Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 321 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 21:31
faust2016 schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:35:
[...]

Weer wat nieuws: We hebben een koop contract getekend!
Na voorgaande verhaal, zijn we nog twee keer langs geweest. 1x voor een tweede bezichtiging, samen met een lekdetectie expert. 1x voor een bouwkundige keuring.

De lekdetectie expert bevestigde dat het voegwerk in de zijgevel opnieuw gedaan moest worden. Ook kwam hij bij de schoorsteen een lek tegen (komt uit op dezelfde muur). Hier moet een stuk lood vervangen worden.
Ook bleek dat alle muren te vochtig zijn, en volgde het advies om ook de overige gevels opnieuw te voegen en impregneren.
Een flinke klus dus, met geschatte kosten van ~40K. Ook kwam er een lek bij de vaatwasser in de keuken naar boven, met grote bruine vlekken in de houten platen die onder het zeil liggen.
Hierop hebben we ons bod verlaagd van 375K naar 345K, om uiteindelijk het tegenbod van 350K te accepteren. Wel met de kanttekening dat we nog een bouwkundige keuring wilden doen voor het tekenen van het koopcontract. Dit probeerde de verkopende makelaar een kwartier lang uit mijn hoofd te praten, maar niet op toegegeven.

Afgelopen donderdag bouwkundige keuring.
Meevallers:
- Het voegwerk van de voor en achtergevel was er helemaal niet zo slecht aan toe als de zijgevel. Alleen reinigen en impregneren is voor de komende 10 jaar voldoende.
- Lek bij de vaatwasser leek te komen door verkeerde aansluiting

Tegenvallers:
- Op het dak stond een te diepe plas, dakranden en daktrim moeten vervangen worden, en er zijn een aantal open naden/kieren. Geschatte kosten: 3K
- Schilderwerk kozijnen moet gedaan worden. Verder zijn kozijnen in goede staat: 4K
- Er was al gemeld dat voegwerk in de badkamer opnieuw gedaan moest worden. Bij de keuring bleek echter dat de deur niet dicht kon wegens een omhooggekomen tegel. Duid op vochtproblemen, en risico dat de houten onderconstructie ook aangetast is. Kosten: 2.5K, mogelijk een stuk meer.

Al met al kwamen we met het bouwkundige rapport uit op zo'n 35K aan directe en op termijn kosten.
In overleg met hypotheekadviseur zouden we al deze kosten direct in bouwdepot op kunnen laten nemen, met 5K extra voor de badkamer, om op een aankoopprijs van 350K naar een hypotheek van 390K te komen, waarbij we dan dus 40K hebben voor renovatie en verbouwing.

Die 40K gaat er met werk aan alle buitengevels echter al voor een groot deel doorheen. In totaal begroten we nu rond de 55K voor het hele handeltje, waarbij we dan ieder 7,5K spaargeld inleggen. Uiteindelijk betalen we dan net over de 4 ton om 97 m2 in Zuilen in Utrecht te kopen. Zelfs als we nog voor een halve ton extra aan kosten zouden hebben, is het nog steeds geen rampzalige deal, en wel een heel leuk huis iig.

Dat is wat ik mezelf nu in ieder geval vertel nu :9.

Ik krijg nog wel een beetje kriebels van die badkamervloer, en ik ga er eigenlijk een beetje van uit dat wat ik onder die badkamervloer ga aantreffen ook tegen gaat vallen.
Ik probeer nu uit te zoeken wat het vervangen van een verdiepingsvloer ongeveer zou kosten, maar ik kom nog niet heel ver. Veel offerte websites, weinig ervaringen van mensen.
Natte vingerwerk vertelt me 150-250 €/m2 voor een betonvloer, dus dat komt dan op ~10K als we de hele 2e verdieping (iets minder dan 50m2) zouden vervangen. Wat er nu aan vloer(bedekking) ligt hecht ik weinig waarde aan, en zou sowieso vervangen gaan worden. Likje verf op de muren/plafonds kunnen we ook zelf.
Echter neem ik aan dat bvb de muurtjes tussen kamers wellicht niet hergebruikt kunnen worden, dus dat soort dingen moet je dan ook meerekenen. Daarnaast nog een bedrag van 5K~10K om dan de badkamer weer een beetje op orde maken.

Is er iemand die een voorbeeldje heeft van hoeveel het vervangen van een verdiepingsvloer hun gekost heeft? Je zou ook kunnen zeggen dat je alleen in de badkamer (schuim)beton laat gieten, maar gezien alle gevels vochtig zijn, acht ik de kans aanwezig dat de levensduur van de houtbalken is aangetast. Dus dan beter meteen goed doen en de hele vloer vernieuwen, is mijn gedachte.
Nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Aller eerst gefeliciteerd natuurlijk!

Wat ik me wel afvraag;
Je neemt een lekkage expert mee, die zegt alle muren zijn vochtig; ik zou alle voegen doen.
Vervolgens zegt de bouwkundige dat het wel meevalt en dat de voegen niet gedaan worden. Waren de muren ineens niet meer vochtig?
En je vaart nu op de bouwkundige die zegt dat het wel meevalt en dus haaks staat op wat de deskundige zegt.
Persoonlijk zou ik meer waarde hechten aan de deskundige.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-10 14:20
Woohooo schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:54:
Ik zit een beetje in dubio, een huis bekeken tijdens openhuizen dag. Daarna nog een keer bezichtiging gemaakt met de makelaar van doen.

Huis uit 1930 is er best slecht aan toe in de basis en moet erg veel aan gebeuren om de isolatiewaard op een normaal niveau te krijgen. Ook door roest uitzetscheuren in de muren. Het huis wel veel potentie om uit te bouwen, ook mogelijkheid voor B&B die er nu in zit en veel grond waar we naar op zoek zijn voor de diertjes. Door de staat van het huis en veel te hoge prijs imo staat het ook al 6+ maanden te koop. Wat ik begreep van kennissen die een paar huizen verderop wonen de huidige bewoners ook kennen in die tijd nog geen enkele bieding gehad.

Ik kan het erg lastig overzien wat voor kosten we hieraan gaan maken om het energielabel omhoog te krijgen. Is het raadzaam om een bouwkundige keuring voorafgaand aan een bod te doen en hier kosten voor te maken? Ik weet niet eens of het bod wat we willen doen (die ik sowieso gezien er omstandigheden al flink laag in zou willen zetten) wordt geaccepteerd of geaccepteerd als onderhandeling .
Grootste kostenpost is fundering. Waar bevindt het huis zich? Alles boven Breda en links van Utrecht is er een zeer hoog risico op slechte fundering. Jaren 30 woning in deze gebieden is standaard houten fundering. Reken minimaal een ton voor herstel, maar zal vast meer zijn in de huidige tijd. Plus je kan in juridische geschillen komen met je buren omdat je een gezamelijke fundering hebt en zij geen geld hebben voor herstel.

Bij een bouwkundige keuring kunnen ze de fundering niet beoordelen, daarvoor heb je funderingsonderzoek nodig. Dat kost enkele duizenden euro's, want ze moeten gaan graven naast je huis. Meeste huizenbezitters blijven daar ver weg van, omdat je bij verkoop verplicht bent de uitkomsten van het onderzoek te delen.

Ik waarschuw mensen altijd want het lijkt wel of een groot deel van Nederland zich totaal niet bewust is van de funderingsproblematiek. Ik zou overigens nooit een huis op houten fundering kopen zonder recent funderingsrapport (max 2 jaar oud) of plaatsgevonden herstel. Ook wordt het steeds droger in Nederland waardoor de staat van houten fundering nog sneller verslechterd. Oftewel, neem de handhavingtermijnen uit funderingsrapporten met een korreltje zout.

[ Voor 6% gewijzigd door Vinny1 op 20-04-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Heeft iemand ervaring met de overdracht van de woning op afstand doen? Situatie: wij wonen nu nog in het buitenland en zijn van plan in de zomer terug te komen. Ons bod op een woning is geaccepteerd (heb woning wel zelf bezichtigd), maar verkopers willen opleveren begin juli, terwijl ons plan was eind juli terug te keren. Dat komt voor ons beter uit met einde schooljaar, verhuizing hier plannen en voorbereiden, etc.

Ze gaan akkoord met latere oplevering, maar willen dan 5k meer op de prijs. Beetje treurig, maar goed. Voor dat geld kan ik ook kijken of er een alternatief is: bijv. via een lokale notaris onze handtekeningen legaliseren en dan het op afstand regelen. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Keeper schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:58:
Heeft iemand ervaring met de overdracht van de woning op afstand doen? Situatie: wij wonen nu nog in het buitenland en zijn van plan in de zomer terug te komen. Ons bod op een woning is geaccepteerd (heb woning wel zelf bezichtigd), maar verkopers willen opleveren begin juli, terwijl ons plan was eind juli terug te keren. Dat komt voor ons beter uit met einde schooljaar, verhuizing hier plannen en voorbereiden, etc.

Ze gaan akkoord met latere oplevering, maar willen dan 5k meer op de prijs. Beetje treurig, maar goed. Voor dat geld kan ik ook kijken of er een alternatief is: bijv. via een lokale notaris onze handtekeningen legaliseren en dan het op afstand regelen. Iemand hier ervaring mee?
Beetje afhankelijk van waar je in het buitenland woont maar je kan toch gewoon voor 1 dagje ff op- en neer rijden? Snap dat het lastig is maar je hoeft natuurlijk niet meteen begin juli al in het huis te trekken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:45

Overdracht via gemachtigde notaris kan prima, al,moet je zelf een handtekening zetten bij die notaris en ik weet niet hoe dat zit als je dat vanuit het buitenland moet doen, mijn ervaring is gedateerd.
Je zou ook iemand kunnen machtigen om de inspectie te doen en je zou toch ook een ticket heen en weer kunnen boeken. Dan ben je goedkoper uit, lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online

Als je een hypotheek nodig hebt, kan dat niet zomaar want een hypotheek vestigen kan alleen met een notariële volmacht.
Als het uit je eigen middelen komt, vraag je om een aankoopvolmacht aan de notaris, legaliseer je deze bij de buitenlandse notaris/advocaat (voorzien van een apostille). Dan ben ben je klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Thanks @Enforcer @Toke_gt @Wispe - zonder in details te willen treden is de reis net ff te ver om te rijden en ook vliegen is, hoewel mogelijk, een beetje veel gedoe als het ook anders kan. Dus dat wilde ik hierbij uitzoeken en kijken of er mensen recente ervaring mee hebben.

Ga morgen ook even een rondje notarissen bellen en ook mijn hypotheekadviseur wat die ons kunnen vertellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:31
Keeper schreef op maandag 22 april 2024 @ 03:24:
Thanks @Enforcer @Toke_gt @Wispe - zonder in details te willen treden is de reis net ff te ver om te rijden en ook vliegen is, hoewel mogelijk, een beetje veel gedoe als het ook anders kan. Dus dat wilde ik hierbij uitzoeken en kijken of er mensen recente ervaring mee hebben.

Ga morgen ook even een rondje notarissen bellen en ook mijn hypotheekadviseur wat die ons kunnen vertellen.
succes. Wispe lijkt je al een paar goede tips te hebben gegeven :)

Die 5k van de verkoper kan te maken hebben met extra kosten ter overbrugging die ze dan krijgen. Die rentes zijn behoorlijk en dat loopt snel op qua bedragen. Dat zou ik ook willen vermijden als verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Keeper schreef op maandag 22 april 2024 @ 03:24:

Je kan zelf een afweging maken of de kosten voor een notariële volmacht (+ passeertijd e.d.) goedkoper zijn dan de kosten voor "om te rijden".

Succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 14:18
Gisteren gehoord dat ons bod geaccepteerd is! *O*
Nog niet helemaal rond natuurlijk, dus de details volgen nog wel, maar ik heb even een realitycheck nodig:

Ik denk dat het ontzettend onmogelijk is maar toch. Bestaat er überhaupt een kans dat we binnen 3 weken een hypotheek rond zouden kunnen krijgen? Vriendinlief wordt 19 mei 35, dus als we vóór de 19e de sleuteloverdracht hebben scheelt dat toch de helft overdrachtsbelasting. Verder geen rare financiële situaties, allebei in loondienst etc.

Maar ik gok dat het vooral erg veel stress op zou leveren voor iets wat mogelijk niet eens lukt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:54
HikariMisako schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:57:
Nog niet helemaal rond natuurlijk, dus de details volgen nog wel, maar ik heb even een realitycheck nodig:

Ik denk dat het ontzettend onmogelijk is maar toch. Bestaat er überhaupt een kans dat we binnen 3 weken een hypotheek rond zouden kunnen krijgen? Vriendinlief wordt 19 mei 35, dus als we vóór de 19e de sleuteloverdracht hebben scheelt dat toch de helft overdrachtsbelasting. Verder geen rare financiële situaties, allebei in loondienst etc.

Maar ik gok dat het vooral erg veel stress op zou leveren voor iets wat mogelijk niet eens lukt?
Kunnen de huidige eigenaren wel zo snel? Dat zou ik eerst checken. Als je de documenten zelf in een keer goed aanlevert kan het snel gaan, maar is 3 weken wel krap natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:13

Fe2O3

Ja das roest

Het kan, maar, dan moet je vandaag wel heel heel heel veel gaan rondbellen.

Hypotheekadvies/aanvraag moet met spoed. Heel veel spoed.
Koopcontract zsm tekenen.
Verkopers moeten ook kunnen.
Notaris vinden die kan voor de 19e.

Omdat je met wettelijke bedenktermijnen zit heb je korter de tijd dan je denkt ;)

Het is niet onmogelijk, maar niet waarschijnlijk, dat je het geregeld krijgt. Maar wie niet waagt ... :)

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 22:43

Rmg

Kan maar dan moeten eigenlijk nu al (of zsm) wel alle documenten die je al had moeten kunnen inleveren in t systeem zitten, denk aan werkgeversverklaring e.d., en al een keer bekeken zijn.

Alles wat je kan zsm inleveren, aangeven bij de hypotheekadviseur wat t plan is zodat ie wat dingen al kan beoordelen en zodra taxatie er is stempel er op en klaar.

En notaris moet ook ingeschakeld worden/zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 21:31

Ik denk dat je zelf met de laatste zin al de spijker op z'n kop slaat.
Wil niet zeggen dat het onmogelijk is.... maar je moet een flink log orgaan, die daar zelf niet bij gebaat is mee in beweging krijgen...

Persoonlijk zou ik m'n energie er niet in steken.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 14:18
Dank voor de mitsen en maren!
De hypotheekadviseur zegt: als we ons hiervoor inzetten moet dit kunnen, maar het kan inderdaad gebeuren dat het niet lukt. Aankoopmakelaar denkt dat het ook moet kunnen en gaat schakelen met de verkopers (en notaris) om te kijken of het überhaupt kan. Onze makelaar schakelt ook de taxateur en bouwkundige keuring in.
Scheelt uiteindelijk toch 4500eu, kunnen we goed voor andere dingen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:46
Als de hypotheekadviseur de juiste contacten heeft bij de hypotheekverstrekker die er voor kan zorgen dat je bovenaan de stapel komt te liggen dan moet het wel lukken, denk dat dat de grootste bottleneck is. Wel van belang dat er een panklaar dossier ligt dan.

Makelaar heeft vast goede connecties met een taxateur en bouwkundige, dus dat moet met een telefoontje ook vast wel lukken. Makelaars en notarissen kennen elkaar ook allemaal en willen vast ook wel een gaatje in de agenda vinden.

Al met al wel de moeite om wat bloed, zweet en tranen in te steken voor dat geld :)
Betekend hooguit 3 weken stress, daarna is het leed geleden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:14
B-Real schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:57:
Als de hypotheekadviseur de juiste contacten heeft bij de hypotheekverstrekker die er voor kan zorgen dat je bovenaan de stapel komt te liggen dan moet het wel lukken, denk dat dat de grootste bottleneck is. Wel van belang dat er een panklaar dossier ligt dan.

Makelaar heeft vast goede connecties met een taxateur en bouwkundige, dus dat moet met een telefoontje ook vast wel lukken. Makelaars en notarissen kennen elkaar ook allemaal en willen vast ook wel een gaatje in de agenda vinden.

Al met al wel de moeite om wat bloed, zweet en tranen in te steken voor dat geld :)
Betekend hooguit 3 weken stress, daarna is het leed geleden :P
Dat eerste zal vooral schelen inderdaad. Mijn adviseur had ook goeie connecties bij de hypotheekverstrekker (heeft daar tot voor kort gewerkt). Dossier had hij in de ochtend compleet verstuurd en om 16:00 dezelfde dag hadden we al een definitief akkoord, welke wij om 16:30 getekend retour hebben gestuurd.

Edit: als het zoveel scheelt zou ik het ook zeker proberen, als je de oplevering op zich niet te vroeg vindt.

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn1990 op 23-04-2024 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:49
HikariMisako schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:42:
De hypotheekadviseur zegt: als we ons hiervoor inzetten moet dit kunnen, maar het kan inderdaad gebeuren dat het niet lukt. Aankoopmakelaar denkt dat het ook moet kunnen en gaat schakelen met de verkopers (en notaris) om te kijken of het überhaupt kan. Onze makelaar schakelt ook de taxateur en bouwkundige keuring in.
Altijd proberen inderdaad. In principe is het mogelijk zolang er geen rare dingen gebeuren. En als je er van uit gaat dat het niet gaat lukken, kost het geen stress en kan het alleen maar meevallen :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 12:32
Bij mij duurde het allemaal wat langer (ik had veel spaargeld en de bank bleef maar om dingen vragen waar dat geld vandaan kwam), dus uiteindelijk zat ik tegen de deadline van 8 weken aan. Aan het einde ging mijn hypotheekadviseur ook dingen indienen, 2 uur wachten en dan bellen "Heb je er al naar kunnen kijken?" Het leek wel degelijk vaart erachter te zetten.

Als tip voor jullie (zeker als jullie kantoorbaan hebben) zorg dat je op je werk kan printen, inloggen bij je bank (bij mij wilde de hypotheekverstrekker uiteindelijk 6 maanden transactie geschiedenis zien), documenten kan scannen/mailen en dat je of je mail in de gaten houdt, of je hypotheekadviseur jullie kan appen als ze dingen nodig hebben. Zulk soort dingen, dat je in principe binnen een half uurtje de documenten naar je adviseur kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Het is niet alleen jij. :)
Er zijn genoeg banken die een termijn van één maand hanteren voor het opstellen van een aflosnota van de hypotheek van de verkoper.
Eerder krijgt de notaris hem gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-10 15:16
Wij proberen een huis te kopen bij een heel klein bouwprojectje (6 woningen), zijn inmiddels al 2,5e week aan het wachten op de prijzen van de meerwerk opties.. man wat duurt dat lang en reageert de bouwer laks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CXNeXo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:20

CXNeXo

This behavior is by design.

Ik dacht zelf snel de taxatie te kunnen regelen via een taxateur in de buurt waar we vaker mee gewerkt hebben ... 16 april de opdracht gegeven, ik heb nu net pas het taxatie rapport binnen en gevalideerd door NWWI.

Totaal dus 6 werkdagen :/

We konden helaas geen gebruik maken van een Calcasa Desktop Taxatie, want die kunnen het wel in 4 uur.

[ Voor 5% gewijzigd door CXNeXo op 23-04-2024 16:16 . Reden: Calcase toevoeging ]

MCSE on Windows 2003 & VMware Certified Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:58

inXs

known as inXs

Even jullie ervaring en idee nodig. Wij gaan een nieuwbouwappartement kopen, maar vanwege vertragingen en gedoe met de bouwer is het allemaal erg vertraagd en komen er nieuwe contracten met een nieuwe bouwer. We hadden een hypotheekofferte liggen, maar de geldigheid is verlopen, want het passeren duurt te lang (4 maanden vertraging nu). Omdat we nu met onbetaald verlof zijn (ook 4 maanden, nog 5 te gaan), zitten nieuwe werkgeversverklaringen en stortingen van salaris van max 3 maanden oud er niet meer in. Dus geen nieuwe hypotheek!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu de vraag: gelukkig hebben we veel spaargeld, veel overwaarde (oude huis is al verkocht) en wat geld van mijn schoonouders en kunnen we de von prijs bij elkaar schrapen, met daarbij ook de kosten voor notaris enzo. Maar hoe werkt dat bij nieuwbouw als we passeren? Moeten we dan dit gehele bedrag direct in depot zetten bij de notaris? Hoe gaat het later evt met meerwerk? We sparen namelijk vanaf november snel weer bij en volgens mij kunnen we dan alsnog een hypotheek regelen voor dit meerwerk toch? En kunnen we dan evt meerwerk gewoon uit eigen zak betalen? Iemand al met dit bijltje gehakt?

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
inXs schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:38: Maar hoe werkt dat bij nieuwbouw als we passeren? Moeten we dan dit gehele bedrag direct in depot zetten bij de notaris? Hoe gaat het later evt met meerwerk? We sparen namelijk vanaf november snel weer bij en volgens mij kunnen we dan alsnog een hypotheek regelen voor dit meerwerk toch? En kunnen we dan evt meerwerk gewoon uit eigen zak betalen? Iemand al met dit bijltje gehakt?
Mijn ervaring met nieuwbouw: je betaalt de facturen vanaf het moment dat de bouw start, te beginnen met een flinke factuur voor aankoop van de grond. Daarna betaal je per fase. Bij oplevering moet je alles betaald hebben, ook het meerwerk (met uitzondering van 5% wat in depot mag blijven voor nader op te lossen mankementen/slordigheden). Maar als ze nu nog helemaal moeten beginnen, ben je tegen die tijd alweer aan het werk.
Wel wil de projectbouwer natuurlijk de zekerheid hebben dat je dit kunt en gaat betalen. Dus een bedrag in depot lijkt me niet vreemd, maar dat zal niet het hele bedrag zijn. De verplichting om het benodigde eigen geld in een bouwdepot te stoppen komt meestal van de bank die de hypotheek verstrekt. Maar dat is een andere situatie. Projectbouwer zal in jullie geval wel bouwen als je niet betaalt, maar dan rekenen ze een boete en leveren niet op voordat je alles hebt betaald.
Maar check bij de projectpartij hoe financiering met geheel eigen geld in zijn werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Toke_gt schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:57:
[...]

Mijn ervaring met nieuwbouw: je betaalt de facturen vanaf het moment dat de bouw start, te beginnen met een flinke factuur voor aankoop van de grond. Daarna betaal je per fase. Bij oplevering moet je alles betaald hebben, ook het meerwerk (met uitzondering van 5% wat in depot mag blijven voor nader op te lossen mankementen/slordigheden). Maar als ze nu nog helemaal moeten beginnen, ben je tegen die tijd alweer aan het werk.
Wel wil de projectbouwer natuurlijk de zekerheid hebben dat je dit kunt en gaat betalen. Dus een bedrag in depot lijkt me niet vreemd, maar dat zal niet het hele bedrag zijn. De verplichting om het benodigde eigen geld in een bouwdepot te stoppen komt meestal van de bank die de hypotheek verstrekt. Maar dat is een andere situatie. Projectbouwer zal in jullie geval wel bouwen als je niet betaalt, maar dan rekenen ze een boete en leveren niet op voordat je alles hebt betaald.
Maar check bij de projectpartij hoe financiering met geheel eigen geld in zijn werk gaat.
Dit is ons 3e nieuwbouwhuis, dus gelukkig kennen we het proces! Alleen normaal hadden we altijd een hypotheek en zat de pot geld gewoon vol dus! En ik weet bij passeren dat de notaris (bij een hypotheek) wil weten of de hypotheek de von prijs dekt (al dan niet met eigen geld/overbrugging). Echter hebben we nooit echt eigen geld ingebracht (alleen overwaarde via overbruggingshypotheek), dus heb niet scherp hoe dit dan zit met geheel eigen geld.

Als wat jij zegt klopt, dan zou dat ook fijn zijn, omdat we nu gevoelsmatig echt de laatste euro van onze rekening moeten schrapen om het te halen (maar dit lopen we straks makkelijk in, dus maak me niet echt zorgen verder). Echter merken we ook dat weinig mensen (ook hypotheekadviseur niet) weten hoe het nu zit. Het appartement willen we erg graag (voor ons een gouden buitenkans, qua plek, type en indeling), dus ervan afzien doen we ook liever niet!

superB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier in de familie ook weer toppunt gekke huizenmarkt.

Familie had Huis gekocht, met aankoop makelaar, verkopers akkoord, koopcontract onderweg. In plaats van de verwachte koopcontract ontvangen ze een telefoontje, iemand heeft blind 30k meer geboden, gaat niet door. Ze hadden net eigen huis verkocht en opleverdatums waren allemaal over 1,5maand…

Juridisch blijkbaar een gat tussen koop sluiten en koopovereenkomst tekenen…

Maar t zaakje stinkt enorm. Huis was niet populair (2 bezichtigingen in 6+ maanden, waarvan 1 door mijn familie), de vorige bezichtiging was 4 maanden terug. Er is na koop akkoord geen nieuwe bezichtiging meer geweest. 30k overboden, maar “als u hetzelfde bied, gunnen we het u”.

Wat een #^*’@@&

[ Voor 24% gewijzigd door Get!em op 23-04-2024 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
inXs schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:38:
Even jullie ervaring en idee nodig. Wij gaan een nieuwbouwappartement kopen, maar vanwege vertragingen en gedoe met de bouwer is het allemaal erg vertraagd en komen er nieuwe contracten met een nieuwe bouwer. We hadden een hypotheekofferte liggen, maar de geldigheid is verlopen, want het passeren duurt te lang (4 maanden vertraging nu). Omdat we nu met onbetaald verlof zijn (ook 4 maanden, nog 5 te gaan), zitten nieuwe werkgeversverklaringen en stortingen van salaris van max 3 maanden oud er niet meer in. Dus geen nieuwe hypotheek!
***members only***

Nu de vraag: gelukkig hebben we veel spaargeld, veel overwaarde (oude huis is al verkocht) en wat geld van mijn schoonouders en kunnen we de von prijs bij elkaar schrapen, met daarbij ook de kosten voor notaris enzo. Maar hoe werkt dat bij nieuwbouw als we passeren? Moeten we dan dit gehele bedrag direct in depot zetten bij de notaris? Hoe gaat het later evt met meerwerk? We sparen namelijk vanaf november snel weer bij en volgens mij kunnen we dan alsnog een hypotheek regelen voor dit meerwerk toch? En kunnen we dan evt meerwerk gewoon uit eigen zak betalen? Iemand al met dit bijltje gehakt?
Sommige geldverstrekkers kunnen verhogingen van het inkomen binnen 6 maanden gewoon meenemen. Ik neem even aan dat je nog wel gewoon een dienstverband hebt.

Even snel een voorbeeld erbij gezocht. Hier spreken ze van een salarisverhoging maar volgens mij gaat dit voor alle wijzigingen in inkomen op, dus ook als je arbeidscontract wordt uitgebreid met meer uren e.d.

https://www.florius.nl/hypotheek/toekomstig-inkomen

https://www.hypotheker.nl...20een%20hypotheekaanvraag.

In geval van nieuwbouw moet een adviseur vooral een geldverstrekker voorstellen die een offerte met een geldigheidsduur die minstens de termijn van de opschortende voorwaarden dekt. Dat is meestal 9 maanden.

Je adviseur kan vast wel even met de notaris bellen en verkennen wat zij allemaal willen zien mbt een aankoop uit eigen geld.

Kortom, zet je adviseur aan het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 22:16
Sinds enkele weken heb ik een nieuwe woning gekocht en de sleutel in handen. Ik ben aan het kijken voor een nieuwe schutting en nu kom ik er achter dat de buren zich wat meer grond hebben toegeëigend in het (waarschijnlijk verre) verleden. Ook de gemeente doet overigens vrolijk mee aan de voorzijde (trottoir).

Mij zul je niet horen over een paar cm links of rechts. Maar hier gaat het om circa 100m2 (op een perceel van circa 2000m2) door de buren en 20m2 door de gemeente. Via pdokviewer kun je luchtfoto’s en kadastrale grenzen inzichtelijk krijgen. Daarop is deze geschatte afwijking gebaseerd. Veldwerk is uiteraard nodig om de correcte grens vast te stellen

Ik ben bij aankoop en bod uitgegaan van de verklaring van de verkoper in de vragenlijst, de mondelinge bevestiging van de verkoopmakelaar en de schriftelijke bevestiging van de aankoopmakelaar dat de feitelijke grenzen overeenkomen met de kadastrale grenzen.

Is hier nog iets tegen te doen? De rechtsbijstandverzekering heeft de vraag ook op het bureau liggen, maar is druk druk druk. Vooropgesteld, doel is de grens correct te herstellen en de onderzoekskosten te verhalen. In geld voor de grond ben ik niet geïnteresseerd.

Wat ik zelf al gevonden heb zijn tegenargumenten als: je hebt gezien wat je kocht dus geen schade. Maar welke leek ziet als je op 2000m2 grond loopt dat het eigenlijk nog geen 1900m2 is? Daarbij afgaande op de verstrekte verklaringen. En natuurlijk, het is en blijft ook na ‘landjepik’ (bij de buren loopt de grens in een taartpunt tot 3 meter verkeerd) een riant perceel in het historische centrum (in NL). En je wilt niet de vervelende buur zijn die moeilijk loopt te doen… maar zomaar niks doen voelt ook niet prettig. Enige ervaringen of tips? Lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweedledeedle
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-10 17:36
marcelcee schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:11:
Sinds enkele weken heb ik een nieuwe woning gekocht en de sleutel in handen. Ik ben aan het kijken voor een nieuwe schutting en nu kom ik er achter dat de buren zich wat meer grond hebben toegeëigend in het (waarschijnlijk verre) verleden. Ook de gemeente doet overigens vrolijk mee aan de voorzijde (trottoir).

Mij zul je niet horen over een paar cm links of rechts. Maar hier gaat het om circa 100m2 (op een perceel van circa 2000m2) door de buren en 20m2 door de gemeente. Via pdokviewer kun je luchtfoto’s en kadastrale grenzen inzichtelijk krijgen. Daarop is deze geschatte afwijking gebaseerd. Veldwerk is uiteraard nodig om de correcte grens vast te stellen

Ik ben bij aankoop en bod uitgegaan van de verklaring van de verkoper in de vragenlijst, de mondelinge bevestiging van de verkoopmakelaar en de schriftelijke bevestiging van de aankoopmakelaar dat de feitelijke grenzen overeenkomen met de kadastrale grenzen.

Is hier nog iets tegen te doen? De rechtsbijstandverzekering heeft de vraag ook op het bureau liggen, maar is druk druk druk. Vooropgesteld, doel is de grens correct te herstellen en de onderzoekskosten te verhalen. In geld voor de grond ben ik niet geïnteresseerd.

Wat ik zelf al gevonden heb zijn tegenargumenten als: je hebt gezien wat je kocht dus geen schade. Maar welke leek ziet als je op 2000m2 grond loopt dat het eigenlijk nog geen 1900m2 is? Daarbij afgaande op de verstrekte verklaringen. En natuurlijk, het is en blijft ook na ‘landjepik’ (bij de buren loopt de grens in een taartpunt tot 3 meter verkeerd) een riant perceel in het historische centrum (in NL). En je wilt niet de vervelende buur zijn die moeilijk loopt te doen… maar zomaar niks doen voelt ook niet prettig. Enige ervaringen of tips? Lastig!
Eerst een landmeter laten komen die de exacte kadastrale grenzen kan bepalen? Dan heb je een goede uitgangspositie en in elk geval geen discussie over kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dit doet me denken aan beneden buren van ons appartement een aantal jaar geleden. Zij kwamen er ook na een paar jaar achter dat de erfgrens niet klopte met kadaster. Dat ging om ca 10cm over een lengte van 10m ongeveer (stadskavel).
Uiteindelijk is het ze gelukt, de buurman moest een schuur afbreken die op 'hun' tuin stond en de nieuwe schutting werd door beide partijen betaald.

Hoe ze het voor elkaar hebben gekregen weet ik niet precies, wel dat de buurman geen contact meer met hun had nadien.

Zij waren trouwens beide jurist.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Er zijn m.i. een aantal wegen die je kunt bewandelen:
1) Rechtsbijstand inschakelen en hun het verder laten oppakken, daar betaal je ze namelijk voor iedere maand, en dan afwachten waar ze mee komen...

2) Zelf alvast wat voorwerk doen, door inderdaad zoals eerder geopperd een landmeter de kadastrale grens te laten bepalen, de kosten hiervan zijn dan in principe voor jouw rekening. Met aannames, luchtfotos en geschatte afwijkingen kan je niks, dus het zal echt eerst correct gemeten moeten worden.

3) Met de buren praten en het onderling uitvechten zonder poespas, dus aangeven wat je bevindingen zijn, vragen of ze de kosten willen delen voor de landmeter. Een en ander is natuurlijk beetje afhankelijk van hoe de situatie is? Als er nu een stenen garage van de buren over jouw vermeende erfgrens staat zullen ze daar anders instaan dan wanneer het om een weiland gaat waar puur alleen een paar hekjes/paaltjes 3meter naar achter gezet hoeven te worden.

Hou er ook rekening mee dat deze situatie gewoon in de loop der jaren is ontstaan en dat het mogelijk niet eens met opzet is gebeurd dus probeer ten alle tijde gewoon rustig, zakelijk en correct te handelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Ik zou beginnen met een gesprek met de buren. Mogelijk hebben zij geen weet van alles, mogelijk is er onderling in het verleden iets overeengekomen; je weet het nu niet. Dus eerst daar polsen, ook om te zien of de gemeente aan hun voorkant ook meters heeft toegeëigend. Kijk of je er samen uit kunt komen, een goede verstandhouding met je buur is ook heel belangrijk.
Als je op zich tevreden bent met de situatie zoals die nu is (zou het als 1900 zijn verkocht, zou je dan tevreden zijn?), kijk dan of je de verkoper/makelaar kunt aanspreken. Want je kunt je volgens mij wel afvragen of de buren hier verkeerd zitten of de verkoper/makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:15

icecreamfarmer

en het is

Ik heb even een bespiegeling nodig, moet nu een keus maken en Nationale Nederlanden wil de berekening pas maken nadat de hypotheek gepasseerd is.

Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en daar hoort een bouwdepot bij. Die bestaat straks uit 4 delen:
Kopie huidige hypotheek, €200k, 2,5%;
Extra hypotheek, €150k, 4,6%;
Overbruggingshypotheek huidige woning, €200k, 5,3%;
Overbruggingshypotheek overwaarde, €230k, 5,3%;

Om tot een gewogen gemiddelde rente te komen doe ik telkens de hypotheek som * het percentage wat er bij hoort. Deze deel ik vervolgens door het totaal en dan vlogt er iets van 4,4% uit. Doe ik dit * (1-belasting tarief) dan kom ik op een netto rente van 2,77% uit. de spaarrente die ik ontvang is 3,3% dus ik ben goedkoper uit om het uit het bouwdepot te betalen?

De hypotheekadviseur volgt mijn redenatie maar weet ook te melden dat hij niet zeker is of NN ook zo rekent. Iemand dit eerder meegemaakt?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
icecreamfarmer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:22:
Ik heb even een bespiegeling nodig, moet nu een keus maken en Nationale Nederlanden wil de berekening pas maken nadat de hypotheek gepasseerd is.

Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en daar hoort een bouwdepot bij. Die bestaat straks uit 4 delen:

Om tot een gewogen gemiddelde rente te komen doe ik telkens de hypotheek som * het percentage wat er bij hoort. Deze deel ik vervolgens door het totaal en dan vlogt er iets van 4,4% uit. Doe ik dit * (1-belasting tarief) dan kom ik op een netto rente van 2,77% uit. de spaarrente die ik ontvang is 3,3% dus ik ben goedkoper uit om het uit het bouwdepot te betalen?

De hypotheekadviseur volgt mijn redenatie maar weet ook te melden dat hij niet zeker is of NN ook zo rekent. Iemand dit eerder meegemaakt?
Je ontvangt ook rente over het niet uitgegeven deel in het depot. Heb je dat meegerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

icecreamfarmer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:22:

Hoe hoog is de rente voor 1 jaar vast of variabel? Mogelijk kun je de overbrugging op variabel zetten .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Toke_gt schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:31:
[...]

Je ontvangt ook rente over het niet uitgegeven deel in het depot. Heb je dat meegerekend?
Die is impliciet meegenomen. De rente in het depot is hetzelfde als de rente die ik ontvang dus netto €0.
Betaal dus alleen rente over het deel wat ik onttrek.
Ik heb zelf meer dan €100k liggen en die kan ik of gelijk gebruiken voor de aankoop van de grond of er langer rente van trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Sport_Life schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:35:
[...]

Hoe hoog is de rente voor 1 jaar vast of variabel? Mogelijk kun je de overbrugging op variabel zetten .
Bij de overbrugging heb ik geen keus. Voor de rest van het depot heb ik 1 jaar vast gekozen. Variabel was erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
Toke_gt schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:50:
[...]

Ik zou beginnen met een gesprek met de buren. Mogelijk hebben zij geen weet van alles, mogelijk is er onderling in het verleden iets overeengekomen; je weet het nu niet. Dus eerst daar polsen, ook om te zien of de gemeente aan hun voorkant ook meters heeft toegeëigend. Kijk of je er samen uit kunt komen, een goede verstandhouding met je buur is ook heel belangrijk.
Als je op zich tevreden bent met de situatie zoals die nu is (zou het als 1900 zijn verkocht, zou je dan tevreden zijn?), kijk dan of je de verkoper/makelaar kunt aanspreken. Want je kunt je volgens mij wel afvragen of de buren hier verkeerd zitten of de verkoper/makelaar.
Bedankt voor de reactie, ook van @Enforcer, @Sport_Life en @Tweedledeedle!

Ik ben juist huiverig om met de buren te praten om de zaak niet onnodig op te rakelen. Als ik geen pot heb om op te staan, dan laat ik het (noodgedwongen) rusten. Vandaar dat ik eerst advies wil ontvangen via mijn verzekering. Maar een rustig gesprek kan eigenlijk ook geen kwaad.

Het zal zeker door mijn buren niet per se moedwillig gedaan zijn. De gemeente vind ik overigens een ander verhaal. Daar mag je toch van verwachten dat zij de grens respecteert. Kort gezegd mis ik een stuk voortuin omdat dit ooit eens als (zeer breed) trottoir is ingericht. En nu een algemene functie heeft gekregen (wegenverkeerswet).

Bij mijn buren zou overigens enkel het gazon kleiner worden. Tja, so be it denk ik dan. Je hebt ook al die jaren kunnen genieten van een grotere tuin en dit voordeel wordt nu teruggedraaid. Ik ga de zaak eens aankaarten.

Tot slot zou ik het niet correct vinden om de onderzoekskosten voor eigen rekening te moeten nemen. Je moet toch ergens vanuit kunnen gaan als verkoper/makelaar/aankoopmakelaar allemaal verklaren het zit wel goed. Naar mijn mening gaat de onderzoeksplicht niet zó ver dat ik ook nog een adviseur had moeten inschakelen om het werk van de eigen aankoopmakelaar te controleren…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
marcelcee schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:12:
[...]

Bedankt voor de reactie, ook van @Enforcer, @Sport_Life en @Tweedledeedle!

Ik ben juist huiverig om met de buren te praten om de zaak niet onnodig op te rakelen. Als ik geen pot heb om op te staan, dan laat ik het (noodgedwongen) rusten. Vandaar dat ik eerst advies wil ontvangen via mijn verzekering. Maar een rustig gesprek kan eigenlijk ook geen kwaad.

Het zal zeker door mijn buren niet per se moedwillig gedaan zijn. De gemeente vind ik overigens een ander verhaal. Daar mag je toch van verwachten dat zij de grens respecteert. Kort gezegd mis ik een stuk voortuin omdat dit ooit eens als (zeer breed) trottoir is ingericht. En nu een algemene functie heeft gekregen (wegenverkeerswet).

Bij mijn buren zou overigens enkel het gazon kleiner worden. Tja, so be it denk ik dan. Je hebt ook al die jaren kunnen genieten van een grotere tuin en dit voordeel wordt nu teruggedraaid. Ik ga de zaak eens aankaarten.

Tot slot zou ik het niet correct vinden om de onderzoekskosten voor eigen rekening te moeten nemen. Je moet toch ergens vanuit kunnen gaan als verkoper/makelaar/aankoopmakelaar allemaal verklaren het zit wel goed. Naar mijn mening gaat de onderzoeksplicht niet zó ver dat ik ook nog een adviseur had moeten inschakelen om het werk van de eigen aankoopmakelaar te controleren…
Ik zou je aanraden om eerst de feiten helder te krijgen alvorens je iemand gaat beschuldigen van het oneigenlijk toe-eigenen van grond (want dat doe je impliciet door het aan te kaarten).
Je schrijft zelf al dat je wat kaartjes over elkaar hebt gelegd en daarop je oordeel baseert. Zo'n beschuldiging uiten zonder feitelijke onderbouwing zet je meteen op 3-0 achterstand met de buren.

Oftewel: eerst het kadaster laten komen om de perceelgrenzen vast te stellen middels een zgn 'Grensreconstructie'. Aan de hand daarvan kun je dan een gesprek starten. De kosten voor het kadastrale onderzoek zou ik zelf ophoesten in deze fase. Zie het maar als een investering om je relatie met je nieuwe buren niet meteen over de afgrond te duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
inXs schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:38:
***members only***

Geen direct antwoord op je vragen maar een aanvullende vraag: als je nu alles met eigen geld financiert, ga je dan geen problemen krijgen met renteaftrek als je later alsnog een hypotheek neemt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 23:00:
Da's toch wel de basiskennis zou je denken... Is al 21 jaar niet anders. Toch vreemd dat de aankoopmakelaar niet heeft aangedrongen om zsm een voorlopig koopcontract in handen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wispe schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:53:
[...]

Da's toch wel de basiskennis zou je denken... Is al 21 jaar niet anders. Toch vreemd dat de aankoopmakelaar niet heeft aangedrongen om zsm een voorlopig koopcontract in handen te hebben.
Ook als woningeigenaar is het best naïef om in tijden van schaarste een woning te verkopen (contract tekenen) nog voordat de nieuwe woning contractueel vast staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:55:
[...]

Ook als woningeigenaar is het best naïef om een woning te verkopen (contract tekenen) nog voordat de nieuwe woning contractueel vast staat.
Absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
THM0 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:43:
[...]

Ik zou je aanraden om eerst de feiten helder te krijgen alvorens je iemand gaat beschuldigen van het oneigenlijk toe-eigenen van grond (want dat doe je impliciet door het aan te kaarten).
Je schrijft zelf al dat je wat kaartjes over elkaar hebt gelegd en daarop je oordeel baseert. Zo'n beschuldiging uiten zonder feitelijke onderbouwing zet je meteen op 3-0 achterstand met de buren.

Oftewel: eerst het kadaster laten komen om de perceelgrenzen vast te stellen middels een zgn 'Grensreconstructie'. Aan de hand daarvan kun je dan een gesprek starten. De kosten voor het kadastrale onderzoek zou ik zelf ophoesten in deze fase. Zie het maar als een investering om je relatie met je nieuwe buren niet meteen over de afgrond te duwen.
Tja… als je het kadaster laat komen dan zeg je impliciet natuurlijk ook al goh er klopt iets niet. En de partij die ‘teveel’ grond in gebruik heeft zal dat niet snel initiëren lijkt me. Of zou jij daar compleet neutraal in staan als ik bij jou zou aanbellen dat het kadaster komt? Zonder verder na te denken wat de achterliggende gedachte daarbij is? Dus ik zie nog niet zo goed hoe het kadaster laten komen anders is dan het gesprek aangaan.

Kadaster geeft aan dat je zoiets ook het beste in aanwezigheid van de buren organiseert. Sterker nog, fysiek moet er in de tuin van de buren gemeten/grens uitgezet worden want bij mijzelf is het te klein.

We hebben het hier ook niet over een twijfelachtige kwestie in de zin dat de grens mogelijk toch correct is. Het is meer de vraag of het nu bij wijze van spreken 95, 100 of 105m2 niet klopt. En daar komt uiteraard het kadaster voor.

Overigens maak ik die kosten wel in deze fase. Het lijkt me enkel onjuist dat ik deze vervolgens niet op de makelaar/verkoper kan verhalen.

Edit: ik leg niet zelf wat kaartjes over elkaar hè. Openbare data gebruiken die gewoon beschikbaar is vind ik iets anders dan eigen knutselwerk. Voor wie interesse in zijn eigen situatie heeft: pdokviewer, achtergrond luchtfoto en kaartlaag kadaster (perceel) aanzetten. Voila.

[ Voor 6% gewijzigd door marcelcee op 24-04-2024 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
marcelcee schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:13:
[...]

Tja… als je het kadaster laat komen dan zeg je impliciet natuurlijk ook al goh er klopt iets niet. En de partij die ‘teveel’ grond in gebruik heeft zal dat niet snel initiëren lijkt me. Of zou jij daar compleet neutraal in staan als ik bij jou zou aanbellen dat het kadaster komt? Zonder verder na te denken wat de achterliggende gedachte daarbij is? Dus ik zie nog niet zo goed hoe het kadaster laten komen anders is dan het gesprek aangaan.

Kadaster geeft aan dat je zoiets ook het beste in aanwezigheid van de buren organiseert. Sterker nog, fysiek moet er in de tuin van de buren gemeten/grens uitgezet worden want bij mijzelf is het te klein.

We hebben het hier ook niet over een twijfelachtige kwestie in de zin dat de grens mogelijk toch correct is. Het is meer de vraag of het nu bij wijze van spreken 95, 100 of 105m2 niet klopt. En daar komt uiteraard het kadaster voor.

Overigens maak ik die kosten wel in deze fase. Het lijkt me enkel onjuist dat ik deze vervolgens niet op de makelaar/verkoper kan verhalen.

Edit: ik leg niet zelf wat kaartjes over elkaar hè. Openbare data gebruiken die gewoon beschikbaar is vind ik iets anders dan eigen knutselwerk. Voor wie interesse in zijn eigen situatie heeft: pdokviewer, achtergrond luchtfoto en kaartlaag kadaster (perceel) aanzetten. Voila.
Ja ok ik snap je punt, maar het gaat mij meer om het beleggen van de kosten. Jij hebt in deze fase een vermoeden, dat moet je eerst bevestigd krijgen alvorens je kunt gaan spreken over het neerleggen van kosten bij een partij.
Je kunt natuurlijk de buren even vragen hoe die erfafscheiding tot stand is gekomen en die kaartjes laten zien om je vermoeden te delen en kijken hoe ze reageren als je aangeeft een grensreconstructie te willen laten uitvoeren.
Makelaar aansprakelijk stellen is volgens mij niet zo simpel, die zal ook verwijzen naar het hanteren van kadstrale info mbt perceelgrootte. Wellicht bij de verkopers, maar dan zou ik toch echt eerst de feiten helder willen hebben.
Om een voorbeeld te geven: het kan best zo zijn dat vorige eigenaren (dus niet per se de verkopers) van jouw woning zelf de erfafscheiding verkeerd hebben geplaatst, en dat verkopers er ook geen weet van hadden. Wie heeft er dan schuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
THM0 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:27:
[...]

Ja ok ik snap je punt, maar het gaat mij meer om het beleggen van de kosten. Jij hebt in deze fase een vermoeden, dat moet je eerst bevestigd krijgen alvorens je kunt gaan spreken over het neerleggen van kosten bij een partij.
Je kunt natuurlijk de buren even vragen hoe die erfafscheiding tot stand is gekomen en die kaartjes laten zien om je vermoeden te delen en kijken hoe ze reageren als je aangeeft een grensreconstructie te willen laten uitvoeren.
Makelaar aansprakelijk stellen is volgens mij niet zo simpel, die zal ook verwijzen naar het hanteren van kadstrale info mbt perceelgrootte. Wellicht bij de verkopers, maar dan zou ik toch echt eerst de feiten helder willen hebben.
Om een voorbeeld te geven: het kan best zo zijn dat vorige eigenaren (dus niet per se de verkopers) van jouw woning zelf de erfafscheiding verkeerd hebben geplaatst, en dat verkopers er ook geen weet van hadden. Wie heeft er dan schuld?
Helemaal met je eens op alle punten. Denk dat de buren hier inderdaad niets van weten. Ik ga er vanuit dat er gewoon een vergissing is gemaakt. En ook de verkoper heeft dit denk ik niet bewust fout gedaan.

Huis is gekocht van een man die er zijn hele leven (90 jaar) gewoond heeft en zijn ouders lieten het destijds bouwen. Dus er zijn wat dat betreft geen vorige eigenaren in het spel. Maar daar wil ik geen kosten verhalen (en bij de buren ook niet) als dat al zou kunnen.

Helaas geeft de verzekeraar aan dat het nog 5 a 6 weken kan duren voordat ze inhoudelijk advies uitbrengen. Dus dat is even afwachten. In elk geval bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wispe schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:53:
[...]

Is ook wel basiskennis, maar je staat als koper machteloos tussen moment van de Ja en het ontvangen van de daadwerkelijke papieren koopcontract . Ik heb nog nooit gezien dat dat al binnen dezelfde dag is, en soms gaat er nog een weekend overheen (zoals nu dus) bij akkoord op vrijdag.
Zelfs een aankoopmakelaar kan je daar niet tegen beschermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sport_Life schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:55:
[...]

Ook als woningeigenaar is het best naïef om in tijden van schaarste een woning te verkopen (contract tekenen) nog voordat de nieuwe woning contractueel vast staat.
Beide woningen hebben langere tijd te koop gestaan. Beide namelijk in een krimp regio met weinig overbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
icecreamfarmer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:44:
[...]

Die is impliciet meegenomen. De rente in het depot is hetzelfde als de rente die ik ontvang dus netto €0.
Betaal dus alleen rente over het deel wat ik onttrek.
Ik heb zelf meer dan €100k liggen en die kan ik of gelijk gebruiken voor de aankoop van de grond of er langer rente van trekken.
Nationale Nederlanden neemt de rente over het overbruggingskrediet niet mee in de gewogen rente voor de vergoeding over het saldo in depot. Heb hier meermaals over gebeld met ze en telkens waren ze hier heel resoluut over. Dat maakt het dus geen 0%.

Jouw adviseur kan echter schakelen met de jongens achter de knoppen, dus wellicht dat daar een ingangetje zit. Ik heb het vooral moeten doen met discussies met 1e lijns medewerkers waarna ik altijd het gevoel had dat ze simpelweg wat voorlezen.

Verder zou ik gewoon uit het depot ontrekken en zelf wat meer liquide blijven gedurende de bouw en voor na de oplevering, tenzij je zwart op wit hebt dat je achteraf alsnog alles mag declareren dat je hebt voorgeschoten.

[ Voor 20% gewijzigd door Laapo op 24-04-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

icecreamfarmer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:45:
[...]

Bij de overbrugging heb ik geen keus. Voor de rest van het depot heb ik 1 jaar vast gekozen. Variabel was erg duur.
In plaats van overbrugging kies je dan aflossingsvrij of annuïtair variabel. Die los je af nadat de woning is verkocht.
Dan moet je wel ruimte over hebben in je ITV .

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 24-04-2024 12:48 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Toke_gt
marcelcee schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:12:
[...]
Bekijk het eens vanuit het perspectief van je buren. Je woont er net, wilt de schutting vervangen. Ik zou het als buur prettig vinden als je langskwam en zou aangeven dat je de schutting wilt vervangen maar dat je niet precies weet of die op de erfgrens staat of niet. En wat ik als buur zou willen. Dan krijg je een heleboel informatie waar je wat mee kunt, zonder de buren meteen tegen je in het harnas te jagen. Mogelijk is deze situatie dertig jaar geleden zo ingericht met goedvinden van vorige bewoners en dan heb je totaal geen recht van spreken.
Zou je als nieuwe buur een landmeter door mijn tuin jagen of me meteen beschuldigen van landjepik, dan zou ik het kennismakingsbiertje dat voor je klaar stond gauw zelf opdrinken.

Met andere woorden, je zit er wat rechtlijnig in. Bedenk dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Sport_Life schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:47:
[...]

In plaats van overbrugging kies je dan aflossingsvrij of annuïtair variabel. Die los je af nadat de woning is verkocht.
Dan moet je wel ruimte over hebben in je ITV .
Ik had die ruimte wel in mijn LTV maar niet qua salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Laapo schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:32:
[...]

Nationale Nederlanden neemt de rente over het overbruggingskrediet niet mee in de gewogen rente voor de vergoeding over het saldo in depot. Heb hier meermaals over gebeld met ze en telkens waren ze hier heel resoluut over. Dat maakt het dus geen 0%.

Jouw adviseur kan echter schakelen met de jongens achter de knoppen, dus wellicht dat daar een ingangetje zit. Ik heb het vooral moeten doen met discussies met 1e lijns medewerkers waarna ik altijd het gevoel had dat ze simpelweg wat voorlezen.

Verder zou ik gewoon uit het depot ontrekken en zelf wat meer liquide blijven gedurende de bouw en voor na de oplevering, tenzij je zwart op wit hebt dat je achteraf alsnog alles mag declareren dat je hebt voorgeschoten.
Ik zal het nog een keer nalezen en gelijk navragen.
Zover ik had begrepen zou dat wel het geval moeten zijn mocht dat niet het geval zijn dan is het verschil 1 % punt dat is een duur grapje met 500k aan lening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
Toke_gt schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:19:
[...]

Bekijk het eens vanuit het perspectief van je buren. Je woont er net, wilt de schutting vervangen. Ik zou het als buur prettig vinden als je langskwam en zou aangeven dat je de schutting wilt vervangen maar dat je niet precies weet of die op de erfgrens staat of niet. En wat ik als buur zou willen. Dan krijg je een heleboel informatie waar je wat mee kunt, zonder de buren meteen tegen je in het harnas te jagen. Mogelijk is deze situatie dertig jaar geleden zo ingericht met goedvinden van vorige bewoners en dan heb je totaal geen recht van spreken.
Zou je als nieuwe buur een landmeter door mijn tuin jagen of me meteen beschuldigen van landjepik, dan zou ik het kennismakingsbiertje dat voor je klaar stond gauw zelf opdrinken.

Met andere woorden, je zit er wat rechtlijnig in. Bedenk dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn.
Eens, daarom heb ik advies ingewonnen (althans in afwachting) om te horen wat wel en niet mogelijk is vóórdat ik ook maar iets wil ondernemen richting de buren. De adviezen om nu al te gaan praten of het kadaster te laten komen zijn hier door anderen gegeven welteverstaan. Zodra ik weet wat wel of niet kan, is het naar mijn idee mogelijk om het gesprek te hebben waarover het moet gaan en ook vooral niet over moet gaan. Dan stopt het gesprek dus bij de vormgeving van de nieuwe schutting, of gaat juist verder over de juiste locatie van de te plaatsen schutting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

marcelcee schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:45:
[...]

Eens, daarom heb ik advies ingewonnen (althans in afwachting) om te horen wat wel en niet mogelijk is vóórdat ik ook maar iets wil ondernemen richting de buren. De adviezen om nu al te gaan praten of het kadaster te laten komen zijn hier door anderen gegeven welteverstaan. Zodra ik weet wat wel of niet kan, is het naar mijn idee mogelijk om het gesprek te hebben waarover het moet gaan en ook vooral niet over moet gaan. Dan stopt het gesprek dus bij de vormgeving van de nieuwe schutting, of gaat juist verder over de juiste locatie van de te plaatsen schutting.
"He, buurtjes! Ik heb net het huis hiernaast gekocht en wilde even kennismaken :) . Koffie doen? Zeg, nu we hier toch staan, wij wilden eigenljk wel een nieuwe schutting plaatsen, maar twijfelden op basis van wat luchtfoto's of de huidige schutting wel helemaal goed staat .Weten jullie hier iets meer van? Hoe lang is de huidige situatie al zo eigenlijk?"

Niet direct over rechten en plichten beginnen (imho), en bovendien weet je nog helemaal niet zeker of je wel gelijk hebt met je aanname. Het zal niet voor het eerst zijn dat het allemaal net wat genuanceerder ligt.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

jeroenkb schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:49:
[...]

Geen direct antwoord op je vragen maar een aanvullende vraag: als je nu alles met eigen geld financiert, ga je dan geen problemen krijgen met renteaftrek als je later alsnog een hypotheek neemt?
Volgens mij niet, want het is een nieuwe en extra hypotheek. Als het wel problemen oplevert dan is dat zo…. Maar voor zover ik weet heb je hra over datgene wat je meer leent dan je eerdere hypotheek! Andere los ik de boel weer snel af, het is even niet anders ;)

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:25

Saven

Administrator

Get!em schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 23:00:
Hier in de familie ook weer toppunt gekke huizenmarkt.

Familie had Huis gekocht, met aankoop makelaar, verkopers akkoord, koopcontract onderweg. In plaats van de verwachte koopcontract ontvangen ze een telefoontje, iemand heeft blind 30k meer geboden, gaat niet door. Ze hadden net eigen huis verkocht en opleverdatums waren allemaal over 1,5maand…

Maar t zaakje stinkt enorm. Huis was niet populair (2 bezichtigingen in 6+ maanden, waarvan 1 door mijn familie), de vorige bezichtiging was 4 maanden terug. Er is na koop akkoord geen nieuwe bezichtiging meer geweest. 30k overboden, maar “als u hetzelfde bied, gunnen we het u”.

Wat een #^*’@@&
Wat zuur... :X Ik vind dit echter wel interessant, ik sta op het punt om een bod uit te brengen. Eerste keer dat ik mogelijk een bestaand huis koop (dus complete leek hierin). Maar.... Werkt het dan ook zo dat als mijn bod wordt afgewezen, ik alsnog kan zeggen "Ok, dan verhoog ik het bod"?

In mijn geval vind ik het prima, maar wellicht wel een beetje gek. Moet bijvoorbeeld voor vrijdag 12.00 u een bod hebben gedaan.

Niemand wil teveel bieden, dus met dat idee zou je altijd laag kunnen bieden of onderbieden, en als het moet alsnog een hoger bod doen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ja, dat kan. Zolang er nog geen getekend koopcontract is én de 3 dagen bedenktermijn is voorbij, kan de verkoper er nog onderuit. Zie ook
Gefeliciteerd u heeft een woning gekocht! ohnee toch nieeet

Maar over het algemeen kan je er vanuit gaan dat op basis van inschrijving je eenmalig een bod kan doen ;)

[ Voor 1% gewijzigd door ElementriX op 24-04-2024 16:34 . Reden: fix nav reactie hieronder ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
ElementriX schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:55:
Ja, dat kan. Zolang er nog geen getekend koopcontract is én de 3 dagen bedenktermijn is voorbij, kan de verkoper er nog onderuit. Zie ook
Gefeliciteerd u heeft een woning gekocht! ohnee toch nieeet

Maar over het algemeen kan je er vanuit gaan dat op basis van inschrijving je eenmalig een bod kan doen ;)
Nee, een verkoper heeft géén 3 dagen bedenktijd. Dit recht is alleen toebedeeld aan de kopende partij. Een verkoper zit aan de koop vast zodra beide partijen hebben getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
stin00 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:59:
[...]

Nee, een verkoper heeft géén 3 dagen bedenktijd. Dit recht is alleen toebedeeld aan de kopende partij. Een verkoper zit aan de koop vast zodra beide partijen hebben getekend.
Het valt me op dat heel veel users hier 'verkoper' en 'koper' door elkaar halen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:11

ScreamGT

joejoe

Wij krijgen 28 juni de sleutel. Wat is verstandig qua orde voor de werkzaamheden?

Alles moet gestuct worden, beneden op de begane grond wordt er vloerverwarming geïnstalleerd en op de drie etages wordt een nieuwe vloer gelegd.

Ryzen 7800X3D - MSI 4070 Ti Super - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 16:50
ScreamGT schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:55:
Wij krijgen 28 juni de sleutel. Wat is verstandig qua orde voor de werkzaamheden?

Alles moet gestuct worden, beneden op de begane grond wordt er vloerverwarming geïnstalleerd en op de drie etages wordt een nieuwe vloer gelegd.
vvw, stucen en vloertje leggen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Get!em schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:26:
[...]

Beide woningen hebben langere tijd te koop gestaan. Beide namelijk in een krimp regio met weinig overbieden.
Oh ja ik leef in een bubbel waar men alweer 50k moet overbieden en dan nog vol spanning moet wachten of er niet iemand 80k meer biedt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
s0ulmaster schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:14:
[...]vvw, stucen en vloertje leggen.
We hebben even getwijfeld de vvw door het pvc heen te laten frezen voor beter rendement maar kwamen we toch op terug.

Maar serieus, wel een aandachtspunt kan zijn hoe je je plinten i.c.m. je vloer ziet. Je kan ervoor kiezen eerst te stucen, dan je plinten te plaatsen en dan je vloer. Reden van het eerst plaatsen van de plinten is dat je dan na evt. egaliseren onder je plinten geen kieren hebt. PVC kan je dan strak tegen de plinten snijden. Nadeel is dat je die dan niet meer eenvoudig kan vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

coazter schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:37:
[...]

We hebben even getwijfeld de vvw door het pvc heen te laten frezen voor beter rendement maar kwamen we toch op terug.

Maar serieus, wel een aandachtspunt kan zijn hoe je je plinten i.c.m. je vloer ziet. Je kan ervoor kiezen eerst te stucen, dan je plinten te plaatsen en dan je vloer. Reden van het eerst plaatsen van de plinten is dat je dan na evt. egaliseren onder je plinten geen kieren hebt. PVC kan je dan strak tegen de plinten snijden. Nadeel is dat je die dan niet meer eenvoudig kan vervangen ;)
:? Plinten plaats je op de pvc of andere vloerbedekking, dat geeft een strak resultaat. Dan eventueel kitten zodat er geen vocht onder de (mdf) plinten kan komen.

Wij hebben eerst de vloer gelegd (tegels) en daarna gestuct, voordeel is dat de vloeren leggers de muur niet kunnen slopen, nadeel is dat je alles moet afdekken. Overigens moet dat ook na het leggen van vvw.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 24-04-2024 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo

Vloerverwarming, vloer dicht laten zetten, stucen en dan de vloerbekleding. Wanden in de gang en trap wel wat extra beschermen.

Hier zat er een lelijke schade door de vloerenleggers aan de muur bij de trap. Toch zonde van een vers gestuct en gesausde wand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:44
Laapo schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:24:
[...]

Vloerverwarming, vloer dicht laten zetten, stucen en dan de vloerbekleding. Wanden in de gang en trap wel wat extra beschermen.

Hier zat er een lelijke schade door de vloerenleggers aan de muur bij de trap. Toch zonde van een vers gestuct en gesausde wand..
Hoe zou je die bescherming doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief_GG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-08 11:01
Vraagje; wat is de normale gang van zaken als je een woning koopt met bouwtechnische keuring; teken je het koopcontract voorafgaand de bouwtechnische keuring en gaan de 3 dagen bedenktijd dan in, of pas nadat de bouwtechnische keuring is gedaan?

What if; de verkoper zich terugtrekt omdat ze contract tekenen NA keuring willen en jij wel kosten hebt gemaakt voor de keuring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
Chief_GG schreef op donderdag 25 april 2024 @ 00:20:
Vraagje; wat is de normale gang van zaken als je een woning koopt met bouwtechnische keuring; teken je het koopcontract voorafgaand de bouwtechnische keuring en gaan de 3 dagen bedenktijd dan in, of pas nadat de bouwtechnische keuring is gedaan?

What if; de verkoper zich terugtrekt omdat ze contract tekenen NA keuring willen en jij wel kosten hebt gemaakt voor de keuring?
Ik heb het (als koper) zo gedaan zoals je beschrijft. Mondeling akkoord, volgende dag keuring (via aankoopmakelaar geregeld = sneller beschikbaar denk ik) en daarna getekend. Je koopt een huis van tonnen of 1m+ afhankelijk van de regio. Die paar honderd euro die je mogelijk onterecht in een keuring steekt zou je niet moeten tegenhouden. Zeker als de de doorlooptijd nauwelijks wordt beïnvloedt. De verkoopmakelaar maakt gelijktijdig de overeenkomst op, ik denk dat het een kleine kans is dat iemand anders zich daar nog tussen wurmt.

Het keuringsrapport zou ik niet met de verkoper delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:39

Heb je geen ontbindende voorwaarden erin zitten die afhankelijk zijn van de uitslag van de keuring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
marcelcee schreef op donderdag 25 april 2024 @ 05:46:
[...]

Waarom niet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990

Bij de verkoop van ons huis was er een mondeling akkoord, vervolgens een kering ingepland. Tijdens de keuring kwamen de kopers mee en hebben ter plekke hier in huis de koopovereenkomst ondertekend. De dag erna hadden ze de uitslag van de keuring (en de keurmeester vertelt tijdens de keuring natuurlijk precies wat er wel/niet goed is) dus dat viel mooi binnen de 3 dagen bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief_GG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-08 11:01
President schreef op donderdag 25 april 2024 @ 06:28:
[...]

Heb je geen ontbindende voorwaarden erin zitten die afhankelijk zijn van de uitslag van de keuring?
Ja die heb ik erin zitten. De verkopende makelaar vertelde me dus dat het koopcontract pas getekend werd na de keuring, wat mij wat apart leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-10 11:52
Chief_GG schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:11:
[...]

Ja die heb ik erin zitten. De verkopende makelaar vertelde me dus dat het koopcontract pas getekend werd na de keuring, wat mij wat apart leek.
Dat is ook apart, je wacht toch ook niet met het tekenen tot de financiering is geregeld, juist hiervoor zet je deze voorwaarden er in met een termijn. Daarnaast ook nog eens dat een mondelinge overeenkomst niks waard is wil je zo snel mogelijk tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:53
[...]

Lijkt mij ook apart. Die ontbindende voorwaarden zijn er juist zodat je als koper wat zekerheid hebt, dat verkoper niet ondertussen aan iemand anders kan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 18:39
[...]

Oke . Bijzonder

Maar: jij betaalt voor de keuring dus alleen jij ontvangt het rapport. Naar aanleiding van het rapport kan je dus een passend bod doen. Daarbij ben je dus ook niet verplicht om het rapport te delen

Lijkt nu meer alsof ze jou het onderzoek laten doen/betalen en dat ze daarna weten of er wel of geen twijfels zijn.

Mooie is dat je dan wel kan zeggen dat je naar aanleiding van het rapport bij wijze van 200k biedt omdat het wel duidelijk is dat er flinke kosten bij komen maar dat jullie wel echt gek zijn op het huis, en dat ze dan dus in onzekerheid zitten of ze het voor de zekerheid gaan accepteren of niet :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
[...]

Dat wilde de verkoper toen bij mij ook: keuring was prima, graag nog voor tekenen contract dan. Ik denk toch om de vaart erin te houden, en zo snel mogelijk duidelijkheid te hebben of de koop door zou gaan.

Binnenkort ga ik verkopen en ik zou geen probleem hebben met een bouwkundige keuring, maar zou ook wel graag willen dat die dan zsm plaatsvindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:30
marcelcee schreef op donderdag 25 april 2024 @ 05:46:
[...]

Ik heb het (als koper) zo gedaan zoals je beschrijft. Mondeling akkoord, volgende dag keuring (via aankoopmakelaar geregeld = sneller beschikbaar denk ik) en daarna getekend. Je koopt een huis van tonnen of 1m+ afhankelijk van de regio. Die paar honderd euro die je mogelijk onterecht in een keuring steekt zou je niet moeten tegenhouden. Zeker als de de doorlooptijd nauwelijks wordt beïnvloedt. De verkoopmakelaar maakt gelijktijdig de overeenkomst op, ik denk dat het een kleine kans is dat iemand anders zich daar nog tussen wurmt.

Bij ons was dat helaas wel zo. Mondeling akkoord op een vrijdag, keuring op een dinsdag gepland. Echter, in de tussentijd een hoger bod door iemand anders en dus ging de verkoop niet door. Niet heel chique, maar ja, ik snap de verkoper ook wel als er een bod komt die (veel) hoger ligt. Er was ook nog niks getekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Stoffa schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:47:
[...]

Hoe zou je die bescherming doen?
Iets van stucloper of karton. Puur om krasjes e.d. te voorkomen. Wel oppassen met plakbandjes en schildertape op de muur, soms trek je zo de verf er van af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
SL104 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:13:
[...]

Dat wilde de verkoper toen bij mij ook: keuring was prima, graag nog voor tekenen contract dan. Ik denk toch om de vaart erin te houden, en zo snel mogelijk duidelijkheid te hebben of de koop door zou gaan.

Binnenkort ga ik verkopen en ik zou geen probleem hebben met een bouwkundige keuring, maar zou ook wel graag willen dat die dan zsm plaatsvindt.
Tja als het getekend is en de koper laat 4 weken later pas een keuring doen dan is dat niet echt handig.
Als er niet getekend is en de koper laat lang niets van zich weten kan je gewoon aan iemand anders verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
Degene waarop ik reageerde lijkt huiverig om kosten te maken en daarna zonder huis te eindigen. Als die angst terecht is dan zou ik de verkoper niet datgene in handen geven waar ze op zitten te wachten (want kennelijk staan ze wel een bouwkundige keuring toe/zijn ze benieuwd naar de uitkomst).

En buiten dat, hebben ze toch niks mee te maken wat er in het rapport staat. Zelf beslis je of de bouwkundige staat voldoende is om de koop door te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:40

Crazy D

I think we should take a look.

marcelcee schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:52:
[...]

Degene waarop ik reageerde lijkt huiverig om kosten te maken en daarna zonder huis te eindigen. Als die angst terecht is dan zou ik de verkoper niet datgene in handen geven waar ze op zitten te wachten (want kennelijk staan ze wel een bouwkundige keuring toe/zijn ze benieuwd naar de uitkomst).

En buiten dat, hebben ze toch niks mee te maken wat er in het rapport staat. Zelf beslis je of de bouwkundige staat voldoende is om de koop door te zetten.
Of ze zijn er van overtuigd dat het niet zo dramatisch is. In een appartement waar ik eerder heb gewoond is een bouwkundige keuring geweest. Die was echt van het niveau "aanrechtblad is wat beschadigt, en de cv ketel moet binnen enkele jaren vervangen worden". Dat de complete fundering van de serre verrot was, hebben ze over het hoofd gezien :X En, de keuring weigeren geeft meer reden om te twijfelen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RozeDwergbanaan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 10:59
Gisteren onze voorkeuren doorgegeven bij de voorverkoop voor woningen in een nieuwbouwwijk. Mijn gevoel gaat echt alle kanten op. Aan de ene kant hebben we alles gedaan wat we konden doen (financiële check, contact met verkoopmakelaar, al een jaar ingeschreven op de nieuwsbrief voor dit project). Aan de andere kant is het een populaire wijk in een redelijk drukke stad. Vorige week kwam in een nieuwsartikel naar buiten dat er 4000 geïnteresseerden waren voor de 130 woningen. Natuurlijk zijn dit ook veel mensen die mogelijk gewoon op zoek zijn naar een huurwoning, of met name koop in het laagste segment. Hier zitten wij gelukkig een stuk boven maar alsnog zijn het natuurlijk veel geïnteresseerden. Nu weer twee weken wachten en dan is de start verkoop, met een evenement op locatie :') waar je dan een soort van verplicht heen moet om jezelf te laten zien en dat ze jou dat huis gunnen.

Ben heel erg benieuwd naar de ervaringen met lotingen en voorkeursposities bij nieuwbouw. Wat hebben jullie meegemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:10
Eerlijk?
Ondanks dat wij op 3 van de 4 punten die "voorrang" geven op een nieuwbouwproject bij ons, en alles gedaan hebben qua papieren, waren de 129 eengezinswoningen vergeven aan betere kandidaten. Er waren ook "wandelgang informatie" waarin gesuggereerd werd dat vriendjes/innetjes van de ontwikkelaar/gemeenteraad etc de woningen toegewezen hebben, maa ik denk dat dit met een schep zout genomen moest worden..
Het is echt mazzel hebben met loting. Het valt gewoon niet te peilen.

offtopic:
sinds eind oktober 2023 zitten we nu in een (vrije sector) eengezinswoning, bj 2008. Zoektocht(en) naar een koopwoning heb ik maar gestaakt vanwege de krapte hier

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Laatst online: 18:54
RozeDwergbanaan schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 06:45:
Gisteren onze voorkeuren doorgegeven bij de voorverkoop voor woningen in een nieuwbouwwijk. Mijn gevoel gaat echt alle kanten op. Aan de ene kant hebben we alles gedaan wat we konden doen (financiële check, contact met verkoopmakelaar, al een jaar ingeschreven op de nieuwsbrief voor dit project). Aan de andere kant is het een populaire wijk in een redelijk drukke stad. Vorige week kwam in een nieuwsartikel naar buiten dat er 4000 geïnteresseerden waren voor de 130 woningen. Natuurlijk zijn dit ook veel mensen die mogelijk gewoon op zoek zijn naar een huurwoning, of met name koop in het laagste segment. Hier zitten wij gelukkig een stuk boven maar alsnog zijn het natuurlijk veel geïnteresseerden. Nu weer twee weken wachten en dan is de start verkoop, met een evenement op locatie :') waar je dan een soort van verplicht heen moet om jezelf te laten zien en dat ze jou dat huis gunnen.

Ben heel erg benieuwd naar de ervaringen met lotingen en voorkeursposities bij nieuwbouw. Wat hebben jullie meegemaakt?
Wij hebben vrij recent ingeschreven op twee bouwnummers uit twee verschillende projecten. Prijsklassen 600-700k alle bij toegewezen gekregen. Heb wel al eerder met de makelaar samengewerkt en hebben op meer punten contact gehad. Hoeveel effect dat had is niet echt te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helmmen
  • Laatst online: 29-09 13:03

* Verwijderen + afplakken van essentiele dingen
- Keuken
- Deuren weghalen
- Badkamer
- Beperken van wasbakken tot gene die geen schadeleiden (draai desnoods water dicht bij de
stopkraan) Regel desnoods een buitenkraan of bouwkraan
- Deurposten beschermen tot stoot hoogte indien van relevantie
* Slopen en weg halen van de vloer
* Bekijken en beoordelen of er bijzondere plekken zijn in de vloer waar de installateur van op de hoogte moet zijn
* Vloer verwarming aan laten leggen
* Indien mogelijk zorgen dat het volledige opstook protocol is gedraaid en je kan verwarmen als de stucadoors zijn geweest helpt met drogen
* Goed afplakken van de vloer met stucloper al is het een ruwe vloer
- Weg halen van zoveel mogelijk stopcontacten
- Door laten verbinden van licht schakelaars zodat ze aan staan als de stop aanstaat
- Lampen weghalen vervangen door bouw peertjes zo sterk en wit mogelijk
* Alles wat je echt niet wilt vies hebben zelf afplakken
* Stucadoors alles laten stucen let op of correcte voorstrijk met correcte ondergrond word gedaan
* Drogen duurt 2/3 weken ligt aan laag dikte
* Schoonmaken
* beschermen muren waar nodig
* Vloer leggen + Plinten
* Afplakken
* Schilderen
* Opruimen schoonmaken
* Aflakken houtwerk
* Wonen en genieten

[ Voor 3% gewijzigd door helmmen op 26-04-2024 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexter24
  • Laatst online: 26-05 21:17
RozeDwergbanaan schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 06:45:

Wij hebben onszelf ook voor *dat* project ingeschreven. Heb dit al twee keer eerder gedaan met nieuwbouw in diezelfde stad. Precies zo aangelopen zoals jij nu hebt gedaan. In het gesprek met de hypotheekadviseur destijds (is weer dezelfde persoon) die had t allemaal mooi berekend en gaf aan dat de financiering helemaal goed en ruim binnen budget was. ‘Dat komt wel goed hoor!’. Uiteindelijk met lege handen komen te staan. Dus ik reken nergens meer op. We zien t wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexter24
  • Laatst online: 26-05 21:17
Sjowhan schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:10:
Eerlijk?
Ondanks dat wij op 3 van de 4 punten die "voorrang" geven op een nieuwbouwproject bij ons, en alles gedaan hebben qua papieren, waren de 129 eengezinswoningen vergeven aan betere kandidaten. Er waren ook "wandelgang informatie" waarin gesuggereerd werd dat vriendjes/innetjes van de ontwikkelaar/gemeenteraad etc de woningen toegewezen hebben, maa ik denk dat dit met een schep zout genomen moest worden..
Het is echt mazzel hebben met loting. Het valt gewoon niet te peilen.

offtopic:
sinds eind oktober 2023 zitten we nu in een (vrije sector) eengezinswoning, bj 2008. Zoektocht(en) naar een koopwoning heb ik maar gestaakt vanwege de krapte hier
Over die ‘wandelgang-informatie’ zit je misschien wel n beetje in de goede richting. Er staat ook een disclaimer bij dat de toewijzing zowel geautomatiseerd is maar de projectontwikkelaar zich te allen tijde het recht voor houdt om andere keuzes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:11

ScreamGT

joejoe

helmmen schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:00:
[...]

* Verwijderen + afplakken van essentiele dingen
- Keuken
- Deuren weghalen
- Badkamer
- Beperken van wasbakken tot gene die geen schadeleiden (draai desnoods water dicht bij de
stopkraan) Regel desnoods een buitenkraan of bouwkraan
- Deurposten beschermen tot stoot hoogte indien van relevantie
* Slopen en weg halen van de vloer
* Bekijken en beoordelen of er bijzondere plekken zijn in de vloer waar de installateur van op de hoogte moet zijn
* Vloer verwarming aan laten leggen
* Indien mogelijk zorgen dat het volledige opstook protocol is gedraaid en je kan verwarmen als de stucadoors zijn geweest helpt met drogen
* Goed afplakken van de vloer met stucloper al is het een ruwe vloer
- Weg halen van zoveel mogelijk stopcontacten
- Door laten verbinden van licht schakelaars zodat ze aan staan als de stop aanstaat
- Lampen weghalen vervangen door bouw peertjes zo sterk en wit mogelijk
* Alles wat je echt niet wilt vies hebben zelf afplakken
* Stucadoors alles laten stucen let op of correcte voorstrijk met correcte ondergrond word gedaan
* Drogen duurt 2/3 weken ligt aan laag dikte
* Schoonmaken
* beschermen muren waar nodig
* Vloer leggen + Plinten
* Afplakken
* Schilderen
* Opruimen schoonmaken
* Aflakken houtwerk
* Wonen en genieten
Nondeju :+ Dank voor bovenstaand!

Dus zelfs na verwijderen van de oude vloer de betonvloer bedekken met stucloop?

Ryzen 7800X3D - MSI 4070 Ti Super - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:25

Saven

Administrator

Afgelopen week een bod gedaan op een (matig c.q. goedkoop) afgewerkt semi-nieuwbouwhuis. Echt alles was basis-basis. Zeg maar, enorm goedkope keuken, badkamer etc. Geen vloerverwarming. Alsof het geld op was na de bouwkosten. Wel relatief ruim, maar dan weer een klein perceel enzo. Geluid van drukke weg vlakbij etc. Nja, je hoort het al. Eigenlijk niet eens zo enthousiast dus :')

Uiteindelijk vanwege de locatie en ruimte toch maar de vraagprijs van 1.2m geboden zonder verdere voorwaarden. Horen we gister dat het bod is afgewezen. Blijkbaar waren er een handjevol andere (nog grotere) idioten (:P) die ruim boven de vraagprijs hebben geboden |:(

Hoe dan :') Ondanks het niet heel enthousiast zijn bemerk ik toch enige frustratie. Maar we kijken rustig verder.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Saven schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:37:
Afgelopen week een bod gedaan op een (matig c.q. goedkoop) afgewerkt semi-nieuwbouwhuis. Echt alles was basis-basis. Zeg maar, enorm goedkope keuken, badkamer etc. Geen vloerverwarming. Alsof het geld op was na de bouwkosten. Wel relatief ruim, maar dan weer een klein perceel enzo. Geluid van drukke weg vlakbij etc. Nja, je hoort het al. Eigenlijk niet eens zo enthousiast dus :')

Uiteindelijk vanwege de locatie en ruimte toch maar de vraagprijs van 1.2m geboden zonder verdere voorwaarden. Horen we gister dat het bod is afgewezen. Blijkbaar waren er een handjevol andere (nog grotere) idioten (:P) die ruim boven de vraagprijs hebben geboden |:(

Hoe dan :') Ondanks het niet heel enthousiast zijn bemerk ik toch enige frustratie. Maar we kijken rustig verder.
1.2 miljoen bieden op een huis waar je niet echt enthousiast over bent.. dat klinkt een beetje als een verveelde miljonair die er een extra pandje bij koopt. Ik vind het gekkenwerk, voor zo'n bedrag wil je toch een droomhuis en niks minder? :) Maar ik ben nu wel benieuwd, funda linkje?!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
stin00 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:42:
[...]

1.2 miljoen bieden op een huis waar je niet echt enthousiast over bent.. dat klinkt een beetje als een verveelde miljonair die er een extra pandje bij koopt. Ik vind het gekkenwerk, voor zo'n bedrag wil je toch een droomhuis en niks minder? :) Maar ik ben nu wel benieuwd, funda linkje?!
Een droomhuis wordt pas bereikbaar vanaf miljoen of 5.

In Amsterdam doen rijtjeshuizen al meer dan een miljoen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Martijn1990
jeroenkb schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:18:
[...]

Een droomhuis heeft toch helemaal geen “vaste” prijs? Het is maar net wat een droomhuis is voor iemand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

Ik heb uitzicht op een huis dat voor die prijs te koop staat met klein perceel aan een behoorlijk drukke weg.
Als het die was, bouwjaar 2014 ofzo, dan beter van niet inderdaad. Heeft echt heel lang leeg gestaan na de bouw, vandaar die goedkope afwerking waarschijnlijk.
Is wel echt een hot topic hier in de buurt dat het huis nu voor die prijs te koop staat/stond, terwijl er meer hoeken voor meer dan een miljoen staan.
Die weg daar is wel echt rot je kunt niet even een raampje open zetten op een mooie dag, of zelfs nu, zonder je audio installatie open te draaien om nog iets te horen. Altijd leuk als je net in een finale van een mooie film zit en er komt een roedel motorrijders voorbij. En daar betaal je dan zoveel geld voor. Gekkenwerk inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:51

_Arthur

blub

Uiteindelijk vanwege de locatie en ruimte toch maar de vraagprijs van 1.2m geboden zonder verdere voorwaarden.
Die drukke weg en klein perceel trok je zoveel dat je er graag wilde wonen? >:)

Met zoveel zaken die "meh" zijn, zou ik er niet eens op hebben geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:40

Crazy D

I think we should take a look.

jeroenkb schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:18:
[...]

Zonder lokatie weten wij niks. Voor een miljoen koop ik in mijn omgeving wel echt een pand om u tegen te zeggen. Lokatie, lokatie, lokatie…

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Op zich zegt die 1.2m niks, als je nog een ton over hebt voor de afwerking dan kun je alsnog een woning naar eigen smaak ervan maken. Als je budget max 1.2m is dan is het m.i. zonde om in zo'n karige woning te zitten, dan is 1.2m veel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Laatst online: 10:26

Tja...'Idioten' of mensen die slim bieden (én dus overbieden) nu wél een woning hebben? ;)

1.2m is geen absurde prijs en afhankelijk van locatie en je eigen budget etc. klinkt het niet gek. Ook daar moet je (weer) overbieden. Zo werkt het. En een jaar langer zoeken kost ook geld met stijgende huizenprijzen....

En als je de optie hebt gooi je 50k-100k voor verbouwing erbij en heb je voor 1.3m een mooi huis voor 10-15 jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door MaStar op 26-04-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Laatst online: 10:26
stin00 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:42:
[...]

Voor 1.2m ben je in de Randstad ook geen droomhuis meer hoor. Wel prachtige 2 onder één kappers, maar omdat een droomhuis te noemen....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb je posts in dit topic even terug gelezen en de vragen die je stelt komen op mij redelijk basic, soms zelfs naïef over.

Als dit echt serieus is (ik begin daaraan te twijfelen) dan zou ik adviseren om een aankoopmakelaar mee te nemen.

Pagina: 1 ... 321 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7