Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 329 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
John Doos schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:51:
[...]
Dat stelt mij al iets meer gerust :)
Eventueel kan je gratis een beetje klooien met de desktop taxatie calculator om te zien wat daar uit komt, is wel een trucje voor: stin00 in "Ervaringen met het verkopen van je woning"

Een desktoptaxatie zal altijd wat afwijken van een fysieke taxatie en deze methode is niet 100% accuraat, maar het geeft een beetje een beeld.

[ Voor 14% gewijzigd door stin00 op 04-07-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

stin00 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:00:
[...]

Eventueel kan je gratis een beetje klooien met de desktop taxatie calculator om te zien wat daar uit komt, is wel een trucje voor: stin00 in "Ervaringen met het verkopen van je woning"
Werkt dat nog wel? Hier kapt hij het formulier af na 1 poging met foutmelding, buttons worden daarna inactief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:14:
[...]

Werkt dat nog wel? Hier kapt hij het formulier af na 1 poging met foutmelding, buttons worden daarna inactief.
Het werkt hier nog wel, maar wat omslachtig. Na een poging verwijdert het formulier de koopsom en blijft de button daardoor inactief. Je moet dan weer een pagina terug, even een dropdown wijzigen en weer terugzetten zodat het formulier opnieuw inlaadt.

Maar het werkt nog wel :)

Edit: gaat nu wel weer goed in, kan het snel aanpassen. Formulier is dus wat buggy soms.

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 04-07-2024 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-10 06:55
stin00 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:00:
[...]

Een desktoptaxatie zal altijd wat afwijken van een fysieke taxatie en deze methode is niet 100% accuraat, maar het geeft een beetje een beeld.
Mijn fysieke taxatie was 15-20% hoger dan desktop truucje dat ik ook had gecheckt. Desktop corrigeert niet voldoende voor oude verkoopprijzen in de buurt. Bovendien nam mijn taxateur een woning met wel heel lage prijs (waarschijnlijk verkocht binnen familie) niet mee in zijn lijst referenties. Als je een koopcontract hebt proberen ze vaak wel te taxeren op wat het contract zegt lijkt me, tenzij je bovengemiddeld meer hebt overboden of recent te weinig verkocht is aan referenties.

Recent ook offerte binnen voor hypotheek. Zeer positieve ervaring met execution only proces bij ABN amro. Neohypotheken ook nog opgestart maar dat was een totale grap, je je daar realiseren dat het evenveel kost maar ze alle menselijk contact eruit hebben gesloopt. Je bent dus ook overgeleverd aan wat er uit hun API's over jou naar voren komt.

[ Voor 15% gewijzigd door cedrix5 op 04-07-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

cedrix5 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:29:
[...]

Mijn fysieke taxatie was 15-20% hoger dan desktop truucje dat ik ook had gecheckt. Desktop corrigeert niet voldoende voor oude verkoopprijzen in de buurt. Bovendien nam mijn taxateur een woning met wel heel lage prijs (waarschijnlijk verkocht binnen familie) niet mee in zijn lijst referenties.
Bij recente aanpassingen (bijv energielabel / verduurzaming) en/of uitbouw dakkapel gaat het ook niet goed.
Als je een koopcontract hebt proberen ze vaak wel te taxeren op wat het contract zegt lijkt me, tenzij je bovengemiddeld meer hebt overboden of recent te weinig verkocht is aan referenties.
Klopt. De fysieke taxateur hier deed dat ook (ging iets boven het geboden bedrag zitten).
Maar die had ook Calcasa en Ortax als referentie opgenomen. Calcasa zat 3% boven zijn taxatie, en Ortax zat gelijk met zijn taxatie.

Vergelijkbare huizen allemaal binnen 2 jaar verkocht.

Kijk ik nu (4 maanden na overdracht) naar Funda en Huispedia, dan zijn de prijsranges weer heel anders.
De onderkant van de bandbreedte bij funda zit 5% boven de koopprijs, en de bovenkant van die bandbreedte 30% erboven. Huispedia heeft ook bandbreedte 5% tot 20%.

In iedergeval ga ik Calcasa niet gebruiken om een waardestijging aan te tonen tbv rente verlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 16:22
Een vraag die wellicht al eerder is gevraagd maar ik kan het zo snel nog niet vinden. Wij willen een bod gaan doen op een volgende woning. Dus we hebben nu een woning met een hypotheek. Deze hypotheek heeft een verhuisregeling (mag je dus meenemen)

Wij willen een bod uitbrengen welke volgens ons zonder voorbehoud kan worden gedaan. Het bod is de voor de nieuwe woning is gelijkt aan: Verwachtte opbrengst huidige woning (laag aangehouden) + eigen middelen.

Doe je dan een bod zonder voorbehoud, of is er dan nog steeds de afhankelijkheid van de bestaande hypotheek die ik gewoon mag meenemen (MUNT, en heb ze even gebeld, meenemen is geen probleem geven ze aan)

Een bieding zonder voorbehoud is natuurlijk ook wat waard voor de verkopende partij

[ Voor 6% gewijzigd door Tribunus op 04-07-2024 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:55
Mr. Stom schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:22:
TLDR:

Maar zelfs al loopt dat mis, ze zakken er maar in. Deze woning voelt niet goed meer.
trek effe die emotie weg door een flesje wijn en een relaxt momentje samen :)

Daarna: zakelijke transactie. Geef je makelaar mee dat je je originel bod van -50K handhaaft mochten ze terug op de lijn komen. En inderdaad: geef aan dat je er een geldigheid en voorwaarden aanhangt. Ze willen die hut kwijt en zijn al bijna 2x mislukt, dat gaan ze niet leuk vinden en bij een zekere partij gaan ze rust vinden, dat kunnen jullie zijn :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Rvzoggie schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:05:
[...]

Om deze reden is een aankoopmakelaar juist handig. Vriend van mij had zelf voor een woning 585 over en de aankoopmakelaar zei: ‘nee, dat moet je niet doen, voor 565 heb je het ook’. En jahoor, zelf wil je het dan te graag en zoiemand kijkt met minder emotie er naar, kent de markt en ook wel eens de verkopend makelaar.

Ik zeg, pak die kans aan. Kost je 2500 euro bij aankoop maar levert je het minimaal ook op!
Inmiddels een aankoopmakelaar in de arm genomen, de jongedame heeft zelfs nog met de verkopende partij gezeten om de verkoopmakelaar te worden, dus ze weet waar we het over hebben en zei ook dat de woning al hoog in de markt is gezet. Ze raadt ons nu aan om 10K minder dan het bod wat wij in ons hoofd hebben, te bieden.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:37

_Arthur

blub

Tribunus schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:41:
Deze hypotheek heeft een verhuisregeling (mag je dus meenemen)
Let op dit deeltje bij Munt:

Voor de verhuisregeling brengen wij geen extra kosten in rekening. Is uw oude woning nog niet verkocht voordat u bij de notaris eigenaar wordt van uw nieuwe woning? Dan wordt de rente op de lening van uw oude woning omgezet naar een variabel rente op het moment dat de nieuwe lening ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-10 12:01
_Arthur schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:24:
[...]

Voor de verhuisregeling brengen wij geen extra kosten in rekening. Is uw oude woning nog niet verkocht voordat u bij de notaris eigenaar wordt van uw nieuwe woning? Dan wordt de rente op de lening van uw oude woning omgezet naar een variabel rente op het moment dat de nieuwe lening ingaat.
Bij Rabobank is het mij nu onduidelijk. Er staat in voorwaarden een stukje over verhuisregeling:
Verhuist u? En gelden voor u alle punten hieronder?
  • U verkoopt en levert uw oude woning.
  • U verhuist naar een nieuwe woning.
  • U betaalt de lening voor uw oude woning terug.
  • U krijgt binnen 3 maanden nadat u de oude lening helemaal terugbetaalt een nieuwe lening voor uw nieuwe woning, dit betekent dat u binnen 3 maanden de offerte van de lening heeft getekend en de lening heeft opgenomen.
  • U geeft ons een hypotheekrecht op uw nieuwe woning.
  • Uw nieuwe woning is uw hoofdverblijf.
  • Uw nieuwe woning ligt in Nederland.
  • U, uw inkomen, uw nieuwe woning, de lening en de zekerheden voldoen aan de voorwaarden die wij op dat moment aan zo’n soort lening stellen.
Dan kunt u met ons afspreken dat de rente van het oude leningdeel gaat gelden voor het nieuwe leningdeel. U moet ons hierom vragen. U kunt de rente van het oude leningdeel meenemen tegen de volgende voorwaarden:
  • Het bedrag van het nieuwe leningdeel waarvoor de rente geldt, is niet hoger dan het bedrag van het oude leningdeel op het moment dat u die heeft afgelost, en
  • de rentevastperiode van het nieuwe leningdeel stopt op hetzelfde moment als bij het oude leningdeel.
Misschien moet u wel een opslag, een hogere opslag of een extra opslag betalen op de rente voor het nieuwe leningdeel. Bijvoorbeeld vanwege de hoogte van de lening in verhouding tot de waarde van de nieuwe woning. Op onze website leest u meer over opslagen op uw hypotheekrente.
Dit lijkt alleen te gaan over de situatie waar je eerst verkoopt en dan koopt. Maar over eerst kopen en dan verkopen kan ik het zo niet terugvinden. Ik heb wel gesprek gehad met adviseur en daar leek wel uitgegaan te worden van dat je dan de rentevoorwaarden ook alvast meeneemt op je nieuwe hypotheek, nog voordat je de oude afbetaald na verkoop die nog moet volgen. Maar nu twijfel ik. Zal het nog eens navragen, maar mss iemand met hypotheek bij Rabo die het kan bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 16:22
_Arthur schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:24:
[...]

Ik lees hier dat dit dan van toepassing is op het moment dat ik nog beide woningen in bezit zou hebben (zonder een koper voor mijn huidige woning)

Wat ik wel weet is dat een overbrugging ook tegen variabel is, dus krijg er een beetje een overbruggingskrediet vibe bij.

Of begrijp ik dit nu verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:03
Rizzi schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:44:
Voor wat het waard is, ik heb eerder dit jaar een huis gekocht zónder aankoopmakelaar. Ik heb zo'n 10 bezichtigingen gedaan en 4 biedingen uitgebracht. Uiteindelijk waren er 2 biedingen geaccepteerd waarbij ik in beide gevallen minder dan 8% heb overboden. Dit was tegen het advies van iedereen in mijn omgeving in; waarom ik geen aankoopmakelaar had en dat ik minimaal 10% moet overbieden. En nee, ik heb geen huis gekocht ergens in Schubbekutteveen maar in een relatief luxe wijk/dorp nabij een grote stad. Ik kreeg van de verkopende makelaars te horen dat mijn bod gewonnen had omdat ik geen ontbindende voorwaarden had gesteld en zeer flexibel was in de overdrachtsdatum.

Voor mij had een aankoopmakelaar dus geen zin, en ik vraag me ook echt af of het zin heeft in een huizenmarkt waar overbieden de norm is. In mijn geval heeft het dus geholpen om geen ontbindende voorwaarden te stellen. En ik was daarnaast bereid om niet mee te gaan in de gekte van overbieden, ook als dat betekende dat ik niet mijn droomhuis kon kopen. Want er zijn heus wel meer droomhuizen.
wij ook in een vergelijkbare omgeving (bij grote stad in het noorden), zonder aankoopmakelaar en onder de vraagprijs aangekocht. Segment +700k ook geen ontbindende voorwaarden.

Waren zo goed als zeker van financiering vanwege overwaarde en forse stijgingen in inkomen tov vorige keer afsluiten hypotheek. Huis nog geen 10 jaar oud.

Het kan dus wel maar je moet er echt studie van maken, je niet gek laten maken en de markt continu in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-10 10:44
Ik vind de buurt utrecht leidsche rijn goed. Ik ben op zoek naar huizen om te kopen in de buurt maar duur in Leidsche Rijn. In de buurt vond ik Utrecht Rijnvliet interessant. Hoe is het met de buurt van Rijnvliet, iemand die daar woont? enige ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

igix schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:11:
Ik vind de buurt utrecht leidsche rijn goed. Ik ben op zoek naar huizen om te kopen in de buurt maar duur in Leidsche Rijn. In de buurt vond ik Utrecht Rijnvliet interessant. Hoe is het met de buurt van Rijnvliet, iemand die daar woont? enige ervaring?
Heb daar zelf ook gekeken paar jaar geleden (naar vrijstaande woning). Locatie vonden wij iets te ver overal vanaf en destijds werden alle woningen aangesloten op stadsverwarming, waardoor je alsnog veel betaalt voor energie. Dat was voor mij de reden om iig niet verder te kijken.
Als je dat geen probleem vindt idem met de locatie zijn het leuke woningen. Als je niet te dicht bij de snelweg zit .

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 04-07-2024 22:21 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
  • Laatst online: 02-10 10:44
Sport_Life schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:19:
[...]

Heb daar zelf ook gekeken paar jaar geleden (naar vrijstaande woning). Locatie vonden wij iets te ver overal vanaf en destijds werden alle woningen aangesloten op stadsverwarming, waardoor je alsnog veel betaalt voor energie. Dat was voor mij de reden om iig niet verder te kijken.
Als je dat geen probleem vindt idem met de locatie zijn het leuke woningen. Als je niet te dicht bij de snelweg zit .
oh stadsverwarming.. ik dacht dat nieuwe huizen een warmtepomp hebben. . Ik zie geen centrum gepland in Rijnvliet. Voor supermarkt.. etc. Het dichtstbijzijnde Leidsche Rijn centrum is het beste denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Wij wonen in Leidsche Rijn, maar in het midden van het stadsdeel. Rijnvliet zijn mooie huizen, zeer gemêleerd en leuk opgebouwd. Ik vind het allemaal teveel op elkaar gebouwd, kleine tuinen en te ver van station en Leidsche Rijn Centrum vandaan. Met de bus kun je zo in Utrecht zijn, maar daar moet je zin hebben. Op de fiets ben je er wel zo. Het is vooral handig als je in bezit bent van een of meerdere auto’s. Ik vind de huizen overigens echt veel te duur voor wat je krijgt. En wat hierboven wordt gezegd: stadsverwarming. Overgeleverd aan de dure grillen van Eneco. Vastrecht is deze periode 5 keer zoveel als het verbruik. Absurd.

[ Voor 8% gewijzigd door THE_BASE op 04-07-2024 22:40 ]

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:10
Als je Leidsche Rijn duur vindt, kun je Rijnvliet meteen overslaan. De woningen zijn er nieuwer, maar kleiner en duurder en erg dicht op elkaar. Verder zijn er alleen onderwijs- en recreatieve voorzieningen. Geen winkels, geen restaurants, niks. Daarvoor ben je aangewezen op de winkelcentra in De Meern, Utrecht Kanaleneiland en Leidsche Rijn Centrum. Wijk ligt bovendien erg dicht bij A2 (buiten de tunnel) en de A12 (knooppunt Oudenrijn), dus hou rekening met flinke geluidsoverlast.
stedebouwkundig plan Rijnvliet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

igix schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:32:
[...]

oh stadsverwarming.. ik dacht dat nieuwe huizen een warmtepomp hebben. . Ik zie geen centrum gepland in Rijnvliet. Voor supermarkt.. etc. Het dichtstbijzijnde Leidsche Rijn centrum is het beste denk ik
Nieuwe woningen moeten voldoen aan een bepaalde norm en die wordt (op papier) ook gehaald met stadsverwarming. Wat mij met name tegenstaat is afhankelijk zijn van 1 leverancier, die kan binnen ruime marges gekoppeld aan de gasprijzen doen wat ie wil (en zoekt ook de max op zo bleek afgelopen jaren).

En dus het gebrek aan een leuk centrum waar je even naartoe wandelt.

Uiteindelijk hebben we een bestaande woning helemaal gasloos gemaakt :). Met een energierekening van 0 euro :P

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 05-07-2024 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:17

inXs

known as inXs

Poe, even ventileren en wat vragen! We hebben al een lange tijd een optie op een heel mooi nieuwbouwappartement (sloop / nieuwbouwlocatie), maar eind 2023 is de aannemer afgehaakt (nog geen start sloop/bouw geweest) en we staan nog steeds op nr. 1 wat dit project betreft, maar het is inmiddels wel wat akelige radiostilte en sloop + bouw duurt sowieso 2 jaar. De contracten zijn ontbonden eind van 2023 en we hebben begin maart de ontwikkelaar nog wel gesproken die aangaf dat voor ons de prijs gelijk blijft aan toen en dat ze asap starten als ze weer een aannemer hebben. Inmiddels zijn we al enige tijd verder en het vertrouwen op een goede afloop is wat laag... We houden deze nog wel in onze achterzak, maar kijken wel volop verder, maar pfoe, wat is het lastig...

Budget, max 820.000 euro. Wensen: een vrij gevoel (penthouse, grenzend aan bosrand, etc.). Goed bereikbaar en gelegen in de Gelderse Vallei, westzijde Veluwe (of op de veluwe, oostrand is uitloopgebied, maar qua OV ver naar Amsterdam). Mag goed appartement zijn (aan de rand van het landschap), of een goede hoekwoning (niet tegen achtertuinen aan), goede 2kap of vrij. Niet in een grote wijk (maar aan rand) en nog wat zaken. Niet aan of naast drukke weg, kindONvriendelijke wijk (ben wel klaar met schreeuwende kinderen, hangjongeren, etc.), gevoel van lucht, licht en ruimte, goed landschap vlakbij, liefst een supermarkt op fietsafstand. Type woning is eigenlijk ondergeschikt. Best een goed budget, maar het liefst willen we goed appartement, maar het valt nog tegen deze te vinden (wordt gauw een woonblok, of een te hoge toren). Dan een wat landelijk gelegen woning (qua OV weer lastiger, ik moet soms naar Amsterdam), dit zijn vaak flinke opknappers! Nieuwbouw (goede nieuwbouw dan) is sowieso schaars.

We zitten te overwegen om een aankoopmakelaar in te schakelen, echter hebben deze vaak een bepaalde regio als kennisgebied. Zijn er goede makelaars die wat breder kijken dan dit en ook goed mee kunnen denken? Het is dat we niet meer in kunnen schrijven voor kopen zonder kijken...

En o ja, het appartement uit de intro, waar we de optie hebben heeft eigenlijk flink onze voorkeur... Het is vooral de onzekerheid inmiddels..

[ Voor 4% gewijzigd door inXs op 05-07-2024 20:37 ]

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

inXs schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:34:
[...]Mag goed appartement zijn (aan de rand van het landschap), of een goede hoekwoning (niet tegen achtertuinen aan), goede 2kap of vrij. Niet in een grote wijk (maar aan rand) en nog wat zaken. Niet aan of naast drukke weg, kindONvriendelijke wijk (ben wel klaar met schreeuwende kinderen, hangjongeren, etc.), gevoel van lucht, licht en ruimte, goed landschap vlakbij , liefst een supermarkt op fietsafstand. Type woning is eigenlijk ondergeschikt. Best een goed budget, maar het liefst willen we goed appartement, maar het valt nog tegen deze te vinden (wordt gauw een woonblok, of een te hoge toren). Dan een wat landelijk gelegen woning (qua OV weer lastiger, ik moet soms naar Amsterdam), dit zijn vaak flinke opknappers! Nieuwbouw (goede nieuwbouw dan) is sowieso schaars.

[...]
Het dik gedrukte was voor mij juist de reden om een x aantal jaar geleden nooit meer in een appartement te willen wonen. Een eigen (grote) tuin en/of perceel geeft je een gevoel van lucht, licht en ruimte. M.i. zijn dat elementen die zelfs een luxe appartement of penthouse met dakterras niet kan evenaren. Je schrijft dat type woning eigenlijk ondergeschikt is, maar je geeft ook meerdere malen aan dat je voor een appartement lijkt te kiezen?

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Rizzi schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:38:
[...]

Het dik gedrukte was voor mij juist de reden om een x aantal jaar geleden nooit meer in een appartement te willen wonen. Een eigen (grote) tuin en/of perceel geeft je een gevoel van lucht, licht en ruimte. M.i. zijn dat elementen die zelfs een luxe appartement of penthouse met dakterras niet kan evenaren. Je schrijft dat type woning eigenlijk ondergeschikt is, maar je geeft ook meerdere malen aan dat je voor een appartement lijkt te kiezen?
Klopt, er zijn m.i. zeker goede appartementen die dit bieden! Vooral appartementen op/in oude landgoederen/huizen bijvoorbeeld, of aan de rand van de veluwe! Ik hoef namelijk geen tuin en al helemaal geen tuin waar schuttingen omheen staan zeg maar ;) Het zicht vanaf een terras/goed balkon op de kruinen van bomen vinden we echt heerlijk! We zoeken dus ook niet het standaard 'pijpenlade' appartement. We geven ook niet om giga veel m2's, dus hebben we relatief veel budget voor eventueel minder m2's, maar een goede plek. Echter worden er gewoon niet heel veel goede appartementen gebouwd, zijn dus vaak bouwblokken met binnentuin (dat willen we dus niet). Een tussenwoning willen we ook niet, helemaal niet als er achter ook weer tuinen aangrenzen. Dus ja, we richten ons wat meer op appartementen. We hebben ook al in meerdere type woningen gewoond en juist dat gelijkvloerse, de breedte (bij een goed appartement dus) hebben we altijd erg gewaardeerd. Grondgebonden mag dus ook, echter zijn de nieuwbouwplannen die er zijn vaak niet het toonbeeld van leuke wijken (voor ons dan), vaak toch gewoon weer wat straatjes, kleine kaveltjes, veel inkijk, maar wel hele hoge VON prijzen. We kijken bijvoorbeeld wel waar naar een 2 kapper op Veldwijk in Ermelo (nieuwbouw), maar daar moeten we eerst weer door de loting komen.

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Onze zoektocht gaat nu vooral over het dilemma van gaan we voor ons met kleine van 2 jaar voor meer woning (grote tuin (200+), garage, oprit, grote zolder, stahoogte kelder) aan drukke weg maar alles (parken, school, speeltuin) nog wel <10 min lopen of een wat kleinere (maar zeker nog wel afdoende) woning ( kleinere tuin (80m2), geen garage, geen oprit, minder opbergruimte en iedereen woont wat dichter op je) midden in een echt rustige woonwijk met een speeltuin straat er achter en kunnen spelen op straat (niet doodlopend maar wel vooral bestemmingsverkeer) en park en school op 5 min.

Dat laatste hebben we mss iets een klassiek romantisch idee bij van spelen op straat en buren als vriendjes. Mss gebeurt dat niet meer zoveel tegenwoordig en lopen de sociale contacten van kleine vooral via basisschool / bso / hobby's en spreek je thuis af of bij grotere speeltuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:53:
Onze zoektocht gaat nu vooral over het dilemma van gaan we voor ons met kleine van 2 jaar voor meer woning (grote tuin (200+), garage, oprit, grote zolder, stahoogte kelder) aan drukke weg maar alles (parken, school, speeltuin) nog wel <10 min lopen of een wat kleinere (maar zeker nog wel afdoende) woning ( kleinere tuin (80m2), geen garage, geen oprit, minder opbergruimte en iedereen woont wat dichter op je) midden in een echt rustige woonwijk met een speeltuin straat er achter en kunnen spelen op straat (niet doodlopend maar wel vooral bestemmingsverkeer) en park en school op 5 min.

Dat laatste hebben we mss iets een klassiek romantisch idee bij van spelen op straat en buren als vriendjes. Mss gebeurt dat niet meer zoveel tegenwoordig en lopen de sociale contacten van kleine vooral via basisschool / bso / hobby's en spreek je thuis af of bij grotere speeltuin.
Zoek voor een combinatie van beide... is écht het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hertog_Martin schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:53:

Oprit/ berging of garage is toch wel heel prettig met kinderen is mijn ervaring. Altijd plek voor de deur, kinderen/boodschappen etc makkelijk naar binnen slepen.

Met z'n 2en is dat allemaal wat minder belangrijk (vond ik).

Qua spelen op straat.. wij wonen in een woonwijk maar wel in een doodlopend straatje met 3 woningen op redelijke kavels (400-600m2)dus ruim opgezet, kinderen spelen meestal in de tuin , maar rennen of fietsen ook regelmatig plotseling de straat op en dan is het prettig dat er niet veel auto's rijden. Alleen de buren en die rijden voorzichtig .

Maarja alles heeft zn prijs, of het financieel waard is dat zul je zelf moeten afwegen. In het licht van alle gezinsuitgaven (kdv, vakanties, etc) vallen de meerkosten voor groot en vrijstaand wonen mij wel mee :).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 06-07-2024 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:11
John Doos schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:28:
Goeiemiddag :)

Na wat jaren lurken, doe ik hier ook maar eens een duit in het zakje.
Onlangs hebben mijn vrouw en ik ietsje overboden op een woning, en samen met een mooie "motivatiebrief" en een flinke gunfactor is ons bod (eigenlijk onverwachts) geaccepteerd.

Alles is eigenlijk al rond, we hebben tot nu toe alle seinen op groen staan voor een hypotheek, alle documenten ingeleverd, taxatie ingepland (heeft vanochtend plaats gevonden), bouwkundige keuring vind maandag plaats (laatste dag wettelijke bedenktijd, maar wel opgenomen in de ontbindende voorwaarden)
Notaris gekozen, voorlopig koopcontract getekend etc etc.

Echter is het nu wachten op de taxatie en of die in de buurt komt van de vraagprijs + overbieding.

De woning staat/stond in de markt voor 359, wij hebben hier 16k op overboden, en volgens de verkoop makelaar van de woning was mede door dit realistische bod (zij schat in dat hij in deze range getaxeerd word) ons bod gekozen.

Mijn vragen zijn als volgt:
- Taxatie verloopt via Maatwerk (hypotheek verstrekker dealtje), hoelang duurt het ongeveer tot wij de uitkomst weten? Ik lees in dit forum dat er een week overheen kan gaan?
- Hoe groot is de kans dat de taxatie LAGER uitvalt dan de vanafprijs? (dus exc. overbieding, want dat overbod heb ik netjes liggen)
- Hoe "meewerkend" is een taxateur aangedragen door de verstrekker? (Ik lees verschillende verhalen over dat ze voor elkaars broodswinst aan de slag zijn, en het vaak toevallig getaxeerd word op vraagprijs en soms zelfs overbieding prijs)

Desgewenst kan ik een funda link produceren, maar zoals men begrijpt doe ik dat binnen de wettelijke bedenktijd Liever niet :)

Label C rijtjes woning, 108m², <5jaar oude complete nette open hoek keuken, <5jaar oude nette en complete badkamer, vloerverwarming beneden, stenenvloer met houtlook beneden, 4 slaapkamers, doodlopende autoluwe weg voor de deur, zeer mooie tuin op zuidoosten, gras nette tegels, mooie schutting, zeer degelijke stevige overkapping, hr++, alles netjes afgewerkt, instapklaar etc etc. (ik heb serieus geen addertjes kunnen ontdekken tot nu toe...)

Mocht ik wat voor de hand liggende zaken zijn vergeten te vermelden alvast excuses, dit is mijn eerste potentiele koop van een huis. Veel gezonde spanning aan deze zijde :)
Wel benieuwd hoe het afloopt. Had een collega met dezelfde situatie. Ze hadden de vraagprijs geboden, er was een partij die flink over de vraagprijs had geboden. Echter konden het financieel niet rond krijgen. Collega aangegeven dat ze dat probleem niet hebben. En financieel alle voorwerk al gedaan hadden.

Nou uiteindelijk de makelaar van dat pand of ze nog interesse hadden met hun huidige bod (vraagprijs), dus collega aangegeven dat ze zich niet serieus genomen voelen en een echt serieus bod hadden neergelegd. Ze hebben aangegeven, nog een serieus bod neer te leggen maar dan onder de vraagprijs. En hierbij ook aangegeven dat het een serieus bod is, en anders ze verder gaan kijken naar andere woningen. (Finaal bod dus)

Dat bod is het dus geworden. Dit speelde ook wel in een beetje hogere segment vrijstaand 200m+. Dus uiteindelijk mijn collega met aardig wat onderboden het huis gekregen.

Verkopers rekenen zich soms rijk met een onrealistisch hoog bod waar de kans op falen hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-10 00:05
Ik ga mijn hypotheek afsluiten bij Centraal Beheer (Leef - 10j - Energielabel F). Ik kan daar ook een energiebespaarbudget aanvragen en als ik de voorwaarden goed heb gelezen krijg je bij een ongebruikt budget even veel rente terug als dat je voor die lening betaalt. Ik twijfel of ik dit moet aanvragen, want ik wil wel verbouwen aan het huis, maar het plan is om alles zelf te doen (isoleren, zonnepanelen, etc.)
Maar ik twijfel, als ik dan toch wel iets wil laten doen, om bijvoorbeeld in aanmerking te komen voor verduurzaam subsudies, of zo'n energie lening dan slim is om te nemen. Want ik zou het in principe ook kunnen betalen van het eigen geld wat ik nog over heb. (afhankelijk van hoe duur ik het maak)
En als ik het later alsnog wil afsluiten, dan moet ik mijn adviseur ook weer opnieuw betalen (heeft hij net verteld).
Ik zag ook dat je bij het nationaal warmtefonds een lening kunt krijgen tegen een "voordelig tarief", alleen is de rente daar 3,75 / 3,80 / 4,15 / 4,20 bij 7 / 10 / 15 / 20 jaar. Dat is dus meer dan de 3,73% die ik ga betalen nu (10j).

TLDR:
Is het slim om 106% hypotheek aan te vragen wanneer je nog niet zeker weet of je het gaat gebruiken? (Centraal beheer)
- Stel ik maak er geen gebruik van, wat zijn mijn kosten/verlies dan?
- Stel ik wil het wel gebruiken maar ik heb het niet meteen aangevraad, welke kosten maak ik dan extra?
- Als ik later alsnog een energiebespaarhypotheek wil aanvragen, moet dat dan altijd via de adviseur? Of zou ik die eventueel ook zelf rechtstreeks kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:24
Iemand hier recent nog een ORV afgesloten?

Wij zijn hierover geadviseerd en waren voornemens dit af te sluiten om het voor elkaar goed geregeld te hebben. Maar de vragenlijst die ik nu opgestuurd krijg vind ik echt bizar gedetailleerd en ook praktisch onmogelijk om volledig in te vullen (alsof ik exact mijn hele medische verleden uit mijn hoofd weet). Het staat me heel erg tegen om dat formulier in te vullen.

Wij hebben nog 2 lopende ORV's vanuit vorige hypotheken (inmiddels losgekoppeld van hypotheek). Die zijn weliswaar minder hoog, maar voldoende om het risico van de achterblijver tot een acceptabel niveau te verlagen. Dus we denken er nu aan om die dusdanig te wijzigen cq laten vastleggen bij de notaris dat die het risico afdekken.

Ik kan me ook niet herinneren dat de vragen uit mijn lopende ORV zo gedetailleerd waren (aandoeningen, jaren, medicatie, behandelend arts, etc, etc). Of ik was toen gewoon minder krakkemikkig, dat kan ook :+

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
VidaR-9 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:01:
(…)
Wij hebben nog 2 lopende ORV's vanuit vorige hypotheken (inmiddels losgekoppeld van hypotheek). Die zijn weliswaar minder hoog, maar voldoende om het risico van de achterblijver tot een acceptabel niveau te verlagen. Dus we denken er nu aan om die dusdanig te wijzigen cq laten vastleggen bij de notaris dat die het risico afdekken.
(..)
Geen recente ervaring, maar als je al orv’s hebt die het voldoende afdekken, dan lijkt een nieuwe orv me niet nodig. Hou er wel rekening mee dat je bij wijziging van de lopende orv’s mogelijk ook aanvullende gegevens moet verstrekken. Moeten ze wel gewijzigd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Toke_gt schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:07:
[...]
Geen recente ervaring, maar als je al orv’s hebt die het voldoende afdekken, dan lijkt een nieuwe orv me niet nodig. Hou er wel rekening mee dat je bij wijziging van de lopende orv’s mogelijk ook aanvullende gegevens moet verstrekken. Moeten ze wel gewijzigd worden?
Waarschijnlijk niet.
Ik denk vooral dat we onze nalatenschap bij de notaris wellicht moeten laten aanpassen, afhankelijk van de begunstigde op de polis. Even induiken binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00
Ja, 2 maanden terug ook moeten doen... wat je zegt.. verschrikkelijk veel details en gaat in mijn ogen wel heel erg ver. Helaas :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33

Wij zijn hierover geadviseerd en waren voornemens dit af te sluiten om het voor elkaar goed geregeld te hebben. Maar de vragenlijst die ik nu opgestuurd krijg vind ik echt bizar gedetailleerd en ook praktisch onmogelijk om volledig in te vullen (alsof ik exact mijn hele medische verleden uit mijn hoofd weet).
Ja, ervaring mee. Een aantal zaken kon ik uit mijn online medische dossier halen, als het daar niet in staat is het niet gebeurd. Je moet ook zelf een beetje inschatten of die gordelroos uit 1992 nog dusdanige complicaties zou kunnen opleveren dat je er nog aan kan overlijden zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-10 13:24

Wij zijn hierover geadviseerd en waren voornemens dit af te sluiten om het voor elkaar goed geregeld te hebben. Maar de vragenlijst die ik nu opgestuurd krijg vind ik echt bizar gedetailleerd en ook praktisch onmogelijk om volledig in te vullen (alsof ik exact mijn hele medische verleden uit mijn hoofd weet). Het staat me heel erg tegen om dat formulier in te vullen.

Ik kan me ook niet herinneren dat de vragen uit mijn lopende ORV zo gedetailleerd waren (aandoeningen, jaren, medicatie, behandelend arts, etc, etc). Of ik was toen gewoon minder krakkemikkig, dat kan ook :+
Ja. Wat wij hebben gedaan is een ORV nemen tot 300k geloof ik? Dan hoef je geen vragenlijst in te vullen. Resterende bedrag 100k geen ORV voor genomen. Inmiddels is de hypotheek nog 330K ofzo dus prima.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-10 06:55
Iemand hier ook gemerkt dat notarissen super druk zijn deze zomer?

Onze notaris wil geen afspraak maken voor september. Anderen zijn ook druk waardoor iets vastleggen in juli helemaal niet mogelijk is. Misschien augustus als we bereid zijn 500 euro meer te betalen voor dezelfde diensten naar wat ik uit offertes kon opmaken. (Onze gaf ook aan 5 augustus eerst, maar dat is nu dus september blijkbaar). Gaat om regio Eindhoven, maar eventueel kunnen we ook ergens anders heen als het elders minder moeilijk is om ertussen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
cedrix5 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:48:

Onze notaris wil geen afspraak maken voor september. Anderen zijn ook druk waardoor iets vastleggen in juli helemaal niet mogelijk is. Misschien augustus als we bereid zijn 500 euro meer te betalen voor dezelfde diensten naar wat ik uit offertes kon opmaken. (Onze gaf ook aan 5 augustus eerst, maar dat is nu dus september blijkbaar). Gaat om regio Eindhoven, maar eventueel kunnen we ook ergens anders heen als het elders minder moeilijk is om ertussen te komen.
Bij ons is het juist heel rustig ivm vakantieperiode.
Ik denk dat ze geen afspraak willen maken ivm vakantieperiode en er weinig tot geen waarneming is (kandidaat-notarissen/toegevoegd notarissen die ook akten mogen passeren). Die zijn schaars.
En omdat je geen dienst mag weigeren, zeggen ze dat het druk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
cedrix5 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:48:

Ja, mijn notaris heeft de overdracht zelfs met 1 dag verplaatst wegens overvolle agenda. Althans, dat is wat ze aangeven. Of het komt door drukte of vakantie kan ik niet controleren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusF
  • Laatst online: 07-10 16:01
Dat komt bekend voor.. wij wachten al weken op het koopcontract omdat de notaris het te druk heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-10 12:34

Crazy D

I think we should take a look.

stin00 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:06:
[...]

Ja, mijn notaris heeft de overdracht zelfs met 1 dag verplaatst wegens overvolle agenda. Althans, dat is wat ze aangeven. Of het komt door drukte of vakantie kan ik niet controleren :+
Als 1 van de notarissen vakantie heeft en de ander heeft het daardoor extra druk, is beiden waar :+ :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
DennusF schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:26:
Dat komt bekend voor.. wij wachten al weken op het koopcontract omdat de notaris het te druk heeft...
Amsterdams model? Wat een gelul. Met de alle moeilijkheden die je kunt verzinnen, is dat met een uurtje of twee klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusF
Wispe schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:38:
[...]

Amsterdams model? Wat een gelul. Met de alle moeilijkheden die je kunt verzinnen, is dat met een uurtje of twee klaar.
Ja geen idee.. de woningborg is inmiddels geregeld, maar ze zijn geswitched van notaris kantoor, en daar was weer vakantie ofzo.. na de vakantie maar weer even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
DennusF schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:44:
[...]

Ja geen idee.. de woningborg is inmiddels geregeld, maar ze zijn geswitched van notaris kantoor, en daar was weer vakantie ofzo.. na de vakantie maar weer even bellen.
Verbaast mij wel dat de makelaar er niet zoveel om geeft als je er al weken op wacht. Notarissen willen juist makelaars te vriend houden door zsm een koopakte gereed te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Wispe schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:38:
[...]

En dan hier af en toe tegengas bieden als men weer eens roept dat die tarieven van notarissen veel te hoog zijn ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
jeroenkb schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:12:
[...]

En dan hier af en toe tegengas bieden als men weer eens roept dat die tarieven van notarissen veel te hoog zijn ;)
0,5 uur voor inboeken.
2 uur voor inlezen en koopakte maken
1 uur voor bespreken en tekenen
3-4 uur voor de rest van de standaard(!)werkzaamheden (incl. WWFT)
1 uur voor passeren

Zit je al op een werkdag voor 1 dossier.
Reken daar nog personeelskosten, elektriciteit, verzekeringen, huur, etc bij in.

Mogen we ook wat eten en op vakantie gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusF
Wispe schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:52:
[...]

Verbaast mij wel dat de makelaar er niet zoveel om geeft als je er al weken op wacht. Notarissen willen juist makelaars te vriend houden door zsm een koopakte gereed te hebben.
De makelaar verkoopt het huis inprincipe, echter het lijkt erop dat we direct zaken doen met het bouwbedrijf. Althans het bouwbedrijf heeft weer iemand ingehuurd die de zaken zou moeten begeleiden.

Laten we zo zeggen dat het redelijk stroperig loopt. We hebben ook geen haast verder, maar ze roepen al wel dat we binnenkort aanmoeten geven welke leidingen waar moeten komen te liggen voor de keuken en badkamer.

Dat is leuk en aardig, maar eerst een contract tekenen, hypotheek rond maken en dan gaan pas naar de keuken en badkamer.. :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:59
Hier voor het eerst een woning bezichtigd en een bod uitgebracht. De vraag was: hoeveel moeten we (over)bieden? Hypotheekadviseur had zijn taxateur laten kijken: waarde zou tussen de 25.000 en 40.000 boven de vraagprijs liggen. Walterliving gaf ongeveer hetzelfde aan.

Uiteindelijk 15.000 boven de vraagprijs geboden, omdat we niet al ons spaargeld in de woning wilde stoppen.

Voor 417.000 gekocht: vrijstaande hoekwoning instapklaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bestseller schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:05:
Hier voor het eerst een woning bezichtigd en een bod uitgebracht. De vraag was: hoeveel moeten we (over)bieden? Hypotheekadviseur had zijn taxateur laten kijken: waarde zou tussen de 25.000 en 40.000 boven de vraagprijs liggen. Walterliving gaf ongeveer hetzelfde aan.

Uiteindelijk 15.000 boven de vraagprijs geboden, omdat we niet al ons spaargeld in de woning wilde stoppen.

Gefeliciteerd :)
Maareh.. vrijstaande hoekwoning :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Sport_Life schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:41:
[...]

Gefeliciteerd :)
Maareh.. vrijstaande hoekwoning :?
Haha lol. Dacht precies hetzelfde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Bestseller schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:05:

Maar jullie hebben hem dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
VidaR-9 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:43:
[...]

Haha lol. Dacht precies hetzelfde :+
Geen idee of dat hier geldt. Maar in eerdere gevallen ging dat om een vrijstaand huis aan de hoek van een straat. Dus aan het einde van een rij vrijstaande huizen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Kort vraagje die op mijn pad is gekomen, maar waar ik weinig over kan vinden.

Situatieschets: Kennis tekent op 30 juli koopovereenkomst bij notaris. Verkoper heeft aangegeven dat koper al voor 30 juli mag verhuizen, maar het is onduidelijk of dit wel of niet inclusief verhuizen van mijn kennis is. Mijn kennis gaat er nu vanuit dat die in het weekend van 27 en 28 juli al geheel over kan, dus inclusief bed + mijn kennis zelf.

Aan mij vraagt de kennis of hier een risico in zit. Ik ben hierin nogal conservatief, en zou het niet eens overwegen. Maar goed, misschien is er hier iemand die er ervaring mee heeft dat een koper al enkele dagen voor tekenen koopakte over gaat naar het nieuwe huis?

Ik zie nogal wat beren op de weg, ik heb echter iets gevonden over een sleutelverklaring. Zo'n sleutelverklaring lijkt echter alleen om een aanstaande nieuwe eigenaar al wat tegemoet te komen schilderen en behangen.

Om eerlijk te zijn komt mijn kennis met deze actie nogal naïef over, maar goed, aan de andere kant wie niet waagt wie niet wint? De reden om eerder over te gaan zijn:
1: Het scheelt een maand huur voor augustus als kennis al voor 1 augustus uit de kamer kan.
2: In het weekend zijn er vrienden en kennissen wel beschikbaar om te verhuizen, iets wat doordeweeks niet haalbaar is.

Iemand hier op t.net met ervaring hierin en of dit "gebruikelijk" is?

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Running_Cow schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:47:
(...)
Situatieschets: Kennis tekent op 30 juli koopovereenkomst bij notaris.
(...)
Na het tekenen van de koopovereenkomst heb je nog minimaal drie dagen tot de overdracht ivm bedenktijd, en vaak een stuk meer o.a. ivm regelen hypotheek en overige praktische zaken. Lijkt me wel erg opportunistisch om dan al voor het tekenen van de koopovereenkomst al in te huizen.... En zeker niet gebruikelijk.

[ Voor 37% gewijzigd door naitsoezn op 10-07-2024 10:06 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:25
Ik neem aan overdracht bij de notaris, niet het tekenen van de koopovereenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Excuus, voor mij alweer een tijdje geleden. Maar op 30 juli wordt bij de notaris en leveringsakte en de hypotheekakte getekend. De koopovereenkomst is al getekend.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als beide partijen het eens zijn, waarom dan niet de overdracht een paar dagen eerder laten plaatsvinden? 26 juli ipv 30 juli, en je hebt een heel weekend erbij om in te huizen. Zou nog best genoeg tijd moeten zijn om e.e.a. te regelen met hypotheek en nieuwe afspraak notaris e.d. Contractueel kun je prima afwijken van de overdrachtsdatum die genoemd wordt in het koopcontract als beide partijen daarmee akkoord gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door naitsoezn op 10-07-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Iemand ervaring met kopen onder voorbehoud van verkoop eigen woning / NVM No-Risk Clausule

https://www.nvm.nl/wonen/kopen/nvm-no-risk-clausule/

Zoals ik 'm begrijp: Met dit voorbehoud heb je als koper de mogelijkheid om er vanaf te zien als verkoop woning niet lukt binnen x maanden, en als verkoper kan je doorzoeken naar hoger bod. Echter als verkoper voor hoger bod wil gaan moet die de eerste koper met het voorbehoud van verkoop eigen woning de optie geven om de koop te finaliseren en alsnog af te zien van die voorwaarde. Als je dan alsnog van je voorbehoud afziet koop je tegen je oorspronkelijk bod, anders mag de verkoper aan iemand anders verkopen.

Voor onze specifieke situatie kan dit interessant zijn. Verkoper wil late oplevering, wat voldoende tijd geeft om eerst onze woning te verkopen, waarmee we veel meer overwaarde kunnen inzetten dan de overwaarde die de bank berekent. Mocht het onverhoopt toch niet lukken om te verkopen (lijkt me sterk wel in deze markt) dan zit je niet met een verplichting die je dan niet kan betalen (Wij verwachten echter ook op basis van financiering alsnog wel door te kunnen zetten). Mocht verkoper zich melden dat ze voor ander bod willen gaan kan je opnieuw een besluit nemen. Daarvoor heb je 2 dagen bedenktijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Hertog_Martin op 10-07-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
De notaris geeft helaas aan dat eerder dan die 30 juli onmogelijk is...

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Running_Cow schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:19:
De notaris geeft helaas aan dat eerder dan die 30 juli onmogelijk is...
Andere notaris zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hertog_Martin schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:18:
Iemand ervaring met kopen onder voorbehoud van verkoop eigen woning / NVM No-Risk Clausule
Doorgaans is dit een clausule waar verkoper helemaal niets aan heeft (alle voordelen zijn voor koper, nul voordelen voor verkoper). Dus je zult een goed bod moeten neerleggen voordat de verkoper het serieus zal overwegen. Dat betekent dat je het moet winnen op prijs want op voorwaarden win je het niet. Is het een woning die nogal populair is (of zal zijn) dan geef ik je in deze markt weinig kans. Is het een woning die ze maar lastig kwijtraken dan kun je dit als voorwaarde opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
ArthurMorgan schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:45:
[...]

Geen idee of dat hier geldt. Maar in eerdere gevallen ging dat om een vrijstaand huis aan de hoek van een straat. Dus aan het einde van een rij vrijstaande huizen.
Haha precies dit. Een vrijstaande woning op de hoek van de straat. 😅 ik snap de verwarring: heb blijkbaar opeens een nieuw woningtype gecreëerd 😅😅😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestseller
VidaR-9 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:44:
[...]

Maar jullie hebben hem dus?
Yes. Bedenktijd is al om. Alleen nog wachten op de hypotheek: maar dat komt wel goed. Zaten onder de maximale hypotheek en zien geen redenen waarom dat niet zou lukken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:52
Running_Cow schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:09:
Excuus, voor mij alweer een tijdje geleden. Maar op 30 juli wordt bij de notaris en leveringsakte en de hypotheekakte getekend. De koopovereenkomst is al getekend.
Het risico lijkt me evident: als er bij oplevering iets stuk is of beschadigd dan heb je discussie wie dat veroorzaakt heeft. Ook moet je goed lezen wat de voorwaarden van een inboedel- en opstalverzekering qua dekking in dit soort gevallen.
Als je niet van (kans op) gezeik houdt moet je dit soort dingen niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:46
Hertog_Martin schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:18:

https://www.nvm.nl/wonen/kopen/nvm-no-risk-clausule/

Zoals ik 'm begrijp: Met dit voorbehoud heb je als koper de mogelijkheid om er vanaf te zien als verkoop woning niet lukt binnen x maanden, en als verkoper kan je doorzoeken naar hoger bod. Echter als verkoper voor hoger bod wil gaan moet die de eerste koper met het voorbehoud van verkoop eigen woning de optie geven om de koop te finaliseren en alsnog af te zien van die voorwaarde. Als je dan alsnog van je voorbehoud afziet koop je tegen je oorspronkelijk bod, anders mag de verkoper aan iemand anders verkopen.

Voor onze specifieke situatie kan dit interessant zijn. Verkoper wil late oplevering, wat voldoende tijd geeft om eerst onze woning te verkopen, waarmee we veel meer overwaarde kunnen inzetten dan de overwaarde die de bank berekent. Mocht het onverhoopt toch niet lukken om te verkopen (lijkt me sterk wel in deze markt) dan zit je niet met een verplichting die je dan niet kan betalen (Wij verwachten echter ook op basis van financiering alsnog wel door te kunnen zetten). Mocht verkoper zich melden dat ze voor ander bod willen gaan kan je opnieuw een besluit nemen. Daarvoor heb je 2 dagen bedenktijd.
Wij hebben in het verleden een huis gekocht en door omstandigheden in een no-risk clausule situatie terecht gekomen.
Binnen een week kregen we al te horen dat verkopers een andere deal hadden.
Huis had daarvoor bijna 2 maanden op de markt gestaan.
Wij hebben heel erg het gevoel gehad dat de verkopende makelaar hier een voor ons nadelig spelletje heeft gespeeld.

Maar, waarom zou je nu als verkoper akkoord gaan met zo’n clausule?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Flix20 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:30:
[...]

Wij hebben in het verleden een huis gekocht en door omstandigheden in een no-risk clausule situatie terecht gekomen.
Binnen een week kregen we al te horen dat verkopers een andere deal hadden.
Huis had daarvoor bijna 2 maanden op de markt gestaan.
Wij hebben heel erg het gevoel gehad dat de verkopende makelaar hier een voor ons nadelig spelletje heeft gespeeld.

Maar, waarom zou je nu als verkoper akkoord gaan met zo’n clausule?
Klinkt alsof jullie dus niet beschermd werden door deze overeenkomst? Het zou moeten zijn dat je als koper dus de optie nog krijgt om te kopen tegen overeengekomen prijs en overige voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
naitsoezn schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:25:
[...]

Doorgaans is dit een clausule waar verkoper helemaal niets aan heeft (alle voordelen zijn voor koper, nul voordelen voor verkoper). Dus je zult een goed bod moeten neerleggen voordat de verkoper het serieus zal overwegen. Dat betekent dat je het moet winnen op prijs want op voorwaarden win je het niet. Is het een woning die nogal populair is (of zal zijn) dan geef ik je in deze markt weinig kans. Is het een woning die ze maar lastig kwijtraken dan kun je dit als voorwaarde opnemen.
Door deze clausule kunnen we iig makkelijker afzien van voorbehoud financiering. Ik denk dat voor een verkoper de kans dat koper in deze tijd huis verkoopt wel groter is dan dat koper nog financiering rond moet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:46
Hertog_Martin schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:41:
[...]

Klinkt alsof jullie dus niet beschermd werden door deze overeenkomst? Het zou moeten zijn dat je als koper dus de optie nog krijgt om te kopen tegen overeengekomen prijs en overige voorwaarden.
Dat is ook gebeurt. Maar wij waren op dat punt niet bereid het risico te nemen om de koop onvoorwaardelijk te maken.

Dus wij weten met enige zekerheid, wat naderhand ook wel via via is bevestigd is dat de makelaar is gaan shoppen met onze voorwaarden.
Het bod waar de verkopers uiteindelijk voor gekozen hebben was identiek aan die van ons verder.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 12:32
...
1: Het scheelt een maand huur voor augustus als kennis al voor 1 augustus uit de kamer kan.
...
Heeft die kennis ook niet gewoon een opzegtermijn voor die kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt

Om eerlijk te zijn komt mijn kennis met deze actie nogal naïef over, maar goed, aan de andere kant wie niet waagt wie niet wint? De reden om eerder over te gaan zijn:
2: In het weekend zijn er vrienden en kennissen wel beschikbaar om te verhuizen, iets wat doordeweeks niet haalbaar is.
Dit kun je onderling natuurlijk prima regelen, het gaat goed tot het mis gaat. Risico’s zijn dan eerder voor de verkoper. Denk aan:
- hypotheek blijkt niet rondgekomen, koper zit al wel in huis verkoper
- schade aan huis door storm/invloed van buitenaf; wie betaalt
- schade aan huis door werkzaamheden koper; wie betaalt

Voor je kennis is het dus vooral zaak de verzekering goed geregeld te hebben voor een huis dat op dat moment formeel nog niet zijn eigendom is. En onderling ook heldere afspraken maken over situaties als bovenstaand.
Ik zou aanraden in deze situatie om wel alles over te verhuizen, maar er nog niet te gaan klussen en wonen. Dan beperk je de risico’s voor beide partijen.

[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 10-07-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hertog_Martin schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:41:
[...]

Die optie hebben ze ook gekregen, zoals ik begrijp, ende clausule is dus gewoon gebruikt zoals ie opgesteld is (en ook door jouw beschreven). Zodra verkopers een hoger bod hebben, zul jij als koper de keuze moeten maken: Definitief kopen of definitief afhaken. En dat kan dus al binnen een week. In deze periode helemaal geen rare termijn, maar zelfs als het geen week is, is de kans groot dat je eerder voor die keuze gesteld wordt dan dat je zou willen.
Hertog_Martin schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:42:
[...]

Door deze clausule kunnen we iig makkelijker afzien van voorbehoud financiering. Ik denk dat voor een verkoper de kans dat koper in deze tijd huis verkoopt wel groter is dan dat koper nog financiering rond moet krijgen.
Tja, jullie keuze natuurlijk, maar zo'n no-risk clausule is natuurlijk geen vervanging van voorbehoud financiering. Je kunt (zoals in het voorbeeld hierboven) eerder voor de keuze staan dan dat je eigen huis verkocht is (en/of je financiering rond is). En dan heb je dus niets aan zo'n no-risk clausule wat betreft financiering.

[ Voor 30% gewijzigd door naitsoezn op 10-07-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
We zien denk ik af van dat voorbehoud, geeft twijfels aan zowel ons, verkoper als andere geïnteresseerden in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Toke_gt schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:46:
[...]

Dit kun je onderling natuurlijk prima regelen, het gaat goed tot het mis gaat. Risico’s zijn dan eerder voor de verkoper. Denk aan:
- hypotheek blijkt niet rondgekomen, koper zit al wel in huis verkoper
- schade aan huis door storm/invloed van buitenaf; wie betaalt
- schade aan huis door werkzaamheden koper; wie betaalt

Voor je kennis is het dus vooral zaak de verzekering goed geregeld te hebben voor een huis dat op dat moment formeel nog niet zijn eigendom is. En onderling ook heldere afspraken maken over situaties als bovenstaand.
Ik zou aanraden in deze situatie om wel alles over te verhuizen, maar er nog niet te gaan klussen en wonen. Dan beperk je de risico’s voor beide partijen.
Allen dank voor de reacties zover _/-\o_ , ik heb het aan de kennis doorgegeven. Wat @Toke_gt schrijft had in grote lijnen al gereflecteerd aan mijn kennis. Persoonlijk gesproken heb ik al gezegd dat het niet een heel slim idee om gezeur te voorkomen. Mijn kennis had bijvoorbeeld ook niet stilgestaan bij bijvoorbeeld meters en of alles werkt in het huis (komt er bijvoorbeeld warm water uit de kraan). Maar wel bijna dertigduizend overbiede voor een flatje uit 1961 met VvE bijdrage van bijna 300 euro per maand. 8)7 , anyway, niet mijn probleem.... :O

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:28
Kort vraagje die op mijn pad is gekomen, maar waar ik weinig over kan vinden.

Situatieschets: Kennis tekent op 30 juli koopovereenkomst bij notaris. Verkoper heeft aangegeven dat koper al voor 30 juli mag verhuizen, maar het is onduidelijk of dit wel of niet inclusief verhuizen van mijn kennis is. Mijn kennis gaat er nu vanuit dat die in het weekend van 27 en 28 juli al geheel over kan, dus inclusief bed + mijn kennis zelf.

Aan mij vraagt de kennis of hier een risico in zit. Ik ben hierin nogal conservatief, en zou het niet eens overwegen. Maar goed, misschien is er hier iemand die er ervaring mee heeft dat een koper al enkele dagen voor tekenen koopakte over gaat naar het nieuwe huis?

Ik zie nogal wat beren op de weg, ik heb echter iets gevonden over een sleutelverklaring. Zo'n sleutelverklaring lijkt echter alleen om een aanstaande nieuwe eigenaar al wat tegemoet te komen schilderen en behangen.

Iemand hier op t.net met ervaring hierin en of dit "gebruikelijk" is?
Het is wel een recept voor problemen. Kan alleen als je elkaar volledig vertrouwt. En omdat je elkaar niet kent neem ik aan is dat lastig in te schatten. En dan nog:

Het huis blijft eigendom van de vorige eigenaar volgens mij inclusief roerende goederen. Wat als er een inbraak is? Denk dat dit lastig verhaal wordt. Idem bij brand.

Hoe ga je om met de eind inspectie?

Zou zeggen niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Inmiddels is het voor ons de taak om een notaris te kiezen en de hypotheek voor onze nieuwe woning te gaan regelen.

We hebben nog een deel bij Rabobank dat eind volgend jaar afloopt. Maar ik vind ze vrij duur en stap liever over naar een alternatief. Goedkoper zijn Neo, Moneyou en ABN AMRO Budget. Maar ik ken de addertjes van deze partijen niet en dus moet ik op zoek naar een adviseur.

Welke weg is aan te raden? Een lokale Hypotheekshop of De Hypotheker óf bijvoorbeeld Independer. We hebben geen tijd om het zelf te regelen, want alles moet ineens zeer snel gebeuren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-10 10:38

John Doos

ClaudZaque

Immutable schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:42:
[...]

Wel benieuwd hoe het afloopt. Had een collega met dezelfde situatie. Ze hadden de vraagprijs geboden, er was een partij die flink over de vraagprijs had geboden. Echter konden het financieel niet rond krijgen. Collega aangegeven dat ze dat probleem niet hebben. En financieel alle voorwerk al gedaan hadden.

Nou uiteindelijk de makelaar van dat pand of ze nog interesse hadden met hun huidige bod (vraagprijs), dus collega aangegeven dat ze zich niet serieus genomen voelen en een echt serieus bod hadden neergelegd. Ze hebben aangegeven, nog een serieus bod neer te leggen maar dan onder de vraagprijs. En hierbij ook aangegeven dat het een serieus bod is, en anders ze verder gaan kijken naar andere woningen. (Finaal bod dus)

Dat bod is het dus geworden. Dit speelde ook wel in een beetje hogere segment vrijstaand 200m+. Dus uiteindelijk mijn collega met aardig wat onderboden het huis gekregen.

Verkopers rekenen zich soms rijk met een onrealistisch hoog bod waar de kans op falen hoog is.
Korte samenvatting over hoe het nu hier loopt:

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

John Doos schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:32:
[...]

Korte samenvatting over hoe het nu hier loopt:

***members only***
Heel mooi natuurlijk, maar betekent volgens mij vooral dat de kans op financiering bij die andere 2 dusdanig beroerd was (maar als je schrijft dat de taxatie bijna 20k lager is dan dat hoogste bod snap ik ook wel dat de kans dat die financiering rond komt een stuk kleiner is). Ruim 15k verschil, dan heb je als verkoper wel een heel groot hart als je dat op 'gunfactor' afschrijft. Maar, superfijn dat je je huis hebt :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-10 10:38

John Doos

ClaudZaque

Crazy D schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:45:
[...]

Heel mooi natuurlijk, maar betekent volgens mij vooral dat de kans op financiering bij die andere 2 dusdanig beroerd was (maar als je schrijft dat de taxatie bijna 20k lager is dan dat hoogste bod snap ik ook wel dat de kans dat die financiering rond komt een stuk kleiner is). Ruim 15k verschil, dan heb je als verkoper wel een heel groot hart als je dat op 'gunfactor' afschrijft. Maar, superfijn dat je je huis hebt :)
De taxatie waarde weet de verkopende partij niet, en ons bod is ruim een week geleden geaccepteerd.

Dan moet de verkoop makelaar dus van tevoren aardig goed in gedachte hebben staan over wat de woning bij taxatie gaat opbrengen. En aardig goed kunnen inschatten dat de meneer met het hoogste of een na hoogste bod, het verschil (overbod) niet op de bank heeft staan.

Blijft een gevoelskwestie, zo ook het gunnen.
Wij hebben inderdaad realistisch geboden, maar het doet ons ego goed als de motivatie brief ook iets heeft bijgedragen :+

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03:03
John Doos schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:56:
[...]

De taxatie waarde weet de verkopende partij niet, en ons bod is ruim een week geleden geaccepteerd.

Dan moet de verkoop makelaar dus van tevoren aardig goed in gedachte hebben staan over wat de woning bij taxatie gaat opbrengen. En aardig goed kunnen inschatten dat de meneer met het hoogste of een na hoogste bod, het verschil (overbod) niet op de bank heeft staan.

Wij hebben inderdaad realistisch geboden, maar het doet ons ego goed als de motivatie brief ook iets heeft bijgedragen :+
kans is natuurlijk dat de verkoper het wel weet als ze zelf ook een taxatie hebben moeten doen voor bijv. de overbrugging van een nieuwe woning. maar alsnog maakt dat voor jou niet uit..... Gefeliciteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
RenaldoN schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:34:
[...]

kans is natuurlijk dat de verkoper het wel weet als ze zelf ook een taxatie hebben moeten doen voor bijv. de overbrugging van een nieuwe woning. maar alsnog maakt dat voor jou niet uit..... Gefeliciteerd.
Ik acht inderdaad de kans groot dat hij daarom de woning heeft gekregen.
Anders ben je natuurlijk niet zo slim als je even 15k laat liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:52
[...]

Kan ook dat kopers niet zo serieus overkwamen. Vrienden verkochten recent in Rotterdam, beetje zelfde prijsklasse. Aantal biedingen binnen, eerste partij treuzelde met tekenen koopakte en zag er vervolgens na een week wachten vanaf. Nummer twee was alsnog geïnteresseerd maar toen puntje bij paaltje kwam toch niet meer. Nummer drie hetzelfde.
Lezing van de makelaar was dat in de huidige markt de kopers het beslismoment opschuiven, en dat een bod niet perse meer volledig doordacht is (als in: eerst maar winnen, daarna denken we er wel echt over na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]

Veel makelaars doen ook taxaties he. Maar goed, hou vooral dat goede gevoel. Misschien ben ik gewoon een botte lul die voor 15k toch echt voor mijn eigen portemonnee kiest, tenzij de kans bij het hogere bod dusdanig is dat dat niet doorgaat.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Verkeerde topic..

[ Voor 100% gewijzigd door VidaR-9 op 11-07-2024 16:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

inXs schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:34:
Poe, even ventileren en wat vragen! We hebben al een lange tijd een optie op een heel mooi nieuwbouwappartement (sloop / nieuwbouwlocatie), maar eind 2023 is de aannemer afgehaakt (nog geen start sloop/bouw geweest) en we staan nog steeds op nr. 1 wat dit project betreft, maar het is inmiddels wel wat akelige radiostilte en sloop + bouw duurt sowieso 2 jaar. De contracten zijn ontbonden eind van 2023 en we hebben begin maart de ontwikkelaar nog wel gesproken die aangaf dat voor ons de prijs gelijk blijft aan toen en dat ze asap starten als ze weer een aannemer hebben. Inmiddels zijn we al enige tijd verder en het vertrouwen op een goede afloop is wat laag... We houden deze nog wel in onze achterzak, maar kijken wel volop verder, maar pfoe, wat is het lastig...

Budget, max 820.000 euro. Wensen: een vrij gevoel (penthouse, grenzend aan bosrand, etc.). Goed bereikbaar en gelegen in de Gelderse Vallei, westzijde Veluwe (of op de veluwe, oostrand is uitloopgebied, maar qua OV ver naar Amsterdam). Mag goed appartement zijn (aan de rand van het landschap), of een goede hoekwoning (niet tegen achtertuinen aan), goede 2kap of vrij. Niet in een grote wijk (maar aan rand) en nog wat zaken. Niet aan of naast drukke weg, kindONvriendelijke wijk (ben wel klaar met schreeuwende kinderen, hangjongeren, etc.), gevoel van lucht, licht en ruimte, goed landschap vlakbij, liefst een supermarkt op fietsafstand. Type woning is eigenlijk ondergeschikt. Best een goed budget, maar het liefst willen we goed appartement, maar het valt nog tegen deze te vinden (wordt gauw een woonblok, of een te hoge toren). Dan een wat landelijk gelegen woning (qua OV weer lastiger, ik moet soms naar Amsterdam), dit zijn vaak flinke opknappers! Nieuwbouw (goede nieuwbouw dan) is sowieso schaars.

We zitten te overwegen om een aankoopmakelaar in te schakelen, echter hebben deze vaak een bepaalde regio als kennisgebied. Zijn er goede makelaars die wat breder kijken dan dit en ook goed mee kunnen denken? Het is dat we niet meer in kunnen schrijven voor kopen zonder kijken...

En o ja, het appartement uit de intro, waar we de optie hebben heeft eigenlijk flink onze voorkeur... Het is vooral de onzekerheid inmiddels..
Update tov. dit! Het nieuwbouwappartement wordt (werd) steeds meer onzekerder en totale radiostilte vanuit de ontwikkelaar! We zijn dus verder gaan kijken en vonden een appartement in de buurt (maar beter gelegen) uit 2019, in een compact blokje en helemaal ons ding! Langs geweest, direct finaal bod neergelegd (onder vraagprijs) en 5 minuten later geaccepteerd! Nu nog wachten op het def. koopcontract (blijft toch dan weer spannend.....) en nu ook de hypotheek weer rondkrijgen! Dus blijdschap met slag onder de arm!

Gelijk een vraag! Het woud aan stucadoors is groot, iemand ervaring met een partij rondom Ede? Mag in PM! Hoeft niet persé de goedkoopste, moet vooral betrouwbaar en goed zijn!

superB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:20

Wok

Dakloos...

offtopic:
Je '!'-toets blijft haken...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentR97
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-10 16:45
Beste lezers,
Ik sta op het punt een appartement te kopen (volgende week passeren bij de notaris). Echter kom ik er gisteren achter dat de verkopers mij onjuist hebben geinformeerd over de VvE kosten. Deze zijn 100 euro per maand meer dan is vastgelegd in de koopakte (en andere stukken)!

Nu heb ik opgezocht dat dit reden is om de verkopende partij in gebreken te stellen. Maar aangezien het allemaal zo kort voor de overdracht is vind ik het erg lastig. Ik wil graag het appartement kopen, maar wel met vergoeding voor deze onverwachte kosten.

In een vergelijkbare zaak heeft de rechter beoordeeld dat een verschil van 40 euro per maand in de service kosten al genoeg was voor een vergoeding van 7500 euro. Het eisen van 15.000 euro aan de verkopers lijkt me gezien die uitspraak niet onterecht.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-10 15:07

fub

Dit lijkt me nu een prima casus om de rechtsbijstand-verzekering eens aan te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
vincentR97 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:59:
Beste lezers,
Ik sta op het punt een appartement te kopen (volgende week passeren bij de notaris). Echter kom ik er gisteren achter dat de verkopers mij onjuist hebben geinformeerd over de VvE kosten. Deze zijn 100 euro per maand meer dan is vastgelegd in de koopakte (en andere stukken)!

Nu heb ik opgezocht dat dit reden is om de verkopende partij in gebreken te stellen. Maar aangezien het allemaal zo kort voor de overdracht is vind ik het erg lastig. Ik wil graag het appartement kopen, maar wel met vergoeding voor deze onverwachte kosten.

In een vergelijkbare zaak heeft de rechter beoordeeld dat een verschil van 40 euro per maand in de service kosten al genoeg was voor een vergoeding van 7500 euro. Het eisen van 15.000 euro aan de verkopers lijkt me gezien die uitspraak niet onterecht.

Wat denken jullie?
Dat je dit wel moet doen, want je verstrekker heeft ook rekening gehouden met dat bedrag.

De notaris zal dit ook moeten zien, want die gaat verrekenen en komt straks geld tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentR97
fub schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:02:
[...]

Dit lijkt me nu een prima casus om de rechtsbijstand-verzekering eens aan te spreken.
Helaas heb ik geen rechtsbijstand. Moet ik dan maar gewoon naar een particuliere advocaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentR97
Vorkie schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:03:
[...]

Dat je dit wel moet doen, want je verstrekker heeft ook rekening gehouden met dat bedrag.

De notaris zal dit ook moeten zien, want die gaat verrekenen en komt straks geld tekort.
De grap (of het verdrietige) is dat ik er dankzij de notaris ben achter gekomen. Die heeft stukken bij de VvE beheerder opgevraagd waarin ik de daadwerkelijk betaalde bijdrages kon zien (en wat ik na overdracht moet gaan betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Beste lezers,

Wat denken jullie?
Het ligt denk ik enigszins wat genuanceerder.

Wanneer heb je het koopcontract ondertekend? Was ten tijde dat moment het bedrag minder dan nu? Heb je de recente stukken waaruit blijkt dat er wellicht een verhoging besloten is geweest bij een VVE vergadering? Kan men het bedrag wat in de koopakte staat wel onderbouwen? Heb je jezelf ingelezen wat er op de planning staat bij de VVE?

Lijkt me zaak dat je dit eerst gewoon direct moet bespreken met de verkoper/makelaar want als de (gelden in de) koopakte niet klopt dan is er iets goed mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndyJNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:47

Wat denken jullie?
Je bent zeker misleid door de verkopende partij.
Een VVE bijdrage van 210.- is daarentegen niet echt veel.

15K, Zou je echt denken dat je voor meer dan 12 jaar verschil gecompenseerd gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentR97
Enforcer schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:20:
[...]

Het ligt denk ik enigszins wat genuanceerder.

Wanneer heb je het koopcontract ondertekend? Was ten tijde dat moment het bedrag minder dan nu? Heb je de recente stukken waaruit blijkt dat er wellicht een verhoging besloten is geweest bij een VVE vergadering? Kan men het bedrag wat in de koopakte staat wel onderbouwen? Heb je jezelf ingelezen wat er op de planning staat bij de VVE?

Lijkt me zaak dat je dit eerst gewoon direct moet bespreken met de verkoper/makelaar want als de (gelden in de) koopakte niet klopt dan is er iets goed mis.
Bedankt voor je reactie. Bij deze mijn reactie

De koopovereenkomst is in april ondertekend. De laatste verhoging van de VvE kosten was 1 januari 2024. Dit bevestigd de VvE beheerder ook aan mij. Ook is er geen sprake van bijvoorbeeld verandering in het voorschot voor de stookkosten, het ziet er naar uit dat de verkopende partij hier al dan niet moedwillig een fout bedrag heeft doorgegeven.

Ik heb contact met de verkopende makelaar. Die ziet naar mijn idee ook in dat hier iets goed is misgegaan. Die zoekt nu onder andere uit of deze fout ligt bij de verkoper, of bij hemzelf...

De vragen waar ik nu mee zit zijn:
1) Waar heb ik recht op? En hoe kom ik daarachter?
2) Als ik dinsdag bij de notaris de boel laat passeren, raak ik dan mijn recht op een eventuele schadevergoeding kwijt omdat ik teken met de kennis die ik nu heb?

Maandag heb ik telefonische afspraak met een advocaat, maar alle info die ik kan krijgen is welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
In plaats van meteen te krijsen dat je bent misleid en recht hebt op (schade)vergoeding en een advocaat in te schakelen kun je ook gewoon een gesprek aangaan met de verkoper…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentR97
AndyJNL schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:35:
[...]

Je bent zeker misleid door de verkopende partij.
Een VVE bijdrage van 210.- is daarentegen niet echt veel.

15K, Zou je echt denken dat je voor meer dan 12 jaar verschil gecompenseerd gaat worden?
In een eerdere zaak doet de rechter uitspraak niet zozeer over de extra kosten die ik maak, want dat is inderdaad lastig te zeggen omdat het tijdsafhankelijk is. Het gaat erom tot welk bedrag het huis was verkocht als ik op moment van tekenen de juiste informatie in handen had. Ik had wel degelijk een lager bod gedaan als ik had geweten dat de VvE kosten 100 euro per maand meer waren dan mij was verteld. Hierin is 10 tot 15k zeker geen onrealistisch bedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
vincentR97 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:36:
[...]
De vragen waar ik nu mee zit zijn:
1) Waar heb ik recht op? En hoe kom ik daarachter?
2) Als ik dinsdag bij de notaris de boel laat passeren, raak ik dan mijn recht op een eventuele schadevergoeding kwijt omdat ik teken met de kennis die ik nu heb?
Waar je formeel recht op hebt weten de juristen hier je hopelijk te vertellen, dat is niet mijn expertise.
Zou ik in je schoenen staan, dan zou ik vóór dinsdag afspraken willen over een compensatie van het verschil gedurende ongeveer vijf jaar. In jouw geval dus 6K, in mindering op de koopsom.
Is de 100 euro per maand (het is ook nogal een verschil!) de verandering per januari? Is het bedoeld voor achterstallig onderhoud? Hebben verkopers afgelopen maanden ook het hogere bedrag betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentR97
Wispe schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:41:
In plaats van meteen te krijsen dat je bent misleid en recht hebt op (schade)vergoeding en een advocaat in te schakelen kun je ook gewoon een gesprek aangaan met de verkoper…
Dat doe ik ook. Maar je kan je voorstellen dat de verkopende partij er niet om staan te springen om een flink bedrag van de verkoopprijs af te halen 2 dagen voor passeren. Dus sorteer uit eigen bescherming toch even voor achter de schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
vincentR97 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:42:
[...]

In een eerdere zaak doet de rechter uitspraak niet zozeer over de extra kosten die ik maak, want dat is inderdaad lastig te zeggen omdat het tijdsafhankelijk is. Het gaat erom tot welk bedrag het huis was verkocht als ik op moment van tekenen de juiste informatie in handen had. Ik had wel degelijk een lager bod gedaan als ik had geweten dat de VvE kosten 100 euro per maand meer waren dan mij was verteld. Hierin is 10 tot 15k zeker geen onrealistisch bedrag
Je kunt niet kijken naar eerdere rechterlijke uitspraken die gedaan zijn (sterker nog, het artikel wat jij aanhaalt is al 8jaar oud). Waar je recht op denkt te hebben zal altijd tegenvallen omdat dit per casus wordt bekeken en zal dus een maandenlange zoniet jarenlange strijd worden wat je eigenlijk niet wil. Je wil je focussen op je appartementje, lekker inhuizen, geen gezeur gedoe getrut, etc... Eisen stellen kan je op dit moment al helemaal niet want het appartement is nog geeneens van jouw, hoogstens afspraken maken nu vooraf over een bepaalde vergoeding (en dit dan ook vastleggen bij de notaris!).

Daarnaast VvE's kunnen rare sprongen maken, zo betaal je maandelijks 100euro omdat er jarenlang geen onderhoud is gedaan en wordt er ineens in een vergadering besloten dat je per datum x 300euro mag aftikken (en zelfs met terugwerkende kracht) vanwege allerlei vernieuwingen. Take it or leave it...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincentR97
Toke_gt schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:43:
[...]

Waar je formeel recht op hebt weten de juristen hier je hopelijk te vertellen, dat is niet mijn expertise.
Zou ik in je schoenen staan, dan zou ik vóór dinsdag afspraken willen over een compensatie van het verschil gedurende ongeveer vijf jaar. In jouw geval dus 6K, in mindering op de koopsom.
Is de 100 euro per maand (het is ook nogal een verschil!) de verandering per januari? Is het bedoeld voor achterstallig onderhoud? Hebben verkopers afgelopen maanden ook het hogere bedrag betaald?
Voor mezelf heb ik al besloten dat 6k te weinig is. Een verschil van 100 euro is te groot om zo makkelijk te laten schieten. Voor mij was een belangrijk verkooppunt de lage VvE kosten en ik had wel degelijk minder geboden als de kennis van nu toen had.

De VvE beheerder kon mij vertellen dat de verhoging in 2024 een normale verhoging was van ~20 euro. Een onverwachte verhoging van de VvE kosten is hier niet aan de orde geweest. De verkoper/makelaar hebben zich vergist hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincentR97
Enforcer schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:50:
[...]

Je kunt niet kijken naar eerdere rechterlijke uitspraken die gedaan zijn (sterker nog, het artikel wat jij aanhaalt is al 8jaar oud). Waar je recht op denkt te hebben zal altijd tegenvallen omdat dit per casus wordt bekeken en zal dus een maandenlange strijd worden wat je eigenlijk niet wil. Je wil je focussen op je appartementje, lekker inhuizen, geen gezeur gedoe getrut, etc... Eisen stellen kan je op dit moment al helemaal niet want het appartement is nog geeneens van jouw, hoogstens afspraken maken nu vooraf over een bepaalde vergoeding (en dit dan ook vastleggen bij de notaris!).

Daarnaast VvE's kunnen rare sprongen maken, zo betaal je maandelijks 100euro omdat er jarenlang geen onderhoud is gedaan en wordt er ineens in een vergadering besloten dat je per datum x 300euro mag aftikken (en zelfs met terugwerkende kracht) vanwege allerlei vernieuwingen. Take it or leave it...
Zelf denk ik ook dat afspraken maken vooraf en vastleggen met de notaris de juiste oplossing is. Echter is de overdracht aankomende dinsdag al. Dat geeft ons niet veel tijd om tot een overeenkomst te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-10 12:49
Ik kan alleen maar beamen wat anderen zeggen. Met een VVE weet je nooit wat de maandelijkse kosten kunnen zijn. Ja, dat is nu paar honderd euro, maar het kan idd volgende maand of over een half jaar opeens flink verhoogd zijn.

Wat ga je dan doen? Dan kan je al niet meer aankloppen bij de verkopers.

Ik denk dat je bij de VVE het beste kan gaan vragen waarop dat bedrag gebaseerd is ten opzichte van januari 2024. Straks is er een goede reden hiervoor, zoals om de MJOP te kunnen dekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Toke_gt schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:43:
[...]

5 jaar? Ik zou richten op 30 jaar mits je <45 jaar bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Lelletje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:00:
Ik kan alleen maar beamen wat anderen zeggen. Met een VVE weet je nooit wat de maandelijkse kosten kunnen zijn. Ja, dat is nu paar honderd euro, maar het kan idd volgende maand of over een half jaar opeens flink verhoogd zijn.

Wat ga je dan doen? Dan kan je al niet meer aankloppen bij de verkopers.
Dan ben je zelf lid van de VVE en heb je dus een stem.
Ik denk dat je bij de VVE het beste kan gaan vragen waarop dat bedrag gebaseerd is ten opzichte van januari 2024. Straks is er een goede reden hiervoor, zoals om de MJOP te kunnen dekken?
Dat maakt toch niet uit, het gaat erom dat hier iemand met verkeerde info is verleid tot een aankoop van een pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:53
Wat waren de vve kosten volgens de koopakte?

Je koopt een huis toch niet op basis van de lage vve kosten?
Ja wellicht als je ook weet dat alles in het verleden qua onderhoudt ook goed is uitgevoerd. Maar lage vve kosten geven vaak een hint dat er niet veel aan onderhoudt wordt gedaan. Maar goed, we weten het originele bedrag niet.

Anyhow, irritant is het zeker dat je hiermee wordt geconfronteerd zo vlak voor de overdracht.
De notaris zou hier wellicht nog best wel een passende oplossing voor kunnen hebben?
Pagina: 1 ... 329 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7