Kruimelvlaai schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:55:
[...]
Geweldige post!
In welke kolommen moet ik kijken voor de volgende zaken:
- Dagrente. Overdracht zal over iets minder dan 2 maanden zijn. Hopelijk kan ik nog iets van een lagere rente meepakken. Is dit bij kolom Contractrente is dagrente of Hypotheekrente bij passeren op basis van. Bij die laatste zie ik deze opties:
- Dagrente - [hierbij geldt altijd toch of de dagrente of de offerterente als deze lager was?]
- Dagrente indien lager dan offerterente
- Dagrente/ Offerterente - [Dit is hetzelfde als de twee hierboven?]
- Dalrente - [Dit is de laagste rente tussen offerte en overdracht? En dus eigenlijk de meest gunstige variant?]
- De laagste rente stand is leidend - [Is dit hetzelfde als dalrente?]
- Offerterente
Ik heb de vragen erachter staan tussen haken. - Als ik boetevrij wil aflossen, in welke kolom moet ik dan kijken? Ik zie er twee: Hoogte boetevrij aflossen per jaar en Hoogte boetevrij aflossen per jaar uit eigen vermogen. Wat is het verschil? Eerste is via een andere lening/hypotheek en de tweede uit je eigen vermogen? Moet dit eigen vermogen dan ook op de bank van de verstrekker staan?
- Waar kan ik vinden wat de regels zijn bij de verkoop van een huis? Of ik de volledige hypotheek boetevrij mag aflossen of dat ik de hypotheek(rente) mag meenemen? Ik zie bijvoorbeeld wel Boetevrij aflossen bij executieverkoop staan, maar niets over reguliere verkoop.
Klopt inderdaad, als een geldverstrekker dagrente aanbiedt wordt op de passeerdatum een vergelijking gemaakt tussen de geldende rente op die dag en de rente in de offerte. Als de rente op passeerdatum lager is, krijg je dan die gunstigere rente. Als de rente hoger is, krijg je de rente uit je offerte.
Verstrekkers met dagrente rekenen geregeld wel een bereidstellingsprovisie bij verlenging van de offerte. Goed om daar even naar te kijken als verlenging nodig is.
Dagrente/Offerterente staat er volgens mij als de verstrekker allebei de opties biedt. Bij bijv. Aegon kan het allebei, maar betaal je een 0,15% hogere rente als je gebruik wilt maken van dagrente.
Dalrente is de laagste rentestand tussen offertedatum en passeerdatum, maar die optie wordt volgens mij door geen enkele geldverstrekker meer aangeboden (in de tabel enkel bij producten die niet meer kunnen worden afgenomen, als ik het me goed herinner).
"Laagste rentestand is leidend" is volgens mij ook simpelweg dagrente, zie dat alleen staan bij Neo Hypotheken en die bieden idd dagrente.
Over boetevrij aflossen: volgens mij inderdaad het verschil zoals je het aangeeft. Bij eigen vermogen gaat het dan om het kunnen aantonen van dit eigen vermogen, volgens mij is er geen vereiste om dit ook bij dezelfde bank te hebben staan (kan in veel gevallen ook niet, omdat veel geldverstrekkers enkel hypotheken verstrekken en geen bankdiensten bieden).
Over regels bij verkoop kan ik je helaas niet verder helpen, daar heb ik geen ervaring mee :-)