Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 313 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:26

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Superkanjo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:11:
Na meerdere huizen te hebben bezichtigd de afgelopen weken dan gisteren samen met mijn vriendin ook een bod gedaan. Eerste keer dat wij een bieding hebben gedaan en toch wel een beetje spannend. Vanaf prijs stond op 375k en wij hebben een bod van 395k gedaan (met voorbehoud financiering).

We hadden niet direct de verwachting dat dit bod geaccepteerd zou worden, maar dit was wat wij het waard vonden/wilden bieden. Einde dag al gebeld door de verkopende makelaar dat wij het niet zijn geworden, qua bieding zaten wij er volgens de makelaar niet heel ver vanaf maar het was vooral het voorbehoud op financiering waardoor de verkopers voor een ander bod zijn gegaan.

Interessante ervaring om eens te zien hoe het proces verloopt en waar je staat met een bod. We blijven rustig verder kijken.
Bij de Hypotheker kun je bieden met zekerheid. Een soort van verzekering van 850 euro waarmee je kan bieden zonder voorbehoud en het risico op het betalen van 10% afkoopt.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Superkanjo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:11:
Interessante ervaring om eens te zien hoe het proces verloopt en waar je staat met een bod. We blijven rustig verder kijken.
Je weet nu in ieder geval dat een bod een stuk serieuzer genomen wordt zonder voorbehoud van financiering.
Als je echt iets wil kopen zul je daar over na moeten denken en eventueel iets mee moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:52
Tjebakka schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:28:
[...]

Bij de Hypotheker kun je bieden met zekerheid. Een soort van verzekering van 850 euro waarmee je kan bieden zonder voorbehoud en het risico op het betalen van 10% afkoopt.
Dit is wel een goede, dank voor de tip.
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:29:
[...]

Je weet nu in ieder geval dat een bod een stuk serieuzer genomen wordt zonder voorbehoud van financiering.
Als je echt iets wil kopen zul je daar over na moeten denken en eventueel iets mee moeten doen.
Klopt, eigenlijk wisten we dit al omdat we al van diverse huizen hebben gehoord dat de verkopers voor het bod zonder voorbehoud zijn gegaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-06 22:24
Weet niet of je ook van plan bent om eigen geld in te brengen, maar in dat geval kun je er ook kiezen om in je bod een lager bedrag als voorbehoud op te nemen. Dat geeft wellicht ook al wat meer vertrouwen aan de verkopers.

Moet wel zeggen dat bij de logboeken die ik zelf heb kunnen inzien, uiteindelijk het overgrote deel van de biedingen toch met voorbehoud van financiering waren gedaan. En de woning ging daarbij steeds ook gewoon naar degene met het hoogste bod. Het zal dus vast ook wel weer uitmaken in welke regio je probeert iets te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-Tray
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 16:53
Tjebakka schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:08:
[...]

Om je een idee van de staat van het huis te geven: laten we het erop houden dat er sinds de oplevering alleen een keer een nieuwe keuken in is gekomen, zo'n 30 jaar geleden.
Het kan wel hoor: ons nieuwe huis is getaxeerd op 495.000 euro, de verbouwingsspecificatie is 131.000 euro (waarvan 100k verduurzaming, waarvan 65k kunststof en aluminium kozijnen rnet triple glas en ja, dat is dúúr) en de getaxeerde waarde na verbouwing is 600.000 euro. Dus van de 131k is 105k als waardevermeerdering meegenomen.

Tip: bij een Triodos hypotheek kun je 25.000 euro tegen 0% lenen voor verduurzamen van je huis.

"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:26

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

A-Tray schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:46:
[...]

Het kan wel hoor: ons nieuwe huis is getaxeerd op 495.000 euro, de verbouwingsspecificatie is 131.000 euro (waarvan 100k verduurzaming, waarvan 65k kunststof en aluminium kozijnen rnet triple glas en ja, dat is dúúr) en de getaxeerde waarde na verbouwing is 600.000 euro. Dus van de 131k is 105k als waardevermeerdering meegenomen.

Tip: bij een Triodos hypotheek kun je 25.000 euro tegen 0% lenen voor verduurzamen van je huis.
Dus 80% - net als bij ons. Wij zitten bij Florius omdat we onze oude rente (1,44% met NHG maar 1,91% omdat we nu over de NHG grens gaan) mee kunnen nemen. Toetsrente komt op 3,75%.

Je hebt wel aardig veel ramen of niet

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:34
[...]

(waarvan 100k verduurzaming, waarvan 65k kunststof en aluminium kozijnen rnet triple glas en ja, dat is dúúr)
Tering wat een geld. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Als ik bovenstaande lees, dan denk ik dat ik win. Marktwaarde voor verbouwing € 435k, verbouwingsspecificatie van € 80k (waarvan € 30k voor verduurzaming) en marktwaarde na verbouwing € 510k = 93,75% waardevermeerdering. Goed, het kwam dan ook door een tikfoutje van de taxateur bij het overnemen van de verbouwingsspecificatie maar hij kon natuurlijk niet anders dan achter zijn getaxeerde waarde na verbouwing blijven staan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:52
Plempie schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:39:
Weet niet of je ook van plan bent om eigen geld in te brengen, maar in dat geval kun je er ook kiezen om in je bod een lager bedrag als voorbehoud op te nemen. Dat geeft wellicht ook al wat meer vertrouwen aan de verkopers.
Zeker, al is dat ook maar beperkt. We hadden een voorbehoud op financiering 50k lager dan het bod wat wij hebben geplaatst. Gezien we ook de kk zullen moeten betalen en we ook nog geld beschikbaar hebben voor wat aanpassingen valt het op dit moment niet mee om meer eigen geld in te leggen op de koopprijs zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-10 12:34
Dan kun je wel zeggen ja, daar kon je nog niet zo heel lang geleden een complete extra verdieping (35-40 m2) voor plaatsen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Die actie was inderdaad tot 30 september, en vanaf 1 november tot 31 december weer opnieuw. Is bovendien zonder specificatie vooraf :)

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 03-11-2023 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
Valorian schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:41:
[...]

Niets nieuws onder de zon. Zo werkt het wel vaker sinds de grote opleving van de woningmarkt. Het is ook niet "illegaal". Waar je wellicht op doelt is dat het niet toegestaan is om met meerdere mensen "in onderhandeling" te zijn. Maar via de route waarop ze het nu spelen zijn ze nog met niemand in onderhandeling. Ze zeggen simpelweg: we gaan op geen enkel bod in (ze zijn dus met niemand aan het heen-en-weer pingelen) en laten iedereen weten dat het "hen vrij staat een nieuw bod te doen". Daar is niets verboden aan. Of het moreel verwerpelijk is en of manipulatief laat ik in het midden. In praktijk is dit hetzelfde als een 'blinde bieding' per envelop alleen omdat je nu weet dat er nog vier mensen kennelijk serieuze biedingen gedaan hebben hopen ze dat de druk nog wat hoger ligt om hoger te bieden. Mooiste zou zijn als jullie alle vier nu uit principe 5000 euro lager bieden dan je vorige bod ;) . Maar goed, aan principes heb je niets als je geen dak boven je hoofd hebt, dus hoe dan ook succes!

EDIT: Zag nu pas het stukje in je MO. Helder verhaal. Jammer van het huis. VOlgende keer beter.
Hier hoort een hele mooie theorie bij : https://en.wikipedia.org/wiki/Prisoner%27s_dilemma

Ze zijn dus niet tevreden met de biedingen, en willen kijken of er op deze manier meer uit te halen valt via het Prisoners Dillema. Emotioneel kijken of iedereen dan meer gaat bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Heb ook een tijdje geleden tripple glas in mijn twee onder 1 kapper gezet. En ja, best veel glas. Kwam ook uit tussen 45 en 50K. Maar goed kwam ook weer wat subsidie terug.
Achter het huis heel veel glas van boven naar beneden. Als het een beetje een redelijk huis is. Redelijke 2 onder 1 kap of vrijstaand kan je zo wel op die 65K uitkomen als je beetje leuke dingen wilt en tripple glas.

Maar wel grappig om te zien dat veel mensen nu extra veel hypo nemen voor verduurzaming. Blijkbaar helpt deze methode wel om te verduurzamen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Immutable op 04-11-2023 15:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• El Capitan
  • Laatst online: 12:45
Immutable schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:49:
[...]

Heb ook een tijdje geleden tripple glas in mijn twee onder 1 kapper gezet. En ja, best veel glas. Kwam ook uit tussen 45 en 50K. Maar goed kwam ook weer wat subsidie terug.
Achter het huis heel veel glas van boven naar beneden. Als het een beetje een redelijk huis is. Redelijke 2 onder 1 kap of vrijstaand kan je zo wel op die 65K uitkomen als je beetje leuke dingen wilt en tripple glas.

Maar wel grappig om te zien dat veel mensen nu extra veel hypo nemen voor verduurzaming. Blijkbaar helpt deze methode wel om te verduurzamen. :)
Ik moet bij hoge offertes voor kunststof kozijnen en glas altijd aan de serie "White gold" :P denken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
El Capitan schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:09:
[...]

Ik moet bij hoge offertes voor kunststof kozijnen en glas altijd aan de serie "White gold" :P denken
Mijn God, kende de serie niet. Even de trailer bekeken..... lol :9 Heb ik vanavond weer wat te kijken! haha

[ Voor 6% gewijzigd door Immutable op 04-11-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 05-11-2023 01:19 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCJ87
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:20
Misschien is deze vraag al 100x gesteld, maar ik kon het niet zo snel terugvinden.
We zijn in gesprek met verkopers die graag nog een jaar in hun huis willen blijven zitten ivm oplevering van hun nieuwe appartement.
Voor mijn gevoel is het voor ons gunstig dat we de aankoopprijs nu al vastzetten om toekomstige stijging te voorkomen.
Maar wat dan te doen met de verkoop van ons eigen huis? Beter om daar pas halverwege volgend jaar mee te beginnen om extra prijsstijging mee te kunnen pakken?
Of is dit te risicovol vanwege bijvoorbeeld ongunstige veranderingen in de woningmarkt en moeten we nu al verkopen en in de tussentijd tijdelijk wat huren?
Het gaat om woningen in regio Eindhoven waar huizen gemiddeld 30 dagen te koop staan en gemiddeld gezien licht overboden wordt. Beide woningen zijn uit de jaren 80, goed onderhouden en hebben in principe weinig aanpassingen nodig. Ons huidige huis heeft energielabel A, de nieuwe woning nog geen label maar zal rond de C uitkomen verwachten we. Dus daar willen we wel wat aan doen met zonnepanelen, de paar kozijnen met enkel glas vervangen en nog eens kijken naar de spouwmuur isolatie.

[ Voor 6% gewijzigd door NCJ87 op 05-11-2023 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
NCJ87 schreef op zondag 5 november 2023 @ 07:22:
Misschien is deze vraag al 100x gesteld, maar ik kon het niet zo snel terugvinden.
We zijn in gesprek met verkopers die graag nog een jaar in hun huis willen blijven zitten ivm oplevering van hun nieuwe appartement.
Voor mijn gevoel is het voor ons gunstig dat we de aankoopprijs nu al vastzetten om toekomstige stijging te voorkomen.
Maar wat dan te doen met de verkoop van ons eigen huis? Beter om daar pas halverwege volgend jaar mee te beginnen om extra prijsstijging mee te kunnen pakken?
Of is dit te risicovol vanwege bijvoorbeeld ongunstige veranderingen in de woningmarkt en moeten we nu al verkopen en in de tussentijd tijdelijk wat huren?
Het gaat om woningen in regio Eindhoven waar huizen gemiddeld 30 dagen te koop staan en gemiddeld gezien licht overboden wordt. Beide woningen zijn uit de jaren 80, goed onderhouden en hebben in principe weinig aanpassingen nodig. Ons huidige huis heeft energielabel A, de nieuwe woning nog geen label maar zal rond de C uitkomen verwachten we. Dus daar willen we wel wat aan doen met zonnepanelen, de paar kozijnen met enkel glas vervangen en nog eens kijken naar de spouwmuur isolatie.
Zit met hetzelfde, wou eerst de woning eerder op de markt zetten. En hopen op mensen die lang willen wachten op de overdracht. Maar ik ga dit zelf uitstellen om verschillende redenen.
Je kan inderdaad een paar dingen doen:
1. Huis nu te koop zetten met voorwaarden betreft overdrachtsdatum(gekoppelt aan je te kopen woning.) Krijg je wil minder geïnteresseerden. Vraag zal dus lager zijn.
2. Huis later te koop zetten, met kans op stijging(voordeel), kan op daling(nadeel), kans op stabiele prijzen.
3. Huis nu verkopen, en naar een huur huis gaan. Nadeel hiervan is: Een huurhuis zoeken, twee keer verhuizen. Hoge lasten, huurprijzen zijn hoog. En misschien vind je er niet eens 1, want waar mijn broertje mee zat is dat ze vaak 1 jaar of 2 jaar contract willen minimaal.

Dit is een persoonlijke keuze, want nummer 2 is speculeren. En ik weet wat ik zou doen, maar er is kans op daling. Niemand heeft een glazen bol. Nummer 1 is redelijk safe, en je moet maar net geluk hebben met of er mensen zijn die toevallig een match hebben met jou opleverdatum en een prijs bieden waarmee jij vrede hebt. En 3 is gewoon vervelend. Zou ik persoonlijk nooit aan beginnen.

Maar goed Regio Eindhoven, je kan beter vragen aan iemand die de markt daar kent of je daarmee risico loopt om hem later te verkopen. Ik weet het niet, ik weet alleen dat ASML daar zit majha. Ligt ook aan jou type woning, is er vraag naar dat type woning in die omgeving. etc. etc. En dat heeft allemaal invloed op de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCJ87
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:20
Immutable schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:47:
[...]

Zit met hetzelfde, wou eerst de woning eerder op de markt zetten. En hopen op mensen die lang willen wachten op de overdracht. Maar ik ga dit zelf uitstellen om verschillende redenen.
Je kan inderdaad een paar dingen doen:
1. Huis nu te koop zetten met voorwaarden betreft overdrachtsdatum(gekoppelt aan je te kopen woning.) Krijg je wil minder geïnteresseerden. Vraag zal dus lager zijn.
2. Huis later te koop zetten, met kans op stijging(voordeel), kan op daling(nadeel), kans op stabiele prijzen.
3. Huis nu verkopen, en naar een huur huis gaan. Nadeel hiervan is: Een huurhuis zoeken, twee keer verhuizen. Hoge lasten, huurprijzen zijn hoog. En misschien vind je er niet eens 1, want waar mijn broertje mee zat is dat ze vaak 1 jaar of 2 jaar contract willen minimaal.

Dit is een persoonlijke keuze, want nummer 2 is speculeren. En ik weet wat ik zou doen, maar er is kans op daling. Niemand heeft een glazen bol. Nummer 1 is redelijk safe, en je moet maar net geluk hebben met of er mensen zijn die toevallig een match hebben met jou opleverdatum en een prijs bieden waarmee jij vrede hebt. En 3 is gewoon vervelend. Zou ik persoonlijk nooit aan beginnen.

Maar goed Regio Eindhoven, je kan beter vragen aan iemand die de markt daar kent of je daarmee risico loopt om hem later te verkopen. Ik weet het niet, ik weet alleen dat ASML daar zit majha. Ligt ook aan jou type woning, is er vraag naar dat type woning in die omgeving. etc. etc. En dat heeft allemaal invloed op de keuze.
Inderdaad, precies de afwegingen die we maken. We hebben volgende week gesprek met de makelaar die we gaan vragen tzt ons huis te koop te zetten, dus ik ben erg benieuwd wat zijn advies zal zijn.
Ik zie de huizenprijzen niet zo snel dalen, maar dat is inderdaad speculeren en dat vind ik niet fijn om te doen met zoiets belangrijks als een huis. Dus we willen wel een redelijk veilige optie kiezen.
Ik laat nog weten wat het advies van de makelaar gaat worden, misschien heeft iemand anders daar ook wat aan 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• negerdesheils
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-09 22:44
Hallo,

Even een vraag voor advies.
Ik ben sinds een aantal maanden begonnen met het zoeken naar een koopwoning.
Ik woon nu in mijn eentje in een grote sociale huurwoning (118m²) met mijn twee katten.
Hier woon ik met veel plezier, ik woon leuk en het is dichtbij mijn werk.Echter blijft het huren, en ik mis ook wel een tuintje.

Ik heb nu een paar hypotheekgesprekken gehad kan ongeveer 281k lenen. Daarbij 40k gespaard + 29k schenking van ouders gekregen.Heb tot nu toe gezocht van woningen van 275k t/m 330k Ik ben 31 jaar oud en kan gelukkig financieel wel wat, hier heb ik ook altijd voor gespaard/werk. Het gaat om mijn eerste koopwoning.

In mijn huidige woonplaats(gebied Castricum/Heemskerk) zijn er voor starters erg weinig huizen beschikbaar. Hierom ben ik ook rondom Alkmaar aan het kijken, daar is de markt iets beter. Het stadsleven trekt mij wel door de restaurantjes en cultuur. Ik hoef echter niet perse elke dag in het centrum te zijn, maar vind het wel fijn als dit op fietsafstand is. Ook zou een andere woonomgeving misschien wel een keer goed zijn, ik woon al 30 jaar op dezelfde plek.

Waar ik naar op zoek ben is een kleine eengezinswoning met een tuin. Het zou fijn zijn als de woning een beetje toekomstbestendig is, of dat deze te maken is door bijv. het realiseren van een extra kamer. Dit mocht ik in de toekomst ooit gaan samenwonen. Ik hoef niet op een korte termijn verhuizen, ik kan nog best eventjes wachten.

Ik heb nu een paar bezichtigingen gehad en nu twee keer een bod uitgebracht. Als ik dan in het biedingenlogboek kijk dan schrik ik wel een beetje van het overbieden( +- 45k bovenop de vraagprijs). Dit heb ik maar bij twee woningen gezien, dus het is niet representatief denk ik. Al heb ik wel het idee de meeste woningen niet onder de drie ton verkocht worden. Ik overweeg om een aankoopmakelaar te nemen, maar tot nu toe nog niet gedaan. Ook zit ik de opties te kijken naar een woning met erfpacht, deze kan bijv. voor 10 jaar zijn afgekocht en hierdoor is de woning goedkoper.

Daarnaast heb ik nog een optie op een nieuwbouwappartement in Alkmaar. Deze is 70m² (1 slaapkamer) en op een kwartier lopen van het centrum in een leuke buurt. Betreft een zogenaamde koopstart woning. Ik koop de woning voor een lagere prijs(281) dan de marktwaarde, maar zal later deze ''korting'' weer moeten verekenen. Ook deelt de ontwikkelaar mee in de verdere waarde stijging of daling van de woning bij doorverkoop.

Woning is energiezuinig en in een leuke buurt, echter is de bouwtijd minimaal 2 jaar. Ik zal gedurende de bouwtijd dus met dubbele lasten zitten, aangezien ik mijn appartement zal moeten blijven huren. Ik kan dit eventueel uit eigen geld betalen, en kan ook best zuinig leven.

Hoewel het appartement mij erg mooi lijkt vind ik nieuwbouw toch wel wat spannend, en heb ik het idee dat het al gauw te klein kan worden. Daarbij heeft het ook geen tuin. Het lijkt mij wel een appartement wat je snel weer kan doorverkopen als dat mogelijk is, en eventueel nog in waarde kan gaan stijgen. Maar ik heb het idee dat door de dubbele lasten en de koopstart bepaling dit ook in mijn geval ook wel mee valt. Als ik niet met dubbele lasten zat was het een mooie manier om aan een huis te komen.

Hoe kijken jullie hiernaar? Zijn er mensen die ervaring hebben met bijv. koopstart? Iemand nog andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A-Tray
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 16:53
Tjebakka schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:23:
[...]

Dus 80% - net als bij ons. Wij zitten bij Florius omdat we onze oude rente (1,44% met NHG maar 1,91% omdat we nu over de NHG grens gaan) mee kunnen nemen. Toetsrente komt op 3,75%.

Je hebt wel aardig veel ramen of niet
Ja, behoorlijk wat! Woning is 9 meter breed, 190 m2 en heeft aan de achterzijde een achterpui en een zijpui. Die twee worden volledig glas met aluminium kozijnen. Dat tikt wel aan.

"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-10 23:03
negerdesheils schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:07:
Hallo,

Hoewel het appartement mij erg mooi lijkt vind ik nieuwbouw toch wel wat spannend, en heb ik het idee dat het al gauw te klein kan worden. Daarbij heeft het ook geen tuin. Het lijkt mij wel een appartement wat je snel weer kan doorverkopen als dat mogelijk is, en eventueel nog in waarde kan gaan stijgen. Maar ik heb het idee dat door de dubbele lasten en de koopstart bepaling dit ook in mijn geval ook wel mee valt. Als ik niet met dubbele lasten zat was het een mooie manier om aan een huis te komen.

Hoe kijken jullie hiernaar? Zijn er mensen die ervaring hebben met bijv. koopstart? Iemand nog andere tips?
70 vierkante meter en geen tuin, zou ik niet doen, zeker niet voor dat geld. Ik zou verder kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BootVluchteling
jannus66 schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:54:
[...]

70 vierkante meter en geen tuin, zou ik niet doen, zeker niet voor dat geld. Ik zou verder kijken.
Dit idd. Zeker als je van ruim 118M2 naar 70m2 gaat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 22:33
BootVluchteling schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:20:
[...]

Ik vind beide wel heel erg kort door de bocht. Je woont in je eentje (met 2 katten) met een woonoppervlak van een eengezinswoning en gaat dan terug in ruimte. Als ik in mijn eentje zou wonen zou 70m2 zat zijn. Maar goed, ik ben dan ook geen verzamelaar en houd van een opgeruimd huis :)

Plus, wat @negerdesheils ook zegt, zal zo'n appartement wel redelijk makkelijk weer verkopen. Overigens: je zal niet 2 jaar lang dubbele woonlasten hebben. Nieuwbouw gebeurd in fasen, dus per fase krijg je een afrekening. En pas dan ga je de rente betalen. Daarvoor zit het geld in het bouwdepot, waar je over het algemeen geen rente over hoeft te betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negerdesheils
BootVluchteling schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:20:
[...]

Qua ruimte zal ik er sowieso op achteruit gaan. Nu vind ik dit niet zo heel erg, maar een extra kamertje zou wel fijn zijn om het beetje toekomstbestendig te maken. Echter ben ik nu alleen en kan ik ook pas gaan verhuizen naar wat groters als dat ook echt nodig is...

Ik twijfel wel, de appartementen worden mooi en ook in een leuke buurt. Alleen het is aan de kleine kant en lange bouwtijd + dubbele lasten. En als investering zal het denk ik ook wel meevallen.

De andere optie is bestaande bouw, en dan kan ik een kleine eengezinswoning kopen. Hier is echter veel vraag naar, en ik concurreer met mensen met twee inkomens heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negerdesheils
mathman schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:54:
[...]

Ik vind beide wel heel erg kort door de bocht. Je woont in je eentje (met 2 katten) met een woonoppervlak van een eengezinswoning en gaat dan terug in ruimte. Als ik in mijn eentje zou wonen zou 70m2 zat zijn. Maar goed, ik ben dan ook geen verzamelaar en houd van een opgeruimd huis :)

Plus, wat @negerdesheils ook zegt, zal zo'n appartement wel redelijk makkelijk weer verkopen. Overigens: je zal niet 2 jaar lang dubbele woonlasten hebben. Nieuwbouw gebeurd in fasen, dus per fase krijg je een afrekening. En pas dan ga je de rente betalen. Daarvoor zit het geld in het bouwdepot, waar je over het algemeen geen rente over hoeft te betalen...
Dat klopt inderdaad. Maar het zijn alsnog kosten die ik moet betalen naast mijn lopende woonkosten(huur etc.). Dit hoort erbij en kan ik ook niet veranderen, ik ga niet meer terug naar mijn ouders :9 maar minimaal twee jaar de huur is ook een best bedrag. Ik zit wel redelijk aan de huurgrens voor sociale huur.

Qua ruimte is 70m² zat, al weet ik niet hoe dat is met twee katten. Ook wel groot genoeg denk ik. Ze kunnen nu lekker door huis racen. Het is pas als ik ga samenwonen dat ik denk dat het al snel te klein word. Maar dat kan ook nog wel even duren. Ik heb zelf alleen zoiets van dat als ik dan toch heel veel geld moet betalen voor een huis, dat ik dan liever iets heb waar ik lang ik kan blijven zitten. Of het moet als investering gunstig zijn.

Ik zal goed moeten nadenken wat ik wil, en ik vind het wel lastig. Met nieuwbouw staat de woning er niet, en qua bestaande bouw kan ik rustiger kijken maar daarbij vind ik het ook wel lastig wat hierin haalbaar is in deze markt. Het bezichtigen gaat gelukkig steeds beter, maar ook dan moet je gelijk langskomen anders is de woning alweer vergeven.

Het continue gepush van zo'n makelaar helpt er ook niet bij, heel erg irritant. Dan plannen ze alvast een tekenafspraak in en dan stel ik vervolgens wat vragen en dan zegt de medewerker dat ze de documenten voor de tekenafspraak nog helemaal niet hebben. Ze willen gelijk een toezegging van je, je hebt ongeveer een week om na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-09 13:42
Immutable schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:47:
[...]
Bij ASML heeft er in de afgelopen paar maanden een forse reductie plaatsgevonden van new hires. Van b.v. 30 per maand naar <5; <10. Gezien een groot deel daarvan expat is ; is het aannemelijk dat die markt (buiten een kort faseverschil) gaat afnemen. Het enige wat dit kortstondig nog positief kan beïnvloeden is een lagere rente bij de ECB. Maar dat zal nog wel 1-3 jaar gaan duren lijkt mij zo. Ik zie wel wat risico's op de short-midterm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:22
negerdesheils schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:55:
[...]
Qua ruimte zal ik er sowieso op achteruit gaan. Nu vind ik dit niet zo heel erg, maar een extra kamertje zou wel fijn zijn om het beetje toekomstbestendig te maken. Echter ben ik nu alleen en kan ik ook pas gaan verhuizen naar wat groters als dat ook echt nodig is...

Ik twijfel wel, de appartementen worden mooi en ook in een leuke buurt. Alleen het is aan de kleine kant en lange bouwtijd + dubbele lasten. En als investering zal het denk ik ook wel meevallen.

De andere optie is bestaande bouw, en dan kan ik een kleine eengezinswoning kopen. Hier is echter veel vraag naar, en ik concurreer met mensen met twee inkomens heb ik het idee.
70 m2 is niet heel groot, maar zeker wel groot genoeg als starterswoning. Ik heb ook even gekeken naar woningen in de prijsklasse in de regio waar je zoekt, en dan kom je ook niet heel veel groter uit (ik weet niets van de regio dus ook niet of het aantrekkelijke wijken zijn of juist niet). Maar ik zie wel enig aanbod van woningen met tuin. Als je dat belangrijk vindt, laat je het nieuwbouwappartement schieten. Eerst maar eens een tijdje kijken naar woningen met een tuin en een extra kamertje, dat zijn je belangrijkste eisen nu als ik het goed lees. Inleveren op die eisen kan altijd nog.
En bedenk, er zullen zeker meer kapers op de kust zijn, maar je woont nu prima, dus je kunt je kans afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negerdesheils
Toke_gt schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:33:
[...]

70 m2 is niet heel groot, maar zeker wel groot genoeg als starterswoning. Ik heb ook even gekeken naar woningen in de prijsklasse in de regio waar je zoekt, en dan kom je ook niet heel veel groter uit (ik weet niets van de regio dus ook niet of het aantrekkelijke wijken zijn of juist niet). Maar ik zie wel enig aanbod van woningen met tuin. Als je dat belangrijk vindt, laat je het nieuwbouwappartement schieten. Eerst maar eens een tijdje kijken naar woningen met een tuin en een extra kamertje, dat zijn je belangrijkste eisen nu als ik het goed lees. Inleveren op die eisen kan altijd nog.
En bedenk, er zullen zeker meer kapers op de kust zijn, maar je woont nu prima, dus je kunt je kans afwachten.
Hoi, dat klopt. Zo zit ik er ook een beetje in op dit moment. Alleen een hip nieuwbouwappartement in een leuke buurt bij de stad klinkt natuurlijk ook aanlokkelijk. De maandelijkse lasten liggen ook lager zolang ik daar woon.
Qua bestaande woningen zijn er wel mogelijkheden, er komt zo nu en dan wat vrij. Deze woningen hebben een tuin en zijn vaak ook wat groter (80m² +). Alleen zal ik hier flink meer voor moeten betalen, door te overbieden. Voordeel is dan wel dat de woning toekomstbestendiger is, en ik ook rustig de tijd kan nemen om te kijken/bezichtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
negerdesheils schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:27:
[...]
Hoi, dat klopt. Zo zit ik er ook een beetje in op dit moment. Alleen een hip nieuwbouwappartement in een leuke buurt bij de stad klinkt natuurlijk ook aanlokkelijk. De maandelijkse lasten liggen ook lager zolang ik daar woon.
Qua bestaande woningen zijn er wel mogelijkheden, er komt zo nu en dan wat vrij. Deze woningen hebben een tuin en zijn vaak ook wat groter (80m² +). Alleen zal ik hier flink meer voor moeten betalen, door te overbieden. Voordeel is dan wel dat de woning toekomstbestendiger is, en ik ook rustig de tijd kan nemen om te kijken/bezichtigen.
En heb je bij het appartement wel iets van buitenruimte (balkon, dakterras, loggia) of een park voor de deur? Als je alleen maar binnen kunt zitten of door de stad kunt wandelen, ga je de tuin wel missen. Heb je wel een mogelijkheid om buiten te zitten, dan zou je best voor een paar jaar (of langer, wie weet) dat appartement kunnen kopen.
Maar belangrijkste is om je eisen op volgorde te krijgen. Wat is nu echt belangrijk? Tuin? Lagere kosten? Centrum? Kopen op zich? Kamertje? Ga daar eens een avond voor zitten, dat maakt het makkelijker om wat stappen te zetten. Nu blijf je misschien in een cirkeltje rondlopen, omdat het allemaal even belangrijk lijkt.

Edit: en nog een tip: ga eens kijken bij nieuwe appartementen in andere steden (waar je niet wilt wonen) om te ervaren hoe groot 70m2 is. Een appartement is doorgaans veel compacter ingedeeld dan een klein huis, zo kun je ervaren wat die 70m2 in de praktijk zal zijn. Is soms lastig inschatten vanaf een bouwtekening en leuke plaatjes in de verkoopmap.

[ Voor 11% gewijzigd door Toke_gt op 06-11-2023 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• negerdesheils
Toke_gt schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:38:
[...]

En heb je bij het appartement wel iets van buitenruimte (balkon, dakterras, loggia) of een park voor de deur? Als je alleen maar binnen kunt zitten of door de stad kunt wandelen, ga je de tuin wel missen. Heb je wel een mogelijkheid om buiten te zitten, dan zou je best voor een paar jaar (of langer, wie weet) dat appartement kunnen kopen.
Maar belangrijkste is om je eisen op volgorde te krijgen. Wat is nu echt belangrijk? Tuin? Lagere kosten? Centrum? Kopen op zich? Kamertje? Ga daar eens een avond voor zitten, dat maakt het makkelijker om wat stappen te zetten. Nu blijf je misschien in een cirkeltje rondlopen, omdat het allemaal even belangrijk lijkt.

Edit: en nog een tip: ga eens kijken bij nieuwe appartementen in andere steden (waar je niet wilt wonen) om te ervaren hoe groot 70m2 is. Een appartement is doorgaans veel compacter ingedeeld dan een klein huis, zo kun je ervaren wat die 70m2 in de praktijk zal zijn. Is soms lastig inschatten vanaf een bouwtekening en leuke plaatjes in de verkoopmap.
Goede tips, moet het allemaal even op een rijtje zetten. Er is een klein balkon bij het appartement (4m²). Je kan wel even naar buiten maar je zit dan wel aan een weg. Appartement zit wel in de buurt van het water(kanaal) . De omgeving verder is een beetje industrieterrein, maar er word wel wat groen gecreerd. Verder is er een parkje op 20 minuten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Spikeee schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:43:
[...]

Bij ASML heeft er in de afgelopen paar maanden een forse reductie plaatsgevonden van new hires. Van b.v. 30 per maand naar <5; <10. Gezien een groot deel daarvan expat is ; is het aannemelijk dat die markt (buiten een kort faseverschil) gaat afnemen. Het enige wat dit kortstondig nog positief kan beïnvloeden is een lagere rente bij de ECB. Maar dat zal nog wel 1-3 jaar gaan duren lijkt mij zo. Ik zie wel wat risico's op de short-midterm.
Eens, maar een stabiele rente die relatief stabiel is. Betekend vaak ook dat de prijzen licht stijgen. Omdat we nog een tekort hebben, en dat salarissen langzaam maar zeker ook stijgen. Een lagere rente zal het ZEKER laten stijgen. Maar lijkt mij een keertje goed voor de markt zelf dat de rente gewoon een keertje niet zo volatiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 22:33
negerdesheils schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:00:
[...]

Goede tips, moet het allemaal even op een rijtje zetten. Er is een klein balkon bij het appartement (4m²). Je kan wel even naar buiten maar je zit dan wel aan een weg. Appartement zit wel in de buurt van het water(kanaal) . De omgeving verder is een beetje industrieterrein, maar er word wel wat groen gecreerd. Verder is er een parkje op 20 minuten lopen.
En als een extra kamertje wel een must is: zijn er mogelijkheden om in het appartement nog meer- minderwerk uit te laten voeren, waaronder dus een extra kamer creëeren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• negerdesheils
mathman schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:42:
[...]

En als een extra kamertje wel een must is: zijn er mogelijkheden om in het appartement nog meer- minderwerk uit te laten voeren, waaronder dus een extra kamer creëeren?
Het is niet perse een must maar wel een wens. Maar er zijn niet echt mogelijkheden voor zover ik kan zien, het zou dan een heel klein kamertje worden.

Ik denk toch dat ik beter voor een bestaande woning kan gaan zoeken, omdat ik dan meer "huis" heb voor het geld.

[ Voor 11% gewijzigd door negerdesheils op 06-11-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

negerdesheils schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:00:
[...]

Een balkon van 4m2 zou voor mij wel echt een no-go zijn, daar heb je net niks aan. Ons appartement had een balkon van 9m2 (ca 4x2,5m), je kon daar niet met een verjaardag allemaal buiten zitten, maar met max 10 vrienden rond een tafel was prima te doen en zeker een toegevoegde waarde.

Zonde dat ze bij nieuwbouw zo'n klein balkon neerzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2023 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Voor <300k in die regio ga je er sowieso in m2 op achteruit. Als ik snel het aanbod even bekijk, dan kom je al snel op 70 / 80m2 uit. Dan heb je dus grofweg de keuze uit een appartement met een wat betere afwerking / locatie of een woning met tuin(tje) met mindere afwerking / locatie. Dat zijn keuzes die je zelf moet maken.

Toekomstbestendig zou voor mij minder van belang zijn, omdat je nog helemaal geen idee hebt hoe je toekomst eruit ziet. Als in: Je hebt geen partner, kinderen, zorg-behoefte, etc. En op het moment dat die wel om de hoek komen kijken, dan zijn er zoveel verschillende smaken dat je toch niet op elk mogelijke scenario kunt inspelen. Ik zou in dit geval zeggen: "We'll cross that bridge when we get to it" ;) Enige toekomstbestendigheid die je imho in overweging zou kunnen nemen, is de verwachtte toekomstige verkoopbaarheid. En dan zit je al snel op locatie-locatie-locatie....

[ Voor 10% gewijzigd door naitsoezn op 08-11-2023 12:10 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@negerdesheils Je hebt geen partner en je voorziet niet dat deze op 'korte termijn' een keer verschijnt? Enerzijds snap ik wel dat je wil kopen, maar anderzijds is dat nu wellicht weer zonde als je over 2 jaar met een dubbel inkomen zou kunnen kopen...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negerdesheils
naitsoezn schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:08:
Voor <300k in die regio ga je er sowieso in m2 op achteruit. Als ik snel het aanbod even bekijk, dan kom je al snel op 70 / 80m2 uit. Dan heb je dus grofweg de keuze uit een appartement met een wat betere afwerking / locatie of een woning met tuin(tje) met mindere afwerking / locatie. Dat zijn keuzes die je zelf moet maken.

Toekomstbestendig zou voor mij minder van belang zijn, omdat je nog helemaal geen idee hebt hoe je toekomst eruit ziet. Als in: Je hebt geen partner, kinderen, zorg-behoefte, etc. En op het moment dat die wel om de hoek komen kijken, dan zijn er zoveel verschillende smaken dat je toch niet op elk mogelijke scenario kunt inspelen. Ik zou in dit geval zeggen: "We'll cross that bridge when we get to it" ;) Enige toekomstbestendigheid die je imho in overweging zou kunnen nemen, is de verwachtte toekomstige verkoopbaarheid. En dan zit je al snel op locatie-locatie-locatie....
Dit klopt helemaal, en ik zie ook wel hoe t leven loopt. Keuze is inmiddels gemaakt voor bestaande bouw, optie op nieuwbouw laten vallen. Ik ga rustig kijken en bezichtigen tot ik wat vind wat bij me past. Ook eens in andere dorpen kijken wat verder weg. En mezelf goed inlezen mbt een huis kopen, dat kan ook wat makkelijker nu. Een huis iets boven de 300k zou ook nog kunnen, ik heb ruimte tot 350 nu en er komt een nieuwe cao aan. Qua locatie dan misschien iets dat minder snel verkoopt, maar als ik een huisje heb ik een wat rustigere wijk en op een kwartier fietsen van t centrum vind ik ook totaal geen ramp. Ik koop een huis te eerste om prettig in te wonen, en ja hoewel het misschien niet helemaal nodig is is het wel fijn om bijv. een extra kamer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negerdesheils
Harrie_ schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:22:
@negerdesheils Je hebt geen partner en je voorziet niet dat deze op 'korte termijn' een keer verschijnt? Enerzijds snap ik wel dat je wil kopen, maar anderzijds is dat nu wellicht weer zonde als je over 2 jaar met een dubbel inkomen zou kunnen kopen...
Een glazen bol heb ik niet, maar het zou wel op korte termijn kunnen. Ik ben iemand die goed alleen kan zijn en tot nu toe weinig tot niks doet in het vinden van een partner. Vroeger ging het meer vanzelf en was ik er ook meer mee bezig, en ja was ik ook jonger en ging je wat meer uit. Ik denk dat ik ook wat meer "op zoek" moet gaan. Ik hoopte een beetje dat je vanzelf iemand tegen kom, maar tot nu toe nog niet gebeurt. Mijn werk heeft een hoog 50+ gehalte. Ik sta niet afwijzend tegenover samenwonen en zou ook wel kinderen willen. Daarom ook liever iets extra ruimte, al is het niet gelijk nodig.

Met twee inkomens is het gewoon fijner en kan je meer. Nooit gedacht dat vrouwen geld zouden opleveren, had het idee dat ze alleen maar kostten :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:00
Na een paar bezichtigingen zit ik zelf met een paar vragen:

Tijdens een bezichtiging had ik gelukkig mijn makelaar mee, die mij wees op gebreken die op termijn flink geld gaan kosten. Iets dat ik zag (wat niet door verkopers was aangegeven), was dat er kennelijk grondwater(?) in de kelders naar boven komt als het flink regent.
Ervanuitgaande dat voor de koop stukken van de VVE worden ingezien, kan dit als verborgen gebrek worden gezien indien de verkopers dit niet aangeven? Want als het droog is zie je er ook niets van terug.

Ten tweede, het hele gebeuren van de energielabels begint mij een beetje te duizelen..
Bezichtiging 1: Mooi 2-laags appartement, echter op verdieping 2 geen isolatie en enkele beglazing. Jaren 80 gebouwd en label C. Op verdieping 2 heb je geen buren naast of boven je. Dus alleen het dak.

Bezichtiging 2: Jaren 40 appartement, dubbele beglazing overal + boven en onderburen. Label F.

Nu snap ik best dat 1 misschien meer isolatie (muur?) kan hebben, maar als de bovenste helft van je appartement niet geisoleerd is en enkele beglazing heeft, dan zou dit toch niet C moeten opleveren?

[ Voor 3% gewijzigd door champion16 op 09-11-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
champion16 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:32:

Tijdens een bezichtiging had ik gelukkig mijn makelaar mee, die mij wees op gebreken die op termijn flink geld gaan kosten. Iets dat ik zag (wat niet door verkopers was aangegeven), was dat er kennelijk grondwater(?) in de kelders naar boven komt als het flink regent.
Ervanuitgaande dat voor de koop stukken van de VVE worden ingezien, kan dit als verborgen gebrek worden gezien indien de verkopers dit niet aangeven? Want als het droog is zie je er ook niets van terug.

Ten tweede, het hele gebeuren van de energielabels begint mij een beetje te duizelen..
Bezichtiging 1: Mooi 2-laags appartement, echter op verdieping 2 geen isolatie en enkele beglazing. Jaren 80 gebouwd en label C.

Bezichtiging 2: Jaren 40 appartement, dubbele beglazing overal + boven en onderburen. Label F.

Nu snap ik best dat 1 misschien meer isolatie (muur?) kan hebben, maar als de bovenste helft van je appartement niet geisoleerd is en enkele beglazing heeft, dan zou dit toch niet C moeten opleveren?
Wat is de leeftijd van de energielabels? Een oud label kan een mooie score hebben, maar nu dus compleet achterhaald zijn. Zo'n label kon je zo aanvragen achter je pc tot een aantal jaren geleden. Nu komt er iemand langs etc. en krijg je vast geen C label meer. Zonnepanelen kunnen ook nog uitmaken, de verwarming (cv, warmtenet etc). Veel factoren om te bekijken. precies waar je een aankoopmakelaar naar kan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online

Bezichtiging 1: Mooi 2-laags appartement, echter op verdieping 2 geen isolatie en enkele beglazing. Jaren 80 gebouwd en label C. Op verdieping 2 heb je geen buren naast of boven je. Dus alleen het dak.

Voor 2021 konden mensen in 1 minuut en voor 1 euro een energielabel aanvragen. Zo kon je makkelijk een C label krijgen. Na 2021 moet er een speciaal mannetje voor langskomen en kost het wel wat.
Als het een label van na 2021 is, staat op het rapport hoe deze is opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

Je hebt het gezien bij de bezichtiging dat een gebrek is. Hoe denk je op een later stadium dit als 'verborgen' gebrek te kunnen aanmerken?
Ja, een verkoper moet openheid van zaken geven, maar als kopende partij heb je ook gewoon onderzoek plicht.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:11

Verborgen gebreken zijn vrijwel altijd voor het risico voor de koper.

Met uitzondering van de conformiteitsgarantie. Dat betekent dat je er van uit mag gaan dat je veilig en droog in het huis kan wonen. Een natte kelder valt daar niet snel onder. Een lek dak wel.

Je hebt als koper de plicht om onderzoek te doen om eventuele gebreken naar boven te krijgen. De verkopers hebben de plicht om gebreken waarvan zij op de hoogte zijn te melden. Dat laatste is altijd lastig achteraf vast te stellen.

Ergo je was op de hoogte van het gebrek en had hier rekening mee kunnen houden bij een bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:00
Flix20 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:04:
[...]

Je hebt het gezien bij de bezichtiging dat een gebrek is. Hoe denk je op een later stadium dit als 'verborgen' gebrek te kunnen aanmerken?
Ja, een verkoper moet openheid van zaken geven, maar als kopende partij heb je ook gewoon onderzoek plicht.
Zoals ik al aangaf heb ik dit gezien omdat het toen had geregend.
Was ik in een week gegaan waarin het droog was dan niet.
Tot hoever reikt de onderzoeksplicht, ik kan het vragen, VvE stukken inzien. En dan? Als daaruit niets naar voren komt of men zegt dat er geen gebreken meer zijn. Ben je dan gewoon de sjaak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:34
champion16 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:32:
[...]

Tot hoever reikt de onderzoeksplicht, ik kan het vragen, VvE stukken inzien. En dan? Als daaruit niets naar voren komt of men zegt dat er geen gebreken meer zijn. Ben je dan gewoon de sjaak?
Ja je hebt het dus zelf kunnen constateren (en ook daadwerkelijk geconstateerd) tijdens de bezichtiging, dan is het dus al geen verborgen gebrek.
Zoals hierboven aangegeven: reclameren obv een verborgen gebrek is echt niet eenvoudig. Daarnaast zal verkoper stellen: je hebt het toch zelf kunnen zien?

Je weet nu dat dit aan de hand is, dan kun je aanvullende vragen stellen en daar in je bod rekening mee houden. Dat andere kopers het mogelijk niet geconstateerd (kunnen) hebben en dus een hoger bod doen dan jij wellicht wilt doen is niet iets waar je heel veel mee kunt.

Doe je voordeel met het feit dat je hiervan op de hoogte bent en neem dat mee in je bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:11
[...]

Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
[...]

Het is hier in het topic wel vaker aangehaald; Er wordt snel geroepen verborgen gebrek, maar om dat via de rechter te laten verklaren kan je nog wel eens voor een koude kermis thuis komen.

Een verborgen gebrek is wanneer een huiseigenaar ergens bewust van was (dit moet dus bewezen worden) en dit bewust verborgen heeft gehouden (wederom, bewijsplicht) en dan moet het ook nog eens redelijk worden bevonden dat een koper dit niet had kunnen constateren binnen zijn/haar eigen onderzoek plicht (daar is ie weer, bewijsplicht).

In jouw geval is het dus zichtbaar; dit is het, want je hebt het gezien. Daarnaast, als er regelmatig water in de kelder staat zal het er vast een beetje muffig ruiken. Ook lijkt het mij aannemelijk dat er ergens schimmel gaat zijn (want vocht).
Daarnaast is het bij woningen >10 jaar verstandig een bouwtechnische keuring te doen.
Die zal een soortgelijke constatering doen en een vochtmeter op de muur zetten. Dan komt het ook bovenwater (no phun intented).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Water wat 'even naar boven komt' als het een week geregend heeft is niet opeens weg wanneer het daarna weer een poosje droog is. Zelfs als het water zelf weg is, zal het sporen achtergelaten hebben waardoor het toch al snel onder de onderzoekspicht zou (kunnen) vallen. Bovendien is water in een kelder ook weer niet van dermate urgentie dat het normaal gebruik van de woning in de weg staat, dus is de bewijslast dat jij er niets vanaf kon weten en verkopers wel (en dit bewust hebben achtergehouden) nog weer hoger...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Water in kruipruimte = ok (liever niet, maar soms onvermijdelijk)
Water in kelder = no go

De meeste bouwkundige keurders doen niets anders dan constateren dat er water in de kelder aanwezig is/was en een vervolgonderzoek adviseren.
Want iemand die gespecialiseerd is in kelderwanden gaat niet voor 300 euro per halve dag keuringen uitvoeren....

[ Voor 59% gewijzigd door Sport_Life op 09-11-2023 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Sport_Life schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:30:
Water in kruipruimte = ok (liever niet, maar soms onvermijdelijk)
Water in kelder = no go

De meeste bouwkundige keurders doen niets anders dan constateren dat er water in de kelder aanwezig is/was en een vervolgonderzoek adviseren.
Want iemand die gespecialiseerd is in kelderwanden gaat niet voor 300 euro per halve dag keuringen uitvoeren....
Dat is toch ook de hele insteek van een bouwkundige keuring?
constateren waar eventuele gebreken zijn waar je tegenaan kan lopen en wat mogelijk nader onderzoek behoeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-10 22:31
Ik ga mijn eerste appartement kopen, en heb aankomende week mijn eerste gesprekken met twee potentiële aankoopmakelaars. Met betrekking tot de hypotheek adviseur, vroeg ik me af of het handig is om met de aanbeveling van de makelaar in zee te gaan, of iets meer onafhankelijks te regelen via Vereniging Eigen Huis. Hebben mensen hier ervaring mee?

Uiteindelijk doen ze mi niet heel veel meer dan wat getalletjes invullen in een excel sheet, en daarna (automatisch) bij de verstrekkers langsgaan voor de beste rente. Het verschil lijkt mij dus meer te zitten in de tarieven die ze aanbieden voor hun services. Of bekijk ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

evanraalte schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:51:
Ik ga mijn eerste appartement kopen, en heb aankomende week mijn eerste gesprekken met twee potentiële aankoopmakelaars. Met betrekking tot de hypotheek adviseur, vroeg ik me af of het handig is om met de aanbeveling van de makelaar in zee te gaan, of iets meer onafhankelijks te regelen via Vereniging Eigen Huis. Hebben mensen hier ervaring mee?

Uiteindelijk doen ze mi niet heel veel meer dan wat getalletjes invullen in een excel sheet, en daarna (automatisch) bij de verstrekkers langsgaan voor de beste rente. Het verschil lijkt mij dus meer te zitten in de tarieven die ze aanbieden voor hun services. Of bekijk ik het verkeerd?
Tarieven, service, digitale mogelijkheden (eigen portaal met je dossier bijv), digitaal aanleveren van alle documentatie (digid via overheidsgegevens bijv), aantal hypotheek aanbieders waar ze voor adviseren, nazorg. Document-overdracht naar hypotheek verstrekker is ook zo'n dingetje. Bij sommigen mag je dat doodleuk dubbel gaan doen.

Niet iedereen is daar even open over qua aanbieders. Zo is de SNSbank hypotheek advies wel met de reclame "Niet alleen hypotheken van onszelf", maar zie je in het rijtje eigenlijk alleen maar Volksbank merken staan en nog wat verzekeraars. https://www.snsbank.nl/pa.../hypotheekaanbieders.html

Maar de wereld van advies en type hypotheken en voordeeltjes wijzigt snel en soms bevalt een adviseur daarom soms wel, en soms niet.

Ik was zelf tevreden over de Unive/Eigenhuis combinatie, maar een andere tweaker hier in het topic dan weer niet.
Eerste gesprek is vaak gratis bij verschillende adviseurs, en dan voel je meteen of het bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Get!em schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:06:
[...]

Tarieven, service, digitale mogelijkheden (eigen portaal met je dossier bijv), digitaal aanleveren van alle documentatie (digid via overheidsgegevens bijv), aantal hypotheek aanbieders waar ze voor adviseren, nazorg. Document-overdracht naar hypotheek verstrekker is ook zo'n dingetje. Bij sommigen mag je dat doodleuk dubbel gaan doen.

Niet iedereen is daar even open over qua aanbieders. Zo is de SNSbank hypotheek advies wel met de reclame "Niet alleen hypotheken van onszelf", maar zie je in het rijtje eigenlijk alleen maar Volksbank merken staan en nog wat verzekeraars. https://www.snsbank.nl/pa.../hypotheekaanbieders.html

Maar de wereld van advies en type hypotheken en voordeeltjes wijzigt snel en soms bevalt een adviseur daarom soms wel, en soms niet.

Ik was zelf tevreden over de Unive/Eigenhuis combinatie, maar een andere tweaker hier in het topic dan weer niet.
Eerste gesprek is vaak gratis bij verschillende adviseurs, en dan voel je meteen of het bij je past.
Thanks! Net even met eigen huis gebeld. Hun tarieven voor hypotheek verstrekkingen waren in elk geval gunstiger dan die van de hypotheekverstrekker van een aankoopmakelaar die ik hiervoor sprak. (2k vs 3.5k). De rates weet ik dan nog niet, maar ze waren wel open over hun belangen. Voelt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online

Ik vind dat je heel kleinerend overkomt met "Uiteindelijk doen ze mi niet heel veel meer dan wat getalletjes invullen in een excel sheet". Als het zo simpel is, kun je het ook zelf doen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
evanraalte schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:14:
[...]

Thanks! Net even met eigen huis gebeld. Hun tarieven voor hypotheek verstrekkingen waren in elk geval gunstiger dan die van de hypotheekverstrekker van een aankoopmakelaar die ik hiervoor sprak. (2k vs 3.5k). De rates weet ik dan nog niet, maar ze waren wel open over hun belangen. Voelt goed!
Ze doen een hoop meer dan jij denkt, maar ik heb zelf ook positieve ervaring via VEH. 2x m'n hypotheek daar laten regelen. Tegenwoordig hebben ze een eigen portal, eerste ronde moest nog alles per mail. Fijn overzichtelijk en snelle communicatie. Prijs valt ook enorm mee.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Wispe schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:24:
[...]

Ik vind dat je heel kleinerend overkomt met "Uiteindelijk doen ze mi niet heel veel meer dan wat getalletjes invullen in een excel sheet". Als het zo simpel is, kun je het ook zelf doen hè.
Uiteraard wat gechargeerd, er zit daarna natuurlijk nog een hoop regelwerk bij. Ik wil meer aangeven dat ik de prijzen gewoon erg hoog vind. VHE bewijst iig dat het een stuk goedkoper kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Op het Vereniging Eigen huis portaal zit ook Unive (verzekeraar) met eigen mensen, dus ook die ingang kun je gebruiken als advies. Heeft een eigen afdeling. VEH werkt met aangesloten zelfstandigen vziw. Unive hanteert volgens mij dezelfde prijzen en kortingen

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 14-11-2023 09:44 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Immutable
Members only:

[ Voor 24% gewijzigd door Immutable op 14-11-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Gefeliciteerd, geniet ervan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-10 19:40
Ehm ik weet niet hoe ver je aan de rand van Nederland nu woont, maar 280k voor hetgeen wat jij beschrijft...
Dat is binnen 1 dag weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:00
kx22 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:25:
[...]

Ehm ik weet niet hoe ver je aan de rand van Nederland nu woont, maar 280k voor hetgeen wat jij beschrijft...
Dat is binnen 1 dag weg!
En ook wel voor meer dan 280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
evanraalte schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:41:
[...]

Uiteraard wat gechargeerd, er zit daarna natuurlijk nog een hoop regelwerk bij. Ik wil meer aangeven dat ik de prijzen gewoon erg hoog vind. VHE bewijst iig dat het een stuk goedkoper kan.
Ik heb 3250 euro betaald voor mijn financieel adviseur en ik vond het waard. Zij heeft letterlijk alles uit mijn handen genomen en alles in 1x goed gedaan. Zij wist wat er nodig was en de hele financiering was in 1 week rond. Daarvoor 3 gesprekken gehad over de mogelijkheden en extra uitleg. Ze bood aan om na het traject (verkoop van woning) nog een keer te zitten en te bespreken ivm de overwaarde en extra aflossen op de hypotheek. Vind ik service.

Tuurlijk kan het goedkoper. Daar heb ik geen ervaringen mee.

[ Voor 15% gewijzigd door Wispe op 14-11-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Wispe schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:50:
[...]

Ik heb 3250 euro betaald voor mijn financieel adviseur en ik vond het waard. Zij heeft letterlijk alles uit mijn handen genomen en alles in 1x goed gedaan. Zij wist wat er nodig was en de hele financiering was in 1 week rond. Daarvoor 3 gesprekken gehad over de mogelijkheden en extra uitleg. Ze bood aan om na het traject (verkoop van woning) nog een keer te zitten en te bespreken ivm de overwaarde en extra aflossen op de hypotheek. Vind ik service.

Tuurlijk kan het goedkoper. Daar heb ik geen ervaringen mee.
Ligt er aan hoe complex het is, waar je mee bezig bent. Ik had er zeker baat bij en betaal ook zoiets. Maar ken ook genoeg mensen die gewoon bij een grootbank op de website wat gedaan hebben en zo een hypotheek hebben genomen. Hier had ik destijds helaas spijt van, dat ik qua hypotheek bij zo'n rare tussenpartij een hypotheek had genomen in plaats van direct bij een grote bank. Want heb daar gewoon later heel veel gedoe mee gehad.

Bij bijvoorbeeld je eerste hypotheek, kun je prima besparen. Als je gewoon je bruto salaris + spaargeld en je eerste koopwoning koopt. Dan is het niet echt lastig om gewoon of execution only te doen of gewoon bij een grootbank een hypotheek af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06

Met 1 of 2x loondienst, geen gekkigheden en een netjes onderhouden standaard woning kun je praktisch overal goed terecht voor je hypotheek. Voor 2k moet dat makkelijk lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Congrats! Gevalletje 'aanhouder wint'.

Vooral met het meenemen van een hypotheek kan het helpen als je zit bij een bank die meedenkt. En dan geldt meestal toch wel, hoe scherper de rente, hoe minder er mogelijk is.

• Lassy
  • Laatst online: 02-10 12:34
Lassy schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:45:
Wij zijn sinds een aantal maanden begonnen met de zoektocht naar een nieuwe woning.
Inmiddels hebben we 3 huizen bezichtigd, waarvan de laatste het meest binnen ons wensenpakket viel.

***members only***

We proberen ons niet gek te laten maken door flink over te bieden zonder ontbindende voorwaarden (daar waren alle adviseurs het over eens) en we denken onze zaken prima op orde te hebben, maar nu is het dus zaak te bepalen met welke adviseur we in zee moeten gaan…
Biedlogboek is vrijgegeven. Winnend bod is € 500.000,- (25K boven vraagprijs) met financiële en BTK voorwaarden. In totaal waren er 14 biedingen (laagste € 422.650,-). Het valt mij nog mee dat de meeste mensen toch nog onder voorbehoud van financiering hebben geboden. Er was nog een bod van 5 ton (met beide voorwaarden), maar dat kwam later binnen. Ze zijn dus simpelweg voor het hoogste bod gegaan welke als eerste binnenkwam.

• Wispe
  • Niet online
Lassy schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:27:
[...]

Biedlogboek is vrijgegeven. Winnend bod is € 500.000,- (25K boven vraagprijs) met financiële en BTK voorwaarden. In totaal waren er 14 biedingen (laagste € 422.650,-). Het valt mij nog mee dat de meeste mensen toch nog onder voorbehoud van financiering hebben geboden. Er was nog een bod van 5 ton (met beide voorwaarden), maar dat kwam later binnen. Ze zijn dus simpelweg voor het hoogste bod gegaan welke als eerste binnenkwam.
Mijn laatste bod was de hoogste bod zonder voorwaarden. Heb voor die gekozen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
3 jaar geleden heb ik een nieuwbouw woning gekocht als eerste woning. Na oplevering veel zelf gedaan en zit nu in een situatie dat mijn huis veel overwaarde heeft. In dezelfde wijk komt een nieuw blok te koop. Met behulp van mijn overwaarde wil ik (indien alle stoplichten op groen gaan) groter gaan wonen.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
user_tweakers schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:49:
3 jaar geleden heb ik een nieuwbouw woning gekocht als eerste woning. Na oplevering veel zelf gedaan en zit nu in een situatie dat mijn huis veel overwaarde heeft. In dezelfde wijk komt een nieuw blok te koop. Met behulp van mijn overwaarde wil ik (indien alle stoplichten op groen gaan) groter gaan wonen.

***members only***
Hangt van de hypotheekvoorwaarden af.
Mijn eerste gedachte zou zijn: waarom geen een overbruggingshypotheek voor bv. 2 weken? Kun je tenminste nog ergens je spullen kwijt en kun je rustig de tijd nemen om over te gaan.

Overdracht van mn nieuwe huis is eind nov en overdracht van mn oude huis is half december. Overbrugging van 2 weken, kost mij nog geen 700 euro.

[ Voor 24% gewijzigd door Wispe op 18-11-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon even je hypotheekvoorwaarden lezen, staat de mogelijkheid en voorwaarden van verhuizen gewoon in….

En je gaat dus jaren ergens anders wonen? Regel gewoon een (korte) overbrugging want die ga je gewoon nodig hebben. Maar praat vooral met een specialist want je bedachte constructie kent wat valkuilen zoals dat tijdelijke adres, het feit dat je bij nieuwbouw in fasen betaald en de fiscale afhandeling van dingen alsoverwaarde.

Allemaal oplosbaar maar niet zomaar met jouw simpele redenatie dat er niets veranderd.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2023 17:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:36

***members only***
Als jij de Rabo Plusvoorwaarden hebt dan kun je de voorwaarden/rente van de hypotheek meenemen.

Er is eigenlijk geen hypothecaire reden om niet gewoon voor een overbruggingshypotheek te gaan. De oude rente gaat dan naar een leningdeel voor de nieuwe woning eventueel aangevuld met nieuwe leningdelen met actuele rente. De leningdelen voor de oude woning krijgen dan een actuele rente voor kortlopende periode

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:55
Vandaag bij een huis wezen kijken, welke ik moet laten schieten. Reden: het plafond in de douche was zo laag dat ik er niet rechtop kon staan. Ik ben 2m. Wel lang, maar niet bijzonder.

Een eerste keer voor alles...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
XFlame schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:32:
Vandaag bij een huis wezen kijken, welke ik moet laten schieten. Reden: het plafond in de douche was zo laag dat ik er niet rechtop kon staan. Ik ben 2m. Wel lang, maar niet bijzonder.

Een eerste keer voor alles...
Was dat dan een extreem verlaagd plafond of een 100 jaar oud huis waar dat toentertijd de standaard was? Ik ben daarom maar voor nieuwbouw gegaan, overal 2,60 is wel prettig als je lang bent :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Tenzij het één of ander middeleeuwse tent is met een heel raar hoekje, lijkt me dat het gewoon een verlaagd plafond zit en dus makkelijk eruit te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:48
Flix20 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:39:
Tenzij het één of ander middeleeuwse tent is met een heel raar hoekje, lijkt me dat het gewoon een verlaagd plafond zit en dus makkelijk eruit te tikken.
er zijn genoeg huizen van 100 jaar oud waar oorspronkelijk geen douche in zat, maar een soort wasteil op hoogte (ben de naam even kwijt) Soms zit een douche ook onder een schuin dak (hebben wij gehad, was een drama)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
Woning uit 82. Ik vermoed dat het een omgebouwde slaapkamer is. Al het leidingwerk zat in het plafond, dus die kon er ook niet uit.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
XFlame schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:46:
Woning uit 82. Ik vermoed dat het een omgebouwde slaapkamer is. Al het leidingwerk zat in het plafond, dus die kon er ook niet uit.

***members only***
die foto van de badkamer kan je ook niets mee zonder inderdaad te gaan kijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
HvdBent schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:45:
[...]

er zijn genoeg huizen van 100 jaar oud waar oorspronkelijk geen douche in zat, maar een soort wasteil op hoogte (ben de naam even kwijt) Soms zit een douche ook onder een schuin dak (hebben wij gehad, was een drama)
Een lavet ;)

Dit is een poppenkast-versieAfbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-AxGjec3WPH8/Tkzbs0t175I/AAAAAAAAB30/OPhGEimuqD0/s1600/IMG_2717.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grokart923
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-09 17:09
Afgelopen maandag wezen kijken bij een huis waarin ik ons wel zie wonen. De vraagprijs is 495k, wat relatief laag is voor de vierkante meters in deze buurt. Walter Living geeft prijzen aan van 507 (Needs maintenance), 540 (Reasonably maintained), 556 (Well maint.). Er zitten natuurlijk best wat haken en ogen aan: Energielabel D: 150-200 Eur/Mnd, VVE: 110 Eur/Mnd, enkelglas aan de achterkant, kleine slaapkamer, etc. Maar toch vind ik dat het ook voordelen heeft: Tuin / Schuurtje / Buurt / Indeling. Koopsominformatie van het Kadaster geeft heel erg wisselende koopsommen aan van vergelijkbare m2's aan in de omgeving: 435k tot 615k. Dit is toch een plek die ik wel heel erg interessant vindt, en waar ik wel een competitief bod wil uitbrengen. Ik zat te denken aan
spoiler:
530k
met relatief gunstige voorwaarden. Er waren ongeveer 25 bezichtigingen volgens de verkoopmakelaar. Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Grokart923 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:41:
Afgelopen maandag wezen kijken bij een huis waarin ik ons wel zie wonen.
Wonen begrijp ik, ziet er goed uit en de hal is creatief bij de leefruimte betrokken.
Slapen daarentegen… dit is wel een heel erg kleine slaapkamer. Het bed kan er zo te zien niet overdwars in en dat betekent altijd (beide) via het voeteneind je bed uit kruipen. Mij zou dat enorm storen, hoe leuk het huis verder ook is. Maar misschien vind jij dat geen probleem en dan zou ik dat bod zeker uitbrengen.

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 22:03
Toke_gt schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:36:
[...]

Wonen begrijp ik, ziet er goed uit en de hal is creatief bij de leefruimte betrokken.
Slapen daarentegen… dit is wel een heel erg kleine slaapkamer. Het bed kan er zo te zien niet overdwars in en dat betekent altijd (beide) via het voeteneind je bed uit kruipen. Mij zou dat enorm storen, hoe leuk het huis verder ook is. Maar misschien vind jij dat geen probleem en dan zou ik dat bod zeker uitbrengen.
Je kunt in ieder geval niet echt uit bed vallen 's nachts :+
Mij zou dat ook storen, maar kan me voorstellen dat niet iedereen dat hetzelfde over denkt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BootVluchteling
Afgelopen maandag wezen kijken bij een huis waarin ik ons wel zie wonen. De vraagprijs is 495k, wat relatief laag is voor de vierkante meters in deze buurt. Walter Living geeft prijzen aan van 507 (Needs maintenance), 540 (Reasonably maintained), 556 (Well maint.). Er zitten natuurlijk best wat haken en ogen aan: Energielabel D: 150-200 Eur/Mnd, VVE: 110 Eur/Mnd, enkelglas aan de achterkant, kleine slaapkamer, etc. Maar toch vind ik dat het ook voordelen heeft: Tuin / Schuurtje / Buurt / Indeling. Koopsominformatie van het Kadaster geeft heel erg wisselende koopsommen aan van vergelijkbare m2's aan in de omgeving: 435k tot 615k. Dit is toch een plek die ik wel heel erg interessant vindt, en waar ik wel een competitief bod wil uitbrengen. Ik zat te denken aan
spoiler:
530k
met relatief gunstige voorwaarden. Er waren ongeveer 25 bezichtigingen volgens de verkoopmakelaar. Wat denken jullie?

Die slaapkamer is wel fucking klein. Past niet eens fatsoenlijk een bed in. Daarnaast 8K per M2.. Móet je per se in Amsterdam wonen? Ik denk dat als je 20 KM verder gaat wonen je voor dit geld 2 x zoveel huis krijgt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Krijnemans schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:20:
[...]

Je kunt in ieder geval niet echt uit bed vallen 's nachts :+
Mij zou dat ook storen, maar kan me voorstellen dat niet iedereen dat hetzelfde over denkt!
Wen je er wel aan. Mij stoort het niet en ook nooit aan gestoord.

• Flix20
  • Nu online
BootVluchteling schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:12:
[...]

Die slaapkamer is wel fucking klein. Past niet eens fatsoenlijk een bed in. Daarnaast 8K per M2.. Móet je per se in Amsterdam wonen? Ik denk dat als je 20 KM verder gaat wonen je voor dit geld 2 x zoveel huis krijgt...
1.5x misschien, maar zeker geen 2x

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
de badkamer inclusief toilet in het midden van je huis... ik zou er nog een nachtje over slapen

Life is what happens while you're busy making other plans

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Flix20 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:30:
[...]

1.5x misschien, maar zeker geen 2x
Niet?
https://www.funda.nl/koop...874-dwergvinvisstraat-44/

112m2, A label, tuin/tegelterras aan het water, erfpacht afgekocht, geen VVE kosten.

Buslijn op 1 straat verder die naar zowel metro al station brengt.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 23-11-2023 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:50:
[...]

Niet?
https://www.funda.nl/koop...874-dwergvinvisstraat-44/

112m2, A label, tuin/tegelterras aan het water, erfpacht afgekocht, geen VVE kosten.

Buslijn op 1 straat verder die naar zowel metro al station brengt.
Qua locatie zit er ook wel een groot verschil dat een prijsverschil rechtvaardigt.
Ik zou daar niet dood gevonden willen worden.

• Wispe
  • Niet online
frumper schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:45:
de badkamer inclusief toilet in het midden van je huis... ik zou er nog een nachtje over slapen
Snap wat je bedoelt, maar qua indeling heb je ook niet echt veel keuze.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:34
Hallo,

Ik wilde graag even polsen wat de huidige tendens is?
Laten we als kopers nog steeds voorbehoud verkoop eigen woning en voorbehoud financiering vallen en overbieden of hoe is de markt op dit moment?

Natuurlijk afhankelijk van omgeving en segment.

Ik zit in Zuid-Limburg te kijken naar een huis van rond de 500k en ons eigen huis zit op dit moment rond de 550k.
Dus zowel koop als verkoop ervaring ben ik eigenlijk benieuwd naar.

discogs

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Verschilt erg van plek tot plek momenteel. Ook lokaal grote verschillen.

Ook kunnen huizen momenteel juist hoger in de markt gezet zijn in verwachting op onder biedingen, of juist express iets goedkoper om een actieve hoeveelheid biedingen te krijgen. Ik zie beide voorbij komen.
Maar A label goede locatie woningen zullen echt als warme broodjes blijven gaan.
Ik volg momenteel een verkoop/aankoop van een huis waarbij vanuit de kopers een “verkoop eigen woning” een voorwaarde is, maar de verkopers daartegen een “48uurs clausule “ bedingen (met dus mogelijke nieuwe kopers die hoger kunnen bieden). Is in het noorden van het land, huis van verkopers staat al bijna jaar te koop.

[ Voor 30% gewijzigd door Get!em op 23-11-2023 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wispe schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:07:
[...]

Qua locatie zit er ook wel een groot verschil dat een prijsverschil rechtvaardigt.
Ik zou daar niet dood gevonden willen worden.
Dat is uiteraard zeer persoonlijk. Want voor andere mensen geldt dat weer voor dat huis in Amsterdam. Overigens wil ik voorlopig nog nergens dood gevonden worden, maar dat terzijde.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
spoiler:
530k

Wat een joekel van een tuin. Leuke buurt ook en geen erfpacht. Dat zijn ook flinke pluspunten. Het door jou gestelde bod is vast niet kansloos maar het zou best kunnen dat er nog een beetje bij moet. Als je hem echt graag wil hebben dan zou ik overwegen om er nog een klein beetje bij te doen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
fonsoy schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:30:
[...]

Wat een joekel van een tuin. Leuke buurt ook en geen erfpacht. Dat zijn ook flinke pluspunten. Het door jou gestelde bod is vast niet kansloos maar het zou best kunnen dat er nog een beetje bij moet. Als je hem echt graag wil hebben dan zou ik overwegen om er nog een klein beetje bij te doen.
Denk ik idd ook. Maar je weet het nooit zeker, dat het jammer hiervan.
Dan zou ik er EUR 53X.119/54X.119,- van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:19
Dat huis in Amsterdam ziet eruit alsof het weggaat voor 575+…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:39:
Dat huis in Amsterdam ziet eruit alsof het weggaat voor 575+…
WOZ is 505k, geen hoog energielabel, de tijden van 70/80k overbieden boven de vraagprijs zijn voorbij.
Dus denk dat je met rond 54Xk al goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Laatst online: 11:40
Heeft iemand een goede referentie voor een Zwols(sch)e aankoopmakelaar? In dit geval voor huizen buiten de stad (gedeeltelijk) landelijk.

We hebben weinig ervaring hiermee. Zo te lezen is er veel met makelaars te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
Bod historie:
Members only:

Dus bijna 30K overboden :|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
XFlame schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:35:
Bod historie:

***members only***

Dus bijna 30K overboden :|
Maak van die 40k maar 80-100k als je het goed wilt doen.

Pagina: 1 ... 313 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7