NCJ87 schreef op zondag 5 november 2023 @ 07:22:
Misschien is deze vraag al 100x gesteld, maar ik kon het niet zo snel terugvinden.
We zijn in gesprek met verkopers die graag nog een jaar in hun huis willen blijven zitten ivm oplevering van hun nieuwe appartement.
Voor mijn gevoel is het voor ons gunstig dat we de aankoopprijs nu al vastzetten om toekomstige stijging te voorkomen.
Maar wat dan te doen met de verkoop van ons eigen huis? Beter om daar pas halverwege volgend jaar mee te beginnen om extra prijsstijging mee te kunnen pakken?
Of is dit te risicovol vanwege bijvoorbeeld ongunstige veranderingen in de woningmarkt en moeten we nu al verkopen en in de tussentijd tijdelijk wat huren?
Het gaat om woningen in regio Eindhoven waar huizen gemiddeld 30 dagen te koop staan en gemiddeld gezien licht overboden wordt. Beide woningen zijn uit de jaren 80, goed onderhouden en hebben in principe weinig aanpassingen nodig. Ons huidige huis heeft energielabel A, de nieuwe woning nog geen label maar zal rond de C uitkomen verwachten we. Dus daar willen we wel wat aan doen met zonnepanelen, de paar kozijnen met enkel glas vervangen en nog eens kijken naar de spouwmuur isolatie.
Zit met hetzelfde, wou eerst de woning eerder op de markt zetten. En hopen op mensen die lang willen wachten op de overdracht. Maar ik ga dit zelf uitstellen om verschillende redenen.
Je kan inderdaad een paar dingen doen:
1. Huis nu te koop zetten met voorwaarden betreft overdrachtsdatum(gekoppelt aan je te kopen woning.) Krijg je wil minder geïnteresseerden. Vraag zal dus lager zijn.
2. Huis later te koop zetten, met kans op stijging(voordeel), kan op daling(nadeel), kans op stabiele prijzen.
3. Huis nu verkopen, en naar een huur huis gaan. Nadeel hiervan is: Een huurhuis zoeken, twee keer verhuizen. Hoge lasten, huurprijzen zijn hoog. En misschien vind je er niet eens 1, want waar mijn broertje mee zat is dat ze vaak 1 jaar of 2 jaar contract willen minimaal.
Dit is een persoonlijke keuze, want nummer 2 is speculeren. En ik weet wat ik zou doen, maar er is kans op daling. Niemand heeft een glazen bol. Nummer 1 is redelijk safe, en je moet maar net geluk hebben met of er mensen zijn die toevallig een match hebben met jou opleverdatum en een prijs bieden waarmee jij vrede hebt. En 3 is gewoon vervelend. Zou ik persoonlijk nooit aan beginnen.
Maar goed Regio Eindhoven, je kan beter vragen aan iemand die de markt daar kent of je daarmee risico loopt om hem later te verkopen. Ik weet het niet, ik weet alleen dat ASML daar zit majha. Ligt ook aan jou type woning, is er vraag naar dat type woning in die omgeving. etc. etc. En dat heeft allemaal invloed op de keuze.