Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 373 374 Laatste
Acties:

  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

Draakje5 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:53:
Hoe zijn de ervaringen met walterliving?

Wij gaan komende week kijken bij een woning. Bj 1928. Oud. 2500m2 perceel. In die zin uniek voor de locatie/'stad'. Vraagprijs 650k.

Walter living zegt dat je met 90k overbieden 95% kans maakt. Maargoed, over het algemeen worden oudere huizen hier onderboden of gemiddeld 'slechts' 3-4%.
Dan heb je toch je antwoord al?

Wat is de woz waarde en staat van onderhoud?

Overigens is het overbieden volgens mij momenteel een stuk minder dan 3-4 maanden geleden.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 31-05-2026 07:32 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:11
Draakje5 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 06:37:
[...]

Dat vond ik dus ook extreem! Vandaar de vraag of walterliving wel goede ervaringen heeft en klopt.

Walterliving gaf als argument dat het uniek is door het m2 perceel. Maar 90k heb ik nog nergens voorbij zien komen in deze bouwjaren en staat.
Maar de verwachting van hoeveel je zou 'moeten' overbieden is natuurlijk geen losstaand gegeven. Hangt sterk samen met de vraagprijs. Ze hadden deze woning ook voor 7 ton op de markt kunnen zetten en dan zou de inschatting waarschijnlijk zijn dat er 40k overboden zou moeten worden. Of voor 750k op de markt zetten en 10k onderboden. Zou je daar dan minder aan twijfelen?

Juist bij redelijk 'unieke' woningen is het trouwens lastig om een goede inschatting van de waarde te maken. Niet alleen omdat er vaak weinig goede vergelijkbare woningen verkocht zijn, maar ook omdat je dan meestal een kleinere doelgroep hebt en het meer wordt 'wat de gek er voor geeft'. Afhankelijk van of er op dat moment toevallig net een paar mensen naar dit soort woning zoekt of niet.

Daarnaast zijn er natuurlijk een hoop zaken die waardeverhogend of juist verminderend kunnen zijn. Hoeveel woonruimte heeft de woning? Is de woning goed onderhouden en goed geïsoleerd? Is de woning levensloopbestendig of eenvoudig levensloopbestendig te maken? Etc. Ik sluit me daarom aan bij Dalive, bij een zo speficiek pand is het vaak verstandig om een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Die weten vaak heel wat beter in te schatten hoe zo'n woning het in de lokale markt doet.

  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:28
Sport_Life schreef op zondag 31 mei 2026 @ 07:30:
[...]

Dan heb je toch je antwoord al?

Wat is de woz waarde en staat van onderhoud?

Overigens is het overbieden volgens mij momenteel een stuk minder dan 3-4 maanden geleden.
De woz is 630 (01jan2025, was 675 01-jan-2024).

Op het 1e zicht is de staat OK. Netjes onderhouden, maar flink verouderd. Dak is geïsoleerd maar er ligt een Mansarde dak op. Kozijnen moeten geschilderd worden buiten. Nieuwe keuken en badkamer er in (al is die leefbaar, hij is uit het jaar 1990). We hebben wel een budget om te verbouwen en evt uit te bouwen.

  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:28
Rubbergrover1 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 07:37:
[...]

Etc. Ik sluit me daarom aan bij Dalive, bij een zo speficiek pand is het vaak verstandig om een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Die weten vaak heel wat beter in te schatten hoe zo'n woning het in de lokale markt doet.
Dat realiseren we / lopen we nu ook tegen aan inderdaad. Kan nog eens een andere lokale makelaar inschakelen om te adviseren. Met vergelijkbare woningen is de vraagprijs aan de lage kant. Maar de makelaar gaf ook wel aan dat het 'echt oud' is.

[ Voor 11% gewijzigd door Draakje5 op 31-05-2026 09:56 ]


  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:11
Draakje5 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Dat realiseren we / lopen we nu ook tegen aan inderdaad. Kan nog eens een andere lokale makelaar inschakelen om te adviseren. Met vergelijkbare woningen is de vraagprijs aan de lage kant. Maar de makelaar gaf ook wel aan dat het 'echt oud' is.
Reden te meer om een expert ernaar te laten kijken wat er verder nog aan kosten bij komen. Kun je vervolgens kijken of je het dat waard vindt. Want ik denk dat dat nog belangrijker is dan wat het zou 'moeten' kosten.

  • Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:55
Aangezien er maar 1 woning is op Funda met deze specs, zou ik dit toch wel willen omschrijven als een “unieke” woning. Ja het is oud, maar van binnen ziet het er nog best prima uit en daarbij krijg je ook nog een goede lap grond. Daarnaast is er de afgelopen jaren nog genoeg aan gedaan, in positieve zin en zit je nog redelijk dichtbij de grotere steden. Met 270 saves zal het qua biedingen ook wel goed lopen. Ik ken de regio niet maar ik kan me haast niet voorstellen dat dit “maar” 3-4% wordt overboden.

Maar goed, de enige die je echt verder kan helpen is een aankoopmakelaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Dalive op 31-05-2026 11:02 ]


  • PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:59

PauseBreak

derp!

MuFFIN 007 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:00:
[...]

Tja, het is mij ook een raadsel! Ik snap echt niet waar die prijzen nog op gebaseerd zijn. Ons huidige huis van 2022 en met 130m2 is ongeveer 600k waard, dat vind ik al veel. En dan zou er hier nog even 30% bijkomen? Daar is toch niemand warm voor te krijgen :+
Die prijzen zijn gebaseerd op de schaarste van de grond. In de Randstad heb je nu eenmaal aanzienlijk minder grond over waarop gebouwd kan en mag worden. Ook is veel grondpositie niet meer van de gemeenten maar van speculanten. Daarnaast is de wetgeving (m.n. milieukaders en Besluit bouwwerken leefomgeving) complex, heb je eigenlijk altijd te maken met bezwaren, en een hoop gesteggel over parkeren/groen/water/verkeersveiligheid/beschikbaarheid aansluitingen drinkwater en elektra.

Even los van of je de mensen kunt vinden, want dat kan voorlopig nog wel, is bouwen onder de Omgevingswet bijzonder complex geworden. Plus er is nog steeds een tekort aan woningen, dus je hebt zeker ook projectontwikkelaars erbij zitten die daar ge- of misbruik van proberen te maken en projecten bewust hoger prijzen dan ze normaal gesproken zouden doen.

Nee, merp!


  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Draakje5 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:53:
Hoe zijn de ervaringen met walterliving?

Wij gaan komende week kijken bij een woning. Bj 1928. Oud. 2500m2 perceel. In die zin uniek voor de locatie/'stad'. Vraagprijs 650k.

Walter living zegt dat je met 90k overbieden 95% kans maakt. Maargoed, over het algemeen worden oudere huizen hier onderboden of gemiddeld 'slechts' 3-4%.
Locatie is essentieel. Daar betalen mensen voor. Een keuken en zo is te vervangen. Heb je een Funda link? Dan kunnen we meekijken.

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:11
PauseBreak schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:01:
[...]


Die prijzen zijn gebaseerd op de schaarste van de grond.
Nou, in dit geval heeft het volgens mij ook sterk gebaseerd op de locatie. Voorschoten is volgens mij een behoorlijk duur en gewild dorp, wel een trapje 'hoger' dan de gemiddelde Vinex locatie. Tricky is wel dat een deel van de nieuwbouw op veen is en niet op zand. Maar dit blokje prijzige woningen bij de Vliet is dan weer op klei, wat toch een stuk beter is dan veen.

  • MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 22:58
Rubbergrover1 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:59:
[...]

Nou, in dit geval heeft het volgens mij ook sterk gebaseerd op de locatie. Voorschoten is volgens mij een behoorlijk duur en gewild dorp, wel een trapje 'hoger' dan de gemiddelde Vinex locatie. Tricky is wel dat een deel van de nieuwbouw op veen is en niet op zand. Maar dit blokje prijzige woningen bij de Vliet is dan weer op klei, wat toch een stuk beter is dan veen.
Dat is ook wel zo; maar het verschil tussen nieuw en bestaande bouw voor vergelijkbaar m2 is hier groter dan bijv bij mij in het dorp (waddinxveen) of de bekende vinex locaties in den haag en rotterdam.

Nog zo'n mooie: Voor 1.225 miljoen woon je in the middle of nowhere in een hut die nog het meest wegheeft van een Landal huisje ('geschakelde kreekvilla nummer 4') en staat je auto heel authentiek onder de eerste beste boom :+

https://www.nieuwbouw-vlietvoorde.nl/kreek/nieuws/definitieve-beelden-kreek?utm_source=SalesforceMarketingCloud&utm_medium=email&utm_campaign=ID21.1%20-%20Project%20-%20Definitive%20AI%20-%20Initial&SF_Id=0032X00002Ollo2QAB&utm_fase=overwegen&utm_journey=Definitieve%20AI&utm_mailtype=Initial&SFMC_UniqueID=5878687-348-771-698163563

[ Voor 40% gewijzigd door MuFFIN 007 op 01-06-2026 20:22 ]


  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:28
Is dit (nog) steeds een normale werkwijze?

Er wordt gevraagd binnen 1 week na bezichtigen een bod uit te brengen op een woning uit 1928. Ja, we kunnen er prima een voorbehoud op bouwkundige keuring in opnemen van bijv >50k maar is de markt nog steeds zo?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 17% gewijzigd door Draakje5 op 04-06-2026 07:39 ]


  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:11
Draakje5 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:21:
Is dit (nog) steeds een normale werkwijze?

Er wordt gevraagd binnen 1 week na bezichtigen een bod uit te brengen op een woning uit 1928. Ja, we kunnen er prima een voorbehoud op bouwkundige keuring in opnemen van bijv >50k maar is de markt nog steeds zo?


***members only***
Ik denk dat je makelaar dat het beste kan inschatten.

Ik weet niet hoe graag je de woning wil, maar je kunt natuurlijk gewoon die tijd laten verlopen en kijken of de woning dan nog steeds te koop staat. In dat geval heb je een heel sterke onderhandelingspositie, omdat je weet dat er dan blijkbaar niemand een interessant bod heeft gedaan.

  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-06 03:40
Net geen 300x bewaard is echt niet weinig voor de periode dat ie online staat. M’n buren hebben een makkelijke verkoop gehad in mei met iets meer dan 1/3e ervan. Echt zeker weten had alleen gekund door zelf in de week van de bezichtigingen in een auto te gaan zitten in de buurt van de oprit om de werkelijke interesse te polsen, maar op basis van je berichten over deze woning heb ik het gevoel dat jij de woning ongewenst en/of prijzig acht, terwijl alles erop wijst dat dat echt wel meevalt en er eerder hoge interesse zal zijn.

Voor de rest inderdaad toch echt een lokale expert in de arm nemen en zelfs dan sluit je het nooit zeker uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Paprika op 04-06-2026 10:31 ]


  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:28
Paprika schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:29:
Net geen 300x bewaard is echt niet weinig voor de periode dat ie online staat. M’n buren hebben een makkelijke verkoop gehad in mei met iets meer dan 1/3e ervan. Echt zeker weten had alleen gekund door zelf in de week van de bezichtigingen in een auto te gaan zitten in de buurt van de oprit om de werkelijke interesse te polsen, maar op basis van je berichten over deze woning heb ik het gevoel dat jij de woning ongewenst en/of prijzig acht, terwijl alles erop wijst dat dat echt wel meevalt en er eerder hoge interesse zal zijn.

Voor de rest inderdaad toch echt een lokale expert in de arm nemen en zelfs dan sluit je het nooit zeker uit.
Hier een woning 350x bewaard en was onderboden. Dus zegt blijktbaar ook niet alles.

  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-06 03:40
Draakje5 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:33:
[...]

Hier een woning 350x bewaard en was onderboden. Dus zegt blijktbaar ook niet alles.
Een te hoge vraagprijs sluit nog altijd geen interesse uit natuurlijk, maar daar is die makelaar dan ook voor? Als je denkt dat niemand naar tevredenheid van de verkopers gaat bieden zou ik het al gegeven advies van afwachten volgen.

  • hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
MuFFIN 007 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:23:
Nog zo'n mooie: Voor 1.225 miljoen woon je in the middle of nowhere in een hut die nog het meest wegheeft van een Landal huisje ('geschakelde kreekvilla nummer 4') en staat je auto heel authentiek onder de eerste beste boom :+
Fietsafstand van Leiden en Den Haag, open verbinding en eigen ligplaats zodat je met een sloep/kleine zeilboot zo de Kaag, Brassum of Westeinderplassen op kunt varen.

Ik zie het USP wel.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°


  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:11
hoevenpe schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:54:
[...]

Fietsafstand van Leiden en Den Haag, open verbinding en eigen ligplaats zodat je met een sloep/kleine zeilboot zo de Kaag, Brassum of Westeinderplassen op kunt varen.

Ik zie het USP wel.
Ik ook. (Al vind ik het wel jammer dat er geen brug richting Starrevaart lijkt te komen.)
Maar je weet hoe het vaak gaat op het forum: "het trekt mij niet DUS het is belachelijk dat ze XXX euro vragen voor een woning met eigenschappen YYY die mij niet interesseren".

  • MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 22:58
Rubbergrover1 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:53:
[...]

Ik ook. (Al vind ik het wel jammer dat er geen brug richting Starrevaart lijkt te komen.)
Maar je weet hoe het vaak gaat op het forum: "het trekt mij niet DUS het is belachelijk dat ze XXX euro vragen voor een woning met eigenschappen YYY die mij niet interesseren".
Het trekt mij helemaal niet niet; ik vind de prijs alleen buitensporig voor de harde waarden die je ontvangt (qua m2, kamers, garage, grond, etc).

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:11
MuFFIN 007 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:07:
[...]

Het trekt mij helemaal niet niet; ik vind de prijs alleen buitensporig voor de harde waarden die je ontvangt (qua m2, kamers, garage, grond, etc).
Maar het punt is dus dat het niet alleen om die 'harde waarden' gaat. Als je alleen naar de 'harde waarden' kijkt, dan zou een woning in Schubbekutteveen even veel waard zijn als een woning in hartje Amsterdam. Juist de niet-harde waarden maken dat een woning meer of juist minder waard is. En die niet-harde waarden zijn zeer subjectief en afhankelijk van individuele wensen en voorkeuren. En vooral ook van de vraag hoeveel mensen die voorkeuren delen. (Collectieve individuele voorkeuren?)

Simpel voorbeeld, ik ken mensen die helemaal idolaat zijn over wonen naast een natuurgebied, ver weg van de 'bewoonde wereld'. Terwijl anderen daar nog niet dood gevonden willen worden en vooral zien dat als je vergeten bent om zout te kopen, je eerst een halfuur onderweg bent voor je bij de buurtsuper bent. Als de meeste mensen het eerste standpunt delen, schiet de prijs omhoog. Maar als in de markt vooral het tweede standpunt prevaleert, dan zal die woning niet veel opbrengen. Heeft dan allemaal weinig te maken met m2, kamers, garage, grond, etc.

  • hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
MuFFIN 007 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:07:
Het trekt mij helemaal niet niet; ik vind de prijs alleen buitensporig voor de harde waarden die je ontvangt (qua m2, kamers, garage, grond, etc).
Ik vind het zelf ook te duur, voor 1.7m verwacht ik meer dan 250m2 grond waarvan een deel waarschijnlijk oppervlaktewater is. Geen station of supermarkt in de buurt, de A4 relatief lastig te bereiken.

Dat gezegd hebbende, ik begrijp dat er een markt voor is: als je als verwoed zeiler niets met tuinieren hebt kan dit voor jou de perfecte plek zijn.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°


  • hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:52
Wij merken echt dat de woningmarkt erg rustig is. Laatste weken erg weinig nieuwe woningen op de markt gekomen. Merken jullie dat ook?

  • Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
hotymoty schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:30:
Wij merken echt dat de woningmarkt erg rustig is. Laatste weken erg weinig nieuwe woningen op de markt gekomen. Merken jullie dat ook?
Het is allemaal (nog verder) aan het afkoelen lijkt het inderdaad. Ik heb mijn makelaar vorige maand gesproken omdat we ons aan het oriënteren zijn, maar hij vond het ook alles behalve wild momenteel. Met het filter wat ik heb ingesteld op Funda is het in mijn buurt wisselend; de ene dag krijg ik 5 popups van nieuwe woningen per dag en soms een week helemaal niks.

Wat ik trouwens ook opvallend vond was het gedrag van de verkoopmakelaar tijdens een bezichtiging. Die was opvallend kritisch over het huis wat hij verkocht. Natuurlijk, er wordt wellicht altijd wel 1 punt van verbetering opgenoemd, maar hier kwamen wel iets van 5 tot 10 punten voorbij variërend van "je moet er van houden" tot aan "ja hier moet je wel iets mee doen" of "ja het is een kleine kamer". Het werd allemaal weinig in het positieve getrokken. Wellicht omdat ik mijn makelaar als aankoopmakelaar mee had :P Het was ook wel echt een "ons kent ons" sfeertje tijdens de bezichtiging.

Huis niks geworden trouwens, teveel bijbetalen voor wat we er uiteindelijk op vooruit zouden gaan en dat voelde niet goed. Tactiek van deze verkoopmakelaar is laag inzetten, hoop biedingen en hopen op stevig overbieden. Ook dat viel voor hem wat tegen volgens mijn makelaar; uiteindelijk ongeveer 25 boven de vraagprijs waar toch wel tussen de 30 en 50 werd verwacht (tweekapper prijsrange rond de 9 ton).

We kijken rustig verder en zien wat er op ons pad komt :)

Join het GoT Pulse-Team!


  • Terraoct
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10:58
hotymoty schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:30:
Wij merken echt dat de woningmarkt erg rustig is. Laatste weken erg weinig nieuwe woningen op de markt gekomen. Merken jullie dat ook?
Ik merk wel dat er minder huizen op Funda staan, en de bezichtigingen die we plannen zijn vaak 2-3 weken in de toekomst, waar dit eerst soms op dezelfde dag was.

Op de biedingen heeft het (bij ons) helaas geen impact. Waar we zoeken, worden woningen laag in de markt gezet (omgeving Utrecht), waardoor er altijd 100k - 150k wordt overboden.

Duurde even voordat we doorhadden dat we geen enkele kans maakten met onze oorspronkelijke zoekcriteria, maar dus 100.000 lager moesten zoeken.

  • El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:12
och, hoorde gisteren langs de lijn bij de sportclub nog genoeg verhalen van mensen die net een bod hadden gedaan maar het niet waren geworden want €90.000 overboden. Op huis van €700k+

Ik zie in het noorden juist meer grote objecten voorbij komen voor redelijke prijzen (ook vanuit noordelijk perspectief dus, niet randstad)

[ Voor 27% gewijzigd door El Capitan op 08-06-2026 12:03 ]


  • Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:55

Kju

De laatste tijd lijkt juist wat meer ten gunste van kopers te gaan. Makelaars en verkopers zijn nerveus, woningen staan wat langer te koop en er zijn minder bezichtigingen. Uiteraard zijn er uitzonderingen. De laatste weken heb ik elke week wel 1 of 2 woningen aangekocht, soms zelfs 3. Mijn voorraadje kopers is zelfs (bijna) op :D

PSN: Kjujay


  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn oude buren; te koop gezet voor 950k, geen biedingen. Paar weken later te koop gezet voor 939k, hoogste bod 986k :+ :+.
Ik denk dat nog niet iedereen door heeft dat er een ommezwaai gaande is.

Ik zie in mijn omgeving ook wel wat stagnatie, voor kopers dus gunstig :).

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 08-06-2026 19:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:07

Shiro

Serenity

Kju schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:53:
De laatste tijd lijkt juist wat meer ten gunste van kopers te gaan. Makelaars en verkopers zijn nerveus, woningen staan wat langer te koop en er zijn minder bezichtigingen. Uiteraard zijn er uitzonderingen. De laatste weken heb ik elke week wel 1 of 2 woningen aangekocht, soms zelfs 3. Mijn voorraadje kopers is zelfs (bijna) op :D
Uit nieuwsgierigheid, wat was het voorheen qua aantal woningen per week? En in welke regio zit je?

Zie je dit ook voor hogere segment dus 2 onder 1 kap vanaf ongeveer 1 miljoen? Ik zit al tijden op de markt op zoek naar een geschikte upgrade, maar heb of achter het net gevist of de woningen zijn het vaak net niet.

Juniper RWD


  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:28
Sport_Life schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:48:
Mijn oude buren; te koop gezet voor 950k, geen biedingen. Paar weken later te koop gezet voor 939k, hoogste bod 986k :+ :+.
Ik denk dat nog niet iedereen door heeft dat er een ommezwaai gaande is.

Ik zie in mijn omgeving ook wel wat stagnatie, voor kopers dus gunstig :).
Maar je ziet zelf toch ook dat een woning al eerder te koop heeft gestaan als koper zou ik zeggen? Even googlen en je komt er zo achter.

Enfin, als de kopers blij zijn alleen maar prima :-)

Het blijft lastig en soms een psychisch iets.


Wij waren vandaag bij de woning met 2500m2 wezen kijken. Totaal heeft de woning een bezichtiging of 45 ( o.a. verdeeld over 2 kijkmomenten).

  • Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:49
Kju schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:53:
De laatste tijd lijkt juist wat meer ten gunste van kopers te gaan. Makelaars en verkopers zijn nerveus, woningen staan wat langer te koop en er zijn minder bezichtigingen. Uiteraard zijn er uitzonderingen. De laatste weken heb ik elke week wel 1 of 2 woningen aangekocht, soms zelfs 3. Mijn voorraadje kopers is zelfs (bijna) op :D
Nog veel uitponding of wordt dat inmiddels ook wat minder?

  • jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-06 11:45
<membersonly tag werkt niet>

[ Voor 93% gewijzigd door jmderonde op 09-06-2026 10:36 ]


  • Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:55

Kju

Sport_Life schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:48:
Mijn oude buren; te koop gezet voor 950k, geen biedingen. Paar weken later te koop gezet voor 939k, hoogste bod 986k :+ :+.
Ik denk dat nog niet iedereen door heeft dat er een ommezwaai gaande is.

Ik zie in mijn omgeving ook wel wat stagnatie, voor kopers dus gunstig :).
Blijft gek maar dat is wat er gebeurt. Wat ook regelmatig gebeurt is dat er geen biedingen komen als je geen deadline stelt.
Shiro schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:10:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, wat was het voorheen qua aantal woningen per week? En in welke regio zit je?

Zie je dit ook voor hogere segment dus 2 onder 1 kap vanaf ongeveer 1 miljoen? Ik zit al tijden op de markt op zoek naar een geschikte upgrade, maar heb of achter het net gevist of de woningen zijn het vaak net niet.
Ik ben daar geen goede referentie voor omdat ik soms voor langere periode niet veel makel door andere verplichtingen. Maar om je een beeld te geven: er zaten klanten bij die ik in een week heb kunnen helpen en klanten die al drie maanden op zoek waren. Bij de helft van de klanten was het in 1 keer raak, de rest bij de tweede of derde keer. Segment maakt niet zo veel uit. Beetje nuance is wel nodig: april tot halverwege juli is een piekperiode met meer aanbod en meer kopers en dat het dan ook logisch is dat je relatief meer zaken doet dan normaal.

Met name regio Haaglanden (incl. Zoetermeer, Pijnacker, Nootdorp) en af en toe in Delft en Westland.
Laapo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:36:
[...]


Nog veel uitponding of wordt dat inmiddels ook wat minder?
Er zat inderdaad wat uitponding bij. Dat zal wel tot een paar maanden na de zomervakantie doorgaan omdat de laatste huurovereenkomsten die opzegbaar waren in juni 2026 aflopen. Die woningen komen nog vrij, worden dan opgeknapt en gaan daarna de verkoop in.

PSN: Kjujay


  • Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:07

Shiro

Serenity

Kju schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:07:


Ik ben daar geen goede referentie voor omdat ik soms voor langere periode niet veel makel door andere verplichtingen. Maar om je een beeld te geven: er zaten klanten bij die ik in een week heb kunnen helpen en klanten die al drie maanden op zoek waren. Bij de helft van de klanten was het in 1 keer raak, de rest bij de tweede of derde keer. Segment maakt niet zo veel uit. Beetje nuance is wel nodig: april tot halverwege juli is een piekperiode met meer aanbod en meer kopers en dat het dan ook logisch is dat je relatief meer zaken doet dan normaal.

Met name regio Haaglanden (incl. Zoetermeer, Pijnacker, Nootdorp) en af en toe in Delft en Westland.
Jammer, ik was wel nieuwsgierig naar je inzichten. Ik zit toevallig in 1 van de incl. dorpen die je noemt. Waar ik hier en daar afkoeling leest, merk ik hier nog weinig van. Al helemaal als je in 1 van de meest populaire nieuwbouw wijk zoekt naar een 2 onder 1 kapper, zie er heel weinig van voorbij komen.

Juniper RWD


  • Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Laapo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:36:
[...]


Nog veel uitponding of wordt dat inmiddels ook wat minder?
Gouda en Rotterdam heel veel

  • MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 22:58
El Capitan schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:02:
och, hoorde gisteren langs de lijn bij de sportclub nog genoeg verhalen van mensen die net een bod hadden gedaan maar het niet waren geworden want €90.000 overboden. Op huis van €700k+

Ik zie in het noorden juist meer grote objecten voorbij komen voor redelijke prijzen (ook vanuit noordelijk perspectief dus, niet randstad)
Tja, maar 700 is ook gewoon niet zoveel in de huidige markt, en zeker niet in de Randstad. Dat is gewoon middensegment. Je merkt dat bijv 900 wel echt wat er boven zit; die huizen staan allemaal wat langer op Funda en zie ik ook af en toe wel dalen.

Wij hopen als doorverhuizer te kunnen profiteren van een super courant huis verkopen (modern a++++ huis van 4 jaar oud met alles erop, gewilde wijk) en wellicht wat exotischer / niche terugkopen. Leuke zoektocht wel.

[ Voor 13% gewijzigd door MuFFIN 007 op 11-06-2026 01:14 ]


  • MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 22:58
Kju schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:53:
De laatste tijd lijkt juist wat meer ten gunste van kopers te gaan. Makelaars en verkopers zijn nerveus, woningen staan wat langer te koop en er zijn minder bezichtigingen. Uiteraard zijn er uitzonderingen. De laatste weken heb ik elke week wel 1 of 2 woningen aangekocht, soms zelfs 3. Mijn voorraadje kopers is zelfs (bijna) op :D
Mooi zo, ik merk het ook wel. Ergens gegevens achterlaten resulteert altijd wel in een belletje, heb niet het idee dat ik er erg achteraan hoef te zitten. Als het niet uitkomt qua bezichtiging jammer dan, dan staat het maar wat langer. Bevalt me stuk meer dan toen we 5 jaar geleden shopten als starter, wat verschrikkelijk was.

  • MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 22:58
Shiro schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:22:
[...]

Jammer, ik was wel nieuwsgierig naar je inzichten. Ik zit toevallig in 1 van de incl. dorpen die je noemt. Waar ik hier en daar afkoeling leest, merk ik hier nog weinig van. Al helemaal als je in 1 van de meest populaire nieuwbouw wijk zoekt naar een 2 onder 1 kapper, zie er heel weinig van voorbij komen.
Ik zoek ook op die wijken (Leidscheveen, Wateringse Veld) en zie toch geregeld nieuw aanbod. Ook goedkoper dan regio Leiden bijvoorbeeld. Ik vind ze alleen soms net niet mooi genoeg / danwel recent niks aan gedaan (sommige delen van die wijken zijn nu 30 jaar oud en dan is het gewoon scharrig als er nog de originele keuken, badkamer, en vloer inligt)

  • Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Overwegingen: jaren '30 huis zou ik in principe altijd voorbehoud btk willen doen, maar weet ook: zeer gewild, veel concurrentie. Kun je het schudden tenzij je bod veel hoger is, vrees ik. Belangrijk: positief funderingsrapport. Dat scheelt! Verder zelf nul-komma-nul verstand van bouwtechnische zaken. Met btk, welk bedrag koppelen hieraan?

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:28

de Peer

under peer review

Chaki schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:36:
. Met btk, welk bedrag koppelen hieraan?
Het bedrag waarvan jij zou zeggen: dan zie ik van de koop af. Dat is namelijk het doel.

Denk aan 30k of 50k bijvoorbeeld?

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 23-06-2026 16:01 ]


  • naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hoe lager je gaat zitten, hoe groter de kans is dat het als risicovol gezien wordt door kopers. Met zo'n bouwkundige keuring zit je vrij eenvoudig aan 5k of 10k noodzakelijke kosten, dus als je dat bedrag opneemt is dat eigenlijk een vrijbrief om er na die keuring nog vanaf te zien. Kies je voor een hoger bedrag als 100k of 200k dan heb je het al snel oer een dak dat vervangen moet worden oid, of de fundering (maar dat zit dan vaak weer niet in een standaard bouwtechnische keuring :P ).

Maar bovengrens is in ieder geval: Het bedrag dat jullie in de problemen zou brengen.

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 23-06-2026 16:26 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht


  • Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
naitsoezn schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:21:
Hoe lager je gaat zitten, hoe groter de kans is dat het als risicovol gezien wordt door kopers. Met zo'n bouwkundige keuring zit je vrij eenvoudig aan 5k of 10k noodzakelijke kosten, dus als je dat bedrag opneemt is dat eigenlijk een vrijbrief om er na die keuring nog vanaf te zien. Kies je voor een hoger bedrag als 100k of 200k dan heb je het al snel oer een dak dat vervangen moet worden oid, of de fundering (maar dat zit dan vaak weer niet in een standaard bouwtechnische keuring :P ).

Maar bovengrens is in ieder geval: Het bedrag dat jullie in de problemen zou brengen.
Er is een funderingsrapport van een erkend bedrijf. Dus dat risico is er niet

  • Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:55

Kju

Niet moeilijk doen met bedragen. Beding dat je de bouwkundige keuring uiterlijk binnen de drie dagen bedenktijd uit laat voeren. Zorg ervoor dat je erbij bent tijdens de keuring.

PSN: Kjujay


  • Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-06 13:23
Kju schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:31:
[...] Beding dat je de bouwkundige keuring uiterlijk binnen de drie dagen bedenktijd uit laat voeren. [...]
Da's eigenlijk een keuring zonder ontbindende voorwaarden (want je kan in je bedenktijd altijd afzien van de koop). Bij mij kom je dan onderop de stapel van biedingen. Want al het risico van de keuring ligt dan bij mij, terwijl jij ergens wel een grensbedrag moet hebben waaronder je niet mag ontbinden. Klein onderhoud kan geen reden zijn voor ontbinden na de keuring, maar door in de bedenktijd de keuring uit te laten voeren kan je dat eigenlijk wel.

  • Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Kju schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:31:
Niet moeilijk doen met bedragen. Beding dat je de bouwkundige keuring uiterlijk binnen de drie dagen bedenktijd uit laat voeren. Zorg ervoor dat je erbij bent tijdens de keuring.
Wij hadden (als verkoper) daar ook een paar biedingen van, maar die nam ik toch echt minder serieus. Uit elke keuring komt wel iets en bij ons was al duidelijk dat het buitenschilderwerk gedaan moest worden. Maar ik wil niet het risico nemen als verkoper dat de koper daar opeens van schrikt en afziet van de koop. Uiteindelijk zijn wij dus voor een iets lager bod gegaan zonder voorbehoud.

Ik zou een bod op een jaren '30 huis altijd met voorbehoud doen, maar wel met een realistisch bedrag waardoor je bod serieus genomen kan worden.

  • Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Luco schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:19:
[...]


Da's eigenlijk een keuring zonder ontbindende voorwaarden (want je kan in je bedenktijd altijd afzien van de koop). Bij mij kom je dan onderop de stapel van biedingen. Want al het risico van de keuring ligt dan bij mij, terwijl jij ergens wel een grensbedrag moet hebben waaronder je niet mag ontbinden. Klein onderhoud kan geen reden zijn voor ontbinden na de keuring, maar door in de bedenktijd de keuring uit te laten voeren kan je dat eigenlijk wel.
Je kunt altijd een keuring laten uitvoeren binnen die 3 dagen, zonder dit van tevoren aan te kondigen, toch?

  • Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Ojjorz schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:36:
[...]

Wij hadden (als verkoper) daar ook een paar biedingen van, maar die nam ik toch echt minder serieus. Uit elke keuring komt wel iets en bij ons was al duidelijk dat het buitenschilderwerk gedaan moest worden. Maar ik wil niet het risico nemen als verkoper dat de koper daar opeens van schrikt en afziet van de koop. Uiteindelijk zijn wij dus voor een iets lager bod gegaan zonder voorbehoud.

Ik zou een bod op een jaren '30 huis altijd met voorbehoud doen, maar wel met een realistisch bedrag waardoor je bod serieus genomen kan worden.
Ik zou ook de voorkeur geven aan een bod zonder voorbehoud van keuring. Tenzij het bod veel hoger is en het bedrag voldoende is voor schilderwerk + 10k als ik geen andere manco's verwacht. Maar wij hebben inmiddels besloten het zonder voorbehoud van btk te doen

  • miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Chaki schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Je kunt altijd een keuring laten uitvoeren binnen die 3 dagen, zonder dit van tevoren aan te kondigen, toch?
Kan, maar dan moet de verkoper er in mee gaan. Heb al vaker voorbij zien komen dat een verkoper dan zegt "ik ben toevallig op vakantie, maar over 1 week kan het wel" (dus na de bedenktijd). Zoiets zou ik zelf als verkoper ook doen overigens.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.


  • naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Chaki schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Je kunt altijd een keuring laten uitvoeren binnen die 3 dagen, zonder dit van tevoren aan te kondigen, toch?
Nou ja, je hebt wel goedkeuring nodig van verkopers om het huis te betreden :P En als je niet hebt aangegeven dat je dit gedaan wilt hebben, dan is er voor verkopers ook geen haast om dit te faciliteren binnen de drie dagen bedenktijd.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht


  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:28
Chaki schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Je kunt altijd een keuring laten uitvoeren binnen die 3 dagen, zonder dit van tevoren aan te kondigen, toch?
Nee, want een verkoper moet wel akkoord zijn dat iemand zijn huis gaat keuren. Zomaar even binnenlopen en keuren gaat dus niet.

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:28

de Peer

under peer review

Chaki schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Je kunt altijd een keuring laten uitvoeren binnen die 3 dagen, zonder dit van tevoren aan te kondigen, toch?
Het is niet netjes als je dat niet bij het bod aangegeven had.

  • Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:55

Kju

@Luco @Ojjorz Het was een praktische reactie op de vraag van @chaki. Maar jullie hebben wel gelijk, als het er op aan komt zal de verkoper inderdaad kiezen voor het beste bod met de gunstigste voorwaarden.

@Chaki In Move wordt al gevraagd of je wil keuren wanneer je je bod indient en keuren binnen de drie dagen bedenktijd is daarbij ook een optie. Als je in je bod niet kiest voor keuren en achteraf na prijsovereenstemming ineens wil keuren zal het niet worden gewaardeerd, Als je bod mooi genoeg is zullen ze uiteindelijk heus wel meewerken.

PSN: Kjujay

Pagina: 1 ... 373 374 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7