Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 351 352 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ik snap niet waarom veel mensen het gedrag betreffende het bieden van Peer als negatief zien.
Uiteindelijk heeft dit niets met ethiek of iets dergelijks te maken. In deze markt worden potentiele kopers toch ook gedwongen om zo min mogelijk voorwaarden (lees: het liefst geen en dus maximaal risico te nemen) te stellen bij hun bod?
Waarom zou je als koper niet een goed bod doen, met als voorwaarde een x aantal dagen geldigheid en van de markt af. Is het aan de verkoper om te zien of die er mee akkoord gaat of niet.

Ook als je normale bezichtigingen hebt kunnen mensen na 3 dagen bedenktijd afhaken.
Wel zou ik als ik verkoper was dan stellen dat het tekenen snel moet gebeuren en de 3 dagen bedenktijd voorbij is voordat er andere bezichtigingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:50

de Peer

under peer review

Flix20 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:53:
Het één geeft de ander niet meer of minder recht.
Alleen is er nog zoiets als vraag en aanbod.
Ja maar het leuke is nu juist dat je op het gebied van timing en voorwaarden als koper echt nog wel wat in te brengen hebt, vooral als je bereid bent ook een huis mis te lopen. Je kunt wel degelijk inspelen op de gevoelens of wensen van de verkopers, afhankelijk van wie je voor je hebt natuurlijk.
Soms is het ook gewoon een gescheiden koppel of een weduwe die 'er zo snel mogelijk vanaf wil' en het eerste beste goede bod accepteert. Heb ik nu al enkele keren gezien van dichtbij. Of simpelweg geen zin hebben in de al die bezichtigingen in je huis. Veel mensen handelen niet rationeel. daar kun je van profiteren.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
champion16 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:21:
Wel zou ik als ik verkoper was dan stellen dat het tekenen snel moet gebeuren en de 3 dagen bedenktijd voorbij is voordat er andere bezichtigingen zijn.
Dat vind ik wel een mooie tegenreactie dan ja :)

Maar je moet ook je makelaar dan meehebben. Bij ons duurde het bijna 5 dagen voor we eindelijk het contract kregen om te tekenen. Wij als kopers wilden het allemaal zo snel mogelijk officieel hebben.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:03
champion16 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:21:
Ik snap niet waarom veel mensen het gedrag betreffende het bieden van Peer als negatief zien.
Uiteindelijk heeft dit niets met ethiek of iets dergelijks te maken. In deze markt worden potentiele kopers toch ook gedwongen om zo min mogelijk voorwaarden (lees: het liefst geen en dus maximaal risico te nemen) te stellen bij hun bod?
Waarom zou je als koper niet een goed bod doen, met als voorwaarde een x aantal dagen geldigheid en van de markt af. Is het aan de verkoper om te zien of die er mee akkoord gaat of niet.

Ook als je normale bezichtigingen hebt kunnen mensen na 3 dagen bedenktijd afhaken.
3 dagen is wat anders dan 24u. Die termijn is me persoonlijk te kort om er goed over na te kunnen denken. Tenzij a offer I can’t refuse.. Bij 3 dagen dan zou ik het veel serieuzer overwegen. Noem de strategie van Peer dan ook niet verkeerd.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:51
de Peer schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:09:
[...]

Het hoeft geen sub-optimaal bod te zijn he. Maar juist 'redelijk'. het moet prikkelend genoeg zijn maar hoeft niet super hoog te zijn.
een goed geinformeerde verkoper gaat er misschien niet op in. Dat zou heel goed kunnen. Maar bedenk je dan dat heel veel verkopers niet goed geinformeerd zijn en wel veel emoties ervaren bij het hele verkoopproces. Dat lees ik hier ook telkens terug. Mensen zijn dan niet erg rationeel in hun keuzes.

En ja het blijft een verkopersmarkt, vandaar dat je als koper met een goed stel voorwaarden moet komen. Maar je kunt wel degelijk anderen te slim af zijn.

En het gaat nu telkens over de prijs, maar flexibele overdracht een geen ontbindende voorwaarden kunnen het ook aantrekkelijk maken.
Fair enough, vandaar ook mijn disclaimer: onder normale omstandigheden en in geval van goed geïnformeerde, rationele verkopers. Er altijd situaties zijn waarin de verkoper niet rationeel is. Soms heb je als koper meer informatie (echtpaar gaat scheiden, huis komt voor 2e keer op de markt, etc.) Misschien wel vaker dan ik denk zelfs.
Het kan een goede strategie zijn, als je 'gewoon ergens wilt wonen' en dus niet per se in je droomhuis. Als jij op dat moment die niet-rationele verkoper tegenkomt, kun je raak schieten.
Maar feit is dat we op dit moment in een markt zitten waar de kans groot is dat jouw 'prikkelende' bod wordt overboden door iemand die het als zijn/haar droomhuis ziet. Voor dat soort mensen is jouw strategie te riskant.

Lekker weigeren dat bod en die bezichtigingen organiseren dus als verkoper ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BertVK schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:29:
[...]

Maar feit is dat we op dit moment in een markt zitten waar de kans groot is dat jouw 'prikkelende' bod wordt overboden door iemand die het als zijn/haar droomhuis ziet. Voor dat soort mensen is jouw strategie te riskant.

Lekker weigeren dat bod en die bezichtigingen organiseren dus als verkoper ;)
Dat is heel goed mogelijk, en zou ik volkomen begrijpen van de verkoper. Het is aan de verkoper en zijn makelaar om die inschatting te maken en het prikkelende bod dan te weigeren.

En dat is ook helemaal prima he. No hard feelings, het was maar een aanbod. :)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:46
de Peer schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:09:
[...]

Het hoeft geen sub-optimaal bod te zijn he. Maar juist 'redelijk'. het moet prikkelend genoeg zijn maar hoeft niet super hoog te zijn.
een goed geinformeerde verkoper gaat er misschien niet op in. Dat zou heel goed kunnen. Maar bedenk je dan dat heel veel verkopers niet goed geinformeerd zijn en wel veel emoties ervaren bij het hele verkoopproces. Dat lees ik hier ook telkens terug. Mensen zijn dan niet erg rationeel in hun keuzes.
Tja ieder zijn wijze...

Bij 2x verkoop huis kreeg ik dergelijke voorstellen. Moest stoppen met bezichtingen, geldigheid bod enz.
Was die praktijken na de eerste keermeer dan zat en ben er niet in meegegaan. Werd door één bieder zelfs gepusht, dat ik nu echt een beslissing moest nemen.... Soort van klem zetten en druk erop. Die wiost snel waar ie aan toe was. Niet meer op ingegaan.,

Bij 2e verkoop tegen makelaar gezegd dat degene die hiermee aankomt gelijk het antwoord mag hebben dat ik hier niet in mee ga. Ze kunnen een bod doen, bezichtingen gaan door en dan is het aan de bieder om te bepalen wat ie doet. Wat blijkt men liet de "eisen" vallen, waarbij één zelfs het bod tussentijds verhoogde.

Het is heel persoonlijk maar ik ben hier niet van gediend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Layumi schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:14:
[...]

Tja ieder zijn wijze...

Bij 2x verkoop huis kreeg ik dergelijke voorstellen. Moest stoppen met bezichtingen, geldigheid bod enz.
Was die praktijken na de eerste keermeer dan zat en ben er niet in meegegaan. Werd door één bieder zelfs gepusht, dat ik nu echt een beslissing moest nemen.... Soort van klem zetten en druk erop. Die wiost snel waar ie aan toe was. Niet meer op ingegaan.,

Bij 2e verkoop tegen makelaar gezegd dat degene die hiermee aankomt gelijk het antwoord mag hebben dat ik hier niet in mee ga. Ze kunnen een bod doen, bezichtingen gaan door en dan is het aan de bieder om te bepalen wat ie doet. Wat blijkt men liet de "eisen" vallen, waarbij één zelfs het bod tussentijds verhoogde.

Het is heel persoonlijk maar ik ben hier niet van gediend.
Dat kan natuurlijk. echt pushen zou ik zelf ook niet zo snel doen. Maar een geldigheid van bijvoorbeeld 3 dagen dan weer wel. Dat is genoeg tijd om er over na te denken.

Maar bedenk ook dat kopers in het nauw zitten soms he, die proberen ook maar wat.

Je hebt groot gelijk dat je hier geen zin in hebt, prima toch.
Maar het kán ook betekenen dat je daardoor een bod mist of lager uitkomt. Dat risico neem je dan.

je kunt niet alles hebben. No risk no reward. En keuzes hebben gevolgen. zo simpel is het.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 11-04-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:46
de Peer schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:24:
[...]

Dat kan natuurlijk. echt pushen zou ik zelf ook niet zo snel doen. Maar een geldigheid van bijvoorbeeld 3 dagen dan weer wel. Dat is genoeg tijd om er over na te denken.

Maar bedenk ook dat kopers in het nauw zitten soms he, die proberen ook maar wat.

Je hebt groot gelijk dat je hier geen zin in hebt, prima toch.
Maar het kán ook betekenen dat je daardoor een bod mist of lager uitkomt. Dat risico neem je dan.

je kunt niet alles hebben. No risk no reward. En keuzes hebben gevolgen. zo simpel is het.
Ik snap m van de andere ook hoor, maar ben er zelf niet van.
Enne beide "tactieken" hebben voor- en nadelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:54

Laguna

Connaisseur

Met de strategie van @de Peer had ik best wel eens kunnen slagen, maar dan had ik wel snel moeten handelen (oftewel voordat de inschrijving werd aangekondigd). Als je dan een tijdelijk bod van 50k boven de vraagprijs zou neerleggen dan is het aan de verkopende partij om een afweging te maken of er nog een beter bod zou komen. Uiteindelijk was het hoogste bod in het biedlogboek maar 5,5k hoger dan mijn bod en het bod onder mij was 15k lager.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:10
@Tupolev @Toke_gt dank voor jullie reacties!

We hebben te horen gekregen dat de verkoper akkoord gaat met ons bod. Spannend! We hebben niet het hoogste bod schijnt, maar omdat het zonder voorwaarde van financiering is gaan ze voor ons.

Er zijn nog wel wat vraagtekens. Ik heb dit weekend pas de VvE stukken ontvangen. Daar lees ik toch wel wat grote aandachtspunten. Het hele pand is tien jaar geleden gerenoveerd. Energielabel B. Er moet verder verduurzamd worden, daarnaast zijn er toch nog andere aandachtspunten:
  • Verdere verduurzaming (MJOP?) verwacht 1,6 miljoen aan kosten. 72 woningen en ik neem aan een zeer lange periode (15-25 jaar?).
  • De vorige MJOP was dus niet betrouwbaar (nu is er een andere beheerder).
  • Er is achterstallig onderhoud (betonrot door lekkages bepaalde woningen en balkons in slechte staat, dit wordt gefixt). Ook omdat sommige zaken met de renovatie in 2015 niet goed zijn gegaan.
  • Het probleem is dat het reservefonds momenteel niet groot genoeg is, wat betekent dat er waarschijnlijk hogere kosten gaan komen. VvE was in 2024 180 euro p/m, in 2025 gaat het naar 210 euro p/m.
Er zijn vorig jaar extra VvE-vergaderingen ingevoerd om dit allemaal te bespreken. Kortom, er wordt actie verricht en de VvE is actief. Er zijn echter niet genoeg liquide middelen. Ik las ook dat er 3 jaar geleden een extra eenmalige bijdrage was van 2500 euro per woning.
Dit is natuurlijk een groot onderwerp voor veel oudere panden. Moet ik me hier echt zorgen om maken? Ik realiseer me dat de VvE kosten op termijn misschien wel zullen verdubbelen. We hebben na ~25 bezichtigingen eindelijk beet. Dus dit is wel een domper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
NeuralNexus schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:44:

We hebben te horen gekregen dat de verkoper akkoord gaat met ons bod. Spannend! We hebben niet het hoogste bod schijnt, maar omdat het zonder voorwaarde van financiering is gaan ze voor ons.

Er zijn nog wel wat vraagtekens. Ik heb dit weekend pas de VvE stukken ontvangen. Daar lees ik toch wel wat grote aandachtspunten. Het hele pand is tien jaar geleden gerenoveerd. Energielabel B. Er moet verder verduurzamd worden, daarnaast zijn er toch nog andere aandachtspunten:
  • Verdere verduurzaming (MJOP?) verwacht 1,6 miljoen aan kosten. 72 woningen en ik neem aan een zeer lange periode (15-25 jaar?).
  • Er is achterstallig onderhoud (betonrot door lekkages bepaalde woningen en balkons in slechte staat, dit wordt gefixt). Ook omdat sommige zaken met de renovatie in 2015 niet goed zijn gegaan.
  • Het probleem is dat het reservefonds momenteel niet groot genoeg is, wat betekent dat er waarschijnlijk hogere kosten gaan komen. VvE was in 2024 180 euro p/m, in 2025 gaat het naar 210 euro p/m.
Er zijn vorig jaar extra VvE-vergaderingen ingevoerd om dit allemaal te bespreken. Kortom, er wordt actie verricht en de VvE is actief. Er zijn echter niet genoeg liquide middelen. Ik las ook dat er 3 jaar geleden een extra eenmalige bijdrage was van 2500 euro per woning.
Dit is natuurlijk een groot onderwerp voor veel oudere panden. Moet ik me hier echt zorgen om maken? Ik realiseer me dat de VvE kosten op termijn misschien wel zullen verdubbelen. We hebben na ~25 bezichtigingen eindelijk beet. Dus dit is wel een domper.
Gefeliciteerd!
Aan de ene kant zal het schrikken zijn. Aan de andere kant, dit zijn dingen die bij veel VvE ook later kunnen komen. Veel hebben niet goed rekening gehouden met verduurzaming of gestegen prijzen. Dus dat je het vooraf weet is een plus.

Jammer dat er onzekerheid is wat betreft de toekomstige bijdrages. Zorgen moet je je zeker maken, maar zoals ik al zei het is ook positief dat je er nu achter komt.

Is er al iets bekend over toekomstige bijdrages? Is daar iets over gezegd in de vergaderingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bedenk dat veel van die gestegen kosten er ook zijn bij een huis zonder vve (vrijstaand), alleen beslis je dan zelf wanneer het pijn gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
champion16 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:10:
[...]

Gefeliciteerd!
Aan de ene kant zal het schrikken zijn. Aan de andere kant, dit zijn dingen die bij veel VvE ook later kunnen komen. Veel hebben niet goed rekening gehouden met verduurzaming of gestegen prijzen. Dus dat je het vooraf weet is een plus.

Jammer dat er onzekerheid is wat betreft de toekomstige bijdrages. Zorgen moet je je zeker maken, maar zoals ik al zei het is ook positief dat je er nu achter komt.

Is er al iets bekend over toekomstige bijdrages? Is daar iets over gezegd in de vergaderingen?
Dank! De bijdrage gaat nu omhoog met 30 euro per maand. Ik verwacht zeker dat dit nog fors gaat stijgen (richting 300-350 uiteindelijk?).

Dit zijn dus geen rode vlaggen?

[ Voor 3% gewijzigd door NeuralNexus op 12-04-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:55

Ik begrijp dat het een domper op de feestvreugde is (toch gefeliciteerd!) maar ik zie er ook wel positieve kanten aan. Als het tien jaar geleden is gerenoveerd, is dat niet iets wat grootschalig op korte termijn opnieuw nodig is. Verder is er al goed gekeken naar verduurzaming en herstel achterstallig onderhoud. De bijhorende kosten zijn niet prettig, maar feit dat er naar gekeken is en er een financieel plan is gemaakt, zou mij juist weer geruststellen. Er zijn genoeg VvE’s die daar nog helemaal geen actie op hebben ondernomen en dan kom je dus ineens voor zo’n eenmalige investering van een paar duizend euro of meer te staan.
En vergeet niet dat dit waarschijnlijk niet je appartement voor altijd is. Bedenk hoe lang je hier zou willen wonen, welke kosten je in die termijn voor je kiezen krijgt en of je die wilt en kunt opbrengen. Met de huidige woningkrapte zal er altijd wel interesse voor je appartement zijn als je het weer wilt verkopen. Zeker ook als het tegen die tijd al goed verduurzaamd is. Dan is die prijsverhoging een investering die je bij verkoop meteen terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
De vorige MJOP was dus niet betrouwbaar (nu is er een andere beheerder
Dit is zo standaard.
Zo'n MJOP/B kijkt +45 jaar met de ogen en prijzen van wanneer het werd opgesteld.
Vast met een indexatie maar toch kan je echt realistisch nooit voor meer dan 5 jaar echt concreet zijn.
En enorme kostenstijgingen aan materialen, transport en arbeid valt niet tegenop te indexeren.
Bijna alle VvE's worden hierdoor een stuk duurder.

En nieuwe beheerder is altijd nieuwe ogen naar de MJOP dus niet goed/ anders etc.
Is gelijk lekker (meer)werk voor de beheerder.
Iedere 5 jaar herzien is wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:34

We hebben te horen gekregen dat de verkoper akkoord gaat met ons bod.[...]
Ik heb dit weekend pas de VvE stukken ontvangen.
Je hebt die stukken dus pas ná akkoord op je bod ontvangen?
Dat is wel een heel bijzondere keuze van de verkoper, zeker als er zoveel speelt in de VVE.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
FredvZ schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:11:
[...]

Je hebt die stukken dus pas ná akkoord op je bod ontvangen?
Dat is wel een heel bijzondere keuze van de verkoper, zeker als er zoveel speelt in de VVE.
Dit ligt niet aan de verkoper, maar aan het feit dat het Move-platform zo slecht werkt. Namelijk: er valt niets te zien, dus ik heb ze pas later doorgestuurd gekregen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou ook altijd een korte geldigheid meegeven.
Wij kregen een bod van 70k boven de vraagprijs - die al absurd hoog was, met een week geldigheid (kopers zonder makelaar), ondertussen waren er nog bezichtigingen en die wisten dat er een 'heel goed' bod lag. Resultaat was dat er veel bieders alsnog overheen gingen.

Als de geldigheid beperkt was dan ging de woning 100% zeker naar de 1e bieders. Ik was allang tevreden met 80-90% van de vraagprijs, de rest was extra.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 12-04-2025 21:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
sambalbaj schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:52:
[...]

Dit is zo standaard.
Zo'n MJOP/B kijkt +45 jaar met de ogen en prijzen van wanneer het werd opgesteld.
Vast met een indexatie maar toch kan je echt realistisch nooit voor meer dan 5 jaar echt concreet zijn.
En enorme kostenstijgingen aan materialen, transport en arbeid valt niet tegenop te indexeren.
Bijna alle VvE's worden hierdoor een stuk duurder.

En nieuwe beheerder is altijd nieuwe ogen naar de MJOP dus niet goed/ anders etc.
Is gelijk lekker (meer)werk voor de beheerder.
Iedere 5 jaar herzien is wel aan te raden.
Toke_gt schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:33:
[...]

Ik begrijp dat het een domper op de feestvreugde is (toch gefeliciteerd!) maar ik zie er ook wel positieve kanten aan. Als het tien jaar geleden is gerenoveerd, is dat niet iets wat grootschalig op korte termijn opnieuw nodig is. Verder is er al goed gekeken naar verduurzaming en herstel achterstallig onderhoud. De bijhorende kosten zijn niet prettig, maar feit dat er naar gekeken is en er een financieel plan is gemaakt, zou mij juist weer geruststellen. Er zijn genoeg VvE’s die daar nog helemaal geen actie op hebben ondernomen en dan kom je dus ineens voor zo’n eenmalige investering van een paar duizend euro of meer te staan.
En vergeet niet dat dit waarschijnlijk niet je appartement voor altijd is. Bedenk hoe lang je hier zou willen wonen, welke kosten je in die termijn voor je kiezen krijgt en of je die wilt en kunt opbrengen. Met de huidige woningkrapte zal er altijd wel interesse voor je appartement zijn als je het weer wilt verkopen. Zeker ook als het tegen die tijd al goed verduurzaamd is. Dan is die prijsverhoging een investering die je bij verkoop meteen terugverdient.
Dank voor de reacties (en felicitaties).

Ik word toch nog wel licht gespannen door deze situatie. Jullie zien dit - binnen de context dat veel oudere woningen moeten verduurzamen en daar (veel) geld voor nodig is - dus niet als een rode vlag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
NeuralNexus schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:01:
[...]

[...]

Ik word toch nog wel licht gespannen door deze situatie. Jullie zien dit - binnen de context dat veel oudere woningen moeten verduurzamen en daar (veel) geld voor nodig is - dus niet als een rode vlag?
Nee, zeker niet als er aan de buitenkant niets te zien is. Scheuren in de gevel zijn veel kwalijker dan scheuren in stucwerk.
Ik zou niet meer twijfelen, stucwerk laten herstellen en lekker daar gaan wonen.

Ook even gerekend: die 1,6 miljoen is er al in 10 jaar. Ervan uitgaande dat niet alles over tien jaar nodig is, valt het met die extra VvE-kosten waarschijnlijk wel mee? 210 per maand klinkt in dat opzicht als een realistisch bedrag.

[ Voor 19% gewijzigd door Toke_gt op 12-04-2025 23:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
NeuralNexus schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:46:
[...]

Dit ligt niet aan de verkoper, maar aan het feit dat het Move-platform zo slecht werkt. Namelijk: er valt niets te zien, dus ik heb ze pas later doorgestuurd gekregen.
Dat ligt aan de makelaar van de verkoper die moet namelijk deze en alle andere documenten uploaden in move.
Dus gewoon laksheid.

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiCoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07:34
NeuralNexus schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:01:
[...]

[...]

Nee, geen rode vlag. De VvE is voor de schil van de woning: o.a. balkons, dak en buitenmuren.

Bij een koopwoning heb je deze kosten ook, daar budgetteer je het alleen niet zo, want er is geen gezamelijkheid.

Alle kosten stijgen. Ook voor de eengezinswoningen. En het is helaas een feit dat heel veel VvE's vroeger slapend waren. Op papier was er iets, maar er werd niets mee gedaan. Ik vermoed dat er landelijk nog vele lijken uit de kast gaan vallen.

Eigenlijk is dit onderbouwd budgetteren voor onderhoud van de woning. Met stijgende kosten helaas. Dat is voor iedereen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-04 08:28
TvanW schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:31:
[...]

Dat ligt aan de makelaar van de verkoper die moet namelijk deze en alle andere documenten uploaden in move.
Dus gewoon laksheid.
Ik moest dit gewoon zelf doen. Maar de bezichtigingen zouden we starten. Op funda is er een kopje waar staat of er een MJOP is, notulen, jaarstukken, jaarlijke vergadering en actieve VVE.
Als ik die niet upload kunnen ze die vragen niet op JA zetten in principe. Ik moet niks uploaden, maar men gaf aan dat kijkers van een appartement (en dus de taxateur, cq aankoopmakelaar) hier wel echt goed naar kijken en het bod van laten afhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Workingtitle schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:45:
[...]

Ik moest dit gewoon zelf doen. Maar de bezichtigingen zouden we starten. Op funda is er een kopje waar staat of er een MJOP is, notulen, jaarstukken, jaarlijke vergadering en actieve VVE.
Als ik die niet upload kunnen ze die vragen niet op JA zetten in principe. Ik moet niks uploaden, maar men gaf aan dat kijkers van een appartement (en dus de taxateur, cq aankoopmakelaar) hier wel echt goed naar kijken en het bod van laten afhangen.
Dat ligt dan aan de makelaar of wat je daarmee afspreekt.
Bij ons deed de makekaar dat.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• IronKandra
  • Registratie: April 2025
Ons bod op de woning is geaccepteerd! Uiteindelijk zelfs nog ondergeboden en kunnen onderhandelen met de verkopers, voelt als een buitenkansje in deze tijd. Maar echt zo onwijs blij. Nu maar de overstap naar het andere topic over het verkopen van ons appartement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IronKandra schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:30:
Ons bod op de woning is geaccepteerd! Uiteindelijk zelfs nog ondergeboden en kunnen onderhandelen met de verkopers, voelt als een buitenkansje in deze tijd. Maar echt zo onwijs blij. Nu maar de overstap naar het andere topic over het verkopen van ons appartement.
Gefeliciteerd! wel altijd nog een beetje de vreugde reserveren aangezien de getekende overeenkomst pas echt (meer) zekerheid geeft.

Snel aansturen dus op tekenen!

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 14-04-2025 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IronKandra
de Peer schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:43:
[...]

Gefeliciteerd! wel altijd nog een beetje de vreugde reserveren aangezien de getekende overeenkomst pas echt (meer) zekerheid geeft.

Snel aansturen dus op tekenen!
Thanks, en zeker! Net het concept binnengekregen, maar echt proosten doen we na de handtekening/bedenktermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
IronKandra schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:30:
Welke regio ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IronKandra
Overijssel / IJsselvecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
Iets wat ik me nog afvraag voor onze mogelijke koop: wat is jullie ervaring met het warm worden van bovenste verdiepingen? (jaren '60 woningen, vierde verdieping, plat dak). Bij dakisolatie staat ongeveer 10 cm isolatie (aantoonbare Rc-waarde 3,0.

Ik ben toch wel bang dat dit een dingetje gaat worden in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
NeuralNexus schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:50:
Iets wat ik me nog afvraag voor onze mogelijke koop: wat is jullie ervaring met het warm worden van bovenste verdiepingen? (jaren '60 woningen, vierde verdieping, plat dak). Bij dakisolatie staat ongeveer 10 cm isolatie (aantoonbare Rc-waarde 3,0.

Ik ben toch wel bang dat dit een dingetje gaat worden in de zomer.
Ik zou bij wat buren op de bovenste verdieping aanbellen (of verkoper vragen) en vooral investeren in een goede airco als blijkt dat het toch wat te warm naar je zin wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
Toke_gt schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:10:
[...]

Ik zou bij wat buren op de bovenste verdieping aanbellen (of verkoper vragen) en vooral investeren in een goede airco als blijkt dat het toch wat te warm naar je zin wordt.
Gedaan. Vandaag 25 graden op de bovenste verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
NeuralNexus schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:22:
[...]

Gedaan. Vandaag 25 graden op de bovenste verdieping.
Dan meteen maar de airco installeren :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:01
Toke_gt schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:49:
[...]

Dan meteen maar de airco installeren :-).
Ik zou eerst kijken naar goede zonwering, en ventilatiemogelijkheden. Airco's vreten stroom en zijn lawaaiig, daarnaast zorgen ze voor droogte in huis wat ook niet gezond is.
Ons oude huis werd ook warm op zolder na goede isolatie, maar met screens en 's morgens even de ramen tegen elkaar open was het goed uit te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:15
HvdBent schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:34:
[...]

Ik zou eerst kijken naar goede zonwering, en ventilatiemogelijkheden. Airco's vreten stroom en zijn lawaaiig, daarnaast zorgen ze voor droogte in huis wat ook niet gezond is.
Ons oude huis werd ook warm op zolder na goede isolatie, maar met screens en 's morgens even de ramen tegen elkaar open was het goed uit te houden.
N=1
Na jarenlang de ramen op de juiste momenten openzetten screens en rolluiken geplaatst. Dit is voldoende voor de grootste tijd van het jaar. Echter heeft het geen zin meer zodra het huis van binnen is opgewarmd. Om het (volledig geïsoleerd) huis dan nog koel te krijgen is er bij ons echt wel een airco nodig.
Als het bij u op zolder nu al 25 graden wordt zou ik gelijk een airco aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
Gelukszak schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:47:
[...]

N=1
Na jarenlang de ramen op de juiste momenten openzetten screens en rolluiken geplaatst. Dit is voldoende voor de grootste tijd van het jaar. Echter heeft het geen zin meer zodra het huis van binnen is opgewarmd. Om het (volledig geïsoleerd) huis dan nog koel te krijgen is er bij ons echt wel een airco nodig.
Als het bij u op zolder nu al 25 graden wordt zou ik gelijk een airco aanraden.
mijn huidige zolder (nieuwe huis) is nog niet geisoleerd, en bovendien alleen voor opslag, dus daar komt geen airco, de rest van het huis blijft lekker koel door de bomen rondom (dus helaas geen zonnepanelen voor mij) '
Dat is ook de reden dat ik bij het oude huis de boom niet wilde kappen ondanks het verzoek van de buren (die net wel panelen gelegd hebben, zonder overleg, en met een gemengd advies van sites als de zonatlas) Als ik zonder kan (ook al is het een beetje afzien) dan liever geen airco. We gaan zien hoe het in ons nieuwe huis loopt deze zomer en komende winter. de 1e verdieping is nu volledig geisoleerd, volgend jaar wil ik al het glas vervangen, en de zolder laten we nog voor de zomer isoleren (als de aannemer weer tijd heeft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-04 21:09
Dan is de volgende vraag, het klinkt als een appartementen complex.
Dus zal er een VVE zijn. Als je airco's wilt gaan plaatsen, doe je dit aan de buitengeven dus eigendom VVE.
Je zult dan toestemming vanuit die VVE moeten krijgen om de airco's te mogen plaatsen.

Kijk even of andere dit ook al gedaan hebben, dat geeft je al wel een indicatie hoe zij in de wedstrijd staan.

Dan nog even een stukje eigen ervaring; zelf 3 jaar gewoond in een appartement op de 4e onder het platte dak.
Dat was zomers afzien.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HvdBent schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:34:
[...]

Airco's vreten stroom en zijn lawaaiig,
20 jaar terug misschien. Airco's zijn zéér energiezuinig en een goed model kan heel erg stil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
de Peer schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:57:
[...]

20 jaar terug misschien. Airco's zijn zéér energiezuinig en een goed model kan heel erg stil zijn.
alle stroom die je niet gebruikt..... (al mag ik met gamende pubers weinig zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HvdBent schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:05:
[...]

alle stroom die je niet gebruikt..... (al mag ik met gamende pubers weinig zeggen)
Het gaat steeds vaker over overschot stroom van zonnepanelen, dus die vlieger gaat ook niet tot nauwelijks op.

maargoed, dit is offtopic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IronKandra
Welke keuze maken jullie op dit moment voor het vastzetten van de hypotheekrente? Wij kunnen voor 10 jaar tegen 3,99% vastzetten, 20 jaar tegen 4,35% of 30 jaar tegen 4,6%. Per saldo scheelt het per stap ongeveer €50 bruto in de maand.

Neigen zelf naar de 20 jaar aangezien we hier voor lange tijd willen blijven wonen en ik nog altijd spijt heb mn vorige hypotheek niet langer vastgezet te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-04 17:04

fub

Ligt er natuurlijk aan hoeveel zekerheid je wilt hebben. Wij hadden onze rente 30 jaar vastgezet omdat we niet van verrassingen houden, en toen we vorig jaar verhuisd zijn hebben we die hypotheek gewoon meegenomen.
(En in de jaren '80 was de hypotheekrente 14%! Vergeleken daarbij is die 4,6% heel, heel weinig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
IronKandra schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:54:
Welke keuze maken jullie op dit moment voor het vastzetten van de hypotheekrente? Wij kunnen voor 10 jaar tegen 3,99% vastzetten, 20 jaar tegen 4,35% of 30 jaar tegen 4,6%. Per saldo scheelt het per stap ongeveer €50 bruto in de maand.

Neigen zelf naar de 20 jaar aangezien we hier voor lange tijd willen blijven wonen en ik nog altijd spijt heb mn vorige hypotheek niet langer vastgezet te hebben.
Ik kies nu 10 jaar. Ik gok dat de rente ook kan dalen. En mocht hij dan hoger zijn, dan is het maar over een kleine restschuld. Dat telt dus ook mee. Heb je een tophypotheek en kun je het niet meer opbrengen als de rente stijgt? Wat zijn je carrièreverwachtingen de komende 10 jaar?
Langere tijd wonen of niet maakt niets uit. Je kunt je hypotheek meenemen naar je volgende woning
Ik heb wel spijt dat ik mijn hypotheek met 1,65% rente geen 30 jaar vast heb gezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IronKandra schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:54:

Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Nieuw topic maken, want dit is gesloten en gaat over wanneer heb jij een huis gekocht en wat was toen de rente. Interessant om te weten welke keuzes huizenkopers nu maken en waarom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
Flix20 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:55:
Dan is de volgende vraag, het klinkt als een appartementen complex.
Dus zal er een VVE zijn. Als je airco's wilt gaan plaatsen, doe je dit aan de buitengeven dus eigendom VVE.
Je zult dan toestemming vanuit die VVE moeten krijgen om de airco's te mogen plaatsen.

Kijk even of andere dit ook al gedaan hebben, dat geeft je al wel een indicatie hoe zij in de wedstrijd staan.

Dan nog even een stukje eigen ervaring; zelf 3 jaar gewoond in een appartement op de 4e onder het platte dak.
Dat was zomers afzien.
Had je screens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Chaki schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:34:
[...]

Nieuw topic maken, want dit is gesloten en gaat over wanneer heb jij een huis gekocht en wat was toen de rente. Interessant om te weten welke keuzes huizenkopers nu maken en waarom
Topic is niet gesloten en precies bedoeld voor de zojuist gestelde vraag, dus graag daar verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-04 21:09
Hadden een ‘inpandig’ balkon waar de slaapkamer aan zat. Daar hebben we wel een zonscreen opgehangen.
Bij het raam van de woonkamer(zelfde zijde op het westen) een plissé gordijn met ‘isolatie’ binnen gehangen. Alles pot dicht houden hielp wel iets. Maar alsnog was het op hele warme dagen gewoon pittig.

Screens aan de gevel mocht niet van huishoudelijke reglementen de VVE omdat je dan de uitstraling van het pand aanpast. en ook airco’s werden afgekeurd op de VVE bijeenkomsten omdat men bang was voor het lawaai.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:58:
[...]

Topic is niet gesloten en precies bedoeld voor de zojuist gestelde vraag, dus graag daar verder
???

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtlCdnTsgplqPHfp1HjlBYqaSCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hON20F8cA8JGgLj2j9fK6CK6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dat er de laatste 2 weken geen bericht geplaatst is wil niet zeggen dat het topic gesloten is. Dit is gewoon het centrale topic voor bespreken van hypotheekrentes, dus graag daar verder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
Dit betekent dat er geen veld is waarin je direct je reactie kunt plaatsen. Maar wel met de blauwe knop ‘reageer’ rechts onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IronKandra
We hebben de koopovereenkomst binnen, maar zien dat het bedrag voor het voorbehoud van financiering 10% lager is dan de daadwerkelijke koopsom. Hadden wel doorgegeven voor de volledige som, kan dit een probleem opleveren? We hebben een eigen woning met overwaarde, dus verwacht dat we gemakkelijk de hypotheek kunnen krijgen.

Verkopers hebben al getekend, dus het voelt wat bezwarend om te vragen nu het bedrag nogmaals aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:02
IronKandra schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:44:
We hebben de koopovereenkomst binnen, maar zien dat het bedrag voor het voorbehoud van financiering 10% lager is dan de daadwerkelijke koopsom. Hadden wel doorgegeven voor de volledige som, kan dit een probleem opleveren? We hebben een eigen woning met overwaarde, dus verwacht dat we gemakkelijk de hypotheek kunnen krijgen.

Verkopers hebben al getekend, dus het voelt wat bezwarend om te vragen nu het bedrag nogmaals aan te passen.
Dat is in ieder geval niet in je voordeel. Als het krap is kun je je hier lelijk mee in de vingers snijden. Zou gewoon even teruggaan naar de makelaar om het correct op te schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

gewoon laten corrigeren want dit is niet wat is afgesproken. Daar mag je ze op aanspreken. Beter nu scherp zijn dan later problemen.

tenzij je het echt geen probleem vindt en 10% lager acceptabel is voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-04 08:49

Saven

Administrator

Heeft het niet te maken met de waarborgsom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online

Niet eerst een concept ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
TvanW schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:11:
[...]

Niet eerst een concept ontvangen?
Dit? Wij hebben zowel bij koop als verkoop eerst een concept koopakte ontvangen ter goedkeuring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noordwolde
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:22
Wolly schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:18:
[...]

Gefeliciteerd!

Ik kreeg wel de rillingen over mijn rug bij het lezen, allemaal rode vlaggen wat mij betreft dus let goed op.
hypotheekadviseur die samenwerkt met makelaar. Makelaar heeft direct een match. Past precies binnen budget. Makelaar / binnendienstmedewerker :? Wachten tot de rente zakt.
Bindende offerte getekend:). Huis getaxeerd op 665. 650 betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
Is het in mijn situatie dom om te bieden zonder voorwaarde van fiannciering?

We hebben een relatief nieuw huis gezien van €450.000. We overwegen om rond de €500.000 te bieden. Het staat in de Randstad, waar je zonder financieringsvoorbehoud eigenlijk meer kans maakt.

Mijn partner heeft een vast contract en goed inkomen. Ik ben net begonnen bij een nieuwe baan met een flinke salarisstap. Contract voor een jaar, maar mét intentieverklaring. Op basis hiervan kunnen we ±€750.000 lenen (was eerst ±€450.000). We hebben €170.000 spaargeld, waarvan we €100.000 willen inzetten voor een lagere hypotheek. In een noodgeval kunnen we €20-30k lenen van familie.

Bieden zonder voorbehoud voelt spannend, vooral omdat ik net ben gestart, maar zelfs met mijn oude inkomen is het makkelijk haalbaar volgens UWV Verzekeringsbericht (waarmee je ook een huis kunt kopen, op basis van salaris afgelopen jaren).

Ik weet het: je biedt het liefst mét voorwaarde vanwege de boete. De concurrentie is echter moordend. Gezien onze grote buffer aan spaargeld: redenen om het alsnog niet te doen?

(FYI vanwege m'n eerdere bericht: we hebben de koop toch niet doorgezet omdat het gevoel er bij mijn partner niet was helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NeuralNexus schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:43:

We hebben een relatief nieuw huis gezien van €450.000. We overwegen om rond de €500.000 te bieden. Het staat in de Randstad, waar je zonder financieringsvoorbehoud eigenlijk meer kans maakt.

Mijn partner heeft een vast contract en goed inkomen. Ik ben net begonnen bij een nieuwe baan met een flinke salarisstap. Contract voor een jaar, maar mét intentieverklaring. Op basis hiervan kunnen we ±€750.000 lenen (was eerst ±€450.000). We hebben €170.000 spaargeld, waarvan we €100.000 willen inzetten voor een lagere hypotheek. In een noodgeval kunnen we €20-30k lenen van familie.

Bieden zonder voorbehoud voelt spannend, vooral omdat ik net ben gestart, maar zelfs met mijn oude inkomen is het makkelijk haalbaar volgens UWV Verzekeringsbericht (waarmee je ook een huis kunt kopen, op basis van salaris afgelopen jaren).

Ik weet het: je biedt het liefst mét voorwaarde vanwege de boete. De concurrentie is echter moordend. Gezien onze grote buffer aan spaargeld: redenen om het alsnog niet te doen?

(FYI vanwege m'n eerdere bericht: we hebben de koop toch niet doorgezet omdat het gevoel er bij mijn partner niet was helaas).
het allerergste dat er kan gebeuren is dat je 50.000 euro boete moet betalen doordat je tóch de boel niet rond krijgt. Dat lijkt me een acceptabel risico in jullie geval, omdat die kans in te schatten is als: klein. En omdat je het zou kunnen betalen.

Ik kan ook ongeveer 760k lenen, maar ga een huis kopen van 1150k. Ik kies er bewust voor zoveel mogelijk te lenen omdat mijn overtuiging is dat inflatie zijn werk wel gaat doen voor me. Dit gewoon ter info en om aan te geven dat jullie een hele bescheiden aankoop doen.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 20-04-2025 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:18

Polycom

Poes van goud

Als je het toch echt te spannend vindt.. er zijn ook verzekeringen in de markt waarmee je de ‘zonder voorbehoud van financiering’ kan afdekken.

Oh en inderdaad, welkom in de randstad. Het land van bieden zonder voorbehoud van financiering. (Zeer kwalijk btw, maar dat is een andere discussie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07:29
de Peer schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:47:
[...]

het allerergste dat er kan gebeuren is dat je 50.000 euro boete moet betalen doordat je tóch de boel niet rond krijgt. Dat lijkt me een acceptabel risico in jullie geval, omdat die kans in te schatten is als: klein. En omdat je het zou kunnen betalen.

Ik kan ook ongeveer 760k lenen, maar ga een huis kopen van 1150k. Ik kies er bewust voor zoveel mogelijk te lenen omdat mijn overtuiging is dat inflatie zijn werk wel gaat doen voor me. Dit gewoon ter info en om aan te geven dat jullie een hele bescheiden aankoop doen.
In je eentje? Netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nee met zijn tweeën. Was niet duidelijk zie ik inderdaad.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 20-04-2025 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als het klopt wat jij schrijft dan loop je vrij weinig risico, je kunt altijd 200k spaargeld inleggen, dan blijft er 300-325k (incl k.k.) hypotheek over die (bijna) volledig op je partners inkomen kan. Let wel, dit is worst case, als jouw inkomen niet wordt meegenomen.

Verder eens met @de Peer , als je jong bent dan kun je beter meteen een goede stap maken. Zelf ook 2x max geleend en inmiddels als eind dertigers zitten we in een grote woning met enorm lage lasten irl inkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 20-04-2025 12:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:10

Crazy D

I think we should take a look.

Nee, je biedt ruim onder jullie maximale leenruimte (ik neem tenminste aan dat dit niet online gedaan is in een formuliertje bij de Hypotheker, maar wel bepaald door een echte adviseur). Tenzij het een obscuur pand is, 150 jaar oud, en de gaten in het dak en de muur zitten, is er zo goed als geen enkel risico dat jullie die hypotheek niet krijgen. Bij een beetje twijfel, stuur de link op funda naar je adviseur en vraag of hij in zijn systemen kan kijken (mijn ING adviseur deed op die vraag niet een "echte" desktop-taxatie maar kon wel goed inschatten dat mijn bod geen enkel issue zou zijn).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Crazy D schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:58:
[...]

Nee, je biedt ruim onder jullie maximale leenruimte (ik neem tenminste aan dat dit niet online gedaan is in een formuliertje bij de Hypotheker, maar wel bepaald door een echte adviseur). Tenzij het een obscuur pand is, 150 jaar oud, en de gaten in het dak en de muur zitten, is er zo goed als geen enkel risico dat jullie die hypotheek niet krijgen. Bij een beetje twijfel, stuur de link op funda naar je adviseur en vraag of hij in zijn systemen kan kijken (mijn ING adviseur deed op die vraag niet een "echte" desktop-taxatie maar kon wel goed inschatten dat mijn bod geen enkel issue zou zijn).
Er is ook het risico van plotseling baanverlies natuurlijk, of dat je zelf een ongeluk krijgt of de relatie eindigt onverwachts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeuralNexus
Dank voor de reacties! We gaan dan zónder voorbehoud bieden.
de Peer schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:22:
[...]

Er is ook het risico van plotseling baanverlies natuurlijk, of dat je zelf een ongeluk krijgt of de relatie eindigt onverwachts.
Een klein risico is er linksom of rechtsom altijd. Het moet wel heel gek lopen mocht m'n partner haar baan verliezen. En zelfs dan wordt via UWV nog naar salaris laatste 3 jaar gekeken, want genoeg moet zijn.
Anyway, ik ga dit ook met de adviseur bespreken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
NeuralNexus schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:51:
Dank voor de reacties! We gaan dan zónder voorbehoud bieden.

[...]

Een klein risico is er linksom of rechtsom altijd. Het moet wel heel gek lopen mocht m'n partner haar baan verliezen. En zelfs dan wordt via UWV nog naar salaris laatste 3 jaar gekeken, want genoeg moet zijn.
100% zonder voorbehoud. Je hebt zoveel buffer.
Daarnaast heb je soms ook nog de optie om versneld een hypotheek aan te vragen.
Wij hoorden maandag dat we het huis hadden. Hebben wat gerekt met tekenen tot de maandag daarop. Hadden de hypotheek al rond voor einde van 3 dagen bedenktijd na het tekenen.

Als ze de aanvraag snel behandelen, en je adviseur even nabelt, zullen hele gekke dingen in die 3 dagen bedenktijd hopelijk ook al aan het licht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
We hebben een half jaar geleden een huis gekocht en zitten er nu warmpjes bij, heel tevreden met de aankoop.

Dat zorgt voor ons voor de optie om een deel van ons spaargeld in de hypotheek te gaan stoppen, maar hier twijfelen we soms aan. Er komen geen grote uitgaven aan, maar een lekker bedrag op de spaarrekening is fijn om riant te leven. De maandelijkse lasten kunnen we prima betalen, maar lager is beter.

Maar 10k inleggen scheelt iets van 50 euro. Ik vind dat een slok op een borrel en weinig verschil maken. Stel dat we 50k inleggen gaat er 250 euro vanaf. En zelfs dat doet ons weinig. Zie ik iets over het hoofd: spaargeld of lagere lasten, wat is prettiger?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

THE_BASE schreef op maandag 21 april 2025 @ 08:26:
We hebben een half jaar geleden een huis gekocht en zitten er nu warmpjes bij, heel tevreden met de aankoop.

Dat zorgt voor ons voor de optie om een deel van ons spaargeld in de hypotheek te gaan stoppen, maar hier twijfelen we soms aan. Er komen geen grote uitgaven aan, maar een lekker bedrag op de spaarrekening is fijn om riant te leven. De maandelijkse lasten kunnen we prima betalen, maar lager is beter.

Maar 10k inleggen scheelt iets van 50 euro. Ik vind dat een slok op een borrel en weinig verschil maken. Stel dat we 50k inleggen gaat er 250 euro vanaf. En zelfs dat doet ons weinig. Zie ik iets over het hoofd: spaargeld of lagere lasten, wat is prettiger?
sorry maar daar is dit topic echt niet voor bedoeld.
het is bovendien persoonlijke voorkeur. Persoonlijk zou ik nooit aflossen, niet sparen, maar beleggen. maar die discussie hoort niet in dit topic.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 21-04-2025 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 21 april 2025 @ 08:35:
[...]

sorry maar daar is dit topic echt niet voor bedoeld.
het is bovendien persoonlijke voorkeur. Persoonlijk zou ik nooit aflossen, niet sparen, maar beleggen. maar die discussie hoort niet in dit topic.
Dit is toch ‘Ervaringen met het kopen van een woning’? Nu de koop afgerond is zou het niet relevant meer zijn? Persoonlijk denk ik dat hier meer mensen tegenaan lopen nadat alles rond is. Die laatste discussie hoort inderdaad niet in dit topic, beleggen was geen optie in mijn vraag.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:34

Ligt er ook aan wat de hypotheekrente is.
Als dat lager dan wat je nieuw kunt afsluiten is zou ik het niet aflossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

THE_BASE schreef op maandag 21 april 2025 @ 08:47:
[...]

Dit is toch ‘Ervaringen met het kopen van een woning’? Nu de koop afgerond is zou het niet relevant meer zijn?
Inderdaad, daar zijn weer andere topics voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
dutchgio schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:12:
[...]

Ligt er ook aan wat de hypotheekrente is.
Als dat lager dan wat je nieuw kunt afsluiten is zou ik het niet aflossen.
Ah, dat klopt natuurlijk ook. We zitten nog 9 jaar op 3,83%. Zat meer in de hoek van: geld wordt minder waard en inflatie. Dus het is misschien nog niet zo spannend nu alles rond dat percentage ligt voor 10 jaar. Dank voor je antwoord!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vrij vaak is het ongunstig. Inflatie doet veel beter zijn werk op hogere schulden.

Ga even naar
https://www.berekenhet.nl...-aflossen-ipv-sparen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:11:
[...]

Vrij vaak is het ongunstig. Inflatie doet veel beter zijn werk op hogere schulden.

Ga even naar
https://www.berekenhet.nl...-aflossen-ipv-sparen.html
Interessant, dank. Ik ga het op die website eens berekenen. Maar je bevestigd in elk geval mijn gevoel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Een ander geluid. Bottom-line: een afbetaalde hypotheek geeft zó'n peace of mind dat je daarna verstandigere financiële beslissingen gaat nemen (en meer risico kunt nemen met vaak hogere opbrengsten als gevolg)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:57

Je zou het eigenlijk gewoon eens uit moeten rekenen. Ik heb een excel gemaakt waarbij ik met wat gegevens in te vullen exact zie wat een eenmalige afbetaling doet met de looptijd of verlaging. Wij verkorten de looptijd met onze aflossing en dat heeft ons , na twee jaar extra maandelijks afbetalen, tot nu 40k aan rentekosten gescheeld. Dat merk je helaas nu niet in de portemonnee maar over x jaar wel. Wij zorgen er wel voor dat we x-tienduizend euro’s aan buffer hebben mocht er wat gebeuren.

Daarnaast beleggen we een gedeelte en sparen we wat. Met de rente van 4,3% ben ik liever in 10 jaar van de hypotheek af (en heb wat beleggingen) dan dat ik 30 jaar er aan vast zit. Wij doen dus zowel sparen belagen als afbetalen (looptijd verkorten).

[ Voor 8% gewijzigd door Smartbikers op 21-04-2025 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workingtitle
Zoals al eerder benoemd. www.berekenhet.nl bijna nooit is aflossen gunstiger. Wij lossen zeker niet extra af. Vaak kost die tienduizenden euro's over je looptijd, want met inflatie en een bescheiden marge op defensieve beleggingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-04 00:46
NeuralNexus schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:51:

[...]

Uwv is toch max 4000 bruto ofzo? Bij WW is dat volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:35
Paralize_nl schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 00:37:
[...]

Uwv is toch max 4000 bruto ofzo? Bij WW is dat volgens mij.
Bij veel hypotheekverstrekkers kun je ook het uwv verzekerings bericht gebruiken ipv loonstrook en werkgeversverklaring. Dan wordt alleen gekeken naar gemiddeld inkomen van afgelopen 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
Ik gok niet dat we het bod gaan winnen, maar we zijn maar alvast alle benodigde documenten gaan verzamelen. We hebben bijna alles. Het enige waar we nog tegenaanlopen is het DUO-overzicht van de studieschuld (30k). Omdat een printscreen niet voldoet(?). Dat duurt 5-8 werkdagen. Hopelijk sneller, vóór maandag mochten we een bod doen.

We willen waarschijnlijk 520k bieden op een huis van 450k. Het liefst zonder voorwaarde van financiering, om onze kansen te vergroten. Morgen en vrijdag nog een gesprek met een hypotheekadviseur.

Kan zo'n (vertraagd) DUO-overzicht nog een dealbreaker zijn: dat het véél langer duurt bijvoorbeeld, of komt dat altijd goed? De geldverstrekker heeft straks dit document nodig voor de beoordeling.

Er zit natuurlijk ook nog tijd tussen bieden, winnen en tekenen. Toch spannend.

[ Voor 4% gewijzigd door NeuralNexus op 22-04-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
NeuralNexus schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:54:
Ik gok niet dat we het bod gaan winnen, maar we zijn maar alvast alle benodigde documenten gaan verzamelen. We hebben bijna alles. Het enige waar we nog tegenaanlopen is het DUO-overzicht van de studieschuld (30k). Omdat een printscreen niet voldoet(?). Dat duurt 5-8 werkdagen. Hopelijk sneller, vóór maandag mochten we een bod doen.

We willen waarschijnlijk 520k bieden op een huis van 450k. Het liefst zonder voorwaarde van financiering, om onze kansen te vergroten. Morgen en vrijdag nog een gesprek met een hypotheekadviseur.

Kan zo'n (vertraagd) DUO-overzicht nog een dealbreaker zijn: dat het véél langer duurt bijvoorbeeld, of komt dat altijd goed? De geldverstrekker heeft straks dit document nodig voor de beoordeling.

Nee, zorg wel dat jou adviseur over de juiste informatie beschikt voordat je zonder voorbehoud van financiering biedt. Wat is de regio? Is er een aankoop makelaar betrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
Wippie1234 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 23:05:
[...]

Nee, zorg wel dat jou adviseur over de juiste informatie beschikt voordat je zonder voorbehoud van financiering biedt. Wat is de regio? Is er een aankoop makelaar betrokken?
We spelen uiteraard open kaart. Moeten na enkele kennismakingsgesprekken nog een definitieve hypotheekadviseur kiezen (waarschijnlijk Ikbenfrits.nl of Viisi). Dat doen we deze week. Aan hem/haar leggen we ook de casus voor.
De regio is randstand, waar de meeste woningen 10-20% overboden worden zonder voorwaarden.
En ja, er is een aankoopmakelaar betrokken. Vanwaar de vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07:29

Ik denk dat wel/geen printscreen geen invloed heeft op doen van bod maar bij aanvragen financiering in gevan van winnend bod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Nee, in dit stadium is het vooral belangrijk dat je zelf weet waar je aan toe bent. Als jij de adviseur alle informatie geeft, kan die een goede inschatting maken van wat je maximale leencapaciteit is, zodat jij kunt beoordelen of het bod dat je wilt uitbrengen ook haalbaar is. Meer heb je voor het uitbrengen van een bod niet nodig.
Vervolgens ga je, als het bod is geaccepteerd en de akte getekend, met je hypotheekadviseur aan de slag voor een aanvraag. Dat kan ook pas als je getekend hebt. Dus tijd genoeg voor dat DUO-document.
Wat dan belangrijk is, is een bankgarantie of borg, binnen een bepaalde periode. Daarna heb je tot paar weken voor overdracht de tijd om de puntjes op de i te zetten.
Pagina: 1 ... 351 352 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7