0re0 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:46:
Het eerste bod in de omgeving van Rotterdam. Ik weet dat het persoonlijk is en ik er zelf een goed gevoel bij moet hebben. Maar begin je normaliter met het bieden van de vraagprijs? (laten we zeggen huis staat te koop voor 400.000 euro) Of meteen al een 10k erboven bieden?
Neem even een abonnement op Huispedia Plus of Walterliving of kijk op woningstats.nl
Mijn ervaring in Rotterdam: adviesbod Huispedia is hoog, woningstats te laag. Je kunt middelen.
Bij Huispedia staat of de woning hoog of laag in de markt staat. Laag = overbieden. Hoog: max vraagprijs of zelfs iets minder
Verder moet je kijken naar verkoopprijzen van vergelijkbare appartementen.
De buurt is heel belangrijk. In Schiebroek Noord betaal je voor eenzelfde appartement veel meer dan in Schiebroek Zuid en dat gaat dan soms over 500 meter verderop.
Ook hyperbelangrijk: energielabel! A gaat als zoete broodjes van de hand, heel veel concurrentie! B en C ook nog gewild. E en F raak je aan de straatstenen niet kwijt. Prachtig gerenoveerd, superdeluxe, 100 m2, label F, na 6 weken prijs met 25.000 verlaagd, nog niet verkocht
Als het je buren zijn, zie ook je ook of er veel bezichtigingen zijn. Veel betekent dat de concurrentie groot is.
Als er veel belangstelling is, is het zelden "beginnen met". Je doet 1 bod en dat is het: erop of eronder.
Behalve je bod zijn je voorwaarden heel belangrijk. 400.000 + 20.000 kk en je hebt een hypotheek nodig van 420.000, dan gun ik het liever een ander die een hypotheek van 300.000 + de rest spaargeld heeft, ook al is het bod iets lager. Daarom is het ook belangrijk dat je zsm een financieringsopzet van een hypotheekadviseur in handen hebt
Verder snap ik het niet goed: de twee appartementen zijn van dezelfde eigenaar. Het ene was al eerder verkocht. Het jouwe niet. Waarom? Omdat het in verhuurde staat niks opbrengt? Een belletje naar de verhuurder is toch niet veel moeite!