Hangt erg van de straat en buurt af. Net twee huizen op noord-Veluwe gecheckt op huispedia die afgelopen jaar verkocht zijn, en de transactie prijs die ik weet ligt in beide gevallen op 50% van de minimale tot maximale waarde bij huispedia.HvdBent schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:04:
Noord Veluwe is Huispedia veel te hoog qua prijzen, ik heb een huis gekocht waar huispedia me 2 ton wilde laten overbieden, ook mijn verkochte huis zou bijna een ton meer moeten opbrengen (was dat maar zo)
Wellicht dat het in de nieuwere wijken dichter op de waarheid zit, wij hebben een huis gekocht in het "hogere" segment daar werd een bod geadviseerd dat zeker een ton boven de vraagprijs lag (maar het is een huis met charme) we hebben het onder de vraagprijs gekocht. Ons oude huis zou 50-100k meer op moeten leveren en is met moeite voor de vraagprijs weggegaan (net geen startersbudget meer 450k) Wellicht dat onze makelaar (wat onervaren) daar een rol in speelde.Get!em schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:11:
[...]
Hangt erg van de straat en buurt af. Net twee huizen op noord-Veluwe gecheckt op huispedia die afgelopen jaar verkocht zijn, en de transactie prijs die ik weet ligt in beide gevallen op 50% van de minimale tot maximale waarde bij huispedia.
Nee ging om bestaande bouw 1970 2x en 1990HvdBent schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:58:
[...]
Wellicht dat het in de nieuwere wijken dichter op de waarheid zit, wij hebben een huis gekocht in het "hogere" segment daar werd een bod geadviseerd dat zeker een ton boven de vraagprijs lag (maar het is een huis met charme) we hebben het onder de vraagprijs gekocht. Ons oude huis zou 50-100k meer op moeten leveren en is met moeite voor de vraagprijs weggegaan (net geen startersbudget meer 450k) Wellicht dat onze makelaar (wat onervaren) daar een rol in speelde.
In buitengebied, allen boven 7ton
Ook overboden, 50k
tja, ik heb ook genoeg huizen gezien (veluwse boerderijtjes) die er op het 1e oog leuk uitzagen, maar geen bod gedaan vanwege achterstallig onderhoud, en toch zijn ze boven de vraagprijs verkocht, andere blijven dan wel weer te koop staan (mooi huis in Putten, met een erg onhandige indeling en heel veel werk)Get!em schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:24:
[...]
Nee ging om bestaande bouw 1970 2x en 1990
In buitengebied, allen boven 7ton
Ook overboden, 50k
Sites als Huispedia werken het beste bij standaardwoningen waar veel referenties zijn. Woningen in het buitengebied, of woningen waar veel bijzondere dingen zijn (achterstallig onderhoud, extra bijgebouwen, bijzonder goede of slechte ligging) zijn veel moeilijker in te schatten voor een algoritme en dan zal het al snel te hoog of te laag uitkomen.
Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n
mijn oude huis is redelijk standaard, en daar zaten ze er behoorlijk naastGreatDictator schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:00:
Sites als Huispedia werken het beste bij standaardwoningen waar veel referenties zijn. Woningen in het buitengebied, of woningen waar veel bijzondere dingen zijn (achterstallig onderhoud, extra bijgebouwen, bijzonder goede of slechte ligging) zijn veel moeilijker in te schatten voor een algoritme en dan zal het al snel te hoog of te laag uitkomen.
Wij ook een appartement en daar zijn er heel heel van. Bij mijn ouders staan er een paar honderd vergelijkbare huizen. Die gaan er uit voor rond de 400.000 nu, huispedia zegt 500 a 550. Bijzonder.
Komt waarschijnlijk doordat ze 144 m2 zijn, en de m2 prijs zwaar doorweegt in de berekening
Komt waarschijnlijk doordat ze 144 m2 zijn, en de m2 prijs zwaar doorweegt in de berekening
Woensdag hier gedeeld dat we dus bij een huis in Hasselt willen kijken. Inmiddels reactie gekregen van hypotheekadviseur die zegt dat het huis waarschijnlijk 10 tot 20k meer wordt getaxeerd dan de prijs (bijna 4 ton) waar het voor te koop staat. We denken dat we met ons bod (ong 45 extra) wel in de top 5 zullen gaan staan qua biedingen, al kun je dat nooit zeker weten natuurlijk. Heel erg bezig met welke dingen zouden kunnen meewerken: motivatiebrief, deze online erbij doen of door de bus, zodat ze hem op papier hebben? Mijn man vindt dat te privé, ik denk dat het wel helpend kan zijn.. nog andere tips? We willen er graag wonen maar willen niet nog meer bieden vanwege dat de bovenverdieping niet instapklaar is (tuin en beneden nagenoeg wel).
Motivatiebrief altijd doen als je het mij vraagt. Of je die ook nog in de brievenbus moet doen is lastig te zeggen zonder dat je de bewoners kent. Maar volgens mij is het een risico wat je altijd kan nemen.
Daarnaast kijk of je zonder voorbehoud kan bieden, helpt altijd in deze markt.
Dit vooral. Waarbij het voorbehoud van bouwkundige keuring minder bezwarend kan zijn, omdat je die snel kan doen. Wij wilden zo min mogelijk onzekerheden. 4 weken wachten op de financiering wil je niet. Bouwkundige keuring kan je in de 3 dagen bedenktijd doen. Dat vonden wij prima. Maar als iemand 5k minder zonder dat voorbehoud zou hebben geboden, zouden we die gekozen hebben. Elk voorbehoud verlaagt dus in zekere zin je bod.BeardyHamster schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:16:
We willen inderdaad bieden zonder voorbehoud van wat dan ook. Ook geen eigen huis te verkopen. We horen het woensdag, spannend. Eerste keer dat we überhaupt een bod uit gaan brengen. Ja ik wil het risico wel nemen om te door de bus te doen. Op papier leest fijner (vind ik) en ben er zelf wel gevoelig voor. Man zou niet eens ernaar kijken, zegt hij. Dus wat dat betreft maakt op papier of digitaal dan niet eens uit.
Als je geen huis te verkopen hebt, is dat een enorm pluspunt. Benadruk dus bij je bod dat je flexibel bent en kunt meegaan in opleverdatum die verkopers goed uitkomt.aardbeien schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:57:
We willen inderdaad bieden zonder voorbehoud van wat dan ook. Ook geen eigen huis te verkopen. We horen het woensdag, spannend. Eerste keer dat we überhaupt een bod uit gaan brengen. Ja ik wil het risico wel nemen om te door de bus te doen. Op papier leest fijner (vind ik) en ben er zelf wel gevoelig voor. Man zou niet eens ernaar kijken, zegt hij. Dus wat dat betreft maakt op papier of digitaal dan niet eens uit.
Volledig flexibel zijn kan met een koophuis ook gewoon, zeker in deze markt.Toke_gt schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:47:
[...]
Als je geen huis te verkopen hebt, is dat een enorm pluspunt. Benadruk dus bij je bod dat je flexibel bent en kunt meegaan in opleverdatum die verkopers goed uitkomt.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Daar is niet iedereen het mee eens in het ervaringen-met-verkopen topicde Peer schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:48:
[...]
Volledig flexibel zijn kan met een koophuis ook gewoon, zeker in deze markt.
Exact expert nodig?
Waarom niet?Crazy D schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:52:
[...]
Daar is niet iedereen het mee eens in het ervaringen-met-verkopen topic
Toen ik mijn nieuwe huis kocht een paar weken terug heb ik ook gewoon aangegeven : verkoper mag overdrachtsdatum kiezen.
[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 05-04-2025 16:38 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Als er een deadline is. Doe je bod zo laat mogelijk. Het liefst 10 minuten voor de deadline. Ik weet uit ervaring dat aankoopmakelaars de verkoopmakelaar in het laatste uur bellen, om dan net even boven jouw bod te gaan zitten.aardbeien schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:57:
Een bod 25min later van €150 euro hoger. Een bod van €1 hoger dan het hoogste bod 2 minuten voor sluiten van de markt. Ik zie rare dingen in het biedlogboek.
En heel eerlijk hebben wij bij aankoop ook het geluk gehad dat iemand zich niet aan de regels hield. Ja, lullig voor de nr 2, maar daardoor hadden wij het huis wel.
[ Voor 8% gewijzigd door Workingtitle op 05-04-2025 18:50 ]
Je kunt ook gewoon een dusdanig goed bod doen na de bezichtiging dat het huis meteen verkocht is.
Bij ons op de na de eerste dag meteen 2 enorme biedingen zonder enig voorbehoud dat we dachten we gaan met 1 van beide in zee. Immers kopers kijken ook rond en hebben meer ijzers in het vuur.
Bij ons op de na de eerste dag meteen 2 enorme biedingen zonder enig voorbehoud dat we dachten we gaan met 1 van beide in zee. Immers kopers kijken ook rond en hebben meer ijzers in het vuur.
Heel strict gezien zegt zo een deadline helemaal niets. Fijn dat in jullie geval de andere partij zich wel netjes aan gehouden heeft. Maar realistisch gezien mag een verkoper akkoord gaan met jouw bod en bij wijze van 1 seconde voor het tekenen van het koopcontract akkoord gaan met een bod dat op dat moment door een ander gedaan is.Workingtitle schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:47:
[...]
Als er een deadline is. Doe je bod zo laat mogelijk. Het liefst 10 minuten voor de deadline. Ik weet uit ervaring dat aankoopmakelaars de verkoopmakelaar in het laatste uur bellen, om dan net even boven jouw bod te gaan zitten.
Een bod 25min later van €150 euro hoger. Een bod van €1 hoger dan het hoogste bod 2 minuten voor sluiten van de markt. Ik zie rare dingen in het biedlogboek.
En heel eerlijk hebben wij bij aankoop ook het geluk gehad dat iemand zich niet aan de regels hield. Ja, lullig voor de nr 2, maar daardoor hadden wij het huis wel.
Je opmerking leek als ondertoon te hebben "want de huizen verkopen toch wel" maar er zijn er een paar in dat topic die heel moeizaam verkopen...de Peer schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:37:
[...]
Waarom niet?
Toen ik mijn nieuwe huis kocht een paar weken terug heb ik ook gewoon aangegeven : verkoper mag overdrachtsdatum kiezen.
Exact expert nodig?
Ah zo op die fiets. Ja dat las ik ook inderdaad.Crazy D schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:03:
[...]
Je opmerking leek als ondertoon te hebben "want de huizen verkopen toch wel" maar er zijn er een paar in dat topic die heel moeizaam verkopen...
Ik heb ooit na een eerste bezichtiging een hoog bod gedaan op voorwaarde dat de woning uit de markt werd gehaald. Als de verkoper het niet per direct accepteerde, trok ik mijn bod in. Dat was destijds (2019) niet ongebruikelijk. Mijn bod werd geaccepteerd, maar ik had ook meerdere opties in het vuur en koos alsnog voor een andere woning. Een mondelinge overeenkomst is geen overeenkomst, tenzij de verkoper een zakelijke partij is. Als koper kun je er nog altijd onderuit komen, de verkoper in dat geval nietOrkaan schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:54:
Je kunt ook gewoon een dusdanig goed bod doen na de bezichtiging dat het huis meteen verkocht is.
Hier vind ik ook wel wat van. Je dwingt iemand het huis van de markt te halen. Maar trekt daarna je bod in en kiest voor een ander huis. Of lees ik het niet goed?Chaki schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:09:
[...]
Ik heb ooit na een eerste bezichtiging een hoog bod gedaan op voorwaarde dat de woning uit de markt werd gehaald. Als de verkoper het niet per direct accepteerde, trok ik mijn bod in. Dat was destijds (2019) niet ongebruikelijk. Mijn bod werd geaccepteerd, maar ik had ook meerdere opties in het vuur en koos alsnog voor een andere woning. Een mondelinge overeenkomst is geen overeenkomst, tenzij de verkoper een zakelijke partij is. Als koper kun je er nog altijd onderuit komen, de verkoper in dat geval niet
Dwingen niet. Het is een voorstel, hoeven ze niet mee akkoord te gaan.Pierre Sec schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:15:
[...]
Hier vind ik ook wel wat van. Je dwingt iemand het huis van de markt te halen. Maar trekt daarna je bod in en kiest voor een ander huis. Of lees ik het niet goed?
En tsja bedenktijd is nu eenmaal wettelijk zo geregeld voor de koper, en ook dat mondeling overeenkomst geen daadwerkelijke overeenkomst is in geval van huis kopen.
Verkoper moet hier rekening mee houden in zijn overwegingen. Dit zijn gewoon de spelregels.
Bij mijn huidige huis dat ik kocht in 2017 heb ik ook bod gedaan op voorwaarde dat alle andere bezichtigen afgezegd zouden worden. Gingen ze mee akkoord.
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 06-04-2025 12:19 ]
Ik zeg ook niet dat het niet mag. Ik vind het alleen niet netjes om die voorwaarde te stellen als je ook nog andere opties open hebt.
Klopt, maar de verontwaardiging van een hoop Tweakers over bepaalde gedragingen van makelaars / verkopers / kopers geldt alleen als het anderen betreft...Pierre Sec schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:32:
[...]
Ik zeg ook niet dat het niet mag. Ik vind het alleen niet netjes om die voorwaarde te stellen als je ook nog andere optie open hebt.
De verkoper kreeg van vrijdagmiddag (bezichtiging) tot maandag 12 uur de tijd om met de makelaar (1) te overleggen om het bod al dan niet te accepteren. Ik werd maandagochtend om 10 uur door de andere makelaar (2) gebeld dat mijn bod was geaccepteerd. Toen had ik dus nog 2 uur de tijd om te wikken en te wegen. Toen makelaar 1 belde dat ze het heel lastig vonden, omdat er misschien toch nog een hoger kon komen, maar het toch werd geaccepteerd kon ik gelijk zeggen dat het niet doorging. Het was dus nog niet van de markt gehaald en misschien is er daarna ook nog een hoger bod gekomen.Pierre Sec schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:15:
[...]
Hier vind ik ook wel wat van. Je dwingt iemand het huis van de markt te halen. Maar trekt daarna je bod in en kiest voor een ander huis. Of lees ik het niet goed?
Maar ik heb het zelf wel meegemaakt: de eerste die de woning bezichtigde deed een onweerstaanbaar bod. Ik werd meteen daarna gebeld dat de bezichtiging niet doorging, maar wel op een wachtlijst bleef staan
Ik had het andere bod eerder gedaan. Ik dacht dat het niet geaccepteerd zou worden, maar meer dan dat vond ik het niet waard. Ik hield eigenlijk geen rekening meer met die optie. Mijn bod bleek ook niet het hoogste te zijn, maar ik had betere voorwaarden.Pierre Sec schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:32:
[...]
Ik zeg ook niet dat het niet mag. Ik vind het alleen niet netjes om die voorwaarde te stellen als je ook nog andere opties open hebt.
Het was een hele moeilijke beslissing, maar ik heb uiteindelijk gekozen voor de locatie
Mijn ervaring:
Vorig jaar januari begonnen met zoeken naar een woning in de klasse 350-450k in een middelgrote stad in Noord-oost Brabant. Omdat we in een nieuwbouw-rijtjes-huurwoning van 125m2 zaten voor €1100/m was het lastig iets te vinden dat voor een hogere prijs ook meer wooncomfort te bieden had dan wat we al hadden. 6 bezichtigingen gedaan, 2x overboden, 3x geen bod gedaan en 1x niet tot overeenstemming gekomen (nog steeds niet verkocht). Nadat we allebei een salarisstijging hadden gekregen, besloten om ons budget te verruimen tot 500k.
Hierdoor was er net een woning bereikbaar geworden die al een maand te koop stond, helaas bleek er geen bezichtiging meer mogelijk omdat er al met een partij in onderhandeling was. Omdat we deze woning wel echt interessant vonden, brutaal geweest en gezegd dat we de vraagprijs zonder voorbehoud zouden bieden als we mochten bezichtigen en alles zoals verwacht was. In eerste instantie werd dit ook geweigerd, een dag later toch een belletje dat de onderhandeling was vastgelopen en we de volgende dag konden bezichtigen.
De onderhoudsstaat viel iets tegen, vooral door de originele kozijnen uit 1965 en het energie label D uit 2020 terwijl er geen enkele isolatie behalve oud dubbel glas aanwezig was. Uiteindelijk toch besloten een bod van de vraagprijs met voorbehoud bouwkundige keuring binnen bedenktijd in te dienen omdat het op alle andere punten exact was wat we zochten (locatie, 155m2).
Direct de volgende dag ons bod geaccepteerd en bouwkundige keuring gepland. Hieruit kwamen nog 15k aan extra kosten aan dakonderhoud en betonrot in een klein balkon. Vanwege de olietank perikelen die ik eerder had gepost, aangegeven dat we hier óf een aanvullende afspraak over wilden maken óf een lagere koopsom wilden afspreken, maar beide werden geweigerd. Ik was klaar om het bod te annuleren, maar mijn vriendin was inmiddels al mentaal ingetrokken en wilde het koste wat kost niet mislopen. Omdat ik dit belangrijker vond dan een goede deal, uiteindelijk met enkel een verwijdering van de aansprakelijkheidsclausule akkoord gegaan.
Voor mijn gevoel zat er ruimte om wat lager geboden te hebben, 3 vergelijkbare woningen gingen 10-20k onder vraagprijs weg afgelopen 2 jaar. Taxatie is 5k onder de koopsom uitgekomen. Calcasa kwam precies op de koopsom uit, net zoals het minimale bedrag van Huispedia. Woningstats en Walter living kwamen 20-30k lager uit. Het move.nl dossier is direct gesloten waardoor ik het biedlogboek niet in kan zien, maar heb inmiddels een afschrift gevraagd.
Vorig jaar januari begonnen met zoeken naar een woning in de klasse 350-450k in een middelgrote stad in Noord-oost Brabant. Omdat we in een nieuwbouw-rijtjes-huurwoning van 125m2 zaten voor €1100/m was het lastig iets te vinden dat voor een hogere prijs ook meer wooncomfort te bieden had dan wat we al hadden. 6 bezichtigingen gedaan, 2x overboden, 3x geen bod gedaan en 1x niet tot overeenstemming gekomen (nog steeds niet verkocht). Nadat we allebei een salarisstijging hadden gekregen, besloten om ons budget te verruimen tot 500k.
Hierdoor was er net een woning bereikbaar geworden die al een maand te koop stond, helaas bleek er geen bezichtiging meer mogelijk omdat er al met een partij in onderhandeling was. Omdat we deze woning wel echt interessant vonden, brutaal geweest en gezegd dat we de vraagprijs zonder voorbehoud zouden bieden als we mochten bezichtigen en alles zoals verwacht was. In eerste instantie werd dit ook geweigerd, een dag later toch een belletje dat de onderhandeling was vastgelopen en we de volgende dag konden bezichtigen.
De onderhoudsstaat viel iets tegen, vooral door de originele kozijnen uit 1965 en het energie label D uit 2020 terwijl er geen enkele isolatie behalve oud dubbel glas aanwezig was. Uiteindelijk toch besloten een bod van de vraagprijs met voorbehoud bouwkundige keuring binnen bedenktijd in te dienen omdat het op alle andere punten exact was wat we zochten (locatie, 155m2).
Direct de volgende dag ons bod geaccepteerd en bouwkundige keuring gepland. Hieruit kwamen nog 15k aan extra kosten aan dakonderhoud en betonrot in een klein balkon. Vanwege de olietank perikelen die ik eerder had gepost, aangegeven dat we hier óf een aanvullende afspraak over wilden maken óf een lagere koopsom wilden afspreken, maar beide werden geweigerd. Ik was klaar om het bod te annuleren, maar mijn vriendin was inmiddels al mentaal ingetrokken en wilde het koste wat kost niet mislopen. Omdat ik dit belangrijker vond dan een goede deal, uiteindelijk met enkel een verwijdering van de aansprakelijkheidsclausule akkoord gegaan.
Voor mijn gevoel zat er ruimte om wat lager geboden te hebben, 3 vergelijkbare woningen gingen 10-20k onder vraagprijs weg afgelopen 2 jaar. Taxatie is 5k onder de koopsom uitgekomen. Calcasa kwam precies op de koopsom uit, net zoals het minimale bedrag van Huispedia. Woningstats en Walter living kwamen 20-30k lager uit. Het move.nl dossier is direct gesloten waardoor ik het biedlogboek niet in kan zien, maar heb inmiddels een afschrift gevraagd.
[ Voor 29% gewijzigd door lemonhead op 07-04-2025 00:00 ]
Wat een klotestreekChaki schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:09:
[...]
Ik heb ooit na een eerste bezichtiging een hoog bod gedaan op voorwaarde dat de woning uit de markt werd gehaald. Als de verkoper het niet per direct accepteerde, trok ik mijn bod in. Dat was destijds (2019) niet ongebruikelijk. Mijn bod werd geaccepteerd, maar ik had ook meerdere opties in het vuur en koos alsnog voor een andere woning. Een mondelinge overeenkomst is geen overeenkomst, tenzij de verkoper een zakelijke partij is. Als koper kun je er nog altijd onderuit komen, de verkoper in dat geval niet
Zo werkt een kopersmarkt nou eenmaal.Pierre Sec schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:32:
[...]
Momenteel zijn de rollen omgedraaid en menig huizenverkoper zal een mondelinge overeenkomst ook niet door laten gaan als er daarna iemand 20k meer biedt. Wij tweakers zullen dat nooit doen natuurlijk..
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
In de huidige markt praat je hiermee vooral je eigen FOMO goed.Orkaan schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:54:
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Wij hebben een huis op het oog en zijn in onderhandeling. Wegens de vrijstelling van de overdrachtsbelasting willen de verkopers akkoord gaan met 525k als koopsom, maar dan een extra uitgave aan roerende zaken van 15k die ze dan achterlaten; o.a. zonnepanelen, gaskachels, bepaalde meubels en zonwering. Dit doen we dan van eigen vermogen aan hun direct.
Zitten hier risico's aan voor de belastingdienst en de vrijstelling van de overdrachtsbelasting? Het is natuurlijk een beetje een manier om de koopsom laag te houden, maar ik ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben.
Zitten hier risico's aan voor de belastingdienst en de vrijstelling van de overdrachtsbelasting? Het is natuurlijk een beetje een manier om de koopsom laag te houden, maar ik ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben.
het gebeurt veel, maar helemaal zuivere koffie is het niet natuurlijk.RobertInc schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:11:
Wij hebben een huis op het oog en zijn in onderhandeling. Wegens de vrijstelling van de overdrachtsbelasting willen de verkopers akkoord gaan met 525k als koopsom, maar dan een extra uitgave aan roerende zaken van 15k die ze dan achterlaten; o.a. zonnepanelen, gaskachels, bepaalde meubels en zonwering. Dit doen we dan van eigen vermogen aan hun direct.
Weet jij of er risico's aanzitten? Dat je bijvoorbeeld later bij een belastingaangifte (als die er naar kijken) nog er uit wordt gepikt en de belasting moet betalen?de Peer schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:14:
[...]
het gebeurt veel, maar helemaal zuivere koffie is het niet natuurlijk.
Je moet bij een eventuele controle hard kunnen maken dat het een redelijke prijs is voor de roerende goederen. 10K voor een wandmeubel is ongeloofwaardig, 15K voor zonnepanelen, zonnescherm, kachels en meubels zou best kunnen. Maar zoek wat tweedehands prijzen op voor deze goederen en kijk naar de redelijkheid van de 15K.RobertInc schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:15:
[...]
Weet jij of er risico's aanzitten? Dat je bijvoorbeeld later bij een belastingaangifte (als die er naar kijken) nog er uit wordt gepikt en de belasting moet betalen?
Met een koopprijs die precies op de limiet zit, trek je mogelijk wel de aandacht.
Wij hebben dit jaren geleden ook meegemaakt toen we aan de verkopende kant stonden. Stonden over 2 dagen 10 bezichtigen gepland, na eerste dag al 2 biedingen net boven vraagprijs en 1 bod 25k boven vraagprijs maar met de eis om snel te handelen en 2e dag bezichtigen niet door laten gaan. Was toen nog niet zo'n gekkenhuis als nu op de markt. Dus akkoord gegaan. 30 uur later bod ingetrokken voor wat anders, heel erg asociaal. Uiteindelijk in onderhandeling gegaan met de nummer 2, maar ik weet bijna zeker dat dit ons geld heeft gekost. Hele nare acties.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Ik zou het bedrag op 5k zetten en de rest van de roerende goederen contant afrekenen.RobertInc schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:11:
Je moet het kunnen onderbouwen en verdedigen in geval van een controle. De kans daarop is echter klein.RobertInc schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:15:
[...]
Weet jij of er risico's aanzitten? Dat je bijvoorbeeld later bij een belastingaangifte (als die er naar kijken) nog er uit wordt gepikt en de belasting moet betalen?
Je moet het kunnen onderbouwen en 15K is wel veel. Ik verwacht ook dat er meer gecontroleerd wordt bij vrijstelling OB en totaal hoger dan 525k.de Peer schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:34:
[...]
Je moet het kunnen onderbouwen en verdedigen in geval van een controle. De kans daarop is echter klein.
Ik heb even raad nodig.
We hebben ons bod ingediend voor een huis in Hasselt (zie eerder bericht, vorige week). Morgen 'horen' we het. We hebben flink overboden. 12 a 13 procent.
Nu stuurt man een huis door die net online is gekomen op Funda, ook in Hasselt, met een vraagprijs van 50k duurder. Zelfde verkoopmakelaar. Past ook nog prima binnen wat we als hypotheek kunnen. Voor die prijs wat ruimere tuin en meer woonoppervlak + oprit en garage/berging. Eigen invulling is dat zo een huis in Hasselt minder overboden gaat worden, gezien het niet meer een starterswoning betreft.
Hoe komt dat op de verkoopmakelaar over als ik bel voor een bezichtiging? En wat als ons bod van het eerste huis geaccepteerd wordt (voornamelijk dit, want als dat niet zo is dan is er geen man overboord natuurlijk.. Maar als het wel geaccepteerd wordt en we ook het andere huis willen bekijken, wat is daarin dan wijsheid, zonder onbetrouwbaar over te komen.
We hebben ons bod ingediend voor een huis in Hasselt (zie eerder bericht, vorige week). Morgen 'horen' we het. We hebben flink overboden. 12 a 13 procent.
Nu stuurt man een huis door die net online is gekomen op Funda, ook in Hasselt, met een vraagprijs van 50k duurder. Zelfde verkoopmakelaar. Past ook nog prima binnen wat we als hypotheek kunnen. Voor die prijs wat ruimere tuin en meer woonoppervlak + oprit en garage/berging. Eigen invulling is dat zo een huis in Hasselt minder overboden gaat worden, gezien het niet meer een starterswoning betreft.
Hoe komt dat op de verkoopmakelaar over als ik bel voor een bezichtiging? En wat als ons bod van het eerste huis geaccepteerd wordt (voornamelijk dit, want als dat niet zo is dan is er geen man overboord natuurlijk.. Maar als het wel geaccepteerd wordt en we ook het andere huis willen bekijken, wat is daarin dan wijsheid, zonder onbetrouwbaar over te komen.
Zeggen dat huis 2 je backup is ofzo. Niet te zwaar aan tillen.
beide huizen staan dus te koop bij dezelfde verkoopmakelaar?
beide huizen staan dus te koop bij dezelfde verkoopmakelaar?
Ik zit met hetzelfde. Mijn financieel adviseur en aankoopmakelaar zeggen beide dat de notaris ook kan kijken naar taxatiewaarde (want dat is de feitelijke waarde) in plaats van transactiewaarde, en dat ze het regelmatig zo rondgebreid krijgen.RobertInc schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:11:
Ja dit is chill. Taxatiewaarde kan alleen ook hoger uitvallen, en ben dan even benieuwd of we aan de koopsom vast kunnen houden.Luco schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:38:
[...]
Ik zit met hetzelfde. Mijn financieel adviseur en aankoopmakelaar zeggen beide dat de notaris ook kan kijken naar taxatiewaarde (want dat is de feitelijke waarde) in plaats van transactiewaarde, en dat ze het regelmatig zo rondgebreid krijgen.
[ Voor 32% gewijzigd door IronKandra op 09-04-2025 09:49 ]
*knip*
Dat stellen we dus niet voor.
Dat stellen we dus niet voor.
[ Voor 75% gewijzigd door tweakduke op 09-04-2025 15:21 ]
Wij zoeken naar huizen rond vraagprijs 450-500. Dan komen we, als we een winnend bod neerleggen, niet hoger dan 535-540 als koopprijs. Die taxatie onder de 525 houden lukt wel met een taxateur die bevriend is met je makelaar of financieel adviseur.IronKandra schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:48:
[...]
Ja daar zitten wij nu ook mee. Het lastige is alleen dat onze taxatiewaarde waarschijnlijk (99% kans) hoger uit gaat vallen dan 525k. Dus dat we het daardoor alsnog mis lopen. Erg lastige keuze waar we goed aan doen. En als we de vrijstelling hoe dan ook mislopen, dan kiezen we denk ik toch maar voor het hele bedrag financieren. En dan houden we het eigen geld nog voor investeringen in de woning (airco, ramen etc.).
Is jullie taxatie waarde dan lager?
Ja dat is een goeie. Gaan wij dan ook even overleggen met de makelaar, hetzelfde voor een notaris die hier ook in mee wil.Luco schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:50:
[...]
Wij zoeken naar huizen rond vraagprijs 450-500. Dan komen we, als we een winnend bod neerleggen, niet hoger dan 535-540 als koopprijs. Die taxatie onder de 525 houden lukt wel met een taxateur die bevriend is met je makelaar of financieel adviseur.
Let wel op dat als de taxatiewaarde lager is, je mogelijk met je financiering niet uitkomt.IronKandra schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:56:
[...]
Ja dat is een goeie. Gaan wij dan ook even overleggen met de makelaar, hetzelfde voor een notaris die hier ook in mee wil.
Goeie! Maar hebben gelukkig overwaarde en een bestaande hypotheek, waardoor het daadwerkelijke hypotheek bedrag daar ver onder ligt.Toke_gt schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:58:
[...]
Let wel op dat als de taxatiewaarde lager is, je mogelijk met je financiering niet uitkomt.
Daar is vorig jaar een uitspraak over gedaan, met als gevolg dat taxatiewaarde moest worden aangehouden. Daardoor geldt dat nu als een soort norm.IronKandra schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:48:
[...]
Ja dit is chill. Taxatiewaarde kan alleen ook hoger uitvallen, en ben dan even benieuwd of we aan de koopsom vast kunnen houden.
Zie hier wat uitleg.
Slim gespeeld, achterbaks vind ik het wel.Chaki schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:09:
[...]
Dat probeerde iemand bij mij ook. Al tijdens de eerste ochtend van 3 bezichtigingsdagen. Alle andere bezichtigingen moest worden afgezegd en als voorwaarde ook nog dat er niets uit de bouwkundige keuring mocht komen.
Ik heb de makelaar alleen laten zeggen dat ze na de bezichtigingen nogmaals een bod mochten doen.
Toch juist andersom?Toke_gt schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:01:
[...]
Daar is vorig jaar een uitspraak over gedaan, met als gevolg dat taxatiewaarde moest worden aangehouden. Daardoor geldt dat nu als een soort norm.
Zie hier wat uitleg.
Uit dat artikel:
Gaat denk ik om deze uitspraak:Uitspraak Gerechtshof
Het Gerechtshof Den Haag deed uitspraak in de zaak waar de koopsom van de woning lager is dan de taxatiewaarde voor de financiering. De notaris had daarom de hogere taxatiewaarde aangehouden. Daarmee kwam de waarde van de woning boven het maximum van de startersvrijstelling uit en was 2% overdrachtsbelasting verschuldigd. De vraag is welke waarde geldt voor de overdrachtsbelasting en of de startersvrijstelling van toepassing is.
Het Hof oordeelt dat de koopsom gelijk is aan de werkelijke waarde, omdat de koop tussen onafhankelijke partijen is gesloten. De basis voor de overdrachtsbelasting gaat omlaag en door toepassing van de startersvrijstelling is er geen overdrachtsbelasting te betalen.
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHDHA:2024:1434
[ Voor 4% gewijzigd door Eärendil op 09-04-2025 11:12 ]
Ik zie het. Ik las in een andere artikel de uitspraak van de rechtbank en uiteindelijk is het ook bij het hof gekomen met een andere uitkomst en dat staat dan weer in dit artikel. Dat drong dan weer niet zo snel tot me door. Sorry voor de verwarring.Eärendil schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:11:
[...]
Toch juist andersom?
Uit dat artikel:
[...]
Gaat denk ik om deze uitspraak:
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHDHA:2024:1434
Bottom line volgens mij: het is tricky als de taxatiewaarde hoger uitvalt en de verkoopprijs net onder de grens blijft; je hebt dan wel wat uit te leggen.
Jouw situatie is totaal niet vergelijkbaar met de mijne. Het ging niet om een exorbitant hoog bod, maar om 5.000 euro boven de vraagprijs, waar minimaal 3.000 te verwachten was. Er was geen ander bod, want het ging per inschrijving. Iedereen had nog ruim een week de tijd om een bod uit te brengen. Er werden ook geen bezichtigingen afgezegd. Mijn bod kwam na de 1e bezichtigingsdag en voorafgaand aan de 2e, die dus gewoon doorging.Sandyman538 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:53:
[...]
Wij hebben dit jaren geleden ook meegemaakt toen we aan de verkopende kant stonden. Stonden over 2 dagen 10 bezichtigen gepland, na eerste dag al 2 biedingen net boven vraagprijs en 1 bod 25k boven vraagprijs maar met de eis om snel te handelen en 2e dag bezichtigen niet door laten gaan. Was toen nog niet zo'n gekkenhuis als nu op de markt. Dus akkoord gegaan. 30 uur later bod ingetrokken voor wat anders, heel erg asociaal. Uiteindelijk in onderhandeling gegaan met de nummer 2, maar ik weet bijna zeker dat dit ons geld heeft gekost. Hele nare acties.
Als iemand 25.000 meer biedt, weet je dat die makkelijk een duurder huis kan kopen als de kans zich voordoet. De kans dat dit binnen de 3 bedenktijd gebeurt is niet heel groot, tenzij hij/zij tegelijkertijd op meer huizen heeft geboden. Ik zou het bod van nr 2 nooit definitief afslaan, maar zeggen dat je in onderhandeling bent over een hoger bod en je uiterlijk een week later definitief uitsluitsel geeft. Daarmee houd ik mij aan de voorwaarde dat ik niet meer in onderhandeling ga met een andere partij. Als ik mij daar niet aan houd, is dat ook niet netjes, maar evengoed toegestaan. De verkoper mag zich ook bedenken. Een mondelinge overeenkomst is geen overeenkomst. Dat staat ter herinnering bij iedere woning op Funda.
Het is heel erg zuur als dit jou veel geld heeft gekost. In mijn geval heeft de verkoper er misschien 2.000 minder voor gekregen, maar misschien ook meer.
Bovendien: als het andere bod pas later was geaccepteerd, was ik er niet op terugkomen. De andere partij deed het geen centje pijn. Het was een zakelijke partij. Mijn bod was niet het hoogste, ze wilden er gewoon zo snel mogelijk vanaf.
De conclusie "klotenstreek" vind ik nogal kort door de bocht, maar iedereen mag daar van vinden wat ie wil.
Je gaf aan dat je eis was dat het huis van de markt gehaald moest worden. Dat is wel wat anders dan 'gewoon' bezichtigingen door laten gaan.Chaki schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:57:
[...]
Mijn bod kwam na de 1e bezichtigingsdag en voorafgaand aan de 2e, die dus gewoon doorging.
Natuurlijk nooit aan te tonen of ik veel minder voor gekregen heb, maar zo terloops melden dat jouw verkoper er misschien een paar duizend euro mee is mis gelopen en daar onverschillig over doen vind ik gewoon niet netjes. Maar zo zie je, iedereen gaat daar anders mee om.Het is heel erg zuur als dit jou veel geld heeft gekost. In mijn geval heeft de verkoper er misschien 2.000 minder voor gekregen, maar misschien ook meer.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Tja je kiest als verkoper toch echt helemaal zelf voor het risico om met lege handen te eindigen als je op zo'n bod ingaat en alle andere afspraken annuleert. Persoonlijk zou ik nooit bezichtigingen afzeggen tenzij alles onherroepbaar in kannen en kruiken is voordat de bezichtigingen plaatsvinden.Sandyman538 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:56:
[...]
Je gaf aan dat je eis was dat het huis van de markt gehaald moest worden. Dat is wel wat anders dan 'gewoon' bezichtigingen door laten gaan.
[...]
Natuurlijk nooit aan te tonen of ik veel minder voor gekregen heb, maar zo terloops melden dat jouw verkoper er misschien een paar duizend euro mee is mis gelopen en daar onverschillig over doen vind ik gewoon niet netjes. Maar zo zie je, iedereen gaat daar anders mee om.
Alsof een écht serieuze koper weg gaat lopen omdat je andere mensen ook de kans hebt gegeven om te bezichtigen en een bod te doen.
Jawel hoor. Ik werkte ook altijd met een geldigheid van mijn bod van enkele dagen.THM0 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:16:
[...]
Alsof een écht serieuze koper weg gaat lopen omdat je andere mensen ook de kans hebt gegeven om te bezichtigen en een bod te doen.
En ook een keer op voorwaarde dat de andere bezichtigen afgezegd zouden worden.
Als de verkoper dat niet wil, dan vervalt het bod. Eventueel komt er dan wel een nieuw lager bod voor in de plaats.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 09-04-2025 14:26 ]
Op het moment dat iemand mij zo'n bod doet moet ie een heel stuk hoger dan verwacht zijn en onheroepelijk zijn. Zo niet ben je dus aan het bluffen en weet je zelf ook wel dat je bod niet zo goed is (want als je dat vertrouwen wel had maakt het geen bal uit wat andere partijen nog doen). Naar mijn idee werkt deze aanpak dan ook vooral averechts voor je zelf.de Peer schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:25:
[...]
Jawel hoor. Ik werkte ook altijd met een geldigheid van mijn bod van enkele dagen.
En ook een keer op voorwaarde dat de andere bezichtigen afgezegd zouden worden.
Als de verkoper dat niet wil, dan vervalt het bod.
[removed]
Doel is vooral voorkomen dat andere mensen (ook) gaan bieden. En idd je moet gelijk met een erg goed bod komen waardoor het voor de koper als nu of nooit aanvoelt.redwing schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:27:
[...]
Op het moment dat iemand mij zo'n bod doet moet ie een heel stuk hoger dan verwacht zijn en onheroepelijk zijn. Zo niet ben je dus aan het bluffen en weet je zelf ook wel dat je bod niet zo goed is (want als je dat vertrouwen wel had maakt het geen bal uit wat andere partijen nog doen). Naar mijn idee werkt deze aanpak dan ook vooral averechts voor je zelf.
Bij mij heeft het gewerkt.
Naar mijn idee werkt dit alleen als je een bod hebt dat hoger is dan de verkopers verwachten. Oftewel als je dus al teveel betaaldde Peer schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:29:
[...]
Doel is vooral voorkomen dat andere mensen (ook) gaan bieden. En idd je moet gelijk met een erg goed bod komen waardoor het voor de koper als nu of nooit aanvoelt.
En ik snap dat geen gezeur ook wat waard is, maar ik geloof niet dat je er als koper een lagere prijs uit kan slepen op zo'n manier. Maar het belangrijkste is dat je er tevreden mee bent, want uiteindelijk is dat het enige dat telt.
[removed]
Nee. Hoger dan de verkopers verwachten is niet hetzelfde als teveel betalen. Daar zit hem nu juist de crux. Genoeg verkopers die de marktwaarde van hun woning onderschatten of sowieso weinig ervaring hebben in het hele bied-spel.redwing schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:32:
[...]
Naar mijn idee werkt dit alleen als je een bod hebt dat hoger is dan de verkopers verwachten. Oftewel als je dus al teveel betaald
Als je op deze manier 9 van de 10 bieders buiten spel kunt zetten, vergroot dat je eigen kansen.
huh, maar een lagere prijs is ook helemaal het doel niet!? Het gaat erom dat je de woning kunt kopen en de andere bieders te snel/slim af bent. Tegen elkaar opbieden voorkomen. een inschrijving voorkomen.En ik snap dat geen gezeur ook wat waard is, maar ik geloof niet dat je er als koper een lagere prijs uit kan slepen op zo'n manier.
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 09-04-2025 14:47 ]
Genoeg verkopers die de waarde van hun woning overschatten net zo goed. Daar komt juist de rol van een makelaar in beeld. Maar aan de reacties in dit topic van jou, heb ik de indruk dat je niet zo'n hoge pet op hebt van makelaars. Huizen verkopen zichzelf toch wel.de Peer schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:43:
[...]
Nee. Hoger dan de verkopers verwachten is niet hetzelfde als teveel betalen. Daar zit hem nu juist de crux. Genoeg verkopers die de marktwaarde van hun woning onderschatten of sowieso weinig ervaring hebben in het hele bied-spel.
Als je op deze manier 9 van de 10 bieders buiten spel kunt zetten, vergroot dat je eigen kansen.
uiteraard, het is ook zeker geen 100% garantie dat dit werkt. Het is slechts 1 tactiek die je toe kunt passen. Elke situatie is weer anders.bazzemans schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:48:
[...]
Genoeg verkopers die de waarde van hun woning overschatten net zo goed. Daar komt juist de rol van een makelaar in beeld.
dat kan ik moeilijk ontkennenMaar aan de reacties in dit topic van jou, heb ik de indruk dat je niet zo'n hoge pet op hebt van makelaars.
... van de markt als er een overeenkomst was bereikt en die is er niet gekomen. De bezichtigingen die een dag gepland waren gingen door. Dat was bij jou anders.Sandyman538 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:56:
[...]
Je gaf aan dat je eis was dat het huis van de markt gehaald moest worden. Dat is wel wat anders dan 'gewoon' bezichtigingen door laten gaan.
... er was geen andere bieder, wiens bod afgewezen werd. Dat was bij jou anders.
Wat ik die arme man heb aangedaan is dat hij twee dagen heeft lopen piekeren: zal ik wel of zal ik niet? Dat had niet gehoeven.
Ik handelde te impulsief, vanuit emotie: liefde op het eerste gezicht. Ik wilde niet het risico lopen te worden overboden. Het andere appartement was tweede keus.
Misschien minder, maar misschien ook meer, dat zei de makelaar ook: het is een gok.terloops melden dat jouw verkoper er misschien een paar duizend euro mee is mis gelopen ....
Je bent het nu voor jezelf recht aan het lullen.Chaki schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:50:
[...]
... van de markt als er een overeenkomst was bereikt en die is er niet gekomen. De bezichtigingen die een dag gepland waren gingen door. Dat was bij jou anders.
... er was geen andere bieder, wiens bod afgewezen werd. Dat was bij jou anders.
Wat ik die arme man heb aangedaan is dat hij twee dagen heeft lopen piekeren: zal ik wel of zal ik niet? Dat had niet gehoeven.
Ik handelde te impulsief, vanuit emotie: liefde op het eerste gezicht. Ik wilde niet het risico lopen te worden overboden. Het andere appartement was tweede keus.
[...]
Misschien minder, maar misschien ook meer, dat zei de makelaar ook: het is een gok.
Je bracht het dat je bod enkel geldig was als de andere bezichtigingen afgezegd zouden worden en vervolgens heb je je keutel ingetrokken.
Is het helemaal netjes; neuh, maar uiteindelijk koop je met principes geen woning.
PSN: Flix20-NL
Bij het huis wat we eind vorig jaar kochten was de situatie iets anders, maar deel het toch maar.THM0 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:16:
[...]
De woning stond voor een acceptabele m2 prijs te koop. Verkoopmakelaar gaf aan dat de verkoper verwachtte 25k meer te kunnen krijgen voor de woning. Daar had verkoper het voor te koop willen zetten. Gezien dat boven ons budget was en er toch ook nog wel wat werk in de woning zit (waar je ook doorheen moest kunnen kijken overigens), hebben wij sterk getwijfeld of wij wilden bieden of zelf onder de vraagprijs. Op het laatste moment (30 seconden voor de deadline) hakten we de knoop door om dat niet te doen. De twijfel te groot en als je geen volmondig 'ja' kan zeggen op of je een goed gevoel hebt bij het bod moet je het niet doen was onze insteek.
Na een eerste ronde bezichtigingen en de deadline van de biedingen bleek niemand geboden te hebben. Voor ons was dat aanleiding om met de verkoopmakelaar (goed contact mee) het gesprek te starten over onze overwegingen en een bod van 25k onder de vraagprijs neer te leggen. Dat ging hij bespreken. Een paar dagen later hadden we weer contact en gaf de verkoopmakelaar aan nieuwe bezichtigingen in te gaan plannen. Oftewel een 'nee' op ons bod. Vervolgens hebben wij op de vrijdag voor de nieuwe bezichtigingen een 10k hoger bod neergelegd, onder de voorwaarde dat de bezichtigingen geannuleerd worden en we uiterlijk die maandag een antwoord wilden. Zij hebben toen nog een laatste tegenbod gedaan, waarmee zij akkoord gingen.
Maar dat zal alleen maar lukken als je met een bod komt dat ruim ligt boven wat de verkopers verwachten te krijgen. En dan komt het er op neer dat je voor een lager bod het dus ook had kunnen krijgen. Want de verkopers zullen alleen met zo'n bod accoord gaan als ze verwachten dat niemand over dat bod heen zal gaan.de Peer schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:43:
[...]
Nee. Hoger dan de verkopers verwachten is niet hetzelfde als teveel betalen. Daar zit hem nu juist de crux. Genoeg verkopers die de marktwaarde van hun woning onderschatten of sowieso weinig ervaring hebben in het hele bied-spel.
Maar dan kom je op wat ik hierboven al zei, dan betaal je voor het gemak en niet om een zo laag mogelijke prijs te krijgen. Je zult het huis dus niet voor een lagere prijs krijgen, maar je hebt niet het gedoe van biedingen e.d..[...]
huh, maar een lagere prijs is ook helemaal het doel niet!? Het gaat erom dat je de woning kunt kopen en de andere bieders te snel/slim af bent. Tegen elkaar opbieden voorkomen. een inschrijving voorkomen.
[removed]
Mwah het gaat soms ook om andere voorwaarden he. Maar inderdaad, een meer dan redelijke prijs en eventueel andere gunstige voorwaarden, zoals geen ontbindende voorwaarden, volledige flexibiliteit bij de overdracht en wat je verder nog kunt bedenken. Bij mij destijds speelde het ook nog in positieve zin mee dat ik bij dezelfde (goede) werkgever bleek te werken als de verkoper.redwing schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:22:
[...]
Maar dat zal alleen maar lukken als je met een bod komt dat ruim ligt boven wat de verkopers verwachten te krijgen.
nee! want als ik tegen 10 andere bieders moet concurreren is de kans dat ik de woning krijg heel erg veel kleiner, en komt er misschien wel een inschrijving.En dan komt het er op neer dat je voor een lager bod het dus ook had kunnen krijgen.
nee. Kopers kiezen ook voor zekerheid en gaan dus soms mee in het nu of nooit spel. Kopers zijn vaak onzeker, dat lees ik ook terug in dit topic en willen helemaal het risico niet lopen om dit goede bod te verliezen. Want zo zeker zijn ze er vaak niet van dat er nog hoge biedingen binnen zullen komen.Want de verkopers zullen alleen met zo'n bod accoord gaan als ze verwachten dat niemand over dat bod heen zal gaan.
En dan moet je ook nog bedenken dat je verkoopmakelaar er ook nog eens belang bij heeft de verkoper het bod te laten accepteren, want het bespaart de makelaar een hoop werk aan extra bezichtigingen.
Het gaat niet om het gemak, en ook niet om de lage prijs. Het gaat om het vergroten van de kans dat je de woning gaat kopen.[...]
Maar dan kom je op wat ik hierboven al zei, dan betaal je voor het gemak en niet om een zo laag mogelijke prijs te krijgen. Je zult het huis dus niet voor een lagere prijs krijgen, maar je hebt niet het gedoe van biedingen e.d..
Wij hebben in het voorgesprek ook wel eens gevraagd of het voorkomt dat men opeens een hoog bod doet, met een korte deadline.
Dit gebeurd best vaak, vaak gaan verkopers er ook mee in zee. De verkoopmakelaar gaf aan dat de kans alleen heel groot is dat als het een week later alsnog een goed bod blijkt te zijn l, die mensen 9 vd 10 keer het huis alsnog willen. Mensen doen figuurlijk een moord voor een huis in deze krapte. Als ze het echt graag willen is dat een week later vaak nog steeds zo.
Dit gebeurd best vaak, vaak gaan verkopers er ook mee in zee. De verkoopmakelaar gaf aan dat de kans alleen heel groot is dat als het een week later alsnog een goed bod blijkt te zijn l, die mensen 9 vd 10 keer het huis alsnog willen. Mensen doen figuurlijk een moord voor een huis in deze krapte. Als ze het echt graag willen is dat een week later vaak nog steeds zo.
Move.nl ligt er weer eens uit? Wat een gruwelijk slecht platform is dat ook zeg.
Precies. In mijn ervaring gaf de verkoopmakelaar echter wel meer dan eens aan dat het weinig nut had om zo'n "take it or leave it" bod te doen, omdat verkopers toch vaak alle biedingen willen afwachten. En omdat de verkoper ook wel weet dat als je dat bod nu doet, je dat straks ook nog wel doet als je het huis wilde hebben.Workingtitle schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:27:
Wij hebben in het voorgesprek ook wel eens gevraagd of het voorkomt dat men opeens een hoog bod doet, met een korte deadline.
En dat is dus niet zo. Niet in mijn geval tenminste. Ik geef het bod niet voor niets een maximale geldigheid. Daarna geldt een lager bod of zie ik er helemaal vanaf.Saven schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:31:
[...]
als je dat bod nu doet, je dat straks ook nog wel doet als je het huis wilde hebben.
Mee eens, dit gaat echt niet altijd op. Kan te maken hebben met principes, timing, andere lopende biedingen etc. Punt is dat je dit als verkoper nooit zeker weet dus het blijft een risico om een bod weigeren of te negeren en maar de aanname doen dat het bod gewoon geldig blijft. Van een afstand is het makkelijk om te zeggen 'het huis verkoopt toch makkelijk' maar als je er als verkoper middenin zit is het toch altijd spannend.de Peer schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:27:
[...]
En dat is dus niet zo. Niet in mijn geval tenminste. Ik geef het bod niet voor niets een maximale geldigheid. Daarna geldt een lager bod of zie ik er helemaal vanaf.
Dat dus.vidasci schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:36:
[...]
Mee eens, dit gaat echt niet altijd op. Kan te maken hebben met principes, timing, andere lopende biedingen etc. Punt is dat je dit als verkoper nooit zeker weet dus het blijft een risico om een bod weigeren of te negeren en maar de aanname doen dat het bod gewoon geldig blijft. Van een afstand is het makkelijk om te zeggen 'het huis verkoopt toch makkelijk' maar als je er als verkoper middenin zit is het toch altijd spannend.
in mijn geval ben ik bereid hoger te bieden als ik daarmee de andere bieders buiten spel kan zetten. Vervalt dat voordeel, dan vervalt ook mijn bod want daar zat een voorwaarde aan. Zo simpel is het.
Ik overweeg om te bieden op een leuk appartement. Eén nadeel: er zitten twee flinke scheuren in de (binnen)muren in de slaapkamer/woonkamer (het is stucwerk). Het zijn jaren '60 appartementen. Mijn aankoopmakelaar zei dat het misschien kan komen door trillingen van grote boten (het ligt naast een kanaal). Het is de bovenste verdieping van 4 verdiepingen. Als het puur cosmetisch is: dan vinden het geen wereldramp.
Ik begrijp dat veel mensen het hier niet eens zouden overwegen. Alleen is de startersmarkt enorm oververhit en is er weinig aanbod in de regio voor ons. De woning is niet goedkoper in de markt gezet of iets dergelijks (wat duiden op gebreken). De verkoopmakelaar had geen idee. Het punt is: als het puur cosmetisch is, dan vinden we het geen ramp. Het heeft wel invloed op hoeveel we bereid zijn te overbieden. Als we bieden, dan doen we sowieso een bouwtechnische keuring.
Kleine toevoeging: de woning is in 2015 gerenoveerd. Dat betekent dat het ergens de laatste 10 jaar is onstaan.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
:strip_exif()/f/image/CZ631gz9PpDBiCFj6qS2autR.png?f=user_large)
Ik begrijp dat veel mensen het hier niet eens zouden overwegen. Alleen is de startersmarkt enorm oververhit en is er weinig aanbod in de regio voor ons. De woning is niet goedkoper in de markt gezet of iets dergelijks (wat duiden op gebreken). De verkoopmakelaar had geen idee. Het punt is: als het puur cosmetisch is, dan vinden we het geen ramp. Het heeft wel invloed op hoeveel we bereid zijn te overbieden. Als we bieden, dan doen we sowieso een bouwtechnische keuring.
Kleine toevoeging: de woning is in 2015 gerenoveerd. Dat betekent dat het ergens de laatste 10 jaar is onstaan.
:strip_exif()/f/image/CZ631gz9PpDBiCFj6qS2autR.png?f=user_large)
/f/image/631TiRBha5ldtsfQEhRXA5wU.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door NeuralNexus op 10-04-2025 21:08 ]
Bod met voorbehoud bouwkundige keuring.NeuralNexus schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:43:
Ik overweeg om te bieden op een leuk appartement. Eén nadeel: er zitten twee flinke scheuren in de (binnen)muren in de slaapkamer/woonkamer (het is stucwerk). Het zijn jaren '60 appartementen. Mijn aankoopmakelaar zei dat het misschien kan komen door trillingen van grote boten (het ligt naast een kanaal). Het is de bovenste verdieping van 4 verdiepingen. Als het puur cosmetisch is: dan vinden het geen wereldramp.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017
Je zegt het is stucwerk. Bedoel je dat de scheuren in het stucwerk zitten? Daar lijkt het namelijk niet op? Als het echt scheuren in de binnenmuren zijn, kan dat best serieuze problemen gaan geven.NeuralNexus schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:43:
Ik overweeg om te bieden op een leuk appartement. Eén nadeel: er zitten twee flinke scheuren in de (binnen)muren in de slaapkamer/woonkamer (het is stucwerk). Het zijn jaren '60 appartementen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt navraag doen bij de VVE, sowieso handig bij zo’n oud complex. Het is belangrijk te weten of er voldoende is gespaard voor groot onderhoud, of dat je meteen de sjaak bent als er straks inderdaad iets aan de hand is met bijvoorbeeld het dak.
Belangrijk ook hoe lang die scheuren er zitten en of ze zich nog ontwikkelen. Dat moeten de bewoners je toch kunnen vertellen?
Je kunt een bod doen, met als voorwaarde dat de bouwkeuring geen problemen met de constructie aan het licht brengt.
Dank voor je reactie.Toke_gt schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:56:
[...]
Je zegt het is stucwerk. Bedoel je dat de scheuren in het stucwerk zitten? Daar lijkt het namelijk niet op? Als het echt scheuren in de binnenmuren zijn, kan dat best serieuze problemen gaan geven.
Je kunt navraag doen bij de VVE, sowieso handig bij zo’n oud complex. Het is belangrijk te weten of er voldoende is gespaard voor groot onderhoud, of dat je meteen de sjaak bent als er straks inderdaad iets aan de hand is met bijvoorbeeld het dak.
Belangrijk ook hoe lang die scheuren er zitten en of ze zich nog ontwikkelen. Dat moeten de bewoners je toch kunnen vertellen?
Je kunt een bod doen, met als voorwaarde dat de bouwkeuring geen problemen met de constructie aan het licht brengt.
Er is gestucd tien jaar geleden. Tussen toen en nu is het (opnieuw) gebeurd. Wellicht ervoor óók. Ik weet niet of de scheuren ook achter het stucwerk zitten. Aan de buitenkant is niets te zien.
De verkoopmakelaar wist het verder ook niet hoe het zat. Dat is tegelijk ook de enige persoon waar je contact mee hebt. De scheuren staan aangegeven bij de vragenlijst, maar er staat verder geen toelichting.
Er zit geld in de pot van de VvE kan ik inzien aan de MJOP. Ik vind het lastig om te zeggen hoe dit in verhouding staat. Ook zou ik niet weten hoe ik in contact kan komen met de VvE, gewoon ergens aanbellen?
Morgenochtend moet ik al bieden. Ik realiseer me dat het erg kortdag is, maar er is maar iets van 48 uur om een bod uit te brengen. Helaas onderdeel van deze oververhitte markt.
De bouwtechnische keuring ga ik doen!
Scheuren in het stuc- of pleisterwerk zijn niet erg, kun je laten wegwerken. VVE bestuurgegevens zijn bij Kamer van Koophandel bekend en daar kun je inderdaad gewoon contact mee opnemen (is bij een appartementencomplex vaak uitbesteed aan een kantoor dat jou gewoon van info kan voorzien. Kan ook nadat je een bod hebt uitgebracht en voor het ondertekenen.NeuralNexus schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 01:12:
[...]
Dank voor je reactie.
Er is gestucd tien jaar geleden. Tussen toen en nu is het (opnieuw) gebeurd. Wellicht ervoor óók. Ik weet niet of de scheuren ook achter het stucwerk zitten. Aan de buitenkant is niets te zien.
De verkoopmakelaar wist het verder ook niet hoe het zat. Dat is tegelijk ook de enige persoon waar je contact mee hebt. De scheuren staan aangegeven bij de vragenlijst, maar er staat verder geen toelichting.
Er zit geld in de pot van de VvE kan ik inzien aan de MJOP. Ik vind het lastig om te zeggen hoe dit in verhouding staat. Ook zou ik niet weten hoe ik in contact kan komen met de VvE, gewoon ergens aanbellen?
Morgenochtend moet ik al bieden. Ik realiseer me dat het erg kortdag is, maar er is maar iets van 48 uur om een bod uit te brengen. Helaas onderdeel van deze oververhitte markt.
De bouwtechnische keuring ga ik doen!
Succes met bieden!
Ons appartement is van 1962. Geen garantie dat dat bij ook zo is, maar ook veel krimpscheuren in het stucwerk.Toke_gt schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:56:
[...]
Je zegt het is stucwerk. Bedoel je dat de scheuren in het stucwerk zitten? Daar lijkt het namelijk niet op? Als het echt scheuren in de binnenmuren zijn, kan dat best serieuze problemen gaan geven.
Het is je gegund hoor, maar dat je als verkoper, helemaal met makelaar, in deze markt nog in dit soort trucjes zou trappen vind ik echt bizarde Peer schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:29:
[...]
Doel is vooral voorkomen dat andere mensen (ook) gaan bieden. En idd je moet gelijk met een erg goed bod komen waardoor het voor de koper als nu of nooit aanvoelt.

Voor de verkoper is het niet nu of nooit. Het is nu of straks, tegen de deadline.
Nou ik niet hoor. Heb de periode rond 2008 meegemaakt. En wat denk je dat er nu gaande is?BertVK schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:31:
[...]
Het is je gegund hoor, maar dat je als verkoper, helemaal met makelaar, in deze markt nog in dit soort trucjes zou trappen vind ik echt bizar
[ Voor 5% gewijzigd door TvanW op 11-04-2025 12:43 ]
9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017
Scheuren in stucwerk zijn het gevolg van werking/ zetten van de constructie. Bij zo’n oud pand zou ik voorzichtig zijn met zulke scheuren.NeuralNexus schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:43:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Engineering
Helemaal afhankelijk van de omstandigheden.BertVK schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:31:
[...]
Het is je gegund hoor, maar dat je als verkoper, helemaal met makelaar, in deze markt nog in dit soort trucjes zou trappen vind ik echt bizar![]()
Voor de verkoper is het niet nu of nooit. Het is nu of straks, tegen de deadline.
Ik heb ca 2 jaar geleden op vrijdagmiddag na publicatie direct een bod gedaan geldig t/m weekend en de woning per ommegaande gekregen.
Omstandigheden:
- De woning kwam na enkele maanden opnieuw op de markt omdat de koper de financiering niet rond kreeg.
- Wij hadden in eerste instantie ook al een bod gedaan.
- Ons eerste bod lag ver onder de vraagprijs. Het winnende bod ver boven de vraagprijs.
- Ons tweede bod lag iets boven de vraagprijs en was ook daadwerkelijk het uiterste bod. Ik zou er zonder problemen bij weglopen.
Oftewel koper (ik) en verkoper hadden marktinformatie om de positie van zichzelf en de ander in te schatten.
Het zijn geen trucjes. Het is gewoon een concreet voorstel.BertVK schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:31:
[...]
Het is je gegund hoor, maar dat je als verkoper, helemaal met makelaar, in deze markt nog in dit soort trucjes zou trappen vind ik echt bizar
Het is wel degelijk nu of nooit, voor deze prijs met deze bieder. Graag of niet, en no hard feelingsVoor de verkoper is het niet nu of nooit. Het is nu of straks, tegen de deadline.
Het is wat het is, een voorstel en je mag gewoon nee zeggen.
Wel makkelijk praten als huiseigenaar.de Peer schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:38:
[...]
Dat dus.
in mijn geval ben ik bereid hoger te bieden als ik daarmee de andere bieders buiten spel kan zetten. Vervalt dat voordeel, dan vervalt ook mijn bod want daar zat een voorwaarde aan. Zo simpel is het.
Met een merkt die alsmaar blijft stijgen is het kapitaalvernietiging om met zulke principes woningen te laten schieten.
Als je met zo'n bod zou aankomen bij mij zou ik niet ingaan op jouw deadline. Ik laat het je op mijn voorwaarden weten wanneer ik akkoord zou gaan met dat bod. Als jij dan zegt dat het bod dan niet meer geldig is of je lager komt waardoor het gat met nr 2,ervanuitgaande dat die er is, wat geen rare hypothese is in deze markt, dan kan je van mij in de str*nt zakken.
Grootste probleem is dat je als verkoper het huis uit de markt moet halen en dat de koper zich nog kan terugtrekken tot 3 dagen na het tekeken van de koopovereenkomst. Dat risico zou ik als verkoper nooit nemen.
dat ontken ik ook niet. We hebben allemaal onze positie van waaruit we onderhandelen. dat is gewoon de realiteit en dat is niet altijd eerlijk. so be it.
Een bod kun je niet los zien van de geldigheid. Dus reageren op een bod nadat het verlopen is, dat is verwarrend. Mag wel natuurlijk, altijd goed om in gesprek te blijven.Als je met zo'n bod zou aankomen bij mij zou ik niet ingaan op jouw deadline. Ik laat het je op mijn voorwaarden weten wanneer ik akkoord zou gaan met dat bod. Als jij dan zegt dat het bod dan niet meer geldig is of je lager komt waardoor het gat met nr 2,ervanuitgaande dat die er is, wat geen rare hypothese is in deze markt, dan kan je van mij in de str*nt zakken.
Wel vreemd dat je er gelijk zulke bewoordingen bij gebruikt, dan komt er toch emotie bij kijken blijkbaar. Terwijl het gewoon een concreet voorstel is waarop iemand ja of nee kan zeggen.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 11-04-2025 13:20 ]
Ja klopt, ik zou er zelf als verkoper ook niet snel voor kiezen, tenzij het écht een heel goed bod is met ook goede secundaire voorwaarden.deejeebv schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:14:
Grootste probleem is dat je als verkoper het huis uit de markt moet halen en dat de koper zich nog kan terugtrekken tot 3 dagen na het tekeken van de koopovereenkomst. Dat risico zou ik als verkoper nooit nemen.
Het ligt allemaal aan het bod en de vraagprijs natuurlijk. Als iemand 5% meer biedt bij een lage vraagprijs en dan die voorwaarde stelt is het anders dan als de vraagprijs al aan de hoge kant is en het bod daar nog eens 30% boven ligt.Flix20 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:59:
[...]
Wel makkelijk praten als huiseigenaar.
Met een merkt die alsmaar blijft stijgen is het kapitaalvernietiging om met zulke principes woningen te laten schieten.
Als je met zo'n bod zou aankomen bij mij zou ik niet ingaan op jouw deadline. Ik laat het je op mijn voorwaarden weten wanneer ik akkoord zou gaan met dat bod. Als jij dan zegt dat het bod dan niet meer geldig is of je lager komt waardoor het gat met nr 2,ervanuitgaande dat die er is, wat geen rare hypothese is in deze markt, dan kan je van mij in de str*nt zakken.
Uiteindelijk is het niet anders als de koper bepaalde eisen op tafel legt bij een bod, dan de verkoper. de een is niet belangrijker dan de ander of zo.
Uiteindelijk heeft elk bod gewoon een vervaldatum. Of die nu uitgesproken is of niet. Geen koper gaat de verkoper weken of maanden geven om op zoek te gaan naar een beter bod van iemand anders.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Het is een trucje in die zin dat je - zoals je zelf aangeeft - probeert te voorkomen dat anderen ook in de gelegenheid komen om te bieden door een gevoel te creëren bij de verkopende partij. Dat doe je omdat je er vanuit gaat dat anderen mogelijk meer gaan bieden, anders kun je je bod ook op het laatste moment doen.de Peer schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:56:
[...]
Het zijn geen trucjes. Het is gewoon een concreet voorstel.
[...]
Het is wel degelijk nu of nooit, voor deze prijs met deze bieder. Graag of niet, en no hard feelings![]()
Het is wat het is, een voorstel en je mag gewoon nee zeggen.
Als goed geïnformeerde verkoper weet je (makelaar) waar de huizen voor gaan en dus wat je kunt verwachten o.b.v. je vraagprijs. Als jouw bod daaronder zit, bedank je dus feestelijk lijkt me.
Dat is wat ik bedoel met nu of straks. Je weet - in deze markt en onder normale omstandigheden - dat de kans op een hoger bod groot is als je geïntesseerden gewoon laat bieden. Je laat je niet leiden door je gevoel.
Dat hoeft dus niet. Men kan ook gewoon snel willen doorpakken. Dit niet dan volgende huis. Geen zin om steeds 2 a 3 weken met een huis bezig willen te zijn, of met meerdere tegelijk.BertVK schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:33:
[...]
Dat doe je omdat je er vanuit gaat dat andere mogelijk meer gaan bieden, anders kun je je bod ook op het laatste moment doen.
Dat is niet verwarrend, dat is een tegenbod.
de Peer schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:16:
[...]
Een bod kun je niet los zien van de geldigheid. Dus reageren op een bod nadat het verlopen is, dat is verwarrend. Mag wel natuurlijk, altijd goed om in gesprek te blijven.
Deze discussie is hier al tig keer gevoerd ook.ArthurMorgan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:33:
[...]
Het ligt allemaal aan het bod en de vraagprijs natuurlijk. Als iemand 5% meer biedt bij een lage vraagprijs en dan die voorwaarde stelt is het anders dan als de vraagprijs al aan de hoge kant is en het bod daar nog eens 30% boven ligt.
Uiteindelijk is het niet anders als de koper bepaalde eisen op tafel legt bij een bod, dan de verkoper. de een is niet belangrijker dan de ander of zo.
Uiteindelijk heeft elk bod gewoon een vervaldatum. Of die nu uitgesproken is of niet. Geen koper gaat de verkoper weken of maanden geven om op zoek te gaan naar een beter bod van iemand anders.
Als je een bod doet van 30% bovenop de marktprijs, dan gaat een verkoper daarmee akkoord. Dat staat dan los van de geldigheid van het bod.
Het punt is hier dat @de Peer aangeeft eerst deze voorwaarde te stellen en dat na het verstreken van het hem gestelde termijn dat bod lager zal zijn. Dus dan is die 30% ook niet meer van toepassing.
En 2/3 weken is natuurlijk weer het extreme de andere kant op getrokken.
Als wo/do de bezichtigingen zijn en vrijdag de inschrijving sluit. Dan kan er die vrijdag/maandag, gewoon reactie zijn.
Als dan op wo zo'n bod komt van vandaag voor 1700 besluiten anders ben ik weg. Nou dan veel succes gewenst.
[ Voor 9% gewijzigd door Flix20 op 11-04-2025 13:42 ]
De intenties van de koper lijken me voor een rationele verkoper volstrekt irrelevant. Je bod is goed genoeg of niet, los van wanneer en onder welke voorwaarden. En als het bod geaccepteerd wordt, is de kans waarschijnlijk klein dat andere mensen op een later moment meer hadden geboden (nogmaals, onder normale omstandigheden, er zijn natuurlijk uitzonderingen).ArthurMorgan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:37:
[...]
Dat hoeft dus niet. Men kan ook gewoon snel willen doorpakken. Dit niet dan volgende huis. Geen zin om steeds 2 a 3 weken met een huis bezig willen te zijn, of met meerdere tegelijk.
Dat is toch logisch?
Als je niet voldoet aan een voorwaarde vervalt het bod. Anders zou die voorwaarde nogal onzinnig zijn.
Ik heb hier eerder over gepost: ArthurMorgan in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
@BertVK Ja, en dan heb je dus verkopers die willen wachten om te kijken of er toch niet iemand hoger komt. Daar is die voorwaarde dus voor. Take it or leave it. Maar als je het laat, ja dan is het bod dus ook weg. Gewoon simpel onderhandelen. De verkoper wil zijn deal, de koper de zijne. De een heeft niet meer 'morele' rechten dan de ander of zo.
Als je niet voldoet aan een voorwaarde vervalt het bod. Anders zou die voorwaarde nogal onzinnig zijn.
Ik heb hier eerder over gepost: ArthurMorgan in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
@BertVK Ja, en dan heb je dus verkopers die willen wachten om te kijken of er toch niet iemand hoger komt. Daar is die voorwaarde dus voor. Take it or leave it. Maar als je het laat, ja dan is het bod dus ook weg. Gewoon simpel onderhandelen. De verkoper wil zijn deal, de koper de zijne. De een heeft niet meer 'morele' rechten dan de ander of zo.
Het één geeft de ander niet meer of minder recht.
Alleen is er nog zoiets als vraag en aanbod. En dat geeft de ene groep toch net iets meer 'macht' dan de ander.
Alleen is er nog zoiets als vraag en aanbod. En dat geeft de ene groep toch net iets meer 'macht' dan de ander.
Ik weet niet wie dit heeft gezegd? Volgens mij zijn wij het helemaal eens.ArthurMorgan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:49:
Dat is toch logisch?
Je mag als koper 100 voorwaarden aan je bod verbinden. Mijn punt is dat je als goed geïnformeerde verkoper weet wat je kunt verwachten en daar ga je van uit. Verwacht je dat er geen beter bod komt als je mensen na bezichtigingen laat bieden? Dan accepteer je. Anders niet. En bij twijfel ook niet zou ik zeggen in deze markt.
Maar dat je je door je gevoel laat leiden en zo een suboptimaal bod accepteert, alleen maar omdat de koper er voorwaarden aan verbindt, lijkt me erg onwaarschijnlijk. Je hebt als koper nu eenmaal veel minder te willen dan de verkoper op dit moment.
Je moet altijd een concurrerend bod doen natuurlijk bij zo'n voorwaarde. Anders maak je sowieso geen kans. Maar met een gewoon goed scherp bod leg je gewoon de druk op de verkoper. Je verplaatst het risico gewoon van jou naar hem dat er misschien 1 of 2 biedingen hoger zouden kunnen zijn, maar voor hetzelfde geld komt die hogere bieding er niet want het is een goed bod. En dan is het bod weg...BertVK schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:57:
[...]
Ik weet niet wie dit heeft gezegd? Volgens mij zijn wij het helemaal eens.
Je mag als koper 100 voorwaarden aan je bod verbinden. Mijn punt is dat je als goed geïnformeerde verkoper weet wat je kunt verwachten en daar ga je van uit. Verwacht je dat er geen beter bod komt als je mensen na bezichtigingen laat bieden? Dan accepteer je. Anders niet. En bij twijfel ook niet zou ik zeggen in deze markt.
Maar dat je je door je gevoel laat leiden en zo een suboptimaal bod accepteert, alleen maar omdat de koper er voorwaarden aan verbindt, lijkt me erg onwaarschijnlijk. Je hebt als koper nu eenmaal veel minder te willen dan de verkoper op dit moment.
Het is niet mijn strategie, maar ik zou niet weten waarom een verkoper al die macht zou moeten houden en je als koper niet zou proberen het wat meer jouw kant op te trekken. Ook, of juist zeker in deze markt.
Het hoeft geen sub-optimaal bod te zijn he. Maar juist 'redelijk'. het moet prikkelend genoeg zijn maar hoeft niet super hoog te zijn.BertVK schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:57:
[...]
een goed geinformeerde verkoper gaat er misschien niet op in. Dat zou heel goed kunnen. Maar bedenk je dan dat heel veel verkopers niet goed geinformeerd zijn en wel veel emoties ervaren bij het hele verkoopproces. Dat lees ik hier ook telkens terug. Mensen zijn dan niet erg rationeel in hun keuzes.
En ja het blijft een verkopersmarkt, vandaar dat je als koper met een goed stel voorwaarden moet komen. Maar je kunt wel degelijk anderen te slim af zijn.
En het gaat nu telkens over de prijs, maar flexibele overdracht een geen ontbindende voorwaarden kunnen het ook aantrekkelijk maken.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 11-04-2025 14:10 ]
Het is wel verwarrend want mijn bod is al verlopen en ik ben al met andere huizen bezig. Ik ben dan op zijn minst verbaasd en zie het als een uitnodiging om opnieuw naar het huis te kijken en eventueel een bod uit te brengen. Maar de kans is groot dat ik dan een stuk lager ga zitten. Want jij vraagt mij als koper dan of ik alsnog interesse in je huis zou hebben, terwijl ik dat al afgesloten had (bod is verlopen).
Sorry, zo werkt onderhandelen nu eenmaal.
[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 11-04-2025 14:18 ]
Omdat er maar 1 verkoper is van dat betreffende huis en meerdere kopers (waarschijnlijk), blijft de machtspositie nog altijd in het voordeel van de verkoper. Ondanks de druk die een tijdelijk bod geeft.ArthurMorgan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:05:
[...]
Je moet altijd een concurrerend bod doen natuurlijk bij zo'n voorwaarde. Anders maak je sowieso geen kans. Maar met een gewoon goed scherp bod leg je gewoon de druk op de verkoper. Je verplaatst het risico gewoon van jou naar hem dat er misschien 1 of 2 biedingen hoger zouden kunnen zijn, maar voor hetzelfde geld komt die hogere bieding er niet want het is een goed bod. En dan is het bod weg...
Het is niet mijn strategie, maar ik zou niet weten waarom een verkoper al die macht zou moeten houden en je als koper niet zou proberen het wat meer jouw kant op te trekken. Ook, of juist zeker in deze markt.
Het is eveneens niet mijn strategie en voor beide valt iets te zeggen.
Over een x maanden verkopen we ons huis. Mocht er dan iemand een 24u geldend bod doen, dan moet dat toch dermate hoog zijn. Waarbij de voorwaarden ook belangrijk zijn voor ons. Anders vertrouw ik de marktwerking wel in een verkopersmarkt.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7