Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 320 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:22
link0007 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:18:
Aan de andere kant: Als je bijv. 100k spaargeld hebt liggen, en je biedt enkel <90% van je max hypotheek volgens de adviseur, what's the harm in bieden zonder voorbehoud? Zelf als de woning 50k lager getaxeerd wordt, kan je het opvangen en heb je nog genoeg spaargeld over. Uitgaande van een volkomen standaard situatie van starter + vast contract + werkgeversverklaring.

Echte uitzonderingen zijn inderdaad kluswoningen en woningen met erfpacht. Daarvan zou ik nooit durven om zonder voorbehoud te bieden.
En de risico’s die je zelf hebt, bijv. dat je je baan kwijtraakt, arbeidsongeschikt wordt of komt te overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Jobjl schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:32:
Dit is misschien een persoonlijke/lastige vraag, maar deze gaat over het voorbehoud van financiering.
Nou weet ik dat een hypotheekverstrekker je zonder enige reden kan weigeren, maar wat is het risico als je een rechttoe rechtaan situatie hebt? Vast contract, werkgeversverklaring bij de hypotheekadviseur, geen schulden, geen abonnementen (zoals private lease), geen bkr (dit kan je tegenwoordig zelf checken), geen scheiding en duidelijke geldstromen?
In mijn ogen is er dan geen reden om met voorbehoud te bieden of zie ik iets over het hoofd?
Ik zou niet varen op de werkgeversverklaring maar op het uwv verzekeringsbericht. Veel geldverstrekkers zien dat als absolute waarheid.

Op deze site kun je de berekening van het inkomen genereren: https://www.inkomensbepalingloondienst.nl/

En verder checken of je met een desktop taxatie uit kan komen. Op https://desktoptaxatie.nl/ kun je een beetje spelen met het benodigde bedrag en zo voor het afrekenen achterhalen wat de desktoptaxatiewaarde is. Meestal mag je daar dan maar 90% van financieren.

Waarom deze route, een werkgeversverklaring kan geweigerd worden vanwege reorganisatie oid. Een taxatierapport kan vervelende zaken bevatten over de onderhouds staat of andere bijzonderheden waar een bank geen trek in heeft.

Een voorbehoud is ten alle tijden wel aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:26
sugarlevi01 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:10:
[...]
en nog net op de rand van de Utrechtse heuvelrug, dat mocht ik er de rest van mijn leven blijven wonen dat ik dat met droge voetjes kan doen.
Maak je alsjeblieft geen zorgen om natte voeten in jouw leven. Dat gaan je kleinkinderen nog niet meemaken dat de dijken overstromne.

Verder wel goed even je kelder te checken. Dat is een groter probleem rondom de Utrechtste heuvelrug ;) Vooral als je wat lager gelegen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-10 20:12
Hier inmiddels 3 maal geboden (tijdbestek van +/- 8 maanden, tijd tussen aanbod is erg lang). Laatste keer 44 boven vraagprijs geboden op een twee-kapper uit de jaren 70, zonder voorbehoud. Wederom ben ik het niet geworden. Uiteindelijk is het huis voor meer dan 70 boven de vraagprijs gegaan. Huis was instap-klaar, maar behoefte absoluut nog verbetering op gebied van bijv. isolering.

Als je het mij vraagt tamelijk bizar. Ik zoek namelijk een huis in Limburg. Niet verwacht dat het hier zo storm zou lopen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
MaStar schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:57:
[...]

Maak je alsjeblieft geen zorgen om natte voeten in jouw leven. Dat gaan je kleinkinderen nog niet meemaken dat de dijken overstromne.

Verder wel goed even je kelder te checken. Dat is een groter probleem rondom de Utrechtste heuvelrug ;) Vooral als je wat lager gelegen zit.
Ik woon langs de singel in de stad. Kelder kurkdroog (gelukkig) ook ruimte onder voorkant woning uitstekend. Ik las overal horrorverhalen maar vooralsnog geen problemen. Heb t in januari en maart extra gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
MaStar schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:57:
[...]

Geen kelder. Maar de kruipruimte kan wel met water vol komen te staan.
Wat dat betreft, is het erg jammer dat het weer zo flink aan het regenen is geweest. Want ik ben wel erg benieuwd naar de staat van de houten vloer. Daar hoop ik tijdens de keuring wat inzicht in te kunnen krijgen. Maar dan moet die niet vol met water staan.

Dijken ben ik ook niet zo bang voor. Maar genoeg andere problemen die het veranderende klimaat en de toenemende extremen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:40

Crazy D

I think we should take a look.

snaggyheadshot schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:42:
Hier inmiddels 3 maal geboden (tijdbestek van +/- 8 maanden, tijd tussen aanbod is erg lang). Laatste keer 44 boven vraagprijs geboden op een twee-kapper uit de jaren 70, zonder voorbehoud. Wederom ben ik het niet geworden. Uiteindelijk is het huis voor meer dan 70 boven de vraagprijs gegaan. Huis was instap-klaar, maar behoefte absoluut nog verbetering op gebied van bijv. isolering.

Als je het mij vraagt tamelijk bizar. Ik zoek namelijk een huis in Limburg. Niet verwacht dat het hier zo storm zou lopen. 8)7
Je geeft zelf de reden al: tijd tussen aanbod is erg lang. Je kijkt waarschijnlijk in een dorp waar ik ook keek: woningen komen vooral te koop te staan als bewoners overlijden of verhuizen naar een levensbestendig iets. Dan heb je wat geduld nodig, en afhankelijk van de prijsklasse waar je dan in zoekt, heb je wellicht ook nog eens te maken met meer mensen die dat soort huis zoeken :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gienana
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 28-08-2024
Hi, mijn vriend en ik zijn recent onze zoektocht naar een koophuis begonnen We hebben gister een huis bezichtigd waar we een bod op willen doen.

We twijfelen heel erg over het bod dat we willen doen. De WOZ waarde 455k en de vraagprijs 520k. Het is een appartement (etage) in Den Haag (buiten het centrum). Ik heb via het Kadaster koopsominformatie opgevraagd en we zien dat soortgelijke appartementen voor veel lager zijn verkocht tussen 2022 - 2023. We twijfelen daarom om onder te gaan bieden.. maar toch voelt dat zinloos door de huidige markt. Wat denken jullie? Misschien heel lastig maar toch benieuwd naar de meningen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Gienana schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:51:
Hi, mijn vriend en ik zijn recent onze zoektocht naar een koophuis begonnen We hebben gister een huis bezichtigd waar we een bod op willen doen.

We twijfelen heel erg over het bod dat we willen doen. De WOZ waarde 455k en de vraagprijs 520k. Het is een appartement (etage) in Den Haag (buiten het centrum). Ik heb via het Kadaster koopsominformatie opgevraagd en we zien dat soortgelijke appartementen voor veel lager zijn verkocht tussen 2022 - 2023. We twijfelen daarom om onder te gaan bieden.. maar toch voelt dat zinloos door de huidige markt. Wat denken jullie? Misschien heel lastig maar toch benieuwd naar de meningen :)
Het is een lastige periode. Want 2022-2023 was een behoorlijke dip in de markt. Die heel rap is ingehaald. Ik vond het daardoor heel lastig om in te schatten wat huizen waard zijn nu. Zat rustig bijna een ton verschil tussen vorig jaar met onderbieden, en nu met overbieden. Data van vorig jaar is eigenlijk gewoon prut.
Zelfs met hulp van tools als walterliving, huispedia, desktop taxatie, die ook rustig een ton uit elkaar lopen qua inschatting van de prijs is het lastig. Maar dat geeft in ieder geval een beter idee dan de prijzen van vorig jaar om eerlijk te zijn.

Als het een eerste huis, kun je gewoon wat doen natuurlijk, is het nog niet zo erg om het huis niet te hebben. Je zoektocht is nog maar net begonnen en je verwacht niet in een keer beet te hebben. Kan een leermomentje zijn.

Hoe is de gemiddelde prijs in verhouding tot woningen in de omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51

Inderdaad heel lastig, omdat beide indicatoren op dit moment niet zo bruikbaar zijn. De WOZ-waarde is altijd maar een heel losse benadering van de marktwaarde, loopt altijd achter (meest recente heeft als peildatum 1 januari 2023), en wordt vaak ook wat laag ingesteld door de gemeente om bezwaren te voorkomen.

Recente verkoopprijzen zijn beter geschikt om de marktwaarde te schatten, maar als het meest recente uit 2022 - 2023 is, zijn ook die niet goed representatief en vermoedelijk te laag.

Het meest bruikbare nu lijkt me om te kijken naar andere appartementen uit dezelfde wijk, ook als ze andere postcodes hebben en minder goed vergelijkbaar zijn qua woning, maar wel recenter verkocht zijn. Dan kun je zien wat ongeveer de prijs per m2 is nu.

Ook kun je overwegen een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Enerzijds kan die, indien aangesloten bij de NVM, in de NVM database kijken en daar recentere verkoopinformatie inzien dan in het Kadaster op te vragen is. Ook kan diegene vaak wat meer informatie uit de verkoopmakelaar krijgen. Mijn aankoopmakelaar kreeg bijvoorbeeld vrij makkelijk uit de verkoopmakelaar dat de eigenaar van (nu) mijn appartement best openstond voor een bod onder de vraagprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
link0007 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:29:
Ik heb laatst voor het eerst een bod uitgebracht. Appartement met vraagprijs van 350k, waarvan zeer vergelijkbare appartementen in hetzelfde complex recent (2-4 maanden geleden) nog voor +-360k weg zijn gegaan. Wij hadden 380 geboden en waren not even close. Hoogste bod was blijkbaar >400.

Krankzinnige markt toch. De prijzen schieten omhoog volgens mij.

Omgeving groningen btw. Dus ook weer niet de meest oververhitte woningmarkt.
Dat is toch best bizar voor Groningen ja. Het is ook heel vreemd, ga je maar net even buiten Groningen stad is het ineens heel anders. Daarom is het ook zo grappig dat iedereen in mijn leeftijdsgroep allemaal een gezinswoning hebben rondom de stad Groningen.

Maar nu je helaas de bieding hebt verloren en geen connectie meer hebt met dit pand. :) Ben ik wel nieuwschierig om welk appartement het gaat. Care to share the link?

Deze?
https://www.funda.nl/koop...lengde-lodewijkstraat-94/
Als dat zo is, snap ik het opzich wel... locatie is wel mooi. En functionele ruimtes, mooie indeling.

[ Voor 9% gewijzigd door Immutable op 07-04-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemonhead
  • Laatst online: 04-10 18:11

Door de stijgende rente was vorig jaar de vraag verminderd en werd er soms onder de vraagprijs verkocht (bij een redelijke vraagprijs). Sinds begin dit jaar de rente is gezakt is de vraag en daarmee gekte van eerder volledig terug. Ik heb afgelopen 3 maanden ook 2x misgegrepen door uit te gaan van de cijfers van vorig jaar, die moet je echt vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Immutable schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:06:
Deze?
Als dat zo is, snap ik het opzich wel... locatie is wel mooi. En functionele ruimtes, mooie indeling.
Zo zie je maar hoe verschillend woonwensen zijn, dat zou ik echt niks vinden. Ik fiets er wekelijks langs, dat is een enorm drukke weg met veel verkeer en treinen die langsdenderen. De grootste slaapkamer zit op de begane grond aan de straat kant. Er staan ook opvallend vaak appartementen te koop in die straat.

Edit: ah de huidige bewoners hebben er ook voor gekozen om de beneden slaapkamer in te richten als.. ja geen idee, soort van extra TV kamer met wat kasten. Ze slapen in de slaapkamer op de 1e verdieping aan de rustigere achterzijde.

[ Voor 15% gewijzigd door stin00 op 07-04-2024 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Immutable schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:06:
[...]

Dat is toch best bizar voor Groningen ja. Het is ook heel vreemd, ga je maar net even buiten Groningen stad is het ineens heel anders. Daarom is het ook zo grappig dat iedereen in mijn leeftijdsgroep allemaal een gezinswoning hebben rondom de stad Groningen.

Maar nu je helaas de bieding hebt verloren en geen connectie meer hebt met dit pand. :) Ben ik wel nieuwschierig om welk appartement het gaat. Care to share the link?

Deze?
"Locatie is mooi"... :X Zo vlak naast een spoor...
Er zijn echt mooiere locaties in Groningen dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Wispe schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:13:
[...]

"Locatie is mooi"... :X Zo vlak naast een spoor...
Er zijn echt mooiere locaties in Groningen dan dit.
Ja, najha je zit wel dichtbij het centrum. Qua fiets kun je zo overal heen. Haha ja er is wel wat mooiers, maar dan ga je al gauw richting de 500K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Immutable schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:20:
[...]

Ja, najha je zit wel dichtbij het centrum. Qua fiets kun je zo overal heen. Haha ja er is wel wat mooiers, maar dan ga je al gauw richting de 500K.
Ik heb een appartement gehad in de Tuinwijk, vorig jaar zomer verkocht voor 300K. 90m2.
Niet de allermooiste locatie, maar geen 500K en ook dicht bij het centrum. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gienana
sugarlevi01 schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:14:
[...]

Het is een lastige periode. Want 2022-2023 was een behoorlijke dip in de markt. Die heel rap is ingehaald. Ik vond het daardoor heel lastig om in te schatten wat huizen waard zijn nu. Zat rustig bijna een ton verschil tussen vorig jaar met onderbieden, en nu met overbieden. Data van vorig jaar is eigenlijk gewoon prut.
Zelfs met hulp van tools als walterliving, huispedia, desktop taxatie, die ook rustig een ton uit elkaar lopen qua inschatting van de prijs is het lastig. Maar dat geeft in ieder geval een beter idee dan de prijzen van vorig jaar om eerlijk te zijn.

Als het een eerste huis, kun je gewoon wat doen natuurlijk, is het nog niet zo erg om het huis niet te hebben. Je zoektocht is nog maar net begonnen en je verwacht niet in een keer beet te hebben. Kan een leermomentje zijn.

Hoe is de gemiddelde prijs in verhouding tot woningen in de omgeving?
Bedankt alle drie voor jullie reactie! aan jullie tips ga ik zeker wat hebben. Het is inderdaad het eerste huis waar we een bod op gaan doen. We hebben zelf geen haast, dus als we misgrijpen dan is het jammer, maar gaan we gewoon rustig verder zoeken.

De vraagprijs is hoog vergeleken met de andere huizen in de omgeving. Dit komt denk ik deels doordat het hele huis in 2019 is gerenoveerd incl nieuwe leidingen etc. Daarom vind ik het zo lastig om het af te zetten tegen andere woningen in de buurt.. .

En we zijn er inderdaad nog niet helemaal over uit of we een aankoopmakelaar in de arm willen nemen. We vragen ons of wat de échte toegevoegde waarde is tov de hoge kosten. Hier in Den Haag betaal je minimaal 4,5k voor een makelaar. Maar misschien is dit overal wel zo duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Qua waarde kan ik niet zoveel zeggen , ik vind 520k wel verschrikkelijk veel geld voor een etage woning - ervan uitgaande dat het niet compleet gerenoveerd is met visgraat vloer enzo (note, woonde zelf 15 jaar in Den Haag en in die tijd en 2 koophuizen gehad). Vanaf 520k is de stap ook niet erg groot naar een rijwoning met tuintje in een van de buitenwijken, weet niet of je op de max zit met dat bedrag en of je van plan bent eeuwig in een appartement te blijven (als je snapt wat ik bedoel ;)) maar misschien het overwegen waard.

Ik zou wel aanraden om een aankoopmakelaar mee te nemen, zeker bij die oudere appartementen. Nodig er 3-4 uit en probeer met de prijs wat te onderhandelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 07-04-2024 18:58 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Gienana schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:34:
[...]
De vraagprijs is hoog vergeleken met de andere huizen in de omgeving. Dit komt denk ik deels doordat het hele huis in 2019 is gerenoveerd incl nieuwe leidingen etc.
Let op met de gerenoveerde woningen (vooral etages, bovenwoningen) in DH. Tussen al goede flippers zit ook een partij die volop appartementen vooral voor het uiterlijk heeft gerenoveerd, maar ondertussen achter de wanden en tussen de vloeren pruts- en haastwerk heeft geleverd. VT-wonenlook leidt daarvan af, maar ondertussen heb je enkel glas, scheve/niet sluitende balkondeuren, lekkende afvoeren en te beperkte groepenkast. Dus goed checken met een bouwkundige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Toke_gt schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:58:
[...]

Let op met de gerenoveerde woningen (vooral etages, bovenwoningen) in DH. Tussen al goede flippers zit ook een partij die volop appartementen vooral voor het uiterlijk heeft gerenoveerd, maar ondertussen achter de wanden en tussen de vloeren pruts- en haastwerk heeft geleverd. VT-wonenlook leidt daarvan af, maar ondertussen heb je enkel glas, scheve/niet sluitende balkondeuren, lekkende afvoeren en te beperkte groepenkast. Dus goed checken met een bouwkundige.
Welke partij is dat dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gienana
Sport_Life schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:51:
[...]

Qua waarde kan ik niet zoveel zeggen , ik vind 520k wel verschrikkelijk veel geld voor een etage woning - ervan uitgaande dat het niet compleet gerenoveerd is met visgraat vloer enzo (note, woonde zelf 15 jaar in Den Haag en in die tijd en 2 koophuizen gehad). Vanaf 520k is de stap ook niet erg groot naar een rijwoning met tuintje in een van de buitenwijken, weet niet of je op de max zit met dat bedrag en of je van plan bent eeuwig in een appartement te blijven (als je snapt wat ik bedoel ;)) maar misschien het overwegen waard.

Ik zou wel aanraden om een aankoopmakelaar mee te nemen, zeker bij die oudere appartementen. Nodig er 3-4 uit en probeer met de prijs wat te onderhandelen.
Ik ben het met je eens dat het veel geld is voor een etagewoning. Zo lastig allemaal! 520k is zeker niet onze max, maar we zaten eigenlijk te kijken voor woningen voor max 510 ivm de overdrachtsbelasting. En inderdaad, het huis dat je linkt is geweldig voor dezelfde vraagprijs. Maar we hebben geen interesse in buitenwijken en willen echt in de stad wonen. Dank voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Sport_Life schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:00:
[...]

Welke partij is dat dan ?
Dat weet ik niet, want ik ben niet degene met ervaring, dat is een oud-collega (kocht de bovenwoning in 2018). Ze waren actief in omgeving Valkenboslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gienana schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:06:
[...]

Ik ben het met je eens dat het veel geld is voor een etagewoning. Zo lastig allemaal! 520k is zeker niet onze max, maar we zaten eigenlijk te kijken voor woningen voor max 510 ivm de overdrachtsbelasting. En inderdaad, het huis dat je linkt is geweldig voor dezelfde vraagprijs. Maar we hebben geen interesse in buitenwijken en willen echt in de stad wonen. Dank voor je reactie!
Volgens mij heb ik m gevonden..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 07-04-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gienana
Sport_Life schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:29:
[...]

Volgens mij heb ik m gevonden..

***members only***
Ja dat is hem! Ik had idd de verkoopprijs van 2019 ook gevonden en dacht juist dat die stijging heel hoog was. Maar dat valt dus mee.. goed om te weten. Misschien toch maar die makelaar inderdaad.

Haha ja het is iets verder. Wij wonen nu in het Zeeheldenkwartier, maar ik ben opgegroeid in het valkenboskwartier. Het is allemaal in 15 min te fietsen dus voor ons prima!:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gienana schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:37:
[...]

Ja dat is hem! Ik had idd de verkoopprijs van 2019 ook gevonden en dacht juist dat die stijging heel hoog was. Maar dat valt dus mee.. goed om te weten. Misschien toch maar die makelaar inderdaad.

Haha ja het is iets verder. Wij wonen nu in het Zeeheldenkwartier, maar ik ben opgegroeid in het valkenboskwartier. Het is allemaal in 15 min te fietsen dus voor ons prima!:)
Dit zegt berekenhet (volgens mij CBS data)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar nogmaals de waarde kan afwijken, hangt van veel dingen af.
Staat trouwens te koop via een internet makelaar, dat is wel in je voordeel.

Zeeheldenkwartier is ook leuk trouwens! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 07-04-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gienana
Sport_Life schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:39:
[...]

Dit zegt berekenhet (volgens mij CBS data)

***members only***

Maar nogmaals de waarde kan afwijken, hangt van veel dingen af.
Staat trouwens te koop via een internet makelaar, dat is wel in je voordeel.

Zeeheldenkwartier is ook leuk trouwens! :)
Thanks voor je tips! De vraagprijs is zo gek nog niet is dus de conclusie. Ze verkopen het huis zelf met een makelaar “op afstand”. Ik zal wel een update posten mochten we een bod gaan doen!

Is trouwens ook een woning met erfpacht. Dus daar moeten we ook nog even induiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Gienana op 07-04-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:05
faust2016 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:48:
[...]
Mijn eerste reactie was om het lekker bij het eerste bod te houden en de verkoper het risico te laten nemen.
Ik snap de gedachte, maar als het risico kan lijden zou ik die reparatie liever in eigen beheer laten uitvoeren dan door iemand die er zo goedkoop/makkelijk mogelijk vanaf wil zijn. Tegenbod doen lijkt me dan een prima manier om wat meer marge voor jezelf in te bouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 21:31
Toke_gt schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:58:
[...]

Overigens beperkt dat zich niet tot DenHaag.
Je ziet door heel het land woningen met hoog VT wonen gehalte waar het er op eerste zicht goed uitziet, maar je pikt ze er zo uit of het voor de show gedaan is.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Flix20 schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:23:
[...]

Je ziet door heel het land woningen met hoog VT wonen gehalte waar het er op eerste zicht goed uitziet, maar je pikt ze er zo uit of het voor de show gedaan is.
Dat is inderdaad het verschil tussen een kok die een goede maaltijd serveert en een kok die een lekker sausje over je "pling" gooit. Je wil die goede maaltijd, niet het VT-wonen sausje over een "pling".

Ik ben nu bezig met een oud huis en mensen vragen me altijd waarom ik zo lang over het opknappen van een ruimte doe. Mensen denken maar aan 1 ding vaak: het zichtbare laagje verf. Schoonvader moest en zou ook komen schilderen. Wilde er maar niet in, dat je dan eerst je plafond en muren helemaal strak moet hebben, je schakelmateriaal op orde moet zijn en alles wat je in die ruimte nog zou willen doen ook echt klaar moet zijn.

Maarja, schoonvader begint ook met het schilderen van de muren, om daarna elke keer weer tot de conclusie te komen dat eerst het plafond toch handiger was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-09 13:20
Op Move.nl heb je 2 categorieen (aankoop en bezichtiging dossier). Ik zie woningen die ik met mijn makelaar bezoek in bezichtiging dossier staan en die ik zelf bezoek in het aankoop dossier.
In het bezichtiging dossier kan een aankoopmakelaar namens mij een bod doen (hier zie ik niets van terug op de site?), in het aankoopdossier kan ik zelf een bod uitbrengen (ziet de verkopend makelaar dat ik aangesloten ben bij een andere makelaar en dus niet zonder makelaar koop?).

Klopt mijn aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Verwijderd schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:51:
[...]

Dat is inderdaad het verschil tussen een kok die een goede maaltijd serveert en een kok die een lekker sausje over je "pling" gooit. Je wil die goede maaltijd, niet het VT-wonen sausje over een "pling".

Ik ben nu bezig met een oud huis en mensen vragen me altijd waarom ik zo lang over het opknappen van een ruimte doe. Mensen denken maar aan 1 ding vaak: het zichtbare laagje verf. Schoonvader moest en zou ook komen schilderen. Wilde er maar niet in, dat je dan eerst je plafond en muren helemaal strak moet hebben, je schakelmateriaal op orde moet zijn en alles wat je in die ruimte nog zou willen doen ook echt klaar moet zijn.

Maarja, schoonvader begint ook met het schilderen van de muren, om daarna elke keer weer tot de conclusie te komen dat eerst het plafond toch handiger was geweest.
Vaak worden ook op de verkeerde zaken bespaard, aan isolatie/verduurzamen wordt vaak niets gedaan en laat de afwerking als je goed kijkt ook te wensen over.

Grote kans dat die mooie VT wonen taatsdeur gewoon een 'staal look' scharnierkozijn is met een aluminium deur. Veel plezier ermee over 6 jaar als het gaat doorhangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09 13:03
Flix20 schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:57:
[...]
Veel plezier ermee over 6 jaar als het gaat doorhangen.
Over 6 jaar gaat iedereen ze er toch uitslopen aangezien ze uit de mode zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Flix20 schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:23:
[...]
On dat klopt zeker hoor, je hebt kwaliteitsflippers en funflippers. Deze vielen meer in de categorie bedrogflippers. Dus moedwillig lekkages verbergen achter een gipsplaat en ‘sleutel kwijt’-smoesjes om te verhullen dat de balkondeuren scheef naar buiten vielen als je ze open zette. Om nog maar niet te spreken over aan elkaar geknoopte elektriciteit.
Wat ik van collega begreep is dat bewoners van deze geflipte appartementen de krachten hebben gebundeld, wat eruit is gekomen weet ik niet (inmiddels andere baan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flix20 schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:57:
[...]

Vaak worden ook op de verkeerde zaken bespaard, aan isolatie/verduurzamen wordt vaak niets gedaan en laat de afwerking als je goed kijkt ook te wensen over.

Grote kans dat die mooie VT wonen taatsdeur gewoon een 'staal look' scharnierkozijn is met een aluminium deur. Veel plezier ermee over 6 jaar als het gaat doorhangen.
Afhankelijk van de hoeveelheid glas in de deur hoeft dat geen jaren te duren. Kan me nog herinneren dat ze op de zaak een glazen deur in een standaard blikken kozijntje hingen. Die hing binnen 2 weken door. Gesteld, 2 weken later hing hij weer door. Kozijn was gewoon aan het vervormen onder het gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Stilletjes aan ben ik ook aan het zoeken naar een nieuwe woning,
echter kom ik er niet achter hoe ik kan zoeken op Funda.

Wat ik zoek:
een huis met veel 'Overige inpandige ruimte' of bv een volledig onderkelderde woning.
Ik kan alleen op woonoppervlakte zoeken, maar daar valt overig inpandig juist niet onder.

Maar zover ik in de fitlers kan zien is hier niet op te zoeken of mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

JBplap schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:54:
Stilletjes aan ben ik ook aan het zoeken naar een nieuwe woning,
echter kom ik er niet achter hoe ik kan zoeken op Funda.

Wat ik zoek:
een huis met veel 'Overige inpandige ruimte' of bv een volledig onderkelderde woning.
Ik kan alleen op woonoppervlakte zoeken, maar daar valt overig inpandig juist niet onder.

Maar zover ik in de fitlers kan zien is hier niet op te zoeken of mis ik iets?
Je kunt een tekstfilter toepassen, dat werkt alleen niet in de App .

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik mag me ook eens melden in dit topic!

Ik wilde het al eerder doen omdat we al een paar weken aan het kijken zijn, maar alles raakte ineens in een stroomversnelling dat ik nog niet eerder tijd had :P

Zojuist te horen gekregen dat ons bod geaccepteerd is op een huis dat vorige week woensdag op Funda gekomen is. Afgelopen vrijdag een bezichtiging gehad en een goed gevoel aan overgehouden. Verkoper deed zelf de bezichtigingen en gaf aan dat ze overweldigd waren door het aantal aanvragen (10 in 1.5 dag) en dat ze sowieso gingen wachten tot alle bezichtigingen waren geweest.

Gisterochtend een bod ingediend met ongeveer 6% overbieden en dat bod is dus geaccepteerd *O*. Wel met de opmerking dat het voorbehoud van financiering op de vraagprijs zou blijven, wat prima is gezien ik mijn huidige woning toch wel met wat overwaarde kan verkopen. Nu maar eens wat makelaars aanschrijven voor het verkopen van m'n huidige woning :w

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helmmen
Gienana schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:50:
[...]

Is trouwens ook een woning met erfpacht. Dus daar moeten we ook nog even induiken.
Ik heb een paar straten verderop een beneden klus woning gekocht een jaar geleden. We waren in die zoektocht expres opzoek naar een woning zonder erfpacht aangezien het een hoop kosten met zich mee brengt. Maar als ik het goed lees is de erfpacht eeuwig durend afgekocht. Dat is echt super want dan heb je geen gedoe met hypotheek. Enige betekend dat het op papier nog niet jou grond is dat kan je wel laten doen. Iets wat wij ook op de planning hebben. kosten liggen rond de 3k om het formeel "eigen grond" te maken. Dit is puur juridisch en wij overwegen het meer omdat de gemeente den haag soms erg creatieve plannen heeft.

Kwa locatie en wijk ga je geen spijt hebben wij hebben nooit bewust ons gericht op deze buurt maar zijn verast door de vriendelijkheid en de schoonheid van de wijk. Daarnaast heb je alles in buurt wat je zou willen op loop afstand.

[ Voor 12% gewijzigd door helmmen op 10-04-2024 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-10 12:53
Ik ben als (single) starter inmiddels ook gaan zoeken op de woningmarkt en ben de afgelopen periode wat meer gaan inlezen in het hoe en wat. Momenteel kijk ik alleen rond op Funda maar ik realiseer mij dat niet alles wat daar op staat echt actueel is. Persoonlijk heb ik het afgelopen jaar ook nogal wat voor de kiezen gehad waar ik nog steeds van moet herstellen (lichamelijke klachten/vermoeidheid na COVID, nare familiezaken). Zelf zie ik mede hierdoor ook wel een beetje tegen alle rompslomp op m.b.t. de aankoop van een woning en overweeg daarom om een (gedeelte) door een aankoopmakelaar te doen.

Waar ik nog over twijfel is het inzetten van een aankoopmakelaar. En zo ja, een regionale of een landelijke. Een lokale aankoopmakelaar weet meestal iets meer over de regio te vertellen en de prijzen die hier gevraagd kunnen worden. Voordeel van een landelijke partij is vaak dat die wat goedkoper hun diensten kunnen leveren en een groter gebied in de gaten kunnen houden. Of is het wellicht handiger om een lokale makelaar daar op te bellen met de vraag mij iets te sturen voordat het op Funda komt?

Ik zoek zelf in Noord Nederland, met voorkeur voor de regio rond Heerenveen/Steenwijk. Drachten zou nog kunnen, maar dit heeft niet de voorkeur (ik woon nu in de buurt van Drachten en vind het geen leuke plaats om in te wonen, maar dit is ook persoonlijk)

Omdat ik single ben kan ik tot 200.000 aan hypotheek gaan. Dan komt er nog +- 70k aan spaargeld bij wat ik wil inzetten voor de aanschaf. Ik stop niet al mijn spaargeld erin; er zal nog een gedeelte over moeten blijven voor de k.k. en andere zaken.

Ik heb al een gesprek gehad bij de Rabobank tijdens zo'n inloop dag van wat er financieel zou kunnen, maar ik kreeg het idee dat ik niet echt wat had opgestoken van dat gesprek, (meer als "ja, dat kan en zo zou ik het doen" kwam er niet uit) plus dat de Rabobank natuurlijk het liefste ziet dat ik daar ga shoppen voor een hypotheek terwijl andere hypotheekverstrekkers ook meestal een beter aanbod hebben.

Klopt mijn beeld een beetje of zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
krakendmodem schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:12:
Ik ben als (single) starter inmiddels ook gaan zoeken op de woningmarkt en ben de afgelopen periode wat meer gaan inlezen in het hoe en wat. Momenteel kijk ik alleen rond op Funda maar ik realiseer mij dat niet alles wat daar op staat echt actueel is. Persoonlijk heb ik het afgelopen jaar ook nogal wat voor de kiezen gehad waar ik nog steeds van moet herstellen (lichamelijke klachten/vermoeidheid na COVID, nare familiezaken). Zelf zie ik mede hierdoor ook wel een beetje tegen alle rompslomp op m.b.t. de aankoop van een woning en overweeg daarom om een (gedeelte) door een aankoopmakelaar te doen.

Waar ik nog over twijfel is het inzetten van een aankoopmakelaar. En zo ja, een regionale of een landelijke. Een lokale aankoopmakelaar weet meestal iets meer over de regio te vertellen en de prijzen die hier gevraagd kunnen worden. Voordeel van een landelijke partij is vaak dat die wat goedkoper hun diensten kunnen leveren en een groter gebied in de gaten kunnen houden. Of is het wellicht handiger om een lokale makelaar daar op te bellen met de vraag mij iets te sturen voordat het op Funda komt?

Ik zoek zelf in Noord Nederland, met voorkeur voor de regio rond Heerenveen/Steenwijk. Drachten zou nog kunnen, maar dit heeft niet de voorkeur (ik woon nu in de buurt van Drachten en vind het geen leuke plaats om in te wonen, maar dit is ook persoonlijk)

Omdat ik single ben kan ik tot 200.000 aan hypotheek gaan. Dan komt er nog +- 70k aan spaargeld bij wat ik wil inzetten voor de aanschaf. Ik stop niet al mijn spaargeld erin; er zal nog een gedeelte over moeten blijven voor de k.k. en andere zaken.

Ik heb al een gesprek gehad bij de Rabobank tijdens zo'n inloop dag van wat er financieel zou kunnen, maar ik kreeg het idee dat ik niet echt wat had opgestoken van dat gesprek, (meer als "ja, dat kan en zo zou ik het doen" kwam er niet uit) plus dat de Rabobank natuurlijk het liefste ziet dat ik daar ga shoppen voor een hypotheek terwijl andere hypotheekverstrekkers ook meestal een beter aanbod hebben.

Mijn aanraden zou zijn om je financiële mogelijkheden nog eens goed in kaart te brengen. Met daadwerkelijke stukken als onderbouwing. Dus, gewoon een afspraak inplannen bij een onafhankelijke partij, en ook meteen je ib aangifte, salarisstroken en dergelijke meenemen voor het eerste oriënterende gesprek. Hiervoor zou je een landelijke partij op afstand kunnen inschakelen, als dat wat goedkoper is.

Hou er rekening mee dat geldverstrekkers kunnen aanslaan op eventuele ziekmeldingen op de loonstrook. (Ivm je opmerking Covid).

Verder kun je denk ik beter wat meer besteden aan een lokale makelaar met uitgebreide service. Vooraf afspreken dat ze wel volledig ontzorgen en de rompslomp uit handen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik zie er meerdere aannames, waaronder dat aankoop makelaar landelijk goedkoper is dan lokaal. In mijn ervaring is dit juist niet zo.
Bovendien is bij aankoop de lokale kennis wel echt een pluspunt, want de buurt en wijk verschillen kunnen dan makkelijker verklaard worden en tevens is de onderlinge kennis van wat te koop komt handig.

Bij aankoopmakelaar kun je ook een "light" versie van diensten doen, en daarmee goedkoper uit zijn. Voorbeeld: Zelf zoeken op funda, en de gratis diensten als zoekertjes via makelaar (move platform meldingen), zelf je eerste bezichtiging plannen en doen en pas bij tweede bezichtiging de aankoop makelaar meenemen, hem/haar vooronderzoek naar prijsstelling te laten doen. HIerbij ervanuitgaande dat een 2e bezichtiging in jouw regio mogelijk is en dat het niet meteen een biedstrijd is op basis van een half uurtje massale doorloop met eindbod op datum x.

Bij ultralight (1 a 2 huizen met 2e bezichtiging) kan dat al vanaf 700 euro is mijn ervaring.

Verder zou ik als ik jou was een onafhankelijke partij pakken voor hypotheek die een digitale intake heeft en waarbij je meteen goed inzicht hebt in leen maximum en bijkomende kosten bij een fictief huis op basis van die leen maximum (of daaronder). Zelf heb ik bijv goede ervaringen met de digitale intake van VEH/Unive. Mbv plugin voor chrome/firefox kun je in 10 minuten al je gegevens via Digid bij de hypotheek adviseur leggen en is eerste orienterend gesprek gratis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
krakendmodem schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:12: Zelf zie ik mede hierdoor ook wel een beetje tegen alle rompslomp op m.b.t. de aankoop van een woning en overweeg daarom om een (gedeelte) door een aankoopmakelaar te doen.
(…)
Het kopen van een huis geeft veel gedoe, zorgen en kost op sommige momenten zelfs nachtrust. Ik zou je willen aanraden ervoor te zorgen dat je goed weet wat je wilt (waar en wat) en wat je je kunt en wilt veroorloven. Dus laat een adviseur goed doorrekenen wat je mogelijkheden zijn. Dat kan via je bank, maar ook bij een hypotheekadviseur. Betekent niet dat je daar ook je hypotheek moet afnemen, je wilt in eerste instantie goed inzicht, zodat je weet wat je kunt bieden.
Of je vervolgens een aankoopmakelaar in de arm neemt, hangt af van je zelfvertrouwen, inzicht én de lokale markt. Maar eerst dat wensenlijstje en financiële plaatje in orde maken, dat geeft rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakwondo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:09
Ik ben op dit moment bezig met onderhandelen of wij de verhuurde woning kunnen overkopen van de eigenaar. In dat opzichte hebben wij onwijs veel geluk en hoeven niet over te bieden. Betreft een mooie locatie in ZH. Financiën wordt geregeld.

Echter omdat wij de woning al kennen weten wij de gebreken van het huis en die zijn niet mals naar mijn idee. Het betreft een woning uit begin 1900 en sinds wij hier zijn komen wonen in 2015, zijn er gebreken ontstaan zoals; vloeren lopen schuin af zowel begane grond als 1e etage, aantal deuren klemmen, vochtige muurzijde waar de vloer afloopt. (nooit opgemerkt maar sinds bekend worden dat wij de woning evt kunnen aankopen ben ik overal op zoek naar gebreken :p) Verder is er in de huur periode weinig onderhoud gedaan aan de woning wel heb ik via bouwtekeningen kunnen achterhalen dat de woning is gerenoveerd met isolatie aan het dak, zijwanden etc. begin 2000.
Badkamer, keuken etc zijn wat verouderd maar kan ermee door.
woonkamer met open keuken, 2 slaapkamers op 1e etage
ligging is mooi en wij woning hier met veel plezier maar huren is toch anders dan bezitten..

woonoppervlak is ca84m2
Perceel oppervlakte is 218m2

de vraagprijs van de eigenaar is 370k en wilt het aan ons verkopen zoals de woning is, geen verbeteringen etc
Wij willen een bouwtechnische keuring laten uitvoeren.

omdat wij beschermd zijn met huurbescherming kan de eigenaar ons er niet zomaar uitzetten en de vraagprijs zou betekenen dat wij zo goed als tot aan de max moeten lenen vraag ik het mij af of ik nog evt zou kunnen onderhandelen over de vraag prijs. Het is niet in een stad en ik denk niet dat de woning interessant is om voor een belegger te aankopen met ons er nog in. Voor starters of mensen die er daadwerkelijk willen wonen.. tja dat koopt niemand lijkt mij.

ik vraag jullie om tips of advies. Nemen zoals het is en blij zijn dat ik sowieso een woning kan kopen, zonder concurrenten etc, onderhandelen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Tweakwondo schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:19:
Ik ben op dit moment bezig met onderhandelen of wij de verhuurde woning kunnen overkopen van de eigenaar. In dat opzichte hebben wij onwijs veel geluk en hoeven niet over te bieden. Betreft een mooie locatie in ZH.
Laat het taxeren om een ‘neutrale’ waardebepaling te krijgen? Je kent het huis en alle gebreken, daar heeft verkoper de vraagprijs natuurlijk ook op gebaseerd. Met bouwkundige keuring kun je vervolgens indicatie krijgen wat herstelwerkzaamheden kosten (nu/later).
Scheve vloeren: als die afgelopen jaren zijn ontstaan, zou ik het huis niet kopen. Als het huis altijd al zo was, was het blijkbaar geen probleem voor je? Dus hou het realistisch in je speurtocht naar gebreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakwondo
Toke_gt schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:33:
[...]

Laat het taxeren om een ‘neutrale’ waardebepaling te krijgen? Je kent het huis en alle gebreken, daar heeft verkoper de vraagprijs natuurlijk ook op gebaseerd. Met bouwkundige keuring kun je vervolgens indicatie krijgen wat herstelwerkzaamheden kosten (nu/later).
Scheve vloeren: als die afgelopen jaren zijn ontstaan, zou ik het huis niet kopen. Als het huis altijd al zo was, was het blijkbaar geen probleem voor je? Dus hou het realistisch in je speurtocht naar gebreken.
Over de scheve vloeren; ik kan het mij niet goed herinneren of dat het geval was op het begin en of het veel erger is geworden maar het al wel jaren aanwezig zeker nog voor corona(de tijd is daarna zeer snel gegaan :p) maar of het erger is geworden dat weet ik niet. Daarbij is het wel erger geworden dat de deuren niet goed sluiten je ziet ook verschil in kieren tussen deur en deur kozijn.

Toevallig in de straat een zelfde soort woning verkocht met iets minder perceel oppervlakte voor 425K. Wel heeft deze een nettere keuken, nieuwe badkamer en panelen op het dak

edit: de vloeren zijn opzich geen probleem voor mij en zou het kunnen egaliseren alleen dat zowel boven als beneden de vloeren dezelfde richting aflopen baart mij zorgen. Het is een hoekwoning en het loopt schuin richting de "vrije" muur zonder buren. Ik denk dan snel aan verslechtering in fundering/ verzakking van het huis

[ Voor 12% gewijzigd door Tweakwondo op 11-04-2024 09:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10 22:12
Knellende deuren en scheve vloeren kunnen te maken hebben met de fundering, en dat is een duur grapje. Een bouwkundige keuring is daarom zeker geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Let hier goed op, dit kan potentieel een hoge kostenpost zijn. Huizen van rond 1900 in ZH zijn traditioneel gebouwd op zandruggen of op boezemkades (dus op de opgeworpen dijk langs het water). Als de voorkant van het huis aan het water (of weg) ligt en de achterkant naar het (meestal lagere) achterland, dan is dat garantie voor verdere verzakking als nat en droog extremer worden met klimaat veranderingen. Dit kan met goede fundering wel aangepast worden, maar heeft een kostenplaatje.
Zoek eventueel ter ondersteuning je adres ook even op historische kaarten: https://www.topotijdreis.nl/kaart/1925/@99352,449335,8.44 , grote kans dat je huis op een zwart gearceerde plek staat (kade / dijk )

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 11-04-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakwondo
Get!em schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:00:
[...]

Let hier goed op, dit kan potentieel een hoge kostenpost zijn. Huizen van rond 1900 in ZH zijn traditioneel gebouwd op zandruggen of op boezemkades (dus op de opgeworpen dijk langs het water). Als de voorkant van het huis aan het water (of weg) ligt en de achterkant naar het (meestal lagere) achterland, dan is dat garantie voor verdere verzakking als nat en droog extremer worden met klimaat veranderingen. Dit kan met goede fundering wel aangepast worden, maar heeft een kostenplaatje.
Het is inderdaad zo dat (nu) de voorzijde aan de weg ligt. Uit de tekening heb ik kunnen halen dat eerder de voorzijde aan de andere kant lag. Schijnbaar had de woning geen voordeur. Voorkant ligt dus aan de wegzijde. Er ligt geen water, sloot of meertje in de buurt. Wel is de zee op ongeveer 5KM (gecheckt op maps)

[ Voor 4% gewijzigd door Tweakwondo op 11-04-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tweakwondo schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:09:
[...]

Het is inderdaad zo dat (nu) de voorzijde aan de weg ligt. Uit de tekening heb ik kunnen halen dat eerder de voorzijde aan de andere kant lag. Schijnbaar had de woning geen voordeur. Voorkant ligt dus aan de wegzijde. Er ligt geen water, sloot of meertje in de buurt. Wel is de zee op ongeveer 5KM (gecheckt op maps)
Kijk even op historische kaart wat de situatie was. 5km van zee, heeft eventueel ook de grondwaterstand van duinen invloed (momenteel heel hoog, maar bij droogte kan het ook snel weer zakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakwondo
Get!em schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:14:
[...]

Kijk even op historische kaart wat de situatie was. 5km van zee, heeft eventueel ook de grondwaterstand van duinen invloed (momenteel heel hoog, maar bij droogte kan het ook snel weer zakken).
interessant. Welke historische kaart is dat, waar zou ik deze kunnen vinden/ opvragen? Dit vind ik wel een interessante:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tweakwondo schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:18:
[...]

interessant. Welke historische kaart is dat, waar zou ik deze kunnen vinden/ opvragen? Dit vind ik wel een interessante:)
Zie link in mijn vorige post. Topotijdreis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-10 15:57

fub

krakendmodem schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:12:Waar ik nog over twijfel is het inzetten van een aankoopmakelaar. En zo ja, een regionale of een landelijke.
....
Ik heb al een gesprek gehad bij de Rabobank tijdens zo'n inloop dag van wat er financieel zou kunnen, maar ik kreeg het idee dat ik niet echt wat had opgestoken van dat gesprek,
Ik kan een lokale aankoopmakelaar van harte aanbevelen. Die kent de lokale markt en alle procedures, dat scheelt echt een hoop als je niet al die expertise zelf hoeft op te bouwen. Sommige aankoopmakelaars hebben een 'flat fee' voor de aankoop van een specifiek pand, dan weet je ook waar je aan toe bent.
Wij hebben de eerste bezichtiging zelf gedaan, en toen dat positief was hebben we een aankoopmakelaar ingeschakeld. Alleen al de kritische blik op het koopcontract is de prijs al waard.

Voor hypotheekadvies zou ik altijd naar een onafhankelijk adviseur gaan. Wordt lid van de Vereniging Eigen Huis en maak gebruik van hun hypotheekservice, dat kan ook via video-call. Ik heb daar hele positieve ervaringen mee, en het aanleveren van de informatie is heel makkelijk (en ook een beetje eng omdat alles door een browser-extensie wordt opgeslurpt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
Is het normaal op vraagprijs te verlagen en direct over te gaan op verkoop per inschrijving?

Heb dit appartement op het oog. Nu is na 2 maanden de verkoopprijs 10k verlaagd van 460 naar 450(zie je niet vaak in deze markt?) en het biedingsproces is veranderd naar verkoop per inschrijving (deadline volgende week). Wat denken jullie, overbieden noodzakelijk? Lijkt mij zelf vreemd om te gaan overbieden als vraagprijs net verlaagd of is dit gebruikelijk maketing strategie?

Als ik ga bieden doe ik dat zonder voorbehoud van financiering. Wat betreft de staat van het appartement ik veracht z'n 30k te moeten uitgeven om de keuken/badkamer/vloeren/muren weer in top staat te brengen want sinds de bouw is hier niks meer aan veranderd, verder geen verborgen gebreken of bijzonderheden kunnen achterhalen. Appartement staat nu trouwens leeg en verkoper is naar buitenland verhuisd, dus verwacht wel dat hij/zij dit snel wilt verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

klaasvaak1853 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:45:
Is het normaal op vraagprijs te verlagen en direct over te gaan op verkoop per inschrijving?

Heb dit appartement op het oog. Nu is na 2 maanden de verkoopprijs 10k verlaagd van 460 naar 450(zie je niet vaak in deze markt?) en het biedingsproces is veranderd naar verkoop per inschrijving (deadline volgende week). Wat denken jullie, overbieden noodzakelijk? Lijkt mij zelf vreemd om te gaan overbieden als vraagprijs net verlaagd of is dit gebruikelijk maketing strategie?

Als ik ga bieden doe ik dat zonder voorbehoud van financiering. Wat betreft de staat van het appartement ik veracht z'n 30k te moeten uitgeven om de keuken/badkamer/vloeren/muren weer in top staat te brengen want sinds de bouw is hier niks meer aan veranderd, verder geen verborgen gebreken of bijzonderheden kunnen achterhalen. Appartement staat nu trouwens leeg en verkoper is naar buitenland verhuisd, dus verwacht wel dat hij/zij dit snel wel verkopen.
Mooi plekje!

De tactiek om een woning opnieuw in de markt te zetten gebeurt vaker. Is het ook een andere makelaar? Op funda zie je niet de eerdere verkoopprijs, dus hij is er echt compleet opnieuw opgezet. In betrapdemakelaar zie je de oude vraagprijs wel.
Ik denk dat ze erop gokken dat ze met 450k de grens van een zoek categorie kopers aanboren waardoor het interessant gaat worden en dat ze nu dus hopen op meer gegadigden die ook nog eens gaan bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
Get!em schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:15:
[...]

Mooi plekje!

De tactiek om een woning opnieuw in de markt te zetten gebeurt vaker. Is het ook een andere makelaar? Op funda zie je niet de eerdere verkoopprijs, dus hij is er echt compleet opnieuw opgezet. In betrapdemakelaar zie je de oude vraagprijs wel.
Ik denk dat ze erop gokken dat ze met 450k de grens van een zoek categorie kopers aanboren waardoor het interessant gaat worden en dat ze nu dus hopen op meer gegadigden die ook nog eens gaan bieden.
Dezelfde makelaar heeft het opnieuw (met prijsverlaging) op Funda gezet. Heb het appartement bezichtigd, maar toen vertelde makelaar direct dat het eigenlijk al verkocht was dus waarschijnlijk niks zou worden. Weekje later krijg ik email van makelaar dat het toch weer beschikbaar was gekomen en dat vraagprijs met 10k was gezakt, en nog 2/3 dagen later een mail dat het per inschrijving verkocht gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Tweakwondo schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:19:
Ik ben op dit moment bezig met onderhandelen of wij de verhuurde woning kunnen overkopen van de eigenaar. In dat opzichte hebben wij onwijs veel geluk en hoeven niet over te bieden. Betreft een mooie locatie in ZH. Financiën wordt geregeld.

Echter omdat wij de woning al kennen weten wij de gebreken van het huis en die zijn niet mals naar mijn idee. Het betreft een woning uit begin 1900 en sinds wij hier zijn komen wonen in 2015, zijn er gebreken ontstaan zoals; vloeren lopen schuin af zowel begane grond als 1e etage, aantal deuren klemmen, vochtige muurzijde waar de vloer afloopt. (nooit opgemerkt maar sinds bekend worden dat wij de woning evt kunnen aankopen ben ik overal op zoek naar gebreken :p) Verder is er in de huur periode weinig onderhoud gedaan aan de woning wel heb ik via bouwtekeningen kunnen achterhalen dat de woning is gerenoveerd met isolatie aan het dak, zijwanden etc. begin 2000.
Badkamer, keuken etc zijn wat verouderd maar kan ermee door.
woonkamer met open keuken, 2 slaapkamers op 1e etage
ligging is mooi en wij woning hier met veel plezier maar huren is toch anders dan bezitten..

woonoppervlak is ca84m2
Perceel oppervlakte is 218m2

de vraagprijs van de eigenaar is 370k en wilt het aan ons verkopen zoals de woning is, geen verbeteringen etc
Wij willen een bouwtechnische keuring laten uitvoeren.

omdat wij beschermd zijn met huurbescherming kan de eigenaar ons er niet zomaar uitzetten en de vraagprijs zou betekenen dat wij zo goed als tot aan de max moeten lenen vraag ik het mij af of ik nog evt zou kunnen onderhandelen over de vraag prijs. Het is niet in een stad en ik denk niet dat de woning interessant is om voor een belegger te aankopen met ons er nog in. Voor starters of mensen die er daadwerkelijk willen wonen.. tja dat koopt niemand lijkt mij.

ik vraag jullie om tips of advies. Nemen zoals het is en blij zijn dat ik sowieso een woning kan kopen, zonder concurrenten etc, onderhandelen...
Scheve vloeren en knellende deuren is een absolute red flag. Ik zou niet alleen in een regulier bouwkundig onderzoek investeren maar tevens de fundering.

Verder deel jij als huurder in deze situatie de lakens uit. Brutale schoenen aan en onderhandelen. Desnoods verzin je maar een verhaal over waarom je maar max 350 kunt betalen oid.

Overbieden is meestal tov een te lage vraagprijs en maar zelden boven de taxatiewaarde. Niet overbieden zie ik in deze dus niet als een heel groot voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakwondo
Laapo schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:54:
[...]

Scheve vloeren en knellende deuren is een absolute red flag. Ik zou niet alleen in een regulier bouwkundig onderzoek investeren maar tevens de fundering.

Verder deel jij als huurder in deze situatie de lakens uit. Brutale schoenen aan en onderhandelen. Desnoods verzin je maar een verhaal over waarom je maar max 350 kunt betalen oid.

Overbieden is meestal tov een te lage vraagprijs en maar zelden boven de taxatiewaarde. Niet overbieden zie ik in deze dus niet als een heel groot voordeel.
Thanks voor je reactie. De WOZ waarde van de woning is 330K. Zoals ik eerder heb verteld in een post is er een gelijkwaardige woning (zelfde straat, paar huizen verder op wel aan het zelfde rijtje) een woning verkocht voor 425K die op funda stond voor 395K. (woz 295) Het blijft een gewilde plek hier denk ik dan maar..
p.s woz is van 1-1-2023, kan geen info vinden over 2024
Maar inderdaad ik ben niet van plan om de gevraagde prijs te geven als er te veel gebreken blijken te zijn en mocht het niets worden dan heeft de verkoper pech en blijf ik huren, of er moet een zeer goed bod komen

[ Voor 3% gewijzigd door Tweakwondo op 11-04-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
klaasvaak1853 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:35:
[...]

Dezelfde makelaar heeft het opnieuw (met prijsverlaging) op Funda gezet. Heb het appartement bezichtigd, maar toen vertelde makelaar direct dat het eigenlijk al verkocht was dus waarschijnlijk niks zou worden. Weekje later krijg ik email van makelaar dat het toch weer beschikbaar was gekomen en dat vraagprijs met 10k was gezakt, en nog 2/3 dagen later een mail dat het per inschrijving verkocht gaat worden.
Wat het zou kunnen zijn; de vorige verkoop is om wat voor reden dan ook neit door gegaan (financiering mogelijk) maar er was wel voldoende animo voor de woning. Dus makelaar weet dat hij genoeg gegadigden heeft dus zet hij de prijs omlaag om nog meer mensen erbij te krijgen.

Wij hebben ooit in hetzelfde schuitje gezeten; woning was verkocht, maar tijdelijk door redenen financiering niet rond kunnen krijgen maar een maand later wel. Dus hebben we de woning in optie gehouden onder voorbehoud maar verkopers gingen door met verkoop. Toen heeft de makelaar de woning lager terug op Funda gezet en daar ish et toen storm op gelopen en is de woning verkocht aan een andere partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:25

Saven

Administrator

Wat betreft (over)bieden, zijn er ook mensen hier met ervaring/kennis in de prijsklasse van > 1 miljoen? Tussen de 1 en 2 mil stellen huizen vaak niet eens heel veel meer voor. Toch gaan ze naar mijn idee relatief snel weg, ondanks de idiote prijs. Ik vraag me af of het zin heeft om op bijv. 1.2 miljoen vraagprijs een ton minder te bieden? Of dat het in dit segment net zo idioot is als bij de rest?

Ik heb een huis op het oog dat ik eigenlijk wel wil hebben vanwege de locatie (niet-Randstad) t.o.v. kantoor. Staat in een redelijke nieuwbouw-ish wijk waarbij de straat met vrijstaande huizen omgeven wordt door straten met tweekappers en rijtjeswoningen. Heeft niet mijn voorkeur, maar goed, je kunt niet alles hebben :+

En stel dat de eigenaar een ander bod accepteert, kan/heeft het dan nog zin om en nieuw interessant bod uit te brengen? Ik heb eigenlijk alleen ervaring met (zelf)nieuwbouw, vandaar een beetje onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:11

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Saven schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:58:
Wat betreft (over)bieden, zijn er ook mensen hier met ervaring/kennis in de prijsklasse van > 1 miljoen? Tussen de 1 en 2 mil stellen huizen vaak niet eens heel veel meer voor. Toch gaan ze naar mijn idee relatief snel weg, ondanks de idiote prijs. Ik vraag me af of het zin heeft om op bijv. 1.2 miljoen vraagprijs een ton minder te bieden? Of dat het in dit segment net zo idioot is als bij de rest?

Ik heb een huis op het oog dat ik eigenlijk wel wil hebben vanwege de locatie (niet-Randstad) t.o.v. kantoor. Staat in een redelijke nieuwbouw-ish wijk waarbij de straat met vrijstaande huizen omgeven wordt door straten met tweekappers en rijtjeswoningen. Heeft niet mijn voorkeur, maar goed, je kunt niet alles hebben :+

En stel dat de eigenaar een ander bod accepteert, kan/heeft het dan nog zin om en nieuw interessant bod uit te brengen? Ik heb eigenlijk alleen ervaring met (zelf)nieuwbouw, vandaar een beetje onbekend.
Wat je eigenlijk moet weten is hoe het opject Qua prijs in de markt staat. als de makelaar het laag in de markt zet wordt er verwacht dat je meer gaat bieden dan de vraagprijs. Als het hoog in de markt staat hopen ze op een gek die gaat overbieden, maar kijken ze wel serieus naar biedingen onder de vraagprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:48

Ik vraag eigenlijk de laatste +- 10 bezichtigingen die ik heb gehad naar wat de prijsstrategie is. Heb voor mezelf een woning gekocht, en ook daar gevraagd wat de strategie was, en waarvoor het huis 2 huizen verderop was verkocht (door dezelfde makelaar), en ga met enige regelmaat mee met goede vrienden die op zoek zijn. Krijg hier overwegend gewoon eerlijk en zonder twijfel een antwoord op, zowel bij huizen die te hoog als huizen die te laag in de markt staan.

Vragen staat vrij, en geeft je een boel duidelijkheid over waar ze naar op zoek zijn. Bij verkoop van mijn eigen woning heb ik bewust wat hoger ingezet omdat ik geen zin had in biedoorlog en 6 miljard koopjeskijkers, en heb dus ook onder de vraagprijs verkocht. Eergister ergens gekeken waar de vraagprijs duidelijk te hoog was, en dat werd ook wel beaamd door de makelaar dat het afweek van zijn voorstel, en dat er geen haast was bij de verkopende partij.

Evenzogoed een huis dat duidelijk scherp in de markt stond waar na vragen werd gedeeld dat dat zo was om "druk" te creeren want de bewoners hadden al wat anders gekocht dus wilden het graag vlot kwijt, en met lage prijzen heb je snel kijkers, en creeer je een beetje hype.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-10 15:57

fub

Gelijkvloers wonen was al iets wat we graag zouden willen, maar het meeste aanbod was een beetje dertien-in-een-dozijn. Maar toen kwam er een voormalig kinderdagverblijf in een klein Brabants dorp in oost Brabant op de markt... We vroegen ons af: "Als niet nu, wanneer dan?"
Dus bezichtiging geregeld op de volgende zaterdag (we waren de eerste in een lange rij, er kwamen zelfs mensen uit Den Haag om te kijken...) en bij ons stonden nog steeds de seinen op groen. Aankoopmakelaar geregeld, en samen met hem die donderdag wezen kijken, en nog steeds wilden we het.

We hebben 31k overboden -- we wilden niet achteraf horen dat het op een euro aankwam. Ook geen voorbehoud van financiering gedaan, omdat we voor die tijd bij een hypotheek-adviseur een afsluitgarantie hadden gekregen: als we toch geen hypotheek zouden kunnen krijgen, is de ontbindings-boete voor hun.
Toen zat Pasen d'r tussen en zaten wij steeds in spanning, maar toen hoorden dat ons bod was geaccepteerd. Maar er zat nog wel iets in het voorgestelde koopcontract waardoor we wellicht een boete van 250 euro per dag van de gemeente zouden kunnen krijgen omdat de huidige eigenaar had nagelaten om een inrit en parkeerplekken op eigen terrein aan te leggen binnen de gestelde termijn...
Vandaag kregen we uitsluitsel van de gemeente dat voor ons de klok weer 'gereset' wordt en we een redelijke termijn hebben om dat te regelen, en hebben we het koopcontract getekend. 31 mei zou de overdracht zijn.

En dan begint de klus om de verbouwing te regelen, maar dat is een ander topic. Ik verlies er nu al slaap door...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
fub schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 22:14: Maar toen kwam er een voormalig kinderdagverblijf in een klein Brabants dorp in oost Brabant op de markt... We vroegen ons af: "Als niet nu, wanneer dan?"
(..)
En dan begint de klus om de verbouwing te regelen, maar dat is een ander topic. Ik verlies er nu al slaap door...
Wat een leuke stap! Interessant om te volgen. Misschien een eigen topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:36
fub schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 22:14:

Gefeliciteerd!
Klinkt als een mooi project!
Het zal overweldigend zijn een hele verbouwing maar net zo overweldigend als je uiteindelijk in je eigen creatie woont :)

Vind een goede architect waarmee je een klik hebt en die met je mee denkt. Al is het voor het schrtsontwerp die je net effe wat out of the box ideeen kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mensen kunnen vaak redelijk goed inschatten wat de waarde van een woning ongeveer is, dus voor 1m+ geldt hetzelfde als de iets lagere prijsklasses: lage vraagprijs wordt overboden en hoge vraagprijs staat langer te koop of wordt onderboden.
Wat mij opvalt is dat woningen die er goed uitzien met label A of hoger (redelijk nieuwe keuken, vloer, enz) gaan snel weg, woningen waar wat aan getimmerd moet worden en wat ouder label vindt men minder interessant.

Ik zou dus niet naar de vraagprijs kijken, maar wat jij het waard vindt en dat bieden.
Ik kocht zelf in de tijd dat de rente 1-1,5% was dus toen was het ook in deze prijsklasse een gekkenhuis (we zijn een keer met 250k overboden), dat is nu wel iets minder denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 13-04-2024 00:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 18:49
Weer een bizarre ervaring van een vriend waar ik een beetje meedenk bij zijn aankoopproces. De moeilijke categorie: starter, liefst eensgezinswoning, rond 450k. Via Makelaarsland was hij de eerste bezichtiger bij een woning, waar -volgens de makelaar - 50 bezichtigingen gepland stonden. Op de dag van de bezichtiging gelijk een bod gedaan van +12% met een termijn van 24uur. Volgende dag gaf de makelaar aan dat dat te snel ging voor de verkopers en de volgende dag afgesproken. Uiteraard waren er in de tussentijd meer bezichtigingen.

Toch was er de volgende dag witte rook: de verkopers accepteerden het bod, incl uitgebreid contact met makelaar dat de verkopers het ook graag aan hun verkochten vanwege hun brief etcetera. Verkoopcontract ging opgemaakt worden.

Nou komt het, de volgende dag worden ze gebeld dat er een hoger bod is. Ze krijgen nog de kans om ook te bieden. Dat doen ze ook nog, met nog een keer +10k. Maar ze worden het niet en zijn de woning kwijt. Na een duidelijk mondeling akkoord, en alle vrienden en familie al op de hoogte van het feestelijke feit. Bizar.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:31
rubenos schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 06:51:
Weer een bizarre ervaring van een vriend waar ik een beetje meedenk bij zijn aankoopproces. De moeilijke categorie: starter, liefst eensgezinswoning, rond 450k. Via Makelaarsland was hij de eerste bezichtiger bij een woning, waar -volgens de makelaar - 50 bezichtigingen gepland stonden. Op de dag van de bezichtiging gelijk een bod gedaan van +12% met een termijn van 24uur. Volgende dag gaf de makelaar aan dat dat te snel ging voor de verkopers en de volgende dag afgesproken. Uiteraard waren er in de tussentijd meer bezichtigingen.

Toch was er de volgende dag witte rook: de verkopers accepteerden het bod, incl uitgebreid contact met makelaar dat de verkopers het ook graag aan hun verkochten vanwege hun brief etcetera. Verkoopcontract ging opgemaakt worden.

Nou komt het, de volgende dag worden ze gebeld dat er een hoger bod is. Ze krijgen nog de kans om ook te bieden. Dat doen ze ook nog, met nog een keer +10k. Maar ze worden het niet en zijn de woning kwijt. Na een duidelijk mondeling akkoord, en alle vrienden en familie al op de hoogte van het feestelijke feit. Bizar.
balen maar ze spelen het spel zelf ook mee. direct een dik bod neerleggen en hopen het snel te kapen. het kan werken maar geeft de verkopende makelaar een heerlijke uitgangspositie bij de overige bezichtigingen. "er ligt al een zeer goed bod etc." Iemand anders speelde het blijkbaar net iets agressiever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
Helaas een tweede teleurstelling.
Na eerst met 38k het hoogste bod te zijn en het niet geworden te zijn vanwege mijn voorbehoud.
Nu 42k boven vraagprijs geboden op een startersappartement in de Randstad. De prijs was omgerekend naar m2 hoger dan een appartement in dezelfde straat die twee maanden geleden verkocht was die groter was en in betere staat.
Nu helaas van de verkopende makelaar geen reden gehad.
Begin nu wel een beetje de hoop te verliezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
El Capitan schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 07:48:
[...]

balen maar ze spelen het spel zelf ook mee. direct een dik bod neerleggen en hopen het snel te kapen. het kan werken maar geeft de verkopende makelaar een heerlijke uitgangspositie bij de overige bezichtigingen. "er ligt al een zeer goed bod etc." Iemand anders speelde het blijkbaar net iets agressiever
Dat is zeker waar. Maar er lag niet alleen een bod, er was ook al een akkoord. En direct overbieden is standaard dus niet echt 'agressief'.

[ Voor 5% gewijzigd door rubenos op 13-04-2024 10:45 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:31
rubenos schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:44:
[...]

Dat is zeker waar. Maar er lag niet alleen een bod, er was ook al een akkoord. En direct overbieden is standaard dus niet echt 'agressief'.
Alleen een mondeling akkoord of niet? Het is een bijzonder wereldje geworden. Stel die andere koper krijgt het niet rond, zijn je vrienden dan nog wel in de markt voor het huis of kan de makelaar de vinger krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
El Capitan schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:58:
[...]

Alleen een mondeling akkoord of niet? Het is een bijzonder wereldje geworden. Stel die andere koper krijgt het niet rond, zijn je vrienden dan nog wel in de markt voor het huis of kan de makelaar de vinger krijgen ?
Jup, alleen mondeling. Uiteraard heeft hij bij het mondeling akkoord gelijk aangestuurd op een koopovereenkomst, deze zouden ze gelijk gaan maken. Wel een goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
rubenos schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 06:51:

Bizar zou ik het niet noemen, eerder zakelijk. Een mondeling akkoord is van 0,0 waarde, dat moet een koper weten voor hij het de wereld inslingert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:27
champion16 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:07:
Helaas een tweede teleurstelling.
Na eerst met 38k het hoogste bod te zijn en het niet geworden te zijn vanwege mijn voorbehoud.
Nu 42k boven vraagprijs geboden op een startersappartement in de Randstad. De prijs was omgerekend naar m2 hoger dan een appartement in dezelfde straat die twee maanden geleden verkocht was die groter was en in betere staat.
Nu helaas van de verkopende makelaar geen reden gehad.
Begin nu wel een beetje de hoop te verliezen...
Mijn eerste en tweede bod zijn het ook niet geworden, op voorbehoud en op prijs. Daarna ben ik nog een aantal maanden bezig geweest. Wat ik kan aanraden: kijk vooruit, zorg dat je goed zicht op je eigen financiële mogelijkheden, en een zo goed mogelijk beeld van de markt hebt. Verder kan het zo zijn dat in jouw zoekgebied makelaars elkaar de bal toespelen, en je er alleen komt met een aankoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
antidote schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:47:
[...]

Mijn eerste en tweede bod zijn het ook niet geworden, op voorbehoud en op prijs. Daarna ben ik nog een aantal maanden bezig geweest. Wat ik kan aanraden: kijk vooruit, zorg dat je goed zicht op je eigen financiële mogelijkheden, en een zo goed mogelijk beeld van de markt hebt. Verder kan het zo zijn dat in jouw zoekgebied makelaars elkaar de bal toespelen, en je er alleen komt met een aankoopmakelaar.
Dank voor het advies! Ik heb zelf een aankoopmakelaar. Het vreemde is dat ik het laatste bod gebaseerd heb op een transactie begin dit jaar in dezelfde straat. Alleen had dat appartement een betere inrichting en drie energielabels hoger. Vervolgens heb ik het omgerekend naar m2 en heb vervolgens er nog 10k boven geboden. Ik dacht dat ik hem zo wel moest hebben. Helaas heeft mijn makelaar bij vorige biedingen gehoord wat de reden was maar hier niet. Wat ik echt raar vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
champion16 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:18:
[...]
Dank voor het advies! Ik heb zelf een aankoopmakelaar. Het vreemde is dat ik het laatste bod gebaseerd heb op een transactie begin dit jaar in dezelfde straat. Alleen had dat appartement een betere inrichting en drie energielabels hoger. Vervolgens heb ik het omgerekend naar m2 en heb vervolgens er nog 10k boven geboden. Ik dacht dat ik hem zo wel moest hebben. Helaas heeft mijn makelaar bij vorige biedingen gehoord wat de reden was maar hier niet. Wat ik echt raar vind.
Niet te veel over blijven piekeren. Als er vijf ongeveer dezelfde biedingen zijn, moeten ze er eentje kiezen en dan heeft er één geluk en de rest pech. Zegt niet per se iets over jouw bod of dat van de anderen.
Een volgende keer heb jij dat geluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006

Saven

Administrator

twain4me schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:01:
[...]

Wat je eigenlijk moet weten is hoe het opject Qua prijs in de markt staat. als de makelaar het laag in de markt zet wordt er verwacht dat je meer gaat bieden dan de vraagprijs. Als het hoog in de markt staat hopen ze op een gek die gaat overbieden, maar kijken ze wel serieus naar biedingen onder de vraagprijs.
Mar.tin schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:15:
[...]

Ik vraag eigenlijk de laatste +- 10 bezichtigingen die ik heb gehad naar wat de prijsstrategie is. Heb voor mezelf een woning gekocht, en ook daar gevraagd wat de strategie was, en waarvoor het huis 2 huizen verderop was verkocht (door dezelfde makelaar), en ga met enige regelmaat mee met goede vrienden die op zoek zijn. Krijg hier overwegend gewoon eerlijk en zonder twijfel een antwoord op, zowel bij huizen die te hoog als huizen die te laag in de markt staan.

Vragen staat vrij, en geeft je een boel duidelijkheid over waar ze naar op zoek zijn. Bij verkoop van mijn eigen woning heb ik bewust wat hoger ingezet omdat ik geen zin had in biedoorlog en 6 miljard koopjeskijkers, en heb dus ook onder de vraagprijs verkocht. Eergister ergens gekeken waar de vraagprijs duidelijk te hoog was, en dat werd ook wel beaamd door de makelaar dat het afweek van zijn voorstel, en dat er geen haast was bij de verkopende partij.

Evenzogoed een huis dat duidelijk scherp in de markt stond waar na vragen werd gedeeld dat dat zo was om "druk" te creeren want de bewoners hadden al wat anders gekocht dus wilden het graag vlot kwijt, en met lage prijzen heb je snel kijkers, en creeer je een beetje hype.
Thanks beiden, dat is goede informatie :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-10 15:46

faust2016

You yes have my shirt

faust2016 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:48:
[...]

Bedankt voor alle reacties hierop. Even een update, want er zijn wat ontwikkelingen.

We hebben een bod uitgebracht van 25K onder de vraagprijs, met voorbehoud van 100% financiering, dat de aannemer zijn werk afmaakt aan de lekkageschade en door de verkoper betaald wordt, en voorbehoud van bouwkundige keuring (3K).

Ik heb bij de onderbuurman met wie we het pand zouden gaan delen (enige andere VvE lid) aangebeld, en een praatje gemaakt. Hij stond wel open voor VvE opstarten, maandelijkse bijdrage, verduurzaming, zonnepanelen op het dak. Allemaal dingen waar ik blij van werd. Verder zei hij dat het straatje rustig was en dat hij er met veel plezier woont.
Hij heeft zelf de benedenwoning 1,5 jaar geleden gekocht en heeft het rapport van de bouwkundige keuring van toen doorgestuurd. Geen in het oog springende gebreken. Dak was nog prima*. Gevels zouden wel 'een keer' onderhoud moeten, maar niks dringends.
*De voegen van een van de zijmuren zijn 'op' en daar komt al het vocht vandaan, is het verhaal.

Makelaar heeft ons vandaag teruggebeld. Ons bod van 400K was soort van akkoord, maar als tegenbod kwam hij met 375K en dan is de offerte van de aannemer van ons.
Dit biedt voordelen en risico's. Ik heb gebeld met de aannemer die de klus zou gaan doen en wat vragen gesteld.

+ Als we de offerte overnemen kunnen we relatief goedkoop ook de voorgevel opnieuw laten voegen, omdat de steigers er al staan.
+ Er wordt bij die muur binnenisolatie geplaatst, maar dat kunnen we dan op meer plekken laten doen. Gezien label D, en bovenste verdieping onder een plat dak misschien wel fijn in de zomers als het beter geïsoleerd is en minder warm wordt.
+ 5K extra 'korting'. Offerte is 20K, tegenbod 25K lager.
- Risico? Wat als de lekkage toch ergens anders door komt, en die kosten nog een stuk hoger zijn dan 5K. Of als het water ook in de beneden muur door aan het trekken is? Het is de afgelopen dagen/weken zeker niet droog geweest, en het werk aan de muur moet nog beginnen.

We gaan woensdag nog een keer kijken in het huis. Dus dan even kijken of we nog veranderingen zien tov de vorige keer.

Mijn eerste reactie was om het lekker bij het eerste bod te houden en de verkoper het risico te laten nemen. Echter na whatsappjes met de onderbuurman: Hij staat er voor open de extra kosten voor de voorgevel te splitten. Extra isolatie is ook een pluspunt. Ik neig ernaar om 370K als tegenbod te doen voor als we de offerte overnemen.

In het gesprek met de aannemer vroeg ik ook wat hij precies gaat doen. Van binnen heb ik een foto van de muur in kwestie: [Afbeelding]

Hij gaat dus opnieuw de buitenmuur voegen. Ik vroeg wat er dan met de schimmel ging gebeuren: "Tja, een beetje weghakken, en wat blijft zitten komt achter een voorzetwand (isolatie)"
Het leek me raar om daar niet meer mee te doen. Is het gebruikelijk om dat gewoon weg te stoppen achter een wandje? Kan dat nog kwaad op een of andere manier?

We hebben zitten rekenen en zouden na alle kosten van huis kopen nog een kleine halve ton spaargeld overhouden. Stel wel laten zowel die zijmuur als voorgevel opnieuw voegen, en stel dat de fundering e.d. allemaal redelijk op orde is (Utrecht, zandgrond, schijnt niet heel hoog risico te zijn).
Ben ik dan te positief als ik denk 'het zal dan wel even klaar zijn'?
Bouwkundige van de onderbuurman zei 1,5 jaar geleden dat het dak nog wel 10 jaar mee kon. Aannemer die ik vandaag sprak zei dat het dak er ook ok bij lag voor zover hij had gezien.

Het is erg spannend en moeilijk, die keuzes. Makelaar zet er best wat druk achter.
Ergens voelt het als een buitenkansje. De negatieve punten waar we mee zaten, denken we wel een mouw aan te kunnen passen. Verder is de m2 prijs voor Utrecht erg gunstig, en kunnen we zelfs onderbieden ipv overbieden. Maar goed, de lekkage maakt het wel een spannend verhaal..
Weer wat nieuws: We hebben een koop contract getekend!
Na voorgaande verhaal, zijn we nog twee keer langs geweest. 1x voor een tweede bezichtiging, samen met een lekdetectie expert. 1x voor een bouwkundige keuring.

De lekdetectie expert bevestigde dat het voegwerk in de zijgevel opnieuw gedaan moest worden. Ook kwam hij bij de schoorsteen een lek tegen (komt uit op dezelfde muur). Hier moet een stuk lood vervangen worden.
Ook bleek dat alle muren te vochtig zijn, en volgde het advies om ook de overige gevels opnieuw te voegen en impregneren.
Een flinke klus dus, met geschatte kosten van ~40K. Ook kwam er een lek bij de vaatwasser in de keuken naar boven, met grote bruine vlekken in de houten platen die onder het zeil liggen.
Hierop hebben we ons bod verlaagd van 375K naar 345K, om uiteindelijk het tegenbod van 350K te accepteren. Wel met de kanttekening dat we nog een bouwkundige keuring wilden doen voor het tekenen van het koopcontract. Dit probeerde de verkopende makelaar een kwartier lang uit mijn hoofd te praten, maar niet op toegegeven.

Afgelopen donderdag bouwkundige keuring.
Meevallers:
- Het voegwerk van de voor en achtergevel was er helemaal niet zo slecht aan toe als de zijgevel. Alleen reinigen en impregneren is voor de komende 10 jaar voldoende.
- Lek bij de vaatwasser leek te komen door verkeerde aansluiting

Tegenvallers:
- Op het dak stond een te diepe plas, dakranden en daktrim moeten vervangen worden, en er zijn een aantal open naden/kieren. Geschatte kosten: 3K
- Schilderwerk kozijnen moet gedaan worden. Verder zijn kozijnen in goede staat: 4K
- Er was al gemeld dat voegwerk in de badkamer opnieuw gedaan moest worden. Bij de keuring bleek echter dat de deur niet dicht kon wegens een omhooggekomen tegel. Duid op vochtproblemen, en risico dat de houten onderconstructie ook aangetast is. Kosten: 2.5K, mogelijk een stuk meer.

Al met al kwamen we met het bouwkundige rapport uit op zo'n 35K aan directe en op termijn kosten.
In overleg met hypotheekadviseur zouden we al deze kosten direct in bouwdepot op kunnen laten nemen, met 5K extra voor de badkamer, om op een aankoopprijs van 350K naar een hypotheek van 390K te komen, waarbij we dan dus 40K hebben voor renovatie en verbouwing.

Die 40K gaat er met werk aan alle buitengevels echter al voor een groot deel doorheen. In totaal begroten we nu rond de 55K voor het hele handeltje, waarbij we dan ieder 7,5K spaargeld inleggen. Uiteindelijk betalen we dan net over de 4 ton om 97 m2 in Zuilen in Utrecht te kopen. Zelfs als we nog voor een halve ton extra aan kosten zouden hebben, is het nog steeds geen rampzalige deal, en wel een heel leuk huis iig.

Dat is wat ik mezelf nu in ieder geval vertel nu :9.

Ik krijg nog wel een beetje kriebels van die badkamervloer, en ik ga er eigenlijk een beetje van uit dat wat ik onder die badkamervloer ga aantreffen ook tegen gaat vallen.
Ik probeer nu uit te zoeken wat het vervangen van een verdiepingsvloer ongeveer zou kosten, maar ik kom nog niet heel ver. Veel offerte websites, weinig ervaringen van mensen.
Natte vingerwerk vertelt me 150-250 €/m2 voor een betonvloer, dus dat komt dan op ~10K als we de hele 2e verdieping (iets minder dan 50m2) zouden vervangen. Wat er nu aan vloer(bedekking) ligt hecht ik weinig waarde aan, en zou sowieso vervangen gaan worden. Likje verf op de muren/plafonds kunnen we ook zelf.
Echter neem ik aan dat bvb de muurtjes tussen kamers wellicht niet hergebruikt kunnen worden, dus dat soort dingen moet je dan ook meerekenen. Daarnaast nog een bedrag van 5K~10K om dan de badkamer weer een beetje op orde maken.

Is er iemand die een voorbeeldje heeft van hoeveel het vervangen van een verdiepingsvloer hun gekost heeft? Je zou ook kunnen zeggen dat je alleen in de badkamer (schuim)beton laat gieten, maar gezien alle gevels vochtig zijn, acht ik de kans aanwezig dat de levensduur van de houtbalken is aangetast. Dus dan beter meteen goed doen en de hele vloer vernieuwen, is mijn gedachte.
Nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

faust2016 schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:35:
[...]

Na voorgaande verhaal, zijn we nog twee keer langs geweest. 1x voor een tweede bezichtiging, samen met een lekdetectie expert. 1x voor een bouwkundige keuring.

De lekdetectie expert bevestigde dat het voegwerk in de zijgevel opnieuw gedaan moest worden. Ook kwam hij bij de schoorsteen een lek tegen (komt uit op dezelfde muur). Hier moet een stuk lood vervangen worden.
Ook bleek dat alle muren te vochtig zijn, en volgde het advies om ook de overige gevels opnieuw te voegen en impregneren.
Een flinke klus dus, met geschatte kosten van ~40K. Ook kwam er een lek bij de vaatwasser in de keuken naar boven, met grote bruine vlekken in de houten platen die onder het zeil liggen.
Hierop hebben we ons bod verlaagd van 375K naar 345K, om uiteindelijk het tegenbod van 350K te accepteren. Wel met de kanttekening dat we nog een bouwkundige keuring wilden doen voor het tekenen van het koopcontract. Dit probeerde de verkopende makelaar een kwartier lang uit mijn hoofd te praten, maar niet op toegegeven.

Meevallers:
- Het voegwerk van de voor en achtergevel was er helemaal niet zo slecht aan toe als de zijgevels. Alleen reinigen en impregneren is voor de komende 10 jaar voldoende.

Tegenvallers:
- Op het dak stond een te diepe plas, dakranden en daktrim moeten vervangen worden, en er zijn een aantal open naden/kieren. Geschatte kosten: 3K
- Schilderwerk kozijnen moet gedaan worden. Verder zijn kozijnen in goede staat: 4K
- Er was al gemeld dat voegwerk in de badkamer opnieuw gedaan moest worden. Bij de keuring bleek echter dat de deur niet dicht kon wegens een omhooggekomen tegel. Duid op vochtproblemen, en risico dat de houten onderconstructie ook aangetast is. Kosten: 2.5K, mogelijk een stuk meer.

Al met al kwamen we met het bouwkundige rapport uit op zo'n 35K aan directe en op termijn kosten.
In overleg met hypotheekadviseur zouden we al deze kosten direct in bouwdepot op kunnen laten nemen, met 5K extra voor de badkamer, om op een aankoopprijs van 350K naar een hypotheek van 390K te komen, waarbij we dan dus 40K hebben voor renovatie en verbouwing.

Die 40K gaat er met werk aan alle buitengevels echter al voor een groot deel doorheen. In totaal begroten we nu rond de 55K voor het hele handeltje, waarbij we dan ieder 7,5K spaargeld inleggen. Uiteindelijk betalen we dan net over de 4 ton om 97 m2 in Zuilen in Utrecht te kopen. Zelfs als we nog voor een halve ton extra aan kosten zouden hebben, is het nog steeds geen rampzalige deal, en wel een heel leuk huis iig.

Ik krijg nog wel een beetje kriebels van die badkamervloer, en ik ga er eigenlijk een beetje van uit dat wat ik onder die badkamervloer ga aantreffen ook tegen gaat vallen.
Ik probeer nu uit te zoeken wat het vervangen van een verdiepingsvloer ongeveer zou kosten, maar ik kom nog niet heel ver. Veel offerte websites, weinig ervaringen van mensen.
Natte vingerwerk vertelt me 150-250 €/m2 voor een betonvloer, dus dat komt dan op ~10K als we de hele 2e verdieping (iets minder dan 50m2) zouden vervangen. Wat er nu aan vloer(bedekking) ligt hecht ik weinig waarde aan, en zou sowieso vervangen gaan worden. Likje verf op de muren/plafonds kunnen we ook zelf.
Echter neem ik aan dat bvb de muurtjes tussen kamers wellicht niet hergebruikt kunnen worden, dus dat soort dingen moet je dan ook meerekenen. Daarnaast nog een bedrag van 5K~10K om dan de badkamer weer een beetje op orde maken.

Is er iemand die een voorbeeldje heeft van hoeveel het vervangen van een verdiepingsvloer hun gekost heeft? Je zou ook kunnen zeggen dat je alleen in de badkamer (schuim)beton laat gieten, maar gezien alle gevels vochtig zijn, acht ik de kans aanwezig dat de levensduur van de houtbalken is aangetast. Dus dan beter meteen goed doen en de hele vloer vernieuwen, is mijn gedachte.
Vanuit ons gekocht huis ook een aantal ervaringen op dat vlak:
Lek plat dak, helaas al zover dat de underlayment laag onder dakleer zwart is van de schimmel. Bouwkundig rapport was: lek = nee. Dus daar heb ikzelf nog een gesprek met verkoper.

Wat betreft vloeren: hou er bij vervanging vloeren altijd rekening mee dat je ook alle leidingwerk en electra opnieuw kan doen.
Wij deden alleen vloerverwarming (BG) en verwarmingsleidingen radiatoren (verdieping) infrezen. Maar bijgevolg was dat zowel Gas, Water, Warmwater en electra op bepaalde plekken geraakt werden in de dekcementlaag. Ging bij ons soepel, omdat ik het al redelijk vooraf had verwacht en dus de omleidingen voor elk van de verwachte plekken al via kruipruimte had laten lopen voordat er gefreesd werd.
Bij vervangen van verlijmde vloeren is bij ons ook de oude dekcement kapot gegaan. Dus die kon ook overnieuw, ook al wilden we alleen de houten vloer eruit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Meevallers:
- Het voegwerk van de voor en achtergevel was er helemaal niet zo slecht aan toe als de zijgevels. Alleen reinigen en impregneren is voor de komende 10 jaar voldoende.

Tegenvallers:

Gefeliciteerd!

Ik sta er wel van te kijken dat je alle kosten en risico's op je neemt en niet de VVE erbij betrekt, die is immers verantwoordelijk voor de meeste kosten.

Verder heb je het over een houten verdiepingsvloer die je wilt vervangen door beton? Het lijkt mij heeeeel erg sterk dat dat mogelijk is voor 10k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-10 15:46

faust2016

You yes have my shirt

Get!em schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:22:
[...]

Vanuit ons gekocht huis ook een aantal ervaringen op dat vlak:
Lek plat dak, helaas al zover dat de underlayment laag onder dakleer zwart is van de schimmel. Bouwkundig rapport was: lek = nee. Dus daar heb ikzelf nog een gesprek met verkoper.

Wat betreft vloeren: hou er bij vervanging vloeren altijd rekening mee dat je ook alle leidingwerk en electra opnieuw kan doen.
Wij deden alleen vloerverwarming (BG) en verwarmingsleidingen radiatoren (verdieping) infrezen. Maar bijgevolg was dat zowel Gas, Water, Warmwater en electra op bepaalde plekken geraakt werden in de dekcementlaag. Ging bij ons soepel, omdat ik het al redelijk vooraf had verwacht en dus de omleidingen voor elk van de verwachte plekken al via kruipruimte had laten lopen voordat er gefreesd werd.
Bij vervangen van verlijmde vloeren is bij ons ook de oude dekcement kapot gegaan. Dus die kon ook overnieuw, ook al wilden we alleen de houten vloer eruit halen.
Hoeveel heeft dat dak en de vloer jullie om en nabij gekost, en hoeveel m2 waren die?
Wolly schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:28:
[...]

Gefeliciteerd!

Ik sta er wel van te kijken dat je alle kosten en risico's op je neemt en niet de VVE erbij betrekt, die is immers verantwoordelijk voor de meeste kosten.

Verder heb je het over een houten verdiepingsvloer die je wilt vervangen door beton? Het lijkt mij heeeeel erg sterk dat dat mogelijk is voor 10k.
Gaan we wel proberen, maar het is goed om uit te gaan van een niet al te optimistisch scenario en dan te kijken of je de kosten zelf kan dekken. Kan het alleen maar meevallen als we wel uit de VvE wat terug krijgen.
Volgende stap is ook om de tafel met de onderbuurman om het hier over te hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door faust2016 op 15-04-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

faust2016 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:18:
[...]

Hoeveel heeft dat dak en de vloer jullie om en nabije gekost, en hoeveel m2 waren die?
Helaas vrij zinloos om dat te vergelijken, daar het type huis totaal anders is, incl bouwjaar en constructie.
Dak moet nog offerte van gemaakt worden.

Om toch even een idee te geven:
Maar vloerverwarming frezen en aanleggen leidingen/verdelers is €35/m2, dekvloer en/of egalisatie gaat om 1 of 2x 15 tot 20/m2. Leidingen omleggen is loodgieterswerk, dus afhankelijk van de route die je workaround wordt, ook vrij prijzig.
Bedenk dat je vervolgens nog vloerbedekking nodig hebt (zeg hout/pvc/laminaat). Kwalitatief spul gaat al snel richting 60/m2 incl leggen, maar als je een beetje kwaliteit wil toch al snel hoger (maar kan met zelf werken ook snel wat goedkoper).
Electra zelf gedaan, met geleend materiaal (sleuven frees, dozenboor etc, etc), maar gaat bij uitbesteden ook snel in de kosten.

Maar juist omdat het zo ingrijpend is, zou ik, als het je wens is in iedergeval, vloerverwarming laten aanleggen. Achteraf is dat echt veel gedoe.

Platdak (deklaag) vervangen gaat ook al snel richting Eur 35/m2.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 15-04-2024 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helmmen
[...]

Hoeveel heeft dat dak en de vloer jullie om en nabij gekost, en hoeveel m2 waren die?
Als je de vloer van je badkamer gaat vervangen kan je beter gewoon de gehele badkamer doen. Reken op een goede 15-20k. Badkamers zijn echt duur. Plaatsen van een nieuwe vloer is echt niet een probleem tenzij de balken heel erg zijn aangetast maar zelfs dan is het de overbruggen. Geen stress maar ga uit van duur en accepteer goedkoop. In normale badkamer renovaties komt het vaker voor dat de gehele vloer word vervangen. Doe het vooral goed en nooit voor de helft want anders zit jij net als de huidige verkoper met de gebakken peren tegen de tijd dat je het in de verkoop zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:05
[...]
Complete verdiepingsvloer vervangen voor een lekkende badkamer lijkt me vrij ver gaan. Er zullen misschien een paar planken rot zijn, maar als het zo nat geweest is dat de balken aangetast zijn moet je dat een etage lager haast ook wel gemerkt hebben lijkt me. (Lekplekken in het plafond en zo)

En zelfs als die balk rot is kun je ws ook nog wel een stuk- of een enkele balk (laten) vervangen. De hele etage er uit trekken lijkt me echt overkill... Tenzij ze allemaal aangetast zijn door het vocht in je wand, maar als ik het goed lees is er eigenlijk geen reden om er vanuit te gaan dat dit het geval zou zijn... Anders dan dat je gevel vochtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:49
Heeft een aankoopmakelaar ergens nut als je het huis al uitgezocht hebt en je enkel het biedingsproces nog in moet ?
Kosten zijn 1250 incl en krijg nog wat korting daarop vanwege de verkoop zometeen, maar het gaat dus uiteindelijk qua aankoop enkel om het bieden op een huis uit 1993.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ragnar9999 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:31:
Heeft een aankoopmakelaar ergens nut als je het huis al uitgezocht hebt en je enkel het biedingsproces nog in moet ?
Kosten zijn 1250 incl en krijg nog wat korting daarop vanwege de verkoop zometeen, maar het gaat dus uiteindelijk qua aankoop enkel om het bieden op een huis uit 1993.
Hij kan je helpen met het bod.

evt. kan je verkoopmakelaar vragen of hij een goede aankoopmakelaar weet zodat je voorkeur krijgt bij de verkoopmakelaar. Mogelijk is dat een optie als het een gewild huisje is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
rubenos schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:44:
[...]

Heb op een huis van 360K, 350K geboden en een deal bij 355K. Dit was echter vorig jaar. Toen de boel net even een beetje onderuit ging dus dachten ze misschien snel weg met dat huis voordat de boel gaat instorten. (Maar ik wist wel beter.)

Maar de gekte is terug.... |:(

Vorige huis nog gekker, de makelaar smeekte zowat om een bod, alsjeblieft je kunt gewoon wel een bod doen... Kunnen we altijd kijken wat de verkoper er van denkt. Bla bla we kunnen er altijd uitkomen enzovoort. :) hij moest en zou een bod van mij krijgen. Dus toen had ik flinke lowball bod gedaan en zijn we ergens in het midden uitgekomen. (2015) huis stond heel lang te koop en flink al in prijs gezakt.

[ Voor 27% gewijzigd door Immutable op 16-04-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
@faust2016 Heb ook mijn 150m2 grote twee onder 1 kap het gehele woning de stenen laten reinigen + voegwerk vernieuwd + impregneren. En ik weet niet meer precies wat het koste maar iets tussen de 3000 en 5000 euro totaal. (Aantal jaren geleden)

Heb jij het soms over speciaal "knipvoeg" ofzo van dat hele luxe dat het 40K moet gaan kosten? Of stop je er gewoon gelijk goudsnippers in?

[ Voor 3% gewijzigd door Immutable op 16-04-2024 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Gaan we wel proberen, maar het is goed om uit te gaan van een niet al te optimistisch scenario en dan te kijken of je de kosten zelf kan dekken. Kan het alleen maar meevallen als we wel uit de VvE wat terug krijgen.
Volgende stap is ook om de tafel met de onderbuurman om het hier over te hebben.
Ik kan het mishebben, maar alles met het pand zelf valt onder de opstalverzekering van de VVE, alleen wanneer de lekkage echt vanuit de woning zelf is ontstaan (badkuip die is gaan lekker of zo), is het je eigen probleem. Dus zeker wel contact met de VVE zoeken hierover.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Immutable schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:33:
Heb op een huis van 360K, 350K geboden en een deal bij 355K. Dit was echter vorig jaar. Toen de boel net even een beetje onderuit ging dus dachten ze misschien snel weg met dat huis voordat de boel gaat instorten. (Maar ik wist wel beter.)
Tjah of de makelaar zei, zet 'm voor 330 en bewoners zeiden: nah, 360. Zij hebben 25k meer, en jij denkt dat je 5k korting hebt :P Maar als je je huis dringend moet verkopen, kan het regelmatig slimmer zijn om dan een iets lager bod te accepteren dan dat het nog 6 maanden langer te koop staat.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CXNeXo
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

CXNeXo

This behavior is by design.

Ik lees al geruime tijd mee in dit topic, nu is het tijd om zelf eens te posten ...

Wij hebben op de NVM Open Huizen Dag (zaterdag 6 april) een woning bezichtigd. Prettige bezichtiging, leuk gesprek gehad met de eigenaar van de woning. Eigenaar gaf aan dat er al “een stevig bod” lag, dus als we interesse hadden moesten we wel haast maken …
Na een paar dagen nadenken hebben wij op donderdagavond (11 april) een bod uitgebracht, 43.500 onder vraagprijs, onder voorbehoud van financiering. We hebben aangegeven erg flexibel te zijn qua sleuteloverdracht.

De dag erna belde de makelaar, er waren inmiddels nog twee partijen waarmee onderhandeld werdt, echter gaf de verkoper aan voorkeur te hebben voor ons i.v.m. een snelle sleuteloverdracht. Als ondergrens stelde de verkoper een prijs van 18.500 onder vraagprijs en 6 weken de tijd om de financiering rond te krijgen. Deze hebben wij na kort overleg geaccepteerd.

Wij hebben net de koopovereenkomst ondertekend!

MCSE on Windows 2003 & VMware Certified Professional

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
CXNeXo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:37:
Ik lees al geruime tijd mee in dit topic, nu is het tijd om zelf eens te posten ...

Wij hebben op de NVM Open Huizen Dag (zaterdag 6 april) een woning bezichtigd. Prettige bezichtiging, leuk gesprek gehad met de eigenaar van de woning. Eigenaar gaf aan dat er al “een stevig bod” lag, dus als we interesse hadden moesten we wel haast maken …
Na een paar dagen nadenken hebben wij op donderdagavond (11 april) een bod uitgebracht, 43.500 onder vraagprijs, onder voorbehoud van financiering. We hebben aangegeven erg flexibel te zijn qua sleuteloverdracht.

De dag erna belde de makelaar, er waren inmiddels nog twee partijen waarmee onderhandeld werdt, echter gaf de verkoper aan voorkeur te hebben voor ons i.v.m. een snelle sleuteloverdracht. Als ondergrens stelde de verkoper een prijs van 18.500 onder vraagprijs en 6 weken de tijd om de financiering rond te krijgen. Deze hebben wij na kort overleg geaccepteerd.

Wij hebben net de koopovereenkomst ondertekend!
Gefeliciteerd! Wel cohones dat je 45k onder de vraagprijs gaat zitten terwijl de bewoner aangeeft al een stevig bod te hebben.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
YKla schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:57:
[...]

Gefeliciteerd! Wel cohones dat je 45k onder de vraagprijs gaat zitten terwijl de bewoner aangeeft al een stevig bod te hebben.
Als iedereen maar als een kip zonder kop paniekerig blijft overbieden dan gaan de prijzen eindeloos door het dak.

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb de gok ook genomen een goede maand terug.
Vraagprijs 319, en wetende dat er een andere bieder was met gesloten inschrijving een bod van 300 gedaan en gewonnen. (Vermoedelijk was ander bod iets hoger, maar had ik geen voorbehoud en snelle oplevering)
Hier heeft een aankoopmakelaar me wel in geadviseerd. Volgens haar was dit de werkelijke max waarde.
Dus in mijn geval is aankoopmakelaar zeker haar geld waard geweest.
Taxatie kwam uiteindelijk op 305 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
DutchManticore schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 23:28:
[...]

Als iedereen maar als een kip zonder kop paniekerig blijft overbieden dan gaan de prijzen eindeloos door het dak.
Eens hoor maar ik had het niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Crazy D schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:44:
[...]

Tjah of de makelaar zei, zet 'm voor 330 en bewoners zeiden: nah, 360. Zij hebben 25k meer, en jij denkt dat je 5k korting hebt :P Maar als je je huis dringend moet verkopen, kan het regelmatig slimmer zijn om dan een iets lager bod te accepteren dan dat het nog 6 maanden langer te koop staat.
Zou kunnen ja. ;) echter taxatie kwam uit op 450K. Die ik heb laten uitvoeren. Dus de hypotheek aanbieder deed HEEL moeilijk want die kon het allemaal niet geloven.... Vertrouwde het niet.
Woning stond meer dan 8 week te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:38

Woohooo

Smilie, James Smilie

Ik zit een beetje in dubio, een huis bekeken tijdens openhuizen dag. Daarna nog een keer bezichtiging gemaakt met de makelaar van doen.

Huis uit 1930 is er best slecht aan toe in de basis en moet erg veel aan gebeuren om de isolatiewaard op een normaal niveau te krijgen. Ook door roest uitzetscheuren in de muren. Het huis wel veel potentie om uit te bouwen, ook mogelijkheid voor B&B die er nu in zit en veel grond waar we naar op zoek zijn voor de diertjes. Door de staat van het huis en veel te hoge prijs imo staat het ook al 6+ maanden te koop. Wat ik begreep van kennissen die een paar huizen verderop wonen de huidige bewoners ook kennen in die tijd nog geen enkele bieding gehad.

Ik kan het erg lastig overzien wat voor kosten we hieraan gaan maken om het energielabel omhoog te krijgen. Is het raadzaam om een bouwkundige keuring voorafgaand aan een bod te doen en hier kosten voor te maken? Ik weet niet eens of het bod wat we willen doen (die ik sowieso gezien er omstandigheden al flink laag in zou willen zetten) wordt geaccepteerd of geaccepteerd als onderhandeling .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Als je hem echt overweegt, dan is bouwkundige keuring wel nodig. Je kunt een worstcase scenario maken en daar je bod op baseren voor opening en eens horen wat ze zeggen. Misschien doen ze niks, misschien communiceren ze hun minimum, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Woohooo schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:54:
Ik zit een beetje in dubio, een huis bekeken tijdens openhuizen dag. Daarna nog een keer bezichtiging gemaakt met de makelaar van doen.

Huis uit 1930 is er best slecht aan toe in de basis en moet erg veel aan gebeuren om de isolatiewaard op een normaal niveau te krijgen. Ook door roest uitzetscheuren in de muren. Het huis wel veel potentie om uit te bouwen, ook mogelijkheid voor B&B die er nu in zit en veel grond waar we naar op zoek zijn voor de diertjes. Door de staat van het huis en veel te hoge prijs imo staat het ook al 6+ maanden te koop. Wat ik begreep van kennissen die een paar huizen verderop wonen de huidige bewoners ook kennen in die tijd nog geen enkele bieding gehad.

Ik kan het erg lastig overzien wat voor kosten we hieraan gaan maken om het energielabel omhoog te krijgen. Is het raadzaam om een bouwkundige keuring voorafgaand aan een bod te doen en hier kosten voor te maken? Ik weet niet eens of het bod wat we willen doen (die ik sowieso gezien er omstandigheden al flink laag in zou willen zetten) wordt geaccepteerd of geaccepteerd als onderhandeling .
Het klinkt alsof er wel enkele tonnen aan verbouwing nodig is om eea naar label A of B te krijgen, als de keuken, vloer , badkamer enz aan vervanging toe is. Heb je dat ? En is het dat waard.

Anders zou ik er niet aan beginnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Woohooo schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:54:

Ik kan het erg lastig overzien wat voor kosten we hieraan gaan maken om het energielabel omhoog te krijgen. Is het raadzaam om een bouwkundige keuring voorafgaand aan een bod te doen en hier kosten voor te maken?
Ja, als verkopers eraan willen meewerken dat je dat laat doen voordat je een bod uitbrengt, zou ik dat zeker doen bij zo’n huis. Dan krijg je inzicht wat je op korte en lange termijn moet herstellen, en op basis daarvan kun je beoordelen of het uitbrengen van een bod voor jou zinvol is. Niet alles hoeft meteen, je kunt de renovatie gefaseerd opbouwen. Maar je wilt wel de totale kosten inzichtelijk hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:38

Woohooo

Smilie, James Smilie

Sport_Life schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:33:
[...]

Het klinkt alsof er wel enkele tonnen aan verbouwing nodig is om eea naar label A of B te krijgen, als de keuken, vloer , badkamer enz aan vervanging toe is. Heb je dat ? En is het dat waard.

Anders zou ik er niet aan beginnen..
Er gaat ontzettend veel geld in zitten om een groot deel van de basis op te knappen wat er misschien nu niet direct is om alles te doen maar in de toekomst wel. Keuken, badkamers hoeft niet direct vervangen te worden.

Voel nog steeds erg dubbel en heb het gevoel dat het het niet waard is, ook helpt het niet echt mee om van 135m2 met 4 slaapkamers weer terug te vallen naar 2 slaapkamers en 92m2, maarja wel weer genoeg grond voor /3 diertjes aan huis wat wel een droom is.
Pagina: 1 ... 320 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7