Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 314 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-10 17:08
jellybrah schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:29:
We hebben weinig ervaring hiermee. Zo te lezen is er veel met makelaars te doen.
Wij zijn momenteel bezig met kijken zonder een aankoopmakelaar en twijfel ook nog of we er een in de arm moeten nemen. Wordt ook onze eerste koopwoning dus ook weinig ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:40
Bazziek schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:55:
[...]

Wij zijn momenteel bezig met kijken zonder een aankoopmakelaar en twijfel ook nog of we er een in de arm moeten nemen. Wordt ook onze eerste koopwoning dus ook weinig ervaring.
Wij zijn doorstromers, maar het is alweer 13 jaar geleden.. het gaat ons vooral om het financieringsvoorbehoud, het juiste aanbod en de koopvereenkomst. Technische, bouwkundige en kadastrale zaken heb ik zelf wel aardig zicht op. We hebben één bezichtiging gedaan, maar van die makelaar kwam een vrouw langs die vooral over de keuken, de ruime badkamer en de vele opbergkasten begon. Ze wilde bijna de kelder en zolder niet laten zien. Lek als een mandje, asbest en cheapass slecht afgewerkte isolatie. Dikke rode vlag dus.

Als ik startende was zonder deze kennis zou ik het wel doen. Je krijgt met bovenstaande te maken.

[ Voor 22% gewijzigd door jellybrah op 24-11-2023 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bazziek schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:55:
[...]

2x gekocht zonder aankoopmakelaar en de 3e keer met een aankoopmakelaar, dit was in 2021 toen er tonnen overboden werd op een zeer laag aanbod.
Achteraf hadden we die aankoopmakelaar ook niet nodig gehad..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:54

Kju

@Bazziek Misschien kan je liever vertellen waarom je een aankoopmakelaar wil?

Om een nare man te quoten: 'de meeste tweakers hebben een DIY-mentaliteit'. De meesten hier zullen dus vinden dat je het best zelf kan, zonder aankoopmakelaar. Daar hebben ze op zich gelijk in. Om te onderhandelen heb je geen aankoopmakelaar nodig.

Als je liever ontzorgd wil worden en begeleid wil worden door een professional met voldoende kennis van zaken en je een aankoopmakelaar kan vinden waar je je volle vertrouwen in kan leggen, daar is niets mis mee.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
Kju schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:00:

Om een nare man te quoten: 'de meeste tweakers hebben een DIY-mentaliteit'. De meesten hier zullen dus vinden dat je het best zelf kan, zonder aankoopmakelaar. Daar hebben ze op zich gelijk in. Om te onderhandelen heb je geen aankoopmakelaar nodig.

Als je liever ontzorgd wil worden en begeleid wil worden door een professional met voldoende kennis van zaken en je een aankoopmakelaar kan vinden waar je je volle vertrouwen in kan leggen, daar is niets mis mee.
Het is meer de angst om iets over het hoofd te zien met grote gevolgen. En wellicht iets meer zicht op huizen voordat ze op funda komen, maar ik weet niet hoe erg dat momenteel speelt. Maar met een diy mentaliteit zoals je noemt doe ik het ook liever zelf. En een makelaar vinden waar je je volle vertrouwen in kan leggen lijkt me ook niet makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thargix
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 00:32
Bazziek schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:07:
[...]

Het is meer de angst om iets over het hoofd te zien met grote gevolgen. En wellicht iets meer zicht op huizen voordat ze op funda komen, maar ik weet niet hoe erg dat momenteel speelt. Maar met een diy mentaliteit zoals je noemt doe ik het ook liever zelf. En een makelaar vinden waar je je volle vertrouwen in kan leggen lijkt me ook niet makkelijk.
Mijn vriendin en ik hebben recent eindelijk onze eerste woning kunnen kopen (segment tussenwoning, tot NHG grens, regio Ede). Ons 12e bod was eindelijk een succes, hierbij waren onze eerste 4 biedingen zonder aankoopmakelaar. Wij hebben ervoor gekozen om emotie een kleinere rol te laten spelen, maar ook om beter gericht een bod uit te brengen op wat een woning echt waard is. Gezien overbieden opnieuw de norm is willen we gericht kunnen bieden en niet van een koude kermis thuis komen als de taxatiewaarde slecht uitpakt of dat je een kat in een zak koopt.

Wat wij erg fijn vonden aan een aankoopmakelaar was de ervaring en kennis die ze meebrengen. Zo gaven ze aan welke buurten beter/minder zijn (denk bijv. verhouding sociale huur tov koop of criminaliteit ervaring), welke problemen bij bepaalde wijken voorkomen (van een bepaald jaar bijvoorbeeld, fundering issues, waterschade, etc), en of je dus het risico loopt om een kat in de zak te kopen. Daarnaast kon die van ons ook een nauwkeurige inschatting maken van waarop de woning getaxeerd gaat worden, dit speelt voor ons erg mee omdat je met overbieden namelijk veel eigen geld moet inbrengen als de taxatiewaarde stuk lager komt te liggen dan je bod. We vonden het ook heel prettig dat ze een erg goede indicatie kunnen geven van wat de woning waard (verkoopwaarde) is, en een advies geven van "de woning is niet meer waard dan xx, als je meer wilt geven is dat puur aan jou. Maar voor hetzelfde geld kan je, zelfs in deze markt, een betere woning kopen". Dit laatste bleek uiteindelijk ook echt helemaal waar voor ons.

Daarnaast helpt het ook enorm dat de aankoopmakelaar sneller opvallende punten opmerkt, welke zaken in de koopovereenkomst en bijbehorende documenten een rode vlag zijn, etc.

Dat je sneller een woning kan benaderen voordat die op Funda komt te staan is waar, maar dit kan je ook zelf gratis regelen zonder een aankoopmakelaar in te huren. Je kunt je gratis namelijk inschrijven d.m.v. een zoekopdracht (via move.nl) bij een makelaar partij, dan ontvang je een e-mail wanneer een nieuwe woning beschikbaar komt. Dit is vaak enkele dagen voordat het op Funda komt te staan, waardoor je vaak nog op tijd bent om een bezichtiging in te plannen. Hiervoor kan je een makelaarpartij gewoon bellen en vragen of ze je willen inschrijven in hun zoekopdracht systeem.

Ik hoop dat onze ervaring je een beetje context geeft over eventuele voordelen van een aankoopmakelaar. Als je meer wilt weten stuur vooral een PM :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cklaver
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:30
Sport_Life schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:37:
[...]

2x gekocht zonder aankoopmakelaar en de 3e keer met een aankoopmakelaar, dit was in 2021 toen er tonnen overboden werd op een zeer laag aanbod.
Achteraf hadden we die aankoopmakelaar ook niet nodig gehad..
Hier idem. 3x zelf aangekocht, echter in 2021 een lokale aankoop makelaar voor een vast bedrag de aankoop (vrijstaand in semi buitengebied) laten begeleiden. Pakte voor ons zeer goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luukiee09
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-02-2024
Wispe schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:30:
[...]

Denk ik idd ook. Maar je weet het nooit zeker, dat het jammer hiervan.
Dan zou ik er EUR 53X.119/54X.119,- van maken.
Top, dank je wel voor alle reacties. Ik denk ook niet dat t voor 575 weggaat, maar iets er boven zou nog wel kunnen. Gaan dan ook rond de 54X zitten, ben heel erg benieuwd. Zitten natuurlijk ook een paar nadelen aan.

Kleine slaapkamer is hoe het is, en wordt ruimschoots goed gemaakt door andere aspecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Kju schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:00:

Om deze reden heb ik een aankoopmakelaar in de arm genomen. Achteraf gezien ook een goede keuze geweest.
Bij het uitbrengen van de bod heeft zij mij ook geadviseerd, incl. een mooi, uitgebreid rapport, wat zij het waard vond en de transactieprijzen van de soortgelijke woningen in de stad en in de omgeving.
Na het accepteren van de bod moesten verkoper en ik nog onderhandelen over bepaalde dingen.
Nu de oplevering volgende week is, zijn er een paar dingen die nog niet helemaal lekker lopen (denk aan airco, internet, gebreken, dus niet zomaar simpele kleine dingetjes) en ik ben er blij mee dat ik dat aan mijn aankoopmakelaar kan overlaten. Ik heb er geen tijd (en zin) voor gehad naast werk, verhuizen en andere dingen.

Kortom, voor mij 3k waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Cklaver schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:51:
[...]

Hier idem. 3x zelf aangekocht, echter in 2021 een lokale aankoop makelaar voor een vast bedrag de aankoop (vrijstaand in semi buitengebied) laten begeleiden. Pakte voor ons zeer goed uit.
Wij ook vrijstaand, maar dan nabij stadscentrum. De aankoopmakelaar had allemaal mooie praatjes maar uiteindelijk bleek er simpelweg geen woning naar onze smaak op de markt te komen (en na 2 woningen zijn de eisen hoog > gasloos , groot genoeg en veel groen) .

Uiteindelijk zelf een woning gevonden op internet (geen funda) van iemand die zonder makelaar verkocht, dus de aankoopmakelaar had voor ons geen toegevoegde waarde .

De verkoopmakelaar heeft zich beide keren wel goed terugverdiend.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 24-11-2023 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazziek
@jellybrah @Sport_Life @Kju @Thargix @Cklaver @Wispe Erg bedankt voor jullie feedback. We hebben besloten om het bod op het huis dat we hebben gezien deze week nog zelf te doen en daarna wat gesprekken in te plannen met aankoopmakelaars om te kijken wat zij kunnen bieden en hoe ons gevoel daarbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-09 16:34
XFlame schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:35:
Bod historie:

***members only***

Dus bijna 30K overboden :|
Wow moet nog veel gebeuren.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jakob558
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-10 07:21
Nu een tijdje op de markt voor een woning. Rond de 4 ton in een middelgrote stad. Dat gaat hard.. Eerst bijkomen van het feit dat als je 9u belt nadat een huis op funda komt de bezichtigingen bijna vol zitten. Om daarna met drie man tegelijk aan te komen bij een woning.

Ondertussen lijkt het iets te veranderen. Ook de truc op makelaarsland ontdekt, daardoor iets makkelijker bezichtigingen gepland. Nu wat dingen lopen, en samen met een hele fijne hypotheekadviseur aan de slag. Een keer net naast gezeten, dat geeft hoop voor de haalbaarheid. Overigens niet de zoekactie tot 450k (max hypotheek) aangezet, want tussen de 350-400k gaat toch voor die prijs weg..

Vandaag wel iets vreemds meegemaakt. Bieding op inschrijving, dus bieden voor een deadline. Word gebeld door de makelaar: 'we hebben uw bod ontvangen, bent u serieus geïnteresseerd?'. Huh? Ik doe toch een (goed) bod op een huis, met interesse, na een positieve bezichtiging? Blijkbaar wilde de eigenaar heel zeker weten dat het bod dat hij koos ook een zekerheidje is.. En dat terwijl ik zonder voorbehoud bied. Vreemde gang van zaken. Op de vraag of ik dan als ik serieus ben ook het winnende bod zou zijn wilde men nog geen antwoord geven. Heb maar gewoon een dag bedenktijd gevraagd, het is wel goed zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
jakob558 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:55:
Nu een tijdje op de markt voor een woning. Rond de 4 ton in een middelgrote stad. Dat gaat hard.. Eerst bijkomen van het feit dat als je 9u belt nadat een huis op funda komt de bezichtigingen bijna vol zitten. Om daarna met drie man tegelijk aan te komen bij een woning.

Ondertussen lijkt het iets te veranderen. Ook de truc op makelaarsland ontdekt, daardoor iets makkelijker bezichtigingen gepland. Nu wat dingen lopen, en samen met een hele fijne hypotheekadviseur aan de slag. Een keer net naast gezeten, dat geeft hoop voor de haalbaarheid. Overigens niet de zoekactie tot 450k (max hypotheek) aangezet, want tussen de 350-400k gaat toch voor die prijs weg..

Vandaag wel iets vreemds meegemaakt. Bieding op inschrijving, dus bieden voor een deadline. Word gebeld door de makelaar: 'we hebben uw bod ontvangen, bent u serieus geïnteresseerd?'. Huh? Ik doe toch een (goed) bod op een huis, met interesse, na een positieve bezichtiging? Blijkbaar wilde de eigenaar heel zeker weten dat het bod dat hij koos ook een zekerheidje is.. En dat terwijl ik zonder voorbehoud bied. Vreemde gang van zaken. Op de vraag of ik dan als ik serieus ben ook het winnende bod zou zijn wilde men nog geen antwoord geven. Heb maar gewoon een dag bedenktijd gevraagd, het is wel goed zeg.
Klinkt idd vreemd. Zal waarschijnlijk een combinatie van factoren zijn (hoogte van je bod, geen voorbehouden, je leeftijd (in je profiel staat je geboortejaar)). Kan niks anders bedenken.
Of de eigenaar heeft eerder ervaring gehad met niet-serieuze geïnteresseerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dus je doet een bod, de verkoper vraagt of je serieus bent en vervolgens vraag je een dag bedenktijd?

Heeft die makelaar je aan het twijfelen gebracht??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
Wolly schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:12:
[...]

Dus je doet een bod, de verkoper vraagt of je serieus bent en vervolgens vraag je een dag bedenktijd?

Heeft die makelaar je aan het twijfelen gebracht??
Haha goeie vraag! Ik werd toevallig vanmiddag door een andere makelaar gebeld dat een andere koper zich had teruggetrokken. Daar waren we de tweede. Dus ja, toen die makelaar met dit bericht kwam ben ik gaan twijfelen.. Had ze gewoon aangegeven dat ik de hoogste was, was ik hoogstwaarschijnlijk gewoon met ze in zee gegaan. Nu heb ik het mezelf moeilijk gemaakt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:45
Waarom zou je überhaupt bedenktijd vragen? Na tekenen heb je nog 3 dagen. En tussen bod acceptatie en tekenen is meestal ook niet in een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
Klopt. Kwam nu dus uit vooral uit onvrede rond de gang van zaken. Als ze mij niet gewoon kan zeggen dat ze met ons in zee willen gaan maar eerst een soort vragenvuur over mijn intenties afvuurt heb ik de neiging ook iets te doen. Dus misschien ook zeker een beetje kinderachtig van mezelf, dat besef ik nu. Ik vond het telefoontje gewoon zo vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jakob558 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:03:
Klopt. Kwam nu dus uit vooral uit onvrede rond de gang van zaken. Als ze mij niet gewoon kan zeggen dat ze met ons in zee willen gaan maar eerst een soort vragenvuur over mijn intenties afvuurt heb ik de neiging ook iets te doen. Dus misschien ook zeker een beetje kinderachtig van mezelf, dat besef ik nu. Ik vond het telefoontje gewoon zo vreemd.
Denk dat je het compleet verkeerd hebt ingeschat. Je doet een goed bod en klaarblijkelijk wil de verkoper wel zeker weten of je serieus bent. Dat kan te maken hebben met je voorkomen, je leeftijd of misschien wel met je bod wat eruit springt.

Volgende keer dus wat serieuzer zijn als ze bellen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:22

Vandaag wel iets vreemds meegemaakt. Bieding op inschrijving, dus bieden voor een deadline. Word gebeld door de makelaar: 'we hebben uw bod ontvangen, bent u serieus geïnteresseerd?'. Huh? Ik doe toch een (goed) bod op een huis, met interesse, na een positieve bezichtiging?
Misschien was je bod wel té goed en twijfelde de makelaar daarom aan je intenties. Je ziet hier ook wel voorbijkomen dat mensen met het beste bod ver boven het op een na beste bod zitten. Stel dat dat bij jou zo is, dan kan ik me voorstellen dat een makelaar twijfelt. Zeker als je zonder makelaar dat bod hebt uitgebracht. Door bedenktijd te vragen, bevestig je eigenlijk dat je niet serieus bent. Niet zo handig inderdaad. Mocht je dit huis toch alsnog het allerliefste willen, zou ik makelaar terugbellen, aangeven dat je je wat overrompeld voelde en dus niet zo handig reageerde, maar dat je toch wel graag je bod wilt handhaven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jakob558
Wolly schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:13:
[...]

Denk dat je het compleet verkeerd hebt ingeschat. Je doet een goed bod en klaarblijkelijk wil de verkoper wel zeker weten of je serieus bent. Dat kan te maken hebben met je voorkomen, je leeftijd of misschien wel met je bod wat eruit springt.

Volgende keer dus wat serieuzer zijn als ze bellen :+
Kan. Gelukkig zit ik in een luxepositie doordat ik toevallig ook door de andere makelaar werd gebeld. Punt is dat verkoper bij het doen van een bod al vroeg wat te schrijven over jezelf en je financiële situatie, dus er zat al iets in de verkoper dat maakt dat ze willen weten hoe het zit met de bieders. Mijns inziens in de huidige markt totaal niet nodig en mogelijke voorbehouden. Maargoed. Is hun keuze natuurlijk.

Al met al geen ramp. Door mijn uitgangspositie is het enkel makkelijker geworden om te kiezen. De biedingen lagen volgens de makelaar overigens niet ver uit elkaar. Ze leek enkel te willen ontfutselen of onze intentie goed is. Dat vind ik geen fijne manier van zaken doen. Het feit dat ik kom kijken, de tijd neem om extra vragen te stellen, mezelf voor te stellen, onze situatie uit te leggen, etc, en dan een goed bod doe moet gewoon voldoende zijn mijne inziens. Heb je nog een concrete vraag; prima. Maar een soort suggestief telefoontje helpt niet mee.

Ik kan nu kiezen, en zou me mijn droomhuis natuurlijk niet door de vingers laten glippen door de houding van een makelaar. Ik ben ook gewoon een beetje verbaasd door deze gang van zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:32

_Arthur

blub

jakob558 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:10:
Ik kan nu kiezen, en zou me mijn droomhuis natuurlijk niet door de vingers laten glippen door de houding van een makelaar. Ik ben ook gewoon een beetje verbaasd door deze gang van zaken.
Laat niet je emotie meespelen en het zakelijk bekijken. Met die makelaar heb je, als je mogelijk het huis hebt gekocht, weinig meer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09 13:03
_Arthur schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:04:
[...]

Laat niet je emotie meespelen
Eens, een huis is een emotioneel besluit maar laat je niet daar door beïnvloeden. Kijk vooral naar welk van de huizen je het beste gevoel gaf en ga je dan richten op die woning. Laat je in ieder geval niet beïnvloeden of te veel zoeken achter die makelaars praat. Jij kan dat huis kopen graag of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:52
De laatste weken hebben mijn vriendin en ik best wel wat huizen bezichtigd en ook enkele biedingen gedaan. Er komen wat meer huizen vrij in de prijsklasse waar wij in zoeken (max. 405k) maar de concurrentie blijft wel hevig. Bieden bij inschrijving en overbieden is wel de standaard, op de huizen waar wij het van weten is er overboden met eenmaal 7% en tweemaal 10%, allemaal tussen de 5 en 8 biedingen per huis.

Het geeft wel een beetje een idee van de markt en hoe je moet zitten qua bod. Vooralsnog zien wij geen waarde in een aankoopmakelaar, wij krijgen alle huizen al doorgestuurd van de verschillende makelaars die hier actief zijn en omdat het enkel bieden bij inschrijving is heb je geen makelaar nodig voor de onderhandeling. Wellicht dat we hier in de toekomst anders over denken, maar voor nu zien wij de meerwaarde niet van een aankoopmakelaar.

Blijft wel een vreemd proces, op het moment dat je een huis gaat bezichtigen moet je niet direct "verliefd" worden omdat de kans dat je het uiteindelijk kan kopen niet te voorspellen is. We blijven rustig doorzoeken, hebben dan ook geen haast en uiteindelijk vinden we wel iets wat voldoet aan onze wensen en een bod waar wij ons goed bij voelen dat wordt geaccepteerd.

• Immutable
  • Laatst online: 21-09 13:20
jellybrah schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:28:
[...]

Wij zijn doorstromers, maar het is alweer 13 jaar geleden.. het gaat ons vooral om het financieringsvoorbehoud, het juiste aanbod en de koopvereenkomst. Technische, bouwkundige en kadastrale zaken heb ik zelf wel aardig zicht op. We hebben één bezichtiging gedaan, maar van die makelaar kwam een vrouw langs die vooral over de keuken, de ruime badkamer en de vele opbergkasten begon. Ze wilde bijna de kelder en zolder niet laten zien. Lek als een mandje, asbest en cheapass slecht afgewerkte isolatie. Dikke rode vlag dus.

Als ik startende was zonder deze kennis zou ik het wel doen. Je krijgt met bovenstaande te maken.
In een krappe markt, krijg je dus ook veel shit op de markt. Wees daar dus alert op, en juist daardoor betaald men al vaak te veel voor afdankertjes en opknappertjes. Waarin als je de kosten meeneemt om het op te knappen nog eerder een nieuwbouw huis kunt kopen met betere specificaties.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:00

Onlangs zelf een woning verkocht. Daarop hebben we ook 3x een bod gekregen waarvan we dachten nou prima, zet maar door. En vervolgens zijn diegene die het bod gedaan hebben schijnbaar van de aardbodem verdwenen. En dat schijnt te laatste tijd wel meer te gebeuren vertelde de makelaar ons.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Immutable schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:54:
[...]

In een krappe markt, krijg je dus ook veel shit op de markt. Wees daar dus alert op, en juist daardoor betaald men al vaak te veel voor afdankertjes en opknappertjes. Waarin als je de kosten meeneemt om het op te knappen nog eerder een nieuwbouw huis kunt kopen met betere specificaties.
Leuk verhaal, maar dan moet dat nieuwbouwhuis wel beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazziek
Flix20 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:13:
[...]

Onlangs zelf een woning verkocht. Daarop hebben we ook 3x een bod gekregen waarvan we dachten nou prima, zet maar door. En vervolgens zijn diegene die het bod gedaan hebben schijnbaar van de aardbodem verdwenen. En dat schijnt te laatste tijd wel meer te gebeuren vertelde de makelaar ons.
Als iemand die net is overboden op een leuk huis klinkt me dat als muziek in de oren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
[...]

Maar goed, dan denkt die makelaar bij een volgende huis waar hun op gaan bieden van... tegen hun client: Deze moet je niet vertrouwen. Daarnaast snap ik niet waar mensen het geld vandaan halen om dik te overbieden, je moet namelijk dit geld zelf wel cash bijleggen als de taxatie enorm tegenvalt.

Maar goed dat huis waar ik mee bezig was geweest had echt een hele vreemde taxatie, namelijk kwamen 3 waarden uit. 75K(grond) 250K(huidige woning) en 450K(uiteindelijk). Daar kon de bank niet goed mee omgaan. Heb rond de ~350K gekocht.

[ Voor 26% gewijzigd door Immutable op 30-11-2023 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:34
[...]

Been there, done that.. Helaas bij verkoop van mijn huis ook tot 2 x toe gehad.. Ronduit asociaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:34
Zuid-Limburg hier, kom net terug van een huisbezichtiging van een jaren '60 woning. Weinig verduurzaamd (label C), etherniet platen op het dak. Dak niet geïsoleerd maar gewoon isolatie materiaal op de vloer van de zolder/plafond van de bovenverdieping gelegd. Bovenverdieping te klein als je met 4 man bent.

Huisafwerking slecht, staat van de keuken matig.
Eyecatcher 2200m2 perceel (dat was wat ons trok, de rust en de vrije ligging) vraagprijs net geen 500k. De makelaar had gister en vandaag maar liefst 20 bezichtigingen.

Het gaat nog te goed op dit moment dus... Geeft wel hoop mochten we onze eigen woning willen verkopen, die zitten tussen de 5 en 6 ton in.

Dus ja, denk niet dat dit hem gaat worden..

discogs

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jakob558
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-10 19:40
loewie1984 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:22:
Zuid-Limburg hier, kom net terug van een huisbezichtiging van een jaren '60 woning. Weinig verduurzaamd (label C), etherniet platen op het dak. Dak niet geïsoleerd maar gewoon isolatie materiaal op de vloer van de zolder/plafond van de bovenverdieping gelegd. Bovenverdieping te klein als je met 4 man bent.

Huisafwerking slecht, staat van de keuken matig.
Eyecatcher 2200m2 perceel (dat was wat ons trok, de rust en de vrije ligging) vraagprijs net geen 500k. De makelaar had gister en vandaag maar liefst 20 bezichtigingen.

Het gaat nog te goed op dit moment dus... Geeft wel hoop mochten we onze eigen woning willen verkopen, die zitten tussen de 5 en 6 ton in.

Dus ja, denk niet dat dit hem gaat worden..
Maar je verwacht je huidige huis te verkopen voor hetzelfde bedrag als je nieuwe huis. Ja daar gaat veel geld in zitten in verduurzamen, maar je hebt op je huidige huis ook een flinke overwaarde neem ik aan? Dan is het geld toch wel rond? Of ben je niet meer gaan verdienen de afgelopen jaren en/of heb je geen overwaarde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superkanjo
Samen met vriendin vorige week weer een bieding op het huis gedaan, vraagprijs 375k en wij hebben 405k geboden. Wij waren in de veronderstelling een goed bod gedaan te hebben en uiteraard ook een motivatie erbij geschreven. Vrijdag gebeld door de verkopende makelaar, deze gaf aan dat wij een goed bod hebben gedaan (hij kan nog geen bedragen van andere biedingen noemen uiteraard) maar dat er vanwege betere voorwaarden is gekozen voor een ander bod.

Wij brengen ook een aardig stuk eigen geld in, dit hebben wij uiteraard ook zo vermeld in de financiële voorwaarden. Helaas niet de eerste keer dat wij dit als reden horen waarom ons bod niet is gekozen. Maar goed, we blijven positief, morgen weer een bezichtiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09 13:03
Superkanjo schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:47:

Wij brengen ook een aardig stuk eigen geld in, dit hebben wij uiteraard ook zo vermeld in de financiële voorwaarden. Helaas niet de eerste keer dat wij dit als reden horen waarom ons bod niet is gekozen. Maar goed, we blijven positief, morgen weer een bezichtiging.
Zuur, denk dat vanuit de makelaars veel focus ligt op de voorwaardes omdat net zoals we hier zien financiering rond krijgen vaker niet lukt. Omdat mensen vermoed ik flink overbieden ondanks dat taxateurs daarin niet mee gaan en weinig eigen geld aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
helmmen schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:40:
[...]

Zuur, denk dat vanuit de makelaars veel focus ligt op de voorwaardes omdat net zoals we hier zien financiering rond krijgen vaker niet lukt. Omdat mensen vermoed ik flink overbieden ondanks dat taxateurs daarin niet mee gaan en weinig eigen geld aanwezig is.
We hebben ook aangegeven in de toelichting en ook mondeling aan de verkopende makelaar dat wij al gesprekken (en volledige berekeningen) hebben gehad met meerdere hypotheekadviseurs, dus het te lenen bedrag moet normaal gesproken geen issue zijn. Hiernaast brengen wij rond de 80K eigen geld in, dus ook de taxatie vs hypotheekwaarde zie ik ook geen problemen in ontstaan.

Toch vinden wij het "eng" om zonder voorbehoud te bieden, ook al wijst alles erop dat wij de financiering rond moeten krijgen. We hebben eigen geld, geen schulden, geen verplichtingen en een huurhuis dus ook geen afhankelijkheid van een huis die wij moeten verkopen.

Het goede nieuws is dat wij bij alle biedingen die wij hebben gedaan op of rond de waarde van het winnende bod zitten, dus de bepaling van de biedwaarde zitten wij wel goed tot nu toe. Hierdoor zien wij ook nog niet een meerwaarde voor een aankoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:34
Superkanjo schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:04:
[...]

We hebben ook aangegeven in de toelichting en ook mondeling aan de verkopende makelaar dat wij al gesprekken (en volledige berekeningen) hebben gehad met meerdere hypotheekadviseurs, dus het te lenen bedrag moet normaal gesproken geen issue zijn. Hiernaast brengen wij rond de 80K eigen geld in, dus ook de taxatie vs hypotheekwaarde zie ik ook geen problemen in ontstaan.

Toch vinden wij het "eng" om zonder voorbehoud te bieden, ook al wijst alles erop dat wij de financiering rond moeten krijgen. We hebben eigen geld, geen schulden, geen verplichtingen en een huurhuis dus ook geen afhankelijkheid van een huis die wij moeten verkopen.

Het goede nieuws is dat wij bij alle biedingen die wij hebben gedaan op of rond de waarde van het winnende bod zitten, dus de bepaling van de biedwaarde zitten wij wel goed tot nu toe. Hierdoor zien wij ook nog niet een meerwaarde voor een aankoopmakelaar.
Het probleem voor verkoper is dat hij/zij niet kan weten in hoeverre datgene wat je opschrijft ook klopt, en echt volledig uitgezocht is, en er bijv niet nog een private lease loopt die niet meegenomen is. Daarom is een bod zonder voorbehoud zoveel aantrekkelijker voor een verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:34
Superkanjo schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:04:
[...]

Als jij 100% zeker bent van je financiële situatie, kan je zonder voorbehoud bieden. Maakt jouw bod zoveel krachtiger.. Wij hebben voor ons nieuwe huis wél geboden met een voorbehoud, maar die lag een paar ton lager dan de vraagprijs. Per saldo hadden wij ook zonder voorbehoud kunnen financieren, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Superkanjo schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:47:
Samen met vriendin vorige week weer een bieding op het huis gedaan, vraagprijs 375k en wij hebben 405k geboden. Wij waren in de veronderstelling een goed bod gedaan te hebben en uiteraard ook een motivatie erbij geschreven. Vrijdag gebeld door de verkopende makelaar, deze gaf aan dat wij een goed bod hebben gedaan (hij kan nog geen bedragen van andere biedingen noemen uiteraard) maar dat er vanwege betere voorwaarden is gekozen voor een ander bod.

In welk deel/stad in het land ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
TvanW schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:39:
[...]

In welk deel/stad in het land ?
Dorp in de randstad.
BootVluchteling schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:17:
[...]

Als jij 100% zeker bent van je financiële situatie, kan je zonder voorbehoud bieden. Maakt jouw bod zoveel krachtiger.. Wij hebben voor ons nieuwe huis wél geboden met een voorbehoud, maar die lag een paar ton lager dan de vraagprijs. Per saldo hadden wij ook zonder voorbehoud kunnen financieren, maar goed.
Wij zijn volledig zeker van onze financiële situatie, en ook door meerdere adviseurs de berekening laten doen en zie zien ook geen problemen. Alleen moeten er nog wel een paar stempels gezet worden voordat de hypotheek is goedgekeurd, waarschijnlijk een formaliteit maar een 100% garantie heb je niet. Het zou gewoon heel erg zonde zijn als we tegen een probleem aanlopen en de 10% boete af moeten tikken.
THM0 schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:12:
[...]

Het probleem voor verkoper is dat hij/zij niet kan weten in hoeverre datgene wat je opschrijft ook klopt, en echt volledig uitgezocht is, en er bijv niet nog een private lease loopt die niet meegenomen is. Daarom is een bod zonder voorbehoud zoveel aantrekkelijker voor een verkoper.
Helemaal mee eens, snap ik vanuit de verkoper gezien ook volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Superkanjo schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:00:
[...]
Wij zijn volledig zeker van onze financiële situatie, en ook door meerdere adviseurs de berekening laten doen en zie zien ook geen problemen. Alleen moeten er nog wel een paar stempels gezet worden voordat de hypotheek is goedgekeurd, waarschijnlijk een formaliteit maar een 100% garantie heb je niet. Het zou gewoon heel erg zonde zijn als we tegen een probleem aanlopen en de 10% boete af moeten tikken.
Er zijn hypotheekverstrekkers die (starters) een hypotheekverklaring geven die ca drie maanden geldig is. Daarmee heb je feitelijk al een aanbod liggen van een bank zolang je binnen voorwaarden (aankoop, taxatie, eigen inbreng en lopende schulden) blijft. Misschien is dat een oplossing voor jullie omdat je daarmee met meer zekerheid een bod kunt uitbrengen.

Overigens zijn er ook genoeg situaties bekend (ook hier) waarin een koper zich zonder financieel voorbehoud binnen de bedenktermijn terugtrekt. Daar zit je als verkoper ook niet op te wachten en in die zin is een doordacht bod met financieel voorbehoud soms toch aantrekkelijker. Wees dus ook niet verbaasd als de makelaar terugbelt en vraagt of je bod nog geldig is/of je een nieuw bod wilt uitbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-08 20:44
Bij ons heeft de aankoopmakelaar wel een behoorlijke rol in gespeeld in dat wij uiteindelijk ons appartement in de randstad mét gedeeltelijk voorbehoud hebben kunnen kopen. Ook wij zaten zonder aankoopmakelaar steeds rond het winnende bod. Met aankoopmakelaar hebben we overigens lager kunnen bieden dan we zonder aankoopmakelaar dachten te moeten bieden. Just my two cents :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
ducoquelicot schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:47:
Bij ons heeft de aankoopmakelaar wel een behoorlijke rol in gespeeld in dat wij uiteindelijk ons appartement in de randstad mét gedeeltelijk voorbehoud hebben kunnen kopen. Ook wij zaten zonder aankoopmakelaar steeds rond het winnende bod. Met aankoopmakelaar hebben we overigens lager kunnen bieden dan we zonder aankoopmakelaar dachten te moeten bieden. Just my two cents :)
Wat is dan de meerwaarde van de aankoopmakelaar geweest? Zoals ik het zie moet je concurreren met 5-10 andere bieders op waarde van het bod en de voorwaarden, deze gaan niet veranderen met een aankoopmakelaar. Wat kunnen zij hierin toevoegen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:39
Superkanjo schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:35:
[...]

Wat is dan de meerwaarde van de aankoopmakelaar geweest? Zoals ik het zie moet je concurreren met 5-10 andere bieders op waarde van het bod en de voorwaarden, deze gaan niet veranderen met een aankoopmakelaar. Wat kunnen zij hierin toevoegen?
Vertrouwen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toke_gt
Dit. Plus dat makelaars elkaar graag de kopers gunnen. Dus met aankoopmakelaar kom je er makkelijker tussen, in de zin dat je bij de verkoper een sterkere aanbeveling krijgt, want jouw makelaar kent de andere makelaar. En vorige week heeft jouw makelaar een huis verkocht aan een klant van die andere makelaar.
Is dat eerlijk? Niet per se.
Is dat hoe het werkt? Absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:12
Toke_gt schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:23:
[...]

Dit. Plus dat makelaars elkaar graag de kopers gunnen. Dus met aankoopmakelaar kom je er makkelijker tussen, in de zin dat je bij de verkoper een sterkere aanbeveling krijgt, want jouw makelaar kent de andere makelaar. En vorige week heeft jouw makelaar een huis verkocht aan een klant van die andere makelaar.
Jouw redenatie kun je ook omdraaien door te stellen dat vriendjespolitiek in je nadeel werkt. Want als de verkoopmakelaar op basis van percentage van de verkoopprijs werkt, kan ie de volgende keer z'n conculega in de hand spelen bij een andere transactie.
Die makelaars zit er onder de streep voor eigen gewin tussen, met als voorwaarde dat hun partij 'een goed gevoel' over de deal heeft.

edit:
En ga er maar vanuit dat er gesproken wordt over je financiële ruimte als kopende partij, kunnen ze mooi 'onderhandelen' over een scherpe prijs.
Overigens, als je lang genoeg zoekt in bepaalde regio's leer je vanzelf alle makelaars kiezen. :+

[ Voor 12% gewijzigd door geekeep op 11-12-2023 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ducoquelicot
Superkanjo schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:35:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 9% gewijzigd door ducoquelicot op 11-12-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
Dank allen voor de feedback, verduidelijkt wat meer over de rol van een aankoopmakelaar in de huidige markt.
Daar kan ik wel inkomen, iemand die een aankoopmakelaar in de arm neemt zal eerder serieus zijn.
Toke_gt schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:23:
[...]

Misschien naïef, maar ik ging ervanuit dat de verkopende makelaar met de stapel biedingen uit het move account naar de verkopers gaat en de keuze (wellicht met een toelichting/advies) aan hun laat. Maar goed punt, dank!
geekeep schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:41:
[...]

Jouw redenatie kun je ook omdraaien door te stellen dat vriendjespolitiek in je nadeel werkt. Want als de verkoopmakelaar op basis van percentage van de verkoopprijs werkt, kan ie de volgende keer z'n conculega in de hand spelen bij een andere transactie.
Die makelaars zit er onder de streep voor eigen gewin tussen, met als voorwaarde dat hun partij 'een goed gevoel' over de deal heeft.

edit:
En ga er maar vanuit dat er gesproken wordt over je financiële ruimte als kopende partij, kunnen ze mooi 'onderhandelen' over een scherpe prijs.
Overigens, als je lang genoeg zoekt in bepaalde regio's leer je vanzelf alle makelaars kiezen. :+
Weinig onderhandelen mogelijk als er met biedtermijnen wordt gewerkt, is geen kans een 2e bod te doen. Daarnaast mogen makelaars kopers niet tegen elkaar uitspelen (al zal dat vast gebeuren)

@ducoquelicot goed voor jullie, maar eigenlijk heel vreemd dat het zo is gegaan. Ook voor de verkopende partij had er mogelijk meer in gezeten.

[ Voor 3% gewijzigd door Superkanjo op 11-12-2023 20:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ducoquelicot
@Superkanjo klopt, de verkopers hadden een aantal redenen om met ons bod in zee te gaan. Uiteindelijk hadden ze natuurlijk ook kunnen wachten op een potentieel beter aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Superkanjo schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:10:
Misschien naïef, maar ik ging ervanuit dat de verkopende makelaar met de stapel biedingen uit het move account naar de verkopers gaat en de keuze (wellicht met een toelichting/advies) aan hun laat. Maar goed punt, dank!
Niet naïef hoor, zo moet het natuurlijk ook gaan en zo gaat het vaak ook. Maar een aankoopmakelaar beveelt je ook enkele partijen aan. Bijvoorbeeld omdat het huurders zijn en een snelle oplevering mogelijk maken. Of omdat het mensen zijn met veel eigen geld, waardoor het bod zekerder kan zijn.
En zo kan een makelaar ook iemand naar voren schuiven die niet erg afwijkt van de andere biedingen, maar om een heel andere reden een gunfactor heeft.
Kijk, als er maar drie biedingen zijn, is het niet zo moeilijk. Maar als er 8 zijn die elkaar niet veel ontlopen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Over naïef gesproken… vandaag maar weer eens er achter gekomen wat voor waarde de documentatie en verkopend makelaar heeft: kwaliteit waardeloos.

Achtergrond: ik heb het huis al gekocht, alles al rond, zit nu midden tussen periode van tekenen koopcontract (paar maand terug) tot aan passeren bij notaris (over iets meer dan 3 maanden). Vandaag op bezoek bij het huis met mogelijk leveranciers van spullen mbt isolatie, verwarming etc.

Anyhow, tijdens inspectie met de isolatieexpert kwam ik meerdere dingen tegen:
Vragenlijst bij brochure, bouwtechnische keuring en energie rapport maken vermelding van HR++ glas, isolatiewaarden glas staan in energie rapport zelfs per m2 uitgebreid erbij, zelfs het wc raampje enkel glas staat er in als 0,3m2 met Uw 4.
Blijkt dus dat ze alle drie over het hoofd hadden gezien (en ik dus zelf ook, en mijn aankoopmakelaar/taxateur ook) dat er in de woonkamer nog gewoon dubbel glas zit, en zelfs een raampje enkel glas.

2e punt:
Vragenlijst en Bouwtechnische keuring: kruipruimte, droog, JA. (En dus niet Nee, of Meestal)
Vandaag gekeken, stond 25cm water in, onder hele huis door. Huis staat op zandgrond, rand van een es, geen sloten in de buurt om waterpeil te checken.
Had tijdens bezichtiging gevraagd waar kruipruimte is: antwoord: overal, dus ook onder garage en uitbouw. Vandaag dubbel gecheckt: niet onder garage en niet onder uitbouw.

Verder werd er in de brochure en vragenlijst en door verkopend makelaar ook niet vermeld dat er 2 water bergingen in de tuin verstopt zitten onder de grond. Kwam ik vandaag per toeval achter. Dat is dus voor de afgekoppelde regenwater afvoer. Op zich positief, maar is dus wel even nadenken over tuin inrichting.

Anyhow, zit nog even te broeden wat ik er mee moet. Maar positieve is, dat mijn acties voor aanpassingen nu voorbereid zijn op dit soort ongein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:14
Vraagje voor mensen die move gebruiken bij de aankoop.
Een keertje met de makelaar geweest en dat huis komt in het aankoopdossier terecht.
De andere keer zelf geweest en dat huis komt in het bezichtigingdossier terecht.

In het bezichtigingdossier zie ik netjes een kopje Bod uitbrengen staan. In het aankoopdossier echter niet.
Is het de bedoeling dat het zo werkt? Ik dacht dat juist dat het aankoopdossier (waar je met je eigen makelaar naartoe gaat) dit ook zou hebben.

(Uiteraard ga ik dit morgen aan mijn makelaar voorleggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
Toke_gt schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:19:
[...]

Niet naïef hoor, zo moet het natuurlijk ook gaan en zo gaat het vaak ook. Maar een aankoopmakelaar beveelt je ook enkele partijen aan. Bijvoorbeeld omdat het huurders zijn en een snelle oplevering mogelijk maken. Of omdat het mensen zijn met veel eigen geld, waardoor het bod zekerder kan zijn.
Het eigen geld wat we inbrengen hebben we aangegeven in het bod, het financieel voorbehoud hebben wij voor een stuk lager bedrag gedaan dan het bod, dus daaruit is te concluderen dat er eigen geld wordt ingebracht. Ook dat wij momenteel huren hebben wij aangegeven in de toelichting, dat wij flexibel zijn qua overdrachtsdatum. Maar goed, snap best dat een makelaar mogelijke kopers kan aanbevelen.
champion16 schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:29:
In het bezichtigingdossier zie ik netjes een kopje Bod uitbrengen staan. In het aankoopdossier echter niet.
Is het de bedoeling dat het zo werkt? Ik dacht dat juist dat het aankoopdossier (waar je met je eigen makelaar naartoe gaat) dit ook zou hebben.
Volgens mij komt dit omdat bij een aankoopdossier (dus met een aankoopmakelaar) het bod via de aankoopmakelaar gedaan moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Get!em schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:40:
Over naïef gesproken… vandaag maar weer eens er achter gekomen wat voor waarde de documentatie en verkopend makelaar heeft: kwaliteit waardeloos.
Ik heb vijf huizen laten verkopen maar nog nooit heeft de makelaar iets gedaan met de vragenlijsten, en volgens mij is dat ook niet aan de makelaar. Je verklaart als verkoper dat je de vragen naar eer en geweten hebt beantwoord. Het is toch ook niet te doen voor een makelaar om kruipruimtes of beglazing te controleren. Je mag er vanuit gaan dat de verkoper hier zijn informatieplicht goed invult. Net als bij verborgen gebreken (is hier mogelijk ook sprake van), dan is dat een geschil waar koper en verkoper onderling uit moeten komen. De makelaar kan mogelijk wat bemiddelen maar de rol van de makelaar wordt hier toch wel wat overschat.

[ Voor 3% gewijzigd door coazter op 12-12-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
ducoquelicot schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:47:
Dit is ook onze ervaring geweest in zowel aan-/ als verkoop.
Bij de aankoop van de woning hebben de makelaars onderling natuurlijk contact en daarin gaf onze aankoopmakelaar mee dat hij de financiën had ingezien en daar, mits geen onvoorziene veranderingen, geen probleem zal zijn.
(echter heeft hij het nooit ingezien, alleen van ons horen zeggen wat wij konden/wilde lenen en hoeveel hypotheek er nog op het huidige huis stond. :+ )

En ook bij de verkoop deed hij hetzelfde. Gaf hij met een bod mee of hij wat info heeft kunnen ontfutselen mbt de financiële status van de bieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Get!em schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:40:

Achtergrond: ik heb het huis al gekocht, alles al rond, zit nu midden tussen periode van tekenen koopcontract (paar maand terug) tot aan passeren bij notaris (over iets meer dan 3 maanden). Vandaag op bezoek bij het huis met mogelijk leveranciers van spullen mbt isolatie, verwarming etc.

Anyhow, tijdens inspectie met de isolatieexpert kwam ik meerdere dingen tegen:
Vragenlijst bij brochure, bouwtechnische keuring en energie rapport maken vermelding van HR++ glas, isolatiewaarden glas staan in energie rapport zelfs per m2 uitgebreid erbij, zelfs het wc raampje enkel glas staat er in als 0,3m2 met Uw 4.
Blijkt dus dat ze alle drie over het hoofd hadden gezien (en ik dus zelf ook, en mijn aankoopmakelaar/taxateur ook) dat er in de woonkamer nog gewoon dubbel glas zit, en zelfs een raampje enkel glas.

2e punt:
Vragenlijst en Bouwtechnische keuring: kruipruimte, droog, JA. (En dus niet Nee, of Meestal)
Vandaag gekeken, stond 25cm water in, onder hele huis door. Huis staat op zandgrond, rand van een es, geen sloten in de buurt om waterpeil te checken.
Had tijdens bezichtiging gevraagd waar kruipruimte is: antwoord: overal, dus ook onder garage en uitbouw. Vandaag dubbel gecheckt: niet onder garage en niet onder uitbouw.

Verder werd er in de brochure en vragenlijst en door verkopend makelaar ook niet vermeld dat er 2 water bergingen in de tuin verstopt zitten onder de grond. Kwam ik vandaag per toeval achter. Dat is dus voor de afgekoppelde regenwater afvoer. Op zich positief, maar is dus wel even nadenken over tuin inrichting.

Anyhow, zit nog even te broeden wat ik er mee moet. Maar positieve is, dat mijn acties voor aanpassingen nu voorbereid zijn op dit soort ongein.
Toevallig bij ons hetzelfde verhaal, in de vragenlijst van verkoper staat aangegeven dat de kruipruimte droog is (dus 'ja', ipv 'nee' of 'meestal').
De kruipruimte was ten tijde van de bouwkundige keuring en aankoop ook droog, maar als het waterpeil stijgt dan loopt de kruipruimte vol.
Op zich niet echt een probleem, want het is een woning van bouwjaar 2000 dus betonnen fundering.
Dus de eventuele schade is beperkt volgens mij.

Toch twijfel ik om een bureau in te schakelen om te verifiëren dat het geen kwaad kan.

Ik laat de makelaar er trouwens volledig buiten, daar heb je niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
coazter schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:22:
[...]

Ik heb vijf huizen laten verkopen maar nog nooit heeft de makelaar iets gedaan met de vragenlijsten, en volgens mij is dat ook niet aan de makelaar. Je verklaart als verkoper dat je de vragen naar eer en geweten hebt beantwoord. Het is toch ook niet te doen voor een makelaar om kruipruimtes of beglazing te controleren. Je mag er vanuit gaan dat de verkoper hier zijn informatieplicht goed invult. Net als bij verborgen gebreken (is hier mogelijk ook sprake van), dan is dat een geschil waar koper en verkoper onderling uit moeten komen. De makelaar kan mogelijk wat bemiddelen maar de rol van de makelaar wordt hier toch wel wat overschat.
Waarom zou hier sprake van een verborgen gebrek kunnen zijn? Iedereen inclusief de bouwtechnische keurder heeft eroverheen gekeken terwijl het toch wel zichtbaar is als je de moeite neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:54:
[...]

Toevallig bij ons hetzelfde verhaal, in de vragenlijst van verkoper staat aangegeven dat de kruipruimte droog is (dus 'ja', ipv 'nee' of 'meestal').
De kruipruimte was ten tijde van de bouwkundige keuring en aankoop ook droog, maar als het waterpeil stijgt dan loopt de kruipruimte vol.
Op zich niet echt een probleem, want het is een woning van bouwjaar 2000 dus betonnen fundering.
Dus de eventuele schade is beperkt volgens mij.

Toch twijfel ik om een bureau in te schakelen om te verifiëren dat het geen kwaad kan.

Ik laat de makelaar er trouwens volledig buiten, daar heb je niet zoveel aan.
Betonnen fundering uit 2000 met vochtige kruipruimte is geen enkel probleem. Als er maar geen gaten zitten naar je woonruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wolly schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:57:
[...]

Betonnen fundering uit 2000 met vochtige kruipruimte is geen enkel probleem. Als er maar geen gaten zitten naar je woonruimte.
Woonruimte is droog, zelfs de kelder is droog (50-65% lv).

Maar het klopt niet met wat er is doorgegeven.

Moet eerlijk zeggen dat ik van onze oude woning ook geen idee had of er water in de kruipruimte stond, ik kwam daar nooit. Kopers hadden geen bouwkundige keuring gedaan dus verder ook niet relevant.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 12-12-2023 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:08:
[...]

Woonruimte is droog, zelfs de kelder is droog (50-65% lv).

Maar het klopt niet met wat er is doorgegeven.

Moet eerlijk zeggen dat ik van onze oude woning ook geen idee had of er water in de kruipruimte stond, ik kwam daar nooit. Kopers hadden geen bouwkundige keuring gedaan dus verder ook niet relevant.
Je weet niet of het klopt, welicht was het ten tijde van het invullen wel droog en heeft verkoper verder nooit gekeken.

Essentie van het verhaal is dat als je iets belangrijk vind dat je dat controleert, zeker bij zaken waarbij je bijvoorbeeld alleen maar een luikje hoeft te openen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superkanjo
Gisteren wederom een bezichtiging gehad. Mooi huis in een wijk die ons ook wel aanstaat. Wel een iets ouder huis maar al behoorlijk opgeknapt en ook mogelijkheden voor in de toekomst (bijv. dakopbouw en badkamer verplaatsen om deze groter te maken). We zijn dus enthousiast over dit huis en gaan dan ook een bod plaatsen.

We gaan het deze keer ook iets anders aanpakken, in plaats van alle (financiële) gegevens enkel mee te geven in Move hebben wij onze hypotheekadviseur gevraagd om een verklaring af te geven dat de hypotheek voor het bedrag die wij nodig hebben geen probleem is. De verkopende makelaar (die wij goed kennen) gaf aan dat dit kan helpen om de onzekerheid voor de verkopers betreffende voorbehoud enigszins weg te nemen.

Ook met vriendin besloten dat we na dit huis de zoektocht even op een iets lager pitje gaan zetten. Alle bezichtigingen kosten veel tijd (vriendin werkt in onderwijs, dus is veel puzzelen) en ook mentaal hebben de teleurstellingen wel een impact gehad. Even wat gas terug en rustig plan van aanpak bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:19:
[...]

Je weet niet of het klopt, welicht was het ten tijde van het invullen wel droog en heeft verkoper verder nooit gekeken.

Essentie van het verhaal is dat als je iets belangrijk vind dat je dat controleert, zeker bij zaken waarbij je bijvoorbeeld alleen maar een luikje hoeft te openen.
In mijn geval was het iets uitgebreider:
Tijdens inventarisatie door verkoper en verkopend makelaar was het droog, ten tijde van BTK (november 2022) was het droog, tijdens onze bezichtiging was het droog. Dus dat matchte allemaal.

Nu tijdens bezoek 3 maanden na verkoop (begin dec 2023), staat er ineens 25 cm water.

Blijkt in gesprek met verkoper nu dat dat in verleden vaker is geweest. In dat geval had hij dus in de vragenlijst moeten invullen: Kruipruimte droog? Ja, Meestal, Nee, maar er stond dus Ja Meestal, Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06:44
Superkanjo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:50:
Gisteren wederom een bezichtiging gehad. Mooi huis in een wijk die ons ook wel aanstaat. Wel een iets ouder huis maar al behoorlijk opgeknapt en ook mogelijkheden voor in de toekomst (bijv. dakopbouw en badkamer verplaatsen om deze groter te maken). We zijn dus enthousiast over dit huis en gaan dan ook een bod plaatsen.

We gaan het deze keer ook iets anders aanpakken, in plaats van alle (financiële) gegevens enkel mee te geven in Move hebben wij onze hypotheekadviseur gevraagd om een verklaring af te geven dat de hypotheek voor het bedrag die wij nodig hebben geen probleem is. De verkopende makelaar (die wij goed kennen) gaf aan dat dit kan helpen om de onzekerheid voor de verkopers betreffende voorbehoud enigszins weg te nemen.

Ook met vriendin besloten dat we na dit huis de zoektocht even op een iets lager pitje gaan zetten. Alle bezichtigingen kosten veel tijd (vriendin werkt in onderwijs, dus is veel puzzelen) en ook mentaal hebben de teleurstellingen wel een impact gehad. Even wat gas terug en rustig plan van aanpak bepalen.
Succes! En begrijpelijk dat je het even op een lager pitje wilt zetten. Ik ben een kleine 3 jaar onderweg geweest dat was ook in de periode van 80k overbieden etc. Vermoeiend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:53:
[...]

In mijn geval was het iets uitgebreider:
Tijdens inventarisatie door verkoper en verkopend makelaar was het droog, ten tijde van BTK (november 2022) was het droog, tijdens onze bezichtiging was het droog. Dus dat matchte allemaal.

Nu tijdens bezoek 3 maanden na verkoop (begin dec 2023), staat er ineens 25 cm water.

Blijkt in gesprek met verkoper nu dat dat in verleden vaker is geweest. In dat geval had hij dus in de vragenlijst moeten invullen: Kruipruimte droog? Ja, Meestal, Nee, maar er stond dus Ja Meestal, Nee
Meestal betekent in het merendeel van de gevallen. Als je alleen in de winter een natte kruipruimte hebt, wat heel normaal is, dan is dat niet meestal. De antwoordmogelijkheden zijn eigenlijk ontoereikend bij deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:07:
[...]

Meestal betekent in het merendeel van de gevallen. Als je alleen in de winter een natte kruipruimte hebt, wat heel normaal is, dan is dat niet meestal. De antwoordmogelijkheden zijn eigenlijk ontoereikend bij deze vraag.
Klopt ook daarom is er toelichting nodig, die ook in de vragenlijst staat als je Nee of meestal antwoord.
Helaas was ook die leeggelaten.

Overigens, de vraag is dus andersom: Is het droog, dan is "meestal" het antwoord wat je verwacht als het meeste tijd van het jaar dus droog is. Winter nat kan inderdaad heel normaal zijn, maar dan is dat wel vermeldenswaardig, zeker als het huis op een (normaal) droge zandgrond staat op de helling van een verhoogde Es.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:34
Get!em schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:50:
[...]

Klopt ook daarom is er toelichting nodig, die ook in de vragenlijst staat als je Nee of meestal antwoord.
Helaas was ook die leeggelaten.

Overigens, de vraag is dus andersom: Is het droog, dan is "meestal" het antwoord wat je verwacht als het meeste tijd van het jaar dus droog is. Winter nat kan inderdaad heel normaal zijn, maar dan is dat wel vermeldenswaardig, zeker als het huis op een (normaal) droge zandgrond staat op de helling van een verhoogde Es.
Ik ben het inhoudelijk met je eens dat het gegeven antwoord niet klopt, maar ben je ergens ook gedupeerd voor je gevoel? Had je een ander of zelfs geen bod gedaan?
Want een vochtige kruipruimte hoeft niet per se voor problemen te zorgen. Wij hadden dat ook in onze vorige woning, nooit problemen mee gehad alhoewel het evt werkzaamheden in de kruipruimte natuurlijk niet bepaald prettiger maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
Als iemand met weinig ervaring (anderhalve maand) op de woningmarkt heb ik een vraag met betrekking tot het inschatten van de vraagprijs. Allicht niet heel simpel maar vooruit.

Recentelijk een mooi appartement gezien in mijn prijsklasse (230k). Vooraf wel het vermoeden dat het iets te goedkoop in de markt werd gezet. Naar de gemiddelde verkoopprijs gekeken die je netjes op funda ziet van de omgeving en het scheelde ongeveer 10k.
Nou weet ik ook wel dat het een gemiddelde is en dus niet exact.
Mijn bod van 260k is afgewezen en het uiteindelijke bod dat is geaccepteerd was 270k.

Nou begrijp ik goed dat een reële waarde bepalen in deze markt misschien niet te doen is. Echter heb ik walterliving geraadpleegd en ook het kadaster (hier zaten op de postcode niet veel recente transacties in).
Maar zijn er verder nog mogelijkheden om na te gaan wat de reële waarde ongeveer is? Of heb ik in dit geval simpelweg pech gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

champion16 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:10:
Nou begrijp ik goed dat een reële waarde bepalen in deze markt misschien niet te doen is. Echter heb ik walterliving geraadpleegd en ook het kadaster (hier zaten op de postcode niet veel recente transacties in).
Maar zijn er verder nog mogelijkheden om na te gaan wat de reële waarde ongeveer is? Of heb ik in dit geval simpelweg pech gehad.
Iedereen doet zo’n beetje hetzelfde…. Kijken naar de omgeving, vergelijkbare woningen en wat de markt doet.

Dan blijft over als reeële prijs wat jij ervoor wilt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Als iemand met weinig ervaring (anderhalve maand) op de woningmarkt heb ik een vraag met betrekking tot het inschatten van de vraagprijs. Allicht niet heel simpel maar vooruit.

Recentelijk een mooi appartement gezien in mijn prijsklasse (230k). Vooraf wel het vermoeden dat het iets te goedkoop in de markt werd gezet. Naar de gemiddelde verkoopprijs gekeken die je netjes op funda ziet van de omgeving en het scheelde ongeveer 10k.
Mijn bod van 260k is afgewezen en het uiteindelijke bod dat is geaccepteerd was 270k.

Er zijn zoveel factoren die een prijs bepalen, die kan je onmogelijk tevoren allemaal op een bedrag waarderen.

Het blijft dus een educated guess waar men mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:11

Reality check: 10k op 270k is minder dan 4%.

In die 4% ligt in de normale spreiding en voor hetzelfde geld had je de woning gehad.

Anders gezegd: eerste woningwaarde is wat de gemiddelde serieuze bieder voor de woning over heeft. Naast een gemiddelde geeft dit een spreiding (standaarddeviatie).
Maar de definitieve woningwaarde is wat de hoogste bieder biedt.

En daar schuilt het probleem: om niet teveel te betalen richt men op het eerste maar om het te krijgen moet men de rest overbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
Rukapul schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:38:
[...]

Reality check: 10k op 270k is minder dan 4%.

In die 4% ligt in de normale spreiding en voor hetzelfde geld had je de woning gehad.

Anders gezegd: eerste woningwaarde is wat de gemiddelde serieuze bieder voor de woning over heeft. Naast een gemiddelde geeft dit een spreiding (standaarddeviatie).
Maar de definitieve woningwaarde is wat de hoogste bieder biedt.

En daar schuilt het probleem: om niet teveel te betalen richt men op het eerste maar om het te krijgen moet men de rest overbieden.
Snap ik heel goed. Met de kennis van nu is het inderdaad een klein percentage richting de 270k.
Met de kennis van toen heb je het over ruim 17%. Verder zat ik 16k boven de bovengrens van walterliving (ik geloof dat hun bovengrens gaat om een woning in perfecte staat wat deze niet was).
Dus is het zoals ik begrijp wat men bereid is over te bieden en als iets vooraf te goedkoop lijkt dan is dat ook zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Los van de waarde kun je je bod ook aantrekkelijker maken door
- geen of beperkt financieel voorbehoud
- geen of beperkt voorbehoud bouwkundige keuring
- flexibiliteit in overnamedatum
- flexibiliteit bij overname goederen
- motivatiebrief waarin je bovenstaande toelicht en motiveert waarom jij deze woning graag wilt gaan bewonen

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Superkanjo
Superkanjo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:50:

Hoe het kan lopen....

Gisteravond een bod gedaan (8,5% overboden), een mooi persoonlijk schrijven bijgevoegd (nog uitgebreider dan vorige keren ingegaan op wie we zijn, dat we uit het dorp komen, wat onze plannen met het huis zijn) en een verklaring van de hypotheekadviseur dat de benodigde hypotheek geen probleem is.

Zojuist een telefoontje van de makelaar, ons bod is geaccepteerd! *O*

Zo enorm blij, nu uiteraard nog een hoop te regelen maar ik verwacht geen problemen, en dan wonen wij omstreeks mei/juni in onze eerste koopwoning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik heb 25k extra geboden op een huis met een vraagprijs van 160k. (arme gemeente, arme wijk) 15k was vanwege dat ik dacht dat dat meer die prijs waard was en nog eens 10k vanwege de locatie. Aan de rand van een klein bos, en aan de rand van een rechtstreeks fietspad naar het verpleeghuis waar mijn moeder woont. Vooral dat laatste was van mij erg van belang.... daar kan iemand anders nooit rekening mee houden in zijn tegenbieding. Maar ik wilde ook echt bieden dat ik bij elk tegenbod iets had van "ok, dat had iker ook echt niet meer voorover." Ook zijn er mensen die 10 keer misgegrepen hebben en nu denken "nu is het mooi geweest en doe ik "an offer they can't refuse".

Emoties zijn het uiteindelijke geheim van een hoog en een lager bod. Uiteraard zijn er een boel objectieve redenen, maar uiteindelijk is dat wel het gene wat het afmaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door ArthurMorgan op 15-12-2023 16:45 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06

www.desktoptaxatie.nl, kies een geldverstrekker die de desktop taxatie accepteert bij aankoop. Vul vervolgens fictieve gegevens en het adres van de aan te kopen woning. Zet de koopsom heel hoog en vervolgens het te verwachten hypotheekbedrag lager. Als het verwachte hypotheekbedrag meer dan 90% van desktoptaxatiewaarde is triggert het een melding. Door met het bedrag te spelen kun je vervolgens achterhalen wat 90% van de desktoptaxatiewaarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Laapo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:27:
[...]

www.desktoptaxatie.nl, kies een geldverstrekker die de desktop taxatie accepteert bij aankoop. Vul vervolgens fictieve gegevens en het adres van de aan te kopen woning. Zet de koopsom heel hoog en vervolgens het te verwachten hypotheekbedrag lager. Als het verwachte hypotheekbedrag meer dan 90% van desktoptaxatiewaarde is triggert het een melding. Door met het bedrag te spelen kun je vervolgens achterhalen wat 90% van de desktoptaxatiewaarde is.
Bedoel je deze melding?
Waarderen van deze woning is niet mogelijk.
De waarde van de door u ingevoerde woning kan modelmatig niet goed genoeg worden vastgesteld. De desktop taxatie is daardoor niet mogelijk. U kunt de woning laten taxeren door een lokale taxateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:24
Hoe interpreteren jullie een aangekondigd open huis nog op de laatste vrijdag van het jaar? Huis staat nu twee maanden te koop, weinig bezichtigingen gehad? Nu dus twee weken van te voren aangekondigd.

Huis vind ik vrij hoog geprijsd (579k), waar deze in 2020 is opgeleverd en destijds denk voor 350k-400k is gekocht. Willen wellicht gaan kijken maar alvast even een biedstrategie bepalen. Walter living stelt met een paar 1000 afwijking deze prijs in perfecte staat. Goede staat 565k.

[ Voor 6% gewijzigd door Kartmans1 op 16-12-2023 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-08 18:50
Kartmans1 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 01:04:
Hoe interpreteren jullie een aangekondigd open huis nog op de laatste vrijdag van het jaar? Huis staat nu twee maanden te koop, weinig bezichtigingen gehad? Nu dus twee weken van te voren aangekondigd.

Huis vind ik vrij hoog geprijsd (579k), waar deze in 2020 is opgeleverd en destijds denk voor 350k-400k is gekocht. Willen wellicht gaan kijken maar alvast even een biedstrategie bepalen. Walter living stelt met een paar 1000 afwijking deze prijs in perfecte staat. Goede staat 565k.
Open huis 2 weken van te voren aankondigen is niet ongebruikelijk, regelmatig gezien. Zeker als het huis al even tekoop staat. Nieuw opgeleverd voor 350-400k, is dat casco? Vergis je niet in de extra kosten die er nog bij komen voor afwerking, tuin etc. de markt is ook wel flink gestegen sinds 2020, zonder de specificaties te kennen klinkt dit niet vreemd.

Je kan beter vergelijken met huizen in de buurt, wat is de gemiddelde prijs /m2? Wat is de doorlooptijd, en onderzoek de verkoopprijzen. Als het al iets langer te koop staat heb je kans dat je kan onderbieden. Als je interesse hebt zou ik gewoon eens gaan kijken, en dan evt. bieden wat het je waard is, je hoort dan vanzelf of ze willen onderhandelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:24
Jackberry schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 01:27:
[...]

Open huis 2 weken van te voren aankondigen is niet ongebruikelijk, regelmatig gezien. Zeker als het huis al even tekoop staat. Nieuw opgeleverd voor 350-400k, is dat casco? Vergis je niet in de extra kosten die er nog bij komen voor afwerking, tuin etc. de markt is ook wel flink gestegen sinds 2020, zonder de specificaties te kennen klinkt dit niet vreemd.

Je kan beter vergelijken met huizen in de buurt, wat is de gemiddelde prijs /m2? Wat is de doorlooptijd, en onderzoek de verkoopprijzen. Als het al iets langer te koop staat heb je kans dat je kan onderbieden. Als je interesse hebt zou ik gewoon eens gaan kijken, en dan evt. bieden wat het je waard is, je hoort dan vanzelf of ze willen onderhandelen
Ja dat zal wel casco zijn geweest verwacht ik zo. Top! Open huis geeft wellicht het voordeel dat we eens kunnen zien hoe veel man er daadwerkelijk op af komt. Als het echt leuk is dan kunnen we altijd kijken of we de vraagprijs gaan bieden. Overbieden zou mijns inziens niet nodig moeten zijn ook gezien de gemiddelde vraagprijzen.

Alweer vijf geleden dat ik mijn eerste huis heb gekocht dus is weer beetje inkomen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Wolly schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:31:
[...]

Bedoel je deze melding?

[...]
Nee, een melding dat het gewenste hypotheekbedrag hoger is dan 90% van de taxatiewaarde. Helaas is de desktoptaxatie wat beperkt bij nieuwe woningen en gebieden waar weinig transacties hebben plaatsgevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:46
Laapo schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 07:13:
[...]

Nee, een melding dat het gewenste hypotheekbedrag hoger is dan 90% van de taxatiewaarde. Helaas is de desktoptaxatie wat beperkt bij nieuwe woningen en gebieden waar weinig transacties hebben plaatsgevonden.
Als je niet de 90% melding maar de andere melding krijgt, zit je ver over de 90%. Ik heb het zelf bij twee huizen geprobeerd, waaronder mijn eigen huis, waarvan ik de waarde redelijk ken.
Zit je onder de 90% dan kom je gewoon in het bestelscherm uit waar je het rapport kun kopen.
Zit je op of iets over de 90%, dan krijg je de 90% melding.
Zit je ver boven de 90%, dan krijg je de melding dat er geen waarde vastgesteld kan worden.

N=2 maar ik denk dat het zo werkt. Ik kon door laag te beginnen en steeds hoger te gaan, uiteindelijk de 90% precies vinden, de grens gaat per 100 euro, zo lijkt het.

[ Voor 3% gewijzigd door koksie op 16-12-2023 17:29 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Superkanjo
Superkanjo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:27:
[...]
Zojuist een telefoontje van de makelaar, ons bod is geaccepteerd! *O*
Inmiddels een week verder, al een hoop geregel achter de rug. Voorlopige koopovereenkomst al per mail ontvangen, deze gaan we donderdag tekenen bij de makelaar. Ondertussen ook druk bezig met de stukken verzamelen voor de hypotheekadviseur, is een hoop maar alles wel vrij makkelijk aan te komen.

Enige punt waar wij ons nog over moeten buigen is de notaris, die moet bekend zijn als we gaan tekenen. Offertes ontvangen van 3 verschillende notarissen in de buurt voor de eigendomsakte, hypotheekakte en een samenlevingscontract. Zit toch nog wel wat prijsverschil in, meer dan ik had verwacht. En bij het beoordelen van deze offertes kwam de optie om voor een geregistreerd partnerschap te gaan weer op. Gelukkig hebben we nog even om deze beslissing te nemen.

Al met al een spannend, maar leuk proces en een mooi vooruitzicht voor 2024!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
Even een vraagje met betrekking tot de nieuwe regelingen voor koop voor volgend jaar.
Als alleenstaande kan je ruim 16k meer lenen en komt nog de extra hypotheek bij afhankelijk van het energielabel.

Maar, je bent nog altijd gebonden aan de uittslag van de taxatie.
Dus (denk ik) het nieuwe jaar blind 16k + extra van het energielabel (in het voorbeeld C, dat is 5k meer hypotheek) zal er toch niet voor zorgen dat de taxatie 21k hoger zal zijn? Aangezien een taxatie zich ook zal baseren op transacties uit het verleden. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
champion16 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:59:
Dus (denk ik) het nieuwe jaar blind 16k + extra van het energielabel (in het voorbeeld C, dat is 5k meer hypotheek) zal er toch niet voor zorgen dat de taxatie 21k hoger zal zijn?
Ik probeer je gedachtengang te volgen, maar maximaal leenvermogen heeft niets te maken met taxatie van een woning. Waarom denk je dat het wel invloed heeft? En dan alleen voor alleenstaanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
Toke_gt schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:09:
[...]

Ik probeer je gedachtengang te volgen, maar maximaal leenvermogen heeft niets te maken met taxatie van een woning. Waarom denk je dat het wel invloed heeft? En dan alleen voor alleenstaanden?
Sorry als ik het verkeerd heb verwoord. Ik bedoelde de taxatie in het algemeen, dus niet alleen voor alleenstaanden.
In de eerste regel beantwoord je dus mijn vraag.

Mijn gedachtegang was: alleenstaanden hebben nu 16k meer leenvermogen, dus die kunnen nu een stapje hoger gaan shoppen. Want kon je in 2023 230k hypotheek krijgen, dan is dat nu 246k. Tel daarbij het eigen geld op dat wordt gebruikt om over te bieden wat daarbovenop zal komen. Uiteindelijk zal dit toch ook voor een hogere taxatie gaan zorgen (wellicht niet in het begin).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:18
Toke_gt schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:09:
[...]

Als een woning op 300k getaxeerd wordt kun je maximaal 300k lenen. Ook al verdien je genoeg om 500k te kunnen lenen.

In die zin is de taxatie idd de beperkende factor. Om zijn vraag te beantwoorden: eigenlijk zouden de nieuwe leenregels geen impact moeten hebben op de taxatiewaardes. In de praktijk wordt er echter vaak getaxeerd rond het aankoopbedrag…

Als je met de nieuwe regels dus bijv 20k meer kan bieden en dit ook echt doet is de kans groot dat de taxatie rond jouw (gewonnen) bod valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
champion16 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:16:
[...]

Sorry als ik het verkeerd heb verwoord. Ik bedoelde de taxatie in het algemeen, dus niet alleen voor alleenstaanden.
In de eerste regel beantwoord je dus mijn vraag.

Mijn gedachtegang was: alleenstaanden hebben nu 16k meer leenvermogen, dus die kunnen nu een stapje hoger gaan shoppen. Want kon je in 2023 230k hypotheek krijgen, dan is dat nu 246k. Tel daarbij het eigen geld op dat wordt gebruikt om over te bieden wat daarbovenop zal komen. Uiteindelijk zal dit toch ook voor een hogere taxatie gaan zorgen (wellicht niet in het begin).
Maar dan heb je dus ook een huis met een hogere prijs, eventueel net in een ander segment. Dan is het logisch dat de waarde/taxatie omhoog gaat, maar dat komt doordat het huis ook een andere waarde heeft. Een huis wordt niet ineens 16K hoger getaxeerd omdat jij 16K meer kunt lenen. En het huis wordt ook niet ineens 16K meer waard. De verruiming betekent dat een alleenstaande een iets duurder huis kan betalen.

Als je bedoelt dat deze verruiming zal leiden tot hogere huizenprijzen, dan denk ik dat het wel meevalt, omdat de verruiming alleen geldt voor alleenstaanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
Het is wel alsof men in een andere wereld leeft met die giga prijzen uit het zuiden. Hier in het Noorden kan je gewoon nog fatsoenlijk woningen kopen. Toch een heel andere wereld. En het kan nu nog gewoon stijgen zelfs....

Ga bijvoorbeeld over een tijdje mijn A label, 2 onder 1 kap met 4 á 5 slaapkamers(5e op zolder). 150m2, dubbele oprit. Volledig kunststof kozijnen(triple glas) te koop zetten voor 274.000 euro.(vraagprijs)
Mijn nieuwe woning aankopen is gelukkig goed gegaan. Overbrugging a 0.85% van overwaarde.

Waar halen jullie zuiderlingen het geld vandaan? Ik zelf verdien boven modaal, en kan maar iets van 230-250K krijgen. Hopelijk komt er bij mij ook een gek langs die flink gaat overbieden.
Jullie verdienen in het zuiden waarschijnlijk allemaal minimaal bruto 5K tot 10K pm :) Moet wel.

Kon ik maar 400k of 500k krijgen voor mijn stulpje haha

[ Voor 3% gewijzigd door Immutable op 23-12-2023 14:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gooferd
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-09 12:48
Immutable schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:20:
Het is wel alsof men in een andere wereld leeft met die giga prijzen uit het zuiden. Hier in het Noorden kan je gewoon nog fatsoenlijk woningen kopen. Toch een heel andere wereld. En het kan nu nog gewoon stijgen zelfs....

Ga bijvoorbeeld over een tijdje mijn A label, 2 onder 1 kap met 4 á 5 slaapkamers(5e op zolder). 150m2, dubbele oprit. Volledig kunststof kozijnen(triple glas) te koop zetten voor 274.000 euro.(vraagprijs)
Mijn nieuwe woning aankopen is gelukkig goed gegaan. Overbrugging a 0.85% van overwaarde.

Waar halen jullie zuiderlingen het geld vandaan? Ik zelf verdien boven modaal, en kan maar iets van 230-250K krijgen. Hopelijk komt er bij mij ook een gek langs die flink gaat overbieden.
Jullie verdienen in het zuiden waarschijnlijk allemaal minimaal bruto 5K tot 10K pm :) Moet wel.

Simpel, in duurdere gemeentes in Randstad en Midden Nederland wonen starters vaak nog bij hun ouders. het zijn meestal stellen die voor 400-500 K een huis kopen zoals jij beschrijft, voor een lager bedrag (<300 K) ben je veelal aangewezen tot een appartement.

Wij hebben laatst een bod uitgebracht op een woning in Midden Nederland (zonder aankoopmakelaar), die aan al onze eisen voldeed. Zijn begonnen met de startprijs, maar kreeg een paar dagen later van de makelaar te horen dat er twee andere gegadigden zijn en we daarom een eindbod mogen uitbrengen. We hebben daarbij ons bod iets verhoogd, maar aan ons budget gehouden.

De deadline lag afgelopen woensdag, maar nog geen reactie. Dit wordt dus weer over de kerst getild. Wat kan ik hierbij nog verwachten? :/ Dit gebrek aan communicatie lijkt een soort spel. Ik moest ze zelf ook herinneren aan een email met daarin aanvullende informatie over de tweede bieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Gooferd schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:27:
[...]

Simpel, in duurdere gemeentes in Randstad en Midden Nederland wonen starters vaak nog bij hun ouders. het zijn meestal stellen die voor 400-500 K een huis kopen zoals jij beschrijft, voor een lager bedrag (<300 K) ben je veelal aangewezen tot een appartement.

Wij hebben laatst een bod uitgebracht op een woning in Midden Nederland (zonder aankoopmakelaar), die aan al onze eisen voldeed. Zijn begonnen met de startprijs, maar kreeg een paar dagen later van de makelaar te horen dat er twee andere gegadigden zijn en we daarom een eindbod mogen uitbrengen. We hebben daarbij ons bod iets verhoogd, maar aan ons budget gehouden.

De deadline lag afgelopen woensdag, maar nog geen reactie. Dit wordt dus weer over de kerst getild. Wat kan ik hierbij nog verwachten? :/ Dit gebrek aan communicatie lijkt een soort spel. Ik moest ze zelf ook herinneren aan een email met daarin aanvullende informatie over de tweede bieding.
Het is toch zo dat in 2024 de leen normen weer veranderen? (Soepeler) misschien heeft hun makelaar wel hun geadviseerd om er geen haast achter te zetten en hem naar 2024 te drukken wanneer mensen meer te besteden hebben. (Dit doe ik namelijk met mijn te verkopen woning.)

Maar dat is een aanname! Je weet nooit wat er echt speelt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Immutable schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:20:

In de grote steden is al veel langer een stijging gaande, ik verkocht mijn stads appartement in 2017 (label F) met 50% winst (gekocht in 2011 vanuit een sociale huurwoning), daarmee een nieuwbouwwoning (label A) net buiten dezelfde stad gekocht met partner.
Die woning verkocht met 100% winst en een grotere woning weer gekocht (label A+++) in een minder dure gemeente in het 'topsegment'. En zelfs in dit segment hadden we nog concurrentie van 8-10 andere kijkers.

Inkomen is denk ik ook wat hoger dan in het noorden.

De eerste 2 woningen had ik het idee dat we veel teveel betaald hadden, bij de 3e woning inmiddels voldoende ervaring om te weten dat we een goede deal hebben/hadden :).

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 24-12-2023 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
Toke_gt schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:18:
[...]

Maar dan heb je dus ook een huis met een hogere prijs, eventueel net in een ander segment. Dan is het logisch dat de waarde/taxatie omhoog gaat, maar dat komt doordat het huis ook een andere waarde heeft. Een huis wordt niet ineens 16K hoger getaxeerd omdat jij 16K meer kunt lenen. En het huis wordt ook niet ineens 16K meer waard. De verruiming betekent dat een alleenstaande een iets duurder huis kan betalen.

Als je bedoelt dat deze verruiming zal leiden tot hogere huizenprijzen, dan denk ik dat het wel meevalt, omdat de verruiming alleen geldt voor alleenstaanden.
Dank voor je antwoord. Zal het even concreter maken. Ik kan momenteel een hypotheek krijgen van 230k.
En kijk ik inclusief overbieden naar woningen tot 250k (met overbieden dus rond de 270-280k).
In mijn geval heb ik dus 40-50k aan eigen geld en kijk ik in feite dus al naar een woning in een segment hoger dan wat ik zelf kan lenen.

Gaan de nieuwe regels veranderen, dan kan ik als alleenstaande dus 16k meer hypotheek krijgen en bijvoorbeeld 5k meer (energielabel C/D).
Dan kan ik dus op dezelfde woning dus toch gewoon 20k meer gaan bieden en gaan zo de prijzen toch ook met zoveel omhoog, omdat ik in een prijsklasse van overwegend alleenstaande zoek?

En zoals @Requiem19 al zei: eigenlijk zouden de nieuwe leenregels geen impact moeten hebben op de taxatiewaardes. In de praktijk wordt er echter vaak getaxeerd rond het aankoopbedrag…

[ Voor 6% gewijzigd door champion16 op 24-12-2023 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:18
champion16 schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:10:
[...]

Dank voor je antwoord. Zal het even concreter maken. Ik kan momenteel een hypotheek krijgen van 230k.
En kijk ik inclusief overbieden naar woningen tot 250k (met overbieden dus rond de 270-280k).
In mijn geval heb ik dus 40-50k aan eigen geld en kijk ik in feite dus al naar een woning in een segment hoger dan wat ik zelf kan lenen.

Gaan de nieuwe regels veranderen, dan kan ik als alleenstaande dus 16k meer hypotheek krijgen en bijvoorbeeld 5k meer (energielabel C/D).
Dan kan ik dus op dezelfde woning dus toch gewoon 20k meer gaan bieden en gaan zo de prijzen toch ook met zoveel omhoog, omdat ik in een prijsklasse van overwegend alleenstaande zoek?

En zoals @Requiem19 al zei: eigenlijk zouden de nieuwe leenregels geen impact moeten hebben op de taxatiewaardes. In de praktijk wordt er echter vaak getaxeerd rond het aankoopbedrag…
Zolang je maar met voorbehoud financiering biedt. Bij twijfel altijd een financieel adviseur en/of aankoopmakelaar in de hand nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
[...]

Meerdere biedingen gedaan de afgelopen maanden, allemaal met een final offer deadline en meestal dezelfde dag of een dag later de uitslag al bekend. Bij het laatste bod (waar wij het winnende bod waren) zelfs al 4 uur na verstrijken deadline.

Maar het ligt aan de makelaar en verkopers. Na verstrijken deadline gaat de makelaar met alle biedingen naar de verkopers en is het aan hun een keuze te maken. Kan zijn dat ze wat bedenktijd nodig hebben.

Ik zie hier geen spel in, het is een final offer. Zou eerder zeggen in de huidige markt is het een risico om lang te wachten met het kiezen van een koper omdat deze met meerdere huizen bezig kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
champion16 schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:10:
[...]

Ik volg je. Maar dan bied je dus meer op dezelfde woning, in de hoop dat de taxatie ook omhoog gaat, en dat laatste betwijfel ik. Dat was 1-2 jaar geleden zo, maar inmiddels is de markt veranderd. Je leest het in dit topic ook wel terug, dat mensen een hogere taxatie verwachten dan ze krijgen en daardoor soms in de problemen komen. Ik zou er dus niet op gokken. Liever wat geld over om dat duurdere huis ook te kunnen inrichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Toke_gt schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:11:
[...]

Ik volg je. Maar dan bied je dus meer op dezelfde woning, in de hoop dat de taxatie ook omhoog gaat, en dat laatste betwijfel ik. Dat was 1-2 jaar geleden zo, maar inmiddels is de markt veranderd. Je leest het in dit topic ook wel terug, dat mensen een hogere taxatie verwachten dan ze krijgen en daardoor soms in de problemen komen. Ik zou er dus niet op gokken. Liever wat geld over om dat duurdere huis ook te kunnen inrichten.
Het verbazingwekkend vaak om een taxatie op transactieprijs te krijgen. Wat gek is.

In principe zou je verwachten dat:
  • transactieprijs = marktprijs + een premium bij frictie
  • taxatie van marktprijs = een - hopelijk symmetrische - (kans)verdeling rondom echte marktprijs
  • de helft van de taxaties onder marktprijs
  • beperkte discretisering van taxaties (afronden) omdat het niet erg exact is, maar desondanks veel onder de transactieprijs (want premium telt niet mee)
Toch zie je dit niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooferd
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-09 12:48
Superkanjo schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:52:
[...]

Meerdere biedingen gedaan de afgelopen maanden, allemaal met een final offer deadline en meestal dezelfde dag of een dag later de uitslag al bekend. Bij het laatste bod (waar wij het winnende bod waren) zelfs al 4 uur na verstrijken deadline.

Maar het ligt aan de makelaar en verkopers. Na verstrijken deadline gaat de makelaar met alle biedingen naar de verkopers en is het aan hun een keuze te maken. Kan zijn dat ze wat bedenktijd nodig hebben.

Ik zie hier geen spel in, het is een final offer. Zou eerder zeggen in de huidige markt is het een risico om lang te wachten met het kiezen van een koper omdat deze met meerdere huizen bezig kunnen zijn.
Hoe werd je gewoonlijk daarvan op de hoogte gebracht? In dit geval staat het huis al 'onder bod' op Funda sinds donderdag of vrijdag. Betekent dit dat er al een overeenkomst is met andere kopers zonder ons eerst te informeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
Gooferd schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:42:
[...]

Hoe werd je gewoonlijk daarvan op de hoogte gebracht? In dit geval staat het huis al 'onder bod' op Funda sinds donderdag of vrijdag. Betekent dit dat er al een overeenkomst is met andere kopers zonder ons eerst te informeren?
Telefoontje van de verkopende makelaar, en vlak daarna werd het huis op Funda onder bod gezet. Ik zou de makelaar vellen voor duidelijkheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Superkanjo op 26-12-2023 00:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-09 16:42

XOR

Klopt, en in toenemende mate kunnen mensen domweg gewoon geen huis meer kopen. Dat zie je niet terug in de berichten hier.

Maar een miniem percentage van de huizen op de markt zijn bereikbaar voor de modale eenverdiener en iets meer, maar nog steeds een klein percentage is bereikbaar voor de modale tweeverdiener. Het gros zal dus gekocht worden door bovenmodale tweeverdieners of mensen die zelf vermogen meenemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FIs3CbN9oEtzsZl_CxKiNlpZY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uUlm9ISfLm0sPILGj4yhjL4.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.hypotheker.nl...oor-modale-inkomens-2022/

[ Voor 3% gewijzigd door XOR op 26-12-2023 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:00
koksie schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:02:
[...]

Als je niet de 90% melding maar de andere melding krijgt, zit je ver over de 90%. Ik heb het zelf bij twee huizen geprobeerd, waaronder mijn eigen huis, waarvan ik de waarde redelijk ken.
Zit je onder de 90% dan kom je gewoon in het bestelscherm uit waar je het rapport kun kopen.
Zit je op of iets over de 90%, dan krijg je de 90% melding.
Zit je ver boven de 90%, dan krijg je de melding dat er geen waarde vastgesteld kan worden.

N=2 maar ik denk dat het zo werkt. Ik kon door laag te beginnen en steeds hoger te gaan, uiteindelijk de 90% precies vinden, de grens gaat per 100 euro, zo lijkt het.
Toch leuk om daarmee te spelen. Verwachte taxatiewaarde is nu zo'n 8K boven m'n aankoopbedrag van 1,5 jaar terug.
Pagina: 1 ... 314 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7