Motivatiebrief

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15-10 21:59
Ik wist niet eens dat een ding is tegenwoordig maar zie het schrijven van brieven om de 'gunfactor' te vergroten als een vorm van emotionele chantage. Het verleidt tot bevoordeling van mensen waarmee je je persoonlijk verbonden voelt, en het ondermijnt een eerlijk en transparant verkoopproces. Daarom hanteer ik het principe: hoogste bod = verkocht. Dat is de enige manier waarop iedereen gelijke kansen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

downtime schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:42:
Complete waanzin. Een motivatiebrief om een huis te kopen. Hoeveel meer cringe kan het zijn?

Ik wil maar 1 ding weten: Kun je het betalen? Het is niet aan mij om te vinden dat Ahmed minder recht op een nieuwe woning heeft dan Harrie. Of dat Harrie met zijn dyslexie het minder verdient dan Karin die wel een foutloze brief schrijft.
Ik denk dat je niet moet vergeten dat we in een wereld zitten waar een woning zomaar tientallen geïnteresseerde kopers kan trekken. Je hebt dan alleen contact tussen de aankoopmakelaar en verkoopmakelaar, de koper en verkoper zien elkaar pas bij de notaris.
De tijd dat je als verkoper 5 leuke jonge gezinnen uitnodigt om je woning te bezichtigen en persoonlijk een rondleiding geeft en daarbij een praatje maakt is al heel lang voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:14
Oon schreef op zondag 27 juli 2025 @ 01:27:
[...]

Ik denk dat je niet moet vergeten dat we in een wereld zitten waar een woning zomaar tientallen geïnteresseerde kopers kan trekken
Dat is niet overal zo kan ik je vertellen maar goed dan helpt een motivatiebrief ook niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

sus

is druk :+

Een brief schrijven om een huis te mogen kopen? Serieus? Is dat een ding tegenwoordig?

Gewoon lekker zakelijk, die het meeste biedt mag het hebben. Wat kan mij het schelen wat de nieuwe eigenaar er mee gaat doen.

[ Voor 42% gewijzigd door sus op 27-07-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:44

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Motivatiebrief om een huis te kopen? 8)7 8)7 8)7

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Zondagskindje schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:38:
Motivatiebrief om een huis te kopen? 8)7 8)7 8)7
Ik kan mij heel goed voorstellen dat wanneer je het maar niet lukt om een woning te kopen je van alles probeert waar een verkoper voor open staat, mits redelijk & toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als ik mijn huis zou verkopen gaan alle brieven ongelezen de prullenbak in. Wie het meest biedt heeft het d:)b

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Er zal vast een reden zijn waarom die motivatiebrief toch regelmatig gedaan wordt. Er zijn blijkbaar mensen die hierdoor toch een woning gegund hebben gekregen, of denken dat ze het gegund hebben gekregen.

Als verkoper zit ik er zeker niet op te wachten. Gewoon zorgen dat je het beste bod en/of ontbindende voorwaarden hebt. geen zielige verhalen over hoe lastig de woningmarkt is. Als je gewoon het beste bod doet, is het huis voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
sig69 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:40:
Als ik mijn huis zou verkopen gaan alle brieven ongelezen de prullenbak in. Wie het meest biedt heeft het d:)b
Bij een minimaalmverschil gun ik het aan starters. Daarmee kom ik wel in de knoei met mijn principes: gunnen aan starters zonder brief ipv doorstromer met? Maar dat zijn "zorgen" voor later.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Chaki schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Bij een minimaalmverschil gun ik het aan starters. Daarmee kom ik wel in de knoei met mijn principes: gunnen aan starters zonder brief ipv doorstromer met? Maar dat zijn "zorgen" voor later.

***members only***
Ik denk dat het oude huis van de doorstromer misschien wel naar een starter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Conclusie: meningen wel/niet = 50/50
Bedankt voor de tips!

Ik doe het wel, maar aan woning en locatie besteed ik maar 2 zinnen. Ik ga uitgebreider in op mijn financiële situatie dan initieel gedacht en benadruk dat de overdracht op het door de verkoper gewenste moment kan plaatsvinden

Ik ben er de persoon niet naar om emo brieven te schrijven en zielig te doen. 100% no-nonsens type
Het gaat ook niet over "ettelijke tonnen", zoals iemand schreef en geen 70k overbieden, max bedrag dat ik wil overbieden niet eens 7k.
Aankoopmakelaar is exit. Was voor 3 woningen en dit is de 4e.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Nu online
Chaki schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:31:
[...]

***members only***
verkopen aan een doorstromer is eigenlijk 2 mensen blij maken met een huis. De doorstromer laat een huis achter voor een starter. Die waarschijnlijk ook nog eens beter in het budget zal passen. terwijl die doorstromer de lasten van het duurdere huis weer beter kan dragen en beter bij hun levensfase past.

Ergens vind ik het nodig hebben van een motivatiebrief ook al afbreuk doen aan je bod wat je hebt gedaan. Blijkbaar ben je er onzeker over of het bod goed genoeg is en je denkt een verhaaltje nodig te hebben om het huis te bemachtigen. Ergens ook een teken van zwakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Nu online
Chaki schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:39:
Conclusie: meningen wel/niet = 50/50
Bedankt voor de tips!

Ik doe het wel, maar aan woning en locatie besteed ik maar 2 zinnen. Ik ga uitgebreider in op mijn financiële situatie dan initieel gedacht en benadruk dat de overdracht op het door de verkoper gewenste moment kan plaatsvinden

***members only***
Dit is wel zeer zinvol overigens. Benadruk je flexibiliteit en laat weten dat je financiën op orde zijn. Maar eigenlijk vind ik dit meer onderdeel van je bod dan een 'motivatiebrief'.

Veel succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:18
Mijn vrouw en ik hebben 3 jaar geleden een huis kunnen kopen na 30 of 35 bezichtigen. Wij hebben bij elk bod op een woning een leuke vakantiefoto van ons jonge gezin gevoegd met wat we van het huis vonden en hoe graag we daar wilden wonen.
Uiteindelijk bleek onze brief bij de verkopers aan te slaan. We hadden niet het hoogste bod, zelfs ook nog met twee ontbindende voorwaarden!
We spreken de ex-bewoners af en toe nog en ze gaven aan dat ze ons het gunden, mede door de enthousiaste brief.
Soms moet je geluk hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
dikkiedik schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:39:
[...]

verkopen aan een doorstromer is eigenlijk 2 mensen blij maken met een huis. De doorstromer laat een huis achter voor een starter. Die waarschijnlijk ook nog eens beter in het budget zal passen. terwijl die doorstromer de lasten van het duurdere huis weer beter kan dragen en beter bij hun levensfase past.
Dat weet ik niet. Voor hetzelfde geld verkoopt die doorstromer zijn huis aan een investeerder @W1ck1e
Ergens vind ik het nodig hebben van een motivatiebrief ook al afbreuk doen aan je bod wat je hebt gedaan. Blijkbaar ben je er onzeker over of het bod goed genoeg is en je denkt een verhaaltje nodig te hebben om het huis te bemachtigen. Ergens ook een teken van zwakte.
Als ik meer zekerheid wilde, zou ik een hoger bod doen. Ik heb niet de illusie dat ik er met een lager bod vanaf kom, omdat ik mij voordoe als een lief oud vrouwtje. Maar door de reacties hier ben ik mij meer gaan focussen op het rooskleurig perspectief op.de financiën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
dikkiedik schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:40:
[...]

Dit is wel zeer zinvol overigens. Benadruk je flexibiliteit en laat weten dat je financiën op orde zijn. Maar eigenlijk vind ik dit meer onderdeel van je bod dan een 'motivatiebrief'.

Veel succes!
Dankjewel!
Bod is xxx.xxx met voorbehoud van xxx.xxx financiering. In de brief geef ik dan meer details over het voorbehoud: genoeg overwaarde, meeneemhypotheek met lage rente ... Bij de verkoper is dit idem, behalve dat ze geen overbrugging wil en mij dat niet uitmaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Chaki schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:54:
[...]

Dat weet ik niet. Voor hetzelfde geld verkoopt die doorstromer zijn huis aan een investeerder @W1ck1e
Nou, dat is letterlijk ander geld. En ik schreef "misschien" ;)

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 27-07-2025 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Nu online

Ik denk dat dat wel mee valt. Voorlopig zijn de investeerders vooral de verkopers. En als de investeerder nog wél koopt zal het ongetwijfeld verhuurd worden aan een starter. Dus in beide gevallen komt de starter er wel aan te pas.
[...]

Als ik meer zekerheid wilde, zou ik een hoger bod doen. Ik heb niet de illusie dat ik er met een lager bod vanaf kom, omdat ik mij voordoe als een lief oud vrouwtje. Maar door de reacties hier ben ik mij meer gaan focussen op het rooskleurig perspectief op.de financiën.
Zorg in elk geval dat die motivatiebrief geen vervanger wordt voor een uitstekend bod. Zowel in de hoogte van je bod als goed gespecificeerde ontbindende voorwaarden en aantrekkelijke flexibiliteit voor oplevering. Zeker als er nog ruimte is in je bod, overweeg dan vooral waarom je niet een hoger bod wilt uitbrengen. Uiteindelijk is een heel hoog bod gewoon vaak genoeg om de woning te bemachtigen.

Om even terug te rekenen. Een bod 10k verhogen zal zorgen voor een verhoging van je hypotheek van ongeveer 35 euro netto.

Nu de boot missen voor weer een paar maanden zal je je bod bij de volgende woning ook met minimaal dat bedrag moeten verhogen simpelweg omdat de huizen dan al weer duurder geworden zijn. Nu wil ik zeker niet stellen dat je je bod moet verhogen, maar het gaat vooral om je eigen gemoedsrust. Als ik voor 10k deze woning laat schieten, is dat niet zonde? Kost dat me op langere termijn niet veel meer geld en tijd/moeite om later nog geschikte woningen te vinden?

Maar ik denk dat de insteek van je motivatiebrief die je hierboven stelde heel goed en verstandig is. Dat kan zeker helpen om verkopers te interesseren om je bod te accepteren. Maar dat is vooral inhoudelijk als toelichting op je bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
dikkiedik schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:17:

Zorg in elk geval dat die motivatiebrief geen vervanger wordt voor een uitstekend bod. Zowel in de hoogte van je bod als goed gespecificeerde ontbindende voorwaarden en aantrekkelijke flexibiliteit voor oplevering. Zeker als er nog ruimte is in je bod, overweeg dan vooral waarom je niet een hoger bod wilt uitbrengen. Uiteindelijk is een heel hoog bod gewoon vaak genoeg om de woning te bemachtigen.
Ik heb het eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ik één specifieke woning perse wilde bemachtigen en daarom een hoger bod uitbracht dan ik het eigenlijk waard vond. Hier is de vraagprijs al heel hoog. Een ander waarvan ik vond dat het niet meer dan de vraagprijs waard was (maar geen bod heb gedaan), werd voor 3k meer verkocht. Dan zou ik toch gek zijn om 10k meer te bieden

Ik reken zo: ik kan in hetzelfde complex een klushuis kopen + x bedrag voor de verbouwing (met een ruime marge). Dan heb ik een appartement dat 10 m2 groter is en helemaal naar mijn smaak (+++), maar niet alleen kosten, ook tijd, energie, stress, afhankelijk zijn van levertijden, aannemer enz.

Dan maak ik de balans op: hoeveel extra geld heb ik er voor over om in een gespreid bedje terecht te komen? Hoeveel concessies wil ik doen (qua m2) voor dat bedje?
Hoeveel tijd, energie en geld heb ik over voor 10 m2 extra? En hoeveel voor de eigen touch?
Hoeveel geld ben ik kwijt bij een langere overbruggingsperiode?
Enz.
Nu de boot missen voor weer een paar maanden zal je je bod bij de volgende woning ook met minimaal dat bedrag moeten verhogen simpelweg omdat de huizen dan al weer duurder geworden zijn.

Nu wil ik zeker niet stellen dat je je bod moet verhogen, maar het gaat vooral om je eigen gemoedsrust. Als ik voor 10k deze woning laat schieten, is dat niet zonde? Kost dat me op langere termijn niet veel meer geld en tijd/moeite om later nog geschikte woningen te vinden?
De markt is hier zo grillig dat er niks simpelweg te voorspellen valt. Wat je wel ziet, is dat bij een hele hoge vraagprijs weinig overboden wordt, soms zelfs onderboden en dat het langer duurt voor het verkocht wordt. Er is veel aanbod (maar dan wel met klussen) en de prijzen vlakken af. Plus: de woning die ik verkoop wordt ook duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
Ik zou het alleen meewegen bij gelijkwaardige biedingen. En dan voorkeur geven aan alleenstaande koper omdat ik dat ook ben en weet hoeveel lastiger het dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Nu online
Chaki schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:18:
[...]

Ik heb het eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ik één specifieke woning perse wilde bemachtigen en daarom een hoger bod uitbracht dan ik het eigenlijk waard vond. Hier is de vraagprijs al heel hoog. Een ander waarvan ik vond dat het niet meer dan de vraagprijs waard was (maar geen bod heb gedaan), werd voor 3k meer verkocht. Dan zou ik toch gek zijn om 10k meer te bieden

Ik reken zo: ik kan in hetzelfde complex een klushuis kopen + x bedrag voor de verbouwing (met een ruime marge). Dan heb ik een appartement dat 10 m2 groter is en helemaal naar mijn smaak (+++), maar niet alleen kosten, ook tijd, energie, stress, afhankelijk zijn van levertijden, aannemer enz.

Dan maak ik de balans op: hoeveel extra geld heb ik er voor over om in een gespreid bedje terecht te komen? Hoeveel concessies wil ik doen (qua m2) voor dat bedje?
Hoeveel tijd, energie en geld heb ik over voor 10 m2 extra? En hoeveel voor de eigen touch?
Hoeveel geld ben ik kwijt bij een langere overbruggingsperiode?
Enz.

[...]

De markt is hier zo grillig dat er niks simpelweg te voorspellen valt. Wat je wel ziet, is dat bij een hele hoge vraagprijs weinig overboden wordt, soms zelfs onderboden en dat het langer duurt voor het verkocht wordt. Er is veel aanbod (maar dan wel met klussen) en de prijzen vlakken af. Plus: de woning die ik verkoop wordt ook duurder.
10k was een voorbeeld om de verhoogde maandlasten in perspectief te plaatsen. Of het nou 5k of 30k is die nodig is, dat is afhankelijk van het type woning natuurlijk.

Een vraagprijs die hoog is, dat is heel afhankelijk van de lokale markt, en insteek van de makelaar om overbiedingen te ontlokken of juist niet.

'buitenkansjes' bestaan er eigenlijk niet meer op de woningmarkt. Dus echt een pareltje uit de markt halen voor weinig is er niet meer bij. Dat goede bod moet er gewoon liggen. Motievatie brieven zijn dan echt bij zaak.

Ik zou als verkoper in elk geval zeer kritisch kijken naar een motivatiebrief in combinatie met een bod wat niet iemands absolute maximale budget is. Uiteindelijk is het zo dat de hoogste bieder áltijd te veel betaald heeft. Dat is ook een klein beetje wat er bij hoort.

Als je doorstromer bent zou ik me hier idd niet zo heel druk over maken overigens. Want dan werkt de markt bij je verkoop ook in het voordeel natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door dikkiedik op 27-07-2025 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 07:39
BuZZem schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:41:
De koper die met een motivatiebrief komt (lees een bedelbrief waarom zij de woning zouden moeten krijgen in plaats van iemand met een beter bod) gaat bij mij zonder pardon of uitzondering op de niet stapel.
Als degene met een bedelbrief 10K meer wil betalen dan nummer 2, dan ga je het gewoon verkopen aan degene met die bedelbrief hoor. Met andere woorden... Het doet er niet toe. Maar ik denk niet dat jouw principe jou 10K waard is.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Als je iets schrijft, zorg er dan voor dat er van elk voorkeursrepresentatiesysteem er iets van terug komt.

Ik zag.... (Visueel).
Ik voel (Kinetisch).
Ik hoorde (Auditief).
Het zei mij (Auditief digitaal, innerlijke dialoog).

Je weet niet wat de verkoper zijn voorkeur is, zo spreek je iig een van zijn voorkeuren aan. ;)

(Is ook een voorbeeld van van Tony Robbins in 'je ongekende vermogens', daarin wordt hetzelfde huis op meerdere manieren omschreven, het een spreekt je meer aan dan het ander).

En dit werkt echt, ook in gesprekken met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
dikkiedik schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:16:
[...]
Ik zou als verkoper in elk geval zeer kritisch kijken naar een motivatiebrief in combinatie met een bod wat niet iemands absolute maximale budget is.
Dit is 30k minder dan mijn maximale budget. Dat staat ook in de acceptatieverklaring. Ik ga toch niet voor om het even welke hut mijn maximale budget op tafel leggen?
Als mijn bod het maximum is volgens de acceptatieverklaring, lijkt de deal misschien risicovoller

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
Ik zou de tekst nog even nakijken, want "maken" moet "makelaar" zijn.

De vraag is niet enkel wat de woning waard is, maar wat die JOU waard is. Ik heb een huis gekocht en 60K boven de -toch al stevige vraagprijs- geboden. Maar het was op een plek waar ik wou wonen en het huis was helemaal mijn smaak. Objectief gezien heb ik wellicht teveel betaald, maar ik heb er geen seconde spijt van gehad. Ik zat 27K boven het bod van de nummer 2, maar ik heb altijd geroepen dat ik liever 20K teveel zou betalen, dan 2K te weinig. Nooit spijt gehad van mijn bieding. Als ik alles had geweten had ik natuurlijk 25K minder geboden, maar het huis is mij het waard. Een huis is vooral om fijn te wonen...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Leaplasher schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:23:
Als je iets schrijft, zorg er dan voor dat er van elk voorkeursrepresentatiesysteem er iets van terug komt.

Ik zag.... (Visueel).
Ik voel (Kinetisch).
Ik hoorde (Auditief).
Het zei mij (Auditief digitaal, innerlijke dialoog).

Je weet niet wat de verkoper zijn voorkeur is, zo spreek je iig een van zijn voorkeuren aan. ;)

(Is ook een voorbeeld van van Tony Robbins in 'je ongekende vermogens', daarin wordt hetzelfde huis op meerdere manieren omschreven, het een spreekt je meer aan dan het ander).

En dit werkt echt, ook in gesprekken met mensen.
Het wordt wel een heel boekwerk zo. Maar tijdens de bezichtiging kijk ik ook altijd naar het voorkeursrepresentatiesysteem van de verkoper. Het mijne is visueel namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
De marge is voor mij 2-3k, meer is niet te verantwoorden. Heb ook verhalen gehoord van gunning aan vrienden en vervolgens zeikende kopers. Zaken en vrienden/famile apart houden wmb.

[ Voor 52% gewijzigd door Novari131 op 27-07-2025 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Chaki schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:32:
[...]

Het wordt wel een heel boekwerk zo. Maar tijdens de bezichtiging kijk ik ook altijd naar het voorkeursrepresentatiesysteem van de verkoper. Het mijne is visueel namelijk
Boekwerk is niet wat ik bedoel. 1 regel over elk systeem kan al voldoende zijn.

'ik voelde me bij de bezichtiging gelijk thuis en zie mijzelf al koken in die geweldige keuken waar ik lovende reacties van mijn vrienden hoor over de locatie van het huis. Alles klopt en heel het huis zegt mij, jij mag hier komen wonen". ;)

Worked for me. Verkopers waren geëmotioneerd door mijn schrijven. Was iets uitgebreider, en zal ongetwijfeld wat geraakt hebben bij hen daardoor. /Care het was uiteindelijk voor mij. :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Nu online
Chaki schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:27:
[...]

Dit is 30k minder dan mijn maximale budget. Dat staat ook in de acceptatieverklaring. Ik ga toch niet voor om het even welke hut mijn maximale budget op tafel leggen?
Als mijn bod het maximum is volgens de acceptatieverklaring, lijkt de deal misschien risicovoller
dat klopt. maar als je een motivatiebrief gaat schrijven vraag je om een bepaalde gunfactor. Die gunfactor zal er niet zijn als je niet al aan je maximum bod zit. Want ik zou als verkoper direct de vraagstellen: als je het huis wilt hebben, waarom dan niet het hoogste bod? Zeker als het financieel gewoon hoger kan bij de kopende partij. Ik zou als verkopende partij dan best wel willen verkopen aan iemand met gunfactor en flexibel. Maar dan zul je wel je bod moeten matchen met het hoogste bod. Maar dan zit je al snel in de categorie kopers tegen elkaar uitspelen.

Waarom gun je hun niet het hoogste bod? Of moet je als verkopende partij ook een motivatiebrief schrijven om uit een te zetten dat het nieuwe huis wat je gekocht hebt je droom huis is, maar dat er ook verbouwd moet worden en dat dat tonnen gaat kosten. Dus elke euro meer opbrengst is meegenomen.

Dat laatste gaat natuurlijk totaal niet op. Maar het geeft wel een beetje de spanning aan van een motivatiebrief.

Dat je zomaar je maximale budget moet neerleggen voor een willekeurige hut: zeker niet. Maar dan moet je afvragen of een motivatiebrief zinvol is. En afvragen of je überhaupt een gunfactor hebt?

Flexibele oplevering en een bod wat financieel zeker is dat staat los van gunfactor. Ik denk dat je het daar vooral moet gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
BugBoy schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:31:

De vraag is niet enkel wat de woning waard is, maar wat die JOU waard is. Ik heb een huis gekocht en 60K boven de -toch al stevige vraagprijs- geboden. Maar het was op een plek waar ik wou wonen en het huis was helemaal mijn smaak. Objectief gezien heb ik wellicht teveel betaald, maar ik heb er geen seconde spijt van gehad. Ik zat 27K boven het bod van de nummer 2, maar ik heb altijd geroepen dat ik liever 20K teveel zou betalen, dan 2K te weinig. Nooit spijt gehad van mijn bieding. Als ik alles had geweten had ik natuurlijk 25K minder geboden, maar het huis is mij het waard. Een huis is vooral om fijn te wonen...
100% mee eens!
Alleen is het in mijn geval andersom:
voor MIJ is het NIET veel meer waard
En ook de cijfers geven mij gelijk: de vraagprijs van vergelijkbare recent verkochte was 10-15% lager en de verkoopprijs beneden deze vraagprijs.
Maar als iemand er 20k meer voor wil betalen, moet ie dat vooral doen.
Ik doe dat nooit, omdat ik vaak van stek wissel. Ik wil wel dat ik er over pakweg 3 jaar geen (equivalent van) 20k minder voor krijg. Dit wordt mijn 7e koopwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Soms, zoals bij het lezen van dit topic, bekruipt mij het gevoel dat Marty en Doc er niet in geslaagd zijn om die foute tijdlijn te herstellen en we nu met z'n allen in een vreemde alternatieve realiteit leven.

Een motivatiebrief voor het kopen van een huis - het komt in mijn oren erg vreemd over. Een beetje slijmen bij de verkoper, in de hoop dat hij een hoger bod afwijst ten gunste van de leukste brief? Wat is de volgende stap? Als koper op je blote knieën op de deurmat smeken of je het huis mag kopen?

Niets ten nadele van de TS hoor - het zal in delen van Nederland echt gebruikelijk aan het worden zijn.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
dikkiedik schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:03:
[...]

dat klopt. maar als je een motivatiebrief gaat schrijven vraag je om een bepaalde gunfactor. Die gunfactor zal er niet zijn als je niet al aan je maximum bod zit. Want ik zou als verkoper direct de vraagstellen: als je het huis wilt hebben, waarom dan niet het hoogste bod? Zeker als het financieel gewoon hoger kan bij de kopende partij. Ik zou als verkopende partij dan best wel willen verkopen aan iemand met gunfactor en flexibel. Maar dan zul je wel je bod moeten matchen met het hoogste bod. Maar dan zit je al snel in de categorie kopers tegen elkaar uitspelen.

Waarom gun je hun niet het hoogste bod? Of moet je als verkopende partij ook een motivatiebrief schrijven om uit een te zetten dat het nieuwe huis wat je gekocht hebt je droom huis is, maar dat er ook verbouwd moet worden en dat dat tonnen gaat kosten. Dus elke euro meer opbrengst is meegenomen.

Dat laatste gaat natuurlijk totaal niet op. Maar het geeft wel een beetje de spanning aan van een motivatiebrief.

Dat je zomaar je maximale budget moet neerleggen voor een willekeurige hut: zeker niet. Maar dan moet je afvragen of een motivatiebrief zinvol is. En afvragen of je überhaupt een gunfactor hebt?
Beetje spraakverwarring: maximaal bod versus maximaal budget

Ik heb al 2 keer een huis gegund gekregen op basis van mijn voorwaarden. Ik wist dat de kans groot was dat er een hoger bod zou komen. Maar als ik het niet gekregen had, jammer dan! Zonder motivatiebrief ook (eerste was investeerder).
Flexibele oplevering en een bod wat financieel zeker is dat staat los van gunfactor. Ik denk dat je het daar vooral moet gaan zoeken
Gaandeweg dit topic ben ik hier op uitgekomen inderdaad. Motivatiebrief is niet het juiste woord. Het is een begeleidend schrijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
Chaki schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:10:
voor MIJ is het NIET veel meer waard .
Dan moet je dat ookl vooral niet doen. :)
En ook de cijfers geven mij gelijk: de vraagprijs van vergelijkbare recent verkochte was 10-15% lager en de verkoopprijs beneden deze vraagprijs.
Dat ligt er maar net hoe vergelijkbaar de woning is en ook 1 jaar verschil kan al gauw 10% verschil in prijs zijn. Ik moet er niet aan denken zo vaak te verhuizen. Maar dat komt ook, omdat ik altijd veel geld in een woning steek nadat ik die gekocht heb. Ik wil het altijd wel helemaal naar mijn smaak maken. Dat is financieel ook niet het beste, maar ik heb er lol van, dus daarom heb ik het er voor over. Als ik hier 3 jaar zou wonen, dan zou ik het niet gedaan hebben...

Succes met de aankoop. Ik kan me nog herinneren dat ik het spannend vond. Bij ons duurde het nog 1,5 week na het sluiten van de bieding (stel lag in scheiding) en na gunning heeft het nog 2,5 week geduurd totdat koopcontract eindelijk getekend was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:01

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mijn schoonmoeder heeft haar huis een paar jaar geleden verkocht aan een jong stel.

Vooral vanwege hun motivatie: "ze wilden terug naar het dorp waar een van hen vandaan kwam, en de staat van het huis was zo goed, en de inrichting perfect, en ze hoefden er niets aan te doen."

Dus, ze wilden terug naar het dorp waar een van hen vandaan kwam. Dat is ongetwijfeld waar.
De rotte kozijnen met enkel glas en slecht hang- en sluitwerk, daar vielen ze op? Een keuken waar geen enkel standaard maat kastje in past? De verouderde elektra? De lambrisering tegen de muren bij de trap? Echt waar?!

Toen ze de sleutel kregen hebben de breekhamers 2 weken aan een stuk gerammeld en zijn er meerdere containers met puin afgevoerd. Maar schoonmoeders gelooft nog steeds in de motivatie dat ze het huis onaangetast gingen laten. d:)b :+

Kortom: motivatie kan de gunfactor wel degelijk helpen, maar zelf vind ik het de grootste onzin. Jij wil iets verkopen, ik wil iets kopen. Eens over de prijs? Verkocht.

[ Voor 9% gewijzigd door DrivinUCrazy op 27-07-2025 18:12 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:11:
Mijn schoonmoeder heeft haar huis een paar jaar geleden verkocht aan een jong stel.

Vooral vanwege hun motivatie: "ze wilden terug naar het dorp waar een van hen vandaan kwam, en de staat van het huis was zo goed, en de inrichting perfect, en ze hoefden er niets aan te doen."

Dus, ze wilden terug naar het dorp waar een van hen vandaan kwam. Dat is ongetwijfeld waar.
De rotte kozijnen met enkel glas en slecht hang- en sluitwerk, daar vielen ze op? Een keuken waar geen enkel standaard maat kastje in past? De verouderde elektra? De lambrisering tegen de muren bij de trap? Echt waar?!

Toen ze de sleutel kregen hebben de breekhamers 2 weken aan een stuk gerammeld en zijn er meerdere containers met puin afgevoerd. Maar schoonmoeders gelooft nog steeds in de motivatie dat ze het huis onaangetast gingen laten. d:)b :+

Kortom: motivatie kan de gunfactor wel degelijk helpen, maar zelf vind ik het de grootste onzin. Jij wil iets verkopen, ik wil iets kopen. Eens over de prijs? Verkocht.
Ze hebben je schoonmoeder het gevoel gegeven dat haar huis in goede handen was. En na al die jaren geeft haar dat nog steeds een fijn gevoel. Bovendien heeft ze iets goeds gedaan door het te verkopen aan iemand afkomstig uit Het Dorp ipv het te verkopen aan een Randstedeling. Zoiets is toch onbetaalbaar 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-10 08:03

Barrycade

Through the...

Denk dat het bij mensen als TS en haar leeftijdgenoten wel kan helpen. In mijn geval mochten wij ooit ons huis verkopen kan het ook doorslag geven. Hoogste zekere bod zal veel gewicht in de schaal gooien. Maar enige afweging van wie de koper is en hoe de samenstelling van het gezin zou ik voor mijn buren nog wel willen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:32
Ik heb zelf als (recent) koper in de afgelopen anderhalf jaar ook veel biedingen uitgebracht en ik lees hier nog wel wat tips waar ik achteraf nog wel wat aan zou hebben gehad.

Het was trouwens geen echte brief maar een bericht op Move. Wij zetten er altijd vooral in dat we het huis top vonden (heeft de verkoper niets aan) en gingen er niet vanuit dat het enig verschil zou maken maar een betere duiding van voorbehoud had wel serieus kunnen helpen. We gingen zeker niet bedelen.

Ik sta er wel een beetje in zoals Chaki, bieden wat je het waard vind. Maar die waarde inschatten blijft lastig. Zeker als je zo vaak overboden wordt (soms met grote verschillen).

Ik moet nu trouwens binnenkort de eigen hut verkopen dus kom het dan aan de verkopende kant tegen. Ben benieuwd waar mensen mee komen (ik hoop dat het meevalt want ik ga niet lekker op teveel emo).

[ Voor 13% gewijzigd door warzaw op 27-07-2025 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:55

NoTimeRemains

I know

Uiteindelijk was bij mij de motivatiebrief doorslag gevend bij het gunnen van het huis, ondanks dat de verkopers een hoger bod hadden ontvangen was mijn brief de doorslag (zo vertelde de verkopers uiteindelijk).

Ik heb de heartstrings bespeeld door een gezinsfoto er in te zetten, beschrijven hoe mooi wij het huis vonden, hoe goed het onderhouden was, en hoe wij zagen dat onze kinderen hier mooi in zouden kunnen opgroeien en wat we er mee van plan waren.

Als ik het nu zou moeten verkopen zou ik denk ik ook wel voor zo'n brief kunnen gaan, voor minder geld wss niet ;)

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:21
Yaksa schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:11:
Nog even en de kopers liggen op blote knieën 24/7 op je stoep te smeken of ze jouw huis mogen kopen. >:)
Echt schunnig inderdaad. Ik krijg vaak al jeuk van werkgevers die bij vacatures om een (uitgebreide) motivatie vragen, maar daar kan ik het nog begrijpen o.a. vanuit de gedachte dat je met elkaar moet samenwerken.

Bij de koop van een huis heb je als het goed is na de transactie geen contact meer met de verkoper, tenzij er onverhoopt verborgen gebreken o.i.d. zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:40
Ik heb mijn huidige woning gekocht in november 2023. En de beknopte motievatiebrief die ik via move bij de bieding heb gezet heeft uiteindelijk de doorslag gegeven om mij de woning te gunnen.

Ik had al contact met de verkopers gehad op de openhuizen dag. Toen tijdens de bezichtiging al aangeven dat ik vond dat hij de woning harstikke leuk en netjes had gerenoveerd en ik al bij een vijftal andere woningen net naast de pot had gepist doordat mijn bod net te laag was.
Bij het uiteindelijke bieden heb ik mijn bod geplaatst met de korte motivatie waarin ik dit nogmaals benadrukte.
Er was nog een bieder die exact hetzelfde als mij had geboden maar dan zonder voorbehoud van financiering. Hierna werd ik door de makelaar gebeld. Deze vertelde mij dat de verkopende partij mij het huis enorm zou gunnen en of ik er nog iets bovenop kon doen en ze een bevestiging van mijn financieel adviseur konden krijgen dat ik goed was doorgerekend en de hypotheek opzich geen probleem zou zijn.
Ik heb daarna contact gezocht met mijn adviseur die vervolgens de makelaar bovenstaand heeft bevestigd en ze aangeboden om ze nog €500,- cash te geven bij de overdracht.
Hiermee zijn ze akkoord gegaan en zo uiteindelijk mijn (heerllijke) huisje kunnen kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-10 17:52
Zelf kreeg ik bij de verkoop van mijn huis een prachtige brief van een expat stel, dat bereid was om tienduizenden euro's te overbieden als we de IKEA Pax kast in de slaapkamer lieten staan.

Laatst tijdens de ontzettende zomerhitte pinkte ik nog een traantje weg, terwijl ik de airco betaald uit de overwaarde aanzette.

De verkopers van mijn huidige huis daarentegen waren compleet ontroerd door mijn overbieding i.c.m. een gedetailleerde uiteenzetting over hoe de woning werd bekostigd (80% eigen middelen), en de mededeling dat mijn bod zonder voorbehoud was, buiten een bouwtechnische keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19:04
Kan geen kwaad natuurlijk, maar zou er zelf geen tijd aan besteden. Ik zette altijd een paar vrij standaard zinnetjes bij de move bieding (hebben kleine kinderen, mooi huis etc) en dat leek mij wel voldoende.

Mensen gaan toch vrijwel altijd voor de hoogste bieding / beste bod. Tenzij het misschien echt 1k verschilt, maar hoe vaak is dat het geval? En dan moet er ook nog sprake zijn van een groot verschil qua gunning (dus echt een investeerder vs jong gezin).

In de meeste gevallen zit diegene boven jou ook in een soortgelijke situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:43
Excuses als het al eerder is genoemd, maar aangezien er die-hard lovers & haters onder zowel verkopers als makelaars zijn: check bij de makelaar of een motivatie/begeleiding in goede aarde zal vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Toke_gt schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:26:
Excuses als het al eerder is genoemd, maar aangezien er die-hard lovers & haters onder zowel verkopers als makelaars zijn: check bij de makelaar of een motivatie/begeleiding in goede aarde zal vallen.
Situatie is nu zo:
Morgen deadline 09:00 bod andere flat van wooncorporatie. Dan hoor ik waarschijnlijk meteen of ik hem heb
Zo niet: meteen 2e bezichtiging aanvragen voor deze. Goed idee om makelaar even te polsen.
Verwacht geen gekke dingen te zien, alleen om definitief besluit te nemen over bod
Tweede keer kijk ik toch altijd anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Chaki schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:21:
[...]

Situatie is nu zo:
Morgen deadline 09:00 bod andere flat van wooncorporatie. Dan hoor ik waarschijnlijk meteen of ik hem heb
Zo niet: meteen 2e bezichtiging aanvragen voor deze. Goed idee om makelaar even te polsen.
Verwacht geen gekke dingen te zien, alleen om definitief besluit te nemen over bod
Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Situatie is nu zo:
Nog eventjes, succes straks!

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wij hebben deels door onze motivatiebrief ons huidige huis kunnen kopen. Verkopers waren heel erg gecharmeerd van de brief waarin we vertelden dat we een heel goed gevoel bij hun net onderhouden huis hadden, dat we heel graag in die buurt wilden wonen, dat we spaargeld hebben en het huis goed kunnen verkopen en zonder voorwaarden gingen bieden. Ook inclusief een vrolijke foto van ons.

Het gaf de verkopers zekerheid en achteraf begrepen we dat we op dat moment het huis eigenlijk qua gunning al hadden. Daarnaast was het bod goed, ze hadden een hoger bod maar het klikte niet met die kopers. Het werkt dus wel.

Wij kregen ook een aantal brieven, toch wel interessant om te weten wie er zo graag ons huis willen bewonen. Het is van onze kant niet lastig geweest, want er zat een gat van een ton tussen twee brieven. Dan kan ik het een net gescheiden vrouw best gunnen, maar met een ton verschil gaat dat nergens meer over.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

Situatie is nu zo:
...
Nou ja, "meteen" is nu al 183 minuten and still counting ... :-(

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Uiteindelijk op de website gezocht hoe lang het kon duren voor ik.een antwoord kreeg: 2 dagen!!!
Nu had ik vanmiddag wel weer een nieuwe bezichtiging. Zelfde wooncorporatie, zelfde makelaar. Meteen gevraagd natuurlijk. "Ik denk dat ik cijfers nog niet binnen heb, maar ik zal even kijken. Nee! Oh wacht, toch wel ...!
Bod geaccepteerd 💃
1600 euri meer dan op 1 na hoogste!

Ik hou jullie op de hoogte als ik als verkoper overtuigende brieven krijg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Chaki schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:10:
Uiteindelijk op de website gezocht hoe lang het kon duren voor ik.een antwoord kreeg: 2 dagen!!!
Nu had ik vanmiddag wel weer een nieuwe bezichtiging. Zelfde wooncorporatie, zelfde makelaar. Meteen gevraagd natuurlijk. "Ik denk dat ik cijfers nog niet binnen heb, maar ik zal even kijken. Nee! Oh wacht, toch wel ...!
Bod geaccepteerd 💃
1600 euri meer dan op 1 na hoogste!

Gefeliciteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Hoe stuur je een motivatiebrief dan ?
Ok heb nu 4 keer op een woning geboden maar dat gaat allemaal via move.nl
Daar zit wel een veld in met extra notities maar daar zet je niet een complete motivatiebrief in.

Dus hoe doe je dat dan ?
Handgeschreven met de post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
kaasaanfiets schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:27:
Daar zit wel een veld in met extra notities maar daar zet je niet een complete motivatiebrief in.

Dus hoe doe je dat dan ?
Ik neem aan dat je een adres hebt van de woning. Dan kan je toch een brief in de brievenbus doen. (langsbrengen of op de post, als je niet wilt overkomen als een stalker)
Typen en printen lijkt mij ook wel toegestaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

Dus hoe doe je dat dan ?
Bij de verkoop van mijn vorige woning stuurde de aankoopmakelaar van de koper de brief per mail naar mijn verkoopmakelaar. Bieden ging wel via move

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-10 16:26
even voor de duidelijkheid:
Dit topic gaat over het schrijven van een motivatiebrief, als koper????

Ik woon ondertussen al meer dan 10 jaar in Nederland maar hier had ik echt nog nooit van gehoord...
Compleet van de pot gerukt idee lijkt mij (misschien een randstad dingetje?), een soort dystopische tegenpool van kraken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotomizer

Dus hoe doe je dat dan ?
Handgeschreven, op briefpapier, met een drupje parfum en/of een traan 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:09

de Peer

under peer review

robotomizer schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:11:
bij het doen van een bod is er het veld 'opmerkingen' dus tsja daar kun je in 2 of 3 zinnen even vertellen wie je bent, kort profiel. Dat maak het iets persoonlijker en levert soms gunfactor op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
Ah ok, op die manier.
Dank je, ik ben gerustgesteld.
(hebben zelf van de bank gekocht, motivatie speelt daar een mindere rol zeg maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:53
de Peer schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:16:
[...]

bij het doen van een bod is er het veld 'opmerkingen' dus tsja daar kun je in 2 of 3 zinnen even vertellen wie je bent, kort profiel. Dat maak het iets persoonlijker en levert soms gunfactor op
En in de volgende 2 zinnen onderbouw je feitelijk waarom jij die koper met robuste financien bent.

[ Voor 46% gewijzigd door Rukapul op 08-08-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:21

Ik woon ondertussen al meer dan 10 jaar in Nederland maar hier had ik echt nog nooit van gehoord...
Compleet van de pot gerukt idee lijkt mij (misschien een randstad dingetje?), een soort dystopische tegenpool van kraken. :)
Niet direct een randstaddingetje, misschien wel wat meer in steden. M'n zoon die in Brabant woont heeft het ook gedaan - en gekregen, maar die heeft ook gewoon goed overboden, dus ik weet niet of die brief hielp of dat het simpelweg het bod is geweest.

En toen ik m'n huis in Zeist ging verkopen kreeg ik ook een motivatiebrief, die ik in de brievenbus vond. Compleet met foto's van het gezin en en dat de tuin zo leuk was voor de kinderen etc etc.
Vond ik ook niet stalkerig, ze kwamen ook uit Zeist dus kleine moeite om zeker te weten dat de brief aan was gekomen.

Heb ze ook de kans gegeven om een scherper bod neer te leggen, want ik gunde hun echt het huis, maar het verschil was te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
Rukapul schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:30:
[...]

En in de volgende 2 zinnen onderbouw je feitelijk waarom jij die koper met robuste financien bent.
Dat doet er toch helemaal niet toe voor de verkoper? Het is de hypotheekverstrekker die "overtuigd" moet worden van jouw robuuste financiën...

13 jaar geleden keken we hoeveel er van de prijs af kon 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door robotomizer op 08-08-2025 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Tuurlijk doet dat er toe.
Jij kan je woning verkopen voor een heel hoog bod aan iemand die voorbehoud van financiering maakt of waarvan jij wellicht weet dat ze het moeilijk rond kunnen krijgen of aan iemand die een wat lager bod doet maar kan aantonen dat dat bod voor hem/haar/hun geen probleem is.

[ Voor 67% gewijzigd door martijn v o op 08-08-2025 17:55 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:45

Maar ben je in die 10 jaar ook nog verwisseld van koopwoning?
In de huidige markt kan het echt wel "helpen".

Uiteraard is het bod vrijwel altijd leidend, maar wij hebben onze huidige woning minder dan een half jaar geleden ook op basis van de brief gegund gekregen. Niet het hoogste bod, en best aanzienlijk er onder.

Zelfde geldt voor bekenden, aanzienlijk lager bod neergelegd. De brief heeft de doorslag gegeven om het toch te gunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:32
bij mij zou er niks gaan bovenop keiharde knaken. Een duizend of 3-4 kan ik gewoon met mijn gezin van op vakantie.(laat staan dat je iemand iets gunt van 10k of meer door een motivatie brief) Leuk dat iemand een foto van zijn kinderen en poezen wilt sturen. Bij gelijke biedingen maakt t wellicht nog een kans..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
dfbt schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:19:
bij mij zou er niks gaan bovenop keiharde knaken. Een duizend of 3-4 kan ik gewoon met mijn gezin van op vakantie.(laat staan dat je iemand iets gunt van 10k of meer door een motivatie brief) Leuk dat iemand een foto van zijn kinderen en poezen wilt sturen. Bij gelijke biedingen maakt t wellicht nog een kans..
Ook niet als een van de geïnteresseerden dichterbij staat. Familie, kennis, vriend ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:32

Jorissie87

No diggity

Als ik uit mijn huis vertrek, gun ik mijn buren wel fijne nieuwe buren. Dan kies is liever mensen die in de wijk (Iijken te) passen. Vanzelfsprekend moet het verschil in biedingen dan niet te groot worden. Mijn ouders wonen in een huis van 120 jaar oud dat met de tijd wel wat achterstallig onderhoud nodig heeft. Ik zou het dan fijn vinden om een brief te krijgen van mensen die aangeven de woning weer in eer te willen herstellen met behoud van klassieke detailt. Liever dan mensen die het plat willen gooien en er iets nieuws voor terug willen bouwen. Dat verschil is mij wel geld waard.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:32
W1ck1e schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:24:
[...]

Ook niet als een van de geïnteresseerden dichterbij staat. Familie, kennis, vriend ?
Gun familie,vrienden,kennisen heel veel. Maar een hoogste bod blijft gewoon geld. Ik zou iets voor 500-1000 euro verschil niet misgunnen ,alles daarboven vind ik alweer serieuzer worden tbh. Zou ze eerder zelf aanspreken en gewoon vertellen joh jullie krijgen t als je t hoogste bod kan matchen.
En wellicht verkoop k t liever niet eens aan vrienden/familie of dergelijke. Ook geen zin dat ze na 10 jaar bij je komen om te vertellen dat er mankement x is na 10 jaar en dat ze daar niet op gerekend hadden..

[ Voor 17% gewijzigd door dfbt op 11-08-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
dfbt schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

Gun familie,vrienden,kennisen heel veel. Maar een hoogste bod blijft gewoon geld. Ik zou iets voor 500-1000 euro verschil niet misgunnen ,alles daarboven vind ik alweer serieuzer worden tbh. Zou ze eerder zelf aanspreken en gewoon vertellen joh jullie krijgen t als je t hoogste bod kan matchen.
En wellicht verkoop k t liever niet eens aan vrienden/familie of dergelijke. Ook geen zin dat ze na 10 jaar bij je komen om te vertellen dat er mankement x is na 10 jaar en dat ze daar niet op gerekend hadden..
Helder.

Dan heb je wel een dilemma indien vrienden of familie het meeste bieden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 11-08-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-10 20:55
[...]

Precies dit, zaken doen met familie/vrienden valt heel vaak tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Laatst online: 15-10 20:50
Dit lijkt me nou een goed voorbeeld waarbij een motivatiebrief zin heeft gehad:
,,Ik had een persoonlijke brief aan de verkoopster geschreven. Daarin vertelde ik wie ik ben, waarom ik dit huis zo graag wil en dat haar inrichting en stijl bij mij passen. Ook schreef ik dat ik 27 jaar ben en drie jaar geleden mijn eigen bedrijf in social media heb opgezet. De manier waarop zij haar huis had ingericht, past ook nog eens helemaal bij mijn bedrijf. De verkoopster vond het heel leuk om te lezen. Uiteindelijk had ik hetzelfde bod als iemand anders. Maar de eigenaresse koos voor mij vanwege de brief. Als je het persoonlijk maakt, heb je meer de gunfactor.”
https://www.telegraaf.nl/...ngeschakeld/82935897.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Chaki schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:10:

De deadline is over 16 minuten, dus het kan nog veranderen, maar wat motivatiebrief en gunfactor betreft:
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:55
[...]

Alsof 2k op de prijs van een woning er toe doet. Ieder zo zen ding maar zelf zou ik liever verkopen aan starters of een gezin dan hetzelfde expact gezin wat betaald wordt door de werkgever. Wordt t 10k is het andere koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Len020 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:28:
[...]

Alsof 2k op de prijs van een woning er toe doet. Ieder zo zen ding maar zelf zou ik liever verkopen aan starters of een gezin dan hetzelfde expact gezin wat betaald wordt door de werkgever. Wordt t 10k is het andere koek.
10k op een woning van 250k of
10k op een woning van 2,5 miljoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:14
Ik denk dat je leeftijd sowieso tegen je werkt, een jong gezin heeft een hogere gunfactor dan een 50 plusser die meer had kunnen bieden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:04:
Ik denk dat je leeftijd sowieso tegen je werkt, een jong gezin heeft een hogere gunfactor dan een 50 plusser die meer had kunnen bieden.
Uiteindelijk toch niet nodig

[ Voor 70% gewijzigd door Chaki op 26-09-2025 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-10 20:56
Heeft een brief nog meerwaarde door A.I.?ik ben wat dat betreft heel erg zakelijk en kijk puur naar het hoogst haalbare bedrag en voorwaarden. Maar ik gun het eerder een echte bewoner dan een belegger.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Monkeydancer schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:32:
Heeft een brief nog meerwaarde door A.I.?ik ben wat dat betreft heel erg zakelijk en kijk puur naar het hoogst haalbare bedrag en voorwaarden. Maar ik gun het eerder een echte bewoner dan een belegger.
Als het verschil klein is, gun ik het een starter. Als het allebei starters zijn eerder een alleenstaande. Mijn dochter deed hetzelfde bod dan de concurrentie. Dan scheelt het wel. Eigen ervaring: "een smoel" versus een nummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-10 15:31
Vriendin van ons heeft onlangs ook haar huis verkocht, er zaten ook 6 motivatiebrieven tussen. Uiteindelijk had ze met haar partner besloten om het huis te gunnen aan iemand.... tot dat er een koper, die anoniem wenste te blijven 30k boven het hoogste bod heeft geboden, zonder motivatiebrief. Je begrijpt natuurlijk wel aan wie het huis is verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Chaki schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:24:
[...]

Ik hoef het niet goedkoper, maar als er vergelijkbare biedingen zijn, helpt dat misschien bij de keuze
Dan gaat de makelaar maar aan het werk "Hallo koper, wil je misschien een hoger bod doen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:45

Onze aankoopmakelaar in de randstad die ons bij een stuk of 10 biedingen heeft geholpen in een van de meest oververhitte markten van het land, heeft nooit ook maar een woord gerept over een motivatiebrief en wij hebben er ook nooit een geschreven. We zijn altijd op prijs afgetroefd bij de biedingen die we verloren hebben. Onze laatste poging is wel geslaagd, en daar hebben we het dus ook gewonnen op prijs in combinatie met goede voorwaarden (geen voorbehouden) en dus niet op iets van een motivatie.

Terwijl een collega juist net een bod op zijn huis geaccepteerd heeft waarbij de hoogste biedingen erg dicht bij elkaar lagen en een motivatiebrief de doorslag heeft gegeven. En dat was juist ver buiten de randstad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
targaryanwolf schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:41:
[...]

Dan gaat de makelaar maar aan het werk "Hallo koper, wil je misschien een hoger bod doen?"
Beunhaasmakelaar wel
NVM niet
Klacht indienen, want biedlogboek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Chaki schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:51:
[...]

Beunhaasmakelaar wel
NVM niet
Gebeurt toch vaker dan je denkt, mijn neef is al tijdje opzoek naar een huis, had onlangs een bod gedaan belt de makelaar op met "De verkopers vroegen zich af of er nog iets bij kon" waarop hij aangaf "Ik heb al boven de vraagprijs geboden, take it or leave it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30
Ikzelf ben wonend in Ierland , en heb het zelf in 2022 voor elkaar gekregen, en heb kunnen zoeken toen covid nog rond raasde , en was 38 toen . ik heb toen 45km van Dublin een leuk appartementje kunnen kopen voor 197k 90 vierkante meter , en heb als motivatie gewoon gezegd .. mja ik koop of een appartement hier of ik verhuis terug naar Nederland ... Wat toch gewerkt heeft.

Het bod voor mn appartementje was eerst 195k ... maar ze zeiden mag t ook 197k zijn... " sure why not " of t smeergeld was .. i don't care :z

Maar motivatiebrieven of wat men hier doet (wat ik deed) was gewoon uit mn nek lullen .. hoe erg het was om te delen met een Alcoholist (was gewoon een goede maat van me :D ) en hoe mn huur omhoog schoot naar 2500.. t heeft geholpen :P

Maar iig het plekje waar ik nu woon , krijgt binnen 10 jaar een Treinlijn (een soort Metro) en word een voorstad van Dublin, en mn bovenbuur heeft een soortgelijke appartement voor 300k gekocht :o .. dus de prijzen schieten hier omhoog

[ Voor 47% gewijzigd door Metallize op 01-10-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:08
Chaki schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:51:
[...]

Beunhaasmakelaar wel
NVM niet
Ook NVM makelaars doen dit, nogmaals, er is geen biedingsdeadline voor het logboek. Dit is gewoon toegestaan volgens NVM regels.
Onze NVM makelaar heeft dit ook gedaan bij twee bieders en daar wel open in geweest naar beiden.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
targaryanwolf schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:05:
[...]

Gebeurt toch vaker dan je denkt, mijn neef is al tijdje opzoek naar een huis, had onlangs een bod gedaan belt de makelaar op met "De verkopers vroegen zich af of er nog iets bij kon" waarop hij aangaf "Ik heb al boven de vraagprijs geboden, take it or leave it"
Heb ik zelf ook meegemaakt, maar was geen NVM makelaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Koldur schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:26:
[...]

Ook NVM makelaars doen dit, nogmaals, er is geen biedingsdeadline voor het logboek. Dit is gewoon toegestaan volgens NVM regels.
Onze NVM makelaar heeft dit ook gedaan bij twee bieders en daar wel open in geweest naar beiden.
Wat is open en transparant? Tegen elkaar laten opbieden? Ik dien een klacht in bij de NVM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Chaki schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:58:
[...]

Wat is open en transparant? Tegen elkaar laten opbieden? Ik dien een klacht in bij de NVM
Kun je doen, zullen ze snel afhandelen, niets mee doen. Het mag gewoon. Of je het er wel of niet mee eens bent (wat ik snap) is niet relevant. Het valt binnen de regels die de NVM gesteld heeft, mits het exacte bod niet gedeeld wordt, dus bijvoorbeeld dat de huidige bieder er nog iets bovenop moet doen, dan mag het gewoon.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:58
targaryanwolf schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:05:
[...]

Herkenbaar! Bij ons gebeurde iets soortgelijks vier jaar geleden. Mijn moeder had een bod uitstaan, en toen belde onze NVM aankoopmakelaar dertig minuten voor de sluitingstijd. Als ze haar bod met €2.000 verhoogt, is het huis van haar. Omdat het huis perfect aan haar wensen voldeed zijn we hierin meegegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Koldur schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:12:
[...]

Kun je doen, zullen ze snel afhandelen, niets mee doen. Het mag gewoon. Of je het er wel of niet mee eens bent (wat ik snap) is niet relevant. Het valt binnen de regels die de NVM gesteld heeft, mits het exacte bod niet gedeeld wordt, dus bijvoorbeeld dat de huidige bieder er nog iets bovenop moet doen, dan mag het gewoon.
In jouw geval: open en transparant naar nr 2 toe. Als het naar beiden is, is het toch tegen elkaar opbieden
In mijn geval had ik dan als verkoper nr 2 laten bellen om hem de kans te geven een beter bod te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Chaki schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:25:
[...]

In jouw geval: open en transparant naar nr 2 toe. Als het naar beiden is, is het toch tegen elkaar opbieden
In mijn geval had ik dan als verkoper nr 2 laten bellen om hem de kans te geven een beter bod te doen
Tegen elkaar laten opbieden mag dan dus ja, open en transparant moet naar alle betrokken partijen. Nogmaals, zeg niet dat het de schoonheidsprijs verdient, maar volgens NVM regels is het toegestaan, mits de gemoeide bedragen niet direct genoemd worden.
Lekkere maas in de wet om toch dingen te doen waarvan veel mensen aannemen die niet kunnen/mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:37
Geen brief, maar wel een vergelijkbaar iets. In de zoektocht naar onze huidige woning hadden we op een ander huis geboden. Moest van boven tot onder helemaal gemoderniseerd worden, maar er viel wel iets van te maken. Ons bod bleek gelijk aan dat van andere bieders. Zij werden gekozen met de toelichting dat de verkoper een klik met ze had en de woning gunde aan dat jonge stel (waren wij trouwens ook). Achteraf helemaal prima want waar we uiteindelijk terecht zijn gekomen is veel mooier.

Maar tot onze verbazing stond de woning een half jaar later (slecht) verbouwd en wel weer te koop voor 3 ton meer. Lekker geflipt na die leuke klik met de verkoper..

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Laatst online: 15:43

PinusRigida

I put the p in pool.

Vind het toch ook apart; motivatiebrieven, en uiteindelijk kan om het even wie toch om het even wat in zo'n brief zetten?
En buiten wat objectief achterhaalbare feitjes (leeftijd van persoon, burgerlijke stand, bedrijfseigenaar of niet,...) weet je daarmee toch nog helemaal niks van de reële situatie?!

Wat iemand met het pand van plan is nadat het niet meer mijn eigendom is boeit me niet en veren in m'n k*nt hoef ik al zeker niet.

Bij mij ging de verkoop van m'n appartement dan ook heel pragmatisch en eerlijk:

Ik organiseerde (zonder immokantoor) kijkdagen en zette dat op m'n social media die ik toen nog had, potentiële kopers maakten afspraak om te komen kijken, kregen koffietje en rondgang, stelden vragen en kregen antwoorden, indien nog steeds geïnteresseerd deden ze een bod.
Contactgegevens werden genoteerd.

Bij het eerste bod waarbij ik me goed voelde gaf ik aan dat ik me er goed bij voelde, onderhandelden we nog een paar minuten over wat meubilair die de koper eventueel wou overnemen, werden handen geschud en overeenkomst getekend. In die week ging de paperassenmolen draaien en een maand later had, volgens afspraak, het pand een nieuwe eigenaar.

Diegenen die naast de koop grepen, grepen ernaast omdat ze een slechter bod deden, simpel.

[ Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 01-10-2025 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Bij ons was de motivatiebrief ook totaal niet doorslaggevend, vooral de voorwaarde en het veel kleiner risico m.b.t. financiering.
Maar ik ken ook verhalen van mensen die juist wel die gunfactor toepassen, dus als koper, altijd doen, helpt het niet, helpt het niet, helpt het wel, ben je blij het gedaan te hebben. Er zijn een aantal mensen die er echt vatbaar voor zijn.

Een verhaal waar ik van weet dat het is voorgekomen, is een gezin die volle financiering nodig hadden voor de hele hypotheek door vroegere gezondheidsproblemen. Dat hadden ze in de brief gemeld en ze hadden 10k onder het hoogste bod geboden wat ook nog eens nagenoeg geen financieel risico met zich meedroeg, toch was hun bod uitgekozen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15-10 21:59
In mijn motivatiebrief had ik onderstaande zin opgenomen en dat bleek toch niet zo handig te zijn, achteraf gezien.

*knip*
Het is hier niet de HK.

[ Voor 37% gewijzigd door tweakduke op 05-10-2025 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_fXTBU6DmWePR14Wemj05pKx9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NfD1gGA6O43HrjzO4EIbNa9d.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.trouw.nl/duur...-de-woningmarkt~ba4df55d/

Zo'n getal vind ik zelf nogal onnozel

[ Voor 3% gewijzigd door Chaki op 02-10-2025 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:21
PinusRigida schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:56:
Vind het toch ook apart; motivatiebrieven, en uiteindelijk kan om het even wie toch om het even wat in zo'n brief zetten?
En buiten wat objectief achterhaalbare feitjes (leeftijd van persoon, burgerlijke stand, bedrijfseigenaar of niet,...) weet je daarmee toch nog helemaal niks van de reële situatie?!

Wat iemand met het pand van plan is nadat het niet meer mijn eigendom is boeit me niet en veren in m'n k*nt hoef ik al zeker niet.

Bij mij ging de verkoop van m'n appartement dan ook heel pragmatisch en eerlijk:

Ik organiseerde (zonder immokantoor) kijkdagen en zette dat op m'n social media die ik toen nog had, potentiële kopers maakten afspraak om te komen kijken, kregen koffietje en rondgang, stelden vragen en kregen antwoorden, indien nog steeds geïnteresseerd deden ze een bod.
Contactgegevens werden genoteerd.

Bij het eerste bod waarbij ik me goed voelde gaf ik aan dat ik me er goed bij voelde, onderhandelden we nog een paar minuten over wat meubilair die de koper eventueel wou overnemen, werden handen geschud en overeenkomst getekend. In die week ging de paperassenmolen draaien en een maand later had, volgens afspraak, het pand een nieuwe eigenaar.

Diegenen die naast de koop grepen, grepen ernaast omdat ze een slechter bod deden, simpel.
Inderdaad. Kan het mij nog enigszins voorstellen als je het niet wil verkopen aan een investeerder. Maar verder? Wat krijgen we nog meer? Op basis van geloof, hoeveel kinderen iemand wel/niet heeft? Uiteindelijk is het geen liefdadigheid maar gewoon een transactie.

Toen ik nog op zoek was, bij een open huis geweest van een appartement dat veel te laag in de markt werd gezet. Daar waren drie boekjes vol geschreven door ongeveer 100 man. Snel doorheen gebladerd en het ene verhaal was nog zieliger dan het andere. Je zou denken dat iedereen flink in de put zat..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Echt he!

Hoewel... Als je weet dat de verkoper een black-metal fan is... je bod doen eindigen op 666... :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
champion16 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:41:
[...]

Inderdaad. Kan het mij nog enigszins voorstellen als je het niet wil verkopen aan een investeerder. Maar verder? Wat krijgen we nog meer? Op basis van geloof, hoeveel kinderen iemand wel/niet heeft? Uiteindelijk is het geen liefdadigheid maar gewoon een transactie.

Toen ik nog op zoek was, bij een open huis geweest van een appartement dat veel te laag in de markt werd gezet. Daar waren drie boekjes vol geschreven door ongeveer 100 man. Snel doorheen gebladerd en het ene verhaal was nog zieliger dan het andere. Je zou denken dat iedereen flink in de put zat..
Tja en dan vraag je je af, hoeveel ervan is waar? Het doet mij denken aan de vele Marktplaatsverhalen die je o.a. hier in de HK en op Reddit leest, allemaal hele zielige zware levens.. en dan komen ze je troepje ophalen in een dikke Mercedes/BMW/Audi in merkkleding lopende en alles, of blijken het doorverkopers te zijn... Misschien ben ik hier te nuchter voor maar ik zou nooit iemand op z'n mooie ogen vertrouwen dat zo'n jankverhaal ook echt is.. Hoe sneuer het klinkt, hoe meer ik het wantrouw.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:00
Ik denk dat dit alleen iets doet in het geval dat de biedingen heel erg dicht bij elkaar liggen.
In alle andere gevallen zullen de meeste verkopers voor het hoogste bod gaan. Niemand gaat 'geld geven' aan een vreemde. Dat kun je ook aan je kinderen of kennissen schenken als je er vanaf wilt.

Voor het kleine percentage van de gevallen dat het misschien iets doet kun je de afweging maken. Tegenwoordig is een brief zo gemaakt...

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

SmurfLink schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:56:
[...]

Tja en dan vraag je je af, hoeveel ervan is waar? Het doet mij denken aan de vele Marktplaatsverhalen die je o.a. hier in de HK en op Reddit leest, allemaal hele zielige zware levens.. en dan komen ze je troepje ophalen in een dikke Mercedes/BMW/Audi in merkkleding lopende en alles, of blijken het doorverkopers te zijn... Misschien ben ik hier te nuchter voor maar ik zou nooit iemand op z'n mooie ogen vertrouwen dat zo'n jankverhaal ook echt is.. Hoe sneuer het klinkt, hoe meer ik het wantrouw.
Dat is idd. iets heel dubbelzinnigs.
Ik denk -en voel- er hetzelfde over als jij, en het jammere is dat dit dan ten koste gaat van diegenen die wél eerlijk zijn dus dan vind ik het zinloos om het te doen, en kan het m.i. beter droog en zakelijk gehouden worden, zonder brieven schrijven.

[ Voor 38% gewijzigd door PinusRigida op 06-10-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
SmurfLink schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:56:
[...]

Wat ze er verder mee doen zal mij een worst wezen. Ik wil NU het maximum eruit halen.
Ik kreeg ook geen jankverhaal, maar een zakelijke brief ondertekend met zijn naam. Checkte ik even zijn cv op LinkedIn + reilen en zeilen op social media. Had ik een beeld bij die persoon, terwijl die ander een nummer was. Makelaar gaf ook weinig info: pushte mij in de richting van de koper (nummer), die klant was van de financieel adviseur aan de overkant van de straat
Pagina: 1 2 Laatste