WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 373 374 Laatste
Acties:

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

Draakje5 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:53:
Hoe zijn de ervaringen met walterliving?

Wij gaan komende week kijken bij een woning. Bj 1928. Oud. 2500m2 perceel. In die zin uniek voor de locatie/'stad'. Vraagprijs 650k.

Walter living zegt dat je met 90k overbieden 95% kans maakt. Maargoed, over het algemeen worden oudere huizen hier onderboden of gemiddeld 'slechts' 3-4%.
Dan heb je toch je antwoord al?

Wat is de woz waarde en staat van onderhoud?

Overigens is het overbieden volgens mij momenteel een stuk minder dan 3-4 maanden geleden.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 31-05-2026 07:32 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:39
Draakje5 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 06:37:
[...]

Dat vond ik dus ook extreem! Vandaar de vraag of walterliving wel goede ervaringen heeft en klopt.

Walterliving gaf als argument dat het uniek is door het m2 perceel. Maar 90k heb ik nog nergens voorbij zien komen in deze bouwjaren en staat.
Maar de verwachting van hoeveel je zou 'moeten' overbieden is natuurlijk geen losstaand gegeven. Hangt sterk samen met de vraagprijs. Ze hadden deze woning ook voor 7 ton op de markt kunnen zetten en dan zou de inschatting waarschijnlijk zijn dat er 40k overboden zou moeten worden. Of voor 750k op de markt zetten en 10k onderboden. Zou je daar dan minder aan twijfelen?

Juist bij redelijk 'unieke' woningen is het trouwens lastig om een goede inschatting van de waarde te maken. Niet alleen omdat er vaak weinig goede vergelijkbare woningen verkocht zijn, maar ook omdat je dan meestal een kleinere doelgroep hebt en het meer wordt 'wat de gek er voor geeft'. Afhankelijk van of er op dat moment toevallig net een paar mensen naar dit soort woning zoekt of niet.

Daarnaast zijn er natuurlijk een hoop zaken die waardeverhogend of juist verminderend kunnen zijn. Hoeveel woonruimte heeft de woning? Is de woning goed onderhouden en goed geïsoleerd? Is de woning levensloopbestendig of eenvoudig levensloopbestendig te maken? Etc. Ik sluit me daarom aan bij Dalive, bij een zo speficiek pand is het vaak verstandig om een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Die weten vaak heel wat beter in te schatten hoe zo'n woning het in de lokale markt doet.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:54
Sport_Life schreef op zondag 31 mei 2026 @ 07:30:
[...]

Dan heb je toch je antwoord al?

Wat is de woz waarde en staat van onderhoud?

Overigens is het overbieden volgens mij momenteel een stuk minder dan 3-4 maanden geleden.
De woz is 630 (01jan2025, was 675 01-jan-2024).

Op het 1e zicht is de staat OK. Netjes onderhouden, maar flink verouderd. Dak is geïsoleerd maar er ligt een Mansarde dak op. Kozijnen moeten geschilderd worden buiten. Nieuwe keuken en badkamer er in (al is die leefbaar, hij is uit het jaar 1990). We hebben wel een budget om te verbouwen en evt uit te bouwen.

• Draakje5
Rubbergrover1 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 07:37:
[...]

Etc. Ik sluit me daarom aan bij Dalive, bij een zo speficiek pand is het vaak verstandig om een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Die weten vaak heel wat beter in te schatten hoe zo'n woning het in de lokale markt doet.
Dat realiseren we / lopen we nu ook tegen aan inderdaad. Kan nog eens een andere lokale makelaar inschakelen om te adviseren. Met vergelijkbare woningen is de vraagprijs aan de lage kant. Maar de makelaar gaf ook wel aan dat het 'echt oud' is.

[ Voor 11% gewijzigd door Draakje5 op 31-05-2026 09:56 ]

• Rubbergrover1
Draakje5 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Dat realiseren we / lopen we nu ook tegen aan inderdaad. Kan nog eens een andere lokale makelaar inschakelen om te adviseren. Met vergelijkbare woningen is de vraagprijs aan de lage kant. Maar de makelaar gaf ook wel aan dat het 'echt oud' is.
Reden te meer om een expert ernaar te laten kijken wat er verder nog aan kosten bij komen. Kun je vervolgens kijken of je het dat waard vindt. Want ik denk dat dat nog belangrijker is dan wat het zou 'moeten' kosten.

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:23
Aangezien er maar 1 woning is op Funda met deze specs, zou ik dit toch wel willen omschrijven als een “unieke” woning. Ja het is oud, maar van binnen ziet het er nog best prima uit en daarbij krijg je ook nog een goede lap grond. Daarnaast is er de afgelopen jaren nog genoeg aan gedaan, in positieve zin en zit je nog redelijk dichtbij de grotere steden. Met 270 saves zal het qua biedingen ook wel goed lopen. Ik ken de regio niet maar ik kan me haast niet voorstellen dat dit “maar” 3-4% wordt overboden.

Maar goed, de enige die je echt verder kan helpen is een aankoopmakelaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Dalive op 31-05-2026 11:02 ]

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

PauseBreak

derp!

MuFFIN 007 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:00:
[...]

Tja, het is mij ook een raadsel! Ik snap echt niet waar die prijzen nog op gebaseerd zijn. Ons huidige huis van 2022 en met 130m2 is ongeveer 600k waard, dat vind ik al veel. En dan zou er hier nog even 30% bijkomen? Daar is toch niemand warm voor te krijgen :+
Die prijzen zijn gebaseerd op de schaarste van de grond. In de Randstad heb je nu eenmaal aanzienlijk minder grond over waarop gebouwd kan en mag worden. Ook is veel grondpositie niet meer van de gemeenten maar van speculanten. Daarnaast is de wetgeving (m.n. milieukaders en Besluit bouwwerken leefomgeving) complex, heb je eigenlijk altijd te maken met bezwaren, en een hoop gesteggel over parkeren/groen/water/verkeersveiligheid/beschikbaarheid aansluitingen drinkwater en elektra.

Even los van of je de mensen kunt vinden, want dat kan voorlopig nog wel, is bouwen onder de Omgevingswet bijzonder complex geworden. Plus er is nog steeds een tekort aan woningen, dus je hebt zeker ook projectontwikkelaars erbij zitten die daar ge- of misbruik van proberen te maken en projecten bewust hoger prijzen dan ze normaal gesproken zouden doen.

Nee, merp!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Draakje5 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:53:
Hoe zijn de ervaringen met walterliving?

Wij gaan komende week kijken bij een woning. Bj 1928. Oud. 2500m2 perceel. In die zin uniek voor de locatie/'stad'. Vraagprijs 650k.

Walter living zegt dat je met 90k overbieden 95% kans maakt. Maargoed, over het algemeen worden oudere huizen hier onderboden of gemiddeld 'slechts' 3-4%.
Locatie is essentieel. Daar betalen mensen voor. Een keuken en zo is te vervangen. Heb je een Funda link? Dan kunnen we meekijken.

• Rubbergrover1
PauseBreak schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:01:
[...]

Die prijzen zijn gebaseerd op de schaarste van de grond.
Nou, in dit geval heeft het volgens mij ook sterk gebaseerd op de locatie. Voorschoten is volgens mij een behoorlijk duur en gewild dorp, wel een trapje 'hoger' dan de gemiddelde Vinex locatie. Tricky is wel dat een deel van de nieuwbouw op veen is en niet op zand. Maar dit blokje prijzige woningen bij de Vliet is dan weer op klei, wat toch een stuk beter is dan veen.

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 19:44
Rubbergrover1 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:59:
[...]

Nou, in dit geval heeft het volgens mij ook sterk gebaseerd op de locatie. Voorschoten is volgens mij een behoorlijk duur en gewild dorp, wel een trapje 'hoger' dan de gemiddelde Vinex locatie. Tricky is wel dat een deel van de nieuwbouw op veen is en niet op zand. Maar dit blokje prijzige woningen bij de Vliet is dan weer op klei, wat toch een stuk beter is dan veen.
Dat is ook wel zo; maar het verschil tussen nieuw en bestaande bouw voor vergelijkbaar m2 is hier groter dan bijv bij mij in het dorp (waddinxveen) of de bekende vinex locaties in den haag en rotterdam.

Nog zo'n mooie: Voor 1.225 miljoen woon je in the middle of nowhere in een hut die nog het meest wegheeft van een Landal huisje ('geschakelde kreekvilla nummer 4') en staat je auto heel authentiek onder de eerste beste boom :+

https://www.nieuwbouw-vlietvoorde.nl/kreek/nieuws/definitieve-beelden-kreek?utm_source=SalesforceMarketingCloud&utm_medium=email&utm_campaign=ID21.1%20-%20Project%20-%20Definitive%20AI%20-%20Initial&SF_Id=0032X00002Ollo2QAB&utm_fase=overwegen&utm_journey=Definitieve%20AI&utm_mailtype=Initial&SFMC_UniqueID=5878687-348-771-698163563

[ Voor 40% gewijzigd door MuFFIN 007 op 01-06-2026 20:22 ]

• Draakje5
Is dit (nog) steeds een normale werkwijze?

Er wordt gevraagd binnen 1 week na bezichtigen een bod uit te brengen op een woning uit 1928. Ja, we kunnen er prima een voorbehoud op bouwkundige keuring in opnemen van bijv >50k maar is de markt nog steeds zo?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 17% gewijzigd door Draakje5 op 04-06-2026 07:39 ]

• Rubbergrover1
Draakje5 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:21:
Is dit (nog) steeds een normale werkwijze?

Er wordt gevraagd binnen 1 week na bezichtigen een bod uit te brengen op een woning uit 1928. Ja, we kunnen er prima een voorbehoud op bouwkundige keuring in opnemen van bijv >50k maar is de markt nog steeds zo?

***members only***
Ik denk dat je makelaar dat het beste kan inschatten.

Ik weet niet hoe graag je de woning wil, maar je kunt natuurlijk gewoon die tijd laten verlopen en kijken of de woning dan nog steeds te koop staat. In dat geval heb je een heel sterke onderhandelingspositie, omdat je weet dat er dan blijkbaar niemand een interessant bod heeft gedaan.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:46
Net geen 300x bewaard is echt niet weinig voor de periode dat ie online staat. M’n buren hebben een makkelijke verkoop gehad in mei met iets meer dan 1/3e ervan. Echt zeker weten had alleen gekund door zelf in de week van de bezichtigingen in een auto te gaan zitten in de buurt van de oprit om de werkelijke interesse te polsen, maar op basis van je berichten over deze woning heb ik het gevoel dat jij de woning ongewenst en/of prijzig acht, terwijl alles erop wijst dat dat echt wel meevalt en er eerder hoge interesse zal zijn.

Voor de rest inderdaad toch echt een lokale expert in de arm nemen en zelfs dan sluit je het nooit zeker uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Paprika op 04-06-2026 10:31 ]

• Draakje5
Paprika schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:29:
Net geen 300x bewaard is echt niet weinig voor de periode dat ie online staat. M’n buren hebben een makkelijke verkoop gehad in mei met iets meer dan 1/3e ervan. Echt zeker weten had alleen gekund door zelf in de week van de bezichtigingen in een auto te gaan zitten in de buurt van de oprit om de werkelijke interesse te polsen, maar op basis van je berichten over deze woning heb ik het gevoel dat jij de woning ongewenst en/of prijzig acht, terwijl alles erop wijst dat dat echt wel meevalt en er eerder hoge interesse zal zijn.

Voor de rest inderdaad toch echt een lokale expert in de arm nemen en zelfs dan sluit je het nooit zeker uit.
Hier een woning 350x bewaard en was onderboden. Dus zegt blijktbaar ook niet alles.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:46
Draakje5 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:33:
[...]

Hier een woning 350x bewaard en was onderboden. Dus zegt blijktbaar ook niet alles.
Een te hoge vraagprijs sluit nog altijd geen interesse uit natuurlijk, maar daar is die makelaar dan ook voor? Als je denkt dat niemand naar tevredenheid van de verkopers gaat bieden zou ik het al gegeven advies van afwachten volgen.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:43
MuFFIN 007 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:23:
Nog zo'n mooie: Voor 1.225 miljoen woon je in the middle of nowhere in een hut die nog het meest wegheeft van een Landal huisje ('geschakelde kreekvilla nummer 4') en staat je auto heel authentiek onder de eerste beste boom :+
Fietsafstand van Leiden en Den Haag, open verbinding en eigen ligplaats zodat je met een sloep/kleine zeilboot zo de Kaag, Brassum of Westeinderplassen op kunt varen.

Ik zie het USP wel.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Pagina: 1 ... 373 374 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7