Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 318 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweedledeedle
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-10 10:40
Harrie_ schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:09:
Ik ga morgen met een kennis mee een woning bezichtigen, voornamelijk vanwege mijn bouwtechnische 'expertise', maar dat terzijde.

Ik heb natuurlijk wat vooronderzoek gedaan naar de woning en WOZ-waardeloket geeft bij deze woning aan "Gebruiksdoel: gezondheidszorgfunctie, woonfunctie". Heeft iemand enig idee of er nog plichten gelden bij die gezondheidszorgfunctie? Volgens Google houdt dat in dat de woning een praktijkruimte aan huis biedt voor bijvoorbeeld een huisarts, tandarts of fysiotherapeut (logisch). Wat voor mij echt niet geheel duidelijk is, is of er in zo'n object ook de verplichting rust om het object conform die functie te gebruiken, m.a.w. mag je er ook gewoon wonen zonder een of andere praktijk te runnen?
Het beste kun je even het gemeentelijke bestemmingsplan induiken, daar staat het verduidelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-09 11:36

hmr

Het overbieden is weer helemaal terug van weggeweest… afgelopen weken twee keer fors overboden helaas.. Waarbij mijn biedingen al flink hoger waren ;( bah!

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saingly1969
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-03-2024
Is hier iemand met kennis van of ervaring met vrijstaande huizen in Almere? We zien in Almere Hout redelijk riante kavels maar dat zit vrij ver van de bewoonde wereld. Budget is max 850k. Lelystad of Zeewolde zijn geen opties voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
hmr schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:37:
Het overbieden is weer helemaal terug van weggeweest… afgelopen weken twee keer fors overboden helaas.. Waarbij mijn biedingen al flink hoger waren ;( bah!
Dat is balen inderdaad. Zal ook regio afhankelijk zijn.
Hier gelukkig nog niet. ik zat zelfs 6% onder vraagprijs.

Maar mogelijk zei dat ook meer over de vraagprijs. volgens mijn aankoopmakelaar was mijn bod wel haar maximale waarde inschatting van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr

hmr

M a r c o schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:00:
[...]

Dat is balen inderdaad. Zal ook regio afhankelijk zijn.
Hier gelukkig nog niet. ik zat zelfs 6% onder vraagprijs.

Maar mogelijk zei dat ook meer over de vraagprijs. volgens mijn aankoopmakelaar was mijn bod wel haar maximale waarde inschatting van het huis.
Jup… regio Gooi maakt t niet makkelijker ben ik bang..

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
hmr schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:06:
[...]
nee, kan me voorstellen dat dat niet is te vergelijken met west Zeeuws Vlaanderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

Dat maakt het zeker niet makkelijker. Dat overlapt met mijn regio. En is complete gekte geworden de afgelopen maanden.

Ik baal stiekem van mijn keuze om in Noord-Holland te gaan werken. Dat is toch wel beperkend nu.

Ik kijk met een schuin oog naar Almere, typisch genoeg staat daar bij bijna elke huis 'let op, dit is een bieden vanaf prijs'. Dat is aan deze kant van het water niet nodig, daar weet iedereen dat je standaard 10% bij de prijs mag optellen, minstens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr

hmr

sugarlevi01 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:02:
[...]

Dat maakt het zeker niet makkelijker. Dat overlapt met mijn regio. En is complete gekte geworden de afgelopen maanden.

Ik baal stiekem van mijn keuze om in Noord-Holland te gaan werken. Dat is toch wel beperkend nu.

Ik kijk met een schuin oog naar Almere, typisch genoeg staat daar bij bijna elke huis 'let op, dit is een bieden vanaf prijs'. Dat is aan deze kant van het water niet nodig, daar weet iedereen dat je standaard 10% bij de prijs mag optellen, minstens...
10% op toch al niet al te lage vraagprijzen. Zelfs met deze rentes lijkt men flink all-in te gaan ;(

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezemveger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 08:46
[...]

Enorm herkenbaar in die regio. Welke prijsklasse zoek je? 450-600 is echt killing nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:29
hmr schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:37:
Er zijn veel Nederlanders met een flinke overwaarde, oude hypotheek tegen lage rente en dan ook nog de nodige eigen middelen.

Dan heb je niet zoveel last van de huidige rente tarieven (300k voor 2% en 300k voor 4% maakt nog steeds gemiddeld 3%).

Of het overbieden (doe je weer uit je eigen overwaarde).

Persoonlijk verwacht ik dat de gekte blijft voor bepaalde soorten woningen (ruim opgezet, grote tuin, mooie omgeving) hoeveel woningen er ook bijgebouwd zullen worden komende jaren. Reden hiervoor is dat al het nieuwe aanbod zich kenmerkt door weinig ruimte om het huis en schreeuwend duur.

[ Voor 3% gewijzigd door r.e.s op 17-03-2024 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:03
ebk71 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:26:
[...]

Je zou het netjes kunnen noemen, maar een paar honderd moeten uitgeven voor iets wat de koper zelf kan onderzoeken en die moeite moeten ondernemen om te regelen? Ik weet een makelaar die bied alle huizen zonder label aan en beweert keihard dat het niet nodig is. En de toezichthouder doet er geen reet aan. Inderdaad verbeter en begin bij jezelf maar als ik label A zie staan en gedeeltelijk dubbele beglazing weet ik ook genoeg.
Veel huizen hebben via energielabel.nl nog een oud label, dus er mag in wezen wel verkocht worden omdat er wel aan de plicht gedaan wordt. Deze zijn namelijk 10 jaar geldig.

Je weet pas echt hoe energieneutraal een huis is als je energierekeningen opvraagt.
Ik heb een huis met label C op het oog, maar de eigenaren betalen op dit moment €420 per maand aan energie. Het huis heeft HR ramen en een matig geïsoleerd dak (RC=2.7), verder niks nul aan isolatie. Ik verbaas me dan eigenlijk wel dat de woning nog op C komt. Het betreft een vrijstaande woning met 200m2 woonoppervlak.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 10:06
fonsoy schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:07:
[...]

Veel huizen hebben via energielabel.nl nog een oud label, dus er mag in wezen wel verkocht worden omdat er wel aan de plicht gedaan wordt. Deze zijn namelijk 10 jaar geldig.

Je weet pas echt hoe energieneutraal een huis is als je energierekeningen opvraagt.
Ik heb een huis met label C op het oog, maar de eigenaren betalen op dit moment €420 per maand aan energie. Het huis heeft HR ramen en een matig geïsoleerd dak (RC=2.7), verder niks nul aan isolatie. Ik verbaas me dan eigenlijk wel dat de woning nog op C komt. Het betreft een vrijstaande woning met 200m2 woonoppervlak.
Een energierekening zou ik zelf alleen als inschatting gebruiken en dan nog. Stoken ze op 18 of 23? Zijn ze veel weg of altijd thuis? Is de ketel goed afgesteld? Er zijn nogal wat variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:03
ebk71 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:21:
[...]

Een energierekening zou ik zelf alleen als inschatting gebruiken en dan nog. Stoken ze op 18 of 23? Zijn ze veel weg of altijd thuis? Is de ketel goed afgesteld? Er zijn nogal wat variabelen.
Zeker waar, het is nog steeds afhankelijk van veel variabelen. Wie weet staan ze allen daar 20 minuten per dag onder de douche.

Nu zal ik ook nog even ter zake komen.
Nu heeft deze woning ten opzichte van andere woningen wel een redelijk nieuwe keuken en badkamer (2017) en nog wat andere extra's (buitengevel opgefrist, airco's op de slaapkamers, en nog wat zaken).

Ik heb 15% onder de vraagprijs geboden, maar wel in lijn met eerdere transactieprijzen uit de buurt uit 2023. Morgen nog even de makelaar bellen en wat door vissen. Ik wil wel een nieuw en beter bod doen, maar liever krijg ik van de verkoper een klein beetje hulp met wat hij wil krijgen. Omdat het zelfs nog het pre Funda stadium is, verwacht ik eigenlijk niet zo veel hiervan. Meeste woningen in dit segment in dit gebied staan ongeveer 6 maanden tot een jaar te koop. Het zou kunnen dat de verkoper nu helemaal geen trek heeft in meebewegen en hoopt op de hoofdprijs.

[ Voor 4% gewijzigd door fonsoy op 17-03-2024 23:34 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr

hmr

Bezemveger schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:22:
[...]

Enorm herkenbaar in die regio. Welke prijsklasse zoek je? 450-600 is echt killing nu
Zitten in een hogere prijsklasse, maar tis echt gekkenhuis. Bezichtigen vol, inschrijvingen met 16 biedingen en er wordt echt met geld gesmeten. Hoop dat dit ook gaat gebeuren bij mijn huidige Amsterdamse appartement…

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:04
hmr schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:07:
[...]

10% op toch al niet al te lage vraagprijzen. Zelfs met deze rentes lijkt men flink all-in te gaan ;(
Hier in Noord Limburg zijn de overbiedingen alweer ruim boven de 10%.
Wij moesten zelf 2,5 jaar geleden zo'n 15% overbieden.
Prijsklasse 3-4,5 ton.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:16

Crazy D

I think we should take a look.

Ivow85 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 07:12:
[...]

Prijsklasse 3-4,5 ton.
Tjah. Ik heb mijn huis vorig jaar zomer gekocht, voor de vraagprijs. Verkoopmakelaar van mijn eigen woning stuurde rapportje met vergelijkbare prijzen etc. Hier wordt amper overboden de laatste 5 jaar. Ook Noord-Limburg. De vraagprijzen zijn blijkbaar gewoon goed en duidelijk, niet lager in de markt zetten en hopen op overbiedingen maar gewoon realistisch. Vorige woning is met iets overbieding verkocht, maar we zaten dan ook al aan de hoge kant qua vraagprijs.

Maar het blijft gewoon dat er te weinig woningen zijn, en helemaal in de prijsklasse < 4 ton daar blijven toch gewoon meerdere mensen op af komen die allemaal een huis willen. Hoge rente of niet, dat verandert niet.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Naast overwaarde en langlopende lager(re) rentes op bestaande hypotheken, spelen ook de relatief hoge (CAO) loonstijgingen van de afgelopen periode een rol. Ik meen dat DNB had berekend dat huizen t.o.v. inkomen momenteel zelfs iets betaalbaarder zijn geworden. Gekoppeld aan schaarste, levert dat stijgende huizenprijzen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ABCstabiel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-09 10:10
Gisteren een bod gedaan op een woning (op de eerste bezichtigingsdag). Vandaag van de verkopende makelaar te horen gekregen dat de verkoper 'er een nachtje over had geslapen', maar uiteindelijk heeft besloten de bezichtigingen van de aankomende week door te laten gaan en a.s. maandag moet iedereen een eindbod doen.
Mijn gevoel zegt dat dit betekend dat ons bod een redelijk bod is, maar ze eigenlijk hopen op meer. Lastig, want eigenlijk neig ik niet naar nog meer overbieden. Kunnen natuurlijk ook makelaarstrucjes zijn in de hoop er nog meer uit te slepen... Ellende, nu moeten we bijna een week in spanning wachten of ons bod het wordt op niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

@ABCstabiel als je het echt graag wil hebben (cq als de woning niet vaak voorbij komt) zou ik je bod verhogen met 10k en er een geldigheid van 24 of 48u aan hangen. Kans dat je m dan voor de markt uitkoopt.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 07:05:
@ABCstabiel als je het echt graag wil hebben (cq als de woning niet vaak voorbij komt) zou ik je bod verhogen met 10k en er een geldigheid van 24 of 48u aan hangen. Kans dat je m dan voor de markt uitkoopt.
Dat momentum heeft hij denk ik al verloren, zoiets moet je zeggen tijdens het genoemde gesprek.

Nu zit hij in de pool van mensen die voor de einddatum een bod moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ivow85 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 07:12:
[...]

Prijsklasse 3-4,5 ton.
In deze wijk komen veel woningen niet meer op funda, er zijn er sinds januari 3 verkocht buiten Funda om (zonder vraagprijs). Dat kan ik zien op Huispedia.
Prijsklasse >800k in de randstad.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 20-03-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Sport_Life schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:02:
[...]

In deze wijk komen veel woningen niet meer op funda, er zijn er sinds januari 3 verkocht buiten Funda om (zonder vraagprijs). Dat kan ik zien op Huispedia.
Prijsklasse >800k in de randstad.
Dat is dan misschien de kracht van een aankoopmakelaar, e/o de mailtjes van makelaars dat er een woning te koop komt. Op zichzelf zegt het niet zo heel veel. Genoeg woningen die al verkocht onder voorbehoud zijn op de dag dat ze op Funda komen (of dus gewoon niet meer op funda komen…).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABCstabiel
Sport_Life schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 07:05:
Heb ik inderdaad over nagedacht. Maar zoals @Wolly aangeeft ben ik dat momentum helaas kwijt. Als ik het nu doe strijk ik mogelijk tegen de haren van de verkoper in....

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:38

ScreamGT

joejoe

ScreamGT schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:16:
[...]

Uiteindelijk verkocht voor 575k. Dus 60k boven de vraagprijs, 10k verschil met ons bod.

Ondertussen een afspraak gemaakt met een aankoopmakelaar.
Nou, dit bleek een gouden zet geweest te zijn. Twee bezichtigingen gehad met deze aankoopmakelaar, eerste keer was het ons helaas niet gegund, maar het huis werd ook voor een zeer hoog bedrag verkocht. Lees; max budget. Kort daarna kwam een huis te koop in een straat waar wij toevallig eerder waren wezen kijken, vanochtend een bod gedaan en na wat heen en weer gebel met de verkoopmakelaar tot een deal kunnen komen _/-\o_ 41k moeten overbieden, maar wat ons betreft is dit huis het dubbel en dwars waard!

Ryzen 7800X3D - nVidia 4070 Ti Super - MSI B650 Gaming + - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
M a r c o schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:42:
.... maar vandaag te horen gekregen dat mijn bod op een huis is geaccepteerd. *O* ....
Vandaag koopovereenkomst getekend, dus officieel *O*
Best snel gegaan allemaal. korte tijdlijn:

23-feb advertentie op Funda online gekomen, zelfde dag contactformulier ingevuld voor bezichtiging
26-feb afspraak gemaakt 1e bezichtiging
29-feb 1e bezichtiging
01-mar aankoopmakelaar ingeschakeld, afspraak voor 2e bezichtiging.
07-mar 2e bezichtiging met aankoopmakelaar + nabespreking bepaling strategie bieden (intentie ma 11-mar openingsbod doen)
08-mar bericht van verkoopmakelaar dat er nog een bieder is, daarom bieding aangepast naar gesloten inschrijving deadline 11-mar
11-mar bod gedaan (ca 6% onder vraagprijs, maar zonder voorbehoud). reactie dat beslissing 12-mar komt
12-mar reactie dat beslissing en dag later komt (beslissing leek lastig voor verkoper)
13-mar bericht dat mijn bod is geaccepteerd.
20-mar koopovereenkomst getekend.

13-mei sleutel overdracht

(regio west zeeuws-vlaanderen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:16
ABCstabiel schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:18:
Gisteren een bod gedaan op een woning (op de eerste bezichtigingsdag). Vandaag van de verkopende makelaar te horen gekregen dat de verkoper 'er een nachtje over had geslapen', maar uiteindelijk heeft besloten de bezichtigingen van de aankomende week door te laten gaan en a.s. maandag moet iedereen een eindbod doen.
Mijn gevoel zegt dat dit betekend dat ons bod een redelijk bod is, maar ze eigenlijk hopen op meer. Lastig, want eigenlijk neig ik niet naar nog meer overbieden. Kunnen natuurlijk ook makelaarstrucjes zijn in de hoop er nog meer uit te slepen... Ellende, nu moeten we bijna een week in spanning wachten of ons bod het wordt op niet.
Hier dit ook een keer aan de hand gehad. Nadeel is dat de verkopende makelaar jou bod nu als basis gaat communiceren naar de mensen die bij de overige bezichtiging naar de interesse vragen. Wij hebben toen op de laatste dag hetzelfde bod neergelegd, maar ik ga nooit emotie bieden op 'standaard huizen'. Emotie bieden kan je doen als je zeker weet dat je er lang wilt wonen, het een uniek object is, het voor jou emotionele waarde heeft daar per se te wonen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:50
Ervaring tot zover met een huis kopen in de omgeving van Apeldoorn.
Markt is nogal warm daar schijnbaar, behalve voor mijn appartement dat ik graag kwijt wilde (inmiddels verkocht gelukkig).

Begin jan mijn appartement te koop gezet, en soort-van aansluitend eens huizen gaan kijken.

Bezichtigingen:
1e huis - 140m² Hoekhuis rijtje vlak bij spoorweg, oprit en garage, van binnen netjes.
400k vraagprijs, €418k geboden, Winnend bod €435K mét voorbehoud, werd (letterlijk) uitgelachen door de verkopend makelaar, ben geen huizen van deze makelaar meer gaan kijken hierna, werd er nogal B(G)oos van. Krijgen als alles in kannen en kruiken is ook een solide 1 ster, respectloos vind ik het.

2e huis - 115m² Hoekhuis / Rijtje, garage, moest binnen wel het één en ander gebeuren
359k vraagprijs, niet meegeboden, voelde te klein, oprit paste mijn auto nauwelijks tussen de heggen van de buren door

3e huis - 115m² Hoekhuis, met oprit, garage, ruime tuin. Binnen moest er veel gebeuren. Wél een hele mooie plek en rustige wijk.
379k vraagprijs, €400.004 geboden, €418k zonder voorwaarden winnend bod

4e huis - 132m² Tussenwoning met uitbouw, héél af, met oprit, weinig emotie bij, wél keurig huis.
€389k vraagprijs €424.424 geboden (mét voorwaarden), €421k winnend bod zónder voorwaarden. Dat ik het nabij hoogste bod had verraste me een beetje.

5e huis - 150m² Hoekwoning, met garage, klein tuintje, maar binnen héél ruim door aanbouw, moest binnen nog wel geklust
€375k vraagprijs, €410k geboden, niet gewonnen, winnend bod nog onbekend

6e huis - Hoekwoning, met oprit, ruime tuin, keurig in geleefd door oudere bewoner.
348k vraagprijs, €380k geboden zonder voorwaarden - winnend bod.
Do 07-03 op Funda
Ma 11-03 bezichtigd
Di 12-03 bod uitgebracht
Wo 13-03 akkoord op bod
Do 14-03 toegevoegd in Move om gegevens te delen
Vr 15-03 geconcludeerd dat paspoort binnenkort verloopt en kopietje gedeeld
Di 19-03 voorlopig koopcontract
Wo 20-03 voorlopig koopcontract getekend.
Ma 03-06 overdracht.

Pfff, wat een markt. Ben achteraf (tot zover) erg gelukkig met deze woning, ruim binnen budget (+- 500k), laat wat speelruimte over voor dingetjes als zonnepanelen, kacheltje, nieuwe keuken, misschien een uitbouw als de woonkamer toch iets aan de krappe kant blijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-10 11:52
@Mar.tin Gefeliciteerd, ik ben het met je eens dat de markt niet makkelijk is momenteel. Maar bij het 4e bod al raak is op zich zo gek nog niet. Mag ik vragen, je laatste, en winnende, bod is zonder voorwaarden geweest. Heeft dat te maken met je eigen appartement wat in de tussentijd is verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Superkanjo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:45:
@Mar.tin Gefeliciteerd, ik ben het met je eens dat de markt niet makkelijk is momenteel. Maar bij het 4e bod al raak is op zich zo gek nog niet. Mag ik vragen, je laatste, en winnende, bod is zonder voorwaarden geweest. Heeft dat te maken met je eigen appartement wat in de tussentijd is verkocht?
Een klein beetje, maar verkoop van mijn appartement was rondom huis 3 al wel rond, in afwachting van ontbindende voorwaarden die gelukkig inmiddels allemaal verstreken zijn.

Ik wilde uit principe eigenlijk niet zonder voorbehoud bieden, maar de ouders vroegen op een zeker moment of het zou helpen als ik zonder kon bieden, dus van die "zekerheid" heb ik gebruik gemaakt.

Had bij het laatste bod toevallig ook een goede richtlijn omdat een huis nabij in de straat ook verkocht was door dezelfde makelaar zéér recent. Bij bezichtiging uitgevraagd wat daar het winnende bod was (365k op 339k vraagprijs, wél met A label, maar ook een tussenwoning met minder grond), en omdat dat dus rond was kon dat ook gedeeld worden.
Daarnaast kwam toevallig eerder die week van een aantal van mijn eerdere biedingen het logboek beschikaar, dus dat verschafte inzicht dat het magische getal doorgaans ergens rondom de +8% leek te liggen in de wijken waar ik keek.

Dus met voorbedachte rade een "gewoon goed" bod gedaan, met als éxtra zetje zonder voorwaarden. En juist omdat mijn budget redelijk wat hoger ligt, durfde ik die gok ook wel aan.

Tel daarbij op dat dit huis eigenlijk al mijn zoektochtvakjes wel afvinkt (120m² + eigen oprit (met carport), ruime tuin, logisch ingedeeld), op hooguit het formaat van de woonkamer beneden ná, en na een nachtje slapen besloten dat dát eventueel nog wel op te lossen is met een uitbouw indien dat na een paar weken wonen blijft staan als minpuntje. Vooral omdat het dus niet "te duur" is, er al een deel verduurzaamd is met kunstof kozijnen, badkamer redelijk nieuw.

Alléén de keuken is redelijk aan de leeftijd met 25 jaar (wél met verse (+-2 jaar oude) inbouwapparatuur), en ook niet echt "mooi" vind ik. Dus die "moet" op korte termijn, maar afhankelijk van uitbouwen aan de achterzijde zou ik dan de keuken naar de voorkant verplaatsen en de woonkamer achter maken :P Dus dat hangt allemaal een beetje samen. Net als de plek van een houtkacheltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mar.tin schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:12:
[...]

Een klein beetje, maar verkoop van mijn appartement was rondom huis 3 al wel rond, in afwachting van ontbindende voorwaarden die gelukkig inmiddels allemaal verstreken zijn.

Ik wilde uit principe eigenlijk niet zonder voorbehoud bieden, maar de ouders vroegen op een zeker moment of het zou helpen als ik zonder kon bieden, dus van die "zekerheid" heb ik gebruik gemaakt.

Had bij het laatste bod toevallig ook een goede richtlijn omdat een huis nabij in de straat ook verkocht was door dezelfde makelaar zéér recent. Bij bezichtiging uitgevraagd wat daar het winnende bod was (365k op 339k vraagprijs, wél met A label, maar ook een tussenwoning met minder grond), en omdat dat dus rond was kon dat ook gedeeld worden.
Daarnaast kwam toevallig eerder die week van een aantal van mijn eerdere biedingen het logboek beschikaar, dus dat verschafte inzicht dat het magische getal doorgaans ergens rondom de +8% leek te liggen in de wijken waar ik keek.

Dus met voorbedachte rade een "gewoon goed" bod gedaan, met als éxtra zetje zonder voorwaarden. En juist omdat mijn budget redelijk wat hoger ligt, durfde ik die gok ook wel aan.

Tel daarbij op dat dit huis eigenlijk al mijn zoektochtvakjes wel afvinkt (120m² + eigen oprit (met carport), ruime tuin, logisch ingedeeld), op hooguit het formaat van de woonkamer beneden ná, en na een nachtje slapen besloten dat dát eventueel nog wel op te lossen is met een uitbouw indien dat na een paar weken wonen blijft staan als minpuntje. Vooral omdat het dus niet "te duur" is, er al een deel verduurzaamd is met kunstof kozijnen, badkamer redelijk nieuw.

Alléén de keuken is redelijk aan de leeftijd met 25 jaar (wél met verse (+-2 jaar oude) inbouwapparatuur), en ook niet echt "mooi" vind ik. Dus die "moet" op korte termijn, maar afhankelijk van uitbouwen aan de achterzijde zou ik dan de keuken naar de voorkant verplaatsen en de woonkamer achter maken :P Dus dat hangt allemaal een beetje samen. Net als de plek van een houtkacheltje.
Gefeliciteerd! Mooie woning. Aan de hand van je beschrijving kon ik hem zo terugvinden :o , mede omdat ik ook eerder in Apeldoorn heb gezocht voor een eigen woning. Voordeel is dat je in een categorie zoekt waar er redelijk veel van zijn in Apeldoorn en de bijbehorende vraagprijzen en transactieprijzen tussen €2700-3000/m2 liggen. Dus je hebt zeker niet te veel betaald, ondanks overbieden. Wil je hetzelfde, maar dan in Ugchelen of Vaassen, is het ineens veel duurder. Of als je nog iets meer tuin wilt, zonder extra m2 woonruimte, dan is het ineens ook veel duurder (als in, >€3500/m2), want die categorie woningen is in Apeldoorn minder aanwezig, en ook nog eens in andere (duurdere) wijken.
Jouw woning is ook gemakkelijk te upgraden, waarbij je die snel weer terugverdient in woningwaarde en energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Get!em schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:04:
[...]

Gefeliciteerd! Mooie woning. Aan de hand van je beschrijving kon ik hem zo terugvinden :o , mede omdat ik ook eerder in Apeldoorn heb gezocht voor een eigen woning. Voordeel is dat je in een categorie zoekt waar er redelijk veel van zijn in Apeldoorn en de bijbehorende vraagprijzen en transactieprijzen tussen €2700-3000/m2 liggen. Dus je hebt zeker niet te veel betaald, ondanks overbieden. Wil je hetzelfde, maar dan in Ugchelen of Vaassen, is het ineens veel duurder. Of als je nog iets meer tuin wilt, zonder extra m2 woonruimte, dan is het ineens ook veel duurder (als in, >€3500/m2), want die categorie woningen is in Apeldoorn minder aanwezig, en ook nog eens in andere (duurdere) wijken.
Jouw woning is ook gemakkelijk te upgraden, waarbij je die snel weer terugverdient in woningwaarde en energielabel.
Thanks, vind ik ook :) Aanbod is overigens redelijk schaars vind ik. Maar ik zocht ook vooral zuid-west, en dan niet Zuid :9 Moet elke dag naar omgeving Utrecht, dus een beetje nabij de A1 is wel lekker, en dan valt Zevenhuizen, Sprenkelaar Vaassen en hoger al gauw af omdat dat me gewoon 20 minuten kost elke dag.

Uchelen is nog gunstiger, maar dus ook populairder (daar lag woning 3).

Kortom, dit heeft voor mij (helaas) in mijn eentje, een uitstekende mix :D. Er "hoeft" niet echt iets aan te gebeuren voor ik erin kan, dus kan het allemaal even laten inwerken. Gister na tekenen direct het belangrijkste geregeld: Glasvezelinternet :9 _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mazzelaar...
Ik kocht een huis in een van de overgebleven blinde vlekken zonder glasvezel.... :/
En het zit ook nog niet in perspectief bij de grotere aanbieders (gister nog met KPN gebeld en ook al contact gehad met Delta)

DSL is max 6Mbit op die locatie..
Gelukkig wel Ziggo, al zal ik dat nog moeten ervaren wat dat is. O-)

[ Voor 32% gewijzigd door Get!em op 21-03-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Get!em schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:18:
[...]

Mazzelaar...
Ik kocht een huis in een van de overgebleven blinde vlekken zonder glasvezel.... :/
En het zit ook nog niet in perspectief bij de grotere aanbieders (gister nog met KPN gebeld en ook al contact gehad met Delta)
Mijn appartement is KPN al 3 jaar aan het aankloten om het in orde te maken, en nu ligt er sinds oktober ofzo een kabel, kunnen ze nog niet leveren omdat er nog weer ergens een breuk in de kabel zit. Maar ze weten het allemaal niet zéker, en oplossen doen ze het ook niet (snel).

Overigens denk ik dat ik verder gezocht had als het geen glasvezel had gehad. Ik zit ondertussen ergens anders tijdelijk, en daar zit ik wel prima, maandje langer of korter had me niet uitgemaakt. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13:37
Vraag vanuit investeringsoptiek bekeken, waarbij ik de situatie als volgt kan beschrijven:
Ik heb een nieuwe woning gekocht voor ca. 680.000 euro exclusief kosten koper (kk). De bestaande woning staat te koop voor een vraagprijs van 515.000 euro exclusief kk, met een hypotheek van 160.000 euro erop.
WOZ waarde bestaande woning is 435.000euro
Voor de aankoop van de nieuwe woning heb ik een hypotheek aangevraagd van 577.000 euro, inclusief een bouwdepot van 50.000 euro. Na uitvoering van de bouwdepotplannen is de nieuwe woning getaxeerd op 745.000 euro.
Ik ontvang de sleutel van de nieuwe woning eind juni, maar de sleuteloverdracht van de oude woning is nog niet bekend omdat deze nog niet is verkocht.
Om de nieuwe woning te kopen, gebruik ik de overwaarde van de oude woning om deze te financieren. Gedurende de tussenliggende periode gebruik ik een overbruggingskrediet.

Nu rijst de vraag of het interessant zou zijn om de oude woning zelf aan te houden en te verhuren. Dit kan een aantrekkelijke optie zijn vanuit investeringsoogpunt,
Maar ik vraag me af of dit haalbaar is en ik heb geen idee hoe ik dit moet aanvliegen deze gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
BaBoK schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:10:
Vraag vanuit investeringsoptiek bekeken, waarbij ik de situatie als volgt kan beschrijven:
Ik heb een nieuwe woning gekocht voor ca. 680.000 euro exclusief kosten koper (kk). De bestaande woning staat te koop voor een vraagprijs van 515.000 euro exclusief kk, met een hypotheek van 160.000 euro erop.
Voor de aankoop van de nieuwe woning heb ik een hypotheek aangevraagd van 577.000 euro, inclusief een bouwdepot van 50.000 euro. Na uitvoering van de bouwdepotplannen is de nieuwe woning getaxeerd op 745.000 euro.
Ik ontvang de sleutel van de nieuwe woning eind juni, maar de sleuteloverdracht van de oude woning is nog niet bekend omdat deze nog niet is verkocht.
Om de nieuwe woning te kopen, gebruik ik de overwaarde van de oude woning om deze te financieren. Gedurende de tussenliggende periode gebruik ik een overbruggingskrediet.

Nu rijst de vraag of het interessant zou zijn om de oude woning zelf aan te houden en te verhuren. Dit kan een aantrekkelijke optie zijn vanuit investeringsoogpunt,
Maar ik vraag me af of dit haalbaar is en ik heb geen idee hoe ik dit moet aanvliegen deze gedachte?
Zolang je een overbruggingskrediet en een gewone hypotheek op hebt zitten, denk ik niet dat je bank aan mee gaat werken. Vraag het hen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Mar.tin schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:34:
Markt is nogal warm daar schijnbaar, behalve voor mijn appartement dat ik graag kwijt wilde (inmiddels verkocht gelukkig).

Begin jan mijn appartement te koop gezet, en soort-van aansluitend eens huizen gaan kijken.

Bezichtigingen:
1e huis - 140m² Hoekhuis rijtje vlak bij spoorweg, oprit en garage, van binnen netjes.
400k vraagprijs, €418k geboden, Winnend bod €435K mét voorbehoud, werd (letterlijk) uitgelachen door de verkopend makelaar, ben geen huizen van deze makelaar meer gaan kijken hierna, werd er nogal B(G)oos van. Krijgen als alles in kannen en kruiken is ook een solide 1 ster, respectloos vind ik het.

2e huis - 115m² Hoekhuis / Rijtje, garage, moest binnen wel het één en ander gebeuren
359k vraagprijs, niet meegeboden, voelde te klein, oprit paste mijn auto nauwelijks tussen de heggen van de buren door

3e huis - 115m² Hoekhuis, met oprit, garage, ruime tuin. Binnen moest er veel gebeuren. Wél een hele mooie plek en rustige wijk.

4e huis - 132m² Tussenwoning met uitbouw, héél af, met oprit, weinig emotie bij, wél keurig huis.
€389k vraagprijs €424.424 geboden (mét voorwaarden), €421k winnend bod zónder voorwaarden. Dat ik het nabij hoogste bod had verraste me een beetje.

5e huis - 150m² Hoekwoning, met garage, klein tuintje, maar binnen héél ruim door aanbouw, moest binnen nog wel geklust

6e huis - Hoekwoning, met oprit, ruime tuin, keurig in geleefd door oudere bewoner.
Do 07-03 op Funda
Ma 11-03 bezichtigd
Di 12-03 bod uitgebracht
Wo 13-03 akkoord op bod
Ma 03-06 overdracht.

Pfff, wat een markt. Ben achteraf (tot zover) erg gelukkig met deze woning, ruim binnen budget (+- 500k), laat wat speelruimte over voor dingetjes als zonnepanelen, kacheltje, nieuwe keuken, misschien een uitbouw als de woonkamer toch iets aan de krappe kant blijkt.
Gefeliciteerd!
Ook op zoek in die regio (Stedendriehoek), andere (lagere) prijscategorie. Woning die online kwam via funda waarbij ik binnen een kwartier gebeld had voor een bezichtiging; reguliere bezichtigingen vol, alleen nog open bezichtiging mogelijk.
Warme markt dus wel ja. ;)
Misschien toch maar op zoek naar een aankoopmakelaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

BigWillem89 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:59:
[...]

Gefeliciteerd!
Ook op zoek in die regio (Stedendriehoek), andere (lagere) prijscategorie. Woning die online kwam via funda waarbij ik binnen een kwartier gebeld had voor een bezichtiging; reguliere bezichtigingen vol, alleen nog open bezichtiging mogelijk.
Warme markt dus wel ja. ;)
Misschien toch maar op zoek naar een aankoopmakelaar.
Kleine tip:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 21-03-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:27
BaBoK schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:10:

In de voorwaarden van de hypotheek op je huidige woning staat zo goed als zeker dat je die niet mag verhuren.
Je zult die dan dus om moeten zetten naar een verhuurdershypotheek of volledig af moeten lossen.
De woning komt dan in box 3 waarover je op basis van de WOZ-waarde 6.04% rendement geacht wordt te hebben, waarover je dan 36% belasting betaald.
Bovendien heb je dan een eigenwoningreserve waardoor je niet de volledige rente van je nieuwe hypotheek mag aftrekken.
Ik zou in elk geval goed financieel advies inwinnen als je dit van plan bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Laatst online: 12:58
Get!em schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:04:
[...]

Kleine tip:

***members only***
Dat was ook onze strategie. Werkt fantastisch, waren regelmatig de eerste beller. Verkoopmakelaar verbaasd, "hij staat er net er een paar minuten op" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
[...]

Kleine tip:

***members only***
Bedankt voor de tip! Wat stom dat ik deze nog niet eerder was tegengekomen.
Meteen mijn gegevens verstrekt aan een wat makelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

BigWillem89 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:11:
[...]

Bedankt voor de tip! Wat stom dat ik deze nog niet eerder was tegengekomen.
Meteen mijn gegevens verstrekt aan een wat makelaars.
Zet je criteria niet te strak, dan krijg je geen resultaten. Alleen (ruim) max bedrag en minimum m2 en huis of appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABCstabiel
jj85 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:04:
[...]

Dat was ook onze strategie. Werkt fantastisch, waren regelmatig de eerste beller. Verkoopmakelaar verbaasd, "hij staat er net er een paar minuten op" :+
Idem, dit ook in onze regio gedaan. Hierdoor vaak de eerste beller. Enige lastige is het achterhalen van de verkopende makelaar. Soms is dat niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-10 18:24
[...]

Kleine tip:

***members only***
Goed idee. Maar voor welk zoekgebied werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Werkt voor elke stad / regio.

Ik heb zoekopdrachten staan voor Kampen, Zwolle, Deventer. Ik krijg via verschillende makelaars zo de vooraankondiging via Move. En dat is daags voor ze hem op Funda publiceren. Dus zoek makelaars op in je gewenste woonplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

[...]

Kleine tip:

***members only***
Als aanvulling hierop, sommige makelaars sturen alleen aankondigingen van woningen die ze zelf in portefeuille hebben terwijl anderen alles uit hun werkgebied met je delen. (mits het aan je criteria voldoet).

Het eerste vind ik persoonlijk een beetje flauw, maar vraag het na bij de betreffende makelaar.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

snaggyheadshot schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:35:
[...]

Goed idee. Maar voor welk zoekgebied werkt dit?
Zoek even een lokale makelaar in jouw gebied die dit aanbiedt. Toevallig zijn dit er in regio Apeldoorn en Noord-Veluwe best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Joosie200 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:39:
Werkt voor elke stad / regio.

Ik heb zoekopdrachten staan voor Kampen, Zwolle, Deventer. Ik krijg via verschillende makelaars zo de vooraankondiging via Move. En dat is daags voor ze hem op Funda publiceren. Dus zoek makelaars op in je gewenste woonplaats.
Sommige makelaars beperken in het formulier zelf of achteraf de zoekresultaten tot eigen gemeente of eigen werkgebied met omringende gemeenten.

En inderdaad sommigen filteren het geheel op eigen aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Get!em schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:18:
[...]

Mazzelaar...

DSL is max 6Mbit op die locatie..
Gelukkig wel Ziggo, al zal ik dat nog moeten ervaren wat dat is. O-)
Even offtopic maar Ziggo belde mij vanochtend dat ze iets nieuws gaan uitrollen (en niet meedoen met glasvezel bij mij in Utrecht) 4gbit snelheid.
Ik had er nog niet van gehoord en ook nog niks gezocht erover maar zag je opmerking. Er is hoop voor je ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:38
Ik zie een huis op Funda in Utrecht met erfpacht. Als de informatie op Funda klopt is de canon nu ongeveer 11 euro per jaar. Dit kan je eeuwigdurend afkopen voor 112.000 euro. Oftewel, vergelijkbaar met ruim 10 duizend jaar de huidige canon!!!

Dat lijkt dus een no-brainer. Maar wat zijn de ervaringen in Utrecht? Wordt die canon als deze afloopt soms enorm verhoogd? Ik heb wel andere panden gezien waar de canon honderden euro's per maand is, dus dan is het een heel ander verhaal. Huidige canon staat nog voor ruim 10 jaar vast bij dit pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09 13:03
Lapa schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:34:
Ik zie een huis op Funda in Utrecht met erfpacht. Als de informatie op Funda klopt is de canon nu ongeveer 11 euro per jaar. Dit kan je eeuwigdurend afkopen voor 112.000 euro. Oftewel, vergelijkbaar met ruim 10 duizend jaar de huidige canon!!!

Dat lijkt dus een no-brainer. Maar wat zijn de ervaringen in Utrecht? Wordt die canon als deze afloopt soms enorm verhoogd? Ik heb wel andere panden gezien waar de canon honderden euro's per maand is, dus dan is het een heel ander verhaal. Huidige canon staat nog voor ruim 10 jaar vast bij dit pand.
Als het wordt veranderd moeten ze dat ruim van te voren mededelen. Mocht het binnen je hypotheek periode verlopen dan kan het soms wat gedoe voor je financiering opleveren. Kan het veel duurder worden? Ja, in den haag zijn mensen van 300 euro per jaar naar 10k per jaar gegaan. Nu kregen ze wel op hun kop daarvoor maarja, zou het niet uitsluiten, gemeentes houden gewoon erg van met schuifjes spelen. Nu verwacht ik eerder dat juist in utrecht met de huidige politiek het uit de hand kan lopen. Niet zo zeer links of rechts maar met hun vage parkeerbeleid acties acht ik het ook wel mogelijk dat ze de canon een keer omhoog gooien voor de lolz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Laatst online: 15:53
Mar.tin schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:34:

Bezichtigingen:

Do 07-03 op Funda
Ma 11-03 bezichtigd
Di 12-03 bod uitgebracht
Wo 13-03 akkoord op bod
Ma 03-06 overdracht.

Wij hebben ons huis van die makelaar gekocht, achteraf kwamen er wat dingen boven tafel dat ze gewoon geweten hebben... Zou ook niet snel meer zaken met ze doen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
Lapa schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:34:

Vraag eens aan de makelaar hoeveel hoger het getaxeerd zou worden zonder canon, of kijk naar woningen die verkocht zijn zonder canon. Mogelijk wordt daar al 50k extra voor gegeven.

Stel je verkoopt de woning na 8 jaar dan verwacht ik dat mensen alleen de woning zullen kopen als ze het kunnen afkopen en dat je dat terug gaat zien in de verkoopprijs,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Laatst online: 30-09 13:20
Members only: vraag
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:30
Gaat naar mijn gevoel net zo ver al dan niet minder dan de punten die je nu al hebt aangehaald. Koper wie mijn appartement heeft gekocht had ook een bouwkundige langs laten komen. Liep een kwartiertje rond, maakte wat fotootjes en was weer weg. Voelde totaal niet als een grondig onderzoek.

N=1 natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Kartmans1 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:19:
[...]

Gaat naar mijn gevoel net zo ver al dan niet minder dan de punten die je nu al hebt aangehaald. Koper wie mijn appartement heeft gekocht had ook een bouwkundige langs laten komen. Liep een kwartiertje rond, maakte wat fotootjes en was weer weg. Voelde totaal niet als een grondig onderzoek.

N=1 natuurlijk
Mijn N=1 was dan weer totaal anders. Bouwkundige liep mee, stelde vragen aan de verkoper over de staat van het huis en het onderhoud, bekeek dingen als alle kozijnen (incl de onderkant met spiegeltjes), de groepenverdeling en dook ook nog even de kruipruimte in.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Veel van de zaken die je wilt keuren zijn al voor de VvE.
Grof gezegd het hele appartementencomplex zelf; de buitenkant.
Jij koopt alleen 1 appartementsrecht daarin.
Dus alles in het appartement (inclusief je eigen leidingen en elektra) is voor jou.

Nou ben (word) je ook zelf de VvE; je koopt ook het deel daarin dat voor jouw appartementsrecht gespaard is (dat is ook box 3 vermogen).
Vraag dus de meerjaren onderhoudsbegroting/ -plan (mjob/mjop) en de laatste jaarrekening op bij het VvE bestuur. Vraag gelijk naar aankomend onderhoud en of er schulden aan de VvE zijn op jouw appartementsrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sambalbaj schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:04:
[...]

Veel van de zaken die je wilt keuren zijn al voor de VvE.
Grof gezegd het hele appartementencomplex zelf; de buitenkant.
Jij koopt alleen 1 appartementsrecht daarin.
Dus alles in het appartement (inclusief je eigen leidingen en elektra) is voor jou.

Nou ben (word) je ook zelf de VvE; je koopt ook het deel daarin dat voor jouw appartementsrecht gespaard is (dat is ook box 3 vermogen).
Vraag dus de meerjaren onderhoudsbegroting/ -plan (mjob/mjop) en de laatste jaarrekening op bij het VvE bestuur. Vraag gelijk naar aankomend onderhoud en of er schulden aan de VvE zijn op jouw appartementsrecht.
Schulden worden verrekend bij de notaris op kosten van verkoper toch?

Verder heeft een bouwkundige keuring in een appartement met een actieve vve weinig zin. De mjop opvragen en je ziet wat er qua onderhoud nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:33:
[...]

Schulden worden verrekend bij de notaris op kosten van verkoper toch?

Verder heeft een bouwkundige keuring in een appartement met een actieve vve weinig zin. De mjop opvragen en je ziet wat er qua onderhoud nodig is.
Een beetje notaris vraagt daar inderdaad actief naar bij de VvE voor overdracht.
Maar dat is helaas geen garantie.
Daarom kan je dat zelf ook beter van te voren aan de VvE vragen, die vraag je toch al om die andere zaken.
Gebeurt het nou niet bij de notaris, of het VvE bestuur was het even vergeten dan krijg je weer een lastig verhaal wie er voor moet opdraaien. Dan moet je weer gaan kijken in de splitsingsakte en onder welke (model) verkoopcontract er verkocht is.
Oftewel beter zelf al vragen.

En inderdaad bij een redelijk recent appartement met een goed werkende VvE heeft zo'n keuring weinig meerwaarde als je zelf de binnenkant goed kan beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
sambalbaj schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:43:
[...]

Een beetje notaris vraagt daar inderdaad actief naar bij de VvE voor overdracht.
Maar dat is helaas geen garantie.
Een notaris is verplicht ernaar te vragen vóór de overdracht. Art. 5:122 lid 5 BW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:46

faust2016

You yes have my shirt

Sinds een maand of 2-3 zijn mijn vriendin en ik serieus aan het kijken voor ons eerste koophuis. Tot nu toe is het een beetje een rollercoaster van emoties: "Van wow, we kunnen best wat hypotheek krijgen", naar "Alles wat een beetje aangenaam geprijsd is, is een bouwval".

We hebben voor onszelf gezegd dat we niet boven de NHG grens willen kopen, aangezien we waarschijnlijk 100% van de woningwaarde gaan financieren. Ik heb wel eigen geld, maar vriendin niet, en we willen graag 50-50 eigenaar zijn van het huis.

Nu hebben we afgelopen vrijdag een huis bezichtigd waar ik nu voor de eerste keer dan toch een beetje hotel-de-botel van werd.

- 98 m2
- Veel natuurlijk licht
- 3 slaapkamers
- Energielabel D
- Prima wijk/leuk straatje
- Jaren 30 pand
- Elektra recent vernieuwd
- Bovenwoning
- Utrecht

Het is nog niet perfect, maar voor een eerste huis kan je ook niet alles verwachten.

- Niks aan bergruimte
- Geen buitenruimte
- Lekkageschade
- Keuken en badkamer bruikbaar, maar geen blikvangers
- Er is een VvE, maar die is niet actief en er zit geen geld in vziw
- Alle slaapkamers liggen op de bovenste (3e) verdieping van het huis, en het heeft een plat dak: Loeiheet in de zomer?

Pand is ooit aangekocht voor studerende zoon, daarna nog paar jaar verhuurd en wordt nu verkocht omdat de huurders eruit zijn.

Verkoper laat lekkageschade repareren. Makelaar liet een offerte van aannemer zien (20K), en vertelde dat ze dinsdag gingen beginnen met herstelwerkzaamheden. Muur zou ook (binnen)isolatie krijgen, en alles wit geverfd worden voor oplevering.

Geen bergruimte: Nu nog geen probleem, want we kunnen 1 van de slaapkamers gebruiken. Misschien een stukje van de grote slaapkamer (16m2) afsnoepen om berging te maken. Nu we nog 0 kinderen hebben, hoeft het nog niet echt een probleem te zijn. Het is echter de bedoeling dat dat er de komende jaren toch zeker 1 of misschien 2 gaan worden. Dan wordt het wel vervelender. Evenals geen buitenruimte.

Echter staat het huis ook al 2 maanden op funda. Makelaar: Mensen zijn toch een beetje bang voor die lekkageschade.
Hij zei: Je kan in je bod opnemen dat het met voorbehoud is dat de lekkage gefixt is.
Aan de ene kant: De muur die nu gerepareerd gaat worden kan er weer even tegenaan. Maar zegt dit nog iets over de algehele staat van de rest van het huis?
Waarom duiken andere kopers hier niet op? Wat weten zij dat ik niet weet?

Ik twijfel erg of we een bod moeten uitbrengen of niet. En als we dat doen, dan sowieso onder voorbehoud van bouwkundige keuring en taxatie, en dat de lekkageschade volledig gerepareerd moet zijn.

Iemand die zijn licht hierover kan laten schijnen? Wat voor risico nemen we als we dat huis zouden kopen?
Moet ik nog iets denken van dat de VvE niet actief is?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:00

Wok

Dakloos...

@faust2016 Die niet actieve VvE zou voor mij toch wel een rode vlag zijn. Dat geeft namelijk te denken over de verdere staat van onderhoud van het pand (er is immers ook al lekkageschade) en als er iets anders acuut gerepareerd moet worden, mogen jullie als bewoners dat meteen volledig ophoesten (i.p.v. dat dat betaald wordt uit de reserveringen die zijn opgebouwd uit de periodieke bijdragen van de bewoners).

* Wok is zeven jaar bestuurslid geweest van een (financieel gezonde) VvE van een portiekflat met 36 appartementen. Een 'relatief simpel' klusje als het buitenschilderwerk laten doen ging al snel over bedragen van €75K+, CV-ketels + pompen voor de blokverwarming vervangen: €25K, etc... Doordat wij gezonde financiën hadden èn een gedetailleerd MJOP, konden deze werkzaamheden allemaal uitgevoerd worden zonder een extra bijdrage van de bewoners te hoeven vragen of naderhand de periodieke bijdrage fors te moeten verhogen. Zéker voor VvE's (net als verzekeringsmaatschappijen) schrijven de uitvoerende bouw- en/of klusbedrijven hun facturen met een vork.

Andere rode vlag is toch wel plat dak en label D... Daar fik je volledig weg in de zomer :'( Ook hier spreek ik uit ervaring ;)

Daarnaast is ook de vraag hoe snel de kinderen er moeten komen? Laat ik het zo zeggen.... Van alle stelletjes die zwanger werden in de door mij aangehaalde portiekflat, heeft geen enkel stel de eerste verjaardag van hun eerste kind in die flat gevierd ;) Het 'Te Koop'-bord kwam aan aan de gevel te hangen zodra ze zwanger waren óf als het eerste kind geboren was...Dit ging dan om appartementen (ca. 75m2) met twee slaapkamers èn twee balkons èn een aparte berging op de begane grond (appartementen gelegen op de eerste, tweede of derde verdieping).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

faust2016 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:55:
Sinds een maand of 2-3 zijn mijn vriendin en ik serieus aan het kijken voor ons eerste koophuis. Tot nu toe is het een beetje een rollercoaster van emoties: "Van wow, we kunnen best wat hypotheek krijgen", naar "Alles wat een beetje aangenaam geprijsd is, is een bouwval".

We hebben voor onszelf gezegd dat we niet boven de NHG grens willen kopen, aangezien we waarschijnlijk 100% van de woningwaarde gaan financieren. Ik heb wel eigen geld, maar vriendin niet, en we willen graag 50-50 eigenaar zijn van het huis.

Nu hebben we afgelopen vrijdag een huis bezichtigd waar ik nu voor de eerste keer dan toch een beetje hotel-de-botel van werd.

- 98 m2
- Veel natuurlijk licht
- 3 slaapkamers
- Energielabel D
- Jaren 30 pand
- Bovenwoning
- Utrecht

Het is nog niet perfect, maar voor een eerste huis kan je ook niet alles verwachten.

- Niks aan bergruimte
- Geen buitenruimte
- Lekkageschade
- Alle slaapkamers liggen op de bovenste (3e) verdieping van het huis, en het heeft een plat dak: Loeiheet in de zomer?

Pand is ooit aangekocht voor studerende zoon, daarna nog paar jaar verhuurd en wordt nu verkocht omdat de huurders eruit zijn.

Verkoper laat lekkageschade repareren. Makelaar liet een offerte van aannemer zien (20K), en vertelde dat ze dinsdag gingen beginnen met herstelwerkzaamheden. Muur zou ook (binnen)isolatie krijgen, en alles wit geverfd worden voor oplevering.

Geen bergruimte: Nu nog geen probleem, want we kunnen 1 van de slaapkamers gebruiken. Misschien een stukje van de grote slaapkamer (16m2) afsnoepen om berging te maken. Nu we nog 0 kinderen hebben, hoeft het nog niet echt een probleem te zijn. Het is echter de bedoeling dat dat er de komende jaren toch zeker 1 of misschien 2 gaan worden. Dan wordt het wel vervelender. Evenals geen buitenruimte.

Echter staat het huis ook al 2 maanden op funda. Makelaar: Mensen zijn toch een beetje bang voor die lekkageschade.
Hij zei: Je kan in je bod opnemen dat het met voorbehoud is dat de lekkage gefixt is.
Aan de ene kant: De muur die nu gerepareerd gaat worden kan er weer even tegenaan. Maar zegt dit nog iets over de algehele staat van de rest van het huis?

Ik twijfel erg of we een bod moeten uitbrengen of niet. En als we dat doen, dan sowieso onder voorbehoud van bouwkundige keuring en taxatie, en dat de lekkageschade volledig gerepareerd moet zijn.

Iemand die zijn licht hierover kan laten schijnen? Wat voor risico nemen we als we dat huis zouden kopen?
Is wel een risico, geen VvE, lekkage en ex huur (lees: alleen noodzakelijk onderhoud waarschijnlijk).
Aan de andere kant : wel een kans om voor een relatief lage prijs iets te kopen. Mits je goed onderzoek doet naar de VvE: hoe groot, wat is de staat vd gehele woning (niet alleen appartement) en wie zijn de andere VvE leden. Verhuurder(s) = no go . Dus even praatje maken met de buren.
Bovenste verdieping is top, met geluk mag je daar pv panelen plaatsen .

Verder zoals hierboven , alleen doen als je er 5-10 jaar kunt wonen, anders niet aan beginnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-08 20:44

Je kan prima 50/50 eigenaar zijn van het huis en niet allebei geld inbrengen. Je hebt dan wat heet een ongelijke inbreng, wat wordt vertaald naar een vordering van de één op de ander bij de verkoop van het huis. Mijn partner en ik hebben dit ook, ik heb 15K meer ingebracht dan hij en bij de notaris is dan in de samenlevingsovereenkomst vastgelegd dat ik een vordering heb op zijn "winst" als we het huis verkopen. We zijn verder gewoon evenveel eigenaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
- Bovenwoning

- Niks aan bergruimte

- Geen buitenruimte

- Het is echter de bedoeling dat dat er de komende jaren toch zeker 1 of misschien 2 gaan komen.
Deze combinatie maakt dat er wel flinke knelpunten ontstaan áls er kinderen komen (is geen zekerheid natuurlijk). Want waar laat je fietsen, kinderwagen en andere spullen die je niet zo eenvoudig mee naar boven neemt. Ook gebrek aan buitenruimte is best belemmerend als je kinderen hebt. Dus kijk of je in de buurt bergruimte kunt creëren/huren, vraag hoe buren dat nu doen. En wees eerlijk voor jezelf/elkaar, als de kinderwens er eigenlijk al is op het moment dat je het huis koopt, kun je beter even doorzoeken naar een woning met bergruimte en een tuintje. Drie slaapkamers kun je wel een tijd mee vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:49

- 98 m2
- Veel natuurlijk licht
- 3 slaapkamers
- Energielabel D
- Jaren 30 pand
- Bovenwoning
- Utrecht

- Niks aan bergruimte
- Geen buitenruimte
- Lekkageschade

In actieve VVE met blijkbaar een lekkend dak. Dak is meestal voor de VVE. Hebben ze een meerjarenbegriting? Welke kosten zijn er afgelopen jaren geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

- 98 m2
- Veel natuurlijk licht
- 3 slaapkamers
- Energielabel D
- Jaren 30 pand
- Bovenwoning
- Utrecht

- Niks aan bergruimte
- Geen buitenruimte
- Lekkageschade

Twee maanden op funda dus te hoge vraagprijs. Verder vertrouw ik het verhaal dat ze extra isolatie gaan plaatsen voor geen meter, ik ken geen verkopers die extra onnodige kosten gaan maken voor een verkoop. Het energielabel verandert er niet door, wat is zijn motivatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:20:
[...]

Twee maanden op funda dus te hoge vraagprijs. Verder vertrouw ik het verhaal dat ze extra isolatie gaan plaatsen voor geen meter, ik ken geen verkopers die extra onnodige kosten gaan maken voor een verkoop. Het energielabel verandert er niet door, wat is zijn motivatie?
Te lage biedingen vanwege de lekkage?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r.e.s

- 98 m2
- Veel natuurlijk licht
- 3 slaapkamers
- Energielabel D
- Jaren 30 pand
- Bovenwoning
- Utrecht

- Niks aan bergruimte
- Geen buitenruimte
- Lekkageschade

Persoonlijk zou ik liever 3 jaar een dergelijke woning huren en dan de stap zetten naar een woning waar wel een tuin bij zit. Een keertje de bbq aan slingeren, lekker zonnen in de tuin of de kids buiten laten spelen zonder dat je zelf steeds met ze naar een speeltuin in de buurt woont is mij imo veel waard.

M.b.t. de lekkage, grote kans dat de reparatie vriendjes werk is dan moet je vertrouwen dat het A echt een reparatie terwaarde van 20k wordt, twee het op de beste manier gerepareerd wordt.

Je kan ook voorstellen om eerst zelf een inspectie te laten doen van de lekkega door een expert bedrijf en hierbij een inschatting van de benodigde reparatie vragen. Gaan ze hier niet mee akkoord weet je genoeg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ik lees niet waar je zoekt en in welke prijsklasse (of ik ben kippig), maar ik zou lekker verder kijken tenzij dit echt de enige woning is in de buurt waar je wilt wonen in de juiste prijsklasse.

Ik heb toevallig 2 x waterschade gehad aan mijn appartement die ik 2008 kocht. Niet vergelijkbaar met een natte muur (totaal andere situatie), maar daardoor weet ik wel dat het een kostbaar geintje is: niet alleen de reparatie, maar ook herstel daarna dat het er weer toonbaar uitziet. Of je biedt onder voorbehoud dat de schade gerepareerd is (waarbij jij een expert mag laten komen om te controleren of het goed gerepareerd is), of ik zou echt lekker verder kijken. Tenzij dit wel echt een droom-appartement is, maar zo klinkt het voor mij niet (opmerking als "geen opslagruimte").

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:37
Kijken jullie/Hebben jullie tijdens het koopproces ook in overweging genomen hoe het zit met de bodemdaling (en gerelateerd funderingsproblemen) in de toekomst?

Niet alleen hangt het af van het type fundering, maar het is bijvoorbeeld ook niet fijn als je huis netjes blijft staan terwijl de straat/tuin onder je wegzakt.

Ik weet dat bepaalde gebieden (vooral veengrond) hier meer last van heeft, bijvoorbeeld een Schiedam. Er was geloof ik een paar jaar geleden sprake van een funderingslabel die nu geschrapt is. Maar mocht dit in de nabije toekomst toch actueel worden, dan kan dit flinke impact hebben op de waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 18:49

- 98 m2
- Veel natuurlijk licht
- 3 slaapkamers
- Energielabel D
- Jaren 30 pand
- Bovenwoning
- Utrecht

- Niks aan bergruimte
- Geen buitenruimte
- Lekkageschade

Het lijkt mij heel belangrijk dat je de oorzaak van lekkage achterhaald. Het probleem met lekkages aan (zeker oude) woningen, is dat het er soms wordt gedacht dat het t één is, maar toch een andere oorzaak blijkt te hebben. Of meerdere oorzaken. Omdat er sowieso vocht in de muren zit zal je dat antwoord niet direct hebben. Zelfs na reparatie heb je dan geen zekerheid, of de oorzaak moet overduidelijk zijn.

Geen actieve VvE zou voor mij wel een red flag zijn als er al dit soort problemen spelen. Je moet dan direct over activeren en hoge kosten gaan hebben met je nieuwe buren aangezien bovenstaande een gezamenlijke post is.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Ik zou toch maar even verder kijken. Ik heb zeven jaar in een huurhuis gewoond met lekkage in een hoek van de slaapkamer. Ik had een keurige verhuurder die specialist na specialist heeft laten langskomen om de schade te verhelpen en de oorzaak te vinden.

Toen ik na zeven jaar vertrok, was nog altijd niet duidelijk wat nou de oorzaak was. Er waren best lange perioden waarin de schade hersteld was en alles er netjes uit zag, maar dan kwam het toch weer terug. Echt een verhaal zonder einde.

Zo'n probleem kan echt een enorm hoofdpijndossier worden. Kost veel energie en geld. Ik zou me er niet aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 21:19

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb even een korte vraag waar ik op internet maar geen antwoord op kan krijgen.

Ik sta op het punt om een bieding te doen op een huis. De makelaar doet dit via eerlijkbieden.nl waarbij ik dus een bod moet doen.
Als ik een voorbehoud van financiering doe, dan moet ik daar bij invullen welk bedrag ik een hypotheek voor ga nemen.

Stel voor het gemak de volgende getallen:
- vraagprijs = 300K
- de taxateur van mijn hypotheekadviseur had al mondeling gezegd dat hij de marktwaarde op 320K zou zetten
- mijn bod = 325K (dus 320K hypotheek + 5K uit eigen spaarpot, maar voor de verkoper is het min of meer 25K overbieding)

Welk bedrag moet ik invullen bij het voorbehoud zonder gedonder te krijgen als ik ik me op dit voorbehoud moet beroepen?

Stel ik vul 320K in, en de taxateur zegt dan na de hypotheekaanvraag toch ineens van "oh nee, het is toch 315K". En stel de hypotheekaanvraag sneuvelt om eender welke reden....De verkoopmakelaar zal bewijs wilen zien van afwijzing, en als er bij die afwijzing dan 315K staat, terwijl op het biedingsformulier 320K staat, kan de verkopende partij dan claimen dat de ontbinding niet correct is?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:49
Deathchant schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:04:
Ik heb even een korte vraag waar ik op internet maar geen antwoord op kan krijgen.

Ik sta op het punt om een bieding te doen op een huis. De makelaar doet dit via eerlijkbieden.nl waarbij ik dus een bod moet doen.
Als ik een voorbehoud van financiering doe, dan moet ik daar bij invullen welk bedrag ik een hypotheek voor ga nemen.

- vraagprijs = 300K
- de taxateur van mijn hypotheekadviseur had al mondeling gezegd dat hij de marktwaarde op 320K zou zetten
- mijn bod = 325K (dus 320K hypotheek + 5K uit eigen spaarpot, maar voor de verkoper is het min of meer 25K overbieding)

Welk bedrag moet ik invullen bij het voorbehoud zonder gedonder te krijgen als ik ik me op dit voorbehoud moet beroepen?

Stel ik vul 320K in, en de taxateur zegt dan na de hypotheekaanvraag toch ineens van "oh nee, het is toch 315K". En stel de hypotheekaanvraag sneuvelt om eender welke reden....De verkoopmakelaar zal bewijs wilen zien van afwijzing, en als er bij die afwijzing dan 315K staat, terwijl op het biedingsformulier 320K staat, kan de verkopende partij dan claimen dat de ontbinding niet correct is?
Waarom vul je niet gewoon 325k in. 320 of 325k voorbehoud maakt voor de verkopende partij niet uit. Klinkt wel als een louche taxateur overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10

- vraagprijs = 300K

Als je voorbehoud 320 is en je krijgt geen 320 dan kun je dat toch inroepen.

Ik denk alleen dat het niet direct een aantrekkelijk bod is met 99% financieringsvoorbehoud icm overbieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01

- vraagprijs = 300K

1. 5-10-15k verschil zal niet uitmaken voor de koper. Kies een bedrag waarbij je zeker weet dat je comfortabel zit.

2. De verkoper wil uiteindelijk ook gewoon verkopen en heeft geen zin om opnieuw de molen in te gaan over een klein administratief dingetje. Ontbinden gebeurt echt alleen als ze denken dat je het niet meer rond gaat krijgen.

Bij onze verkoop heeft de koper de datum om de hypotheek rond te krijgen ook tot 2x toe gevraagd uit te stellen omdat de verstrekker nog aanvullende info wilde (de man was ZZP’er). Hoewel we hadden kunnen ontbinden, had dat voor veel meer ellende gezorgd (oude potentiële kopers benaderen, misschien nieuwe kijkdagen, etc.) dan is het handiger om te wachten tot ze het écht niet rondkrijgen, waarvan we het vertrouwen wel hadden dat het niet zou gebeuren.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrAMetElfeNd
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Korte vraag waar ik maar weinig praktijkervaringen over kan vinden (hier):
Momenteel in overweging om een bod te doen op een woning waarbij een verkoop zou lopen meteen ABC-akte. Als gevolg van die akte wordt in de koopovereenkomst ook een niet-bewonings-clausule opgenomen.
Deze constructie geeft een 'funny' gevoel in een not funny way, maar zijn er hier positieve ervaringen met een ABC-akte? Via Google kom je al snel uit op Wwft-toestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

DrAMetElfeNd schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:44:
Momenteel in overweging om een bod te doen op een woning waarbij een verkoop zou lopen meteen ABC-akte. Als gevolg van die akte wordt in de koopovereenkomst ook een niet-bewonings-clausule opgenomen.
Deze constructie geeft een 'funny' gevoel in een not funny way, maar zijn er hier positieve ervaringen met een ABC-akte? Via Google kom je al snel uit op Wwft-toestanden.
Doorgaans is een ABC-akte bij nieuwbouw niet vreemd, maar ik haal uit je verhaal op dat het om bestaande bouw gaat en dat de niet-bewoningsclausule wordt toegevoegd omdat partij B het object niet (heeft) bewoond. De vraag is vooral; wie in deze situatie is partij A en wie is partij B, en wat is de reden dat het via een ABC constructie verloopt?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrAMetElfeNd
  • Niet online
Harrie_ schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:47:
[...]

Doorgaans is een ABC-akte bij nieuwbouw niet vreemd, maar ik haal uit je verhaal op dat het om bestaande bouw gaat en dat de niet-bewoningsclausule wordt toegevoegd omdat partij B het object niet (heeft) bewoond. De vraag is vooral; wie in deze situatie is partij A en wie is partij B, en wat is de reden dat het via een ABC constructie verloopt?
Het gaat om bestaande bouw idd.
Partij A; oorspronkelijke eigenaar
Partij B: vastgoed(tussen)handelaar
Partij C; beoogde koper.
De makelaar verwijst enkel naar mogelijke situaties waarin het wordt gebruikt zonder uitsluitsel te geven welke situatie hier geldt. De echte reden werd nog niet duidelijk bij de bezichtiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

HEY_DUDE schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:12:
[...]

Waarom vul je niet gewoon 325k in. 320 of 325k voorbehoud maakt voor de verkopende partij niet uit. Klinkt wel als een louche taxateur overigens.
Misschien is het ook mijn n00b-gehalte he, en maak ik storm in een glas water. Ik heb dit nog nooit gedaan ;)

De taxateur bepaalt uiteindelijk de marktwaarde, en dat bepaalt weer de hoogte van de hypotheek die ik kan aanvragen.
Tijdens het biedingsproces heeft de taxateur natuurlijk nog geen officieel rapport, maar hij heeft de hypotheekadviseur wel op basis van de beschikbare woningdocumentatie een inschatting gegeven van die marktwaarde, en dat zou 320K zijn.

Gebaseerd hierop, wil ik dus een aanvraag voor 320K doen. Ik heb 325K geboden, dus 5K zou uit eigen zak komen.
Wanneer de taxateur de woning daadwerkelijk gaat taxeren en dan "ineens" niet op 320K marktwaarde uitkomen, maar 315K, dan kan ik nog steeds 10K zelf inbrengen. Dat is het probleem niet.

Het gaat zich mij om de situatie dat wanneer de geldverstrekker om eender welke reden besluit mij die hypotheek (van 315K dus) niet te geven, dat de verkopende makelaar kan zeggen dat mijn beroep op ontbinding niet geldig is vanwege het feit dat ik op het biedingsformulier aangegeven heb dat ik voor 320K wilde financieren en het dus op het bewijs van afwijzing zelfs bij 315K niet gelukt is.

Point is: ik wil niet in een situatie terecht komen dat ik 10% v/d aankoopsom moet betalen.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Deathchant schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:58:
[...]

Point is: ik wil niet in een situatie terecht komen dat ik 10% v/d aankoopsom moet betalen.
Zet het voorbehoud gewoon op 325k dan. Het zou nog kunnen dat de taxateur met een ander bedrag komt dan de 320k die nu alvast ingefluisterd is, dus ik zou daar je voorbehoud niet op baseren.

Je redenering volg ik niet helemaal. Als je geen 315k financiering kan krijgen, dan toch al helemaal geen 320k?

Als verkoper zou ik een bod met een voorbehoud tot 320k niet aantrekkelijker vinden dan eentje met een voorbehoud tot 325k. Dus daar zou ik me ook niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 21:31
[...]

Misschien is het ook mijn n00b-gehalte he, en maak ik storm in een glas water. Ik heb dit nog nooit gedaan ;)

De taxateur bepaalt uiteindelijk de marktwaarde, en dat bepaalt weer de hoogte van de hypotheek die ik kan aanvragen.
Tijdens het biedingsproces heeft de taxateur natuurlijk nog geen officieel rapport, maar hij heeft de hypotheekadviseur wel op basis van de beschikbare woningdocumentatie een inschatting gegeven van die marktwaarde, en dat zou 320K zijn.

Gebaseerd hierop, wil ik dus een aanvraag voor 320K doen. Ik heb 325K geboden, dus 5K zou uit eigen zak komen.
Wanneer de taxateur de woning daadwerkelijk gaat taxeren en dan "ineens" niet op 320K marktwaarde uitkomen, maar 315K, dan kan ik nog steeds 10K zelf inbrengen. Dat is het probleem niet.

Het gaat zich mij om de situatie dat wanneer de geldverstrekker om eender welke reden besluit mij die hypotheek (van 315K dus) niet te geven, dat de verkopende makelaar kan zeggen dat mijn beroep op ontbinding niet geldig is vanwege het feit dat ik op het biedingsformulier aangegeven heb dat ik voor 320K wilde financieren en het dus op het bewijs van afwijzing zelfs bij 315K niet gelukt is.

Je hebt toch al met een hypotheekadviseur/geldverstrekker gesproken dus weet je met 95% zekerheid wat je voor hypotheek je kunt krijgen.
En dan lijkt me ook juist dit een goed punt om met hen te bespreken wat je moet doen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleister
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 14:48
RobbieB schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:20:
[...]

1. 5-10-15k verschil zal niet uitmaken voor de koper. Kies een bedrag waarbij je zeker weet dat je comfortabel zit.

2. De verkoper wil uiteindelijk ook gewoon verkopen en heeft geen zin om opnieuw de molen in te gaan over een klein administratief dingetje. Ontbinden gebeurt echt alleen als ze denken dat je het niet meer rond gaat krijgen.

Bij onze verkoop heeft de koper de datum om de hypotheek rond te krijgen ook tot 2x toe gevraagd uit te stellen omdat de verstrekker nog aanvullende info wilde (de man was ZZP’er). Hoewel we hadden kunnen ontbinden, had dat voor veel meer ellende gezorgd (oude potentiële kopers benaderen, misschien nieuwe kijkdagen, etc.) dan is het handiger om te wachten tot ze het écht niet rondkrijgen, waarvan we het vertrouwen wel hadden dat het niet zou gebeuren.
hoezo had jij de koop kunnen ontbinden? ben benieuwd naar een ontbindende voorwaarde van de verkopers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
[...]

Voorbehoud financiering voor de volledige koopsom. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01
pleister schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:09:
[...]

hoezo had jij de koop kunnen ontbinden? ben benieuwd naar een ontbindende voorwaarde van de verkopers.
Verkopers hadden aangegeven dat ze de financiering voor een bepaalde datum rond zouden hebben. Dat was ze niet gelukt en ze hebben toen om een week uitstel gevraagd.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeatHappening
  • Laatst online: 04-09-2024
Heb eindelijk een koopcontract ondertekend.
De vorige woning die ik heel graag wilde ging niet door. Ik merkte dat ik echt een tunnelvisie had en te ver wilde gaan er voor. Uiteindelijk een bod neergelegd wat niet geaccepteerd werd, balen maar het is niet anders.
Letterlijk de volgende dag staat er een huis te koop wat in sommige aspecten beter is maar dan voor een lager prijs.
Gelijk bezichtiging, paar dagen daarna bod willen doen, blijkt iemand al aan het onderhandelen. Zag het dus niet gebeuren maar ik kreeg zaterdag een e-mail dat de onderhandeling niet gelukt waren en dat ik voor een veel lager prijs dan waarvoor het te koop stond kon kopen.
Ik vond dit vrij apart van de makelaar, ik had misschien niet precies het gewilde bedrag betaald maar wel meer dan wat hij nu aanbood.

Direct gezegd akkoord en nu net getekend.
Echt, het zoeken van een huis was iets wat ik graag deed, funda checken etc maar sinds ik biedingen/onderhandelingen doet is echt de lol er van af. Ik woon op Aruba dus het aanbod is gewoon minder en ik zag dat sinds January er amper nieuwe huizen de markt op kwamen. Veel stress maar nu lijkt het eindelijk voorbij, thank God.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09:07
Ik ben zelf actief in de vastgoed wereld maar dit is alles behalve positief. Iemand sluit een contract af met de huidige eigenaar en die stoot het gelijk weer door naar de eind gebruiker en pakt een leuke marge.

De middelste pakt de winst, de 1e heeft een reden om het niet op de normale markt te verkopen, vaak veel problemen met het huis of de middelste ziet een manier om snel winst te pakken.

Als het nieuwbouw is, hoef je je geen zorgen te maken, behalve dan dat je teveel betaald en een bestaand ouder huis, zou ik er met een boog om heen lopen.

De notaris moet het melden, omdat er vroeger hele rare dingen mee gebeurde, ook met witwassen. Bijv. huizen die verkocht werden voor 50k, 150k en dan weer 75k en dan weer 225k om drugsgeld wit te wassen of bijvoorbeeld van 250k,350k en dan 500k in 1 / 2 weken tijd.

Ik heb een tijdje bij de gemeente Rotterdam gewerkt, daar zag je bij de malafide vastgoedeigenaren dit best vaak en is direct een red flag omdat in een normale situaties waarde niet zo snel veranderen en er altijd iets met het pand aan de hand is.

Aardig voorbeeld recent op quotenet:
https://www.quotenet.nl/v...vries-martijn-schwalbach/

Oude eigenaar heeft een pand, waarvan die weet dat die funderingsproblemen heeft maar deelt niet het rapport met de flipper. Twee gesjeesde jonge kopen het en flippen het door, nieuwe eigenaar over de zeik omdat het een k*t pand is.

[ Voor 29% gewijzigd door wm1234 op 25-03-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

SL104 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:04:
[...]

Zet het voorbehoud gewoon op 325k dan. Het zou nog kunnen dat de taxateur met een ander bedrag komt dan de 320k die nu alvast ingefluisterd is, dus ik zou daar je voorbehoud niet op baseren.

Je redenering volg ik niet helemaal. Als je geen 315k financiering kan krijgen, dan toch al helemaal geen 320k?

Als verkoper zou ik een bod met een voorbehoud tot 320k niet aantrekkelijker vinden dan eentje met een voorbehoud tot 325k. Dus daar zou ik me ook niet druk om maken.
Het gaat via eerlijk-bieden.nl, en daar wordt me gevraagd om naast het totaalbod dus ook aan te geven welk bedrag ik voor de financiering ga gebruiken (dat is onderdeel van de "onder voorbehoud van financiering" en dus een verplicht bedrag om op te geven op dat portaal).

Ik merk dat ik het moeilijk uitgelegd krijg, is ook niet erg. Het bod van 325K (waarbij ik 320K hypotheekfinanciering heb opgegeven) was al geplaatst. Ik kon het tot 12u veranderen, maar heb ik niet gedaan. We gaan het zien.

Ik was gewoon beetje anxious over de hypothetische situatie dat ik vanuit mezelf moet ontbinden vanwege financiering, en dat de verkoopmakelaar dan zou dwarsliggen (omdat ie dan zou proberen om hoe dan ook die 10% af te dwingen voor de verkopers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrAMetElfeNd
  • Niet online
wm1234 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:24:
[...]

Ik ben zelf actief in de vastgoed wereld maar dit is alles behalve positief. Iemand sluit een contract af met de huidige eigenaar en die stoot het gelijk weer door naar de eind gebruiker en pakt een leuke marge.

De middelste pakt de winst, de 1e heeft een reden om het niet op de normale markt te verkopen, vaak veel problemen met het huis of de middelste ziet een manier om snel winst te pakken.

Als het nieuwbouw is, hoef je je geen zorgen te maken, behalve dan dat je teveel betaald en een bestaand ouder huis, zou ik er met een boog om heen lopen.

De notaris moet het melden, omdat er vroeger hele rare dingen mee gebeurde, ook met witwassen. Bijv. huizen die verkocht werden voor 50k, 150k en dan weer 75k en dan weer 225k om drugsgeld wit te wassen of bijvoorbeeld van 250k,350k en dan 500k in 1 / 2 weken tijd.

Ik heb een tijdje bij de gemeente Rotterdam gewerkt, daar zag je bij de malafide vastgoedeigenaren dit best vaak en is direct een red flag omdat in een normale situaties waarde niet zo snel veranderen en er altijd iets met het pand aan de hand is.

Aardig voorbeeld recent op quotenet:
https://www.quotenet.nl/v...vries-martijn-schwalbach/

Oude eigenaar heeft een pand, waarvan die weet dat die funderingsproblemen heeft maar deelt niet het rapport met de flipper. Twee gesjeesde jonge kopen het en flippen het door, nieuwe eigenaar over de zeik omdat het een k*t pand is.
Dank je voor je input.
Met onderbuikgevoel en deze info en google laten we deze aan ons voorbij gaan. :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 16:47

Kju

Op zich is er niets mis mee met een ABC-constructie. Wat iemand ( B ) er tussen verdient, dat is zijn verdienste. Daar hoort een derde (C) verder buiten te blijven.
Het was vroeger vrij normaal dat wij (lees hier: Kju c.s. de handelaar in onroerend goed) de verkoper een voorschot uitbetaalden, koopovereenkomst ondertekenden en met een sleutelverklaring de woning op gingen knappen en het daarna ABC over konden dragen aan de (eind)koper. De enige reden om dat te doen was eigenlijk zodat wij konden besparen op de notariskosten A-B en omdat er dan geen risico meer was dat de termijn om overdrachtsbelasting bij doorverkoop te verrekenen kon verstrijken. Op enig moment zijn wij daarmee gestopt omdat banken kopers niet meer wilden financieren als de verkoper zelf nog geen eigenaar was van het verkochte.
Of de bank er nu geen moeite mee heeft weet ik niet.
Waar je wel mee uit moet kijken is op welke manier de ABC-constructie is geregeld (koop en cessie, koop en derdenbeding, koop en contractoverneming, koop voor zich of een nader te noemen meester) en hoe de overdrachtsbelasting dan uitvalt en wie welke overdrachtsbelasting betaalt, eventueel met het oog op te verekenen overdrachtsbelasting bij doorverkoop. B heeft het hogere tarief, jij het lage of misschien het nul-tarief.

[ Voor 3% gewijzigd door Kju op 25-03-2024 13:28 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
@Kju Als er een handelaar tussenzit, ik wil niet zeggen jij persé maar laten we zeggen wel 90% van de gevallen:

- Je koopt een pand in een hippe stad/buurt, wat oud en gedateerd eruit ziet.
- Je trekt alle oude meuk eruit.
- Je stuct de boel in het wit of geeft het een hip kleurtje
- je legt het huis vol met een nieuwe vloer, bijv. vissengraat.
- Nieuwe keuken / badkamer
- Het liefste in een rot tempo, 1/2/3 maanden max.
- Het liefste zo goedkoop mogelijk omdat dan je winst zo hoog mogelijk is.
- Alles wat je niet ziet, alleen oplappen waar nodig.

Op het oog ziet het er leuk uit maar als je beter kijkt, is het nog steeds allemaal troep en mis je alle essentiële punten die belangrijk zijn, zoals leidingen, dubbelglas of andere dure dingen.
Tevens zit jouw winst er tussen.

Kan je net zo goed zelf een oud pand kopen en een aannemer erin zetten.

Enige voordeel is dat je niets hoeft te doen maar of je daar zo blij mee moet zijn ....

Overigens geen haat tegen handelaren, genoeg bekenden/vrienden doen het (ik ook trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrAMetElfeNd
  • Niet online
wm1234 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:32:
@Kju Als er een handelaar tussenzit, ik wil niet zeggen jij persé maar laten we zeggen wel 90% van de gevallen:

- Je koopt een pand in een hippe stad/buurt, wat oud en gedateerd eruit ziet.
- Je trekt alle oude meuk eruit.
- Je stuct de boel in het wit of geeft het een hip kleurtje
- je legt het huis vol met een nieuwe vloer, bijv. vissengraat.
- Nieuwe keuken / badkamer
- Het liefste in een rot tempo, 1/2/3 maanden max.
- Het liefste zo goedkoop mogelijk omdat dan je winst zo hoog mogelijk is.
- Alles wat je niet ziet, alleen oplappen waar nodig.

Op het oog ziet het er leuk uit maar als je beter kijkt, is het nog steeds allemaal troep en mis je alle essentiële punten die belangrijk zijn, zoals leidingen, dubbelglas of andere dure dingen.
Tevens zit jouw winst er tussen.

Kan je net zo goed zelf een oud pand kopen en een aannemer erin zetten.

Enige voordeel is dat je niets hoeft te doen maar of je daar zo blij mee moet zijn ....

Overigens geen haat tegen handelaren, genoeg bekenden/vrienden doen het (ik ook trouwens).
En dat is dus het bijzondere in dit concrete geval: allemaal niet van toepassing :P
Er zit recent glas in, kunststofkozijnen, keuken uit 2027, badkamer uit 2020...

Of de verkopers hadden het geld nodig.. of de niet-bewoningsclausule is er gewenst vanwege de duivenhoudende achterbuurman.

@Kju: welke vorm hier van toepassing is, is een vraag die nog ga stellen aan de verkoper. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

@wm1234 Ik zie niet zo goed of je wat wil vragen. Ik zeg niet dat er geen rotte appels tussen zitten. Beunhazen heb je overal. Ik begrijp alleen niet waar je die 90% vandaan tovert. Dat zou betekenen dat 90% van alle woningen die je op sites als https://www.klaaromtewonen.nl niet moet vertrouwen :?

Ik ben hier niet om andere handelaren te verdedigen. Voor mezelf sprekend zorgen wij er altijd voor dat wij met A-kwaliteit opleveren en garantie geven aan kopers en dit ook vastleggen als het gaat om het werk wat we zelf hebben uit laten voeren. Ik heb nooit kopers terug heb zien komen omdat het werk niet in orde was. Op apparaten als inbouwapparatuur en cv-ketels zit fabrieksgarantie en installateursgarantie. Daartegenover staat dat wij er flink wat tijd in steken en dat we niet streven naar snelle winstjes van 5K of 10K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:24

- 98 m2
- Veel natuurlijk licht
- 3 slaapkamers
- Energielabel D
- Jaren 30 pand
- Bovenwoning
- Utrecht

- Niks aan bergruimte
- Geen buitenruimte
- Lekkageschade

Hoe wil je dat gaan doen met klussen zonder eigen vermogen? Badkamer en keuken vervangen en je zit zo op 50K. Overige zaken zit je snel op 25K. Of ga jij dan éénzijdig je eigen vermogen uitgeven aan verbouwingen? Zo ja hoe ga je dat later ooit verrekenen?

Is het dan niet zinniger om iets te kopen waarbij dat niet aan de orde is en dan 60/40?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
@Kju precies zoals ik het zeg, pak het eerste resultaat eruit:

https://www.klaaromtewone...n-der-wyckstraat-16/18878

En houd hem is tegen het lijstje aan.

Ik ben zelf ook actief in regio Den Haag en Rotterdam, heb even doorgeklikt op wat andere adressen, allemaal een beetje zelfde.

Ziet er netjes uit verder wel, zal vast wel weer iemand blij mee zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door wm1234 op 25-03-2024 16:50 ]

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• ACDSL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:08
Na maandenlang meelezen deel ik hierbij graag ook onze ervaring met de aankoop van een woning. We hebben veel gehad aan de info in dit topic, dus ik hoop dat andere Tweakers ook iets uit deze (lange!) post kunnen halen.

TL;DR: begonnen met zoeken in Leiden, lukte niet, focus verlegd, huis gekocht in stille verkoop in Waddinxveen, zonder aankoopmakelaar en hypotheek execution-only, verhuizen in juni 8-)

Oriëntatie en eerste bezichtigingen
We wonen op het moment in een huurappartement van rond de 100m2 in Leiden. Prima plek, maar het werd wegens gezinsuitbreiding en het missen van een tuin toch allemaal net wat minder praktisch. In de zomer van 2023 zijn we daarom begonnen met onze zoektocht naar een woning. Wensen: tussenwoning of hoekwoning, minimaal 120m2, 4 slaapkamers of meer, tuin van minimaal 50m2, liefst met grote of uitgebouwde woonkamer, budget €525-€550k. Wegens het werk van mijn vrouw hebben we ons in eerste instantie gericht op het zoekgebied Leiden en aangrenzende dorpen. Het leek ons (ook gezien de kostenbesparing) interessant om in eerste instantie te proberen aan te kopen zonder aankoopmakelaar. Hypotheek wilden we ook execution-only doen (enkel bemiddeling, geen advies), omdat ik zelf aardig wat kennis van hypotheken heb.

Op basis van tips in dit topic de volgende zaken gedaan om de markt te leren kennen, transactieprijzen in te zien en snel afspraken te kunnen maken voor bezichtigingen:

Walter Living: via bijv. https://walterliving.com/viisi kun je aan account maken voor enkele maanden toegang tot Walter Premium, de versie die ook transactieprijzen weergeeft. Handig platform om analyses van de markt te doen, prijzen van vergelijkbare woningen op te zoeken, etc. Nadeel is dat recente transacties er niet in staan, omdat ze afhankelijk zijn van Kadaster data (zie oplossing hieronder).
Mijn Makelaarsland account (https://mijn.makelaarsland.nl/): lijkt in eerste instantie enkel Makelaarsland woningen weer te geven, maar het is mogelijk om zoekopdrachten te maken die het hele NVM-aanbod meenemen. Woningen staan daar vaker net iets eerder op dan op Funda.
Move.nl zoekopdracht: veel verkoopmakelaars bieden de mogelijkheid om een zoekopdracht voor je aan te maken op Move.nl, waardoor je snel nieuw aanbod te zien krijgt binnen je interessegebied. Wij hebben toen de meest actieve makelaars binnen ons zoekgebied gebeld met deze vraag en snel zo’n account kunnen regelen.
Makelaarsland Waardecheck (https://mijnwaardecheck.nl/makelaarsland): om ook (zeer) recente transactieprijzen in te kunnen zien, kun je in deze tool bijv. de buren van het huis van je interesse invullen - dan komt in de resultaten in veel gevallen het huis van interesse voorbij. Tool is gekoppeld met de Brainbay data van NVM/Funda, dus heeft veel recentere data dan wat in Walter Living staat (transacties soms enkele dagen nadien al zichtbaar).
Calcasa Desktoptaxatie: het volledige rapport kost natuurlijk €95, maar je kunt d.m.v. wat “inklemmen” tijdens het aanvragen van een rapport achter de taxatiewaarde van een woning komen. Het proces geeft een melding als het ingevulde hypotheekbedrag >90% van de getaxeerde waarde is, dus met een beetje spelen kun je zo voor noppes de taxatiewaarde achterhalen.
Funda Scraper: zit niet voor niks op Tweakers, dus heb ook een scraper gebouwd die Funda zoekresultaten downloadt en opslaat in een CSV-bestand. Handig om dwarsdoorsnedes van aanbod te maken, gemiddelde vraagprijzen te berekenen per type woning, etc. Als iemand hier interesse in heeft, stuur maar een DM, dan deel ik de Node.js code met je.

Na 8 bezichtigingen en 1 uitgebracht bod merkten we dat het voor ons lastig werd om te slagen binnen dit zoekgebied. De meeste huizen binnen ons budget gingen weg voor significant meer dan de vraagprijs (het winnende bod voor het huis waarop wij hadden geboden was 11% boven de vraagprijs), terwijl er vaak ook nog heel wat investeringen nodig waren om het naar onze smaak ‘af’ te maken (isolatiemaatregelen, vernieuwen keuken/sanitair, etc.). Mijn vrouw en ik zijn allebei niet heel handig, dus zagen eigenlijk ook al op tegen kluswerk. Onze conclusie was toen eigenlijk dat we de huizen in Leiden en omstreken te duur vonden voor wat we ervoor terugkregen.

Verandering zoekgebied en type woning
We hebben toen 2 zaken veranderd in onze zoektocht: i.p.v. Leiden en directe omstreken gingen we ons richten op alles binnen ~30 minuten reistijd met de auto vanaf Leiden. Qua type huis zijn we ons gaan richten op huizen met een recenter bouwjaar van 2010 en later, om er in ieder geval zeker(der) van te zijn dat we geen structurele investeringen meer hoefden te doen na aankoop. Na flink wat zoeken op de kaart vielen ons uiteindelijk een paar nieuwere wijken op in Zoetermeer, Zevenhuizen, Boskoop en Waddinxveen. In elk van die wijken zijn we toen een rondje gaan rijden en wandelen om een beeld te krijgen van de sfeer. De wijk in Waddinxveen beviel ons verreweg het meest – erg kindvriendelijk, snelweg snel te bereiken en leuke bouwstijlen. Alle queries op Funda en Makelaarsland toen direct aangepast en ons helemaal gaan richten op deze wijk.

De Makelaarsland en Move.nl notificaties waren toen heel fijn – bij nieuw aangeboden huizen die binnen onze wensen pasten belden we direct de makelaars voor een afspraak, waarbij we meerdere keren de eerste beller waren en dingen hoorden als ‘ik heb het huis net ingevoerd in het systeem, u bent er wel heel snel bij’.

Een huis!
Onze eerste bezichtiging in de wijk in Waddinxveen was in een huis dat eigenlijk net boven ons budget lag, maar wel aan alle wensen voldeed. We waren enthousiast na de bezichtiging en hadden wat tijd nodig om te beslissen of we een bod wilden/konden doen. Tijdens het nadenken werden we gebeld door de verkoopmakelaar met de mededeling dat er een andere geïnteresseerde was die waarschijnlijk snel een bod uit ging brengen. Deze andere bieder bleek er inderdaad haast mee te hebben, want bood snel daarna de vraagprijs, waarmee de verkopers akkoord gingen. Uiteindelijk goed dat we hier geen vervolg aan hebben gegeven, de vraagprijs lag toch zo’n 10% boven ons budget. Ik heb na dat nieuws toen de makelaar gebeld om hem te bedanken voor de prima communicatie, en nog eens nagevraagd of ze binnenkort nog ander aanbod hadden in de wijk. Hij gaf aan dat er in dezelfde straat nog een ander huis beschikbaar kwam (zonder daarbij verdere details te noemen), maar dat de foto’s daar pas net waren genomen en het nog even zou duren voordat de verkoop concreet begon.

Met die info in het achterhoofd toen nog een tweetal bezichtigingen gedaan, beide huizen die aan veel wensen voldeden maar het nét niet waren. In de tussentijd elke 2 weken de verkoopmakelaar van de eerste bezichtiging gebeld met de vraag of er al een update was over het huis dat beschikbaar zou komen. We hadden na wat onderzoek al een idee welk huis het was, en hadden sterk het idee dat dit huis wel eens goed bij ons zou kunnen passen. Na de zoveelste keer bellen was het raak – alhoewel de verkoop nog niet formeel was begonnen, werden we uitgenodigd om alvast een keer te komen kijken.

We waren de eerste en enige kijkers en het huis bleek precies te zijn wat we zochten. Modern (bouwjaar 2016), goed onderhouden, een grote woonkamer, gereserveerde parkeerplek, genoeg slaapkamers en gelegen aan een voetpad (geen auto’s voor de deur). De dag na de bezichtiging direct een bod van een paar duizend euro onder de vraagprijs van €545k gedaan (vergelijkbare huizen in de wijk gingen allemaal rond vraagprijs). De verkopers zagen in dat we nogal geïnteresseerd waren, verhoogden lukraak de vraagprijs met +5k tijdens de onderhandelingen en gaven aan daar niet van willen af te wijken. Hier waren we niet helemaal van gecharmeerd, maar goed, het huis was precies wat we zochten en de prijs was daarmee nog steeds prima in lijn met vergelijkbare transacties in dezelfde periode, dus uiteindelijk akkoord gegaan voor €550k.

Als we in eerste instantie gewoon de initiële vraagprijs hadden geboden zouden we het huis overigens daarvoor gehad hebben denk ik, maar ok, we hebben in ieder geval een huis 8-)

Financiering
Omdat ik al wat voorkennis had van hypotheken en het leuk vind om met cijfers te werken hadden we besloten om de hypotheek execution-only te regelen. De tools van de Hypotheekbond hebben me hier erg bij geholpen:

Renteoverzicht (https://30419e1a-093e-45d5-978a-39e77ec53793.tools.hypotheekbond.nl/renteoverzicht/all): snel rentes vergelijken voor alle aanbieders o.b.v. schuld-marktwaarde-verhouding, rentevast periode, energielabel korting, etc.
Rentewijzigingen (https://4537881d-83e4-4c0c-b54c-ae0d089d38a6.tools.hypotheekbond.nl/rentewijzigingen): inzicht in aankomende rentewijzigingen, handig als je snel nog een renteaanbod aan wilt vragen voordat de rente bij een bepaalde aanbieder bijvoorbeeld omhoogschiet
Hypotheekvoorwaarden (https://voorwaarden.hypotheekbond.nl/): ideale tabel om in Excel te kopiëren en te kunnen filteren op voor jou belangrijke voorwaarden (voor ons o.a. offertegeldigheid, dagrente/offerterente, boetevrij aflossen, etc.).

Uiteindelijk via zelfhypotheekafsluiten.nl een goed passende hypotheek af kunnen sluiten voor €590 aan bemiddelingskosten. Dit had nog wel aardig wat voeten in de aarde omdat onze inkomenssituatie niet helemaal standaard is (vrouw vast dienstverband, maar ik ondernemer met een niet-standaard bedrijfsstructuur, dus het verkrijgen van de inkomensverklaring was zacht uitgedrukt een uitdaging).

Het is uiteindelijk echter gelukt, we zijn er heel blij mee en kunnen niet wachten om in juni te gaan verhuizen! Met dank aan iedereen die in dit topic bijdragen heeft geleverd, we hebben er veel aan gehad _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

wm1234 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:46:
@Kju precies zoals ik het zeg, pak het eerste resultaat eruit:

https://www.klaaromtewone...n-der-wyckstraat-16/18878

En houd hem is tegen het lijstje aan.

Ik ben zelf ook actief in regio Den Haag en Rotterdam, heb even doorgeklikt op wat andere adressen, allemaal een beetje zelfde.

Ziet er netjes uit verder wel, zal vast wel weer iemand blij mee zijn.
De van der Wijckstraat 16 is volgens de ad in 2017 gerenoveerd. Ik denk niet dat dit handel is. Het lijkt op uitponding door de belegger, ex-huur die na een likje verf de markt opgaat, mogelijk uit angst voor Hugo.

Maar als je wil kunnen we er liever in DM over doorgaan, zeker als we in dezelfde regio actief zijn ;) . Ik denk niet dat onze welles-nietes nog verder veel toevoegt aan dit topic.

@ACDSL Goed verhaal. En gefeliciteerd. Over die Funda Scraper. Ik heb geen idee hoe het werkt en ik kan er geen oordeel over geven. Voor jou werkt het en dat is het belangrijkst. Met het oog op dit topic wil ik nogmaals meegeven: Op zichzelf is vraagprijzen vergelijken per woningtype geen betrouwbare tool om tot een goed bod te komen. Dat kan alleen op een betrouwbare manier als je de daadwerkelijke transactieprijzen vergelijkt.

Die Scraper lijkt me wel wel reuzehandig voor degenen die een woning willen verkopen en een vraagprijs willen bepalen, daar is een apart topic voor. Zouden we het wellicht daar kunnen delen?

[ Voor 38% gewijzigd door Kju op 25-03-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Deathchant schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:46:
[...]

Het gaat via eerlijk-bieden.nl, en daar wordt me gevraagd om naast het totaalbod dus ook aan te geven welk bedrag ik voor de financiering ga gebruiken (dat is onderdeel van de "onder voorbehoud van financiering" en dus een verplicht bedrag om op te geven op dat portaal).

Ik merk dat ik het moeilijk uitgelegd krijg, is ook niet erg. Het bod van 325K (waarbij ik 320K hypotheekfinanciering heb opgegeven) was al geplaatst. Ik kon het tot 12u veranderen, maar heb ik niet gedaan. We gaan het zien.

Ik was gewoon beetje anxious over de hypothetische situatie dat ik vanuit mezelf moet ontbinden vanwege financiering, en dat de verkoopmakelaar dan zou dwarsliggen (omdat ie dan zou proberen om hoe dan ook die 10% af te dwingen voor de verkopers).
We zijn het niet geworden ondanks 30K overbieding. Helaas....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACDSL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:08
Kju schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:09:
[...]

@ACDSL Goed verhaal. En gefeliciteerd. Over die Funda Scraper. Ik heb geen idee hoe het werkt en ik kan er geen oordeel over geven. Voor jou werkt het en dat is het belangrijkst. Met het oog op dit topic wil ik nogmaals meegeven: Op zichzelf is vraagprijzen vergelijken per woningtype geen betrouwbare tool om tot een goed bod te komen. Dat kan alleen op een betrouwbare manier als je de daadwerkelijke transactieprijzen vergelijkt.

Die Scraper lijkt me wel wel reuzehandig voor degenen die een woning willen verkopen en een vraagprijs willen bepalen, daar is een apart topic voor. Zouden we het wellicht daar kunnen delen?
Helemaal mee eens, ik gebruikte die info over gem. vraagprijs vooral om te kijken of woningen van interesse evt. hoog of laag in de markt geprijsd stonden. Voor biedingen idd beter om daadwerkelijke transactieprijzen op te halen via Walter, Makelaarsland Waardecheck etc.

Ik zal de info over de scraper ook even delen in het andere topic, goed idee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Thanks voor je uitgebreide verslag en de handige tools, ik was al een tijdje op zoek naar oa een overzicht van aankomende rentewijzigingen nadat m'n rentebox link niet meer werkte.
Pagina: 1 ... 318 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7