Miezie schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:04:
[...]
Wat voor adviseur heb je dat je zoveel zelf uitzoekt en doet? Een beetje adviseur kan jou nu al een contract geven, waarbij hij je helemaal kan doorlichten en je precies vertellen wat kan en niet kan tegen redelijke kosten. Dat is ook niet verkeerd als het belangrijk voor je is, better safe then sorry. Daarna kan hij je ook via meerdere aanbieders maandlasten voorleggen en het heel concreet maken. Als je financiële situatie verder solide is kan je er wel vanuit gaan dat je hypotheekaanvraag geaccepteerd wordt bij een of meerdere financiële instellingen, waarbij je ook goed moet kijken naar de hypotheekvoorwaarden… Het is daarbij van belang dat de loan to value gaat kloppen en je bod marktconform is en je een ondersteunende taxatie kan krijgen. Dit moet een goed adviseur je vooraf kunnen vertellen en kunnen duiden met een aankoopmakelaar.
Daarnaast kun je voor de financiering nog spelen met het deel aflossingsvrij, inbreng eigen geld, zaken als risico-opslag, etc.
Als het je dit allemaal weet, je een indicatie maandlasten voor jezelf hebt (met bandbreedte) kun je een voorbehoud financiering weglaten, omdat je zaken hebt uitgesloten en je je risico hebt beperkt.
De hoofdvraag, los van de maandlasten, hoe graag wil je het echt? Want als je het echt wilt, ga je shoppen met voorkennis en weet je wat je op tafel kan klappen als je het huis ziet…
We hebben een adviseur die ons bijna elk moment van de dag te woord wil staan, heel veel vragen al heeft beantwoord en goed meedenkt. Natuurlijk kan hij ons nu al een contract voorleggen en e.e.a. helemaal doorrekenen, dat heeft hij ook aangeboden, maar daar hebben we voor nu nog geen gebruik van gemaakt. Dat is een keuze. 1) omdat ik het leuk vind e.e.a. uit te zoeken en te leren (daarom zitten we ook allemaal op dit forum toch?) en 2) omdat ik zelf nu een erg conservatieve berekening heb gemaakt. Hierbij heb ik dankbaar gebruik gemaakt van alle kennis hier.
Kort samenvattend heb ik in die berekening onze huidige maandelijkse kosten in kaart gebracht (gemiddeld over een aantal maanden), en voor elk toekomstig jaar (in totaal 5 jaar vooruit) een begroting gemaakt voor de uitgaven en inkomsten. Hierbij heb ik rekening gehouden met een lager inkomen van ons allebei (minder werken), en geen HRA.
Vervolgens heb ik via Frits bruto hypotheek bedragen verzameld voor de benodigde (volledig annuïtaire) hypotheek met 20 jaar vaste rente, afhankelijk van koopprijs en eigen inleg. Resultaat van deze Excel is ons vrij beschikbare vermogen per jaar, voor elk van de komende 5 jaren.
Dit is niet per se het worst case scenario, maar het is behoorlijk conservatief want:
- minder salaris
- geen HRA
- volledig annuïtair aflossen, 20 jaar vaste rente. Zoals je zelf al aangeeft zijn er diverse opties om de maandlasten lager te krijgen.
Op basis van deze berekening hebben we bepaald wat wij een fijn bedrag vinden om te bieden. Natuurlijk kan de adviseur dit ook berekenen, en waarschijnlijk beter en preciezer, maar dit gaf mij voldoende vertrouwen qua maximale grens, met de wetenschap dat hier nog bandbreedte naar boven op zit. Wat die exacte bandbreedte is vind ik voor nu niet relevant, wij weten op basis hiervan vrij zeker wat onze onderkant is, en wat dus het maximale is dat we kunnen bieden.
Ondanks dat we geen schulden of andere zaken hebben waardoor we geen hypotheek zouden krijgen (gezien en bevestigd door adviseur) durven wij het niet aan om zonder voorbehoud te bieden. We hebben allebei in onze opvoeding mee gekregen om bewust met geld om te gaan, en ondanks dat het risico klein is dat het niet lukt (we zouden zelfs niet eens onze maximale hypotheek nodig hebben, maar iets van 70 procent) willen wij niet het risico lopen toch die 10 procent boete te betalen. Voor dat geld hebben we hard gewerkt en gespaard.
Ja, ik ben hier inderdaad de zuinige Hollander, en het bedrag dat we de adviseur hadden moeten betalen is peanuts vergeleken met wat de vraagprijs van dit huis is, maar ik voel me hier goed en zeker genoeg bij.
De kans is zeer aanwezig dat we door het financiële voorbehoud veel minder interessant zijn, maar we zouden sowieso geen bod uitbrengen zonder voorbehoud. En ook al hadden we dan niet veel betaald aan de adviseur, dat geld was weggeweest. We zoeken namelijk een vrij specifiek huis, in een specifiek klein dorp, en daar is nauwelijks aanbod van. Nu in ongeveer twee jaar is er een langsgekomen. Als deze trend doorzet is de huidige berekening over twee jaar namelijk toch niet meer actueel.
Was het nu zo geweest dat ik hier elke week een dergelijk huis kon bezichtigen had ik de adviseur al lang een exacte berekening laten maken.
TLDR:
Dus ja, de berekening van de adviseur is vast accurater, maar ik denk dat wat wij nu qua maximum bied bedrag uit hebben gerekend vergelijkbaar is met wat hij zou uitrekenen. En ja, we willen dit specifieke huis heel graag, maar ik hoop dat je je dit betoog in ziet waarom wij het op deze manier hebben aangepakt.