Ik vergeet een belangrijke vraag. Je kunt blijkbaar de hypothecaire inschrijving verhogen. Dus stel een huis kost 400.000,- euro, dan mag je blijkbaar de hypothecaire inschrijving verhogen tot wat je wilt. Dus ook 500.000,- euro of zelfs 1.000.000,- euro. Mocht je later meer geld willen lenen, dan kan dat zonder extra kosten. (Als je inkomen het toelaat)
Klopt dit?
Zitten hier geen nadelen of risico's aan?
Waarom zou je dit dan niet automatisch altijd doen?
Hij staat nog niet op mijn huidige wgv, er is blijkbaar nog geen definitief akkoord

Als er een akkoord is, dan is de huidige en volgende (1 jan 2025) binnen 6 maanden en zou dus meegenomen worden als het goed is?
[...]
Welke situatie had je in gedachten waarbij 10% per jaar extra aflossen niet genoeg is?
Het is altijd 10% (/15%/25%) per jaar? Dus elk jaar mag je 10% van dat bedrag aflossen? En is het 10% van het totaal bedrag of van de restschuld?
In het overzicht staat ook:
xx%
xx% per leningdeel
xx% volledig bedrag
Wat is het verschil tussen deze 3?
[...]
Ik vind 6 weken best snel, al is er de laatste weken wel weer wat meer beweging in de rentes:
[Afbeelding]
Ja het schommelt wel een beetje. Wellicht omdat de ECB voor het eerst in 5 jaar de rente heeft verlaagd. Ik verwacht geen gekke daling, maar je weet het nooit (stel het is wel, dan is het zuur wanneer je net te vroeg bent of de verkeerde voorwaarde hebt gekozen).
En tot slot, hoe kan ik eenvoudig de extra kosten berekenen bij 10 jaar annuïteit voor xxx,- euro tussen percentage yy% en zz%.
Bijvoorbeeld. Hypotheek 500.000,- euro. 10 jaar annuïteit. Verschil in totaalbedrag na 10 jaar (niet 30) tussen 3,5% en 4%.