Bedankt allen voor de input. Gelukkig ben ik pas eind december 2024 jarig, dus wat dat betreft heb ik nog eventjes. Maar inderdaad goed om rekening te houden met het oplevermoment.
En toke_gt, klopt. Dat zijn ook gedachten die door mijn hoofd gaan als ik mijzelf "vast zet" met zulke hoge maandlasten. De kinderen worden alleen maar ouder en duurder, dus dat vind ik ook spannend. Als ze 18 jaar zijn valt de kinderbijslag en KGB ook nog eens weg, terwijl de grote kosten er dan pas aankomen (bijdragen school, zorgverzekering, rijbewijs etc). Naast dat je inderdaad ook nog wel eens op vakantie wilt kunnen gaan en ze ervaringen en herinneringen meegeven en niet altijd maar spaarzaam door het leven gaan.
Ze zitten beide op de middelbare school. Een andere regio is voor mij echt geen optie, want ze zijn hier gelukkig en beoefenen allebei meerdere sporten in de omgeving, hebben hier hun sociale kring etc. Gezien er geen echte noodzaak is om te verhuizen, vind ik het te ingrijpend om naar een andere regio te gaan. Zonder kinderen was dat voor mij zeker wel een optie geweest.
Lastig hoor, het blijft frustrerend om met 10-0 achter te staan te opzichte van leeftijdsgenoten die wel een huis bezitten en vanzelf vermogen hebben opgebouwd. Ik heb alles op alles gezet om te kunnen kopen (meer werken, veel sparen, extra opleidingen etc) en ben er helemaal niets mee opgeschoten. Maar dat is een andere discussie.
Misschien is in mijn geval niet kopen wel de beste optie. Maar het niet verder kunnen sparen zonder verlies van KGB de komende jaren, voelt wel echt als stilstand. Op dit moment spaar ik een x bedrag per maand en eerlijk gezegd weet ik ook niet waar ik dat geld aan uit moet geven, zonder dat het voelt als geld verspillen.
Wat ook wel eens door mijn hoofd gaat is om een 2 a 3 appartementje te kopen voor bijvoorbeeld verhuur, waar ik kan gaan wonen als de kinderen uitgevlogen zijn. Maar hoe reëel en interessant die optie is weet ik ook niet, er is volgens mij veel veranderd op dat gebied en dat is helemaal een nieuwe wereld voor mij.
[
Voor 8% gewijzigd door
Lj2023 op 16-10-2023 13:15
]