Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 322 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04:31
Spikeee schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:51:
We hadden weer een woning bezocht en er een bod op uitgebracht.
Dit keer maar 5000 onder de vraagprijs. Woning was al 2 maanden eerder verkocht maar de kopende partij kreeg de financiering niet rond. Fototje meegestuurd + leuk kort verhaaltje meegestuurd.

Een paar dagen later kregen we feedback dat ze meerdere biedingen binnen hadden maar het graag aan ons wouden verkopen als we de vraagprijs zouden bieden. Ik gok zo dat we niet de hoogste bieder zijn, maar de verkopende partij wilt gewoon zekerheid (en wil er ook vanaf). Hierin meegegaan mits we de woning eerder opgeleverd zouden krijgen + taxatie alvorens het tekenen van het koopcontract. Men is akkoord.

***members only***
Dank voor deze post die ik terugvond. Welke notaris heb je mee gewerkt als ik vragen mag? Hij lijkt me namelijk best scherp geprijsd!
Ik krijg namelijk deze offerte;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/csI76De.png

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

fonsoy schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:59:
[...]

Dank voor deze post die ik terugvond. Welke notaris heb je mee gewerkt als ik vragen mag? Hij lijkt me namelijk best scherp geprijsd!
Ik krijg namelijk deze offerte;
[Afbeelding]
Wtf, hoog wel toch?

Dit was de mijne, vorige maand gepasseerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmkES8DxhIwdSqhaaMoP36oSZVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NEuERPQmi7dTnkTB8HQCZZ2E.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 04:31
Get!em schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 23:08:
[...]

Wtf, hoog wel toch?

Dit was de mijne, vorige maand gepasseerd.

[Afbeelding]
Wat een verschil d:)b

Ik vind het vergeleken met de jouwe een bizar bedrag (ik heb verder geen idee wat hij eigenlijk doet voor dat geld, behalve dan het verplichte praatje van een uurtje). Hierbij moet ik wel vermelden dat er erfpacht van toepassing is. Misschien drijft dat de prijs ook wat op alsook dat het koopcontract door deze gang van zaken óók bij de notaris getekend moet worden.

[ Voor 6% gewijzigd door fonsoy op 26-04-2024 23:16 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

fonsoy schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 23:15:
[...]

Wat een verschil d:)b

Ik vind het vergeleken met de jouwe een bizar bedrag (ik heb verder geen idee wat hij eigenlijk doet voor dat geld, behalve dan het verplichte praatje van een uurtje). Hierbij moet ik wel vermelden dat er erfpacht van toepassing is. Misschien drijft dat de prijs ook wat op alsook dat het koopcontract door deze gang van zaken óók bij de notaris getekend moet worden.
Let ook op bijkomende kosten. Zoals transactiekosten (bijv de taxatie factuur, bankgarantie, etc) en extra persoonsgegevens opzoeken (bij meerdere eigenaren). Heb er grote verschillen in gezien op deze soms toch kleine posten die snel vermenigvuldigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37
Get!em schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:58:
[...]

Let ook op bijkomende kosten. Zoals transactiekosten (bijv de taxatie factuur, bankgarantie, etc) en extra persoonsgegevens opzoeken (bij meerdere eigenaren). Heb er grote verschillen in gezien op deze soms toch kleine posten die snel vermenigvuldigen.
Vorige week huis gepasseerd.
Offerte zat op 800 (stond wel bij minimum bedrag)
Uiteindelijke factuur 1200 (incl btw).

Posten die erbij kwamen
- toepassen laag tarief overdrachtsbelasting
- beheren waarborgsom
- onderzoek herkomst gelden
- paar kleine dingen

Bij andere zitten die punten wellicht al in de initiele offerte.
Eventueel https://www.degoedkoopstenotaris.nl/ eens gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Let ook even op dat een deel van de notariskosten ook gewoon aftrekbaar zijn dus die zie je bij de eerstvolgende belastingaangifte voor een deel gewoon weer terug...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:30
RozeDwergbanaan schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 06:45:
Gisteren onze voorkeuren doorgegeven bij de voorverkoop voor woningen in een nieuwbouwwijk. Mijn gevoel gaat echt alle kanten op. Aan de ene kant hebben we alles gedaan wat we konden doen (financiële check, contact met verkoopmakelaar, al een jaar ingeschreven op de nieuwsbrief voor dit project). Aan de andere kant is het een populaire wijk in een redelijk drukke stad. Vorige week kwam in een nieuwsartikel naar buiten dat er 4000 geïnteresseerden waren voor de 130 woningen. Natuurlijk zijn dit ook veel mensen die mogelijk gewoon op zoek zijn naar een huurwoning, of met name koop in het laagste segment. Hier zitten wij gelukkig een stuk boven maar alsnog zijn het natuurlijk veel geïnteresseerden. Nu weer twee weken wachten en dan is de start verkoop, met een evenement op locatie :') waar je dan een soort van verplicht heen moet om jezelf te laten zien en dat ze jou dat huis gunnen.

Ben heel erg benieuwd naar de ervaringen met lotingen en voorkeursposities bij nieuwbouw. Wat hebben jullie meegemaakt?
Bij ons telde vooral de inschrijftijd van het project (ongeveer 3/4 jaar voor start verkoop), financiële check en als laatste je voorkeur. Die inschrijving telde het zwaarste trouwens, dus hoe eerder, hoe meer kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09 13:03
ScreamGT schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:37:
[...]

Nondeju :+ Dank voor bovenstaand!

Dus zelfs na verwijderen van de oude vloer de betonvloer bedekken met stucloop?
Yess, het stomme is dat het niet als nodig voelt maar anders droogt het gips op je beton vloer niet dat het perse hecht maar het schoon krijgen daarna is gedoe. Zeker als je moet gaan egaliseren is het niet heel chill voor je hechting als er overal gips stof is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:50

_Arthur

blub

fonsoy schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:59:
Nog eentje ter vergelijk, notaris in het noorden van het land:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBSVuw9ZrEGgezRL3geATm_Nq1k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RcS4x6uG451gRyh8Ztk26BaH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:54:
[...]

[Afbeelding]
Nette prijzen. Al is het discutabel of er kosten in rekening gebracht mogen worden als er een tolk ingeschakeld wordt. Dat neigt naar discriminatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:52
Wispe schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:26:
[...]

Nette prijzen. Al is het discutabel of er kosten in rekening gebracht mogen worden als er een tolk ingeschakeld wordt. Dat neigt naar discriminatie.
Zijn toch kosten die gemaakt moeten worden lijkt mij. Niemand tekent voor zaken die hij of zij niet begrijpt. Iemand moet die kosten betalen, lijkt mij dan de partij die het nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
El Capitan schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:29:
[...]

Zijn toch kosten die gemaakt moeten worden lijkt mij. Niemand tekent voor zaken die hij of zij niet begrijpt. Iemand moet die kosten betalen, lijkt mij dan de partij die het nodig heeft.
Dat is niet wat er staat. Er staat dat er extra kosten in rekening gebracht worden als er een tolk ingeschakeld wordt, naast de kosten voor een tolk. Die kosten voor een tolk varieert.

[ Voor 30% gewijzigd door Wispe op 29-04-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:44
Wispe schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:31:
[...]

Dat is niet wat er staat. Er staat dat er extra kosten in rekening gebracht worden als er een tolk ingeschakeld wordt, naast de kosten voor een tolk. Die kosten voor een tolk varieert.
Het zal allemaal niet bepaald sneller verlopen als er steeds vertaald moet worden over en weer tijdens de gesprekken. Ik snap best dat de notaris extra kosten rekent voor zijn/haar tijd, in aanvulling op de kosten die de tolk zelf rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
THM0 schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:35:
[...]

Het zal allemaal niet bepaald sneller verlopen als er steeds vertaald moet worden over en weer tijdens de gesprekken. Ik snap best dat de notaris extra kosten rekent voor zijn/haar tijd, in aanvulling op de kosten die de tolk zelf rekent.
Daarom is het ook discutabel. Ik weet niet wat de KNB/tuchtrechter daar van zou vinden.

En dan ook nog 150 euro per akte. Het (commercieel) uurtarief van een notaris is bij lange nog niet eens 300 euro per uur. Dat is wel heel erg makkelijk verdienen zo. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:52
[...]

ah, true point. misschien omdat ze extra tijd moeten plannen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:54:
[...]

[Afbeelding]
Ik had een vergelijkbare prijs in het noorden van het land, 1095 euro voor leverings- + hypotheek akte. Had een paar offertes opgevraagd, lagen allemaal tussen de 1095 tot 1350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Kan je aanwijzen waar er staat dat deze 150 euro naast de kosten van een tolk zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wispe schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:36:
[...]

Daarom is het ook discutabel. Ik weet niet wat de KNB/tuchtrechter daar van zou vinden.

En dan ook nog 150 euro per akte. Het (commercieel) uurtarief van een notaris is bij lange nog niet eens 300 euro per uur. Dat is wel heel erg makkelijk verdienen zo. :+
Als ik op notaris.com kijk hebben ze een hele realistische uitleg waarom het geld kost:
Tolk
De wet vereist dat er een tolk bij het tekenen van
de akte nodig is, indien u de Nederlandse taal niet
voldoende beheerst. De notaris regelt de afspraak
met de tolk, de tolk wordt in de akte vermeld. Er
wordt voor het tekenen van de akte extra tijd in
de agenda ingepland, omdat het tekenen van de
akte met een tolk meer tijd in beslag neemt.

Deze toeslag geldt niet indien er sprake is van een
doven-/blindentolk.
De notaris rekent voor deze extra
werkzaamheden, naast de kosten van de tolk zelf:
https://www.notaris.com/pdf/huiskopen+hypotheek.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:59:
[...]

Kan je aanwijzen waar er staat dat deze 150 euro naast de kosten van een tolk zijn?
Omdat het uurtarief van een tolk verschilt, geheel naar zijn/haar inzicht. Daar heeft de notaris niets over te zeggen.
100% zeker dat naast die 150 euro per akte nog de nota van de tolk erbij komt.

Ik werk in het notariaat, dus ik weet dat het uurtarief van een tolk varieert en dat er notarissen zijn die extra kosten voor extra passeertijd in rekening brengen. Wij doen dat niet omdat wij het discutabel vinden omdat het naar discriminatie reikt. Uiteraard declareren wij de kosten voor de tolk wel in de rekening bij de cliënt. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Wispe op 29-04-2024 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-10 13:25

Saven

Administrator

stin00 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:42:
[...]

1.2 miljoen bieden op een huis waar je niet echt enthousiast over bent.. dat klinkt een beetje als een verveelde miljonair die er een extra pandje bij koopt. Ik vind het gekkenwerk, voor zo'n bedrag wil je toch een droomhuis en niks minder? :) Maar ik ben nu wel benieuwd, funda linkje?!
Haha het is zeker niet even een pandje erbij ;) Verder idd eens, vandaar ook niet overboden.
jeroenkb schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:18:
[...]
Een droomhuis wordt pas bereikbaar vanaf miljoen of 5.

In Amsterdam doen rijtjeshuizen al meer dan een miljoen
Treurig maar waar idd :) Hoewel er op de meeste woningen van >3m nog steeds genoeg is aan te merken.
_Arthur schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:55:
[...]
Die drukke weg en klein perceel trok je zoveel dat je er graag wilde wonen? >:)

Met zoveel zaken die "meh" zijn, zou ik er niet eens op hebben geboden.
Haha :D Nee, de locatie (niet eens algemeen, maar voor mijn situatie gunstige ligging) in combinatie met weinig huizen van deze grootte in de omgeving. Dat laatste verklaart ongetwijfeld een hoop. Maar ben ik "helaas" wel naar opzoek gezien mijn huidige woning.
Sport_Life schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:12:
[...]
Op zich zegt die 1.2m niks, als je nog een ton over hebt voor de afwerking dan kun je alsnog een woning naar eigen smaak ervan maken. Als je budget max 1.2m is dan is het m.i. zonde om in zo'n karige woning te zitten, dan is 1.2m veel geld.
Klopt, maar dit was al "hoog" in de markt gezet volgens de verkoopmakelaar. Die grappig genoeg zelf ook aangaf dat het wel een beetje karig was afgewerkt.

Het budget is gelukkig niet echt een probleem, maar ik heb wel een (blijkbaar) bovengemiddelde afkeer van de idioterie op de markt. Ik ga in dit prijssegment geen middelmatige woning voor de hoofdprijs kopen en daarna nog voor twee ton verbouwen. Maar ja, zoals met alles, er hoeft maar één gek te zijn. En helaas zijn er een stuk meer dan één ;)
MaStar schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:53:
[...]

Tja...'Idioten' of mensen die slim bieden (én dus overbieden) nu wél een woning hebben? ;)

1.2m is geen absurde prijs en afhankelijk van locatie en je eigen budget etc. klinkt het niet gek. Ook daar moet je (weer) overbieden. Zo werkt het. En een jaar langer zoeken kost ook geld met stijgende huizenprijzen....

En als je de optie hebt gooi je 50k-100k voor verbouwing erbij en heb je voor 1.3m een mooi huis voor 10-15 jaar.
Mwah, persoonlijk vind ik je niet bepaald slim als je de hoofdprijs betaalt voor een huis waar in feite uit armoe geen vloerverwarming in is gelegd, de keuken voor 3k bij de ikea is gehaald en de zolder door de man des huizes is gedaan. Maar goed, mijn persoonlijke mening/visie en de realiteit liggen nogal ver van elkaar :+ Waarschijnlijk is er volgend jaar idd wel weer een tonnetje in waarde bijgekomen, alsof het niets is.

Daarbij gun ik het de eigenaren ook niet echt trouwens, was echt zo'n type vrouw die op verjaardagen dan stoer gaat doen hoeveel haar "pauperwoning" die enkele jaren geleden voor een fractie van de verkoopprijs is gebouwd, wel niet opbracht en hoe goed ze het wel niet gedaan hebben :') :r /rant
Sport_Life schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:38:
[...]

Ik heb je posts in dit topic even terug gelezen en de vragen die je stelt komen op mij redelijk basic, soms zelfs naïef over.

Als dit echt serieus is (ik begin daaraan te twijfelen) dan zou ik adviseren om een aankoopmakelaar mee te nemen.
Naïef niet. Wel onwetend. En gefrustreerd, zeker :D hehe. Eigenlijk van de zotte dat je tegenwoordig een aankoopmakelaar nodig hebt. Ik heb er laatst met eentje gesproken toevallig, die wilde een bijna driedubbel maandsalaris hebben 8)7 Daar heb ik voor gepast. Momenteel in mijn netwerk aan het rondvragen, daar komt vast wel iets beters uit.

Het ironische is dat ik reeds een "droomhuis" heb; een stuk groter perceel, groter huis, betere afwerking etc. in een prachtige jonge wijk in de buurt van de grote stad. Eigenlijk alles waar je van kun dromen. Totdat je besluit geografisch te moeten verplaatsen _O- Dan krijg je dit soort taferelen. Zeker als er geen zelfbouwpercelen meer te vinden zijn. Ik heb geen enkele haast, maar 10 jaar ellende om verkaveling, bestemmingsplan, bouwvergunning etc. te regelen vanuit een stuk private grond, heb ik ook geen zin in :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkeXiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-01 19:00
Ik kan jullie advies nu wel gebruiken:, situatie als volgt: sinds enkele maanden weer op zoek naar een woning (omgeving Utrecht, prijsrange 350-400k). Hier heb ik de bekendste aankoopmakelaar hier in de arm genomen, ervan uitgaande dat zijn expertise me net de edge kan bieden bij mijn zoektocht. Ik weet in welke buurt ik wel/niet wil wonen, en waaraan mijn appartement moet voldoen.

Mijn ervaring tot nu toe is dat hij erg lui is. Komt aan, kijkt even op move.nl, en lult een verhaaltje bij de woning en buurt die ik zelf ook weet. Bij het bezichtigen voelt het soms alsof hij een soort tweede verkoopmakelaar is. Enige vorm van diepgaande analyse ontbreekt bij de bezichtiging vooraf, het bied proces, VVE doorlichten, relevante documenten omtrent de woning met mij delen, goed inzicht in financiele situatie klant en andere dingen die me vantevoren wel beloofd zijn. Alsof er met opzet informatie wordt achtergehouden.

Tot nu toe ben ik behoorlijk teleurgesteld. Werken alle aankoopmakelaars op deze manier?

Tot slot: huizenmarkt is weer idioot. Volgende week twee bezichtigingen bij hele leuke appartementen. Het voelt weer als een "nu of nooit" situatie, zijn jullie het daar mee eens? Ik zit er aan te denken om flink te gaan overbieden, en vraag me af of ik in deze situatie uberhaupt een aankoopmakelaar nodig heb.

[ Voor 5% gewijzigd door SkeXiz op 02-05-2024 10:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 16:47

Kju

Nee, niet alle aankoopmakelaars werken zo. Ik ben alleen van mening dat het niet veel nut heeft om tijd te steken in een volwaardig onderzoek vooraf. Het waarom kun je heus wel zelf verzinnen. Er zijn dus best veel makelaars die pas in actie komen als hun klant na de bezichtiging zegt 'we willen deze woning'. De makelaar moet dan wel het kunstje kennen om snel met z'n klant te kunnen schakelen door snel informatie te vergaren en te bestuderen, te waarderen en de klant dan van goed advies te voorzien. De werkwijze waarbij hij meekomt en ineens de tweede verkoopmakelaar lijkt hanteren meerdere makelaars.
De klant heeft niets aan informatie over een buurt die hij al kent en de klant kan heus wel zelf herkennen wanneer hij de woonkamer of de keuken inloopt. :+

Als jij niet tevreden bent, spreek de beste man er dan op aan. Maak duidelijk wat je van hem verwacht, zeker als hij zijn afspraken niet nakomt. Als hij daar niet toe bereid is, neem dan afscheid.

Zelf kies ik er altijd voor om mijn klant rustig op eigen tempo door de woning te laten lopen. Ik maak zelf nog wat foto's van wat ik eventueel met de klant wil bespreken. Als het nodig is wijs ik de klant ter plaatse op eventuele bijzonderheden en ik sta klaar voor eventuele vragen. De bespreking zelf komt achteraf en pas nadat de klant kenbaar maakt te willen bieden ga ik op onderzoek uit om de klant daarna van advies te voorzien. De werkwijze is ook duidelijk vooraf met de klant overeengekomen.

Edit:
Nog even die laatste twee vragen. Als de woningmarkt idioot is, betekent dat dan dat jij ook een idioot moet zijn? Maak weloverwogen beslissingen. Laat je aankoopmakelaar je begeleiden. Hij is verwachtingsmanager. Verder is er niets mis met overbieden. De meeste woningen worden onder de marktwaarde geprijsd maar wel rond de marktwaarde verkocht. De vraagprijs moet je daarom negeren. Overbieden t.o.v. de vraagprijs zegt niets maar dan ook niets. Je aankoopmakelaar moet inschatten wat de taxateur gaat taxeren en aan de hand van jouw financiële plaatje ga je bieden. Moet je 100% financieren, bied dan max 100% van de te verwachten getaxeerde marktwaarde. Ben je bereid om meer te betalen, dan vind ik je een dief van je eigen portemonnee, maar jij bent de baas, doe wat dan goed voelt. Zorg er wel voor dat je alle informatie hebt. En succes d:)b

[ Voor 24% gewijzigd door Kju op 02-05-2024 11:15 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexter24
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 21:17
SkeXiz schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:36:
Ik kan jullie advies nu wel gebruiken:, situatie als volgt: sinds enkele maanden weer op zoek naar een woning (omgeving Utrecht, prijsrange 350-400k). Hier heb ik de bekendste aankoopmakelaar hier in de arm genomen, ervan uitgaande dat zijn expertise me net de edge kan bieden bij mijn zoektocht. Ik weet in welke buurt ik wel/niet wil wonen, en waaraan mijn appartement moet voldoen.

Mijn ervaring tot nu toe is dat hij erg lui is. Komt aan, kijkt even op move.nl, en lult een verhaaltje bij de woning en buurt die ik zelf ook weet. Bij het bezichtigen voelt het soms alsof hij een soort tweede verkoopmakelaar is. Enige vorm van diepgaande analyse ontbreekt bij de bezichtiging vooraf, het bied proces, VVE doorlichten, relevante documenten omtrent de woning met mij delen, goed inzicht in financiele situatie klant en andere dingen die me vantevoren wel beloofd zijn. Alsof er met opzet informatie wordt achtergehouden.

Tot nu toe ben ik behoorlijk teleurgesteld. Werken alle aankoopmakelaars op deze manier?

Tot slot: huizenmarkt is weer idioot. Volgende week twee bezichtigingen bij hele leuke appartementen. Het voelt weer als een "nu of nooit" situatie, zijn jullie het daar mee eens? Ik zit er aan te denken om flink te gaan overbieden, en vraag me af of ik in deze situatie uberhaupt een aankoopmakelaar nodig heb.
Is dit de aankoopcowboy die begint met de letter K.? Ben zelf ook op zoek naar een aankoopmakelaar binnen de regio Utrecht en Heuvelrug. Ben het zeker eens met je visie op de markt nu. Dat is ook de reden dat we het gaan proberen met een aankoopmakelaar. Net ff die extra ‘agressie’ erin.

[ Voor 4% gewijzigd door Dexter24 op 02-05-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkeXiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-01 19:00
Kju schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:57:
Nee, niet alle aankoopmakelaars werken zo. Ik ben alleen van mening dat het niet veel nut heeft om tijd te steken in een volwaardig onderzoek vooraf. Het waarom kun je heus wel zelf verzinnen. Er zijn dus best veel makelaars die pas in actie komen als hun klant na de bezichtiging zegt 'we willen deze woning'. De makelaar moet dan wel het kunstje kennen om snel met z'n klant te kunnen schakelen door snel informatie te vergaren en te bestuderen, te waarderen en de klant dan van goed advies te voorzien. De werkwijze waarbij hij meekomt en ineens de tweede verkoopmakelaar lijkt hanteren meerdere makelaars.
De klant heeft niets aan informatie over een buurt die hij al kent en de klant kan heus wel zelf herkennen wanneer hij de woonkamer of de keuken inloopt. :+

Als jij niet tevreden bent, spreek de beste man er dan op aan. Maak duidelijk wat je van hem verwacht, zeker als hij zijn afspraken niet nakomt. Als hij daar niet toe bereid is, neem dan afscheid.

Zelf kies ik er altijd voor om mijn klant rustig op eigen tempo door de woning te laten lopen. Ik maak zelf nog wat foto's van wat ik eventueel met de klant wil bespreken. Als het nodig is wijs ik de klant ter plaatse op eventuele bijzonderheden en ik sta klaar voor eventuele vragen. De bespreking zelf komt achteraf en pas nadat de klant kenbaar maakt te willen bieden ga ik op onderzoek uit om de klant daarna van advies te voorzien. De werkwijze is ook duidelijk vooraf met de klant overeengekomen.

Edit:
Nog even die laatste twee vragen. Als de woningmarkt idioot is, betekent dat dan dat jij ook een idioot moet zijn? Maak weloverwogen beslissingen. Laat je aankoopmakelaar je begeleiden. Hij is verwachtingsmanager. Verder is er niets mis met overbieden. De meeste woningen worden onder de marktwaarde geprijsd maar wel rond de marktwaarde verkocht. De vraagprijs moet je daarom negeren. Overbieden t.o.v. de vraagprijs zegt niets maar dan ook niets. Je aankoopmakelaar moet inschatten wat de taxateur gaat taxeren en aan de hand van jouw financiële plaatje ga je bieden. Moet je 100% financieren, bied dan max 100% van de te verwachten getaxeerde marktwaarde. Ben je bereid om meer te betalen, dan vind ik je een dief van je eigen portemonnee, maar jij bent de baas, doe wat dan goed voelt. Zorg er wel voor dat je alle informatie hebt. En succes d:)b
Dank voor je onderbouwing. Zelf heb ik een breed scala aan woningen bezocht, van kluswoning tot instapklaar, over elke woning was mijn makelaar positief. We gaan nu een woning bezichtigen die bijna in alle opzichten beter is dan de voorgaande die we hebben bezocht. Ik ben daar heel positief over, het voldoet aan al m'n wensen, wat kan een makelaar doen als een klant z'n droomwoning op het oog heeft?
Dexter24 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:29:
[...]

Is dit de aankoopcowboy die begint met de letter K.? Ben zelf ook op zoek naar een aankoopmakelaar binnen de regio Utrecht en Heuvelrug. Ben het zeker eens met je visie op de markt nu. Dat is ook de reden dat we het gaan proberen met een aankoopmakelaar. Net ff die extra ‘agressie’ erin.
Yes. Die cowboy, hij gaat altijd persoonlijk met mij mee. Voor mij moet hij z'n meerwaarde nog bewijzen, wellicht komt dat nog. Zou je aanraden om een paar aankoopmakelaars af te gaan en te vragen welke meerwaarde ze bieden t.o.v. van elkaar, dat heb ik niet gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju

Kju

SkeXiz schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:37:
[...]

Dank voor je onderbouwing. Zelf heb ik een breed scala aan woningen bezocht, van kluswoning tot instapklaar, over elke woning was mijn makelaar positief. We gaan nu een woning bezichtigen die bijna in alle opzichten beter is dan de voorgaande die we hebben bezocht. Ik ben daar heel positief over, het voldoet aan al m'n wensen, wat kan een makelaar doen als een klant z'n droomwoning op het oog heeft?
Verwachtingen managen, zich niet laten meeslepen in enthousiasme en druk, onderbouwde informatie verschaffen en alleen aan de slag gaan als de klant een voldoende weloverwogen beslissing neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 20:50

_Arthur

blub

SkeXiz schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:37:
het voldoet aan al m'n wensen, wat kan een makelaar doen als een klant z'n droomwoning op het oog heeft?
Jou zo goed mogelijk informeren dat die droomwoning ook jouw bezit wordt.

En de meest belangrijke daarbij is de bepaling wat de werkelijke marktwaarde is. Dus staat iets voor 400 te koop, is de marktwaarde 450. Dan kan je er vanuit gaan dat een bod van 425 zeker niet genoeg zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10 10:26
SkeXiz schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:36:

Dit is ook mijn ervaring met een aankoop makelaar. Al die punten die jij noemt gebeurd pas als je echt serieus gaat bieden. Die makelaars zien 10 woningen per dag en gaan soms met 1 klant naar 20 tot 30 woningen.

Denk je echt dat ze alles zo gaan onderzoeken? Nee

Jij moet eerst beslissen of je wilt bieden en dan kijk je met de makelaar wat haalbaar en slim is. Grootste voordeel zit op het einde en zijn kennis en connecties waardoor je serieus wordt genomen bij de onderhandelingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-10 09:12
Mijn aankoopmakelaar zei heel mooi: ik geef advies wat het waard is en wat de taxatiewaarde ongeveer gaat worden. Alles wat je daarboven betaalt is emotie, en daar kan ik je niet in adviseren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-10 14:20
Moet je 100% financieren, bied dan max 100% van de te verwachten getaxeerde marktwaarde. Ben je bereid om meer te betalen, dan vind ik je een dief van je eigen portemonnee, maar jij bent de baas, doe wat dan goed voelt. Zorg er wel voor dat je alle informatie hebt. En succes d:)b
Waarom ben je dief van je eigen portemonnee als je meer biedt dan de verwachte woningwaarde? In deze markt moet je toch vaak echt een stuk meer (over)bieden dan wat de taxateur taxeert om een woning te bemachtigen. Dus volgens mij niet zozeer dief van eigen portemonnee maar meer: hoe graag wil je een woning hebben? Ik heb zovaak boven de verwachte taxatiewaarde geboden en ben het niet geworden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MaStar
Moet je 100% financieren, bied dan max 100% van de te verwachten getaxeerde marktwaarde. Ben je bereid om meer te betalen, dan vind ik je een dief van je eigen portemonnee, maar jij bent de baas, doe wat dan goed voelt.
Dit is echt onzin. Zeker in een concurrerende markt. Hoezo ben je een dief van je portemonnee als je meer bied dan de taxatiewaarde? Ik zou het bijna andersom stellen. Zeker met de grove prijsstijgingen de afgelopen 12 jaar.....

Taxatiewaarde is ook maar een inschatting op een paar referentie punten door een makelaar uit de buurt, gericht op de historische verkoopprijzen uit de omgeving. Een rapport voor de bühne die eerdere makelaars vaak nog naar wens van de opdrachtgever samenstelt. Zit veel marge in en is zeker geen absolute waarheid.

Genoeg mensen die hebben gewacht want "zo duur" en "wil niet meer betalen dan de taxatiewaarde", inmiddels tonnen meer moeten betalen voor hetzelfde huis en ondertussen moeten huren. Dan ben je een dief van je portemonnee.

Als je wel een prachtige woning kan aankopen waar je lange tijd heerlijk kan wonen is de taxatiewaarde zeker geen richtprijs. Waarbij de waarde wellicht nog stijgt de komende jaren en je een mooie rente hebt. Je kan in een tijd met dalende rente juist beter meer bieden dan de taxatiewaarde als je de woning dan wel kan bemachtigen.

Als dit je insteek is kom je (in ieder geval in de Randstad) niet snel aan een courant huis. En loop je ook continue achter deze feiten aan.. Want wat nu de taxatiewaarde is, is over 5 of 10 jaar alweer 20% meer. Je moet niet alleen kijken naar de reële woningwaarde maar ook het woongenot.

[ Voor 8% gewijzigd door MaStar op 03-05-2024 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju

Kju

@Vinny1 en @MaStar dat is mijn mening. Beetje raar als ik mijn mening niet mag hebben. Dat je er niet mee eens bent vind ik prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-10 14:02
Hier ook een gelukkige die bezig is met de koop van een nieuwe woning. Door de overwaarde op onze huidige woning en goede cijfers in 2023 (zzp-er) hebben we een goed bod kunnen doen op een woning waar wij hopen flink wat jaar te kunnen blijven wonen.
Uiteraard voor het doen van het bod advies gevraagd van onze voormalige adviseur. Hypotheekbedrag voor mijn gewenste woning zou ik zonder probleem kunnen krijgen maar weet dat ze moeilijk doen met ondernemer (dat ben ik)

Onze nieuwe hypotheekadviseur is een goede maar ook niet een van de mooie praatjes. Zal het verhaal niet mooier maken dan het is of nu al zeggen dat het goed afloopt.

Van de week hebben we alle papieren aangeleverd en we zijn zover dat de adviseur vandaag om 17.00 uur een rentevoorstel of renteaanbieding van de hypotheekverstrekker heeft binnengekregen. Gaan we maandag mee verder. Ik en mijn partner weten nu niet of het eigenlijk wel goedkomt. Is het nu kat in het bakkie of gaan we weer door een hele molen van checks, meer documenten opvragen en dergelijke?

Had het graag aan de adviseur willen vragen maar die heeft nu ook weekend. Ben dus op zoek naar ervaringen van ondernemers die in hetzelfde schuitje hebben gezeten.
Tot nu toe aangeleverd: salarisstrook 2022 laatste werkgever, cijfers half jaar 2022 als ondernemer, cijfers heel 2023 als ondernemer, prognose 2024.

Ervaringen? Iemand?
Zou het rentevoorstel betekenen dat het goedkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:13
badkuip schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:46:
Rentevoorstel betekent dat de bank de hypotheek voor dit rentepercentage aanbiedt en daarmee staat het rentepercentage vast. Vervolgens moet nog wel alles tot in de puntjes gecontroleerd worden, dus het is nog geen definitieve offerte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CXNeXo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33

CXNeXo

This behavior is by design.

Ervaringen? Iemand?
Wij zijn sinds 15 april bezig met het aanleveren van stukken (1 zzp en 1 in loondienst). Wij hebben vandaag het rentevoorstel ontvangen en een akkoord op alle aangeleverde stukken. We verwachten maandag/dinsdag de definitieve offerte. Dit allemaal via de ABN AMRO, execution only.

MCSE on Windows 2003 & VMware Certified Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinny1
Kju schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:16:
@Vinny1 en @MaStar dat is mijn mening. Beetje raar als ik mijn mening niet mag hebben. Dat je er niet mee eens bent vind ik prima :)
Je geeft anders wel in reactie op een vraag heel stellig advies met je mening. Dus iets meer nuance mag wel en zeker als je zelf makelaar bent (wat me heel bijzonder lijkt, gelet op je advies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
Hier ook een gelukkige die bezig is met de koop van een nieuwe woning. Door de overwaarde op onze huidige woning en goede cijfers in 2023 (zzp-er) hebben we een goed bod kunnen doen op een woning waar wij hopen flink wat jaar te kunnen blijven wonen.
Uiteraard voor het doen van het bod advies gevraagd van onze voormalige adviseur. Hypotheekbedrag voor mijn gewenste woning zou ik zonder probleem kunnen krijgen maar weet dat ze moeilijk doen met ondernemer (dat ben ik)

Onze nieuwe hypotheekadviseur is een goede maar ook niet een van de mooie praatjes. Zal het verhaal niet mooier maken dan het is of nu al zeggen dat het goed afloopt.

Van de week hebben we alle papieren aangeleverd en we zijn zover dat de adviseur vandaag om 17.00 uur een rentevoorstel of renteaanbieding van de hypotheekverstrekker heeft binnengekregen. Gaan we maandag mee verder. Ik en mijn partner weten nu niet of het eigenlijk wel goedkomt. Is het nu kat in het bakkie of gaan we weer door een hele molen van checks, meer documenten opvragen en dergelijke?

Had het graag aan de adviseur willen vragen maar die heeft nu ook weekend. Ben dus op zoek naar ervaringen van ondernemers die in hetzelfde schuitje hebben gezeten.
Tot nu toe aangeleverd: salarisstrook 2022 laatste werkgever, cijfers half jaar 2022 als ondernemer, cijfers heel 2023 als ondernemer, prognose 2024.

Ervaringen? Iemand?
Je krijgt eerst een renteaanbod. Tijdens deze periode staat de rente vast en levert je adviseur alles aan bij de hypotheekverstrekker. Als alle documenten in orde zijn en alles gecheckt is krijg je van de verstrekker een hypotheekaanbod. Als je die tekent, is het pas definitief. Ik ben sinds 12 april bezig. Dacht alle documenten op orde te hebben maar toen was er iets met een bewijs van DUO. Duurt vervolgens weer 2.5 week voordat DUO antwoord. En nu kloppen de werkgeversverklaring opeens niet meer. Blijkbaar sinds 1 maart een nieuw model. Dus het ligt er vooral aan of je documenten allemaal kloppen en het wachten daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Vinny1 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 23:58:
[...]

Je geeft anders wel in reactie op een vraag heel stellig advies met je mening. Dus iets meer nuance mag wel en zeker als je zelf makelaar bent (wat me heel bijzonder lijkt, gelet op je advies).
Ik zie niet in wat ik hier nou aan moet nuanceren. Ik vind dat iemand die bereid is om meer te betalen dan de waarde een dief van z’n eigen portemonnee. Ik laat het dus maar verder hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Kju schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:16:
Dit is niet alleen een mening maar een oordeel ("ik vind dat jij.... bent als....) . Sterker nog, je veroordeelt hiermee dus ook iets. Terwijl het in de praktijk nonsense wat je schrijft.

Zeker vanuit een rol waarin je het schrijft is nuance wat meer op zijn plaats. Zeker als je echt zelf makelaar bent vind ik dit zeer opmerkelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door MaStar op 04-05-2024 06:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Kju schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 00:32:
[...]

Ik zie niet in wat ik hier nou aan moet nuanceren. Ik vind dat iemand die bereid is om meer te betalen dan de waarde een dief van z’n eigen portemonnee. Ik laat het dus maar verder hierbij.
De taxatie is wat anders dan de waarde. Dat is het hele probleem.
Anders zouden huizen een statische waarde hebben. Want de taxatie is op basis van het verleden. En als iedereen exact de taxatie biedt blijven alle referentiepunten gewoon hetzelfde.'

Daar komt ook nog eens bij dat bepaalde aspecten gewoon niet in een taxatie gestopt kunnen worden omdat ze persoonlijk zijn.

Ben je mantelzorger en moet je snel op een bepaald adres kunnen zijn. Dan is een adres meer waard dan hetzelfde huis 800 meter verder in exact dezelfde wijk.
En zo zijn er duizenden redenen die voor iemand invloed kunnen hebben op waarom een huis meer waard is voor hen.

Doen alsof de huizen een bepaalde objectieve waarde hebben is gewoon 'ongenuanceerd'.
Dat is alleen voor een geldverstrekker zo, want die moet het huis weer kunnen verkopen in een neutrale markt zonder verlies. Maar dat zijn alleen maar gemiddelden.

[ Voor 37% gewijzigd door ArthurMorgan op 04-05-2024 07:30 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:45
[...]

*Mompelt iets over lange termijn..

6 jaar geleden een woning aangekocht met 25k boven marktwaarde. Vorig jaar verkocht met 250k winst.

Nee, ik zie mijzelf niet als dief van eigen portemonnee.

[ Voor 6% gewijzigd door renegrunn op 04-05-2024 07:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-10 16:39
MaStar schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 06:44:
[...]

Dit is niet alleen een mening maar een oordeel ("ik vind dat jij.... bent als....) . Sterker nog, je veroordeelt hiermee dus ook iets. Terwijl het in de praktijk nonsense wat je schrijft.

Zeker vanuit een rol waarin je het schrijft is nuance wat meer op zijn plaats. Zeker als je echt zelf makelaar bent vind ik dit zeer opmerkelijk.
Ik vind jou gek (mening)
Jij bent gek (oordeel)...

Dat jij het gebrek aan nuance zeer opmerkelijk vindt vanuit zijn rol als makelaar, is ook gewoon jou mening toch? Of is dat jou oordeel? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
[...]

Nou, Het idee dat je een 'dief van je eigen portemonnee' bent als je boven de taxatiewaarde biedt op een woning. Meerdere mensen hier stellen met argumenten dat dit te simplistisch is. Dat vraagt om wat nuance, zeker als je zelf makelaar bent ;) Er zijn hier al meerdere argumenten genoemd waarom je dit niet zo kan stellen.

Taxatiewaarden zijn een schatting en eigenlijk altijd zoveel mogelijk gebaseerd op de financieringsbehoefte van de koper. Niet representatief voor de werkelijke marktwaarde. Hoe kijk jij naar de marktwerking? Hoe kan je die mening dan hebben? Taxateurs kiezen wat vergelijkbare objecten uit de buurt die het meest aansluiten bij het geboden en gewenste financierings bedrag, wat leidt tot marges en vooral: subjectiviteit.

Dat je dat als makelaar zo'n mening (oordeel ;)) hebt, en stelt dat iemand boven de taxatiewaarde zichzelf financieel benadeeld, vind ik zeer opmerkelijk. Nog los dat je daarmee niet kijkt naar rentepercentages bijvoorbeeld...Want dat is voor de klant nog belangrijker dan alleen de aankoopwaarde. En historische data met stijgende prijzen. En woonplezier daargelaten.

Op basis van historische data 12 jaar stijging. Ben je dan een dief van je portemonnee? Door bijvoorbeeld 10k "boven taxatiewaarde bieden" en een woning te krijgen... De taxatiewaarde die eigenlijk alleen maar een subjectieve prijs en zeker niet de werkelijke waarde is.

Bijzonder. Maar mogelijk werk je in een andere regio waar nooit overboden wordt.

[ Voor 79% gewijzigd door MaStar op 04-05-2024 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
renegrunn schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 07:26:
[...]

*Mompelt iets over lange termijn..

6 jaar geleden een woning aangekocht met 25k boven marktwaarde. Vorig jaar verkocht met 250k winst.

Nee, ik zie mijzelf niet als dief van eigen portemonnee.
Dit dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
ArthurMorgan schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 07:21:
[...]

De taxatie is wat anders dan de waarde. Dat is het hele probleem.
Anders zouden huizen een statische waarde hebben. Want de taxatie is op basis van het verleden. En als iedereen exact de taxatie biedt blijven alle referentiepunten gewoon hetzelfde.'

Daar komt ook nog eens bij dat bepaalde aspecten gewoon niet in een taxatie gestopt kunnen worden omdat ze persoonlijk zijn.

Ben je mantelzorger en moet je snel op een bepaald adres kunnen zijn. Dan is een adres meer waard dan hetzelfde huis 800 meter verder in exact dezelfde wijk.
En zo zijn er duizenden redenen die voor iemand invloed kunnen hebben op waarom een huis meer waard is voor hen.

Doen alsof de huizen een bepaalde objectieve waarde hebben is gewoon 'ongenuanceerd'.
Dat is alleen voor een geldverstrekker zo, want die moet het huis weer kunnen verkopen in een neutrale markt zonder verlies. Maar dat zijn alleen maar gemiddelden.
En dit dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Vinny1 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:25:
[...]

Waarom ben je dief van je eigen portemonnee als je meer biedt dan de verwachte woningwaarde? In deze markt moet je toch vaak echt een stuk meer (over)bieden dan wat de taxateur taxeert om een woning te bemachtigen. Dus volgens mij niet zozeer dief van eigen portemonnee maar meer: hoe graag wil je een woning hebben? Ik heb zovaak boven de verwachte taxatiewaarde geboden en ben het niet geworden.
Ik heb hier nooit echt cijfers van gezien. In de regel komt overbieden op vraagprijs veelvuldig voor, maar dat dit vervolgens ook meer dan de taxatiewaarde is komt volgens mij veel minder voor.

Denk dat de crux 'm ook in 'verwachte' taxatiewaarde zit. Zal niet zelden blijken dat een taxateur toch op de koopsom uit komt..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:44
Laapo schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:41:
[...]

Ik heb hier nooit echt cijfers van gezien. In de regel komt overbieden op vraagprijs veelvuldig voor, maar dat dit vervolgens ook meer dan de taxatiewaarde is komt volgens mij veel minder voor.

Denk dat de crux 'm ook in 'verwachte' taxatiewaarde zit. Zal niet zelden blijken dat een taxateur toch op de koopsom uit komt..
De koopsom is dan in zekere zin ook de marktwaarde (binnen grenzen van redelijkheid). Er is immers iemand in de markt die bereid is dat bedrag te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

MaStar schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 06:44:
[...]

Ik krijg het idee dat je denkt dat ik je verantwoording schuldig ben omdat ik weiger om een slechte deal goed te praten. Als mijn klant een in mijn ogen slechte deal wil spreek ik hem er op aan. Dat is onderdeel van mijn taak. Om alleen vraagprijs +x% te bieden heb je echt geen aankoopmakelaar nodig.

Uitzonderingen daargelaten zijn de transactieprijzen hoger dan de vraagprijs maar over het algemeen niet hoger dan de getaxeerde marktwaarde. Transactieprijzen komen in de markt tot stand. De getaxeerde marktwaarde komt tot stand aan de hand van referenties.

Maak er verder maar van wat je wil.

[ Voor 9% gewijzigd door Kju op 04-05-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
*knip*

[ Voor 105% gewijzigd door twain4me op 04-05-2024 11:21 . Reden: laat het gaan, maak het niet persoonlijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 21:31
*knip*

[ Voor 169% gewijzigd door twain4me op 04-05-2024 11:22 . Reden: dat is zeker beter ;) ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 14:18
HikariMisako schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:57:
Gisteren gehoord dat ons bod geaccepteerd is! *O*
Nog niet helemaal rond natuurlijk, dus de details volgen nog wel, maar ik heb even een realitycheck nodig:

Ik denk dat het ontzettend onmogelijk is maar toch. Bestaat er überhaupt een kans dat we binnen 3 weken een hypotheek rond zouden kunnen krijgen? Vriendinlief wordt 19 mei 35, dus als we vóór de 19e de sleuteloverdracht hebben scheelt dat toch de helft overdrachtsbelasting. Verder geen rare financiële situaties, allebei in loondienst etc.

Maar ik gok dat het vooral erg veel stress op zou leveren voor iets wat mogelijk niet eens lukt?
Kleine update:
Taxatie kregen we pas afgelopen vrijdagavond binnen, was iets hoger dan we in hadden geschat dus dat kwam alleen maar mooi uit. Vanochtend heeft de hypotheekadviseur alles naar de bank doorgezet en even doorgegeven dat het een spoedje is. Werd net al gebeld dat het "eerste akkoord" binnen is. We zijn er dan nog niet helemaal maar ik ben voorzichtig optimistisch! :o
Verkopers en notaris vonden het ook alleen maar mooi en fijn dus dat was ook zo geregeld.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 14:18
Nou! Zonet belletje gekregen dat er een definitief akkoord is en meteen het bindende hypotheekaanbod in de mailbox! *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesiredPeanut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-08 21:47
Zijn er hier mensen die hun huis hebben gekocht van hun verhuurder? Onze verhuurder heeft een aantal jaar geleden gevraagd of wij konden vertrekken omdat hij het huis zou gaan verkopen, maar we zijn het destijds niet eens geworden over de vertrekpremie. Huurcontract is voor onbepaalde tijd, locatie Amsterdam binnen de ring.

Wij willen hier niet weg, en zijn inmiddels financieel in staat om het huis zelf te kopen. Onze huur ligt ongeveer 20% onder de huidige markthuur (vrije sector), en met alle verandering qua leegwaarderatio en fictief rendement heb ik niet het idee dat hij veel aan ons verdient.

Hoe pakken wij zoiets aan? Zolang wij blijven is het pand moeilijk te verkopen (contract onbeperkte tijd, huurprijs onder markthuur, ongunstige nieuwe regels verhuur), dus daar zou ik eigenlijk wel een flinke korting voor willen. Daarnaast maakt de verhuurder ook geen kosten aan het huis verkoopklaar maken en een inschakelen van een verkoopmakelaar, dus dat zou de prijs ook nog wat omlaag moeten halen als ik het goed zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-10 15:29
DesiredPeanut schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:23:
Zijn er hier mensen die hun huis hebben gekocht van hun verhuurder? Onze verhuurder heeft een aantal jaar geleden gevraagd of wij konden vertrekken omdat hij het huis zou gaan verkopen, maar we zijn het destijds niet eens geworden over de vertrekpremie. Huurcontract is voor onbepaalde tijd, locatie Amsterdam binnen de ring.

Wij willen hier niet weg, en zijn inmiddels financieel in staat om het huis zelf te kopen. Onze huur ligt ongeveer 20% onder de huidige markthuur (vrije sector), en met alle verandering qua leegwaarderatio en fictief rendement heb ik niet het idee dat hij veel aan ons verdient.

Hoe pakken wij zoiets aan? Zolang wij blijven is het pand moeilijk te verkopen (contract onbeperkte tijd, huurprijs onder markthuur, ongunstige nieuwe regels verhuur), dus daar zou ik eigenlijk wel een flinke korting voor willen. Daarnaast maakt de verhuurder ook geen kosten aan het huis verkoopklaar maken en een inschakelen van een verkoopmakelaar, dus dat zou de prijs ook nog wat omlaag moeten halen als ik het goed zie.
Schakel een aankoopmakelaar in, vraag een waarde indicatie en doe een bod 15% onder de waarde en kijk waar je met elkaar uitkomt?

Je klinkt overigens redelijk opertunistisch in je bericht, zou zelf zo niet in de wedstrijd staan... Kan me ook goed voorstellen dat de huiseigenaar zegt we gaan de huur verhogen naar marktconform en als die het wil hebben kan die prijs X bieden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DesiredPeanut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-08 21:47
r.e.s schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:35:
[...]

Schakel een aankoopmakelaar in, vraag een waarde indicatie en doe een bod 15% onder de waarde en kijk waar je met elkaar uitkomt?

Je klinkt overigens redelijk opertunistisch in je bericht, zou zelf zo niet in de wedstrijd staan... Kan me ook goed voorstellen dat de huiseigenaar zegt we gaan de huur verhogen naar marktconform en als die het wil hebben kan die prijs X bieden...
Ja, aankoopmakelaar is misschien wel een goed idee.

Huurverhoging is t/m 2029 wettelijk beperkt tot inflatie of loonontwikkeling + 1% (dit jaar 5,5%). Eigenaar kan de huur dus niet zomaar verhogen. Daarom ben ik misschien ook een beetje opportunistisch—de marktwaarde van het pand zonder huurder is een heel stuk hoger dan met ons erin. In het ergste geval gaan we gewoon door met huren, dus voor mijn gevoel valt er ook weinig te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:48

Sport_Life

Solvitur ambulando

*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 06-05-2024 23:10 . Reden: niet nodig ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Laatst online: 22:33
DesiredPeanut schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:45:
[...]

Ja, aankoopmakelaar is misschien wel een goed idee.

Huurverhoging is t/m 2029 wettelijk beperkt tot inflatie of loonontwikkeling + 1% (dit jaar 5,5%). Eigenaar kan de huur dus niet zomaar verhogen. Daarom ben ik misschien ook een beetje opportunistisch—de marktwaarde van het pand zonder huurder is een heel stuk hoger dan met ons erin. In het ergste geval gaan we gewoon door met huren, dus voor mijn gevoel valt er ook weinig te verliezen.
5% huurverhoging lijkt weinig, maar als huis van jezelf was hoef je niet elk jaar paar honderd/duizend euro meer te gaan betalen. Zoveel onderhoud zal die wel niet doen daar in de binnenstad.

De berekening die jij voor jezelf moet maken is:
Hoeveel aan hypotheeklasten ben jij per maand kwijt als jij het zou kopen. Is dat significant hoger dan je huur? Dan blijven huren. Vergelijkbaar? Dan kopen. Want ooit is het van jou.

Ik weet niet of het een rijke man is, maar rijke mensen verkopen alleen als je voldoet aan hun spelregels en niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
Ok, ik zat vanavond Funda af te struinen en ineens ben ik helemaal wild van een woning.
Nu heb ik al een uur zitten zoeken naar een hypotheek calculatie tool waarbij ik de volgende componenten mee kan nemen: overwaarde+bestaand leningdeel+nieuw leningdeel+stuk aflossingsvrij maar kan er geen een vinden of ik moet mijn gegevens achterlaten heb ik nu niet zoveel zin in.

Misschien kunnen we op de achterkant van een bierviltje tot een grove inschatting komen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:08
Kijk even op berekenhet.nl, daar kan ik altijd mee uit de voeten als ik aan mijn hypotheek delen ga rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
koksie schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 23:37:
Kijk even op berekenhet.nl, daar kan ik altijd mee uit de voeten als ik aan mijn hypotheek delen ga rekenen.
Ja daar staat juist deze vorm niet bij, of ik heb hem nog niet gevonden. Bij berekenhet kan ik alleen maar max 3 leningdelen selecteren en niet mijn eigen overwaarde in brengen. Wat ik wel zou kunnen doen wat me net te binnen schiet is het te financieren bedrag verlagen door de overwaarde af te trekken van de koopsom+kk.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
loewie1984 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 23:40:
[...]
Ja daar staat juist deze vorm niet bij, of ik heb hem nog niet gevonden. Bij berekenhet kan ik alleen maar max 3 leningdelen selecteren en niet mijn eigen overwaarde in brengen. Wat ik wel zou kunnen doen wat me net te binnen schiet is het te financieren bedrag verlagen door de overwaarde af te trekken van de koopsom+kk.
Vaak wordt de overwaarde automatisch berekend door in te vullen wat je huidige huis waard is en wat de nog openstaande hypotheek is.
Bedenk ook dat je, zolang je huis niet is verkocht voordat het nieuwe huis bij de notaris passeert, een overbruggingshypotheek nodig hebt ter grootte van hypotheek+overwaarde. Als je huis nog niet is verkocht, moet je voor overwaarde rekening houden met max 80/90 van woningwaarde. Vervolgens haal je daar resterende hypotheek af. Bank beoordeelt vervolgens of je de huidige hypotheek, de nieuwe hypotheek én de overbruggingshypotheek (bij elkaar bij jou dus 300+759) gedurende twee jaar uit eigen middelen kunt financieren.
Verder kun je de huidige rente alleen meeverhuizen bij dezelfde hypotheekverstrekker. Dus kijk of die over een tool beschikt. Kun je eventueel invullen met een neutraal mailadres.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
loewie1984 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 23:30:
Ok, ik zat vanavond Funda af te struinen en ineens ben ik helemaal wild van een woning.
Nu heb ik al een uur zitten zoeken naar een hypotheek calculatie tool waarbij ik de volgende componenten mee kan nemen: overwaarde+bestaand leningdeel+nieuw leningdeel+stuk aflossingsvrij maar kan er geen een vinden of ik moet mijn gegevens achterlaten heb ik nu niet zoveel zin in.

Misschien kunnen we op de achterkant van een bierviltje tot een grove inschatting komen?

***members only***
Enige wat je hoeft te berekenen is dan 254k * 4% = 264,16k - 254k = €10.160 aan rente per jaar
Dus ongeveer bruto 850 extra per maand
Je wilt aflossingsvrij, dus alleen de rente moet je berekenen over de 254k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:08
loewie1984 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 23:40:
[...]

Wat ik wel zou kunnen doen wat me net te binnen schiet is het te financieren bedrag verlagen door de overwaarde af te trekken van de koopsom+kk.
Precies, zo doe je dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
loewie1984 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 23:30:

***members only***
2 dingen die ik vooraf niet wist.

1. Ik kon maar 85% van de overwaarde meenemen. (i.v.m. risico)
2. De extra hypotheek moet dezelfde looptijd hebben als de vorige (2) hypotheken. Had er al 10 jaar op zitten dus, moest een hypotheek nemen van 20 jaar wat de maandlasten deden stijgen.

Dit is hypotheek afhankelijk ook. Zoals die overwaarde percentage die je mee kan nemen. Dit is allemaal niet zo heel simpel, zelfs mijn hypotheek adviseur maakte hierin een foutje waardoor ik oepsie even 30K moest neerleggen om het wel door te laten gaan. :P

Kun je niet naar de adviseur van je vorige hypotheek gewoon gaan? En voor een orientatie gesprek even om tafel? Dit had ik gedaan, had toen alles al via de mail gedaan.
Had gezegd, hoi! ik heb interesse in een woning en vroeg me af of dit financieel haalbaar is.
Gelijk ALLE gegevens aan hem gegeven, kreeg gelijk de volgende dag al mail met alles doorberekend zonder enige kosten. Immers krijgt hij wel geld als hij het rond kan breien. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Immutable op 09-05-2024 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:30
Immutable schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:44:
[...]

2. De extra hypotheek moet dezelfde looptijd hebben als de vorige (2) hypotheken. Had er al 10 jaar op zitten dus, moest een hypotheek nemen van 20 jaar wat de maandlasten deden stijgen.
Beide is bij ons niet het geval (ABN)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]
Hi, ik snap niet heel goed waarom dat nieuwe deel dezelfde looptijd moest hebben als de meeverhuisde delen. Normaal krijgt dat nieuwe deel 30 jaar looptijd, of de looptijd wordt uitgerekend op een gemiddelde.
Weet je waarom dat bij jou anders is? Of bedoel je dat de meeverhuisde delen nog maar 20 jaar mochten doorlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Toke_gt schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:52:
[...]

Hi, ik snap niet heel goed waarom dat nieuwe deel dezelfde looptijd moest hebben als de meeverhuisde delen. Normaal krijgt dat nieuwe deel 30 jaar looptijd, of de looptijd wordt uitgerekend op een gemiddelde.
Weet je waarom dat bij jou anders is? Of bedoel je dat de meeverhuisde delen nog maar 20 jaar mochten doorlopen?
Het kan natuurlijk aan de voorwaarden van mijn hypotheek product liggen. En onder de voorwaarden betreft het meenemen van de hypotheek?

Mijn eerste officiële deel is 3.6%. Nog een deel had met de verbouwing te maken. En is 1.25%.
Ook die kon ik alleen afsluiten met dezelfde eind datum van het eerste hypotheek deel.
Toen wou ik de hypotheek meenemen + extra hypotheek erbij tegen 4.6% rente... Maar dat moest ook met dezelfde eind datum.

Tevens kon ik maar 85% van de overwaarde meenemen vanwege markt risico voor de overbrugging. Stel voor je huis is verkeerd getaxeerd of de markt stort in of de verkoop valt tegen. Daarvoor nemen ze vaak een percentage van de getaxeerde overwaarde echt mee. Zag bij andere hypotheken dat dit ook wel eens 90% was of 100%.

Denk dat het product afhankelijk is. Persoonlijk vind ik het niet erg. Want ik wil graag strakjes wel mijn hypotheek afgelost hebben.

Gaat bij mij om Hypotrust Woon bewust hypotheek. Met dus de meeneem regeling waar ik gebruik van maak. En geloof me deze partij is niet heeeeeel gemakkelijk. Achteraf spijt dat ik niet bij een grootbank ben gegaan met mijn eerste hypotheek. Zit er nu aan vast zo lang mijn gemiddelde rente lager is dan met een nieuwe hypotheek.

[ Voor 7% gewijzigd door Immutable op 10-05-2024 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Immutable schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:57:
[...]
Toen wou ik de hypotheek meenemen + extra hypotheek erbij tegen 4.6% rente... Maar dat moest ook met dezelfde eind datum.
Dank voor je uitleg. Bijzondere situatie. Ik herken het wel in het geval van oversluiten voor hoger bedrag (zelfde woning), omdat je totale hypotheek binnen 30 jaar moet aflossen sinds 2013. Maar bij een nieuwe woning is dat vaak anders.
Ik denk dat het bij jou inderdaad hypotheekafhankelijk is, maar goed dat je erop wijst dat die situatie kan voorkomen.
Die 85/90% van woningwaarde hoor ik wel vaker. Verschilt ook per hypotheekverstrekker, maar ook per regio/stad. Heeft alles te maken met hoe de huizenmarkt ter plekke is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:48

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

1 is afhankelijk van de aanbieder, Rabobank doet iig 90% of zelfs bij bepaalde voorwaarden 100% vd overwaarde meenemen.
2 is onjuist, je hebt voor een nieuw deel ook weer 30 jaar lang recht op HRA en daar houden banken rekening mee. Bestaande annuïtaire/lineaire hypotheek moet wel op de beoogde datum zijn afgelost ivm HRA. (Anders box 3).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
[...]

Het kan natuurlijk aan de voorwaarden van mijn hypotheek product liggen. En onder de voorwaarden betreft het meenemen van de hypotheek?

Mijn eerste officiële deel is 3.6%. Nog een deel had met de verbouwing te maken. En is 1.25%.
Ook die kon ik alleen afsluiten met dezelfde eind datum van het eerste hypotheek deel.

Tevens kon ik maar 85% van de overwaarde meenemen vanwege markt risico voor de overbrugging. Stel voor je huis is verkeerd getaxeerd of de markt stort in of de verkoop valt tegen. Daarvoor nemen ze vaak een percentage van de getaxeerde overwaarde echt mee. Zag bij andere hypotheken dat dit ook wel eens 90% was of 100%.

Denk dat het product afhankelijk is. Persoonlijk vind ik het niet erg. Want ik wil graag strakjes wel mijn hypotheek afgelost hebben.

Gaat bij mij om Hypotrust Woon bewust hypotheek. Met dus de meeneem regeling waar ik gebruik van maak. En geloof me deze partij is niet heeeeeel gemakkelijk. Achteraf spijt dat ik niet bij een grootbank ben gegaan met mijn eerste hypotheek. Zit er nu aan vast zo lang mijn gemiddelde rente lager is dan met een nieuwe hypotheek.
Bizarre beperkingen. Misschien proberen ze gewoon onder de verhuisregeling uit te komen. Er zijn veel partijen die niet meer dan een merknaam zijn van een grote pot geld. Die bepalen dan even wat ze wel en niet doen, komt vervolgens geen mens of logica meer aan te pas.

Daar krijg je dit soort starre zaken van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Laapo schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:57:
[...]

Bizarre beperkingen. Misschien proberen ze gewoon onder de verhuisregeling uit te komen. Er zijn veel partijen die niet meer dan een merknaam zijn van een grote pot geld. Die bepalen dan even wat ze wel en niet doen, komt vervolgens geen mens of logica meer aan te pas.

Daar krijg je dit soort starre zaken van.
Klopt, want hierachter zit gewoon Achmea. Maar dan nog betreft de persoon die wil weten of het kan:
Gewoon je adviseur vragen of het kan. Kost vaak niks toch? betreft loewie
Ja, vond het destijds ook raar. Maar het was goed gekomen hoor. En ach dan is wel mijn hele huis afgelost over die periode. :) Dus vond het niet zo heel erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:51
[...]

Heb ook een woonbewust hypotheek bij die club. Heb gewoon 90% kunnen overbruggen en een nieuw deel afgesloten voor 30 jaar. En de meeneem regeling voor het andere deel kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:38
Ik meen dat hier een of meerdere makelaars meelezen. Wat zouden nu een beetje normale tarieven zijn voor een aankoopmakelaar? Wij zoeken nu in de buurt van Deventer.
Want ik heb hier tarieven gelezen van tussen de 1500 en 3000. Of is dat ook wel de bandbreedte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ebk71 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:52:
Ik meen dat hier een of meerdere makelaars meelezen. Wat zouden nu een beetje normale tarieven zijn voor een aankoopmakelaar? Wij zoeken nu in de buurt van Deventer.
Want ik heb hier tarieven gelezen van tussen de 1500 en 3000. Of is dat ook wel de bandbreedte?
Goedkoopste die ik had (offerte) (1 huis, 1 advies, 1x mee) was €900.
Duurste die ik had (offerte): meehelpen met zoekopdracht t/m aankoop incl meerdere bezoeken €2000 basis + courtage. (ivm verdere onduidelijkheid over potentieel totaalbedrag, die genegeerd en weet ik details niet meer van).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gooferd
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-09 12:48
1500 tot maximaal 5000 euro ongeveer, maar er zijn verschillen in wat je voor dat tarief terugkrijgt. Sommige kantoren hanteren een 'no cure, no pay' methode. Soms is er een limiet gesteld aan het aantal biedingen na bezichtigingen die je kan uitbrengen, waarna je daarna per bod betaalt.

In een regio als Deventer zal het tarief iets lager liggen dan in Wassenaar bijvoorbeeld, waar je eerder richting die 5000 euro zal gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Gooferd op 13-05-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:38
Gooferd schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:13:
[...]

1500 tot maximaal 5000 euro ongeveer, maar er zijn verschillen in wat je voor dat tarief terugkrijgt. Sommige kantoren hanteren een 'no cure, no pay' methode. Soms is er een limiet gesteld aan het aantal biedingen na bezichtigingen die je kan uitbrengen, waarna je daarna per bod betaalt.

In een regio als Deventer zal het tarief iets lager liggen dan in Wassenaar bijvoorbeeld, waar je eerder richting die 5000 euro zal gaan.
Ik ben ondertussen wezen rondbellen, 1 kwam ijskoud met 1% en das in dit geval heul veul, 1 had geen tijd maar zou voor eenmalig ca. 2500 kosten, de 3e waarschijnlijk ook maar zat ook redelijk vol en wilde dat wij eerst zelf gingen kijken.
Niet gezegd over no cure no pay
Allen uit Deventer of directe omgeving. Ik ga nog maar even wat bellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:36
Ik zou je MIQA in ieder geval niet adviseren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
kx22 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:39:
[...]

5% huurverhoging lijkt weinig, maar als huis van jezelf was hoef je niet elk jaar paar honderd/duizend euro meer te gaan betalen. Zoveel onderhoud zal die wel niet doen daar in de binnenstad.

De berekening die jij voor jezelf moet maken is:
Hoeveel aan hypotheeklasten ben jij per maand kwijt als jij het zou kopen. Is dat significant hoger dan je huur? Dan blijven huren. Vergelijkbaar? Dan kopen. Want ooit is het van jou.

Ik weet niet of het een rijke man is, maar rijke mensen verkopen alleen als je voldoet aan hun spelregels en niet andersom.
Of het veel is, ligt natuurlijk aan het basisbedrag. Als de huur ver onder de marktwaarde ligt, kan kopen in Amsterdam veel duurder zijn dan blijven huren. Ook de onderhoudskosten van die oude meuk in Amsterdam kan als je pech hebt flink in de papieren lopen. Je kan het geld wat je niet in aflossing zou stoppen van je eigen huis ook elders kunnen beleggen.

Wellicht als het huis ook nog in aanmerking komt voor het nieuwe puntenstelsel en er een huursverlaging in zit, is er nog meer incentive voor de verhuurder om te verkopen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luco
Zwolle betaalde ik €1.995, ik ben toen bij 4 makelaars langsgegaan en ze varieerden van 1.950 tot 2.450. Dit was twee jaar terug.

Allemaal met een "max" aan bezichtigingen (variëren van 4 als max met daarna 100€ per bezichtiging tot 7 bezichtigingen), intrekkingskosten variërend van 450 tot 1050.

Uiteindelijk voor een aankoopmakelaar gekozen die 1.995 vroeg, geen max aan bezichtigingen maar wel een evaluatie na 6 bezichtigingen en hoge intrekkingskosten (1.050).

[ Voor 25% gewijzigd door Luco op 13-05-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
En vinden degenen die een aankoopmakelaar gebruikt hebben het achteraf waard geweest? Ik zie er zelf echt weinig toegevoegde waarde in in de huidige markt met het zeer beperkte aanbod.

[ Voor 4% gewijzigd door Vinny1 op 14-05-2024 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Vinny1 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 00:01:
En vinden degenen die een aankoopmakelaar gebruikt hebben het achteraf waard geweest? Ik zie er zelf echt weinig toegevoegde waarde in in de huidige markt met het zeer beperkte aanbod.
Dan is het juist meer van toegevoegde waarde doordat ze elkaar kennen en elkaar weleens wat gunnen.
Of je moet als een kip zonder kop willen bieden. Heeft niemand last van behalve jouw portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Zoek eens op 'aankoopmakelaar' in dit topic, want deze vraag komt minimaal eens per week terug. De ervaringen zijn verdeeld zoals je mag verwachten van zo'n onderwerp. Ik vond het zeker waardevol want heb het idee (je weet het nooit) dat de makelaars onderling handjeklap hebben gedaan omdat het huis al wat langer te koop stond. Daardoor kon ik aardig onder de vraagprijs kopen (2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Als je zelf elke dag de markt in de gaten houd en weet wat jij wilt betalen, zonder spijt te hebben dat je met ietsjes meer een huis laat gaan.....dan lekker zelf doen.

mijn situatie is een goed voorbeeld:
Ik had een aankoopmakelaar. Voor eerste huis (die ik probeerde) moest ik overbieden op een vraagprijs. De aankoopmakelaar heeft diverse belletjes gepleegd en telkens wist ik wat ik moest bieden om erover heen te gaan. Uiteindelijk ging het om een bedrag dat ik niet waard vond en de aankoopmakelaar het ook veel te veel vind voor de locatie.

2e huis was eentje die laag geprijsd was. Aankoopmakelaar had na 1 telefoontje door dat we minstens 80k moesten overbieden en heeft dit bij mij neergelegd. Ik vond het zinloos en dus niet gedaan.

3e huis was raak. Echter was dit een huis die ik zonder aankoopmakelaar ook wel kon kopen, want na 3 weken geen bod op het huis, was mijn bod (vraagprijs) voldoende om het te kunnen kopen. Wel heeft de aankoopmakelaar geholpen door de tegenpartij onder druk te zetten (Nee, we gaan onze prijs niet verhogen en je hebt 24 uur de tijd om te antwoorden, want we zijn ook met een andere huis bezig).

Dus ja...als je een huis koopt die heel populair is en laag geprijsd...zou ik het zeker doen. Als je echter een huis wilt die na enkele weken nog steeds niet verkocht is....dan kan je het beter zelf doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-10 15:57

fub

Ja, voor ons is het het waard geweest. We hebben een niet-standaard object gekocht: een voormalig kinderdagverblijf. Dan is het wel echt handig om iemand aan jouw kant te hebben staan die weet waar hij naar moet kijken. Ook bij het bepalen van ons bod en hoe we dat konden indekken heeft hij ons goed geadviseerd.
Ja, kost een paar knaken, maar anders denk ik dat we achter het net hadden gevist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
coazter schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:59:
[...]

Zoek eens op 'aankoopmakelaar' in dit topic, want deze vraag komt minimaal eens per week terug. De ervaringen zijn verdeeld zoals je mag verwachten van zo'n onderwerp. Ik vond het zeker waardevol want heb het idee (je weet het nooit) dat de makelaars onderling handjeklap hebben gedaan omdat het huis al wat langer te koop stond. Daardoor kon ik aardig onder de vraagprijs kopen (2022).
Dat handjeklap gebeurt ook als huizen niet lang te koop staan. Hier in 2021 en 2017 gekocht, beide keren met aankoopmakelaar die contact had met de verkoopmakelaar en mij precies kon vertellen wat ik moest bieden om het huis te krijgen. Is het netjes? Nee, zeker niet. Gebeurt dit aan de lopende band dus als jij het niet doet doet een ander het? Ja. Dus dan speel ik het spelletje wel mee en heb ik mijn huis. Geen centje spijt van dat ik er 1500 euro voor heb neergelegd om die makelaar in te huren.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luco
Ik vond het absoluut wel meerwaarde hebben. Het was de eerste keer dat ik een woning ging kopen. Door haar begeleiding wist ik beter wat de woning op taxatie op zou brengen en wees ze me tijdens bezichtigingen op dingen die ik zelf (nog) niet zou hebben gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinny1
Wispe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:09:
[...]

Dan is het juist meer van toegevoegde waarde doordat ze elkaar kennen en elkaar weleens wat gunnen.
Of je moet als een kip zonder kop willen bieden. Heeft niemand last van behalve jouw portemonnee.
Ik snap het handjeklap argument maar het bieden als een kip zonder kop kan je grotendeels voorkomen door zelf goed onderzoek te doen. Zie ook post van @adcl. Zeker op populaire locaties waar flink overbieden de realiteit is, moet je vooral afwegen wat je er zelf voor over hebt. Als er een gek tussenzit met een veel te hoog bod, voegt een aankoopmakelaar weinig toe, zoals ook blijkt uit reactie van @kx22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
[

[ Voor 99% gewijzigd door Vinny1 op 14-05-2024 18:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Je kunt prima zonder aankoopmakelaar als je (denkt dat je) weet wat je doet en waar je op moet letten. En als je het niet erg vindt om bij gebrek aan inzicht achter de schermen veel te veel of veel te weinig te bieden. Dan heb je mooi bespaard op de makelaarskosten.
Als je minder zeker in je schoenen staat, geen kennis hebt, voor het eerst een huis koopt, of gewoon graag geadviseerd wilt worden bij wat je aan het doen bent voor heel veel geld, maak je gebruik van een aankoopmakelaar.

Kortom: ga bij jezelf te rade of je de goede kennis en inzichten aan boord hebt. En of je je misstappen kunt veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Vinny1 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:25:
[...]

Ik snap het handjeklap argument maar het bieden als een kip zonder kop kan je grotendeels voorkomen door zelf goed onderzoek te doen. Zie ook post van @adcl. Zeker op populaire locaties waar flink overbieden de realiteit is, moet je vooral afwegen wat je er zelf voor over hebt. Als er een gek tussenzit met een veel te hoog bod, voegt een aankoopmakelaar weinig toe, zoals ook blijkt uit reactie van @kx22.
Als je in een prijsklasse zit waar huizen heel populair zijn (>350.000). Zou ik toch wel een aankoopmakelaar nemen. Niet dat die ervoor zorgen dat jij 100% een woning krijgt, maar zij hebben 1 dag eerder Funda advertenties. Dan heb je geheid een plekje voor bezichtigen.

Maargoed, in die prijsklasse zitten de meeste gekken die als een malloot gaat overbieden.
Doorstromers weten vaak minder bizar te bieden, want ze hebben al een woning en willen niet ten koste van alles een winnende bod.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
kx22 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:45:
[...]

Als je in een prijsklasse zit waar huizen heel populair zijn (>350.000). Zou ik toch wel een aankoopmakelaar nemen. Niet dat die ervoor zorgen dat jij 100% een woning krijgt, maar zij hebben 1 dag eerder Funda advertenties. Dan heb je geheid een plekje voor bezichtigen.
Dat 1 dag eerder Funda-advertenties zien kan je ook zonder aankoopmakelaar.
Je kan op https://www.makelaarsland.nl een account aanmaken, dan onder kopje "Aankoopdossiers" op de button "Bekijk volledig woningaanbod" klikken en je eisen aan de woning invullen. Daar komen de woningen (vrijwel) meteen op nadat de makelaar ze online heeft gezet. Er staat ook de naam van het makelaarskantoor bij.
Pas de volgende dag zijn ze zichtbaar op Funda.

Zag ik ook met mijn te verkopen woning gebeuren en heb die manier ook gebruikt toen ik op zoek was. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:01

K1p

Ligt ook een beetje aan jezelf, als je al veel huizen gezien hebt, veel makelaars gesproken hebt. Via de kanalen de opkomende huizen in de gaten houdt. Ook rondvraagt bij makelaars.Beetje lijntjes uitgegooid hebt. Dan kunnen de meesten het zelf. Maar Als je communicatie lastig vindt dan is het misschien wel even beter om een aankoopmakelaar in de hand te nemen. Dan hoef je het biedingsproces niet zelf te doen. Wij hadden er ook 1 genomen en die zijn een aantal keer mee geweest maar het voelde voor mij soms wat bezwaarlijk. Uiteindelijk zelf een huis aangekocht dat we leuk vonden. Daar waren ze niet blij mee (courtage) maar ik had ze zelf al een half jaar niet meer gehoord.

En ze hadden nog cure no pay dus ik was ze niks verschuldigd

[ Voor 4% gewijzigd door K1p op 15-05-2024 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
kx22 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:45:
[...]
Ik heb bij onze (verkoop)makelaar de appgroep gezien waarin lokale makelaars zitten waarin foto's rondgaan van woningen nog voor het maken van de Funda foto's. Zo wisten ze wat er te koop ging komen voor het officieel te koop zou komen te staan. Ik heb me ook laten vertellen dat er aardig wat huizen niet eens op Funda komen omdat makelaars hun kopers informeren nog voor het bord in de tuin komt en er op die manier al wel eens een flink bod wordt gedaan waarna kopers besluiten het hele verkoopcircus niet af te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Ik zelf heb nog nooit een aankoop makelaar gehad. Maar ben ook zeer eigenwijs hierin, maar doe ook zelf veel onderzoek. Zo heb ik vorig jaar bij een woning 10K onderboden, uiteindelijk 5K onder de vraagprijs verkocht(355k). Overdracht eind 2024. (Taxatie waarde? 450k lol)

Had daarvoor 370K op een woning geboden(mijn max), maar ging toen weg voor 383K. Prachtig huis, wel irritante weg. Maar ja kan niet meer bieden dan je max he. Had me Tesla wel kunnen verkopen en dan rond tuffen in een Volkswagen UP was ook mijn gedachte... haha. Maar achteraf wel blij met de huidige aankoop.

Ik zie zelf ook het nut niet echt in, maar ja er worden wel spelletjes gespeeld onder de makelaars dat ze denken: Als iedereen ziet dat de mensen met aankoop makelaar winnen. Dan krijgen we meer omzet in de branche. Aan de andere kant, als je zonder aankoop makelaar een dik bod leerlegd waar niemand tegen op kan...tsja.
Of de makelaar is met mij aan het onderhandelen van dat hij mij meer kans gaf als ik mijn woning via hem zou laten verlopen. Dan zou hij zijn best doen voor mij...... :+ Want hij ziet natuurlijk wel of je een courante huis hebt die goed verkoopt voor een leuk bedrag. En ziet hij al eurotjes voor zijn courtage.

Voor deze 2 biedingen, had ik ooit een bod gedaan ook in 2024 van 265k. Maar die makelaar deed heel raar. Ja er is al een beter bod, achteraf had ik gewoon 280 moeten geven. Want het pand was eigenlijk veeeel meer waard. Maar die makelaar dacht dat ik een handelaar was, ben single. Had een zeer gedetaileerd bod neergelegd met meerdere getallen op basis van voorwaarden waaruit de verkopers konden kiezen.
Echter de makelaar zei van: Jaaa de mensen waar we nu mee bezig zijn is een gezin, met 4 kinderen en allemaal rare gespreksstof waar ik niks aan heb. Ik wil gewoon een goed bod neer leggen. Hele rare makelaars ervaring.

Had ik wel eens vaker gehad, makelaar begon over de eigenaren van de woning dat het hele sympathieke mensen zijn. WAT BOEIT MIJ DAT.

Maar ik ken ook iemand waar de makelaar een pand zo goedkoop mogelijk probeerde te verkopen aan vrienden, dus externe belangen had. En niet de beste belangen aan de verkopers. En de persoon die hem uiteindelijk gekocht had heeft de makelaar aangeklaagd voor deze praktijken. Uiteindelijk opgelost met een geldbedrag onder de tafel omdat de makelaar niet zijn beroep wou verliezen. (eerst heel stoer doen, totdat er bewijs was. Toen kneep hij hem.. haha)

Het IS en BLIJFT een smerig wereldje.
Ik doe het lekker zelf, zonder aankoop makelaar.

[ Voor 26% gewijzigd door Immutable op 15-05-2024 09:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ3000
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-10 10:07
Ik ben op dit moment een huis aan het kopen en ik vind, in onze situatie, een aankoopmakelaar het meer dan waard.
We kopen ons eerste huis, een type huis dat we niet gewend zijn en in een regio die we niet super goed kennen. We hadden dit huis zelf gevonden, maar onze makelaar is met meerdere bezichtigingen mee geweest, heeft letterlijk uren met ons aan de telefoon gehangen om de voors en tegens door te nemen, een plan te maken en heeft proactief verschillende instanties en buren benaderd om er zeker van te zijn dat alles tip top in orde is.
Daarnaast kent ze de verkoopmakelaar goed, waardoor we een hoge gun factor hebben en een snelle en prettige onderhandeling hadden. Het heeft ons enorm veel werk uit handen genomen en we kopen nu het huis voor 50k onder de vraagprijs, plus krijgen er een hoop extra zaken bij wat ons nog eens duizenden euros scheelt.

Ze werkt met een vast tarief van 3000 euro, dus niet no cure no pay, maar het is het elke euro meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
En wat ik ook heb meegemaakt is: Had alvast offertes opgevraagd om mijn huis te verkopen.(Courtage + startbedrag)
En de makelaar die mijn huis gaat verkopen(waar ik een deal mee had gemaakt), ging mij zelfs actief mee helpen met het vinden van een woning!

Hij ging gratis als aankoopmakelaar fungeren zo'n beetje. Ging mee met bezichtiging en weet ik het. hahaha
Hij wou natuurlijk dat ik een woning ging kopen zodat hij mijn woning kon verkopen.
Hij wou zelfs onderhandelen voor mij, maar daar had ik geen zin aan.
Wel erg sympathiek, dat was weer een goede ervaring van een makelaar. :)

Gratis aankoop makelaar. (Maar zat er zelf niet op te wachten, wel vriendelijk van hem.)

[ Voor 7% gewijzigd door Immutable op 15-05-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14-09 21:45
Ik heb een vraag over het kadaster. We hebben dit ook bij de verkoopmakelaar neergelegd, maar aangezien het ons eerste huis is, hebben we hier erg weinig ervaring mee en extra advies is nooit weg. (En we hebben geen aankoopmakelaar.)

Situatie: ons bod is geaccepteerd, concept koopcontract is in ons bezit. Echter zien we bij het controleren van alle stukken dat er een aantal zaken niet kloppen:
- Volgens het kadaster is het perceel behoorlijk groter dan het in werkelijkheid is (bijv kadaster zegt 100m2; realiteit is 60m2). De perceelgrenzen kloppen op het oog wel, dus dat is bijzonder.
- De bebouwing zoals ingetekend op het perceel klopt niet. Het is iets in de strekking als het hebben van een schuur in de tuin ipv een aanbouw.

Wat zouden jullie aanraden om hiermee te doen? We staan in principe achter de aankoopprijs en het perceeloppervlakte (kwam er later dus pas achter). Kan dit in de toekomst problemen opleveren? (Zit zelf te denken als we het ooit weer willen verkopen, dat wij dan straks dit moeten rechtzetten en nu lijkt het me nog aan de verkopers.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
WeerNsKlussers schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:01:
Ik heb een vraag over het kadaster. We hebben dit ook bij de verkoopmakelaar neergelegd, maar aangezien het ons eerste huis is, hebben we hier erg weinig ervaring mee en extra advies is nooit weg. (En we hebben geen aankoopmakelaar.)

Situatie: ons bod is geaccepteerd, concept koopcontract is in ons bezit. Echter zien we bij het controleren van alle stukken dat er een aantal zaken niet kloppen:
- Volgens het kadaster is het perceel behoorlijk groter dan het in werkelijkheid is (bijv kadaster zegt 100m2; realiteit is 60m2). De perceelgrenzen kloppen op het oog wel, dus dat is bijzonder.
- De bebouwing zoals ingetekend op het perceel klopt niet. Het is iets in de strekking als het hebben van een schuur in de tuin ipv een aanbouw.

Wat zouden jullie aanraden om hiermee te doen? We staan in principe achter de aankoopprijs en het perceeloppervlakte (kwam er later dus pas achter). Kan dit in de toekomst problemen opleveren? (Zit zelf te denken als we het ooit weer willen verkopen, dat wij dan straks dit moeten rechtzetten en nu lijkt het me nog aan de verkopers.)
Ik zou de verkopende partij om uitleg vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
WeerNsKlussers schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:01:

Ik snap dat je liever geen informatie over de woning deelt, maar met deze hypothetische situaties is het lastig om te helpen zoeken naar verklaringen, dan zit er toch weinig op dan de reactie van de verkoper/makelaar af te wachten. Misschien kunnen ze nog een taxatierapport overleggen waarin e.e.a. is opgemeten, de vorige koopakte/eigendomsbewijs of dergelijke op basis waarvan de informatie aan jou is verstrekt.

[ Voor 3% gewijzigd door coazter op 15-05-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14-09 21:45
coazter schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:00:
[...]

Ik snap dat je liever geen informatie over de woning deelt, maar met deze hypothetische situaties is het lastig om te helpen zoeken naar verklaringen, dan zit er toch weinig op dan de reactie van de verkoper/verkopende makelaar af te wachten. Misschien kunnen ze nog een taxatierapport overleggen waarin e.e.a. een keer goed is opgemeten, de vorige koopakte en dergelijke op basis waarvan de informatie aan jou is verstrekt.
Ja, totdat onze handtekening staat kan/wil ik niet zoveel erover delen. Ik zal zeker hier wel even updaten wat de verkopende partij uiteindelijk zegt.

Uiteindelijk is dit voor ons qua oppervlakte geen dealbreaker, we hebben het gezien en we weten wat we kopen. Als ik online zoek is dat het allerbelangrijkste. We willen voornamelijk dat de documentatie omtrent de koop klopt om problemen in de toekomst voor te zijn. Maar misschien maken we ons er ook wel te druk om.

Er is een meetrapport beschikbaar. Deze geeft erg leuk "100m2" volgens kadaster aan en als je dan alles bij elkaar op telt kom je dus op "60m2" perceelgrootte. De vorige koopakte geeft hetzelfde oppervlakte "100m2" aan trouwens. Maar fysiek gezien is het onmogelijk binnen de grenzen van het perceel; deze kan niet heel veel groter zijn dan een fictieve 20x3m. (Zelfs als er ruim verkeerd is gemeten/nagemeten op kaarten, kan ik het verschil niet verklaren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:03
WeerNsKlussers schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:12:
[...]

Ja, totdat onze handtekening staat kan/wil ik niet zoveel erover delen. Ik zal zeker hier wel even updaten wat de verkopende partij uiteindelijk zegt.

Uiteindelijk is dit voor ons qua oppervlakte geen dealbreaker, we hebben het gezien en we weten wat we kopen. Als ik online zoek is dat het allerbelangrijkste. We willen voornamelijk dat de documentatie omtrent de koop klopt om problemen in de toekomst voor te zijn. Maar misschien maken we ons er ook wel te druk om.

Er is een meetrapport beschikbaar. Deze geeft erg leuk "100m2" volgens kadaster aan en als je dan alles bij elkaar op telt kom je dus op "60m2" perceelgrootte. De vorige koopakte geeft hetzelfde oppervlakte "100m2" aan trouwens. Maar fysiek gezien is het onmogelijk binnen de grenzen van het perceel; deze kan niet heel veel groter zijn dan een fictieve 20x3m. (Zelfs als er ruim verkeerd is gemeten/nagemeten op kaarten, kan ik het verschil niet verklaren).
Bedoelen ze met die 100m2 niet gewoon de woonoppervlakte? Dus begane grond + 1e verdieping+ zolder? Of zonder zolder maar met schuur?
Pagina: 1 ... 322 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7