Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 315 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Blue
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-09-2024
Vraagje voor wat betreft ontbindende voorwaarden van een nieuwbouwwoning. Onderstaande bepaling is opgenomen in de koopovereenkomst:

Deze overeenkomst wordt aangegaan onder de bij niet-vervulling ontbindende voorwaarden:
a. Dat de verkrijger voor xxxx datum na diens ondertekening van deze akte voor de financiering van
de woning een hypothecaire geldlening verkrijgt tegen geen grotere maandelijkse verplichting aan
rente en aflossing en/of rente en premie van een levensverzekering dan € 1850
-
, zulks onder bij
de grote geldverstrekkende instelling normaal geldende voorwaarden en bepalingen, gebaseerd op
een te verkrijgen hypothecaire geldlening van € 500000,-

Mag je dit interpreteren als in wanneer je een hypotheek afsluit voor 500.000 duizend euro, en je maandlasten zijn hoger dan 1850 (wat in deze markt niet ongewoon is) dat je dan voor het verlopen van de termijn de koop kan ontbinden?

Heeft men het hier over bruto of netto woonlasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Flying Blue schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:45:
Vraagje voor wat betreft ontbindende voorwaarden van een nieuwbouwwoning. Onderstaande bepaling is opgenomen in de koopovereenkomst:

Deze overeenkomst wordt aangegaan onder de bij niet-vervulling ontbindende voorwaarden:
a. Dat de verkrijger voor xxxx datum na diens ondertekening van deze akte voor de financiering van
de woning een hypothecaire geldlening verkrijgt tegen geen grotere maandelijkse verplichting aan
-
, zulks onder bij
de grote geldverstrekkende instelling normaal geldende voorwaarden en bepalingen, gebaseerd op

Mag je dit interpreteren als in wanneer je een hypotheek afsluit voor 500.000 duizend euro, en je maandlasten zijn hoger dan 1850 (wat in deze markt niet ongewoon is) dat je dan voor het verlopen van de termijn de koop kan ontbinden?

Bruto en ja. Als het niet lukt om onder de 1850 te blijven dan kun je ontbinden. Beschermt je tegen giga rentestijgingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:53

-
, zulks onder bij

Bruto en ja. Je kunt vrij eenvoudig zelf narekenen of die 1850 haalbaar is met de huidige rentes of dat dat erg krap wordt.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Laapo schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:41:
[...]

Bruto en ja. Als het niet lukt om onder de 1850 te blijven dan kun je ontbinden. Beschermt je tegen giga rentestijgingen.
Risico van rentestijging in de korte periode tussen koopcontract en financiering bij hypotheek verstrekker vastleggen. Dus hooguit 3 a 4 weken. Want als financiering nu al krap is met huidige percentages, kun je er meteen mee stoppen als verkoper, risico is dan veel te groot dat je je huis opnieuw te koop moet zetten.

------

Overigens, rentes dalen als een baksteen op dit moment. Als koper (ikzelf dus ook) moet je dus erg goed opletten momenteel met je hypotheek financiering tegen huidige rentes. Kies bij voorkeur eentje met een dagrente ipv offerterente. De dagrente wordt vastgelegd bij passeren hypotheek bij notaris, of, als je een bank hebt met korte offerte periode, op moment van verlengen...

Scheelt je vanaf september tot nu, toch al weer 0,3-0,4% rente. En de verwachting voor komende maanden is daling (obv kapitaalmarkt rente).

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 28-12-2023 12:14 ]

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
-
, zulks onder bij
De € 1.850 is 500k volledig annuïtair tegen 2% rente. Ik mag hopen dat de kopers hun rente (deels) kunnen meenemen, een deel aflossingsvrij overwegen of een andere constructie in hun hoofd hebben, want 2% voor een nieuwe financiering is momenteel niet conform de geldende marktrentes. Overigens ook wel een antieke zinssnede want de premie voor een levensverzekering is al lang geen onderdeel meer van een hypotheekconstructie. Ik kan me niet voorstellen dat hier ook nog de kosten van een losse ORV afgehaald mogen worden.

• Flying Blue
  • Laatst online: 27-09-2024
coazter schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:45:
[...]

De € 1.850 is 500k volledig annuïtair tegen 2% rente. Ik mag hopen dat de kopers hun rente (deels) kunnen meenemen, een deel aflossingsvrij overwegen of een andere constructie in hun hoofd hebben, want 2% voor een nieuwe financiering is momenteel niet conform de geldende marktrentes. Overigens ook wel een antieke zinssnede want de premie voor een levensverzekering is al lang geen onderdeel meer van een hypotheekconstructie. Ik kan me niet voorstellen dat hier ook nog de kosten van een losse ORV afgehaald moeten worden.
Ik bekijk het meer vanuit het standpunt van de koper, als je dus boven die maandlasten uit zou komen, kun je dus afzien van de koop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:08
Superkanjo schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:15:
[...]

Inmiddels een week verder, al een hoop geregel achter de rug. Voorlopige koopovereenkomst al per mail ontvangen, deze gaan we donderdag tekenen bij de makelaar. Ondertussen ook druk bezig met de stukken verzamelen voor de hypotheekadviseur, is een hoop maar alles wel vrij makkelijk aan te komen.

Enige punt waar wij ons nog over moeten buigen is de notaris, die moet bekend zijn als we gaan tekenen. Offertes ontvangen van 3 verschillende notarissen in de buurt voor de eigendomsakte, hypotheekakte en een samenlevingscontract. Zit toch nog wel wat prijsverschil in, meer dan ik had verwacht. En bij het beoordelen van deze offertes kwam de optie om voor een geregistreerd partnerschap te gaan weer op. Gelukkig hebben we nog even om deze beslissing te nemen.

Al met al een spannend, maar leuk proces en een mooi vooruitzicht voor 2024!
Allereerst: gefeliciteerd met de aankoop van de woning!

M.b.t. de notaris: voeg aan het lijstje ook even 'testamenten' toe, want obv een samenlevingscontract ben je niet elkaars erfgenaam. Tenzij je dat niet wilt natuurlijk, maar denk er in ieder geval goed over na.

Meer info, start hier:
https://www.rijksoverheid...-regelen-als-ik-samenwoon
https://www.notaris.nl/ni...-maar-geen-testament-hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Yorro schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:18:
[...]

Allereerst: gefeliciteerd met de aankoop van de woning!

M.b.t. de notaris: voeg aan het lijstje ook even 'testamenten' toe, want obv een samenlevingscontract ben je niet elkaars erfgenaam. Tenzij je dat niet wilt natuurlijk, maar denk er in ieder geval goed over na.

Meer info, start hier:
https://www.rijksoverheid...-regelen-als-ik-samenwoon
https://www.notaris.nl/ni...-maar-geen-testament-hebt
En aanvullend, maar misschien wat vroeg: denk even na over eventuele kinderwens en het vastleggen van oa naam en verantwoordelijkheid in datzelfde samenlevingscontract. Scheelt later nog een ritje richting de notaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vergeet ook het levenstestament niet. Zeker bij het hebben wan een huis op 2 namen is dat echt wel zo handig als de een ooit handelingsonbekwaam wordt. (auto-ongeluk, jeugddementie dat soort dingen komen vaker voor dan je denkt. En zonder levenstestament heb je een rechter nodig om je huis dan te kunnen verkopen. En nog een boel ander gedoe er omheen ook.) Overigens geldt dit net zo hard als je getrouwd bent.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
Zijn er hier ook nu mensen die nu een huis kopen en dan perse de overdracht willen na 1 januari 2024 vanwege de veranderende regels van 2024?
Of wachten op 1 januari 2024 voor het aanvragen van een hypotheek?

O.a.
- Versoepeling studieschuld regels
- Energie-labels of extra lening voor verbetering
- Meer lenen als starter / single persoon

[ Voor 29% gewijzigd door Immutable op 28-12-2023 15:01 ]

Verwijderd

Gooferd schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:42:
[...]

Hoe werd je gewoonlijk daarvan op de hoogte gebracht? In dit geval staat het huis al 'onder bod' op Funda sinds donderdag of vrijdag. Betekent dit dat er al een overeenkomst is met andere kopers zonder ons eerst te informeren?
Wacht even...

- deadline was woensdag
- donderdag of vrijdag is de woning op Funda naar "onder bod" gezet.

Ten eerste: makelaars "klooien maar wat met die statussen", dus aan zo'n labeltje kun je niet al teveel waarde hechten.

Maar in dit geval heeft de verkoper waarschijnlijk nog geen definitieve keuze gemaakt en denken ze daar nu over na. Een bod is veel meer dan een prijs natuurlijk. Zitten vaak voorwaarden aan vast.... Einde inschrijftermijn was woensdag, makelaar heeft donderdag alle biedingen bij de koper gedumpt en de woning op Funda op "onder bod" gezet. Heeft hij zelfs nog een kans op een "ultiem bod" van iemand die de woning op Funda volgt en nog niet geboden heeft.

Er is vast nog geen overeenkomst, die is er meestal pas bij "verkocht onder voorbehoud". De voorbehouden worden namelijk geformuleerd in de overeenkomst.

Misschien heb ik het gemist, maar afgelopen weekend was het weekend voor Kerst (makelaar was vrij). Maandag en dinsdag waren kerst (makelaar was vrij). We hebben nu 3 werkdagen tussen Kerst en het weekend van de jaarwisseling (makelaar is vrij). Weekend van de jaarwisseling (makelaar is..... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:52
@Yorro @Get!em @ArthurMorgan dank voor het meedenken, goede punten om over na te denken!

Gisteren de koopakte ondertekend dus nu in de 3 dagen bedenktijd (niet dat we daar gebruik van maken). Inmiddels alle benodigde documenten voor de hypotheekaanvraag ook opgeleverd en volgende week een afspraak met de adviseur. Niet iets waar ik mij zorgen om maak, moet geen probleem zijn om de hypotheek te krijgen maar kijk er wel naar uit als ook dit is geregeld en alles echt definitief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:25
Komende februari is de sleuteloverdracht van onze woning. De eerste hypotheekincasso zal plaatsvinden begin april.

Ik ben niet zeker of deze vraag helemaal in dit topic past, maar het heeft er in ieder geval wel mee te maken.
Ik wil mijn voorlopige aanslag 2024 dusdanig invullen dat ik daarom ook de eerste uitbetaaldatum van de HRA midden maart heb. Weet iemand wanneer ik deze aangifte dan ongeveer moet versturen? In februari na de uitbetaaldatum van februari vlak daarvoor? Ik wil liever niet dat ik in februari al een uitbetaling krijg omdat dat de deler met 1 ophoogt voor de andere maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09 13:03
Misschien een quick run down

Onder bod = Mondeling akkoord koopakte wordt opgesteld
Verkocht Onder voorbehoud = getekende koopakte aanwezig, heel zelde constructie keuring veelal in afwachting van bank garantie/financiering
Verkocht = Aanwezigheid van bankgarantie

[ Voor 9% gewijzigd door helmmen op 02-01-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:34

CeesKees

I rest my Kees

Giltix schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:36:
Komende februari is de sleuteloverdracht van onze woning. De eerste hypotheekincasso zal plaatsvinden begin april.

Ik ben niet zeker of deze vraag helemaal in dit topic past, maar het heeft er in ieder geval wel mee te maken.
Ik wil mijn voorlopige aanslag 2024 dusdanig invullen dat ik daarom ook de eerste uitbetaaldatum van de HRA midden maart heb. Weet iemand wanneer ik deze aangifte dan ongeveer moet versturen? In februari na de uitbetaaldatum van februari vlak daarvoor? Ik wil liever niet dat ik in februari al een uitbetaling krijg omdat dat de deler met 1 ophoogt voor de andere maanden.
Maak je niet zo druk over een maand meer of minder. Dit wordt allemaal toch gecorrigeerd in je jaaraangifte.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000

Crazy D

I think we should take a look.

Giltix schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:36:

Dan moet je dus de te betalen rente over die 9 maanden bij elkaar optellen en delen door 12, zodat je per maand weliswaar iets minder krijgt maar dat het op jaarbasis wel gelijk is. Maar dan moet je begin volgend jaar weer opnieuw de voorlopige aangifte aanpassen (of gewoon iets minder per maand krijgen en dan bij de jaaraangifte nog iets terugkrijgen).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:27
Voor de andere zoekenden onder ons: is het aanbod bij jullie momenteel ook erg laag?

Hier in regio 't Gooi komt er amper wat vrij, en zijn er zo goed als geen huizen meer beschikbaar onder de 400K. Appartementen zo hier en daar nog wel, maar ook die drogen op. Is het altijd zo rustig in de wintermaanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

XFlame schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:29:
Voor de andere zoekenden onder ons: is het aanbod bij jullie momenteel ook erg laag?

Hier in regio 't Gooi komt er amper wat vrij, en zijn er zo goed als geen huizen meer beschikbaar onder de 400K. Appartementen zo hier en daar nog wel, maar ook die drogen op. Is het altijd zo rustig in de wintermaanden?
Hier hetzelfde verhaal, ook in de randstad. Het is vrij zwart -wit, vrijstaande jaren 30 woningen (1m+) staan vrij lang te koop , maar alles met label C of hoger is snel verkocht.
Aanbod daardoor ook laag, een beetje vergelijkbaar met 2021 toen mijn zoektocht bezig was.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:39
Wij hebben afgelopen periode een huis aangekocht. Vrijstaand, label A in het noorden van het land in een specifieke wijk in een stad. Prijs was niet boven 1.000.000. Het is inderdaad wachten en de spoeling is dun. Voordeel voor anderen is dat onze huidige 2-1 kap woning binnenkort op de markt komt.
Onze aankoop ging overigens zonder aankoopmakelaar en gewoon via onderhandeling. het kan dus nog wel zonder eindbod etc. maar ook genoeg inschrijvingen meegedaan in de tussentijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb het idee dat de markt toch wel anders is dan een paar jaar geleden. Toen verkocht alles heel makkelijk.

Nu gaan sommige huizen nog steeds heel snel, soms onderhands al verkocht, overbieden. Met name de standaard jaren 70 en 80 rijtjeshuizen buiten het centrum van steden/dorpen gaan als warme broodjes. Nog steeds prima bouwkwaliteit + grote kavels + relatief gunstige prijs.

Maar zowel hele oude huizen (<1930, vaak boven/onder woningen nabij centrum) of juist heel nieuw (>2000) gaan minder snel heb ik het idee. Die staan soms erg lang te koop, en veel prijsaanpassingen naar beneden. Ik denk de eerste categorie vanwege energielabel/onderhoud angst, en de tweede vanwege de veelal erg hoge vraagprijs i.c.m. postzegelkavel en veelal geen parkeerplek voor huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
XFlame schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:29:

Januari kan kurkdroog zijn ja. Januari 2020 was ik nog opzoek in Utrecht Leidsche Rijn. Daar kwamen iedere week wel 3 á 4 voor mij interessante woningen voorbij. En toen werd het januari en was er plots 3 weken lang niets.

Komt wel weer op gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:26:
Vergeet ook het levenstestament niet. Zeker bij het hebben wan een huis op 2 namen is dat echt wel zo handig als de een ooit handelingsonbekwaam wordt. (auto-ongeluk, jeugddementie dat soort dingen komen vaker voor dan je denkt. En zonder levenstestament heb je een rechter nodig om je huis dan te kunnen verkopen. En nog een boel ander gedoe er omheen ook.) Overigens geldt dit net zo hard als je getrouwd bent.
Poeh. Je hebt wel gelijk hoor, maar een levenstestament is wel iets voor mensen die al echt op leeftijd zijn. Als 20-45'er moet je niet over dit soort dingen nadenken.

Dat was het argument van mijn notaris toen ik eens bij een bespreking zat voor een samenlevingsovereenkomst. Zonder na te denken (en ervaring) zei ik dat een levenstestament ook verstandig zou kunnen zijn. Cliënt vond het een goed idee en wilde het ook hebben. :+ Maar later belde de notaris hem op dat het niet nodig was omdat het veel te vroeg is daarvoor.
Kreeg wel complimenten dat ik goed kon verkopen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
helmmen schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:01:
Misschien een quick run down

Onder bod = Mondeling akkoord koopakte wordt opgesteld
Verkocht Onder voorbehoud = getekende koopakte aanwezig, heel zelde constructie keuring veelal in afwachting van bank garantie/financiering
Verkocht = Aanwezigheid van bankgarantie
Dat is mijn ervaring idd ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Bartjuh schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:59:
Ik heb het idee dat de markt toch wel anders is dan een paar jaar geleden. Toen verkocht alles heel makkelijk.

Nu gaan sommige huizen nog steeds heel snel, soms onderhands al verkocht, overbieden. Met name de standaard jaren 70 en 80 rijtjeshuizen buiten het centrum van steden/dorpen gaan als warme broodjes. Nog steeds prima bouwkwaliteit + grote kavels + relatief gunstige prijs.

Maar zowel hele oude huizen (<1930, vaak boven/onder woningen nabij centrum) of juist heel nieuw (>2000) gaan minder snel heb ik het idee. Die staan soms erg lang te koop, en veel prijsaanpassingen naar beneden. Ik denk de eerste categorie vanwege energielabel/onderhoud angst, en de tweede vanwege de veelal erg hoge vraagprijs i.c.m. postzegelkavel en veelal geen parkeerplek voor huis.
Heeft gewoon een valide reden, die mensen met die ouwe vooroorlogse krotjes denken dat hun huisje bakken met geld waard is in deze markt. Maar zelfs in deze markt wil niemand ze. Tenzij de locatie echt super uniek is om de woning plat te gooien. Het probleem echter is nu dat nieuwbouw ook heel duur is.

Heel veel oude woningen zijn dus zwaar overpriced. De kosten die je moet maken om de woning weer up to dat te maken kun je vaker met alles qua geld iets veel mooiers kopen.

Ze zijn gewoon veel te duur. That's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:45
Verkeerde topic

[ Voor 112% gewijzigd door Toke_gt op 05-01-2024 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntraXxX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:28
Toke_gt schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 00:42:
Zwart/antraciet huis met ramen van boven tot onder, maar dan vanwege inkijk allemaal voorzien van zwarte luxaflex die half opgetrokken zijn. Wat een kil huis.
https://www.funda.nl/koop...349589-kuinderboslaan-36/
Verkeerde topic!
(neem aan dat je dit huis niet gaat / wil kopen ;) )

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:15
Wispe schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:36:
[...]

Poeh. Je hebt wel gelijk hoor, maar een levenstestament is wel iets voor mensen die al echt op leeftijd zijn. Als 20-45'er moet je niet over dit soort dingen nadenken.

Dat was het argument van mijn notaris toen ik eens bij een bespreking zat voor een samenlevingsovereenkomst. Zonder na te denken (en ervaring) zei ik dat een levenstestament ook verstandig zou kunnen zijn. Cliënt vond het een goed idee en wilde het ook hebben. :+ Maar later belde de notaris hem op dat het niet nodig was omdat het veel te vroeg is daarvoor.
Kreeg wel complimenten dat ik goed kon verkopen. :P
Hier wil ik even op reageren. Wanneer vind jij iemand wel "oud" genoeg om een levenstestament af te sluiten? Het is ook handig als je partner iets overkomt (bijv. een ongeluk, hersenbloeding) enz. en dan geen beslissingen kan nemen.
Toevallig net een artikel over gelezen. Daar stond specifiek in dat dit niet alleen voor "ouderen" handig is.
"Een levenstestament is dus niet per se iets voor oude mensen. Ook op jonge leeftijd kunnen er situaties ontstaan waarin iemand niet meer zelfstandig kan handelen. U bepaalt zelf wat u in een levenstestament vastlegt. Meestal bestaat het uit twee volmachten: een financiële volmacht en een persoonlijke en medische volmacht. "
https://www.anbo.nl/speer...33OAZJEAAYASAAEgJR2vD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
Immutable schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 00:30:
[...]

Heel veel oude woningen zijn dus zwaar overpriced. De kosten die je moet maken om de woning weer up to dat te maken kun je vaker met alles qua geld iets veel mooiers kopen.
Jaren 70 is kwaliteit daar is geen kwestie over te hebben en kunnen goede locatie hebben. tegenover nieuwbouw liggen 95% van de 'krotjes' daadwerkelijk op locaties waar mensen ook willen wonen. Niet naast N of A wegen of een trein spoor. Ook voordeel is dat veelal van de recente nieuwbouw al te graag ligt op plekken waar überhaupt geen huis moet worden gebouwd. Leuk zo A+++ woning maar je hebt er niet zo veel aan als die over 20 jaar weg rot omdat er altijd water in kruipruimte staat en je huis langzaam begint te verzakken. Ze worden gewoon standaard niet gebouwd op de juiste plekken want daar staan al die 'krotjes'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:16
helmmen schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:00:
[...]

Jaren 70 is kwaliteit daar is geen kwestie over te hebben en kunnen goede locatie hebben. tegenover nieuwbouw liggen 95% van de 'krotjes' daadwerkelijk op locaties waar mensen ook willen wonen. Niet naast N of A wegen of een trein spoor. Ook voordeel is dat veelal van de recente nieuwbouw al te graag ligt op plekken waar überhaupt geen huis moet worden gebouwd. Leuk zo A+++ woning maar je hebt er niet zo veel aan als die over 20 jaar weg rot omdat er altijd water in kruipruimte staat en je huis langzaam begint te verzakken. Ze worden gewoon standaard niet gebouwd op de juiste plekken want daar staan al die 'krotjes'
Ben benieuwd wat tzt huis van mijn ouders gaat doen. Jaren 50, twee onder een kap. Nieuwe dakisolatie/dakpannen, en oud dubbel glas. Eigen oprit en 550m2 grond. Rest van huis zal gestript moeten worden van binnen. Hopeloos verouderd met gaskachels. Maar biedt ook weer mogelijkheden om het in te delen naar eigen smaak.

De oudere huizen hebben vaak nog wel een aanzienlijke tuin erbij, de jonge huizen hebben vaak amper of niet eens een voortuin en een postzegeltje wat achtertuin wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
AntraXxX schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 01:49:
[...]

Verkeerde topic!
(neem aan dat je dit huis niet gaat / wil kopen ;) )
Oeps, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
Trichoglossus schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:45:
[...]

Ben benieuwd wat tzt huis van mijn ouders gaat doen. Jaren 50, twee onder een kap. Nieuwe dakisolatie/dakpannen, en oud dubbel glas. Eigen oprit en 550m2 grond. Rest van huis zal gestript moeten worden van binnen. Hopeloos verouderd met gaskachels. Maar biedt ook weer mogelijkheden om het in te delen naar eigen smaak.

De oudere huizen hebben vaak nog wel een aanzienlijke tuin erbij, de jonge huizen hebben vaak amper of niet eens een voortuin en een postzegeltje wat achtertuin wordt genoemd.
Jaren 50 zijn altijd moeilijk huizen kwaliteit kan enorm verschillen liggende aan het doel van de woning toen der tijd. Kijkende naar het tuin oppervlakte is het toen ook gebouwd als luxe woning . Geen CV is altijd wel een hele zure voor kopers ondanks dat het niet perse de verbouw kosten zijn. Denk dat je sowieso eindigt met een dikke vette verbouwing. Wel prettig dat het dak goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Catanan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:50:
[...]

Hier wil ik even op reageren. Wanneer vind jij iemand wel "oud" genoeg om een levenstestament af te sluiten? Het is ook handig als je partner iets overkomt (bijv. een ongeluk, hersenbloeding) enz. en dan geen beslissingen kan nemen.
Toevallig net een artikel over gelezen. Daar stond specifiek in dat dit niet alleen voor "ouderen" handig is.
"Een levenstestament is dus niet per se iets voor oude mensen. Ook op jonge leeftijd kunnen er situaties ontstaan waarin iemand niet meer zelfstandig kan handelen. U bepaalt zelf wat u in een levenstestament vastlegt. Meestal bestaat het uit twee volmachten: een financiële volmacht en een persoonlijke en medische volmacht. "
https://www.anbo.nl/speer...33OAZJEAAYASAAEgJR2vD_BwE
Theoretisch gezien heb je gelijk. Beeld je eens in hoe het zal gaan als X net 30 is en een vriendin heeft, net samen een huis heeft gekocht en er nog geen kinderen zijn. X laat een levenstestament opstellen en beslist dat zijn vriendin alles mag beslissen/bepalen. 1 dag later komt X door een herseninfarct verlamd in een rolstoel te zitten en kan helemaal niks meer. Wat zullen de directe naasten er van vinden?
vs. Y die al 60 jaar is, al heel lang samen met zijn vrouw en 3 kinderen. Directe naasten (ouders) zijn al dood, broers/zussen kennen vrouw al een tijd.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Ik bedoel alleen aan te geven dat het levenstestament echt ingrijpende beslissingen omvat en je echt niet erover zou moeten nadenken als je zo jong bent.

Maar dit is verder ook off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
[...]

Mijn excuses voor het niet definieren van "oude krotjes" heb het hier over woningen van voor de tweede wereld oorlog. Maar natuurlijk zijn er ook oude woningen die helemaal gerenoveerd zijn. Maar heb het vaak over woningen van voor de oorlog en waar het lijkt alsof de tijd heeft stilgestaan. Enkel glas, originele keuken er nog in enzo. Niks geen isolatie, of wat dan ook. En natuurlijk gaf ik aan dat locatie, zeker geld waard is.

Maar ik zie ook vaak genoeg dat deze woningen ook heel lang te koop staan. En dus overpriced zijn, want we hebben een vrije markt. Als iemand het geld er voor wil geven was het al lang verkocht geweest. Heb zelf nu ook een woning uit 1920 gekocht, en kom uit een jaren 70 woning, en dat moest al een fikse upgrade krijgen. De woning uit 1920 is echt absurd hoe slecht alles is. (En ja hij gaat plat... er komt nieuwbouw op.) Is veel goedkoper dan renoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]
Jaren 70 is kwaliteit
[...]
Hoe kom je hierbij? En wat is dan kwaliteit?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
Harrie_ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:52:
[...]

Hoe kom je hierbij? En wat is dan kwaliteit?
Er zijn zeker wat fouten in gemaakt in jaren 70 woningen zijnde asbest, kwaaitaal en NeHeBo. Maar de bouw kwaliteit was zeer hoog veelal solide stenen opbouw met vaak goede funderingen en veelal gelegen op goede grond of gemaakte ondergrond. Er zijn ook jaren 70 woningen volledig gebouwd van beton en andere constructies. Verder beschikken ze veelal over kruipruimtes en is er ook nagedacht over ventilatie.

Ik ben zelf opgegroeid in een jaren 70 woning waar mijn ouders de afgelopen 20 jaar alleen onderhoud hebben te hoeven plegen aan onderdelen die waren geplaats en uitgevoerd door andere.

Het is natuurlijk sterk afhankelijk van de reden van bouw wat de kwaliteit van de bouw dicteert maar jaren 70 woningen zijn niet matig gebouwd kijk ook naar de jaren 70 wijken en huizen die blijven bestaan. In tegen stelling tot jaren 80.

Naast kwalitatief zijn ze vaak ruim en groen opgesteld in tegen stelling tot de huidige nieuwbouw. Ook zijn het vaak groten en ruime huizen met veel ramen en kan je er met gemak 5 kamers in kwijt. Daarentegen ogen ze vaak niet echt heel geweldig.

Ik ben niet alleen lees: https://www.pandomo.nl/bl...oningen%20relatief%20laag.
onze bob roept het ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Caballero
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:53
Ik hoop dit jaar mijn eerste huis te kopen in de Randstad. Best spannend dus! Vorig jaar de pech gehad dat mijn winst onverwacht lager uitviel, waardoor ik eigenlijk alleen in de onderkant van de markt kon zoeken, wat ik niet gedaan heb. Nu een jaar later goede cijfers gedraaid, waardoor ik volgens de eerste indicatie op Ikbenfrits momenteel €130.000 meer kan lenen dan vorig jaar. Echt bizar, dat ik er gewoon aan ga twijfelen of het klopt (was €276k, nu 409k)..

Maargoed, ik ben dus zelfstandig ondernemer en heb vandaag een inkomensverklaring aangevraagd bij Raadhuys om meer zekerheid te krijgen. Ik kijk nu dagelijks op Funda, Jaap en Pararius. Gaat dat nog voldoende zijn om op tijd bezichtigingen te regelen, of moet ik ook een aankoopmakelaar inschakelen en dieper in de krochten van het internet en op Facebook pagina's zoeken?

Mijn idee is om gebruik te maken van Walter Living en Ikbenfrits, en vervolgens mijn eigen (algemeen) financieel adviseur om de financiële puntjes op de i te zetten. Verder vind ik het wel fijn om gebruik te maken van 'Bieden met Zekerheid'. Ik snap dat dat wat kost en dat het ook wel zonder kan als je redelijk inzicht hebt in je financiën, maar zoek toch een stukje zekerheid in deze voor mij nieuwe wereld.

Ik hoop jullie de komende tijd op de hoogte te kunnen houden. Mocht iemand nog tips of opbouwende kritiek hebben op mijn aanpak dan hoor ik het graag.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
El Caballero schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:54: Ik kijk nu dagelijks op Funda, Jaap en Pararius. Gaat dat nog voldoende zijn om op tijd bezichtigingen te regelen, of moet ik ook een aankoopmakelaar inschakelen en dieper in de krochten van het internet en op Facebook pagina's zoeken?
Die discussie is hier denk ik al 100x gevoerd, maar N=1: mijn schoonouders hebben medio vorig jaar een appartement gekocht die pas een week later op Funda zou komen. Een aankoopmakelaar kan dus nuttig zijn, niet alles komt op Funda (of dan al met een status 'verkocht (onder voorbehoud)').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:52
El Caballero schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:54:
Ik kijk nu dagelijks op Funda, Jaap en Pararius. Gaat dat nog voldoende zijn om op tijd bezichtigingen te regelen, of moet ik ook een aankoopmakelaar inschakelen en dieper in de krochten van het internet en op Facebook pagina's zoeken?
Mijn ervaring (net een huis gekocht, zonder aankoopmakelaar) is dat je soms te laat kan zijn voor bezichtigingen op het moment dat een huis op Funda komt. In het dorp waar ik heb gezocht was het 2 dagen voor bezichtigingen, en dan een bod. Zitten de bezichtigingen vol, dan kun je er niet meer tussen, ze hebben immers al 2 dagen = 20 geinteresserden.

Nu is dit natuurlijk wel regio en prijsklasse afhankelijk.

Wat wij hebben gedaan is een zoekfilter aanmaken bij de verschillende makelaars actief in de regio, dan krijg je voordat een huis op de markt komt al een vooraanmelding en kun je al een afspraak maken. Deze service is gratis en vrijblijvend. Voor onze situatie zag ik geen meerwaarde in een aankoopmakelaar, omdat de huizen in de prijsklasse waar wij naar zochten toch allemaal met een eenmalig bod werden verkocht, er is geen onderhandeling oid. Dan moet je wel de waarde zelf in kunnen schatten, maar in mijn ervaring krijg je hier redelijk snel zicht op als je even rondkijkt en een paar biedingen hebt gedaan (en dus het biedboek kan bekijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohakerel
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-08 10:35
Ik wil dit jaar mijn MUNT hypotheek meenemen naar een nieuwe woning, ik zag bij MUNT dat dit kosteloos mee te nemen is. Mag mijn hypotheekadviseur waar ik dit product heb afgenomen hier kosten voor rekenen? Kan ik ook buiten hem om deze hypotheek meenemen? Waarschijnlijk moet ik alsnog bijlenen dan zou ik dit willen doen op variabele rente en dan dit deel van de hypotheek zsm aflossen, dit telt dan waarschijnlijk wel als een nieuwe aanvraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:58
@ohakerel je hele situatie verandert en ook het onderpand dus wordt er een nieuwe hypotheek verstrekt. Dat jij je rente contract meeneemt, is alleen een service van Munt om jou als klant te behouden dus dat gaat gewoon een nieuw traject worden.

Je wordt weer opnieuw getoetst, ook op inkomen etc. dus je gaat weer kosten krijgen.

Wat je trouwens wel kan doen, is een execution only traject starten als je het al weet, dat scheelt in de kosten. Munt doet daar ook aan mee, net even gecheckt.

[ Voor 24% gewijzigd door wm1234 op 18-01-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:23
Een vraagje hoe ik het volgende het beste kan aanvliegen:

Ik ben een huis op Funda tegengekomen waar ik graag een bod op wil uitbrengen (vraagprijs). Ik zit alleen met mijn eigen woning in de maag welke dus ook verkocht zal moeten worden. Ik lees hier over een no risk clausule, maar als ik de regels doorlees dan begrijp ik dat de verkoper alsnog het huis in de markt kan houden en als ik dan niet binnen 2 dagen over de brug kan komen het naar de andere partij gaat. In deze markt snap ik het wel, verkoper heeft het voor het uitkiezen…

Ik vraag me af, is het dan niet slimmer om te zeggen ‘ik bied de vraagprijs onder behoud van financiering’? En dat met een termijn van bijv. 8 weken..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
joeyke87 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:25:

Ik ben een huis op Funda tegengekomen waar ik graag een bod op wil uitbrengen (vraagprijs). Ik zit alleen met mijn eigen woning in de maag welke dus ook verkocht zal moeten worden. Ik lees hier over een no risk clausule, maar als ik de regels doorlees dan begrijp ik dat de verkoper alsnog het huis in de markt kan houden en als ik dan niet binnen 2 dagen over de brug kan komen het naar de andere partij gaat. In deze markt snap ik het wel, verkoper heeft het voor het uitkiezen…

Ik vraag me af, is het dan niet slimmer om te zeggen ‘ik bied de vraagprijs onder behoud van financiering’? En dat met een termijn van bijv. 8 weken..?
Voor de eigen woning neem je een overbruggingsfinanciering. Meestal kan dat tot 90% van de woningwaarde (desktop of volledige taxatie) minus de uitstaande schuld.

Dan maakt het verder niet uit wanneer je je eigen woning verkoopt. Als je onzeker bent over de opbrengst, financier dan meer op het inkomen en minder uit de overbrugging.

Dit is hoe doorstromers die eerst kopen en dan verkopen in de regel de aankoop en de financiering aanvliegen.

Een voorbehoud verkoop eigen woning is niet gebruikelijk. Daarmee maak je dus geen kans tenzij je belachelijk veel meer biedt dan gegadigde 2 of als de verkoper compleet wanhopig is.

Verder is een financieringsvoorbehoud altijd aan te raden. De financiering kan op meer afketsen dan alleen het inkomen. Ook het onderpand kan om verschillende redenen onacceptabel zijn voor een geldverstrekker.

[ Voor 6% gewijzigd door Laapo op 21-01-2024 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Laatst online: 14:23
Laapo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:34:
[...]

Voor de eigen woning neem je een overbruggingsfinanciering. Meestal kan dat tot 90% van de woningwaarde (desktop of volledige taxatie) minus de uitstaande schuld.

Dan maakt het verder niet uit wanneer je je eigen woning verkoopt. Als je onzeker bent over de opbrengst, financier dan meer op het inkomen en minder uit de overbrugging.

Dit is hoe doorstromers die eerst kopen en dan verkopen in de regel de aankoop en de financiering aanvliegen.

Een voorbehoud verkoop eigen woning is niet gebruikelijk. Daarmee maak je dus geen kans tenzij je belachelijk veel meer biedt dan gegadigde 2 of als de verkoper compleet wanhopig is.

Verder is een financieringsvoorbehoud altijd aan te raden. De financiering kan op meer afketsen dan alleen het inkomen. Ook het onderpand kan om verschillende redenen onacceptabel zijn voor een geldverstrekker.
Dank, ik ga er eens induiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergie
  • Laatst online: 02-10 12:41

Bergie

Lekker belangrijk...

Leuk concept; zo'n desktop taxatie. Dacht mooi wat geld uit te kunnen sparen; ook omdat ik mijn eigen woning ook al heb moeten taxeren tbv de overbruggingshypotheek. Dus een desktoptaxatie voor het nieuwe huis klonk heel aantrekkelijk. Tot hij afgekeurd werd en er dus alsnog een makelaar ter plekke moet komen en ik weer de hoofdprijs mag betalen :(
Irritant dat je dan niet gewoon even met iemand bij de geldverstrekker kan bellen om ze uit te leggen dat ze 0 risico lopen omdat we nog geen 2 ton aan hypotheek aanvragen en het huis 6 ton waard is |:(

Yamaha MT-09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Bergie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:26:
Leuk concept; zo'n desktop taxatie. Dacht mooi wat geld uit te kunnen sparen; ook omdat ik mijn eigen woning ook al heb moeten taxeren tbv de overbruggingshypotheek. Dus een desktoptaxatie voor het nieuwe huis klonk heel aantrekkelijk. Tot hij afgekeurd werd en er dus alsnog een makelaar ter plekke moet komen en ik weer de hoofdprijs mag betalen :(
Irritant dat je dan niet gewoon even met iemand bij de geldverstrekker kan bellen om ze uit te leggen dat ze 0 risico lopen omdat we nog geen 2 ton aan hypotheek aanvragen en het huis 6 ton waard is |:(
Maar ze willen weten dat het huis echt 6 ton waard is :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Crazy D schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:04:
[...]

Maar ze willen weten dat het huis echt 6 ton waard is :P
Mwah, eigenlijk hoeven ze alleen te weten dat het minimaal het gewenste hypotheekbedrag waard is.
En dat zou op zich prima met zo'n desktop taxatie moeten kunnen lijkt me. Alleen al op basis van WOZ waarde zou je al genoeg zekerheid hebben.
Maar goed; zo simpel werkt het allemaal natuurlijk niet. Schouders ophalen en maar gewoon die taxatie aftikken en niet vergeten op te geven bij de belastingaangifte volgend jaar :P

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Bergie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:26:
Op welke grond is het rapport afgewezen? Volgens mij doet Calcasa een voorscan door te vragen naar het benodigde hypotheekbedrag, erfpacht, doel van de financiering etc conform de voorwaarden van de betreffende bank.

Zou het bij Calcasa terugleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:50
Hadden wij ook. Te ‘uniek’ object om betrouwbaar te kunnen taxeren op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Laapo schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:42:
[...]

Op welke grond is het rapport afgewezen? Volgens mij doet Calcasa een voorscan door te vragen naar het benodigde hypotheekbedrag, erfpacht, doel van de financiering etc conform de voorwaarden van de betreffende bank.

Zou het bij Calcasa terugleggen.
Helaas heeft de taxateur na beoordeling en evaluatie van het rapport geconcludeerd dat een taxatie op afstand voor deze woning niet mogelijk is.

Als een taxateur tot deze conclusie komt, dan is er sprake van één van de onderstaande situaties:

De taxateur twijfelt over de woningkenmerken waarvan in het taxatierapport wordt uitgegaan. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het woonoppervlak of woningtype van de woning.
De taxateur vindt dat de door Calcasa bepaalde marktwaarde niet goed kan worden onderbouwd met verkoopcijfers van referentiewoningen. De gebruikte referenties zijn dan bijvoorbeeld onvoldoende vergelijkbaar met de getaxeerde woning.
Helaas is na een afkeuring geen herziening mogelijk.
Dat dus...

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
Hoewel niet goed voor je hart is dit precies de constructie die wij hebben toegepast. We hadden best wel flinke overwaarde maar hadden niet genoeg spaargeld om een jaar dubbele lasten te kunnen betalen, dan is een overbruggingskrediet geen optie meer. We hebben (na goed vergelijken) een verkoopmakelaar in stelling gebracht die ook aankoopmakelaar zou worden voor de woning die we op het oog hadden. Waarde bepaald, verkoopstrategie, alles onder voorbehoud dat we het winnende bod zouden hebben natuurlijk. Met een hypotheekadviseur het plaatje besproken en geen probleem. Hypotheek past ruim op LTV, LTI en bij de bank zou het binnen drie dagen rond kunnen zijn als het echt moet. Kijk, dat zijn de berichten.

Aankoopmakelaar kon het goed verkopen richting verkopende partij. Courant huis, veel overwaarde, hypotheek geen enkel probleem, goede markt, snel verkocht bla bla. We hadden 7 weken bedongen om de financiering rond te krijgen en daar ging verkopende partij mee akkoord. Hierbij moet ik aantekenen dat het huis al enige tijd te koop stond en animo vrij laag was. De week hier op volgend het verkoopdossier in orde gemaakt, foto's, de hele rambam en snel op Funda. In no time twee kijkdagen volgepland en deadline voor biedingen einde van die week. Bod met beste voorwaarden geaccepteerd (helaas wel met voorbehoud financiering) en dan wordt het wachten. Hypotheek aangevraagd, makelaar regelde alvast de taxatie. Na verstrijken van de voorbehouden bij verkoop de verkoopakte plus het hele dossier naar de bank voor de beoordeling en vrij snel akkoord.

Dus veel afhankelijkheden, veel afstemmen en zeker heel spannend, vooral het wachten lijkt eindeloos te duren. Maar het is een optie. Het is natuurlijk overbodig te noemen dat je dan wel echt een interessant bod moet neerleggen want onder normale omstandigheden gaat een verkoper niet twee maanden wachten tot de champagne los kan.

[ Voor 7% gewijzigd door coazter op 24-01-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Vind 2 maanden wel lang voor behoud financiering. Dat zou bij mij als verkoper wel wat vragen oproepen, zoals heb je wel geïnformeerd hoeveel je zou kunnen lenen. 8 weken is echt lang voor financiering, zeker als je je huiswerk gewoon gedaan hebt en je niet echt op de grens zit van wat kan.

Als je nu aan het kijken bent voor een woning, en je moet je eigen woning verkopen, had je al een makelaar over de vloer moeten hebben...

Het onder voorbehoud van verkoop eigen woning is idd vaak dat op het moment dat er iemand ander komt, jij binnen 2 dagen een definitieve ja moet geven. Hoewel ik dat wel in mijn koop had (want ik had het weer in de verkoop oude woning, en de kopers van mijn oude woning hadden dat ook... leuke kettingreactie) zou ik als ik de keuze heb, daar niet voor kiezen (ik had het niet voor het kiezen, was uiteindelijk maar 1 serieus bod). Maar, laat zsm een makelaar komen en bespreek 1 en ander. Je kunt je huis binnen een week of 2 op Funda hebben.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De vraag is: Wat wil je bereiken met die termijn? Het is geen "get out of jail free"-card waarmee je binnen 8 weken zomaar onder de overeenkomst uit kan ofzo. Je zult dan moeten aantonen dat je de woning niet kunt financieren, en dat je zelf nog een eigen woning te koop hebt is zelden een reden om de financiering niet rond te krijgen (daar heb je overbrugginshypotheek voor). Bovendien: De kans dat de verkoop van je eigen woning helemaal in kannen en kruiken is binnen die termijn is nihil.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Ah oke, ik was in de veronderstelling dat je dus wel een desktoptaxatie hebt afgenomen en dat de bank daarna heeft gesteld er niet mee te willen werken. Maar als je er niet voor hebt betaald, omdat Calcasa geen desktoptaxatie kan afgeven rest idd niets anders dan een volledige taxatie. Volgens mij is dat zelfs vanuit Europese regelgeving verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:45
Vandaag voor het eerst een woning bezichtigd en direct een bod gedaan op een woning.

Gaf aan dat bouwtechnische keuring wilde opnemen, makelaar gaf aan dat soms wel wat wassen neus kan zijn, aangezien de meeste niet een dak opklimmen om onder de dakpannen te kijken. En dat sommige zelfs niet de kruipruimte Inspecteerde. Wat is jullie idee hierover? Ik snap best dat sommige dingen gewoon niet qua arbo kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:44
flaskk schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:54:
Vandaag voor het eerst een woning bezichtigd en direct een bod gedaan op een woning.

Gaf aan dat bouwtechnische keuring wilde opnemen, makelaar gaf aan dat soms wel wat wassen neus kan zijn, aangezien de meeste niet een dak opklimmen om onder de dakpannen te kijken. En dat sommige zelfs niet de kruipruimte Inspecteerde. Wat is jullie idee hierover? Ik snap best dat sommige dingen gewoon niet qua arbo kunnen?
Een en ander hangt af van de bereikbaarheid. Noemde jouw aankoopmakelaar of de verkopende makelaar het een wassen neus?

Daken en kruipruimte zijn zo ongeveer de belangrijkste onderdelen van een keuring. Een goede keurder gaat naar mijn mening ook de kruipruimte echt in. Dan zie je toch een hoop meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Verkoopmakelaar, maar bod is met bouw technische keuring.

Huis uit 1920 dus wil gewoon zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Window
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 20:43
flaskk schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 00:08:
[...]

100% zekerheid heb je nergens, maar de verkoopmakelaar is er niet voor jou he. Dat voorbehoud is gewoon verstandig en een goeie inspecteur gaat inderdaad het dak op en de kruip in, mits bereikbaar. Bij ons (ook 1920) was de kruipruimte niet meer toegankelijk maar aan het dak en schoorsteen had hij zeker wat op te merken. In het rapport stond ook opgenomen wat er niet inspecteerbaar was, waarom, en wat veelvoorkomende zorgen daarvoor zijn. Onze aankoopmakelaar zei dat de inspecteur altijd een paar duizend euro vindt bij een oud huis, en raadde ons ook actief af om zonder dat bouwkundige voorbehoud te bieden, hoe oververhit de markt ook is/ was.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Nee klopt, ik ging met mijn achterhoofd in dat de verkoop makelaar niet voor jou is bij een huis verkopen.

Maar dit betrof een ex huurwoning en de betreffende woning stichting (alleen sociale huur) wil eerst aan zittende huurders de kans geven. Woning is een matige staat maar waarschijnlijk is dak en fundering wel goed, woz waarde is hoger dan de vp en makelaar gaf tussen neus en lippen door dat de vp prima is qua kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
flaskk schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:21:
[...]

Nee klopt, ik ging met mijn achterhoofd in dat de verkoop makelaar niet voor jou is bij een huis verkopen.

Maar dit betrof een ex huurwoning en de betreffende woning stichting (alleen sociale huur) wil eerst aan zittende huurders de kans geven. Woning is een matige staat maar waarschijnlijk is dak en fundering wel goed, woz waarde is hoger dan de vp en makelaar gaf tussen neus en lippen door dat de vp prima is qua kans.
Bij een woning van woco is vrijwel altijd wat op aan te merken.
Reken er maar op dat er wel wat schort aan het dak en de fundering.
99,99% zeker dat in de koopakte een niet-bewoningsclausule zal worden opgenomen, want de woco heeft er niet gewoond. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Wispe op 26-01-2024 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Die is er ook, stond ook al op funda aangegeven, ook dat er asbest in het pand zit. Dat is mijn voornamelijkte no-go. dak is in de jaren 90 helemaal vernieuwd dus toen was asbest net wel of net niet verboden. Voor de rest zitten asbest platen in de kelder geschroefd en dat kan prima zelf eruit gehaald worden.

Kennis heeft eenzelfde woning gekocht en die is al flink aan het renoveren geweest en gaf aan dat hij tot nu toe alleen in de kelder asbest is tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
flaskk schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:57:
[...]

Die is er ook, stond ook al op funda aangegeven, ook dat er asbest in het pand zit. Dat is mijn voornamelijkte no-go. dak is in de jaren 90 helemaal vernieuwd dus toen was asbest net wel of net niet verboden. Voor de rest zitten asbest platen in de kelder geschroefd en dat kan prima zelf eruit gehaald worden.

Kennis heeft eenzelfde woning gekocht en die is al flink aan het renoveren geweest en gaf aan dat hij tot nu toe alleen in de kelder asbest is tegen gekomen.
Daar heb je je antwoord toch al? Ik zou gewoon bouwkundige keuring laten doen, ongeacht wat de verkopend makelaar zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 15:00
flaskk schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:57:
[...]

Dan mag de keurder van de bouwtechnische keuring ook de kruipruimte niet in.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ObsidianPrime
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 09:14
flaskk schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:54:

We hebben nu beide keren dat we een huis kochten een inspecteur gehad die flinke problemen gewoon over het hoofd gezien heeft en dan heb je geen poot om op te staan omdat men zich verschuild achter de woorden 'puur visuele inspectie', dus als er later alsnog een gebrek gevonden wordt heb je er weinig aan. Ze zijn overigens beiden wel in de kruipruimte geweest, maar niet op het dak.

En toch, toch zou ik bij de volgende aankoop van een huis altijd weer een inspectie laten uitvoeren omdat de dingen die ze wel zien toch de moeite waard kunnen zijn. Zeker als de makelaar zegt dat het niet nodig is, wat me best achterdochtig zou maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 12:32
ObsidianPrime schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:51:
[...]

We hebben nu beide keren dat we een huis kochten een inspecteur gehad die flinke problemen gewoon over het hoofd gezien heeft en dan heb je geen poot om op te staan omdat men zich verschuild achter de woorden 'puur visuele inspectie', dus als er later alsnog een gebrek gevonden wordt heb je er weinig aan. Ze zijn overigens beiden wel in de kruipruimte geweest, maar niet op het dak.

En toch, toch zou ik bij de volgende aankoop van een huis altijd weer een inspectie laten uitvoeren omdat de dingen die ze wel zien toch de moeite waard kunnen zijn. Zeker als de makelaar zegt dat het niet nodig is, wat me best achterdochtig zou maken...
Zelfs met "puur visuele inspectie" was de bouwtechnische keuring van mijn huis (wel door de verkoper gedaan) niet heel bijzonder. Mijn zwager is aannemer en ging de tweede keer met mij mee. Hij loopt naar binnen en het eerste wat hij zegt is dat de plafondbalken verzakt zijn (oud huis met de balken gewoon in het zicht). Ik kijk eens goed en verrek, hij heeft nog gelijk ook.
Ze liepen best duidelijk schuin richting de schoorsteen (zwaar object, die was wat gaan zakken) en in de keuken vond hij het zo erg dat hij zei "Ik zou hier niet aan de gang gaan voordat je er goed stempels onder zet". Nadat ik het gekocht heb inderdaad eerst stempels daar neergezet, voor ik iets anders ging doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:39
ObsidianPrime schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:51:
[...]

Inderdaad, het is niet zaligmakend en ze zijn ingedekt. Toch zullen ze bepaalde dingen er ook voor mensen wel uit halen en dan zijn ze het meer dan waard.
De inschatting qua kosten voor komend onderhoud op korte als lange termijn is wel prettig. (alhoewel ze vast geen rekening houden met stijgende prijzen van materialen en lonen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
flaskk schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 00:08:
[...]

De verkoopmakelaar heeft er een belang bij dat jij geen bouwtechnische keuring laat doen. Ik zou dat bij een voormalige huurwoning zeker wel doen, want kans is vrij groot dat eigenaar en huurder daar niet al te veel in geïnvesteerd hebben. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je een keuring wilt en dat je je bod wilt heroverwegen als achterstallig onderhoud meer dan xxxx bedrag is. Er zal altijd wel iets zijn, maar de vraag is of het dramatisch is en meteen hersteld moet worden, of dat je er op je gemak voor kunt sparen en het tzt aanpakken. Dat wil je weten met het ook op je financiële situatie en dat is gewoon heel verstandig. Laat je niet misleiden door het belang van de verkopend makelaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XFlame
3 maanden geleden een offerte voor een hypotheekaanvraag ingediend. Sindsdien is de rente met 0,6% gedaald. Dat, gecombineerd met nieuwe wetgeving in 2024, betekent in mijn geval dat ik van max 176K naar max 204K kan gaan voor een hypotheek.

Ik dacht: het is het vermelden waard. Gisteravond een bod uitgebracht van 426K op een huis van 405K. Vandaag hoor ik de uitslag. We gaan het meemaken.

20K overbieden is hier (regio Gooi) niet heel bijzonder meer, bij een vorig huis nog 27K overboden. Zelfs appartementen die te koop staan voor 300K gaan voor 335K weg...

Edit: Bod is afgewezen. Prijs was goed, maar ik had een termijn voor financiering van 8 weken ivm verkoop eigen woning. Dat vonden de verkopers te lang.
Maandag in overleg met de hypotheekadviseur of en hoe ik dit proces kan verkorten.

[ Voor 17% gewijzigd door XFlame op 02-02-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Caballero
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:53
De biedverzekering is hier al meermaals ter sprake gekomen. Ik wil hier gebruik van maken. Navraag gedaan en je moet bij ieder bod dat je op ieder huis wil doen opnieuw een aanvraag doen voor deze verzekering. De verwerkingstijd is gemiddeld 1-2 werkdagen. Dan moet je maar hopen dat de bezichtiging en de deadline voor een bod niet te dicht op elkaar liggen..

Nu ben ik zelfstandig ondernemer en ben ik benieuwd of er ondernemers zijn die dit proces al hebben doorlopen? Ging dit een beetje soepel? Behalve de gebruikelijke documenten die je nu al kan klaarzetten om je inkomsten aan te tonen, zijn er nog opvallende of vervelende dingen ze vragen? Ik zou er bijvoorbeeld niet vrolijk van worden als ik op 17 maart een aanvraag doe voor deze verzekering en ze hebben daarvoor een sluitende boekhouding t/m 16 maart nodig. Daar heb ik wel een volle werkdag voor nodig..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
XFlame schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:55:
3 maanden geleden een offerte voor een hypotheekaanvraag ingediend. Sindsdien is de rente met 0,6% gedaald. Dat, gecombineerd met nieuwe wetgeving in 2024, betekent in mijn geval dat ik van max 176K naar max 204K kan gaan voor een hypotheek.

Ik dacht: het is het vermelden waard. Gisteravond een bod uitgebracht van 426K op een huis van 405K. Vandaag hoor ik de uitslag. We gaan het meemaken.

20K overbieden is hier (regio Gooi) niet heel bijzonder meer, bij een vorig huis nog 27K overboden. Zelfs appartementen die te koop staan voor 300K gaan voor 335K weg...

Edit: Bod is afgewezen. Prijs was goed, maar ik had een termijn voor financiering van 8 weken ivm verkoop eigen woning. Dat vonden de verkopers te lang.
Maandag in overleg met de hypotheekadviseur of en hoe ik dit proces kan verkorten.
Niet.

Als je zo krap zit qua financiering dat je geen marge hebt qua werkelijke verkoopprijs dan moet je bijna eerst verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
XFlame schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:55:
Prijs was goed, maar ik had een termijn voor financiering van 8 weken ivm verkoop eigen woning. Dat vonden de verkopers te lang.
Dit kun je verkorten door goed beslagen ten ijs te komen. Weet wat je kunt bieden, hoeveel spaargeld je hebt, bij welk bedrag je je huis voor minimaal bedrag xxx moet verkopen en hoe realistisch dat is. Laat je huidige woning taxeren. Ga bij een bod niet op de limiet zitten; als je dat wilt doen, kun je beter je huis eerst verkopen, dat geeft jou en een verstrekker veel meer zekerheid.
Wat je maandag moet laten doorrekenen: wat kun je je veroorloven, hoeveel overbrugging heb je nodig en wat betekent dat voor je uiteindelijke maximale bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
Rukapul schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:01:
[...]

Niet.

Als je zo krap zit qua financiering dat je geen marge hebt qua werkelijke verkoopprijs dan moet je bijna eerst verkopen.
Toke_gt schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:29:
[...]

Dit kun je verkorten door goed beslagen ten ijs te komen. Weet wat je kunt bieden, hoeveel spaargeld je hebt, bij welk bedrag je je huis voor minimaal bedrag xxx moet verkopen en hoe realistisch dat is. Laat je huidige woning taxeren. Ga bij een bod niet op de limiet zitten; als je dat wilt doen, kun je beter je huis eerst verkopen, dat geeft jou en een verstrekker veel meer zekerheid.
Wat je maandag moet laten doorrekenen: wat kun je je veroorloven, hoeveel overbrugging heb je nodig en wat betekent dat voor je uiteindelijke maximale bod.
Beide dank voor het antwoord. Om hier in de regio nog een huis te kunnen scoren als alleenstaande is aan je maxima zitten bijna een noodzaak.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Huis eerst verkopen met een deadline ergens in de toekomst voelt als een soort van tikkende klok, maar is heeft wel het voordeel van snellere financiering. Toch maar even overleggen met kennissen wat er handig is.

8 weken zou ik kunnen verkorten naar 6 weken door de foto's e.d. al klaar te hebben, dan kunnen we binnen een dag live op Funda. Zou dat nog wat uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Natuurlijk kan dat helpen maar dan moet je wel een speciale afspraak maken met de makelaar. Die gaat namelijk kosten maken voor je besluit daadwerkelijk te verkopen.

Overigens lijk je nog wel redelijk wat marge te hebben voor een lagere verkoopprijs.

Eerst verkopen wil je inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
XFlame schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:43:
[...]
8 weken zou ik kunnen verkorten naar 6 weken door de foto's e.d. al klaar te hebben, dan kunnen we binnen een dag live op Funda. Zou dat nog wat uitmaken?
Wacht even hoor, want je hoeft je huis niet binnen die 8 weken te verkopen. Bij een financieringsvoorbehoud wil je binnen bijv 8 weken zekerheid dat je de koop kunt financieren, je hoeft het bedrag dan nog niet op tafel te leggen. Een bindende offerte is genoeg. Stel je verkoopt daarna je huis en je krijgt je nieuwe huis eerder dan je huidige is opgeleverd, dan gebruik je daarvoor een overbruggingskrediet.
Laat dit op een rijtje zetten door een expert. En reken met 90% van de verwachte verkoopprijs, dat doet de bank namelijk ook, tot je huis verkocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Wij hebben kortgeleden ons huis verkocht, de overdracht is 31 mei a s..
Er zit geen hypotheek op de woning.
Kan ik de verkoopprijs volledig gebruiken voor een (overbruggings)hypotheek ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

TvanW schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:53:
Dat weet je hypotheek verstrekker. Een beetje flauw, maar ik zou met dit soort zaken niet afgaan op internet..

In ieder geval moeten alle voorbehouden verlopen zijn .
Wij verkochten zonder voorbehoud financiering, dus de verkoop was na 3 dagen bedenktijd zeker. Konden toen dat volledige bedrag als overbrugging gebruiken. Inkomen werd niet getoetst.

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 04-02-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:04:
[...]
Wij verkochten zonder voorbehoud financiering, dus de verkoop was na 3 dagen bedenktijd zeker. Konden toen dat volledige bedrag als overbrugging gebruiken. Inkomen werd niet getoetst.
Bij welke geldverstrekker was dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Laatst online: 12:24
[...]

[...]

Beide dank voor het antwoord. Om hier in de regio nog een huis te kunnen scoren als alleenstaande is aan je maxima zitten bijna een noodzaak.

***members only***

Huis eerst verkopen met een deadline ergens in de toekomst voelt als een soort van tikkende klok, maar is heeft wel het voordeel van snellere financiering. Toch maar even overleggen met kennissen wat er handig is.

wat is dan de reden dat je niet een overbruggingshypotheek neemt? Dan hoeft je huis nog niet verkocht te zijn voordat je iets nieuws koopt. En had je die 8 wachten nooit nodig gehad. Als je in loondienst bent kun je dan zelfs een hypotheek binnen twee weken regelen als je alle documenten al klaar hebt liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

TvanW schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:13:
[...]

Bij welke geldverstrekker was dat ?
De Rabobank. Maar dit werkt voor iedere verstrekker hetzelfde, denk ik. Je moet dan wel uiteraard na verkoop de overwaarde gebruiken om het overbruggingskrediet af te lossen.

Maar nogmaals het gaat om grote belangen , dus ik zou het checken met je adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

[...]

***members only***

Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 04-02-2024 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:21

Rmg

Sport_Life schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:15:
[...]

De Rabobank. Maar dit werkt voor iedere verstrekker hetzelfde, denk ik. Je moet dan wel uiteraard na verkoop de overwaarde gebruiken om het overbruggingskrediet af te lossen.
Valt tegen, Rabobank werkt in mijn ervaring er goed mee.

Wij kochten voor we verkochten, en ing wou niet verder gaan dan 90% woz, en Rabobank wou gewoon mee met 100% taxatiewaarde voor de overbruggingshyptheek.

En dat was tijdens gekte van 2021, uiteindelijk is het huis ook nog 20% hoger dan de eigen taxatie verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rmg schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:27:
[...]

Valt tegen, Rabobank werkt in mijn ervaring er goed mee.

Wij kochten voor we verkochten, en ing wou niet verder gaan dan 90% woz, en Rabobank wou gewoon mee met 100% taxatiewaarde voor de overbruggingshyptheek.

En dat was tijdens gekte van 2021, uiteindelijk is het huis ook nog 20% hoger dan de eigen taxatie verkocht.
Klopt, Rabobank kon in sommige gevallen 100% van de taxatiewaarde overbruggen. Maar bij ons niet, omdat er een recht van overpad zat op een achterom.. (om naar die nieuwbouw schuurtjes te lopen). Dat is natuurlijk niet waardeverminderend, maar de bank vinkt dat af als een risico.

Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 04-02-2024 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XFlame
Overdrachtsbelasting hoef ik nog niet te betalen, omdat ik onder de 35 ben (over een half jaar niet meer). Verder kan ik voor kosten van klussen geld lenen van mijn ouders, dat ik later kan terugbetalen (bedrag zou niet hoog zijn dat de lening officieel zou worden).

Nu ik er meer over heb nagedacht, heb ik simpelweg een fout gemaakt. Toen ik de vraag kreeg over hoelang ik nodig had om de financiering rond te krijgen, had ik mijn adviseur moeten bellen. Mijn adviseur had al geadviseerd om een overbruggingshypotheek te nemen, en dat was ik ook van plan, maar ik snapte niet goed hoe dat werkte. Ik dacht dat ik snapte hoe het werkte. Ik had het verkeerd. Dat heeft me nu wellicht een huis gekost.

Pijnlijke les...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

XFlame schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:04:
[...]

Overdrachtsbelasting hoef ik nog niet te betalen, omdat ik onder de 35 ben (over een half jaar niet meer). Verder kan ik voor kosten van klussen geld lenen van mijn ouders, dat ik later kan terugbetalen (bedrag zou niet hoog zijn dat de lening officieel zou worden).

Nu ik er meer over heb nagedacht, heb ik simpelweg een fout gemaakt. Toen ik de vraag kreeg over hoelang ik nodig had om de financiering rond te krijgen, had ik mijn adviseur moeten bellen. Mijn adviseur had al geadviseerd om een overbruggingshypotheek te nemen, en dat was ik ook van plan, maar ik snapte niet goed hoe dat werkte. Ik dacht dat ik snapte hoe het werkte. Ik had het verkeerd. Dat heeft me nu wellicht een huis gekost.

Pijnlijke les...
Houd er wel rekening mee dat als de hypotheek minder dan de helft vd woz waarde is , je niet volledige hra krijgt.
Dus je bruto hypotheekrente is dan ook ongeveer netto .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Als je huis al is verkocht, rekent de bank meestal met het volledige bedrag, het is immers zeker dat dat beschikbaar komt, eventueel na aflossing schulden (hypotheek, studie, lening). Dus als je die niet hebt, is het hele bedrag beschikbaar en kan de nieuwe hypotheek daarop worden afgestemd. Mocht er een financieel voorbehoud zijn gemaakt dat nog niet is vervallen, dan rekent een bank soms met 90 ipv 100%.

Voor anderen: is je huis nog niet verkocht (of er geldt nog een financieel voorbehoud), dan rekenen sommige banken met 90 of 85% van de geschatte opbrengst, met het oog op tegenvallers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Toke_gt schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:02:
[...]

Als je huis al is verkocht, rekent de bank meestal met het volledige bedrag, het is immers zeker dat dat beschikbaar komt, eventueel na aflossing schulden (hypotheek, studie, lening). Dus als je die niet hebt, is het hele bedrag beschikbaar en kan de nieuwe hypotheek daarop worden afgestemd. Mocht er een financieel voorbehoud zijn gemaakt dat nog niet is vervallen, dan rekent een bank soms met 90 ipv 100%.

Voor anderen: is je huis nog niet verkocht (of er geldt nog een financieel voorbehoud), dan rekenen sommige banken met 90 of 85% van de geschatte opbrengst, met het oog op tegenvallers.
Ja klopt. Bij meevallende verkoop kun je na de verkoop het verschil tussen de taxatiewaarde en de verkoopopbrengst boetevrij aflossen (binnen een korte periode). Althans, dat kon ik wel. Geen gebruik van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Ligt aan de verstrekker. Soms 85% maar of 90%. Puur om risico in te dekken voor als prijzen dalen, en natuurlijk om foutmarge in te bouwen van een slechte taxatie.

En ja als je al een koper hebt, gaf mijn adviseur aan dan is dat risico er allemaal niet. (Wel getekend natuurlijk en na 3 dagen bedenktijd) Dan kun je 100% meenemen.

Dit kan volgens mij bij de meeste geldverstrekkers. Echter de percentage voor als je nog geen koper hebt kan verschillen.

[ Voor 23% gewijzigd door Immutable op 04-02-2024 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
Punt van aandacht bij overbruggingen: banken kunnen verlangen dat je aantoont de dubbele lasten te kunnen dragen. Dat kan in de vorm van spaargeld (lasten overbrugging + lopende hypotheek x12). Bij nieuwbouw kan dat zelfs om 2 jaar of langer gaan.

Dat geld moet dan naast de eigen inbreng beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Laapo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:18:
Punt van aandacht bij overbruggingen: banken kunnen verlangen dat je aantoont de dubbele lasten te kunnen dragen. Dat kan in de vorm van spaargeld (lasten overbrugging + lopende hypotheek x12). Bij nieuwbouw kan dat zelfs om 2 jaar of langer gaan.

Dat geld moet dan naast de eigen inbreng beschikbaar zijn.
Ja klopt. Bij mij ook. Moest minimaal x euro op spaargeld staan naast nog weer het bedrag wat ik voor het huis nodig had.

Heb dat opgelost op een creatieve manier binnen de familie. En nee je mag geen lening hier voor afsluiten. :)

Volgens mij is het wel legaal dus benoem ik het. Had mijn auto verkocht binnen de familie en dan dat geld van die auto gebruik ik tijdelijk ter onderpand aan die overbrugging. En daarna koop ik de auto weer terug. Value for value. Wel gedaan met eerlijke waarde.

[ Voor 16% gewijzigd door Immutable op 05-02-2024 05:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:04
Wispe schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Ja klopt. Bij meevallende verkoop kun je na de verkoop het verschil tussen de taxatiewaarde en de verkoopopbrengst boetevrij aflossen (binnen een korte periode). Althans, dat kon ik wel. Geen gebruik van gemaakt.
Hou er wel rekening met de bijleenregeling. De rente over dat verschil mag je nit meer aftrrekken voor de inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessen1
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-09 15:41
Help! Maximale hypotheek voor doorstroom

Vorige week bij een hypotheekadviseur geweest voor het bepalen van een maximale hypotheek. Ik heb wat twijfels bij de uitkomst, dus ga voor een tweede adviseur. Ben benieuwd wat jullie ervaring/idee bij onderstaande zijn.

Huidige situatie:
- jaarinkomen €100.000
- geschatte overwaarde huidige woning €200.000
- huidige rente tegen 1,4% met looptijd van nog vijf jaar
- huidige hypotheek loopt tot 2046
- hoogte huidige hypotheek €180.000.

Uit het advies volgt dat ik zo’n €100.000 bij zou kunnen lenen voor een nieuwe hypotheek (dus maximale hypotheek van €280.000) en met een overwaarde meegenomen voor een woning van om en nabij €500.000 kan gaan zoeken.
Dit lijkt mij aan de lage kant. Wat is jullie idee hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
wessen1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:23:

Vorige week bij een hypotheekadviseur geweest voor het bepalen van een maximale hypotheek. Ik heb wat twijfels bij de uitkomst, dus ga voor een tweede adviseur. Ben benieuwd wat jullie ervaring/idee bij onderstaande zijn.

Huidige situatie:
- jaarinkomen €100.000

Uit het advies volgt dat ik zo’n €100.000 bij zou kunnen lenen voor een nieuwe hypotheek (dus maximale hypotheek van €280.000) en met een overwaarde meegenomen voor een woning van om en nabij €500.000 kan gaan zoeken.
Als ik een online tool van een van de banken invul met jouw gegevens, kom ik op een hypotheek van 475000, waar de twee ton overwaarde nog bovenop komt. Nu kunnen er factoren zijn die dit beïnvloeden (leeftijd, schulden, alimentatie etc) en het kan zijn dat bank rekent met een overbrugging omdat je je huis nog niet verkocht hebt (en je te weinig spaargeld hebt om hoge dubbele lasten te kunnen opvangen).
Laat het goed uiteenzetten om te kijken waar die beperking vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:58
@wessen1 wat toke_gt zegt lijkt mij eerder te kloppen met een kanttekening.

Let wel op omdat de huidige hypotheek rente binnen 5 jaar afloopt (alles onder 10 jaar), heeft een hogere toetsrente, namelijk 5%, ook als je minder betaald dus dat drukt je maximale hypotheek wel en kan je oplossen door een nieuwe hypotheek te nemen. Ook de rente/aflossing loopt geen 30 jaar meer dus dat drukt ook (op basis van het initiële bedrag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter

Dat is onmogelijk te zeggen zonder jouw hele financiële plaatje (misschien heb je wel een private leaseauto), hypotheekconstructie (box 1/3, aflosvormen) en hypotheekaanbieder (specifieke voorwaarden, bijv. toetsen aflossingsvrij als box 3) te kennen.

[ Voor 17% gewijzigd door coazter op 06-02-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Huidige situatie:
- jaarinkomen €100.000

Heb je de hypotheekadviseur om een verklaring gevraagd waarom dit zo 'laag' uitvalt?

Ik heb verder (zoals @coazter) hierboven zegt geen inzicht in de hele situatie dus van hieruit kan ik er weinig zinnigs over zeggen.

Volgens de financieringslastpercentages van het Nibud zou je met een dergelijk inkomen ergens tussen de 4 en 5 ton moeten kunnen dragen (Nibud hypotheeknormen 2024 en dan onder 'Downloads' klikken op 'Bijlage financieringslastnormen 2024').

Met zo'n groot verschil moet er haast wel een lening/studieschuld in het spel zijn of klopt je inkomen gewoon niet. Er zijn genoeg constructies (zoals bonusregelingen) die niet meegeteld mogen worden bij de berekening van het toetsingsinkomen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
XFlame schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:04:
[...]

Pijnlijke les...
Nog nog even op bovenstaande post terug te komen:

Afgelopen maandag met mijn hypotheekadviseur gesproken. Financiering kan ik in 4 weken voor elkaar krijgen. Ik heb daarop nog gebeld met de verkoopmakelaar. Ze zou mijn wijziging doorgeven aan de verkoper, maar kon daarbij uiteraard geen garanties afgeven. Ze vertelde mij dat ik qua bedrag goed zat, maar dat de termijn van 8 weken te lang was.

Ondertussen zit ik mijzelf op te vreten. Ik zit non-stop aan de woning te denken en aan de fout die ik heb gemaakt. Op Funda zie ik dat het huis nu 'Onder bod' staat. Volgens Funda lopen de onderhandelingen dan nog. Zou het nog enig zin hebben om een brief rechtstreeks naar de verkopers te sturen en de situatie uit te leggen, waarbij ik hoop dat zij mij als tweede keus zien indien de onderhandelingen met de eerste partij stuklopen? Of verpest ik daarmee mijn kansen doordat ze mij zien als te opdringerig?

Sowieso is het wel vreemd. Als mijn bod financieel goed is maar de termijn niet, dan vraag je toch of de termijn korter kan? Ik snap het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Huidige situatie:
- jaarinkomen €100.000

https://www.berekenhet.nl...ek-berekenen.html#calctop

Gebruik deze eens, met uitgebreide invoer zodat ook private lease, alimentatie , schulden ingevoerd worden

En de andere tools om overbrugging te berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
XFlame schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:21:
[...]
Ondertussen zit ik mijzelf op te vreten. Ik zit non-stop aan de woning te denken en aan de fout die ik heb gemaakt. Op Funda zie ik dat het huis nu 'Onder bod' staat.
Niet te veel over treuren. Dit is passé, een ander is in onderhandeling en dan is jouw kans voorbij. Mochten de verkopers zich bedenken dat staat jouw aangepaste bod.
Maar er komt vast weer een nieuw huis en je weet nu dat je samen met je adviseur een bod moet bespreken en niet in het wilde weg iets roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-09 11:36
Voor wie recente ervaring heeft: hoe onderhandelbaar ("onderbieden") zijn prijzen in het 750k-900k segment in de randstad? Deze objecten staan vaak 5+ maanden te koop zonder bod, ondanks goede staat van onderhoud etc, vanwege de kleinere markt.

Ik neem dus aan dat 5% onder de vraagprijs bieden niet gek is, afhankelijk van hoe wanhopig de verkopers zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-10 22:30
Op Funda staan bij de huizen vaak ook 3D plattegronden, kun je die eigenlijk opvragen bij de makelaar of heb je daar recht op als je het huis daadwerkelijk hebt gekocht? Op Funda is de plattegrond optie niet meer beschikbaar nu we het gekocht hebben. Het gaat dus om het .fml bestand van Floorplanner.

[ Voor 9% gewijzigd door Justevo op 08-02-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Justevo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:29:
Op Funda staan bij de huizen vaak ook 3D plattegronden, kun je die eigenlijk opvragen bij de makelaar of heb je daar recht op als je het huis daadwerkelijk hebt gekocht? Op Funda is de plattegrond optie niet meer beschikbaar nu we het gekocht hebben. Het gaat dus om het .fml bestand van Floorplanner.
Opvragen kan. Maar je hebt er geen recht op, wellicht kan je ze overnemen voor een laag bedrag.
Pagina: 1 ... 315 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7