Motivatiebrief

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-09 15:59
Zelf kreeg ik bij de verkoop van mijn huis een prachtige brief van een expat stel, dat bereid was om tienduizenden euro's te overbieden als we de IKEA Pax kast in de slaapkamer lieten staan.

Laatst tijdens de ontzettende zomerhitte pinkte ik nog een traantje weg, terwijl ik de airco betaald uit de overwaarde aanzette.

De verkopers van mijn huidige huis daarentegen waren compleet ontroerd door mijn overbieding i.c.m. een gedetailleerde uiteenzetting over hoe de woning werd bekostigd (80% eigen middelen), en de mededeling dat mijn bod zonder voorbehoud was, buiten een bouwtechnische keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14-09 08:29
Kan geen kwaad natuurlijk, maar zou er zelf geen tijd aan besteden. Ik zette altijd een paar vrij standaard zinnetjes bij de move bieding (hebben kleine kinderen, mooi huis etc) en dat leek mij wel voldoende.

Mensen gaan toch vrijwel altijd voor de hoogste bieding / beste bod. Tenzij het misschien echt 1k verschilt, maar hoe vaak is dat het geval? En dan moet er ook nog sprake zijn van een groot verschil qua gunning (dus echt een investeerder vs jong gezin).

In de meeste gevallen zit diegene boven jou ook in een soortgelijke situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:10
Excuses als het al eerder is genoemd, maar aangezien er die-hard lovers & haters onder zowel verkopers als makelaars zijn: check bij de makelaar of een motivatie/begeleiding in goede aarde zal vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Toke_gt schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:26:
Excuses als het al eerder is genoemd, maar aangezien er die-hard lovers & haters onder zowel verkopers als makelaars zijn: check bij de makelaar of een motivatie/begeleiding in goede aarde zal vallen.
Situatie is nu zo:
Morgen deadline 09:00 bod andere flat van wooncorporatie. Dan hoor ik waarschijnlijk meteen of ik hem heb
Zo niet: meteen 2e bezichtiging aanvragen voor deze. Goed idee om makelaar even te polsen.
Verwacht geen gekke dingen te zien, alleen om definitief besluit te nemen over bod
Tweede keer kijk ik toch altijd anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:16
Chaki schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:21:
[...]

Situatie is nu zo:
Morgen deadline 09:00 bod andere flat van wooncorporatie. Dan hoor ik waarschijnlijk meteen of ik hem heb
Zo niet: meteen 2e bezichtiging aanvragen voor deze. Goed idee om makelaar even te polsen.
Verwacht geen gekke dingen te zien, alleen om definitief besluit te nemen over bod
Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Situatie is nu zo:
Nog eventjes, succes straks!

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wij hebben deels door onze motivatiebrief ons huidige huis kunnen kopen. Verkopers waren heel erg gecharmeerd van de brief waarin we vertelden dat we een heel goed gevoel bij hun net onderhouden huis hadden, dat we heel graag in die buurt wilden wonen, dat we spaargeld hebben en het huis goed kunnen verkopen en zonder voorwaarden gingen bieden. Ook inclusief een vrolijke foto van ons.

Het gaf de verkopers zekerheid en achteraf begrepen we dat we op dat moment het huis eigenlijk qua gunning al hadden. Daarnaast was het bod goed, ze hadden een hoger bod maar het klikte niet met die kopers. Het werkt dus wel.

Wij kregen ook een aantal brieven, toch wel interessant om te weten wie er zo graag ons huis willen bewonen. Het is van onze kant niet lastig geweest, want er zat een gat van een ton tussen twee brieven. Dan kan ik het een net gescheiden vrouw best gunnen, maar met een ton verschil gaat dat nergens meer over.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

Situatie is nu zo:
...
Nou ja, "meteen" is nu al 183 minuten and still counting ... :-(

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Uiteindelijk op de website gezocht hoe lang het kon duren voor ik.een antwoord kreeg: 2 dagen!!!
Nu had ik vanmiddag wel weer een nieuwe bezichtiging. Zelfde wooncorporatie, zelfde makelaar. Meteen gevraagd natuurlijk. "Ik denk dat ik cijfers nog niet binnen heb, maar ik zal even kijken. Nee! Oh wacht, toch wel ...!
Bod geaccepteerd 💃
1600 euri meer dan op 1 na hoogste!

Ik hou jullie op de hoogte als ik als verkoper overtuigende brieven krijg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Chaki schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:10:
Uiteindelijk op de website gezocht hoe lang het kon duren voor ik.een antwoord kreeg: 2 dagen!!!
Nu had ik vanmiddag wel weer een nieuwe bezichtiging. Zelfde wooncorporatie, zelfde makelaar. Meteen gevraagd natuurlijk. "Ik denk dat ik cijfers nog niet binnen heb, maar ik zal even kijken. Nee! Oh wacht, toch wel ...!
Bod geaccepteerd 💃
1600 euri meer dan op 1 na hoogste!

Gefeliciteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Hoe stuur je een motivatiebrief dan ?
Ok heb nu 4 keer op een woning geboden maar dat gaat allemaal via move.nl
Daar zit wel een veld in met extra notities maar daar zet je niet een complete motivatiebrief in.

Dus hoe doe je dat dan ?
Handgeschreven met de post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
kaasaanfiets schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:27:
Daar zit wel een veld in met extra notities maar daar zet je niet een complete motivatiebrief in.

Dus hoe doe je dat dan ?
Ik neem aan dat je een adres hebt van de woning. Dan kan je toch een brief in de brievenbus doen. (langsbrengen of op de post, als je niet wilt overkomen als een stalker)
Typen en printen lijkt mij ook wel toegestaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

Dus hoe doe je dat dan ?
Bij de verkoop van mijn vorige woning stuurde de aankoopmakelaar van de koper de brief per mail naar mijn verkoopmakelaar. Bieden ging wel via move

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-08 14:32
even voor de duidelijkheid:
Dit topic gaat over het schrijven van een motivatiebrief, als koper????

Ik woon ondertussen al meer dan 10 jaar in Nederland maar hier had ik echt nog nooit van gehoord...
Compleet van de pot gerukt idee lijkt mij (misschien een randstad dingetje?), een soort dystopische tegenpool van kraken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotomizer

Dus hoe doe je dat dan ?
Handgeschreven, op briefpapier, met een drupje parfum en/of een traan 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:28

de Peer

under peer review

robotomizer schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:11:
bij het doen van een bod is er het veld 'opmerkingen' dus tsja daar kun je in 2 of 3 zinnen even vertellen wie je bent, kort profiel. Dat maak het iets persoonlijker en levert soms gunfactor op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
Ah ok, op die manier.
Dank je, ik ben gerustgesteld.
(hebben zelf van de bank gekocht, motivatie speelt daar een mindere rol zeg maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
de Peer schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:16:
[...]

bij het doen van een bod is er het veld 'opmerkingen' dus tsja daar kun je in 2 of 3 zinnen even vertellen wie je bent, kort profiel. Dat maak het iets persoonlijker en levert soms gunfactor op
En in de volgende 2 zinnen onderbouw je feitelijk waarom jij die koper met robuste financien bent.

[ Voor 46% gewijzigd door Rukapul op 08-08-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:27

Ik woon ondertussen al meer dan 10 jaar in Nederland maar hier had ik echt nog nooit van gehoord...
Compleet van de pot gerukt idee lijkt mij (misschien een randstad dingetje?), een soort dystopische tegenpool van kraken. :)
Niet direct een randstaddingetje, misschien wel wat meer in steden. M'n zoon die in Brabant woont heeft het ook gedaan - en gekregen, maar die heeft ook gewoon goed overboden, dus ik weet niet of die brief hielp of dat het simpelweg het bod is geweest.

En toen ik m'n huis in Zeist ging verkopen kreeg ik ook een motivatiebrief, die ik in de brievenbus vond. Compleet met foto's van het gezin en en dat de tuin zo leuk was voor de kinderen etc etc.
Vond ik ook niet stalkerig, ze kwamen ook uit Zeist dus kleine moeite om zeker te weten dat de brief aan was gekomen.

Heb ze ook de kans gegeven om een scherper bod neer te leggen, want ik gunde hun echt het huis, maar het verschil was te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
Rukapul schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:30:
[...]

En in de volgende 2 zinnen onderbouw je feitelijk waarom jij die koper met robuste financien bent.
Dat doet er toch helemaal niet toe voor de verkoper? Het is de hypotheekverstrekker die "overtuigd" moet worden van jouw robuuste financiën...

13 jaar geleden keken we hoeveel er van de prijs af kon 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door robotomizer op 08-08-2025 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:14

martijn v o

Certified by Enphase.

Tuurlijk doet dat er toe.
Jij kan je woning verkopen voor een heel hoog bod aan iemand die voorbehoud van financiering maakt of waarvan jij wellicht weet dat ze het moeilijk rond kunnen krijgen of aan iemand die een wat lager bod doet maar kan aantonen dat dat bod voor hem/haar/hun geen probleem is.

[ Voor 67% gewijzigd door martijn v o op 08-08-2025 17:55 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-09 09:50

Maar ben je in die 10 jaar ook nog verwisseld van koopwoning?
In de huidige markt kan het echt wel "helpen".

Uiteraard is het bod vrijwel altijd leidend, maar wij hebben onze huidige woning minder dan een half jaar geleden ook op basis van de brief gegund gekregen. Niet het hoogste bod, en best aanzienlijk er onder.

Zelfde geldt voor bekenden, aanzienlijk lager bod neergelegd. De brief heeft de doorslag gegeven om het toch te gunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:19
bij mij zou er niks gaan bovenop keiharde knaken. Een duizend of 3-4 kan ik gewoon met mijn gezin van op vakantie.(laat staan dat je iemand iets gunt van 10k of meer door een motivatie brief) Leuk dat iemand een foto van zijn kinderen en poezen wilt sturen. Bij gelijke biedingen maakt t wellicht nog een kans..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
dfbt schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:19:
bij mij zou er niks gaan bovenop keiharde knaken. Een duizend of 3-4 kan ik gewoon met mijn gezin van op vakantie.(laat staan dat je iemand iets gunt van 10k of meer door een motivatie brief) Leuk dat iemand een foto van zijn kinderen en poezen wilt sturen. Bij gelijke biedingen maakt t wellicht nog een kans..
Ook niet als een van de geïnteresseerden dichterbij staat. Familie, kennis, vriend ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:49

Jorissie87

No diggity

Als ik uit mijn huis vertrek, gun ik mijn buren wel fijne nieuwe buren. Dan kies is liever mensen die in de wijk (Iijken te) passen. Vanzelfsprekend moet het verschil in biedingen dan niet te groot worden. Mijn ouders wonen in een huis van 120 jaar oud dat met de tijd wel wat achterstallig onderhoud nodig heeft. Ik zou het dan fijn vinden om een brief te krijgen van mensen die aangeven de woning weer in eer te willen herstellen met behoud van klassieke detailt. Liever dan mensen die het plat willen gooien en er iets nieuws voor terug willen bouwen. Dat verschil is mij wel geld waard.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:19
W1ck1e schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:24:
[...]

Ook niet als een van de geïnteresseerden dichterbij staat. Familie, kennis, vriend ?
Gun familie,vrienden,kennisen heel veel. Maar een hoogste bod blijft gewoon geld. Ik zou iets voor 500-1000 euro verschil niet misgunnen ,alles daarboven vind ik alweer serieuzer worden tbh. Zou ze eerder zelf aanspreken en gewoon vertellen joh jullie krijgen t als je t hoogste bod kan matchen.
En wellicht verkoop k t liever niet eens aan vrienden/familie of dergelijke. Ook geen zin dat ze na 10 jaar bij je komen om te vertellen dat er mankement x is na 10 jaar en dat ze daar niet op gerekend hadden..

[ Voor 17% gewijzigd door dfbt op 11-08-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
dfbt schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

Gun familie,vrienden,kennisen heel veel. Maar een hoogste bod blijft gewoon geld. Ik zou iets voor 500-1000 euro verschil niet misgunnen ,alles daarboven vind ik alweer serieuzer worden tbh. Zou ze eerder zelf aanspreken en gewoon vertellen joh jullie krijgen t als je t hoogste bod kan matchen.
En wellicht verkoop k t liever niet eens aan vrienden/familie of dergelijke. Ook geen zin dat ze na 10 jaar bij je komen om te vertellen dat er mankement x is na 10 jaar en dat ze daar niet op gerekend hadden..
Helder.

Dan heb je wel een dilemma indien vrienden of familie het meeste bieden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 11-08-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-09 18:25
dfbt schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

Precies dit, zaken doen met familie/vrienden valt heel vaak tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Dit lijkt me nou een goed voorbeeld waarbij een motivatiebrief zin heeft gehad:
,,Ik had een persoonlijke brief aan de verkoopster geschreven. Daarin vertelde ik wie ik ben, waarom ik dit huis zo graag wil en dat haar inrichting en stijl bij mij passen. Ook schreef ik dat ik 27 jaar ben en drie jaar geleden mijn eigen bedrijf in social media heb opgezet. De manier waarop zij haar huis had ingericht, past ook nog eens helemaal bij mijn bedrijf. De verkoopster vond het heel leuk om te lezen. Uiteindelijk had ik hetzelfde bod als iemand anders. Maar de eigenaresse koos voor mij vanwege de brief. Als je het persoonlijk maakt, heb je meer de gunfactor.”
https://www.telegraaf.nl/...ngeschakeld/82935897.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Chaki schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:10:

De deadline is over 16 minuten, dus het kan nog veranderen, maar wat motivatiebrief en gunfactor betreft:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Pagina: 1 2 Laatste