Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 325 ... 353 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:11
Wij lopen er tegenaan dat door de sterke stijging van de huizenprijzen de afgelopen 6 jaar de mooie kindvriendelijke buurten van de stad aan het vergrijzen zijn. Hele woonwijken die nu voor 8 ton+ gaan die enkele jaren terug nog de helft kostten. Gevolg; starters kunnen het niet betalen, jonge gezinnen of stelletjes met kinderwens blijven weg. Het aantal 0-5 jarigen is sterk gedaald t.o.v. 6 jaar geleden.

Wij hadden gelukkig 5 jaar geleden gekocht en kunnen dus wel doorstromen, maar heb het idee dat we onze kleine geen plezier doen met een buurt waar ze één van de zeer weinige onder de 5 jaar is (laat staan 3 jaar).

Nu maken wijken wel vaker 'levensfases' door, een periode met veel instroom van jonge gezinnen en aangezien het er zo goed wonen is gaan ze er niet snel weg en heb je hetzelfde probleem, maar nu is het nog veel erger omdat als er verloop is er minder snel jonge gezinnen voor terugkomen, want die zijn meestal starter en kunnen het niet betalen.

We voelen ons geforceerd om naar verre buitenwijken of dorpen te trekken, daar zijn nu héél veel kids, eigenlijk weer teveel...

De balans raakt een beetje zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

assje schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:12:
[...]

Energielabel er even bij gepakt en gegevens bij elkaar geraapt. Gevel en dak is gerekend met Rc van 1,3, vrij optimistisch met 3cm glaswol. Alles zoals gebouwd in 1976 en komt met hakken over de sloot op C.

Absurd dat een woning in deze staat op zo'n label uit kan komen. In deze woning moet simpelweg ALLES gebeuren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met 194m2 is de rekenfactor kWh/m2 natuurlijk lekker gunstig. In combinatie met de correctie voor compactheid die redelijk gunstig is.

Dakoppervlak is ook nog eens bijzonder weinig (90m2 dak (schuin)) op 194m2, betekent over algemeen dat je 2 of 3 verdiepingen verticaal hebt, en dan pas een schuin dak met lage hoek. Wederom gunstig voor de berekening.

Ik zit met een B-label met een 30% groter dakoppervlak met een 30% kleiner vloeroppervlak, en heb daardoor veel betere isolatie nodig om hetzelfde energielabel te hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 04-06-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:44

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

@Hertog_Martin Herken je die onbalans in de randstad of zit je daar buiten? Mijn ervaring is dat we in de stad dit enorm merken, waarbij internationalisering (lees: expats) ook nog eens meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkeXiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-01 19:00
Ik heb recent een appartement gekocht. Op funda stond dat de woning HR++ glas heeft. Ik heb de woning aangekocht, nu blijkt het enkel glas te zijn.

De verkoopmakelaar is hier op aangesproken en hij/zij "weet van niets", ze "konden het ook niet in de beschrijving terug vinden". Zojuist is de beschrijving op funda ook aangepast, en is de regel over de HR++ beglazing verwijderd.

Heb ik een poot om op te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SkeXiz schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:22:
Ik heb recent een appartement gekocht. Op funda stond dat de woning HR++ glas heeft. Ik heb de woning aangekocht, nu blijkt het enkel glas te zijn.

De verkoopmakelaar is hier op aangesproken en hij/zij "weet van niets", ze "konden het ook niet in de beschrijving terug vinden". Zojuist is de beschrijving op funda ook aangepast, en is de regel over de HR++ beglazing verwijderd.

Heb je de Funda advertentie wel opgeslagen?

Is het appartement al op jouw naam gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
N1ckk schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:10:
@Hertog_Martin Herken je die onbalans in de randstad of zit je daar buiten? Mijn ervaring is dat we in de stad dit enorm merken, waarbij internationalisering (lees: expats) ook nog eens meespelen.
Buiten de randstad. Randstad lijkt me dit al langer spelen, daar is alles dichtbij centrum al helemaal onbetaalbaar.

Woningprijzen zijn met de jaren veel harder gestegen dan het inkomen, waar er ooit instroom voor starters mogelijk was in die gebieden is dat al lang niet meer. Verloop zie je vooral in leeftijd 20-30, de studenten die komen en gaan op de kamers, maar de jonge gezinnen trokken er 10+ jaar geleden in en zijn inmiddels niet zo jong meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

@Hertog_Martin Ja herkenbaar in de randstad. Je ziet hier dat de afstand tot het centrum steeds groter wordt, maar in de woorden van de mensen valt 5,15 of 20 minuten lopen, fietsen of rijden steeds "meer mee". De perceptie verandert mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
N1ckk schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:35:
@Hertog_Martin Ja herkenbaar in de randstad. Je ziet hier dat de afstand tot het centrum steeds groter wordt, maar in de woorden van de mensen valt 5,15 of 20 minuten lopen, fietsen of rijden steeds "meer mee". De perceptie verandert mee.
20 minuten lopen is nog best prima, 20 min fietsen al wat meer een drempel en 20 min rijden beschouw ik niet meer als dat je tot die stad hoort.

De 'uitbreidingswijken' hier waar de jonge gezinnen zich vestigen horen nog officieel tot de stad, maar met 15-20 min autorijden en 30 minuten fietsen vind ik het een enorme stap om daarnaartoe te verhuizen. Dan zou er mentaal echt een knop om moeten en accepteren dat je geen stadsmens meer bent.

Er is in de wijken vlakbij het centrum genoeg voor kinderen, omdat ze van oudsher kindgericht waren, maar bij wijzen van spreken kan men de speeltuintjes bijna gaan ombouwen tot rollatorwinkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkeXiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-01 19:00
Wolly schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:30:
[...]

Heb je de Funda advertentie wel opgeslagen?

Is het appartement al op jouw naam gezet?
Ik zit nu in de drie dagen bedenktijd, verstrijkt morgen. Verder heb ik met m'n telefoon een screenshot van de site voor en na de aanpassing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:27

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Je hebt ook zelf een onderzoeksplicht.
Het verschil tussen enkelglas en HR ++ glas is nog te zien voor iemand met een behoorlijke oogafwijking die geen bril droeg bij de bezichtiging.

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:50

Er zal ongetwijfeld bij de Funda beschrijving hebben gestaan dat er daar geen rechten aan ontleend kunnen worden.
Daarnaast heb je het huis kunnen bezichtigen en kunnen zien dat er geen HR++ glas in zit.

Verschil tussen enkel en HR++ is heel duidelijk zichtbaar, ook voor geen experts.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Flix20 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:47:
[...]

Er zal ongetwijfeld bij de Funda beschrijving hebben gestaan dat er daar geen rechten aan ontleend kunnen worden.
Daarnaast heb je het huis kunnen bezichtigen en kunnen zien dat er geen HR++ glas in zit.

Verschil tussen enkel en HR++ is heel duidelijk zichtbaar, ook voor geen experts.
Gelukkig werkt het niet zoals jij hierboven stelt.

Een voorbeeld, de woonoppervlakte op Funda was geen 14m2 maar 120m2.
Een verkoopmakelaar handelt onrechtmatig jegens een (aspirant-)koper indien die makelaar jegens hem niet de zorgvuldigheid betracht die in de omstandigheden van het geval van de makelaar mag worden verwacht. Daarvan kan onder meer sprake zijn indien de makelaar de (aspirant-)koper voorafgaand aan de verkoop onjuiste of misleidende informatie verstrekt over eigenschappen van de zaak waarvan hij moet begrijpen dat deze voor de (betrokken) koper bij diens aankoopbeslissing van belang kunnen zijn. Indien het om een woning gaat, behoort tot die eigenschappen in het algemeen de netto woon- of gebruiksoppervlakte. Bij de beoordeling of de makelaar, door het verstrekken van dergelijke onjuiste of misleidende informatie, onrechtmatig heeft gehandeld jegens de koper, komt het aan op het vertrouwen dat de koper in de omstandigheden van het geval aan de gegeven informatie mocht ontlenen, aldus het hof.

De koper mocht in de gegeven omstandigheden vertrouwen ontlenen aan de in de verkoopinformatie genoemde woonoppervlakte. De in de verkoopbrochure opgenomen exoneratieclausule, inhoudende dat aan de inhoud van de verkoopbrochure geen rechten kunnen worden ontleend, is op zichzelf niet specifiek genoeg om afbreuk te kunnen doen aan het vertrouwen dat de koper aan de vermelding van het woonoppervlak op Funda mocht ontlenen. De koper had dan ook geen aanleiding om aan de juistheid van het op Funda vermelde woonoppervlak te twijfelen, althans de verkoopmakelaar heeft te dien aanzien niets gesteld.

Kortom, de koper mocht vertrouwen op de juistheid van het op Funda vermelde woonoppervlak. Door vermelding van een onjuist woonoppervlak op Funda heeft de verkoopmakelaar onrechtmatig gehandeld jegens de koper.
https://www.voorinkadvoca...g-woonoppervlak-op-funda/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:50
Wolly schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:50:
[...]

Gelukkig werkt het niet zoals jij hierboven stelt.

Een voorbeeld, de woonoppervlakte op Funda was geen 14m2 maar 120m2.

[...]

https://www.voorinkadvoca...g-woonoppervlak-op-funda/
Beetje appels met peren vergelijken dit. Een totale vloeroppermakte meten is heel andere koek dan even snel met het blote oog kijken of iets dubbel- of enkelglas is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
NACrat schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:59:
[...]

Beetje appels met peren vergelijken dit. Een totale vloeroppermakte meten is heel andere koek dan even snel met het blote oog kijken of iets dubbel- of enkelglas is.
Elke juridische kwestie is anders, het gaat erom dat de stelling 'Er zal ongetwijfeld bij de Funda beschrijving hebben gestaan dat er daar geen rechten aan ontleend kunnen worden.' niet voor waarheid aangenomen hoeft te worden.

Daarnaast kan je van een makelaar verwachten dat hij zorgvuldig werk levert, dat is zijn werk. Als koper ben je inderdaad ook verplicht om goed te kijken maar je bent natuurlijk geen professional die alles in een oogopslag ziet. Zeker niet met de korte bezichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Heb je de (digitale) brochure waarin dit vermeld is? Daar staat over het algemeen in wat er origineel geadverteerd is.

Was het energielabel ook beter/slechter dan je op basis van de informatie zou verwachten? En bovendien, heb je het energielabel ook kunnen inzien (de uitgebreide met de U waarden van het aanwezige glas)?

Wat zou jouw voorstel zijn: wil je van de koop af, wil je korting/lagere koopprijs/compensatie om alsnog HR++ erin te zetten?

Heb je het koopcontract ondertekend met voorbehoud van bijv bouwtechnische keuring? (maar ik gok dat dat niet een route is die kan werken).

Ik had hier overigens hetzelfde: HR++ in advertentie, maar bleek slechts bij 60% van de ramen te zijn. Ze hadden wel HR++ glas erin laten zetten, maar dat binnen 1 kozijn 1 glasvlak wel, en de andere nog oud dubbelglas. Ik vond zelfs achteraf nog 2 raampjes enkel glas (kleine raampjes), en 2 deuren naar garage met enkel glas die dus bij energielabel ook als buitendeuren meetellen (want ongeïsoleerde garage). Voor energielabel dus wel easy upgrade, terwijl het in praktijk niet heel ernstig warmte lek is. Ik heb er niks meer mee gedaan, want zat al nabij overdracht toen ik het ontdekte, maar het is maar weer eens te meer dat inspectie tijdens tweede bezichtiging op dat soort punten echt tijd kost om dus elk glasvlak in elk kozijn langs te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 04-06-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:13
SkeXiz schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:43:
[...]

Ik zit nu in de drie dagen bedenktijd, verstrijkt morgen. Verder heb ik met m'n telefoon een screenshot van de site voor en na de aanpassing.
Als het enkel glas een dealbreaker is dan ben je nog op tijd, en kan je de koop ontbinden (en evt daarna proberen te heronderhandelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:55
xiangpo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:36:
[...]

Ik zou juist het tegenovergestelde beargumenteren. Bij een stijgende rente kan je dan je lage hypotheek meenemen naar je volgende woning. Mocht de rente gedaald zijn, dan kan je juist boetevrij je hypotheek aflossen als je gaat verhuizen en een lagere rente afsluiten.
Bij verhuizing kun je sowieso doorgaans je hypotheek boetevrij aflossen. Meestal, want ik moest bij mijn vorige huis wel een kleine boete betalen. Die was gemaximaliseerd op 5k. Te verwaarlozen, maar als nog zonde.
Tegenwoordig mag dat volgens mij niet meer, zo'n boete.
Bij een woning waar je wel blijft wonen kun je het beste sowieso een hele nieuwe hypotheek afsluiten. Volledig annuïteiten en rentevaste periode tot deze volledig afgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Hielko schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:48:
[...]

Als het enkel glas een dealbreaker is dan ben je nog op tijd, en kan je de koop ontbinden (en evt daarna proberen te heronderhandelen).
Nou kost HR++ ook niet een heel vermogen.
Goud is veel duurder.
Maar plaatsen van glas in een appartement kan wel zorgen voor extra kosten als het hoger is.
Probeer (een deel van) die kosten van je bod af te trekken als je er toch heel graag wilt wonen om er samen met de verkoper uit te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door 964C2 op 04-06-2024 17:14 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hertog_Martin schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:20:
Wij lopen er tegenaan dat door de sterke stijging van de huizenprijzen de afgelopen 6 jaar de mooie kindvriendelijke buurten van de stad aan het vergrijzen zijn. Hele woonwijken die nu voor 8 ton+ gaan die enkele jaren terug nog de helft kostten. Gevolg; starters kunnen het niet betalen, jonge gezinnen of stelletjes met kinderwens blijven weg. Het aantal 0-5 jarigen is sterk gedaald t.o.v. 6 jaar geleden.

Wij hadden gelukkig 5 jaar geleden gekocht en kunnen dus wel doorstromen, maar heb het idee dat we onze kleine geen plezier doen met een buurt waar ze één van de zeer weinige onder de 5 jaar is (laat staan 3 jaar).

Nu maken wijken wel vaker 'levensfases' door, een periode met veel instroom van jonge gezinnen en aangezien het er zo goed wonen is gaan ze er niet snel weg en heb je hetzelfde probleem, maar nu is het nog veel erger omdat als er verloop is er minder snel jonge gezinnen voor terugkomen, want die zijn meestal starter en kunnen het niet betalen.

We voelen ons geforceerd om naar verre buitenwijken of dorpen te trekken, daar zijn nu héél veel kids, eigenlijk weer teveel...

De balans raakt een beetje zoek.
Wij wonen in een mooie (groene) wijk met grote 2 kappers en vrijstaande woningen (begint ongeveer bij 800k als je nog 100-150k over hebt om te verbouwen), maar er wonen genoeg kinderen hoor :). De meeste doorstromers zijn inderdaad eind 40 met tieners, maar er wonen ook gezinnen die op een goed moment gekocht hebben (zoals wij) en jonge gezinnen met simpelweg goede inkomens. Van alles wat dus eigenlijk.

Ongeveer 30% woont er zo'n 25-30 jaar en die hebben dan weer kleinkinderen over de vloer en kunnen ook leuk opa en oma spelen voor onze kinderen ;) .

Ik zie eigenlijk juist alleen maar voordelen. De wat oudere mensen hebben veel tijd om een praatje te maken en overal wonen tiener meiden die graag willen oppassen op onze kinderen zodat wij een avondje uit kunnen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 04-06-2024 20:23 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Sport_Life schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:32:
[...]

Wij wonen in een mooie (groene) wijk met grote 2 kappers en vrijstaande woningen (begint ongeveer bij 800k als je nog 100-150k over hebt om te verbouwen), maar er wonen genoeg kinderen hoor :). De meeste doorstromers zijn inderdaad eind 40 met tieners, maar er wonen ook gezinnen die op een goed moment gekocht hebben (zoals wij) en jonge gezinnen met simpelweg goede inkomens. Van alles wat dus eigenlijk.

Ongeveer 30% woont er zo'n 25-30 jaar en die hebben dan weer kleinkinderen over de vloer en kunnen ook leuk opa en oma spelen voor onze kinderen ;) .

Ik zie eigenlijk juist alleen maar voordelen. De wat oudere mensen hebben veel tijd om een praatje te maken en overal wonen tiener meiden die graag willen oppassen op onze kinderen zodat wij een avondje uit kunnen :P
Heb je het dan over 0-5 jaar ook? Want die categorie is nu het effect zichtbaar van de prijsstijgingen van afgelopen 5-7 jaar.

5+ zit er nog van voor de stijgingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hertog_Martin schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:07:
[...]

Heb je het dan over 0-5 jaar ook? Want die categorie is nu het effect zichtbaar van de prijsstijgingen van afgelopen 5-7 jaar.

5+ zit er nog van voor de stijgingen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 04-06-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemonhead
  • Registratie: Juni 2020
assje schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:12:
[...]

Energielabel er even bij gepakt en gegevens bij elkaar geraapt. Gevel en dak is gerekend met Rc van 1,3, vrij optimistisch met 3cm glaswol. Alles zoals gebouwd in 1976 en komt met hakken over de sloot op C.

Absurd dat een woning in deze staat op zo'n label uit kan komen. In deze woning moet simpelweg ALLES gebeuren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat de aanwezige dakisolatie (al dan niet erg beperkt) ook veel effect heeft op het label. Een ongeïsoleerd dak heeft een Rc waarde rond de 0.22, dus al snel 4~5x zoveel energieverlies dan de 3cm glaswol. En ik meen dat 30% van het totale energieverlies door het dak gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Aangezien ik altijd benieuwd ben naar de mening van anderen:

We wonen momenteel in een vinexwijk in één van de grote steden van Nederland, we hebben de woning zo'n 8 jaar geleden als nieuwbouw gekocht voor een hele goede lage prijs en is nu 3 keer zoveel waard. We willen al een tijd verhuizen en hebben altijd gezegd dat we in dit huis niet langer dan 5 jaar wonen. Inmiddels zijn we 8 jaar verder...

Onze zoektocht naar een nieuwe woning richt zich op een twee-onder-één-kap met ruime tuin op het zuiden in een rustige nette nieuwbouw buurt. Het bevalt ons goed dat we vanaf de basis het huis kunnen inrichten zoals wij willen en we nog even kunnen wennen aan het idee, de oplevering zal pas over minimaal18 maanden zijn.

Waarom we willen verhuizen? Hoofdreden is dat m'n wederhelft graag een grotere kamer wil voor zijn hobby, dat we nu een voortuin hebben van 6x5 en we graag een ruime tuin op het zuiden wensen. En dat we door die voortuin nooit privacy ervaren (want er mogen geen hoge schuttingen of begroeiingen worden gebouwd). Ook niet onbelangrijk: in het rijtje van 11 woningen wonen 8 stellen met 2 kinderen in de leeftijd 1 tot 8 jaar en die spelen de hele dag voor de deur inclusief kleppende ouders. Ook blijkt het huidige huis wel heel gehorig nu we nieuwe buren hebben (al meerdere keren gevraagd rekening te houden met traplopen, deuren dichtdoen, helpt niets). Ik snap dat er overal kinderen rondhuppelen en zeker in vinex-wijken, maar het is toch anders met een tuin van 11 bij 10 en schuttingen dan een voortuin van 6 bij 5 geheel open.

Kortom: we willen nu echt weg. De verkoopprijs van ons huidige huis is gunstig genoeg, de nieuwbouwwoning die we op het oog hebben voldoet en is prima betaalbaar. Het is buiten de grote stad in een nieuwwbouwijk (laatste fase, dus alles is verder al af) en veel weilanden er om heen. Ook dat bevalt mij, ik kan niet zo goed tegen overprikkeling. Mijn gevoel is dat we vooral angstig zijn voor het onbekende. Iets met autisme.

Wat denken jullie van bovenstaand: gewoon doorzetten en niet bang zijn voor het onbekende? Soms denk ik: het ergste is dat we over een paar jaar de boel weer te koop zetten...

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:13
THE_BASE schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:31:

We wonen momenteel in een vinexwijk in één van de grote steden van Nederland, we hebben de woning zo'n 8 jaar geleden als nieuwbouw gekocht voor een hele goede lage prijs en is nu 3 keer zoveel waard. We willen al een tijd verhuizen en hebben altijd gezegd dat we in dit huis niet langer dan 5 jaar wonen. Inmiddels zijn we 8 jaar verder...

Onze zoektocht naar een nieuwe woning richt zich op een twee-onder-één-kap met ruime tuin op het zuiden in een rustige nette nieuwbouw buurt. Het bevalt ons goed dat we vanaf de basis het huis kunnen inrichten zoals wij willen en we nog even kunnen wennen aan het idee, de oplevering zal pas over minimaal18 maanden zijn.

Waarom we willen verhuizen? Hoofdreden is dat m'n wederhelft graag een grotere kamer wil voor zijn hobby, dat we nu een voortuin hebben van 6x5 en we graag een ruime tuin op het zuiden wensen. En dat we door die voortuin nooit privacy ervaren (want er mogen geen hoge schuttingen of begroeiingen worden gebouwd). Ook niet onbelangrijk: in het rijtje van 11 woningen wonen 8 stellen met 2 kinderen in de leeftijd 1 tot 8 jaar en die spelen de hele dag voor de deur inclusief kleppende ouders. Ook blijkt het huidige huis wel heel gehorig nu we nieuwe buren hebben (al meerdere keren gevraagd rekening te houden met traplopen, deuren dichtdoen, helpt niets). Ik snap dat er overal kinderen rondhuppelen en zeker in vinex-wijken, maar het is toch anders met een tuin van 11 bij 10 en schuttingen dan een voortuin van 6 bij 5 geheel open.

Kortom: we willen nu echt weg. De verkoopprijs van ons huidige huis is gunstig genoeg, de nieuwbouwwoning die we op het oog hebben voldoet en is prima betaalbaar. Het is buiten de grote stad in een nieuwwbouwijk (laatste fase, dus alles is verder al af) en veel weilanden er om heen. Ook dat bevalt mij, ik kan niet zo goed tegen overprikkeling. Mijn gevoel is dat we vooral angstig zijn voor het onbekende. Iets met autisme.

Wat denken jullie van bovenstaand: gewoon doorzetten en niet bang zijn voor het onbekende? Soms denk ik: het ergste is dat we over een paar jaar de boel weer te koop zetten...
Op basis van je verhaal snap ik niet goed wat het probleem nog is?
Dus ja, gewoon doorzetten. Alle argumenten aanwezig om het beter te krijgen, en ik zie geen enkel argument in je verhaal dat pleit voor de huidige woning.
Als het financieel kan, gewoon doen. Goed laten voorrekenen zodat de financiele onderbouwing je kan helpen als je weer gaat twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Functioneel volg ik je helemaal, maar non-functioneel: zou je de stad niet missen? De voorzieningen? Je vrienden? Je werk; reistijd? Dat zijn ook belangrijke afwegingen, naast functioneel / financieel. Zelf zit ik in een vergelijkbaar traject overigens, maar dan is de nieuwbouw woning wel om de hoek, in dezelfde buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
N1ckk schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:59:
[...]

Functioneel volg ik je helemaal, maar non-functioneel: zou je de stad niet missen? De voorzieningen? Je vrienden? Je werk; reistijd? Dat zijn ook belangrijke afwegingen, naast functioneel / financieel. Zelf zit ik in een vergelijkbaar traject overigens, maar dan is de nieuwbouw woning wel om de hoek, in dezelfde buurt.
We willen deze buurt juist uit, het staat vol met hoogbouw, tuinen zijn klein, iedereen op elkaar gepropt. Dat was niet zo toen we hier kwamen wonen 8 jaar geleden. Ik heb ooit een tijd in een middelgrote stad gewoond waar ook niet van alles was, dus ben er wel bekend mee.

Mijn werk is van 10 minuten rijden of fietsen naar 30 minuten met de auto. Mijn wederhelft heeft dezelfde reistijd als nu, dus dat maakt geen verschil. Bovendien verwacht m'n partner over een paar jaar een nieuwe baan te willen en datzelfde geldt voor mij.

We zullen de stad gaan missen met alle voorzieningen, maar drommen mensen wonen ver van een grote stad en dat bevalt hen ook. Vrienden wonen niet meer in onze buurt, zijn allemaal al vertrokken en familie komt niet vaak over de vloer. We zullen moeten schipperen, maar de rust, de grotere 2-kapper en de natuur om ons heen trekt ons op dit moment meer. Maar toch altijd die twijfel: doe je er goed aan. Dat vinden we spannend.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:52
Als je huidige woning/wijk niet bevalt --> verhuizen.
Zelf wilde ik ook meer rust, en weg uit een op zich mooie wijk met aan de rand hoge flats, sociale huurwoningen, met alles wat daarbij hoort. Verhuisd naar een dorp van ca. 11k inwoners met de noodzakelijke winkels en nog wat leuke winkels. En anders is het met de auto hooguit 10 minuten naar een plaatsje met veel meer winkels, of binnen een half uur naar een middelgrote stad.
N1ckk schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:59:
[...]
zou je de stad niet missen? De voorzieningen? Je vrienden? Je werk; reistijd?
Reistijd is al genoemd, en die gaat nog veranderen ook, dus daar lijkt THE_BASE al op voorgesorteerd te hebben. En voorzieningen? Als je net aan de verkeerde kant van een grote stad woont, ben je ook lang onderweg naar bepaalde voorzieningen. Een huisarts/tandarts/fysio is altijd wel dichtbij, of je moet echt achteraf gaan wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Pat911 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:57:
[...]
Als je huidige woning/wijk niet bevalt --> verhuizen.
Zelf wilde ik ook meer rust, en weg uit een op zich mooie wijk met aan de rand hoge flats, sociale huurwoningen, met alles wat daarbij hoort. Verhuisd naar een dorp van ca. 11k inwoners met de noodzakelijke winkels en nog wat leuke winkels. En anders is het met de auto hooguit 10 minuten naar een plaatsje met veel meer winkels, of binnen een half uur naar een middelgrote stad.
We hebben geen slechte woning en zal het goed doen in de markt, gezien de locatie en alle voorzieningen in de buurt: verschillende winkelcentra, dichtbij het centrum van de grote stad, op loopafstand van het station. Maar juist de hoge appartementencomplexen met sociale huurwoningen, de kinderen naast ons en het lawaai van de buren. We zijn straks in 10 autominuten bij een station, binnen 8 minuten fietsen bij een supermarkt en binnen 20 minuten in het hart van een andere grote stad of 30 minuten van weer een andere grote stad.
Reistijd is al genoemd, en die gaat nog veranderen ook, dus daar lijkt THE_BASE al op voorgesorteerd te hebben. En voorzieningen? Als je net aan de verkeerde kant van een grote stad woont, ben je ook lang onderweg naar bepaalde voorzieningen. Een huisarts/tandarts/fysio is altijd wel dichtbij, of je moet echt achteraf gaan wonen.
Ik weet dat rijden in de file geen pretje is (ook al rijd ik graag auto) en ik weet dat de gemiddelde reistijd van 10 minuten naar 25-35 minuten gaat. Maar we hebben het over 4 werkdagen. Die andere drie werkdagen hoop ik te kunnen genieten van de rust en ruimte. Het is gewoon een grote vinexwijk, waar aan de rand het laatste project wordt gebouwd. We wonen straks in een 2-onder-één-kap waar we al onze wensen in kwijt kunnen. Het zal even wennen worden, maar als het goed is krijgen we er veel voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

THE_BASE schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:30:
[...]

We zullen moeten schipperen, maar de rust, de grotere 2-kapper en de natuur om ons heen trekt ons op dit moment meer. Maar toch altijd die twijfel: doe je er goed aan. Dat vinden we spannend.
" WIE NIET WAAGT, BLIJFT MAAGD " :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:42
Ik heb morgen een eerste bezichtiging bij een woning. Het zal de eerste keer zijn dat ik een huis ga bezichtigen in de huidige markt. De makelaar gaf aan dat de afspraak ongeveer 20 minuten duurt, toen ik vroeg naar de duur. Dat lijkt me zo kort, is dat gebruikelijk?

Ik dacht dat in de huidige markt tweede bezichtigingen minder gebruikelijk waren geworden, maar op basis van 20 minuten kan ik toch geen tonnen uitgeven... :o

Iemand die me kan vertellen wat tegenwoordig gebruikelijk is?

En is het normaal om bijv. naar de ingevulde vragenlijst van de verkopers te vragen?

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-04 17:44
@P1nGu1n Ik heb recent ook een aantal bezichtigingen gedaan in populair segment in populaire stad en het varieert per makelaar tussen zo kort de tijd krijgen of met soms wel 8 stellen tegelijk binnen zijn :+.

Meestal wordt de woning als de bezichtiging gepland staat al aan je Move account toegevoegd en kun je de vragenlijst al inzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
P1nGu1n schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:51:
Ik heb morgen een eerste bezichtiging bij een woning. Het zal de eerste keer zijn dat ik een huis ga bezichtigen in de huidige markt. De makelaar gaf aan dat de afspraak ongeveer 20 minuten duurt, toen ik vroeg naar de duur. Dat lijkt me zo kort, is dat gebruikelijk?

Ik dacht dat in de huidige markt tweede bezichtigingen minder gebruikelijk waren geworden, maar op basis van 20 minuten kan ik toch geen tonnen uitgeven... :o

En is het normaal om bijv. naar de ingevulde vragenlijst van de verkopers te vragen?
Ik weet niet in welke regio je kijkt, maar hier in het noorden werken heel veel makelaars met Move. Je kan daar je bezichtigingsafspraken inzien, biedingen doen alsook alle documenten van een woning downloaden + inzien.

Soms kan je 30 min kijken en soms maar 20.. en soms loop je tegelijk met 3 stelletjes door een woning met een noodvlucht. In het starterssegment is een tweede bezichtiging vaak lastig, 1 of 2 dagen komen er kijkers en gelijk daarna de biedingen oorlog :+ Bijzondere wereld.

In het hogere segment kan je vaak wel een tweede keer kijken en duren bezichtigingen ook wat langer is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:13

In 20 minuten krijg je een behoorlijke eerste indruk. Je krijgt een indruk van het geheel, de flow in het huis, de grootte van de slaapkamers, de lichtinval, krakende vloeren, gehorigheid, geur, ligging van de tuin etc. Genoeg om te bedenken of het huis je aanspreekt of niet. Een tweede bezichtiging is tegenwoordig al weer veel gebruikelijker en die gebruik je dan voor de details, maar soms moet je inderdaad in die twintig minuten beoordelen of je op het huis wilt bieden of niet. Laat je daar bij een eerste bezichtiging niet door intimideren. Als je meer tijd nodig hebt en je krijgt die niet, dan is dit huis niet voor jou. Er komen meer kansen.

De vragenlijst zou ik zeker opvragen, want die zorgt ervoor dat je bij een eerste bezoek voorbereid binnenkomt en specifiek naar een aantal zaken kunt kijken die je nader wilt onderzoeken. Ook kan de vragenlijst aanleiding zijn om van de bezichtiging af te zien. Dus daar moet je vooral niet mee wachten. Mijn ervaring is dat je die ook vrijwel altijd krijgt, vaak is die ook al in de verkoopbrochure opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De magier
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19-06-2024
Hallo allen!

Wij hebben afgelopen dinsdag een bezichtiging gehad bij (voor ons) het droom huis.

Na wat onderzoek ben ik er achtergekomen dat de vraagprijs (naar mijn doen) ver onder de waarde is (350k) gemiddelde vraag prijs in de regio 365k - 375k

Natuurlijk is het heet op de markt en overbieden is helaas de norm geworden.

Wij hebben redelijk wat financiële middelen om te overbieden en willen dus alvast een opzetje maken:

Scenario1:
Bod van rond de 390k Ondervoorbehoud van financiering: 350k (vraagprijs)

Mocht het huis hoger getaxeerd worden ivm de te lage vraagprijs hoeven wij (als ik het goed hebt) minder eigen geld in te brengen. (wij kunnen het gat van 40k vullen met onze spaar centen)

Of is het handiger de voorbehoud van financiering te verhogen naar 370k ivm recent verkochte woningen in de buurt om zo uiteindelijk minder eigen geld in te brengen.

Scenario 2:
Bod van rond de 390k Ondervoorbehoud van financiering: 370k

Beide scenario’s zou voor ons te doen zijn, echter zouden wij als stel zo min mogelijk eigen geld willen inbrengen, om zo de buffer te vergroten voor eventuele extra aanpassingen / kosten.

Op deze manier maken we ons bod toch redelijk aantrekkelijk of zie ik het verkeerd?

Een bouwtechnische keuring nemen wij niet op ivm de bouwsterkte en netheid van de woning. En uiteraard sturen wij als starters een mooie brief om ons droomhuis te realiseren.

Ik hoop graag wat duidelijkheid en andere inzichten te krijgen.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
@Indiaan706 @stin00 @Toke_gt dat was snel, alleen bedankt voor jullie waardevolle antwoorden!

20 minuten is inderdaad genoeg om een indruk te krijgen of het huis aan je verwachtingen voldoet.
Wat betreft die tweede bezichtiging: nee heb je, ja kun je krijgen, denk ik? Oftewel, vragen kan altijd.

Move ken de ik nog niet. Ik heb geen Move account en ik kan me daar zo te zien ook niet registreren, je makelaar lijkt je uit te moeten nodigen. Dat heeft hij niet gedaan, dus dan houdt dat op denk ik?

Ik zal de makelaar mailen om de vragenlijst toe te sturen vóór de bezichtiging. Dat is inderdaad wel handig in het geval dat je geen tweede keer kan komen kijken.

Members only:

Nogmaals bedankt d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 23-06-2024 14:49 . Reden: Op verzoek weg. ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
20 min is best gebruikelijk. Heb tien bezichtigen gedaan op tien verschillende woningen. Maar bij 1 woning kwam ik het 'open dag' systeem tegen waar ik met 10 anderen tegelijk rondliep in de woning. In elke andere geval vast tijdslot naar keuze en je hebt de woning voor jezelf met verkoopmakelaar die je rondleidt. Wat ik zelf nog handig vind: nog 10 min daarna door de straat / wijk / buurt lopen. Want je krijgt al een aardige indruk van de woning, maar bevalt de wijk/buurt ook? Voor hetzelfde geld ligt ie half tegenover een schoolplein / speelplein / voetbalveldje / kerk. Misschien is de nabij gelegen straat wel de uitvalsweg voor de wijk dus continu verkeer voor je deur langs. Veel van die dingen kun je met streetview al inventariseren, maar ter plekke rondslenteren geeft net meer informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gienana
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 28-08-2024

Wij zitten momenteel middenin de bezichtigingen. Wij kijken naar woningen in de Randstad en vanaf 530k ongeveer. Tot nu toe krijgen we elke keer alle tijd die we nodig hebben om de woning te bezichtigingen, maar zijn zelf na 20/30 min altijd wel klaar. Dat is ook incl alle vragen die we hebben voor de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-04 08:17
Joosie200 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:57:
20 min is best gebruikelijk. Heb tien bezichtigen gedaan op tien verschillende woningen. Maar bij 1 woning kwam ik het 'open dag' systeem tegen waar ik met 10 anderen tegelijk rondliep in de woning. In elke andere geval vast tijdslot naar keuze en je hebt de woning voor jezelf met verkoopmakelaar die je rondleidt. Wat ik zelf nog handig vind: nog 10 min daarna door de straat / wijk / buurt lopen. Want je krijgt al een aardige indruk van de woning, maar bevalt de wijk/buurt ook? Voor hetzelfde geld ligt ie half tegenover een schoolplein / speelplein / voetbalveldje / kerk. Misschien is de nabij gelegen straat wel de uitvalsweg voor de wijk dus continu verkeer voor je deur langs. Veel van die dingen kun je met streetview al inventariseren, maar ter plekke rondslenteren geeft net meer informatie.
En, als je met partner gaat, afspreken dat 1 van 2 met de makelaar lult, en dat de ander dan volledig focust op het kijken. Evt. neem je iemand mee die met de makelaar praat, en vraag je zelf achteraf nog zelf de dingen die je wilt weten.

Want voor je het weet luister je teveel naar het lulverhaal van de makelaar over die handige afzuiging (bij wijze van) en vergeet je daardoor echt goed naar andere dingen te kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
praliwi schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:18:
[...]

En, als je met partner gaat, afspreken dat 1 van 2 met de makelaar lult, en dat de ander dan volledig focust op het kijken. Evt. neem je iemand mee die met de makelaar praat, en vraag je zelf achteraf nog zelf de dingen die je wilt weten.

Want voor je het weet luister je teveel naar het lulverhaal van de makelaar over die handige afzuiging (bij wijze van) en vergeet je daardoor echt goed naar andere dingen te kijken.
Na 3 bezichtigingen was ik helemaal klaar met (verkoop)makelaars en hun 'speelse indeling' en 'populaire wijk onder expats'. Ik geef bij binnenkomst altijd direct aan 'Vind je het goed als ik zelf rondloop door het huis? Blijf gerust hier in de woonkamer zitten, ik kom achteraf wel even met wat vragen'. Vrijwel alle makelaars gaan dan rustig zitten en wat op hun telefoon kloten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
praliwi schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:18:
[...]

Ook slim ja. Al heb ik vaker zulke types maar laten ratelen. Ik kwam eerder het type 'als er iets is, ik ben in de keuken/gang/bij de eettafel' tegen. Dus mocht zelf door de woning heen zonder een verkooppraatje aan te moeten horen. Verder is een twee paar ogen handig. Twee zien meer dan een. Vooral als die ander technisch onderlegd is en wat kan beoordelen qua staat van de kozijnen, ramen, leidingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:11
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat gangbaar is om een hypotheek rond te krijgen? Ik begreep dat bieden zonder voorbehoud een beetje de standaard is geworden, maar als je wel een voorbehoud wilt je kunt aangeven dat de termijn korter is dan 6 weken. Wat is jullie recente ervaring m.b.t. duur voor het rondkrijgen van een hypotheek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lemonhead
De magier schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:45:
Hallo allen!

Wij hebben afgelopen dinsdag een bezichtiging gehad bij (voor ons) het droom huis.

Na wat onderzoek ben ik er achtergekomen dat de vraagprijs (naar mijn doen) ver onder de waarde is (350k) gemiddelde vraag prijs in de regio 365k - 375k

Natuurlijk is het heet op de markt en overbieden is helaas de norm geworden.

Wij hebben redelijk wat financiële middelen om te overbieden en willen dus alvast een opzetje maken:

Scenario1:
Bod van rond de 390k Ondervoorbehoud van financiering: 350k (vraagprijs)

Mocht het huis hoger getaxeerd worden ivm de te lage vraagprijs hoeven wij (als ik het goed hebt) minder eigen geld in te brengen. (wij kunnen het gat van 40k vullen met onze spaar centen)

Of is het handiger de voorbehoud van financiering te verhogen naar 370k ivm recent verkochte woningen in de buurt om zo uiteindelijk minder eigen geld in te brengen.

Scenario 2:
Bod van rond de 390k Ondervoorbehoud van financiering: 370k

Beide scenario’s zou voor ons te doen zijn, echter zouden wij als stel zo min mogelijk eigen geld willen inbrengen, om zo de buffer te vergroten voor eventuele extra aanpassingen / kosten.

Op deze manier maken we ons bod toch redelijk aantrekkelijk of zie ik het verkeerd?

Een bouwtechnische keuring nemen wij niet op ivm de bouwsterkte en netheid van de woning. En uiteraard sturen wij als starters een mooie brief om ons droomhuis te realiseren.

Ik hoop graag wat duidelijkheid en andere inzichten te krijgen.

Mvg
Uiteindelijk moet je het verschil tussen de taxatiewaarde en de koopprijs voldoen met eigen geld. Het is niet zo dat je verplicht bent een hypotheeksom af te nemen ter hoogte van het voorbehoud van financiering, als de taxatie hoger dan dat uitvalt, dan kun je een hogere hypotheek nemen en hoef je minder spaargeld in te leggen.

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen voor de hoogte van het voorbehoud, is vanaf welk punt je van de koop wil afzien als de taxatiewaarde daaronder uitvalt. Welk bedrag aan spaargeld wil je maximaal inleggen? Dan het voorbehoud op bod - dat bedrag zetten.

Dat je doorhebt dat de vraagprijs onder de verwachtte taxatiewaarde ligt, geeft je al voordeel. Veel starters doen als bod vraagprijs + x% en lijken te denken dat je standaard het verschil tussen de vraagprijs en het bod met eigen geld moet voldoen. Bij een vraagprijs die bewust onder de marktwaarde is gezet om veel volk te lokken, hoeft dit helemaal niet het geval te zijn.

Overigens zegt de "bouwsterkte" of de afwerking van de woning weinig over de bouwkundige staat en het benodigd onderhoud. Je kunt een hoop maskeren en wegwerken, of je mist een hoop informatie als je niet weet waar je naar moet kijken. Bij een huis ouder dan 40 jaar zou ik sowieso een bouwkundige keuring laten uitvoeren.

[ Voor 5% gewijzigd door lemonhead op 06-06-2024 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Laatst online: 18-04 21:44

Wij hebben ongeveer dezelfde situatie gehad. Nieuwbouw gekocht in 2016, bijna x3 gegaan. Weer nieuwbouw gekocht in 2021, buiten de stad maar binnen de gemeente. Bevalt echt uitstekend. Maar:

Wij hebben nog jonge kinderen, en achter elke voordeur zitten hier wel 2 of 3 kinderen van <12 jr. Ook bij de 2kappers van rond de 1milj. De druk op de voorzieningen, opvang, scholen etc is groot.

Verder is mijn eigen ervaring dat de bouw echt anders is vergeleken met 2016. Toen hadden we binnen 2 jaar de sleutels al. Nu heeft het ruim 3jr geduurd.

Waarom probeer je niet eerst door te stromen naar reeds bestaande bouw? Dan weet je tenminste ongeveer in wat voor straat je komt te wonen. Aanpassingen kun je prima uit de overwaarde doen.

Het prijsverschil tussen nog te bouwen en net opgeleverde nieuwbouw is zo klein geworden dat net opgeleverd ook heel interessant kan zijn. Geen dubbele lasten, risico verkoop eigen woning in de toekomst etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Laapo schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:48:
[...]

Wij hebben ongeveer dezelfde situatie gehad. Nieuwbouw gekocht in 2016, bijna x3 gegaan. Weer nieuwbouw gekocht in 2021, buiten de stad maar binnen de gemeente. Bevalt echt uitstekend. Maar:

Wij hebben nog jonge kinderen, en achter elke voordeur zitten hier wel 2 of 3 kinderen van <12 jr. Ook bij de 2kappers van rond de 1milj. De druk op de voorzieningen, opvang, scholen etc is groot.

Verder is mijn eigen ervaring dat de bouw echt anders is vergeleken met 2016. Toen hadden we binnen 2 jaar de sleutels al. Nu heeft het ruim 3jr geduurd.

Waarom probeer je niet eerst door te stromen naar reeds bestaande bouw? Dan weet je tenminste ongeveer in wat voor straat je komt te wonen. Aanpassingen kun je prima uit de overwaarde doen.

Het prijsverschil tussen nog te bouwen en net opgeleverde nieuwbouw is zo klein geworden dat net opgeleverd ook heel interessant kan zijn. Geen dubbele lasten, risico verkoop eigen woning in de toekomst etc.
Dank voor je reactie. Bestaande woningen is zeker ook de revue gepasseerd, maar we zijn toch meer gecharmeerd van nieuwbouw. Het project zou Q1 2026 klaar kunnen zijn (of met geluk zelfs nog eind 2025). Dat is niet zo'n lange periode en de woningmarkt schijnt redelijk stabiel te zijn.

Wat de kinderen betreft: ik heb geen probleem met kinderen die lekker buiten spelen. Dat deed ik vroeger zelf ook en hield ook geen rekening met anderen. Maar dit is een smalle straat met enkel voortuinen waarbij de beplanting niet hoger mag dan 1 meter. Je zit dus nooit rustig zonder dat iemand je ziet of jij hen ziet. En geluid komt ook makkelijk de tuin in. En daar wringt het: we willen gewoon heel graag een ruime achtertuin met beschutting en privacy buiten de grote stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Bij een te koop staand huis staat dat erfafscheiding van de achtertuin op gemeentegrond staat, en dat de deur/poort die daarin zit niet omschreven wordt in een akte van levering. Het betreft hier een huis uit de jaren 80, verkocht door de originele eigenaar. Is het eerste dan niet verjaard? En hoe moet ik interpreteren dat die deur/poort niet wordt omschreven in de akte van levering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Na een (heel) lange zoektocht hebben we vandaag eindelijk een mondeling akkoord bereikt over de aankoop van ons eerste huis. Het gaat om een jaren 20 woning in de regio Haarlem.

We willen graag zo snel mogelijk een bouwkundige keuring laten doen. Ik heb helaas de indruk dat de keuring bij de meeste grote partijen maar weinig voorstelt en ze vooral de figuurlijke open deuren intrappen. We hadden hierom een wat kleinere, lokale, keurder op het oog (Premiumkeur), maar die hebben helaas geen tijd op korte termijn. Is hier wellicht iemand die goede ervaring heeft met een bouwkundige keurder in de regio Haarlem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-04 15:11
Dick schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:01:
Na een (heel) lange zoektocht hebben we vandaag eindelijk een mondeling akkoord bereikt over de aankoop van ons eerste huis. Het gaat om een jaren 20 woning in de regio Haarlem.

We willen graag zo snel mogelijk een bouwkundige keuring laten doen. Ik heb helaas de indruk dat de keuring bij de meeste grote partijen maar weinig voorstelt en ze vooral de figuurlijke open deuren intrappen. We hadden hierom een wat kleinere, lokale, keurder op het oog (Premiumkeur), maar die hebben helaas geen tijd op korte termijn. Is hier wellicht iemand die goede ervaring heeft met een bouwkundige keurder in de regio Haarlem?
kun je ook regelen via Ver Eigen Huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-04 00:11
Ik heb een huis gevonden die ik wil kopen en alles is in een stroomversnelling geraakt. Ik heb een bod gedaan, deze is geaccepteerd. Ik heb het koopcontract nog niet ondertekend, die krijg ik vandaag. Maar, ik heb nog geen hypotheekadviseur. Heb wel een eerste gratis gesprek gehad maar die bleek erg duur te zijn. Het is mijn eerste huis, geen (studie)schulden, geen bkr, etc. Wel met NHG maar zonder startersvrijstelling (ouder dan 35).
Wat is jullie advies m.b.t. een hypotheekadviseur vinden? Wat zijn gemiddelde kosten? Ik heb volgens mij geen spannende zaken. Ik weet dat ik het bedrag kan lenen en heb eigen geld. Kom uit een huurwoning dus heb ook niets wat verkocht moet worden. Tot nu toe zie ik (telefonisch) indicatie prijzen van 2500 tot 3500 euro. Ik vind dit vrij duur ;( kan dit goedkoper?

Zonder hypotheekadviseur is niet aan te raden verwacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:35
Goedkoper dan 2500 gaat lastig worden denk ik, of je moet alles zelf gaan doen. Mijn adviseur kost €2750, zit nu midden in de aanvraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Kruimelvlaai schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:59:
Ik heb een huis gevonden die ik wil kopen en alles is in een stroomversnelling geraakt. Ik heb een bod gedaan, deze is geaccepteerd. Ik heb het koopcontract nog niet ondertekend, die krijg ik vandaag. Maar, ik heb nog geen hypotheekadviseur. Heb wel een eerste gratis gesprek gehad maar die bleek erg duur te zijn. Het is mijn eerste huis, geen (studie)schulden, geen bkr, etc. Wel met NHG maar zonder startersvrijstelling (ouder dan 35).
Wat is jullie advies m.b.t. een hypotheekadviseur vinden? Wat zijn gemiddelde kosten? Ik heb volgens mij geen spannende zaken. Ik weet dat ik het bedrag kan lenen en heb eigen geld. Kom uit een huurwoning dus heb ook niets wat verkocht moet worden. Tot nu toe zie ik (telefonisch) indicatie prijzen van 2500 tot 3500 euro. Ik vind dit vrij duur ;( kan dit goedkoper?

Ik heb voor mijn eerste huis een execution only hypotheek afgesloten en dat is erg goed bevallen. Lekker alles zelf uit zoeken en uiteindelijk doe je toch 90% zelf (documenten opvragen en aanleveren etc.). Voor m'n 2e woning heb ik wel hypotheekadvies genomen, maar daar heb ik achteraf spijt van. Stond lokaal hoog aangeschreven, maar ik vond het de kosten absoluut niet waard.

Via Independer heb je een eenvoudige execution only omgeving, of je kiest iets als https://www.goedkoopsteonafhankelijkehypotheekadviseur.nl/ waarbij je voor zo'n 800 euro advies + afsluiten regelt. Goedkoper bestaat bijna niet.

Ten slotte heb ik recent een vriend geholpen met een directe hypotheekaanvraag indienen bij NEO hypotheken. Daar komt ook geen adviseur aan te pas, je kan het zeer eenvoudig zelf aanvragen. Ze hebben een scherpe rente, gunstige voorwaarden en zijn vrij nieuw op de markt. Ik gaf hem wat advies en welke documenten hij alvast moest verzamelen en we hadden binnen 9 dagen de hypotheek rond :+ Had nog sneller gekund, de werkgeversverklaring kostte extra tijd. Afsluitkosten slechts 500 piek.. na aftrek inkomstenbelasting blijft er nauwelijks wat over.

Ik heb geen aandelen in NEO, maar zou ze wel even bekijken.. ze zijn volledig digitaal, snelle aanvraag omgeving en je krijgt vaak binnen 24 uur al je renteaanbod.

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 10-06-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:14
@Kruimelvlaai Zelf onlangs deze gebruikt. Prima en mooi tarief a 999 euro.
Eventuele afspraken via videomeetings, werkt voor mij prima. Verder contact via mail, tel. en whatsapp.

Of zoals @stin00 aangeeft: execution only. Daar zijn ook diverse partijen voor te vinden. Zeker voor een eerste huis moet dat normaliter goed te doen zijn. Het is vooral heel veel documenten verzamelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
@stin00 @jj85 welk advies "mis" ik dan bij execution only? Volgens mij gebruiken (bijna) alle hypotheekadviseurs findesk waarin ze ook bijkomende voorwaarden kunnen vergelijken. Ik gok dat ik die informatie dan mis? Dan kan wellicht nog interessant zijn die informatie (bijvoorbeeld als de rente tijdens overdracht lager is, of je dan wel of niet de lagere rente betaalt, etc.)

Taxatie en notariskosten zijn nooit inbegrepen bij hypotheekadviseur kosten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Kruimelvlaai schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:59:

Dit is mega standaard, NHG + starter. Hoe zit het met de woning? Is dit ook een super standaard rijtjeshuis in goede staat of koop je een ex bedrijfswoning in vervallen staat midden op een industrieterrein?

Er zijn wat discounters die met advies 1000 tot 1500 euro rekenen. Kun je prima inzetten want die gaan niet meer of minder doen dan de dure ketens en chique financieel planners etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@Kruimelvlaai Wellicht zinvol voor je deze post van @ACDSL : ACDSL in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Ik heb geen 'zinvol' advies gehad tijdens mijn traject met adviseur. Zat hem vooral in de financiele risico's bij bijv wegval partner, werkeloosheid etc.
Passende hypotheek uitzoeken op basis van rente en voorwaarden is prima zelf te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ziceykr
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-04 21:06
Edit ivm antwoord op vraag en bevestiging wat ik stiekem al dacht _/-\o_

[ Voor 91% gewijzigd door ziceykr op 10-06-2024 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Kruimelvlaai schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:17:
@stin00 @jj85 welk advies "mis" ik dan bij execution only? Volgens mij gebruiken (bijna) alle hypotheekadviseurs findesk waarin ze ook bijkomende voorwaarden kunnen vergelijken. Ik gok dat ik die informatie dan mis? Dan kan wellicht nog interessant zijn die informatie (bijvoorbeeld als de rente tijdens overdracht lager is, of je dan wel of niet de lagere rente betaalt, etc.)

Taxatie en notariskosten zijn nooit inbegrepen bij hypotheekadviseur kosten toch?
Je mist de uitleg van.. alles. Dus hoe werkt je hypotheek, welke rentevasteperiode is verstandig, hoe lang is de offerte geldig en is deze (kosteloos) te verlengen, gebruiken ze offerte- of dagrente, hoeveel mag je jaarlijks boetevrij aflossen, kan je rentemiddelen, hoe kan je de risicoklasse verlagen? Alleen met taxatie, stortingen of ook via WOZ?, zijn er nog extra verduurzamings perks zoals rente mogen verlagen en/of meer lenen? En nog tientallen vraagstukken. Verder wat advies over wat nou als je ziek wordt, werkloos raakt, partner uit elkaar etc.

Maar over het algemeen is na wat inlezen en vergelijken het allemaal niet zo moeilijk. Zeker voor een eerste huis niet, vaak zoek je een 'standaard' hypotheek met scherpe NHG rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Prijzen lijken daar al een jaar of 3 te zijn gestagneerd.

10k per m2 aan het vondelpark (!!!) terwijl er zomaar 9 a 10k wordt gerekend bij het bajeskwartier voorbij het Amstelstation....

Voor minder had je daar niet kunnen zitten denk ik.

[ Voor 31% gewijzigd door tweakduke op 14-06-2024 12:16 . Reden: Op verzoek weg. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:52
Buyers remorse heeft denk ik iedereen wel eens. Dat kun je pas echt zeggen als je er woont.
Ik vind het belachelijk veel geld, maar als je gebonden bent aan Amsterdam (of vul een andere grote stad in) is dat blijkbaar normaal en kun je niet anders. En waarom zou je spijt moeten hebben van iets onvermijdbaars.

[ Voor 29% gewijzigd door tweakduke op 14-06-2024 12:16 . Reden: Op verzoek weg. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
Laapo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:22:
[...]

Dit is mega standaard, NHG + starter. Hoe zit het met de woning? Is dit ook een super standaard rijtjeshuis in goede staat of koop je een ex bedrijfswoning in vervallen staat midden op een industrieterrein?

Er zijn wat discounters die met advies 1000 tot 1500 euro rekenen. Kun je prima inzetten want die gaan niet meer of minder doen dan de dure ketens en chique financieel planners etc.
Oude hoekwoning uit 1953 die gedateerd is en opknap werk heeft. Wel gewoon bewoonbaar. Maar denk aan beperkte/geen isolatie (label F), gewone woonwijk, etc.

@jj85 flinke post, die ga ik na dit bericht lezen
stin00 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:27:
[...]

Je mist de uitleg van.. alles. Dus hoe werkt je hypotheek, welke rentevasteperiode is verstandig, hoe lang is de offerte geldig en is deze (kosteloos) te verlengen, gebruiken ze offerte- of dagrente, hoeveel mag je jaarlijks boetevrij aflossen, kan je rentemiddelen, hoe kan je de risicoklasse verlagen? Alleen met taxatie, stortingen of ook via WOZ?, zijn er nog extra verduurzamings perks zoals rente mogen verlagen en/of meer lenen? En nog tientallen vraagstukken. Verder wat advies over wat nou als je ziek wordt, werkloos raakt, partner uit elkaar etc.

Maar over het algemeen is na wat inlezen en vergelijken het allemaal niet zo moeilijk. Zeker voor een eerste huis niet, vaak zoek je een 'standaard' hypotheek met scherpe NHG rente.
Ik ben vooral benieuwd wanneer ik nu de hypotheek afsluit en de aanvaarding pas halverwege augustus is, of ik dan bij een gezakte hypotheekrente de lage rente kan nemen. Een rente zal bij stijging als het goed is niet meestijgen als de offerte gemaakt is voor zo'n korte periode.
En welke voorwaarde er zijn voor boetevrij aflossen.
Tevens de vraag hoeveel eigen geld ik erin zal steken en later een bouwdepot o.i.d. afsluit voor de verbouwing, of dat ik nu maximaal hypotheek neem en eigen geld gebruik voor de verbouwing. (Mij lijkt de eerste keuze altijd de beste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:00
@ziceykr ik heb eens gekeken op Funda maar als het de woning op de V..straat is, dan heb je wel een leuk huis te pakken.

Als je filtert op die buurt rond die prijsklasse zit je aan de onderkant in een populaire buurt. Lijkt mij dat je dat altijd wel weer kwijt kan. Wel even alles fris maken, verven en leuk inrichten, schoonmaken (tuin) etc.

Prima woning, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
wm1234 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:21:
@ziceykr ik heb eens gekeken op Funda maar als het de woning op de V..straat is, dan heb je wel een leuk huis te pakken.

Als je filtert op die buurt rond die prijsklasse zit je aan de onderkant in een populaire buurt. Lijkt mij dat je dat altijd wel weer kwijt kan. Wel even alles fris maken, verven en leuk inrichten, schoonmaken (tuin) etc.

Prima woning, lijkt mij.
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 10-06-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziceykr
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-04 21:06
//

[ Voor 99% gewijzigd door ziceykr op 10-06-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
jj85 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:11:
@Kruimelvlaai Zelf onlangs deze gebruikt. Prima en mooi tarief a 999 euro.
Eventuele afspraken via videomeetings, werkt voor mij prima. Verder contact via mail, tel. en whatsapp.
De reviews bij google zijn, op een paar na, bijzonder goed. Hoe kan het dat deze adviseur zoveel goedkoper is dan de rest? Bijvoorbeeld vergeleken met iets standarrds als De Hypotheker. Ik wil goedkoop=duurkoop voorkomen, maar vraag me af of dat dit het geval zal zijn hier. Zeker omdat ik eerste woning + NHG ben.

Het meest lastige aan mijn situatie wat ik kan bedenken is
- dat ik niet weet hoeveel eigen geld ik wil inleggen
- dat ik afhankelijk van mijn eigen geld inleg, later misschien nog meer wil lenen voor verbouwen
- ik over ongeveer 2 maanden de overdracht heb, dus dat ik wil kijken of het interessant is om een hypotheek af te sluiten waarbij ik over 2 maanden potentieel een lagere rente heb (best case) of de huidige rente van offerte moet betalen (worst case)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Kruimelvlaai schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:54:
[...]

De reviews bij google zijn, op een paar na, bijzonder goed. Hoe kan het dat deze adviseur zoveel goedkoper is dan de rest? Bijvoorbeeld vergeleken met iets standarrds als De Hypotheker. Ik wil goedkoop=duurkoop voorkomen, maar vraag me af of dat dit het geval zal zijn hier. Zeker omdat ik eerste woning + NHG ben.
Al die adviseurs zijn volgens mij de afgelopen jaar enorm in hun prijzen gestegen. Bijv hypotheek24.nl vraag nu ruim 2200 euro, voorheen zaten ze rond de 800 euro. Blijkbaar betalen mensen ervoor...
Mijn ervaring was in ieder geval prima met bovenstaande Hypotheekfabriek.
- dat ik afhankelijk van mijn eigen geld inleg, later misschien nog meer wil lenen voor verbouwen
- ik over ongeveer 2 maanden de overdracht heb, dus dat ik wil kijken of het interessant is om een hypotheek af te sluiten waarbij ik over 2 maanden potentieel een lagere rente heb (best case) of de huidige rente van offerte moet betalen (worst case)
Als je deze vragen niet goed voor jezelf kunt beantwoorden, dan is het imho verstandig om er een adviseur bij te betrekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
jj85 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:06:
[...]

Al die adviseurs zijn volgens mij de afgelopen jaar enorm in hun prijzen gestegen. Bijv hypotheek24.nl vraag nu ruim 2200 euro, voorheen zaten ze rond de 800 euro. Blijkbaar betalen mensen ervoor...
Mijn ervaring was in ieder geval prima met bovenstaande Hypotheekfabriek.

[...]

Als je deze vragen niet goed voor jezelf kunt beantwoorden, dan is het imho verstandig om er een adviseur bij te betrekken ;)
Ik zoek vooral een bevestiging dat wat ik heb uitgezocht klopt :)
Ik heb het idee dat het allemaal niet zo spannend is, maar iedereen doet alsof dat wel zo is. Ik wil niet achteraf de eigenwijze zijn die dingen over het hoofd heeft gezien. Zeker ook omdat het niet gaat om een paar schoenen wat ik koop.
Alleen het laatste puntje vond ik wat lastig uitzoekwerk (overdracht over 2 maanden i.c.m. hypotheekrente stand). Als je veel verstrekkers wilt vergelijken is dat veel werk. Maar dankzij de post van ACDSL heb ik daar een mooi overzicht van die ik in Excel heb gegooid.

En als de hypotheekfabriek een prima hypotheekadviseur is, dan is dat het geld wel waard denk ik. Al denk ik wel dat 1000 de bovengrens is van wat ik geen absurd bedrag vind.
Krijg je daar eigenlijk ook advies bij welke verzekeringen, keuringen, etc.je moet hebben om een hypotheek af te sluiten?

[ Voor 12% gewijzigd door Kruimelvlaai op 10-06-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:01
Kruimelvlaai schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:13:
[...]

Ik zoek vooral een bevestiging dat wat ik heb uitgezocht klopt :)
Ik heb het idee dat het allemaal niet zo spannend is, maar iedereen doet alsof dat wel zo is. Ik wil niet achteraf de eigenwijze zijn die dingen over het hoofd heeft gezien. Zeker ook omdat het niet gaat om een paar schoenen wat ik koop.
Alleen het laatste puntje vond ik wat lastig uitzoekwerk (overdracht over 2 maanden i.c.m. hypotheekrente stand). Als je veel verstrekkers wilt vergelijken is dat veel werk. Maar dankzij de post van ACDSL heb ik daar een mooi overzicht van die ik in Excel heb gegooid
Het is niet spannend, zeker niet bij een eerste huis. Er zijn niet zo veel hypotheekvormen, regels zijn duidelijk wat je max aflossingsvrij mag doen (mocht je dat willen) en wat dat betekent voor je hypotheekrenteaftrek.
Even rekenen met eigenwoningforfait en gemeentelijke lasten (OZB, rioolheffing, afvalstoffenheffin etc) en je kunt prima uitrekenen waar je op uit komt met verschillende hypotheekdelen/vormen.
De rentes zijn ook overal prima te vinden. Alleen even opletten dat je bij de meeste grootbanken ook je betaalrekening (incl salarisstorting) daar moet aanhouden, anders gaat er paar tiende procent op de rente.

Nog even kiezen wat je aan rentevaste periode wilt (evt meerdere delen aanhouden om dat te spreiden) en even de kleine lettertjes lezen omtrent vervroegd aflossen, aflossen bij verkoop, etc bij rentevaste periode; dat verschilt per hypotheekverstrekker.

Je kunt ook paar orienterende gesprekken voeren met adviseurs, dan maken ze al een eerste opzet met berekening; zo'n gesprek kun je prima gebruiken om je ideeen te toetsen en zijn eigenlijk altijd gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:02
Ik zit een beetje in dezelfde situatie als enkele anderen in dit topic. Starter die eerste huis koopt met NHG, geen complexe hypotheek.
We hebben ook voorkeur voor execution only na het proces te starten bij Frits. Helaas konden ze niet duidelijk advies geven over mijn complexer uittreksel van Duo. Voorstel van de adviseur was om maar gewoon aan te vragen en te kijken of onze hypotheek rond komt. Het voordeel dat we hebben, is dat we van familie onderhands kopen en dus weinig tijdsdruk hebben.

We dachten toen, dat kunnen we zelf ook wel aanvragen gezien we exact weten wat we willen. We zijn dan ook het execution only proces vandaag opgestart bij ABN, omdat zij het voordeligst leken in combinatie met korting voor ons energielabel.
We hebben gisteren nog gepraat met onze ouders over de aankoop en hypotheekvormen. Hier kwam nog voorbij dat lineair misschien toch beter is dan annuïtair. Zijn er anderen die dit hebben overwogen?
Onze adviseur bij Frits was direct akkoord met onze wens voor 5j of 10j vast annuïtair.

Voordelen annuitair:
- Lagere maandlasten aan begin looptijd
- Maximaal gebruik HRA
- Door lagere maandlasten, meer ETF's aankoop mogelijk of restant sparen op spaarrekening, beter rendement
- Doordat het geld niet 'vast' komt te zitten in het huis, meer flexibiliteit naar toekomst toe (we zien ons misschien voor werk nog wel emigreren naar buitenland met noodzaak 2de woning aanschaf voor verkoop in Nederland.)

Voordelen lineair:
- Niet beleggen met geleend geld (immers, hogere initiele maandlasten gaan naar kapitaalaflossing, geen verleidingen dit geld anders te besteden)
- Totale rentelast is lager (netto volgens huidige fiscale regels, 20.000 euro op 570.000 euro totale kosten)
- Robuuster bij potentieel slechte situatie waarbij beurs én vastgoed slecht gaan (want sneller kapitaalaflossing)

Zoals gezegd, wij neigen zelf nog naar annuitair. Maar vader van mijn partner waarschuwde ons om toch serieus lineair te overwegen. We hebben nu als compromis in gedachte om wél annuitair te nemen ivm flexibiliteit, maar het risico af te dekken met genoeg spaargeld aan te houden in vermogen en niet alles te beleggen. We zouden beiden nog redelijk wat vermogen aanhouden (deels in aandelen) na aankoop woning, dus het is sowieso niet heel krap.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

cedrix5 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:02:
Ik zit een beetje in dezelfde situatie als enkele anderen in dit topic. Starter die eerste huis koopt met NHG, geen complexe hypotheek.
We hebben ook voorkeur voor execution only na het proces te starten bij Frits. Helaas konden ze niet duidelijk advies geven over mijn complexer uittreksel van Duo. Voorstel van de adviseur was om maar gewoon aan te vragen en te kijken of onze hypotheek rond komt. Het voordeel dat we hebben, is dat we van familie onderhands kopen en dus weinig tijdsdruk hebben.

We dachten toen, dat kunnen we zelf ook wel aanvragen gezien we exact weten wat we willen. We zijn dan ook het execution only proces vandaag opgestart bij ABN, omdat zij het voordeligst leken in combinatie met korting voor ons energielabel.
We hebben gisteren nog gepraat met onze ouders over de aankoop en hypotheekvormen. Hier kwam nog voorbij dat lineair misschien toch beter is dan annuïtair. Zijn er anderen die dit hebben overwogen?
Onze adviseur bij Frits was direct akkoord met onze wens voor 5j of 10j vast annuïtair.

Voordelen annuitair:
- Lagere maandlasten aan begin looptijd
- Maximaal gebruik HRA
- Door lagere maandlasten, meer ETF's aankoop mogelijk of restant sparen op spaarrekening, beter rendement
- Doordat het geld niet 'vast' komt te zitten in het huis, meer flexibiliteit naar toekomst toe (we zien ons misschien voor werk nog wel emigreren naar buitenland met noodzaak 2de woning aanschaf voor verkoop in Nederland.)

Voordelen lineair:
- Niet beleggen met geleend geld (immers, hogere initiele maandlasten gaan naar kapitaalaflossing, geen verleidingen dit geld anders te besteden)
- Totale rentelast is lager (netto volgens huidige fiscale regels, 20.000 euro op 570.000 euro totale kosten)
- Robuuster bij potentieel slechte situatie waarbij beurs én vastgoed slecht gaan (want sneller kapitaalaflossing)

Zoals gezegd, wij neigen zelf nog naar annuitair. Maar vader van mijn partner waarschuwde ons om toch serieus lineair te overwegen. We hebben nu als compromis in gedachte om wél annuitair te nemen ivm flexibiliteit, maar het risico af te dekken met genoeg spaargeld aan te houden in vermogen en niet alles te beleggen. We zouden beiden nog redelijk wat vermogen aanhouden (deels in aandelen) na aankoop woning, dus het is sowieso niet heel krap.
Ik zou altijd annuïtair doen: (vrijwillig) extra aflossen is altijd mogelijk. Bij lineair kun je niet minder aflossen zonder hra te verliezen.

Denk aan bijvoorbeeld baanverlies/parttime werken of tijdelijk extra uitgaven.

Daarbij bestaat de kans dat er fiscale wijzigingen komen waarbij je bijvoorbeeld belasting betaalt over de overwaarde. Dan heb je liever zoveel mogelijk lening (waar spaargeld/beleggingen tegenover staan).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 10-06-2024 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
Hoe zouden jullie ermee om gaan qua bod als je vind dat de vraagprijs voor een woning te laag is? (relatief uiteraard, alles is stervensduur)

Members only:

Alvast bedankt!

[ Voor 84% gewijzigd door tweakduke op 23-06-2024 14:48 . Reden: Op verzoek weg. ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _superboer_
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
P1nGu1n schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:17:
Hoe zouden jullie ermee om gaan qua bod als je vind dat de vraagprijs voor een woning te laag is? (relatief uiteraard, alles is stervensduur)

***members only***

Alvast bedankt!
Vraagprijs niet meenemen in het bepalen van de hoogte van het bod en bieden op basis van wat het huis waard is en/of welke waarde het voor jou heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
THM0 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:20:
[...]

Het is niet spannend, zeker niet bij een eerste huis. Er zijn niet zo veel hypotheekvormen, regels zijn duidelijk wat je max aflossingsvrij mag doen (mocht je dat willen) en wat dat betekent voor je hypotheekrenteaftrek.
Even rekenen met eigenwoningforfait en gemeentelijke lasten (OZB, rioolheffing, afvalstoffenheffin etc) en je kunt prima uitrekenen waar je op uit komt met verschillende hypotheekdelen/vormen.
De rentes zijn ook overal prima te vinden. Alleen even opletten dat je bij de meeste grootbanken ook je betaalrekening (incl salarisstorting) daar moet aanhouden, anders gaat er paar tiende procent op de rente.

Nog even kiezen wat je aan rentevaste periode wilt (evt meerdere delen aanhouden om dat te spreiden) en even de kleine lettertjes lezen omtrent vervroegd aflossen, aflossen bij verkoop, etc bij rentevaste periode; dat verschilt per hypotheekverstrekker.

Je kunt ook paar orienterende gesprekken voeren met adviseurs, dan maken ze al een eerste opzet met berekening; zo'n gesprek kun je prima gebruiken om je ideeen te toetsen en zijn eigenlijk altijd gratis.
Wij hebben nu een adviseur opdracht gegeven a ongeveer 3000 euro. Om eerlijk te zijn heb ik het gevoel dat ik tot nu toe nog steeds heel veel zelf moet doen. Ik heb een begroting voor de komende X jaar gemaakt, waarin ik hypotheekbedragen in kan vullen. De adviseur heeft een beperkt aantal scenarios uitgewerkt, bijvoorbeeld met meer of minder eigen inleg, of meer of minder aflossingsvrij. Hij geeft aan te verwachten dat de rente daalt en adviseert daarom 5 jaar vastzetten. Behalve annuïtair en aflossingsvrij wordt er verder niet gesproken over meerdere delen.
Ik vind dit toch wat "beperkt" voelen voor zo een bedrag, ik had er meer van verwacht. Ik snap dat het hem (veel?) tijd kost om een scenario door te rekenen, maar echte rocket science is dat niet. De adviseur werkt meer vanuit wat wil je inleggen en wat wil je als maandelijkse lasten. Met de online tools die ik kan vinden kan ik dat ook wel ongeveer zelf berekenen. Daar tegenover staat dat ik hem op zowat elk moment van de dag een vraag mag stellen.
Ik denk dat wat ik wil zeggen is dat ik toch een beetje het advies zelf mis en me wat verloren voel. Kan ook zijn dat ik gewoon veel zelf heb uitgezocht en dus over nagedacht, waarbij dat precies is wat een adviseur normaal doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
zunrob schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:41:
[...]

Wij hebben nu een adviseur opdracht gegeven a ongeveer 3000 euro. Om eerlijk te zijn heb ik het gevoel dat ik tot nu toe nog steeds heel veel zelf moet doen. Ik heb een begroting voor de komende X jaar gemaakt, waarin ik hypotheekbedragen in kan vullen. De adviseur heeft een beperkt aantal scenarios uitgewerkt, bijvoorbeeld met meer of minder eigen inleg, of meer of minder aflossingsvrij. Hij geeft aan te verwachten dat de rente daalt en adviseert daarom 5 jaar vastzetten. Behalve annuïtair en aflossingsvrij wordt er verder niet gesproken over meerdere delen.
Ik vind dit toch wat "beperkt" voelen voor zo een bedrag, ik had er meer van verwacht. Ik snap dat het hem (veel?) tijd kost om een scenario door te rekenen, maar echte rocket science is dat niet. De adviseur werkt meer vanuit wat wil je inleggen en wat wil je als maandelijkse lasten. Met de online tools die ik kan vinden kan ik dat ook wel ongeveer zelf berekenen. Daar tegenover staat dat ik hem op zowat elk moment van de dag een vraag mag stellen.
Ik denk dat wat ik wil zeggen is dat ik toch een beetje het advies zelf mis en me wat verloren voel. Kan ook zijn dat ik gewoon veel zelf heb uitgezocht en dus over nagedacht, waarbij dat precies is wat een adviseur normaal doet?
Nu we het er dan toch over hebben, ben ook wel benieuwd naar jullie mening. Het ligt in de lijn der verwachting dat de HRA de komende jaren blijft. Het is dus aantrekkelijk om een groot deel annuïtair te nemen en van de HRA gebruik te maken. Om je maandlasten toch wat te drukken kun je een groter of kleiner deel aflossingsvrij nemen. Dit heeft, tov volledig annuïtair, echter vooral effect op je bruto maandbedrag, en minder op het netto gedeelte. Op basis daarvan neig ik naar een groot gedeelte annuïtair, en allicht een klein deel aflossingsvrij.

Volgende punt is dan de eigen inleg. Hoe meer je zelf inlegt, hoe lager je maandlasten. Echter, je potje 'beschikbaar vermogen' is dan ook een stuk lager.

Laatste punt is de periode waarvoor je de rente vastzet. Persoonlijk voel ik me fijner bij 10 jaar in plaats van 5. Misschien zelfs 20 maar dan doet natuurlijk ook weer wat met je rente.

Ik vind het lastig om hier een optimum in te vinden. Er zijn meerdere knoppen om aan te draaien, ze hangen met elkaar samen, en hebben dus allemaal effect.
De HA kan de getallen aanleveren voor elk van deze scenarios, maar ik snap dat hij liever ook niet te veel van die dingen uitwerkt want dat kost tijd.

Hoe kom ik meer richting een keuze?

[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 10-06-2024 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
zunrob schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:47:
[...]

De HA kan de getallen aanleveren voor elk van deze scenarios, maar ik snap dat hij liever ook niet te veel van die dingen uitwerkt want dat kost tijd.

Maar daar betaal je die adviseur toch voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:01
[...]

Nu we het er dan toch over hebben, ben ook wel benieuwd naar jullie mening. Het ligt in de lijn der verwachting dat de HRA de komende jaren blijft. Het is dus aantrekkelijk om een groot deel annuïtair te nemen en van de HRA gebruik te maken. Om je maandlasten toch wat te drukken kun je een groter of kleiner deel aflossingsvrij nemen. Dit heeft, tov volledig annuïtair, echter vooral effect op je bruto maandbedrag, en minder op het netto gedeelte. Op basis daarvan neig ik naar een groot gedeelte annuïtair, en allicht een klein deel aflossingsvrij.

Volgende punt is dan de eigen inleg. Hoe meer je zelf inlegt, hoe lager je maandlasten. Echter, je potje 'beschikbaar vermogen' is dan ook een stuk lager.

Laatste punt is de periode waarvoor je de rente vastzet. Persoonlijk voel ik me fijner bij 10 jaar in plaats van 5. Misschien zelfs 20 maar dan doet natuurlijk ook weer wat met je rente.

Ik vind het lastig om hier een optimum in te vinden. Er zijn meerdere knoppen om aan te draaien, ze hangen met elkaar samen, en hebben dus allemaal effect.

Dat is toch echt een afweging die je zelf moet maken. Welk risico wil je nemen op wijzigende maandlasten en tot welke mate wil je 'exposed' zijn aan dat risico? Denk je omhoog te gaan in inkomen? Heb je een kinderwens? Hoe lang denk je er te wonen? Allemaal vragen die je alleen zelf kunt beantwoorden.

Je kunt toch prima zelf een Excel maken waarin je wat kunt schuiven met bedragen tussen verschillende leningdelen en ook rentes kunt aanpassen? Zeker voor lineair en aflossingsvrij is de formule niet heel ingewikkeld... Voor annuitair zijn er ook prima Excel files te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Als je pas sinds/na 2013 voor het eerst een hypotheek hebt, dan is aflossingsvrij icm hypotheekaftrek niet mogelijk. Om voor HRA in aanmerking te komen zul je de gehele lening voor je woning binnen 30 jaar lineair of annuitair afgelost moeten hebben.

Bovendien is het ook (imho!) een rare manier van besparen, want de rente betaal je natuurlijk gewoon. Annuitair of linear dat kan al snel een factor 2 schelen in totale hypotheekrente die je betaalt. Als je daar dan een deel van terug zou krijgen via HRA, dan zit je nog steeds op hogere kosten in totaal. Maar soit.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Misschien vind ik hier het antwoord op mijn vraag: we zijn op dit moment naar een nieuwbouwhuis aan het kijken die naar verwachting Q1 2026 opgeleverd zal worden.

We zullen ons huidige huis gaan verkopen waar op dit moment een flinke overwaarde op zit. Als ik wat checks op verschillende sites doe dan komt er uit naar voren dat we het prima kunnen betalen (groot deel van de overwaarde). Daar zit niet het probleem.

Wel komt die overwaarde pas vrij zodra wij het huis opgeleverd krijgen. De optie is dan een overbruggingshypotheek of eigen geld volgens die site.

Maar wij verdienen goed en kunnen eventuele dubbele kosten (van de hypotheek) gewoon prima betalen. We hebben binnenkort wel een afspraak met een hypotheekadviseur, maar zou graag van te voren een beetje op de hoogte zijn wat ik kan verwachten.

Anders zouden we ervoor moeten kiezen om ons huis eerder te koop te zetten en tijdelijk ergens moeten gaan wonen tot oplevering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Vanish
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 14:47
[...]

[...]

Ik zou dit gevoel bespreken met je hypotheekadviseur en samen tot een rationele keuze komen. Zelf heb ik zojuist een huis gekocht en de rente 20jr vastgezet op 4% met dagrente (overdracht is pas in augustus).

Mijn redenering was als volgt; de afgelopen jaren zijn natuurlijk een gouden tijd geweest qua rentepercentage, maar 4% is alsnog niet veel als je het totaalplaatje bekijkt van de afgelopen 60 jaar.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.businessinsider.nl/wp-content/uploads/2022/06/hprente-800x500.png
bron

Oftewel: het kan alle kanten op en het blijft koffiedik kijken. Over 20 jaar is geld (en je maandbedrag) relatief minder waard, is je restbedrag een stuk lager (wat gunstig is als de rente weer stijgt) en zul je naar verwachting meer inkomen hebben.

Nu heb je de keus, maar als over 5 jaar de rente op bijv. 8% zit heb je het niet in de hand. Hij zou 4% kunnen zakken, maar een stuk meer stijgen :P

[ Voor 0% gewijzigd door Mr. Vanish op 11-06-2024 11:44 . Reden: grootte van afbeelding aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:09
5 jaar vastzetten zou ik zelf ook erg weinig vinden. Wij hebben hem op aanraden van de adviseur op 10 jaar gezet, langer dan dat vond hij juist weer niet nodig, maar ook hij weet niet alles natuurlijk. Zoals aangegeven hierboven, het blijft koffiedik kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stiest
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-04 20:05
Kan jij de hypotheek splitsen in delen om risico te spreiden? Bijvoorbeeld 33% 5 jaar vast, 33% 10 jaar vast en 33% 20 jaar vast? Ik heb nu 7 delen (niet bij eerste hypotheek) en goed risico verspreid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-04 08:17
THE_BASE schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:23:
Misschien vind ik hier het antwoord op mijn vraag: we zijn op dit moment naar een nieuwbouwhuis aan het kijken die naar verwachting Q1 2026 opgeleverd zal worden.

We zullen ons huidige huis gaan verkopen waar op dit moment een flinke overwaarde op zit. Als ik wat checks op verschillende sites doe dan komt er uit naar voren dat we het prima kunnen betalen (groot deel van de overwaarde). Daar zit niet het probleem.

Wel komt die overwaarde pas vrij zodra wij het huis opgeleverd krijgen. De optie is dan een overbruggingshypotheek of eigen geld volgens die site.

Maar wij verdienen goed en kunnen eventuele dubbele kosten (van de hypotheek) gewoon prima betalen. We hebben binnenkort wel een afspraak met een hypotheekadviseur, maar zou graag van te voren een beetje op de hoogte zijn wat ik kan verwachten.

Anders zouden we ervoor moeten kiezen om ons huis eerder te koop te zetten en tijdelijk ergens moeten gaan wonen tot oplevering.
Je nieuwe hypotheek zal dan al ruim voor de verkoop van je huidige woning ingaan. Omdat je geld dan pas vrij komt heb je inderdaad een overbruggingshypotheek nodig (dat heeft niks te maken met hoeveel je nu verdient en dat je dubbele lasten prima kan dragen). En vanaf het moment dat de nieuwe hypotheek ingaat betaal je inderdaad ook dubbele lasten. Die kosten voor de nieuwe hypotheek kun je eventueel meefinancieren in de overbruggingshypotheek, zodat je géén dubbele lasten hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door praliwi op 11-06-2024 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-04 13:16
Let wel dat je hiervoor moet kunnen aantonen dat je voldoende spaargeld hebt om een jaar lang dubbele lasten te kunnen betalen (en dat tikt best hard aan). Dus naast voldoende inkomen moet je ook voldoende eigen middelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
praliwi schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:21:
[...]

Je nieuwe hypotheek zal dan al ruim voor de verkoop van je huidige woning ingaan. Omdat je geld dan pas vrij komt heb je inderdaad een overbruggingshypotheek nodig (dat heeft niks te maken met hoeveel je nu verdient en dat je dubbele lasten prima kan dragen). En vanaf het moment dat de nieuwe hypotheek ingaat betaal je inderdaad ook dubbele lasten. Die kosten voor de nieuwe hypotheek kun je eventueel meefinancieren in de overbruggingshypotheek, zodat je géén dubbele lasten hebt.
Ik verwacht dat we ongeveer 12-15 maanden dubbele lasten en overbruggingshypotheek nodig hebben. Als we die kosten mee kunnen nemen in de overbruggingshypotheek dan moet dat kunnen. Aantonen dat we genoeg spaargeld hebben zal ook geen probleem zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-04 17:15
En je overbruggings hypotheek bedraagt zo'n 6% rente....tikt flink aan als je een huis koopt van 6ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 09:41

backupdevice

Boeh!

Dat is de reden waarom wij ervoor kiezen om ons huis nu te verkopen en gewoon op de bouwsite te gaan wonen. Scheelt toch weer geld dat niet geleend hoeft te worden.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

backupdevice schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:24:
Dat is de reden waarom wij ervoor kiezen om ons huis nu te verkopen en gewoon op de bouwsite te gaan wonen. Scheelt toch weer geld dat niet geleend hoeft te worden.
Indien mogelijk qua comfort, locatie en ruimte, kan dat schelen. Maar je voorzieningen moeten dan wel al op orde zijn op die plek, bijv qua riool/electra/gas aansluitingen en een oprit die niet in een moeras verandert met het huidige weertype.

Ik ken echter ook wat gevallen waarbij de noodwoning/bouwkeet na 2 jaar klussen toch echt wel uitgekotst werd en eigenlijk zelf al aan vervanging toe was. En dat het slepen met gasflessen, mobiele septictanks of verhuurbare toiletten en een generator toch echt wel een enorme wissel trok op het gezin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Get!em schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:56:
[...]

Indien mogelijk qua comfort, locatie en ruimte, kan dat schelen. Maar je voorzieningen moeten dan wel al op orde zijn op die plek, bijv qua riool/electra/gas aansluitingen en een oprit die niet in een moeras verandert met het huidige weertype.

Ik ken echter ook wat gevallen waarbij de noodwoning/bouwkeet na 2 jaar klussen toch echt wel uitgekotst werd en eigenlijk zelf al aan vervanging toe was. En dat het slepen met gasflessen, mobiele septictanks of verhuurbare toiletten en een generator toch echt wel een enorme wissel trok op het gezin.
Alles zal op de nutsvoorzieningen aangesloten zijn als wij het goed komen . En ja , zal wel afzien worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

backupdevice schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:11:
[...]

Alles zal op de nutsvoorzieningen aangesloten zijn als wij het goed komen . En ja , zal wel afzien worden
Over afzien gesproken: ik zag een keer een nieuwbouw perceel in de buurt van Delfgauw. Daar had iemand geen rekening mee gehouden dat hij in de polder ging bouwen. Een heel mooi plekje voor de regio, midden in het groen, maar wel een met slootwaterstand = maaiveld -10cm en op veen. Uiteraard werd het huis op heipalen gezet, maar de bouwput/perceel was dus niet van te voren opgehoogd (wat wel gewoonlijk is in die regio, meestal 1 a 1,5m grond ophoging bij nieuwbouwprojecten). Die had ook een bouwkeet/woonkeet op de plek. Maar je kon dus niet lopen over het perceel, want je zakte tot je knieën weg in de drek. De bouwput (omtrek huis) hadden ze op een gegeven moment wel vol gestort met bouwzand/straatzand voor wat stevigheid, maar omdat het fundament niet diep genoeg was uitgegraven, werd dat drijfzand waar je ook niet over kon lopen. later nog eens gekeken en het kwam wel goed met de tuin (alsnog opgehoogd).
En dan betaal je daar dus zo 6 tot 8 ton voor een dergelijk uniek bouwperceel van max 900m2 die dus eigenlijk niet bouwrijp is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:50

fub

P1nGu1n schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:17:

Alvast bedankt!
Als dit het huis is wat je wilt hebben voor die prijs, dan is het dus niet te duur. Misschien had je het achteraf goedkoper kunnen krijgen, maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Get!em schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:29:
[...]

Over afzien gesproken: ik zag een keer een nieuwbouw perceel in de buurt van Delfgauw. Daar had iemand geen rekening mee gehouden dat hij in de polder ging bouwen. Een heel mooi plekje voor de regio, midden in het groen, maar wel een met slootwaterstand = maaiveld -10cm en op veen. Uiteraard werd het huis op heipalen gezet, maar de bouwput/perceel was dus niet van te voren opgehoogd (wat wel gewoonlijk is in die regio, meestal 1 a 1,5m grond ophoging bij nieuwbouwprojecten). Die had ook een bouwkeet/woonkeet op de plek. Maar je kon dus niet lopen over het perceel, want je zakte tot je knieën weg in de drek. De bouwput (omtrek huis) hadden ze op een gegeven moment wel vol gestort met bouwzand/straatzand voor wat stevigheid, maar omdat het fundament niet diep genoeg was uitgegraven, werd dat drijfzand waar je ook niet over kon lopen. later nog eens gekeken en het kwam wel goed met de tuin (alsnog opgehoogd).
En dan betaal je daar dus zo 6 tot 8 ton voor een dergelijk uniek bouwperceel van max 900m2 die dus eigenlijk niet bouwrijp is.
Tja , de gemeente gaat het bouwrijp opleveren . Ik ga het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-04 23:44
THE_BASE schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:16:
[...]

Ik verwacht dat we ongeveer 12-15 maanden dubbele lasten en overbruggingshypotheek nodig hebben. Als we die kosten mee kunnen nemen in de overbruggingshypotheek dan moet dat kunnen. Aantonen dat we genoeg spaargeld hebben zal ook geen probleem zijn.
Ik zou ook even goed met je hypotheek adviseur om tafel zitten en de sommetjes berekenen. Ik had destijds al mijn informatie in een mail blood gegeven aan hem zodat hij direct binnen een halve dag al terug mailde wat mogelijk is voor mij.

Daarnaast moet je wel weten dat je niet alle overwaarde mag meenemen, en dat de taxatie soms lager kan uitvallen dan je zou willen.

Zo was de taxatie bij mij 280K. Openstaande hypotheek was 160K. En kon 85% van de overwaarde meenemen. Dus 102K En niet 120K. Plus ik moest aantonen dat ik 30K spaargeld had op mijn spaarrekening. En heb toen even mijn auto moeten verkopen.... "tijdelijk" hahaha. (boekhoudkundig truukje uitgevoerd.)
Uiteindelijk is het huis waarschijnlijk 300K waard op de markt. En dus heb ik een echte overwaarde straks van 140K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Kruimelvlaai schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:54:
[...]

Hou er rekening mee dat indien de woning groot achterstallig onderhoud heeft, NHG kan verlangen dat je dit middels een bouwdepot verhelpt. Dit kan vaak worden meegefinancierd als de waarde van de woning na verbouwing voldoende is voor de koopsom + verbouwing. Anders wordt het uit eigen geld. Dat geld breng je dan in voor de aankoop en de bank hanteert het depot voor de verbouwing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo

Geldverstrekkers kijken in de regel naar het aantal werkbare dagen die in de aanneemovereenkomst staan. Voor die periode zul je dan moeten aantonen dat je de dubbele lasten kunt dragen. Of uit eigen geld, of deels omdat je niet maximaal financiert en dus nog wat ruimte in de maand over houdt.

Een maand kent 15 werkbare dagen. Als er dus 300 werkbare dagen in de overeenkomst staan dan moet je aantonen dat je je huidige hypotheek + de overbrugging voor 20 maanden kunt dragen.

Sommige verstrekkers bieden de mogelijkheid om het renteverlies mee te financieren. Dit is bij verschillende verstrekkers 4% van de koopsom + meerwerk. Wordt wel een stukje box 3 zonder rente aftrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Laapo schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:03:
[...]

Een maand kent 15 werkbare dagen. Als er dus 300 werkbare dagen in de overeenkomst staan dan moet je aantonen dat je je huidige hypotheek + de overbrugging voor 20 maanden kunt dragen.
In ons geval kunnen wij beiden maandelijks een behoorlijk bedrag sparen en staat er een bedrag met 5 nullen op onze spaarrekening. Als men daar ook naar kijkt, zullen ze zien dat we voldoende achter de hand hebben om te gebruiken voor de dubbele maandlasten, meerwerk en eigen inleg. Maar dat is hoe ik redeneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Immutable schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:22:
[...]

Daarnaast moet je wel weten dat je niet alle overwaarde mag meenemen, en dat de taxatie soms lager kan uitvallen dan je zou willen.
Precies, maar de WOZ van vorig jaar is bijvoorbeeld lager dan het jaar daarvoor. Aankomend jaar zal het weer hoger zijn, gezien de marktwaarde. Ik hoop van harte op goed nieuws, want we willen dit huis inmiddels toch wel erg graag.

Het stomme is: als we dit huis nu zouden verkopen kunnen we direct de overwaarde gebruiken en is er niets aan de hand, maar doordat het pas over een jaar in de verkoop gaat werkt het niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Mr. Vanish schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:40:
[...]

Ik zou dit gevoel bespreken met je hypotheekadviseur en samen tot een rationele keuze komen. Zelf heb ik zojuist een huis gekocht en de rente 20jr vastgezet op 4% met dagrente (overdracht is pas in augustus).

Mijn redenering was als volgt; de afgelopen jaren zijn natuurlijk een gouden tijd geweest qua rentepercentage, maar 4% is alsnog niet veel als je het totaalplaatje bekijkt van de afgelopen 60 jaar.

[Afbeelding]
bron

Oftewel: het kan alle kanten op en het blijft koffiedik kijken. Over 20 jaar is geld (en je maandbedrag) relatief minder waard, is je restbedrag een stuk lager (wat gunstig is als de rente weer stijgt) en zul je naar verwachting meer inkomen hebben.

Nu heb je de keus, maar als over 5 jaar de rente op bijv. 8% zit heb je het niet in de hand. Hij zou 4% kunnen zakken, maar een stuk meer stijgen :P
Yes, zo willen we het ook aanpakken. Hij doet nu nog wat berekeningen en dan moeten we er idd samen uitkomen.
4 procent rente voor 20 jaar is wel echt een goede deal trouwens! Die ben ik zelf nog nergens tegengekomen? Ben benieuwd, eventueel via PB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
stiest schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:18:
Kan jij de hypotheek splitsen in delen om risico te spreiden? Bijvoorbeeld 33% 5 jaar vast, 33% 10 jaar vast en 33% 20 jaar vast? Ik heb nu 7 delen (niet bij eerste hypotheek) en goed risico verspreid
Dat zou zeker kunnen, en is een interessante! De adviseur was hier echter niet happig op, en vind het werken met delen vooral interessant als je al een hypotheek had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiest
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-04 20:05
zunrob schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 00:32:
[...]

Dat zou zeker kunnen, en is een interessante! De adviseur was hier echter niet happig op, en vind het werken met delen vooral interessant als je al een hypotheek had.
Gaf de adviseur nog een specifieke reden? Misschien is hij het niet gewend oid.. risico spreiden is toch meest voor de hand liggend met zulke bedragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-04 15:11
[...]

Kan hier geen goede reden voor bedenken, of je nu een hypotheek had of niet, uiteindelijk gaat het alleen om het te financieren bedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:27
[...]

Hij is liever lui dan moe.
Bij mij werd zelfs aangeboden om voor 600k hypotheek een 3 (eventueel 4) delige hypotheek af te nemen.
Ik deed het wel via de ABN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-04 23:44
backupdevice schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:24:
Heb je een stacaravan gekocht of wezen huren? Als je pre-fab hebt dan is de doorlooptijd veel korter. Misschien is dan zo'n sta-caravan huren inderdaad een betere optie.
Pagina: 1 ... 325 ... 353 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7