Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 355 ... 358 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:16
0re0 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:51:
[...]

Ik ga dit inderdaad opvragen. Het huis staat nu ongeveer een week te koop en er zijn al meerdere bezichtigingen geweest. Ik twijfel nog of ik met de vraagprijs moet beginnen of juist iets erboven moet bieden als openingsbod.
Heb je een eigen makelaar? Die zou je kunnen helpen met het bepalen van de waarde. Dit is natuurlijk nooit een garantie, maar geeft wel een indicatie of een huis laag/normaal/hoog/te hoog in de markt is gezet.

Als er meerdere bezichtigingen zijn geweest. Zou ik eens vragen wanneer de sluiting is van de biedingen. Als deze er is, dan zou ik meteen bieden wat je ervoor over hebt. De kans dat men bij een hoger bod jou benaderd is miniem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tegenwoordig gaan de meeste gewilde huizen op inschrijving. Je doet een bod, anderen doen hun bod en de verkopers bepalen daaruit met welke ze verder gaan. Soms krijgt iemand een tweede kans omdat de voorwaarden beter zijn, maar de prijs wat laag. Maar heel vaak is het gewoon het beste bod (prijs en/of voorwaarden) dat wint.
Een openingsbod zie je meer in een kopersmarkt dan in een verkopersmarkt. (En dus ook meer bij huizen die lang te koop staan.)

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:39
0re0 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:51:
[...]

Ik ga dit inderdaad opvragen. Het huis staat nu ongeveer een week te koop en er zijn al meerdere bezichtigingen geweest. Ik twijfel nog of ik met de vraagprijs moet beginnen of juist iets erboven moet bieden als openingsbod.
Huis in de randstad waar je de vraagprijs op gaat bieden heb je in iedergeval zeker niet. En met +4k ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
0re0 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:46:
Het eerste bod in de omgeving van Rotterdam. Ik weet dat het persoonlijk is en ik er zelf een goed gevoel bij moet hebben. Maar begin je normaliter met het bieden van de vraagprijs? (laten we zeggen huis staat te koop voor 400.000 euro) Of meteen al een 10k erboven bieden?
Neem even een abonnement op Huispedia Plus of Walterliving of kijk op woningstats.nl
Mijn ervaring in Rotterdam: adviesbod Huispedia is hoog, woningstats te laag. Je kunt middelen.
Bij Huispedia staat of de woning hoog of laag in de markt staat. Laag = overbieden. Hoog: max vraagprijs of zelfs iets minder
Verder moet je kijken naar verkoopprijzen van vergelijkbare appartementen.
De buurt is heel belangrijk. In Schiebroek Noord betaal je voor eenzelfde appartement veel meer dan in Schiebroek Zuid en dat gaat dan soms over 500 meter verderop.
Ook hyperbelangrijk: energielabel! A gaat als zoete broodjes van de hand, heel veel concurrentie! B en C ook nog gewild. E en F raak je aan de straatstenen niet kwijt. Prachtig gerenoveerd, superdeluxe, 100 m2, label F, na 6 weken prijs met 25.000 verlaagd, nog niet verkocht
Als het je buren zijn, zie ook je ook of er veel bezichtigingen zijn. Veel betekent dat de concurrentie groot is.
Als er veel belangstelling is, is het zelden "beginnen met". Je doet 1 bod en dat is het: erop of eronder.
Behalve je bod zijn je voorwaarden heel belangrijk. 400.000 + 20.000 kk en je hebt een hypotheek nodig van 420.000, dan gun ik het liever een ander die een hypotheek van 300.000 + de rest spaargeld heeft, ook al is het bod iets lager. Daarom is het ook belangrijk dat je zsm een financieringsopzet van een hypotheekadviseur in handen hebt

Verder snap ik het niet goed: de twee appartementen zijn van dezelfde eigenaar. Het ene was al eerder verkocht. Het jouwe niet. Waarom? Omdat het in verhuurde staat niks opbrengt? Een belletje naar de verhuurder is toch niet veel moeite!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:40
Chaki schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:55:
[...]

Neem even een abonnement op Huispedia Plus of Walterliving of kijk op woningstats.nl
Mijn ervaring in Rotterdam: adviesbod Huispedia is hoog, woningstats te laag. Je kunt middelen.
Bij Huispedia staat of de woning hoog of laag in de markt staat. Laag = overbieden. Hoog: max vraagprijs of zelfs iets minder
Verder moet je kijken naar verkoopprijzen van vergelijkbare appartementen.
Ik blijf zulke websites toch tricky vinden, je moet er niet blind op vertrouwen. Op Woningstats zie ik dat dit appartement op +5% boven de vraagprijs wordt ingeschat, terwijl twee vergelijkbare appartementen vorig jaar maar zo'n €5.000 boven de vraagprijs zijn verkocht. Naar de buurt kijken vind ik ook niet heel relevant gezien er overal eensgezinswoningen staan, en dit het enige flatgebouw is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
0re0 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:11:
[...]

Ik blijf zulke websites toch tricky vinden, je moet er niet blind op vertrouwen. Op Woningstats zie ik dat dit appartement op +5% boven de vraagprijs wordt ingeschat, terwijl twee vergelijkbare appartementen vorig jaar maar zo'n €5.000 boven de vraagprijs zijn verkocht. Naar de buurt kijken vind ik ook niet heel relevant gezien er overal eensgezinswoningen staan, en dit het enige flatgebouw is.
De buurt: Hillegersberg of Charlois? Dat scheelt nogal qua overbieden.
En in jouw buurt: als dit het enige flatgebouw is, zijn de appartementen misschien heel gewild. Als het Ommoord is, zijn er nog 1000 andere om uit te kiezen.
Wanneer vorig jaar? Tot december bleven de prijzen stijgen.
En wat anderen ook al zeiden: wat is het JOU waard?
Ik heb de indruk dat je niets liever wil dan dit. Maar je kunt ook zeggen: meer dan 405.000 heb ik er sowieso niet voor over. Vorig jaar zijn er 2 voor die prijs verkocht. Die gelegenheid doet zich vast nog wel eens voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:55
Workingtitle schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:39:
[...]

Dat soort documenten gewoon alvast aanvragen. De hypotheekadviseur wilde die bij ons ook bij voorhand al graag zien. Als hij is verlopen gewoon weer een nieuwe aanvragen, daar wordt HR betaald voor :)
Nou, de werkgeversverklaring verviel dus tijdens het behandeling van het dossier door de hypotheekverstrekker. Die mocht namelijk maximaal drie maanden oud zijn. En precies op dat moment ontbrak het die organisatie aan bezetting om de verklaring snel opnieuw te verstrekken. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06 17:00
Wij hebben vandaag een bod uitgebracht. Grappig genoeg is dit pas onze eerste keer dat we een bod hebben moeten uitbrengen ondanks dat we in de afgelopen 18 jaar al 4 huizen hebben gehad, deze waren namelijk allemaal huur of nieuwbouw.

Spannend hoor!

[ Voor 5% gewijzigd door Tristan op 16-05-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
Is er hier iemand bekend met een meeloopkeuring bij de bezichtiging van een jaren 30 woning?
Voor mijn gevoel is dit een soort tussenoplossing die mijn koopkansen vergroot: aan de ene kant wil ik mijn kans op de woning vergroten door geen volledige bouwkundige keuring als voorwaarde te stellen, maar aan de andere kant wil ik ook niet volledig op eigen inzicht afgaan.
Het idee is om een professioneel bedrijf mee te nemen dat tijdens de bezichtiging , in zo'n 30 minuten, gericht kan wijzen op mogelijke aandachtspunten of risico’s waar ik in de toekomst rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

0re0 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:48:
Is er hier iemand bekend met een meeloopkeuring bij de bezichtiging van een jaren 30 woning?
Voor mijn gevoel is dit een soort tussenoplossing die mijn koopkansen vergroot: aan de ene kant wil ik mijn kans op de woning vergroten door geen volledige bouwkundige keuring als voorwaarde te stellen, maar aan de andere kant wil ik ook niet volledig op eigen inzicht afgaan.
Het idee is om een professioneel bedrijf mee te nemen dat tijdens de bezichtiging , in zo'n 30 minuten, gericht kan wijzen op mogelijke aandachtspunten of risico’s waar ik in de toekomst rekening mee moet houden.
Klinkt als professionalisering van de vraag die veel kopers in hun familie/vriendenkring stellen: ome Japie, kun je bij de tweede bezichtiging meegaan, jij hebt kennis van bouwen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:45

de Peer

under peer review

aan de ene kant wil ik mijn kans op de woning vergroten door geen volledige bouwkundige keuring als voorwaarde te stellen
die kun je toch inplannen in of voor de 3 dagen bedenktijd? of verkleint dat ook je kansen misschien?

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 16-05-2025 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0re0
de Peer schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:57:
[...]

die kun je toch inplannen in of voor de 3 dagen bedenktijd? of verkleint dat ook je kansen misschien?
Als ik verkoper zou zijn en iemand zou hierom vragen terwijl het niet kenbaar is gemaakt tijdens het bod (wat ik bewust niet wil doen om mijn kansen te verhogen) zou ik het als verkoper niet heel tof vinden. Vandaar dat een meeloopkeuring misschien een mooie middenweg is.

Zie bv deze post:
Dit dacht onze aankoopmakelaar ook te kunnen doen, maar daar was de verkopende partij het niet mee eens.
De bouwtechnische keuring kon niet worden ingepland 'voor' het einde van de bedenktijd, daar was de verkopende makelaar heel duidelijk in. Als wij een bouwtechnische keuring hadden gewild met mogelijkheid op ontbinden, had deze in de ontbindende voorwaarden moeten staan. Als deze voorwaarde bij ons bod had gestaan hadden wij sowieso niet de koper kunnen worden, aldus de verkopende makelaar.

[ Voor 41% gewijzigd door 0re0 op 16-05-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:28
Zou je de verkopende partij kunnen verplichten om daar aan mee te werken?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:37

fub

[...]

Als verkoper vond ik het prettig om de keuring in de 3 dagen bedenktijd te laten gebeuren -- die bedenktijd is er toch, en de koper kan zo ook met vol vertrouwen het proces verder in. Voor mij als verkoper was vooral de doorlooptijd een issue: ik wilde zo snel mogelijk weten waar ik aan toe was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:28
Zo'n professional zal zeker meer zien dan een gemiddelde huizenkoper. Tegelijkertijd: in een half uur tijd kan je alleen aan de oppervlakte kijken: dus een kozijn dat aan vervanging toe is zal wel opvallen, maar eventueel verrotte balken onder de vloer zullen buiten zicht blijven.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AreUhungry
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:16
FredvZ schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:11:
[...]

Zo'n professional zal zeker meer zien dan een gemiddelde huizenkoper. Tegelijkertijd: in een half uur tijd kan je alleen aan de oppervlakte kijken: dus een kozijn dat aan vervanging toe is zal wel opvallen, maar eventueel verrotte balken onder de vloer zullen buiten zicht blijven.
Een bouwkundige keuring is ook grotendeels een visuele inspectie, ze doen wel een vochtmeting als er vochtplekken worden gezien maar daar houdt het wel een beetje op. Als je weet waar je op moet letten kan je evenveel informatie vergaren als de bouwkundige keurder. Die keurdergaat ook geen plafond slopen om te kijken of de balken nog in orde zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59

Sandyman538

SandstorM [148839]

FredvZ schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:06:
[...]

Nee.

Je kunt er als verkoper aan meewerken, is wat voor te zeggen. Maar ik zou als ik de verkopende partij was er niet aan meewerken. Dan had je dit als koper bij je bod toe moeten voegen als voorwaarde. Want kans is aanwezig dat ze met jou in zee gaan, juíst omdat er geen voorwaarden waren. Misschien zelfs wel iemand met een hoger bod maar die wel een bouwkundige keuring wilde, afgewezen. Maar het blijft persoonlijk. Je kunt het in ieder geval niet verplichten. Het is mijn huis en ik bepaal wie er binnen komt. En als koper kun je dan weer van het huis af binnen 3 dagen bedenk termijn.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Als verkoper zie ik weinig verschil tussen meeloop of volledig. Als het bod niet al teveel verschilt, gaat hij naar een bieder zonder btk
Als koper heb ik als tussenoplossing de aankoopmakelaar: hij ziet meer dan ik. Hij adviseert wel een btk, maar geeft tevens aan dat het je kansen aanzienlijk verkleint.
Maar een jaren '30 woning zou ik nooit kopen zonder btk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

FredvZ schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:06:
[...]

nee, maar dan neemt de kans op ontbinding door koper binnen de 3 dagen termijn wel toe natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

0re0 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:04:
[...]

Als ik verkoper zou zijn en iemand zou hierom vragen terwijl het niet kenbaar is gemaakt tijdens het bod (wat ik bewust niet wil doen om mijn kansen te verhogen) zou ik het als verkoper niet heel tof vinden. Vandaar dat een meeloopkeuring misschien een mooie middenweg is.

Zie bv deze post:

[...]
prima dat het niet tof gevonden wordt. De vraag is of de verkoper het daar dan op wil laten klappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Andersom gezegd, laat jij het erom klappen?

Extra eisen na het bod wat je zo mooi inkleurt om de winnaar van de bieding te worden zou ik gewoon van tafel vegen. Dan ga ik wel naar de volgende die geboden heeft. Als je hier al niet 'eerlijk' was dan heb ik sowieso geen vertrouwen meer in de rest van de verkoop.

Bij het bod geef je aan wat je wil. Punt, that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ArthurMorgan schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:01:
Andersom gezegd, laat jij het erom klappen?
In sommige gevallen: jazeker! Ik heb nu al meerdere gevallen gezien van kat-in-de-zak gekocht waarbij enorme constructieve problemen bleken te spelen in het huis, of lekkages in het souterrain.
Dat zou ik altijd willen voorkomen, te veel risico.
Bij het bod geef je aan wat je wil. Punt, that's it.
Dat kan ik goed begrijpen, en terecht.
maar het valt te proberen, om er zo toch tussen te komen. Niet heel netjes inderdaad, maar je moet wat in deze markt.
als het niet 'mag' ontstaat er natuurlijk wel het beeld dat er wat te verbergen valt.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 16-05-2025 11:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
De reden dat het van mij niet mag is omdat ik vind dat je een oneerlijk voordeel tov de andere bieders hebt proberen te pakken. Misschien had je bod ook gewonnen als je wel een bouwkundige keuring had aangegeven. Maar er is bewust een bod gedaan om te winnen zonder bepaalde voorwaarden. Dat zou mijn probleem zijn, niet wat er uit die controle zou komen, maar je manier van jezelf op de eerste positie proberen te zetten tov anderen die ook geïnteresseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ArthurMorgan schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:10:
De reden dat het van mij niet mag is omdat ik vind dat je een oneerlijk voordeel tov de andere bieders hebt proberen te pakken. Misschien had je bod ook gewonnen als je wel een bouwkundige keuring had aangegeven. Maar er is bewust een bod gedaan om te winnen zonder bepaalde voorwaarden. Dat zou mijn probleem zijn, niet wat er uit die controle zou komen, maar je manier van jezelf op de eerste positie proberen te zetten tov anderen die ook geïnteresseerd zijn.
Begrijpelijk, en toch kan het als koper een strategie zijn die kan werken denk ik. Je kan je ook nog van de domme houden en er vanuit gaan dat het gebruikelijk is om zo'n keuring te doen in de bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
AreUhungry schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:16:
[...]

Een bouwkundige keuring is ook grotendeels een visuele inspectie, ze doen wel een vochtmeting als er vochtplekken worden gezien maar daar houdt het wel een beetje op. Als je weet waar je op moet letten kan je evenveel informatie vergaren als de bouwkundige keurder. Die keurdergaat ook geen plafond slopen om te kijken of de balken nog in orde zijn.
Hij kijkt wel in de kruipruimte om maar wat te noemen. En besteedt er veel meer tijd dan een half uur aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:03
de Peer schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:13:
[...]

Begrijpelijk, en toch kan het als koper een strategie zijn die kan werken denk ik. Je kan je ook nog van de domme houden en er vanuit gaan dat het gebruikelijk is om zo'n keuring te doen in de bedenktijd.
En als verkoper kun je je van de domme houden en pas na de bedenktijd reageren of aangeven dat het niet kan binnen de bedenktijd ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Martinusz schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:19:
[...]

En als verkoper kun je je van de domme houden en pas na de bedenktijd reageren of aangeven dat het niet kan binnen de bedenktijd ;)
uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:54
koksie schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:24:
[...]

Ik zou inderdaad aanbellen en contact met ze leggen. Iemand suggereerde een brief door de bus doen, maar als mijn directe buren een brief door de bus zouden gooien in plaats van even aan te bellen voor een praatje, ook al kende ik ze verder niet, dan zou dat niet goed op me over komen. Alsof ze geen zin hebben kennis te maken en even te praten.

Een huis voor de markt uit kopen, is erg lastig en zeker erg duur. Wij hadden dat bij de verkoop van ons huis ook, bekenden uit de buurt belden aan en wilden het heel graag kopen, ze boden direct de vraagprijs zodra het bord in de tuin stond, nog voor het op Funda stond. Ondanks de gunfactor hebben wij het toch op Funda gezet en een normaal verkoopproces gedaan. Uiteindelijk waren zij wel de kopers, maar tegen een (aardig) hoger bedrag dan hun eerste bod.

Wat je natuurlijk kunt doen, als je goed contact hebt gelegd, is aangeven dat je interesse hebt en het graag wilt kopen. Je kunt dan zeggen dan je natuurlijk snapt dat het wel een goed bod moet zijn en je kunt dan een goed bod doen. Happen ze niet en gaan ze de markt op, dan kun je aangeven dat je graag van ze hoort wat hun hoogste bod is dat ze krijgen, zodat jij kunt kijken of je hoger kunt en wilt gaan. Je kunt bijv aangeven dat je, afhankelijk van je mogelijkheden, dan 2500 euro meer wilt bieden en onder dezelfde voorwaarden. Dan zouden gunfactor icm een wat hoger bod en goede voorwaarden, je kunnen helpen. Maar dat hangt er maar net vanaf hoe je het aanpakt en hoe het contact is.
Dat laatste volg ik niet helemaal. Stel je geeft bij de verkoper aan dat indien het mogelijk is je 2500 euro meer wilt bieden onder dezelfde voorwaarden. Hoe werkt dit dan in de praktijk, want als jij je bod via move.nl plaatst dan is dat bod toch definitief?

Ik ben vandaag bij een huis wezen kijken wat wij erg graag willen kopen, maarja, er zijn 15 bezichtigingen dus ik verwacht dat er wel aardig geboden gaat worden.

BlaBlaBla

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:59
Mocht iemand nog een eenvoudige manier zoeken om floorplanner (.fml) bestanden te downloaden van een Funda-advertentie Naar aanleiding van een recent topic hier op Tweakers heb ik er een Chromium-extensie voor gemaakt: Chrome Store.

Misschien heeft iemand hier er nog wat aan voor een (toekomstige) aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 00:03
Strider schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:05:
[...]

... Hoe werkt dit dan in de praktijk, want als jij je bod via move.nl plaatst dan is dat bod toch definitief? ...
Hier ben ik ook wel erg benieuwd naar, vandaag voor het eerst een move account gekregen bij het afspraak maken van een bezichtiging (voorgaande was vooral via de mail bieden)

Ik zit eraan te denken om op voorhand de vraagprijs te bieden en na de bezichtiging eventueel te verhogen.
Weet al 3 weken dat dit huis op de markt komt en heb een goed onderzoek kunnen doen, huis wordt ook aangeboden met een bouwtechnische keuring. Het is een jaren 70 kluswoning op onze nr 1 locatie en staat sinds vandaag te koop.

Vergelijkbare huizen worden verkocht met +/- 5% overbieden. Hoor graag of het slim is om interesse te wekken door de vraagprijs te bieden of beter kan wachten op de bezichtiging volgende week en in één keer het eindbod neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Just-Be schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:30:
[...]

Hier ben ik ook wel erg benieuwd naar, vandaag voor het eerst een move account gekregen bij het afspraak maken van een bezichtiging (voorgaande was vooral via de mail bieden)

Ik zit eraan te denken om op voorhand de vraagprijs te bieden en na de bezichtiging eventueel te verhogen.
Weet al 3 weken dat dit huis op de markt komt en heb een goed onderzoek kunnen doen, huis wordt ook aangeboden met een bouwtechnische keuring. Het is een jaren 70 kluswoning op onze nr 1 locatie en staat sinds vandaag te koop.

Vergelijkbare huizen worden verkocht met +/- 5% overbieden. Hoor graag of het slim is om interesse te wekken door de vraagprijs te bieden of beter kan wachten op de bezichtiging volgende week en in één keer het eindbod neer te leggen.
Wat zou dat voor nut hebben dan? Move is simpelweg een tool die biedingen verzameld. En meestal.is het zo dat als je een bod indient je later toegang krijgt tot het logboek waarin je alle (geanonimiseerde) biedingen terug kunt vinden. Meestal aan het eind van de periode om te bieden zet de makelaar ze allemaal.op.een rijtje voor de verkoper en kijken ze op welk bod ze in willen gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Just-Be schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:30:
[...]

Ik zie niet in wat de meerwaarde is van eerst de vraagprijs bieden en dan verhogen? wat bedoel je met interesse wekken? Wat is daar het doel van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
[...]

Dat laatste volg ik niet helemaal. Stel je geeft bij de verkoper aan dat indien het mogelijk is je 2500 euro meer wilt bieden onder dezelfde voorwaarden. Hoe werkt dit dan in de praktijk, want als jij je bod via move.nl plaatst dan is dat bod toch definitief?

Ik ben vandaag bij een huis wezen kijken wat wij erg graag willen kopen, maarja, er zijn 15 bezichtigingen dus ik verwacht dat er wel aardig geboden gaat worden.
Move is een portaal voor communicatie. Je kunt er dingen delen maar ook ophalen. Voor een biedingsronde is het niet meer dan een soort chatbox/emailaccount waarop elk bod als 1 los bericht bij de verkopend makelaar binnenkomt. Heb het een keer gevraagd hoe het werkt als ik een bod nog aan wilde passen, het antwoord: "ja stuur gewoon een nieuw bod in via het portal. We kunnen zien hoe laat elk bod binnen is en in dit soort gevallen beschouwen we het nieuwste/laatst binnengekomen bod als wat iemand bedoelde." Het is dus niet hetzelfde als een veilingsite/ebay ofzo in dit op zicht.

Na het sluiten van de termijn (als die er al is, hoeft niet natuurlijk) heb je gewoon een lijstje met 5 of 10 berichtjes waarin staat "A: 415.000 euro, geen voorbehoud, etc ; B: 405.000 euro, klein voorbehoud etc". De verkopend makelaar gaat meestal met de volledige lijst naar de verkopers en dan kijken ze eens rustig of er wat bij zit waar ze mee in zee willen gaan.

Er is weinig bindends aan, je kunt sowieso voordat het koopcontract getekend is er altijd van af zien en zelfs na tekenen nog 3 dagen. Wel lullig/niet cool om zomaar af te zeggen dus de meeste mensen nemen een bod via een platform wel serieus. Dat is het ook wel maar er zijn geen echte consequenties als je je terugtrekt, behalve dat die verkopend makelaar je bloed daarna wel kan drinken :+

Oh ja, over 15 bezichtigingen: dat zegt niet zo veel. Ik heb een paar huizen gezien recent waar ook 15-20 bezichtigingen waren en meestal 5 - 10 biedingen binnenkwamen. de "conversie" is dus lastig te zeggen maar zal ergens tussen de 40-60% liggen afhankelijk van de prijsklasse etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:10
Ook na de deadline van Move, zal een telefonisch bod of mailtje naar de verkopende makelaar gewoon nog meegenomen worden hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wanneer kan je de biedingen van alle bieders zien op move? Na de overdracht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Wolly schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:34:
Wanneer kan je de biedingen van alle bieders zien op move? Na de overdracht?
In theorie wanneer de verkopend makelaar t aan zet. In de praktijk logischerwijs idd na de overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just-Be
de Peer schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:56:
[...]

Ik zie niet in wat de meerwaarde is van eerst de vraagprijs bieden en dan verhogen? wat bedoel je met interesse wekken? Wat is daar het doel van?
Ik bedoel daar meer mee, te laten merken dat er serieuze interesse is vanuit onze kant, weet alleen niet of dat überhaupt nut heeft of juist averechts werkt :?

Ik heb de verkopend makelaar afgelopen weken al een aantal keer gesproken met de vraag of er al bezichtigd kon worden, kwam er via het energielabel en een bel rondje langs de lokale makelaars achter dat deze in de verkoop kwam. Ander huis in de straat is laatst ook verkocht, daar de bieding gemist op 5k |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Just-Be schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:41:
[...]

Ik bedoel daar meer mee, te laten merken dat er serieuze interesse is vanuit onze kant, weet alleen niet of dat überhaupt nut heeft of juist averechts werkt :?

Ik heb de verkopend makelaar afgelopen weken al een aantal keer gesproken met de vraag of er al bezichtigd kon worden, kwam er via het energielabel en een bel rondje langs de lokale makelaars achter dat deze in de verkoop kwam. Ander huis in de straat is laatst ook verkocht, daar de bieding gemist op 5k |:(
ik zou niet weten wat het nut daarvan is. Het gaat om het bod uiteindelijk, niet of je wel/niet enthousiast bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Bobermo schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:21:
Ook na de deadline van Move, zal een telefonisch bod of mailtje naar de verkopende makelaar gewoon nog meegenomen worden hoor..
Na de deadline werd ik gebeld door de makelaar. Ik heb het hoogste bod geaccepteerd en de jonge koper dolgelukkig gemaakt.
En dan komt er een paar uur later een mail ... Dan kamp ik met enorme gewetensbezwaren. Hopelijk is het bod niet veel hoger dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Just-Be schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:41:
[...]

Dan is toch al voldoende duidelijk dat je enthousiast bent. Ik zou het maar een rare slag in de lucht vinden. Liever iemand die in 1 keer weet wat ie wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:26

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

de Peer schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:56:
[...]

Inderdaad.. en daarnaast wordt er in veel regio’s al direct gewerkt met een definitief eindbod.

Je krijgt dan gewoon een bericht met ‘in overleg met de eigenaar is besloten om gebruik te maken van een definitief eindbod om iedere koper een eerlijke kans te bieden’… de meeste mensen kijken gewoon naar het hoogste bod in deze markt. Interessepeiling kon in 2009 heel leuk uitpakken..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-06 15:47
Fr33z schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:38:
[...]

In theorie wanneer de verkopend makelaar t aan zet. In de praktijk logischerwijs idd na de overdracht.
Nee, het biedlogboek wordt inzichtelijk gemaakt na het definitief worden van de koop. Meestal is dat na het verlopen van de 3 dagen bedenktijd. Misschien dat het langer duurt als er een financieel voorbehoud opgenomen is, dat zou kunnen. Maar ik heb net vorige week een koopcontract getekend en bij alledrie de huizen waarop we hebben geboden kan ik nu de biedingen zien.

Erg interessant trouwens. Op een courante, opgeknapte jaren 30 woning dicht buiten Utrecht was anderhalve ton overboden, al was de vraagprijs ook wel laag. Wat me vooral opviel was dat het winnende bod niet het hoogste was; er was een bod dat nog 26k hoger lag maar die was niet geaccepteerd. De verkopers wilden wel snel verkopen, wie weet paste de gewenste overdrachtsdatum niet goed, of toch iets rond het technische voorbehoud.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
En is de makelaar verplicht om het biedlogboek open te zetten? Of is dit een afspraak die hij met verkoper maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just-Be
Michael Knight schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:14:
[...]

Inderdaad.. en daarnaast wordt er in veel regio’s al direct gewerkt met een definitief eindbod.

Je krijgt dan gewoon een bericht met ‘in overleg met de eigenaar is besloten om gebruik te maken van een definitief eindbod om iedere koper een eerlijke kans te bieden’… de meeste mensen kijken gewoon naar het hoogste bod in deze markt. Interessepeiling kon in 2009 heel leuk uitpakken..
Bedankt voor de reacties, wij gaan de bezichtiging afwachten.
Toevalligerwijs ons huis in 2009 gekocht ;) Ik kan nog maar moeilijk wennen aan de huidige markt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Chaki schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:07:
[...]

Na de deadline werd ik gebeld door de makelaar. Ik heb het hoogste bod geaccepteerd en de jonge koper dolgelukkig gemaakt.
En dan komt er een paar uur later een mail ... Dan kamp ik met enorme gewetensbezwaren. Hopelijk is het bod niet veel hoger dan
Jij krijgt als verkoper natuurlijk ook alle notities te zien. Stel je hebt een bod wat lager is dan het hoogste bod, maar in de notitie staat dat de bieder een hoger bod kan uitbrengen indien dit gaat leiden tot de aankoop. Zou dit ook werken?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
GreatDictator schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:22:
[...]

Erg interessant trouwens. Op een courante, opgeknapte jaren 30 woning dicht buiten Utrecht was anderhalve ton overboden, al was de vraagprijs ook wel laag. Wat me vooral opviel was dat het winnende bod niet het hoogste was; er was een bod dat nog 26k hoger lag maar die was niet geaccepteerd. De verkopers wilden wel snel verkopen, wie weet paste de gewenste overdrachtsdatum niet goed, of toch iets rond het technische voorbehoud.
Twee laatste woningen gekocht: niet het hoogste bod, wel de beste voorwaarden. Volgende week een bezichtiging. Als ik een bod uitbreng, zal dat lager zijn dan wanneer ik die voorwaarden niet zou hebben. "Courant" klinkt niet uniek en als ik geen haast heb, komt er nog wel een volgende

Andersom verkoop ik mijn woning ook niet automatisch aan de hoogste bieder. Voorwaarden, met name financiële zekerheid, maar ook nog een gunfactor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Strider schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:37:
[...]

Jij krijgt als verkoper natuurlijk ook alle notities te zien. Stel je hebt een bod wat lager is dan het hoogste bod, maar in de notitie staat dat de bieder een hoger bod kan uitbrengen indien dit gaat leiden tot de aankoop. Zou dit ook werken?
Nee, je moet een eindbod doen voor de deadline
@Strider
In feite zeg je dan: ik vind het huis veel meer waard, maar ik probeer hiermee weg te komen 🤣

[ Voor 11% gewijzigd door Chaki op 16-05-2025 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:13
[...]

Waarom zou je meebieden via Move in het normale proces? Je kunt toch vooraf tegen de verkopers zeggen: ga de markt op, kijk wat er voor biedingen binnenkomen. Maar voor je een bod accepteert, leg het even aan mij voor. Dikke kans dat ik er nog x euro bovenop doe. Tenzij ik het niet meer kan betalen, maar dan zeg ik dat ook gelijk en kun je met het hoogste bod (of een andere koper, als de voorwaarden beter zijn) door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
[...]

Nee, het biedlogboek wordt inzichtelijk gemaakt na het definitief worden van de koop. Meestal is dat na het verlopen van de 3 dagen bedenktijd. Misschien dat het langer duurt als er een financieel voorbehoud opgenomen is, dat zou kunnen. Maar ik heb net vorige week een koopcontract getekend en bij alledrie de huizen waarop we hebben geboden kan ik nu de biedingen zien.
* kan inzichtelijke gemaakt worden na defintief worden van de koop. Hoeft niet zo te zijn. Er is natuurlijk een kans dat de transactie toch niet doorgaat en dan is t wat lullig om alle biedingen op straat te hebben lgigen. Niet het eind van de wereld maar toch. Het zal in elk geval pas bekend gemaakt worden als de koop zo goed als rond is, dus na aflopen voorwaarden.

Wel interessant dat jij dus nu al die andere huizen kunt zien, zullen dan dus allemaal zonder voorbehoud van financiering gedaan zijn en dus op papier echt verkocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:23
Wat me vooral opviel was dat het winnende bod niet het hoogste was; er was een bod dat nog 26k hoger lag maar die was niet geaccepteerd. De verkopers wilden wel snel verkopen, wie weet paste de gewenste overdrachtsdatum niet goed, of toch iets rond het technische voorbehoud.
Je wil niet weten hoe mensen soms een bod in elkaar steken. Hele verhalen over cash, hypotheek, ex, huidige woning en wat niet meer.

Dan heb je dus misschien wel een bod maar dat hoogst onzeker is.
Strider schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:37:
[...]

Onwaarschijnlijk. Een sluwe makelaar daagt je per ommegaande al uit voor een hoger bod. En als er dan toch later een hogere bieding is dan belt hij nogmaals. En niet voor een procentje meer.

De rest van makelaars en verkopers lacht je waarschijnlijk weg.

Als je zoiets wilt dan moet je een ervaren onderhandelaar het voor je laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
koksie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:01:
[...]

Waarom zou je meebieden via Move in het normale proces? Je kunt toch vooraf tegen de verkopers zeggen: ga de markt op, kijk wat er voor biedingen binnenkomen. Maar voor je een bod accepteert, leg het even aan mij voor. Dikke kans dat ik er nog x euro bovenop doe. Tenzij ik het niet meer kan betalen, maar dan zeg ik dat ook gelijk en kun je met het hoogste bod (of een andere koper, als de voorwaarden beter zijn) door.
Als verkoper zou ik geen contact willen met de kopers, ik huur immers niet voor niets een makelaar in. Dus hoe ga ik dat contact met de verkoper opnemen, via move.nl? Dat gaat dan alsnog via de makelaar.
Rukapul schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:41:
[...]

Je wil niet weten hoe mensen soms een bod in elkaar steken. Hele verhalen over cash, hypotheek, ex, huidige woning en wat niet meer.

Dan heb je dus misschien wel een bod maar dat hoogst onzeker is.

[...]

Onwaarschijnlijk. Een sluwe makelaar daagt je per ommegaande al uit voor een hoger bod. En als er dan toch later een hogere bieding is dan belt hij nogmaals. En niet voor een procentje meer.

De rest van makelaars en verkopers lacht je waarschijnlijk weg.

Als je zoiets wilt dan moet je een ervaren onderhandelaar het voor je laten doen.
Bij de bezichtiging vandaag merkte de makelaar al snel op dat hij de verkoper heeft geadviseerd om het huis hoger in de markt te plaatsen omdat het simpelweg meer waard is :+. Maar de verkoper wilde dat niet.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Strider schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:00:
[...]

Bij de bezichtiging vandaag merkte de makelaar al snel op dat hij de verkoper heeft geadviseerd om het huis hoger in de markt te plaatsen omdat het simpelweg meer waard is :+. Maar de verkoper wilde dat niet.
Ken jou niet. Ken de makelaar niet. Misschien klopt het en adviseert hij verkopers om woningen hoger in de markt te zetten dan andere makelaars zouden doen. Ik zou er in ieder geval geen conclusies aan verbinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:13
Strider schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:00:
[...]

Als verkoper zou ik geen contact willen met de kopers, ik huur immers niet voor niets een makelaar in. Dus hoe ga ik dat contact met de verkoper opnemen, via move.nl? Dat gaat dan alsnog via de makelaar.
Het ging toch om iemand wiens buren hun huis te koop zetten en dat hij/zij graag wilde kopen? Contact is dan juist makkelijk gelegd en de vraag was of proberen voor de markt uit te kopen zinvol was, of anders contract aanknopen om de gunfactor te krijgen.
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
koksie schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 00:43:
[...]

Het ging toch om iemand wiens buren hun huis te koop zetten en dat hij/zij graag wilde kopen? Contact is dan juist makkelijk gelegd en de vraag was of proberen voor de markt uit te kopen zinvol was, of anders contract aanknopen om de gunfactor te krijgen.
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen.
Het huis stond al te koop. Verkopers hebben die naar de makelaar verwezen. Hoogste bod, geen gunfactor. Volgens mij was dat @0re0

Dat ze willen verklappen wat het hoogste bod is om een kans te bieden erover heen te gaan, zou nog kunnen. Maar denk niet dat die erg close is met de buren, anders is het makkelijk in te schatten hoe ze zullen reageren. Ik ken mijn buren niet. Op deze verdieping weet ik wie waar woont. Bij 1 jong gezin zou de gunfactor een rol spelen, als het bod weinig verschilt. Ik zou ze ook wel tippen wat het hoogste bod is, maar anders ... Als ik je alleen ken van een praatje in de lift ...

Verder loopt alles door elkaar heen idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:45
Chaki schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:41:
[...]

Andersom verkoop ik mijn woning ook niet automatisch aan de hoogste bieder. Voorwaarden, met name financiële zekerheid, maar ook nog een gunfactor
Wat is de gunfactor bij jou? ben gisteren ook wezen kijken en de makelaar zei dat de verkopers ook niet echt gingen voor het hoogste bod maar ook voor de gunfactor

De vraag is hoe kunnen ze je het gunnen zie de verkopers niet :P

Of ze moeten een bepaald beeld hebben wie ze in het huis willen hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Wij hadden uiteindelijk het hoogste bod. Maar ons enthousiasme sprak de verkoopmakelaar erg aan. De verkopers wilden voor hun buren gewoon dat er mensen in kwamen die daar zouden passen kwamen. Dus sowieso ook geen investeerders etc.
daardoor hadden wij de gunfactor, dus zelfs als we iets lager hadden geboden hadden we alsnog een goede kans gehad om het te worden. Want dat was doorgegeven door de verkoopmakelaar aan de verkopers.

Als we echt fors minder hadden geboden waarschijnlijk niet uiteraard. Maar het is zeg maar net een plusje extra door je verhaal, enthousiasme of iets in die trant.

[ Voor 6% gewijzigd door ArthurMorgan op 17-05-2025 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:46

Crazy D

I think we should take a look.

Chaki schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:41:
[...]

Twee laatste woningen gekocht: niet het hoogste bod, wel de beste voorwaarden. Volgende week een bezichtiging. Als ik een bod uitbreng, zal dat lager zijn dan wanneer ik die voorwaarden niet zou hebben. "Courant" klinkt niet uniek en als ik geen haast heb, komt er nog wel een volgende

De vraag is dan, hoeveel is de gunfactor je waard. 5k? 10k?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
bie100 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:52:
[...]

Wat is de gunfactor bij jou? ben gisteren ook wezen kijken en de makelaar zei dat de verkopers ook niet echt gingen voor het hoogste bod maar ook voor de gunfactor

De vraag is hoe kunnen ze je het gunnen zie de verkopers niet :P

Of ze moeten een bepaald beeld hebben wie ze in het huis willen hebben
Makelaar gaf mij heel veel info. Als het bod niet of nauwelijks verschilt, kijk ik naar de persoon.

Voorbeeld 1
Makelaar vertelt dat ze de tuin helemaal geweldig vinden, een boom voor extra schaduw ideaal, enz. versus iemand die afmetingen een pre vindt, maar moet wel onderhoudsvrij zijn (steengril). Ik ben principieel tegen de verstening van de stad. Egels, vogels, bijen, alles dood. Ik denk ook aan de toekomst, de komende generaties

Voorbeeld 2
Een bod komt van een jong iemand die afkomstig is uit deze stad en er dolgraag terug wil keren. Familie woont hier, oma 500 meter verderop in het verpleeghuis, enz. Uitgebreide motivatiebrief. Andere is een arrogante yup uit Amsterdam, die om het even waar wil wonen als het maar goedkoop is en er een rechtstreekse intercity naar Amsterdam gaat.
Ik vind het positief als mensen zich verbonden voelen met de stad, een gemeenschap vormen. Mijn 010 buren wilde ik die 020 yup ook niet in de maag splitsen. Makelaar vond het ook een etterbak 🤣

En algemeen: als het financieel risico niet veel groter is, gaat het naar starters. Ik ben zelf moeder van 3 starters en vind het vreselijk hoe jonge mensen klem zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Crazy D schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:48:
[...]

Het verschil mag maar heel klein zijn. Met mijn extreem krap budget is 5k een kapitaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Chaki schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:19:
[...]

Makelaar gaf mij heel veel info. Als het bod niet of nauwelijks verschilt, kijk ik naar de persoon.
Je gaat dus op de mening af van de makelaar die een andere kijk op mensen kan hebben dan jij

En misschien zitter er wel kennissen of vrienden tussen dus geheel objectief is dat gunnen ook weer niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
bie100 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:56:
[...]

Je gaat dus op de mening af van de makelaar die een andere kijk op mensen kan hebben dan jij

En misschien zitter er wel kennissen of vrienden tussen dus geheel objectief is dat gunnen ook weer niet
Als ik je een advies mag geven: kies een verkoopmakelaar die je wél vertrouwt

[ Voor 42% gewijzigd door Chaki op 17-05-2025 19:48 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:02
Ben ik weer! Ons bod op ons gewenste huis is geaccepteerd!
We hadden niet eens het hoogste bod en meerdere biedingen zaten enorm in de buurt. Maar gunstige voorwaarden + gunfactor door het eerdere verhaal heeft ervoor gezorgd dat het huis aan ons gegund is.

We zijn er super blij mee. Nu alles snel rond krijgen..

[ Voor 4% gewijzigd door Fuujii op 18-05-2025 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-06 22:22
[...]

Ik schenk de 5k-10k liever aan directe familie dan aan iemand die toevallig de buurt kent of met me op de basisschool heeft gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:33
Fuujii schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:50:
We hadden niet eens het hoogste bod en meerdere biedingen zaten enorm in de buurt. Maar gunstige voorwaarden + gunfactor door het eerdere verhaal heeft ervoor gezorgd dat het huis aan ons gegund is.

Proficiat! Is dit huis 2 uit je eerdere post?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Fuujii schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:50:

Gefeliciteerd! Hebben jullie in ieder geval niet teveel geboden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Novari131 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:22:
[...]

Ik schenk de 5k-10k liever aan directe familie dan aan iemand die toevallig de buurt kent of met me op de basisschool heeft gezeten.
De vraag was: wat zou een gunfactor kunnen zijn als je geen direct contact hebt met de potentiële kopers? Als je me vraagt: wie zou je 5 of 10k schenken als je die in de schoot geworpen krijgt, is het antwoord: aan mijn kinderen. En toch ... als ik moet kiezen tussen een stel starters of een huisjesmelker ... Met de pet rondgaan bij de buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Stel je bent het winnende bod onder voorbehoud voor het verkrijgen van een financiering koopsom. Hoeveel tijd krijg je dan normaal gesproken om je huis verkocht te krijgen? Ik wil morgen een bod gaan uitbrengen, maar bijvoorbeeld de tuin van de woning die ik dan moet gaan verkopen is niet af. En ik denk niet dat ik het huis goed verkocht ga krijgen als het huis in een grote zandbak staat. Dus zijn er opties dat je die periode echt kunt uitrekken?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Strider schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:48:
Stel je bent het winnende bod onder voorbehoud voor het verkrijgen van een financiering koopsom. Hoeveel tijd krijg je dan normaal gesproken om je huis verkocht te krijgen? Ik wil morgen een bod gaan uitbrengen, maar bijvoorbeeld de tuin van de woning die ik dan moet gaan verkopen is niet af. En ik denk niet dat ik het huis goed verkocht ga krijgen als het huis in een grote zandbak staat. Dus zijn er opties dat je die periode echt kunt uitrekken?
Voorbehoud financiering eigen woning is wat anders dan financieringsvoorbehoud. Financieringsvoorbehoud is doorgaans ook een stuk korter, maar afhankelijk van wat je afspreekt. Verkoper zal korter willen (4 tot 6 weken), koper zal wat een wat realistischer tijdspad willen (6 tot 8+ weken). In die tijd ga je je eigen woning doorgaans in ieder geval niet verkocht krijgen, dus je zult iets met overbrugging moeten doen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:21
Dan zou je eerder naar een overbruggingskrediet moeten kijken. Dan heb je een termijn van 2 jaar om je woning te verkopen.

Kan je financiële adviseur je vast verder bij helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Maak je geen zorgen: als je een bod hebt gedaan onder voorbehoud dat je huidige woning verkocht is, maak je geen schijn van kans en is het direct "opgelost".
Anders kun je een jaar of langer de tijd nemen, maar dan betaal je een overbruggingskrediet met hoge rente.
Wat de tuin betreft, hoe groot schatten verkoopmakelaars het verschil met/zonder? Zelf denk ik dat het niet veel uitmaakt als de woning heel gewild is. Het is toch nog altijd m2 huis, m2 tuin en locatie-locatie-locatie.
Het kan zelfs in je voordeel werken. Een deel van de potentiële kopers: dan kan ik hem naar eigen voorkeur inrichten (ik). Ander deel: scheelt weer, kan ik direct alles betegelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

'voorbehoud verkoop eigen woning' heb ik in het verleden wel eens gedaan met succes maar in de huidige markt gaat niemand daar mee akkoord.

Jij hebt gewoon een overbruggingshypotheek nodig waarmee je de overwaarde uit je huidige woning kunt gebruiken om je nieuwe woning te financieren. Helaas kun je meestal maar circa 90% van die overwaarde hiervoor gebruiken dus als dat krap wordt voor je, kan dit een beperkende factor zijn. en mogelijk valt de taxatie (nodig voor die overbruggingshypotheek) ook lager uit op basis van de huidige tuin-situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 19-05-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Chaki schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:25:
[...]

Maak je geen zorgen: als je een bod hebt gedaan onder voorbehoud dat je huidige woning verkocht is, maak je geen schijn van kans en is het direct "opgelost".
Anders kun je een jaar of langer de tijd nemen, maar dan betaal je een overbruggingskrediet met hoge rente.
Wat de tuin betreft, hoe groot schatten verkoopmakelaars het verschil met/zonder? Zelf denk ik dat het niet veel uitmaakt als de woning heel gewild is. Het is toch nog altijd m2 huis, m2 tuin en locatie-locatie-locatie.
Het kan zelfs in je voordeel werken. Een deel van de potentiële kopers: dan kan ik hem naar eigen voorkeur inrichten (ik). Ander deel: scheelt weer, kan ik direct alles betegelen
Ik heb 3 opties op move.nl:
1) Geen voorbehoud van toepassing voor het verkrijgen van een financiering
2) Voorbehoud voor het verkrijgen van een financiering koopsom
3) Voorbehoud voor het verkrijgen van een financiering voor een bedrag van.

Er is geen optie: onder voorbehoud verkoop huidige woning. Of is dat een voorwaarde die je pas kunt gaan opnemen als je het winnende bod bent? Of vul je die in onder: aanvullende informatie..

Ik ben ook nog een beetje aan het rekenen wat ik zou kunnen opnemen bij 3). Ik wil mijn bod zo aantrekkelijk mogelijk maken. Ik kan helaas niet voor 1) gaan.

Vraagprijs = 800k.
Waarde huidige woning: 650k - 700k.
Kosten koper: +/- 20k
Resterende Hypotheek: Iets van 400k.

Uitgaande van de vraagprijs, zou ik (vraagprijs - resterende hypotheek) 400k moeten gaan financieren. Ga ik dan 400k invullen, of: 800k - 650k (schatting verkoop huidige woning) = 150k ? Want ik heb hierboven geen rekening gehouden met de overwaarde.

Of ga ik hier de vraagprijs - eigen middelen invullen (800k-150k = 650k)? Want mijn hypotheekverstrekker moet natuurlijk ook akkoord gaan met het meenemen van mijn hypotheek.

Ik weet dat een financieel adviseur mij hierbij moet helpen, ik ga die nog wel proberen te benaderen.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

de Peer schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:37:
[...]

'voorbehoud verkoop eigen woning' heb ik in het verleden wel eens gedaan met succes maar in de huidige markt gaat niemand daar mee akkoord.
* vorige maand net een overdracht gezien waarbij voorbehoud verkoop eigen woning was gebruikt door de kopers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:37:
[...]

Jij hebt gewoon een overbruggingshypotheek nodig waarmee je de overwaarde uit je huidige woning kunt gebruiken om je nieuwe woning te financieren. Helaas kun je meestal maar circa 90% van die overwaarde hiervoor gebruiken dus als dat krap wordt voor je, kan dit een beperkende factor zijn. en mogelijk valt de taxatie (nodig voor die overbruggingshypotheek) ook lager uit op basis van de huidige tuin-situatie.
In mijn geval 90% inderdaad.
Bank wil ook saldo van je spaarrekening zien: bewijs dat je dubbele lasten kunt betalen
Dubbele lasten:
- 1 jaar lang 1.500 dokken voor je huidige hypotheek = 18k
- direct verkopen en waardevermindering van 10k ben je bottom line beter af
18k waardevermindering door zandbak???? 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
Get!em schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:47:
[...]

* vorige maand net een overdracht gezien waarbij voorbehoud verkoop eigen woning was gebruikt door de kopers ;)
Ligt er ook aan hoe snel ze het willen verkopen.Ben laatst naar een huis wezen kijken en de overdracht zou dan pas in november zijn

Tijd genoeg om dan je eigen huis te verkopen( denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bie100 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:53:
[...]

Tijd genoeg om dan je eigen huis te verkopen( denk ik)
In dit geval lagen beide huizen in een goedkopere regio, waarbij beide huizen aan de duurdere kant waren voor de regio. Het aantal potentiële kopers van beide huizen was laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Get!em schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:56:
[...]

In dit geval lagen beide huizen in een goedkopere regio, waarbij beide huizen aan de duurdere kant waren voor de regio. Het aantal potentiële kopers van beide huizen was laag.
Ja ieder geval is anders waar ik was wezen kijken zaten ze te wachten op de oplevering van hun nieuwe woning

Maar dan nog kan nog zo veel gebeuren in die maanden al willen ze wel een bankgarantie/waarborgsom van 10%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Strider schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:44:
[...]

...
Er is geen optie: onder voorbehoud verkoop huidige woning. Of is dat een voorwaarde die je pas kunt gaan opnemen als je het winnende bod bent? Of vul je die in onder: aanvullende informatie..
Als je voorbehoud verkoop eigen woning zou kiezen, gaat het bijna 100% zeker naar een ander. Verkoper wil dat risico niet lopen.
Ik ben ook nog een beetje aan het rekenen wat ik zou kunnen opnemen bij 3). Ik wil mijn bod zo aantrekkelijk mogelijk maken. Ik kan helaas niet voor 1) gaan.

Vraagprijs = 800k.

Uitgaande van de vraagprijs, zou ik (vraagprijs - resterende hypotheek) 400k moeten gaan financieren. Ga ik dan 400k invullen, of: 800k - 650k (schatting verkoop huidige woning) = 150k ? Want ik heb hierboven geen rekening gehouden met de overwaarde.

Of ga ik hier de vraagprijs - eigen middelen invullen (800k-150k = 650k)? Want mijn hypotheekverstrekker moet natuurlijk ook akkoord gaan met het meenemen van mijn hypotheek.

Ik weet dat een financieel adviseur mij hierbij moet helpen, ik ga die nog wel proberen te benaderen.
Vandaag nog je financieel adviseur bellen! Heb je die niet? Kun je het misschien ook schudden, want vaak heb je een hypotheekverklaring nodig waar in staat hoeveel je kunt lenen.

De mijne rekent zo (omgerekend naar jouw situatie)
- geschatte minimale verkoopwaarde huidige woning (schatting door verkoopmakelaars, niet door jou). Stel: 600k. 90% daarvan = 540k
- voorbehoud: koopsom plus kk, minus 540k, minus eigen middelen.
Als je eigen middelen gebruikt voor kk is het dus: 800k minus 540k = voorbehoud van 260k.
Maar pas op dat je niet teveel eigen middelen inzet. Zoals ik al zei: er moeten genoeg eigen middelen overblijven om dat je voor overbruggingshypotheek moet kunnen aantonen dat je dubbele lasten kunt dragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 17:03
[...]

Vraagprijs = 800k.

Had je dat niet eerder moeten doen, weten wat je kan lenen etc.
Vergeet ook niet wanneer je overbrugging nodig hebt, je ook nog een aardig zakcentje op de spaarrekening moet hebben staan (namelijk 1 jaar dubbele lasten, gaat al snel naar 20-30K).
Dit soort info is wel belangrijk om te weten voordat je zomaar een bod gaat plaatsen :o

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Er is geen optie: onder voorbehoud verkoop huidige woning.
dan zou ik optie 2 kiezen en in het 'overig commentaar' veld de rest van je voorwaardes zetten.

Maar zoals gezegd, je zult van goede huize moeten komen om een verkoper daar mee akkoord te laten gaan. bijvoorbeeld een veel hogere prijs bieden dan je concurrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-06 14:52

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

[...]

Denk inderdaad dat het niet meer dan 10K waard is, tenzij je echt heel betrokken bent bij de buurt waar je daarna nooit meer komt.

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Vraagprijs = 800k.

Dit is hier laatst ook al besproken. je vult het bedrag in waarvoor jij financiering gaat regelen bij de bank. Dus het bedrag aan hypotheek dat je straks denkt te hebben. niet alleen het extra gedeelte hypotheek dat je nodig hebt. het gaat om het totaalplaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shifty47
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-06 20:03
Chaki schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:25:
[...]

Vorig jaar hebben wij een huis gekocht met voorbehoud verkoop eigen woning.. Ik ben het met je eens dat de kans dat ze het accepteren niet zo groot is maar het kan wel.

Wij hadden toen overigens 3 of 4 maanden de tijd om de verkoop rond te krijgen. Spannende tijd alles bij elkaar maar het is allemaal gelukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Shifty47 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:46:
[...]

Vorig jaar hebben wij een huis gekocht met voorbehoud verkoop eigen woning.. Ik ben het met je eens dat de kans dat ze het accepteren niet zo groot is maar het kan wel.

Wij hadden toen overigens 3 of 4 maanden de tijd om de verkoop rond te krijgen. Spannende tijd alles bij elkaar maar het is allemaal gelukt :)
uiteraard kan het, maar het zal de laatste keuze zijn van de verkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Chaki schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:09:
[...]

Als je voorbehoud verkoop eigen woning zou kiezen, gaat het bijna 100% zeker naar een ander. Verkoper wil dat risico niet lopen.

[...]

Vandaag nog je financieel adviseur bellen! Heb je die niet? Kun je het misschien ook schudden, want vaak heb je een hypotheekverklaring nodig waar in staat hoeveel je kunt lenen.

De mijne rekent zo (omgerekend naar jouw situatie)
- geschatte minimale verkoopwaarde huidige woning (schatting door verkoopmakelaars, niet door jou). Stel: 600k. 90% daarvan = 540k
- voorbehoud: koopsom plus kk, minus 540k, minus eigen middelen.
Als je eigen middelen gebruikt voor kk is het dus: 800k minus 540k = voorbehoud van 260k.
Maar pas op dat je niet teveel eigen middelen inzet. Zoals ik al zei: er moeten genoeg eigen middelen overblijven om dat je voor overbruggingshypotheek moet kunnen aantonen dat je dubbele lasten kunt dragen.
de Peer schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:31:
[...]

Dit is hier laatst ook al besproken. je vult het bedrag in waarvoor jij financiering gaat regelen bij de bank. Dus het bedrag aan hypotheek dat je straks denkt te hebben. niet alleen het extra gedeelte hypotheek dat je nodig hebt. het gaat om het totaalplaatje.
Bedankt voor jullie reacties, ik vraag me nu wel af welk bedrag ik daar moet plaatsen.

Chaki geeft het bedrag aan wat ik extra moet lenen. Want in die 540k zit de overwaarde + rest hypotheek.
de Peer, ik lees uit jouw reactie dat dit de totale financiering is. Dus het totale bedrag ex. eigen middelen.

Ik heb nog een rest hypotheek, ik neem aan dat ik dan een gedeelte bij moet gaan lenen en voor dat gedeelte moet ik een hypotheek krijgen of bestaande hypotheek verhogen. Het bedrag wat ik extra kan lenen wordt beïnvloed door mijn huidige hypotheek. Dus ik moet dat bedrag dan invullen toch? 260k dus? :)

Ik ga de adviseur van mijn huidige hypotheek proberen te benaderen, wellicht kan hij nog iets opstellen voor morgen. *Ik heb morgen een afspraak voor een hypotheekverklaring :)

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Strider schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:04:

[...]

Ik heb nog een rest hypotheek, ik neem aan dat ik dan een gedeelte bij moet gaan lenen en voor dat gedeelte moet ik een hypotheek krijgen of bestaande hypotheek verhogen. Het bedrag wat ik extra kan lenen wordt beïnvloed door mijn huidige hypotheek. Dus ik moet dat bedrag dan invullen toch? 260k dus? :)
...
Ik zit in dezelfde situatie: huidige hypotheek is 2/3 van voorbehoud. Heb alleen 1/3 extra hypotheek nodig. Adviseur zegt: voorbehoud totale bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:10
Chaki schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:21:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie: huidige hypotheek is 2/3 van voorbehoud. Heb alleen 1/3 extra hypotheek nodig. Adviseur zegt: voorbehoud totale bedrag.
Dat is inderdaad de juiste manier. Je vraagt immers een nieuwe hypotheek aan voor het volledige te financieren bedrag. Als die afgewezen wordt zal in de afwijzing ook het aangevraagde bedrag staan. Dat is dan geen bruikbaar document om een voorbehoud in te roepen wat is gezet op 1/3 van dat bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Lieftalig schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:31:
[...]

Denk inderdaad dat het niet meer dan 10K waard is, tenzij je echt heel betrokken bent bij de buurt waar je daarna nooit meer komt.
Wat zegt nu zo'n bedrag?
Als je als oudere een huis van 1,5 miljoen verkoopt, kleiner gaat wonen en je buren die al 40 jaar naast je wonen je meest dierbare naasten zijn (niet ik), is 10k een peulschil. Dan ben je toch de allergrootste aso die er bestaat als je het verkoopt aan een huisjesmelker.

[ Voor 22% gewijzigd door Chaki op 19-05-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:46

Crazy D

I think we should take a look.

Chaki schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:46:
[...]

Wat zegt nu zo'n bedrag?
Als je als oudere een huis van 1,5 miljoen verkoopt, kleiner gaat wonen en je buren die al 40 jaar naast je wonen je meest dierbare naasten zijn (niet ik), is 10k een peulschil. Dan ben je toch de allergrootste aso die er bestaat als je het verkoopt aan een huisjesmelker.
En vervolgens horen de buren wat er voor jouw huis betaald is denken, hey, iets kleiner wonen en we hebben nog geld over voor lekker veel vakanties en zetten het ook te koop en verkopen wel aan die huisjesmelker. Ga jij dan met je goede gedrag 8)7 (maar goed, op 1,5 miljoen is 5 of 10k natuurlijk wel een andere waarde dan wanneer je huis voor 325 op Funda staat).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Strider schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:04:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie reacties, ik vraag me nu wel af welk bedrag ik daar moet plaatsen.

Chaki geeft het bedrag aan wat ik extra moet lenen. Want in die 540k zit de overwaarde + rest hypotheek.
de Peer, ik lees uit jouw reactie dat dit de totale financiering is. Dus het totale bedrag ex. eigen middelen.

Ik ga de adviseur van mijn huidige hypotheek proberen te benaderen, wellicht kan hij nog iets opstellen voor morgen. *Ik heb morgen een afspraak voor een hypotheekverklaring :)
Je mag er ook 100 invullen of 700.000. Je lijkt nog niet helemaal zeker te zijn wat die voorwaarse nou echt zeg. De antwoorden van de Peer of Chaki kunnen beide maar zijn vooral een verschil in stijl en risico-bereidheid. Het is in principe simpel: je wilt een voorbehoud opschrijven dat hoog genoeg is zodat het jou kan beschermen indien het niet lukt een hypotheek te krijgen. En ALS die situatie.zich voordoet dan moet je dat laten zien obv een afwzijzing van een hypotheekverstrekker.

De verkoper wil natuurlijk liefst een lager voorbehoud of zelfs geen voorbehoud.

Als je echt 'maar' 250k opneemt als voorbehoud is ie praktiach waardeloos want iedereen met een vaste baan kan dat zowat lenen (zeker als je naar huizen van 800k kijkt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 11:43

Saven

Administrator

Misschien een eyeopener voor mensen die een huis kopen met het oog te verbouwen. Ook die prijzen zijn geëxplodeerd de afgelopen jaren. Recent wat aangekocht en nu bezig met plannen voor verbouwing. Wat herindelen (alleen beneden), verduurzamen (WP + vloerverwarming alle etages), minimale uitbouw, nieuwe keuken en badkamer... Zijn we een half miljoen verder :X Voor dat geld koop je ook een prima nieuwbouwhuis met alles erop en eraan.

Geven die Tv-programma's toch een behoorlijk vertekend beeld als je ziet wat ze daar voor 50K kunnen doen :+ |:(

Nu maar overwegen of ik 't huis überhaupt aanhou; ga niet voor 5+ ton verbouwen 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Saven op 19-05-2025 15:09 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:11
Saven schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:06:
Misschien een eyeopener voor mensen die een huis kopen met het oog te verbouwen. Ook die prijzen zijn geëxplodeerd de afgelopen jaren. Recent wat aangekocht en nu bezig met plannen voor verbouwing. Wat herindelen (alleen beneden), verduurzamen (WP + vloerverwarming alle etages), minimale uitbouw, nieuwe keuken en badkamer... Zijn we een half miljoen verder :X Voor dat geld koop je ook een prima nieuwbouwhuis met alles erop en eraan.

Geven die Tv-programma's toch een behoorlijk vertekend beeld als je ziet wat ze daar voor 50K kunnen doen :+ |:(

Nu maar overwegen of ik 't huis überhaupt aanhou; ga niet voor 5+ ton verbouwen 8)7
hopelijk snap je nu ook waarom iedereen zo duidelijk met zijn bedrijfsnaam in beeld komt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

El Capitan schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:13:
[...]

hopelijk snap je nu ook waarom iedereen zo duidelijk met zijn bedrijfsnaam in beeld komt ;)
Erger nog, bij een van de laatste afleveringen van KZK zat er een prima keuken en badkamer in, maar die MOEST er toch even uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Fr33z schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:13:
[...]

Je mag er ook 100 invullen of 700.000. Je lijkt nog niet helemaal zeker te zijn wat die voorwaarse nou echt zeg. De antwoorden van de Peer of Chaki kunnen beide maar zijn vooral een verschil in stijl en risico-bereidheid. Het is in principe simpel: je wilt een voorbehoud opschrijven dat hoog genoeg is zodat het jou kan beschermen indien het niet lukt een hypotheek te krijgen. En ALS die situatie.zich voordoet dan moet je dat laten zien obv een afwzijzing van een hypotheekverstrekker.

De verkoper wil natuurlijk liefst een lager voorbehoud of zelfs geen voorbehoud.

Als je echt 'maar' 250k opneemt als voorbehoud is ie praktiach waardeloos want iedereen met een vaste baan kan dat zowat lenen (zeker als je naar huizen van 800k kijkt).
Kun je deze situatie zelf niet beïnvloeden? Stel je neemt 250k op en je komt in een situatie terecht waarin je echt van de koop wilt afzien. Indien je bij de hypotheekverstrekker aangeeft dat je al een hypotheek hebt lopen, en je eigen middelen echt minimaal zijn kan hij daarop een afwijzing geven? Maar die 250k ziet er dan voor de verkoper wel beter uit dan bijv. 650k. Of mis ik hier iets.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Saven schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:06:
Ja, als je alles laat doen door de eerste/beste aannemer, dan ben je meteen hoge bedragen kwijt. En meerwerk loopt eerder in de 10k per klusje extra.
Ik mag hopen dat je dat niet als leidraad had genomen....
Zie hier, waarom kant en klare huizen / nieuwbouw zo populair zijn geworden onder de mensen die niet kunnen/willen klussen. Helaas zijn de klushuizen niet perse goedkoper geworden door de krapte.

Ik had er rekening mee gehouden dat alles vrij duur zou zijn, maar heb me zelf er trouwens alsnog ook in vergist na aankoop vorig jaar. Sommige dingen zijn gewoon 2x duurder dan je origineel inschat, en er komt altijd nog wat extra's achterweg.

Gisteren nog een grondwater/bronpomp aangelegd. Tweedehands gekocht. Maar leidingwerk tussen bronpijp naar buitenkraan was duurder dan de pomp zelf (ging om 2 meter leidingwerk met wat verloopjes en bochtjes). Verloopjes kon ik alleen bij Wildkamp krijgen, want Gamma/Hornbach verkoopt niet de bijzondere maten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:04:
[...]

En vervolgens horen de buren wat er voor jouw huis betaald is denken, hey, iets kleiner wonen en we hebben nog geld over voor lekker veel vakanties en zetten het ook te koop en verkopen wel aan die huisjesmelker. Ga jij dan met je goede gedrag 8)7 (maar goed, op 1,5 miljoen is 5 of 10k natuurlijk wel een andere waarde dan wanneer je huis voor 325 op Funda staat).
Ja, echt hé! Je houdt het niet voor mogelijk, maar ze bestaan! Zo'n mal oud vrouwtje dat denkt dat 1 bloementuin in een stad met 600.000 inwoners de verstening van de stad tegengaat 🤣
Ieder weldenkend mens zou de boel asfalteren, want dat doen de buren ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-06 16:14
Dillemma.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:21:
[...]

Zie hier, waarom kant en klare huizen / nieuwbouw zo populair zijn geworden onder de mensen die niet kunnen/willen klussen. Helaas zijn de klushuizen niet perse goedkoper geworden door de krapte.
Bij nieuwbouw komen vaak ook nog allerlei kosten om de hoek. Naast alle opties (die eigenlijk geen opties zijn maar iedereen neemt), ook de keuken, vloer, verf/behang. En de locatie is vaak minder ten opzichte van klushuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
wimjongil schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:15:
[...]

Bij nieuwbouw komen vaak ook nog allerlei kosten om de hoek. Naast alle opties (die eigenlijk geen opties zijn maar iedereen neemt), ook de keuken, vloer, verf/behang. En de locatie is vaak minder ten opzichte van klushuizen.
En de eerste jaren vaak in een woestijn wonen zonder enige vorm van groen als het een wat groter project is..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
Strider schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:21:
[...]

Kun je deze situatie zelf niet beïnvloeden? Stel je neemt 250k op en je komt in een situatie terecht waarin je echt van de koop wilt afzien. Indien je bij de hypotheekverstrekker aangeeft dat je al een hypotheek hebt lopen, en je eigen middelen echt minimaal zijn kan hij daarop een afwijzing geven? Maar die 250k ziet er dan voor de verkoper wel beter uit dan bijv. 650k. Of mis ik hier iets.
? Ik begrijp het niet, sorry. Maar uit de vragen en reacties maak ik op dat de kans groot is dat je dingen mist/het gewoon niet helemaal overziet. Ga aub met een goede ervaren aankoopmakelaar dit soort trajecten in, die zijn er om te ondersteunen.

In theorie is het eenvoudig maar ik lees uit je posts elke keer weer iets waar het ingewikkelder van wordt. Ik zou voorzichtig doen en wat expertise inhuren.
Pagina: 1 ... 355 ... 358 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7