Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 316 ... 363 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:30

Sport_Life

Solvitur ambulando

Murphy78 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:26:
Voor wie recente ervaring heeft: hoe onderhandelbaar ("onderbieden") zijn prijzen in het 750k-900k segment in de randstad? Deze objecten staan vaak 5+ maanden te koop zonder bod, ondanks goede staat van onderhoud etc, vanwege de kleinere markt.

Ik neem dus aan dat 5% onder de vraagprijs bieden niet gek is, afhankelijk van hoe wanhopig de verkopers zijn?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kortom, ik zou niet puur afgaan op de vraagprijs want dat zegt niet zoveel..

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 09-02-2024 09:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
wessen1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:23:
Help! Maximale hypotheek voor doorstroom

Vorige week bij een hypotheekadviseur geweest voor het bepalen van een maximale hypotheek. Ik heb wat twijfels bij de uitkomst, dus ga voor een tweede adviseur. Ben benieuwd wat jullie ervaring/idee bij onderstaande zijn.

Huidige situatie:
- jaarinkomen €100.000
- geschatte overwaarde huidige woning €200.000
- huidige rente tegen 1,4% met looptijd van nog vijf jaar
- huidige hypotheek loopt tot 2046
- hoogte huidige hypotheek €180.000.

Uit het advies volgt dat ik zo’n €100.000 bij zou kunnen lenen voor een nieuwe hypotheek (dus maximale hypotheek van €280.000) en met een overwaarde meegenomen voor een woning van om en nabij €500.000 kan gaan zoeken.
Dit lijkt mij aan de lage kant. Wat is jullie idee hierover?
Volgens mij kan je op basis van 100K inkomen (even uitgaand van 0 andere schulden, alimentatie, lease-verplichitngen etc.) al minimaal 450K hypotheek krijgen. Dat staat dus even helemaal los van je huidige hypotheek, maar daarvan geef je aan dat zo'n 200K overwaarde is. De totaalsom van 280K hypotheek en 500K totaal beschikbaar voor nieuwe woning lijkt mij erg conservatief. Maar vul vooral die tools in die anderen hier ook al noemde, en vraag je huidige adviseur eens waarom hij op het huidige bedrag komt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
XFlame schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Nog nog even op bovenstaande post terug te komen:

Afgelopen maandag met mijn hypotheekadviseur gesproken. Financiering kan ik in 4 weken voor elkaar krijgen. Ik heb daarop nog gebeld met de verkoopmakelaar. Ze zou mijn wijziging doorgeven aan de verkoper, maar kon daarbij uiteraard geen garanties afgeven. Ze vertelde mij dat ik qua bedrag goed zat, maar dat de termijn van 8 weken te lang was.

Ondertussen zit ik mijzelf op te vreten. Ik zit non-stop aan de woning te denken en aan de fout die ik heb gemaakt. Op Funda zie ik dat het huis nu 'Onder bod' staat. Volgens Funda lopen de onderhandelingen dan nog. Zou het nog enig zin hebben om een brief rechtstreeks naar de verkopers te sturen en de situatie uit te leggen, waarbij ik hoop dat zij mij als tweede keus zien indien de onderhandelingen met de eerste partij stuklopen? Of verpest ik daarmee mijn kansen doordat ze mij zien als te opdringerig?

Sowieso is het wel vreemd. Als mijn bod financieel goed is maar de termijn niet, dan vraag je toch of de termijn korter kan? Ik snap het niet...
Een brief sturen kan nooit kwaad natuurlijk, in het kader van nee heb je, ja kan je krijgen. Maar ik zou vooral ook verder kijken naar andere huizen. Een huis mislopen is jammer, maar verre van uitzonderlijk. De meeste mensen hebben best een reeks huizen/biedingen nodig om uiteindleijk tot iets te komen. Zie dit dan als een ervaring om lering uit te trekken en bij een volgende huis beter beslagen ten ijs te komen. Overigens vind ik 8 weken zelf helemaal niet lang hoor, dat is een vrij normale periode. Maar kénnelijk had de verkoper de luxe dat er ook iemand bij zat die een (veel) minder lange periode voorstelde met een gelijk of niet ver afwijkend bod.

Wat betreft of het vreemd is: lastig te zeggen, jij hebt geen zicht op wat anderen geboden hebben en welke voorwaarden daarbij horen. Misschien heeft iemand bij wijze van spreken 1 euro minder geboden en een termijn van 5 weken zonder verder voorbehoud. Dan is het logisch – vanuit hun optiek – dat ze daar gewoon mee verder gaan en jou verder negeren. Aan het labeltje op Funda (onder bod, verkocht onder voorbehoud, etc) zou ik sowieso geen waarde hechten, dat klopt vaak helemaal niet omdat mensen/makelaars soms niet de moeite nemen om het bij te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 22:25
Vraagje over NHG voorwaarde, ik lees het volgende: De belangrijkste NHG-norm is dat het aankoopbedrag van de woning (plus eventuele verbouwingskosten) maximaal € 435.000 is (in 2024).

Stel ik heb een woning op het oog met vraagprijs 600k, door overwaarde van de huidige woning kom ik met een nieuwe hypotheek niet hoger dan de 435k. Kom ik dan alsnog wel in aanmerking voor nhg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
joeyke87 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:22:
Vraagje over NHG voorwaarde, ik lees het volgende: De belangrijkste NHG-norm is dat het aankoopbedrag van de woning (plus eventuele verbouwingskosten) maximaal € 435.000 is (in 2024).

Stel ik heb een woning op het oog met vraagprijs 600k, door overwaarde van de huidige woning kom ik met een nieuwe hypotheek niet hoger dan de 435k. Kom ik dan alsnog wel in aanmerking voor nhg?
Je geeft het antwoord zelf al, het aankoopbedrag mag maximaal €435.000 zijn. Doordat je in een lage risicoklaase komt door je overwaarde zul je wel een lagere risico-oplsag hebben, als de verhouding waarde t.o.v. hypotheek < 60% is heb je bijvoorbeeld bij de Triodos bank een gelijke rente als met NHG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 22:25
deejeebv schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:29:
[...]

Je geeft het antwoord zelf al, het aankoopbedrag mag maximaal €435.000 zijn. Doordat je in een lage risicoklaase komt door je overwaarde zul je wel een lagere risico-oplsag hebben, als de verhouding waarde t.o.v. hypotheek < 60% is heb je bijvoorbeeld bij de Triodos bank een gelijke rente als met NHG.
Ik was er al bang voor. Maar goeie tip wat betreft risico opslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 16:08
NHG kost ook geld. Eenmalig 0,6% van de hypotheeksom. Dat moet je ook maar weer terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-08 13:00
heuker schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:19:
NHG kost ook geld. Eenmalig 0,6% van de hypotheeksom. Dat moet je ook maar weer terugverdienen.
Maar is wel aftrekbaar, en over het algemeen heb je dit zo terugverdient door de lagere rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thargix
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 05-08 23:06
joeyke87 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:22:

Via een snelle Google kom je ook al op het antwoord ;) https://www.nhp.nl/hypoth...psom-eigen-geld#gsc.tab=0

Dat gezegd hebbende komt het feitelijk neer op de koopprijs óf taxatiewaarde. Voor de NHG geldt: "Voor NHG is het laagste van de koopsom of de getaxeerde marktwaarde leidend. Indien het laagste bedrag van die twee dus lager of gelijk aan de NHG-grens is, is NHG mogelijk. Bijkomende kosten moeten dan wel uit eigen middelen betaald kunnen worden en kunnen dus niet gefinancierd worden."
Bron:https://www.nhg.nl/het-kr...rdient%20is%20belangrijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Thargix op 12-02-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:44
Donderdag is het zover en krijgen wij eindelijk de sleutels van ons nieuwe huis. Van het weekend hebben we dus al even gebeld met onze onderbuurman, het betreft een bovenwoning en de onderbuurman woont in de benedenwoning. Nu kwam hij met een punt die ons lichtelijk een beetje zorgen maakte. Ik heb gelijk de verkoopmakelaar even gebeld hierover, maar die gaf aan dat dit best gebruikelijk is. Echter aangezien deze in mijn ogen toch lichtelijk partijdig is, wilde ik het hier ook even checken.

De afvoer van de vaatwasser en wasbak in de keuken zijn, buiten de woning om, aangesloten op de riolering van de onderbuurman. Deze zijn dus niet aangesloten op de eigen riolering van de woning, maar gaan dus via de muur naar buiten in een nieuwe pijp van de onderbuurman. Hij heeft een keer de gemeente over de vloer gehad en die gaf aan dat dit illegaal was, en dat het aangesloten moet worden op de eigen riolering.

De verkoopmakelaar geeft echter aan dat dit wel vaker het geval is bij oude woningen (1910). De onderbuurman is ook de moeilijkste niet, en geeft aan dat we het ook eventueel op kunnen lossen met een soort kapje waardoor hij geen last heeft van de stank van de vaatwasser. Echter met het oog op eventuele verkoop in de toekomst wilde ik het toch even checken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:30

Sport_Life

Solvitur ambulando

xiangpo schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:57:
Donderdag is het zover en krijgen wij eindelijk de sleutels van ons nieuwe huis. Van het weekend hebben we dus al even gebeld met onze onderbuurman, het betreft een bovenwoning en de onderbuurman woont in de benedenwoning. Nu kwam hij met een punt die ons lichtelijk een beetje zorgen maakte. Ik heb gelijk de verkoopmakelaar even gebeld hierover, maar die gaf aan dat dit best gebruikelijk is. Echter aangezien deze in mijn ogen toch lichtelijk partijdig is, wilde ik het hier ook even checken.

De afvoer van de vaatwasser en wasbak in de keuken zijn, buiten de woning om, aangesloten op de riolering van de onderbuurman. Deze zijn dus niet aangesloten op de eigen riolering van de woning, maar gaan dus via de muur naar buiten in een nieuwe pijp van de onderbuurman. Hij heeft een keer de gemeente over de vloer gehad en die gaf aan dat dit illegaal was, en dat het aangesloten moet worden op de eigen riolering.

De verkoopmakelaar geeft echter aan dat dit wel vaker het geval is bij oude woningen (1910). De onderbuurman is ook de moeilijkste niet, en geeft aan dat we het ook eventueel op kunnen lossen met een soort kapje waardoor hij geen last heeft van de stank van de vaatwasser. Echter met het oog op eventuele verkoop in de toekomst wilde ik het toch even checken.
Als beneden buurman weet dat het illegaal is dan zal verkoper het vast ook weten , ik zou er meteen werk van maken.
Voordat jij de kosten voor de kiezen krijgt.

Ik zou ook de notaris vragen of die iets kan doen voor je (overdracht onder voorbehoud van repareren 'illegale' afvoer oid).

Ik heb trouwens jaren in meerdere oude stadswoningen gewoond en ben dit nooit tegengekomen, kan me niet voorstellen dat het 'gebruikelijk' is. Klinkt als makelaars praat.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 13-02-2024 09:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

El Capitan schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:08:
[...]

Inderdaad, het is niet zaligmakend en ze zijn ingedekt. Toch zullen ze bepaalde dingen er ook voor mensen wel uit halen en dan zijn ze het meer dan waard.
De inschatting qua kosten voor komend onderhoud op korte als lange termijn is wel prettig. (alhoewel ze vast geen rekening houden met stijgende prijzen van materialen en lonen)
Ik heb inmiddels een paar van die keuringen meegemaakt.... en als je zelf een beetje geinteresseerd bent in "hoe dat nou zit bij een huis" is het gewoon een spelletje "open deuren intrappen".

- Ketels hebben ze heel veel verstand van. Als ze 15 jaar of ouder zijn moeten ze vervangen worden. (Ze hebben waarschijnlijk aandelen bij Intergas ofzo). Maakt niet uit hoe vaak de ketel ooit storing gegeven heeft en welke delen er ooit al preventief vervangen zijn. Aan de leeftijd zie je de staat van de ketel en nergens anders aan. :)
- Dakpannen van deze leeftijd (heeejjj... eigenlijk is jaren tellen al een heel groot deel van het spel) kunnen haarscheurtjes gaan vertonen en op een gegeven moment gaan ze dan echt scheuren door weersinvloeden. Deze zien er nog wel aardig uit, maarja... ze zijn natuurlijk wel iets meer dan 30 jaar oud.
- Het dak lekt niet en het lood ziet er nog OK uit. Joh.... anders hadden we dat wel gefixt natuurlijk.
- De kruipruimte ziet er prima uit en is droog. No shit, dat hadden we zelf allemaal ook wel gezien. :)

Huizen keuren is voor de meesten gewoon een "vies spelletje". De opdrachtgever bepaalt welke kant het rapport op gaat. Is de koper de opdrachtgever? Dan is alles ruk en duur. Is de verkoper de opdrachtgever? Dan valt het allemaal reuze mee en knap je het op met een simpel likje verf waarvoor ze dan ook nog eens een lachwekkend lage schatting afgeven.

Een koper heeft zo'n rapport nodig om alsnog onder de koop uit te kunnen als hij dat wil of om opnieuw in onderhandeling te gaan over de prijs n.a.v. de "erbarmelijke staat" volgens het rapport.
Een verkoper heeft zo'n rapport nodig om "te bewijzen" dat de staat van het huis beter is dan je als leek op het eerste oog zou verwachten en dat het allemaal reuze meevalt.....

Als je wil weten wat er aan het huis mankeert en daar wat advies over wil krijgen, laat je geen huizenkeurder komen. Dat laat ik iemand met ervaring met het type woning doen. Wij hebben een heel oud huis. Dus heb ik een wat oudere aannemer via via benaderd met de nodige jaren ervaring met oude huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:13
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:55:
[...]

Ik heb inmiddels een paar van die keuringen meegemaakt.... en als je zelf een beetje geinteresseerd bent in "hoe dat nou zit bij een huis" is het gewoon een spelletje "open deuren intrappen".

- Ketels hebben ze heel veel verstand van. Als ze 15 jaar of ouder zijn moeten ze vervangen worden. (Ze hebben waarschijnlijk aandelen bij Intergas ofzo). Maakt niet uit hoe vaak de ketel ooit storing gegeven heeft en welke delen er ooit al preventief vervangen zijn. Aan de leeftijd zie je de staat van de ketel en nergens anders aan. :)
- Dakpannen van deze leeftijd (heeejjj... eigenlijk is jaren tellen al een heel groot deel van het spel) kunnen haarscheurtjes gaan vertonen en op een gegeven moment gaan ze dan echt scheuren door weersinvloeden. Deze zien er nog wel aardig uit, maarja... ze zijn natuurlijk wel iets meer dan 30 jaar oud.
- Het dak lekt niet en het lood ziet er nog OK uit. Joh.... anders hadden we dat wel gefixt natuurlijk.
- De kruipruimte ziet er prima uit en is droog. No shit, dat hadden we zelf allemaal ook wel gezien. :)

Huizen keuren is voor de meesten gewoon een "vies spelletje". De opdrachtgever bepaalt welke kant het rapport op gaat. Is de koper de opdrachtgever? Dan is alles ruk en duur. Is de verkoper de opdrachtgever? Dan valt het allemaal reuze mee en knap je het op met een simpel likje verf waarvoor ze dan ook nog eens een lachwekkend lage schatting afgeven.

Een koper heeft zo'n rapport nodig om alsnog onder de koop uit te kunnen als hij dat wil of om opnieuw in onderhandeling te gaan over de prijs n.a.v. de "erbarmelijke staat" volgens het rapport.
Een verkoper heeft zo'n rapport nodig om "te bewijzen" dat de staat van het huis beter is dan je als leek op het eerste oog zou verwachten en dat het allemaal reuze meevalt.....

Als je wil weten wat er aan het huis mankeert en daar wat advies over wil krijgen, laat je geen huizenkeurder komen. Dat laat ik iemand met ervaring met het type woning doen. Wij hebben een heel oud huis. Dus heb ik een wat oudere aannemer via via benaderd met de nodige jaren ervaring met oude huizen.
het lijken warempel wel taxateurs! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-07 14:13

vanDaal

-ismeereentje

Ons vorige huis had dit ook, een tussenwoning uit 1910 in Utrecht. Alleen daar ging het regenwater van het dak van de buurman via onze afvoer naar beneden. We kwamen hier achter tijdens de verbouwing. De uitbouw op 1e verdieping van de buurman was lang geleden zo gebouwd dat het water niet richting de dakrand afliep, maar richting het huis. We hebben er toen geen werk van gemaakt vanwege een aantal redenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:45
Deze zijn dus niet aangesloten op de eigen riolering van de woning, maar gaan dus via de muur naar buiten in een nieuwe pijp van de onderbuurman. Hij heeft een keer de gemeente over de vloer gehad en die gaf aan dat dit illegaal was, en dat het aangesloten moet worden op de eigen riolering.
Dit klinkt alsof het uitkomt in de regenpijp bij de buren, dat lijkt me inderdaad niet toegestaan. Vuilwater moet zoveel mogelijk gescheiden blijven van hemelwater. Was vroeger misschien niet zo, maar inmiddels hebben veel gemeenten daar regels voor. Check dat.
Als de gemeente dus inderdaad al heeft aangegeven dat het illegaal is, zou ik de makelaar niet op zijn woord geloven en vragen om herstel of vergoeding kosten voor herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:25:
[...]

Als beneden buurman weet dat het illegaal is dan zal verkoper het vast ook weten , ik zou er meteen werk van maken.

Ik zou ook de notaris vragen of die iets kan doen voor je (overdracht onder voorbehoud van repareren 'illegale' afvoer oid).

Ik heb trouwens jaren in meerdere oude stadswoningen gewoond en ben dit nooit tegengekomen, kan me niet voorstellen dat het 'gebruikelijk' is. Klinkt als makelaars praat.
Je wil niet weten wat je soms in oude splitsingen tegenkomt. Vooral de splitsing in boven- en benedenwoning was vroeger niet zo heel strak gereguleerd en mensen boeide het toen over het algemeen allemaal wat minder. Een makelaar zegt dan inderdaad dat het "gebruikelijk" is, in plaats van dat het "wel vaker voorkomt". Dat eerste klinkt sterker natuurlijk.

Als je een woning splitst in beneden en boven, dan is de afvoer van de bovenwoning natuurlijk ook eigenlijk altijd je grootste probleem. Vroeger was het gebruikelijk om de badkamer beneden (vlakbij de keuken) te hebben en vaak was er boven helemaal geen stromend water. Combineer dat met de regelgeving en mentaliteit van toen en dan krijg je zoiets. :) In het geval van de TS wilden ze de keuken waarschijnlijk aan de andere kant als toilet en badkamer en heeft men gewoon gezocht naar een "handige afvoer". Die vaatwasser is eigenlijk niet eens relevant. Die is later natuurlijk gewoon toegevoegd en aangesloten aan de afvoer van de spoelbak in de keuken.

Maar als TS de bovenwoning koopt, wordt hij in principe lid van een "mini-VvE" en de benedenburen zijn het andere lid. Ze zijn samen verantwoordelijk voor onderhoud en moeten daar in principe ook samen voor reserveren. Als het dak vervangen moet worden, wil TS daar waarschijnlijk ook niet alleen voor opdraaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muts21
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-02-2024
..

[ Voor 97% gewijzigd door Muts21 op 24-02-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

El Capitan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:58:
[...]

het lijken warempel wel taxateurs! ;)
Da's weer een ander verhaal. Geen mooier verhaal overigens. :) Maar raakvlakken zijn er zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toke_gt schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:46:
[...]

Dit klinkt alsof het uitkomt in de regenpijp bij de buren, dat lijkt me inderdaad niet toegestaan. Vuilwater moet zoveel mogelijk gescheiden blijven van hemelwater. Was vroeger misschien niet zo, maar inmiddels hebben veel gemeenten daar regels voor. Check dat.
Als de gemeente dus inderdaad al heeft aangegeven dat het illegaal is, zou ik de makelaar niet op zijn woord geloven en vragen om herstel of vergoeding kosten voor herstel.
Ja, maar ho even. Zo werkt "het spel" niet.
TS heeft iets gekocht. Daar is een koopovereenkomst voor opgemaakt en daarin zijn bepaalde ontbindende voorwaarden voor opgesteld. Maar... wat TS heeft gekocht is een appartementsrecht (resultaat uit een splitsing van een woning), waardoor dit soort zaken meestal de verantwoordelijkheid zijn van "de vereniging". (Check de documentatie, statuten, regelementen....)

Je wil dit eigenlijk aanvliegen als een "verborgen gebrek", maar zo simpel is het dus niet. De huidige eigenaar is niet verantwoordelijk voor deze situatie. Dit is een "issue" voor de VvE. Dan zou je dus de financiele positie van de VvE ter discussie kunnen stellen, omdat er bijvoorbeeld geen geld in kas is voor een dergelijke ingreep. Maar daar is de huidige eigenaar van de bovenwoning dus maar deels voor verantwoordelijk.

Daarnaast vraag ik me af hoe handig het is om zoiets 2 dagen voor geplande overdracht te doen.

Edit: besef me nu dat we het natuurlijk niet over "TS" hebben. Maar ik denk dat het wel duidelijk is om welke poster het wel gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:47
Sport_Life schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:25:
[...]

Inderdaad. De afvoer van je vaatwasser sluit je gewoon aan op de afvoer van je wasbak met een tussenstukje. Daar is echt niks bijzonders aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Muts21 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:10:
Wij gaan morgen deze bezichtigen, iemand enig idee of in Drenthe nog veel wordt overboden op dit soort woningen?

https://www.funda.nl/koop...472056-liesterkrallen-19/
In dit prijssegment is volgens mij landelijk grote vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Muts21 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:10:
Wij gaan morgen deze bezichtigen, iemand enig idee of in Drenthe nog veel wordt overboden op dit soort woningen?

https://www.funda.nl/koop...472056-liesterkrallen-19/
Neem alvast een postje mee voor de keuken. Daar kun je echt iets veel en veel beters van maken met de beschikbare ruimte. Verder geen idee wat de prijzen doen in de regio daar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Heb je de notulen van de VVE gelezen en stond dit er ooit in genoemd?

Lijkt mij trouwens wel vervelend met strenge vorst zo'n afvoer aan de buitenkant :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:12:
[...]

Lijkt mij trouwens wel vervelend met strenge vorst zo'n afvoer aan de buitenkant :X
In principe staat er geen water in natuurlijk. Dat hoort weg te lopen en bevriest dus niet. Aanvoer aan de buitenkant kan vervelender uitpakken. En de zwanenhals sluit de buis af van "binnen".

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2024 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:18:
[...]

Je wil dit eigenlijk aanvliegen als een "verborgen gebrek", maar zo simpel is het dus niet. De huidige eigenaar is niet verantwoordelijk voor deze situatie. Dit is een "issue" voor de VvE. Dan zou je dus de financiele positie van de VvE ter discussie kunnen stellen, omdat er bijvoorbeeld geen geld in kas is voor een dergelijke ingreep. Maar daar is de huidige eigenaar van de bovenwoning dus maar deels voor verantwoordelijk.
Ik snap wat je bedoelt en dit is natuurlijk geen verborgen gebrek, dit is zichtbaar. Maar als de verkoper niet vermeldt dat er sprake is van een illegale situatie waarop hij/buurman/vve is aangesproken, dan lijkt het me toch niet helemaal kloppen. Geen verborgen gebrek, wel achterhouden van relevante informatie. Tenzij het inderdaad in statuten of iets dergelijks staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
Wolly schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:12:
[...]

Vve was slapend, dus geen notulen/statuten beschikbaar.

Bedankt voor alle reacties. Wat betreft de opmerking van de gemeente over dat het illegaal is. Dit is voor mij natuurlijk niet te controleren dat dit gezegd is. Ook kan ik er op internet niet zo snel correspondentie over vinden.

Voor ons was het echter niet zichtbaar omdat dit niet vanuit de woning of straatkant zichtbaar is, alleen vanaf de onderbuurman zijn tuin. Ook in de bouwkundige keuring is dit niet naar voren gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toke_gt schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:32:
[...]

Ik snap wat je bedoelt en dit is natuurlijk geen verborgen gebrek, dit is zichtbaar. Maar als de verkoper niet vermeldt dat er sprake is van een illegale situatie waarop hij/buurman/vve is aangesproken, dan lijkt het me toch niet helemaal kloppen. Geen verborgen gebrek, wel achterhouden van relevante informatie. Tenzij het inderdaad in statuten of iets dergelijks staat.
"Verborgen" heeft hier niet direct iets met zichtbaarheid te maken. Meer met dat je informatie achterhoudt over het bestaan van een bekend gebrek wat normale bewoning min of meer onmogelijk maakt. Een verwarmingsketel die het telkens maximaal 24 uur doet.... en dat een beetje verdoezelen door de ketel even te resetten voor de overdrachtsinspectie bijvoorbeeld.

Benedenbuurman heeft natuurlijk ook gewoon boter op zijn hoofd. Die is zelf - als lid - waarschijnlijk medeverantwoordelijk voor het bestaan van de situatie en geeft ook gewoon aan dat hij al jaren weet van de situatie en dat de gemeente hem informeel al eens wat heeft toegefluisterd.... en deed niets. Kom anders maar eens op met de notulen van de "vergadering" waarin dit besproken is en er besloten is niets te doen. :) Of kom met een splitsingsreglement waarin beschreven staat dat iedere eigenaar zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen afvoer. (Dat zou de zaak voor TS juridisch alweer heel anders maken.)

Wat ik hier allemaal zeg is ook maar hoe het "normaal" werkt. Het was alleen wel heel handig geweest om je huiswerk m.b.t. de splitsing en de VvE te doen voor er ergens een handtekening gezet wordt. Als het goed is... heeft koper die informatie ook gewoon ontvangen. Het is natuurlijk ook wel handig om vooraf te weten, wie dat eventuele nieuwe dak gaat betalen in de toekomst en of daar voor gereserveerd wordt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Neem alvast een postje mee voor de keuken. Daar kun je echt iets veel en veel beters van maken met de beschikbare ruimte. Verder geen idee wat de prijzen doen in de regio daar helaas.
Bijzonder inderdaad. Dat die sowieso niet tot aan de hoek links is doorgetrokken is al onlogisch. Zoveel werkblad heb je nu niet. Of er is iets aan de hand met die hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:50:
[...]

"Verborgen" heeft hier niet direct iets met zichtbaarheid te maken. Meer met dat je informatie achterhoudt over het bestaan van een bekend gebrek wat normale bewoning min of meer onmogelijk maakt. Een verwarmingsketel die het telkens maximaal 24 uur doet.... en dat een beetje verdoezelen door de ketel even te resetten voor de overdrachtsinspectie bijvoorbeeld.

Benedenbuurman heeft natuurlijk ook gewoon boter op zijn hoofd. Die is zelf - als lid - waarschijnlijk medeverantwoordelijk voor het bestaan van de situatie en geeft ook gewoon aan dat hij al jaren weet van de situatie en dat de gemeente hem informeel al eens wat heeft toegefluisterd.... en deed niets. Kom anders maar eens op met de notulen van de "vergadering" waarin dit besproken is en er besloten is niets te doen. :) Of kom met een splitsingsreglement waarin beschreven staat dat iedere eigenaar zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen afvoer. (Dat zou de zaak voor TS juridisch alweer heel anders maken.)

Wat ik hier allemaal zeg is ook maar hoe het "normaal" werkt. Het was alleen wel heel handig geweest om je huiswerk m.b.t. de splitsing en de VvE te doen voor er ergens een handtekening gezet wordt. Als het goed is... heeft koper die informatie ook gewoon ontvangen. Het is natuurlijk ook wel handig om vooraf te weten, wie dat eventuele nieuwe dak gaat betalen in de toekomst en of daar voor gereserveerd wordt of niet.
Ter verdediging van de onderbuurman, die heeft de benedenwoning ook pas vorig jaar gekocht en is nu net klaar met de verbouwing.

Daarnaast heb ik even de splitsingsakte er op nageslagen en daar kwam ik onderstaand punt tegen. Hieruit maak ik volgens mij op dat dit inderdaad op de huidige manier niet de bedoeling is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GKz29_IpzzoxivtyCjrvSrjsi4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4cbgEkpTZSsODE8RrxBDX3SQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

coazter schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:51:
[...]

Bijzonder inderdaad. Dat die sowieso niet tot aan de hoek links is doorgetrokken is al onlogisch. Zoveel werkblad heb je nu niet. Of er is iets aan de hand met die hoek.
Of die 2x 45 graden hoek bouwkundig nodig is, dat weet ik niet. Kan best hoor, dat daar de leidingen van en naar de bovenverdieping lopen ofzo. Maar dat rare halve muurtje moet weg en er moet even een klein beetje buiten de lijntjes gedacht worden in plaats van de lijntjes te benadrukken. Maar da's mijn mening natuurlijk.

Oh, je bedoeld dat stukje vrije ruimte naast de koel-vries combi (die volgens mij best eens geen koel-vries combi zou kunnen zijn maar gewoon een hoge kast). Misschien hebben ze dat wel bewust leeg gelaten om daar een grote "design" afvalbak neer te kunnen zetten ofzo. Misschien wilde de keukenboer veel geld hebben om dat netjes op te vullen en vonden ze het dat niet waard....

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xiangpo schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:54:
[...]

Ter verdediging van de onderbuurman, die heeft de benedenwoning ook pas vorig jaar gekocht en is nu net klaar met de verbouwing.

Daarnaast heb ik even de splitsingsakte er op nageslagen en daar kwam ik onderstaand punt tegen. Hieruit maak ik volgens mij op dat dit inderdaad op de huidige manier niet de bedoeling is. [Afbeelding]
Kijk, da's duidelijke taal. Huidige eigenaar is verantwoordelijk voor die afvoer tot het punt waar ze samenkomen. Ik zie niet waarom dit volgens de splitsingsakte niet de bedoeling zou zijn. Die akte is namelijk opgesteld... voor precies deze splitsing. Het zou dan onlogisch zijn om te beschrijven dat de manier van splitsen niet is zoals het eigenlijk had moeten zijn. :) Hooguit dat wat men toen gedaan heeft, nu eigenlijk niet meer mag van de gemeente. Vroeger was het volgens mij heel gebruikelijk om alles in 1 algemeen riool te storten. Die gescheiden systemen is allemaal nog maar recent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
xiangpo schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:36:
[...]
Wat betreft de opmerking van de gemeente over dat het illegaal is. Dit is voor mij natuurlijk niet te controleren dat dit gezegd is. Ook kan ik er op internet niet zo snel correspondentie over vinden.
Komt de afvoer uit in het riool of in afvoer hemelwater? Bij je gemeente kun je sowieso wel navragen wat regels zijn voor (hemel)waterafvoer. Vraag naar gemeentelijk rioleringsplan, dan weet je in ieder geval of er sprake is van gescheiden hemelwaterafvoer en riolering. Als dat in jouw straat inmiddels zo is aangelegd, dan weet je ook zeker dat de situatie niet deugt. (Je voert dan vuil water af op schoon hemelwaterafvoer, wat niet mag).

Je kunt er een opmerking over laten opnemen als je bij de notaris zit, al naar gelang de situatie kun je gezamenlijk besluiten een bedrag bij de notaris in depot te laten tot een en ander is uitgezocht.
Vervolgens ga je de situatie na bij de gemeente. Blijkt dan dat er wel degelijk ergens iets is genoteerd, dan kun je terug naar de notaris/verkoper.

Ik zou er niet te veel op vertrouwen dat het wel losloopt. Stel je hebt een meningsverschil met de buurman over iets heel anders en hij maakt hier toch een punt van, of hij wil hemelwater in tuin opvangen en koppelt de afvoer af, dan heb je ineens een groot probleem op te lossen. Liever op voorhand goed uitgezocht en eventueel aangepast conform lokale regelgeving.

In algemene zin geldt dat je niet mag afwateren op andermans terrein/afvoer. Dat geldt al voor hemelwater en ik kan me voorstellen dat het voor rioolwater nog strakker is geregeld (maar kan dat ook niet zo snel vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toke_gt schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:04:
[...]

Komt de afvoer uit in het riool of in afvoer hemelwater? Bij je gemeente kun je sowieso wel navragen wat regels zijn voor (hemel)waterafvoer. Vraag naar gemeentelijk rioleringsplan, dan weet je in ieder geval of er sprake is van gescheiden hemelwaterafvoer en riolering. Als dat in jouw straat inmiddels zo is aangelegd, dan weet je ook zeker dat de situatie niet deugt. (Je voert dan vuil water af op schoon hemelwaterafvoer, wat niet mag).

Je kunt er een opmerking over laten opnemen als je bij de notaris zit, al naar gelang de situatie kun je gezamenlijk besluiten een bedrag bij de notaris in depot te laten tot een en ander is uitgezocht.
Vervolgens ga je de situatie na bij de gemeente. Blijkt dan dat er wel degelijk ergens iets is genoteerd, dan kun je terug naar de notaris/verkoper.

Ik zou er niet te veel op vertrouwen dat het wel losloopt. Stel je hebt een meningsverschil met de buurman over iets heel anders en hij maakt hier toch een punt van, of hij wil hemelwater in tuin opvangen en koppelt de afvoer af, dan heb je ineens een groot probleem op te lossen. Liever op voorhand goed uitgezocht en eventueel aangepast conform lokale regelgeving.

In algemene zin geldt dat je niet mag afwateren op andermans terrein/afvoer. Dat geldt al voor hemelwater en ik kan me voorstellen dat het voor rioolwater nog strakker is geregeld (maar kan dat ook niet zo snel vinden).
In appartementen is het dan wel weer heel normaal dat je je bovenbuurman ook een aansluiting op het riool gunt natuurlijk. Dat afwateren gaat inderdaad om hemelwater en dat moet je op je eigen terrein doen inderdaad. Maar dat doet er verder niet toe.

Wat de buurman betreft weten we inmiddels al:
- dat die er pas een jaar woont
- dat die nog voor de overdracht al heeft "geklaagd" over luchtjes uit de afvoer
- dat die nog voor de overdracht al heeft gezegd dat het "volgens de gemeente eigenlijk illegaal is zo"

Ik denk, dat je er op kunt rekenen dat de buurman er eigenlijk iets mee wil. Zijn huidige bovenbuurman heeft die boot waarschijnlijk vanwege de aanstaande verkoop wat afgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:02:
[...]

Kijk, da's duidelijke taal. Huidige eigenaar is verantwoordelijk voor die afvoer tot het punt waar ze samenkomen. Ik zie niet waarom dit volgens de splitsingsakte niet de bedoeling zou zijn. Die akte is namelijk opgesteld... voor precies deze splitsing. Het zou dan onlogisch zijn om te beschrijven dat de manier van splitsen niet is zoals het eigenlijk had moeten zijn. :) Hooguit dat wat men toen gedaan heeft, nu eigenlijk niet meer mag van de gemeente. Vroeger was het volgens mij heel gebruikelijk om alles in 1 algemeen riool te storten. Die gescheiden systemen is allemaal nog maar recent.
Maar er staat juist "Tot de gemeenschappelijke gedeelten en gemeenschappelijke zaken worden NIET gerekend: ", met vervolgens een opsomming waaronder de leiding voor afvoer van gootwater voor zover uitsluitend dienstbaar aan een prive gedeelte.

Dit lijkt mij aan te geven dat deze leiding onder verantwoording valt van de bovenwoning en niet de onderbuurman. En zij dus ook zou moeten zorgen voor afvoer hiervan naar de eigen aansluiting op het riool, waar bijvoorbeeld wel de toilet en dergelijke op zijn aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:19:
[...]

In appartementen is het dan wel weer heel normaal dat je je bovenbuurman ook een aansluiting op het riool gunt natuurlijk.
Zeker, maar die aansluiting is er, want toilet en badkamer komen ook ergens op het riool uit. Vraag is natuurlijk hoe je de keuken alsnog op die reguliere rioolaansluiting kunt aansluiten zonder vloeren open te breken. Het zal niet voor de grap buitenom zijn aangelegd.
Ik denk, dat je er op kunt rekenen dat de buurman er eigenlijk iets mee wil. Zijn huidige bovenbuurman heeft die boot waarschijnlijk vanwege de aanstaande verkoop wat afgehouden.
Dat denk ik ook, daarom beter om nu te achterhalen wat er precies illegaal is en hoe dat legaal te maken, in plaats van afwachten of er een probleem ontstaat.

@twain4me Misschien hier een apart topic van maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Een beetje een algemene mededeling, maar in het kader van een keuze maken tussen hypotheken kan ik dit nog wel aanraden: https://www.nhg.nl/verduu...kers-energiebespaarbudget ik wist hier ten tijde van afsluiten van onze hypotheek niets van af, maar er zit nogal wat verschil tussen verschillende banken qua mogelijkheden om met een energiebespaarbudget extra te lenen voor besparende maatregelen (ook na het afsluiten van een hypotheek), nu zitten wij een bank die 4x ja heeft, maar bijv. Tulp (die bij ons ook redelijk hoog in de shortlist stond) kan dat niet.
Onze hypotheekadviseur had hier bij ons destijds niets over genoemd qua verschillen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-08 21:22
True schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:05:
Een beetje een algemene mededeling, maar in het kader van een keuze maken tussen hypotheken kan ik dit nog wel aanraden: https://www.nhg.nl/verduu...kers-energiebespaarbudget ik wist hier ten tijde van afsluiten van onze hypotheek niets van af, maar er zit nogal wat verschil tussen verschillende banken qua mogelijkheden om met een energiebespaarbudget extra te lenen voor besparende maatregelen (ook na het afsluiten van een hypotheek), nu zitten wij een bank die 4x ja heeft, maar bijv. Tulp (die bij ons ook redelijk hoog in de shortlist stond) kan dat niet.
Onze hypotheekadviseur had hier bij ons destijds niets over genoemd qua verschillen.
Kijk dan wel of dit echt de beste manier is om hiervoor te lenen. Via het warmtefonds of je gemeente/provincie kan je soms met zeer lage of zelfs 0% rente voor zulke zaken lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

True schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:05:
Er is zelfs een bank die je 25k tegen 0% rente 10 jaar vast leent als duurzaamheidslening (depot)

https://www.triodos.nl/hypotheken/energiebespaarlening

En die ook nog een dagrente hanteert op je offerte (handig in deze dalende rente periode)

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 13-02-2024 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Get!em schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:50:
[...]

Er is zelfs een bank die je 25k tegen 0% rente 10 jaar vast leent als duurzaamheidslening (depot)

https://www.triodos.nl/hypotheken/energiebespaarlening

En die ook nog een dagrente hanteert op je offerte (handig in deze dalende rente periode)
Enig nadeel is dat je hiervoor wel Wijzigingskosten betaalt van dus die €800, maar ik had het destijds nagerekend, als wij het binnen 10 jr aflossen is het goedkoper dan elke andere lening waarvoor wij in aanmerking kwamen dus eigenlijk een nobrainer (qua rendement).

@svenk91 ik heb dus bovenstaande ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
True schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 00:15:
[...]

Enig nadeel is dat je hiervoor wel Wijzigingskosten betaalt van dus die €800, maar ik had het destijds nagerekend, als wij het binnen 10 jr aflossen is het goedkoper dan elke andere lening waarvoor wij in aanmerking kwamen dus eigenlijk een nobrainer (qua rendement).

@svenk91 ik heb dus bovenstaande ;)
Maar je moet wel je hele hypotheek bij Triodos onderbrengen, dan betaal je gedurende diezelfde 10 jaar een ca 0,4 hoger rentepercentage over dat hele bedrag. Loont het dan nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

svenk91 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:16:
[...]

Kijk dan wel of dit echt de beste manier is om hiervoor te lenen. Via het warmtefonds of je gemeente/provincie kan je soms met zeer lage of zelfs 0% rente voor zulke zaken lenen.
Alleen bij onder de grens van bepaald inkomen en bij sommige gemeenten spelen ook vermogen en maximale prijs van huis mee.
Is je (gezamenlijk) verzamelinkomen lager dan € 60.000 per jaar, dan betaal je geen rente voor de Energiebespaarlening.
Die van Triodos kan ook bij huis van boven nhg en hoger inkomen.

En genoemde wijzigingskosten is alleen bij later afsluiten. Als je bij de aanvraag van offerte hypotheek doet heb je ook die kosten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:22
In de startpost van dit topic lees ik
Zeker bij aankopen komt het tegenwoordig echter steeds vaker voor dat men de makelaar links laat liggen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat nu is? Wij willen binnenkort een nieuw huis gaan zoeken, maar ik heb ook wel eens gehoord dat je in de huidige markt zonder aankoopmakelaar tegenwoordig niet serieus genomen wordt?

Aangezien we verder geen haast hebben met verhuizen heb ik eigenlijk voorlopig even zin in hijgerige makelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
warzaw schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:14:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat nu is? Wij willen binnenkort een nieuw huis gaan zoeken, maar ik heb ook wel eens gehoord dat je in de huidige markt zonder aankoopmakelaar tegenwoordig niet serieus genomen wordt?
Mijn vriendin en ik hebben 2 maanden terug een huis gekocht, zonder aankoopmakelaar. Ligt een beetje aan de regio en prijssegment maar naar mijn mening voegt een aankoopmakelaar niet zo heel veel toe.

Het proces in de regio waar wij zochten was 2 bezichtigingsdagen voor ieder huis dat werd aangeboden en daarna een bieding voor het verstrijken van de termijn. Een aankoopmakelaar kan helpen bij het inschatten van de bieding, maar uiteindelijk moesten wij voor ieder huis de competitie aan met 8+ andere bieders, weet niet wat een makelaar hier aan had kunnen veranderen.

Dus in onze ervaring is het zeker niet noodzakelijk, zeker omdat onderhandelen in onze zoektocht niet aan de orde was in deze tijd van overbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

In de startpost van dit topic lees ik

[...]

Aangezien we verder geen haast hebben met verhuizen heb ik eigenlijk voorlopig even zin in hijgerige makelaars.
Niet mijn ervaring als koper en verkoper. Tuurlijk aankoopmakelaar kan helpen maar is niet strikt noodzakelijk. Is ook wel regio/prijsklasse afhankelijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Wij willen binnenkort een nieuw huis gaan zoeken, maar ik heb ook wel eens gehoord dat je in de huidige markt zonder aankoopmakelaar tegenwoordig niet serieus genomen wordt?
De keuze voor wel of geen aankoopmakelaar heeft (naast de lokale huizenmarkt) vooral te maken met je eigen ervaring, kennis, inzicht en zelfvertrouwen. Je hebt zeker niet per se een aankoopmakelaar nodig, maar je moet wel weten wat je doet, want het gaat om een flink bedrag. Koop je in een gebied met een overspannen woningmarkt, dan kan een aankoopmakelaar handig zijn om ertussen te komen, maar het is geen vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweedledeedle
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-08 17:21
Toke_gt schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:16:
[...]

De keuze voor wel of geen aankoopmakelaar heeft (naast de lokale huizenmarkt) vooral te maken met je eigen ervaring, kennis, inzicht en zelfvertrouwen. Je hebt zeker niet per se een aankoopmakelaar nodig, maar je moet wel weten wat je doet, want het gaat om een flinke bedrag. Koop je in een gebied met een overspannen woningmarkt, dan kan een aankoopmakelaar handig zijn om ertussen te komen, maar het is geen vereiste.
Mee eens. Het draait uiteindelijk vaak om de centen, maar makelaars hebben toch wel de voorkeur om met andere makelaars te werken omdat dit hen vaak meer zekerheid in de vorm van accountability geeft.
Daarnaast horen makelaars soms van hun collega's over koopwoningen voordat deze op de markt komen dus als je erg goede papieren hebt kun je soms een woning bezichtigen voordat deze op de markt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Het is ook natuurlijk aan jezelf of je goed kunt inschatten of een prijs normaal is, of dat er bijzonderheden in een bepaalde buurt zitten die prijsverhogend of verlagend werken.

Ik kocht een huis op 2 uur rijden van waar ik nu woon, en op een plek waar ik niemand heb die me kon helpen inschatten hoe de lokale woningmarkt werkt, terwijl de prijzen wel afweken (hoger) dan 2 buurgemeenten, en lager waren dan 1 specifiek dorp binnen de gemeente.
En toen had ik ook nog de pech dat het huis wat ik gekocht heb, bij mijn eigen aankoopmakelaar zelf te koop stond en ik alsnog iemand anders nodig had om een faire prijs te bepalen. Maar daarmee kon ik dus wel goed bepalen dat ik moet ONDER bieden. Begonnen op -9% van vraagprijs (-16% van oorspronkelijke vraagprijs) en gekregen voor -4,5% van vraagprijs.
Op basis van huispedia, funda-huiswaarde en walter en zelfs de verkoopgeschiedenis via kadaster in die buurt had ik die informatie helemaal niet goed gekregen (dan kwam het eerder op +10% van vraagprijs neer..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweedledeedle
Get!em schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:46:
Het is ook natuurlijk aan jezelf of je goed kunt inschatten of een prijs normaal is, of dat er bijzonderheden in een bepaalde buurt zitten die prijsverhogend of verlagend werken.

Ik kocht een huis op 2 uur rijden van waar ik nu woon op een plek waar ik niemand heb die me kon helpen inschatten hoe de lokale woningmarkt werkt, terwijl de prijzen wel afweken (hoger) dan 2 buurgemeenten, en lager waren dan 1 specifiek dorp binnen de gemeente.
En toen had ik ook nog de pech dat het huis wat ik gekocht heb, bij mijn eigen aankoopmakelaar zelf te koop stond en ik alsnog iemand anders nodig had om een faire prijs te bepalen. Maar daarmee kon ik dus wel goed bepalen dat ik moet ONDER bieden. Begonnen op -9% van vraagprijs (-16% van oorspronkelijke vraagprijs) en gekregen voor -4,5% van vraagprijs.
Op basis van huispedia, funda-huiswaarde en walter en zelfs de verkoopgeschiedenis via kadaster in die buurt had ik die informatie helemaal niet goed gekregen (dan kwam het eerder op +10% van vraagprijs neer..)
Het is in elk geval goed om woningprijzen te vergelijken. Je moet je vooral niet blind starten op vraagprijzen, deze zijn enkel een uitnodiging tot onderhandeling.
Soms is een woning extra laag geadverteerd in de hoop een grote groep kopers aan te trekken en deze over de vraagprijs te laten bieden. In andere gevallen wil de eigenaar een (te) hoge prijs zetten en hoopt erop dat iemand 'erin trapt', bijvoorbeeld iemand van buiten de regio die hogere prijzen gewend is. Uiteindelijk heb je natuurlijk maar 1 koper nodig.

Overigens heb ik ook een paar keer gezien dat een woning een bepaalde rationele waarde had, maar dat iemand zonder aankoopmakelaar dit totaal niet doorziet en zichzelf in de vingers snijdt door 10% hierboven op te bieden puur omdat deze denkt dat dit zo hoort. Een aankoopmakelaar had de koper in dat geval effectief wat geld kunnen sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
Tweedledeedle schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Mee eens. Het draait uiteindelijk vaak om de centen, maar makelaars hebben toch wel de voorkeur om met andere makelaars te werken omdat dit hen vaak meer zekerheid in de vorm van accountability geeft.
Dit moet je niet overschatten hoor, uiteindelijk dient ieder bod door de verkopende makelaar bij de verkopers te worden neergelegd. In theorie kan het verschil maken (omdat iemand met een aankoopmakelaar serieuzer zou zijn), in praktijk gaat het puur om centen en voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 07:48
Het is in elk geval goed om woningprijzen te vergelijken. Je moet je vooral niet blind starten op vraagprijzen, deze zijn enkel een uitnodiging tot onderhandeling.
Soms is een woning extra laag geadverteerd in de hoop een grote groep kopers aan te trekken en deze over de vraagprijs te laten bieden. In andere gevallen wil de eigenaar een (te) hoge prijs zetten en hoopt erop dat iemand 'erin trapt', bijvoorbeeld iemand van buiten de regio die hogere prijzen gewend is. Uiteindelijk heb je natuurlijk maar 1 koper nodig.

...
Dit is ook een spelletje wat ik als koper speel. Als jij je woning met een hoge prijs in de markt zet kom ik (als ik al kom) met andere intenties kijken dan als je 'm voor een lage prijs in de markt zet.
Daarbij: Als je em voor een lage prijs in de markt zet trek je wel meer geinteresseerden maar ik als koper laat me dan ook weer niet verleiden tot ontzettend overbieden.

Mand: Als je prijs (voor mij) hoog is zul je moeten zakken. Als je prijs (voor mij) laag is, ga je er, van mij, niet de hoofdprijs voor krijgen (omdat ik er vanuit ga dat je dat ook niet wilde want lage vraagprijs).
Op deze manier bied ik nooit meer dan wat ik zelf verantwoord vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-08 11:01
Wat in de terugkerende discussie over aankoopmakelaar steeds vergeten wordt, is dat deze niet alleen een bod uitbrengt, maar als het goed is ook een sparringspartner is die je kan helpen om rationeel te blijven en bijv. af te zien voor een huis of om juist actie te ondernemen. Als je vraagtekens bij een woning hebt (zoals overlast of andere serieuze zaken zoals fundering/ouderdom), kan de aankoopmakelaar daarin meedenken. Je hebt dus iemand om mee te overleggen, af en toe ook fijn voor je partner of omgeving ;-)

Ik heb 2x een aankoopmakelaar gehad, de eerste keer (2015) heeft hij gezorgd dat de andere kopers buiten spel werden gezet. Toen we naar een volgende woning gingen zoeken (2022) hebben we hem weer gevraagd, maar bleken we hier minder aan te hebben. Het was gekte op de huizenmarkt en ondanks goed advies was er telkens wel iemand met een 20%+ bod waar we niet tegenop konden.

Uiteindelijk hebben wij nieuwbouw gekocht per inschrijving, dus daarin was minder een rol voor hem. Toch was het de moeite waard, bij volle bezichtigingen heeft hij meerdere keren geregeld dat we toch langs konden komen, of hij regelde een 2e bezichtiging als we dat wilden. Ook hebben we dankzij zijn advies een paar keer van een huis afgezien, waar ik achteraf zeer blij mee ben. Niét op een huis bieden is ook geld waard :-)

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-08 19:36
rubenos schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:11:
Wat in de terugkerende discussie over aankoopmakelaar steeds vergeten wordt, is dat deze niet alleen een bod uitbrengt, maar als het goed is ook een sparringspartner is die je kan helpen om rationeel te blijven en bijv. af te zien voor een huis of om juist actie te ondernemen. Als je vraagtekens bij een woning hebt (zoals overlast of andere serieuze zaken zoals fundering/ouderdom), kan de aankoopmakelaar daarin meedenken. Je hebt dus iemand om mee te overleggen, af en toe ook fijn voor je partner of omgeving ;-)

Ik heb 2x een aankoopmakelaar gehad, de eerste keer (2015) heeft hij gezorgd dat de andere kopers buiten spel werden gezet. Toen we naar een volgende woning gingen zoeken (2022) hebben we hem weer gevraagd, maar bleken we hier minder aan te hebben. Het was gekte op de huizenmarkt en ondanks goed advies was er telkens wel iemand met een 20%+ bod waar we niet tegenop konden.

Uiteindelijk hebben wij nieuwbouw gekocht per inschrijving, dus daarin was minder een rol voor hem. Toch was het de moeite waard, bij volle bezichtigingen heeft hij meerdere keren geregeld dat we toch langs konden komen, of hij regelde een 2e bezichtiging als we dat wilden. Ook hebben we dankzij zijn advies een paar keer van een huis afgezien, waar ik achteraf zeer blij mee ben. Niét op een huis bieden is ook geld waard :-)
Als het goed is inderdaad. Vaker niet dan wel. Als je voor jezelf berekend wat je een woning waard vindt dan doe je dat zelf al. Beetje onderzoeken wat de markt doet, woningen in de omgevingen hebben gedaan dan kan je dat zelf best prima.

Aankoopmakelaar is mi alleen handig in een oververhitte markt waardoor je alleen kan kijken als je een bezichtiging via een aankoopmakelaar regelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-08 22:21
Smartbikers schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:40:
[...]

Als het goed is inderdaad. Vaker niet dan wel. Als je voor jezelf berekend wat je een woning waard vindt dan doe je dat zelf al. Beetje onderzoeken wat de markt doet, woningen in de omgevingen hebben gedaan dan kan je dat zelf best prima.

Aankoopmakelaar is mi alleen handig in een oververhitte markt waardoor je alleen kan kijken als je een bezichtiging via een aankoopmakelaar regelt
Ligt er ook helemaal aan wat je koopt. Als je een dertien in het dozijn nieuwbouwwoning koopt is het natuurlijk allemaal niet zo ingewikkeld, maar sommige huizen zijn natuurlijk minder makkelijk te vergelijken en te waarderen. Daarnaast heeft de aankoopmakelaar waarschijnlijk een beter oog voor achterstallig onderhoud, asbest en andere gebreken en de mogelijke kosten die je moet maken om het bij de tijd te brengen. En bij een huis waar meerdere bieders zijn weten ze toch ook vaak aardig de verkopende makelaar af te tasten om een idee te hebben wat er al geboden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:25
Vergeet ook niet dat een NVM makelaar alle verkooppprijzen kan opvragen van woningen die wel verkocht maar nog niet gepasseerd zijn. Daar hebben wij enorm veel plezier van gehad in het traject. Alleen al een dump van alle verkochte woningen in een bepaalde plaats met prijs >x in afgelopen 18 maanden is enorm handig als je een bod gaat voorbereiden. Zat allemaal in het tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:07
Hielko schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:11:
[...]

Ligt er ook helemaal aan wat je koopt. Als je een dertien in het dozijn nieuwbouwwoning koopt is het natuurlijk allemaal niet zo ingewikkeld, maar sommige huizen zijn natuurlijk minder makkelijk te vergelijken en te waarderen. Daarnaast heeft de aankoopmakelaar waarschijnlijk een beter oog voor achterstallig onderhoud, asbest en andere gebreken en de mogelijke kosten die je moet maken om het bij de tijd te brengen. En bij een huis waar meerdere bieders zijn weten ze toch ook vaak aardig de verkopende makelaar af te tasten om een idee te hebben wat er al geboden is.
Ik heb een aankoopmakelaar bij mijn huis gehad. Dat was inderdaad geen dertien in het dozijn nieuwbouwhuis maar een huis uit 1880 waar al zo'n 50 jaar geen onderhoud aan is gedaan (behalve een keer een "nieuwe" keuken van ondertussen al 20 jaar oud).

Het was mijn eerste keer een huis kopen, in mijn eentje, op de redelijk jonge leeftijd van 27. Iemand die er verstand van had vond ik wel fijn om erbij te hebben.

Daarnaast heeft ze (nadat de voorlopige koopovereenkomst was getekend) nog 15k van de prijs af gekregen vanwege de zeer hoge kosten om de fundering op te knappen. Ik had met voorbehoud van financiering en ik ging mijn financiering anders niet rond krijgen (hypotheekverstrekker ging me geen geld lenen als de fundering niet aangepakt zou worden).

Ik heb hierin wel de 'luxe' dat het een huis was die casco gestript moest worden en niet veel mensen bij paps en mams kunnen wonen terwijl ze dit aan het doen zijn. Uiteindelijk heb ik van de verkoopmakelaar wel gehoord dat het huis me gegund is en ze meerdere biedingen had gekregen die allemaal rond mijn uiteindelijke koopprijs lagen (50-75k minder dan de vraagprijs).

Ik heb zeker nergens spijt van. Mijn aankoopmakelaar heeft ook (terwijl ik gewoon 40u in de week werkte) een inspecteur geregeld die binnen 2 dagen een rapport voor de fundering kon maken voor mijn hypotheek. Daarnaast heeft ze ook de taxateur geregeld voor de taxatie voor en na verbouwing (ivm bouwdepot) en had ze contact met mijn hypotheekadviseur (ik was ook bij hem uitgekomen via haar) als hij vragen had, dus was ik niet constant tussen werk door over en weer aan het regelen.

Zou ik nu, met de kennis die ik heb opgedaan na het kopen van dit huis, bij mijn volgende huis een aankoopmakelaar in de arm nemen? Weet ik nog niet zo zeker. Ik heb nu al een keertje een huis gekocht, ik weet hoe het werkt en het zal allemaal iets minder spannend zijn. Maar als je een klushuis wil kopen (net zoals ik gedaan heb) of het gewoon fijn vindt dat de dingen er omheen ook voor je geregeld worden, dan zou ik het zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
Hielko schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:11:
[...]

Daar zou ik dan eerder een bouwkundige keurder voor regelen. Aankoopmakelaars die ik heb gehad en gezien in de regio Utrecht waren echt niet meer dan
Cv ketel is x jaar oud
Kozijnen moeten geschilderd worden
Kwaliteit van kozijnen is mager
Meterkast is zoals de norm.

Enige kennis van daadwerkelijke fundering, onderhoud etc hadden ze niet.

Voor mij was het echt weggegooid geld.

Huis wat ik nu in Den Bosch heb gekocht heb ik zonder aankoopmakelaar gedaan. Door gewoon heel simpel een bod neer te leggen wat ik het waard vond en een klein beetje extra wat verwaarloosbaar is op 20jr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:22
Bedankt voor de uitgebreide reacties, zit zeker veel waarde in de dingen die ik voorbij zie komen. Ik heb me ook wel eens afgevraagd of het het “waard” is en kom dan ook niet altijd verder dan dat het een gok wordt of je die paar k€ eruit gaat halen.

Bij mijn 1e woning heb ik het ook niet gehad maar dat was een hele andere tijd (2010). Stond al een jaar op de markt en was een erfeniskwestie. Heb toen dus zelf flink onderboden. Gezien 1e huis wel met financieel adviseur het plaatje rond gemaakt en dat in de hypo versleuteld (dat kon toen nog).

Voor een volgende stap gaat het wel om serieuzer geld, en heb zelf geen super kijk op bouwkundige aspecten. Maar dat valt dus mogelijk ook op te lossen met een losse bouwkundige keuring. Alleen kan ik die als potentiële koper laten doen in de (meestal) korte periode dat het huis te koop staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
warzaw schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:50:

Voor een volgende stap gaat het wel om serieuzer geld, en heb zelf geen super kijk op bouwkundige aspecten. Maar dat valt dus mogelijk ook op te lossen met een losse bouwkundige keuring. Alleen kan ik die als potentiële koper laten doen in de (meestal) korte periode dat het huis te koop staat?
Wat je vaak afspreekt is dat je het huis koopt voor bedrag X onder voorbehoud dat er niet meer dan bedrag Y aan kosten naar voren komen uit de bouwkeuring. Als een verkoper daarmee akkoord gaat dan kun je vervolgens een voorlopig koopcontract tekenen en dan kan die keuring daarna. Niet alle verkopers zullen hier echter mee instemmen (zeker als ze ook soortgelijke biedingen hebben zonder zo'n voorbehoud) en/of je kan discussie krijgen over het bedrag. Verder zijn er ook gebreken die zo duidelijk zijn dat een verkoper er vanuit gaat dat jij als koper ook wel snapt dat dat 'ingecalculeerd' is in de prijs. Denk aan een bitumen dak wat zijn beste tijd al gehad heeft (en waarvan dat als leek zo ook wel te zien is), of kozijnen die duidelijke gaten vertonen. Zo'n keuring doe je dan ook vooral om te voorkomen dat je zonder het te weten een 'kat in de zak' koopt. Dus dat er bijvoorbeeld vloerbalken rot zijn (al zou je dat theoretisch zelf ook moeten kunnen checken) of een of andere houtworm in de nok zit.

Zelf heb ik in 2010 een huis uit 1926 gekocht, mijn eerste huis (en huidige huis nog altijd). Daar moest ook veel aan gebeuren. Ik heb toen wel een bouwkeuring laten doen, maar dat kon toen (kopersmarkt) nog vóór het tekenen van het voorlopig koopcontract. Ik nam toen geen specifiek bedrag op maar heb gewoon in kaart laten brengen wat de geschatte kosten per 'onderdeel' waren en op basis van dat totaalplaatje zag ik geen reden om het niet te kopen. Qua keuringsrapport wat de uitkomst weinig spannend, eigenlijk allemaal zaken die je zo met blote oog ook wel kon zien. Verder waren er voor veel punten tijdspanne afgegeven. Bijvoorbeeld "bitumen dak vervangen in +/- 5 jaar a 2500 euro". Of "pannendak vervangen in +/- 10 jaar". Sommige van die adviezen heb ik opgevolgd, andere compleet genegeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-08 08:14
Superkanjo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:30:
[...]
in praktijk gaat het puur om centen en voorwaarden.
Uhh, nee. Misschien als instap klaar rijtjes huis koopt maar het moment dat je een stap zet in een andere situatie beginnen heel veel andere dingen te spelen. Je kan nog steeds bieden zonder voorbehoud en na een weekendje er over slapen je bod weer intrekken.

Belangrijkste is dat je een serieuze stabiele koper bent die niet handelt puur vanuit emotie en niet als een klein kind gaat trappelen als er 3k kosten uit de bouwkundige keuring komt. Daarin kan de aankoopmakelaar een goede vertegenwoordigende laag zijn.

Verder kan die ook zorgen dat je bijvoorbeeld een huis kan kopen en een bouwkundige keuring kan doen zonder dat het perse in de voorwaarde is opgenomen, etc.

Daarnaast kan een aankoop makelaar je als koper ook in een goede richting sturen en je op je zwakke punten wijzen. Leuk dat je die jaren 30 woning wilt in de randstad met een budget van 4 ton maar dat ga je toch niet winnen. Misschien toch eens kijken op een andere locatie of een ander type woning.

• Tweedledeedle
helmmen schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:36:
[...]

Uhh, nee. Misschien als instap klaar rijtjes huis koopt maar het moment dat je een stap zet in een andere situatie beginnen heel veel andere dingen te spelen. Je kan nog steeds bieden zonder voorbehoud en na een weekendje er over slapen je bod weer intrekken.

Belangrijkste is dat je een serieuze stabiele koper bent die niet handelt puur vanuit emotie en niet als een klein kind gaat trappelen als er 3k kosten uit de bouwkundige keuring komt. Daarin kan de aankoopmakelaar een goede vertegenwoordigende laag zijn.

Verder kan die ook zorgen dat je bijvoorbeeld een huis kan kopen en een bouwkundige keuring kan doen zonder dat het perse in de voorwaarde is opgenomen, etc.

Daarnaast kan een aankoop makelaar je als koper ook in een goede richting sturen en je op je zwakke punten wijzen. Leuk dat je die jaren 30 woning wilt in de randstad met een budget van 4 ton maar dat ga je toch niet winnen. Misschien toch eens kijken op een andere locatie of een ander type woning.
Voor een verkoper is het ook geruststellender als de keuring is gedaan voor het tekenen van de koopakte. Dan is er geen verrassing meer want de directe kosten die uit een keuring komen zullen ook weer per keurder veranderen.

Je laatste alinea is altijd leuk als je kijkt naar programma's zoals 'Kijken zonder kopen', wat een wensenlijsten voor relatief beperkte budgetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tweedledeedle schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:01:
[...]
Je laatste alinea is altijd leuk als je kijkt naar programma's zoals 'Kijken zonder kopen', wat een wensenlijsten voor relatief beperkte budgetten.
Kopen zonder kijken :P

En de onrealistische dingen die ze realiseren voor veel te lage budgetten. Ik ben altijd benieuwd naar de echte facturen, incl man-uren.
Maar helaas, dat doen ze niet voor de show.

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:54
Tweedledeedle schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:01:
[...]

Voor een verkoper is het ook geruststellender als de keuring is gedaan voor het tekenen van de koopakte. Dan is er geen verrassing meer want de directe kosten die uit een keuring komen zullen ook weer per keurder veranderen.

Je hebt geloof ik ook een variant waarbij je als koper binnen de bedenktijd een keuring laat doen, zonder van tevoren een max aan te geven (wat betreft reparaties).
Is dit dan een slechtere variant dan voor tekenen de keuring te doen met een max?

• Tweedledeedle
champion16 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:23:
[...]

Je hebt geloof ik ook een variant waarbij je als koper binnen de bedenktijd een keuring laat doen, zonder van tevoren een max aan te geven (wat betreft reparaties).
Is dit dan een slechtere variant dan voor tekenen de keuring te doen met een max?
Juridisch zou dit een slechtere variant kunnen zijn voor een verkoper.
Als er dan op een later moment toch iets naar voren komt dat niet uit de keuring bleek kan de koper gaan zeggen 'Ja, maar ik was onder druk gezet door de verkoper om te keuren binnen de bedenktijd, ik zat al vast aan een contract'.
In sommige gevallen is het schriftelijk rapport wellicht nog niet eens binnen voor het verstrijken van de bedenktijd.
Als je keurt voor het tekenen is dit juridisch beter voor de verkoper. Als een koper dan na de eerste keuring twijfels heeft kan deze of 1) nog een keuring regelen of 2) besluiten niet te tekenen.

Toevoeging: dit zijn natuurlijk wel doemscenariogedachten.

[ Voor 4% gewijzigd door Tweedledeedle op 22-02-2024 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik ken ook een verkopend makelaar die een BTK doet voor al zijn te verkopen objecten en die meteen verstrekt bij serieus geinteresseerden (dus in brochure staat : btk op aanvraag beschikbaar).

Haalt alle stress uit de verkoper/koper relatie en krijg je meteen realistische boden. Bovendien heeft verkoper meteen goed inzicht (want verkoper krijgt niet standaard het rapport als een koper deze heeft laten maken). Sterker, ik ken gevallen waarbij er 3 BTK zijn gemaakt, door 3 verschillende potentiele kopers...

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 22-02-2024 11:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweedledeedle
Get!em schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:43:
Ik ken ook een verkopend makelaar die een BTK doet voor al zijn te verkopen objecten en die meteen verstrekt bij serieus geinteresseerden (dus in brochure staat : btk op aanvraag beschikbaar).

Haalt alle stress uit de verkoper/koper relatie en krijg je meteen realistische boden. Bovendien heeft verkoper meteen goed inzicht (want verkoper krijgt niet standaard het rapport als een koper deze heeft laten maken). Sterker, ik ken gevallen waarbij er 3 BTK zijn gemaakt, door 3 verschillende potentiele kopers...
Klopt, haalt een hoop stress weg.
Alleen werkt een keurder natuurlijk voor de opdrachtgever. De opdrachtgever kan dan zeggen 'keur het dak maar niet', en dan zal in het rapport staat 'dak niet gekeurd'. Toch goed blijven opletten als koper dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-08 22:24

ScreamGT

joejoe

Deze week met de vrouw naar een bezichtiging gegaan. Mooi hoekhuis, redelijk af in de regio Amersfoort. Diezelfde avond een bod gedaan (50k boven de vraagprijs) in de vorm van een persoonlijke brief richting de verkopers. Geen voorbehoud van financiering, inclusief lijst van zaken en zonder bouwtechnische keuring.

Vandaag 17:00 is de deadline met een enkel bod uitbrengen.

Dit is de 5e keer dat wij een bod uitbrengen, maar niet eerder zoveel boven de vraagprijs gedaan. Bij de eerdere biedingen zat het winnende bod vaak tussen de 35 en 55k boven de vraagprijs. Eigenlijk gaat dit tegen mijn principes in, maar die heb ik deze keer opzij gezet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:45
ScreamGT schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:54:
Eigenlijk gaat dit tegen mijn principes in, maar die heb ik deze keer opzij gezet.
Welk principe?

Het principe van prijsvorming?
Het principe van bieden boven vraagprijs?
Het principe van bieden boven de prijs van gisteren?
Het principe van zetten van de prijs van morgen?
Het principe van een huis kopen in een stijgende markt?

Vraagprijs heeft nul objectieve waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

Rukapul schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:13:
[...]

Welk principe?

Het principe van prijsvorming?
Het principe van bieden boven vraagprijs?
Het principe van bieden boven de prijs van gisteren?
Het principe van bieden onder de prijs van morgen?
Het principe van een huis kopen in een stijgende markt?

Vraagprijs heeft nul objectieve waarde.
Zo gigantisch boven een vraagprijs bieden, die tevens ook zo goed als getaxeerd is.

Je praat gewoon over een halve ton :’) Het wordt bijna als normaal beschouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-04 20:14
Ik zoek ervaringen van mensen die bij de oplevering van hun nieuwbouw appartement/woning een opleveringskeuring hebben gedaan.

- Aanraders qua bedrijven en welke zeker niet?
- Tips om op te letten, garantie b.v.?

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Specialsta op 23-02-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
ScreamGT schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:23:
[...]

Zo gigantisch boven een vraagprijs bieden, die tevens ook zo goed als getaxeerd is.

Eind vorig jaar op meerdere huizen geboden in de prijsklasse rond de 400K, zonder uitzondering werd er in deze prijsklasse/regio op ieder huis tussen de 7,5 en 10% overboden. Dus ja, dan is het normaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
[...]

Als jij denkt dat het huis die halve ton extra niet waard is, dan bied je dat gewoon niet en wacht je verder af.

Je biedt een bepaald bedrag omdat je dat er voor over hebt.
Blijkbaar denk je dat anderen er ook meer voor willen betalen, dus is het dat gewoon waard op dit moment.
Vraagprijzen moet je als indicatie zien. Ze kunnen veel te laag zijn om veel mensen te trekken en veel te hoog omdat de verkopers hebberig zijn.
Bij je bod moet je dat bedrag gewoon vergeten en kijken naar vergelijkbare huizenprijzen, en heel simpel wat jij er voor over hebt en wat je kunt financieren.

Taxatiewaarde is iets degelijker dan de vraagprijs, maar het blijft nog steeds behoorlijk subjectief.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirkeith
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-07 20:59
Specialsta schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:23:
Ik zoek ervaringen van mensen die bij de oplevering van hun nieuwbouw appartement/woning een opleveringskeuring hebben gedaan.

Alvast bedankt!
Ik heb toen iemand van/via Vereniging Eigen Huis genomen, beviel prima.

Een tip: Teken nooit het formulier van de oplevering als ook echt alle punten zijn opgelost... Ik moet ze nog steeds terug zien komen voor een kras op de voordeur. Nu zit die kras zo hoog dat ik (of iemand anders) het zelf niet zie, maar dit is dus nooit meer gefixt.

[ Voor 34% gewijzigd door sirkeith op 23-02-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Specialsta schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:23:

Alvast bedankt!
Via eigen huis ook gedaan. Heb beetje gemixt gevoel over. Bij ons was alle ruwbouw best goed opgeleverd, maar de beste man wist niks van technische installaties dus verder er zit een kras op het raam of er is eens stukje spuitwerk gemist kwam hij niet.

Terwijl de meterkast niet voldeed aan de NEN norm 8)7

Kortom waar wil je dat hij/zij op let. Want anders kun je beter een electrischien/installateur keuring laten doen, want daar, icm niet zichtbare dingen, wordt naar mijn idee nog het meeste gesjoemeld door de bouw. Maar de niet zichtbare dingen ziet de keurder ook niet. Zolang je niet verwacht dat het dak op instorten staat, kun je het geld beter in je zak houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-04 20:14
sirkeith schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:29:
[...]

Ik heb toen iemand van/via Vereniging Eigen Huis genomen, beviel prima.

Een tip: Teken nooit het formulier van de oplevering als ook echt alle punten zijn opgelost... Ik moet ze nog steeds terug zien komen voor een kras op de voordeur. Nu zit die kras zo hoog dat ik (of iemand anders) het zelf niet zie, maar dit is dus nooit meer gefixt.
@sirkeith Dank voor je reactie. Stel er zijn een aantal kleine zaken niet in orde maar het pand is wel bewoonbaar en ik teken niet, mag je dan wel al wonen in de woning ondanks je niet hebt getekend? Misschien stomme vraag maar ben nieuw hiermee.
perspectivebass schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:35:
[...]

Via eigen huis ook gedaan. Heb beetje gemixt gevoel over. Bij ons was alle ruwbouw best goed opgeleverd, maar de beste man wist niks van technische installaties dus verder er zit een kras op het raam of er is eens stukje spuitwerk gemist kwam hij niet.

Terwijl de meterkast niet voldeed aan de NEN norm 8)7

Kortom waar wil je dat hij/zij op let. Want anders kun je beter een electrischien/installateur keuring laten doen, want daar, icm niet zichtbare dingen, wordt naar mijn idee nog het meeste gesjoemeld door de bouw. Maar de niet zichtbare dingen ziet de keurder ook niet. Zolang je niet verwacht dat het dak op instorten staat, kun je het geld beter in je zak houden...
@perspectivebass Ook bedankt voor je reactie. Ik lees wisselende verhalen over Eigen Huis, wat mijn keus moeilijker maakt. Ik vind beide eigenlijk belangrijk, zowel de technische installaties als gaatjes bij wdc's. Er zou toch wel een bedrijf zijn die beide kan inspecteren zou je zeggen? Ik heb er best meer geld voor over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
[...]

Principes zijn er om overboord te gooien :P Nee geintje, blijft natuurlijk enorm veel geld, dat overbieden in bepaalde regio's. Wij hebben daar 3 weken terug ook mee te maken gehad, maar gelukkig wel de inschrijving "gewonnen". Aanstaande woensdag hebben wij kijkers voor ons huis en zal de inschrijving tot vrijdagmiddag lopen.

Nog een paar uurtjes geduld tot vanmiddag 17:00.. spannend! d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Hier in de regio tussen Utrecht en Amersfoort vandaag ook een bod boven de vraagprijs uitgebracht.
Vraagprijs was wel redelijk on point.
Maar met al die mafklappers die ook overbieden moet je toch iets als je nog een keer ergens anders wilt wonen.

Kunt voet bij stuk houden maar dan moet je of minstens een uur verder gaan wonen. Of alvast je huidige woning als oudedagsvoorziening gaan inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Al nieuws @ScreamGT ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

@Martijn1990 Nope! Vanmiddag nog gesproken en kon zijn dat ze het pas maandag bekend maken… :’) Ben bang dat we nog een weekendje geduld moeten hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door ScreamGT op 23-02-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
ScreamGT schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:18:
@Martijn1990 Nope! Vanmiddag nog gesproken en kon zijn dat ze het pas maandag bekend maken… :’) Ben bang dat we nog een weekendje geduld moeten hebben.
Zonde! Das het nadeel als de sluiting om 17:00 is.. bij het huis dat wij hebben gekocht was de sluiting om 12:00 en om 12:20 was de knoop doorgehakt en was ons bod geaccepteerd.

Zal voor je duimen dat je maandag goed nieuws krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert89
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-07 16:51
Vandaag bezichtigd bij een huis op 20 min afstand met de trein van Utrecht. Vraagprijs 375, volgens onze makelaar zal de taxatie rond de 430 liggen excuse me? Met het huidige klimaat van overbieden blijft er met zo'n geschatte taxatiewaarde echt niet genoeg spaargeld over om mee te overbieden. Zijn dit soort bizarre verschillen tussen vraagprijzen/marktwaarde normaal nu? Raak als starter steeds meer gedesillusioneerd en hebben onze wensen al enorm bijgesteld de afgelopen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Robert89 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:27:
Vandaag bezichtigd bij een huis op 20 min afstand met de trein van Utrecht. Vraagprijs 375, volgens onze makelaar zal de taxatie rond de 430 liggen excuse me? Met het huidige klimaat van overbieden blijft er met zo'n geschatte taxatiewaarde echt niet genoeg spaargeld over om mee te overbieden. Zijn dit soort bizarre verschillen tussen vraagprijzen/marktwaarde normaal nu? Raak als starter steeds meer gedesillusioneerd en hebben onze wensen al enorm bijgesteld de afgelopen tijd.
Vraagprijs en taxatie hoogte hebben niet direct met elkaar te maken toch? Of dacht de makelaar dat het hoogste bod rond de 430 zal liggen? Maar helaas zijn in deze regio dat soort hoge overbiedingen meer regel dan uitzondering.. althans, dat is mijn ervaring in Nieuwegein (Noord, tegen Utrecht aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Je hoeft het verschil toch niet te overbruggen met spaargeld? Tenzij 375K de max van je financiële ruimte is.
Terug naar je vraag: ik vind het verschil erg groot, maar je ziet wel vaker dat verkopers laag inzetten met de vraagprijs. Uiteindelijk gaat het erom of jij dat huis 430k waard vindt. Zoniet, rustig verder kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Waarom ga je bij een huis kijken waarvan je de prijs niet kunt betalen?

Zoals gezegd, vraagprijs zegt niets. Relevant zijn verkoopprijs, taxatiewaarde, max financiering en eigen middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

Martijn1990 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:50:
[...]

Zonde! Das het nadeel als de sluiting om 17:00 is.. bij het huis dat wij hebben gekocht was de sluiting om 12:00 en om 12:20 was de knoop doorgehakt en was ons bod geaccepteerd.

Zal voor je duimen dat je maandag goed nieuws krijgt!
Keuze is helaas op een andere partij gevallen die een bod heeft uitgebracht dat beter bij de verkoper past.

;w 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
ScreamGT schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:07:
[...]

Keuze is helaas op een andere partij gevallen die een bod heeft uitgebracht dat beter bij de verkoper past.

;w 8)7
Balen zeg! Zocht een thumbs down knopje, maar die is er niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
[...]

;w 8)7
Dat is balen, weet je al of het bod hoger lag?

In elk geval goed proberen de info te krijgen.
Wij hebben vorig jaar 3 keer geboden op huizen voor we deze kregen. Wij konden ook zonder voorwaarden bieden en zaten dus net als jij in principe wel vooraan. Maar hebben uiteindelijk bij ons huidige huis ook wel echt een sterk bod gedaan omdat dit huis echt zo ongeveer alles had wat voor ons belangrijk was. (en hij zat qua prijs/wijk ook iets lager dan de andere.)

[ Voor 37% gewijzigd door ArthurMorgan op 23-02-2024 20:54 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
[...]

;w 8)7
Balen! Nog meer overboden, of die persoonlijke brief heeft je de das omgedaan (had ik persoonlijk niet gedaan, maar meningen verschillen). Verder waren je voorwaarden hartstikke aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

Wispe schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:42:
[...]

Balen! Nog meer overboden, of die persoonlijke brief heeft je de das omgedaan (had ik persoonlijk niet gedaan, maar meningen verschillen). Verder waren je voorwaarden hartstikke aantrekkelijk.
Dit werd dan wel weer gewaardeerd door de verkopende partij. Krijg je uiteindelijk niets voor :+ Dus zal nog wel overboden zijn. Kom ik op een later moment nog wel achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
ScreamGT schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:10:
[...]

Dit werd dan wel weer gewaardeerd door de verkopende partij. Krijg je uiteindelijk niets voor :+ Dus zal nog wel overboden zijn. Kom ik op een later moment nog wel achter.
Laat het je weekend niet vergallen. Er komen genoeg andere huizen voorbij die nog leuker zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharetra
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:59
Sinds deze maand ook maar weer eens actief aan het rondkijken voor een bescheiden appartement van zo'n 90m2 in een oké buurt in de randstad, maar het is als starter echt om te janken. Wat ik vijf jaar geleden vers van de opleiding kon krijgen met mijn startsalaris, is ook ongeveer wat ik nu kan krijgen. Alleen verdien ik nu het dubbele. Dat zal ook niet veel meer gaan stijgen denk ik zo, dus het plafond is in zicht.

Ik zou haast uit fomo een huis kopen en meer van mijn wensen te laten vallen, puur om in de markt te zijn en niet verder achter te raken. Maar ik vermoed dat dat niet zo'n best idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
Pharetra schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:49:
Sinds deze maand ook maar weer eens actief aan het rondkijken voor een bescheiden appartement van zo'n 90m2 in een oké buurt in de randstad, maar het is als starter echt om te janken. Wat ik vijf jaar geleden vers van de opleiding kon krijgen met mijn startsalaris, is ook ongeveer wat ik nu kan krijgen. Alleen verdien ik nu het dubbele. Dat zal ook niet veel meer gaan stijgen denk ik zo, dus het plafond is in zicht.

Ik zou haast uit fomo een huis kopen en meer van mijn wensen te laten vallen, puur om in de markt te zijn en niet verder achter te raken. Maar ik vermoed dat dat niet zo'n best idee is.
Ik zou niet weten waarom. De schaarste blijft oplopen, de vraag naar woningen oplopen , de rente is gedaald en lijkt gestabiliseerd (voor zover je daar wat over kan zeggen), de salarissen zijn flink verhoogd. Ik denk niet dat ze op korte termijn flink gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert89
Toke_gt schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:42:
[...]

Je hoeft het verschil toch niet te overbruggen met spaargeld? Tenzij 375K de max van je financiële ruimte is.
Terug naar je vraag: ik vind het verschil erg groot, maar je ziet wel vaker dat verkopers laag inzetten met de vraagprijs. Uiteindelijk gaat het erom of jij dat huis 430k waard vindt. Zoniet, rustig verder kijken.
Nou, het is het eerste huis waar we een bod op willen doen. Wat ik ervan begrijp is dat onze aankoopmakelaar en inschatting doet van de taxatie/marktwaarde en dat je daar bovenop nog moet overbieden (dat is helaas normaal in deze regio). Nu kregen we dus gisteravond een mailtje van onze makelaar dat de marktwaarde op 430k wordt geschat terwijl de vraagprijs op 375k stond. Dat is een verschil van 55k, en als ik het goed begrijp zou ik daar dan ook nog stevig over moeten overbieden? Ik begrijp dat de vraagprijs niks met het uiteindelijke bod te maken heeft, maar dit verschil vind ik wel enorm. Het is ons eerste bod dus vergeef me als ik erg bleu overkom.

[ Voor 3% gewijzigd door Robert89 op 24-02-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:57
je eerste bod wil neit zeggen dat je je niet moet verdiepen in wat je nu wil (en kan) kopen toch? Blijkbaar ben je verrast door de vraagprijs en de werkelijke verwachtte waarde. Ik zou me iets meer verdiepen voordat ik zoveel geld neerleg, dat doe ik al voor een aankoop van zeg 500 euro, laat staan een huis :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:43
Robert89 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:52:
[...]

Nou, het is het eerste huis waar we een bod op willen doen. Wat ik ervan begrijp is dat onze verkoopmakelaar en inschatting doet van de taxatie/marktwaarde en dat je daar bovenop nog moet overbieden (dat is helaas normaal in deze regio). Nu kregen we dus gisteravond een mailtje van onze makelaar dat de marktwaarde op 430k wordt geschat terwijl de vraagprijs op 375k stond. Dat is een verschil van 55k, en als ik het goed begrijp zou ik daar dan ook nog stevig over moeten overbieden? Ik begrijp dat de vraagprijs niks met het uiteindelijke bod te maken heeft, maar dit verschil vind ik wel enorm. Het is ons eerste bod dus vergeef me als ik erg bleu overkom.
Ik neem aan dat die 430 incl overbieden is, dat is wat nu de "marktwaarde" wordt genoemd. Ik zou sowieso niet hoger bieden dan je financieel aankan. Mocht het echt je droomhuis zijn kan je op je max gaan zitten, maar echt niet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]
Nou, het is het eerste huis waar we een bod op willen doen. Wat ik ervan begrijp is dat onze verkoopmakelaar en inschatting doet van de taxatie/marktwaarde en dat je daar bovenop nog moet overbieden (dat is helaas normaal in deze regio). Nu kregen we dus gisteravond een mailtje van onze makelaar dat de marktwaarde op 430k wordt geschat terwijl de vraagprijs op 375k stond. Dat is een verschil van 55k, en als ik het goed begrijp zou ik daar dan ook nog stevig over moeten overbieden? Ik begrijp dat de vraagprijs niks met het uiteindelijke bod te maken heeft, maar dit verschil vind ik wel enorm. Het is ons eerste bod dus vergeef me als ik erg bleu overkom.
Ah zo bedoel je het. Je komt zeker niet bleu over hoor, ik begreep je gewoon niet meteen. Is snel wat lastig op een forum.
Ik vind dat verschil ook enorm; een vraagprijs zo ver onder de taxatieprijs en verwachten dat mensen tot ver over de taxatieprijs gaan overbieden, klinkt als dubbelop. Logischer is een lage vraagprijs waarbij mensen tot op de taxatieprijs overbieden, of een reële vraagprijs met overbieden.
Vraag blijft in zo groot mogelijke nuchterheid: wat is het jou waard? 375K? 430K? 470K? Dit taxatiebedrag komt van de verkoopmakelaar, begrijp ik dat goed? Ik zou proberen me daar niet zo door te laten imponeren. Hij heeft er voor zijn klanten en zichzelf belang bij dat je fors gaat overbieden. Maar dat is niet jouw belang. Bespreek met je eigen makelaar hoe die ernaar kijkt en wat een redelijk bod lijkt. Dat is prijs, maar ook aanvullende voorwaarden. Het is je eerste huis, dus je laat geen koophuis achter en bent flexibel in opleverdatum. Dat is een mooi voordeel ten opzichte van mensen die nog moeten verkopen en geen idee hebben van hun opbrengst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
[...]

Vergeet 'overbieden'.

Jouw makelaar schat de marktwaarde in op 430k. Dat is een indicatie maar m.i. had hij aan moeten geven voor welke prijs het ongeveer getaxeerd zal worden en voor welke prijs je het met een fatsoenlijke kans zou moeten kunnen krijgen. Daar kun je op handelen.

Elke euro die je er bovenop doet vergroot de kans om het te krijgen maar verminderd te kans om voor het volle bedrag hypotheek te krijgen.

Zonder die info zou je voor beide gevallen die 430 aan kunnen houden.

Bottom line: trek de informatie die je nodig hebt uit de makelaar. Daar betaal je hem voor. En stuur niet alleen mailtjes maar bel ook om meer kennis op te doen en direct vervolgvragen te kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert89
Toke_gt schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:05:
[...]
Dit taxatiebedrag komt van de verkoopmakelaar, begrijp ik dat goed? Ik zou proberen me daar niet zo door te laten imponeren. Hij heeft er voor zijn klanten en zichzelf belang bij dat je fors gaat overbieden. Maar dat is niet jouw belang. Bespreek met je eigen makelaar hoe die ernaar kijkt en wat een redelijk bod lijkt. opbrengst.
Excuses, dit bedrag kwam van onze aankoopmakelaar, heb het aangepast in de originele post. Ze heeft bij het bod gezet dat het de indicatie is van de 'marktwaarde/taxatiewaarde' . Normaal gezien zou ik haar sowieso gebeld hebben voor een aantal vervolgvragen, maar het mailtje kwam in de avond dus was ze helaas niet meer bereikbaar.
Lassy schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:03:
[...]

Ik neem aan dat die 430 incl overbieden is, dat is wat nu de "marktwaarde" wordt genoemd. Ik zou sowieso niet hoger bieden dan je financieel aankan. Mocht het echt je droomhuis zijn kan je op je max gaan zitten, maar echt niet meer dan dat.
Heb ik dit dan verkeerd begrepen? Als ik op internet zoek dan zie ik dat marktwaarde in principe gelijk is aan taxatiewaarde. 430/435 kunnen we prima bieden maar als het meer zou worden wordt het wel spannend. De makelaar weet ook dat we niet veel meer te besteden hebben dus had ook wel verwacht hier iets over te hebben gehoord van haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:25
Robert89 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:39:
[...]

Excuses, dit bedrag kwam van onze aankoopmakelaar, heb het aangepast in de originele post. Ze heeft bij het bod gezet dat het de indicatie is van de 'marktwaarde/taxatiewaarde' . Normaal gezien zou ik haar sowieso gebeld hebben voor een aantal vervolgvragen, maar het mailtje kwam in de avond dus was ze helaas niet meer bereikbaar.

[...]

Heb ik dit dan verkeerd begrepen? Als ik op internet zoek dan zie ik dat marktwaarde in principe gelijk is aan taxatiewaarde. 430/435 kunnen we prima bieden maar als het meer zou worden wordt het wel spannend. De makelaar weet ook dat we niet veel meer te besteden hebben dus had ook wel verwacht hier iets over te hebben gehoord van haar.
Overbieden doe je op de vraagprijs, liefst niet voorbij de taxatiewaarde. Maar de ironie is dat de verkoopprijs vaak de taxatieprijs wordt. Maar in dit geval zegt je makelaar: dit is de taxatiewaarde, dat is wat ik denk dat het huis waard is. Staat helemaal los van de vraagprijs, dat moet je gewoon zien als een marketing knop die bepaalt hoeveel mensen komen kijken.

Als je voorbij die taxatiewaarde gaat bieden mag je er redelijkerwijs vanuit gaan dat je teveel betaalt, maar je hebt wel grotere kans om het huis te krijgen uiteraard. Het is net wat je belangrijk vindt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Het lijkt mij in bovenstaand verhaal niet logisch om nog (ver) boven de taxatiewaarde te bieden als de vraagprijs 375k is. Taxatieprijs lijkt mij dus inderdaad meer marktwaarde zoals ook eerder gezegd, dus zou (als je het wilt en kan betalen) rond die 430 zitten qua bod.

Vind zelf gevoelsmatig 55k overbieden op 375k vraagprijs wel erg fors trouwens.

[ Voor 13% gewijzigd door Martijn1990 op 24-02-2024 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Robert89 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:39:

Als jouw makelaar dit bedrag noemt als taxatie/marktwaarde en wéét dat je er niet ver boven kunt gaan, dan heb je inderdaad waarschijnlijk verkeerd begrepen dat het overbieden daar nog bovenop komt. Overleg met haar wat een goed bod zou zijn, ik denk dat je rond die taxatiewaarde uitkomt. En eens met anderen: 55k boven een vraagprijs van 375k is al veel. Dus afhankelijk van de populariteit zou je er zelfs nog iets onder kunnen gaan zitten, maar niet als er een inschrijving of zo is.
Pagina: 1 ... 316 ... 363 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7