Sando schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:32:
Daarbij moet ik vooraf of tegelijkertijd denk ik een samenlevingscontract en een testament opstellen, want de inbreng van mij en mijn partner zijn ongelijk. Gaat alles tegelijk of apart? Moet dat allemaal op locatie? De makelaar raad aan een notaris in de buurt van het huis te zoeken (ver van onze huidig plek).
Kan tegelijk en apart, wat jij wil. Tegelijk is slimmer, want mocht jij meer inleggen dan je partner en je ligt 1 dag daarna onder een bus, heb je niets geregeld.

Ik zou niet weten waarom een notaris in de buurt van jouw nieuwe huis dat zou moeten doen.
Get!em schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:18:
[...]
Notaris gewoon lekker zelf uitzoeken als koper, jij betaalt immers alle kosten (kosten koper...) dus gewoon de notoris uitzoeken waarbij de kostenstructuur past bij wat je wilt, en bovendien waar je ook je samenleving of andere benodigde contracten kunt opstellen.
Er zijn meerdere notaris vergelijkingstools (offerte opvraag tools). Kijk behalve naar de basis, ook naar de aanvullende kosten (bijv extra overboekingen als je oa taxatie rapport via notaris laat betalen en je bankgarantie contant doet).
Of als een notaris daar wel kosten voor rekent, zeg je later in het proces dat je die nota’s wel zelf betaalt

De notaris is helemaal niet verplicht die nota’s voor jou te betalen, hoe graag een makelaar dat ook wil (dat wil hij alleen maar omdat hij dan zeker weet dat hij wordt betaald, maar in feite zadelt hij ons op met extra werk).
stin00 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:43:
[...]
Notaris gewoon zelf uitzoeken. Zoek eentje vlak in de buurt met de laagste prijs, uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde kunstje. Dat is echt lopende band werk. Mail een aantal notarissen voor een offerte voor akte van levering + hypotheek of gebruik een prijsvergelijker die notarissen in de buurt selecteert obv prijs. Vraag om een all-in prijs, niet eentje die nog voor elke scheet en A4 kopietje 50 eu extra factureert.
Laten we elkaars beroep in de waarde laten als je niet weet waar je over praat en wat achter de schermen gebeurt, okay?

Een all-in prijs geven, prima, maar wees dan ook volledig en ga niet achteraf om extra diensten of services vragen. Anders is het terecht dat je ‘voor die elke scheet en A4 kopietje’ extra wordt belast. Een onderneming runnen kost gewoon geld en tijd kost geld.

Nee, dat staat niet automatisch vast. Heerlijke jurisprudentie heb ik gelezen wanneer je dan uit elkaar gaat of een van de partners overlijdt en de erfgenamen en de overgebleven partner ruziemaken.
Want als je dat zelf vast mag leggen en dat kan ook later, dan kan je dus in theorie 1 euro inleggen en je partner 1 miljoen inleggen, dan vastleggen dat het andersom is, het huis weer verkopen, en dan heb je in theorie heel voordelig zonder schenkbelasting een miljoen ontvangen. Dat vind de belastingdienst nooit goed. Dit gedachtenexperiment geeft me het gevoel dat er iets niet klopt, of dat ik iets belangrijks over het hoofd zie.
Je mist over het hoofd dat de notaris om bewijsstukken gaat vragen voor in zijn dossier. Dus je plan gaat niet werken.
Het vastleggen van de maandelijkse lasten is ook iets waar ik niet over nagedacht heb. Wat is het primaire doel? Wie de hypotheek betaalt? Of het huishouden? Voor het geval je ruzie krijgt en niet meer eerlijk kunt overleggen? Want aan de ene kant is het logisch dat de meest verdienende persoon meer bijdraagt, maar aan de andere kant kan dat ook omdraaien (andere baan, opslag, ontslag) waardoor de minst verdienende persoon plots een samenlevingscontractuele verplichting heeft om het meeste te betalen.
De kosten van huishouding moet je ruim zien en doe je meestal naar rato van het inkomen, omdat degene die het meest verdient, ook het meest betaalt. In praktijk hoor je vaak mensen zeggen het 50/50 te doen, maar als er een minder gaat werken (ivm kinderen bv) dan moet je nog steeds die 50/50-verhouding betalen en kom je helemaal scheef uit. Dus ons advies is dan om de kosten van huishouding naar evenredigheid te betalen, dus naar draagkracht/rato van inkomen.
Groetjes,
Een notaris.