Draakje5 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 06:37:
[...]
Dat vond ik dus ook extreem! Vandaar de vraag of walterliving wel goede ervaringen heeft en klopt.
Walterliving gaf als argument dat het uniek is door het m2 perceel. Maar 90k heb ik nog nergens voorbij zien komen in deze bouwjaren en staat.
Maar de verwachting van hoeveel je zou 'moeten' overbieden is natuurlijk geen losstaand gegeven. Hangt sterk samen met de vraagprijs. Ze hadden deze woning ook voor 7 ton op de markt kunnen zetten en dan zou de inschatting waarschijnlijk zijn dat er 40k overboden zou moeten worden. Of voor 750k op de markt zetten en 10k onderboden. Zou je daar dan minder aan twijfelen?
Juist bij redelijk 'unieke' woningen is het trouwens lastig om een goede inschatting van de waarde te maken. Niet alleen omdat er vaak weinig goede vergelijkbare woningen verkocht zijn, maar ook omdat je dan meestal een kleinere doelgroep hebt en het meer wordt 'wat de gek er voor geeft'. Afhankelijk van of er op dat moment toevallig net een paar mensen naar dit soort woning zoekt of niet.
Daarnaast zijn er natuurlijk een hoop zaken die waardeverhogend of juist verminderend kunnen zijn. Hoeveel woonruimte heeft de woning? Is de woning goed onderhouden en goed geïsoleerd? Is de woning levensloopbestendig of eenvoudig levensloopbestendig te maken? Etc. Ik sluit me daarom aan bij Dalive, bij een zo speficiek pand is het vaak verstandig om een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Die weten vaak heel wat beter in te schatten hoe zo'n woning het in de lokale markt doet.