Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 327 ... 353 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:47
Wij gaan vanmiddag een huis bekijken en waarschijnlijk willen we ook een bod doen. Wat is hierin praktisch op vrijdagmiddag? Kunnen we stellen dat we voor morgen 17u een reactie willen, of is het dan gebruikelijk om het over het weekend te tillen? Dan kiezen we er misschien voor om tot maandag te wachten met het bod.

Het loopt geen storm en we denken erover om onder de stevige vraagprijs te bieden.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
VidaR-9 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:50:
Wij gaan vanmiddag een huis bekijken en waarschijnlijk willen we ook een bod doen. Wat is hierin praktisch op vrijdagmiddag? Kunnen we stellen dat we voor morgen 17u een reactie willen, of is het dan gebruikelijk om het over het weekend te tillen? Dan kiezen we er misschien voor om tot maandag te wachten met het bod.

Het loopt geen storm en we denken erover om onder de stevige vraagprijs te bieden.
Meestal staat er iets bij tot wanneer biedingen worden geaccepteerd. Je kan altijd proberen direct een reactie te eisen, wil niet zeggen dat je die krijgt. Over het algemeen bepaalt de verkopende partij dat.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou het alleen doen als je ook echt wegloopt na dat moment. Ultimatums die vervolgens niet hard gemaakt worden verslechteren je positie in het proces alleen maar.

En ja, je moet dan ook echt een bod doen dat bijna niet af te wijzen is. Als jij gewoon de 'normale' marktwaarde biedt dan is het veel aanlokkelijker om te kijken en te wachten of er misschien iemand is die toch meer wil bieden.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Er is al meer dan vijf weken weinig, misschien zelfs geen, animo voor het huis. Dus ik verwacht niet dat de verkopers ons opeens een deadline gaan opleggen. Het geeft ons juist wat ruimte.

Het bod zou niet perse take it or leave it zijn. Misschien wel, maar misschien is het ook gewoon een normaal openingsbod tot verdere onderhandelingen. Daar zijn we nog niet over uit.

[ Voor 4% gewijzigd door VidaR-9 op 21-06-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:44

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

VidaR-9 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:50:

Succes daarmee, mijn ervaring de laatste 2 maanden is dat alle huizen (bijna) 40k over de vraagprijs verkocht worden.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Snakeman123 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:42:
We zijn bezig om een huis te kopen en gaan een bod uitbrengen nu heb ik een vraag hierover. Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee aangezien we voor het eerst dit proces nu doorlopen.

Fictief voorbeeld:
Huis is 198.000
Taxatie is 230.000
eigen inbreng 10.000

We willen een bod van 240.000 op het huis, maar nu zijn er 2 opties:

1)Voorbehoud voor het verkrijgen van een financiering koopsom
2)Voorbehoud voor het verkrijgen van een financiering voor een bedrag van

Nu weet ik niet of we optie 1 moeten kiezen of optie 2 en dan 230.000 moeten invullen. Iemand hier ervaring mee?
Dat hangt van jezelf af, maar als ik zie dat je maar 10k spaargeld hebt zou ik absoluut niet voor optie 2 kiezen, en altijd voor 1 gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Ik ben zelf afgestapt van bestaande bouw want werd overal als een gek overboden, en ga nu voor een nieuwbouw, tot mijn verrassing ben ik ook (of ja wij) gekozen, en hebben nu een optie.

389K , dan nog ruwbouw opties en afbouw opties, dus kom rond de 450K in totaal uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:01:
[...]
Succes daarmee, mijn ervaring de laatste 2 maanden is dat alle huizen (bijna) 40k over de vraagprijs verkocht worden.
Hier in de regio wordt ca 60% van de huizen boven vraagprijs verkocht. Dus dat zal wel anders zijn dan in de steden en randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

VidaR-9 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:04:
[...]

Hier in de regio wordt ca 60% van de huizen boven vraagprijs verkocht. Dus dat zal wel anders zijn dan in de steden en randstad.
Ik zit idd in de randstand (e.o.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Klopt mijn interpretatie dat als je een bod doet met een financieringsbehoud tot bedrag X je goed zit voor alle afwijzingen lager dan dit bedrag?

We weten ongeveer hoeveel hypotheek we nodig hebben, maar dat weten we pas definitief zodra ons huis getaxeerd is. Dus ik wil mijn voorbehoud een beetje aan de conservatieve kant houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:27
VidaR-9 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:46:
Klopt mijn interpretatie dat als je een bod doet met een financieringsbehoud tot bedrag X je goed zit voor alle afwijzingen lager dan dit bedrag?

We weten ongeveer hoeveel hypotheek we nodig hebben, maar dat weten we pas definitief zodra ons huis getaxeerd is. Dus ik wil mijn voorbehoud een beetje aan de conservatieve kant houden.
Nee dat is iets te eenvoudig gedacht. Beetje extreem voorbeeld maar je zou een hypotheek van 1000 euro kunnen aanvragen, welke vervolgens afgewezen wordt omdat je onvoldoende eigen middelen hebt om de rest van de koopsom te voldoen. Daar zal geen verkoper genoegen mee nemen; je had de koop immers mogelijk wel kunnen financieren als je een hypotheek had aangevraagd ter hoogte van je financieringsvoorbehoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
THM0 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:02:
[...]
Nee dat is iets te eenvoudig gedacht. Beetje extreem voorbeeld maar je zou een hypotheek van 1000 euro kunnen aanvragen, welke vervolgens afgewezen wordt omdat je onvoldoende eigen middelen hebt om de rest van de koopsom te voldoen. Daar zal geen verkoper genoegen mee nemen; je had de koop immers mogelijk wel kunnen financieren als je een hypotheek had aangevraagd ter hoogte van je financieringsvoorbehoud.
Goed punt.
Maar je weet toch nooit exact je hypotheek vooraf. Dan zou ik nu dus een hypotheek moeten aanvragen voor dit exacte bedrag, dat kan natuurlijk, terwijl ik eigenlijk misschien wel 50K lager had gekund.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:27
VidaR-9 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:33:
[...]

Goed punt.
Maar je weet toch nooit exact je hypotheek vooraf. Dan zou ik nu dus een hypotheek moeten aanvragen voor dit exacte bedrag, dat kan natuurlijk, terwijl ik eigenlijk misschien wel 50K lager had gekund.
Nee je kunt een lagere hypotheek aanvragen als je de rest met eigen middelen kunt aanvullen.
Je vroeg of iedere afwijzing voor een lager bedrag dan je voorbehoud voldoende is om van de koop af te zien, dat is dus niet het geval. Je moet je maximaal inspannen om het rond te krijgen.
Als je inkomen onvoldoende blijkt dan zal het dat natuurlijk ook voor een hoger financieringsbedrag zijn dus dan zou je redelijkerwijs wel van het voorbehoud gebruik kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
THM0 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:49:
[...]
Nee je kunt een lagere hypotheek aanvragen als je de rest met eigen middelen kunt aanvullen.
Je vroeg of iedere afwijzing voor een lager bedrag dan je voorbehoud voldoende is om van de koop af te zien, dat is dus niet het geval. Je moet je maximaal inspannen om het rond te krijgen.
Als je inkomen onvoldoende blijkt dan zal het dat natuurlijk ook voor een hoger financieringsbedrag zijn dus dan zou je redelijkerwijs wel van het voorbehoud gebruik kunnen maken.
Got it. Thanks.
Ik word gewoon heel zenuwachtig van dit proces, al weet ik dat alles heel ruim binnen de marges zit.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zojuist getekend voor ons huis!

We zagen het op een gegeven moment na de zoveelste overbieding eigenlijk al niet meer zitten totdat we tegen een huis aan liepen wat eigenlijk veel mooier is dan de vorige huizen waar we op geboden hebben. En: het is gelukt.

TL;DR: houdt moed, allen die een huis willen kopen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lagataluna
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 04-08-2024
Ik zie het even niet meer zitten, wat een deprimerende tijden voor een starter.

Zoek al een tijdje een woning rondom Eindhoven. Meerdere keren 50-55k boven de vraagprijs geboden, toch zijn we telkens niet het winnende bod.

Ik sta er niet meer van te kijken, maar wat een bedragen tegenwoordig. Een half miljoen euro voor een simpel rijtjeshuis uit de jaren 70/80. Nu ASML's plannen om uit te bereiden zijn goedgekeurd, zakt de moed helemaal in mijn schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:12
VidaR-9 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:58:
[...]

Got it. Thanks.
Ik word gewoon heel zenuwachtig van dit proces, al weet ik dat alles heel ruim binnen de marges zit.
Bij een voorbehoud op financiering hoef je geen bedrag te noemen. Een voorbehoud met financiering van x euro is vooral ter info voor de verkoper dat je niet voor de hele koopsom een hypotheek nodig hebt.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-04 15:11
Tupolev schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 06:52:
[...]

Bij een voorbehoud op financiering hoef je geen bedrag te noemen. Een voorbehoud met financiering van x euro is vooral ter info voor de verkoper dat je niet voor de hele koopsom een hypotheek nodig hebt.
tenzij X de hele koopsom is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flo12392
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:42
Mijn vriendin en ik zijn sinds een paar weken ook aan het zoeken naar een huis. Wij zoeken voornamelijk in en rond Amersfoort.

We hebben nu twee bezichtigingen gedaan, beide op de eerste dag dat er bezichtigingen waren ingepland voor het betreffende huis. In allebei de gevallen kregen een paar uur na onze bezichtiging een whatsappje dat er dezelfde dag meteen een bod was gedaan door andere potentiele kopers, met een deadline de volgende dag. En dat als wij nog geintresseerd waren, we eigenlijk ook maar diezelfde dag nog een bod moesten neerleggen.

In allebei de gevallen was het huis de volgende dag verkocht. Welkom op de huizenmarkt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:55
Lagataluna schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:47:

Zoek al een tijdje een woning rondom Eindhoven. Meerdere keren 50-55k boven de vraagprijs geboden, toch zijn we telkens niet het winnende bod.

Ik sta er niet meer van te kijken, maar wat een bedragen tegenwoordig. Een half miljoen euro voor een simpel rijtjeshuis uit de jaren 70/80. Nu ASML's plannen om uit te bereiden zijn goedgekeurd, zakt de moed helemaal in mijn schoenen.
https://www.funda.nl/zoek...22from_1971_to_1980%22%5D

Dan heb je https://www.funda.nl/deta...s-alsacelaan-42/43549063/ dus onder de 450k uitgaande van je 50k overbieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:34
flo12392 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:06:
Mijn vriendin en ik zijn sinds een paar weken ook aan het zoeken naar een huis. Wij zoeken voornamelijk in en rond Amersfoort.

We hebben nu twee bezichtigingen gedaan, beide op de eerste dag dat er bezichtigingen waren ingepland voor het betreffende huis. In allebei de gevallen kregen een paar uur na onze bezichtiging een whatsappje dat er dezelfde dag meteen een bod was gedaan door andere potentiele kopers, met een deadline de volgende dag. En dat als wij nog geintresseerd waren, we eigenlijk ook maar diezelfde dag nog een bod moesten neerleggen.

In allebei de gevallen was het huis de volgende dag verkocht. Welkom op de huizenmarkt :P
Ik woon nu in een nieuwbouwhuis in Vathorst en heb mijn huis vorig jaar oktober verkocht in Kattenbroek. Veel kijkers gehad en binnen twee weken weg. Amersfoort is een gewilde stad om in te wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 07:12

Amersfoort en Hilversum zijn gewilde plekken om te wonen. Beide centraal gelegen veel gezinnen.

Huizenmarkt gaat weer hard omhoog ja. Volgend jaar nog meer.

Je kan je ook richten op iets kleinere dorpen, zoals Zeist, Bunnik of Bilthoven. Ook niet goedkoop maar zo wel meer keuze wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20
Eind deze week een bezichtiging bij een volledig gestript huis. We willen vooral weten wat we er van kunnen maken (uitbouw, dakkapel, moderniseren) en wat dat ruwweg zou kosten. Wie kan ik daarvoor het beste meenemen? Bouwtechnische inspectie vanuit een Eigen Huis inplannen, een aannemer proberen te vinden (lijkt me lastig op korte termijn) die meeloopt voor een ruwe offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:34

loewie1984

music addict! pizza monster!!

We gaan morgen kijken naar een huis in Dilsen-Stokkem, daarbij doe ik even een beroep aan onze buren in dit topic, de mensen die in België woonachtig zijn.

Ik zat gisteren op immoweb te kijken, reageerde op een huis en werd op zondag! gebeld door de makelaar dat ik aanstaande week een bezichtiging kon doen. Afgaande op haar telefoontje kreeg ik de indruk dat het hier niet om een tijdslot ging, maar om het in overleg bezichtigen van de woning.

Dit doet mij vermoeden dat het geen 'hot property' is, zoals de woningen in Nederland (30+ bezichtigingsaanvragen op de eerste dag dat het op Funda staat.

Ik heb een goede vriend van mij die onlangs zelf in Lanaken is gaan wonen en gevraagd voor tips, omdat ik totaal niet bekend ben met de huizenmarkt en specifieke zaken die in België spelen.

Daarbij al een lijstje met vragen opgesteld voor de makelaar/bewoners:
  • Er schijnt in België een renovatieplicht te zijn vanaf een bepaald energie label? Deze woning is label D
  • De woning heeft een mazout stookolie installatie, er staat bij dat deze in goede staat is, waar op te letten?
  • Ik moet vragen naar het asbest certificaat, tevens ook vragen naar een water overlast certificaat (of iig risico analyse certificaat)
  • Navraag doen over vergunningen aangezien Belgen over het algemeen koning zijn in het bouwen van zaken zonder vergunning die achteraf toch vergund hadden moeten zijn
  • Controleren of er niet over de erfgrens heen gebouwd is geworden
  • Informeren wat de gemeente al gedaan heeft qua gasnet, omdat er geen nieuwe mazout installaties geplaatst mogen worden
  • En de leeftijd van het dak (het pand is van 1996, ik vermoed het dak eveneens)
Wat me verder opvalt, de woning betreft een boerderij woning, en heeft op de hele 1ste woonlaag alleen op de kopse kanten ramen en op het zadeldak niet. Ik zou hier graag zeker aan de achterkant maar mogelijk ook aan de voorkant willen werken met dakramen of dakkapellen. Ik heb al gelezen dat veel vergunningsvrij is (zeker aan de achterkant) maar dat gemeentes ook nog wel afwijkende regels kunnen hebben. Hoe kom ik hier achter?

Heeft iemand nog tips?

[ Voor 10% gewijzigd door loewie1984 op 24-06-2024 09:29 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-04 15:02

Taxateur bij ons had laatst een rijwoning rond 100m2 getaxeerd op meer dan 600.000 euro. (was wel bouwjaar 2020 dan)
Is echt gekte met ASML, helpt ook niet dat sommige van die panden geen parking of goed OV hebben waardoor je eigenlijk wel moet fietsen en dus dichtbij wonen.
Ik was bang dat onze taxatie te laag zou uitvallen (ivm hypotheek krijgen voor volledige bedrag) maar dat gaat wel lukken zo denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door cedrix5 op 24-06-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagataluna
cedrix5 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:38:
[...]

Taxateur bij ons had laatst een rijwoning rond 100m2 getaxeerd op meer dan 600.000 euro. (was wel bouwjaar 2020 dan)
Is echt gekte met ASML, helpt ook niet dat sommige van die panden geen parking of goed OV hebben waardoor je eigenlijk wel moet fietsen en dus dichtbij wonen.
Ik was bang dat onze taxatie te laag zou uitvallen (ivm hypotheek krijgen voor volledige bedrag) maar dat gaat wel lukken zo denk ik.
Het helpt inderdaad niet mee dat bepaalde panden niet zo goed bereikbaar zijn. ASML heeft zelfs een eigen shuttle service momenteel om medewerkers van pand A naar B te brengen. Hoewel panden in o.a. Flight Forum wel met het OV te bereiken zijn, duurt het toch verrekte lang tot men een keer op het werk is, meeste mensen die ik bij ASML ken fietsen inderdaad.

Mag ik vragen wat voor voorbehoud je op jouw bod/biedingen had geplaatst (of wellicht geen)?

Ben af en toe toch wel een beetje bang dat de verkopende partij ons gek probeert te maken met de uitspraak dat tegenwoordig iedereen zonder enige vorm van voorbehoud biedt. Ik geloof best dat dit de realiteit is in deze markt, ken echter verder niemand in omgeving Eindhoven die recentelijk een woning heeft gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:11

Laat je niet te veel ontmoedigen door ASML-personeel. Niet iedereen zoekt hetzelfde type woning als jij. Een kluswoning slaan ze over en een locatie verder dan 30 minuten OV heeft waarschijnlijk ook niet de voorkeur. Daar liggen dus je kansen. Voor jou is die locatie mogelijk ook aan te passen. Kun je verder bij Eindhoven weg, in welke mate ben je gebonden aan bepaalde dorpen/wijken, kun je eventueel verder naar oost/zuidoost? Naar welk type woning kijk je? Misschien hoef je geen woning voor de komende 20 jaar, maar kun je ook uit de voeten met een mooi appartement voor 5-8 jaar?

Kijk ook goed waarom je niet het winnende bod hebt. Werk je met een aankoopmakelaar? Zo nee, dan zou je dat kunnen overwegen. Als starter heb je mogelijk iets aan een hypotheekverklaring van een bank. Ook kun je benadrukken dat je heel flexibel bent in de oplevertermijn. En je kunt eventueel in een motivatie aangeven dat je starter uit de regio bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagataluna
Toke_gt schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:15:
[...]

Laat je niet te veel ontmoedigen door ASML-personeel. Niet iedereen zoekt hetzelfde type woning als jij. Een kluswoning slaan ze over en een locatie verder dan 30 minuten OV heeft waarschijnlijk ook niet de voorkeur. Daar liggen dus je kansen. Voor jou is die locatie mogelijk ook aan te passen. Kun je verder bij Eindhoven weg, in welke mate ben je gebonden aan bepaalde dorpen/wijken, kun je eventueel verder naar oost/zuidoost? Naar welk type woning kijk je? Misschien hoef je geen woning voor de komende 20 jaar, maar kun je ook uit de voeten met een mooi appartement voor 5-8 jaar?

Kijk ook goed waarom je niet het winnende bod hebt. Werk je met een aankoopmakelaar? Zo nee, dan zou je dat kunnen overwegen. Als starter heb je mogelijk iets aan een hypotheekverklaring van een bank. Ook kun je benadrukken dat je heel flexibel bent in de oplevertermijn. En je kunt eventueel in een motivatie aangeven dat je starter uit de regio bent.
Op dit moment zouden we eigenlijk het liefste in Best wonen. Eigenlijk idealistisch in een gebied rondom Eindhoven, welke ook een treinstation heeft. Best, Geldrop en Heeze zouden dan kunnen. Helmond zou kunnen, maar wil ik pas later overwegen. Dorpjes zoals Waalre, etc, kunnen ook prima, al wordt daar ook al flink overboden want fietsafstand naar ASML.

qua appartement is ons probleem een beetje dat we over 1-2 jaar aan kinderen willen beginnen. Dat kan natuurlijk in een appartment maar een eengezinswoning heeft met die insteek wel de voorkeur. We kijken dus momenteel naar eengezinswoningen, vraagprijs 400-450k, spaargeld om ~50-60k te overbieden. We kunnen tot het bedrag van de vrijstelling van overdrachtsbelasting gaan (510k), mocht de vraagprijs wat hoger liggen.

Flexibiliteit qua opleverdatum en starters brieven uiteraard al geprobeerd, tot nu toe nog niet raak geschoten.

Hypotheek verklaring zou ik mijn adviseur nog eens kunnen vragen, al heeft hij alles al vrij nauwkeurig nagerekend zodat we zonder voorbehoud van financiering zouden kunnen bieden.

Qua aankoopmakelaar heb ik een beetje een dubbel gevoel. We hebben er nog geen genomen aangezien het inschatten van de waarde op basis van verkochte huizen in de buurt enz ons ook nog wel lukt.
Bezichtigen weet ik me vaak ook wel tussen te krijgen en bieden doe ik ~5 min voor de deadline. Is de waarde van zo'n makelaar dan dat men onder een hoedje speelt of zijn er andere voordelen die ik niet zie ?

Ik kan helaas nog niet alle biedlogboeken inzien maar ik heb bijv wel eens met een 10k overbieding verloren, waarbij mijn eigen overbieding 50k was. Qua huis was het mij geen 60k meer waard, jaren 80 rijtjes woning welke met gipswandjes en wat stucwerk recentelijk 'gerenoveerd' was, ook niet eens in Eindhoven. Zag er leuk uit, maar zeker geen vakwerk. In zo'n geval laat ik het maar gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-04 00:11
Ik zie dat Bunq (Easy Mortgage) op dit moment een gunstige hypotheek heeft (NHG, 10j, F label > 3,75%) maar mensen die ik spreek zijn huiverig over Bunq omdat die nu niet zo lekker zou lopen.
Is er hier ervaring met Bunq?
En stel dat een bank failliet gaat, of er gaat iets anders mis. Op welke manier heeft dit gevolgen voor mij? Ik zie online wel staan dat de hypotheekportefeuille dan (zeer waarschijnlijk) wordt overgenomen door een andere geldverstrekker.

Tevens ben ik bij andere verstrekkers aan het kijken, en als ik bijvoorbeeld kijk naar ING dan zie ik het volgende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qldY53UB4oh1bT4ktDP2aRyLkxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EIQuCVWkLzogd0wWwGIU5W4N.png?f=fotoalbum_large
Maar in plaats van 3,85% zie ik in het laatste renteblad 4,1% staan (zie link hieronder).
https://4537881d-83e4-4c0...ntewijzigingen/pdf/673152
Hoe kan dit? Wat is hier aan de hand? Want als het 3,85% is en er gaat nog eens 0,25% af (als ik daar een betaalrekening afsluit), dan kom je wel op een beter tarief uit van 3,60%.

Bij de Rabobank zie ik overigens hetzelfde euvel. De rente in het overzicht laat 3,81% zien (basishypotheek) en in het renteblad staat 4,01%:
https://4537881d-83e4-4c0...ntewijzigingen/pdf/672698

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Kruimelvlaai schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:01:
Ik zie dat Bunq (Easy Mortgage) op dit moment een gunstige hypotheek heeft (NHG, 10j, F label > 3,75%) maar mensen die ik spreek zijn huiverig over Bunq omdat die nu niet zo lekker zou lopen.
Is er hier ervaring met Bunq?
En stel dat een bank failliet gaat, of er gaat iets anders mis. Op welke manier heeft dit gevolgen voor mij? Ik zie online wel staan dat de hypotheekportefeuille dan (zeer waarschijnlijk) wordt overgenomen door een andere geldverstrekker.
Het enige wat dan voor jou verandert is dat je je rente en aflossing betaalt aan iemand anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:29

_Arthur

blub

Kruimelvlaai schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:01:

Tevens ben ik bij andere verstrekkers aan het kijken, en als ik bijvoorbeeld kijk naar ING dan zie ik het volgende.
[Afbeelding]
Maar in plaats van 3,85% zie ik in het laatste renteblad 4,1% staan (zie link hieronder).
https://4537881d-83e4-4c0...ntewijzigingen/pdf/673152
Hoe kan dit? Wat is hier aan de hand? Want als het 3,85% is en er gaat nog eens 0,25% af (als ik daar een betaalrekening afsluit), dan kom je wel op een beter tarief uit van 3,60%.
Die 3,85 is al met de betaalrekeningkorting, de 4,1 zonder. En 4,1 - 0,25 = 3,85 ;)

https://www.ing.nl/partic...ek/actuele-hypotheekrente

[ Voor 3% gewijzigd door _Arthur op 24-06-2024 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
_Arthur schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:25:
[...]

Die 3,85 is al met de betaalrekeningkorting, de 4,1 zonder. En 4,1 - 0,25 = 3,85 ;)

https://www.ing.nl/partic...ek/actuele-hypotheekrente
Ah, dat is jammer. Ik hoopte dat dat niet het geval zou zijn. Dan vallen die alsnog af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 29-04 08:56

Rmg

Wispe schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:17:
[...]

Het enige wat dan voor jou verandert is dat je je rente en aflossing betaalt aan iemand anders.
Het potentiele probleem komt aan het einde vd rentevasteperiode.

Liep er tegenaan bij een hypotheek waar het originele hypotheekproduct niet meer bestond en de verlengopties niet een interessante rente hadden tov de courante hypotheekproducten van de aanbieder.

Oversluiten is dan een optie maar daar komen (meer) kosten bij en een inkomenscheck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Lagataluna schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:04:
[...]

Het helpt inderdaad niet mee dat bepaalde panden niet zo goed bereikbaar zijn. ASML heeft zelfs een eigen shuttle service momenteel om medewerkers van pand A naar B te brengen. Hoewel panden in o.a. Flight Forum wel met het OV te bereiken zijn, duurt het toch verrekte lang tot men een keer op het werk is, meeste mensen die ik bij ASML ken fietsen inderdaad.

Mag ik vragen wat voor voorbehoud je op jouw bod/biedingen had geplaatst (of wellicht geen)?

Ben af en toe toch wel een beetje bang dat de verkopende partij ons gek probeert te maken met de uitspraak dat tegenwoordig iedereen zonder enige vorm van voorbehoud biedt. Ik geloof best dat dit de realiteit is in deze markt, ken echter verder niemand in omgeving Eindhoven die recentelijk een woning heeft gekocht.
Ik heb onderhands de woning van familie gekocht. Zelf bieden waren we snel mee klaar, we hebben geprobeerd maar zelfs bezichtigen was al moeilijk voor echt de 'betere' huizen ertussen. We wilden ook liever niet aan de aankoopmakelaar qua kosten. Toen kwamen we er dus ook achter dat de vraagprijs voor ons huidige huis niet zo slecht was. Ik ken mensen die in Utrecht zoeken en die bieden met louter voorwaarde bouwkundige keuring. Sommigen bieden zonder voorwaarden en proberen te keuren in de 3 dagen bedenktijd, dat was ook mijn plan bij huizen die bouwkundig niet 100% waren. Of ik zou de verkopers vragen om zelf nog eens extra meer diepgaand te bezichtigen als hun keus op mijn bod valt.

Toen we (familie) in 2020 kochten in Eindhoven (zelfde huis) waren we niet de hoogste bieder, maar wel de hoogste zonder voorwaarde financiering. Die zou ik dus sowieso weglaten op de plekken waar het moeilijker is.
Bouwkundige keuring destijds viel mij redelijk tegen. Je krijgt een mooi rapport, maar ze keuren enkel dat wat ze kunnen zien. We hebben nog veel dingen moeten repareren die niet echt 'gezien waren'. (CV ketel was verkeerd om aangesloten, leiding van wasmachine had teveel haakse bochten waardoor die verstopte... Niks super duur natuurlijk, dus misschien zijn er anderen die wel gered waren door zo'n keuring van enorme kosten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:12
Hertog_Martin schreef op zondag 23 juni 2024 @ 23:45:
Eind deze week een bezichtiging bij een volledig gestript huis. We willen vooral weten wat we er van kunnen maken (uitbouw, dakkapel, moderniseren) en wat dat ruwweg zou kosten. Wie kan ik daarvoor het beste meenemen? Bouwtechnische inspectie vanuit een Eigen Huis inplannen, een aannemer proberen te vinden (lijkt me lastig op korte termijn) die meeloopt voor een ruwe offerte?
Mijn ervaring met keuringen van Eigen Huis is dat het vaak een wassen neus is. Had voor mijn nooit enige meerwaarde, koste enkel tijd, geld en ergernis.
Een aannemer vinden en meevragen zonder een alvast een opdracht in het vooruitzicht en op korte termijn gaat meestal niet lukken. Maar je kan altijd geluk hebben, proberen kan nooit kwaad.

Maar voor een ruwe offerte kun je ook je dikke duim gebruiken. (waarbij je die duim nog wel moet afstemmen op het uurtarief van je aannemer). Voor een volledige renovatie inclusief uitbouw en dakkapel zou ik 100k inschieten, maar uiteindelijk hangt het af van hoeveel je aan het huis gaat veranderen.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Lagataluna schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:53:
[...]
Op dit moment zouden we eigenlijk het liefste in Best wonen. Eigenlijk idealistisch in een gebied rondom Eindhoven, welke ook een treinstation heeft. Best, Geldrop en Heeze zouden dan kunnen. Helmond zou kunnen, maar wil ik pas later overwegen. Dorpjes zoals Waalre, etc, kunnen ook prima, al wordt daar ook al flink overboden want fietsafstand naar ASML.
Je zou ook nog kunnen kijken naar Nuenen (tegen oostkant Eindhoven aan). Snelle verbinding en ook prima te fietsen. Ik zou zelf niet snel voor Helmond kiezen, dat heeft een heel ander karakter dan de dorpen die je noemt. Dan eerder een dorp naast Best (Oirschot, Son, St-Oedenrode), als er een goede busverbinding is met Eindhoven of Best. Maar op zich staan er in Best genoeg huizen in die prijsklasse of een stukje eronder (kijk je ook nieuwbouw?) dus onmogelijk lijkt het me zeker niet.
Hypotheek verklaring zou ik mijn adviseur nog eens kunnen vragen, al heeft hij alles al vrij nauwkeurig nagerekend zodat we zonder voorbehoud van financiering zouden kunnen bieden.
(..)
Is de waarde van zo'n makelaar dan dat men onder een hoedje speelt of zijn er andere voordelen die ik niet zie?
Het gaat er niet om dat jullie met zo’n verklaring zeker zijn van de financiering, maar dat je de verkopers en hun makelaar kunt overtuigen. In dat opzicht kan een aankoopmakelaar je ook helpen, omdat die overtuigender dan jullie zelf kan aangeven dat jullie binnen je draagkracht bieden. Zeker met fors overbieden is dat relevant. Als verkoper of verkopend makelaar vertrouw je mogelijk eerder op een forse overbieding van iemand die met een makelaar biedt.
Ander voordeel van een aankoopmakelaar in zo’n overspannen markt is dat die meer kennis heeft op welke punten je de verkopers tegemoet zou kunnen komen met je bod. En ik denk inderdaad dat makelaars elkaar een koop/verkoop ‘gunnen’, dus dat je wat sneller nadrukkelijker in beeld bent. Vergeet ook niet dat een makelaar zijn eigen klanten ook wat gunt. Dus een huis dat bij hem in verkoop komt, kun je als klant eerder bezichtigen en als je daar een bod op uitbrengt heb je ook een voorsprong.
Zag er leuk uit, maar zeker geen vakwerk. In zo'n geval laat ik het maar gaan...
Groot gelijk. Je moet ondanks de overspannen nog steeds ‘verliefd’ worden op je huis. Als je er voor je gevoel te veel voor moet betalen, dan is het niet je huis. Er komen echt meer kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Tupolev schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:32:
[...]
Voor een volledige renovatie inclusief uitbouw en dakkapel zou ik 100k inschieten, maar uiteindelijk hangt het af van hoeveel je aan het huis gaat veranderen.
Dit.
Volledig gestript (badkamer, toilet, keuken, vloeren, stucwerk), moderniseren (elektra, isolatie), uitbouw en dakkapel ga je nooit redden voor 100K. Dat wordt dan wel het dubbele.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 09:41

backupdevice

Boeh!

[...]

qua appartement is ons probleem een beetje dat we over 1-2 jaar aan kinderen willen beginnen. Dat kan natuurlijk in een appartment maar een eengezinswoning heeft met die insteek wel de voorkeur. We kijken dus momenteel naar eengezinswoningen, vraagprijs 400-450k, spaargeld om ~50-60k te overbieden. We kunnen tot het bedrag van de vrijstelling van overdrachtsbelasting gaan (510k), mocht de vraagprijs wat hoger liggen.

Flexibiliteit qua opleverdatum en starters brieven uiteraard al geprobeerd, tot nu toe nog niet raak geschoten.

Qua aankoopmakelaar heb ik een beetje een dubbel gevoel. We hebben er nog geen genomen aangezien het inschatten van de waarde op basis van verkochte huizen in de buurt enz ons ook nog wel lukt.
Bezichtigen weet ik me vaak ook wel tussen te krijgen en bieden doe ik ~5 min voor de deadline. Is de waarde van zo'n makelaar dan dat men onder een hoedje speelt of zijn er andere voordelen die ik niet zie ?

Ik kan helaas nog niet alle biedlogboeken inzien maar ik heb bijv wel eens met een 10k overbieding verloren, waarbij mijn eigen overbieding 50k was. Qua huis was het mij geen 60k meer waard, jaren 80 rijtjes woning welke met gipswandjes en wat stucwerk recentelijk 'gerenoveerd' was, ook niet eens in Eindhoven. Zag er leuk uit, maar zeker geen vakwerk. In zo'n geval laat ik het maar gaan...
Denk eens aan Deurne . Kleiner en gemoedelijker dan Helmond, nog geen ASML effect en alle voorzieningen aanwezig of dichtbij . Station met elk half uur een directe intercity verbinding richting Utrecht en Schiphol, 3 scholen gemeenschappen en dichtbij de snelwegen . Natuur om de hoek.

Eindhoven met de auto binnendoor half uurtje . Amsterdam 90 minuten .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Hebben hier anderen ervaring met execution only hypotheken naast ABN Amro?
Bij hen zijn we nu bij het renteaanbod maar we zien dat rentes her en der toch nog wat zakken. Ik heb gisteren woonnu gemaild met de vraag of dit mogelijk is. Velen (ook bunq bv.) lijken enkel met advies aan te bieden (en ditto prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-04 14:46

Ons huis gaat volgend jaar in de verkoop, hopelijk ook snel weg! Inderdaad in Vathorst... (grote) middenwoning met 160 m2 woonoppervlakte, goed onderhouden en 2 parkeerplekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:33
[...]

Voor ons iets langer geleden dus niet meer helemaal representatief (Huis gekocht eind 2022 toen de markt wat onzeker was). Wel in dezelfde prijsklasse. Vraagprijs geboden onder voorbehoud 80% financiering.

Wij hebben gekozen voor Geldrop boven dorpen als Best, Nuenen, Son.

Redenen was onder andere de bereikbaarheid met familie zowel in het noorden als zuiden van het land.

Dicht bij de A2/A67 voor werk/bezoek.
Fietatsafstand naar centrum Eindhoven is maar 20 minuten in plaats van 30-35min.
Bus stop bij ons voor de deur en is in ~15 min in centrum Eindhoven.

Rustige wijk maar wel op loopafstand van centrum Geldrop waar verrassend veel winkels zijn. Ook voldoende horeca aanwezig.

Een andere reden was dat er vrij veel voorzieningen zijn. Eigen ziekenhuis, veel winkels, veel verenigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CXNeXo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:43

CXNeXo

This behavior is by design.

cedrix5 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:13:
Bij hen zijn we nu bij het renteaanbod maar we zien dat rentes her en der toch nog wat zakken. Ik heb gisteren woonnu gemaild met de vraag of dit mogelijk is. Velen (ook bunq bv.) lijken enkel met advies aan te bieden (en ditto prijs).
Bij ABN zijn er een aantal rentevast periodes met rentebedenktijd. Zelf hebben wij gekozen voor 3 jaar vast, welke in de laatste 2 jaar uitgebroken mag worden.

MCSE on Windows 2003 & VMware Certified Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
cedrix5 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:13:
Vroeger hypotheek24 gebruikt voor execution only (zonder advies.) Recent alleen ervaring met execution only via NeoHypotheken voor €500. Dat was de snelste hypotheekaanvraag ooit, met alle documenten in de startblokken heb je binnen 1 week je hypotheek rond. Vrij nieuwe speler op de Nederlandse markt, alles gaat online en zonder gedoe. Ze hebben ook geen extra aflossen boete, je mag onbeperkt aflossen met eigen middelen. De rentes daar zijn prima, al zijn er vast een paar spelers die er weer onder duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Ik zit in dubio.

In de zeer beperkte regio waar wij zoeken komt denk ik 1 huis per jaar voorbij die aan onze eisen voldoet. We hebben ook geen haast, het moet het “eindhuis” worden. Vorig jaar zijn we deze misgelopen doordat we overboden zijn. Nu staat er weer een huis te koop waar we serieuze kans maken, maar m’n rationele kant stribbelt tegen.

Het huis is mid ‘22, op de top van de markt, verkocht. Sindsdien is er een mooie veranda bijgebouwd.

Vraagprijs mid ‘22: 705k
Koopprijs ‘22: 770k
Vraagprijs heden: 865k

Nu staat het al 6 weken te koop en is er geen serieuze andere interesse dan wij. Ik vind de vraagprijs stevig, vergeleken met ‘22, maar ook met andere huizen. Wij hebben 830k geboden, wat ik al veel vond maar er wel voor over had. Verkopers vonden dit veel te laag maar zijn met 5k gezakt omdat ze de conversatie wel open willen houden.

Nu zit ik met het dilemma dat mijn gevoel zegt: maak die deal - wat maakt 25k nu uit op zo’n bedrag en wie weet hoe lang t duurt voordat er weer een huis voorbij komt. Maar rationeel vind ik het eigenlijk duur als ik naar alle data kijk.

Geen idee wat jullie hier mee moeten, maar al een aantal dagen en nachten over aan het peinzen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
stin00 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:43:
[...]

Vroeger hypotheek24 gebruikt voor execution only (zonder advies.) Recent alleen ervaring met execution only via NeoHypotheken voor €500. Dat was de snelste hypotheekaanvraag ooit, met alle documenten in de startblokken heb je binnen 1 week je hypotheek rond. Vrij nieuwe speler op de Nederlandse markt, alles gaat online en zonder gedoe. Ze hebben ook geen extra aflossen boete, je mag onbeperkt aflossen met eigen middelen. De rentes daar zijn prima, al zijn er vast een paar spelers die er weer onder duiken.
Yes hier was ik vanochtend mee gestart. Zelfde rente als ABN zonder bank te moeten wisselen en aflossen boetevrij uit eigen middelen is wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:27

Crazy D

I think we should take a look.

VidaR-9 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:57:
Ik zit in dubio.

In de zeer beperkte regio waar wij zoeken komt denk ik 1 huis per jaar voorbij die aan onze eisen voldoet. We hebben ook geen haast, het moet het “eindhuis” worden. Vorig jaar zijn we deze misgelopen doordat we overboden zijn. Nu staat er weer een huis te koop waar we serieuze kans maken, maar m’n rationele kant stribbelt tegen.

Het huis is mid ‘22, op de top van de markt, verkocht. Sindsdien is er een mooie veranda bijgebouwd.

Nu staat het al 6 weken te koop en is er geen serieuze andere interesse dan wij. Ik vind de vraagprijs stevig, vergeleken met ‘22, maar ook met andere huizen. Wij hebben 830k geboden, wat ik al veel vond maar er wel voor over had. Verkopers vonden dit veel te laag maar zijn met 5k gezakt omdat ze de conversatie wel open willen houden.

Nu zit ik met het dilemma dat mijn gevoel zegt: maak die deal - wat maakt 25k nu uit op zo’n bedrag en wie weet hoe lang t duurt voordat er weer een huis voorbij komt. Maar rationeel vind ik het eigenlijk duur als ik naar alle data kijk.

Geen idee wat jullie hier mee moeten, maar al een aantal dagen en nachten over aan het peinzen..
Hoe kom je uit als je naar de m2 prijzen kijkt? Bij voorkeur in woning met gelijkwaardig afwerkingsniveau.

Afhankelijk van hoe graag je m wilt: als het gat nu 25k is, kun je 12,5 k meer bieden met de opmerking "dan ontmoeten we elkaar in het midden". Met de kans dat ze nee zeggen natuurlijk en dan moet je zelf bepalen of je het huis die 25k echt waard vind, dat kan iemand anders voor je bepalen.

Als die mensen geen haast hebben, kan het ook gewoon een gok zijn: als er een gek komt die het ervoor geeft hebben we mooie (extra) overwaarde en kunnen we naar een leuk appartementje verhuizen met een minimale hypotheek :D En als er niemand komt, dan wonen we hier nog een tijdje lekker.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:05
VidaR-9 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:57:
Ik zit in dubio.

Beetje lastig in te schatten zonder locatie, maar gemiddeld kan het zo maar zijn dat er een waardestijging is geweest van 5% per jaar? Dan zit je al op 846k

Ik gok dat veel mensen sowieso het idee het hebben dat het 'teveel' is. We zitten nou eenmaal in bizarre tijden..

De vraag die je jezelf moet stellen;
-hoelang denk je er te gaan wonen (is de 25k/aantal jaar dan echt een issue?)
- werk je jezelf in de financiele nesten met deze vraagprijs?
- denk je dat je volgend jaar een betere deal kan maken? ofwel ziet het er naar uit dat de waarde gaat zakken?

Gezien er blijkbaar weinig huizen beschikbaar komen heb je geen goede referentie qua prijzen?
Je mag natuurlijk een tegenbod doen, 850k klinkt ook mooi :o

Geen idee of het helpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
@Crazy D geen idee of de haast hebben, maar ze hebben al wel iets anders. Dus dat zal toch meespelen. En met weinig animo en de zomermaanden voor de boeg..

@Plint
- dit het eindhuis en we zijn nog onder de 40, dus willen we lang wonen
- financieel is het comfortabel binnen budget (al is dat ook mentaal wel dingetje, want maandlast is *3 van huidige situatie
- een ander huis betere deal denk ik zeker niet, ergens zou ik dan hopen dat dit zakt of voor net iets minder weg kan

Als we een nieuw bod doen is het een eindbod en zal dat tussen de 840-850k liggen.

De desktop taxatie voor huidige woning zojuist ontvangen en valt 10% gunstiger uit dan mijn conservatieve schatting, dus dat helpt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

VidaR-9 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:11:
@Crazy D geen idee of de haast hebben, maar ze hebben al wel iets anders. Dus dat zal toch meespelen. En met weinig animo en de zomermaanden voor de boeg..

@Plint
- financieel is het comfortabel binnen budget (al is dat ook mentaal wel dingetje, want maandlast is *3 van huidige situatie
- een ander huis betere deal denk ik zeker niet, ergens zou ik dan hopen dat dit zakt of voor net iets minder weg kan

Als we een nieuw bod doen is het een eindbod en zal dat tussen de 840-850k liggen.

De desktop taxatie voor huidige woning zojuist ontvangen en valt 10% gunstiger uit dan mijn conservatieve schatting, dus dat helpt alvast.
Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat alle huizen qua prijs de komende approx 18 maanden nog wel zullen stijgen. Als dat geen probleem is whatever natuurlijk.

Maar je ligt er al een paar nachten wakker van , dus er is wel een connectie. Bied gewoon wat je qua gevoel aan jou zelf kan verkopen. Marktwaarde is wat jij er voor wilt geven, niet wat websites of databases zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:47

@Plint

Natuurlijk wil je niet teveel betalen, maar je wilt overduidelijk dit huis. Je kunt proberen te rationaliseren wat je wilt maar wanneer het om 2% meer of minder gaat dan valt het binnen de range waar het irrationele bepalend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

@Plint

Voldoet het los van de prijs aan alle wensen en eisen?

Ik zou zelf voor 25k of 7 tientjes bruto per maand extra last niet moelijk doen en er voor gaan.

Het is je eindhuis......

Je kunt alles wel proberen te rationaliseren, maar dan baal je dadelijk als een stekker als je over een paar jaar nog steeds geen eind huis hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:52
Misschien een aardige casus voor hier, hoe anderen er tegen aankijken. Ik koop en woon alleen, het is dus vooral luxe en met oog op toekomstige stappen.

- 6 maanden geleden een huis gekocht, 2-1 kap, helemaal zelf gerenoveerd, bijna elke dag bezig geweest, rond de 7 ton waard, misschien zelfs nog iets meer, max 7.5, ik heb er 6.5 inzitten. Locatie is top, heerlijk huis aan het bos en rustig. Populaire buurt, dichtbij familie (loopafstand). Circa 180 m2 woonoppervlakte groot momenteel, kan nog worden uitgebreid naar 230 m2 en 320 m2 grond aan het water in de randstad. Ik ben van plan de garage en keuken verder uit te bouwen (keuken eiland met uitzicht op het bos en grotere garage). Eigenlijk was dit huis bedoelt voor de komende 10 / 15 jaar. Bouwjaar rond de jaren 90.

Maar nu wil het, Funda / de makelaar, komt met een advertentie:

- Vanochtend wezen kijken naar een huis, 7 ton vraagprijs (iets meer), zelfde woonplaats. +/- 800 m2 grond (dit is vrij uniek voor die prijs in mijn buurt, meeste huizen zitten ruim boven het miljoen met dit woonoppervlak), huis is veel kleiner, +/-130m2 maar kan worden uitgebreid naar 180 m2 en meer. Mooi uitzicht op het water in de 2e lijn en dichtbij faciliteiten. Enige nadeel is openbaar vervoer denk aan trein/metro op 50 meter afstand (6x per uur) en er staat nog een huis tussen. Het geluid is niet super storend maar wel aanwezig. Het huis zelf moet veel aan gebeuren, denk minimaal 1 ton als je alles zelf doet en misschien zelfs 150k en het huis is nu 2 lagen, waarvan de onderste laag deels ondergrond niveau ligt (voelt kill aan omdat er kleine donkere ramen inzitten. Bouwjaar rond de jaren 90.

Ik zou in de toekomst naar een huis willen, in diezelfde buurt als huis 2 (is hemelsbreed overigens maar een paar km van het huidige huis (direct aan het bos, rustige buurt, beste plek van de wijk en dicht bij alle faciliteiten) maar eigenlijk wil ik nog 1 buurt er naast (luxe villa wijk aan het strand/bos) en dit is wat drukker maar ook vrijstaande huizen vlakbij het strand/centrum. Alles speelt zich hemelsbreed niet meer dan een km (1,2 km en 700m) af.

Betaalbaarheid geen probleem, wat zou jij doen?

Nummer 1, is de potentie bijna al benut, zal wel omhoog gaan qua waarde maar alle verbouwingen die ik doe kosten ook veel geld en leveren misschien niet extra's op behalve luxe en wooncomfort en nummer 2 kan je langdurig nog vooruit en waarde toevoegen maar is misschien niet de ideale woning. Met nummer 1 houd ik ook wat meer geld over (iets duurdere hypotheek, meer eigen geld erin etc.)

Doorsparen voor wat beters of kans pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
Vandaag gesprek met Hypotheekadviseur gehad, maar toch zit ik met een paar vragen waar ik graag jullie inzicht op heb.
  • Ik had aangegeven dat ik bij voorkeur een verstrekker heb met dagrente/dalrente. Hij gaf alleen aan dat de verstrekker een renteopslag vraagt van 0,2% wanneer je niet gaat voor offerte rente maar dagrente. Ik kan dit niet terug vinden en ik kreeg ook niet echt een antwoord op mijn vraag. Wat is jullie ervaring met dagrente/dalrente? Komt hier nog een percentage (0,2%?) bovenop?
  • Hij gaf aan dat je de hypothecaire inschrijving zo hoog kan kiezen als je wilt. Stel je koopt een huis van 400k, dan mag je daar ook 500k hypothecaire inschrijving van maken. En dit zou geen negatieve gevolgen hebben. Alleen positieve, omdat je dan, indien nodig, later zonder bijkomende kosten meer hypotheek kunt krijgen (bij een verbeterd salaris) zonder weer langs de notaris te moeten. Klopt dit? Als dat zo is, waarom doet dan niet iedereen hier een veel hoger bedrag?
  • Hij gaf aan dat ze bij sommige verstrekkers gebruik moeten maken van serviceproviders (die enkele honderden euro's kosten) omdat ze niet groot genoeg zijn om een direct contact bij alle verstrekkers te hebben. Komt dit vaker voor?
  • En tot slot, hij gaf aan dat hij de volgende verstrekkers niet zou aanraden. Terwijl dat volgens mij net de verstrekkers zijn die de meest gunstige voorwaarden hebben
    --- Bunq
    --- Neo Hypotheken
    --- BijBouwe
    --- Venn Hypotheken
    Wat is jullie mening over deze verstrekkers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Pff bezichtigingen van 30-45 minuten voor woningen van bijna een miljoen. Gaat eigenlijk echt nergens over. Makelaars die amper meedenken, amper iets weten, slordig zijn met de beschrijvingen op funda etc.

Wat zou het fijn zijn als je bijvoorbeeld eerst 45 minuten met de makelaar hebt en dan nog 45 min rustig even zelf kan kijken, opmeten, kranen en scharnieren testen etc. Zal vroeger mss het geval geweest zijn?

[ Voor 21% gewijzigd door Hertog_Martin op 25-06-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:47
@Kruimelvlaai dagrente is een voorwaarde die je vaker bij betere voorwaarden tegenkomt welke een iets hogere rente hebben. Bij Rabo bv Polisvoorwaarden die 0.2 hoger liggen typisch. Het zal per aanbieder verschillen.

Verder lijk je geen klik te hebben met de adviseur. In plaats van Antwerpen kun je dan beter en andere adviseur zoeken.

Ik snap overigens prima dat men niet met elke verstrekker samenwerkt. Verwar voorwaarden niet met rentetarief. En kijk ook verder dan de eerste (rentevaste) periode

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Toke_gt
wm1234 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:40:
Misschien een aardige casus voor hier, hoe anderen er tegen aankijken. Ik koop en woon alleen, het is dus vooral luxe en met oog op toekomstige stappen.

- 6 maanden geleden een huis gekocht, 2-1 kap, helemaal zelf gerenoveerd, bijna elke dag bezig geweest, rond de 7 ton waard, misschien zelfs nog iets meer, max 7.5, ik heb er 6.5 inzitten. Locatie is top, heerlijk huis aan het bos en rustig. Populaire buurt, dichtbij familie (loopafstand). Circa 180 m2 woonoppervlakte groot momenteel, kan nog worden uitgebreid naar 230 m2 en 320 m2 grond aan het water in de randstad. Ik ben van plan de garage en keuken verder uit te bouwen (keuken eiland met uitzicht op het bos en grotere garage). Eigenlijk was dit huis bedoelt voor de komende 10 / 15 jaar. Bouwjaar rond de jaren 90.

Maar nu wil het, Funda / de makelaar, komt met een advertentie:

- Vanochtend wezen kijken naar een huis, 7 ton vraagprijs (iets meer), zelfde woonplaats. +/- 800 m2 grond (dit is vrij uniek voor die prijs in mijn buurt, meeste huizen zitten ruim boven het miljoen met dit woonoppervlak), huis is veel kleiner, +/-130m2 maar kan worden uitgebreid naar 180 m2 en meer. Mooi uitzicht op het water in de 2e lijn en dichtbij faciliteiten. Enige nadeel is openbaar vervoer denk aan trein/metro op 50 meter afstand (6x per uur) en er staat nog een huis tussen. Het geluid is niet super storend maar wel aanwezig. Het huis zelf moet veel aan gebeuren, denk minimaal 1 ton als je alles zelf doet en misschien zelfs 150k en het huis is nu 2 lagen, waarvan de onderste laag deels ondergrond niveau ligt (voelt kill aan omdat er kleine donkere ramen inzitten. Bouwjaar rond de jaren 90.

Ik zou in de toekomst naar een huis willen, in diezelfde buurt als huis 2 (is hemelsbreed overigens maar een paar km van het huidige huis (direct aan het bos, rustige buurt, beste plek van de wijk en dicht bij alle faciliteiten) maar eigenlijk wil ik nog 1 buurt er naast (luxe villa wijk aan het strand/bos) en dit is wat drukker maar ook vrijstaande huizen vlakbij het strand/centrum. Alles speelt zich hemelsbreed niet meer dan een km (1,2 km en 700m) af.

Betaalbaarheid geen probleem, wat zou jij doen?

Nummer 1, is de potentie bijna al benut, zal wel omhoog gaan qua waarde maar alle verbouwingen die ik doe kosten ook veel geld en leveren misschien niet extra's op behalve luxe en wooncomfort en nummer 2 kan je langdurig nog vooruit en waarde toevoegen maar is misschien niet de ideale woning. Met nummer 1 houd ik ook wat meer geld over (iets duurdere hypotheek, meer eigen geld erin etc.)

Doorsparen voor wat beters of kans pakken?
Dus je huidige huis is net zo als goed klaar, is ruim en ligt op een goede locatie. Het bekeken huis is kleiner, duurder, ligt 50m van een spoorlijn, kost evengoed weer een investering en dan woon je nog altijd niet in de gedroomde wijk. Ik begrijp niet heel goed waarom je het überhaupt overweegt. Het klinkt niet als een droomwoning op een droomlocatie. Ik zou blijven zitten, de huidige woning verder verbouwen en er lekker settelen, en ondertussen de woningen in de droomwijk in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-04 21:15
Nu er toch overwegingen voorbij komen over het kiezen van een huis: wij zijn 2x wezen kijken bij een huis. Achtertuin ligt circa 150 meter van een rijksstraatweg. 1e keer had ik zoiets van, dat is jammer die weg. 2e keer stond de wind nog meer die kant op en sloeg de twijfel echt toe. Maar het is wel een huis wat verder aan alle wensen voldoet. Ontzettend lastige keuze, of gewoon bij twijfel niet inhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

ebk71 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:20:
Nu er toch overwegingen voorbij komen over het kiezen van een huis: wij zijn 2x wezen kijken bij een huis. Achtertuin ligt circa 150 meter van een rijksstraatweg. 1e keer had ik zoiets van, dat is jammer die weg. 2e keer stond de wind nog meer die kant op en sloeg de twijfel echt toe. Maar het is wel een huis wat verder aan alle wensen voldoet. Ontzettend lastige keuze, of gewoon bij twijfel niet inhalen?
Voor mij zou een rijksweg een big nono zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
backupdevice schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:25:
[...]

Voor mij zou een rijksweg een big nono zijn.
Even goed praten :+ op dat stuk mag 50 gereden worden, het valt nog binnen de bebouwde kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

ebk71 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:29:
[...]

Even goed praten :+ op dat stuk mag 50 gereden worden, het valt nog binnen de bebouwde kom.
Hoeveel auto’s komen daar overheen elke 24 uur ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:18
ebk71 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:29:
[...]

Kijken naar wat de GGD aanraad https://ggdleefomgeving.n...groeien-in-gezonde-lucht/ moet dat kunnen inderdaad, 25 meter van een drukke weg binnen de bebouwede kom. (Lees drukke weg als >= 10.000 voertuigen per dag).
Behalve dat de Europe/Nederlandse wetgeving niet in lijn is met die van het WHO als het aankomt op luchtkwaliteit, deze is veel strenger.

Als we dan een literature review van de WHO erbij pakken https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK361807/, krijgen we een heel ander beeld. Dit is meestal voor snelwegen, maar daar komt dus uit dat je een reductie van particles naar de baseline rond de 500m, voor NO2 kan dit oplopen tot 1500m, afhankelijk van je omgeving. Dit is dan met de wind richting mee, tegen de wind in ligt dit meer rond de 300m. Nu heb je niet te maken met een snelweg dus dat scheelt.

Nu laat een studie uit Amsterdam zien dat zowel "Black Smoke" als zowel NO2 bij bewoners die aan drukke wegen binnen de bebouwdekom wonen een significante verhoging zien van de mortality rate. Dit zal bij jouw niet zo'n haast lopen, helemaal als er zich groen tussen jou en de weg bevind, maar ja even over denken kan waarschijnlijk geen kwaad.

Ook om mee te nemen, niet alleen uitlaatgassen zijn een probleem, ook zware metalen die vrij komen bij remmen etc, en particulates die van het slijten van onderdelen/banden af komen hebben een impact. Maar te zien aan de studies hierboven zit je daar buiten de zone waar dit verhoogd is in vergelijking met de baseline. Bovendien is de luchtkwaliteit in Nederland niet heel geweldig dus uiteindelijk is het ook maar relatief natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:17
Waar zit de twijfel in dan? 150 meter is best ver. Geluid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ebk71
backupdevice schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:38:
[...]

Hoeveel auto’s komen daar overheen elke 24 uur ?
Omdat ik hier postte was ik toch weer wat aan het googlen en vond inderdaad de verkeersintensiteit. Dik boven de 10.000 auto's per etmaal. Dus dat wetende is dat wel de druppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
Kalentum schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:58:
[...]

Waar zit de twijfel in dan? 150 meter is best ver. Geluid?
Inderdaad geluid. Je ziet het ook al op de atlasleefomgeving. Ligt net in lichtgeel gebied. En ik ben een beetje geluidsobsessief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Hertog_Martin schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:33:

Wat zou het fijn zijn als je bijvoorbeeld eerst 45 minuten met de makelaar hebt en dan nog 45 min rustig even zelf kan kijken, opmeten, kranen en scharnieren testen etc. Zal vroeger mss het geval geweest zijn?
Vroeger ging je vaak nog een tweede keer kijken. Toentertijd hebben wij 2x een huis waar we enthousiast over waren na de tweede bezichtiging (waar we een ouder meenamen) laten vallen omdat we dingen zagen die tijdens de eerste bezichtiging niet waren opgevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
ebk71 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:05:
[...]

Inderdaad geluid. Je ziet het ook al op de atlasleefomgeving. Ligt net in lichtgeel gebied. En ik ben een beetje geluidsobsessief.
Ja dat laatste is dan wel doorslaggevend. Maar ik heb een 70km weg op 130 meter maar dankzij veel groen hoor ik daar niet veel van. En achter huis loopt een wijkontsluitingsweg. Ik irriteer me meer aan de incidentele brommer / motor die langskomt dan aan de auto's.

Maar als je gevoel zegt niet doen, dan niet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

ebk71 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:01:
[...]

Omdat ik hier postte was ik toch weer wat aan het googlen en vond inderdaad de verkeersintensiteit. Dik boven de 10.000 auto's per etmaal. Dus dat wetende is dat wel de druppel.
Naast het geluid heb je natuurlijk ook nog de uitstoot enzo.

Als je al twijfelde over het huis is dit wel iets om mee te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Vanish
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 14:47
Kruimelvlaai schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:17:
[...]
  • Hij gaf aan dat ze bij sommige verstrekkers gebruik moeten maken van serviceproviders (die enkele honderden euro's kosten) omdat ze niet groot genoeg zijn om een direct contact bij alle verstrekkers te hebben. Komt dit vaker voor?
  • En tot slot, hij gaf aan dat hij de volgende verstrekkers niet zou aanraden. Terwijl dat volgens mij net de verstrekkers zijn die de meest gunstige voorwaarden hebben
    --- Bunq
    --- Neo Hypotheken
    --- BijBouwe
    --- Venn Hypotheken
    Wat is jullie mening over deze verstrekkers?
Onze hypotheekadviseur rekende ook serviceprovider kosten van €395,- bij een lijstje geldverstrekkers omdat ze niet de mogelijkheid bieden om met alle intermediairs een aanstelling te maken. Vervelende bijkomstigheid, maar daar zou het niet om moeten vallen of staan. Met een gunstiger rentepercentage heb je dat geld zo terugverdiend.

Over Venn werd me verteld dat het een kleine partij is en ze wat kritischer kijken naar de ingezonden stukken, ze accepteren bijvoorbeeld vaak geen structurele onregelmatigheidstoeslagen als onderdeel van je inkomen. Daarnaast doen ze ook niet aan consumptieve opname.

Over Bunq zijn veel controversiele onderwerpen te vinden. Heb ik me zelf niet in verdiept maar zou je kunnen opzoeken. Met de andere banken geen ervaring.
Heb je er al geluisterd terwijl het regende? Bij een nat wegdek is het bandengeluid nog vele malen erger. Daar hadden wij ons ook op verkeken en om die reden hebben wij ook een huis laten gaan in de buurt van een drukke weg (70.000 auto's per dag, maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

In dat geval niet doen, je gaat je ergeren.

Al kan het huis goed geisoleerd zijn, je wilt ook rustig in je tuin kunnen zitten of je ramen open kunnen doen.

Ik heb vorig jaar ook 2 huizen afgekeurd vanwege snelweg geluid. Waren ook prima huizen met bouwjaar >2012, en dus prima isolatie. Maar zodra we in de tuin kwamen was er de achtergrond ruis van de snelweg.

Woon nu iets verder vanaf diezelfde snelweg en kan savond in de tuin gewoon de vleermuizen horen piepen. Heerlijk rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Aanvraag bij neo hypotheken gaat niet super vlot. Het is in theorie een mooi systeem, maar opgehaalde gegevens zijn grotendeels incorrect. Bovendien lijkt het scherm waar je je beoogde koopwoning selecteert defect. Ik kan niks selecteren, ondanks dat ik aangaf dat in tegenstelling tot wat ze opvroegen de woning nog niet van ons is. Dan is het systeem van ABN Amro toch een stuk beter. Maar dat betekent wel 10j lang salaris laten storten daar voor korting, rentes zijn nagenoeg gelijk nu voor 10j vast.

[ Voor 20% gewijzigd door cedrix5 op 26-06-2024 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-04 13:50

fub

[...]

Wij wonen nu in een huis met er achter een park (pluspunt!) maar achter dat park is het laatste stukje snelweg de stad in (minpunt!)
Als je gevoelig bent voor geluid dan zou ik het niet doen, want je hoort het altijd. "Je moet maar denken dat het de zee is" zei de taxateur, en dat is ook zo: ik hoor het eigenlijk niet meer, en alles is aan die kant goed geisoleerd. Maar als je gevoelig bent voor geluid en je nu al ergert, dan gaat dat waarschijnlijk niet minder worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

fub schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:21:
[...]

Wij wonen nu in een huis met er achter een park (pluspunt!) maar achter dat park is het laatste stukje snelweg de stad in (minpunt!)
Bij het kijken naar een huis, kijk ik ook altijd naar de niet-eigen groene ruimte, zit er een berm, al dan niet met bomen aan één of meer kanten van het huis, heb je een parkje of uitzicht verder aan voorkant, achterkant etc. De beleving van de ruimte van een perceel kan compleet anders zijn. Een Perceel van 500m2 met aan alle kanten 3 verdiepingenhoog gebouw en de rest schuttingen tot 2m hoog voelt vele malen kleiner dan een 350m2 perceel met vrijstaande huizen met schuin dak vanaf 1e verdieping en heggen ipv schuttingen.
De eerste categorie vind je vaak in de huidige dure nieuwbouw, de 2e de jaren 80/90 woningen/wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewater
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-04 15:16
Ik heb een leuk appartement bekeken. Gaat om een complex van circa 9 appartementen. Ik wil een bod uitbrengen maar kom erachter dat de VVE geen collectieve wettelijke aansprakelijkheidsverzekering heeft. Iemand hier ervaring mee? Is dit bijv. na koop alsnog af te dwingen of zou ik in dit geval al helemaal geen bod moeten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
bluewater schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:56:
Ik heb een leuk appartement bekeken. Gaat om een complex van circa 9 appartementen. Ik wil een bod uitbrengen maar kom erachter dat de VVE geen collectieve wettelijke aansprakelijkheidsverzekering heeft. Iemand hier ervaring mee? Is dit bijv. na koop alsnog af te dwingen of zou ik in dit geval al helemaal geen bod moeten doen?
Weet je dat zeker? Het is wettelijk verplicht (voor VVE’s opgericht na 1983) dus bijzonder onverstandig en veeg teken als ze het echt niet hebben. Maar misschien is het ondergebracht in een verzekeringspakket en niet afzonderlijk benoemd?
Stel dat het echt ontbreekt en dat dat een bewuste keuze is (bezuiniging); ik zou verder zoeken. Want je weet niet waar nog meer op bespaard is. Hoe ziet het meerjarenplan eruit? Is er wel gespaard voor groot onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewater
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-04 15:16
Toke_gt schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:49:
[...]

Weet je dat zeker? Het is wettelijk verplicht, dus bijzonder onverstandig en veeg teken als ze het echt niet hebben. Maar misschien is het ondergebracht in een verzekeringspakket en niet afzonderlijk benoemd?
Stel dat het echt ontbreekt en dat dat een bewuste keuze is (bezuiniging); ik zou verder zoeken. Want je weet waar dat nog meer op bespaard is. Hoe het meerjarenplan eruit? Is er wel gespaard voor groot onderhoud?
De makelaar heb ik nog gebeld. Die gaf aan ga er maar niet vanuit dat die is afgesloten. Ik had het gevoel dat hij mijn opmerking over dat dit wettelijk verplicht is maar vreemd vond.

Er is een meerjarenplan globaal beschreven op 1 A4. Reserverond is slechts enkele duizenden euro’s. Wel is onlangs het een ander gedaan zoals schilderwerk en ventilatieboxen vervangen. Complex is van 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
bluewater schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:59:
[...]
De makelaar heb ik nog gebeld. Die gaf aan ga er maar niet vanuit dat die is afgesloten. Ik had het gevoel dat hij mijn opmerking over dat dit wettelijk verplicht is maar vreemd vond.

Er is een meerjarenplan globaal beschreven op 1 A4. Reserverond is slechts enkele duizenden euro’s. Wel is onlangs het een ander gedaan zoals schilderwerk en ventilatieboxen vervangen. Complex is van 1996
Nog even wat doorgelezen. Als de VVE voor 1983 is opgericht, dan geldt die verplichting niet. Maar betekent wel dat bij aansprakelijkheid voor schade de VVE-leden gezamenlijk de kosten moeten dragen. Denk aan dakpannen of stukken dakbedekking die op auto’s of erger, voorbijgangers waaien. Of een reling die door slecht VVE-onderhoud afbreekt etc.
Ik zou in ieder geval vragen welke afspraken hierover zijn gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Ik heb een redelijk specifieke vraag.

Wij willen een huis kopen van een verkoper waarvan de partner enkele maanden geleden is overleden. Nu hebben wij vanavond de stukken ontvangen en zien op de notariële akte en in het kadastraal uitreksel de overleden persoon nog als 50% eigenaar staat aangemerkt. Als ik google zie ik enkel resultaten dat de verkoper eerst dient te zorgen dat het huis 100% op naam komt te staan.

Hoe kan ik als koper nu zekerheid hebben dat de verkoper het recht heeft om de 50% van de de overleden partner te verkopen? En niet dat de broer/zus van de overleden persoon dit geërfd heeft. Niet dat ik hier vanuit ga, maar wil hier 0 risico lopen uiteraard.

Iemand tips of ervaring? Uiteraard gaan we dit ook aan de makelaar voorleggen, maar kom graag goed beslagen ten ijs.

Daarnaast krijgen wij 5 weken om de financiering te regelen (voorbehoud); terwijl ik, ook gezien de vakantie en doorlooptijden, liever 8 weken zou zien. Is het vreemd om te vragen dit te wijzigen?

Ook dacht ik dat de bankgarantie onderdeel is van het hypotheek proces, maar nu zie ik dat daar een korte termijn gebruikelijk is?

Heel wat vragen weer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Aangezien er geen algemeen hypotheken topic is, en ik nog lang moet wachten tot de bank tijd heeft:

Wij hebben nu een hypotheek A met rente van 1,5%. Een stuk lager dan huidige marktrente van 4%.
Als we een nieuwe woning kopen, voordat we onze verkopen, dient er een nieuwe hypotheek B te komen.

Wij willen de rentevoorwaarden van A meenemen en voor een deel van B gebruiken, laten we zeggen B1. De rest van B is een tweede nieuw hypotheekdeel daar bovenop, B2.

Nu wil ik weten wat de maximale hypotheek voor B kan zijn.

Een belangrijk onderdeel van hoeveel je kan lenen is de toetsingsrente.

Nu is mijn vraag: weet iemand hoe de toetsingsrente berekend wordt in deze situatie?

Is dit dan:

- volledig op basis van 4%, omdat je 1,5% nog vastzit op je oude hypotheek tot je verkoopt. Dus maximale hypotheekbepaling aan hand van 4%, je betaalt dan ook eerst tijdens dubbele hypotheek 4% en pas na verkoop kan je de 1,5% gaan toepassen voor hypotheekdeel B1.
- deels (B1) direct al tegen 1,5% en het tweede deel (B2) tegen 4% zodat je een gewogen gemiddelde krijgt van de 2 delen en die dient als toetsingsrente?

Scheelt namelijk 80k of we kunnen rekenen met 2,51 of 4,01 (de ,01 is omdat je dan hoger uitkomt dan ,00)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

VidaR-9 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:14:
Ik heb een redelijk specifieke vraag.

Wij willen een huis kopen van een verkoper waarvan de partner enkele maanden geleden is overleden. Nu hebben wij vanavond de stukken ontvangen en zien op de notariële akte en in het kadastraal uitreksel de overleden persoon nog als 50% eigenaar staat aangemerkt. Als ik google zie ik enkel resultaten dat de verkoper eerst dient te zorgen dat het huis 100% op naam komt te staan.

Hoe kan ik als koper nu zekerheid hebben dat de verkoper het recht heeft om de 50% van de de overleden partner te verkopen? En niet dat de broer/zus van de overleden persoon dit geërfd heeft. Niet dat ik hier vanuit ga, maar wil hier 0 risico lopen uiteraard.

Iemand tips of ervaring? Uiteraard gaan we dit ook aan de makelaar voorleggen, maar kom graag goed beslagen ten ijs.

Daarnaast krijgen wij 5 weken om de financiering te regelen (voorbehoud); terwijl ik, ook gezien de vakantie en doorlooptijden, liever 8 weken zou zien. Is het vreemd om te vragen dit te wijzigen?

Ook dacht ik dat de bankgarantie onderdeel is van het hypotheek proces, maar nu zie ik dat daar een korte termijn gebruikelijk is?

Heel wat vragen weer..
Koopakte in laten schrijven?
(notaris weet dat)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Sport_Life schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:05:
[...]

Koopakte in laten schrijven?
(notaris weet dat)
Ja dat is een optie. Maar dan is de boel al getekend natuurlijk.

Morgen maar eens de notaris bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Laatst online: 03:17
Hertog_Martin schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:47:
Aangezien er geen algemeen hypotheken topic is, en ik nog lang moet wachten tot de bank tijd heeft:

Wij hebben nu een hypotheek A met rente van 1,5%. Een stuk lager dan huidige marktrente van 4%.
Als we een nieuwe woning kopen, voordat we onze verkopen, dient er een nieuwe hypotheek B te komen.

Wij willen de rentevoorwaarden van A meenemen en voor een deel van B gebruiken, laten we zeggen B1. De rest van B is een tweede nieuw hypotheekdeel daar bovenop, B2.

Nu wil ik weten wat de maximale hypotheek voor B kan zijn.

Een belangrijk onderdeel van hoeveel je kan lenen is de toetsingsrente.

Nu is mijn vraag: weet iemand hoe de toetsingsrente berekend wordt in deze situatie?

Is dit dan:

- volledig op basis van 4%, omdat je 1,5% nog vastzit op je oude hypotheek tot je verkoopt. Dus maximale hypotheekbepaling aan hand van 4%, je betaalt dan ook eerst tijdens dubbele hypotheek 4% en pas na verkoop kan je de 1,5% gaan toepassen voor hypotheekdeel B1.
- deels (B1) direct al tegen 1,5% en het tweede deel (B2) tegen 4% zodat je een gewogen gemiddelde krijgt van de 2 delen en die dient als toetsingsrente?

Scheelt namelijk 80k of we kunnen rekenen met 2,51 of 4,01 (de ,01 is omdat je dan hoger uitkomt dan ,00)
Wij zij hier recent doorheen gegaan. Er werd met een gewogen rente gerekend. Maar hangt ook af hoelang de rentevaste periode nog is op je deel A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
Rukapul schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:59:
@Kruimelvlaai dagrente is een voorwaarde die je vaker bij betere voorwaarden tegenkomt welke een iets hogere rente hebben. Bij Rabo bv Polisvoorwaarden die 0.2 hoger liggen typisch. Het zal per aanbieder verschillen.
Dit is wat in het advies staat:
Dagrente
De naam zegt het al: het dagrentesysteem kijkt naar de rentestand op of rond de dag waarop uw hypotheekakte passeert bij de notaris. Als op dat moment het rentepercentage voor vergelijkbare leningen lager is dan uw offerterente, dan krijgt u die lagere rente. Is de rente hoger, dan blijft uw offerterente gelden. Het moment van beoordelen van uw definitieve rentepercentage kan per hypotheekverstrekker verschillen. Het dagrentesysteem biedt u dus kans op een lager rentepercentage. Let op! Het rentepercentage dat de bank aanbiedt bij het uitbrengen van de hypotheekaanbieding met dagrente kent vaak een renteopslag van ongeveer 0,2%. Het daadwerkelijke voordeel bereikt u pas indien de hypotheekrente meer dan 0,2% daalt of gedaald is op het moment van passeren.
Wordt er hier bedoeld dat er nog 0,2% rente bovenop komt? Of dat ze vaak 0,2% meer rente vragen. Als dat laatste het geval is, en in dit overzicht krijg ik een rente te zien (https://30419e1a-093e-45d...ond.nl/renteoverzicht/all) dan krijg ik gewoon de rente zoals hier genoemd? En als de rente zeg van 3,80% zakt naar 3,75%. Dat ik dan ook gewoon 3,75% betaal (indien dagrente)
Verder lijk je geen klik te hebben met de adviseur. In plaats van Antwerpen kun je dan beter en andere adviseur zoeken.

Ik snap overigens prima dat men niet met elke verstrekker samenwerkt. Verwar voorwaarden niet met rentetarief. En kijk ook verder dan de eerste (rentevaste) periode
Antwerpen?

Ik kijk juist ook naar de voorwaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
Ik heb een overzicht gemaakt van de banken waar ik nu naar kijk. 10 jaar vast met NHG. Graag jullie advies/mening.
  1. Ik krijg een CAO verhoging, 9% in totaal. Komende maand 2,75%. Januari 2025 3,25%. Juni 2025 3%. Dus die wil ik graag meenemen.
  2. Ik wil zo min mogelijk eigen geld inleggen (is er wel). Maar ook juist daarom ben ik geneigd om naar een hypotheek te kijken waarbij ik 100% met eigen geld mag aflossen, mocht er iets veranderen waardoor dat interessant is. Of is dat niet zo spannend? Voor nu wil ik het behouden voor de verbouwing, overige (onverwachte) kosten en omdat het op de spaarrekening meer oplevert dan dat de hypotheek extra kost.
  3. De overdracht is (pas) over 6 weken, daarom wil ik dagrente meenemen (al verwacht ik niets geks)
Is er een reden om bankgarantie niet zelf te betalen als je het geld wel hebt? Ik ben niet van plan iets te bestellen of aan te betalen voordat de overdracht plaatsvindt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDB6cHJSE97X0pUeyexvxOlVdIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NmO5les4NA9pm68Oxdy0odNk.png?f=fotoalbum_large

De twee sterren in het overzicht:
*/ propose Wij financieren geen woningaanschaf t.b.v. verhuur, mag je mag prima een ander pand in de verhuur hebben naast een nieuw te financieren woning voor eigen bewoning. Ook na financiering door Neo Hypotheken t.b.v. eigen bewoning kan er verzocht worden om de woning tijdelijk te verhuren maar hiervoor dienen we wel formeel toestemming te geven

**/ Hier staat geen periode voor, maar vragen daarvoor de volgende bewijslast: Recente salarisstrook, ook als bewijs van een vaste 13e maand, inkomsten uit overwerk, provisie en onregelmatigheidstoeslag. Eventueel aangevuld met een salarisstrook uit afgelopen december

Het rode is omdat er in het complete overzicht dit staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSg3_Py8yMjwCYXEtI0n9XT66oE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZveJkf4uAZKruTvJ7toDINyH.png?f=fotoalbum_large

Bij Nationale-Nederlanden (waar ik nu naar neig vanwege de adviseur) staat dit in de voorwaarden:
Boetevrij aflossen bij executieverkoop: Nee
Is dat iets om rekening mee te houden? Ik zou niet weten hoe ik in een executieverkoop zou kunnen terecht komen. Maar dat denkt niemand die het overkomt natuurlijk van te voren..

Wat betekent dit:
Overwaarde boetevrij aflossen toegestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
perspectivebass schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:16:
[...]

Wij zij hier recent doorheen gegaan. Er werd met een gewogen rente gerekend. Maar hangt ook af hoelang de rentevaste periode nog is op je deel A.
Thx! Nog 16 jaar dus dat zit wel goed denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:29

_Arthur

blub

Hertog_Martin schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:47:
Wij willen de rentevoorwaarden van A meenemen en voor een deel van B gebruiken
Check ook wat de voorwaarden zijn om je huidige rente/hypotheek mee te nemen.

In mijn geval moest de woning waarop de hypotheek rustte, verkocht zijn en alle voorbehouden verlopen. Dan pas kon de betreffende hypotheek mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Laatst online: 03:17
_Arthur schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:42:
[...]

Check ook wat de voorwaarden zijn om je huidige rente/hypotheek mee te nemen.

In mijn geval moest de woning waarop de hypotheek rustte, verkocht zijn en alle voorbehouden verlopen. Dan pas kon de betreffende hypotheek mee.
Nog een aanvulling. Bij ons was dit niet het geval, maar we moesten wel bij hetzelfde hypotheek product blijven. Zitten bij ABN die hebben een budget en woon hypotheek. Dus als je mee wil nemen mag je niet van woon naar budget of omgekeerd.

Dit kan lastig zijn wanneer je nu een langere hypotheek offerte nodig hebt. (Budget 6mnd, woon 1 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:10
Kruimelvlaai schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:51:
  1. Ik krijg een CAO verhoging, 9% in totaal. Komende maand 2,75%. Januari 2025 3,25%. Juni 2025 3%. Dus die wil ik graag meenemen.
Die van komende maand misschien (wat staat er op je werkgeversverklaring?) Die van volgend jaar lijkt me een moeilijk verhaal, gaat vaak tot maximaal 6 maanden vooruit.
  • Ik wil zo min mogelijk eigen geld inleggen (is er wel). Maar ook juist daarom ben ik geneigd om naar een hypotheek te kijken waarbij ik 100% met eigen geld mag aflossen, mocht er iets veranderen waardoor dat interessant is. Of is dat niet zo spannend?
Welke situatie had je in gedachten waarbij 10% per jaar extra aflossen niet genoeg is?
  • De overdracht is (pas) over 6 weken, daarom wil ik dagrente meenemen (al verwacht ik niets geks)
Ik vind 6 weken best snel, al is er de laatste weken wel weer wat meer beweging in de rentes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6S0t1f3fGim4LhvtrA4k-fGfihY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eUsPhrzn7rWqPSriFfnHymrc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
Ik vergeet een belangrijke vraag. Je kunt blijkbaar de hypothecaire inschrijving verhogen. Dus stel een huis kost 400.000,- euro, dan mag je blijkbaar de hypothecaire inschrijving verhogen tot wat je wilt. Dus ook 500.000,- euro of zelfs 1.000.000,- euro. Mocht je later meer geld willen lenen, dan kan dat zonder extra kosten. (Als je inkomen het toelaat)
Klopt dit?
Zitten hier geen nadelen of risico's aan?
Waarom zou je dit dan niet automatisch altijd doen?
Eärendil schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:59:
[...]

Die van komende maand misschien (wat staat er op je werkgeversverklaring?) Die van volgend jaar lijkt me een moeilijk verhaal, gaat vaak tot maximaal 6 maanden vooruit.
Hij staat nog niet op mijn huidige wgv, er is blijkbaar nog geen definitief akkoord :(
Als er een akkoord is, dan is de huidige en volgende (1 jan 2025) binnen 6 maanden en zou dus meegenomen worden als het goed is?
[...]

Welke situatie had je in gedachten waarbij 10% per jaar extra aflossen niet genoeg is?
Het is altijd 10% (/15%/25%) per jaar? Dus elk jaar mag je 10% van dat bedrag aflossen? En is het 10% van het totaal bedrag of van de restschuld?
In het overzicht staat ook:
xx%
xx% per leningdeel
xx% volledig bedrag
Wat is het verschil tussen deze 3?
[...]

Ik vind 6 weken best snel, al is er de laatste weken wel weer wat meer beweging in de rentes:
[Afbeelding]
Ja het schommelt wel een beetje. Wellicht omdat de ECB voor het eerst in 5 jaar de rente heeft verlaagd. Ik verwacht geen gekke daling, maar je weet het nooit (stel het is wel, dan is het zuur wanneer je net te vroeg bent of de verkeerde voorwaarde hebt gekozen).

En tot slot, hoe kan ik eenvoudig de extra kosten berekenen bij 10 jaar annuïteit voor xxx,- euro tussen percentage yy% en zz%.
Bijvoorbeeld. Hypotheek 500.000,- euro. 10 jaar annuïteit. Verschil in totaalbedrag na 10 jaar (niet 30) tussen 3,5% en 4%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 29-04 08:56

Rmg

Kruimelvlaai schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:45:
Ik vergeet een belangrijke vraag. Je kunt blijkbaar de hypothecaire inschrijving verhogen. Dus stel een huis kost 400.000,- euro, dan mag je blijkbaar de hypothecaire inschrijving verhogen tot wat je wilt. Dus ook 500.000,- euro of zelfs 1.000.000,- euro. Mocht je later meer geld willen lenen, dan kan dat zonder extra kosten. (Als je inkomen het toelaat)
Klopt dit?
Scheelt notariskosten, de bank wil nog wel geld zien voor het afsluiten en vaak willen ze ook nog wel een vorm van taxatie.
En tot slot, hoe kan ik eenvoudig de extra kosten berekenen bij 10 jaar annuïteit voor xxx,- euro tussen percentage yy% en zz%.
Bijvoorbeeld. Hypotheek 500.000,- euro. 10 jaar annuïteit. Verschil in totaalbedrag na 10 jaar (niet 30) tussen 3,5% en 4%.
Gewoon in excel even een sheetje maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
Klopt dit?
Kan tot de taxatiewaarde. Kunnen nog steeds extra kosten aan zitten, maar je hoeft niet meer langs de notaris.
Hij staat nog niet op mijn huidige wgv, er is blijkbaar nog geen definitief akkoord :(
Als er een akkoord is, dan is de huidige en volgende (1 jan 2025) binnen 6 maanden en zou dus meegenomen worden als het goed is?
Geen idee, staat vast in de voorwaarden van de hypotheek. Bij een aantal banken in je tabel stond er max 6 maanden bij, kon je het bij de andere banken niet vinden of is het daar niet beperkt?
Het is altijd 10% (/15%/25%) per jaar? Dus elk jaar mag je 10% van dat bedrag aflossen? En is het 10% van het totaal bedrag of van de restschuld?
In het overzicht staat ook:
xx%
xx% per leningdeel
xx% volledig bedrag
Wat is het verschil tussen deze 3?
Volgens mij is het over het algemeen een percentage van de oorspronkelijke lening.
Stel je hebt een hypotheek van €400.000 bestaande uit een leningdeel A van €200.000 op 1,2% (meegenomen van vorige woning) en een nieuw leningdeel B van €200.000 op 4%. Als je 10% mag aflossen per leningdeel mag je dan elk jaar €20.000 aflossen op deel A en/of €20.000 op deel B, maar niet €40.000 op deel B.
Ja het schommelt wel een beetje. Wellicht omdat de ECB voor het eerst in 5 jaar de rente heeft verlaagd. Ik verwacht geen gekke daling, maar je weet het nooit (stel het is wel, dan is het zuur wanneer je net te vroeg bent of de verkeerde voorwaarde hebt gekozen).
De verlaagde ECB-rente is korte termijn, dat heeft niet zo veel effect op de rente op de kapitaalmarkten (lange termijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Klopt dit?
Ja, klopt. Beter nog: er zit niet eens een nadeel of risico aan vast. Positief is dat het kadaster een openbaar register is en derden alles kunnen zien, dus ook of je een hypotheek hebt en hoe hoog dat inschrijfbedrag is. Als je je inschrijfbedrag zo hoog mogelijk doet, blijft het gissen hoeveel eigen vermogen je in de woning hebt zitten (kanttekening: afhankelijk van de bank of je de details kunt afschermen, want de details van de geldlening kunnen opgenomen zijn in de akte en die is ook opvraagbaar. Niet alle banken doen dit, een paar wel).
Heb ik ook gedaan, inschrijfbedrag 100% van de taxatiewaarde terwijl mijn LTV nog geen 25% is. :)
Eärendil schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:56:
[...]

Kan tot de taxatiewaarde. Kunnen nog steeds extra kosten aan zitten, maar je hoeft niet meer langs de notaris.
Welke extra kosten?

[ Voor 10% gewijzigd door Wispe op 27-06-2024 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
Taxatiekosten, advieskosten en/of afsluitkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Eärendil schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:06:
[...]

Taxatiekosten, advieskosten en/of afsluitkosten.
Oh je bedoelt als je een tweede lening wil onder de eerste hypotheekakte. Ja, dat klopt.
Ik begreep je bericht verkeerd. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
Ik ben groot fan van Berekenhet.nl

https://www.berekenhet.nl...sten-hypotheekvormen.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedrix5
Deze website op zich is meer waard dan dure adviseurs, je kan echt veel meer doorrekenen: Waarde van wel of geen NHG nemen afgezet tegen verschil in rente, lineair vs annuitair... Grote hulp geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
cedrix5 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:20:
[...]
Deze website op zich is meer waard dan dure adviseurs, je kan echt veel meer doorrekenen: Waarde van wel of geen NHG nemen afgezet tegen verschil in rente, lineair vs annuitair... Grote hulp geweest.
Mijn adviseur gebruikt deze website ook gewoon voor zijn “bierviltje” berekening in de beginfase. En ik zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:31
cedrix5 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:20:
[...]

Bij de aankoop van mijn huidige woning kon ik met berekenhet.nl icm Excel in meer detail scenario's doorrekenen dan de software van de adviseur....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:52
@Kruimelvlaai Er zit wel een nadeel aan, dat is de 2e hypotheek. Die is praktisch niet meer mogelijk als je hoog inschrijft.

Als je bijvoorbeeld een goedkope duurzaamheidslening neemt bij SVN bijv. via de gemeente waar je woont, die gaan niet akkoord met een inschrijving die hoger is dan de marktwaarde van de woning (voor het gemak even de taxatiewaarde). Duurzaamheid klinkt als isoleren maar bijvoorbeeld een dakkapel kan je er ook mee doen, dat heb ik gedaan.

Dan betaal je weer verlaging van de hypotheekinschrijving, rond de 250 euro. Al ben ik zelf financieel adviseur geweest, kon ik na 3 maanden weer extra dokken. Ze schrijven het namelijk nergens in hun voorwaarden maar verzinnen die regel wel tijdens hun acceptatiebeleid, terwijl mijn loan to value heel gunstig was (geen maximale hypotheek op de 1e inschrijving). Na een klachten procedure toch maar eieren voor mijn geld gekozen, financieel is het namelijk heel interessant om 25k te lenen voor 1% (nu is het het iets hoger) dan voor 3.x % bij een bank/verzekeraar.

[ Voor 12% gewijzigd door wm1234 op 28-06-2024 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Klopt dit?
Hier ook gedaan, kan als je maximale hypotheek conform je inkomsten hoger is dan de verkrijgen hypotheek om je woning te kopen.

Bij daadwerkelijk verhogen van hypotheek zal de bank nogmaals toetsen op zowel inkomen als waarde huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

wm1234 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:00:
@Kruimelvlaai Er zit wel een nadeel aan, dat is de 2e hypotheek. Die is praktisch niet meer mogelijk als je hoog inschrijft.

Als je bijvoorbeeld een goedkope duurzaamheidslening neemt bij SVN bijv. via de gemeente waar je woont, die gaan niet akkoord met een inschrijving die hoger is dan de marktwaarde van de woning (voor het gemak even de taxatiewaarde). Duurzaamheid klinkt als isoleren maar bijvoorbeeld een dakkapel kan je er ook mee doen, dat heb ik gedaan.

Dan betaal je weer verlaging van de hypotheekinschrijving, rond de 250 euro. Al ben ik zelf financieel adviseur geweest, kon ik na 3 maanden weer extra dokken. Ze schrijven het namelijk nergens in hun voorwaarden maar verzinnen die regel wel tijdens hun acceptatiebeleid, terwijl mijn loan to value heel gunstig was (geen maximale hypotheek op de 1e inschrijving). Na een klachten procedure toch maar eieren voor mijn geld gekozen, financieel is het namelijk heel interessant om 25k te lenen voor 1% (nu is het het iets hoger) dan voor 3.x % bij een bank/verzekeraar.
Met Triodos bespaarlening a 0% rente geen last van.
https://www.triodos.nl/hypotheken/energiebespaarlening

Je krijgt dus 25k voor 0% en je inschrijving mag nog hoger zijn.
Pagina: 1 ... 327 ... 353 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7