Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 372 373 Laatste
Acties:

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:22
Gister de definitieve offerte van de hypotheek gekregen, nog doorlezen, tekenen en dan is het officieel *O* .
Uiteindelijk na 1,5 maand zoeken geslaagd (regio Nijmegen), (relatief) nieuwe eengezinswoning uit 2019, gas-loos, label A (zonder zonnepanelen beoordeeld). Wel 18% moeten overbieden, degene onder ons zat op 14% dus al met al daar ook niet ontevreden over :) .

Wij hadden geboden zonder enig voorbehoud en oplevering op datum verkopers. Nr 2 en 3 allen financieel voorbehoud en nr 3 zelfs een bouwtechnische keuring 8)7 .
Nu wachten tot we de sleutel krijgen en ons opmaken voor de bezoekjes aan de woonwinkels.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Distoration schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:01:
Gister de definitieve offerte van de hypotheek gekregen, nog doorlezen, tekenen en dan is het officieel *O* .
Uiteindelijk na 1,5 maand zoeken geslaagd (regio Nijmegen), (relatief) nieuwe eengezinswoning uit 2019, gas-loos, label A (zonder zonnepanelen beoordeeld). Wel 18% moeten overbieden, degene onder ons zat op 14% dus al met al daar ook niet ontevreden over :) .
Gefeliciteerd! In welke prijsklasse zit jullie huis ongeveer? 18% overbieden op 3 ton is soms niet heel gek. 18% overbieden op een miljoen dan weer wel.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Distoration
Freeaqingme schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:57:
[...]
Gefeliciteerd! In welke prijsklasse zit jullie huis ongeveer? 18% overbieden op 3 ton is soms niet heel gek. 18% overbieden op een miljoen dan weer wel.
Dankejwel! Prijsklasse zat in de 500-525.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:42
Distoration schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:07:
[...]

Dankejwel! Prijsklasse zat in de 500-525.
Prijsklassen vanaf of is dat incl. het overbieden?

PSN: Flix20-NL

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:08
Hoeveel woningen hebben jullie bezocht en op hoeveel hebben jullie zelf (serieus) geboden?
Wij hadden geboden zonder enig voorbehoud en oplevering op datum verkopers. Nr 2 en 3 allen financieel voorbehoud en nr 3 zelfs een bouwtechnische keuring 8)7 .
Mooi hoe een bouwtechnische keuring voor een aankoop die voor vele Nederlanders de duurste aankoop van hun leven zal zijn anno 2026 een 8)7 verdient (al betreft het <10 jaar oud). :P

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11:47
[b]Paprika schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:38:

Mooi hoe een bouwtechnische keuring voor een aankoop die voor vele Nederlanders de duurste aankoop van hun leven zal zijn anno 2026 een 8)7 verdient (al betreft het <10 jaar oud). :P
Voor een huis van 7 jaar is dat vrij ongebruikelijk dus ik snap de 8)7 wel

• Distoration
Flix20 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:28:
[...]

Prijsklassen vanaf of is dat incl. het overbieden?
Scherp, betreft de vraagprijs!
Paprika schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:38:
[...]

Hoeveel woningen hebben jullie bezocht en op hoeveel hebben jullie zelf (serieus) geboden?

[...]

Stuk of 10 bezichtigd, waarbij 4 biedingen gedaan. Mix tussen jaren-30 bovenwoningen en dus ook wat nieuwere woningen.

Ik kan een bouwtechnische keuring volledig plaatsen als het een ouder pand betreft of als het er uitgeleefd uitziet, echter voor een woning van nog geen 7 jaar oud die goed onderhouden is, is het in mijn ogen compleet overbodig. Maar iedereen is vrij om z'n eigen afwegingen te maken natuurlijk.

Bijkomend dat er zelfs nog garantie op de woning zit vanuit het nieuwbouw-project, zal niet alles dekken maar wel een fijne gedachte.

[ Voor 6% gewijzigd door Distoration op 01-05-2026 12:08 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:08
tjubbie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:47:
[...]

Voor een huis van 7 jaar is dat vrij ongebruikelijk dus ik snap de 8)7 wel
Gezien de locatie van de woning zal het projectmatig zijn en sowieso niet zo relevant, maar VEH zal het - zelf alleen ervaring met nieuwbouw, dus nooit een keuring laten uitvoeren - altijd aanraden onder het stukje onderzoeksplicht die je hebt. Ben je niet technisch en geen klusser bestaat de kans groot dat je (eventueel achteraf) aangebracht beunwerk alsnog niet zult herkennen, ongeacht het bouwjaar.

Je zou het ook kunnen omdraaien: stel je verkoopt je huis met bj 2019 en je moet kiezen tussen 19% (met keuring) of 14% (zonder keuring) ga je dan voor het lagere bod? Waarschijnlijk niet, dus daar zou ik me niet zo'n zorgen om maken als bieder, maar zonder die mensen gesproken te hebben zullen we nooit weten wat de reden was waarom ze dit voorbehoud erbij hebben gestopt. Wie weet hebben ze ooit al eens problemen gehad en willen ze die pijn nooit meer :+.
Distoration schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:06:
[...]

Stuk of 10 bezichtigd, waarbij 4 biedingen gedaan. Mix tussen jaren-30 bovenwoningen en dus ook wat nieuwere woningen.
Goed doorgepakt wel dus _/-\o_ . Laatste vraag: hoeveel van de biedlogboeken zijn inmiddels al vrijgegeven? Hebben jullie daar nog iets aan gehad, of kwamen die te laat pas vrij om inzicht te krijgen. Daar lijkt ook 0 consistentie tussen te zitten tussen makelaars.
Ik kan een bouwtechnische keuring volledig plaatsen als het een ouder pand betreft of als het er uitgeleefd uitziet, echter voor een woning van nog geen 7 jaar oud die goed onderhouden is, is het in mijn ogen compleet overbodig. Maar iedereen is vrij om z'n eigen afwegingen te maken natuurlijk.

Bijkomend dat er zelfs nog garantie op de woning zit vanuit het nieuwbouw-project, zal niet alles dekken maar wel een fijne gedachte.
Ik had het ook niet gedaan, maar waarschijnlijk waren deze kopers over het algemeen heel voorzichtig, gezien het lagere bod en de voorbehouden. En gezien het dus inderdaad (laatste zin) een project betreft is het sowieso een ander verhaal en buiten extreme "Help, mijn man is Klusser" scenarios die vast wel opvallen bij een bezichtiging niet relevant inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 01-05-2026 12:56 ]

• Distoration
Paprika schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:54:
[...]

Goed doorgepakt wel dus _/-\o_ . Laatste vraag: hoeveel van de biedlogboeken zijn inmiddels al vrijgegeven? Hebben jullie daar nog iets aan gehad, of kwamen die te laat pas vrij om inzicht te krijgen. Daar lijkt ook 0 consistentie tussen te zitten tussen makelaars.

[...]
De biedlogboeken zijn op 1 na allemaal vrij gegeven, die komt pas eind mei vrij. Dit is wel vooraf gecommuniceerd. De andere kwamen na +- 6 weken wel online via move. Dus wel enig inzicht maar niet echt gebruik van gemaakt (te verschillend om te vergelijken).
Uiteindelijk meer gehad aan de rapportages die we via de hypotheek adviseur van een makelaar kregen over de woningwaarde.
We hadden zelf geen aankoop makelaar overigens.

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:25
Distoration schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:06:
[...]
[...]
Had wel eens begrepen van makelaars dat het met name expats zijn die vrijwel altijd bouwkundige keuring doen, ongeacht leeftijd van het pand.
Pagina: 1 ... 372 373 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7