Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 312 ... 358 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-06 13:06

LankHoar

Langharig tuig

Spikeee schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:51:
We hadden weer een woning bezocht en er een bod op uitgebracht.
Dit keer maar 5000 onder de vraagprijs. Woning was al 2 maanden eerder verkocht maar de kopende partij kreeg de financiering niet rond. Fototje meegestuurd + leuk kort verhaaltje meegestuurd.

Een paar dagen later kregen we feedback dat ze meerdere biedingen binnen hadden maar het graag aan ons wouden verkopen als we de vraagprijs zouden bieden. Ik gok zo dat we niet de hoogste bieder zijn, maar de verkopende partij wilt gewoon zekerheid (en wil er ook vanaf). Hierin meegegaan mits we de woning eerder opgeleverd zouden krijgen + taxatie alvorens het tekenen van het koopcontract. Men is akkoord.

***members only***
Over advieskosten kan ik je niet adviseren (pun intended), maar ORV/AOV is ook relevant voor mij. Heb hier al eens een topic over geopend: De zin en onzin van (extra) levens- en AO verzekeringen

Vorige week heb ik de stap gezet en rechtstreeks via Allianz een aanvraag gedaan voor een ORV, en dat scheelt zoals je zegt heel veel jaren premie i.v.m. afsluiten via een adviseur :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Spikeee schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:46:
die 14 euro o.i.d. in de maand is de moeite niet om het te laten. Maar je kan ook inderdaad een lager bedrag nemen. Het neemt zoiezo af met de afbetaling van de hypotheek. Als je het volledig bedrag doet tot einde afloop dan kom je al snel op 60 per maand.
Wat bedoel je met 60 per maand? Als je het verzekerde bedrag niet annuïtair of lineair laat aflopen? Als je dat wel doet (en dat doen de meeste mensen) dan ligt het voor 'jonge' kopers vaak gewoon op 10 á 20 euro per maand...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:07

ThePsycho

Biertje?

Harrie_ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:00:
[...]

Wat bedoel je met 60 per maand? Als je het verzekerde bedrag niet annuïtair of lineair laat aflopen? Als je dat wel doet (en dat doen de meeste mensen) dan ligt het voor 'jonge' kopers vaak gewoon op 10 á 20 euro per maand...
Hier 30 jaar gelijke uitkering volledige waarde voor 18 per maand. En dan t.b.v. mijn vrouw haar situatie ook meteen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
boven hypotheek. Wat mij betreft de moeite niet om over na te denken. Afgesloten op mijn 26e. Kleine moeite op de totale lasten, zeker als eenverdiener koop je veel risico voor de partner af voor weinig.

[ Voor 8% gewijzigd door ThePsycho op 23-10-2023 21:40 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie15
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-10-2024
Het bod op ons eerste huis is geaccepteerd en vanochtend ontvingen we het bouwkundig rapport. Daar kwam voor directe kosten de (verwachte) 4000 euro uit.
De genoemde termijnkosten vielen wel tegen. Er wordt genoemd dat er op termijn (binnen ca. 5 jaar) voor 13.000 euro kosten aan zullen komen. Dit voor o.a. het opnieuw voegen van de buitenmuren en het vervangen van de dakgoten.

We hebben de bouwtechnische keuring als ontbindende voorwaarde opgenomen in ons koopcontract, maar daar is geen specifiek bedrag bij genoemd. Ik vraag me af hoe ik dit nu het beste aan kan pakken, want we hebben geen aankoopmakelaar. Is die 13.000 euro iets om over te onderhalen, of eigenlijk niet omdat het termijnkosten zijn? Ik vind het nogal een bedrag. En hoe pak je zo'n onderhandeling aan? Advies is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
Ebbie15 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:57:
Het bod op ons eerste huis is geaccepteerd en vanochtend ontvingen we het bouwkundig rapport. Daar kwam voor directe kosten de (verwachte) 4000 euro uit.
De genoemde termijnkosten vielen wel tegen. Er wordt genoemd dat er op termijn (binnen ca. 5 jaar) voor 13.000 euro kosten aan zullen komen. Dit voor o.a. het opnieuw voegen van de buitenmuren en het vervangen van de dakgoten.

We hebben de bouwtechnische keuring als ontbindende voorwaarde opgenomen in ons koopcontract, maar daar is geen specifiek bedrag bij genoemd. Ik vraag me af hoe ik dit nu het beste aan kan pakken, want we hebben geen aankoopmakelaar. Is die 13.000 euro iets om over te onderhalen, of eigenlijk niet omdat het termijnkosten zijn? Ik vind het nogal een bedrag. En hoe pak je zo'n onderhandeling aan? Advies is welkom.
Nou als je geen bedrag hebt genoemd om op te ontbinden heb je weinig om mee te werken... verkopers hebben meegewerkt aan de bouwkundige keuring dus aan die opgenomen voorwaarde is voldaan (ik weet natuurlijk niet precies wat je hebt opgeschreven maar zonder max bedrag voor herstelwerkzaamheden kan het geen handige tekst zijn...).
Maar niet getreurd, de standaard tekst heeft het sowieso normaal gesproken over een max bedrag aan direct noodzakelijke herstelwerkzaamheden dus daar had je in dit geval ook niet zoveel mee gekund.

Zit je nog in je bedenktijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie15
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-10-2024
Het ging inderdaad om de bouwtechnische keuring binnen de bedenktijd. Daar is aan voldaan. De bedenktijd is nog niet verstreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
Ebbie15 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:31:
Het ging inderdaad om de bouwtechnische keuring binnen de bedenktijd. Daar is aan voldaan. De bedenktijd is nog niet verstreken.
Tja dan kun je nog proberen er iets vanaf te krijgen onder dreiging van ontbinden binnen bedenktijd maar veel sympathie zul je er niet mee oogsten bij verkopers…

Het is lastig iets zinvols te zeggen zonder context (bouwjaar, aankoopprijs, staat van onderhoud etc) maar je gaat nog wel meer dingen tegenkomen bij een koopwoning, en helemaal bij een wat ouder huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:48

En hoe immens is dat huis dat er 13k wordt begroot voor voegen en goten?
Of zit er nog meer in?

Mogelijk ook wat te hoog begroot?

En 5 jaar... daar kun je vast voor sparen. Of steeds periodiek iets aanpakken. Als je er graag wilt wonen valt dag nog wel mee.

Als het je te veel vindt dan kun je ontbinden

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:01
Tja zou het gewoon accepteren. De markt stijgt weer en dan gaat de verkoper wel naar iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik lees hierboven veel reacties dat je een ORV zelf kunt afsluiten. Dat klopt helemaal.

Alleen vaak eist de bank dat de ORV gekoppeld wordt aan de hypotheek. Dus dat de uitkering van de ORV naar de bank gaat ter dekking van de hypotheek.

En dat kun je, denk ik, niet even zelf regelen als je via het internet een ORV afsluit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:58
jeroenkb schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:37:
Ik lees hierboven veel reacties dat je een ORV zelf kunt afsluiten. Dat klopt helemaal.

Alleen vaak eist de bank dat de ORV gekoppeld wordt aan de hypotheek. Dus dat de uitkering van de ORV naar de bank gaat ter dekking van de hypotheek.

En dat kun je, denk ik, niet even zelf regelen als je via het internet een ORV afsluit
kan je online ook regelen maar eerlijk, wij hebben half jaar gelede huis gekocht maar van de 7 hypotheekverstrekkers die ik heb bekeken was bij geen een ORV verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:41

Je zou het bij verkopers kunnen melden. De kans dat verkopers weer zin hebben om het hele verkoopproces van bezichtigingen, etc. opnieuw te moeten doen lijkt me klein. Al komen ze je 3000 euro tegemoet, dat is dan weer mooi meegenomen. En zelfs als ze je niet tegemoet zouden komen: ik denk dat je aan de inmiddels gestegen hypotheekrente in de totale looptijd van een huis meer kwijt bent dan de beoogde kosten die je moet maken en dan is dat deel na reparatie weer 100% "in orde".

Zit het je echt niet lekker ontbind je op basis van je voorwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50

Zonder enige informatie over de woning valt er niets over dat bedrag te zeggen. Ik begrijp dat je ervan schrikt maar een huis kost onderhoud. 17.000 over 5 jaar = 283 euro per maand. Het is veel maar niet uitzonderlijk.

Maar het hangt van de woning af. Voor een woning uit 2020 zou ik dit wel hoog vinden, voor een woningen van voor 2000 niet.

Ik zou er niets mee doen. Tenzij je toch al twijfelt over het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Er zijn niet zoveel banken/adviseurs meer die dat eisen. Daar waar het wel een eis is, ligt dat vaak aan een >90% LTV hypotheek en wel/niet NHG. Maar zelfs dan zijn lang niet alle hypotheken daar verplichtend in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-06 13:07
Na een mail en een belletje richting de hypotheek adviseur zijn de advieskosten met 50% gedaald ....
Ik vind het persoonlijk nog wat aan de hoge kant; maar om op dit moment te switchen is ook niet zo handig tijd technisch. Dat zijn toch wel zaken wanneer je op zoek ben naar een adviseur om een goed beeld van te krijgen. Want voor onze NHG lening wilt de bank een overlijdensrisicoverzekering; dus zonder deze te hebben kan je daar ook geen hypotheek afsluiten. Ik vind het maar een bijzondere manier van werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-06 09:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ThePsycho schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:39:
[...]

Hier 30 jaar gelijke uitkering volledige waarde voor 18 per maand. En dan t.b.v. mijn vrouw haar situatie ook meteen
***members only***
boven hypotheek. Wat mij betreft de moeite niet om over na te denken. Afgesloten op mijn 26e. Kleine moeite op de totale lasten, zeker als eenverdiener koop je veel risico voor de partner af voor weinig.
En de grap is, hoe jonger je bent tijdens afsluiten hoe goedkoper.. Ik en mijn vriendin betalen in totaal 6,- en een paar cent per maand voor
Members only:
annuitair afbouwend over 30 jaar. Natuurlijk hoop je dat je het nooit nodig gaat hebben en aangezien we alletwee het huis individueel zouden kunnen dragen zou je die 6,- per maand ook kunnen besparen.. Maar dan ga ik liever een keer minder uiteten per jaar haha.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
Inderdaad ja. Ik vind het eigenlijk nog bijzonder dat men het uberhoubt verplicht maakt; zeker i.c.m. NHG. Mijn ouders hebben dat soort zaken nooit gehad en die zaten toch wel in een hogere risico klasse. Hoe dan ook wel bijzonder dat met 1 belletje je zo 500 bespaard.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-06 21:16
Spikeee schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:54:
Inderdaad ja. Ik vind het eigenlijk nog bijzonder dat men het uberhoubt verplicht maakt; zeker i.c.m. NHG. Mijn ouders hebben dat soort zaken nooit gehad en die zaten toch wel in een hogere risico klasse. Hoe dan ook wel bijzonder dat met 1 belletje je zo 500 bespaard.
ORV bedoel je? Die was juist jarenlang verplicht bij alle hypotheken, en dat is nu juist meer een uitzondering.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
Kuusj schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:31:
[...]

En de grap is, hoe jonger je bent tijdens afsluiten hoe goedkoper.. Ik en mijn vriendin betalen in totaal 6,- en een paar cent per maand voor
***members only***
annuitair afbouwend over 30 jaar. Natuurlijk hoop je dat je het nooit nodig gaat hebben en aangezien we alletwee het huis individueel zouden kunnen dragen zou je die 6,- per maand ook kunnen besparen.. Maar dan ga ik liever een keer minder uiteten per jaar haha.
Dingen waar je juist niet op moet besparen. En vergeet niet, als je dit jong afsluit is de kans ook minder groot dat er iets uit de verplichte gezondheidsverklaring komt. Als jezelf of je partner iets medisch krijgt, moet dit verplicht gemeld worden en kan je geweigerd worden, of volgt een (veel) hogere premie. Dus als je gezond bent: sluit af.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-06 15:12

ScreamGT

joejoe

ScreamGT schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:52:
[...]

Bezichtiging gehad, huis heeft zeker wat werk nodig. Ondanks dat willen wij graag een bod uitbrengen, moeten we nog even een ei over leggen. Het huis ernaast is in Mei dit jaar verkocht, voor 5k boven de vraagprijs.. Het is dan geen hoekhuis, het heeft wel 10m2 meer woonoppervlak. Dit hoekhuis heeft dan weer een groter perceel. Het staat nu te koop voor 495, ik neig 515 te bieden, schoonvader zegt 520 :+ Adviseur zit ook aan die bedragen te denken. Zo lastig om uiteindelijk te bepalen wat te moeten bieden. De vorige woning die wij bezichtigd hebben was instapklaar. Die ging voor 36k boven de vraagprijs weg. Nu was deze wel écht af van binnen..
Vanochtend bod uitgebracht, 25k boven de vraagprijs (520k). Zojuist een mail ontvangen dat men de procedure heeft gewijzigd ivm veel interesse en dat men iedereen een gelijke kans wil geven -yeah right- (vandaag laatste kijkdag). Iedereen krijgt tot morgen 12:00 de tijd een bod uit te brengen.

Nog even geduld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:25
@ScreamGT Daarom zou het veel mooier zijn als je de biedingen van anderen gewoon krijgt te horen en een eventueel finaal bod kan neerleggen :) Je weet immers tot hoever je kan gaan en wat je kan bieden. Nu blijf je in het ongewis.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

CryptoNL schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:17:
@ScreamGT Daarom zou het veel mooier zijn als je de biedingen van anderen gewoon krijgt te horen en een eventueel finaal bod kan neerleggen :) Je weet immers tot hoever je kan gaan en wat je kan bieden. Nu blijf je in het ongewis.
Volledig mee eens. Begrijp ook niet waarom dit nog niet is ingevoerd. Je kan nu achteraf zien wat er is geboden, lekkere mosterd na de maaltijd :’)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:22
ScreamGT schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:11:
[...]

Vanochtend bod uitgebracht, 25k boven de vraagprijs (520k). Zojuist een mail ontvangen dat men de procedure heeft gewijzigd ivm veel interesse en dat men iedereen een gelijke kans wil geven -yeah right- (vandaag laatste kijkdag). Iedereen krijgt tot morgen 12:00 de tijd een bod uit te brengen.

Nog even geduld dus.
Hier een soortgelijke ervaring, wel een ander prijssegment. Starterswoning in het oosten van het land. De dag dat de advertentie geplaatst werd meteen een bezichtiging ingepland. Twee dagen daarna bericht gekregen dat vanwege de grote belangstelling iedereen één bod mag uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:17:
Ja, maar dat is dus niet in het voordeel van de verkoper. Je biedt wat je ervoor wil betalen. Je biedt niet omdat iemand anders niet veel hoger biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@Wispe Dat is altijd in het voordeel van de koper:

- Als anderen weinig hebben geboden hoef je dus niet significant meer te bieden. Scheelt geld.

- Als je het huis perse wilt, dan heb je dus de kans het alsnog te krijgen door een stuk meer te bieden dan anderen.

Als makelaar zou ik altijd werken met een vaste dag waarop biedingen binnen moeten zijn en daarna een ieder informeren welke biedingen er zijn gedaan en ieder nogmaals de kans geven daar overheen te gaan. Gelijk speelveld :)

Voor de verkoper maakt het niks uit. De makelaar moet je huis met de juiste prijs online zetten, dan vang je altijd de hoofdprijs :) En als mensen ECHT geinteresseerd zijn bieden ze altijd meer, daar hoef je niet voor te vrezen.

[ Voor 18% gewijzigd door CryptoNL op 24-10-2023 15:40 ]

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eix
  • Laatst online: 20:43

Eix

CryptoNL schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:39:
Als makelaar zou ik altijd werken met een vaste dag waarop biedingen binnen moeten zijn en daarna een ieder informeren welke biedingen er zijn gedaan en ieder nogmaals de kans geven daar overheen te gaan. Gelijk speelveld :)
Dat mag dus niet. Althans, als een makelaar is aangesloten bij een branchevereniging als de NVM dan mogen zij juist niet de potentiële kopers tegen elkaar uitspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@Eix Is niet zo zwart-wit. Je mag namelijk WEL anderen informeren. Je speelt ze niet uit. Je kan prima mededelen dat bedrag x is geboden. Wel mag je niet zeggen; Bedrag x is geboden. Als ik jou was zou ik xx bieden. Dat mag niet.

Maar je mag prima informeren.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:39:
@WispeVoor de verkoper maakt het niks uit.
Dus wel. Als jij kan zien wat anderen geboden hebben en je gaat 5k boven de vraagprijs zitten terwijl als je het huis heel graag wil hebben, je 20k boven de vraagprijs biedt zonder te weten wat de anderen bieden, loopt de verkoper met jouw "idee" 15k mis.

Als jij de verkoper was, dan had jij jouw "idee" ook een stom idee gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:49:
@Eix Is niet zo zwart-wit. Je mag namelijk WEL anderen informeren. Je speelt ze niet uit. Je kan prima mededelen dat bedrag x is geboden. Wel mag je niet zeggen; Bedrag x is geboden. Als ik jou was zou ik xx bieden. Dat mag niet.

https://bieb.knab.nl/hypo...n-bod-vertellen-ja-of-nee
Mag de makelaar het bod vertellen?
Nee, de makelaar mag jou niet concreet vertellen wat andere partijen hebben geboden. Hij kan wel aangeven dat er meerdere geïnteresseerden zijn, maar jij moet zelf uiteindelijk jouw bod bepalen. Lastig, omdat je dan niet weet of jouw bod kans maakt. Maar een makelaar mag de verschillende partijen niet tegen elkaar op laten bieden.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

Wispe schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:37:
[...]

Ja, maar dat is dus niet in het voordeel van de verkoper. Je biedt wat je ervoor wil betalen. Je biedt niet omdat iemand anders niet veel hoger biedt.
De makelaar zorgt voor een verkoopprijs van de woning, die in het voordeel is van de verkoper. Wat er daarna gebeurt zou volledig transparant moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
ScreamGT schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:51:
[...]

De makelaar zorgt voor een verkoopprijs van de woning, die in het voordeel is van de verkoper. Wat er daarna gebeurt zou volledig transparant moeten zijn.
Nee hoor, dat moet helemaal niet. De verkoper heeft iets wat een grotere groep mensen wil. Dan mag je lekker betalen wat je ervoor wil betalen zonder te weten wat de anderen bieden om zo min mogelijk te willen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

Wispe schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:52:
[...]

Nee hoor, dat moet helemaal niet. De verkoper heeft iets wat een grotere groep mensen wil. Dan mag je lekker betalen wat je ervoor wil betalen zonder te weten wat de anderen bieden om zo min mogelijk te willen betalen.
Dan verschillen wij hierin van mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Volgens mij zou transparantie juist heel erg opdrijvend zijn en vooral in het voordeel van de verkoper. Het gaat namelijk naar alle partijen.

dus eerst heb je 400 - 410 en 412 als biedingen. nummer 1 geeft op, maar nummer 2 gaat naar 414, daarna 3 naar 420 en als final bod 2 weer naar 425 waarna 3 afhaakt.

Het idee van niet opdrijven is precies dat, niet opdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
ScreamGT schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:53:
[...]

Dan verschillen wij hierin van mening :)
Het is jouw mening omdat het jou zo heel goed uitkomt.
Dit is mijn mening omdat het mij goed uitkomt en al 3x de hoofdprijs heb gekregen door opbieden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@Wispe Dat is natuurlijk onzin. Je bent als verkoper misschien ''bang'' te weinig overbiedingen te krijgen, dan moet je dat slim aanpakken en het huis iets hoger in de markt zetten. Zo compenseer je een eventueel gemiste overbieding etc.

Bijzonder dat wij al meerdere malen biedingen hebben doorgekregen van makelaars, zowel NVM als VBO :) Ook belachelijk dat dat geheim zou moeten zijn. Natuurlijk mag je als makelaar niet zeggen; Je moet xx meer bieden, maar je zou prima kunnen zeggen dat er 300K is geboden, zonder daarbij een advies uit te brengen. Nu heb je dat logboek achteraf, maar daar heb je natuurlijk helemaal niets aan.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Wispe schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:55:
[...]

Het is jouw mening omdat het jou zo heel goed uitkomt.
Dit is mijn mening omdat het mij goed uitkomt en al 3x de hoofdprijs heb gekregen door opbieden. :)
Had geen verschil gemaakt denk ik. A de markt is heet nu, dus die prijs had je sowieso wel gekregen B Waren biedingen vooraf inzichtelijk, dan had jij waarschijnlijk je huis bijvoorbeeld voor 25K meer te koop gezet om een risico op geen overbieding te dekken etc. Uiteindelijk qua verkoopprijs geen verschil.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ORV (overlijdensrisicoverzekering voor de zoekers in dit topic) afsluiten voor het kopen van een woning is al enkele jaren niet meer verplicht. Een hypotheekadviseur moet volgens mij wel advies geven over de mogelijkheid hierin.
Zie bijv: https://www.vanbruggen.nl...-vaak-niet-meer-verplicht

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
De discussie over de voordelen tussen open en closed bieden is blijkbaar al vaker gevoerd ;)

https://www.bankrate.com/...en-bidding/#disadvantages

Nadeel voor verkoper:
users can simply make an offer slightly higher than the highest current offer, instead of guessing how much they will have to bid to get their offer accepted
Voordeel voor verkoper:
One of the most significant drawbacks of open bidding is that it has the potential to push prices higher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:56:
[...]

Had geen verschil gemaakt denk ik. A de markt is heet nu, dus die prijs had je sowieso wel gekregen B Waren biedingen vooraf inzichtelijk, dan had jij waarschijnlijk je huis bijvoorbeeld voor 25K meer te koop gezet om een risico op geen overbieding te dekken etc. Uiteindelijk qua verkoopprijs geen verschil.
Stel: marktwaarde is 300k en verkoper zet hem op de markt voor 350k (om te krijgen wat hij wil, om onderbiedingen te voorkomen). Er biedt niemand, behalve jij. Jij biedt 305k "want niemand biedt de vraagprijs of lager, en het is 300k waard, dus ik moet hem krijgen". Werkt dat zo?

Wat jij wil, is zeggenschap hebben over andermans eigendom en bepalen hoeveel de verkoper mag krijgen voor zijn/haar eigendom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eix
  • Laatst online: 20:43

Eix

CryptoNL schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:49:

CryptoNL schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:55:

Bijzonder dat wij al meerdere malen biedingen hebben doorgekregen van makelaars, zowel NVM als VBO :)
Dat is inderdaad bijzonder. In de NVM erecode staat in de bijlage onder punt E namelijk letterlijk “[…] In geen geval wordt er informatie gedeeld met kandidaat-kopers of hun makelaar over de reeds ontvangen biedingen of het gewenste bod.”. In de VBO Beroeps- en gedragscode staat het in dezelfde bewoording onder artikel 4 lid e.

Het staat dus onmiskenbaar zwart-wit in die gedragscode, zonder enige ruimte
voor andere interpretatie. Dat sommige makelaars in de praktijk dan die erecode c.q. gedragscode blijkbaar als iets facultatiefs beschouwen, tsja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01:16

K1p

Ik weet dat veel makelaars dit regeltje een beetje omzeilen door de aankopende makelaar zelf te laten zeggen wat ze voor hun klant willen bieden; "als ik XX bedrag bied, gaat dat genoeg zijn? Zit ik in de buurt" ze hoeven dan alleen ja of nee te zeggen.
Eix schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:09:
[...]

[...]

Dat is inderdaad bijzonder. In de NVM erecode staat in de bijlage onder punt E namelijk letterlijk “[…] In geen geval wordt er informatie gedeeld met kandidaat-kopers of hun makelaar over de reeds ontvangen biedingen of het gewenste bod.”. In de VBO Beroeps- en gedragscode staat het in dezelfde bewoording onder artikel 4 lid e.

Het staat dus onmiskenbaar zwart-wit in die gedragscode, zonder enige ruimte
voor andere interpretatie. Dat sommige makelaars in de praktijk dan die erecode c.q. gedragscode blijkbaar als iets facultatiefs beschouwen, tsja.

[ Voor 11% gewijzigd door K1p op 25-10-2023 03:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spikeee
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-06 14:35
Gisteren weer een bezichtiging gehad, zowel mijn vriendin als ik erg positief verrast door het huisje en dat maakt de situatie eigenlijk alleen nog maar lastiger. Het huis staat namelijk in een dorp verderop (wel zelfde gemeente) terwijl de wens is om in hetzelfde dorp te blijven (ben hier geboren en heb hier altijd gewoond, zowat hele sociale leven ligt daar ook).

Aan de andere kant, het is slechts 10 minuten met de auto en 24 minuten op de fiets, dus dat is ook nog wel te overzien. Qua voorzieningen is het dorp waar het huis staat ook prima voorzien.

Lastige keuzes, gelukkig nog een paar dagen om na te denken voor de bod-termijn verstrijkt. En dan nog, overbieden is de norm hier in de regio dus moet je nog maar zien of je het krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Superkanjo schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:51:Gisteren weer een bezichtiging gehad, zowel mijn vriendin als ik erg positief verrast door het huisje en dat maakt de situatie eigenlijk alleen nog maar lastiger. Het huis staat namelijk in een dorp verderop (wel zelfde gemeente) terwijl de wens is om in hetzelfde dorp te blijven
Waarom ga je dan in een andere gemeente kijken als je eigenlijk niet weg wil? Ik naam aan dat je bewust je zoekgebied hebt vergroot? Misschien die argumenten nog eens naar voren halen om te helpen bij de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
coazter schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:25:
[...]

Waarom ga je dan in een andere gemeente kijken als je eigenlijk niet weg wil? Ik naam aan dat je bewust je zoekgebied hebt vergroot? Misschien die argumenten nog eens naar voren halen om te helpen bij de keuze.
Het is een ander dorp, zelfde gemeente. We hebben inderdaad het zoekgebied vergroot, reden hiervoor is dat er in het dorp waar ik woon momenteel niks te koop is in de prijsklasse tot 400K (met uitzondering van 1 huis met een nietbewoningsclausule want bouwval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-06 15:29
Ik heb een vraag over de startersvrijstelling. Ik heb een huis op het oog dat boven de grens van 510k komt (2024). Er zit een losse parkeerplaats bij de woning. Ik vroeg me af of ik de parkeerplaats apart kan kopen en daarmee onder de grens kan blijven. Of gooit de belastingdienst het alsnog op 1 hoop omdat de parkeerplaats als aanhorigheid gezien wordt?

Op de website van de belastingsdienst staat namelijk het volgende:
Op het moment dat u de woning verkrijgt, mag de woningwaarde niet hoger zijn dan € 440.000. Het gaat dan om de woning inclusief eventuele aanhorigheden, zoals een tuin, schuur of garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 13:46

Crazy D

I think we should take a look.

Is 70k voor een parkeerplaats realistisch? Zou je die ook los kunnen verkopen aan de buurman, omdat die een extra plekje nodig heeft? Het neigt naar "valsspelen".

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:43
Vinny1 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:36:
Ik heb een vraag over de startersvrijstelling. Ik heb een huis op het oog dat boven de grens van 510k komt (2024). Er zit een losse parkeerplaats bij de woning. Ik vroeg me af of ik de parkeerplaats apart kan kopen en daarmee onder de grens kan blijven. Of gooit de belastingdienst het alsnog op 1 hoop omdat de parkeerplaats als aanhorigheid gezien wordt?

Op het moment dat u de woning verkrijgt, mag de woningwaarde niet hoger zijn dan € 440.000. Het gaat dan om de woning inclusief eventuele aanhorigheden, zoals een tuin, schuur of garage.
Deze vraag kun je het beste stellen aan je financieel adviseur icm de notaris.

Zeer grote kans dat dit wordt gezien als bewuste ontwijking van de regelgeving en dat de bd de kosten van de parkeerplaats ziet als onderdeel van de gehele koopprijs van de woning+grond (of rechten op de grond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:20
Crazy D schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:39:
Is 70k voor een parkeerplaats realistisch? Zou je die ook los kunnen verkopen aan de buurman, omdat die een extra plekje nodig heeft? Het neigt naar "valsspelen".
Hangt ook van de locatie af. In centrum Amsterdam is het prima verklaarbaar.
Zit je ergens in schubbekutteveen boven de gasvelden? not so much.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Soms staat er ook bij dat een parkeerplaats altijd verbonden is met de hoofdwoning. Dan is het dus net een tuin, schuur of garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:05

Ik heb dat ooit bij een nieuwbouw appartement gedaan t.b.v. grens starterslening. Daar was een 2e koopovereenkomst voor nodig. De notaris merkte het op maar zei dat het eigen risico was mocht er door een instantie naar gevraagd worden. Geen reden voor afwijzing door hen in ieder geval.

Overigens was mijn parkeerplaats toegankelijk voor bewoners uit een ander pand dus hij zou evt ook separaat verkocht/verhuurd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-06 01:18
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spikeee
Bij navraag was het geen probleem omdat we getrouwd zijn. Ik vind persoonlijk wel dat de adviseur wel iets beter mag communiceren in deze zaken. Naar mijn gevoel moet ik er veel teveel achteraan gaan. Geen communicatie over dat soort zaken, puur een presentatie (offerte o.i.d. zonder begeleidende tekst of conversatie over de inhoud).

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Spikeee op 26-10-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-06 13:01

Kju

Je maakt jezelf niet betrouwbaar als je gaat lopen draaien. Het is best normaal om de dag na ontvangst van het concept al commentaar te geven of een akkoord zodat er zo snel mogelijk kan worden ondertekend. Ik heb niet terug gelezen wat je situatie is maar hou wel rekening dat de verkoper ook terug kan krabbelen zo lang zij niets hebben ondertekend.

Ik praat verder het gedrag van de makelaar niet goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Kju op 26-10-2023 12:03 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
Members only:

[ Voor 20% gewijzigd door Spikeee op 26-10-2023 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
Spikeee schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:44:
[...]

Bij navraag was het geen probleem omdat we getrouwd zijn. Ik vind persoonlijk wel dat de adviseur wel iets beter mag communiceren in deze zaken. Naar mijn gevoel moet ik er veel teveel achteraan gaan. Geen communicatie over dat soort zaken, puur een presentatie (offerte o.i.d. zonder begeleidende tekst of conversatie over de inhoud).

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

ScreamGT schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:11:
[...]

Nog even geduld dus.
Nou, dat was het dan. Bod van 525k, vraagprijs is 495k. Uiteindelijk verkocht aan iemand voor 540k.

8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ScreamGT schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:05:
[...]

Nou, dat was het dan. Bod van 525k, vraagprijs is 495k. Uiteindelijk verkocht aan iemand voor 540k.

8)7 8)7
Als het zover uiteen gaat lopen, 10% overbieden en jij zelf zit nog op 5% overbieden, dan is het huis zoveel waard blijkbaar, danwel door krapte, danwel door kwaliteit van het huis/locatie.

Op zoek naar de volgende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Euro88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:01
Je opmerkingen op het concept koopcontract zijn verwerkt, de taxatie heeft inmiddels plaatsgevonden.

Dit is dan toch precies wat je wilde?

Ik begrijp daarom niet goed waarom je het contract nu niet tekent. Waarom uitstellen, je wilt het huis toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:14
Euro88 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:31:
[...]

Je opmerkingen op het concept koopcontract zijn verwerkt, de taxatie heeft inmiddels plaatsgevonden.

Dit is dan toch precies wat je wilde?

Ik begrijp daarom niet goed waarom je het contract nu niet tekent. Waarom uitstellen, je wilt het huis toch?
Omdat hij heeft geboden zonder voorbehoud financiering, maar vervolgens wel eerst allerlei dingen wil regelen met de hypotheek adviseur alvorens te tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:50
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 26-10-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-06 15:35

Freakie1NL

Grote Baas

Dat is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van je budget. Toen ik ging samenwonen in 2016 begon ik net aan mijn carrière en verdiende ongeveer de helft van wat ik nu verdien. Huis ondertussen ook verdubbeld in waarde. Kortom het is maar hoe je, je eigen salaris ontwikkeling inschat.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door XFlame op 26-10-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
Hielko schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:35:
[...]

Omdat hij heeft geboden zonder voorbehoud financiering, maar vervolgens wel eerst allerlei dingen wil regelen met de hypotheek adviseur alvorens te tekenen.
Er is meer dan voldoende hypotheek ruimte en al het papierwerk in in orde inclusief de taxatie. In totaal gaat het om 11 documenten inclusief een addendum (20 paginas) uit de bouwtijd mbt bijzondere voorwaarden omtrent het perceel. Dat is geen informatie welke vooraf beschikbaar of bekend was. Voordat ik een contract teken, zeker met zoveel bijlagen wil ik rustig de tijd nemen om alle details goed door te nemen, en waar nodig extra informatie te behalen van het internet of van experts. Zeker bij een dergelijk bedrag. Dit in combinatie met gewoon fulltime werken betekend dat ik hier enkele keren goed voor wil gaan zitten. Dat hebben we samen afgesproken. Dan vind ik het wel bijzonder dat z'n partij op deze manier gaat pushen. Zeker gezien wij ons aan alle afgesproken termijnen hebben gehouden.En dat zullen wij ook gaan doen richting de toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door Spikeee op 26-10-2023 14:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Spikeee schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:34:
[...]

Er is meer dan voldoende hypotheek ruimte en al het papierwerk in in orde inclusief de taxatie. In totaal gaat het om 11 documenten inclusief een addendum (20 paginas) uit de bouwtijd mbt bijzondere voorwaarden omtrent het perceel. Voordat ik een contract teken, zeker met zoveel bijlagen wil ik rustig de tijd nemen om alle details goed door te nemen, en waar nodig extra informatie te behalen van het internet of van experts. Zeker bij een dergelijk bedrag. Dit in combinatie met gewoon fulltime werken betekend dat ik hier enkele keren goed voor wil gaan zitten. Dat hebben we samen afgesproken. Dan vind ik het wel bijzonder dat z'n partij op deze manier gaat pushen. Zeker gezien wij ons aan alle afgesproken termijnen hebben gehouden.
Ik vindt het maar een slap excuus….inhoudelijk staan er in een koopcontract maar een paar dingen die je na moet kijken. Heb je in een uurtje gewoon gedaan, en je hebt het concept al beoordeeld dus je bent gewoon je bedenktijd aan het oprekken.

Maar als de verkoper dat toestaat, ik had als verkoper ook nooit zo’n afspraak gemaakt. Twee dagen na hun ondertekening is echt ruim zat.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 26-10-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:37:
[...]

Ik vindt het maar een slap excuus….inhoudelijk staan er in een koopcontract maar een paar dingen die je na moet kijken. Heb je in een uurtje gewoon gedaan, en je hebt het concept al beoordeeld dus je bent gewoon je bedenktijd aan het oprekken.

Maar als de verkoper dat toestaat, ik had als verkoper ook nooit zo’n afspraak gemaakt. Twee dagen na hun ondertekening is echt ruim zat.
Bij ons stond er in het contract ook dat de kopers met 2 werkdagen na verkopers moesten tekenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Spikeee schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:34:
[...]

Er is meer dan voldoende hypotheek ruimte en al het papierwerk in in orde inclusief de taxatie. In totaal gaat het om 11 documenten inclusief een addendum (20 paginas) uit de bouwtijd mbt bijzondere voorwaarden omtrent het perceel. Dat is geen informatie welke vooraf beschikbaar of bekend was. Voordat ik een contract teken, zeker met zoveel bijlagen wil ik rustig de tijd nemen om alle details goed door te nemen, en waar nodig extra informatie te behalen van het internet of van experts. Zeker bij een dergelijk bedrag. Dit in combinatie met gewoon fulltime werken betekend dat ik hier enkele keren goed voor wil gaan zitten. Dat hebben we samen afgesproken. Dan vind ik het wel bijzonder dat z'n partij op deze manier gaat pushen. Zeker gezien wij ons aan alle afgesproken termijnen hebben gehouden.En dat zullen wij ook gaan doen richting de toekomst.
Als je het zo serieus neemt dan zou ik alles laten lezen door een jurist. Anders is het schijnzekerheid en zonde van je tijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spikeee
In een aankoopovereenkomst bevestig je dat je op de hoogte bent van alle bijlagen, deze volledig begrijpt en ermee instemt. Het taxatierapport vond gisteren plaats, en de verkopende partij heeft het voorlopige contract twee dagen geleden ondertekend. Ik geloof sterk in het maken van duidelijke afspraken om verwachtingen te managen, en dat hebben we dan ook gedaan. Het is belangrijk dat beide partijen zich aan deze afspraken houden. Ik heb het concept van het koopcontract laten controleren door een derde partij, en ik verwacht vanavond de volledige feedback hierover.
Tot nu toe heb ik slechts enkele opmerkingen ontvangen, die niet erg bijzonder waren.

Ik neem contracten van deze aard vrij serieus. Iedereen is natuurlijk vrij om zijn eigen afweging te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Met je eens @Spikeee. Ik was er ook scherp op dat alle bijlages (die onderdeel zijn van het koop contract) goed doorgelezen zijn en ook volledig zijn.
Koopcontract zelf is eigenlijk helemaal niet spannend, zeker niet als het gewoon het modelcontract is met de wijzigingen aangegeven (of doorgehaald). Maar de bijlages kan ineens toch ook weer andere informatie bevatten.

En ja, daar kan nieuwe informatie bij zitten, zoals de oude leveringsacte, wijzigingen in eigendomsituatie / kadastrale informatie die nog niet beschikbaar was bij de Brochure tijdens biedingsproces. Ook bijv het volledige energielabel rapport (ipv alleen het voorblad).
Bij ons was bijv ook de vragenlijst slechts beperkt ingevuld (veel leeggelaten), en zodoende was het energieverbruik, woz-belasting en meer van dat soort zaken niet ingevuld, terwijl verkoper had gezegd dat die nog wel vermeld zouden worden.

Maar goed, ik heb het dan ook andersom gedaan: verkoopmakelaar stuurde concept eerst op naar mijn aankoopmakelaar en mijzelf, pas na review en commentaar door ons ging hij met verkoper ondertekenen, waarna ik het vrij vlot (digitaal zelfs) kon ondertekenen. Waarbij ondertekenen door verkoper het langste duurde ivm zijn vakantie. En zoals bekend, verkoper moet als eerste tekenen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:14
Spikeee schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:50:
In een aankoopovereenkomst bevestig je dat je op de hoogte bent van alle bijlagen, deze volledig begrijpt en ermee instemt. Het taxatierapport vond gisteren plaats, en de verkopende partij heeft het voorlopige contract twee dagen geleden ondertekend. Ik geloof sterk in het maken van duidelijke afspraken om verwachtingen te managen, en dat hebben we dan ook gedaan. Het is belangrijk dat beide partijen zich aan deze afspraken houden. Ik heb het concept van het koopcontract laten controleren door een derde partij, en ik verwacht vanavond de volledige feedback hierover.
Tot nu toe heb ik slechts enkele opmerkingen ontvangen, die niet erg bijzonder waren.

Ik neem contracten van deze aard vrij serieus. Iedereen is natuurlijk vrij om zijn eigen afweging te maken.
Nu doe je alsof het je puur gaat om de tijd die je nodig zou hebben om het contract te begrijpen, maar een paar posts geleden schreef je zelf nog:
Ik heb de vraag neergelegd bij de hypotheekaviseur wat zij nog nodig hebben om een definitief aanbod te doen. Dit gezien we dit het liefste rond willen hebben voordat we het koopcontract tekenen. (zonder voorbehoud van financieering); voldoende leenruimte;
Je blaast hoog van de toren hoe onfatsoenlijk je de makelaar vind handelen, maar het lijkt er toch zeer op dat je zelf de boel op een niet zo nette manier zit te traineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
Dat zou inderdaad de meest ideale situatie zijn. Hoe dan ook houd ik mij aan de voorwaarden en termijnen die wij samen hebben afgesproken. In deze is niets veranderd. Het een sluit het ander niet uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Spikeee op 26-10-2023 16:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online

Als je apart koopt, krijg je de 10,4% heffing.
Als je samen koopt en boven de grens van 510k uitkomt, betaal je 2%.
Om beroep kunnen te doen op het starterstarief of laag tarief moet je samen kopen (dwz: in 1 leveringsakte).
Crazy D schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:39:
Hangt er van af. Is het een appartementsrecht? Of een losse parkeerplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:50

Rmg

Mja daarom zou ik als verkoper ook nooit instemmen met 'taxatie/keuring voor het tekenen'. (In huidige verkopersmarkt)

Als verkoper staat er al een gevalideerde taxatie in het systeem en de koper kan nog druk op de prijs gaan zetten en goedkoop zn keutel intrekken en de hele bende afblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-06 15:29
Wispe schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:32:
[...]

Als je apart koopt, krijg je de 10,4% heffing.
Als je samen koopt en boven de grens van 510k uitkomt, betaal je 2%.
Om beroep kunnen te doen op het starterstarief of laag tarief moet je samen kopen (dwz: in 1 leveringsakte).

[...]
En dus ook mogelijk om bij woningwaarde onder 510k startersvrijstelling toe te passen en parkeerplaats apart met 10.4% heffing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Vinny1 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:33:
[...]

En dus ook mogelijk om bij woningwaarde onder 510k startersvrijstelling toe te passen en parkeerplaats apart met 10.4% heffing?
I guess so. Je kan 1x beroep doen op de startersvrijstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:03
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Immutable op 29-10-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Niet online

Fox

...

[ Voor 125% gewijzigd door Fox op 06-05-2024 20:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-04 16:34
Fox schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:08:
Weet iemand hoe het zit met de hypotheekaanvraag en een buitenlandse gift? We willen de hypotheek rond krijgen maar we kunnen pas na 1 januari een geschenk van familie uit het buitenland ontvangen.

Moeten we tijdens de hypotheek afwachten tot het geld binnen is (dus tijd rekken) of accepteren hypotheekverstrekkers ook een ondertekende verklaring + bank statement uit het buitenland?
Geen ervaring met een buitenlandse gift, maar bij mijn hypotheekaanvraag hoefde ik alleen de schenkingsovereenkomst op te sturen. Pas voor de overdracht heb ik aan de notaris moeten laten zien dat ik het geld ook had. Ik geloof dat in de overeenkomst wel een uiterste datum stond waarop ik het geld zou ontvangen.

Heb je de vraag al bij je adviseur neergelegd? Lijkt me dat die zou moeten weten hoe het in jouw geval werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-06 12:25
Fox schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:08:
Weet iemand hoe het zit met de hypotheekaanvraag en een buitenlandse gift? We willen de hypotheek rond krijgen maar we kunnen pas na 1 januari een geschenk van familie uit het buitenland ontvangen.

Moeten we tijdens de hypotheek afwachten tot het geld binnen is (dus tijd rekken) of accepteren hypotheekverstrekkers ook een ondertekende verklaring + bank statement uit het buitenland?

[...]

***members only***
https://www.belastingdien...ifte-schenkbelasting-doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spikeee
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Niet online

Fox

Plempie schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:41:
[...]

Geen ervaring met een buitenlandse gift, maar bij mijn hypotheekaanvraag hoefde ik alleen de schenkingsovereenkomst op te sturen. Pas voor de overdracht heb ik aan de notaris moeten laten zien dat ik het geld ook had. Ik geloof dat in de overeenkomst wel een uiterste datum stond waarop ik het geld zou ontvangen.

Heb je de vraag al bij je adviseur neergelegd? Lijkt me dat die zou moeten weten hoe het in jouw geval werkt.
Heel erg bedankt voor het delen van je ervaring, moest je in dat geval ook langs de notaris voor de overeenkomst of nog meer stukken laten zien? In ieder geval lijkt de datum dat niet het probleem, de vraag voor ons is dan meer of zij een buitenlandse schenking overeenkomst accepteren. Anders is afwachten tot het geld binnen is de enige andere optie. Ik ga het voorleggen bij de adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-06 15:16
Ik ga eind deze week langs bij een appartement buiten de randstad en deze staat al ruim anderhalve maand te koop.
Gehoord van de verkopend makelaar dat er erg veel animo is (daar twijfel ik dus aan, aangezien andere woningen waar ik eerder ben geweest al 2 weken na op funda gekomen te zijn al op geboden moest worden).

Nou heb ik net op walterliving gekeken en daar is de woz waarde ruim 29k hoger dan de vraagprijs.
Nou snap ik dat de woz waarde een jaar achterloopt en een eventueel bod afhangt van de staat van de woning.

Maar is dit enige indicatie van wat geboden moet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:01

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Wij (mijn vrouw en ik) hebben vorige week een huis bekeken dat de zaterdag ervoor op Funda was gekomen. Zaterdagmorgen meteen gebeld en maandag waren we als eerste aan de beurt voor een bezichtiging. We hebben altijd gezegd: als in deze buurt zo'n woning te koop komt staan dan gaan we ervoor.

We hadden die avond iets onder vraagprijs geboden en de dinsdag daarop zijn we er al uitgekomen met de verkopende partij, namelijk op vraagprijs mét voorbehoud volledige financiering en bouwkundige keuring. Er moet namelijk nog wel eea aan het huis gebeuren: rotte kozijnen vervangen en er is zo te zien best wat lekkage geweest. Dat is volgens verkopende partij allemaal weer gemaakt. De vraagprijs kunnen wij makkelijk financieren dus dat is fijn. Ik verwacht ook niet dat de taxatie van het object op dit moment lager zal zijn dan dat. Eerder hoger, omdat er nog een losse garage bij de koopprijs in zit. En die zijn best gewild.

Wat ik wél spannend vind is de waardering van de taxateur (of: schatting daarvan) na verbouwing. Badkamer is uit 1969, er ligt geen vloer op de eerste verdieping of op zolder en overal is lekkageschade zichtbaar. Behalve op de begane grond. Die is nog vrij netjes, met uitzondering van de kozijnen.

We willen nu voor een flink bedrag gaan renoveren en daarbij voor ongeveer de helft van dat bedrag gaan verduurzamen (oef, wat zijn kozijnen met triple glas duur!). Er komt een nieuwe badkamer in maar niets te fancy. Gewoon netjes, neutraal en tijdloos. En natuurlijk een mooie vloer, nette muren, elektra vernieuwen en dat soort zaken. Aangezien we ons spaargeld graag nog voor wat 'leuke' dingen willen bewaren ben ik erg benieuwd waar de waardevermeerdering in % op uitkomt. Mijn verwachting zegt +/- 85-90% maar als ik op internet soms houd ik rekening met minder. We gaan echter geen badkamer van 5 jaar oud vervangen, of een hoogglans witte keuken van twee jaar oud omdat we die lelijk vinden.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-06 09:43
champion16 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:50:
Ik ga eind deze week langs bij een appartement buiten de randstad en deze staat al ruim anderhalve maand te koop.
Gehoord van de verkopend makelaar dat er erg veel animo is (daar twijfel ik dus aan, aangezien andere woningen waar ik eerder ben geweest al 2 weken na op funda gekomen te zijn al op geboden moest worden).

Nou heb ik net op walterliving gekeken en daar is de woz waarde ruim 29k hoger dan de vraagprijs.
Nou snap ik dat de woz waarde een jaar achterloopt en een eventueel bod afhangt van de staat van de woning.

Maar is dit enige indicatie van wat geboden moet worden?
Wat je in zulke gevallen ook kunt doen is vragen aan de makelaar of de verkopers open staan voor een bod onder de vraagprijs. Of, of het bieden van/onder de vraagprijs zin heeft. Als er dan al overboden is hoor je het direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Tjebakka schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:46:
Wij (mijn vrouw en ik) hebben vorige week een huis bekeken dat de zaterdag ervoor op Funda was gekomen. Zaterdagmorgen meteen gebeld en maandag waren we als eerste aan de beurt voor een bezichtiging. We hebben altijd gezegd: als in deze buurt zo'n woning te koop komt staan dan gaan we ervoor.

We hadden die avond iets onder vraagprijs geboden en de dinsdag daarop zijn we er al uitgekomen met de verkopende partij, namelijk op vraagprijs mét voorbehoud volledige financiering en bouwkundige keuring. Er moet namelijk nog wel eea aan het huis gebeuren: rotte kozijnen vervangen en er is zo te zien best wat lekkage geweest. Dat is volgens verkopende partij allemaal weer gemaakt. De vraagprijs kunnen wij makkelijk financieren dus dat is fijn. Ik verwacht ook niet dat de taxatie van het object op dit moment lager zal zijn dan dat. Eerder hoger, omdat er nog een losse garage bij de koopprijs in zit. En die zijn best gewild.

Wat ik wél spannend vind is de waardering van de taxateur (of: schatting daarvan) na verbouwing. Badkamer is uit 1969, er ligt geen vloer op de eerste verdieping of op zolder en overal is lekkageschade zichtbaar. Behalve op de begane grond. Die is nog vrij netjes, met uitzondering van de kozijnen.

We willen nu voor een flink bedrag gaan renoveren en daarbij voor ongeveer de helft van dat bedrag gaan verduurzamen (oef, wat zijn kozijnen met triple glas duur!). Er komt een nieuwe badkamer in maar niets te fancy. Gewoon netjes, neutraal en tijdloos. En natuurlijk een mooie vloer, nette muren, elektra vernieuwen en dat soort zaken. Aangezien we ons spaargeld graag nog voor wat 'leuke' dingen willen bewaren ben ik erg benieuwd waar de waardevermeerdering in % op uitkomt. Mijn verwachting zegt +/- 85-90% maar als ik op internet soms houd ik rekening met minder. We gaan echter geen badkamer van 5 jaar oud vervangen, of een hoogglans witte keuken van twee jaar oud omdat we die lelijk vinden.
Zonder het huis verder te kennen of gezien te hebben kan je die 85-90% wel vergeten, tenzij je flink m2 woonruimte gaat toevoegen.
40-50% is in de regel realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Flix20 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:50:
[...]

Zonder het huis verder te kennen of gezien te hebben kan je die 85-90% wel vergeten, tenzij je flink m2 woonruimte gaat toevoegen.
Om je een idee van de staat van het huis te geven: laten we het erop houden dat er sinds de oplevering alleen een keer een nieuwe keuken in is gekomen, zo'n 30 jaar geleden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tjebakka schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:08:
[...]

Om je een idee van de staat van het huis te geven: laten we het erop houden dat er sinds de oplevering alleen een keer een nieuwe keuken in is gekomen, zo'n 30 jaar geleden.
Een roze keuken is ook afgeschreven zodra er iemand komt te wonen die niet van roze houdt. Zelfde geldt voor badkamer bijvoorbeeld of vloertegels.

Het is echt niet logisch dat je 85-90% van de verbouwwaarde in je taxatie terug ziet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
Bijzondere situatie meegemaakt. Huis bezichtigd, bod gedaan (5K boven vraagprijs). Na een paar dagen belt de makelaar: er zijn in totaal 4 biedingen gedaan, en om alle geïnteresseerden nog 1 kans te geven, worden de biedingen gewist en mag iedereen nog 1 bod doen, waar de deadline op korte termijn ligt.

Ben ik nu gek, of is dat een verkapte manier om 2 biedingen per geïnteresseerde te krijgen, iets dat naar mijn weten niet mag?

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57
XFlame schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:20:
Bijzondere situatie meegemaakt. Huis bezichtigd, bod gedaan (5K boven vraagprijs). Na een paar dagen belt de makelaar: er zijn in totaal 4 biedingen gedaan, en om alle geïnteresseerden nog 1 kans te geven, worden de biedingen gewist en mag iedereen nog 1 bod doen, waar de deadline op korte termijn ligt.

Ben ik nu gek, of is dat een verkapte manier om 2 biedingen per geïnteresseerde te krijgen, iets dat naar mijn weten niet mag?

***members only***
Niets nieuws onder de zon. Zo werkt het wel vaker sinds de grote opleving van de woningmarkt. Het is ook niet "illegaal". Waar je wellicht op doelt is dat het niet toegestaan is om met meerdere mensen "in onderhandeling" te zijn. Maar via de route waarop ze het nu spelen zijn ze nog met niemand in onderhandeling. Ze zeggen simpelweg: we gaan op geen enkel bod in (ze zijn dus met niemand aan het heen-en-weer pingelen) en laten iedereen weten dat het "hen vrij staat een nieuw bod te doen". Daar is niets verboden aan. Of het moreel verwerpelijk is en of manipulatief laat ik in het midden. In praktijk is dit hetzelfde als een 'blinde bieding' per envelop alleen omdat je nu weet dat er nog vier mensen kennelijk serieuze biedingen gedaan hebben hopen ze dat de druk nog wat hoger ligt om hoger te bieden. Mooiste zou zijn als jullie alle vier nu uit principe 5000 euro lager bieden dan je vorige bod ;) . Maar goed, aan principes heb je niets als je geen dak boven je hoofd hebt, dus hoe dan ook succes!

EDIT: Zag nu pas het stukje in je MO. Helder verhaal. Jammer van het huis. VOlgende keer beter.

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 31-10-2023 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik vind het eerlijkbieden.nl systeem wel handig moet ik zeggen, geeft je een leuk inzicht wat mensen nou bieden. Hierbij een woning in het noorden, vraagprijs €400k (wat al hoog was gezien de gemiddelde m2 prijs van soortgelijke woningen die verkocht zijn dit jaar in dezelfde buurt).

Wat zul je dan balen als je weet dat je bod bijna €40k hoger ligt dan het bod eronder. Alleen vraag ik mij af of de kopers het te weten zullen komen, het bod was door een makelaar in het systeem ingevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hE5D9ar9kZI7pfVhNmOLC2pDAzw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/im06D85lPcEZA3LHUXvo1Dl7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:27
Hier een voor mij niet- standaard situatie, ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en waar ik rekening mee dien te houden.

Later deze week bezicht ik een nieuwbouw woning, die opgeleverd is in 2022 en sinds twee maanden te koop staat op Funda. Woning is niet bewoond geweest het laatste jaar door de eerste eigenaar. Sanitair in vorm van WC en Badkamer zit er in (basis). Wanden, vloer, keuken, bestrating oprit, tuin ed dienen nog aangepakt te worden.

Ben vooral benieuwd hoe het eea uitpakt qua overdraagbaarheid van garanties ed. Woning is nooit bewoond geweest. Wat in het geval van (technische) gebreken die voor het oog nu niet zichtbaar zijn. Mensen die in soortgelijke situaties hebben gezeten of interessante bronnen hiervoor beschikbaar hebben? Dan kan ik mij van te voren inlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

martijn1p schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:53:
Hier een voor mij niet- standaard situatie, ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en waar ik rekening mee dien te houden.

Later deze week bezicht ik een nieuwbouw woning, die opgeleverd is in 2022 en sinds twee maanden te koop staat op Funda. Woning is niet bewoond geweest het laatste jaar door de eerste eigenaar. Sanitair in vorm van WC en Badkamer zit er in (basis). Wanden, vloer, keuken, bestrating oprit, tuin ed dienen nog aangepakt te worden.

Ben vooral benieuwd hoe het eea uitpakt qua overdraagbaarheid van garanties ed. Woning is nooit bewoond geweest. Wat in het geval van (technische) gebreken die voor het oog nu niet zichtbaar zijn. Mensen die in soortgelijke situaties hebben gezeten of interessante bronnen hiervoor beschikbaar hebben? Dan kan ik mij van te voren inlezen.
Garantie bij nieuwbouw is (meestal) overdraagbaar.
Wij verkochten een woning van 4 jaar oud en kort daarop kregen de nieuwe bewoners lekkage. Die hebben dat zelf kunnen afhandelen met de bouwer onder garantie.

Waar ik wel zorgen om zou maken is of er geen schimmel ed aanwezig is, als 2 jaar lang geen verwarming heeft aangestaan is dat wel een dingetje.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 31-10-2023 21:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57
Nordlys schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:33:
Ik vind het eerlijkbieden.nl systeem wel handig moet ik zeggen, geeft je een leuk inzicht wat mensen nou bieden. Hierbij een woning in het noorden, vraagprijs €400k (wat al hoog was gezien de gemiddelde m2 prijs van soortgelijke woningen die verkocht zijn dit jaar in dezelfde buurt).

Wat zul je dan balen als je weet dat je bod bijna €40k hoger ligt dan het bod eronder. Alleen vraag ik mij af of de kopers het te weten zullen komen, het bod was door een makelaar in het systeem ingevoerd.

[Afbeelding]
Tsja. De kopers hebben nagedacht over wat ze over hebben voor dit huis, dat geboden, en het huis gekregen. Die zijn als het goed is heel blij, want hun zoektocht zit erop. Zijn ze dat niet dan hadden ze dit bedrag niet geboden. Wat de rest v/d bieders er voor over had is niet relevant. Verder is het ook niet bekend of de verkopers zonder hun bod verkocht zouden hebben voor het een-na-hoogste bod of dat ze al anticipeerden op (ruime) overbiedingen en dan langer gewacht of onderhandeld zouden hebben. Natuurlijk: met deze kennis hadden ze lager kunnen bieden. Maar als je op die manier terug blijft kijken naar 'wat had gekund' dan kan je bij elke keuze in het leven wel treurig worden omdat er achteraf een betere was ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Precies, wij hebben bij ons huis 16% overboden waar we verwachten dat het tweede bod op maximaal 10% zou zitten. Bleek dat we krap het hoogste bod hadden.
Wij wilden dit huis gewoon hebben. Wij dachten door dit bod meer dan 95% zekerheid te hebben dat we het hoogste bod zouden doen. Wat dan het tweede bod is boeit niet, want het gaat om de winstkans. Dat deze ronde het tweede bod zoveel lager is kan gewoon toeval zijn. Was het huis 2 weken eerder of later gekomen hadden er misschien anderen meegeboden die wel veel meer hadden geboden.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:41
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-06 22:27
https://www.nu.nl/economi...4-steuntje-in-de-rug.html

"Alleenstaanden kunnen volgend jaar een hogere hypotheek krijgen dan nu, meldt demissionair minister Hugo de Jonge (Wonen). Alleenstaanden die meer dan 28.000 euro per jaar verdienen, mogen 16.000 euro meer lenen. Ook mensen met een studieschuld mogen straks meer lenen."

Leuk, maar gaat dit met een structureel tekort niet gewoon lijden tot nog hogere prijzen? Mijn inziens zou je meer moeten doen aan het huizen tekort, ipv de leencapaciteit ophogen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

evanraalte schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:43:
https://www.nu.nl/economi...4-steuntje-in-de-rug.html

"Alleenstaanden kunnen volgend jaar een hogere hypotheek krijgen dan nu, meldt demissionair minister Hugo de Jonge (Wonen). Alleenstaanden die meer dan 28.000 euro per jaar verdienen, mogen 16.000 euro meer lenen. Ook mensen met een studieschuld mogen straks meer lenen."

Leuk, maar gaat dit met een structureel tekort niet gewoon lijden tot nog hogere prijzen? Mijn inziens zou je meer moeten doen aan het huizen tekort, ipv de leencapaciteit ophogen.
Ja, alle maatregelen zorgen voor hogere prijzen. Dit zijn stimuleringsmaatregelen en geen reguleringsmaatregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Wolly schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

Een roze keuken is ook afgeschreven zodra er iemand komt te wonen die niet van roze houdt. Zelfde geldt voor badkamer bijvoorbeeld of vloertegels.

Het is echt niet logisch dat je 85-90% van de verbouwwaarde in je taxatie terug ziet komen.
Flix20 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:50:
[...]

Het is 80% geworden. En het scheelt dat we enorm gaan verduurzamen dus daarvan nemen we nog een extra stukje mee in de hypotheek.

Koopcontract is getekend, keuring en taxatie zijn geweest en de hypotheekaanvraag is nu ook onderweg. *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superkanjo
Na meerdere huizen te hebben bezichtigd de afgelopen weken dan gisteren samen met mijn vriendin ook een bod gedaan. Eerste keer dat wij een bieding hebben gedaan en toch wel een beetje spannend. Vanaf prijs stond op 375k en wij hebben een bod van 395k gedaan (met voorbehoud financiering).

We hadden niet direct de verwachting dat dit bod geaccepteerd zou worden, maar dit was wat wij het waard vonden/wilden bieden. Einde dag al gebeld door de verkopende makelaar dat wij het niet zijn geworden, qua bieding zaten wij er volgens de makelaar niet heel ver vanaf maar het was vooral het voorbehoud op financiering waardoor de verkopers voor een ander bod zijn gegaan.

Interessante ervaring om eens te zien hoe het proces verloopt en waar je staat met een bod. We blijven rustig verder kijken.
Pagina: 1 ... 312 ... 358 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7