Aller eerst gefeliciteerd natuurlijk!faust2016 schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:35:
[...]
Weer wat nieuws: We hebben een koop contract getekend!
Na voorgaande verhaal, zijn we nog twee keer langs geweest. 1x voor een tweede bezichtiging, samen met een lekdetectie expert. 1x voor een bouwkundige keuring.
De lekdetectie expert bevestigde dat het voegwerk in de zijgevel opnieuw gedaan moest worden. Ook kwam hij bij de schoorsteen een lek tegen (komt uit op dezelfde muur). Hier moet een stuk lood vervangen worden.
Ook bleek dat alle muren te vochtig zijn, en volgde het advies om ook de overige gevels opnieuw te voegen en impregneren.
Een flinke klus dus, met geschatte kosten van ~40K. Ook kwam er een lek bij de vaatwasser in de keuken naar boven, met grote bruine vlekken in de houten platen die onder het zeil liggen.
Hierop hebben we ons bod verlaagd van 375K naar 345K, om uiteindelijk het tegenbod van 350K te accepteren. Wel met de kanttekening dat we nog een bouwkundige keuring wilden doen voor het tekenen van het koopcontract. Dit probeerde de verkopende makelaar een kwartier lang uit mijn hoofd te praten, maar niet op toegegeven.
Afgelopen donderdag bouwkundige keuring.
Meevallers:
- Het voegwerk van de voor en achtergevel was er helemaal niet zo slecht aan toe als de zijgevel. Alleen reinigen en impregneren is voor de komende 10 jaar voldoende.
- Lek bij de vaatwasser leek te komen door verkeerde aansluiting
Tegenvallers:
- Op het dak stond een te diepe plas, dakranden en daktrim moeten vervangen worden, en er zijn een aantal open naden/kieren. Geschatte kosten: 3K
- Schilderwerk kozijnen moet gedaan worden. Verder zijn kozijnen in goede staat: 4K
- Er was al gemeld dat voegwerk in de badkamer opnieuw gedaan moest worden. Bij de keuring bleek echter dat de deur niet dicht kon wegens een omhooggekomen tegel. Duid op vochtproblemen, en risico dat de houten onderconstructie ook aangetast is. Kosten: 2.5K, mogelijk een stuk meer.
Al met al kwamen we met het bouwkundige rapport uit op zo'n 35K aan directe en op termijn kosten.
In overleg met hypotheekadviseur zouden we al deze kosten direct in bouwdepot op kunnen laten nemen, met 5K extra voor de badkamer, om op een aankoopprijs van 350K naar een hypotheek van 390K te komen, waarbij we dan dus 40K hebben voor renovatie en verbouwing.
Die 40K gaat er met werk aan alle buitengevels echter al voor een groot deel doorheen. In totaal begroten we nu rond de 55K voor het hele handeltje, waarbij we dan ieder 7,5K spaargeld inleggen. Uiteindelijk betalen we dan net over de 4 ton om 97 m2 in Zuilen in Utrecht te kopen. Zelfs als we nog voor een halve ton extra aan kosten zouden hebben, is het nog steeds geen rampzalige deal, en wel een heel leuk huis iig.
Dat is wat ik mezelf nu in ieder geval vertel nu.
Ik krijg nog wel een beetje kriebels van die badkamervloer, en ik ga er eigenlijk een beetje van uit dat wat ik onder die badkamervloer ga aantreffen ook tegen gaat vallen.
Ik probeer nu uit te zoeken wat het vervangen van een verdiepingsvloer ongeveer zou kosten, maar ik kom nog niet heel ver. Veel offerte websites, weinig ervaringen van mensen.
Natte vingerwerk vertelt me 150-250 €/m2 voor een betonvloer, dus dat komt dan op ~10K als we de hele 2e verdieping (iets minder dan 50m2) zouden vervangen. Wat er nu aan vloer(bedekking) ligt hecht ik weinig waarde aan, en zou sowieso vervangen gaan worden. Likje verf op de muren/plafonds kunnen we ook zelf.
Echter neem ik aan dat bvb de muurtjes tussen kamers wellicht niet hergebruikt kunnen worden, dus dat soort dingen moet je dan ook meerekenen. Daarnaast nog een bedrag van 5K~10K om dan de badkamer weer een beetje op orde maken.
Is er iemand die een voorbeeldje heeft van hoeveel het vervangen van een verdiepingsvloer hun gekost heeft? Je zou ook kunnen zeggen dat je alleen in de badkamer (schuim)beton laat gieten, maar gezien alle gevels vochtig zijn, acht ik de kans aanwezig dat de levensduur van de houtbalken is aangetast. Dus dan beter meteen goed doen en de hele vloer vernieuwen, is mijn gedachte.
Nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Wat ik me wel afvraag;
Je neemt een lekkage expert mee, die zegt alle muren zijn vochtig; ik zou alle voegen doen.
Vervolgens zegt de bouwkundige dat het wel meevalt en dat de voegen niet gedaan worden. Waren de muren ineens niet meer vochtig?
En je vaart nu op de bouwkundige die zegt dat het wel meevalt en dus haaks staat op wat de deskundige zegt.
Persoonlijk zou ik meer waarde hechten aan de deskundige.
PSN: Flix20-NL