Gefeliciteerd u heeft een woning gekocht! ohnee toch nieeet

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 26.305 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mart zonder b
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-03 22:32
Goedemorgen allemaal!

Mijn eerste post hier, mijn naam is Mart 32 jaar en ben samen met mijn vriendin al een aantal jaren aan het kijken voor een nieuwe woning. Gisteren is dat dan eindelijk gelukt! althans.. dat dachten we. de inschrijving sloot om 12 uur. Dus wij hebben voor die tijd netjes een bod gedaan via onze aankoopmakelaar. Rond 13:00 kregen we een belletje dat de woning ons gegund is! Die blijdschap was van korte duur want rond 16:00 uur kregen we te horen dat er na sluitingstijd van de inschrijving een nieuw bod is ontvangen. De verkopers gaan daar nu waarschijnlijk mee akkoord en wij zitten met een fles champagne die terug de kast in kan.

Mag dit zomaar?! En is er iets wat wij nog kunnen doen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:18
Netjes is het zeker niet, mogelijk dat gedragsregels van het kantoor overschreden zijn. Het is een mondelinge toezegging van een derde partij namens de verkoper; zou dat voldoende juridische basis hebben? Jouw woord tegen hun woord? Of is het vrij voor de verkopers altijd hun keuze te veranderen tot een getekende koopovereenkomst?

Ik denk dat je er praktisch weinig aan kunt doen om alsnog de woning aan te kopen; al het andere is moraal, keuzes en meningen welke je mogelijk ergens in een review kwijt kunt of bij een partij als NVM als ze daar lid van zijn.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• paulds
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:20
Een koopovereenkomst mag niet mondeling afgesloten worden, dus helaas heb je pech. Het is heel erg zuur, maar helaas gebeurt het vaker, vooral in deze drukke tijden op de woningmarkt.

Uiteindelijk is het aan de verkopers, zij beslissen aan wie ze het verkopen. De makelaar kan eigenlijk niet anders dan een bod toch nog doorgeven en dan is het aan de verkopers.

Succes met de verdere zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:29
Is echt niet netjes na sluitingstijd dan moet het nieuwe bod een flink stuk hoger zijn geweest ga ik van uit

Maar goed daar heb je niks aan maar zoals al aangegeven kan je er weinig aan doen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:53
Wat een prutsmakelaar.. maar vrees dat je geen poot hebt om op te staan.

https://www.nvm.nl/media/...ng-niet-rechtsgeldig.docx

Do more

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-05 20:39

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Mart zonder b schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 07:38:
Is het een notariële bieding? (Verkoop bij inschrijving)

Heeft de verkopende makelaar nog een kans gegeven om daar weer overheen te bieden? (Dát mag namelijk niet)

En anders, als je uiteindelijk een huis hebt, een zeer slechte review schrijven over de verkopende makelaar.

Ik zou niet nu al die review schrijven, want dan gooi je potentieel je eigen ramen in.

Maar bedenk je dat de verkoper (niet makelaar) de persoon is die de beslissingen maakt, de makelaar is verplicht om elk bod door te geven.

Lees ook:
https://nlverhuist.nl/wat...dprocedure-voor-een-huis/

[ Voor 37% gewijzigd door Accretion op 27-01-2024 08:12 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
Dat nieuwe bod is natuurlijk gewoon van een van de verliezers geweest.

Afhankelijk van hoe het gegaan is is het niet netjes of ronduit ranzig zaken doen van verkoper danwel makelaar, maar niets aan te doen.

Maar mijn tip: laat het los, ga niet kijken waarvoor de woning is verkocht, etc. Je wil niet weten dat je voor een paar k bent genaaid.

Acties:
  • +65 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003

Blokker_1999

Full steam ahead

wij zitten met een fles champagne die terug de kast in kan.

Als de fles reeds geopend is zou ik dat afraden, Drink ze dan maar leeg, want de kans dat die nog goed is tegen dat je je volgende woning koopt lijkt mij bijzonder klein. In het andere geval mag dat zeker, zolang ze niet te lang blijft liggen, want vele flessen worden niet beter over de jaren heen.

* Blokker_1999 brengt deze luchtigere comment om de teleurstelling wat te verzachten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Mart zonder b
Blokker_1999 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:25:
[...]

Als de fles reeds geopend is zou ik dat afraden, Drink ze dan maar leeg, want de kans dat die nog goed is tegen dat je je volgende woning koopt lijkt mij bijzonder klein. In het andere geval mag dat zeker, zolang ze niet te lang blijft liggen, want vele flessen worden niet beter over de jaren heen.

* Blokker_1999 brengt deze luchtigere comment om de teleurstelling wat te verzachten.
Ik denk dat we hem evengoed leegdrinken om de pijn wat te verzachten haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-05 22:42

d0s

sssst

Tegenwoordig loopt dit toch allemaal via move.nl? Als daar na jullie bod (en voor sluitingstijd) geen nieuw geaccepteerd bod is geregistreerd dan heb je denk ik best wel een poot om op te staan.

Hiervoor is dat hele digitale transparante dossier ook in het leven geroepen.

[ Voor 17% gewijzigd door d0s op 27-01-2024 09:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mart zonder b
Bedankt voor de reacties allemaal.

De andere bieder is inderdaad een van de 'verliezende' bieders. Zij hebben nu een hoger bod tegen betere voorwaarden gedaan. Heel onetisch allemaal maar ik begrijp dat de verkoopmakelaar hierin ook niets kan betekenen. Na 3,5 jaar zoeken en heel wat vieze spelletjes is het voor ons wellicht ook tijd om volgens die spelregels mee te gaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je kan altijd nog een hoger bod uitbrengen als dat huis het je waard is. Als niet moet je daar mee leven. De koop is pas rond als de verkoper zijn handtekening gezet heeft.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05 20:59
Het spelletje meespelen voor wat het waard is of lekker de eer aan jezelf houden.
Makelaar opbellen dat je nog hoger wil(de) gaan, dit geeft hij door aan de verkopende partij en die balen nu ook omdat ze $$$$$ denken mis te lopen.
Terwijl jij weet dat je helemaal niet hoger wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als het een makelaar die is aangesloten bij een vereniging zoals NVM is kan je een klacht indienen, maar als je ooit nog met die makelaar of zijn vriendjes te maken gaat krijgen is dat waarschijnlijk onverstandig. Dan krijg je niet meer de kans nog iets te kopen.

Dit is een aardige blog over dit onderwerp: https://eerlijkbieden.nl/...r-makelaar-hoe-nu-verder/

Makelaars willen weten: kun je het betalen en zijn er ontbindende voorwaarden. Uiteraard heeft de verkoper weinig aan verkoop zonder ontbindende voorwaarden als de koper toch uiteindelijk niet kan betalen. Jouw gegevens blijven ze gebruiken (dat mag niet van AVG overigens).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:01
SeeS schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:56:
Het spelletje meespelen voor wat het waard is of lekker de eer aan jezelf houden.
Makelaar opbellen dat je nog hoger wil(de) gaan, dit geeft hij door aan de verkopende partij en die balen nu ook omdat ze $$$$$ denken mis te lopen.
Terwijl jij weet dat je helemaal niet hoger wilt gaan.
Of 50k extra bieden en dan als het koopcontract rond is het niet tekenen..

Maar met dat soort tactieken maak je geen vrienden en ik raad je dan ook af om tot dit soort acties over te gaan. Een koop van een huis is pas bindend als beide partijen het contract hebben getekend, erg irritant voor jou in dit geval. Volgende keer dus toch maar even je enthousiasme parkeren en ook niemand vertellen dat je een huis hebt gekocht, want dat is dus pas zo als de verkopers en jij hebben getekend.

Wie weet word je over enkele weken gebeld dat de kopers het niet konden rondkrijgen en of jouw bod nog staat. Kans is maar 0,01% uiteraard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
mrmrmr schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:18:
Als het een makelaar die is aangesloten bij een vereniging zoals NVM is kan je een klacht indienen,
Waarom zou TS in vredesnaam een klacht indienen tegen de makelaar? Omdat de verkoper beslist het huis toch aan een ander te verkopen? Moet de makelaar dan met een mes de verkoper bedreigen on de mondelinge toezegging uit te voeren? 8)7

De makelaar zal zelf waarschijnlijk ook niet blij zijn met deze gang van zaken, maar is hierin maar de tussenmens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:49
President schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:19:
[...]
Wie weet word je over enkele weken gebeld dat de kopers het niet konden rondkrijgen en of jouw bod nog staat. Kans is maar 0,01% uiteraard
Dit. Je zou de eerste niet zijn hier die wordt gebeld omdat de eerste kopers iets te enthousiast hebben overboden.
Verder kun je er niets aan doen. Het is verwerpelijk en gelukkig zijn er verkopers die hier zelf hun bedenkingen bij hebben. Maar zolang er ook makelaars en verkopers zijn die dit toepassen, loop je dit risico.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:33
President schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:19:
[...]
In dat geval je bod wel direct met minstens 10K verlagen. Two can play that game.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:27
Accretion schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:00:
[...]

Is het een notariële bieding? (Verkoop bij inschrijving)
Volgens mij kan de notariële bieding aan het schriftelijkheidsvereiste voldoen maar ook dan is er volgens mij altijd een voorbehoud voor gunning door de verkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
President schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:29:
[...]

Waarom zou TS in vredesnaam een klacht indienen tegen de makelaar? Omdat de verkoper beslist het huis toch aan een ander te verkopen? Moet de makelaar dan met een mes de verkoper bedreigen on de mondelinge toezegging uit te voeren? 8)7

De makelaar zal zelf waarschijnlijk ook niet blij zijn met deze gang van zaken, maar is hierin maar de tussenmens
De makelaar is waarschijnlijk degene die het geregeld heeft met een bevriende aankoopmakelaar bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-05 15:54
Malfunctions schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:38:
[...]

In dat geval je bod wel direct met minstens 10K verlagen. Two can play that game.
Ja, alleen als ik de TS zo lees, staat emotie waarschijnlijk boven dit spel ;)

TS: Succes. Huizen zoeken en aankopen is voor de meeste mensen een met emotie. Relativeren kan helpen, maar dat is voor mij en velen anderen makkelijk gezegd niet in deze situatie zittend.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bie100
Even de advocaat van de duivel spelen wie had het bod van zeg maar wat 50K afgeslagen wat je meer kan krijgen voor je huis?

Bedoel we spelen allemaal de moraalridders maar zit eens in die positie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003

Blokker_1999

Full steam ahead

Sissors schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:41:
[...]

De makelaar is waarschijnlijk degene die het geregeld heeft met een bevriende aankoopmakelaar bijvoorbeeld.
Dat verwacht ik dan weer van niet. Dan zou TS nooit een telefoontje gehad hebben met goed nieuws. Dit klinkt voor mij als iemand die daarna gebeld is geweest met het slechte nieuws en dan alsnog een hoger bod heeft uitgebracht waarbij minstens de makelaar (hogere commisie?) en mogelijks de verkoper mee akkoord zijn gegaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Blokker_1999 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:46:
[...]
waarbij minstens de makelaar (hogere commisie?) en mogelijks de verkoper mee akkoord zijn gegaan.
De makelaar heeft nergens mee akkoord te gaan... Die hebben gewoon een bod binnen gekregen en moeten dan de verkoper op de hoogte brengen. Eventueel kunnen ze nog een advies aan de verkoper uitbrengen, maar daar waren we niet bij dus is het vreemd om hier op die manier over de makelaar te praten...

Overigens zal een makelaar niet blij zijn met dit soort acties aangezien het hun reputatie beschadigd. En als de makelaar ene provisie ontvangt van 2% dan zou een bod van 10.000 hoger een shopping 200 euro extra hebben opgeleverd. Geen makelaar die voor dat bedrag zijn reputatie wil schaden

[ Voor 21% gewijzigd door President op 27-01-2024 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:48

Croga

The Unreasonable Man

bie100 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:45:
Even de advocaat van de duivel spelen wie had het bod van zeg maar wat 50K afgeslagen wat je meer kan krijgen voor je huis?

Bedoel we spelen allemaal de moraalridders maar zit eens in die positie
Niemand. Vandaar ook dat het de verantwoordeiljkheid van de makelaar is dat het spelletje netjes gespeeld wordt. Niet meer en niet minder.

Deze makelaar gaat rechtstreeks in het bakje onbetrouwbaar. TS weet nu dat het geen zin heeft een bod uit te brengen als deze makelaar in het spel is aangezien het biedproces niets waard is.

De makelaar had het bod niet eens door mogen geven aan de verkopers.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een beetje een prutsmakelaar. Toen wij onze woning kochten was de makelaar voorzichtiger in zijn woordkeuze met woorden als 'waarschijnlijk' en 'ik verwacht' :)

Ik denk dat je er niet zo veel aan kunt doen, netjes is het niet maar als het jouw huis was en je kreeg een flink hoger bod wat zou je dan zelf doen als er nog niks getekend is?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:27
Tegen elkaar opbieden mag ook niet, je kan er niks tegen doen zolang er geen zaken op papier staan/opnomen/bewijzen hebt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
Croga schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:50:
[...]

Niemand. Vandaar ook dat het de verantwoordeiljkheid van de makelaar is dat het spelletje netjes gespeeld wordt. Niet meer en niet minder.

Deze makelaar gaat rechtstreeks in het bakje onbetrouwbaar. TS weet nu dat het geen zin heeft een bod uit te brengen als deze makelaar in het spel is aangezien het biedproces niets waard is.

Tja hij heeft ook een verantwoordelijkheid tegenover de verkopers en als die 50K meer kunnen beuren kan die dat ook niet verzwijgen lijkt mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
[...]
Een makelaar is verplicht een bod door te geven zolang het huis niet verkocht is.. en het huis is pas verkocht na tekenen.

Los daarvan weten we niet eens over de makelaar een bod heeft doorgegeven. Misschien hebben de kopers wel gewoon na de afwijzing bij de verkoper aangebeld en een nieuw bod uitgebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
[...]

Een makelaar handelt in het belang van de klant en zou dus zeker wel elk bod moeten doorgeven. En verkopers mogen verkopen aan wie ze maar willen. Verkoper mag ook besluiten om de woning niet te verkopen. Of buiten de makelaar om (courtage is dan nog wel verschuldigd).

Al dat gedoe met deadlines enzo is gewoon een farce. Het heeft geen juridische waarde. Je kan er geen rechten aan ontlenen.

Van mij mag het best wel wat strakker, want dit soort praktijken zijn gewoon enorm frustrerend voor kopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:50
President schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:53:
[...]

Een makelaar is verplicht een bod door te geven zolang het huis niet verkocht is.. en het huis is pas verkocht na tekenen.

Los daarvan weten we niet eens over de makelaar een bod heeft doorgegeven. Misschien hebben de kopers wel gewoon na de afwijzing bij de verkoper aangebeld en een nieuw bod uitgebracht
De makelaar heeft de spelregels veranderd tijdens het spel, namelijk de deadline verschoven. Dat bod had niet doorgegeven mogen worden. Dit systeem lokt op deze manier corruptie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:48

Croga

The Unreasonable Man

bie100 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:53:Tja hij heeft ook een verantwoordelijkheid tegenover de verkopers en als die 50K meer kunnen beuren kan die dat ook niet verzwijgen lijkt mij
Want integriteit is geen ding meer tegenwoordig?

Punt blijft: Deze makelaar is bewezen onbetrouwbaar. Persoonlijk zou ik het niet erg vinden als er een publieke schandpaal is waardoor iedere koper weet dat het niet zinnig is om met deze makelaar zaken te doen. Dan houden dit soort praktijken vanzelf op.

[ Voor 4% gewijzigd door Croga op 27-01-2024 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Dan loop je ook het risico dat jij opeens niet meer de hoogste bieder bent en de woning naar de derde bieder gaat. Want door jouw lagere nieuwe bod ben je misschien niet meer de hoogste bieder. Wat ben je dan opgeschoten met dat spelletje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tip: blijf netjes richting verkoop makelaar/verkopers. Ik zou een bericht terug sturen dat je het jammer vindt en je bod nog steeds open staat mocht het uiteindelijk niet doorgaan.

De koop is pas rond als het koopcontract getekend is en alle voorbehouden voorbij zijn ;).
Daarbij kom je waarschijnlijk deze makelaar ook weer tegen bij een andere woning en wat je niet wilt is op een bepaalde zwarte lijst terecht komen.. (onze makelaar wist precies wie een goede koper was en wie niet...).

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 27-01-2024 11:37 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sissors schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:41:
[...]

Dan had de aankoopmakelaar meteen een hoger bod neergelegd als er kennis wordt doorgespeeld.

Dit zijn denk ik kopers geweest die naderhand nog iets extra hebben geboden, ik zou precies hetzelfde doen als ik een woning heel graag wil hebben en er is nog ruimte. En als verkoper zou ik het misschien ook wel accepteren, zeker als de voorwaarden beter zijn.

Zo werkt het nou eenmaal.

Wat zou jij doen als er iemand 10k extra biedt zonder voorbehoud financiering/bouwkundige keuring? (In de wetenschap dat je zelf reeds een woning hebt gekocht, dus zekerheid erg fijn is). We kunnen hier wel schijnheilig gaan doen , maar in de praktijk doet 90% hetzelfde, zou toevallig zijn als net die 10% op tweakers zit ..

[ Voor 63% gewijzigd door Sport_Life op 27-01-2024 11:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Goedemorgen allemaal!

Mijn eerste post hier, mijn naam is Mart 32 jaar en ben samen met mijn vriendin al een aantal jaren aan het kijken voor een nieuwe woning. Gisteren is dat dan eindelijk gelukt! althans.. dat dachten we. de inschrijving sloot om 12 uur. Dus wij hebben voor die tijd netjes een bod gedaan via onze aankoopmakelaar. Rond 13:00 kregen we een belletje dat de woning ons gegund is! Die blijdschap was van korte duur want rond 16:00 uur kregen we te horen dat er na sluitingstijd van de inschrijving een nieuw bod is ontvangen. De verkopers gaan daar nu waarschijnlijk mee akkoord en wij zitten met een fles champagne die terug de kast in kan.

Ja, dit mag. Ik heb eens aan de andere zijde gezeten, waarbij ik wel direct de vraag heb gesteld of het juridisch houdbaar was. Dat was het.

En voor de potentiële moraalridders: nee, het is niet netjes. Maar als je 50k meer kan vangen dan het hoogste bod tot dan toe dan daag ik jullie uit om het af te wijzen. Was het minder dan 10k geweest dan was het een ander verhaal.

Edit: wij hebben overigens toen wel nog de oorspronkelijke 'winnaars' de kans gegeven om het hoogste bod te evenaren.

[ Voor 4% gewijzigd door Martinez- op 30-01-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:37
President schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:53:
[...]

Dus je loopt nu zelf ook naar de bewoners, vraagt wat het bod was en gaat daar 1k boven zitten, of niet.
Dat is blijkbaar hoe het spel gespeeld wordt.
De makelaar kun je (imo) overslaan, want die speelt zelf niet volgens z'n eigen regels.
(al is het natuurlijk mogelijk dat de makelaar er ook bij het vorige bod na sluiting niet bij betrokken is geweest)

[ Voor 18% gewijzigd door mitsumark op 27-01-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Om daarna het huis niet meer gegund te krijgen... Slim... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Ehm, da's pas onbetrouwbaar, en mogelijk niet toegestaan zelfs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 20:10
Zelfde situatie bij een collega. Hoger bod ontvangen ná sluitingstijd bieding. Met andere woorden: een bieding met sluitingstijd is per definitie niets waard. Je kunt ook na die tijd gewoon doorbieden. Zie die deadline als de deadline van de eerste ronde. Als je meer ruimte had gehad had je dus kennelijk gewoon weer een nieuw bod kunnen neerleggen ongeacht die deadline. Misschien iets om een volgende keer mee te nemen.

Overigens zijn door de bank genomen makelaars nog erger dan autoverkopers. Liegen en bedriegen is tot een kunst verheven in die sector. De ethische makelaar moet je met een zaklamp zoeken (ik zeg niet dat ze er niet zijn, alleen dat die ruim in de minderheid zijn).

[ Voor 4% gewijzigd door eMiz0r op 27-01-2024 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ethische makelaar of ethische verkoper? ;)

Ik lees vaak veel haat naar makelaars (vaak ook terecht hoor) maar in dit geval moet je toch echt naar de verkopers kijken. Die kiezen een bod, niet de makelaar (tenzij de makelaar filtert)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
laurens0619 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:01:
Ethische makelaar of ethische verkoper? ;)

Ik lees vaak veel haat naar makelaars (vaak ook terecht hoor) maar in dit geval moet je toch echt naar de verkopers kijken. Die kiezen een bod, niet de makelaar (tenzij de makelaar filtert)
Precies. Een makelaar moet het bod doorgeven. Verkoper kan ook zeggen, "we hebben het al mondeling gegund dus laat maar". Maar ethiek gaat snel de deur uit als het om geld gaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mart zonder b
Jullie hebben ook gelijk. Het spel meespelen siert niet en gaan we ook niet doen. Wij krijgen zojuist een belletje dat de verkoper inderdaad akkoord is gegaan met het hogere bod van +5K en zonder voorbehoud. Pech voor ons dus.

De verkoopmakelaar heeft ook excuses geboden. Die vindt dit ook geen normale gang van zaken maar is zoals gezegd ook maar verplicht biedingen door te geven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Mart zonder b schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:57:
Jullie hebben ook gelijk. Het spel meespelen siert niet en gaan we ook niet doen. Wij krijgen zojuist een belletje dat de verkoper inderdaad akkoord is gegaan met het hogere bod van +5K en zonder voorbehoud. Pech voor ons dus.

De verkoopmakelaar heeft ook excuses geboden. Die vindt dit ook geen normale gang van zaken maar is zoals gezegd ook maar verplicht biedingen door te geven.
Met principes koop je geen huis.

Doordat wij onze principes hebben laten varen, hebben wij in de moeilijkste periode bij een tweede bezichtiging een huis kunnen kopen. Ons bod was niet voldoende, ze waren met een andere koper in zee gegaan en ik vroeg onze aankoopmakelaar of we nog konden bieden. "Ja dat kan wel, ik verwacht niet dat ze zo snel al iets getekend hebben." En zo hebben wij een woning gekocht, netjes is het wellicht niet, maar je moet voor jezelf kiezen en niet vanuit een perfect ethisch oogpunt, want dan doe je jezelf tekort.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mitsumark

Je laat je droomhuis toch niet varen voor 5k?
Ook zij hebben nog geen koopcontract getekend lijkt me, dus het spel is nog niet afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online

5k... Dat valt toch wel te matchen dan? Al weet ik niet of je zonder voorbehoud moet willen matchen, vooral die bouwkundige keuring. Hypotheek kun je prima weten of die doorkomt lijkt me, dus voorbehoud daarop blijf ik wat gek vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt. Het voelt onrechtvaardig aan als koper. Elke makelaar pusht op bieden voor datum X en tijdstip Y. Doe je dat, gaat een ander buiten die deadline ermee aan de haal. Maar een mondelinge toezegging kun je niet hard maken, je moet zsm het koopcontract tekenen. En dat gebeurt natuurlijk niet direct, dus tussen telefonische toezegging en het tekenen zit je in limbo.

In mijn geval kreeg ik later te horen dat de woning in de familie en vriendenkring was verkocht. Was een stille verkoop. Dus andere voorkeur van de verkoper, qua prijs scheelde het niet eens zoveel. (5 tot 10k) Krijg je na 12:00 uur maandagmiddag opeens hoogste bod +50k door tja makkelijk verdiend als verkoper. De makelaar verdient er weinig extra aan. Maar voor de verkoper is dat een leuke wereldreis, nieuwe keuken/badkamer of een nieuwe auto. Dus het komt voor, het kan want nog niks getekend. Maakt het niet minder vervelend.

Mocht dat hogere bod niet rond komen qua financiering en ze bellen je toch nog na een maand op. Dan zou ik ijskoud je ingediende bod verlagen. Het is ook een risico zo'n hoger bod hopen binnen te hengelen. Dan moet je als verkoper niet verwachten dat de gepasseerde koper het hij zijn bod houdt. Gevalletje wie de deksel op de neus krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Als er ruimte is en je wil het huis heel graag hebben hier dus weer 5k overheen gaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:57
Als er na sluitingstijd nog geboden mag worden, dan kan jij ook gewoon een nieuw tegenbod doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:57
True schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:04:
[...]

Met principes koop je geen huis.

Doordat wij onze principes hebben laten varen, hebben wij in de moeilijkste periode bij een tweede bezichtiging een huis kunnen kopen. Ons bod was niet voldoende, ze waren met een andere koper in zee gegaan en ik vroeg onze aankoopmakelaar of we nog konden bieden. "Ja dat kan wel, ik verwacht niet dat ze zo snel al iets getekend hebben." En zo hebben wij een woning gekocht, netjes is het wellicht niet, maar je moet voor jezelf kiezen en niet vanuit een perfect ethisch oogpunt, want dan doe je jezelf tekort.
Helemaal mee eens. Je moet voor je eigen belang opkomen, want niemand anders hecht meer waarde aan je eigen belang dan jijzelf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:05
Nog hoger bieden en dan afzien van de koop binnen de bedenktermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wij krijgen zojuist een belletje dat de verkoper inderdaad akkoord is gegaan met het hogere bod van +5K en zonder voorbehoud.
De makelaar mag helemaal niet het bod van de andere partij gebruiken.
Een makelaar mag ook niet vertellen of er een hoger bod ligt op een woning. Aangeven dat er een beter bod ligt mag wel.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ruben0s schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:49:
Nog hoger bieden en dan afzien van de koop binnen de bedenktermijn.
315.000 bieden i.p.v (theoretische) 300.000.

En dan op de dag van het tekenen jezelf van de domme houden:
"Volgens mij staat er toch een foutje in het contract, we hadden toch 300.000 afgesproken?", toen heb je nog gebeld dat het akkoord was >:)

___

Alleen flinke kans dat je bij die makelaar niets meer gekocht krijgt, dat is dan weer jammer.

[ Voor 10% gewijzigd door Accretion op 27-01-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Rukapul schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:20:
Dat nieuwe bod is natuurlijk gewoon van een van de verliezers geweest.

Afhankelijk van hoe het gegaan is is het niet netjes of ronduit ranzig zaken doen van verkoper danwel makelaar, maar niets aan te doen.

Maar mijn tip: laat het los, ga niet kijken waarvoor de woning is verkocht, etc. Je wil niet weten dat je voor een paar k bent genaaid.
Ik had echt nooit bedacht dat het nog toegestaan zou zijn een bod uit te brengen nadat je al is verteld "sorry, U hebt misgegrepen".

Laat maar weer eens zien dat brutalen (helaas) de wereld hebben.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
President schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:29:
Waarom zou TS in vredesnaam een klacht indienen tegen de makelaar? Omdat de verkoper beslist het huis toch aan een ander te verkopen?
Er geldt tegenwoordig een strikt reglement in het aankoopproces. Daar moet aan voldaan zijn. Als daar niet van is afgeweken dan is er inderdaad geen grond. Maar dat kan ik vanaf hier niet inschatten. En jij ook niet denk ik, daarvoor ontbreekt teveel informatie.

https://www.makelaarsland.../bieden-en-onderhandelen/

[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 27-01-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Gijsje22 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:41:
[...]
Als er ruimte is en je wil het huis heel graag hebben hier dus weer 5k overheen gaan...
En vervolgens doet de andere partij dat ook weer...

Effect is dat d'r nog meer geld in het laatje van de verkoper (en waarschijnlijk van de makelaar) komt.

[ Voor 16% gewijzigd door Accretion op 27-01-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:41
Je zit nu dus in een onderhandeling, het systeem is gewijzigd en dat mag. Als je het huis wilt, bod uitbrengen. Makelaar onder druk zetten dat hij de regels overtreedt door de +5k te benoemen en dat hij maar even moet pushen om dat recht te zetten.

Succes en/of sterkte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
mrmrmr schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:06:
[...]

Er geldt tegenwoordig een strikt reglement in het aankoopproces. Daar moet aan voldaan zijn. Als daar niet van is afgeweken dan is er inderdaad geen grond. Maar dat kan ik vanaf hier niet inschatten. En jij ook niet denk ik, daarvoor ontbreekt teveel informatie.

https://www.makelaarsland.../bieden-en-onderhandelen/
Die regels zijn zo zacht als boter. Een mondelinge gunning betekent gewoon niets. De verkoper mag gunnen aan wie die wil en pas als er een getekend koopcontract ligt zit de verkoper eraan vast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:42
Tja principes van verkopers (en makelaars...).....ik heb overigens mijn huis verkocht aan mensen die een lager bod hadden dan nummer 2 (ook beide geen enkel voorbehoud). Maar van dit jonge stel woonde de moeder in de straat tegen over ons. (En ze hadden als eerste dit mooie bod uitgebracht)....dus ik nam mijn "verlies" en heb ze ook niet tegen elkaar uitgespeeld. Iets met fatsoen. Maar goed het ging maar om een paar 1000 euro. Overigens was voor mij het geen voorbehoud de belangrijkste..(ivm dat ik zelf al een huis had gekocht)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:30

Crazy D

I think we should take a look.

Mijn 1e gedachte is ook, wat een lul van een makelaar. Maar dat is natuurlijk niet zo. Die moet gewoon het bod doorgeven, en logisch dat verkopers (mits het bedrag en de voorwaarden goed zijn) daar mee akkoord zijn. Iemand zegt 50k, maar ook 5k vind ik persoonlijk best de moeite waard. Een huis is pas verkocht als de handtekening is gezet.

Wij weten natuurlijk niet hoe het is gegaan, misschien zijn de mensen rechtstreeks naar verkopers gegaan. Misschien is de verkopend makelaar gebeld, en heeft die vervolgens wel gezegd: joh, we hadden afgesproken bieden tot 12 uur. Dus dit is niet heel netjes... Maar dat weten wij niet. Probleem is dus gewoon dat een deadline afspreken tot wanneer biedingen binnen kunnen komen, geen ene reet uitmaken.

Als je lullig wilt doen kun je een bod uitbrengen dat hoog is (maar je weet nu niet hoeveel er is geboden), voorlopig koopcontract tekenen, en dan op het allerlaatste moment je bedenken (3 dagen bedenktijd). Daarmee rek je de verkoop van die woning al gauw met een week, anderhalve week (misschien nog meer). Als de verkopers daarna met hangende pootjes terug moeten naar lagere biedingen, is er een kans dat zij met een lager bod zitten dan nu waar ze dan eigenlijk wel een akkoord op moeten geven.

Heb je er wat aan? Nee, geen ene reet, want jouw naam komt op een zwarte lijst, en uiteindelijk is het vooral een mooi verhaal voor op verjaardagen maar meer niet. Je hebt zelf nog steeds geen woning, en dat wordt misschien wel moeilijker door een geintje als dit. Zeker als je andere huizen gaat kijken bij deze zelfde makelaar (maar goed, daarvan weet jij nu ook, dat als die nog een keer met een deadline komt, je ook gewoon later nog een nieuw bod kunt uitbrengen).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
..

[ Voor 99% gewijzigd door Valorian op 27-01-2024 22:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mart zonder b
Supertof dat jullie allemaal zo fanatiek meedenken.

Wij hebben na gehoord te hebben dat we overboden waren (ondanks dat het ons dus al toegezegd was), nog wat bovenop ons bod gedaan om te laten weten dat we het echt graag wilden hebben. Maar het bod wat is gedaan ligt op de grens van vrijstelling van overdrachtsbelasting. Dus als we nu over hun bod heen ga, gaat het nog veel meer geld kosten en zoveel is het ons niet waard. Wij nemen gewoon ons verlies, meer kunnen we niet doen. Het is gewoon een vieze maar slimme truc geweest van de kopers en de verkoper heeft zijn fatsoen opzij geschoven voor 5K.

Het zou mooi zijn als de politiek zich hier eens mee zou bemoeien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
Mart zonder b schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:22:
Supertof dat jullie allemaal zo fanatiek meedenken.

Wij hebben na gehoord te hebben dat we overboden waren (ondanks dat het ons dus al toegezegd was), nog wat bovenop ons bod gedaan om te laten weten dat we het echt graag wilden hebben. Maar het bod wat is gedaan ligt op de grens van vrijstelling van overdrachtsbelasting. Dus als we nu over hun bod heen ga, gaat het nog veel meer geld kosten en zoveel is het ons niet waard. Wij nemen gewoon ons verlies, meer kunnen we niet doen. Het is gewoon een vieze maar slimme truc geweest van de kopers en de verkoper heeft zijn fatsoen opzij geschoven voor 5K.
Waarom hebben jullie in de eerste plaats 5k onder zo'n voorspelbare grens geboden? Qua strategie niet optimaal (hoewel overdrachtsbelasting ook weer niet zoveel is).

Heb mijn huis overigens niet aan de hoogste bieder verkocht maar aan een bieder met een lager bod die betrouwbaarder overkwam.
Wat je ook probeert om te reguleren, het werkt toch niet (goed).

Op zich maakt het ook niet uit als alle spelers op de hoogte zijn. Het enige probleem hier is dat gesuggereerd is dat het biedingsproces stopt op de aangegeven deadline.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2024 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

In Engeland is dit heel normaal en hebben ze er een speciaal woord voor: gazumping, en je kunt je ertegen verzekeren om je kosten terug te halen. Tussen bod aangenomen worden en de contracten zitten vaak maanden (bij mij bijna 3 maanden) waarin je voor hypotheek, verzekering etc verplichte onderzoeken moet laten doen, en de verkopers vrij zijn om opsens weg te lopen; de kopers ook, ik heb bij een eerdere huisaankoop daarmee moeten dreigen omdat de verkopers de overdracht bleven uitstellen. Aangezien ik geen hypotheek nodig had kon ik zo weglopen en zouden zij een probleem hebben (want al nieuw huis).

Kopers kunnen ook vies doen met gazundering, waar je net voor het tekenen van de contracten je bod flink verlaagt, en zo de verkopers probeert voor het blok te zetten, want die hebben vaak al een nieuw huis en kunnen de verkopers het niet riskeren om de verkoop af te blazen.

Leuk zo, he ;)

Jammer voor de TS, gewoon verder zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 28-01-2024 00:05 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:46

macnerd

No Apples please :-)

gambieter schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:03:
In Engeland is dit heel normaal en hebben ze er een speciaal woord voor: gazumping, en je kunt je ertegen verzekeren om je kosten terug te halen. Tussen bod aangenomen worden en de contracten zitten vaak maanden (bij mij bijna 3 maanden) waarin je voor hypotheek, verzekering etc verplichte onderzoeken moet laten doen, en de verkopers vrij zijn om opsens weg te lopen; de kopers ook, ik heb bij een eerdere huisaankoop daarmee moeten dreigen omdat de verkopers de overdracht bleven uitstellen. Aangezien ik geen hypotheek nodig had kon ik zo weglopen en zouden zij een probleem hebben (want al nieuw huis).

Kopers kunnen ook vies doen met gazundering, waar je net voor het tekenen van de contracten je bod flink verlaagt, en zo de verkopers probeert voor het blok te zetten, want die hebben vaak al een nieuw huis en kunnen de verkopers het niet riskeren om de verkoop af te blazen.

Leuk zo, he ;)

Jammer voor de TS, gewoon verder zoeken.
In Nederland is de eerste actie na een geaccepteerd bod om een "voorlopig koopcontract" te tekenen. Het huis is daarmee verkocht en verkopers kunnen daar in principe niet meer onder uit. Kopers hebben dan altijd nog de 3 dagen bedenktijd (werkdagen, ingaand na dag van tekenen). Dan is het tijd om de financiering te regelen, een bouwkundige keuring te doen et cetera. Zonder enig voorbehoud loop je het risico een boete te moeten betalen als je de financiering niet rond krijgt, of na verhuizing blijkt dat er toch wat meer achterstallig onderhoud nodig is (en dat zijn geen verborgen gebreken als je ze had kunnen zien) - dus ook een risico voor de koper. Bij een "voorlopig koopcontract" slaat "voorlopig" vooral op de voorbehouden en de bedenktijd van de kopers. Voor een verkoper is het al meteen definitief.
Koper kan na ondertekening niet ineens met een lager bod komen, en verkopers kunnen ook niet de woning aan iemand anders verkopen zonder contractbreuk te plegen (en dus schadeplichtig te zijn naar de kopers).
Tot de overdracht bij de notaris ligt het eigendom uiteraard nog bij de verkopers. Zij zijn dan ook verplicht om het in dezelfde staat te houden.

Ik bied altijd met financieringsvoorbehoud en bouwkundige keuring (inclusief een bedrag wat ik aanvaardbaar vind voor noodzakelijke reparaties). Over het algemeen weet ik wel of ik het huis gefinancierd krijg (zit ondertussen al in mijn 5e koopwoning), maar heb geen zin in een 10% boetebedrag mocht dat toch niet lukken. En ik ken de horrorverhalen ook uit eigen omgeving, waarbij er reparaties van 30k+ nodig waren omdat ze geen bouwkundige keuring hebben laten uitvoeren... better safe than sorry.

MacNerd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik vind dit eerlijk gezegd bizar. Als verkopende partij organiseer je een biedronde met duidelijke sluitingsdatum en vervolgens negeer je dat omdat je een paar duizend extra kunt vangen. :/

Ik vind dat de makelaar had moeten zeggen tegen de bieder buiten sluitingstijd: u kunt geen bod meer doorgeven, dit valt buiten de tijd.

Een eventueel hoger bod na sluiting komt voor risico van de koper.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Deze makelaar heeft met jullie wat goed te maken. Ik zou het contact warm houden, wie weet krijg je binnenkort een belletje met een aanbod voor de markt uit oid. Misschien vergezocht maar met boze reviews of ander gedoe ga je geen woning kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:36
Zelf ook meegemaakt (voor een goede vriend/kennis), toen was er geen biedronde. Eén dag na telefonisch akkoord en zelfs bevestiging op Move.nl en per mail kregen hij opeens een telefoontje dat een andere kandidaat is die het heeft overboden.
Zolang koopcontract niet is getekend, kan je er gewoon niks mee.

Leuke van het verhaal is dat hij na 1 week opeens werd gebeld met de vraag of hij nog interesse had. De overbieder kon het geld niet opbrengen en daardoor mocht hij het alsnog kopen tegen zijn initiële bod.
Alsnog was de makelaar niet bereid om 100% de garantie te geven dat het nu goed zou komen, want de makelaar geeft alleen het bod door.

Wel zei de makelaar dat als dit nog een keer zou gebeuren ze zouden "stoppen" met het verkoop van de huis, want hun naam zou te grabbel staan. Uiteindelijk is alles goed gekomen, alleen emoties gingen van laag naar hoog en terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:10
Wij gaan binnenkort verkopen en dit soort scenarios hebben wij ook soort van besproken met onze makelaar.

Hij geeft ook aan om bij je verkoopstrategie te blijven. Dus geef je aan dat je een inschrijving doet, die dit dan ook en verkoop niet tussentijds aan iemand die het huis probeert te kapen.

Als verkoper wil je ook een betrouwbare partij zijn.

Cowboys met ongedekte hoge biedingen hebben ook makelaars liever niet. Je verliest het vertrouwen van al je andere mogelijke kopers/kijkers als dat hoge bod waarvoor je alle principes overboord hebt gegooid toch niet doorgaat.

In jouw geval had ik om 5k verschil mijn woord gehouden. Je hebt er niks aan maar niet iedereen staat er zo in als de verkopers in jouw situatie. sterkte en je hebt inderdaad een streepje voor (of in ieder geval zijn of haar sympathie )bij de verkopende makelaar bij een volgend huis (als dat er komt bij deze makelaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
Er tekent zich uit deze casus een (pragmatische) strategie uit voor kopers voor als je geïnteresseerd bent in een huis dat per inschrijving verkocht wordt; doe een bod dat goed is maar wel iets aan de lage kant. Wacht vervolgens op het telefoontje van de makelaar dat je het niet bent geworden. Vraag naar de hoogte van het winnende bod en gooi daar vervolgens gelijk 5 a 10k overheen. De makelaar is ondanks de sluiting van de procedure verplicht het bod door te geven aan de verkoper en die kiest vaak voor zijn portemonnee. Resultaat; jij hebt een huis voor een marktconforme prijs zonder al te veel over te bieden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:10
Isildir schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:03:
Er tekent zich uit deze casus een (pragmatische) strategie uit voor kopers voor als je geïnteresseerd bent in een huis dat per inschrijving verkocht wordt; die een bod dat goed is maar wel iets aan de lage kant. Wacht vervolgens op het telefoontje van de makelaar dat je het niet bent geworden. Vraag naar de hoogte van het winnende bod en gooi daar vervolgens gelijk 5 a 10k overheen. De makelaar is ondanks de sluiting van de procedure verplicht het bod door te geven aan de verkoper en die kiest vaak voor zijn portemonnee. Resultaat; jij hebt een huis voor een marktconforme prijs zonder al te veel over te bieden!
Nee, een makelaar verwijst je normaal gesproken naar het biedlogboek voor het winnende bod. De makelaar zal je niet de hoogte van het winnende bod vertellen voordat er getekend is. Dan zou de makelaar namelijk wel regels overtreden. (opdrijven van de prijs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
El Capitan schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Nee, een makelaar verwijst je normaal gesproken naar het biedlogboek voor het winnende bod. De makelaar zal je niet de hoogte van het winnende bod vertellen voordat er getekend is. Dan zou de makelaar namelijk wel regels overtreden. (opdrijven van de prijs)
Blijkbaar kan het toch in de praktijk. Hoe realistisch is het dat een bod precies 5k over het vorig winnende bod gaat? Kans op puur toeval acht ik klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Maar eens en voor altijd blijkt maar weer de makelaar de meest onbetrouwbare factor te zijn in het verkoopproces, om het maar netjes te zeggen.

Heb ik van nature al een dik wantrouwen naar de groep "makelaars, dat voorop te stellen.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Durpstick
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-05 16:43
Dit is bij een familielid van mij ook gebeurd (als verkopende partij). Na de deadline van de biedingen belde de verkoopmakelaar natuurlijk eerst de winnaar, en daarna de nr 2. Biedt de nr. 2 ineens nog 30k hoger dan de winnaar. Tjah, dat is wel echt een absurd hoger bedrag. Dat familielid heeft zich toen ook wel echt achter de oren gekrabd. De verkoopmakelaar heeft toen nog met de winnaar gebeld, en ik geloof daar nog een paar duizend euro bij op gekregen (ook een gekke gang van zaken, maar de winnaar kreeg wel transparant genoeg te horen dat er een veel hoger bod op tafel lag). De nr. 2 kreeg toch een nee te horen, want dat familielid bleef bij zijn principes. Dat zul je denk ik niet vaak zien. Uiteindelijk was het verschil nog 25k ofzo. Ethisch handelen mag wat kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Inevitable schreef op zondag 28 januari 2024 @ 03:18:
Ik vind dit eerlijk gezegd bizar. Als verkopende partij organiseer je een biedronde met duidelijke sluitingsdatum en vervolgens negeer je dat omdat je een paar duizend extra kunt vangen. :/

Ik vind dat de makelaar had moeten zeggen tegen de bieder buiten sluitingstijd: u kunt geen bod meer doorgeven, dit valt buiten de tijd.

Een eventueel hoger bod na sluiting komt voor risico van de koper.
Ik zou als verkoper heel boos op de makelaar (die ik betaal niet te vergeten) als ik later hoor dat hij een hoger bod had geweigerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Voor 5K. Jemig wat triest.
Dat is toch serieus bizar.

Je kan er niks tegen doen helaas. Door en hopen op een nieuw huis.

[ Voor 65% gewijzigd door graceful op 28-01-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

42erik schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:25:
[...]

Ik zou als verkoper heel boos op de makelaar (die ik betaal niet te vergeten) als ik later hoor dat hij een hoger bod had geweigerd...
Dus wat dat betreft heeft @Isildir een punt: waarom zou je als koper de regels niet gebruiken om het proces te gamen?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mart zonder b
Rukapul schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:42:
[...]

Waarom hebben jullie in de eerste plaats 5k onder zo'n voorspelbare grens geboden? Qua strategie niet optimaal (hoewel overdrachtsbelasting ook weer niet zoveel is).

[...]

Wat je ook probeert om te reguleren, het werkt toch niet (goed).

Op zich maakt het ook niet uit als alle spelers op de hoogte zijn. Het enige probleem hier is dat gesuggereerd is dat het biedingsproces stopt op de aangegeven deadline.
Omdat de voorspelbare grens op 5 ton lag en daar zijn wij al overheen gegaan. Die strategie werkte in eerste instantie ook want we waren de 'winnaars'. Als het zo zou werken, zou je direct op het max van je financiele kunnen moeten gaan zitten. En dat was dit huis dan ook weer niet waard.

Wij hebben er nog een kater van (niet van die champagne trouwens) maar het is goed zo. Volgende keer meer geluk :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:56
Tsja, ik ken iemand die sloeg de hele inschrijving gewoon over. Heeft na de inschrijving de desbetreffende makelaar gebeld en zei dat ie zonder voorwaarden EUR 10k meer zou bieden. Zo gezegd zo gedaan - hij woont er inmiddels.

De huizenmarkt is niet eerlijk (meer). If you can't beat them - join them. Dat was ook zijn manier na meerdere keren "vals" buitenspel te zijn gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Champagne is er voor het moment dat de bedenktijd en ontbindende voorwaarden van de koopovereenkomst zijn verstreken is helaas ook onze ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-05 19:19
Mart zonder b schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:22:
...

Daar ben ik het niet mee eens. Iedere makelaar zal melden: het bod is pas geaccepteerd als er een koop contract getekend is. De nette makelaars melden dit ook in persoon als er een bod gedaan wordt.

Ondanks dat het om veel geld gaat, is het simpelweg een prive verkoop.
Als je een auto op Marktplaats zet en iemand belt dat hij de vraagprijs wel wil betalen en nu onderweg is, dan is het misschien moreel onjuist om een hoger bod te accepteren, maar het mag wel. Er is immers niets betaald en een mondelingen overeenkomst is simpelweg geen overeenkomst.

Ja, het is niet netjes, maar niemand verbiedt jou om hetzelfde te doen. Dat je dan over de grens van overdrachtsbelasting heen gaat is jouw probleem, niet die van de verkoper of de makelaar.
Dat de andere koper daar wellicht aan gedacht heeft en daarom zo geboden heeft is daar wellicht wel het bewijs van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:30

Crazy D

I think we should take a look.

OverSoft schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:46:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Iedere makelaar zal melden: het bod is pas geaccepteerd als er een koop contract getekend is. De nette makelaars melden dit ook in persoon als er een bod gedaan wordt.
Hetgeen waar wel wat meer regels omheen mogen komen, is wanneer je met biedingen met een einddatum werkt, die einddatum dan wel leidend is. En niet zoals nu gebeurt is, alle bieders denken 'ok om 12:00 hebben we uitsluitsel' om vervolgens later op de dag toch opeens nog op een ander bod in te gaan. Het is niet de schuld van de kopers dat je niet om 12:15 bij de makelaar het voorlopig koopcontract kunt tekenen, dat daar ook altijd nog tijd overheen gaat. Als het aan de koper had gelegen had die om 12:05 bij de makelaar gestaan om te tekenen.

Ik snap heus wel dat een verkoper een bod dat na sluitingstijd binnenkomt echt wel in overweging neemt, maar als proces is het gewoon totaal niet transparant. Hoe je dat precies in regels of richtlijnen zou moeten gieten weet ik ook niet, maar 12 uur = 12 uur. Dat bij een huis een mondelinge afspraak niet voldoende is en dat er echt iets getekend moet worden heeft de overheid wel geregeld. Waarom dan niet wanneer je met biedingen werkt met een sluitingstermijn.

De makelaar had ook kunnen zeggen: doe een bod wanneer je wilt, ben je te laat, pech, is het te laag, pech. Is het hoog genoeg en denkt verkoper dat er niet meer in zit, gaan ze er mee akkoord... Dan heb je geen vaste biedingstermijn maar gewoon, bied maar en je ziet het wel.
Ondanks dat het om veel geld gaat, is het simpelweg een prive verkoop.
Als je een auto op Marktplaats zet en iemand belt dat hij de vraagprijs wel wil betalen en nu onderweg is, dan is het misschien moreel onjuist om een hoger bod te accepteren, maar het mag wel. Er is immers niets betaald en een mondelingen overeenkomst is simpelweg geen overeenkomst.
https://www.wetrecht.nl/de-mondelinge-overeenkomst/

Een mondelinge overeenkomst is in heel veel gevallen wel geldig (m.u.v. een woning dus).
Ja, het is niet netjes, maar niemand verbiedt jou om hetzelfde te doen. Dat je dan over de grens van overdrachtsbelasting heen gaat is jouw probleem, niet die van de verkoper of de makelaar.
Dat de andere koper daar wellicht aan gedacht heeft en daarom zo geboden heeft is daar wellicht wel het bewijs van.
Daar gaat het ook niet om. Ook als je binnen de biedingsperiode een bod doet, kan iemand er overheen gaan. En als jij om 11:55 dan nog denkt, toch ff iets erbij (of juist niet omdat je dan over die grens gaat), ongeacht of je weet dat iemand anders meer of minder heeft geboden, heeft daar niets mee te maken. Het punt is gewoon dat er wordt gezegd: biedingen nemen we tot 12 uur in ontvangst, daarna leggen we ze voor en nemen de verkopers een beslissing. Dat doen ze. En vervolgens wordt daar vrijwel direct op teruggekomen. Dan heeft zo'n deadline datum dus gewoon 0,0 waarde. En dat laatste is precies waar het om gaat. Niet dat er iemand hoger kan bieden, dat kan altijd. Maar wanneer een sluitingsdatum voor biedingen noemt, moet dat meer betekenis hebben dan nu.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Het blijft lastig om dit proces eerlijker te laten verlopen. Want uiteindelijk heeft verkoper het recht om niet te verkopen.

Je zou theoretisch een biedproces via een vertrouwde tussenpersoon kunnen doen (via notaris of een betrouwbaar online systeem) maar dan nog... dan is de deadline om 12 uur en dan zeg je als verkoper "Sorry, zit niets tussen" en dan verkoop je een week later alsnog aan iemand anders.

Het is een verkopersmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-05 09:42
Laapo schreef op zondag 28 januari 2024 @ 07:47:
Deze makelaar heeft met jullie wat goed te maken. Ik zou het contact warm houden, wie weet krijg je binnenkort een belletje met een aanbod voor de markt uit oid. Misschien vergezocht maar met boze reviews of ander gedoe ga je geen woning kopen.
Niet alleen dat, maar wat heeft de makelaar hier verkeerd gedaan?

Het is een kutsituatie, maar de makelaar is verplicht een bod door te geven, daarna is het aan de verkopers. Zo'n makelaar doet ook alleen maar wat de verkopers hun opdragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:29
Never waste a good crisis: inhuren als aankoopmakelaar. Deze makelaar weet hoe het spel gespeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:27

The End

!Beginning

coazter schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:14:
Champagne is er voor het moment dat de bedenktijd en ontbindende voorwaarden van de koopovereenkomst zijn verstreken is helaas ook onze ervaring.
Hier draait het eigenlijk om. Dan nog heb je een kleine kans dat het misloopt. Ik denk dat iedereen zich moet beseffen dat een huis kopen bij de notaris gebeurt. Daarvoor kan het op talloze momenten nog mislopen.

Het is nu vervelend voor TS, maar juist bij zo'n enorme aankoop/verkoop is het voor beide partijen fijn dat het een lang traject is waar beide nog van de transactie af kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Eh, dat denk ik niet, hij staat in dienst van de verkoper. Enige wat @Mart zonder b kan doen is in vervolg deze makelaar vermijden en inderdaad een net geschreven kritische review achterlaten op een openbaar platform (bijv. Google). Mocht deze makelaar opvolgen met een telefoontje dan zou ik ook niet onder stoelen of banken steken dat het vertrouwen er niet meer is, dan maar een andere makelaar. Onderaan de streep is dat ook nog eens beter voor je portemonee aangezien zo op een verborgen manier de prijzen nog verder omhoog worden gedreven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik moet zeggen dat ik ook niks gevierd heb voor ik een handtekening heb gezet en ontbindende voorwaarden waren verstreken. En zelfs toen niet, ik denk pas na het tekenen bij de notaris dat ik gerust was :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 15:43

Agent47

I always close my contracts.

Netjes is het niet. De " regels" van vroeger gelden ook niet meer. Toen ik mijn huis kocht in 2018, was ik in onderhandeling en kon er niemand meer tussenkomen. Nu mag iedereen gewoon (over)bieden tot er zwart op wit getekend is. Zelfs tot op de dag van tekenen mag iemand nog snel bieden als ze zouden willen. Het is dan aan de verkopers.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Dat was in 2018 ook gewoon zo, alleen deden veel verkopers/verkoopmakelaars het niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Iedere keer als deze weer op popt dan denk ik zou TS gebeld zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:46
nst6ldr schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:22:
[...]

Eh, dat denk ik niet, hij staat in dienst van de verkoper. Enige wat @Mart zonder b kan doen is in vervolg deze makelaar vermijden en inderdaad een net geschreven kritische review achterlaten op een openbaar platform (bijv. Google). Mocht deze makelaar opvolgen met een telefoontje dan zou ik ook niet onder stoelen of banken steken dat het vertrouwen er niet meer is, dan maar een andere makelaar. Onderaan de streep is dat ook nog eens beter voor je portemonee aangezien zo op een verborgen manier de prijzen nog verder omhoog worden gedreven.
Je hebt alleen weinig inbreng in met welke makelaar de verkoper van jouw droomhuis in zee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Pat911 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:37:
[...]

Je hebt alleen weinig inbreng in met welke makelaar de verkoper van jouw droomhuis in zee gaat.
Is het een droomhuis als je 'm niet kán kopen omdat andere mensen jou mogen overbieden terwijl jij daar geen antwoord op hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:46
nst6ldr schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:16:
[...]

Is het een droomhuis als je 'm niet kán kopen omdat andere mensen jou mogen overbieden terwijl jij daar geen antwoord op hebt?
Ik zal nooit van mijn leven een Porsche 959 kunnen kopen, daarom is het nog wel mijn droomauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Pat911 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:31:
[...]

Ik zal nooit van mijn leven een Porsche 959 kunnen kopen, daarom is het nog wel mijn droomauto.
Toch ligt dat anders: als ik dat model opzoek dan kan je met een paar miljoen prima die Porsche kopen. Dat wordt anders wanneer er slechts één is gebouwd, jij die koopt, en je bij het ophalen hoort dat iemand anders meer had geboden dus hier heb je je geld terug. Dan kan je bieden wat je wilt, iemand anders krijgt voorrang.

[ Voor 5% gewijzigd door nst6ldr op 21-02-2024 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Eerlijk gezegd is er vandaag de dag weinig te kiezen. Alle macht ligt bij de verkoper en als jij makelaars gaat uitsluiten wordt het alleen maar moeilijker om een woning te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
El Capitan schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Een makelaar vertelt vaak niet het complete bod maar laat het wel doorschemeren.

Bijvoorbeeld door te zeggen `Van het verschil kan ik een leuke vakantie naar een tropisch eiland boeken` of `De verkoper kan er een nieuwe middenklasser van kopen`.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

downtime schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:37:
[...]

Eerlijk gezegd is er vandaag de dag weinig te kiezen. Alle macht ligt bij de verkoper en als jij makelaars gaat uitsluiten wordt het alleen maar moeilijker om een woning te vinden.
Normaalgesproken zou dat zo zijn, maar als een makelaar op arbitraire wijze mensen voorrang geeft bij de koop dan kan je je afvragen of je daar dan moeite in gaat stoppen. Dat spel ga je niet winnen, ik zou daar dus echt niet meer kijken voor huizen, hoe rottig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Caelorum schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:54:
Dat was in 2018 ook gewoon zo, alleen deden veel verkopers/verkoopmakelaars het niet.
Deze ervaring heb ik niet in 2017. We waren in onderhandeling, zaten nog op slechts 5k verschil en verkoper trok de stekker eruit omdat hij een beter bod had.

Mijn enige genoegdoening is dat ik weet dat de uiteindelijke koper meer dan 40k meer heeft betaald dan nodig was geweest. 8)7 Maar ja, ik zat nog wel steeds zonder huis.

Leuk is anders als het op deze manier gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door fenrir op 21-02-2024 20:51 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
[...]

Dat zegt weinig over het huis zelf.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.