Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 317 ... 363 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Robert89 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:52:
[...]

Nou, het is het eerste huis waar we een bod op willen doen. Wat ik ervan begrijp is dat onze aankoopmakelaar en inschatting doet van de taxatie/marktwaarde en dat je daar bovenop nog moet overbieden (dat is helaas normaal in deze regio). Nu kregen we dus gisteravond een mailtje van onze makelaar dat de marktwaarde op 430k wordt geschat terwijl de vraagprijs op 375k stond. Dat is een verschil van 55k, en als ik het goed begrijp zou ik daar dan ook nog stevig over moeten overbieden? Ik begrijp dat de vraagprijs niks met het uiteindelijke bod te maken heeft, maar dit verschil vind ik wel enorm. Het is ons eerste bod dus vergeef me als ik erg bleu overkom.
Het is ook handig om even op Walter Living, en ik geloof huispedia te kijken. Hoe die een woning inschatten.
Ik zie best wel wat woningen voorbij komen die ver onder de ingeschatte waarde en zelfs de woz waarde op de markt gezet worden.
Maar op die manier krijg je wel van dit soort uitschieters.

Maar dan weet je vantevoren tenminste al een beetje of het te mooi om waar te zijn is en of je een redelijke kans zou kunnen maken.

Ik weet ook niet waarom men dit doet. Extra belangstelling en populariteit proberen te winnen. Gaan mensen opeens extra hoog bieden als de prijs laag is? Dat als ze komen kijken en verliefd worden op het huis opeens extra potjes met geld gaan vinden om even een halve tot hele ton extra te kunnen bieden?

[ Voor 11% gewijzigd door sugarlevi01 op 24-02-2024 20:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 00:39
Onze makelaar gaf aan, dat door een huis lager in de markt te zetten je en meer mensen trekt en dus meer kans dat de mensen verliefd op je huis worden. Want huizen kopen is voor een groot deel nog emotie. Mensen die al niet komen kijken zullen zelden kopers worden...

Hier overigens medio NOV 2023 15.5% overboden binnen 2 dagen door 2 partijen. (En was geen bied spelletje met een eind datum/finaal bod oid). Gewoon de 1ste dag kijkers en daar meteen een deal mee gesloten...(de rest van de bezichtigingen afgezegd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Gezien de discussie hier over vraagprijs en taxatiewaarde/marktwaarde vanuit mij even ter info: het huis dat wij gekocht hebben had een vraagprijs van 650k, taxatiewaarde van 720k (deze waarde was pas bekend nadat we het gekocht hadden en hem zelf moesten laten taxeren) en gekocht voor 736k. Ons eigen huis staat nu te koop voor een vraagprijs van 500k en is getaxeerd op 560k. Bezichtigingen zijn a.s. woensdag pas, dus nog geen verkoopprijs bekend.

[ Voor 11% gewijzigd door Martijn1990 op 24-02-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-08 17:38
Wij hebben ons droomhuis op het oog. We twijfelen nu hoe we het moeten aanpakken met bieden.
Volgende week bezichtiging. Voor nu houden ze bezichtigingen op twee opeenvolgende dagen. Ik heb nog niks gehoord over een biedingsdeadline. Als we direct naar de bezichtiging bieden, en een andere partij biedt op dezelfde dag meer. Is het dan meteen over of is het gebruikelijk dat wij nog een kans krijgen om een nieuw bod uit te brengen? Uiteraard heb ik het over overbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-08 13:00
@Vinny1 in de basis kan iedereen bieden tot de deadline, na de deadline gaat de verkopende makelaar met alle biedingen onder de arm naar de verkopers en maken de verkopers een keuze op basis van bedragen en aanvullende voorwaarden.

Echter gebeurt het soms wel eens dat er door een makelaar wordt gezegd van je zit vlakbij het winnende bod. In principe is dit niet hoe het standaard gaat en persoonlijk vind ik dat ook verwerpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:03
Vinny1 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:28:
Wij hebben ons droomhuis op het oog. We twijfelen nu hoe we het moeten aanpakken met bieden.
Volgende week bezichtiging. Voor nu houden ze bezichtigingen op twee opeenvolgende dagen. Ik heb nog niks gehoord over een biedingsdeadline. Als we direct naar de bezichtiging bieden, en een andere partij biedt op dezelfde dag meer. Is het dan meteen over of is het gebruikelijk dat wij nog een kans krijgen om een nieuw bod uit te brengen? Uiteraard heb ik het over overbieden.
Als er veel meer biedingen zijn, wordt vaak overgegaan op een inschrijving. Je hoeft ook niet meteen zelf te bieden, meestal wordt bij de bezichtiging aangegeven hoe makelaar de biedingen wil ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-08 11:01
Vinny1 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:28:
Ik heb meerdere keren inschrijving meegemaakt, maar ook een keer dat het wel vol zat, maar nog niet bepaald was of het een inschrijving was. Daar bood een andere kijker op de eerste bezichtigingsdag direct een "knock-out"-bod wat gelijk op die dag werd geaccepteerd. We hebben aangegeven dat we ook een flink bod wilden doen, maar dat had al geen zin meer.
Als er nog geen inschrijving is, kan je dus ook overwegen om gelijk een goed bod te doen. Als het toch een inschrijving wordt, hoor je het vanzelf.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-08 16:38
Iemand ervaring met Walterliving als aankoopmakelaar (dus verder gaan dan alleen een gratis rapport)? Ben benieuwd of hen service de prijs waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

snaggyheadshot schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:05:
Iemand ervaring met Walterliving als aankoopmakelaar (dus verder gaan dan alleen een gratis rapport)? Ben benieuwd of hen service de prijs waard is.
Qua prijs... ik vond dat ze veel vroegen voor een service op afstand.

De gegevens qua transacties kun je ook bij een NVM aankoopmakelaar krijgen incl een goede inschatting van de door jou gewenste woning. En dan vaak voor een lagere prijs. Zeker als je iemand kunt vinden die officieel taxateur is (makelaar/taxateur dus). Als bonus heb je dan lokale markt kennis, persoonlijk contact en optie om mee te gaan bij bezichtiging.
Vraag eens wat offertes op bij lokale makelaars (ook te vinden via funda en hun resultaten en de reviews daar https://www.funda.nl/makelaar-zoeken/aankoop/).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-08 22:14
@snaggyheadshot bijna 4k voor die service is onzin, je kan voor het helft van de geld (of minder) ook lokaal iemand vinden, die echt de markt kent en met je mee gaat.

Die afstands aankoopmakelaars zijn echt hilarisch om mee te onderhandelen (ik heb zelf een makelaarskantoor) omdat ze het huis nooit zien dus hoe kan je dan een goed advies geven.

Uiteindelijk doen ze alles van achter de pc en vertrouwen ze op anderen maar dan kan je nooit een goed beeld krijgen van de woning.

Ik moet gelijk denken aan een casus die ik heb gehad, een huis wat totaal niet te verkopen was omdat het op een hofje was waar iedereen in elkaars nek zat en je alles moet delen met de buren zonder tuin en aan de andere kant een oprit voor vrachtwagens van de lokale transporteur. Ongeveer 30 bezichtigingen en aan een jong stel verkocht die Libero (zo'n facebook advertentie partij) als aankoopmakelaar had. Het leukste was nog dat een buitenlandse man uit de stad kwam en ze hardcore muziek draaide in het hofje op vrijdagavond, die zei ik ga niet tussen die gekken wonen, lol.

[ Voor 53% gewijzigd door wm1234 op 26-02-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Ik weet voldoende. Bedankt @Get!em @wm1234 ! Bovendien heb ik het aankooprapport en hun 'aankoopscan' al ontvangen met o.a. een 'all-in' bod waarbij je toch écht een grote kans zou moeten hebben. Of dat zo is, betwijfel ik echter ten zeerste :P

[ Voor 67% gewijzigd door snaggyheadshot op 26-02-2024 17:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
rubenos schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:39:
[...]

Ik heb meerdere keren inschrijving meegemaakt, maar ook een keer dat het wel vol zat, maar nog niet bepaald was of het een inschrijving was. Daar bood een andere kijker op de eerste bezichtigingsdag direct een "knock-out"-bod wat gelijk op die dag werd geaccepteerd. We hebben aangegeven dat we ook een flink bod wilden doen, maar dat had al geen zin meer.
Ik heb geen ervaring met het kopen van een huis maar je kan, zolang het koopcontract nog niet getekend is, altijd nog een bod doen. Zelfs als een ander bod al 'geaccepteerd' is. Zie bijvoorbeeld Gefeliciteerd u heeft een woning gekocht! ohnee toch nieeet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert89
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-07 16:51
Toke_gt schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:10:
[...]

Als jouw makelaar dit bedrag noemt als taxatie/marktwaarde en wéét dat je er niet ver boven kunt gaan, dan heb je inderdaad waarschijnlijk verkeerd begrepen dat het overbieden daar nog bovenop komt. Overleg met haar wat een goed bod zou zijn, ik denk dat je rond die taxatiewaarde uitkomt. En eens met anderen: 55k boven een vraagprijs van 375k is al veel. Dus afhankelijk van de populariteit zou je er zelfs nog iets onder kunnen gaan zitten, maar niet als er een inschrijving of zo is.
Wij hadden eigenlijk tegen elkaar gezegd laten we die 435 bieden omdat we dan ook nog de Nationale Hypotheekgarantie af kunnen sluiten. Vanmiddag nog overleg gehad met de makelaar en die verwacht toch echt dat er over die 435 heen geboden moet worden omdat andere vergelijkbare huizen in die stad voor zulke prijzen weg zijn gegaan, dat zou dan dus meer tegen de 440-450 worden. Op zich hebben we het geld hiervoor wel, maar geen mogelijkheid tot NHG vinden we ook wel een beetje spannend, zeker voor een huis van bijna een half miljoen als starter. Is daar nog iets in te adviseren?

Opzich was 40/50k eigen geld inbrengen sowieso wel ingecalculeerd, maar door de lage vraagprijs en de geschatte taxatiewaarde+verwachte benodigde overbieding en het niet kunnen afsluiten van een NHG is het steeds bijstellen en bijstellen. Mensen om me heen die ik er over spreek staan ook steeds met hun oren te klapperen als ze de bedragen horen en daardoor wordt ik steeds onzeker over of ik niet een onverstandige keuze maak door steeds hoger te gaan met mijn bedrag. In principe hebben we dus de middelen, maar is het een verstandige investering? Soms denk ik dan ook, met de huidige vergrijzing betekent het dat er over een tijdje een klap grotere woningen op de markt komen en dat doet ook iets met de waarde van je eigen huis. Zoals je merkt gaan mijn gedachten alle kanten op!

[ Voor 3% gewijzigd door Robert89 op 26-02-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03:14
snaggyheadshot schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:35:
Ik weet voldoende. Bedankt @Get!em @wm1234 ! Bovendien heb ik het aankooprapport en hun 'aankoopscan' al ontvangen met o.a. een 'all-in' bod waarbij je toch écht een grote kans zou moeten hebben. Of dat zo is, betwijfel ik echter ten zeerste :P
Jij betaalt nu die bijna 4K aan hen voor deze service?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Robert89 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:58:
[...]

Wij hadden eigenlijk tegen elkaar gezegd laten we die 435 bieden omdat we dan ook nog de Nationale Hypotheekgarantie af kunnen sluiten. Vanmiddag nog overleg gehad met de makelaar en die verwacht toch echt dat er over die 435 heen geboden moet worden omdat andere vergelijkbare huizen in die stad voor zulke prijzen weg zijn gegaan, dat zou dan dus meer tegen de 440-450 worden. Op zich hebben we het geld hiervoor wel, maar geen mogelijkheid tot NHG vinden we ook wel een beetje spannend, zeker voor een huis van bijna een half miljoen als starter. Is daar nog iets in te adviseren?

Opzich was 40/50k eigen geld inbrengen sowieso wel ingecalculeerd, maar door de lage vraagprijs en de geschatte taxatiewaarde+verwachte benodigde overbieding en het niet kunnen afsluiten van een NHG is het steeds bijstellen en bijstellen. Mensen om me heen die ik er over spreek staan ook steeds met hun oren te klapperen als ze de bedragen horen en daardoor wordt ik steeds onzeker over of ik niet een onverstandige keuze maak door steeds hoger te gaan met mijn bedrag. In principe hebben we dus de middelen, maar is het een verstandige investering? Soms denk ik dan ook, met de huidige vergrijzing betekent het dat er over een tijdje een klap grotere woningen op de markt komen en dat doet ook iets met de waarde van je eigen huis. Zoals je merkt gaan mijn gedachten alle kanten op!
Voor die bejaarden zijn er (ook) onvoldoende woningen dus daar zou ik me echt geen zorgen om maken. En gezien het tempo waarin er nu huizen gebouwd worden, verwacht ik ook niet dat binnen nu en een paar jaar opeens het woningtekort opgelost is. Je moet gewoon bieden want je zelf voor het huis over hebt, rekening houdend met aanschaf, maandelijkse lasten, en vooral ook: hoe graag wil je het huis en hoe groot is de noodzaak.

Dat mensen klapperen met hun oren hangt vooral van hun eigen perspectief af. Ik klapper ook met mijn oren als ik prijzen uit de randstad hoor (in negatieve zin) en als ik prijzen uit noord Groningen hoor ik (maar dan andersom zeg maar....). Toen ik dit huis kocht klapperde bij mijn ene broer z'n oren ("kun je dat betalen?") en bij de ander "wow dat is veel huis voor dat geld".

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Robert89 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:58:
[...]
Je kunt er best vanuit gaan dat andere kopers in ditzelfde segment zitten en dus net ook liever net onder de 440k willen blijven. Dus ik zou op dat randje gaan zitten en het zoeken in prettige voorwaarden zoals het feit dat je flexibel bent in opleverdatum (schik je gewoon naar de andere partij), skip het financieel voorbehoud als je zeker bent van je zaak (heb je als starter eventueel een hypotheekverklaring van je bank?) en kijk kf deze mensen eventueel spullen ter overname aanbieden.
In principe hebben we dus de middelen, maar is het een verstandige investering? Soms denk ik dan ook, met de huidige vergrijzing betekent het dat er over een tijdje een klap grotere woningen op de markt komen en dat doet ook iets met de waarde van je eigen huis. Zoals je merkt gaan mijn gedachten alle kanten op!
Heel erg herkenbaar. Toen ik mijn eerste huis kocht, heb ik nachten wakker gelegen. Eerst van het uitbrengen van een bod en vervolgens of ik het wel kon betalen, of het niet zonde was van mijn spaargeld. De rente was toen maar liefst 9.3%! De vraagprijs: 125.000 gulden. Een eerste huis is gewoon hartstikke spannend en alle verhalen en doemscenario’s maken het er niet beter op. Gun jezelf de tijd om iets goeds te vinden en laat je niet gek maken door makelaars. Dat huis heb ik na vijf jaar verkocht voor de helft meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Toke_gt schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:14:
[...]
Heel erg herkenbaar. Toen ik mijn eerste huis kocht, heb ik nachten wakker gelegen. Eerst van het uitbrengen van een bod en vervolgens of ik het wel kon betalen, of het niet zonde was van mijn spaargeld. De rente was toen maar liefst 9.3%! De vraagprijs: 125.000 gulden. Een eerste huis is gewoon hartstikke spannend en alle verhalen en doemscenario’s maken het er niet beter op. Gun jezelf de tijd om iets goeds te vinden en laat je niet gek maken door makelaars. Dat huis heb ik na vijf jaar verkocht voor de helft meer.
Dat laatste gaat nu alleen niet meer lukken (behalve als de rentes diep negatief gaan). Mensen kunnen, vanaf de huidige prijzen, niet extreem veel extra lenen (boven de salarisstijging) om meer waardestijging/vermogensoverdracht te regelen.

En wat betreft de markt: "prijzen die gestegen zijn door een periode 2% rente met een rente van 3.75%".

Weeg de maandlasten af. Wil je netto elke maand 1700 euro aan hypotheek betalen of niet. Of zoek je liever een klein beetje krapper - omdat je bijvoorbeeld - wel 4 dagen per week wilt kunnen gaan werken zonder financieel krap te zitten. Of een keer extra per jaar op vakantie wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Laatst online: 10:48
wm1234 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:11:
@snaggyheadshot bijna 4k voor die service is onzin, je kan voor het helft van de geld (of minder) ook lokaal iemand vinden, die echt de markt kent en met je mee gaat.

Die afstands aankoopmakelaars zijn echt hilarisch om mee te onderhandelen (ik heb zelf een makelaarskantoor) omdat ze het huis nooit zien dus hoe kan je dan een goed advies geven.

Uiteindelijk doen ze alles van achter de pc en vertrouwen ze op anderen maar dan kan je nooit een goed beeld krijgen van de woning.

Ik moet gelijk denken aan een casus die ik heb gehad, een huis wat totaal niet te verkopen was omdat het op een hofje was waar iedereen in elkaars nek zat en je alles moet delen met de buren zonder tuin en aan de andere kant een oprit voor vrachtwagens van de lokale transporteur. Ongeveer 30 bezichtigingen en aan een jong stel verkocht die Libero (zo'n facebook advertentie partij) als aankoopmakelaar had. Het leukste was nog dat een buitenlandse man uit de stad kwam en ze hardcore muziek draaide in het hofje op vrijdagavond, die zei ik ga niet tussen die gekken wonen, lol.
Libero, da's toch die partij die uit Wat er nou weer voor een pand te koop staat... zijn Instagram-content haalt? Regelmatig dat er daar een huis langskomt en dat het een paar dagen later op zijn Instagram-reel staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:16

ScreamGT

joejoe

ArthurMorgan schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:40:
[...]

Dat is balen, weet je al of het bod hoger lag?

In elk geval goed proberen de info te krijgen.
Wij hebben vorig jaar 3 keer geboden op huizen voor we deze kregen. Wij konden ook zonder voorwaarden bieden en zaten dus net als jij in principe wel vooraan. Maar hebben uiteindelijk bij ons huidige huis ook wel echt een sterk bod gedaan omdat dit huis echt zo ongeveer alles had wat voor ons belangrijk was. (en hij zat qua prijs/wijk ook iets lager dan de andere.)
Uiteindelijk verkocht voor 575k. Dus 60k boven de vraagprijs, 10k verschil met ons bod.

Ondertussen een afspraak gemaakt met een aankoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
ebk71 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:13:
[...]

Jij betaalt nu die bijna 4K aan hen voor deze service?
Vandaar ook mijn vraag. Waar is die 4K dan nog voor :+ Of kom je na het betalen toch met een andere aanbeveling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
snaggyheadshot schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:56:
[...]

Vandaar ook mijn vraag. Waar is die 4K dan nog voor :+ Of kom je na het betalen toch met een andere aanbeveling?
Ok, dus je hebt wel wat ontvangen maar hoeft niets te betalen. Ben benieuwd wanneer ze je dan wel gaan laten betalen. Ik had je graag vooraf een aanbeveling gedaan, had ik er wat aan over kunnen houden :+

Het verhaal van @wm1234 klinkt wel positief maar als ik ga zoeken op aankoopmakelaar zie ik toch andere bedragen, en ik ben dan weer zo achterdochtig dat als je een makelaar uit de omgeving hebt deze weer wat af kan spreken met de verkopende makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-08 23:37
Wij zijn ook bezig met het rondkijken. In de markt voor 2 onder 1 kap met garage van rond de 6+ ton. Zou je wat leuks voor moeten kunnen krijgen lijkt me (midden Nederland langs de A12.

Huis 1 - redelijke vraagprijs van 550 k.k. na eerst bezichtiging gelijk duidelijk dat het niks wordt. Hele boel achterstallig onderhoud.

Huis 2 - opzich een huis wat alles aftikt kwa wensen maar toch zat het met niet helemaal lekker. Dus degen die ons huis gaat verkopen ingeschakeld als aankoop makelaar en die bevestigde het knagen. Huis staat voor zeker 20/30 K te hoog in de etalage (verklaard ook wel dat huis al bijna w jaar te koop staat). A fijn bod gedaan dat boven de echte waarde lag maar wouden er geen eens over nadenken.

Huis 3 - nieuwbouw ~6 jaar oud en vrijwel instap klaar. Tikte alles af en stond al een tijdje te koop met weinig kijkers. Huis verderop in de straat was ook voor 20K minder verkocht. Naja week erop open dag dus daar heen geweest. Belt maandag de makelaar dat ze 1 min na open gebeld waren en er strak tegen vraagprijs geboden was.... Vreemde wereld haha.

Huis 4 - Makelaar had er geen zin meer in. Werden door huis heen gedouwd alsof het ging om de verkoop van een stuk brood... Aan einde mededeling jullie waren nr13 en nr 14 is morgen, hier heb je een bied formulier tot woensdag kan je een bod doen. Huis staat voor 595K te koop is helemaal uitgewoond en heeft zeker 30 tot 40K nodig om weer in orde te maken.... Op naar huis nr 5 wou al geen eens meer een bod doen met zon makelaar....

We kijken weer vrolijk verder naar de volgende funda listing :). Zit hier prima en lekker goedkoop dus heb geen haast en laat me niet gek maken door de gekte op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

Jan-man schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:59:
Wij zijn ook bezig met het rondkijken. In de markt voor 2 onder 1 kap met garage van rond de 6+ ton. Zou je wat leuks voor moeten kunnen krijgen lijkt me (midden Nederland langs de A12.
https://www.funda.nl/koop/waarder/huis-43473652-dorp-4/

Vlak bij de A12 :+

Exact expert nodig?

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

TvanW schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:28:
[...]

En op vrijdag? de visboer :+
Hey, Jan noemde alleen de A12. Dan moet ie maar meer eisen noemen :P
Lekker Kibbeling voor de lunch :9

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RozeDwergbanaan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-08 20:12
Nou wij zijn ondertussen heel hard aan het duimen voor toewijzing van een woning in een kleine nieuwbouwwijk in het midden van een middelgrote stad. We hebben het geluk dat we met onze starterswoning een flinke overwaarde hebben, deze hebben we gekocht in 2020 voor 260, en deze zullen we voor minstens een ton extra kunnen verkopen, nog zonder alle verbouwingen en isolatie die we hebben aangebracht.

Hierdoor kunnen we ons gaan inschrijven op een woning tussen de 400-600. De verkoop start in april, maar er is een 'voorverkoop' waar we ons op woningtypen kunnen inschrijven. De toewijzing gebeurt op loting met kleine voorrangsregelingen zoals het aanleveren van een financiële check, of het lang ingeschreven staan bij de nieuwsbrief. We hopen op een grote kans omdat we deze voordelen hebben, en bovendien zitten we niet in het segment 'betaalbare woningen', die waarschijnlijk super populair zullen zijn.

Ben wel benieuwd naar de ervaringen van het kopen van nieuwbouw van de mensen hier. Hebben mensen afgelopen jaar een nieuwbouwhuis toegewezen gekregen? Hoe ging de toewijzing? Hebben jullie het spelletje meegespeeld en zijn jullie al eerder naar de makelaars gestapt om ze te paaien bijvoorbeeld? Was er een loting? Ik zag dat er minder lotingen waren afgelopen jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezemveger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:05
RozeDwergbanaan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:26:
Nou wij zijn ondertussen heel hard aan het duimen voor toewijzing van een woning in een kleine nieuwbouwwijk in het midden van een middelgrote stad. We hebben het geluk dat we met onze starterswoning een flinke overwaarde hebben, deze hebben we gekocht in 2020 voor 260, en deze zullen we voor minstens een ton extra kunnen verkopen, nog zonder alle verbouwingen en isolatie die we hebben aangebracht.

Hierdoor kunnen we ons gaan inschrijven op een woning tussen de 400-600. De verkoop start in april, maar er is een 'voorverkoop' waar we ons op woningtypen kunnen inschrijven. De toewijzing gebeurt op loting met kleine voorrangsregelingen zoals het aanleveren van een financiële check, of het lang ingeschreven staan bij de nieuwsbrief. We hopen op een grote kans omdat we deze voordelen hebben, en bovendien zitten we niet in het segment 'betaalbare woningen', die waarschijnlijk super populair zullen zijn.

Ben wel benieuwd naar de ervaringen van het kopen van nieuwbouw van de mensen hier. Hebben mensen afgelopen jaar een nieuwbouwhuis toegewezen gekregen? Hoe ging de toewijzing? Hebben jullie het spelletje meegespeeld en zijn jullie al eerder naar de makelaars gestapt om ze te paaien bijvoorbeeld? Was er een loting? Ik zag dat er minder lotingen waren afgelopen jaar.
Ik zal me eens mengen in dit topic aangezien wij ook bezig zijn met onze volgende woning. Helaas meerdere keren uitgeloot in Utrecht en Amsterdam. Ook hierbij werd gebruik gemaakt van voorinschrijving, financiele check etc. Helaas schreven zich meer dan 1300 mensen in voor 40 woningen die echt allemaal aan de voorwaarde voldeden dus ik ben bang dat het ook een deel geluk moet zijn. Zodra er meer dan 2 mensen zich inschrijven op 1 woning en allemaal voldoen aan de voorwaarde wordt er of geloot of ze kijken wie er al lang staat ingeschreven (soms voor de voorinschrijving) aan de hand van inschrijving in nieuwbrief/volgen van het project.

Vandaag ook te horen gekregen dat ons bod van 75k meer dan de vraagprijs (vraagprijs 500K, randstad/Gooi) niet voldoende was om de woning bemachtigen (uiteraard geen voorbehoud van financiering, want 230K overwaarde en meer dan voldoende eigen middelen). We zouden in principe ook voor een categorie hoger kunnen kijken maar daar is de behoefte niet naar, want we hebben helemaal geen 130m nodig/twee onder een kap van 750k.

Mijn conclusie nu is dat je in de randstad in de categorie 500-600k echt flink moet bieden, en dat we gewoon terug bij af zijn. Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bezemveger schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:57:
[...]

Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag _/-\o_
Bij nieuwbouwprojecten: blijf in contact met de verkoper. Er kan soms weer een woning vrij komen die ineens zonder loting/inschrijving alsnog verkocht wordt.

Bij dit project zijn er gek genoeg best veel beschikbaar (niet in jouw zoekregio blijkbaar, maar even als voorbeeld)
https://www.nieuwbouw-tui...us=InPreparation.InOption

In utrecht vond ik bijv deze zomaar: isnchrijving gesloten, verkoop geweest, toch nog 1 beschikbaar later (maar nu alsnog onder optie)
https://www.nieuwwonenutr...echt/rijnvliet-oost/13076

Volg bijv ook deze lijst:
https://huisverklikker.nl/
onderste lijst, huizen terug op de markt, veelal niewbouw.

—-

Aanvulling:

Veranderen van strategie kan ook. De huidige markt kenmerkt zich als een stel hongerige meeuwen op alle nieuwe broodkruimels die worden gestrooid gaan vechten. Terwijl het brood wat er al ligt vergeten wordt.
Gebruik bijv de extensie voor Firefox “Betrap de makelaar” en als het icoontje in je balk verkleurt dan is de vraagprijs eerder aangepast. Ga nog eens door je lijst heen en kijk eens of er huizen tussen zitten die toch voldoen aan je wensen en waarvan de prijs is aangepast en die nog steeds te koop staan. Mogelijk vond je hem eerder te duur, maar zie je nu kans, nu dat zo’n huis langere tijd te koop staan en/of de vraagprijs zelfs al is aangepast, dat je zelfs kunt onderbieden, als enige. Zeker, het zijn niet de huizen waar alles perfect aan is, maar juist met onderbieden hou je veel geld over die je eerst kwijt was aan overbieden. En als je toch al naar v.o.n. Nieuwbouw keek, waar je een hoop eigen geld in moet steken om hem af te maken, dan kan dat ook met een bestaand huis. Komt bij dat je bij een aantal hypotheek verstrekkers redelijk gunstig een extra lening kan afsluiten tegen soms zelfs 0% rente om te verduurzamen bij een bestaand huis. (Bijv Triodos 0% rente 10 jaar vast voor 25k lening).

En als laatste methode:
Ga eens rond op huispedia. Daar staan woningen die nog niet te koop staan, maar waarvan de eigenaar heeft aangegeven dat ie er wel voor open staat. Geen garantie tot succes, en veel gelukszoekers die een leuk bod verwachten, maar het zal maar net zijn dat je raak schiet daar. :9

[ Voor 69% gewijzigd door Get!em op 05-03-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:29
RozeDwergbanaan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:26:

Houdt je er ook rekening mee dat je voor de meerwerkopties / aankleding van je nieuwbouwhuis / tuin ook makkelijk een ton kwijt bent? Misschien dat je dat al doet hoor. Maar zoals ik het lees heb je jezelf nu in een duurdere klasse ingeschreven omdat je (minstens) een ton overwaarde verwacht. Maar die 400-600 v.o.n. is pas het begin, dan komen er nog heel wat kosten bij.

Maar kan het uiteraard ook gewoon helemaal fout interpreteren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RozeDwergbanaan
NACrat schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:54:
[...]

Houdt je er ook rekening mee dat je voor de meerwerkopties / aankleding van je nieuwbouwhuis / tuin ook makkelijk een ton kwijt bent? Misschien dat je dat al doet hoor. Maar zoals ik het lees heb je jezelf nu in een duurdere klasse ingeschreven omdat je (minstens) een ton overwaarde verwacht. Maar die 400-600 v.o.n. is pas het begin, dan komen er nog heel wat kosten bij.

Maar kan het uiteraard ook gewoon helemaal fout interpreteren :P
Dit begin ik steeds meer te lezen inderdaad haha. In het begin ging ik echt niet uit van zoveel extra kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

RozeDwergbanaan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:15:
[...]

Dit begin ik steeds meer te lezen inderdaad haha. In het begin ging ik echt niet uit van zoveel extra kosten.
Met huidige bouwmaterialen en uurtarieven is een 1 ton zo weg. Danwel als meerprijs/opties op het basismodel / casco woning, danwel als je het zelf gaat doen. Een nieuwbouwwoning waar al in gewoond is (zeg 1 a 2 jaar) is daardoor relatief vaak voordeliger, maar wel veel duurder dan die v.o.n. in dezelfde woonwijk.

Voor het verduurzamen en opnieuw afwerken (nieuwe houten vloer, schilderen, etc) van mijn net gekochte huis ben ik voordat ik de sleutel heb al een halve ton aan offertes aan het tekenen, en dan heb ik overdrachtsbelasting en consorten nog niet eens meegerekend.

[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 06-03-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Beste,

Hier een bod gedaan van 215k op een appartement. Tegenbod ontvangen van 230k.
Opnieuw finaal bod gedaan (voorlopig zonder einddatum: ik heb tijd en nog niets anders, kan nog altijd bod intrekken, beetje vergeten om einddatum te zetten in het bod, wel mondeling aangegeven dat ik nietveel tijd meer heb) van 225k.

Voorlopig geen enkele reactie van makelaar.

Wat ook raar is: makelaar heeft aangegeven dat hij na zondagavond nietmeer mag verkopen want zijn mandaat loopt af. Toch is ie met mij blijven onderhandelen op maandag en dinsdag. Er hing toen zijn bord aan het appartement (makelaar A), vandaag hangt er een bord aan van makelaar B. Echter: het appartement staat nog steeds te koop op website van makelaar A en nog niet op website van makelaar B....

Wat zouden jullie doen?

Ik wil het appartement echt, maar 230k is me psychologisch gewoon teveel en IMHO dat is het appartement ook niet waard.

Denk dat bellen naar de makelaar nu het slechtste is dat ik kan doen?

[ Voor 25% gewijzigd door Pharos1985 op 06-03-2024 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Pharos1985 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:12:
Beste,

Opnieuw finaal bod gedaan (voorlopig zonder einddatum: ik heb tijd en nog niets anders, kan nog altijd bod intrekken, beetje vergeten om einddatum te zetten in het bod, wel mondeling aangegeven dat ik nietveel tijd meer heb) van 225k.

Wat ook raar is: makelaar heeft aangegeven dat hij na zondagavond nietmeer mag verkopen want zijn mandaat loopt af. Toch is ie met mij blijven onderhandelen op maandag en dinsdag. Er hing toen zijn bord aan het appartement (makelaar A), vandaag hangt er een bord aan van makelaar B. Echter: het appartement staat nog steeds te koop op website van makelaar A en nog niet op website van makelaar B....

Wat zouden jullie doen?

Ik wil het appartement echt, maar 230k is me psychologisch gewoon teveel en IMHO dat is het appartement ook niet waard.

Als je het op 5K wilt laten schieten, dan wil je het appartement natuurlijk niet echt. Maar buiten dat, je kunt de makelaar laten weten dat je graag voor het einde van de week een reactie wilt ontvangen op je bod.

Rail Away!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:55
Pharos1985 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:12:
Beste,

Wat zouden jullie doen?

Is het tegenbod lager dan de vraagprijs? Zo ja, dan is verkoper kennelijk bereid om te zakken, dus misschien ook wel tot 225k. Kan je nog iets doen met de voorwaarden van je bod? Heb je aangegeven dat de overdracht zsm kan plaatsvinden of juist pas over 6 maanden, afhankelijk van wat de koper het beste uitkomt? Misschien zijn er dingen ter overname die de koper graag wil laten staan en die jij wel wilt hebben. Op 5k kunnen dat soort kleine tegemoetkomingen het verschil maken.

En is makelaar B überhaupt wel op de hoogte van jouw bod? Kan geen kwaad om makelaar B te bellen over hoe de vork in de steel zit mbt tot het mandaat op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Mad Marty schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:39:
[...]

Als je het op 5K wilt laten schieten, dan wil je het appartement natuurlijk niet echt. Maar buiten dat, je kunt de makelaar laten weten dat je graag voor het einde van de week een reactie wilt ontvangen op je bod.
Of meer kan gewoon echt niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Nu online
Net telefoon gehad van de makelaar: 325k is verworpen. Ik heb mijn bod verhoogd naar 330k.
Nu zegt ie: ik ga overleggen met de eigenaar, want er zit nu al een andere makelaar op en die is haar zot aan het maken voor 340k minimum (heeft bij initiële makelaar 6 maand al te koop gestaan en niets).

Hij beweert dat hij het nu allemaal nietmeer zelf in de hand heeft maar hij zegt wel dat hij nog een mandaat heeft om te onderhandelen met kopers die zich aandienden in de periode dat hij het mandaat had...

Toch beetje vreemd, niet? Denk persoonlijk dat er achterliggend iets anders scheelt nu met die nieuwe makelaar en dat daar een discussie rond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweedledeedle
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-08 17:21
Pharos1985 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:20:
Net telefoon gehad van de makelaar: 325k is verworpen. Ik heb mijn bod verhoogd naar 330k.
Nu zegt ie: ik ga overleggen met de eigenaar, want er zit nu al een andere makelaar op en die is haar zot aan het maken voor 340k minimum (heeft bij initiële makelaar 6 maand al te koop gestaan en niets).

Hij beweert dat hij het nu allemaal nietmeer zelf in de hand heeft maar hij zegt wel dat hij nog een mandaat heeft om te onderhandelen met kopers die zich aandienden in de periode dat hij het mandaat had...

Toch beetje vreemd, niet? Denk persoonlijk dat er achterliggend iets anders scheelt nu met die nieuwe makelaar en dat daar een discussie rond is.
Succes toegewenst. Ik schat de kans groter dat er iets met de eigenaar 'mis' is dan met de makelaar. Het is in het belang van de makelaar de woning te verkopen, of dat nou € 5000 meer of minder is maakt hem of haar normaal gesproken wat minder uit ivm de courage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Nu online
Ook wel een beetje raar dat ze nu aa 330k (dat was eigenlijk hun tegenbod een paar dagen geleden) opeens nietmeer 'zeker willen verkopen'. > ze gaan nu terug gaan om mijn 330k te kijken of dat mogelijk is (dat was een paar dagen geleden hun tegenbod!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:15
Pharos1985 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:05:
Ook wel een beetje raar dat ze nu aa 330k (dat was eigenlijk hun tegenbod een paar dagen geleden) opeens nietmeer 'zeker willen verkopen'. > ze gaan nu terug gaan om mijn 330k te kijken of dat mogelijk is (dat was een paar dagen geleden hun tegenbod!)
als ze nu opnieuw met een tegenbod komen dan kunnen ze toch de boom in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Nu online
Ja, al wil ik dat appartement echt, maar goed: er komen nog zulke bakstenen te boven ergens...

Jullie zouden dan echt afhaken? Ik denkk het ook wel hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zou zeggen dat ik zou afhaken, maar niet per se daadwerkelijk afhaken. Uiteindelijk gaat het erom dat je je huis hebt, en niet of het fatsoenlijke mensen zijn aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:29
Pharos1985 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:05:
Je zegt zelf al dat die nieuwe makelaar ze heeft weten te overtuigen dat hij het wel voor 340k kan verkopen. Dus dan vind ik het niet gek dat ze nu je bod van 330k dus niet gelijk accepteren. Maar ik zou in ieder je bod niet nog verder verhogen. Zoals je zelf zegt komt er vanzelf wel weer iets nieuws langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-08 21:55
Je zou aan hun kant de druk ook wat kunnen ophogen.
Mijn bod van 330k staat tot vrijdag 13:00u

Dan hebben ze de vraagprijs liggen en wellicht dat er aan hun wat gaat knagen dat je dan weg bent.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
Flix20 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:28:

Dan hebben ze de vraagprijs liggen en wellicht dat er aan hun wat gaat knagen dat je dan weg bent.
Precies dit, en ook wel durven weg te lopen als ze dit niet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeatHappening
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 04-09-2024
Bezig mijn eerste huis te kopen.
Het is bijna exact wat ik zou willen, groot land, veel groen, volledig vrijstaand, mooie bouwmateriaal etc.
Mijn ervaring tot nu toe met het bekijken van huizen is dat de verkopende partij zorgt voor een taxatie rapport, dit is zoals het hoort, correct?
Bij deze woning is dat niet het geval, ik heb zelf een taxateur langs laten komen en het rapport moet ik nog binnen krijgen. Ook merk ik dat de makelaar zeer gedreven is om mij de koopovereenkomst te laten tekenen. Zelf zeg ik dat ik dat niet gaat doen zonder de taxatierapport wat mij logisch lijkt, zij zeggen dat ik mij geen zorgen hoeft te maken etc. Schijnt dat de eigenaar snel duidelijkheid wilt hebben omdat hij gaan emigreren en een aantal zaken snel wilt regelen.

Gelukkig is dit niet Nederland maar Aruba dus de verkopende partij vind niet super snel een andere koper, anders zou ik wel zweten aangezien ik dit huis wilt hebben.
Stiekem denk ik soms dat ik weleens mn bod kan verlagen mocht de taxateur iets aan te merken hebben. Met zijn haast is hij wellicht zelfs bereidt minder aan te nemen.

Maar zo brutaal zal ik niet zijn... denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

BeatHappening schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:00:

Mijn ervaring tot nu toe met het bekijken van huizen is dat de verkopende partij zorgt voor een taxatie rapport, dit is zoals het hoort, correct?
Bij deze woning is dat niet het geval, ik heb zelf een taxateur langs laten komen en het rapport moet ik nog binnen krijgen. Ook merk ik dat de makelaar zeer gedreven is om mij de koopovereenkomst te laten tekenen. Zelf zeg ik dat ik dat niet gaat doen zonder de taxatierapport wat mij logisch lijkt, zij zeggen dat ik mij geen zorgen hoeft te maken etc. Schijnt dat de eigenaar snel duidelijkheid wilt hebben omdat hij gaan emigreren en een aantal zaken snel wilt regelen.
Over het algemeen is het taxeren van het object de taak van de koper tbv het financieren van het object.
Eveneens, het bouwtechnisch keuren (en de daarmee gepaarde geschatte kosten).
Gelukkig is dit niet Nederland maar Aruba dus de verkopende partij vind niet super snel een andere koper, anders zou ik wel zweten aangezien ik dit huis wilt hebben.
Stiekem denk ik soms dat ik weleens mn bod kan verlagen mocht de taxateur iets aan te merken hebben. Met zijn haast is hij wellicht zelfs bereidt minder aan te nemen.

Ah, Aruba, andere omgeving, andere gewoonten, ondanks dat het Nederland is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeatHappening
Get!em schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:05:
[...]

Over het algemeen is het taxateren van het object de taak van de koper tbv het financieren van het object.
Eveneens, het bouwtechnisch keuren (en de daarmee gepaarde geschatte kosten).

[...]

Ah, Aruba, andere omgeving, andere gewoonten, ondanks dat het Nederland is. :)
Goed om te weten. Alleen vraag ik mij af hoe je als verkoper een prijs bepaald wanneer je niet zelf een taxatie laat maken? Ze hadden er eentje maar dan uit 2015.

Was express terug naar Aruba verhuist mede doordat de woningmarkt hier minder verrot is. Het huis kost naar euro's zo'n 260k maar mocht het in Nederland staan dat betaal je er een godsvermogen voor. 850 m2 land, kan niet wachten tot het eindelijk afgerond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
BeatHappening schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:14:
[...]

Goed om te weten. Alleen vraag ik mij af hoe je als verkoper een prijs bepaald wanneer je niet zelf een taxatie laat maken? Ze hadden er eentje maar dan uit 2015.

Was express terug naar Aruba verhuist mede doordat de woningmarkt hier minder verrot is. Het huis kost naar euro's zo'n 260k maar mocht het in Nederland staan dat betaal je er een godsvermogen voor. 850 m2 land, kan niet wachten tot het eindelijk afgerond is.
Doorgaans is een makelaar tevens taxateur. Dus die doet wel een taxatie, namelijk de bepaling v/d verkoop prijs.
Alleen is het dan onder de marktonderzoek en niet taxatie.
De aan-/verkopende makelaar mag ook niet de taxateur zijn t.b.v. de financiering.
[...]

Meestal zijn er in Nederland wel een aantal identieke woningen recentelijk verkocht wat je een prijs indicatie geeft.
Daarnaast heb je m2 prijzen voor wijken en daarnaast blijft van toepassing; wat de gek ervoor geeft.

Een woning kan op 450 getaxeerd worden maar voor 550 verkocht worden.

[ Voor 34% gewijzigd door Flix20 op 07-03-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Dikke duim van de verkopend makelaar (die meestal wel taxateur is, opgeleid/gecertificeerd of niet). Bovendien heb je genoeg tools die je een richting kunnen geven van waardestijging/daling in jouw buurt (bijv funda woning waarde, huispedia, walter etc).
Als je er je leven hebt of kunt invullen, geweldig toch! :P

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 07-03-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Nu online
Flix20 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:28:

Telefoon terug gekregen van makelaar A > er is een koper met een bod van 345k. Heb nee gezegd (ik kan dat gewoon niet betalen, dus er is geen sprake van) en we hebben de 'onderhandeling' stop gezet. Hij ging me terugbellen mocht dat bod alsnog niet doorgaan (het is voorlopig enkel op mail met opschortende voorwaarde voor lening).

Ik dacht eerst nog dat het bluf was en dat ie morgen zou afkomen met: 'dat gaat toch niet door'. Maar ik heb makelaar B gebeld voor meer informatie over het pand en die vertelde me: het pand is helaas verkocht meneer.

Grrrr, dit vind ik echt wel spijtig. Ben er al een paar uur niet goed van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Pharos1985 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:27:
[...]

Telefoon terug gekregen van makelaar A > er is een koper met een bod van 345k. Heb nee gezegd (ik kan dat gewoon niet betalen, dus er is geen sprake van) en we hebben de 'onderhandeling' stop gezet. Hij ging me terugbellen mocht dat bod alsnog niet doorgaan (het is voorlopig enkel op mail met opschortende voorwaarde voor lening).

Ik dacht eerst nog dat het bluf was en dat ie morgen zou afkomen met: 'dat gaat toch niet door'. Maar ik heb makelaar B gebeld voor meer informatie over het pand en die vertelde me: het pand is helaas verkocht meneer.

Grrrr, dit vind ik echt wel spijtig. Ben er al een paar uur niet goed van.
Balen!
Schouders eronder en op naar de volgende woning. Tegen die tijd lach je erom dat je nu er niet goed van was. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Nu online
Ja echt, dit is nog maar mijn tweede woning in mijn leven dat ik koop en ik kan je vertellen: ik heb hierdoor vandaag echt een baaldag/baalweek, ben er écht niet goed van. We stonden er op een paar centimeter van, was mijn verhuis al aan het plannen, vakantie aan het plannen ifv mijn verhuis. Pffft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
Dit wilde en kon je niet betalen zoals je aangeeft. Dan houdt het op maar wees gerust, er komt vast snel weer wat anders en moois op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ja zo gaan die dingen. Je vergeet het helemaal als je ooit wel je droomhuis scoort. Keep at it.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Geen wonder dat je er zuur van bent, deze woning was klaarblijkelijk boven je budget. Dat zijn vaak de mooiere woningen ;) Nu is het zaak om niet alle toekomstige woningen tegen deze af te zetten, want deze was immers te duur.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Nu online
naitsoezn schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:00:
Geen wonder dat je er zuur van bent, deze woning was klaarblijkelijk boven je budget. Dat zijn vaak de mooiere woningen ;) Nu is het zaak om niet alle toekomstige woningen tegen deze af te zetten, want deze was immers te duur.
Ja en neen. Ik had een tegenbod van 330k gekregen van eigenaar via de makelaar, heb 325k geboden en toen is die koper opgedoken. Had ik dat bod van 330k aanvaard, was het nu van mij in theorie. Net dat maakt het zulke zure... 8)7 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-08 12:43
Pharos1985 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:06:
[...]

Ja en neen. Ik had een tegenbod van 330k gekregen van eigenaar via de makelaar, heb 325k geboden en toen is die koper opgedoken. Had ik dat bod van 330k aanvaard, was het nu van mij in theorie. Net dat maakt het zulke zure... 8)7 :X
Wij hebben op 6 huizen geboden, allemaal overboden. NIet bekend met hoeveel, maar werd je gewoon moe van. Maar wel het duurste huis kunnen krijgen en veel geluk gehad met verkopen van oude woning voor een hele goede prijs waardoor wij nu zelfs iets goedkoper wonen nu en veel gelukkiger zijn.

Er komt zeker iets leukers op je pad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Nu online
Bedankt alvast hier voor alle steun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
[...]

Maar het is ook wel verrekte toevallig dat het eerst een half jaar te koop moet staan en dan alsnog voor meer weggaat. Gewoon rustig afwachten of die verkoop wel doorgaat. Hadden zelf een huis op het oog, was plotseling verkocht en stond na paar weken toch weer te koop. Dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Troost je: Er zat dermate weinig tijd tussen het moment van het tegenbod en het moment van het uiteindelijke 'winnende bod' dat de kans levensgroot was geweest dat verkopers alsnog voor het hogere bedrag zouden zijn gegaan. Een mondeling akkoord over een huizenkoop is niet bindend ;) Een huizenkoop is pas bindend als beide partijen het koopcontract hebben ondertekend (behoudens dan de ontbindende voorwaarden uiteraard).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Nu online
Net een (half) bevriend vastgoedmakelaar gesproken en die zei me: 'ik zou niet verschieten dat die morgen afkomt met de uitleg van: onbetrouwbare koper, we willen weer terug met jou kijken hoe het zit'. Zelfs het opzeggen van een andere makelaar om dit spelletje te spelen vond ie niet onlogisch: dat kan eenvoudig terug gestart worden door achter een week te zeggen: 'het was er weer ene zonder geld, begin maar opnieuw in de verkoop'.

Ach, wat een wereldje die huizen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
Ik gun het je hoe maar maak jezelf niet gek en neem de situatie zoals deze nu is. Je hebt het huis (helaas) niet. Zoals de quote gaat: hope is the first step on the road to disappointment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:18
Weer een bezichtiging gepland en opnieuw de vraag wat ik moet bieden. Benieuwd naar ervaringen hoe ik precies een "goed" bod kan doen.
De feiten:
- 79m2
- prijs 272k
- 60 jaar oud gebouw (appartement)
- Label D
- alles binnenin gemoderniseerd de afgelopen 3 jaren.
- Rijswijk

Als ik de prijs per m2 omreken kom ik uit op 3300. Funda geeft onderin aan dat de gemiddelde vraagprijs per m2 in de buurt 3100 is. Via Walterliving heb ik een gratis uitdraai gevraagd en daar is het "knockout" bod gezet op 280k.

In de huidige markt lijkt mij 280k aan de lage kant, vooral vanwege de verbouwing die er is gepleegd. Nou heb ik wel een aankoopmakelaar die mij gelukkig altijd van goed advies voorziet, maar ben ik toch benieuwd hoe je nog meer kan bepalen of een woning (veel) te goedkoop is geprijsd of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RozeDwergbanaan
Even iets anders, wij hebben het 'oude' energielabel C. Afgelopen jaren hebben we verder geïsoleerd en op de bovenverdieping bijvoorbeeld triple glas laten plaatsen. Heeft het zin om voor de verkoop een nieuw energielabel aan te vragen? Ik lees dat deze een stuk strenger zijn. Zou zonde zijn om deze aan te vragen en weer op label C uit te komen binnen de nieuwe regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebk71
champion16 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:53:
Weer een bezichtiging gepland en opnieuw de vraag wat ik moet bieden. Benieuwd naar ervaringen hoe ik precies een "goed" bod kan doen.
De feiten:
- 79m2
- prijs 272k
- Label D
- Rijswijk

Als ik de prijs per m2 omreken kom ik uit op 3300. Funda geeft onderin aan dat de gemiddelde vraagprijs per m2 in de buurt 3100 is. Via Walterliving heb ik een gratis uitdraai gevraagd en daar is het "knockout" bod gezet op 280k.

In de huidige markt lijkt mij 280k aan de lage kant, vooral vanwege de verbouwing die er is gepleegd. Nou heb ik wel een aankoopmakelaar die mij gelukkig altijd van goed advies voorziet, maar ben ik toch benieuwd hoe je nog meer kan bepalen of een woning (veel) te goedkoop is geprijsd of niet.
Ik heb na de aankoopscan en het contact met hen(via mail) geen vertrouwen in walter living. Grotendeels afgaan op de aankoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

RozeDwergbanaan schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:06:
Even iets anders, wij hebben het 'oude' energielabel C. Afgelopen jaren hebben we verder geïsoleerd en op de bovenverdieping bijvoorbeeld triple glas laten plaatsen. Heeft het zin om voor de verkoop een nieuw energielabel aan te vragen? Ik lees dat deze een stuk strenger zijn. Zou zonde zijn om deze aan te vragen en weer op label C uit te komen binnen de nieuwe regels.
Er zijn een aantal websites die je helpen met inschatten wat het (nieuwe) label wordt bij benadering. Er is zeker kans dat je alsnog op C komt, maar als je netjes facturen + foto’s van materiaal labels + fotos van klussen hebt, is er vaak wel meer te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

champion16 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:53:
De feiten:
- 79m2
- prijs 272k
- Label D
- Rijswijk

Extreem lastig om hier op. 5k precies een bod te kunnen specificeren vanachter een toetsenbord. Ik zie dat de appartementsprijs in Rijswijk per wijk zo rond €3500/m2 schommelt, met plus en min van 200/m2. 3300 is dus aan de lagere kant. Dat kan dus ook te maken hebben met buurt, ligging, buren als het niet aan afwerkingsniveau ligt. Of het is om een biedstrijd uit te lokken. Ook moet je even kijken wat de extra’s zijn: koop je een deel van de onderhoudspot van de VVE en is die goed gevuld, heb je gemeenschappelijke (buiten) ruimte/tuin?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Uitgaande van genoemde appartement dan is inderdaad 280 eerder een 290 of hoger als het een biedstrijd wordt. Zou me niet verbazen als eindbod 3ton +/- 5k wordt.
Maar ik zou hier echt niks zinnigs bij kunnen bedenken qua strategie, gezien ik dit nu even spontaan voor je heb bekeken en geen ervaring heb met de Rijswijkse omstandigheden.

Als je wat zinnigers wilt weten, kun je het beste de transactieprijzen van afgelopen 3 maanden in de door jouw gekozen woonwijk en vergelijkbare huizen opvragen bij kadaster zelf. Kost je een paar euro. (Direct bij officiële kadaster, en niet bij commerciële bureaus als kadasterdata ) .

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 08-03-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Mensen zijn echt knettergek geworden.
Gisteren bij een huis wezen kijken, niveau kluswoning. 50k nodig om het een beetje bewoonbaar te maken en je niet scheel te betalen aan de stroomrekening, minstens 50k om het leuk te maken met keuken badkamer en etc. Vorig jaar gingen soortgelijke woningen voor 320-350k. Meer dan 400 geboden. Maar ook deze gaan ze per inschrijving verkopen omdat het storm liep. Echt je kunt de auto amper in de straat kwijt. Gekkenwerk.

Kunnen ze de rente niet weer even verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
sugarlevi01 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:14:
Mensen zijn echt knettergek geworden.
Gisteren bij een huis wezen kijken, niveau kluswoning. 50k nodig om het een beetje bewoonbaar te maken en je niet scheel te betalen aan de stroomrekening, minstens 50k om het leuk te maken met keuken badkamer en etc. Vorig jaar gingen soortgelijke woningen voor 320-350k. Meer dan 400 geboden. Maar ook deze gaan ze per inschrijving verkopen omdat het storm liep. Echt je kunt de auto amper in de straat kwijt. Gekkenwerk.

Kunnen ze de rente niet weer even verhogen?
Funda linkje?

Ben wel nieuwsgierig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 11:19

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Wij hebben semi geluk gehad met ons nieuwe huis. Dik 7 jaar geleden een huis in Hoogkerk gekocht voor 160k, dat was in het begin van de gekte. Die gaat nu waarschijnlijk voor 3 ton weg.

Twee weken geleden beetje random op Funda gekeken omdat we dit jaar willen verhuizen, ook al wat andere huizen gekregen, vindt ik daar op donderdag een mooi huis in Meerstad. Nieuwbouw 2021 op een hoekje met relatief veel ruimte er omheen. A plus plus plus label, Yuppentown.

Dus ik donderdag bellen, kon dinsdag bezichtigen. Beide enthousiast en het liep nog niet zo storm zij de verkoopmakelaar dus als we nu een bod zouden doen konden we het misschien wel krijgen. Dat ging ons wel erg snel dus een avondje over slapen. Volgende dag mailtje dat het toch bieden gaat worden omdat de verkopende partij graag wil verhuizen. Nog een bezichtiging kunnen regelen met onze aankoopmakelaar op woensdag. Ook die enthousiast.

Dus op donderdag een bod gedaan die uiteindelijk 1000 euro hoger was dat het een na hoogste bod en voor onder de 6 ton ons huis kunnen kopen. Terwijl wij beetje van 610 , 615 uitgingen! Heel veel zin in.

Het kan gelukkig ook heel snel gaan. Had weinig zin in constant in stress te moeten zitten of we eindelijk raak zouden hebben met een huis.

[ Voor 6% gewijzigd door MrVegeta op 08-03-2024 19:38 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
MrVegeta schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:36:
Wij hebben semi geluk gehad met ons nieuwe huis. Dik 7 jaar geleden een huis in Hoogkerk gekocht voor 160k, dat was in het begin van de gekte. Die gaat nu waarschijnlijk voor 3 ton weg.

Twee weken geleden beetje random op Funda gekeken omdat we dit jaar willen verhuizen, ook al wat andere huizen gekregen, vindt ik daar op donderdag een mooi huis in Meerstad. Nieuwbouw 2021 op een hoekje met relatief veel ruimte er omheen. A plus plus plus label, Yuppentown.

Dus ik donderdag bellen, kon dinsdag bezichtigen. Beide enthousiast en het liep nog niet zo storm zij de verkoopmakelaar dus als we nu een bod zouden doen konden we het misschien wel krijgen. Dat ging ons wel erg snel dus een avondje over slapen. Volgende dag mailtje dat het toch bieden gaat worden omdat de verkopende partij graag wil verhuizen. Nog een bezichtiging kunnen regelen met onze aankoopmakelaar op woensdag. Ook die enthousiast.

Dus op donderdag een bod gedaan die uiteindelijk 1000 euro hoger was dat het een na hoogste bod en voor onder de 6 ton ons huis kunnen kopen. Terwijl wij beetje van 610 , 615 uitgingen! Heel veel zin in.

Het kan gelukkig ook heel snel gaan. Had weinig zin in constant in stress te moeten zitten of we eindelijk raak zouden hebben met een huis.
dubbel

[ Voor 5% gewijzigd door El Capitan op 08-03-2024 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
El Capitan schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:45:
[...]

gefeliciteerd! Yuppentown valt wel mee hoor. Veel jonge gezinnen waarbij beide ouders werken, dat wel :)
Hopelijk krijg je snel wat winkeltjes enzo bij de sluis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:18
Get!em schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:38:
[...]

Extreem lastig om hier op. 5k precies een bod te kunnen specificeren vanachter een toetsenbord. Ik zie dat de appartementsprijs in Rijswijk per wijk zo rond €3500/m2 schommelt, met plus en min van 200/m2. 3300 is dus aan de lagere kant. Dat kan dus ook te maken hebben met buurt, ligging, buren als het niet aan afwerkingsniveau ligt. Of het is om een biedstrijd uit te lokken. Ook moet je even kijken wat de extra’s zijn: koop je een deel van de onderhoudspot van de VVE en is die goed gevuld, heb je gemeenschappelijke (buiten) ruimte/tuin?

***members only***

Uitgaande van genoemde appartement dan is inderdaad 280 eerder een 290 of hoger als het een biedstrijd wordt. Zou me niet verbazen als eindbod 3ton +/- 5k wordt.
Maar ik zou hier echt niks zinnigs bij kunnen bedenken qua strategie, gezien ik dit nu even spontaan voor je heb bekeken en geen ervaring heb met de Rijswijkse omstandigheden.

Als je wat zinnigers wilt weten, kun je het beste de transactieprijzen van afgelopen 3 maanden in de door jouw gekozen woonwijk en vergelijkbare huizen opvragen bij kadaster zelf. Kost je een paar euro. (Direct bij officiële kadaster, en niet bij commerciële bureaus als kadasterdata ) .
Dank! Heb ook bij het kadaster opgevraagd. Helaas is in de buurt daar het laatste appartement verkocht in september van 2023. Verkoopprijs van 305k (wel 10m2 meer en een tuin.
Zal ben ik bang ook rond de 290-300k worden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
RozeDwergbanaan schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:06:
Ik denk dat weinig mensen weten dat je voor een paar euro een zogeheten 'oud' label kon krijgen en het eigenlijk niks voorstelt. Ik weet niet of de hypotheekverstrekker van de koper daar op let. Ik zou nieuwe opstellen, dan is het ook meer van deze tijd en gedetailleerd. Vind ik persoonlijk ook netjes tegenover de koper toe.

Kost wat, maar jouw huis levert ook wat op zo, dus da's wisselgeld. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebk71
Wispe schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:20:
[...]

Ik denk dat weinig mensen weten dat je voor een paar euro een zogeheten 'oud' label kon krijgen en het eigenlijk niks voorstelt. Ik weet niet of de hypotheekverstrekker van de koper daar op let. Ik zou nieuwe opstellen, dan is het ook meer van deze tijd en gedetailleerd. Vind ik persoonlijk ook netjes tegenover de koper toe.

Kost wat, maar jouw huis levert ook wat op zo, dus da's wisselgeld. ;)
Je zou het netjes kunnen noemen, maar een paar honderd moeten uitgeven voor iets wat de koper zelf kan onderzoeken en die moeite moeten ondernemen om te regelen? Ik weet een makelaar die bied alle huizen zonder label aan en beweert keihard dat het niet nodig is. En de toezichthouder doet er geen reet aan. Inderdaad verbeter en begin bij jezelf maar als ik label A zie staan en gedeeltelijk dubbele beglazing weet ik ook genoeg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
ebk71 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:26:
[...]

Je zou het netjes kunnen noemen, maar een paar honderd moeten uitgeven voor iets wat de koper zelf kan onderzoeken en die moeite moeten ondernemen om te regelen? Ik weet een makelaar die bied alle huizen zonder label aan en beweert keihard dat het niet nodig is. En de toezichthouder doet er geen reet aan. Inderdaad verbeter en begin bij jezelf maar als ik label A zie staan en gedeeltelijk dubbele beglazing weet ik ook genoeg.
Ik heb de cv-ketel van mijn te verkopen woning vlak voor de overdracht ook een onderhoudsbeurt gegeven voor de koper. Vond ik netjes. Hebben we verder helemaal niet afgesproken of besproken. Mijn koper was er blij mee en kon het waarderen.

Maar ja, dat ben ik. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Wispe op 08-03-2024 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ebk71 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:26:
[...]
Ik weet een makelaar die bied alle huizen zonder label aan en beweert keihard dat het niet nodig is. En de toezichthouder doet er geen reet aan.
Komt niet langs notaris. Tenminste niet langs degene die ik zie.

Daar wordt alles dubbel gecheckt. Tot aan de wwft voor kostenkoper en energielabel verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
Get!em schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:10:
[...]

Komt niet langs notaris. Tenminste niet langs degene die ik zie.

Daar wordt alles dubbel gecheckt. Tot aan de wwft voor kostenkoper en energielabel verkoper.
Dat klopt helemaal, die makelaar zegt ook doodleuk dat je die krijgt bij de overdracht. Maar je bent ook verplicht er mee te adverteren. Maar als er meerdere kopers zijn, ga jij dan maar afdwingen dat je vantevoren het label te zien krijgt. Ik heb dit aangekaart bij de ILT, VBO en ook bij Funda, ze doen er niets aan. Heeft geen prio.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ebk71
Wispe schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:28:
[...]

Ik heb de cv-ketel van mijn te verkopen woning vlak voor de overdracht ook een onderhoudsbeurt gegeven voor de koper. Vond ik netjes. Hebben we verder helemaal niet afgesproken of besproken. Mijn koper was er blij mee en kon het waarderen.
Maar ja, dat ben ik. :)
Volgens mij gaat dat om veiligheid en ben je dat zelfs verplicht ok, is niet verplicht volgens de gasketelwet.

[ Voor 3% gewijzigd door ebk71 op 08-03-2024 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
ebk71 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:48:
[...]

Volgens mij gaat dat om veiligheid en ben je dat zelfs verplicht volgens de gasketelwet.
CV ketel onderhoud is niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-08 14:50
Get!em schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:19:
[...]
En als laatste methode:
Ga eens rond op huispedia. Daar staan woningen die nog niet te koop staan, maar waarvan de eigenaar heeft aangegeven dat ie er wel voor open staat. Geen garantie tot succes, en veel gelukszoekers die een leuk bod verwachten, maar het zal maar net zijn dat je raak schiet daar. :9
Thanks voor de tip, gelijk mijn woning daar ook maar even erop gezet dat hij binnekort te koop komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-08 14:50
ebk71 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:46:
[...]

Dat klopt helemaal, die makelaar zegt ook doodleuk dat je die krijgt bij de overdracht. Maar je bent ook verplicht er mee te adverteren. Maar als er meerdere kopers zijn, ga jij dan maar afdwingen dat je vantevoren het label te zien krijgt. Ik heb dit aangekaart bij de ILT, VBO en ook bij Funda, ze doen er niets aan. Heeft geen prio.
Ga er maar van uit dat die dan heel slecht is. Want ik probeer juist mijn label zo hoog mogelijk te maken voor de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stetoe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-01 12:08
Twee weken geleden direct gebeld voor een woning nadat deze op Funda/makelaarsite verscheen, eerste mogelijkheid voor een afspraak was pas deze woensdag. Bij toeval zag ik vorige donderdag opeens de woning op v.o.v staan, maar niks gehoord. Zojuist de verkoopmakelaar gebeld, die gaf aan dat ze "wel ergens mee bezig zijn maar willen doorgaan met bezichtigen totdat er getekend is". Los van het feit dat ik het nogal respectloos vind naar mijn eigen tijd, kan dit zo maar? Wat zou een logische reden zijn voor een makelaar om dit op deze manier aan te pakken?

[ Voor 3% gewijzigd door Stetoe op 11-03-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
Stetoe schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:32:
Twee weken geleden direct gebeld voor een woning nadat deze op Funda/makelaarsite verscheen, eerste mogelijkheid voor een afspraak was pas deze woensdag. Bij toeval zag ik vorige donderdag opeens de woning op v.o.v staan, maar niks gehoord. Zojuist de verkoopmakelaar gebeld, die gaf aan dat ze "wel ergens mee bezig zijn maar willen doorgaan met bezichtigen totdat er getekend is". Los van het feit dat ik het nogal respectloos vind naar mijn eigen tijd, kan dit zo maar? Wat zou een logische reden zijn voor een makelaar om dit op deze manier aan te pakken?
Wat doet dit met het vertrouwen in dit proces en in de verkopende partij? Komt niet lekker over toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Ofwel; er ligt een prijs waar verkoper mee akkoord wilt gaan, maar hoopt er nog wat meer uit te halen.
Kan je je voordeel mee doen als jehet huis graag wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Is een manier om het bod hoger te krijgen. Er staan op funda heel veel huizen na paar dagen al op “verkocht onder voorbehoud”.

De uitleg van de makelaar aan funda is: we hebben een potentieel koper dus woensdag komt

Uitleg aan jou is: er zijn meer partijen maar je maakt nog kans

Welkom in de cowboy wereld. Succes met je zoektocht :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stetoe
graceful schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:45:
[...]

Is een manier om het bod hoger te krijgen. Er staan op funda heel veel huizen na paar dagen al op “verkocht onder voorbehoud”.

De uitleg van de makelaar aan funda is: we hebben een potentieel koper dus woensdag komt

Helder allen, bedankt.
Tja, die cowboywereld. In februari is bij een eerder huis ons bod geaccepteerd, de afspraak met de taxateur was door de verkoopmakelaar al gepland, alleen de verkopers bleven maar vertragen en leuren. In plaats van de beloofde handtekening kwam opeens een dinsdag het bericht dat er toch een nieuw bod is gekomen en dat we tot donderdagmiddag 14:00u hadden voor een nieuw bod. Tegen al onze principes in toch maar wat water bij de wijn gedaan, om vervolgens pas om vrijdag 19:00u na een aantal boze telefoontjes van onze aankoopmakelaar te vernemen dat ze toch voor het andere bod zijn gegaan. Kijk inmiddels van weinig meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stetoe schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:55:
[...]

Helder allen, bedankt.
Tja, die cowboywereld. In februari is bij een eerder huis ons bod geaccepteerd, de afspraak met de taxateur was door de verkoopmakelaar al gepland, alleen de verkopers bleven maar vertragen en leuren. In plaats van de beloofde handtekening kwam opeens een dinsdag het bericht dat er toch een nieuw bod is gekomen en dat we tot donderdagmiddag 14:00u hadden voor een nieuw bod. Tegen al onze principes in toch maar wat water bij de wijn gedaan, om vervolgens pas om vrijdag 19:00u na een aantal boze telefoontjes van onze aankoopmakelaar te vernemen dat ze toch voor het andere bod zijn gegaan. Kijk inmiddels van weinig meer op.
Boze telefoontjes :O

Die aankoopmakelaar doet zeer waarschijnlijk exact hetzelfde als hij aan de verkoopkant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stetoe
Wolly schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:02:
[...]

Boze telefoontjes :O

Die aankoopmakelaar doet zeer waarschijnlijk exact hetzelfde als hij aan de verkoopkant zit.
Ik heb het hier over ons een deadline geven na terugkrabbelen van een akkoord en dan de rest van de week niets laten horen, terwijl het hier om een keuze uit twee biedingen gaat. Gaat ook om respect naar je kopers natuurlijk, het had niet veel gescheeld of wij hadden in het weekend de stekker er uit getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 07:48
graceful schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:45:
[...]

Ik ben blij dat ik dit soort praktijken voor ben door woningen op funda niet te selecteren als ze de status "Verkocht onder voorbehoud" hebben.
Ja het is een wilde markt maar dat wil niet zeggen dat ik daar in mee hoef te doen. Als je dit soort trucjes gaat uitvoeren wil ik geen woning van je kopen.
Dus als koper zeg ik tegen dit soort verkopers/makelaars: Succes met het verkopen van je woning :z

[ Voor 6% gewijzigd door Peekster op 11-03-2024 12:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-08 21:51

Rmg

Zojuist de verkoopmakelaar gebeld, die gaf aan dat ze "wel ergens mee bezig zijn maar willen doorgaan met bezichtigen totdat er getekend is".

Los van het feit dat ik het nogal respectloos vind naar mijn eigen tijd, kan dit zo maar?

Wat zou een logische reden zijn voor een makelaar om dit op deze manier aan te pakken?
Jij bent degene die iets wil en naast jou twintig anderen, ik weet niet of dit moment de huizenmarkt een markt is waar principes over je eigen tijd een grote factor moet zijn, maar goed, grenzen stellen is ook belangrijk.

En ja dit 'kan zomaar', een huis is pas verkocht als er getekend is (en dan ook nog de wachttijd..) Het enige wat echt niet mag is opbieden/uitspelen van kopers.

De meest waarschijnlijke reden is dat ze een partij hebben gevonden die 'buiten het normale process' om gaat, bijvoorbeeld vrienden of kennissen die ze het wel gunnen maar nog aan het klooien zijn met het rond krijgen van de financiering.

Ik zou als verkoper ook gewoon doorgaan met bezichtigen, zeker nu, lang op funda staan is gewoon geld mislopen, kan maar een beetje vaart in het process houden en als de voorkeurs partij het niet rond krijgt snel kunnen schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Rmg schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:05:
[...]

Jij bent degene die iets wil en naast jou twintig anderen, ik weet niet of dit moment de huizenmarkt een markt is waar principes over je eigen tijd een grote factor moet zijn, maar goed, grenzen stellen is ook belangrijk.

En ja dit 'kan zomaar', een huis is pas verkocht als er getekend is (en dan ook nog de wachttijd..) Het enige wat echt niet mag is opbieden/uitspelen van kopers.

De meest waarschijnlijke reden is dat ze een partij hebben gevonden die 'buiten het normale process' om gaat, bijvoorbeeld vrienden of kennissen die ze het wel gunnen maar nog aan het klooien zijn met het rond krijgen van de financiering.

Ik zou als verkoper ook gewoon doorgaan met bezichtigen, zeker nu, lang op funda staan is gewoon geld mislopen, kan maar een beetje vaart in het process houden en als de voorkeurs partij het niet rond krijgt snel kunnen schakelen.
Gevalletje hate the game, not the players.

Het is een schimmig wereldje waar voor je gevoel veel onrecht is. Maar met principes koop je geen huis in deze markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
Uiteindelijk komt het erop neer dat verkopers het hoogst mogelijke bod willen ontvangen bij de verkoop van een huis. Als er nog een bod komt na het verstrijken van de deadline dan zal de verkopende makelaar deze door (moeten?) zetten naar de verkopers. En dan is het aan de verkopers om de beslissing te nemen om de deadline te respecteren of voor het hogere bod na de deadline te gaan.

Tuurlijk hebben de verkopende makelaars hier een adviserende rol in, maar dit is gewoon hoe de markt werkt momenteel met veel vraag en weinig aanbod. Pas als de handtekening op het voorlopig koopcontract staat is er zekerheid voor de potentiële kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Twee weken geleden direct gebeld voor een woning nadat deze op Funda/makelaarsite verscheen, eerste mogelijkheid voor een afspraak was pas deze woensdag. Bij toeval zag ik vorige donderdag opeens de woning op v.o.v staan, maar niks gehoord. Zojuist de verkoopmakelaar gebeld, die gaf aan dat ze "wel ergens mee bezig zijn maar willen doorgaan met bezichtigen totdat er getekend is".
Het betekent zoveel als dat je op de wachtlijst staat. Klanten van (bevriende) makelaars gaan voor en als daar niks uitkomt, of niet hoog genoeg, mogen de mensen op de wachtlijst.
Tip voor jou: dram de volgende keer door dat je echt heel erg graag wilt komen kijken en dat je ook bereid bent te komen als iemand anders kort van tevoren afzegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeatHappening
BeatHappening schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:00:
Bezig mijn eerste huis te kopen.
Het is bijna exact wat ik zou willen, groot land, veel groen, volledig vrijstaand, mooie bouwmateriaal etc.

Taxatie rapport is binnen.
Nu weet ik niet hoe accuraat een marktwaarde inschatting van zo'n rapport altijd is maar het is een stuk lager dan wat er gevraagd werd door de verkopende partij. Heb zelf geen ervaring met het kopen van een woning maar komt het (regelmatig) voor dat er op een huis een prijs afgesproken is, maar door de taxatie rapport (waar overigens geen gebreke in vastgesteld zijn) je opnieuw gaat onderhandelen over de prijs?
Ik word hevig gecoacht door m'n pa maar ik ben het met hem eens, een lager bod doen.
Naar euro's gerekend was er afgesproken over ~270.000 eu.
De insteek is om opnieuw om de tafel te gaan en op een eindbedrag van ong 250.000 uit te komen.
Spannende tijden maar ik hoop dat we er uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
BeatHappening schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:58:
[...]
Heb zelf geen ervaring met het kopen van een woning maar komt het (regelmatig) voor dat er op een huis een prijs afgesproken is, maar door de taxatie rapport (waar overigens geen gebreke in vastgesteld zijn) je opnieuw gaat onderhandelen over de prijs?
Normaal gesproken wordt een taxatie gedaan omdat dit nodig is om een hypotheek aan te kunnen vragen, maar dat is dan nadat het voorlopig koopcontract al is getekend, en wordt in dat geval dus niet gebruikt als onderhandelingsmiddel.

Maar in jouw situatie lijkt het erop dat er geen concurrentie is van andere kopers? Dan ben je uiteraard vrij om het te gebruiken als onderhandelingsmiddel. Het is niet gangbaar, maar komt zeker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-07 09:36

Kju

Het komt best vaak voor dat bieders eerst laten taxeren en keuren voordat ze een koopovereenkomst ondertekenen. Het ligt ook een beetje aan de overeengekomen randvoorwaarden. Als iemand een financieringsvoorbehoud heeft bedongen van 100% van de koopsom kan die ook na de ondertekening met gemak onder de koop uit als de taxatie te laag uitvalt en er geen 100% van de koopsom kan worden gefinancierd.
Er zijn regelmatig kopers die geen voorbehouden in hun bod opnemen maar wel hun risico proberen te beperken door de ondertekening van de koopakte zo lang mogelijk uit te stellen tot er een marktwaarde bekend is en/of uitkomsten van een bouwtechnische keuring.
Een beetje ervaren verkoopmakelaar (die wel vertrouwt op een goede uitkomst) zal dat ook wel toestaan mits zijn opdrachtgever daar ook in mee durft te gaan. Je hebt niets aan een koper die achteraf z’n keutel in moet trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Kju op 12-03-2024 09:25 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeatHappening
Het klopt dat ik nog geen koopovereenkomst hebt getekend. De makelaar en de eigenaar hebben dit wel geprobeerd op te dringen met als argument dat er voorwaarden waren om er onder uit te komen/genoeg tijd was om een hypotheek te regelen. Heb het niet gedaan omdat ik de taxatie wilde afwachten.

Het staat sinds eind November te koop en zo ver ik weet heeft het nog geen andere biedingen lopen. Ook heeft de eigenaar gezegd met een emigratie bezig te zijn en haast heeft. Dus dat kan ook in mijn voordeel werken. Zal de makelaar zo een bericht sturen, zien we verder.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
heb hier nog niet eerder gepost, had hier misschien wat eerder moeten komen lurken.
Nog niks getekend, dus niks definitief, maar kan binnenkort ook wat ervaring delen.
details bewaar ik tot handtekening staat, maar vandaag te horen gekregen dat mijn bod op een huis is geaccepteerd. *O*

Mijn eerste huis. was al een 8 maanden op funda aan het lurken, maar dit is het 1e huis dat ik heb bezocht en op heb geboden, en gelijk raak!
ongeveer 2 weken nadat het verscheen op Funda is de deal gesloten (gesloten inschrijving, met 1 andere bieder)
andere bieder zat vermoed ik iets hoger, maar ik heb gewonnen op o.a. geen voorbehoud financiering, en dat ik op korte termijn er al in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik ga morgen met een kennis mee een woning bezichtigen, voornamelijk vanwege mijn bouwtechnische 'expertise', maar dat terzijde.

Ik heb natuurlijk wat vooronderzoek gedaan naar de woning en WOZ-waardeloket geeft bij deze woning aan "Gebruiksdoel: gezondheidszorgfunctie, woonfunctie". Heeft iemand enig idee of er nog plichten gelden bij die gezondheidszorgfunctie? Volgens Google houdt dat in dat de woning een praktijkruimte aan huis biedt voor bijvoorbeeld een huisarts, tandarts of fysiotherapeut (logisch). Wat voor mij echt niet geheel duidelijk is, is of er in zo'n object ook de verplichting rust om het object conform die functie te gebruiken, m.a.w. mag je er ook gewoon wonen zonder een of andere praktijk te runnen?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Pagina: 1 ... 317 ... 363 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7