Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 323 ... 361 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avontia
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-10-2024
ebk71 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:52:
Ik meen dat hier een of meerdere makelaars meelezen. Wat zouden nu een beetje normale tarieven zijn voor een aankoopmakelaar? Wij zoeken nu in de buurt van Deventer.
Want ik heb hier tarieven gelezen van tussen de 1500 en 3000. Of is dat ook wel de bandbreedte?
2000 a 2500 - toevallig een paar weken geleden geregeld, in Deventer. Overigens is het wat mij betreft echt een no-brainer. Wij deden vaak goede biedingen maar grepen constant mis met het één na beste bod. Een aankoopmakelaar is een voet tussen de deur, het geeft de verkopende partij het gevoel dat je echt serieus bent. Hoe graag ik dit ook anders had gezien, het is nou eenmaal de realiteit.. We hebben tal van liefdesbrieven geschreven, goede overbiedingen gedaan, contact onderhouden met verkopende makelaars, maar een aankoop makelaar is net dat laatste zetje. Bespaar jezelf 9 maanden aan tijd.. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Avontia op 15-05-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-07 21:04
President schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:45:
[...]

Bedoelen ze met die 100m2 niet gewoon de woonoppervlakte? Dus begane grond + 1e verdieping+ zolder? Of zonder zolder maar met schuur?
Nee! Ik heb het lekker ingewikkeld gemaakt voor mezelf met deze anonimiteit. Maar het rapport is iets in de strekking van:
Begane grond grenzend aan tuin: 50m2
Eerste verdieping: 40m2
Tweede verdieping: 40m2
Tuin: 10m2
Perceel (volgens kadaster): 100m2

Dus in mijn voorbeeld is het perceel (zoals gemeten) 60m2, het woonoppervlak 130m2 en is de maat uit het kadaster gewoon overgenomen (100m2).

De omtrek in het kadaster is precies de omtrek van het huis op de nagemeten plattegrond.

Er is verder geen sprake van berging/garage/schuur dat soort ingewikkeldheid. Gewoon puur een huis met een tuin. Met een perceelgrootte in het kadaster dat fysiek niet in het perceel past. Maar ik realiseer me dat jullie ons niet kunnen helpen noch geruststellen, dus ik wacht de makelaar maar af. Op basis van jullie reacties moet het wel rechtgezet worden voor we tekenen want dit klopt gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:29
WeerNsKlussers schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:04:
[...]

Nee! Ik heb het lekker ingewikkeld gemaakt voor mezelf met deze anonimiteit. Maar het rapport is iets in de strekking van:

Dus in mijn voorbeeld is het perceel (zoals gemeten) 60m2, het woonoppervlak 130m2 en is de maat uit het kadaster gewoon overgenomen (100m2).

De omtrek in het kadaster is precies de omtrek van het huis op de nagemeten plattegrond.

Er is verder geen sprake van berging/garage/schuur dat soort ingewikkeldheid. Gewoon puur een huis met een tuin. Met een perceelgrootte in het kadaster dat fysiek niet in het perceel past. Maar ik realiseer me dat jullie ons niet kunnen helpen noch geruststellen, dus ik wacht de makelaar maar af. Op basis van jullie reacties moet het wel rechtgezet worden voor we tekenen want dit klopt gewoon niet.
Maar
Begane grond 50
Tuin 10

Ik ken de maten niet, maar een tuin van 10m2 is wel erg klein. Dat is eerder een stukje voortuin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

WeerNsKlussers schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:04:
[...]

Toevallig een mandelige oprit/parkeerplaats/achterom/heg/sloot whatever?

https://hrn.nl/actueel/mandelig-terrein-wat-betekent-dat/

Ik heb huizen op funda gezien met 3000m2 perceel, waarvan slechts 150m2 eigen ruimte. Rest was mandelig groen en parkeerplaats.

Huis/wijk (100 huizen) waar ik nu woon heeft dat ook: alle rijtjeshuizen zijn als appartementen zonder tuin in kadaster ingeschreven. Hele wijk is 1 kadastraal perceel, en ieder heeft slechts 3m x 4m als gebruiksruimte terras. Rest van heg (schuttingen verboden) en gras wordt onderhouden door hovenier via VVE.

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 15-05-2024 20:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-07 23:33
JJ3000 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:46:
[...]

Ik ben op dit moment een huis aan het kopen en ik vind, in onze situatie, een aankoopmakelaar het meer dan waard.
We kopen ons eerste huis, een type huis dat we niet gewend zijn en in een regio die we niet super goed kennen. We hadden dit huis zelf gevonden, maar onze makelaar is met meerdere bezichtigingen mee geweest, heeft letterlijk uren met ons aan de telefoon gehangen om de voors en tegens door te nemen, een plan te maken en heeft proactief verschillende instanties en buren benaderd om er zeker van te zijn dat alles tip top in orde is.
Daarnaast kent ze de verkoopmakelaar goed, waardoor we een hoge gun factor hebben en een snelle en prettige onderhandeling hadden. Het heeft ons enorm veel werk uit handen genomen en we kopen nu het huis voor 50k onder de vraagprijs, plus krijgen er een hoop extra zaken bij wat ons nog eens duizenden euros scheelt.

Ze werkt met een vast tarief van 3000 euro, dus niet no cure no pay, maar het is het elke euro meer dan waard.
En speciaal hiervoor een account aangemaakt om op Tweakers dit te melden?

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:13
_Drake_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:08:
[...]
En speciaal hiervoor een account aangemaakt om op Tweakers dit te melden?
Wat een onaardige verwelkoming van een nieuwe Tweaker. We hebben allemaal een keer een eerste post geplaatst toch? En dit is een inhoudelijk antwoord op de vraag van een ander, dus ik snap je reactie niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
Toke_gt schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:32:
[...]

Wat een onaardige verwelkoming van een nieuwe Tweaker. We hebben allemaal een keer een eerste post geplaatst toch? En dit is een inhoudelijk antwoord op de vraag van een ander, dus ik snap je reactie niet goed.
Klinkt voor mij als een semi reclame voor aankoopmakelaars, maargoed iedereen mag zelf weten wat hij ervan vind :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Wat is jullie ervaring met een notaris?

Ik heb geen flauw idee hoe dat werkt. Mijn hypotheekadviseur adviseert hun ING notarisservice. Dat lijkt me handig ivm onze hypotheek. Mijn makelaar adviseert een andere notaris. De ene spreekt bij "diensten" over een koopakte en de ander over een akte van levering. Volgens duckduck is dat niet het zelfde. Moet ik een "compatibele" notaris vinden?

Daarbij moet ik vooraf of tegelijkertijd denk ik een samenlevingscontract en een testament opstellen, want de inbreng van mij en mijn partner zijn ongelijk. Gaat alles tegelijk of apart? Moet dat allemaal op locatie? De makelaar raad aan een notaris in de buurt van het huis te zoeken (ver van onze huidig plek).

Totaalnoob bezig met aankoop eerste huis hier. Althans, eigenlijk ben ik er on and off al 15 jaar mee bezig, maar ik kon het eerder niet financieren. Ik zie mezelf als starter, maar volgens de wet ben ik te oud om te profiteren van de startersregeling. Volgens mij is dit voor het eerst dat ik een vorm van (leeftijds)discriminatie ervaar en dat ook echt zo ervaar, maar goed regels zijn regels en het is eindelijk toch (bijna) gelukt.

Een aankoopmakelaar is wat mij betreft echt een aanrader. De kosten zijn even wennen, maar als je kijkt naar de notariskosten, taxatiekosten, bouwkundige inspectiekosten, de overdrachtsbelasting, het hypotheekadvies dan krijg je sowieso grijze haren. Zo'n aankoopmakelaar is eigenlijk een soort "setup wizard" die in zo'n overspannen markt wel even relaxed is.
edit:
Nee dit is geen reclame voor aankoopmakelaars. :D Ik las dat iemand vroeg of het meerwaarde heeft, en ik wou naast het stellen van een vraag ook even iets toevoegen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Sando op 16-05-2024 11:35 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sando schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:32:

Ik heb geen flauw idee hoe dat werkt. Mijn hypotheekadviseur adviseert hun ING notarisservice. Dat lijkt me handig ivm onze hypotheek. Mijn makelaar adviseert een andere notaris. De ene spreekt bij "diensten" over een koopakte en de ander over een akte van levering. Volgens duckduck is dat niet het zelfde. Moet ik een "compatibele" notaris vinden?

Daarbij moet ik vooraf of tegelijkertijd denk ik een samenlevingscontract en een testament opstellen, want de inbreng van mij en mijn partner zijn ongelijk. Gaat alles tegelijk of apart? Moet dat allemaal op locatie? De makelaar raad aan een notaris in de buurt van het huis te zoeken (ver van onze huidig plek).

Totaalnoob bezig met aankoop eerste huis hier. Althans, eigenlijk ben ik er on and off al 15 jaar mee bezig, maar ik kon het eerder niet financieren. Ik zie mezelf als starter, maar volgens de wet ben ik te oud om te profiteren van de startersregeling. Volgens mij is dit voor het eerst dat ik een vorm van (leeftijds)discriminatie ervaar en dat ook echt zo ervaar, maar goed regels zijn regels en het is eindelijk toch (bijna) gelukt.

Een aankoopmakelaar is wat mij betreft echt een aanrader. De kosten zijn even wennen, maar als je kijkt naar de notariskosten, taxatiekosten, bouwkundige inspectiekosten, de overdrachtsbelasting, het hypotheekadvies dan krijg je sowieso grijze haren. Zo'n aankoopmakelaar is eigenlijk een soort "setup wizard" die in zo'n overspannen markt wel even relaxed is.
edit:
Nee dit is geen reclame voor aankoopmakelaars. :D Ik las dat iemand vroeg of het meerwaarde heeft, en ik wou naast het stellen van een vraag ook even iets toevoegen. :)
Notaris gewoon lekker zelf uitzoeken als koper, jij betaalt immers alle kosten (kosten koper...) dus gewoon de notoris uitzoeken waarbij de kostenstructuur past bij wat je wilt, en bovendien waar je ook je samenleving of andere benodigde contracten kunt opstellen.
Er zijn meerdere notaris vergelijkingstools (offerte opvraag tools). Kijk behalve naar de basis, ook naar de aanvullende kosten (bijv extra overboekingen als je oa taxatie rapport via notaris laat betalen en je bankgarantie contant doet).

Qua locatie:
Volgorde op de dag zelf is ongeveer: fysieke huis inspectie met verkoper, makelaar, jij en evt aankoopmakelaar, inspectie goedkeuren of aanvullende afspraken maken, sleutels krijgen, en dan samen doorrijden naar de notaris (fysiek), daar krabbels zetten met huis, dan gaat verkoper weg, dan krabbels zetten voor hypotheek, en weer naar buiten (soms geven verkopers de sleutel pas na de krabbel trouwens...)

Zoals je ziet, het is handig een notaris te kiezen die niet zo ver van je te kopen huis zit. Tenzij je alles remote wilt doen, met bijbehorende extra kosten, getuiges etc.

Om het helemaal makkelijk te maken, had ik bijv de notaris gekozen die kantoor had precies tussen verkopend makelaar en aankopend makelaar in (2 straten uit elkaar...). Die notaris had zowel een digitaal dossier (om alles vooraf netjes remote / digitaal in te leveren qua formulieren) en was ook de goedkoopste en was tevens dichtste bij het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

edit:
Notaris gewoon zelf uitzoeken. Zoek eentje vlak in de buurt met de laagste prijs, uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde kunstje. Dat is echt lopende band werk. Mail een aantal notarissen voor een offerte voor akte van levering + hypotheek of gebruik een prijsvergelijker die notarissen in de buurt selecteert obv prijs. Vraag om een all-in prijs, niet eentje die nog voor elke scheet en A4 kopietje 50 eu extra factureert.

Samenlevingscontract en testatement etc kan meteen, maar mag ook later. Ik heb het samenlevingscontract een half jaar later pas geregeld via een (goedkope) online notaris. Dit vanwege een niet heel spannend contract, de standaard dingen als wat spullen, ongelijke inleg huis alsook de verdeling van de maandelijkse lasten. Maar kan me voorstellen dat een fysieke notaris mogelijk de voorkeur heeft.

Er komen inderdaad veel kosten bij kijken, zeker wanneer je geen kennis van zaken hebt. Ik heb bij mijn eerste woning gekozen voor géén aankoopmakelaar, execution only hypotheek en een desktop taxatie. Daarnaast geshopt voor de allergoedkoopste notaris. Dat werd ook een beetje een sport, je moet er van houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

stin00 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:43:

Ik heb het samenlevingscontract een half jaar later pas geregeld via een (goedkope) online notaris. Dit vanwege een niet heel spannend contract, de standaard dingen als wat spullen, ongelijke inleg huis alsook de verdeling van de maandelijkse lasten.
Dat is ook een interessant onderwerp. Als je samen een huis koopt, jij brengt 4 ton in en je partner 2 ton (ik zeg maar wat), staat dat dan niet automatisch vast? Want als je dat zelf vast mag leggen en dat kan ook later, dan kan je dus in theorie 1 euro inleggen en je partner 1 miljoen inleggen, dan vastleggen dat het andersom is, het huis weer verkopen, en dan heb je in theorie heel voordelig zonder schenkbelasting een miljoen ontvangen. Dat vind de belastingdienst nooit goed. Dit gedachtenexperiment geeft me het gevoel dat er iets niet klopt, of dat ik iets belangrijks over het hoofd zie.

Het vastleggen van de maandelijkse lasten is ook iets waar ik niet over nagedacht heb. Wat is het primaire doel? Wie de hypotheek betaalt? Of het huishouden? Voor het geval je ruzie krijgt en niet meer eerlijk kunt overleggen? Want aan de ene kant is het logisch dat de meest verdienende persoon meer bijdraagt, maar aan de andere kant kan dat ook omdraaien (andere baan, opslag, ontslag) waardoor de minst verdienende persoon plots een samenlevingscontractuele verplichting heeft om het meeste te betalen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sando schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:36:
[...]

Dat is ook een interessant onderwerp. Als je samen een huis koopt, jij brengt 4 ton in en je partner 2 ton (ik zeg maar wat), staat dat dan niet automatisch vast? Want als je dat zelf vast mag leggen en dat kan ook later, dan kan je dus in theorie 1 euro inleggen en je partner 1 miljoen inleggen, dan vastleggen dat het andersom is, het huis weer verkopen, en dan heb je in theorie heel voordelig zonder schenkbelasting een miljoen ontvangen. Dat vind de belastingdienst nooit goed. Dit gedachtenexperiment geeft me het gevoel dat er iets niet klopt, of dat ik iets belangrijks over het hoofd zie.

Het vastleggen van de maandelijkse lasten is ook iets waar ik niet over nagedacht heb. Wat is het primaire doel? Wie de hypotheek betaalt? Of het huishouden? Voor het geval je ruzie krijgt en niet meer eerlijk kunt overleggen? Want aan de ene kant is het logisch dat de meest verdienende persoon meer bijdraagt, maar aan de andere kant kan dat ook omdraaien (andere baan, opslag, ontslag) waardoor de minst verdienende persoon plots een samenlevingscontractuele verplichting heeft om het meeste te betalen.
Bij intake bij notaris geef je de verdeling al aan, zoals hij bij kadaster ingeschreven wordt ;)
Zie aandeel
https://www.kadaster.nl/d...8a383143e?t=1628159493490

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Get!em schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:52:
[...]

Bij intake bij notaris geef je de verdeling al aan, zoals hij bij kadaster ingeschreven wordt ;)
Zie aandeel
https://www.kadaster.nl/d...8a383143e?t=1628159493490
Interessant! Dus het nogmaals aangeven in het samenlevingscontract is eigenlijk onnodig en bovendien niet rechtsgeldig als het niet overéénkomt met de gegevens van het kadaster?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sando schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:41:
[...]

Interessant! Dus het nogmaals aangeven in het samenlevingscontract is eigenlijk onnodig en bovendien niet rechtsgeldig als het niet overéénkomt met de gegevens van het kadaster?
Zoals je bij nr15 in dat voorbeeld ziet, is ook burgelijke staat bij verkrijging iets wat bij notaris wordt vastgelegd richting kadaster. Dat kan later wijzigen, maar het aandeel niet zomaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online

Kan tegelijk en apart, wat jij wil. Tegelijk is slimmer, want mocht jij meer inleggen dan je partner en je ligt 1 dag daarna onder een bus, heb je niets geregeld. ;)
Ik zou niet weten waarom een notaris in de buurt van jouw nieuwe huis dat zou moeten doen.
Get!em schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:18:
[...]

Notaris gewoon lekker zelf uitzoeken als koper, jij betaalt immers alle kosten (kosten koper...) dus gewoon de notoris uitzoeken waarbij de kostenstructuur past bij wat je wilt, en bovendien waar je ook je samenleving of andere benodigde contracten kunt opstellen.
Er zijn meerdere notaris vergelijkingstools (offerte opvraag tools). Kijk behalve naar de basis, ook naar de aanvullende kosten (bijv extra overboekingen als je oa taxatie rapport via notaris laat betalen en je bankgarantie contant doet).
Of als een notaris daar wel kosten voor rekent, zeg je later in het proces dat je die nota’s wel zelf betaalt ;) De notaris is helemaal niet verplicht die nota’s voor jou te betalen, hoe graag een makelaar dat ook wil (dat wil hij alleen maar omdat hij dan zeker weet dat hij wordt betaald, maar in feite zadelt hij ons op met extra werk).
stin00 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:43:
[...]

Notaris gewoon zelf uitzoeken. Zoek eentje vlak in de buurt met de laagste prijs, uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde kunstje. Dat is echt lopende band werk. Mail een aantal notarissen voor een offerte voor akte van levering + hypotheek of gebruik een prijsvergelijker die notarissen in de buurt selecteert obv prijs. Vraag om een all-in prijs, niet eentje die nog voor elke scheet en A4 kopietje 50 eu extra factureert.
Laten we elkaars beroep in de waarde laten als je niet weet waar je over praat en wat achter de schermen gebeurt, okay? :)
Een all-in prijs geven, prima, maar wees dan ook volledig en ga niet achteraf om extra diensten of services vragen. Anders is het terecht dat je ‘voor die elke scheet en A4 kopietje’ extra wordt belast. Een onderneming runnen kost gewoon geld en tijd kost geld. ;)
Sando schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:36:
[...]

Dat is ook een interessant onderwerp. Als je samen een huis koopt, jij brengt 4 ton in en je partner 2 ton (ik zeg maar wat), staat dat dan niet automatisch vast?
Nee, dat staat niet automatisch vast. Heerlijke jurisprudentie heb ik gelezen wanneer je dan uit elkaar gaat of een van de partners overlijdt en de erfgenamen en de overgebleven partner ruziemaken.
Want als je dat zelf vast mag leggen en dat kan ook later, dan kan je dus in theorie 1 euro inleggen en je partner 1 miljoen inleggen, dan vastleggen dat het andersom is, het huis weer verkopen, en dan heb je in theorie heel voordelig zonder schenkbelasting een miljoen ontvangen. Dat vind de belastingdienst nooit goed. Dit gedachtenexperiment geeft me het gevoel dat er iets niet klopt, of dat ik iets belangrijks over het hoofd zie.
Je mist over het hoofd dat de notaris om bewijsstukken gaat vragen voor in zijn dossier. Dus je plan gaat niet werken.
De kosten van huishouding moet je ruim zien en doe je meestal naar rato van het inkomen, omdat degene die het meest verdient, ook het meest betaalt. In praktijk hoor je vaak mensen zeggen het 50/50 te doen, maar als er een minder gaat werken (ivm kinderen bv) dan moet je nog steeds die 50/50-verhouding betalen en kom je helemaal scheef uit. Dus ons advies is dan om de kosten van huishouding naar evenredigheid te betalen, dus naar draagkracht/rato van inkomen.

Groetjes,
Een notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ook wel bijzonder - ik krijg zojuist de eerste documenten van de notaris doorgestuurd, nadat ongeveer een maand geleden het koopcontract is getekend. In de koopovereenkomst hebben wij aangegeven dat wij de koopovereenkomst wel in willen schrijven bij het kadaster voor de extra bescherming. Nu staat er in de brief dat wij aangegeven hebben dat niet te willen doen en dat zij dat wel adviseren. Als zij het koopcontract dus niet ingeschreven hebben, hebben wij die bescherming de afgelopen weken dus niet gehad... eens kijken wat de notaris daarover te melden heeft, maar irritant is het wel

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Laatst online: 09:55
(weer) Een ervaring rijker geworden.
In de Randstad gekeken en geboden op een appartement waarbij eigenlijk alles vervangen kon worden.
Ik zeg expres niet moet, omdat je theoretisch elke woning kunt betrekken zonder verbouwen :+ .
Hier moesten alle muren worden geverft, nieuw laminaat, keuken van 30+ jaar oud, een open geiser op leeftijd en bad en wc wat er op de foto's goed uitzag maar dat zn beste tijd had gehad.
Na gesprek met mijn eigen makelaar erachter gekomen dat de vraagprijs ook een reele prijs was (gezien de staat). Daar ben ik 10% boven gaan zitten zonder voorwaarden. Je raadt het al, er was 1 persoon die bijna 20% boven de vraagprijs was.
Na feedback van de verkopend makelaar bleek het te gaan om een expat, de verkopende partij was ook geschrokken van dat bod en zij dat mijn bod boven hun verwachting lag. (Gaat hier niet om een Veldhoven of een Amsterdam met veel expats).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:18

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Iemand ervaring met bouwtechnische keuring bij oplevering van een nieuwbouwhuis? Vinden jullie dat het waard en wat zijn een beetje de kosten? Naar mijn idee heb ik zelf na paar huizen gekocht te hebben wel een scherp oog, maar misschien is dat niet reëel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
N1ckk schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:23:
Iemand ervaring met bouwtechnische keuring bij oplevering van een nieuwbouwhuis? Vinden jullie dat het waard en wat zijn een beetje de kosten? Naar mijn idee heb ik zelf na paar huizen gekocht te hebben wel een scherp oog, maar misschien is dat niet reëel?
Een opleveringskeuring (ca 300 euro) is best handig omdat je gewoon niet alle details kunt zien. Denk aan krassen op het raam, een trapleuning in een afwijkende kleur, stopcontact op andere plek dan aangegeven, lichtpunt in de berging dat niet werkt, zolderbeplating die niet recht zit, tegelwerk badkamer/toilet etc etc. Het is veel wat er mis kan zijn en hoewel dat niet tot instorting van het pand leidt, kan dat best een hoop gedoe geven als je er na de oplevering nog iets van wilt zeggen. Immers, dan kan het ook door je eigen toedoen zijn veroorzaakt.
Handig ook als iemand anders met de opzichter gaat praten over wat er mis is, want een opzichter kletst zich er het liefst onderuit en doet dingen af als ‘dat poets je wel weg’ of ‘dat gaat nu eenmaal zo’. Een expert laat zich minder snel afbluffen, jij moet met die opzichter later ook nog zaken doen.
Als je googelt op opleveringskeuring vind je verschillende opties, waaronder die van Vereniging Eigen Huis. VEH doet vaak meer keuringen in hetzelfde project en weet dus ook wat er zoal bij anderen is misgegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 22-05-2024 10:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wispe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:55:
Laten we elkaars beroep in de waarde laten als je niet weet waar je over praat en wat achter de schermen gebeurt, okay? :)
Alles lijkt eenvoudig wanneer je geen flauw benul hebt waar je over praat. Pas als je je ergens in verdiept, zie je de complexiteit.

Wanneer ik weer eens zo'n gesprek voer en iemand vertelt je dat het heel simpel is wat je doet, dan weet ik al, deze heeft er geen verstand van. Wat mij betreft is dat dus zeker niet een diskwalificatie van je beroep, maar juist van de kennis van diegene die je voor je hebt. :)

Trek het je niet aan, kortom ;)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
LAD93 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:56:
Ook wel bijzonder - ik krijg zojuist de eerste documenten van de notaris doorgestuurd, nadat ongeveer een maand geleden het koopcontract is getekend. In de koopovereenkomst hebben wij aangegeven dat wij de koopovereenkomst wel in willen schrijven bij het kadaster voor de extra bescherming. Nu staat er in de brief dat wij aangegeven hebben dat niet te willen doen en dat zij dat wel adviseren. Als zij het koopcontract dus niet ingeschreven hebben, hebben wij die bescherming de afgelopen weken dus niet gehad... eens kijken wat de notaris daarover te melden heeft, maar irritant is het wel
En wat zei die? :D Heeft wel hij geluk dat intussentijd niks is gebeurd.
Heel veel makelaars laten het open en heel veel mensen willen het niet, dus ik denk dat het zo'n standaard tekstje is. Maar wel slecht dat ze daarmee pas 1 maand later komen opproppen. Moet echt meteen bij binnenkomst.
JanHenk schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:57:
[...]

Alles lijkt eenvoudig wanneer je geen flauw benul hebt waar je over praat. Pas als je je ergens in verdiept, zie je de complexiteit.

Wanneer ik weer eens zo'n gesprek voer en iemand vertelt je dat het heel simpel is wat je doet, dan weet ik al, deze heeft er geen verstand van. Wat mij betreft is dat dus zeker niet een diskwalificatie van je beroep, maar juist van de kennis van diegene die je voor je hebt. :)

Trek het je niet aan, kortom ;)
I know, maar irritant is het wel. Alsof iedere akte dezelfde is. |:(
Hypotheekakte misschien wel, maar dat is dan ook de enige. Wel makkelijk geld verdienen daarmee, toegegeven.

[ Voor 9% gewijzigd door Wispe op 22-05-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gienana
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik heb in dit topic meerdere malen “desktoptaxatie” voorbij zien komen. Mensen hebben het over het “omzeilen” van de tool doo bedragen in te klemmen. Ik heb nu meerdere bedragen geprobeerd, ook realistische bedragen, maar dit lijkt allemaal niet te werken. Kan iemand me uitleggen hoe dit moet? Haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:32
Even een vraagje over financiering.

Wij hebben een hypotheek met 1,9% rente van 450k (oorspronkelijk 510k)
Wij verwachten onze woning voor 800k te kunnen verkopen
Wij hebben een huis voor 950k op het oog.

Kunnen we dan de 450k oververhuizen tegen 1.9% en nog 150k extra hypotheekdeel afsluiten tegen 4%?

Hebben Rabobank basisvoorwaarden. Daarin staat:
Wat geldt als u verhuist?

Verhuist u? En gelden voor u alle punten hieronder?

U verkoopt en levert uw oude woning.
Alle debiteuren verhuizen naar een nieuwe woning.
U betaalt de lening voor uw oude woning terug.
U krijgt binnen 3 maanden nadat u de oude lening helemaal terugbetaalt van ons een nieuwe lening voor uw nieuwe woning, dit betekent dat u binnen 3 maanden de offerte van de lening heeft getekend en de lening heeft opgenomen.
U geeft ons een hypotheekrecht op uw nieuwe woning.
Uw nieuwe woning is uw hoofdverblijf.
Uw nieuwe woning ligt in Nederland.
U, uw inkomen, uw nieuwe woning, de lening en de zekerheden voldoen aan de voorwaarden die wij op dat moment aan zo’n soort lening stellen. Dan kunt u met ons afspreken dat de rente van het oude leningdeel gaat gelden voor het nieuwe leningdeel. U moet ons hierom vragen.

U kunt de rente van het oude leningdeel meenemen tegen de volgende voorwaarden:

- het bedrag van het nieuwe leningdeel waarvoor de rente geldt, is niet hoger dan het bedrag van het oude leningdeel op het moment dat u die heeft afgelost, en
- de rentevaste periode van het nieuwe leningdeel stopt op hetzelfde moment als bij het oude leningdeel. Misschien moet u wel een opslag, een hogere opslag of een extra opslag betalen op de rente voor het nieuwe leningdeel. Hiervoor gelden de tariefklassen en opslagen die golden op de ingangsdatum van uw rentevaste periode Bijvoorbeeld vanwege de hoogte van de lening in verhouding tot de waarde van de nieuwe woning.
Het is mij niet geheel duidelijk of je het hypotheekdeel van 450k kan verhuizen tegen zelfde rente en daar bovenop nog een apart nieuw deel afsluiten, of dat je alleen kwalificeert voor behouden rente als je totale hypotheek niet hoger is dan wat je verhuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gienana schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:26:
Ik heb in dit topic meerdere malen “desktoptaxatie” voorbij zien komen. Mensen hebben het over het “omzeilen” van de tool doo bedragen in te klemmen. Ik heb nu meerdere bedragen geprobeerd, ook realistische bedragen, maar dit lijkt allemaal niet te werken. Kan iemand me uitleggen hoe dit moet? Haha
Bij hypotheekbedrag een bedrag invullen dat >90% van de waarde van de woning is. En dan steeds iets lager gaan tot je geen waarschuwing meer krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:28
Hertog_Martin schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:47:
Even een vraagje over financiering.

Wij hebben een hypotheek met 1,9% rente van 450k (oorspronkelijk 510k)
Wij verwachten onze woning voor 800k te kunnen verkopen
Wij hebben een huis voor 950k op het oog.

Kunnen we dan de 450k oververhuizen tegen 1.9% en nog 150k extra hypotheekdeel afsluiten tegen 4%?

[...]

Het is mij niet geheel duidelijk of je het hypotheekdeel van 450k kan verhuizen tegen zelfde rente en daar bovenop nog een apart nieuw deel afsluiten, of dat je alleen kwalificeert voor behouden rente als je totale hypotheek niet hoger is dan wat je verhuist.
Ja dit zou moeten kunnen. Dien je voor de extra lening wel bij de Rabobank te blijven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:46
HikariMisako schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:42:
Dank voor de mitsen en maren!
De hypotheekadviseur zegt: als we ons hiervoor inzetten moet dit kunnen, maar het kan inderdaad gebeuren dat het niet lukt. Aankoopmakelaar denkt dat het ook moet kunnen en gaat schakelen met de verkopers (en notaris) om te kijken of het überhaupt kan. Onze makelaar schakelt ook de taxateur en bouwkundige keuring in.
Scheelt uiteindelijk toch 4500eu, kunnen we goed voor andere dingen gebruiken.
Om hier ook nog even het hele verhaal te delen :)

Afgelopen Augustus zijn we zelf begonnen met zoeken in de regio Utrecht (vergissing #1, we weten het), meldingen via Move en zelf bezichtigingen inboeken. Een paar keer nét misgegrepen met woningen waar we echt blij van werden. Werd langzaam maar zeker frustrerend, en we hadden zeker het gevoel dat we door geen aankoopmakelaar te nemen ook minder informatie hadden.
Uiteindelijk begin dit jaar toch maar een aankoopmakelaar onder de arm genomen waar vrienden van ons zeer tevreden over waren. 2e bezichtiging die we met ze deden was ons winnende bod al :P Zonder de inschattingen van de aankoopmakelaar hadden we zeker dit bod niet gedaan, en zonder het precieze getal te weten zouden we er niet al te ver overheen hebben gezeten.

Toen het hele gebeuren met de hypotheek. Om nog voor ons beiden de vrijstelling van de overdrachtsbelasting te hebben moest de hypotheek binnen zo'n 3 weken helemaal rond zijn. Hypotheekadviseur had er goede hoop voor, wel ook voor een bank (Lloyds) gekozen die een snelle doorlooptijd heeft. Uiteindelijk taxatie binnen in de avond van 3 mei, waarmee we in de ochtend van 6 mei alle documenten bij elkaar hadden. Rond een uur of 4 definitieve offerte binnen van de bank en op 17 mei de sleuteloverdracht, vlak voor de verjaardag van mijn vriendin 8)

Vraagprijs was ±390, bod ±450 en uiteindelijk getaxeerd op 430 dus dat kwam voor ons prima uit. Nog steeds veel geld, maar voor ons het geld waard. We zijn nu druk aan het klussen en gaan er snel intrekken, huis is technisch in redelijk goede staat dus we gaan er naast wat kleine dingen weinig aan doen voordat we verhuizen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Daarmee bedoelen ze dat het deel dat je opnieuw tegen 1.9% rente afsluit, niet hoger mag zijn dan het deel dat je nu tegen diezelfde rente hebt (dus max 450 of zelfs 510 in jouw geval). Voor het overige benodigde deel geldt een nieuwe rente. Die je inderdaad altijd bij dezelfde bank moet afsluiten, in dit geval rabobank.
Let op dat de looptijd van dat deel van de hypotheek niet opnieuw begint te tellen, maar doortelt. Dus als je die hypotheek in 2016 afsloot, heb je nu nog 22 jaar resterend. Soms wil de hypotheekverstrekker dat je het andere deel ook in die 22 jaar aflost. Dit hoeft niet per se, dus let goed op wat ze zeggen en bedenk vooral goed wat je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Wispe schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:19:
[...]

En wat zei die? :D Heeft wel hij geluk dat intussentijd niks is gebeurd.
Heel veel makelaars laten het open en heel veel mensen willen het niet, dus ik denk dat het zo'n standaard tekstje is. Maar wel slecht dat ze daarmee pas 1 maand later komen opproppen. Moet echt meteen bij binnenkomst.
Na een week doodse stilte en meerdere telefoontjes en emails heb ik vandaag de bevestiging gekregen dat zij hem alsnog gaan inschrijven. Mochten er problemen veroorzaakt worden door de late inschrijving, zal mijn rechtsbijstand een leuke tijd gaan beleven met het notariskantoor...

Ik vind het erg slordig en er kon nog niet eens een excuus van af.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:31
Iemand een idee of het normaal is dat een huis de status "onder optie" mee krijgt op funda terwijl er bieden per inschrijving liep waarvan de termijn nu verstreken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
LAD93 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Na een week doodse stilte en meerdere telefoontjes en emails heb ik vandaag de bevestiging gekregen dat zij hem alsnog gaan inschrijven. Mochten er problemen veroorzaakt worden door de late inschrijving, zal mijn rechtsbijstand een leuke tijd gaan beleven met het notariskantoor...

Ik vind het erg slordig en er kon nog niet eens een excuus van af.
Ik zou om korting vragen. :P Wij rekenen zo'n 300 euro voor Vormerkung, toch wat tientjes bespaard dan. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Wispe op 23-05-2024 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:38
ebk71 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:39:
Iemand een idee of het normaal is dat een huis de status "onder optie" mee krijgt op funda terwijl er bieden per inschrijving liep waarvan de termijn nu verstreken is?
Ja dat is normaal. Vaak betekent het dat er overeenstemming is maar de koopovereenkomst nog niet getekend is of nog in bedenktijd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-06 22:24
ebk71 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:39:
Volgens mij doen sommige makelaars dat standaard op die manier bij bieden op inschrijving, omdat in zo’n geval de woning normaliter zal worden verkocht aan 1 van de bieders. Wanneer er vervolgens daadwerkelijk een overeenkomst ligt gaat ‘ie dan naar status verkocht/verkocht onder voorbehoud.

Als je zeker wil weten of deze makelaar dit zo doet zou ik ze trouwens gewoon even bellen met de vraag :)

Ben zelf wel een voorstander van deze methode overigens, weet je bij zoeken tenminste dat de woning in principe niet meer beschikbaar is. Kom helaas vaker tegen dat woningen gewoon nog een paar weken zonder update van de status op Funda blijven staan terwijl ze allang zijn verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:22

[...]
Ja dat kan, hier ook Rabobank basisvoorwaarden en hetzelfde gedaan. Met deze verhoudingen/rente ook een no-brainer om voor het nieuwe deel ook naar de Rabobank te gaan.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
Plempie schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 17:15:
[...]

Volgens mij doen sommige makelaars dat standaard op die manier bij bieden op inschrijving, omdat in zo’n geval de woning normaliter zal worden verkocht aan 1 van de bieders. Wanneer er vervolgens daadwerkelijk een overeenkomst ligt gaat ‘ie dan naar status verkocht/verkocht onder voorbehoud.

Als je zeker wil weten of deze makelaar dit zo doet zou ik ze trouwens gewoon even bellen met de vraag :)

Ben zelf wel een voorstander van deze methode overigens, weet je bij zoeken tenminste dat de woning in principe niet meer beschikbaar is. Kom helaas vaker tegen dat woningen gewoon nog een paar weken zonder update van de status op Funda blijven staan terwijl ze allang zijn verkocht.
Misschien dat het in praktijk anders uitpakt maar ik lees dat zowel bij onder bod als onder optie het iedereen nog vrij staat om een bod te doen, er staat dus nog niets vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-06 22:24
ebk71 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 17:36:
[...]

Misschien dat het in praktijk anders uitpakt maar ik lees dat zowel bij onder bod als onder optie het iedereen nog vrij staat om een bod te doen, er staat dus nog niets vast.
Klopt hoor, kan natuurlijk in principe gewoon. Maar in deze markt vind ik het vooral irritant om te bellen om te informeren naar afspraak voor bezichtiging en dan te horen dat de woning al is doorgeschoven naar het volgende stadium. Tsja, pas dan gewoon lekker even de status aan. Zou er als verkoper overigens ook niet blij van worden, want dan krijg je eerder dat potentiële kopers als ze dat een paar keer hebben gehad gewoon niet eens meer informeren als een woning al een bepaalde periode op Funda staat.

Gelukkig inmiddels een woning gekocht, dus zelf geen last meer van.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Gienana
Vandaag voor ons een bijzondere ervaring opgedaan. Wellicht heel normaal in deze markt, maar we zijn nog niet heel lang op zoek dus voor ons was het even schrikken.

We zijn nu ongeveer 1,5 maand actief op zoek en hebben inmiddels een tiental woningen bezichtigd. Gister een woning bezichtigd waar we beide enthousiast over waren en gelijk dachten: hier gaan we een (ons eerste) bod op uitbrengen. Gelijk geschakeld met hypotheek adviseur en makelaar. Maandagochtend moesten we een bod uitbrengen.

Er zou morgen nog tijd zijn om een tweede keer langs te komen met je aankoopmakelaar. Makelaar ging contact opnemen met de verkopende partij om deze bezichtiging in te plannen. Ik word teruggebeld en: de woning is al verkocht. Er was vandaag iemand langs geweest die gelijk een bizar bod heeft gedaan ver boven de vraagprijs (ongeveer 90k eroverheen) en het huis was al hoog in de markt gezet gaf de verkopende partij aan. Ze hadden zelf ook zo’n hoog bod niet verwacht op dit huis. Bod uiteraard direct geaccepteerd.

Hier heeft misschien niemand wat aan, maar wilde onze ervaring toch graag even delen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gienana op 23-05-2024 18:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nooky12345
  • Laatst online: 14-07 21:46
Gienana schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:16:
Hier heeft misschien niemand wat aan, maar wilde onze ervaring toch graag even delen.
Integendeel, dit geeft huizenzoekende medetweakers een goed inzicht in wat de markt nu doet. Het zou een nog beter inzicht geven als je wat meer context zou kunnen geven, zoals in welke plaats je dit bod wilde uitbrengen.
Bedankt voor je bijdrage in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lilacrazor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:43
Wat zijn jullie ervaringen met het aantal vierkante meters woonoppervlakte zoals deze geadverteerd is op Funda en het daadwerkelijke aantal vierkante meters woonoppervlakte? Of het totale m² woonoppervlakte op Funda vergeleken met het vloeroppervlakte in bijvoorbeeld het energielabel? Zou dit niet hetzelfde moeten zijn?

Wij gaan vanmiddag een huis bezichtigen wat volgens Funda een woonoppervlakte heeft van 152m² terwijl, als ik zelf de plattegrond nameet, ik op ongeveer 147m² uitkom. Het energielabel geeft ook 147m² aan.

Dit zou om ongeveer € 15.000,- waardeverschil gaan (op basis van de gemiddelde m² prijs), dat is nogal wat lijkt mij zo. Of maak ik mij druk om niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiest
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:21
Lilacrazor schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:00:
Wat zijn jullie ervaringen met het aantal vierkante meters woonoppervlakte zoals deze geadverteerd is op Funda en het daadwerkelijke aantal vierkante meters woonoppervlakte? Of het totale m² woonoppervlakte op Funda vergeleken met het vloeroppervlakte in bijvoorbeeld het energielabel? Zou dit niet hetzelfde moeten zijn?

Wij gaan vanmiddag een huis bezichtigen wat volgens Funda een woonoppervlakte heeft van 152m² terwijl, als ik zelf de plattegrond nameet, ik op ongeveer 147m² uitkom. Het energielabel geeft ook 147m² aan.

Dit zou om ongeveer € 15.000,- waardeverschil gaan (op basis van de gemiddelde m² prijs), dat is nogal wat lijkt mij zo. Of maak ik mij druk om niets?
Als het goed is zit er in het move account een meetrapport. Als dit niet in account zit dan meetrapport opvragen bij verkopend makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
Nooky12345 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:13:
[...]

Integendeel, dit geeft huizenzoekende medetweakers een goed inzicht in wat de markt nu doet. Het zou een nog beter inzicht geven als je wat meer context zou kunnen geven, zoals in welke plaats je dit bod wilde uitbrengen.
Bedankt voor je bijdrage in ieder geval!
Even vanuit mijnt kant voor de markt, tussenwoning ~80m2 in omgeving Alphen aan Den Rijn (niet zelf) vraagprijs 345, hoogste bod was 400 ofwel 55 boven de vraagprijs :/ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:58

Kju

Lilacrazor schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:00:

Makelaars en taxateurs corrigeren niet voor binnenmuren. Alles tussen de woningscheidende wanden is gebruiksoppervlakte. Kan het zijn dat je alleen de oppervlakten per ruimte op hebt geteld?
Als je niet uitkomt kan je de plattegrond eventueel in Magicplan maken. Dat gebruik ik zelf ook voor mijn opnamen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Korte vraag: een aankoopmakelaar inschakelen als je al een specifiek huis op het oog hebt (bezichtiging al gepland), heeft dat toegevoegde waarde?

[ Voor 9% gewijzigd door TMDC op 24-05-2024 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lilacrazor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:43
Kju schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:30:
[...]

Makelaars en taxateurs corrigeren niet voor binnenmuren. Alles tussen de woningscheidende wanden is gebruiksoppervlakte. Kan het zijn dat je alleen de oppervlakten per ruimte op hebt geteld?
Als je niet uitkomt kan je de plattegrond eventueel in Magicplan maken. Dat gebruik ik zelf ook voor mijn opnamen.
Het was een combinatie van dakkapel en de binnenmuren zie ik nu. Het meetrapport was beschikbaar (@stiest) alleen niet via Move. Dit stond op de site van het huis zelf en had ik niet aan gedacht. Aan de hand van het meetrapport heb ik het nog eens nagemeten en toen kwam ik wel uit. De binnenmuren had ik niet meegerekend |:( Bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Nu online
TMDC schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:31:
Korte vraag: een aankoopmakelaar inschakelen als je al een specifiek huis op het oog hebt (bezichtiging al gepland), heeft dat toegevoegde waarde?
Zullen verschillende meningen over zijn.
Het leek me altijd van niet, maar toen mijn vrouw en ik verschilden van mening over het te bieden bedrag, zat 10-15.000 tussen, heb ik het wel gedaan.
Geen spijt van gekregen, zijn advies overgenomen, hierdoor minder geboden dan mijn vrouw vond dat er geboden moest worden. En het bleek genoeg
Later ging het huis niet door om andere redenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Ragnar9999 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:41:
[...]

Zullen verschillende meningen over zijn.
Het leek me altijd van niet, maar toen mijn vrouw en ik verschilden van mening over het te bieden bedrag, zat 10-15.000 tussen, heb ik het wel gedaan.
Geen spijt van gekregen, zijn advies overgenomen, hierdoor minder geboden dan mijn vrouw vond dat er geboden moest worden. En het bleek genoeg
Later ging het huis niet door om andere redenen
Dank voor je inzicht. Wij zijn al een aantal keer (fors) overboden dus precies omgekeerd aan jouw situatie denk ik, maar zelfde redenering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notlupus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-07 12:03
Dit is niet echt een vraag om advies aangezien ik mijn woning nu al twee jaar geleden heb gekocht, maar meer een vraag uit interesse of iemand al tegen zo'n situatie is aangelopen. NB. Dit gaat om een woning in Finland dus wellicht is de regelgeving anders, maar de makelaar was een grote speler die ook in Nederland actief is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Toen we na bezichtiging van deze woning besloten om een bod uit te gaan brengen werd ons verteld dat het systeem dat ze hanteren 'anders' is. We mochten per geïnteresseerde partij (er waren er drie op dat moment) slechts twee keer een bod uitbrengen. Een eerste bod waarna er door de makelaar contact met ons werd opgenomen of we het hoogste bod hadden of niet en vervolgens een (optionele) tweede laatste kans waarna de hoogste bieder er mee vandoor ging. Het was na lang zoeken het eerste huis waar we echt een goed gevoel bij hadden dus het was ook de eerste keer dat we gingen bieden dus we wisten niet precies of dit een normale gang van zaken was. Volgens de makelaar wilde de eigenaren er snel van af (was volgens mij een scheiding want bij de handtekening was enkel de vrouw des huizes aanwezig en een advocaat van de man) en hadden ze geen trek in een lang traject.

Enfin het huis stond er voor €339.000 en we boden €345.000. We kregen vervolgens bericht dat het een prima bod was, maar een andere partij had hoger geboden. Omdat we echt voor deze woning wilde gaan hebben we toen €361.500 geboden wat uiteindelijk het winnende bod was. Voor ons was het geen probleem, 6% overbieden op een hypotheek van 20 jaar, dus uiteindelijk gewoon heel blij mee. Vraag me gewoon af of dit een normale gang van zaken is? Overigens kwam ik er achter dat het hele verhaal wel juist was, want mijn nieuwe buurvrouw was toevallig vrienden met één van de andere partijen en ze kon bevestigen dat hun inderdaad met hun initiële bod boven die van ons zaten, maar met hun tweede onder ons tweede.

Sorry voor het warrige verhaal ik hoop dat het enigszins leesbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinoburg85
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-07 20:58
TMDC schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:31:
absoluut wel.
de aankoopmakelaar kan je vaak net wat meer vertellen over een huis en omgeving.

Ook kom je bij de verkopende partij serieuzer over.

Plus je lift mee op het netwerk van de makelaar en hebt meer kans daadwerkelijk de woning gegund te krijgen voor de juiste prijs.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
tinoburg85 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:45:
[...]

absoluut wel.
de aankoopmakelaar kan je vaak net wat meer vertellen over een huis en omgeving.

Ook kom je bij de verkopende partij serieuzer over.

Plus je lift mee op het netwerk van de makelaar en hebt meer kans daadwerkelijk de woning gegund te krijgen voor de juiste prijs.

Succes!
Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lemonhead
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05:46
Notlupus schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:01:
Dit is niet echt een vraag om advies aangezien ik mijn woning nu al twee jaar geleden heb gekocht, maar meer een vraag uit interesse of iemand al tegen zo'n situatie is aangelopen. NB. Dit gaat om een woning in Finland dus wellicht is de regelgeving anders, maar de makelaar was een grote speler die ook in Nederland actief is.
***members only***

Toen we na bezichtiging van deze woning besloten om een bod uit te gaan brengen werd ons verteld dat het systeem dat ze hanteren 'anders' is. We mochten per geïnteresseerde partij (er waren er drie op dat moment) slechts twee keer een bod uitbrengen. Een eerste bod waarna er door de makelaar contact met ons werd opgenomen of we het hoogste bod hadden of niet en vervolgens een (optionele) tweede laatste kans waarna de hoogste bieder er mee vandoor ging. Het was na lang zoeken het eerste huis waar we echt een goed gevoel bij hadden dus het was ook de eerste keer dat we gingen bieden dus we wisten niet precies of dit een normale gang van zaken was. Volgens de makelaar wilde de eigenaren er snel van af (was volgens mij een scheiding want bij de handtekening was enkel de vrouw des huizes aanwezig en een advocaat van de man) en hadden ze geen trek in een lang traject.

Enfin het huis stond er voor €339.000 en we boden €345.000. We kregen vervolgens bericht dat het een prima bod was, maar een andere partij had hoger geboden. Omdat we echt voor deze woning wilde gaan hebben we toen €361.500 geboden wat uiteindelijk het winnende bod was. Voor ons was het geen probleem, 6% overbieden op een hypotheek van 20 jaar, dus uiteindelijk gewoon heel blij mee. Vraag me gewoon af of dit een normale gang van zaken is? Overigens kwam ik er achter dat het hele verhaal wel juist was, want mijn nieuwe buurvrouw was toevallig vrienden met één van de andere partijen en ze kon bevestigen dat hun inderdaad met hun initiële bod boven die van ons zaten, maar met hun tweede onder ons tweede.

Sorry voor het warrige verhaal ik hoop dat het enigszins leesbaar is.
Ik heb wel iets vergelijkbaars meegemaakt, maar niet dat het op voorhand zo afgesproken werd.

In jan 2024 390000 op een huis geboden dat voor 398000 in de markt stond, geen inschrijving. Ik had nog wat ruimte voor onderhandeling over gelaten. Kreeg de volgende dag een belletje van de makelaar dat er een ander vergelijkbaar bod was, de verkoper niet kon kiezen en de vraag of we ons bod nog wilde herzien voor uiterlijk 12:00 volgende dag. Omdat ik niet zo happig ben op dit soort praktijken er een beetje bijgedaan en een eindbod van 395000 van gemaakt, alsof het een soort onderhandeling was. Vervolgens het huis niet gekregen omdat de ander fors meer geboden had,

Paar weken geleden het biedlogboek ingezien, 1e bod van de ander was 385000, hun herziende bod was 410000. Ervan uitgaande dat zij hetzelfde verhaaltje te horen hadden gekregen als ons, had dit dus wel goed gewerkt voor de verkoper. Opvallend was wel dat dit bod pas om 14:00 gedaan was, dus na de aangegeven deadline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:23
lemonhead schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:35:
[...]
Opvallend was wel dat dit bod pas om 14:00 gedaan was, dus na de aangegeven deadline.
Was de verkopend makelaar een NVM of VBO makelaar? Lijkt me in strijd met hun eigen gedragsregels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-07 13:25
Aftansert schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:51:
[...]

Was de verkopend makelaar een NVM of VBO makelaar? Lijkt me in strijd met hun eigen gedragsregels.
Leuk gedragsregels maar ik denk dat iedereen onderstaande wel herkend uit de praktijk :
- Biedingen die niet in het logboek komen;
- Logboeken die standaard niet worden vrijgegeven;
- Toestaan dat mensen zonder voorbehoud van financiering bieden;
- Vrienden met specifiek adviseurs & notarissen (elkaar mogelijke klanten doorschuiven) of taxateurs (zaken hoger laten taxeren dan dat het waard is puur om de overbieding gefinancierd te krijgen);
- Machtspositie : Zodra jij een klacht indient sta je 3-0 achter bij het proberen te kopen van een andere woning want een dergelijk verhaal verspreid zich snel.

We zijn het allemaal normaal gaan vinden in deze oververhitte markt maar dat zou het niet moeten zijn. En persoonlijk vind ik dat de NVM en VBO niet hun zorgplicht oppakken richting kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:23
r.e.s schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:29:
[...]

Leuk gedragsregels maar ik denk dat iedereen onderstaande wel herkend uit de praktijk :
(...)

We zijn het allemaal normaal gaan vinden in deze oververhitte markt maar dat zou het niet moeten zijn. En persoonlijk vind ik dat de NVM en VBO niet hun zorgplicht oppakken richting kopers.
Nee tuurlijk, wordt slecht opgevolgd. Als ik het hier zo lees is zelfs de geschillencommissie nogal mellow over het navolgen van die gedragsregels. Kan vriezen, kan dooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

r.e.s schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:29:
[...]
- Toestaan dat mensen zonder voorbehoud van financiering bieden;
[...]
Hoezo zou dit niet mogen dan?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
WeerNsKlussers schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:12:
[...]

Ja, totdat onze handtekening staat kan/wil ik niet zoveel erover delen. Ik zal zeker hier wel even updaten wat de verkopende partij uiteindelijk zegt.

Uiteindelijk is dit voor ons qua oppervlakte geen dealbreaker, we hebben het gezien en we weten wat we kopen. Als ik online zoek is dat het allerbelangrijkste. We willen voornamelijk dat de documentatie omtrent de koop klopt om problemen in de toekomst voor te zijn. Maar misschien maken we ons er ook wel te druk om.

Er is een meetrapport beschikbaar. Deze geeft erg leuk "100m2" volgens kadaster aan en als je dan alles bij elkaar op telt kom je dus op "60m2" perceelgrootte. De vorige koopakte geeft hetzelfde oppervlakte "100m2" aan trouwens. Maar fysiek gezien is het onmogelijk binnen de grenzen van het perceel; deze kan niet heel veel groter zijn dan een fictieve 20x3m. (Zelfs als er ruim verkeerd is gemeten/nagemeten op kaarten, kan ik het verschil niet verklaren).
Zo daar ben ik weer! Onze handtekening staat, dus iets meer details. Dit huis staat in een oude binnenstad en de tuin is een ommuurde patio (voornamelijk dus gevels van andere woningen). Het leek ons niet zo realistisch dat de erfgrens niet klopte, aangezien de bouwjaren in de straat grofweg tussen 1800 en 1930 liggen en er weinig tot geen aanbouwruimte is/is geweest.

De verkopende partij had geen idee, het was precies hetzelfde zoals zij het had gekocht rond 1970. Hun makelaar gaf ons eerst geen gelijk, maar kwam er later op terug met zijn oprechte excuses en dat hij wilde dat hij het had gezien en ons had verteld dat het perceeloppervlakte afwijkt van het kadaster.

Allemaal leuk en aardig, maar de papieren klopten nog steeds niet, dus ben ik het archief ingedoken (je bent pietje-precies techneut of niet zullen we maar zeggen). Conclusie: bouwjaar is 1865, toen was het perceel 53 m2. Volgens het kadaster is het bouwjaar rond 1900 en het perceel +- 65m2. In realiteit is het dus gewoon 53 m2. Iemand heeft dus onwijs lopen slapen tijdens het invoeren van de cijfertjes, of verkeerd gemeten toendertijd.

De eerste vragen van onze notaris waren "Zien jullie dit als een probleem?" "Indien ja, wil je het probleem dan oplossen?" Daar moeten we nu over na gaan denken. (De verkoopmakelaar zei "geef het gewoon aan als je het weer verkoopt dan is het geen probleem, dit heb je vaker in oude steden".)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
WeerNsKlussers schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:29:
[...]
De eerste vragen van onze notaris waren "Zien jullie dit als een probleem?" "Indien ja, wil je het probleem dan oplossen?" Daar moeten we nu over na gaan denken. (De verkoopmakelaar zei "geef het gewoon aan als je het weer verkoopt dan is het geen probleem, dit heb je vaker in oude steden".)
Je kunt toch ook bij kadaster vragen dit te corrigeren? Dan hoef je zelf helemaal niets uit te leggen bij verkoop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
En aangezien onze vraag vrij specifiek was, maar voor 99% van de mensen hopelijk niet relevant. Nog een samenvatting van onze zoektocht.

We hebben +- 5 maanden gezocht in 1 stad in Zuid-Holland, zonder aankoopmakelaar. Altijd geboden wat wij het waard vonden, we zijn overboden in de range van 5.000 tot 100.000 euro (vaak in de range van 10 tot 25% op de vraagprijs). Die "loterijen"/bieden op inschrijving zijn naar onze mening zeer lastig zonder ervaring/aankoopmakelaar en een goedgevulde portemonnee. Ook hierbij dus een aantal keer krap overboden, en we hebben wel het gevoel (kunnen het natuurlijk niet hardmaken), dat we "te vroeg" waren met bieden en dat ons bod is doorverteld.

Over een klushuis zijn we in onderhandeling gegaan. Lang verhaal kort; de eigenaar wilde er een ton meer voor dan wij het waard vonden. Wij hebben aangegeven dat we konden wachten. Uiteindelijk gehoord dat hij het zelf gaat opknappen en erin wonen. Ben erg benieuwd wat het wordt en of onze inschatting (met dank aan Tweakers) correct was. Of dat deze meneer het in 3 maanden weet om te zetten in iets bewoonbaars.

Uiteindelijk hebben we onwijs geluk gehad. We zagen een huisje, waren op slag verliefd erop en de verkoper was (aldus de makelaar) op zoek naar kopers zoals wij. We hebben 4% onder de vraagprijs geboden (ivm wat gebreken), en uiteindelijk voor 2% onder de vraagprijs het gekregen. De verkoper wilde ook geen bieding op inschrijving etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
Toke_gt schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:32:
[...]

Je kunt toch ook bij kadaster vragen dit te corrigeren? Dan hoef je zelf helemaal niets uit te leggen bij verkoop.
Correct, maar als ze moeten komen meten kost dat geld en nouja als het geen probleem is dan is het geen probleem ;) Maar persoonlijk houd ik ervan als alles klopt, dus ik gok dat dit de uitkomst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
Toke_gt schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:32:
[...]

Voor zover ik weet moet een notaris dat aangeven, en zal dus wel geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
WeerNsKlussers schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:36:
[...]

Correct, maar als ze moeten komen meten kost dat geld en nouja als het geen probleem is dan is het geen probleem ;) Maar persoonlijk houd ik ervan als alles klopt, dus ik gok dat dit de uitkomst wordt.
Voor de kosten zou ik dan naar de verkopend makelaar kijken…

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-07 07:33
Zo! Voor wie het kan waarderen weer een korte update.
2 maanden geleden geboden op een appartement aan de rand van het centrum van alphen aan den rijn (68 m2, jaren 60, alles netjes opgeknapt, behalve keuken en wc die waren wat ouder).
Vraagprijs was 265000.
Na overleg met mijn makelaar 307000 geboden (referentie was een ander appartement dat een paar m2 groter was en in iets betere staat in dezelfde straat een maand eerder voor 317.000 verkocht, dit vond mijn eigen makelaar al een hoog bedrag).

Ik ben het niet geworden en uiteindelijk heeft de winnaar er 317000 voor betaald (er zaten nog een paar biedingen van de in totaal 70 boven de 310000).
Zo bizar dat in zo een korte periode zoveel wordt overboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
champion16 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:35:
Zo! Voor wie het kan waarderen weer een korte update.
2 maanden geleden geboden op een appartement aan de rand van het centrum van alphen aan den rijn (68 m2, jaren 60, alles netjes opgeknapt, behalve keuken en wc die waren wat ouder).
Vraagprijs was 265000.
Na overleg met mijn makelaar 307000 geboden (referentie was een ander appartement dat een paar m2 groter was en in iets betere staat in dezelfde straat een maand eerder voor 317.000 verkocht, dit vond mijn eigen makelaar al een hoog bedrag).

Ik ben het niet geworden en uiteindelijk heeft de winnaar er 317000 voor betaald (er zaten nog een paar biedingen van de in totaal 70 boven de 310000).
Zo bizar dat in zo een korte periode zoveel wordt overboden.
70 biedingen?! :P Pfoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r.e.s
Harrie_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:59:
[...]

Hoezo zou dit niet mogen dan?
Het mag, maar ik vind het niet ethisch verantwoord. Als VBO of NVM zou je bv. je zorgplicht serieus kunnen nemen en bv. met elkaar afspreken dat elk bod een standaard voorbehoud van financiering kent (bv. voor de duur van 3 weken).

Nu zie ik heel veel kopers overbieden (niet weten dat ze het risico lopen dat als ze bij de taxatie het niet rondkrijgen ze de overbieding uit eigen middelen moeten betalen) en bieden zonder voorbehoud van financiering. Krijgen ze de financiering niet rond lopen ze een risico van 10% van de aankoopprijs. En tuurlijk kan je zeggen maar vooraf kun je al weten wat je mogelijkheden zijn m.b.t. financiering maar veel zaken worden pas echt inhoudelijk gecontroleerd nadat je een koopovereenkomst hebt ondertekend (bkr noteringen, herkomst middelen etc.)

[ Voor 14% gewijzigd door r.e.s op 27-05-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

r.e.s schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:35:
[...]

Het mag, maar ik vind het niet ethisch verantwoord. Als VBO of NVM zou je bv. je zorgplicht serieus kunnen nemen en bv. met elkaar afspreken dat elk bod een standaard voorbehoud van financiering kent (bv. voor de duur van 3 weken).

Nu zie ik heel veel kopers overbieden (niet weten dat ze het risico lopen dat als ze bij de taxatie het niet rondkrijgen ze de overbieding uit eigen middelen moeten betalen) en bieden zonder voorbehoud van financiering. Krijgen ze de financiering niet rond lopen ze een risico van 10% van de aankoopprijs. En tuurlijk kan je zeggen maar vooraf kun je al weten wat je mogelijkheden zijn m.b.t. financiering maar veel zaken worden pas echt inhoudelijk gecontroleerd nadat je een koopovereenkomst hebt ondertekend (bkr noteringen, herkomst middelen etc.)
Ja dat is lastig natuurlijk. Want als elk bod een standaard voorbehoud van financiering kent dan ga je natuurlijk weer krijgen dat de koper 'geen risico' heeft en blind gaat lopen bieden waardoor de verkoper na 3 weken met de gebakken peren zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:29

Rmg

Harrie_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:41:
[...]

Ja dat is lastig natuurlijk. Want als elk bod een standaard voorbehoud van financiering kent dan ga je natuurlijk weer krijgen dat de koper 'geen risico' heeft en blind gaat lopen bieden waardoor de verkoper na 3 weken met de gebakken peren zit.
Precies, dus wat krijg je dan, zonder aankoopmakelaar die al naar je fin. situatie heeft heeft kom je niet binnen bij een bezichtiging en de aankoopmakelaar die een goeie relatie heeft met de lokale verkoopmakelaars in de buurt word nog belangrijker, want je wil als verkoper niet alle risico op je nek.

Je kan het nog beter andersom doen, standaard financieringstermijn van x weken en 1% van de bieding als boete als het niet rond komt.

Die 1% brengt je minder snel in financiële problemen en legt niet alle risico bij de verkoper en haalt een hoop "macht" weg bij makelaars

[ Voor 16% gewijzigd door Rmg op 27-05-2024 19:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom zou ik niet zonder voorbehoud mogen bieden? Ik heb vorig jaar gekocht zonder hypotheek, aankoopmakelaar of taxatie.

Wat een betutteling.

Ik geef gewoon zekerheid aan een verkoper dat de zaak rond is. Daarom is er ook een vrij hoge boete als ik mijn woord niet na was gekomen. Bij een 1% boete die je zou moeten betalen bij een niet rond krijgen van je voorbehoud breng je alleen maar meer mensen in de financiele problemen die opeens 3-6k moeten neerleggen voor niets. En de verkopers hebben vaak ook niks aan zo'n bedrag omdat ze opnieuw op zoek moeten naar kopers wat misschien die opbrengsten amper dekken.

Een 'oplossing' voor een zo goed als niet bestaand probleem. De reden dat verkopers er gek op zijn is niet omdat ze dan een boete kunnen incasseren, maar omdat de verkoop gewoon snel rond is. Je ziet hier heel weinig verhalen van verliezende biedingen tegen andere kopers zonder voorbehoud waar het huis enkele weken of maanden opnieuw in de verkoop gaat omdat de bieders alsnog afhaakten.

[ Voor 83% gewijzigd door ArthurMorgan op 28-05-2024 06:30 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Voorbehoud financiering is imho juist voor veel mensen een overrated en papieren "zekerheid" :P . Er zijn ongetwijfeld (veel) situaties in de praktijk waar een financieringsvoorbehoud heel verstandig is, maar er zijn ook (veel) situaties waarin het financieringsvoorbehoud in de praktijk vrijwel nooit ingeroepen kan worden. Bijvoorbeeld omdat het inkomen meer dan voldoende ruimte biedt voor de gewenste hypotheek, er meer dan genoeg eigen geld / overwaarde in het spel is, en/of er uberhaupt geen hypotheek nodig is. Niet iedereen zit nou eenmaal in de situatie dat ze richting max. leencapaciteit kopen met minimale eigen middelen.

Nee, een verplichting op financieel voorbehoud is zo enorm specifiek op een bepaalde groep gericht, dat het alleen maa meer kwaad dan goed doet (bv. dat mensen roekelozer gaan bieden want 'het maakt toch allemaal niet uit').

[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 28-05-2024 09:17 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Nu online
naitsoezn schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:17:
Voorbehoud financiering is imho juist voor veel mensen een overrated en papieren "zekerheid" :P . Er zijn ongetwijfeld (veel) situaties in de praktijk waar een financieringsvoorbehoud heel verstandig is, maar er zijn ook (veel) situaties waarin het financieringsvoorbehoud in de praktijk vrijwel nooit ingeroepen kan worden. Bijvoorbeeld omdat het inkomen meer dan voldoende ruimte biedt voor de gewenste hypotheek, er meer dan genoeg eigen geld / overwaarde in het spel is, en/of er uberhaupt geen hypotheek nodig is. Niet iedereen zit nou eenmaal in de situatie dat ze richting max. leencapaciteit kopen met minimale eigen middelen.

Nee, een verplichting op financieel voorbehoud is zo enorm specifiek op een bepaalde groep gericht, dat het alleen maa meer kwaad dan goed doet (bv. dat mensen roekelozer gaan bieden want 'het maakt toch allemaal niet uit').
Een beetje vergelijkbaar met een annuleringsverzekering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naniyokore
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:58
Notlupus schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:01:
...
Ik heb 2 jaar geleden een huis gekocht in Finland ook via dezelfde partij. Ging beetje hetzelfde, maar wij hadden het beste bod de eerste keer. Tijdens onze zoektocht kwamen we eigenlijk 2 manieren tegen van bieden:

1) open bod: binnen een bepaalde tijdsperiode. e.g. 1 maand lang kan iedereen erop bieden en je ziet publiekelijk de bedragen & naam.

2) gesloten bod: meestal binnen 24 uur van bezichtiging bod inbrengen, met de kans op een tweede bod als je niet de beste was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 18:31
ArthurMorgan schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 06:19:
Waarom zou ik niet zonder voorbehoud mogen bieden? Ik heb vorig jaar gekocht zonder hypotheek, aankoopmakelaar of taxatie.

Wat een betutteling.

Ik geef gewoon zekerheid aan een verkoper dat de zaak rond is. Daarom is er ook een vrij hoge boete als ik mijn woord niet na was gekomen.

Een 'oplossing' voor een zo goed als niet bestaand probleem. De reden dat verkopers er gek op zijn is niet omdat ze dan een boete kunnen incasseren, maar omdat de verkoop gewoon snel rond is. Je ziet hier heel weinig verhalen van verliezende biedingen tegen andere kopers zonder voorbehoud waar het huis enkele weken of maanden opnieuw in de verkoop gaat omdat de bieders alsnog afhaakten.
Exact. Het afgelopen jaar heb ik twee keer een bieding meegemaakt. In beide gevallen gegund aan degene die zonder voorbehoud heeft geboden. Een stuk zekerheid voor de verkoper is zeker wat waard.

Engineering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r.e.s
ArthurMorgan schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 06:19:

Wat een betutteling.
Er zijn zeker mensen die prima een (over) bieding/bod kunnen doen zonder voorbehoud dankzij hun financiële situatie. Mijn stelling gaat er juist over dat er ook mensen zijn die vanuit een andere positie ook een huis willen kopen en er simpelweg alleen tussen kunnen komen door ook zonder voorbehoud te bieden. Ik zag eerder in dit topic een instap appartement waarop 70! biedingen zijn binnengekomen. Succes met je voorbehoud van financiering (of bouwtechnische keuring).

Want wat als :
- Je vriend blijkt een BKR notering te hebben wat hij niet wist;
- De relatie uit gaat tijdens het aankooptraject;
- Door overlijden of ziekte van de partner de hypotheek niet meer rond krijgt.

Je loopt het risico dan voor tien duizenden euro's het schip in te gaan.

Door het speelveld gelijk te maken (iedereen voorbehoud van financiering voorkom je dat mensen persoonlijk failliet gaan. Dit lijkt mij een groter probleem dan een verkoper die zijn woning twee maanden langer moet aanhouden en aan de tweede bieder moet verkopen.

Mogelijk opent dit de deur naar een soort financieringsbewijs die je bij je bod kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CXNeXo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:52

CXNeXo

This behavior is by design.

r.e.s schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:29:
[...]

Mogelijk opent dit de deur naar een soort financieringsbewijs die je bij je bod kan plaatsen.
Dit is er toch al in de markt, zoals bv de biedverzekering van Frits: https://www.ikbenfrits.nl/biedverzekering/

MCSE on Windows 2003 & VMware Certified Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-07 21:57
Voorbehoud of niet. Lastig hoor. We hebben nu een erg mooi huis op het oog, wat we volgens de adviseur zouden moeten kunnen financieren met ons salaris. We hebben nog een klein beetje spaargeld achter de hand om e.e.a. op te vangen. Echter, we zijn zuinig opgevoed en voelen ons niet comfortabel om zonder voorbehoud te bieden. Ook al ziet de adviseur geen beren op de weg, als er toch iets gebeurt zitten we met de gebakken peren en verdampt ons spaargeld doordat we de boete moeten betalen. We twijfelen wel heel erg omdat dit huis al onze boxjes afvinkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
zunrob schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:02:
Voorbehoud of niet. Lastig hoor. We hebben nu een erg mooi huis op het oog, wat we volgens de adviseur zouden moeten kunnen financieren met ons salaris. We hebben nog een klein beetje spaargeld achter de hand om e.e.a. op te vangen. Echter, we zijn zuinig opgevoed en voelen ons niet comfortabel om zonder voorbehoud te bieden. Ook al ziet de adviseur geen beren op de weg, als er toch iets gebeurt zitten we met de gebakken peren en verdampt ons spaargeld doordat we de boete moeten betalen. We twijfelen wel heel erg omdat dit huis al onze boxjes afvinkt...
Dan zou je dus kunnen kijken naar die biedverzekering die hierboven al wordt genoemd. Of bieden met een hypotheekverklaring van je bank. Of toch met (een beperkt) financieel voorbehoud. Daar is helemaal niets op tegen. Als je je bod aantrekkelijker wilt maken, kun je ook nog overwegen het bod te verhogen. En goed kijken hoe je de verkopers zoveel mogelijk tegemoet kunt komen: opleverdatum, overname inboedel/zonwering etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@zunrob staar je vooral niet blind op die mogelijke boete. De kans dat er iets misgaat is natuurlijk niet erg groot, en als dat gebeurt dan is de kans dat je daadwerkelijk de volle 10% op moet hoesten bijna nihil als het een courante woning betreft die snel aan een ander wordt verkocht wanneer jij het niet rondkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Dank voor de snelle reacties. Met de hypotheekadviseur idd gesproken over een degelijke verklaring, maar hij vraagt zich af wat de meerwaarde er van is. Als er iemand anders is zonder voorbehoud dan zal alsnog daarvoor gekozen worden.

Overigens, we hebben een fijne adviseur, hebben hem al veel kosteloos kunnen vragen, maar voor echte berekeningen wil ie wel iets van geld zien. Nu ken ik wel de tools om zelf uit te rekenen wat lineair en annuïtair ons zou kosten, maar is er ergens een makkelijke tool om te zien wat bijvoorbeeld 20 procent aflossingsvrij zou doen met het maandbedrag? Bij voorkeur netto en bruto?

@Harrie_, de woning lijkt populair te zijn, maar voor het niet hoeven betalen van de boete ben je toch alsnog afhankelijk van de goodwill van de verkopers? Als zij lastig doen kom je de boete te betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
@zunrob, https://www.berekenhet.nl...ek-netto-maandlasten.html

Inclusief meerdere hypotheekdelen met eigen rentes etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zunrob schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:32:

@Harrie_, de woning lijkt populair te zijn, maar voor het niet hoeven betalen van de boete ben je toch alsnog afhankelijk van de goodwill van de verkopers? Als zij lastig doen kom je de boete te betalen?
Rechter matigen vaak de boete.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

[...]
Wat @ArthurMorgan hierboven zegt. In de huidige markt heeft een rechter er begrip voor dat je wel moet bieden zonder voorbehoud om 'ertussen' te komen en zal deze ook kijken naar de werkelijk geleden schade. Dat geeft je natuurlijk geen vrijbrief om met een modaal salaris een bod uit te brengen van 9 ton, maar als je in feite alle zaken op orde hebt en door een onvoorziene omstandigheid moet je de koop afblazen dan zal een rechter niet zonder meer die 10% boete toewijzen, zeker niet als verkoper de woning 2 weken later alsnog verkoopt en in reëel geen/weinig (financiële) schade heeft geleden. Goed, daarvoor zul je wel de rechtsgang moeten bewandelen, maar ik denk dat het uiteindelijk wel meevalt.

Disclaimer: hoewel ik ervan overtuigd ben dat het allemaal wel meevalt, kunnen er uiteraard geen rechten ontleend worden aan mijn uitspraken hier ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• THM0
Dank voor de snelle reacties. Met de hypotheekadviseur idd gesproken over een degelijke verklaring, maar hij vraagt zich af wat de meerwaarde er van is. Als er iemand anders is zonder voorbehoud dan zal alsnog daarvoor gekozen worden.

Overigens, we hebben een fijne adviseur, hebben hem al veel kosteloos kunnen vragen, maar voor echte berekeningen wil ie wel iets van geld zien. Nu ken ik wel de tools om zelf uit te rekenen wat lineair en annuïtair ons zou kosten, maar is er ergens een makkelijke tool om te zien wat bijvoorbeeld 20 procent aflossingsvrij zou doen met het maandbedrag? Bij voorkeur netto en bruto?

Als je het huis zo graag wilt hebben en tevreden bent over de adviseur, waarom betaal je dan niet gewoon wat voor zijn/haar tijd? Je gaat mogelijk tonnen uitgeven aan een huis, is die pak hem beet 250 euro dan echt een probleem om te weten waar je financieel aan toe bent?
Je kunt vast wel een dealtje maken dat eea (gedeeltelijk) verrekend wordt als je echt een hypotheekaanvraag ingaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toke_gt
Hoe het op mij overkomt (misschien ten onrechte):
- je wilt geen spaargeld verliezen door een risico op een bod zonder voorbehoud
- het advies van je fijne adviseur daarover vind je spannend
- je wilt geen geld investeren in zekerheid over je financiële situatie door een kloppende berekening te laten maken door die fijne adviseur
- je bent nu zelf aan het rekenen geslagen, waardoor je de kans om iets over het hoofd te zien/verkeerd in te schatten juist weer vergroot

Zo draai je in een vicieuze cirkel rond. Accepteer het advies van de adviseur, investeer in die kloppende berekening en sluit eventueel een biedverzekering af als je het nog steeds spannend vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
THM0 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:21:
[...]

Als je het huis zo graag wilt hebben en tevreden bent over de adviseur, waarom betaal je dan niet gewoon wat voor zijn/haar tijd? Je gaat mogelijk tonnen uitgeven aan een huis, is die pak hem beet 250 euro dan echt een probleem om te weten waar je financieel aan toe bent?
Je kunt vast wel een dealtje maken dat eea (gedeeltelijk) verrekend wordt als je echt een hypotheekaanvraag ingaat.
Ik ben misschien te kort van stof geweest. Dit gaan we ook absoluut doen, maar als Tweaker zit het in me om veel ook al zelf uit te zoeken. Morgen eerst bezichtigen, en daarna contact met aankoopmakelaar en hypotheekadviseur. Maar wat ik al kan uitzoeken/voorbereiden doe ik graag.

We weten zeker wat we max kunnen lenen, en dit huis zit onder die max. We hebben al met een aantal adviseurs gesproken. Dus zekerheid dat we het huis kunnen financieren op basis van salaris hebben we. Alleen weet je niet zeker of je ook daadwerkelijk de hypotheek krijgt. En daar zit onze angst. We hebben allebei tijdens onze opvoeding mee gekregen om voorzichtig met geld om te gaan, en onze ouders adviseren ons nu ook om absoluut niet zonder voorbehoud te bieden. Ondanks dat we het huis theoretisch dus kunnen financieren voelt dat niet lekker vanwege de mogelijk hoge boete. En dan zou een groot gedeelte van ons spaargeld weg zijn.

Ik ben in de basis bekend met hypotheken, alleen nog niet bekend met de combinaties van aflossingsvrij etc., dit hebben we ook niet eerder met de adviseurs besproken. Ik was in de (allicht foute) veronderstelling dat de precieze invulling/opbouw van je hypotheek wordt bekeken met je adviseur op het moment dat je bod geaccepteerd is.

Toch terugkomend op de originele vraag. Heb hier zojuist wel zelf wat aan gerekend (bepaald percentrage aflossingsvrij), maar aflossingsvrij lijkt qua maandlasten niet veel voordeliger te zijn, vanwege de (nu nog) HRA. Je betaalt dan ongeveer hetzelfde maandbedrag als annuïtair, dus zie het voordeel er niet helemaal van in. Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 49% gewijzigd door zunrob op 28-05-2024 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:21
Zelf heb ik ook geboden zonder voorbehoud. Mijn risico vond ik laag:
- loondienst, vast dienstverband
- goede marge in leencapaciteit
- marge in spaargeld
- geen gekke schulden

Financieel adviseur zag niet in waarom hypotheek niet zou lukken. Geen risicio onderdelen

Nou prima, bieden zonder voorbehous kan soms betekenen x minder bieden dan hoogste bedrag maar toch krijgen ivm voorwaarde .

Tldr: bel de financieel adviseur. Laat alles doorrekenen, niet alleen inkomen bedrag. Identificeer de risicios en bepaal of ze acceptabel zijn.

Ook ik ben tweaker en heb eerst alles zelf uitgezocht maar wel daarna de financieel adviseur gebeld en de resultanten naast elkaar gelegd.. dat gaf rust en tweaker voldoening

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 28-05-2024 23:25 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-07 07:33
Combinatie van "startersappartement" (kan je daar nog van spreken als t de 320k aantikt? Een openhuizendag waarbij veel minder huizen te koop stonden vergeleken met eerdere dagen en de verkoopprijs die 15k onder de waarde lag.
Geloof dat toen ik t bezocht had men 3 boekjes vol had met contactgegevens van bezoekers en er nog 2 uur te gaan was lol.

[ Voor 5% gewijzigd door champion16 op 29-05-2024 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
zunrob schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:50:
[...]

Ik ben in de basis bekend met hypotheken, alleen nog niet bekend met de combinaties van aflossingsvrij etc., dit hebben we ook niet eerder met de adviseurs besproken. Ik was in de (allicht foute) veronderstelling dat de precieze invulling/opbouw van je hypotheek wordt bekeken met je adviseur op het moment dat je bod geaccepteerd is.

Toch terugkomend op de originele vraag. Heb hier zojuist wel zelf wat aan gerekend (bepaald percentrage aflossingsvrij), maar aflossingsvrij lijkt qua maandlasten niet veel voordeliger te zijn, vanwege de (nu nog) HRA. Je betaalt dan ongeveer hetzelfde maandbedrag als annuïtair, dus zie het voordeel er niet helemaal van in. Of zie ik iets over het hoofd?
Hoe kan je op hetzelfde maandbedrag uitkomen? Stel je pakt 100k, dan betaal je aflossingsvrij (4,2%) 350 bruto bruto, 250 netto. Doe je dit annuïtair tegen 4% kom je op 477 bruto en 385 netto.

Als je jezelf dit soort vragen stelt is het echt handig om dit door een adviseur te laten doorrekenen, wat hier al vaker is geopperd. Aflossingsvrij kan ook gevolgen hebben voor je maximale hypotheek en niet alle geldverstrekkers gaan hier hetzelfde mee om. Je moet o.a. weten wat het verschil tussen een box 1 en een box 3 toetsing is en welke gevolgen dat heeft voor je financieringslast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
zunrob schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:50:
[...]

Ik ben misschien te kort van stof geweest. Dit gaan we ook absoluut doen, maar als Tweaker zit het in me om veel ook al zelf uit te zoeken. Morgen eerst bezichtigen, en daarna contact met aankoopmakelaar en hypotheekadviseur. Maar wat ik al kan uitzoeken/voorbereiden doe ik graag.

We weten zeker wat we max kunnen lenen, en dit huis zit onder die max. We hebben al met een aantal adviseurs gesproken. Dus zekerheid dat we het huis kunnen financieren op basis van salaris hebben we. Alleen weet je niet zeker of je ook daadwerkelijk de hypotheek krijgt. En daar zit onze angst. We hebben allebei tijdens onze opvoeding mee gekregen om voorzichtig met geld om te gaan, en onze ouders adviseren ons nu ook om absoluut niet zonder voorbehoud te bieden. Ondanks dat we het huis theoretisch dus kunnen financieren voelt dat niet lekker vanwege de mogelijk hoge boete. En dan zou een groot gedeelte van ons spaargeld weg zijn.

Zou dat deel spaargeld juist niet je eigen backup zijn mocht je Hypotheek te lenen bedrag lager uitvallen?
Je hebt het al over dat je die 10% boete wel kan betalen van je spaargeld.

Maar zoals gezegd, laat de (hypotheek)adviseur hier naar kijken.
Wij hebben voordat we ook maar iets gingen bezichtigen alles al door laten rekenen en alle info (ondernemer en was een behoorlijk dossier) al doorgestuurd naar de financieel adviseur. Bij elk bod die we hebben gedaan hebben we dit eerst gecheckt bij adviseur. Je wil gewoon geen vraagtekens hebben als je opeens binnen 24 uur een bod moet uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gienana
Hi all, een hele andere vraag. Wij hebben gister een huis bezichtigd en gaan een kans wagen en een (ons eerste) bod doen.

Er is al een bouwkundige keuring gedaan door de verkopende partij. Dit rapport hebben we ook al ingezien en lijkt redelijk compleet, maar goed ik ben een leek hierin.

We twijfelen nu om zonder voorbehoud van bouwkundige keuring te bieden, maar is dit verstandig? Ik heb nog niet eerder een huis gezien waar er al een bouwkundig rapport voor ons klaar lag. Is dit niet te rooskleurig ingevuld door de verkopende partij? Mag dat überhaupt? Het gaat ook om een ouder huis uit 1920.

Ik hoor graag jullie mening. Is tot nu toe erg waardevol geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Plint schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:17:
[...]

Zou dat deel spaargeld juist niet je eigen backup zijn mocht je Hypotheek te lenen bedrag lager uitvallen?
Je hebt het al over dat je die 10% boete wel kan betalen van je spaargeld.

Maar zoals gezegd, laat de (hypotheek)adviseur hier naar kijken.
Wij hebben voordat we ook maar iets gingen bezichtigen alles al door laten rekenen en alle info (ondernemer en was een behoorlijk dossier) al doorgestuurd naar de financieel adviseur. Bij elk bod die we hebben gedaan hebben we dit eerst gecheckt bij adviseur. Je wil gewoon geen vraagtekens hebben als je opeens binnen 24 uur een bod moet uitbrengen.
Nee, spaargeld is niet voldoende om een hypotheek op slechts 1 salaris op te vangen. Bedankt in ieder geval, we gaan weer in overleg met de adviseur.

Reden dat ik het ook hier vroeg, hoe stom dat ook klinkt, omdat ik toch een beetje de zuinige Hollander bent. Het voelde wat vreemd om nu al geld te betalen voor advies over de hypotheek behorend bij dit huis, incl. maandlasten, risico's etc, terwijl niet eens zeker is dat we dit huis daadwerkelijk mogen kopen als we een bod uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiest
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:21
Gienana schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:00:
Hi all, een hele andere vraag. Wij hebben gister een huis bezichtigd en gaan een kans wagen en een (ons eerste) bod doen.

Er is al een bouwkundige keuring gedaan door de verkopende partij. Dit rapport hebben we ook al ingezien en lijkt redelijk compleet, maar goed ik ben een leek hierin.

We twijfelen nu om zonder voorbehoud van bouwkundige keuring te bieden, maar is dit verstandig? Ik heb nog niet eerder een huis gezien waar er al een bouwkundig rapport voor ons klaar lag. Is dit niet te rooskleurig ingevuld door de verkopende partij? Mag dat überhaupt? Het gaat ook om een ouder huis uit 1920.

Ik hoor graag jullie mening. Is tot nu toe erg waardevol geweest.
Mijn ervaring is dat dit een geste is van de verkopende partij. Enkele keer gezien bij een bezichtiging en geeft fijn gevoel. Hiermee laat de verkopende partij zien dat het pand bouwkundig in orde is zodat dit geen zorg meer is voor de aankopende partij en mogelijk gehoopt wordt op een hoger bod.

Het bedrijf dat de keuring heeft uitgevoerd zou onafhankelijk moeten zijn. Let er wel op dat dit enkel een optische keuring is, dus wat er op het oog te zien is (Inclusief soms een vochtmeting met een vochtmeter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gienana
stiest schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:16:
[...]

Mijn ervaring is dat dit een geste is van de verkopende partij. Enkele keer gezien bij een bezichtiging en geeft fijn gevold. Hiermee laat de verkopende partij zien dat het pand bouwkundig in orde is zodat dit geen zorg meer is voor de aankopende partij en mogelijk gehoopt wordt op een hoger bod.

Het bedrijf dat de keuring heeft uitgevoerd zou onafhankelijk moeten zijn. Let er wel op dat dit enkel een optische keuring is, dus wat er op het oog te zien is (Inclusief soms een vochtmeting met een vochtmeter).
Thanks voor je snelle reactie en fijn om dit vanuit een andere benadering te kunnen bekijken. Bij mij wekte het juist meer “argwaan” op dan vertrouwen. Ik ben redelijk achterdochtig geworden merk ik door de gekte van de huidige markt, maar dat is blijkbaar niet altijd nodig.

Het leek zoals gezegd redelijk compleet inclusief foto’s van alle “gebreken” met kostenplaatje voor korte termijn onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:28
Gienana schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:13:
[...]

Thanks voor je snelle reactie en fijn om dit vanuit een andere benadering te kunnen bekijken. Bij mij wekte het juist meer “argwaan” op dan vertrouwen. Ik ben redelijk achterdochtig geworden merk ik door de gekte van de huidige markt, maar dat is blijkbaar niet altijd nodig.

Het leek zoals gezegd redelijk compleet inclusief foto’s van alle “gebreken” met kostenplaatje voor korte termijn onderhoud.
Ik snap de argwaan. Ik heb het niet bij particulieren meegemaakt, wel bij alle huizen van woningcorporaties die ik heb bezichtigd. Daar nam ik de bouwkundige keuringsrapporten die al aanwezig waren wel met een korrel zout, en nam ik mij wel voor dat zelf nog te doen. Als een particulier een bouwtechnische keuring laat doen denk ik dat daar iets minder makkelijk mee gesjoemeld is. Bij die woningcorporaties twijfel ik of zo'n keurder dan echt grondig is, iets waar ik zeker van ben als ik hem zelf inhuur.

Overigens in keurrapporten die woningcorps op lieten stellen ook wel de dingen als betonrot tegengekomen, het is niet zo dat ze niets bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Gienana schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:13:
[...]

Familie had dit ook gedaan voor hun woning alvorens die in de verkoop ging. Ging erom dat bij de inschrijving er zoveel mogelijk biedingen zonder voorbehoud zouden zijn. Was ook verder niks mis met het huis (maar wel wat oudere woning).

Overigens is het voor verkoper ook niet geheel zonder risico, als er iets uitkomt zitten ze met de informatieplicht en moeten ze een evt probleem dus ook melden. Dat doe je als verkoper normaal gesproken dus alleen als je echt geen problemen verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Toch nog een vraag/advies nodig, maar dit is een heel persoonlijke dus ben benieuwd naar jullie antwoorden. Wat vinden jullie een acceptabel maandbedrag? En waar zet je dit tegen af? Hoe weeg je dit tov maandelijkse inkomsten/sparen etc.?
Als ik kijk naar de bruto maandlasten schrik ik namelijk heel erg. Als we die zouden betalen houden we aan het eind van de maand niks over (en dan hebben we niet eens maximale hypotheek). Kijk ik naar het netto bedrag zouden we enkele honderden euro's per maand kunnen sparen (met onze huidige inkomsten en uitgaven). We zijn niet gewend om zoveel geld uit te geven in de maand, dus vinden dit best spannend om opeens een stuk minder per maand te sparen. (nu een huurhuis)
Als de HRA dan opeens verdwijnt zitten we voor ons gevoel met de gebakken peren, en hebben we wel een eigen huis maar blijft er niks over.

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 29-05-2024 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:29

Rmg

zunrob schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:25:
Toch nog een vraag/advies nodig, maar dit is een heel persoonlijke dus ben benieuwd naar jullie antwoorden. Wat vinden jullie een acceptabel maandbedrag? En waar zet je dit tegen af? Hoe weeg je dit tov maandelijkse inkomsten/sparen etc.?
Als ik kijk naar de bruto maandlasten schrik ik namelijk heel erg. Als we die zouden betalen houden we aan het eind van de maand niks over (en dan hebben we niet eens maximale hypotheek). Kijk ik naar het netto bedrag zouden we enkele honderden euro's per maand kunnen sparen (met onze huidige inkomsten en uitgaven). We zijn niet gewend om zoveel geld uit te geven in de maand, dus vinden dit best spannend om opeens een stuk minder per maand te sparen. (nu een huurhuis)
Voor een hypotheek? In principe tegen je (gezins)inkomen en wat je er voor terugkrijgt.

Ik denk dat de "richtlijn" van 30% van je inkomen aan woonlasten uit geven ansich een goeie leidraad is.

Hangt natuurlijk ook af van wat je van plan bent te kopen, voor een jaren 30 klushuis zou ik minder aan mijn max willen zitten vanwege onvoorziene kosten en onderhoud en bij een nieuw goed afgewerkt appartement waar je waarschijnlijk de komende jaren weinig onderhoud aan hebt is meer risico minder een probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:23
Als de HRA dan opeens verdwijnt zitten we voor ons gevoel met de gebakken peren, en hebben we wel een eigen huis maar blijft er niks over.
voor mij belangrijk is dat we de hypotheek Bruto kunnen betalen en de hypotheekrente aftrek niet nodig hebben om rond te komen. na een jaar krijg je dit deel teruggestort en dat kan je dan als spaarpotje gebruiken voor onderhoud op de woning. dat bijv. de eerste paar jaar geen vetpot zijn hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. je salaris zal normaal gesproken groeien waardoor je weer meer buffer krijgt. nu met huur gaat de huur ieder jaar omhoog en moet je meer betalen, de hypotheek zal ingehaald worden door de inflatie. als het nu een paar jaar minder luxe leven is (geen 3x op vakantie, niet 2x in de week uit eten is so be it) je bouwt nu in principe wel vermogen op wat je met huren eigenlijk niet doet. in ons geval is de bruto hypotheek een stuk hoger dan wat de huur was. netto is het een klein verschil en zal met 4 jaar 4%huursverhoging de huur hoger zijn dat wat we betalen aan netto hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-07 14:34
Wat vinden jullie een acceptabel maandbedrag? En waar zet je dit tegen af? Hoe weeg je dit tov maandelijkse inkomsten/sparen etc.?
Dat is eigenlijk per geval verschillend.

Gewoon een overzichtje maken in excel (of Libre office, of...).
Denk ook even aan andere vaste lasten, energie, water, tv+internet, diverse abonnementen. En wat je gemiddeld kwijt bent aan boodschappen en aan andere losse lasten waar je toch niet echt zonder kan zoals kleding etc.

Als je dan echt niets overhoudt, kun je dus ook geen tegenvaller verdragen, of eens spontaan een avondje uit eten.

Bij het Nibud kun je wel voorbeeldbegrotingen vinden. En ook hierbij kan een financieel adviseur je wel helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:00
Wat ik gedaan heb is een aantal scenario's uitgewerkt. Wat verdienen we nu, wat zijn onze kosten nu, wat willen we vrij besteedbaar hebben per maand (leuk dingen doen en dingen voor je zelf kopen) en wat kunnen we dan sparen. Het vrij besteedbaar inkomen (dus sparen en geld voor leuke dingen/spullen) heb ik vastgezet, waardoor de maandlast de variabele werd. Persoonlijk wil ik dat we minimaal € 1.500 per maand over houden om te sparen/te beleggen/leuke dingen doen. Dat is natuurlijk voor iedereen anders.

Ik heb meerdere scenario's uitgewerkt. Het huidige scenario, een aantal scenario's met een nieuw huis tegen verschillende prijzen en rentestanden, dus verschillende maandlasten, en een scenario met die nieuwe huizen met kinderen (dus minder werken en behoorlijk wat meer kosten). Vanaf daar kijken wat je dan nog een prettige maandlast vindt, zodat je genoeg geld over houdt om van te sparen en zorgeloos te kunnen leven. Ik ben registeraccountant dus van nature nogal risicomijdend en heb de maandlast met name gematcht aan het duurste scenario, dus met kinderen. Inmiddels is dat ook uitgekomen :)

Hypotheekrente aftrek heb ik niet echt rekening mee gehouden, omdat dat voor ons (gelukkig) verwaarloosbaar is (€ 120 per maand ofzo). Nu is het verstandig om wel rekening te houden dat je uitgaat van de bruto maandlast en niet na hypotheekrente aftrek. Ik mikte een beetje op max 25% netto maandlast van ons netto maandloon. Scheelt dat dit huis gasloos is en we nagenoeg geen energielasten hebben. Dat heb ik meegewogen in de maandlast. Ik besef dat de huizenprijzen en rente momenteel totaal anders zijn dan toen wij eind 2019 kochten, dus wellicht moet je relatieve maandlast tov je maandloon wel hoger zijn dan die 25% tegenwoordig. Mijn broertje kocht vorig jaar een veel kleiner huis voor € 100K minder hypotheek dan wij hebben, maar betaald bruto wel € 600 pm meer. Netto wordt dat verschil kleiner, maar toch. Best een smak geld.

Wat je daarnaast moet meerekenen is de huur die je nu betaalt t.o.v. de netto rente die je betaalt. Alleen die rente zijn je kosten (ik begrijp dat de hele hypotheek betaalt moet worden, maar wel goed om mee te wegen). Mogelijk koop je een huis wat veel energiezuiniger is dan wat je nu hebt, of juist niet, daar moet je ook rekening mee houden. Vergeet ook de belastingen op een eigen huis niet. Je betaalt OZB en inkomstenbelasting over een eigen woning.

[ Voor 21% gewijzigd door Hulleman op 29-05-2024 14:55 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:40

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Members only:

Realiseer je dat wat je maandelijks aan hypotheek betaalt (aflossing + rente) over de looptijd altijd hetzelfde bedrag is (annuitair) of over de looptijd elke maand wat lager wordt (lineair). Aan de andere kant, de huur die je maandelijks betaalt blijft altijd stijgen.

Als je dus zuinig wilt zijn lijkt het mij een no-brainer.

Rail Away!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:23
Mad Marty schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:13:
***members only***

Realiseer je dat wat je maandelijks aan hypotheek betaalt (aflossing + rente) over de looptijd altijd hetzelfde bedrag is (annuitair) of over de looptijd elke maand wat lager wordt (lineair). Aan de andere kant, de huur die je maandelijks betaalt blijft altijd stijgen.

Als je dus zuinig wilt zijn lijkt het mij een no-brainer.
En dat je met bruto reken, netto tegen de huidige rente tarieven kan dat best oplopen. Al blijf ik zeggen dat je niet moet uitgaan van het netto bedrag om rond te komen. Rondkomen moet je kunnen met bruto kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:16
RenaldoN schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:15:
[...]

En dat je met bruto reken, netto tegen de huidige rente tarieven kan dat best oplopen. Al blijf ik zeggen dat je niet moet uitgaan van het netto bedrag om rond te komen. Rondkomen moet je kunnen met bruto kosten.
Met drie kids op de KDV gaat rondkomen met bruto kosten sowieso niet lukken denk ik. Met de huidige partijen zou ik best de HRA mee durven nemen. Over x jaar is het inkomen ook weer gestegen en is er weer meer ruimte.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Pagina: 1 ... 323 ... 361 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7