Motivatiebrief

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Nieuw topic, omdat het zowel over ervaringen met kopen als met verkopen gaat

Mijn aankoopmakelaar adviseert altijd een (korte) motivatie.
Vraag aan kopers: wat zet je daarin?
Vraag aan verkopers: wat kwam positief over? En wat als minder?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bij mij als verkoper gun ik het eerder aan starters dan aan een doorstromer (als moeder van 3 starters zijnde). Uiteraard niet met een groot verschil in prijs, maar stel: hetzelfde bod van een doorstromer zonder voorbehoud van financiering versus starters, wiens financiën grondig doorgelicht zijn, met een voorbehoud tot 90%. Een enthousiaste motivatiebrief zou niet noodzakelijk, maar wel een leuk extraatje zijn (stel dat het allebei starters zijn).

Het ironische is dus dat ik het mezelf als doorstromer met een laag voorbehoud van financiering niet zou gunnen, maar dat terzijde 🤣

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:53
Wij hadden ook een motivatiebedrijf geschreven.
Wij complementeerde de kopers met de woning en hoe netjes hij werd onderhouden. (Lees veren in de reet).
Uiteraard met een beschrijving erbij van ons als kopers met een recente gezinsfoto.

Wij hadden meerdere motivatiebrieven bij de verkoop van onze woning.
Degene die het meest bij bleef was de versie die in de brievenbus was gedaan.
Ook uiteraard met foto.
Die bieding had een hele hoge gunningsfactor. Helaas was het verschil tussen dat bod en het hoogste bod te groot om het te overbruggen. Hoe mooi en leuk de brief ook was.
Members only:

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 16:15
R20141016 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:39:
Wij hadden ook een motivatiebedrijf geschreven.
Wij complementeerde de kopers met de woning en hoe netjes hij werd onderhouden. (Lees veren in de reet).
Uiteraard met een beschrijving erbij van ons als kopers met een recente gezinsfoto.

Wij hadden meerdere motivatiebrieven bij de verkoop van onze woning.
Degene die het meest bij bleef was de versie die in de brievenbus was gedaan.
Ook uiteraard met foto.
Die bieding had een hele hoge gunningsfactor. Helaas was het verschil tussen dat bod en het hoogste bod te groot om het te overbruggen. Hoe mooi en leuk de brief ook was.

***members only***
Dus met andere woorden de gunfactor is diegene die het meest bied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
@R20141016
Foto nooit van gehoord. Goeie tip!
Een groot verschil in prijs kan ik mij niet permitteren. Wil ook mijn starterkinderen niet benadelen. Maar qua voorwaarden zonder groot risico te lopen zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
bie100 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:54:
[...]

Alsof ik een bod van 350k van een doorstromer/expat ga afwijzen en kies voor 320k van een starter? Ik heb het geld ook nodig voor mijn volgende woning en als dat niet zo was, kon ik mijn kinderen ieder 10k schenken.
Behalve de hoogte van het bod hebben starters geen overwaarde om in te brengen en dus een hoger voorbehoud van financiering en dus maken ze minder kans. Op dat punt kan ik het ze wel gunnen

Maar dit is offtopic. Ik wil het hebben over de motivatiebrief

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:08
Nog even en de kopers liggen op blote knieën 24/7 op je stoep te smeken of ze jouw huis mogen kopen. >:)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-09 18:08
Zoals bij elke motivatie geldt: denk vanuit de verkoper, wat hij in deze context belangrijk vindt (kan vinden).

Beschrijf waarom jij graag op die plek wil wonen, waarom dat specifiek voor jou belangrijk is. En houd het kort en bondig.

Bij (vrijwel) gelijke biedingen zou ik bijvoorbeeld eerder kiezen voor de bejaarde dame die op kruipafstand van haar dochter wil gaan wonen of voor iemand die nu elke dag 200 km reist voor zijn werk dan voor iemand die alleen een paar m² meer wil.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mijn berichtje bij mijn bod voor mijn huidige huis (VK) was een overzicht van dat ik het geld had, en een hypotheekaanbod voor de rest, dwz dat ik het kon betalen.

En bij het huis dat ik daarvoor verkocht moest ik kiezen tussen twee bieders, eentje van £255k en eentje van £260k. Die van £255k kon bewijzen dat het geld er was, die van £260k was niet zeker. Ik was niet geinteresseerd WIE het was.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:52
Ons anderhalf jaar geleden gekocht huis ging het bod ook gepaard met een motivatiebrief, voornamelijk omdat we flink lager boden dan de vraagprijs. We hebben het huis ook voor dat bod gekocht.
De brief was complimenteus aan het huis, we hebben bij de bezichtiging goed gekeken wat kenmerken van het huis en de enorme tuin waren. Op Google maps was er nog een camperbusje te zien onder de carport, daar hebben we op ingehaakt. Er was een kattenluikje dus we hebben onze katten ook voorgesteld, etc.
Zoek in het huis en eromheen wat de verkopers waarschijnlijk leuk vinden/vonden en kunnen waarderen.

Achteraf bleek dat onze brief helemaal niet met het bod was meegestuurd naar de verkopers, toen ze later van on stoorden dat we een brief hadden meegestuurd hebben ze die alsnog bij de makelaar opgevraagd en kreeg we er alsnog een complimentje voor dat het zo passend was voor wat ze zelf leuk hadden gevonden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

Persoonlijk vind ik een motivatiebrief een afknapper. Wij hebben bij verkoop aan de makelaar aangegeven dat wij niet zaten te wachten op motivatiebrieven van kopers.Wel aangegeven dat we de voorkeur hadden voor kopers die daadwerkelijk in het huis gingen wonen (lees geen investeerders). Wij kregen van de makelaar door bij de biedingen wie het waren. Van de hoogste 2 was het iets van:
Gescheiden man, uit de buurt: Bedrag X voorbehoud X en Y.
Jong stel, uit de buurt: Bedrag X voorbehoud X en Y

Uiteindelijk voor de partij gekozen met het hoogste bod en goede voorwaarden.

Bij aankoop nieuwe woning ook geen motivatiebrief geschreven. Alleen bij het (telefonisch) doorgeven van het bod aangegeven dat we enthousiast over de woning en de buurt waren. Maarja, dat spreekt voor zich waarom zou je anders op een huis bieden? Wel verder via de e-mail onderbouwd waarom we tot het bedrag (onder de vraagprijs) zijn uitgekomen.

Maarja is denk ik persoonlijk, ik zit zelf niet zo te wachten op "smeekbedes "en (ongemeende) complimenten voor een zakelijke transactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:53
3 jaar geleden heb ik mijn huis verkocht (rijtjeshuis, mooi uitgebouwd, goed onderhouden, instapklaar) en daar zijn destijds heel veel bezichtingen voor geweest.

Uiteindelijk heeft de helft hiervan een bod uitgebracht. Één stelletje heeft een handgeschreven brief bij ons in de brievenbus gedaan en bij de makelaar (toen we door de biedingen heen gingen), was er nog een briefje van een stel.

Beide brieven kwamen echt wel binnen, omdat ze ontzettend mooi verwoordden hoe veel liefde ik in dat huis heb gestoken en wat voor fijn plekje ze het vonden. En leuk om te lezen hoe deze mensen zichzelf in die wijk zien wonen en graag hun toekomst tegemoet zien.

De gunfactor was er dan ook zeker wel bij deze 2, maar uiteindelijk gaat er om dat je het huis voor een zo goed mogelijke prijs verkoopt en het bod met de beste voorwaarden (geen voorbehoud van financiering b.v.)
M.a.w. je kan nog zo een ontroerende brief schrijven, maar als je bod 10-20k achter blijft op de hoogste bieder, dan wordt het een lastig verhaal voor de verkoper (althans bij mij).

Waar zo een brief wel een verschil maakt is als het gaat om 0 tot pak em beet 6K gaat op het hoogste bod, al het andere is een keuze op basis van ratio, niet emotie.

[ Voor 3% gewijzigd door sahinasappelsap op 26-07-2025 14:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aganim
  • Laatst online: 07:44

Aganim

I have a cunning plan..

[...]

Mijn ouders hebben hun huis een jaar of twee geleden verkocht, na daar zo'n 40 jaar gewoond en hun kinderen erin grootgebracht te hebben. Er waren uiteindelijk twee serieuze biedingen, waarvan eentje een goede 2000 euro hoger dan de andere. De hoogste bieder kwam erg zakelijk over, weinig emotie of binding met de woning. Het andere stel zocht een huis waarin ze een gezin konden beginnen en lieten in een motivatiebrief merken dat dit huis voor hun op meerdere vlakken (ligging t.o.v. werk & vrienden, kindvriendelijke buurt, dicht bij OV, etc) echt ideaal was.

Ze hebben besloten om te verkopen aan de lagere bieders, waarbij de gunfactor dus de doorslag gaf. Dit terwijl ze het geld hard genoeg zelf nodig hadden. Ze gunden deze mensen dezelfde fijne tijd die ze zelf hebben meegemaakt in hun oude stek. Het kan dus absoluut verschil maken, maar uiteraard is ieder mens anders en genoeg zullen gewoon voor die extra zak centen gaan of geven niets om motivatiebrieven.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-08 20:38
Persoonlijk zou ik het mega cringe vinden als iemand in een brief gaat slijmen over hoe mooi mijn woning is en hoe goed we het hebben onderhouden etc. Wat mij betreft krijg je dan een gunpunt aftrek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kan de aankoopmakelaar geen bullshitbrief bedenken om te schrijven? Oh en er mag wel een kern van waarheid in zitten, maar waarom het zo'n ideale woning voor jullie is kan die toch ook bedenken, hij/zij heeft meer ervaring ermee, en krijgt waarschijnlijk genoeg betaald.

En ik kan me voorstellen wanneer ik verkoop dat er wel iets van gun factor is, als er twee biedingen dicht bij elkaar liggen en de ene is van een regulier persoon die echt ermee opschiet en de ander is een investeerder, ja dan zal ik waarschijnlijk wel voor die eerste gaan. Maar ik kan me ook voorstellen dat er een dunne lijn is tussen complimenten over een woning, en slijmen. En dat laatste geeft alleen aftrekpunten bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Aganim schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:37:
[...]

Er waren uiteindelijk twee serieuze biedingen, waarvan eentje een goede 2000 euro hoger dan de andere.
Gunfactor is prima hoor is ook niks mis mee en 2000 euro is zeker veel geld

Maar als die beste man 50K erover heen was gegaan had die gunfactor minder meegespeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:25:
Ons anderhalf jaar geleden gekocht huis ging het bod ook gepaard met een motivatiebrief, voornamelijk omdat we flink lager boden dan de vraagprijs. We hebben het huis ook voor dat bod gekocht.
De brief was complimenteus aan het huis, we hebben bij de bezichtiging goed gekeken wat kenmerken van het huis en de enorme tuin waren. Op Google maps was er nog een camperbusje te zien onder de carport, daar hebben we op ingehaakt. Er was een kattenluikje dus we hebben onze katten ook voorgesteld, etc.
Zoek in het huis en eromheen wat de verkopers waarschijnlijk leuk vinden/vonden en kunnen waarderen.

Achteraf bleek dat onze brief helemaal niet met het bod was meegestuurd naar de verkopers, toen ze later van on stoorden dat we een brief hadden meegestuurd hebben ze die alsnog bij de makelaar opgevraagd en kreeg we er alsnog een complimentje voor dat het zo passend was voor wat ze zelf leuk hadden gevonden.
Heel goed gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:58:
Kan de aankoopmakelaar geen bullshitbrief bedenken om te schrijven? Oh en er mag wel een kern van waarheid in zitten, maar waarom het zo'n ideale woning voor jullie is kan die toch ook bedenken, hij/zij heeft meer ervaring ermee, en krijgt waarschijnlijk genoeg betaald.

En ik kan me voorstellen wanneer ik verkoop dat er wel iets van gun factor is, als er twee biedingen dicht bij elkaar liggen en de ene is van een regulier persoon die echt ermee opschiet en de ander is een investeerder, ja dan zal ik waarschijnlijk wel voor die eerste gaan. Maar ik kan me ook voorstellen dat er een dunne lijn is tussen complimenten over een woning, en slijmen. En dat laatste geeft alleen aftrekpunten bij mij.
Ik ga dinsdag twee keer een bod uitbrengen::
Nr 1 kluswoning van woningcorporatie met aankoopmakelaar. Geen motivatiebrief uiteraard
Nr 2 Helemaal af, van particulier, zonder aankoopmakelaar
Ik heb een contract met mijn aankoopmakelaar voor 3 woningen op basis van no cure - no pay. De kluswoning is de derde. Daarna houdt het op

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Complete waanzin. Een motivatiebrief om een huis te kopen. Hoeveel meer cringe kan het zijn?

Ik wil maar 1 ding weten: Kun je het betalen? Het is niet aan mij om te vinden dat Ahmed minder recht op een nieuwe woning heeft dan Harrie. Of dat Harrie met zijn dyslexie het minder verdient dan Karin die wel een foutloze brief schrijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:35
Iedereen heeft een motivatie om het huis te kopen, anders doe je geen bod. Als je niet gaat voor de beste voorwaarden icm hoogste bod, tsja mooi dom.

Wat krijg je straks (nu er blijkbaar ook al geschreven brieven worden verstuurd), een Youtube filmpje dat door een productiebedrijf zo emotioneel mogelijk word gemaakt? Niets zou mij meer verbazen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 22:02
downtime schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:42:
Complete waanzin. Een motivatiebrief om een huis te kopen. Hoeveel meer cringe kan het zijn?

Ik wil maar 1 ding weten: Kun je het betalen? Het is niet aan mij om te vinden dat Ahmed minder recht op een nieuwe woning heeft dan Harrie. Of dat Harrie met zijn dyslexie het minder verdient dan Karin die wel een foutloze brief schrijft.
En dat is dus niet cringe. Gezien de ervaringen die hier en op andere plakken gepost worden waarbij het financiële verschil klein is kan dat de doorslag geven. Niet alles vanuit jezelf beredeneren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:05
Ik vind het zelf ook compleet van de zotte, we wonen hier heerlijk en hebben absoluut geen verhuisplannen maar mocht dat ooit wel weer zo zijn, hell no dat ik dan een motivatiebrief (persoonlijk :r bedelbrief) zou gaan schrijven, dan maar liever vaker een keer nee horen.

Een huis koop ik omdat ik er graag wil wonen, en daar bedrag X voor over heb, en dat is alles.

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:11:
Nog even en de kopers liggen op blote knieën 24/7 op je stoep te smeken of ze jouw huis mogen kopen. >:)
Je krijgt inderdaad ook brieven als je huis niet te koop staat en ik ken een starter die zo zijn huis onderhands heeft gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:18
Heel leuk zon motivatiebrief maar met de huidige markt gaat iedereen gewoon voor het hoogste bod.

Wij hadden gewoon een AI gegenereerd motivatie van 10 zinnen, wie we waren en wat we leuk vinden aan het huis. Zijn uiteindelijk gekozen omdat we simpelweg het hoogste bod hadden (1K meer als nr 2 en 3 met zelfde voorwaarden).

Bij het huis wat we verkochten hebben we simpel weg ook voor hoogste bod gekozen omdat die ruim meer boden als de rest. Sommige hadden hele A4's vol gepent, leuk maar het gaat mij uiteindelijk om de knaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51
Wat een softe slijmmaatschappij zijn we aan het worden.
Ik zit totaal niet op die onzin te wachten, zowel het schrijven als ontvangen niet.

Een huis kopen/verkopen is een financiele aangelegenheid waar het gaat om de euro's die ik wil betalen of kan ontvangen.
Er zullen maar weinig mensen zijn die een slijmerige motivatiebrief verkiezen boven 5k meer kunnen krijgen voor je huis.

15 jaar geleden liepen we een rondje door het huis, gaf ik de opmerkingen die ik had door aan de verkoopmakelaar en deed ik er meteen mijn bod bij.

Tegenwoordig wil iedereen er ook een aankoopmakelaar bij hebben, die je dan gaat vertellen wat het huis waard is (joh het is toch al getaxeerd).
Het gaat er om wat ik er voor wil geven en is mijn bod te laag dan past het huis niet bij mij.

Net als de trend dat verkopers hun halve huis leeg moeten halen want er komt ook nog een stylist langs die je huis leuk gaan aankleden waardoor 8/10 huizen op funda er vanbinnen haast hetzelfde uitzien.
Kaartjes zie je zelfs vaak nog aan de styling artikelen hangen alsof je naar een gesponsord woonblad aan het kijken bent.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DePaul schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:10:
Ik vind het zelf ook compleet van de zotte, we wonen hier heerlijk en hebben absoluut geen verhuisplannen maar mocht dat ooit wel weer zo zijn, hell no dat ik dan een motivatiebrief (persoonlijk :r bedelbrief) zou gaan schrijven, dan maar liever vaker een keer nee horen.

Een huis koop ik omdat ik er graag wil wonen, en daar bedrag X voor over heb, en dat is alles.
In principe zou ik er ook zo instaan, maar tegelijk, als je een klein beetje goedkoper een huis kan krijgen door een motivatiebrief, en bij een klein beetje heb je het bij een huis al snel over duizenden euro's, dan heb je wel heel makkelijk geld verdient.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
Wij hebben ook een woning gekocht en verkocht. Onderaan de streep is die motivatiebrief aardig, maar het gaat je enkel helpen als de voorwaarden gelijk zijn. Het helpt beter om bij de makelaar te zeggen dat jij ook een woning te verkopen hebt en dat je vindt dat hij een goede presentatie gaf en of hij jouw woning ook wil verkopen. Ook zorgen voor goede voorwaarden (van te voren weten of je hypotheek kan krijgen, ...) helpen mee als je heel dicht in de buurt zit.

Als verkoper ga je echt geen cadeautjes uitdelen aan kopers. Het zijn (meestal) wildvreemden en zelfs 1000 euro verschil is gewoon iemand 1000 euro cadeau doen. Het zijn dezelfde euro's als die je bij de bakker nodig hebt om je brood te kopen. Iedereen gaat voor zekerheid en de beste prijs.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik vind die motivatiebrieven een beetje hetzelfde als zielige verhalen op Marktplaats. je hebt geen manier om te controleren of het waar is, waarbij het waarschijnlijk vaak aangedikt of uit de duim gezogen zal zijn omdat mensen alles doen om een huis te bemachtigen. Het hele emotionele doet me ook precies niks. De brief die bij mijn flat verkoop erbij zat heb ik niet eens gekregen van de makelaar, die gaf een korte samenvatting en dat was voor mij prima. Ik ben lekker met de hoogste bieder gegaan, zonder zo'n onzinbriefje maar met goede voorwaarden. Het is en blijft een zakelijke transactie.

Als koper heb ik ook gewoon het hoogste bod uitgebracht, zonder motivatie. Ja ik had het liever verkocht aan iemand die er zelf wou wonen, maar als de investeerder dan 10K meer biedt is het snel gedaan met m'n principes.

[ Voor 15% gewijzigd door SmurfLink op 26-07-2025 18:08 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:38:
[...]

In principe zou ik er ook zo instaan, maar tegelijk, als je een klein beetje goedkoper een huis kan krijgen door een motivatiebrief, en bij een klein beetje heb je het bij een huis al snel over duizenden euro's, dan heb je wel heel makkelijk geld verdient.
Ik hoef het niet goedkoper, maar als er vergelijkbare biedingen zijn, helpt dat misschien bij de keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:27

Honesty

kattenneus!

[...]

50k is ook wel heel veel gunning, daar kan je ff mee vooruit. Als ik ons huis zou verkopen dan zeker aan de hoogste en niet aan de beste schrijver.
Natuurlijk als het bod het zelfde is en je weet dat een een huisjes melker is en de andere en pas beginnend stel dan is het anders, maar 10k is voor ons veel geld dus dat zou ik niet zo maar laten schieten.

Ik heb even nagevraagd maar misschien speelde dit ook wel bij mijn vrouw, die is zelf doof blind en we wonen nu dus bij het station(echt ideaal) kan zijn dat de verkopers toen misschien iets te snel over hun verkopershart zijn gestapt. Maar het was wel toen een kopersmarkt en niet zoals nu verkopersmarkt.

[ Voor 43% gewijzigd door Honesty op 26-07-2025 18:55 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-09 12:11
Chaki schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:56:
@R20141016
Foto nooit van gehoord. Goeie tip!
Een groot verschil in prijs kan ik mij niet permitteren. Wil ook mijn starterkinderen niet benadelen. Maar qua voorwaarden zonder groot risico te lopen zeker.
Mensen die je het gunt vanwege zon brief kun je nog wel een tip geven wat ervoor nodig zou zijn. Dat geeft ze dan net wat meer kans.

[ Voor 4% gewijzigd door Tillumen op 26-07-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
BugBoy schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:38:
Wij hebben ook een woning gekocht en verkocht. Onderaan de streep is die motivatiebrief aardig, maar het gaat je enkel helpen als de voorwaarden gelijk zijn. Het helpt beter om bij de makelaar te zeggen dat jij ook een woning te verkopen hebt en dat je vindt dat hij een goede presentatie gaf en of hij jouw woning ook wil verkopen. Ook zorgen voor goede voorwaarden (van te voren weten of je hypotheek kan krijgen, ...) helpen mee als je heel dicht in de buurt zit.

Als verkoper ga je echt geen cadeautjes uitdelen aan kopers. Het zijn (meestal) wildvreemden en zelfs 1000 euro verschil is gewoon iemand 1000 euro cadeau doen. Het zijn dezelfde euro's als die je bij de bakker nodig hebt om je brood te kopen. Iedereen gaat voor zekerheid en de beste prijs.
Ik vertel tijdens de bezichtiging ook altijd dat ik ook een huis met overwaarde verkoop en een hypotheek met een lage rente meeneem.
Het scheelt ook wie de verkoper is, den ik: man van 80 die daar al 40 jaar woont of yup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Tillumen schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:30:
[...]

Mensen die je het gunt vanwege zon brief kun je nog wel een tip geven wat ervoor nodig zou zijn. Dat geeft ze dan net wat meer kans.
Ik heb geen rechtstreeks contact met de kopers.
Bieden gaat per inschrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
sahinasappelsap schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:36:
3 jaar geleden heb ik mijn huis verkocht (rijtjeshuis, mooi uitgebouwd, goed onderhouden, instapklaar) en daar zijn destijds heel veel bezichtingen voor geweest.

Uiteindelijk heeft de helft hiervan een bod uitgebracht. Één stelletje heeft een handgeschreven brief bij ons in de brievenbus gedaan en bij de makelaar (toen we door de biedingen heen gingen), was er nog een briefje van een stel.

Beide brieven kwamen echt wel binnen, omdat ze ontzettend mooi verwoordden hoe veel liefde ik in dat huis heb gestoken en wat voor fijn plekje ze het vonden. En leuk om te lezen hoe deze mensen zichzelf in die wijk zien wonen en graag hun toekomst tegemoet zien.

De gunfactor was er dan ook zeker wel bij deze 2, maar uiteindelijk gaat er om dat je het huis voor een zo goed mogelijke prijs verkoopt en het bod met de beste voorwaarden (geen voorbehoud van financiering b.v.)
M.a.w. je kan nog zo een ontroerende brief schrijven, maar als je bod 10-20k achter blijft op de hoogste bieder, dan wordt het een lastig verhaal voor de verkoper (althans bij mij).

Waar zo een brief wel een verschil maakt is als het gaat om 0 tot pak em beet 6K gaat op het hoogste bod, al het andere is een keuze op basis van ratio, niet emotie.
Uiteindelijk zijn bod en voorwaarden bepalend geweest, maar met die mooie motivatiebrief hadden ze toch een streepje voor. Zelfs zodanig dat je ze het misschien gegund had voor 5k minder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Laatst online: 07:44

Aganim

I have a cunning plan..

bie100 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:00:
[...]

Gunfactor is prima hoor is ook niks mis mee en 2000 euro is zeker veel geld

Maar als die beste man 50K erover heen was gegaan had die gunfactor minder meegespeeld
Yes, ongetwijfeld. Ik dacht in eerste instantie een verschil van 5k gelezen te hebben, dan kan gunfactor nog relevant zijn. Maar bij 50k zullen er uiteraard weinig mensen een dief van hun eigen portemonnee willen zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
Chaki schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:44:
[...]

Ik heb geen rechtstreeks contact met de kopers.
Bieden gaat per inschrijving
Dan laat je de makelaar, als alle inschrijvingen binnen zijn, de partij met de hoogste gunfactor nog even weten wat ze zouden moeten bieden om huis te kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tillumen op 26-07-2025 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

Het is niet aan mij om te bepalen wie meer RECHT heeft op EEN woning. Het is wel aan mij om te bepalen wie ik MIJN woning GUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Tillumen schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:05:
[...]

Dan laat je de makelaar, als alle inschrijvingen binnen zijn, de partij met de hoogste gunfactor nog even weten wat ze zouden moeten bieden om huis te kopen.
Dat is wel hypocriet als principieel tegenstander van illegale praktijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
Chaki schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:09:
[...]

Daar is niets illegaals aan, je mag je huis verkopen aan wie je zelf wilt. Op manier die je zelf bepaald. Vrij naïef om te denken dat het niet zo gaat.

Heb al meerdere huizen gekocht en verkocht en er was altijd wel wat communicatie omheen.

[ Voor 23% gewijzigd door Tillumen op 26-07-2025 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Chaki schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:09:
Er is niets illegaals aan. Het is enkel een "code" van de NVM makelaars. Net als niet tegelijkertijd met twee partijen in onderhandeling te izjn of partijen tegen elkaar uitspelen. Maar als het om iemand gaat die ze zelf in de portefeuille hebben, dan blijkt de code niet op te gaan. Ik heb dat zelf meegemaakt met de aankoop van mijn woning. Later kwam ik er achter dat mijn bod was doorgespeeld naar een andere bieder die de makelaar kende. Gelukkig had ik het bod heel kort voor de sluiting gedaan (alhoewel ik niet 100% zeker ben dat daar mee gerommeld kan worden) en twijfelde de andere bieder of die hier nog overheen moest gaan.

Bij biedingsprocedure daarom ook altijd op het laatste moment je bod inschieten. Dan heb je de minste kans dat iemand er nog overheen gaat. Overigens is die biedingsprocedure ook niet juridisch bindend. Als er daarna iemand gewoon 10K overheen gaat, dan is de makelaar het verplicht door te geven. Geen koper die dan zegt, laat maar zitten dat geld...

Onderaan de streep hoort een makelaar -die betaalt wordt door de verkoper- gewoon de hoogste prijs eruit te halen. Als dat kan door mensen tegen elkaar op te laten bieden, dan zou dat gewoon moeten gebeuren. Maar het is natuurlijk makkelijk om heel sociaal te doen met andermans geld.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 22:35
Iemand die geen enkel voorbehoud maakt zal altijd mijn absolute voorkeur hebben. Geen gezeur achteraf is voor mij het belangrijkste. Zet dat in je brief en je hebt een streepje voor.

Bij elke verkoop wel gezeik over niets meegemaakt achteraf. Gezeik over stokoude lekkages, over schuurtjes, over dubbeltjes. Beloven dat niet te doen, dat is nou een motivatie waar ik wat mee kan. Wat je daarna zelf met de keet doet moet je helemaal zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
BugBoy schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:19:
[...]

Er is niets illegaals aan. Het is enkel een "code" van de NVM makelaars. Net als niet tegelijkertijd met twee partijen in onderhandeling te izjn of partijen tegen elkaar uitspelen. Maar als het om iemand gaat die ze zelf in de portefeuille hebben, dan blijkt de code niet op te gaan. Ik heb dat zelf meegemaakt met de aankoop van mijn woning. Later kwam ik er achter dat mijn bod was doorgespeeld naar een andere bieder die de makelaar kende. Gelukkig had ik het bod heel kort voor de sluiting gedaan (alhoewel ik niet 100% zeker ben dat daar mee gerommeld kan worden) en twijfelde de andere bieder of die hier nog overheen moest gaan.

Bij biedingsprocedure daarom ook altijd op het laatste moment je bod inschieten. Dan heb je de minste kans dat iemand er nog overheen gaat. Overigens is die biedingsprocedure ook niet juridisch bindend. Als er daarna iemand gewoon 10K overheen gaat, dan is de makelaar het verplicht door te geven. Geen koper die dan zegt, laat maar zitten dat geld...

Onderaan de streep hoort een makelaar -die betaalt wordt door de verkoper- gewoon de hoogste prijs eruit te halen. Als dat kan door mensen tegen elkaar op te laten bieden, dan zou dat gewoon moeten gebeuren. Maar het is natuurlijk makkelijk om heel sociaal te doen met andermans geld.
Wat denk je dat er gebeurd tussen de periode dat de biedingsperiode is gesloten en het winnende bod bekend wordt gemaakt? Daar zit altijd uren tussen en daar gebeurd echt nog van alles.

Het is de kunst om op dat moment de gunfactor bij de koper te hebben en zo dicht als mogelijk op de verkopende makelaar te zitten. De bieders met meer informatie en/of laatste kansen trekken vaak aan het langste einde.

[ Voor 6% gewijzigd door Tillumen op 26-07-2025 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
[...]

Het draait inderdaad alleen maar om geld, dus in je motivatiebrief hoeft je het alleen maar te hebben over dat je heel flexibel bent mbt de sleuteloverdrachtdatum, dat je geen voorbehoud van financiering nodig hebt vanwege ... Alles over opleiding gezin etc kun je aan de makelaar vertellen bij de bezichtiging, die geeft dat wel door mocht de opdrachtgever erom vragen. Zorgen dat je als een serieuze koper overkomt bij de verkopende makelaar is het enige niet-formele wat invloed heeft. En ook daar zou ik niet gaan toneelspelen met een peuter op de arm van je hoogzwangere vriendin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Tillumen schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:13:
[...]

Daar is niets illegaals aan, je mag je huis verkopen aan wie je zelf wilt.
Illegaal is niet het juiste woord. Het is niet strafbaar.

"Naast de algemeen geldende regels van de wet, moeten makelaars zich ook aan de regels van hun branchevereniging houden", waaronder de NVM.

Regel 1
Het verbod op uitspelen
Dit houdt in dat verkopend makelaars (en verkopers) de bedragen van biedingen niet mogen misbruiken om een hoger bod uit te lokken bij belangstellenden.

Nu ben ik niet zo blont om te geloven dat alle makelaars zich daaraan houden, al heb ik wel de indruk dat vooral makelaars onderling sjoemelen. Maar daar ben ik dus faliekant tegen. Per inschrijving dient om iedereen de kans te geven om eenmalig bod te doen tot de deadline. Daarna mag je als verkoper alsnog kiezen wie je het gunt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
BugBoy schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:38:

Toen ik mijn huidige huis kocht waren er 2 gelijkwaardige biedingen waarvan ik niet de hoogste was, toch het huis gekregen omdat ik tijdens de bezichtiging aan de eigenaar liet merken dat ik het wilde renoveren ipv slopen en herontwikkelen. (wat het hoogste bod was) ik denk niet dat hij die paar duizend euro zag als een kado maar als een poging om zijn oudelijk huis (wat meer dan 100jaar in de familie was) te redden van sloop. een familielid koos voor iets minder geld en een gezin ipv een investeeerder. Laten merken wie je bent en wat je wil kan dus zeker uitmaken, alleen niet bij elke verkoper. Of ik dat via een brief zou doen is een andere vraag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
BugBoy schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:19:
[...]

Er is niets illegaals aan. Het is enkel een "code" van de NVM makelaars.
Klopt! Foute woordkeuze!
Ben er voorstander van dat makelaars, advocaten, artsen, psychologen. etc zich houden aan hun beroepscode. Dus dan is het hypocriet om zelf te gaan sjoemelen
...... Gelukkig had ik het bod heel kort voor de sluiting gedaan (alhoewel ik niet 100% zeker ben dat daar mee gerommeld kan worden) en twijfelde de andere bieder of die hier nog overheen moest gaan.
Ik weet 100% zeker dat daarmee gesjoemeld wordt
Members only:
Klopt ook, maar ik mag als makelaar/verkoper niet iemand bellen met de mededeling: als je 10k meer biedt, dan heb je het. Heb ik ook meegemaakt, maar dan 20k.
Bedoel je: het doel heiligt alle middelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
HallonRubus schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:24:
[...]

Het draait inderdaad alleen maar om geld, dus in je motivatiebrief hoeft je het alleen maar te hebben over dat je heel flexibel bent mbt de sleuteloverdrachtdatum, dat je geen voorbehoud van financiering nodig hebt vanwege ... Alles over opleiding gezin etc kun je aan de makelaar vertellen bij de bezichtiging, die geeft dat wel door mocht de opdrachtgever erom vragen. Zorgen dat je als een serieuze koper overkomt bij de verkopende makelaar is het enige niet-formele wat invloed heeft. En ook daar zou ik niet gaan toneelspelen met een peuter op de arm van je hoogzwangere vriendin.
De bezichtigingen duren 20 minuten. Daarna staat de volgende op de stoep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Chaki schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:50:
[...]

Klopt! Foute woordkeuze!
Ben er voorstander van dat makelaars, advocaten, artsen, psychologen. etc zich houden aan hun beroepscode. Dus dan is het hypocriet om zelf te gaan sjoemelen
Makelaar is een vrij beroep, zonder beroepscode.

Iedereen mag zich makelaar noemen, en niemand verplicht je om lid te worden van de branchevereniging NVM (of een andere vereniging) die regels opstelt waar leden zich aan dienen te houden ;)
[...]

Klopt ook, maar ik mag als makelaar/verkoper niet iemand bellen met de mededeling: als je 10k meer biedt, dan heb je het. Heb ik ook meegemaakt, maar dan 20k.
Dat is voor een makelaar die bij de NVM aangesloten is inderdaad not-done. Maar opzich kan je dat als verkoper buiten de makelaar om doen, of gewoon wel via de makelaar als die geen lid is van een branchevereniging ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
HallonRubus schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:24:
[...]

Het draait inderdaad alleen maar om geld, ... En ook daar zou ik niet gaan toneelspelen met een peuter op de arm van je hoogzwangere vriendin.
offtopic:
Bij het derde rijexamen, hoogzwanger van de derde, buik tegen het stuur, winter, dat gaat niet meer .... Glansrijk geslaagd 👏

[ Voor 34% gewijzigd door Chaki op 26-07-2025 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik had nog nooit van een motivatiebrief gehoord bij aankoop van een woning. Dit geeft wel aan hoe hard de woningmarkt verziekt is. Je moet niet alleen fors hoger dan de vraagprijs bieden maar ook nog eens een bedelbrief sturen of je de woning alsjeblieft mag kopen 8)7

Ik zou er als verkoper totaal niet op zitten te wachten. Het gaat om wat je ervoor krijgt en de zekerheid dat een koper het kan betalen. Wie het is en wat die met de woning wilt boeit me verder niet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
@RaZ
Het is hypocriet om daaraan mee te doen, als je er faliekant tegen bent.
Maar we raken offtopic
Mijn vraag was:
Motivatiebrief wel/niet?
Ervaringen kopers, verkopers?
Wat zet je daar dan in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
Chaki schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:50:
Bedoel je: het doel heiligt alle middelen?
Ja, zolang het natuurlijk gewoon volgens de wet gaat. Er zijn ook openbare veilingen waar de woning naar de hoogste bieder gaat. Ik zie niet waarom dat bij een makelaar niet zou mogen. Ik betaal de makelaar om zoveel mogelijk voor mijn woning te krijgen. Als dat gaat door mensen tegen elkaar op te laten bieden, dan zie ik niet wat daar verkeerd aan is. Je bent altijd vrij om "nee" te zeggen en je hebt ook nog eens de wettelijke bedenktijd om een impulsieve actie terug te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Chaki schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:14:
@RaZ
Het is hypocriet om daaraan mee te doen, als je er faliekant tegen bent.
Maar we raken offtopic
Mijn vraag was:
Motivatiebrief wel/niet?
Wat zet je daar dan in?
Ik zou tegen die aankoopmakelaar zeggen: Motivatiebrief? Motiveer eerst maar schriftelijk waarom ik met jou ook al weer zaken doe, want als de motivatie mij niet zint, ga ik wel naar de concurent. Die wil misschien wel werken voor zijn/haar commissie 8)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
Chaki schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:14:
@RaZ
Mijn vraag was:
Motivatiebrief wel/niet?
Wat zet je daar dan in?
Ik zou altijd een korte motivatie geven. Baat het niet, dan schaadt het niet. Niemand zit te wachten op een ellenlang verhaal, dus ik zou het kort en bondig houden. Ik zou er ook geen emotioneel verhaal van maken (ik merk in mijn omgeving dat vrouwen daar vaak wel iets gevoeliger voor zijn). Bij de aankoop van ons huidige huis heb ik aangegeven dat ik het een prachtig huis vond dat zeer smaakvol was ingericht. Ik heb de eigenaresse na de koop regelmatig gesproken. Ze was blij dat ze het aan ons had verkocht, omdat we "prettige kopers" waren. Geen gezeik met kleine beschadigingen, redelijk wat spullen overgenomen en we matchden qua leeftijd, leefstijl, ... Ze had ons na de koop uitgenodigd een borrel te doen. Maar ze gaf eerlijk toe dat ze het toch vooral aan ons verkocht hadden, omdat we het meest hadden geboden.

Belangrijker is om je ontbindende voorwaarden zo strak mogelijk neer te leggen. Ik heb een bod gehad van iemand -ik wist toevallig dat ze een flinke erfenis had gehad en in een huis met overwaarde woonde-, maar toch financiering voor de gehele koopsom had opgegeven. Ze wist wellicht niet dat je ook kan aangeven dat je maar een deel kan financieren (ondanks dat het duidelijk in het formulier stond). Is een huis nieuw en zie je dat het zeer netjes is onderhouden, dan kan het overslaan van een bouwkundige keuring ook schelen. Hetzelfde als je weet dat je de financiering toch wel rond krijgt. Geen voorbehoud is gewoon meteen duidelijkheid voor de verkoper. Dat scheelt enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
BugBoy schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:18:
[...]

Ja, zolang het natuurlijk gewoon volgens de wet gaat. Er zijn ook openbare veilingen waar de woning naar de hoogste bieder gaat. Ik zie niet waarom dat bij een makelaar niet zou mogen. Ik betaal de makelaar om zoveel mogelijk voor mijn woning te krijgen. Als dat gaat door mensen tegen elkaar op te laten bieden, dan zie ik niet wat daar verkeerd aan is. Je bent altijd vrij om "nee" te zeggen en je hebt ook nog eens de wettelijke bedenktijd om een impulsieve actie terug te kunnen draaien.
Denk dat NVM er issues mee heeft, persoonlijk zou ik daar nul problemen mee hebben. Zowel als koper en als verkoper. Maar wat het probleem is, is dat de makelaar gewoon keihard zit te liegen tegen kopers. En tja, misschien mag dat wettelijk gezien, maar ik vind het smerig en onethisch. Er wordt namelijk gezegd dat je via het systeem een bod uitbrengt, en dat na de deadline het dicht staat en er een keuze wordt gemaakt. Als vervolgens bepaalde partijen extra informatie gaan krijgen en na de deadline nog een bod uit mogen brengen, dan is dat iets compleet anders als dat vooraf er gewoon transparant wordt gecommuniceerd over de procedure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eclipse88
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10-09 13:16
Ik ben helemaal verliefd op het huis wat wij verkopen (of nou ja net verkocht hebben) en ga met pijn in mijn hart weg en hoopte dus wél op leuke brieven en een fijn gezin (aangezien we ook leuke buren hebben wie ik dit gun). Hoogste bieder had een veel leukere brief dan bieder twee die zakelijk was, maar uiteindelijk is die hoogste bieder afgehaakt.

Andersom was de verkoper ook blij met onze brief want hij gaat ook met wat pijn in zijn hart weg (huis gekocht ooit met overleden vrouw en gekocht vanaf tekening) en was blij dat wij net zo enthousiast zijn over zijn huis als wij.

Dus ja, ik zou er altijd een brief bij doen alleen al zodat je jezelf netjes kunt voorstellen en kunt uitleggen waarom die hypotheek krijgen geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:29:
Onze top 3 qua bod zag er zo uit:
- 80k boven de vraagprijs, zonder voorbehouden , met aankoopmakelaar
- 70k boven de vraagprijs, voorbehoud financiering met een brief van 1 a4 waarin stond beschreven hoe graag ze de woning wilden, met foto van het gezin, zonder aankoopmakelaar
- 30k 40k60k boven de vraagprijs, stel uit Zweden dat de woning niet zelf had gezien, met aankoopmakelaar

Voor mij was er geen enkele twijfel om voor nr1 te gaan, en ik denk dat iedereen dat zou doen.

Een brief kan helpen als er gelijke biedingen zijn , maar de meeste mensen zullen toch niet snel bereid zijn geld te 'schenken' aan een vreemde..
Geen twijfel mogelijk!
Ik denk ook alleen aan (ongeveer) gelijke biedingen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-08 20:34
Absurd dit. Weer zon idee uit van die leuke TV programmas. Wat laten we ons aanpraten. De koper die met een motivatiebrief komt (lees een bedelbrief waarom zij de woning zouden moeten krijgen in plaats van iemand met een beter bod) gaat bij mij zonder pardon of uitzondering op de niet stapel. De makelaar die er mee aankomt hoeft niet meer terug te komen namens andere clienten. Wat nou als dit gewoon wordt? Wil je je woning verkopen werk je ineens bij HR waar je dozijnen slecht geschreven brieven door zou moeten. Nee, dank u. Nog erger: wil je een woning kopen (en laten we wel zijn, met de huidige prijzen vast niet meteen je droomhuis, maar gewoon een leuk dak boven je hoofd) moet je bij 14 opvolgende woningen zon brief gaan zitten schrijven? Je hebt al genoeg te doen.

Regel als koper dat je financiering op orde is en ga geen punt maken van niemendalletjes (De cv ketel is al 10 jaar oud…..je koopt een huis van ettelijke tonnen, is gewoon beperkt relevant) en zorg dat je afspraken nakomt. Als je een bouwkundige keuring wilt zorg dan dat je iemand hebt geregeld als je gaat kijken zodat het geen weken gaat duren…

Voor verkopers. Je gaat weg uit de woning. Wat heb je eraan die iemand anders je nog eens vertelt hoe geweldig het huis is? (om er na sleutelontvangst de keuken, de badkamer, je geliefde vloertegels en je favoriete element uit te slopen en alles te schilderen in een kleur die jij afgrijselijk zou vinden; hun goed recht overigens, het is nu hun woning.) Waarom zou het feit dat iemand zegt jouw smaak te delen relevant zijn? Je zal toch van vrienden en familie al genoeg bevestiging hebben gehad?
Wat je wil is iemand die zonder veel gedoe een eerlijke prijs betaalt en niet gaat zeuren over een deukje in een deurpost (net zo goed al jij niet verzwegen hebt dat de dakgoot bij heftige regen, naar binnen toe overloopt….toch?) en de financiering gewoon rond heeft.

Als jouw makelaar dit wel een goed idee vindt kun je die beter een brief schrijven dat ie van z’n gat moet komen en doen waarvoor hij/zij een behoorlijk forse vergoeding krijgt (voor maar heel middelmatig geschoold werk).

edit: spelling en tekst doorloop.

[ Voor 57% gewijzigd door BuZZem op 27-07-2025 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Chaki schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:36:
[...]

Geen twijfel mogelijk!
Ik denk ook alleen aan (ongeveer) gelijke biedingen
Dan zou een emotionele inhoud mij niet zoveel doen , wat wel kan helpen is als je aangeeft dat financiering geen probleem vormt vanwege X en Y en dat onderbouwd met een berekening van je bank of zo.

Maar zelfs dan moet het verschil weinig zijn tov een ander bod met dezelfde voorwaarden.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:35
Motivatiebrief?
Echt?
Wat een gezeik zeg, sorry dat ik het zo verwoord, maar het gaat om eem product met een bepaalde waarde en dat moet verkocht worden.
Wat kan het mij boeien wie het koopt en met welke reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04-09 19:47
Ik wist niet eens dat een ding is tegenwoordig maar zie het schrijven van brieven om de 'gunfactor' te vergroten als een vorm van emotionele chantage. Het verleidt tot bevoordeling van mensen waarmee je je persoonlijk verbonden voelt, en het ondermijnt een eerlijk en transparant verkoopproces. Daarom hanteer ik het principe: hoogste bod = verkocht. Dat is de enige manier waarop iedereen gelijke kansen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik denk dat je niet moet vergeten dat we in een wereld zitten waar een woning zomaar tientallen geïnteresseerde kopers kan trekken. Je hebt dan alleen contact tussen de aankoopmakelaar en verkoopmakelaar, de koper en verkoper zien elkaar pas bij de notaris.
De tijd dat je als verkoper 5 leuke jonge gezinnen uitnodigt om je woning te bezichtigen en persoonlijk een rondleiding geeft en daarbij een praatje maakt is al heel lang voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Oon schreef op zondag 27 juli 2025 @ 01:27:
[...]

Ik denk dat je niet moet vergeten dat we in een wereld zitten waar een woning zomaar tientallen geïnteresseerde kopers kan trekken
Dat is niet overal zo kan ik je vertellen maar goed dan helpt een motivatiebrief ook niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 16:21

sus

is druk :+

Een brief schrijven om een huis te mogen kopen? Serieus? Is dat een ding tegenwoordig?

Gewoon lekker zakelijk, die het meeste biedt mag het hebben. Wat kan mij het schelen wat de nieuwe eigenaar er mee gaat doen.

[ Voor 42% gewijzigd door sus op 27-07-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:10

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Motivatiebrief om een huis te kopen? 8)7 8)7 8)7

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
Zondagskindje schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:38:
Motivatiebrief om een huis te kopen? 8)7 8)7 8)7
Ik kan mij heel goed voorstellen dat wanneer je het maar niet lukt om een woning te kopen je van alles probeert waar een verkoper voor open staat, mits redelijk & toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 10:34
Als ik mijn huis zou verkopen gaan alle brieven ongelezen de prullenbak in. Wie het meest biedt heeft het d:)b

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Nu online
Er zal vast een reden zijn waarom die motivatiebrief toch regelmatig gedaan wordt. Er zijn blijkbaar mensen die hierdoor toch een woning gegund hebben gekregen, of denken dat ze het gegund hebben gekregen.

Als verkoper zit ik er zeker niet op te wachten. Gewoon zorgen dat je het beste bod en/of ontbindende voorwaarden hebt. geen zielige verhalen over hoe lastig de woningmarkt is. Als je gewoon het beste bod doet, is het huis voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
sig69 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:40:
Als ik mijn huis zou verkopen gaan alle brieven ongelezen de prullenbak in. Wie het meest biedt heeft het d:)b
Bij een minimaalmverschil gun ik het aan starters. Daarmee kom ik wel in de knoei met mijn principes: gunnen aan starters zonder brief ipv doorstromer met? Maar dat zijn "zorgen" voor later.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Chaki schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Bij een minimaalmverschil gun ik het aan starters. Daarmee kom ik wel in de knoei met mijn principes: gunnen aan starters zonder brief ipv doorstromer met? Maar dat zijn "zorgen" voor later.

***members only***
Ik denk dat het oude huis van de doorstromer misschien wel naar een starter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Conclusie: meningen wel/niet = 50/50
Bedankt voor de tips!

Ik doe het wel, maar aan woning en locatie besteed ik maar 2 zinnen. Ik ga uitgebreider in op mijn financiële situatie dan initieel gedacht en benadruk dat de overdracht op het door de verkoper gewenste moment kan plaatsvinden

Ik ben er de persoon niet naar om emo brieven te schrijven en zielig te doen. 100% no-nonsens type
Het gaat ook niet over "ettelijke tonnen", zoals iemand schreef en geen 70k overbieden, max bedrag dat ik wil overbieden niet eens 7k.
Aankoopmakelaar is exit. Was voor 3 woningen en dit is de 4e.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Nu online
Chaki schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:31:
[...]

***members only***
verkopen aan een doorstromer is eigenlijk 2 mensen blij maken met een huis. De doorstromer laat een huis achter voor een starter. Die waarschijnlijk ook nog eens beter in het budget zal passen. terwijl die doorstromer de lasten van het duurdere huis weer beter kan dragen en beter bij hun levensfase past.

Ergens vind ik het nodig hebben van een motivatiebrief ook al afbreuk doen aan je bod wat je hebt gedaan. Blijkbaar ben je er onzeker over of het bod goed genoeg is en je denkt een verhaaltje nodig te hebben om het huis te bemachtigen. Ergens ook een teken van zwakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Nu online
Chaki schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:39:
Conclusie: meningen wel/niet = 50/50
Bedankt voor de tips!

Ik doe het wel, maar aan woning en locatie besteed ik maar 2 zinnen. Ik ga uitgebreider in op mijn financiële situatie dan initieel gedacht en benadruk dat de overdracht op het door de verkoper gewenste moment kan plaatsvinden

***members only***
Dit is wel zeer zinvol overigens. Benadruk je flexibiliteit en laat weten dat je financiën op orde zijn. Maar eigenlijk vind ik dit meer onderdeel van je bod dan een 'motivatiebrief'.

Veel succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:38
Mijn vrouw en ik hebben 3 jaar geleden een huis kunnen kopen na 30 of 35 bezichtigen. Wij hebben bij elk bod op een woning een leuke vakantiefoto van ons jonge gezin gevoegd met wat we van het huis vonden en hoe graag we daar wilden wonen.
Uiteindelijk bleek onze brief bij de verkopers aan te slaan. We hadden niet het hoogste bod, zelfs ook nog met twee ontbindende voorwaarden!
We spreken de ex-bewoners af en toe nog en ze gaven aan dat ze ons het gunden, mede door de enthousiaste brief.
Soms moet je geluk hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
dikkiedik schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:39:
[...]

verkopen aan een doorstromer is eigenlijk 2 mensen blij maken met een huis. De doorstromer laat een huis achter voor een starter. Die waarschijnlijk ook nog eens beter in het budget zal passen. terwijl die doorstromer de lasten van het duurdere huis weer beter kan dragen en beter bij hun levensfase past.
Dat weet ik niet. Voor hetzelfde geld verkoopt die doorstromer zijn huis aan een investeerder @W1ck1e
Ergens vind ik het nodig hebben van een motivatiebrief ook al afbreuk doen aan je bod wat je hebt gedaan. Blijkbaar ben je er onzeker over of het bod goed genoeg is en je denkt een verhaaltje nodig te hebben om het huis te bemachtigen. Ergens ook een teken van zwakte.
Als ik meer zekerheid wilde, zou ik een hoger bod doen. Ik heb niet de illusie dat ik er met een lager bod vanaf kom, omdat ik mij voordoe als een lief oud vrouwtje. Maar door de reacties hier ben ik mij meer gaan focussen op het rooskleurig perspectief op.de financiën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
dikkiedik schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:40:
[...]

Dit is wel zeer zinvol overigens. Benadruk je flexibiliteit en laat weten dat je financiën op orde zijn. Maar eigenlijk vind ik dit meer onderdeel van je bod dan een 'motivatiebrief'.

Veel succes!
Dankjewel!
Bod is xxx.xxx met voorbehoud van xxx.xxx financiering. In de brief geef ik dan meer details over het voorbehoud: genoeg overwaarde, meeneemhypotheek met lage rente ... Bij de verkoper is dit idem, behalve dat ze geen overbrugging wil en mij dat niet uitmaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Chaki schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:54:
[...]

Dat weet ik niet. Voor hetzelfde geld verkoopt die doorstromer zijn huis aan een investeerder @W1ck1e
Nou, dat is letterlijk ander geld. En ik schreef "misschien" ;)

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 27-07-2025 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Nu online

Ik denk dat dat wel mee valt. Voorlopig zijn de investeerders vooral de verkopers. En als de investeerder nog wél koopt zal het ongetwijfeld verhuurd worden aan een starter. Dus in beide gevallen komt de starter er wel aan te pas.
[...]

Als ik meer zekerheid wilde, zou ik een hoger bod doen. Ik heb niet de illusie dat ik er met een lager bod vanaf kom, omdat ik mij voordoe als een lief oud vrouwtje. Maar door de reacties hier ben ik mij meer gaan focussen op het rooskleurig perspectief op.de financiën.
Zorg in elk geval dat die motivatiebrief geen vervanger wordt voor een uitstekend bod. Zowel in de hoogte van je bod als goed gespecificeerde ontbindende voorwaarden en aantrekkelijke flexibiliteit voor oplevering. Zeker als er nog ruimte is in je bod, overweeg dan vooral waarom je niet een hoger bod wilt uitbrengen. Uiteindelijk is een heel hoog bod gewoon vaak genoeg om de woning te bemachtigen.

Om even terug te rekenen. Een bod 10k verhogen zal zorgen voor een verhoging van je hypotheek van ongeveer 35 euro netto.

Nu de boot missen voor weer een paar maanden zal je je bod bij de volgende woning ook met minimaal dat bedrag moeten verhogen simpelweg omdat de huizen dan al weer duurder geworden zijn. Nu wil ik zeker niet stellen dat je je bod moet verhogen, maar het gaat vooral om je eigen gemoedsrust. Als ik voor 10k deze woning laat schieten, is dat niet zonde? Kost dat me op langere termijn niet veel meer geld en tijd/moeite om later nog geschikte woningen te vinden?

Maar ik denk dat de insteek van je motivatiebrief die je hierboven stelde heel goed en verstandig is. Dat kan zeker helpen om verkopers te interesseren om je bod te accepteren. Maar dat is vooral inhoudelijk als toelichting op je bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
dikkiedik schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:17:

Zorg in elk geval dat die motivatiebrief geen vervanger wordt voor een uitstekend bod. Zowel in de hoogte van je bod als goed gespecificeerde ontbindende voorwaarden en aantrekkelijke flexibiliteit voor oplevering. Zeker als er nog ruimte is in je bod, overweeg dan vooral waarom je niet een hoger bod wilt uitbrengen. Uiteindelijk is een heel hoog bod gewoon vaak genoeg om de woning te bemachtigen.
Ik heb het eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ik één specifieke woning perse wilde bemachtigen en daarom een hoger bod uitbracht dan ik het eigenlijk waard vond. Hier is de vraagprijs al heel hoog. Een ander waarvan ik vond dat het niet meer dan de vraagprijs waard was (maar geen bod heb gedaan), werd voor 3k meer verkocht. Dan zou ik toch gek zijn om 10k meer te bieden

Ik reken zo: ik kan in hetzelfde complex een klushuis kopen + x bedrag voor de verbouwing (met een ruime marge). Dan heb ik een appartement dat 10 m2 groter is en helemaal naar mijn smaak (+++), maar niet alleen kosten, ook tijd, energie, stress, afhankelijk zijn van levertijden, aannemer enz.

Dan maak ik de balans op: hoeveel extra geld heb ik er voor over om in een gespreid bedje terecht te komen? Hoeveel concessies wil ik doen (qua m2) voor dat bedje?
Hoeveel tijd, energie en geld heb ik over voor 10 m2 extra? En hoeveel voor de eigen touch?
Hoeveel geld ben ik kwijt bij een langere overbruggingsperiode?
Enz.
Nu de boot missen voor weer een paar maanden zal je je bod bij de volgende woning ook met minimaal dat bedrag moeten verhogen simpelweg omdat de huizen dan al weer duurder geworden zijn.

Nu wil ik zeker niet stellen dat je je bod moet verhogen, maar het gaat vooral om je eigen gemoedsrust. Als ik voor 10k deze woning laat schieten, is dat niet zonde? Kost dat me op langere termijn niet veel meer geld en tijd/moeite om later nog geschikte woningen te vinden?
De markt is hier zo grillig dat er niks simpelweg te voorspellen valt. Wat je wel ziet, is dat bij een hele hoge vraagprijs weinig overboden wordt, soms zelfs onderboden en dat het langer duurt voor het verkocht wordt. Er is veel aanbod (maar dan wel met klussen) en de prijzen vlakken af. Plus: de woning die ik verkoop wordt ook duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
Ik zou het alleen meewegen bij gelijkwaardige biedingen. En dan voorkeur geven aan alleenstaande koper omdat ik dat ook ben en weet hoeveel lastiger het dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Nu online
Chaki schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:18:
[...]

Ik heb het eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ik één specifieke woning perse wilde bemachtigen en daarom een hoger bod uitbracht dan ik het eigenlijk waard vond. Hier is de vraagprijs al heel hoog. Een ander waarvan ik vond dat het niet meer dan de vraagprijs waard was (maar geen bod heb gedaan), werd voor 3k meer verkocht. Dan zou ik toch gek zijn om 10k meer te bieden

Ik reken zo: ik kan in hetzelfde complex een klushuis kopen + x bedrag voor de verbouwing (met een ruime marge). Dan heb ik een appartement dat 10 m2 groter is en helemaal naar mijn smaak (+++), maar niet alleen kosten, ook tijd, energie, stress, afhankelijk zijn van levertijden, aannemer enz.

Dan maak ik de balans op: hoeveel extra geld heb ik er voor over om in een gespreid bedje terecht te komen? Hoeveel concessies wil ik doen (qua m2) voor dat bedje?
Hoeveel tijd, energie en geld heb ik over voor 10 m2 extra? En hoeveel voor de eigen touch?
Hoeveel geld ben ik kwijt bij een langere overbruggingsperiode?
Enz.

[...]

De markt is hier zo grillig dat er niks simpelweg te voorspellen valt. Wat je wel ziet, is dat bij een hele hoge vraagprijs weinig overboden wordt, soms zelfs onderboden en dat het langer duurt voor het verkocht wordt. Er is veel aanbod (maar dan wel met klussen) en de prijzen vlakken af. Plus: de woning die ik verkoop wordt ook duurder.
10k was een voorbeeld om de verhoogde maandlasten in perspectief te plaatsen. Of het nou 5k of 30k is die nodig is, dat is afhankelijk van het type woning natuurlijk.

Een vraagprijs die hoog is, dat is heel afhankelijk van de lokale markt, en insteek van de makelaar om overbiedingen te ontlokken of juist niet.

'buitenkansjes' bestaan er eigenlijk niet meer op de woningmarkt. Dus echt een pareltje uit de markt halen voor weinig is er niet meer bij. Dat goede bod moet er gewoon liggen. Motievatie brieven zijn dan echt bij zaak.

Ik zou als verkoper in elk geval zeer kritisch kijken naar een motivatiebrief in combinatie met een bod wat niet iemands absolute maximale budget is. Uiteindelijk is het zo dat de hoogste bieder áltijd te veel betaald heeft. Dat is ook een klein beetje wat er bij hoort.

Als je doorstromer bent zou ik me hier idd niet zo heel druk over maken overigens. Want dan werkt de markt bij je verkoop ook in het voordeel natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door dikkiedik op 27-07-2025 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
BuZZem schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:41:
De koper die met een motivatiebrief komt (lees een bedelbrief waarom zij de woning zouden moeten krijgen in plaats van iemand met een beter bod) gaat bij mij zonder pardon of uitzondering op de niet stapel.
Als degene met een bedelbrief 10K meer wil betalen dan nummer 2, dan ga je het gewoon verkopen aan degene met die bedelbrief hoor. Met andere woorden... Het doet er niet toe. Maar ik denk niet dat jouw principe jou 10K waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Als je iets schrijft, zorg er dan voor dat er van elk voorkeursrepresentatiesysteem er iets van terug komt.

Ik zag.... (Visueel).
Ik voel (Kinetisch).
Ik hoorde (Auditief).
Het zei mij (Auditief digitaal, innerlijke dialoog).

Je weet niet wat de verkoper zijn voorkeur is, zo spreek je iig een van zijn voorkeuren aan. ;)

(Is ook een voorbeeld van van Tony Robbins in 'je ongekende vermogens', daarin wordt hetzelfde huis op meerdere manieren omschreven, het een spreekt je meer aan dan het ander).

En dit werkt echt, ook in gesprekken met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
dikkiedik schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:16:
[...]
Ik zou als verkoper in elk geval zeer kritisch kijken naar een motivatiebrief in combinatie met een bod wat niet iemands absolute maximale budget is.
Dit is 30k minder dan mijn maximale budget. Dat staat ook in de acceptatieverklaring. Ik ga toch niet voor om het even welke hut mijn maximale budget op tafel leggen?
Als mijn bod het maximum is volgens de acceptatieverklaring, lijkt de deal misschien risicovoller

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
Ik zou de tekst nog even nakijken, want "maken" moet "makelaar" zijn.

De vraag is niet enkel wat de woning waard is, maar wat die JOU waard is. Ik heb een huis gekocht en 60K boven de -toch al stevige vraagprijs- geboden. Maar het was op een plek waar ik wou wonen en het huis was helemaal mijn smaak. Objectief gezien heb ik wellicht teveel betaald, maar ik heb er geen seconde spijt van gehad. Ik zat 27K boven het bod van de nummer 2, maar ik heb altijd geroepen dat ik liever 20K teveel zou betalen, dan 2K te weinig. Nooit spijt gehad van mijn bieding. Als ik alles had geweten had ik natuurlijk 25K minder geboden, maar het huis is mij het waard. Een huis is vooral om fijn te wonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Leaplasher schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:23:
Als je iets schrijft, zorg er dan voor dat er van elk voorkeursrepresentatiesysteem er iets van terug komt.

Ik zag.... (Visueel).
Ik voel (Kinetisch).
Ik hoorde (Auditief).
Het zei mij (Auditief digitaal, innerlijke dialoog).

Je weet niet wat de verkoper zijn voorkeur is, zo spreek je iig een van zijn voorkeuren aan. ;)

(Is ook een voorbeeld van van Tony Robbins in 'je ongekende vermogens', daarin wordt hetzelfde huis op meerdere manieren omschreven, het een spreekt je meer aan dan het ander).

En dit werkt echt, ook in gesprekken met mensen.
Het wordt wel een heel boekwerk zo. Maar tijdens de bezichtiging kijk ik ook altijd naar het voorkeursrepresentatiesysteem van de verkoper. Het mijne is visueel namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
De marge is voor mij 2-3k, meer is niet te verantwoorden. Heb ook verhalen gehoord van gunning aan vrienden en vervolgens zeikende kopers. Zaken en vrienden/famile apart houden wmb.

[ Voor 52% gewijzigd door Novari131 op 27-07-2025 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Chaki schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:32:
[...]

Het wordt wel een heel boekwerk zo. Maar tijdens de bezichtiging kijk ik ook altijd naar het voorkeursrepresentatiesysteem van de verkoper. Het mijne is visueel namelijk
Boekwerk is niet wat ik bedoel. 1 regel over elk systeem kan al voldoende zijn.

'ik voelde me bij de bezichtiging gelijk thuis en zie mijzelf al koken in die geweldige keuken waar ik lovende reacties van mijn vrienden hoor over de locatie van het huis. Alles klopt en heel het huis zegt mij, jij mag hier komen wonen". ;)

Worked for me. Verkopers waren geëmotioneerd door mijn schrijven. Was iets uitgebreider, en zal ongetwijfeld wat geraakt hebben bij hen daardoor. /Care het was uiteindelijk voor mij. :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Nu online
Chaki schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:27:
[...]

Dit is 30k minder dan mijn maximale budget. Dat staat ook in de acceptatieverklaring. Ik ga toch niet voor om het even welke hut mijn maximale budget op tafel leggen?
Als mijn bod het maximum is volgens de acceptatieverklaring, lijkt de deal misschien risicovoller
dat klopt. maar als je een motivatiebrief gaat schrijven vraag je om een bepaalde gunfactor. Die gunfactor zal er niet zijn als je niet al aan je maximum bod zit. Want ik zou als verkoper direct de vraagstellen: als je het huis wilt hebben, waarom dan niet het hoogste bod? Zeker als het financieel gewoon hoger kan bij de kopende partij. Ik zou als verkopende partij dan best wel willen verkopen aan iemand met gunfactor en flexibel. Maar dan zul je wel je bod moeten matchen met het hoogste bod. Maar dan zit je al snel in de categorie kopers tegen elkaar uitspelen.

Waarom gun je hun niet het hoogste bod? Of moet je als verkopende partij ook een motivatiebrief schrijven om uit een te zetten dat het nieuwe huis wat je gekocht hebt je droom huis is, maar dat er ook verbouwd moet worden en dat dat tonnen gaat kosten. Dus elke euro meer opbrengst is meegenomen.

Dat laatste gaat natuurlijk totaal niet op. Maar het geeft wel een beetje de spanning aan van een motivatiebrief.

Dat je zomaar je maximale budget moet neerleggen voor een willekeurige hut: zeker niet. Maar dan moet je afvragen of een motivatiebrief zinvol is. En afvragen of je überhaupt een gunfactor hebt?

Flexibele oplevering en een bod wat financieel zeker is dat staat los van gunfactor. Ik denk dat je het daar vooral moet gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
BugBoy schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:31:

De vraag is niet enkel wat de woning waard is, maar wat die JOU waard is. Ik heb een huis gekocht en 60K boven de -toch al stevige vraagprijs- geboden. Maar het was op een plek waar ik wou wonen en het huis was helemaal mijn smaak. Objectief gezien heb ik wellicht teveel betaald, maar ik heb er geen seconde spijt van gehad. Ik zat 27K boven het bod van de nummer 2, maar ik heb altijd geroepen dat ik liever 20K teveel zou betalen, dan 2K te weinig. Nooit spijt gehad van mijn bieding. Als ik alles had geweten had ik natuurlijk 25K minder geboden, maar het huis is mij het waard. Een huis is vooral om fijn te wonen...
100% mee eens!
Alleen is het in mijn geval andersom:
voor MIJ is het NIET veel meer waard
En ook de cijfers geven mij gelijk: de vraagprijs van vergelijkbare recent verkochte was 10-15% lager en de verkoopprijs beneden deze vraagprijs.
Maar als iemand er 20k meer voor wil betalen, moet ie dat vooral doen.
Ik doe dat nooit, omdat ik vaak van stek wissel. Ik wil wel dat ik er over pakweg 3 jaar geen (equivalent van) 20k minder voor krijg. Dit wordt mijn 7e koopwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:36

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Soms, zoals bij het lezen van dit topic, bekruipt mij het gevoel dat Marty en Doc er niet in geslaagd zijn om die foute tijdlijn te herstellen en we nu met z'n allen in een vreemde alternatieve realiteit leven.

Een motivatiebrief voor het kopen van een huis - het komt in mijn oren erg vreemd over. Een beetje slijmen bij de verkoper, in de hoop dat hij een hoger bod afwijst ten gunste van de leukste brief? Wat is de volgende stap? Als koper op je blote knieën op de deurmat smeken of je het huis mag kopen?

Niets ten nadele van de TS hoor - het zal in delen van Nederland echt gebruikelijk aan het worden zijn.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
dikkiedik schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:03:
[...]

dat klopt. maar als je een motivatiebrief gaat schrijven vraag je om een bepaalde gunfactor. Die gunfactor zal er niet zijn als je niet al aan je maximum bod zit. Want ik zou als verkoper direct de vraagstellen: als je het huis wilt hebben, waarom dan niet het hoogste bod? Zeker als het financieel gewoon hoger kan bij de kopende partij. Ik zou als verkopende partij dan best wel willen verkopen aan iemand met gunfactor en flexibel. Maar dan zul je wel je bod moeten matchen met het hoogste bod. Maar dan zit je al snel in de categorie kopers tegen elkaar uitspelen.

Waarom gun je hun niet het hoogste bod? Of moet je als verkopende partij ook een motivatiebrief schrijven om uit een te zetten dat het nieuwe huis wat je gekocht hebt je droom huis is, maar dat er ook verbouwd moet worden en dat dat tonnen gaat kosten. Dus elke euro meer opbrengst is meegenomen.

Dat laatste gaat natuurlijk totaal niet op. Maar het geeft wel een beetje de spanning aan van een motivatiebrief.

Dat je zomaar je maximale budget moet neerleggen voor een willekeurige hut: zeker niet. Maar dan moet je afvragen of een motivatiebrief zinvol is. En afvragen of je überhaupt een gunfactor hebt?
Beetje spraakverwarring: maximaal bod versus maximaal budget

Ik heb al 2 keer een huis gegund gekregen op basis van mijn voorwaarden. Ik wist dat de kans groot was dat er een hoger bod zou komen. Maar als ik het niet gekregen had, jammer dan! Zonder motivatiebrief ook (eerste was investeerder).
Flexibele oplevering en een bod wat financieel zeker is dat staat los van gunfactor. Ik denk dat je het daar vooral moet gaan zoeken
Gaandeweg dit topic ben ik hier op uitgekomen inderdaad. Motivatiebrief is niet het juiste woord. Het is een begeleidend schrijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
Chaki schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:10:
voor MIJ is het NIET veel meer waard .
Dan moet je dat ookl vooral niet doen. :)
En ook de cijfers geven mij gelijk: de vraagprijs van vergelijkbare recent verkochte was 10-15% lager en de verkoopprijs beneden deze vraagprijs.
Dat ligt er maar net hoe vergelijkbaar de woning is en ook 1 jaar verschil kan al gauw 10% verschil in prijs zijn. Ik moet er niet aan denken zo vaak te verhuizen. Maar dat komt ook, omdat ik altijd veel geld in een woning steek nadat ik die gekocht heb. Ik wil het altijd wel helemaal naar mijn smaak maken. Dat is financieel ook niet het beste, maar ik heb er lol van, dus daarom heb ik het er voor over. Als ik hier 3 jaar zou wonen, dan zou ik het niet gedaan hebben...

Succes met de aankoop. Ik kan me nog herinneren dat ik het spannend vond. Bij ons duurde het nog 1,5 week na het sluiten van de bieding (stel lag in scheiding) en na gunning heeft het nog 2,5 week geduurd totdat koopcontract eindelijk getekend was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:57

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mijn schoonmoeder heeft haar huis een paar jaar geleden verkocht aan een jong stel.

Vooral vanwege hun motivatie: "ze wilden terug naar het dorp waar een van hen vandaan kwam, en de staat van het huis was zo goed, en de inrichting perfect, en ze hoefden er niets aan te doen."

Dus, ze wilden terug naar het dorp waar een van hen vandaan kwam. Dat is ongetwijfeld waar.
De rotte kozijnen met enkel glas en slecht hang- en sluitwerk, daar vielen ze op? Een keuken waar geen enkel standaard maat kastje in past? De verouderde elektra? De lambrisering tegen de muren bij de trap? Echt waar?!

Toen ze de sleutel kregen hebben de breekhamers 2 weken aan een stuk gerammeld en zijn er meerdere containers met puin afgevoerd. Maar schoonmoeders gelooft nog steeds in de motivatie dat ze het huis onaangetast gingen laten. d:)b :+

Kortom: motivatie kan de gunfactor wel degelijk helpen, maar zelf vind ik het de grootste onzin. Jij wil iets verkopen, ik wil iets kopen. Eens over de prijs? Verkocht.

[ Voor 9% gewijzigd door DrivinUCrazy op 27-07-2025 18:12 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:11:
Mijn schoonmoeder heeft haar huis een paar jaar geleden verkocht aan een jong stel.

Vooral vanwege hun motivatie: "ze wilden terug naar het dorp waar een van hen vandaan kwam, en de staat van het huis was zo goed, en de inrichting perfect, en ze hoefden er niets aan te doen."

Dus, ze wilden terug naar het dorp waar een van hen vandaan kwam. Dat is ongetwijfeld waar.
De rotte kozijnen met enkel glas en slecht hang- en sluitwerk, daar vielen ze op? Een keuken waar geen enkel standaard maat kastje in past? De verouderde elektra? De lambrisering tegen de muren bij de trap? Echt waar?!

Toen ze de sleutel kregen hebben de breekhamers 2 weken aan een stuk gerammeld en zijn er meerdere containers met puin afgevoerd. Maar schoonmoeders gelooft nog steeds in de motivatie dat ze het huis onaangetast gingen laten. d:)b :+

Kortom: motivatie kan de gunfactor wel degelijk helpen, maar zelf vind ik het de grootste onzin. Jij wil iets verkopen, ik wil iets kopen. Eens over de prijs? Verkocht.
Ze hebben je schoonmoeder het gevoel gegeven dat haar huis in goede handen was. En na al die jaren geeft haar dat nog steeds een fijn gevoel. Bovendien heeft ze iets goeds gedaan door het te verkopen aan iemand afkomstig uit Het Dorp ipv het te verkopen aan een Randstedeling. Zoiets is toch onbetaalbaar 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Denk dat het bij mensen als TS en haar leeftijdgenoten wel kan helpen. In mijn geval mochten wij ooit ons huis verkopen kan het ook doorslag geven. Hoogste zekere bod zal veel gewicht in de schaal gooien. Maar enige afweging van wie de koper is en hoe de samenstelling van het gezin zou ik voor mijn buren nog wel willen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:25
Ik heb zelf als (recent) koper in de afgelopen anderhalf jaar ook veel biedingen uitgebracht en ik lees hier nog wel wat tips waar ik achteraf nog wel wat aan zou hebben gehad.

Het was trouwens geen echte brief maar een bericht op Move. Wij zetten er altijd vooral in dat we het huis top vonden (heeft de verkoper niets aan) en gingen er niet vanuit dat het enig verschil zou maken maar een betere duiding van voorbehoud had wel serieus kunnen helpen. We gingen zeker niet bedelen.

Ik sta er wel een beetje in zoals Chaki, bieden wat je het waard vind. Maar die waarde inschatten blijft lastig. Zeker als je zo vaak overboden wordt (soms met grote verschillen).

Ik moet nu trouwens binnenkort de eigen hut verkopen dus kom het dan aan de verkopende kant tegen. Ben benieuwd waar mensen mee komen (ik hoop dat het meevalt want ik ga niet lekker op teveel emo).

[ Voor 13% gewijzigd door warzaw op 27-07-2025 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001

NoTimeRemains

I know

Uiteindelijk was bij mij de motivatiebrief doorslag gevend bij het gunnen van het huis, ondanks dat de verkopers een hoger bod hadden ontvangen was mijn brief de doorslag (zo vertelde de verkopers uiteindelijk).

Ik heb de heartstrings bespeeld door een gezinsfoto er in te zetten, beschrijven hoe mooi wij het huis vonden, hoe goed het onderhouden was, en hoe wij zagen dat onze kinderen hier mooi in zouden kunnen opgroeien en wat we er mee van plan waren.

Als ik het nu zou moeten verkopen zou ik denk ik ook wel voor zo'n brief kunnen gaan, voor minder geld wss niet ;)

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 18:14
Yaksa schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:11:
Echt schunnig inderdaad. Ik krijg vaak al jeuk van werkgevers die bij vacatures om een (uitgebreide) motivatie vragen, maar daar kan ik het nog begrijpen o.a. vanuit de gedachte dat je met elkaar moet samenwerken.

Bij de koop van een huis heb je als het goed is na de transactie geen contact meer met de verkoper, tenzij er onverhoopt verborgen gebreken o.i.d. zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10:14
Ik heb mijn huidige woning gekocht in november 2023. En de beknopte motievatiebrief die ik via move bij de bieding heb gezet heeft uiteindelijk de doorslag gegeven om mij de woning te gunnen.

Ik had al contact met de verkopers gehad op de openhuizen dag. Toen tijdens de bezichtiging al aangeven dat ik vond dat hij de woning harstikke leuk en netjes had gerenoveerd en ik al bij een vijftal andere woningen net naast de pot had gepist doordat mijn bod net te laag was.
Bij het uiteindelijke bieden heb ik mijn bod geplaatst met de korte motivatie waarin ik dit nogmaals benadrukte.
Er was nog een bieder die exact hetzelfde als mij had geboden maar dan zonder voorbehoud van financiering. Hierna werd ik door de makelaar gebeld. Deze vertelde mij dat de verkopende partij mij het huis enorm zou gunnen en of ik er nog iets bovenop kon doen en ze een bevestiging van mijn financieel adviseur konden krijgen dat ik goed was doorgerekend en de hypotheek opzich geen probleem zou zijn.
Ik heb daarna contact gezocht met mijn adviseur die vervolgens de makelaar bovenstaand heeft bevestigd en ze aangeboden om ze nog €500,- cash te geven bij de overdracht.
Hiermee zijn ze akkoord gegaan en zo uiteindelijk mijn (heerllijke) huisje kunnen kopen.
Pagina: 1 2 Laatste