Goeiemiddag
Na wat jaren lurken, doe ik hier ook maar eens een duit in het zakje.
Onlangs hebben mijn vrouw en ik ietsje overboden op een woning, en samen met een mooie "motivatiebrief" en een flinke gunfactor is ons bod (eigenlijk onverwachts) geaccepteerd.
Alles is eigenlijk al rond, we hebben tot nu toe alle seinen op groen staan voor een hypotheek, alle documenten ingeleverd, taxatie ingepland (heeft vanochtend plaats gevonden), bouwkundige keuring vind maandag plaats (laatste dag wettelijke bedenktijd, maar wel opgenomen in de ontbindende voorwaarden)
Notaris gekozen, voorlopig koopcontract getekend etc etc.
Echter is het nu wachten op de taxatie en of die in de buurt komt van de vraagprijs + overbieding.
De woning staat/stond in de markt voor 359, wij hebben hier 16k op overboden, en volgens de verkoop makelaar van de woning was mede door dit realistische bod (zij schat in dat hij in deze range getaxeerd word) ons bod gekozen.
Mijn vragen zijn als volgt:
- Taxatie verloopt via Maatwerk (hypotheek verstrekker dealtje), hoelang duurt het ongeveer tot wij de uitkomst weten? Ik lees in dit forum dat er een week overheen kan gaan?
- Hoe groot is de kans dat de taxatie LAGER uitvalt dan de vanafprijs? (dus exc. overbieding, want dat overbod heb ik netjes liggen)
- Hoe "meewerkend" is een taxateur aangedragen door de verstrekker? (Ik lees verschillende verhalen over dat ze voor elkaars broodswinst aan de slag zijn, en het vaak toevallig getaxeerd word op vraagprijs en soms zelfs overbieding prijs)
Desgewenst kan ik een funda link produceren, maar zoals men begrijpt doe ik dat binnen de wettelijke bedenktijd Liever niet
Label C rijtjes woning, 108m², <5jaar oude complete nette open hoek keuken, <5jaar oude nette en complete badkamer, vloerverwarming beneden, stenenvloer met houtlook beneden, 4 slaapkamers, doodlopende autoluwe weg voor de deur, zeer mooie tuin op zuidoosten, gras nette tegels, mooie schutting, zeer degelijke stevige overkapping, hr++, alles netjes afgewerkt, instapklaar etc etc. (ik heb serieus geen addertjes kunnen ontdekken tot nu toe...)
Mocht ik wat voor de hand liggende zaken zijn vergeten te vermelden alvast excuses, dit is mijn eerste potentiele koop van een huis. Veel gezonde spanning aan deze zijde