zou die dus informatie aan familie moeten vragen. Heel leuk dat die oom/tante 50k willen uitlenen, maar misschien vinden die het dan weer niet leuk dat ze daarbij moeten vertellen dat ze 1.5mln op hun spaarrekening hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Pat911 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:03:
[...]

Mee eens dat de bank best wel wat meer over de herkomst van het geld mag weten. Maar als ze die informatie aan hun klant vragen, zou die dus informatie aan familie moeten vragen. Heel leuk dat die oom/tante 50k willen uitlenen, maar misschien vinden die het dan weer niet leuk dat ze daarbij moeten vertellen dat ze 1.5mln op hun spaarrekening hebben staan.
Als ze dat niet leuk vinden moeten ze geen geld aan familie uitlenen. De wetgeving is streng en de banken zijn als de dood voor hoge boetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Wolly schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:16:
[...]

Als ze dat niet leuk vinden moeten ze geen geld aan familie uitlenen. De wetgeving is streng en de banken zijn als de dood voor hoge boetes.
Ik bedoel eerder dat de bank zelf rechtstreeks contact met de collega-geldschieter zou moeten opnemen. Maar als de gift is aangegeven en notarieel vastgelegd, zijn er al meer controlepunten waar eventuele witwaspraktijken kunnen worden geconstateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Pat911 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:26:
[...]

Ik bedoel eerder dat de bank zelf rechtstreeks contact met de collega-geldschieter zou moeten opnemen.
[...]
Maar als de gift is aangegeven en notarieel vastgelegd, zijn er al meer controlepunten waar eventuele witwaspraktijken kunnen worden geconstateerd.
Elke dienstverlener (notaris,bank, makelaar) heeft zijn eigen plichten, dat voorkomt (denk ik) dat een frauduleuze partij ervoor zorgt dat zwart geld wordt witgewassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Toch was het 2 jaar geleden genoeg om de schenkverklaringen te laten zien. Ik moest per slot van rekening aantonen hoe ik aan het geld kwam. De schenkers waren verder geen partij in het geheel.

Sowieso stel dat zij hun geld weer via schenkingen hadden gehad, en die daarvoor ook. Hoever terug zou dat dan moeten worden gecontroleerd?
Voor zover ik weet gaat het echt alleen om dat jij kunt verklaren waar je geld vandaan komt.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:08
Wolly schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:03:
[...]

Elke dienstverlener (notaris,bank, makelaar) heeft zijn eigen plichten, dat voorkomt (denk ik) dat een frauduleuze partij ervoor zorgt dat zwart geld wordt witgewassen.
En je wil erop kunnen vertrouwen dat je bank jouw bankzaken niet met externe partijen deelt.
Die hoepeltjes waar je doorheen moet springen zijn er ook om je te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:08:
Toch was het 2 jaar geleden genoeg om de schenkverklaringen te laten zien. Ik moest per slot van rekening aantonen hoe ik aan het geld kwam. De schenkers waren verder geen partij in het geheel.

Sowieso stel dat zij hun geld weer via schenkingen hadden gehad, en die daarvoor ook. Hoever terug zou dat dan moeten worden gecontroleerd?
Voor zover ik weet gaat het echt alleen om dat jij kunt verklaren waar je geld vandaan komt.
Na 100-en miljoenen aan boetes zijn de banken zich wat verantwoordelijker gaan gedragen.
Alle grote Nederlandse banken hebben in het verleden fouten gemaakt met de controle op witwassen. Bij ING en ABN Amro leidden fouten tot een onderzoek van het Openbaar Ministerie. ING trof een schikking van 775 miljoen euro vanwege gebrekkige controle op witwassen. ABN Amro trof een schikking voor 480 miljoen euro.
https://nos.nl/l/2416585

Daarnaast zijn de onderzoeken bij elke klant verschillend, het kan zijn dat ze je het hemd van het lijf vragen of genoegen nemen met minder.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 01-05-2025 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
ArthurMorgan schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:08:

Ben het ermee eens dat het doorslaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Pat911 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:03:
[...]

Dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Wolly schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:16:
[...]

Na 100-en miljoenen aan boetes zijn de banken zich wat verantwoordelijker gaan gedragen.

[...]

https://nos.nl/l/2416585

Daarnaast zijn de onderzoeken bij elke klant verschillend, het kan zijn dat ze je het hemd van het lijf vragen of genoegen nemen met minder.
Dat ging over enorme bedragen via obscure brievenbusfirmas die gelieerd waren aan oligarchen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:17
Ik was eigenlijk niet specifiek op zoek aangezien ik niet goedkoper kan wonen dan dat ik nu doe en me dat al jaren tot op zekere hoogte bevalt. Zo af en toe keek ik echter wel eens op Funda uit nieuwsgierigheid, zo ook in de week voor Pasen en kwam ik een woning tegen die mij wel aansprak en alle vakjes aanvinkte.

Op goede vrijdag (18 april) de woning bezichtigd, die stond toen al enkele weken te koop en ik zag het wel zitten. Vraagprijs was echter te hoog, anders was deze ook al lang onder bod geweest. Dus snel een vrijblijvend gesprek geregeld met mijn huidige hypotheekverstrekker voor de dinsdag na Pasen.

Na afwegen wat de reële waarde zou zijn, wilde ik die donderdag aan het einde van de middag een bod doen. Toen kreeg ik te horen dat men in onderhandeling was en verwachte met elkaar uit te komen.
Heb ik even 2 uur over nagedacht en besloten brutaal te zijn door de makelaar te appen dat als men er niet met elkaar uitkwam, wat ik bereid was te betalen en tegen welke voorwaarden (geen voorbehoud van financiering).
Volgende ochtend om 9 uur kreeg ik een app terug dat hij zijn best ging doen en aan het begin van de middag werd ik gebeld dat mijn bod akkoord was.

Uiteindelijk heb ik de woning zelfs nog onder de vraagprijs gekocht, al heb ik er wel meer voor betaald dan het eigenlijk waard is. Men zat veel te hoog in de boom. Maar op het groter geheel is dat tientjes werk in de maand en een dergelijke combinatie in mijn regio komt zelden voor. Als ik 3-5 jaar langer had moeten zoeken was ik het geld ook kwijt geweest.

Nu druk met alles aan het rond maken, maar dat loopt voorspoedig en komt ongetwijfeld allemaal goed.

Mijn appartement staat sinds vandaag op Funda en de eerste bezichtigingen zijn al gepland. Ik vind verkopen eigenlijk nog spannender dan kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000

Nicap

Tsssk....

Vraagje m.b.t. bouwdepot. We zijn bezig met een nieuwbouwproject en zitten nu met een bouwdepot.
De rente over restant van het bouwdepot is gelijk aan de rente die je betaald. Nou las ik in de voorwaarden dat je ook een factuur kan declareren uit je bouwdepot. Dus je schiet hem voor en gaat deze later terugstorten naar je eigen rekening.
Nou hebben we wel een buffer om wat voor te schieten en wil graag weten of ik niets mis.

De huidige spaarrente is 1,5% en de rente van het bouwdepot 3,85%. Dan is mijn aanname toch correct om zo lang mogelijk voor te schieten om meer rendement te krijgen?
Bouwdepot rente is wel aftrekbaar, dus het is niet zo dat 3,85%-1,5% = 2,35%extra rendement.

Even buiten beschouwing latend dat ik dat spaargeld ook elders kan stallen voor eventueel meer dan die 1,5%, maar daar gaat het nu even niet om. Dat geld is sowieso nodig om op korte termijn beschikbaar te houden.
En dat kan prima met terugboeken uit het bouwdepot.

[ Voor 4% gewijzigd door Nicap op 02-05-2025 15:16 ]

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
Update: helaas op de vorige woning ruim 25k overboden.

We hebben net een bezichtiging gehad bij een leuk appartement. We moeten begin volgende week een bod doen.

Deze is heel laag in de markt gezet, omdat de verkopers enorm haast hebben met verkoop (ze hebben het geld in juni nodig voor de bank/nieuwe huis). Verkoopmakelaar gaf aan: ze zijn bereid fors minder te krijgen zolang er zekerheid is.

De verkoopmakelaar zei: je hebt dan tot ~10 juni om je hypotheek te regelen, want sleuteloverdracht is half juni. Dat is dus een maand ongeveer vanaf 'winnen'.

We hebben het ‘voordeel’ dat we enorm flexibel zijn qua voorwaarden. (150k eigen vermogen spaargeld, huur appartement). We hebben een eerste kennismakingsgesprek gehad bij twee hypotheekadviseurs. Die zeiden dat alles er netjes uit zag qua documentatie. Het is nu net voor het weekend dus slechte timing omdat we het niet meer kunnen bespreken. En maandag is bevrijdingsdag.

We willen bieden zonder voorwaarden van financiering omdat we het appartement dan voor een hele goede deal kunnen krijgen. Op papier zou dit moeten kunnen, waardoor we het voor een enorm goede deal kunnen krijgen. Is dit realistisch en prima, of enorm riskant?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NeuralNexus schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:36:
We willen bieden zonder voorwaarden van financiering omdat we het appartement dan voor een hele goede deal kunnen krijgen. Op papier zou dit moeten kunnen, waardoor we het voor een enorm goede deal kunnen krijgen. Is dit realistisch en prima, of enorm riskant?
Wat bij mijn wantrouwen op zou roepen is dat ze het wel heel erg aantrekkelijk voor je proberen te maken, de standaard verkooptactiek. Bouwkundige keuring zou ik dan zeker laten doen, en ook wat verder onderzoek waarom ze zo'n haast hebben.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
gambieter schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:53:
[...]

Wat bij mijn wantrouwen op zou roepen is dat ze het wel heel erg aantrekkelijk voor je proberen te maken, de standaard verkooptactiek. Bouwkundige keuring zou ik dan zeker laten doen, en ook wat verder onderzoek waarom ze zo'n haast hebben.
Het appartement is relatief nieuw en in zeer goede staat. Daar maak ik me geen zorgen over. Het is vooral omdat ze vrij snel een gigantische kluswoning hebben gekocht, waar geld voor nodig is voor de bank

Ondanks ik vrij cynisch ben over makelaars zie ik weinig reden waarom dit niet waar zou zijn. Of misschien ben ik te naïef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NeuralNexus schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:19:
Het appartement is relatief nieuw en in zeer goede staat. Daar maak ik me geen zorgen over. Het is vooral omdat ze vrij snel een gigantische kluswoning hebben gekocht, waar geld voor nodig is voor de bank

Ondanks ik vrij cynisch ben over makelaars zie ik weinig reden waarom dit niet waar zou zijn. Of misschien ben ik te naïef.
Kan goed, hoor. Ik zou alleen zorgen dat je goed beslagen ten ijs komt en je niet alleen laat verblinden door de gouden bergen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
NeuralNexus schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:36:
Update: helaas op de vorige woning ruim 25k overboden.

We hebben net een bezichtiging gehad bij een leuk appartement. We moeten begin volgende week een bod doen.

Deze is heel laag in de markt gezet, omdat de verkopers enorm haast hebben met verkoop (ze hebben het geld in juni nodig voor de bank/nieuwe huis). Verkoopmakelaar gaf aan: ze zijn bereid fors minder te krijgen zolang er zekerheid is.

De verkoopmakelaar zei: je hebt dan tot ~10 juni om je hypotheek te regelen, want sleuteloverdracht is half juni. Dat is dus een maand ongeveer vanaf 'winnen'.

We hebben het ‘voordeel’ dat we enorm flexibel zijn qua voorwaarden. (150k eigen vermogen spaargeld, huur appartement). We hebben een eerste kennismakingsgesprek gehad bij twee hypotheekadviseurs. Die zeiden dat alles er netjes uit zag qua documentatie. Het is nu net voor het weekend dus slechte timing omdat we het niet meer kunnen bespreken. En maandag is bevrijdingsdag.

Ik deel het wantrouwen van @gambieter
Ik vind dat er abnormaal veel druk op de ketel gezet wordt.
Als je als datum van overdracht in het voorlopig koopcontract stelt "15 juni of zoveel eerder als mogelijk is" en je legt hetzelfde bod op tafel onder voorbehoud van 1/4 van de koopsom zullen ze dat niet accepteren? Gaan ze ervan uit dat ze makkelijk een andere koper kunnen vinden die een hoger bod doet zonder voorbehoud van financiering en asap een overdracht wil? Keep on dreaming!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeuralNexus
Chaki schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:44:
[...]

Ik deel het wantrouwen van @gambieter
Ik vind dat er abnormaal veel druk op de ketel gezet wordt.
Als je als datum van overdracht in het voorlopig koopcontract stelt "15 juni of zoveel eerder als mogelijk is" en je legt hetzelfde bod op tafel onder voorbehoud van 1/4 van de koopsom zullen ze dat niet accepteren? Gaan ze ervan uit dat ze makkelijk een andere koper kunnen vinden die een hoger bod doet zonder voorbehoud van financiering en asap een overdracht wil? Keep on dreaming!
Ik weet niet of ik je bericht helemaal begrijp.
Het kan toch prima zijn dat zij haast hebben met verkopen? En dat ik dit binnen een ruimte maand moet regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
NeuralNexus schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:58:
[...]

Ik weet niet of ik je bericht helemaal begrijp.
Het kan toch prima zijn dat zij haast hebben met verkopen? En dat ik dit binnen een ruimte maand moet regelen?
Precies! Ze hebben haast! Met deze deal lijkt het meer dan haast: ze zitten klem!
Jij wil de financiering zsm rond hebben voor een overdracht binnen uiterlijk 6 weken (en eerder als je groen licht hebt van de bank). Jij bent voor hen De Ideale Koper! En die gaan ze dan wegsturen, omdat er een voorbehoud van financiering is voor bedrag ver beneden van de koopsom???? Dat klopt niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:31
Chaki schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:25:
[...]

Precies! Ze hebben haast! Met deze deal lijkt het meer dan haast: ze zitten klem!
Jij wil de financiering zsm rond hebben voor een overdracht binnen uiterlijk 6 weken (en eerder als je groen licht hebt van de bank). Jij bent voor hen De Ideale Koper! En die gaan ze dan wegsturen, omdat er een voorbehoud van financiering is voor bedrag ver beneden van de koopsom???? Dat klopt niet!
Als ik je goed begrijp zeg je: bied onder voorwaarde van 25% van de hypotheek (laten we zeggen dat het appartement 400k is, dus 100k)? En stel de financiering komt dan niet op tijd rond omdat het langer dan de vier weken duurt, dan kun je er vanaf zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
@NeuralNexus
De kans bestaat dat ik mijn nieuwe hypotheek binnen 3 weken rond krijg (verhogen bestaande hypotheek), maar dat zet ik niet in een voorlopig koopcontract. Minimaal 6 weken. Maar die datum mag flexibel zijn (in jouw geval eerder).
In het voorlopig koopcontract van mijn huidige woning (getekend op 1 mei) stond: "1 juli of zoveel eerder of later als beide partijen overeenkomen". Mijn huis moest nog verkocht worden en zij hadden nog geen nieuw huis. Het werd half augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Fuujii schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:30:
[...]

Als ik je goed begrijp zeg je: bied onder voorwaarde van 25% van de hypotheek (laten we zeggen dat het appartement 400k is, dus 100k)? En stel de financiering komt dan niet op tijd rond omdat het langer dan de vier weken duurt, dan kun je er vanaf zien?
1/4 is een voorbeeld: koopsom minus ..... eigen vermogen (de hypotheek die je nodig hebt). En minimaal 6 weken voor overdracht.

In dit geval 6 weken gerekend vanaf 6 mei

[ Voor 13% gewijzigd door Chaki op 02-05-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
Chaki schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:41:
@NeuralNexus
De kans bestaat dat ik mijn nieuwe hypotheek binnen 3 weken rond krijg (verhogen bestaande hypotheek), maar dat zet ik niet in een voorlopig koopcontract. Minimaal 6 weken. Maar die datum mag flexibel zijn (in jouw geval eerder).
In het voorlopig koopcontract van mijn huidige woning (getekend op 1 mei) stond: "1 juli of zoveel eerder of later als beide partijen overeenkomen". Mijn huis moest nog verkocht worden en zij hadden nog geen nieuw huis. Het werd half augustus.
?
Jij zegt dus: zonder voorwaarde van financiering, maar met een duur van 8 weken om het rond te krijgen "1 juli of zoveel eerder"? En dit zit ik in de brief dan lijkt me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Chaki schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:25:
Nigeriaanse scammers en auto/keuken etc verkopers gebruiken die techniek ook... Aanbieding verloopt over een uur, het is nu of nooit, buitenkansje etc. Het is gewoon moeilijk te geloven dat ze een hoop verlies wensen te leiden ipv een extra overbruggingskrediet te regelen.

@NeuralNexus schakel in ieder geval een aankoopmakelaar in of iemand die het objectief kan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
gambieter schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:28:
[...]

Nigeriaanse scammers en auto/keuken etc verkopers gebruiken die techniek ook... Aanbieding verloopt over een uur, het is nu of nooit, buitenkansje etc. Het is gewoon moeilijk te geloven dat ze een hoop verlies wensen te leiden ipv een extra overbruggingskrediet te regelen.

@NeuralNexus schakel in ieder geval een aankoopmakelaar in of iemand die het objectief kan bekijken.
Welk voordeel heeft de verkopende partij door zo'n strakke deadline van 3-4 weken te stellen? Hopen dat de koper het niet haalt, omdat ze dan 10% boete krijgen, om vervolgens het verkoopproces opnieuw te starten? Lijkt me voor kopers eerder een afknapper om te bieden zonder voorwaarden, omdat het zo riskant is.

Ik probeer niet defensief te reageren, maar begrijp oprecht niet welk voordeel een verkoper heeft verkopen met spoed. Dat is toch alleen maar nadelig in zijn positie?

Omdat de bezichtiging vandaag pas was (er kon geen makelaar bij zijn) en ze maandag dicht zijn, is er niet veel tijd meer in dit te bespreken vóór de bieding sluit dinsdag.

[ Voor 8% gewijzigd door NeuralNexus op 02-05-2025 22:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NeuralNexus schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:36:
Welk voordeel heeft de verkopende partij door zo'n strakke deadline van 3-4 weken te stellen?
Het zet jou onder druk om een beslissing te nemen, zonder dat je dingen goed kunt overdenken of uitzoeken. Er wordt ook een grote worst voor je neus gebengeld met een extra lage prijs en grote winst, maar alleen als je NU beslist.
Omdat de bezichtiging vandaag pas was (er kon geen makelaar bij zijn) en ze maandag dicht zijn, is er niet veel tijd meer in dit te bespreken vóór de bieding sluit dinsdag.
En dat is dus het gevaar, je wordt onder tijdsdruk gezet. If it sounds too good to be tue, it usually is.

Maar goed, het is jouw geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
gambieter schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:53:
[...]

Het zet jou onder druk om een beslissing te nemen, zonder dat je dingen goed kunt overdenken of uitzoeken. Er wordt ook een grote worst voor je neus gebengeld met een extra lage prijs en grote winst, maar alleen als je NU beslist.

[...]

En dat is dus het gevaar, je wordt onder tijdsdruk gezet. If it sounds too good to be tue, it usually is.

Maar goed, het is jouw geld.
Ik waardeer je kritische mening.
Zou het in zo'n situatie mogelijk/slim zijn om te bieden zonder voorwaarden van financiering (ruim genoeg spaargeld), maar onder voorwaarde dat er een termijn van 6-8 weken zoals gebruikelijk wordt opgenomen in het koopcontract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verder gaan in je eigen topic Bieden zonder voorwaarde financiering, korte timeline,?

Anders fragmenteert het alleen maar.

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 02-05-2025 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
Dank voor jullie reacties! Ik ga door in het andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:39
Nicap schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:14:
Vraagje m.b.t. bouwdepot. We zijn bezig met een nieuwbouwproject en zitten nu met een bouwdepot.
De rente over restant van het bouwdepot is gelijk aan de rente die je betaald. Nou las ik in de voorwaarden dat je ook een factuur kan declareren uit je bouwdepot. Dus je schiet hem voor en gaat deze later terugstorten naar je eigen rekening.
Nou hebben we wel een buffer om wat voor te schieten en wil graag weten of ik niets mis.

De huidige spaarrente is 1,5% en de rente van het bouwdepot 3,85%. Dan is mijn aanname toch correct om zo lang mogelijk voor te schieten om meer rendement te krijgen?
Bouwdepot rente is wel aftrekbaar, dus het is niet zo dat 3,85%-1,5% = 2,35%extra rendement.

Even buiten beschouwing latend dat ik dat spaargeld ook elders kan stallen voor eventueel meer dan die 1,5%, maar daar gaat het nu even niet om. Dat geld is sowieso nodig om op korte termijn beschikbaar te houden.
En dat kan prima met terugboeken uit het bouwdepot.
Wij kunnen de factuur gewoon indienen bij de bank en deze betalen rechtstreeks aan de bouwer. Hetzelfde gelden voor het bouwdepot op de huidige woning (andere financier)

Dus ik denk dat hetzelfde is voor jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
  • Registratie: Juli 2016
Aangezien wij dr sleutel bijna krijgen, en het appartement prima is verkocht start de verbouwing spoedig.

We willen het "overtollige" bedrag volledig in het huis stoppen.

Is een excel met alle kosten en facturen / bonnetjes voldoende? Klopt het dat ik die niet actief ergens hoef aan te melden of in te leveren?

En lees ook dat het voor 31 december eigenlijk op moet, anders vervalt de renteaftrek over het deel dat niet geïnvesteerd is. Maar dat lijkt me raar als je je huis in het najaar verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000

Nicap

Tsssk....

rickskeg99 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 07:08:
[...]

Wij kunnen de factuur gewoon indienen bij de bank en deze betalen rechtstreeks aan de bouwer. Hetzelfde gelden voor het bouwdepot op de huidige woning (andere financier)

Dus ik denk dat hetzelfde is voor jullie
Het was de bedoeling om iets anders duidelijk te maken. Bij ons is het ook mogelijk om rechtstreeks de bouwer te betalen. Via de Rabo omgeving kun je dit zelf regelen.
Ik doelde meer op besparen op rentekosten op het bouwdepot.
Stel bouwdepot is 300k met 5%. Je betaald dan 1250 aan rente per maand, maar je krijgt ook 5%.
Als ik een rekening heb betaald van bijvoorbeeld 50k, dan betaal ik nog steeds 1250 aan rente, maar krijg ik nog maar 1041,66 aan rente terug. Ofwel 208,34 minder.
Over die 50k bij de bank krijg ik maar 1,5% rente, dus 62,50 per maand. Dus ik bespaar in dat geval 145,84(bruto) per maand door die factuur eerst voor te schieten.

Heb de Rabo al gevraagd of dit mogelijk is, aangezien er zoiets is beschreven in de voorwaarden. Maar wil verder niet voor verrassingen komen te staan, dus wellicht zijn er hier mensen die iets soortgelijks deden.
Geld is geld natuurlijk.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Pagina: 1 ... 353 ... 358 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7