Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 311 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

UltraInstinct schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:43:
[...]
Ik dacht dus ook aan 220.000 - 225.000 , maar blijkbaar is dat heel laag volgens de verkoper want hij heeft er eentje verkocht voor 249.500...
Probleem is dat het niet instap klaar is, er moet extreem veel gebeuren aan de woning..
Ik vindt het ook wel een tikje bizar…. Je denkt toch zeker zelf ook niet dat je voor net iets meer dan 2 ton een instapklaar appartement kan kopen?

En dat appartement dat verkocht is voor bijna 250k ziet er niet heel anders uit. De kans is dus bijna 100% dat je bod veel te laag is. Maar je kan het altijd proberen, alleen echt serieus klinkt het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:34
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:29:
[...]

Ik vindt het ook wel een tikje bizar…. Je denkt toch zeker zelf ook niet dat je voor net iets meer dan 2 ton een instapklaar appartement kan kopen?

En dat appartement dat verkocht is voor bijna 250k ziet er niet heel anders uit. De kans is dus bijna 100% dat je bod veel te laag is. Maar je kan het altijd proberen, alleen echt serieus klinkt het allemaal niet.
Wanneer er veel animo voor was had je wellicht een punt, maar dat is hier dus niet het geval. Dat die andere voor 250K verkocht is zegt overigens niet zo veel over de daadwerkelijke waarde. Het gaat er om wat jij er voor over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 10:38
Lassy schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:33:
[...]

Wanneer er veel animo voor was had je wellicht een punt, maar dat is hier dus niet het geval. Dat die andere voor 250K verkocht is zegt overigens niet zo veel over de daadwerkelijke waarde.
Dit.

Plus als je ziet dat een dergelijk appartement wat wel fatsoenlijk onderhouden en afgewerkt is (zie eerdere link) voor 275 te koop stond en @UltraInstinct verwacht 40k aan kosten te hebben snap ik best waar ie uitkomt met zn bod.

Misschien is die ander verkocht aan iemand die het allemaal zelf kan/wil doen. Super wanhopig was of per se in die wijk wil wonen. Dan wordt het een ander sommetje. Maargoed, blijkbaar is die markt beperkt want anders was het idd al wel weg.

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 11-10-2023 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:49
Zo is er bij ons in de omgeving ook een appartement verkocht voor 330 waar een 4tal identieke voor om en nabij de 300 zijn gegaan.
Vervolgens probeerde een 5e voor 335 te verkopen en die is nu na 3 maanden alweer 20k gezakt met z’n vraagprijs.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:51
Flix20 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:04:
Zo is er bij ons in de omgeving ook een appartement verkocht voor 330 waar een 4tal identieke voor om en nabij de 300 zijn gegaan.
Vervolgens probeerde een 5e voor 335 te verkopen en die is nu na 3 maanden alweer 20k gezakt met z’n vraagprijs.
Ja precies, ze denken nu dat ze de hoofdprijs kunnen vragen. Toen ik mijn 1e bod deed belden ze me de volgende dag, nu duurt het wat langer dus wellicht zitten ze te twijfelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-06 22:24
Hoop voor je dat het lukt met je bod. Wel even nieuwsgierig trouwens, maar waarom wil je niet gewoon tot 235 gaan als dat de taxatiewaarde is die je door hebt gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Plempie schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:34:
Hoop voor je dat het lukt met je bod. Wel even nieuwsgierig trouwens, maar waarom wil je niet gewoon tot 235 gaan als dat de taxatiewaarde is die je door hebt gekregen?
Omdat minder geld betalen fijn is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-09 13:42
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 27% gewijzigd door Spikeee op 11-10-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-06 22:24
Roenie schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:53:
[...]
Omdat minder geld betalen fijn is ;)
Tuurlijk. Maar ik lees dat hij ook bij een tegenbod ook echt niet hoger wil gaan dan zijn huidige bod, dus vooral dat maakt me nieuwsgierig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UltraInstinct
Plempie schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:22:
[...]

Tuurlijk. Maar ik lees dat hij ook bij een tegenbod ook echt niet hoger wil gaan dan zijn huidige bod, dus vooral dat maakt me nieuwsgierig.
Aangezien hij al 'lang' op Funda zit, wou ik kijken of ik hem voor goedkoper kon krijgen dan de waardeprijs.
Tijdens de bezichtiging heb ik toch extra dingen gezien wat me geld zal kosten om te laten fixen, zag bijvoorbeeld dat 2 kamers elk 2 deuren hebben (wat ik nog nooit in mijn leven heb gezien). Wil ze weg laten halen en dan op laten vullen.

Tsja als die 235.000 waard is dan is mijn bod of 230.000 wel toch een goed bod?
Aan de andere kant, dit is totaal nieuw voor mij, maar mijn hypotheekadviseur gaf ook aan om 227 - 230 te bieden.

De makelaar heeft volgens mij met geluk de andere appartement voor de hoofdprijs verkocht en wilt het weer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
UltraInstinct schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:43:
[...]

Aangezien hij al 'lang' op Funda zit, wou ik kijken of ik hem voor goedkoper kon krijgen dan de waardeprijs.
Tijdens de bezichtiging heb ik toch extra dingen gezien wat me geld zal kosten om te laten fixen, zag bijvoorbeeld dat 2 kamers elk 2 deuren hebben (wat ik nog nooit in mijn leven heb gezien). Wil ze weg laten halen en dan op laten vullen.

Tsja als die 235.000 waard is dan is mijn bod of 230.000 wel toch een goed bod?
Aan de andere kant, dit is totaal nieuw voor mij, maar mijn hypotheekadviseur gaf ook aan om 227 - 230 te bieden.

De makelaar heeft volgens mij met geluk de andere appartement voor de hoofdprijs verkocht en wilt het weer doen.
Je kunt op verschillende manieren tot een bepaald bod komen. Met je verstand of met je hart. Wat voor type ben je? Want jij bent degene die tevreden moet zijn in een huis tegen een bepaalde prijs.

Ben je een type die koopsommen op vraagt, dezelfde huizen op Funda in de gaten houdt, (online) taxaties laat doen, tijdens een bezichtiging met een calculator en rolmaat rond loopt en het schilderwerk aan een minitieus onderzoek onderwerpt, allerlei huizensites en verwant sites gaat die maar iets van cijfers noemen van vergelijkbare huizen, Excel sheets maakt met allerlei scenario's en huizen die je op bepaalde kenmerken probeert te classificeren?

Of kijk je wat je per maand kunt betalen en je probeert de sfeer van het huis op te snuiven en als het goed voelt dan ga je er voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:34
Roenie schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:10:
[...]
Je kunt op verschillende manieren tot een bepaald bod komen. Met je verstand of met je hart. Wat voor type ben je? Want jij bent degene die tevreden moet zijn in een huis tegen een bepaalde prijs.

Ben je een type die koopsommen op vraagt, dezelfde huizen op Funda in de gaten houdt, (online) taxaties laat doen, tijdens een bezichtiging met een calculator en rolmaat rond loopt en het schilderwerk aan een minitieus onderzoek onderwerpt, allerlei huizensites en verwant sites gaat die maar iets van cijfers noemen van vergelijkbare huizen, Excel sheets maakt met allerlei scenario's en huizen die je op bepaalde kenmerken probeert te classificeren?

Of kijk je wat je per maand kunt betalen en je probeert de sfeer van het huis op te snuiven en als het goed voelt dan ga je er voor?
Beiden kan ook

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UltraInstinct
Roenie schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:10:
[...]

Ik doe beide, weet inmiddels hoeveel die waard is, er is een gerenoveerde type te koop in dezelfde complex voor 275.000 euro. Dan is 240-250.000 voor dit (imo) teveel.

Max 230.000 geef ik ervoor en dat is het voor mij ook waard, moet ook nog best wel geld en tijd in renoveren steken. Als ze het niet accepteren zoek ik elders, het is niet zo dat ik op straat slaap. Hypotheek rente is ook aan het stijgen dus ik wil niet te veel lenen..
Het is ook een spel, wellicht gingen ze met 220.000 ook akkoord en kijken ze hoeveel ze er maximaal uit kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 18:49
UltraInstinct schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:11:
[...]

Ik doe beide, weet inmiddels hoeveel die waard is, er is een gerenoveerde type te koop in dezelfde complex voor 275.000 euro. Dan is 240-250.000 voor dit (imo) teveel.

Max 230.000 geef ik ervoor en dat is het voor mij ook waard, moet ook nog best wel geld en tijd in renoveren steken. Als ze het niet accepteren zoek ik elders, het is niet zo dat ik op straat slaap. Hypotheek rente is ook aan het stijgen dus ik wil niet te veel lenen..
Het is ook een spel, wellicht gingen ze met 220.000 ook akkoord en kijken ze hoeveel ze er maximaal uit kunnen halen.
Prima plek ook, zeker als je al familie hebt in de wijk. 10 minuten en je bent in centrum Rotterdam. Geluid van de (drukke) N-weg ok in de woning? Geluidsmuur doet een hoop gok ik.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:42

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tja lang te koop zegt niet heel veel, misschien hebben ze al biedingen van 235k ontvangen maar vonden ze dat te laag.

Ik blijf erbij dat 225-230k een meer dan prima prijs is, zo niet dan verder kijken.

Of je moet per se in dat blok willen wonen of op de bg.

VvE kosten zijn wel laag trouwens, want de lift zit er ook in. Ik denk dat je rekening moet houden met een verhoging van zeker 50 per maand binnen niet al te lange tijd.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:19:
Tja lang te koop zegt niet heel veel, misschien hebben ze al biedingen van 235k ontvangen maar vonden ze dat te laag.

Ik blijf erbij dat 225-230k een meer dan prima prijs is, zo niet dan verder kijken.

VvE kosten zijn wel laag trouwens, want de lift zit er ook in. Ik denk dat je rekening moet houden met een verhoging van zeker 50 per maand binnen niet al te lange tijd.
Misschien is in de splitsingsakte bepaald dat de begane grond niet hoeft mee te betalen voor de lift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wispe schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:25:
[...]

Misschien is in de splitsingsakte bepaald dat de begane grond niet hoeft mee te betalen voor de lift.
Dat andere appartement wat te koop stond had dezelfde VvE kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Sport_Life schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:19:

Waar kan ik zien dat de vve duurder zal worden?
2021-2022 is het wel 10 euro duurder geworden zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
UltraInstinct schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:44:
[...]

Gezond boerenverstand ;)

Zeker een lift kost redelijk wat geld. Dus informeer naar de MJOP, VVE notulen en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

UltraInstinct schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:44:
[...]

Grove schatting van mij. Lift onderhoud kost zon beetje 100 euro per maand, dan blijft er 50 over voor overig onderhoud en (opstal) verzekering, dat is vrij weinig.

Daarbij zijn onderhoudskosten enorm gestegen afgelopen 1-2 jaar.

Je zult even onderzoek moeten doen naar de VvE. In het mjop staat welk onderhoud ze komende jaren verwachten en in hoeverre dat uit het spaargeld kan. Het verschil moet dan worden bijgelegd, ofwel maandelijks omhoog of eenmalige extra vergoeding of een combinatie.

Als veel van die appartementen uit dat complex in handen van verhuurders waren dan zou ik er sowieso met een grote boog omheen lopen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
136 euro VVE is toch heel normaal voor zo'n appartement? Vind het niet bijzonder laag. Zijn genoeg vergelijkbare plekken die ik ken, die ook zo rond de 120-130 euro zitten, met lift. 50 euro verhoging zou juist erg duur zijn. (en een red flag dat de VVE in het verleden niet zo goed bestuurd werd?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Il 2 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:04:
136 euro VVE is toch heel normaal voor zo'n appartement? Vind het niet bijzonder laag. Zijn genoeg vergelijkbare plekken die ik ken, die ook zo rond de 120-130 euro zitten, met lift. 50 euro verhoging zou juist erg duur zijn. (en een red flag dat de VVE in het verleden niet zo goed bestuurd werd?).
Ik lees online dat de gemiddelde vve kosten tussen 100 en 200 euro per maand liggen. Dus 136 valt wel mee denk ik dan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
Met de huidige onderhoudprijzen is dat geen hoog bedrag nee.
Des te meer reden om goed naar de VVE stukken te kijken.
Hoeveel zit er in kas, wat is er allemaal al aan onderhoud gedaan, wat zit er de komende 5-10 jaar aan te komen en nog wel belangrijker; hoe gaat dat bekostigd worden. Ofwel; is de begroting sluitend.
Als er over 5 jaar voor 100k aan onderhoud aan zit te komen maar er is maar 50k in kas, hoe gaat dat tekort aangevuld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Vraagje, wij hebben ons huis verkocht. Op het koopcontract staan een aantal meubels in de lijst van zaken bij "Kan worden overgenomen". Nu hebben wij aan de kopers doorgegeven wat ze er voor willen en zij geven aan dat ze er vanuit ging dat dit gratis zou zijn aangezien er in het koopcontract staat "De in de koopsom opgenomen roerende zaken worden door partijen gewaardeerd op € 0,00, zegge NIHIL EURO."

Dat is natuurlijk niet onze bedoeling geweest, dan hadden we het wel op "Blijft achter" (waar we ook sommige meubels onder hebben gezet) neergezet. Als zij nu moeilijk gaan doen en zeggen dat het achter moet blijven omdat er dus staat dat de roerende zaken gewaardeerd zijn op 0.00 euro, staan ze dan in hun recht? Mij lijkt het logisch dat er een bedrag overeen moeten worden gestemd voor zaken die in de kolom staan aangevinkt als "Kan worden overgenomen".

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paulds
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-10 20:19
miicker schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:06:
Vraagje, wij hebben ons huis verkocht. Op het koopcontract staan een aantal meubels in de lijst van zaken bij "Kan worden overgenomen". Nu hebben wij aan de kopers doorgegeven wat ze er voor willen en zij geven aan dat ze er vanuit ging dat dit gratis zou zijn aangezien er in het koopcontract staat "De in de koopsom opgenomen roerende zaken worden door partijen gewaardeerd op € 0,00, zegge NIHIL EURO."

Dat is natuurlijk niet onze bedoeling geweest, dan hadden we het wel op "Blijft achter" (waar we ook sommige meubels onder hebben gezet) neergezet. Als zij nu moeilijk gaan doen en zeggen dat het achter moet blijven omdat er dus staat dat de roerende zaken gewaardeerd zijn op 0.00 euro, staan ze dan in hun recht? Mij lijkt het logisch dat er een bedrag overeen moeten worden gestemd voor zaken die in de kolom staan aangevinkt als "Kan worden overgenomen".
Zo werkt het natuurlijk niet 8)7. Binnen de koopovereenkomst zijn geen aanvullende roerende zaken opgenomen (de dingen met "Blijft achter" zijn gewaardeerd op 0, bovenstaande tekst staat er alleen maar omdat je over roerende zaken geen overdrachtsbelasting betaalt). De dingen "Kan worden overgenomen" is geen overeenkomst over gekomen. Geen makelaar? Uiteindelijk hebben zij het koopcontract opgesteld, dus als het onduidelijk is voor kopers mogen ze het daar lekker even gaan navragen.

Wij zijn gewoon met de verkopers van ons huis een losse prijs overeengekomen voor alle raambekleding, dat ging buiten de notaris om.

[ Voor 4% gewijzigd door paulds op 13-10-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

De in de koopsom opgenomen roerende zaken dus. Wat heb je ingevuld in de vragenlijst? Denk als je overal hebt aangevinkt blijft achter dat de kopers dan een punt hebben. Zo niet roerende zaken mag je meenemen. Of onderhands nog iets afspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20

Lijkt me dat je verkopende makelaar hier het antwoord op heeft. Die zal het koopcontract opgesteld hebben.
paulds schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:14:
[...]

Zo werkt het natuurlijk niet 8)7. Binnen de koopovereenkomst zijn geen aanvullende roerende zaken opgenomen (de dingen met "Blijft achter" zijn gewaardeerd op 0, bovenstaande tekst staat er alleen maar omdat je over roerende zaken geen overdrachtsbelasting betaalt). De dingen "Kan worden overgenomen" is geen overeenkomst over gekomen. Geen makelaar? Uiteindelijk hebben zij het koopcontract opgesteld, dus als het onduidelijk is voor kopers mogen ze het daar lekker even gaan navragen.

Wij zijn gewoon met de verkopers van ons huis een losse prijs overeengekomen voor alle raambekleding, dat ging buiten de notaris om.
Ik zou het dus vooral wel vast laten leggen bij de notaris.
Heb eigenhandig meegemaakt wat er kan gebeuren als je dat niet doet.
Dan denk je een afspraak gemaakt te hebben en dan op het laatste moment krabbelen ze terug, en dan heb je geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascian
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-09 10:18
We hebben weer een bod uitgezet vandaag op een rijtjeswoning in regio drechtsteden. Flink over moeten bieden gezien hoog animo en advies aankoopmakelaar. Bod op inschrijving, dus dit bod is gelijk finaal (gaan we van uit). Deadline was voor vandaag dus ben benieuwd wanneer we het horen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:25:
[...]

De in de koopsom opgenomen roerende zaken dus. Wat heb je ingevuld in de vragenlijst? Denk als je overal hebt aangevinkt blijft achter dat de kopers dan een punt hebben. Zo niet roerende zaken mag je meenemen. Of onderhands nog iets afspreken.
In de lijst van zaken staan bij een aantal dingen "blijft achter". Bij een drietal zaken staat "kan worden overgenomen". De kopers gingen er vanuit dat alles onder "kan worden overgenomen" onder roerende zaken zou vallen die zijn gewaardeerd op 0 euro.

Ik heb nog even de verkoopmakelaar gebeld. Die bevestigde het verhaal van @paulds. Zaken onder "kan worden overgenomen" vallen niet onder roerende zaken, dus als ze er niet voor willen betalen staan we in ons recht die spullen gewoon mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
miicker schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:06:
[...]

In de lijst van zaken staan bij een aantal dingen "blijft achter". Bij een drietal zaken staat "kan worden overgenomen". De kopers gingen er vanuit dat alles onder "kan worden overgenomen" onder roerende zaken zou vallen die zijn gewaardeerd op 0 euro.

Ik heb nog even de verkoopmakelaar gebeld. Die bevestigde het verhaal van @paulds. Zaken onder "kan worden overgenomen" vallen niet onder roerende zaken, dus als ze er niet voor willen betalen staan we in ons recht die spullen gewoon mee te nemen.
Hangt er ook een beetje aan hoe zij hun bod hebben ingestuurd.
Als zij bij hun bod hadden vermeld geboden prijs is inc. alle roerende zaken ter overname dan hadden ze semi een punt.
Maar ze hebben uiteindelijk het koopcontract getekend waar dat niet in is opgenomen dus tough titties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Flix20 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:12:
[...]

Hangt er ook een beetje aan hoe zij hun bod hebben ingestuurd.
Als zij bij hun bod hadden vermeld geboden prijs is inc. alle roerende zaken ter overname dan hadden ze semi een punt.
Maar ze hebben uiteindelijk het koopcontract getekend waar dat niet in is opgenomen dus tough titties.
Nee hadden ze ook niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:50
Misschien een gekke vraag maar ik heb hier geen goed antwoord op kunnen vinden dus wie weet dat iemand hier het wel weet:

Wanneer er sprake is van een werknemersbijdrage aan het pensioen (dit gaat dus nog voor de inkomstenbelasting van het bruto-loon af), moet je dit bedrag in mindering brengen op je bruto jaarinkomen voor het berekenen van de maximale hypotheek?

Ik vraag me dit af omdat ik via de Rabobank het één en ander aan het invullen was voor een hypotheekverklaring waarbij een tooltje je inkomstengegevens inlaad vanuit het UWV. Hier kwam ik er achter dat het UWV rekent met mijn bruto loon minus de werknemersbijdrage van mijn pensioen waardoor mijn jaarinkomen lager uit komt.

Ik heb dit nooit terug zien komen bij tooltjes voor het bereken van je maximale hypotheek dus kan iemand mij vertellen hoe dit dus precies zit en of ik er rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:50

LankHoar

Langharig tuig

Mijn vrouw en ik zoeken al een tijdje naar een woning, en gezien de huidige prijzen lijkt het ons steeds interessanter om net over de grens bij Arnhem/Nijmegen iets te kopen. Funda heeft een beperkt aanbod in die regio, en het is natuurlijk veel interessanter om op een Duitse Funda te zoeken. Heeft iemand tips hiervoor?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Redblader schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:30:
Misschien een gekke vraag maar ik heb hier geen goed antwoord op kunnen vinden dus wie weet dat iemand hier het wel weet:

Wanneer er sprake is van een werknemersbijdrage aan het pensioen (dit gaat dus nog voor de inkomstenbelasting van het bruto-loon af), moet je dit bedrag in mindering brengen op je bruto jaarinkomen voor het berekenen van de maximale hypotheek?

Ik vraag me dit af omdat ik via de Rabobank het één en ander aan het invullen was voor een hypotheekverklaring waarbij een tooltje je inkomstengegevens inlaad vanuit het UWV. Hier kwam ik er achter dat het UWV rekent met mijn bruto loon minus de werknemersbijdrage van mijn pensioen waardoor mijn jaarinkomen lager uit komt.

Ik heb dit nooit terug zien komen bij tooltjes voor het bereken van je maximale hypotheek dus kan iemand mij vertellen hoe dit dus precies zit en of ik er rekening mee moet houden?
https://www.nhg.nl/het-kr...omensbepaling-loondienst/

Hier kun je de link naar de tool terug vinden onder het kopje 'voor de adviseur'. Je moet de eigen pensioenbijdrage invullen. Denk dat dat tooltje dat vervolgens optelt bij het inkomen dat in het verzekeringsbericht staat.

Als het goed is kun je dat dus afvangen.

En anders werken met een werkgeversverklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Btw, bijna een week verder en nog geen bericht gehad. Zou ik nog wachten of ze aanstaande maandag bellen? Bij mijn 1e bod hadden ze een dag later al contact met mij opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lj2023
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-10-2023
Ik had net een reactie getypt maar die is niet geplaatst, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lj2023
Ok een nieuwe poging.
Ik zou graag advies willen vragen onder onderstaande;

Ik ben alleenstaand en zorg alleen voor mij kinderen, in tijd en geld.
Inmiddels wonen we in een huurhuis van ongeveer 850 euro. Een redelijk fijn huis, maar oa de badkamer is sterk verouderd en ik voel mij hier niet thuis. Het huis is ongeveer 70m2.

Sinds ik er alleen voor sta wil ik niets liever dan een eigen huis kopen. Ik heb hier de afgelopen jaren heel hard voor gespaard, maar ben uiteraard harder ingehaald door de alsmaar stijgende prijzen. Ik denk dus niet of ik er in al die jaren iets mee ben opgeschoten om te sparen.

Volgend jaar word ik 35 en ik wil graag voor die tijd een huis kopen, zodat ik in ieder geval geen overdrachtsbelasting hoef te betalen. Ik kan ongeveer 3 ton lenen en 1 ton zelf inleggen. Ik heb uitgerekend dat mijn maandlasten dan uitkomen op 1600 euro, zonder alle bijkomende kosten als reservering onderhoud etc.
Ik vind 1600 euro per maand veel geld en dat laat mij twijfelen of het wel een goed idee is. Mijn spaargeld is allerminst uit de lucht komen vallen, ik heb er heel veel voor gelaten en geleefd van een minimum. Daarnaast werk ik ook veel en in combinatie met alleen kinderen opvoeden is dat soms ook zwaar. En altijd zuinig zijn heeft ook een prijs merk ik nu.
Als ik een huis koop zal ik in ieder geval erg op mijn geld moeten blijven letten en 40 uur per week blijven werken.
Als ik geen huis koop blijf ik voor mijn gevoel stilstaan. Wat ook mee speelt is dat ik KGB ontvang. Volgend jaar bereik in het maximaal toegestane spaargeld voor KGB. Als ik dan verder spaar verlies ik ongeveer 300 euro per maand aan KGB. En ik wil juist heel graag wel iets opbouwen, met name voor de kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Lj2023 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:17:
Ok een nieuwe poging.

Inmiddels wonen we in een huurhuis van ongeveer 850 euro. Een redelijk fijn huis, maar oa de badkamer is sterk verouderd en ik voel mij hier niet thuis. Het huis is ongeveer 70m2.

Sinds ik er alleen voor sta wil ik niets liever dan een eigen huis kopen. Ik heb hier de afgelopen jaren heel hard voor gespaard, maar ben uiteraard harder ingehaald door de alsmaar stijgende prijzen. Ik denk dus niet of ik er in al die jaren iets mee ben opgeschoten om te sparen.

Volgend jaar word ik 35 en ik wil graag voor die tijd een huis kopen, zodat ik in ieder geval geen overdrachtsbelasting hoef te betalen. Ik kan ongeveer 3 ton lenen en 1 ton zelf inleggen. Ik heb uitgerekend dat mijn maandlasten dan uitkomen op 1600 euro, zonder alle bijkomende kosten als reservering onderhoud etc.
Ik vind 1600 euro per maand veel geld en dat laat mij twijfelen of het wel een goed idee is. Mijn spaargeld is allerminst uit de lucht komen vallen, ik heb er heel veel voor gelaten en geleefd van een minimum. Daarnaast werk ik ook veel en in combinatie met alleen kinderen opvoeden is dat soms ook zwaar. En altijd zuinig zijn heeft ook een prijs merk ik nu.
Als ik een huis koop zal ik in ieder geval erg op mijn geld moeten blijven letten en 40 uur per week blijven werken.
Als ik geen huis koop blijf ik voor mijn gevoel stilstaan. Wat ook mee speelt is dat ik KGB ontvang. Volgend jaar bereik in het maximaal toegestane spaargeld voor KGB. Als ik dan verder spaar verlies ik ongeveer 300 euro per maand aan KGB. En ik wil juist heel graag wel iets opbouwen, met name voor de kinderen.
Je vertelt niet waar je woont, maar een budget van 400k hoeft natuurlijk niet volledig op te gaan aan de aankoop van een woning. In de meeste regio's zullen ook nog wel appartementen van 70m2+ van 300k te vinden zijn. Als je daar dan vervolgens niet al je spaargeld in stopt maar een deel, dan hou je ook nog wat over voor reserveringen of investeringen.

Edit: En als ik 300k in wat rekentooltjes gooi, kom ik niet op maandlasten van 1600 uit?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:33

Rmg

Ok een nieuwe poging.

1600 is bruto, niet netto, dat scheelt nog een paar honderd euro, je komt met 3 ton hypotheek rond de 1200 netto uit. (* Afbouw HRA zal het allemaal wat duurder maken)

En na 30 jaar is de hypotheek afgelost, je huur is dan 30 jaar elk jaar omhoog gegaan. :o

Ook heb je met een huurhuis vaak minder kansen om de rest van je vaste lasten te drukken, de thermostaat kan omlaag, maar als het gaat om isolatie en verwarming ben je overgeleverd aan de grillen van de verhuurder. En reken maar als er dubbel/triple glas of een warmtepomp komt de huur omhoog gaat, gasloos zal ook wel duren.

Met een eigen huis kan je zonnepanelen nemen, isoleren, warmtepomp. Scheelt een hele hap uit je vaste lasten. Is natuurlijk niet gratis, maar uiteindelijk hebben al die dingen een terugverdientijd. Dat heb je niet bij huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lj2023
Bedankt voor het meedenken.
Ik woon ongeveer 25 kilometer bij Amsterdam vandaan en ben in verband met naar school gaande kinderen gebonden aan deze regio.
We wonen nu in een kleine eensgezinswoning. Mijn voorkeur gaat daarom niet uit naar een appartement/flat, omdat als ik een huis koop ik er wel op vooruit wil gaan qua ruimte. Ik vind 70m2 nu de kinderen groter worden best wel klein. Een appartement/flat met drie slaapkamers en groter dan dit huis, is waarschijnlijk duurder dan een eengezinswoning.
Jullie hebben gelijk de maandlasten komen iets lager uit, ongeveer 1500, maar het zal wel afhangen van de hypotheek vorm e.d.

Hoe waarschijnlijk is het dat de hypotheekrente aftrek binnen nu en 10 jaar verdwenen is?

Het klopt wel dat je met een koopwoning vaste lasten makkelijker omlaag kan drukken. Maar ik merk dat ik ook vooral bang ben voor onvoorziene omstandigheden, zoals verlies van baan o.i.d.. Dan is mijn huurbedrag nu wel weer beter op te vangen. Met een hoog hypotheek zit je voor mijn gevoel wel meer vast en als ik noodgedwongen mijn huis moet verkopen dan vind ik nooit meer een huurwoning van dit bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ok een nieuwe poging.

Volgend jaar word ik 35 en ik wil graag voor die tijd een huis kopen, zodat ik in ieder geval geen overdrachtsbelasting hoef te betalen.
Wanneer is je 35e verjaardag? Hou namelijk rekening met dat je dan moet passeren voor of uiterlijk op je verjaardag. De notaris doet namelijk aangifte overdrachtsbelasting voor jou, en bij ondertekenen van de leveringsakte zul je dus nog 34 jaar oud moeten zijn.
De koper is meerderjarig (18) en jonger dan 35 jaar op het moment van verkrijging. Het moment van verkrijging is het moment van ondertekening van de notariële akte van levering.
Stel je bent jarig in maart volgend jaar. Dan heb je maar vijf maanden de tijd om de hypotheekaanvraag af te ronden (hangt af van degene die je kiest: kan binnen 1 week rond zijn qua bindende offerte of 6 weken duren), te overleggen met de verkoper wat het gewenste oplevermoment gaat zijn. Loop je er tegen aan dat de verkoper pas over zes maanden wil opleveren of nog later in de toekomst want in afwachting van nieuwbouw ben je dus de vrijstelling kwijt.

Ik wil dus meegeven hou de termijnen in de gaten van hoelang het kost om een hypotheekofferte te regelen, hoe lang gemiddeld een verkoper in de toekomst het oplevermoment wenst. En niet geheel onbelangrijk gezien je zoekgebied: hoe vaak je een woning misloopt omdat iedereen wel in een kring van 20km rondom Amsterdam wil wonen voor jouw budget. Ben je nu net jarig geweest begin oktober dan heb je nog grofweg een jaar. Geeft je dan meer tijd dan wanneer je ergens in het voorjaar al zult moeten passeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:37
Joosie200 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:42:
[...]
Wanneer is je 35e verjaardag? Hou namelijk rekening met dat je dan moet passeren voor of uiterlijk op je verjaardag. De notaris doet namelijk aangifte overdrachtsbelasting voor jou, en bij ondertekenen van de leveringsakte zul je dus nog 34 jaar oud moeten zijn.
@Lj2023 : als je een ton hebt in te leggen, zou ik me niet door de overdrachtsbelasting laten opjagen. Belangrijker is het een fijn huis te kopen, op een goede plek, passend bij jou en de kinderen.
Ben je los van de school gebonden aan de regio qua werk etc? Anders zou ik de mogelijkheid om naar een andere regio te verhuizen ook overeind houden, beetje afhankelijk van de leeftijd van de kinderen. Zolang ze op kinderdagverblijf/basisschool zitten is dat goed te doen, middelbare school is lastiger. Belangrijker is of je dat zelf ziet zitten.

Verder zou ik ook de optie overwegen om in dezelfde omgeving een ander, prettiger huis te huren. Dan ga je in huurprijs omhoog, maar niet zoveel als de hypotheekrente. Het bedrag dat je daarmee vrijhoudt, kun je doorsparen of besteden aan een wat minder spaarzaam leven. Kopen kan dan altijd nog. Genieten van je tijd met de kinderen, leuke vakanties, hobby’s etc is ook heel waardevol, maar is als alleenstaande best pittig op te brengen. Om het nog maar niet te hebben over de tijd dat ze gaan studeren. Het is niet heel prettig als het geld tegen die tijd allemaal in de stenen zit. Over 30 jaar een afbetaald huis is heel fijn, maar er is gewoon meer in het leven en je prioriteit ligt de komende 15 jaar waarschijnlijk bij de kinderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 25-09 10:38
UltraInstinct schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:32:
Btw, bijna een week verder en nog geen bericht gehad. Zou ik nog wachten of ze aanstaande maandag bellen? Bij mijn 1e bod hadden ze een dag later al contact met mij opgenomen.
ik was al nieuwsgierig of je nog iets gehoord had :)

Je zou even kunnen bellen met de vraag op welke termijn je een reactie kan verwachten, eventueel met de melding dat je ondertussen verder gaat zoeken. (of als je binnen x dagen niks hoort je bod intrekt)

Zo lang ze jou aan het lijntje hebben kunnen ze daar tegenover eventuele andere geïnteresseerden natuurlijk mooi gebruik van maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Charly op 15-10-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
UltraInstinct schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:32:
Aanname: het eerste bod was kennelijk (veel) te laag en dat werd meteen afgewezen. Je nieuwe bod is mogelijk interessanter / reëeler en laten ze zo lang mogelijk op tafel liggen om andere biedingen af te wachten.

Hierdoor ligt de controle niet meer bij jou, maar bij de verkoper. Als dit je finale bod is dan zou ik de verkoopmakelaar mailen dat je gedane bod geldig is tot datum X tijd X, bijvoorbeeld dinsdag 16:00.

Hierdoor ligt de controle weer bij jou, krijg je uitsluitsel en ligt er wat druk op de verkoper. Er zijn meerdere tactieken mogelijk natuurlijk, maar dit zou mijn advies zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stin00 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:53:
[...]
Hierdoor ligt de controle weer bij jou, krijg je uitsluitsel en ligt er wat druk op de verkoper. Er zijn meerdere tactieken mogelijk natuurlijk, maar dit zou mijn advies zijn.
Zolang niet reageren geeft desinteresse of gebrekkige procescontrole aan. Als het wel is doorgegeven dan is het in ieder geval goed genoeg om niet direct af te wijzen.

Onthoud dat de voorspellingen over de markt nu beide kanten op gaan. En de rente is recent weer wat gestegen en verwachtingen zijn nu dat deze lange tijd stabiel zal zijn.

Je zou andere bezichtigingen kunnen boeken waarvan minimaal één bij dezelfde verkoopmakelaar :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Charly schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:45:
[...]

ik was al nieuwsgierig of je nog iets gehoord had :)

Je zou even kunnen bellen met de vraag op welke termijn je een reactie kan verwachten, eventueel met de melding dat je ondertussen verder gaat zoeken. (of als je binnen x dagen niks hoort je bod intrekt)

Zo lang ze jou aan het lijntje hebben kunnen ze daar tegenover eventuele andere geïnteresseerden natuurlijk mooi gebruik van maken.
Ja inderdaad, ik zal ze morgen bellen of mailen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lj2023
Bedankt allen voor de input. Gelukkig ben ik pas eind december 2024 jarig, dus wat dat betreft heb ik nog eventjes. Maar inderdaad goed om rekening te houden met het oplevermoment.

En toke_gt, klopt. Dat zijn ook gedachten die door mijn hoofd gaan als ik mijzelf "vast zet" met zulke hoge maandlasten. De kinderen worden alleen maar ouder en duurder, dus dat vind ik ook spannend. Als ze 18 jaar zijn valt de kinderbijslag en KGB ook nog eens weg, terwijl de grote kosten er dan pas aankomen (bijdragen school, zorgverzekering, rijbewijs etc). Naast dat je inderdaad ook nog wel eens op vakantie wilt kunnen gaan en ze ervaringen en herinneringen meegeven en niet altijd maar spaarzaam door het leven gaan.

Ze zitten beide op de middelbare school. Een andere regio is voor mij echt geen optie, want ze zijn hier gelukkig en beoefenen allebei meerdere sporten in de omgeving, hebben hier hun sociale kring etc. Gezien er geen echte noodzaak is om te verhuizen, vind ik het te ingrijpend om naar een andere regio te gaan. Zonder kinderen was dat voor mij zeker wel een optie geweest.

Lastig hoor, het blijft frustrerend om met 10-0 achter te staan te opzichte van leeftijdsgenoten die wel een huis bezitten en vanzelf vermogen hebben opgebouwd. Ik heb alles op alles gezet om te kunnen kopen (meer werken, veel sparen, extra opleidingen etc) en ben er helemaal niets mee opgeschoten. Maar dat is een andere discussie.

Misschien is in mijn geval niet kopen wel de beste optie. Maar het niet verder kunnen sparen zonder verlies van KGB de komende jaren, voelt wel echt als stilstand. Op dit moment spaar ik een x bedrag per maand en eerlijk gezegd weet ik ook niet waar ik dat geld aan uit moet geven, zonder dat het voelt als geld verspillen.

Wat ook wel eens door mijn hoofd gaat is om een 2 a 3 appartementje te kopen voor bijvoorbeeld verhuur, waar ik kan gaan wonen als de kinderen uitgevlogen zijn. Maar hoe reëel en interessant die optie is weet ik ook niet, er is volgens mij veel veranderd op dat gebied en dat is helemaal een nieuwe wereld voor mij.

[ Voor 8% gewijzigd door Lj2023 op 16-10-2023 13:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Sorry dat ik misschien een beetje bot overkom, maar het klinkt alsof je een beetje blijft hangen in onmogelijkheden en hoe oneerlijk de wereld wel niet is.... Aan de ene kant ben je bang voor hogere maandlasten, maar aan de andere kant weet je niet waar je met het overschot van je salaris heen moet (dus: spaarrekening). Aan de ene kant wil je KGB niet kwijt (toch een sociale voorziening die niet voor iedereen is), maar aan de andere kant heb je maandelijks geld over waar je niet weet waar je het aan op moet maken. Aan de ene kant wil je niet meer huren, maar aan de andere kant wil je niet inleveren voor een koopwoning op maandlasten, m2, woningtype en regio.... Probeer op een rijtje te krijgen wat belangrijk voor je is en kijk wat daarvan mogelijk is binnen je mogelijkheden ipv te kijken naar wat anderen (zogenaamd) hebben en wat er allemaal niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lj2023
Dank Agee voor je eerlijke feedback. Eens hoor, ik begrijp dat het negatief over komt. Juist fijn dat je dit zo opschrijft, want dat helpt mij ook weer. Ik mag zeker niet klagen en ik snap ook dat het een luxe probleem is.
Ik loop hier inderdaad vast op mijn eigen gedachten.

Het allerliefste koop ik een huis en ik ben ook bereid om daarvoor in te leveren op andere dingen. Ik ben iemand die graag thuis is, dus een fijne woonplek is voor mij wel heel belangrijk. De afgelopen jaren heb ik al veel bezuinigd om dit doel te kunnen bereiken. Maar inmiddels twijfel ik dus inderdaad of dit doel wel haalbaar is voor mij.

Dank voor je tip, ik ga er mee aan de slag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:01
LankHoar schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:36:
Mijn vrouw en ik zoeken al een tijdje naar een woning, en gezien de huidige prijzen lijkt het ons steeds interessanter om net over de grens bij Arnhem/Nijmegen iets te kopen. Funda heeft een beperkt aanbod in die regio, en het is natuurlijk veel interessanter om op een Duitse Funda te zoeken. Heeft iemand tips hiervoor?
Duitsland bevindt zit op dat vlak nog in de jaren '70 van de vorige eeuw. Er is geen Funda. De hele markt is opgedeeld/ verkaveld en gegund aan diverse verkoopmakelaars die hun portefeuille angstig dicht houden.

Oftewel: Je kies eerst de regio waarin je wilt wonen. Dan kijk je welke verkoopmakelaar het alleenrecht op die regio heeft. Dan meldt je je bij hem, je betaald een achterlijke 17,5% provisie o.i.d. aan die gast en dan pas gaat hij jou zeggen wat jij van hem mag kopen.

[sarcasme modus uit] ==> dit is hoe het daar ongeveer gaat. Vrienden van mij zijn een jaar of 4 geleden geëmigreerd naar Duitsland en kwamen ook in deze molen terecht.

Bezint eer ge begint...Duitsland = jaren '70 = achtergebleven en onderontwikkeld

ps. Het stukje Duitsland hier 'over de grens' is vergelijkbaar met Noord-Oost-Groningen.....het ***putje. Denk daar aan als je de woning weer wilt verkopen....Een Duitser wilt er nog niet dood gevonden worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Panzer_V op 16-10-2023 14:57 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Jij maakt geen vrienden onder (Noord-Oost) Groningers :P

[ Voor 13% gewijzigd door woekele op 16-10-2023 15:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UltraInstinct
Nog een update:

Ze hebben een bieder die meer heeft geboden dus mijn bod is afgewezen. Ben wel benieuwd hoeveel de ander heeft geboden.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:34
LankHoar schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:36:
https://www.immobilienscout24.de/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Panzer_V schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:56:
[...]

Duitsland bevindt zit op dat vlak nog in de jaren '70 van de vorige eeuw. Er is geen Funda. De hele markt is opgedeeld/ verkaveld en gegund aan diverse verkoopmakelaars die hun portefeuille angstig dicht houden.

Oftewel: Je kies eerst de regio waarin je wilt wonen. Dan kijk je welke verkoopmakelaar het alleenrecht op die regio heeft. Dan meldt je je bij hem, je betaald een achterlijke 17,5% provisie o.i.d. aan die gast en dan pas gaat hij jou zeggen wat jij van hem mag kopen.

[sarcasme modus uit] ==> dit is hoe het daar ongeveer gaat. Vrienden van mij zijn een jaar of 4 geleden geëmigreerd naar Duitsland en kwamen ook in deze molen terecht.

Bezint eer ge begint...Duitsland = jaren '70 = achtergebleven en onderontwikkeld

ps. Het stukje Duitsland hier 'over de grens' is vergelijkbaar met Noord-Oost-Groningen.....het ***putje. Denk daar aan als je de woning weer wilt verkopen....Een Duitser wilt er nog niet dood gevonden worden.
Een provisie van 17,5% ben ik nog nergens tegen gekomen, veelal tussen de 2 en 3,5% wat ik zie. Ook zijn er inmiddels een paar websites waar wel aanbod zichtbaar is (inderdaad wel veel meer verspreid dan een Funda). Niet alle woningen zijn even interessant, maar er zit ook zeker up-to-date spul bij met prima isolatie/moderne voorzieningen. Of bedoel je dat niet met jaren '70 achtergebleven?

Noord-Oost Groningen zou ik prima willen wonen, ware het niet dat het ver weg is van alles wat mijn vrouw en ik al kennen. We hebben bijna 10 jaar in Tsjechië gewoond dus zijn dat wel gewend geweest, maar juist daarom zijn we weer deze kant op gekomen :+ Willen Duitsers er echt niet wonen? Het lijkt namelijk voor Duitsland juist heel dichtbevolkt als ik het zo bekijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_dS3zh8lM1s4rJfQW-5yITItbg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gtqKZLyxAoy9uPqftNPbEAdN.png?f=fotoalbum_large

Kortom, ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar is dat niet een geval van n=1 (of 2, want vrienden)? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:01
@LankHoar , het cirkeltje dat jij nu maakt is ter grootte van heel Gelderland…. Dat is niet meer “net over de grens bij Arnhem” (lees: Emmerich, Kleef, en alles daar tussenin).

Enfin, met jaren ‘70 bedoel ik de hele cultuur. Internetbankieren staat in de kinderschoenen. Overal is “een mannetje voor”. Pinnen kennen ze niet (grootste zwartgeld economie van Europa!!!). Om over de zorg en de ambtenarij nog niet te spreken.

Die vrienden zijn arts in Duitsland…..ze gaan voor hun eigen behandeling gewoon terug naar NL. Dat zegt een hoop.

Enfin, wat je zelf zegt….n = 2.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:37
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
We hadden weer een woning bezocht en er een bod op uitgebracht.
Dit keer maar 5000 onder de vraagprijs. Woning was al 2 maanden eerder verkocht maar de kopende partij kreeg de financiering niet rond. Fototje meegestuurd + leuk kort verhaaltje meegestuurd.

Een paar dagen later kregen we feedback dat ze meerdere biedingen binnen hadden maar het graag aan ons wouden verkopen als we de vraagprijs zouden bieden. Ik gok zo dat we niet de hoogste bieder zijn, maar de verkopende partij wilt gewoon zekerheid (en wil er ook vanaf). Hierin meegegaan mits we de woning eerder opgeleverd zouden krijgen + taxatie alvorens het tekenen van het koopcontract. Men is akkoord.

Members only:

[ Voor 13% gewijzigd door Spikeee op 18-10-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:40
Vraagje, de notaris biedt een optie om de koopakte in te schrijven bij het kadaster.

Wat is hier de toegevoegde waarde van, ik heb wel e.e.a. gelezen maar vroeg mij af of dit idd zinvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10 12:31
Dracula schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:15:
Vraagje, de notaris biedt een optie om de koopakte in te schrijven bij het kadaster.

Wat is hier de toegevoegde waarde van, ik heb wel e.e.a. gelezen maar vroeg mij af of dit idd zinvol is.
artikel 13 Registratie koopovereenkomst
Partijen geven de notaris hiermee wel/niet de opdracht deze koopovereenkomst zo spoedig mogelijk in de openbare registers in te laten schrijven.

Dat?

Dat gaat om dat als er schuldeisers of wat dan ook bij de verkopende partij zijn. Maar het is de taak van de verkopend makelaar om dat te melden aan de kopende partij. Als dat niet is gedaan kun je er vanuit gaan dat er verder niks speelt.

Onze makelaar gaf aan dat het nergens voor nodig is. Nagevraagd bij vrienden en niemand heeft dat gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee

Wanneer iemand onder bewind staat of een falliesement gaande is dan is dit belangrijk.
In normale situaties speelt dit geen rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat hierboven gezegd wordt. Als de koopakte niet ingeschreven is, dan kan er bijvoorbeeld beslag gelegd worden op het huis waardoor de overdracht niet door kan gaan. Normaal gesproken een te verwaarlozen risico. Wel kan de risicoinschatting anders zijn als de overdracht bijvoorbeeld verder in de toekomst ligt. En als verkopers bijvoorbeeld een eigen bedrijf (ZZP) hebben ofzo. Dan hoeft er nu nog geen probleem te zijn, maar kan die in de toekomst wel ontstaan. Als die problemen onstaan voordat de overdracht is geweest, dan zul jij daar ook last van hebben (tenzij koopakte ingeschreven staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:40
Spikeee schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Wanneer iemand onder bewind staat of een falliesement gaande is dan is dit belangrijk.
In normale situaties speelt dit geen rol.
Voor zover ik weet is dit niet get geval
naitsoezn schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:13:
Wat hierboven gezegd wordt. Als de koopakte niet ingeschreven is, dan kan er bijvoorbeeld beslag gelegd worden op het huis waardoor de overdracht niet door kan gaan. Normaal gesproken een te verwaarlozen risico. Wel kan de risicoinschatting anders zijn als de overdracht bijvoorbeeld verder in de toekomst ligt. En als verkopers bijvoorbeeld een eigen bedrijf (ZZP) hebben ofzo. Dan hoeft er nu nog geen probleem te zijn, maar kan die in de toekomst wel ontstaan. Als die problemen onstaan voordat de overdracht is geweest, dan zul jij daar ook last van hebben (tenzij koopakte ingeschreven staat).
Ja de overdracht is pas over 6 maanden en of de verkopers ZZP'er zijn weet ik niet. Ze wachten op hun nieuwbouw huis waar ik van aan neem dat de financiering al rond is dus het moet dan wel snot zitten zou je denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dracula schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:53:
[...]

Voor zover ik weet is dit niet get geval

[...]

Ja de overdracht is pas over 6 maanden en of de verkopers ZZP'er zijn weet ik niet. Ze wachten op hun nieuwbouw huis waar ik van aan neem dat de financiering al rond is dus het moet dan wel snot zitten zou je denken
Tja, het is je eigen risico-inschatting. Het heeft weinig zin om de ervaringen van anderen te gebruiken, aangezien het een soort verzekering is en elke verzekering achteraf kan voelen als weggegooid geld als je er geen gebruik van maakt. Kleine kans dat er iets mis gaat, maar jij zal maar net die ene situatie zijn die telkens aangehaald wordt als voorbeeld waarom zo'n inschrijving nuttig kan zijn :P

offtopic:
Wij hadden destijds ook niet gekozen om in te schrijven trouwens :)

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 18-10-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Spikeee schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:51:
Dit keer maar 5000 onder de vraagprijs. Woning was al 2 maanden eerder verkocht maar de kopende partij kreeg de financiering niet rond. Fototje meegestuurd + leuk kort verhaaltje meegestuurd.

Een paar dagen later kregen we feedback dat ze meerdere biedingen binnen hadden maar het graag aan ons wouden verkopen als we de vraagprijs zouden bieden. Ik gok zo dat we niet de hoogste bieder zijn, maar de verkopende partij wilt gewoon zekerheid (en wil er ook vanaf). Hierin meegegaan mits we de woning eerder opgeleverd zouden krijgen + taxatie alvorens het tekenen van het koopcontract. Men is akkoord.

***members only***
Overlijdensrisicoverzekering is volgens mij niet langer verplicht. Ik heb echter zelf wel eentje afgesloten, just in case. 90 euro afsluitkosten.

Enige waar je misschien even in moet duiken is hoe de uitkering fiscaal wordt behandeld. Als de uitkering verbonden is aan de hypotheek dan valt dit altijd in de erfenis, en deels dus bij eventuele kinderen.

Je kan ook premiesplitsing toepassen indien ongehuwd of niet in gemeenschap van goederen. Dan betaal je uit eigen geld de premie van de polis van je partner en omgekeerd. Dan is de uitkering helemaal vrij van erfbelastingen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb het wel laten doen, maar die mensen zaten in een (vecht) scheiding.

Normaal gesproken niet nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 18-10-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-10 22:02
naitsoezn schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:13:
Precies dit. Wij hadden de oplevering na 6 maanden via een zzp’er en hebben hem wel in laten schrijven. Zo kon er in ieder geval geen beslag gelegd worden op het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:41
xiangpo schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:29:
Wij hebben zojuist onze eerste woning gekocht! Dus ons verhaal hier ook maar even delen nu de bedenktijd verlopen is.

***members only***
Kleine follow-up:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-10 17:05

ScreamGT

joejoe

ScreamGT schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:18:
Hoe is de ervaring van menig tweaker hier m.b.t. overbieden?

Een makelaar heeft ons verteld dat overbieden in de range van 300k tot 450k zeer aanwezig is en soms best fors. Alles daarboven ook, maar in mindere mate. Dit is dan vooral in de Randstad. Wij hebben ons oog laten vallen op een huis van 529k, instapklaar.
Nou. Uiteindelijk 545 geboden en het is verkocht voor 565. Nu moet ik zeggen dat het huis zelf wel echt instapklaar was, dus ja. Helaas..

Maandag een nieuwe (digitale) bezichtiging bij een huis wat iets meer werk nodig heeft (lelijke vloer, geen vloerverwarming, alles weer opnieuw schilderen, trappen doen etc), digitaal ivm huwelijksreis.

Makelaar begon direct te vertellen dat als de biedingen dicht bij elkaar liggen, er gekozen wordt voor iemand die bij het huis aanwezig was. Bijzonder, tijdens corona was dit toch standaard mogelijk? Weet niet zo goed wat voor een tegen argument ik daarvoor moet inbrengen bij het eventueel uitbrengen van een bod.

Ryzen 7800X3D - nVidia 4070 Ti Super - MSI B650 Gaming + - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:36
ScreamGT schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

Nou. Uiteindelijk 545 geboden en het is verkocht voor 565. Nu moet ik zeggen dat het huis zelf wel echt instapklaar was, dus ja. Helaas..

Maandag een nieuwe (digitale) bezichtiging bij een huis wat iets meer werk nodig heeft (lelijke vloer, geen vloerverwarming, alles weer opnieuw schilderen, trappen doen etc), digitaal ivm huwelijksreis.

Makelaar begon direct te vertellen dat als de biedingen dicht bij elkaar liggen, er gekozen wordt voor iemand die bij het huis aanwezig was. Bijzonder, tijdens corona was dit toch standaard mogelijk? Weet niet zo goed wat voor een tegen argument ik daarvoor moet inbrengen bij het eventueel uitbrengen van een bod.
Als ik de verkoper was, had het mij geen pepernoot uitgemaakt of die persoon het gezien heeft of niet. Als je over duizenden euro's verschil praat, ga ik niet zeiken of iemand er geweest is of niet. Money talks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het schijnt dat mensen die niet zijn komen kijken de aankoop vaker laten vallen later. Daarom zijn veel makelaars/verkopers er vaak minder happig op.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:48

***members only***
beetje flauw maar je kunt toch zelf in 2 min googlen of dat notaris-verhaal een redelijke prijs is? voorbeeldje:

https://www.degoedkoopste...trecht/afstandverbreden/0

ik vind die 1300 niet gek, je kunt er maybe 200 of 300 op besparen ergens anders. Verder vind ik die verzekering bizar, waarom niet gewoon zelf online iets afsluiten voor max. 100 euro provisie? bijv. via independer.nl of een andere vergelijkbare pagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:48
[...]

makelaar is stoer aan het doen, laat maar praten. Gewoon een manier om jullie aan te sporen toch wel echt een heul goed bod neer te leggen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Fr33z schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:55:
[...]

makelaar is stoer aan het doen, laat maar praten. Gewoon een manier om jullie aan te sporen toch wel echt een heul goed bod neer te leggen :+
Wij hadden ook een bod van expats die de woning niet zelf hadden bezichtigd. Dat bod kwam helemaal onderaan de stapel. Moet wel heel interessant zijn om dat te verkiezen boven een bod van kijkers.

Veel woningen kun je pas goed beoordelen door ze te zien, risico was voor ons te groot dat kopers alsnog afhaken.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 19-10-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:10
ArthurMorgan schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:12:
Het schijnt dat mensen die niet zijn komen kijken de aankoop vaker laten vallen later. Daarom zijn veel makelaars/verkopers er vaak minder happig op.
Grote kans ook dat zo'n partij in de bedenktijd alsnog wilt komen bezichtigen en er dan pas écht over gaat nadenken.
Uitzondering is als het overduidelijk een beleggings- of verhuurobject is en een investeerder het wil kopen die het toch gaat flippen, dat zou ik wel aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online

***members only***
De notaristarieven zijn wel reeel (ik wilde bijna normaal zeggen, maar wat is normaal?). In Amsterdam betaal je honderden euro's meer.

Zinvol zeker, hangt van de situatie af. Lees op Google eens op "Vormerkung".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 28-09 16:02

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Sport_Life schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:58:
[...]

Ik heb het wel laten doen, maar die mensen zaten in een (vecht) scheiding.

Normaal gesproken niet nodig.
Bij ons heeft de verkopende partij het koopcontract laten inschrijven. Op zicht erg vreemd want (bijna) geen voordeel.
Of ze hebben alles bijelkaar gelogen en gaat dit stel wel scheiden en zijn ze bang dat er een persoon voor gaat zorgen dat er beslag op de woning gelegt gaat worden?

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
F.Baarda schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:07:
[...]

Bij ons heeft de verkopende partij het koopcontract laten inschrijven. Op zicht erg vreemd want (bijna) geen voordeel.
Of ze hebben alles bijelkaar gelogen en gaat dit stel wel scheiden en zijn ze bang dat er een persoon voor gaat zorgen dat er beslag op de woning gelegt gaat worden?
Geen voordeel? Onjuist. Heeft niets met liegen te maken, maar met zekerheid.

Het kan gebeuren dat de verkoper niet in staat is om de eigendom rechtsgeldig en op de met de koper overeengekomen datum, te leveren. Dit als gevolg van gebeurtenissen die zich voordoen na de ondertekening van de koopakte. Als de koopakte is ingeschreven, kan in sommige gevallen toch de eigendom van de woning op naam van de koper worden gezet en is er geen schadevergoedingsclaim van de koper richting verkoper (bv. in geval van beslaglegging).
Of als de verkoper op de dag van de levering een nieuwe woning krijg en daarvoor de overwaarde nodig heeft, is de inschrijving van de koopakte nodig. Dan mag de notaris van de koper de overwaarde direct overmaken naar de andere notaris (of direct gebruiken, als de verkoper bij dezelfde notaris zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Wispe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 06:59:
[...]

Geen voordeel? Onjuist. Heeft niets met liegen te maken, maar met zekerheid.

Het kan gebeuren dat de verkoper niet in staat is om de eigendom rechtsgeldig en op de met de koper overeengekomen datum, te leveren. Dit als gevolg van gebeurtenissen die zich voordoen na de ondertekening van de koopakte. Als de koopakte is ingeschreven, kan in sommige gevallen toch de eigendom van de woning op naam van de koper worden gezet en is er geen schadevergoedingsclaim van de koper richting verkoper (bv. in geval van beslaglegging).
Of als de verkoper op de dag van de levering een nieuwe woning krijg en daarvoor de overwaarde nodig heeft, is de inschrijving van de koopakte nodig. Dan mag de notaris van de koper de overwaarde direct overmaken naar de andere notaris (of direct gebruiken, als de verkoper bij dezelfde notaris zit).
Alleen lijkt ik dit geval de verkoper de akte in te willen laten schrijven. Is daar ook een zinvolle reden voor te bedenken, die laatste die je aanhaalt nu ik het nog een keer goed lees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
THM0 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:47:
[...]

Alleen lijkt ik dit geval de verkoper de akte in te willen laten schrijven. Is daar ook een zinvolle reden voor te bedenken, die laatste die je aanhaalt nu ik het nog een keer goed lees?
Had jij verwacht dat Rusland Oekraïne zou binnenvallen?
Misschien legt iemand morgen wel beslag op de woning van de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Wispe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:49:
[...]

Had jij verwacht dat Rusland Oekraïne zou binnenvallen?
Misschien legt iemand morgen wel beslag op de woning van de verkoper.
Ja maar de meeste redenen om de akte in te schrijven hebben te maken met bescherming van de koper. Maar hier schrijft verkoper in. En dat zou dus kunnen zijn om de overwaarde direct te kunnen aanwenden voor aankoop ander onroerend goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
THM0 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:52:
[...]

Ja maar de meeste redenen om de akte in te schrijven hebben te maken met bescherming van de koper. Maar hier schrijft verkoper in. En dat zou dus kunnen zijn om de overwaarde direct te kunnen aanwenden voor aankoop ander onroerend goed?
Dat klopt. Want de notaris mag het geld pas 1/2 werkdagen na de transport uitboeken als de laatste controles zijn verricht en in orde zijn bevonden. Dan is de verkoper pas onvoorwaardelijk rechthebbende op het geld. Voor die tijd voorwaardelijk.
Dus "op zich vreemd want (bijna) geen voordeel" is onjuist, daar reageerde ik op.

[ Voor 7% gewijzigd door Wispe op 20-10-2023 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:48
Tijdens de vakantie samen met mijn vriendin het besluit genomen om naar een koophuis te gaan kijken. We zijn al lange tijd samen, wonen in een huurappartement en zijn toe aan de volgende stap. Hiernaast willen wij ook meer ruimte en een tuin.

Voorkeur van beide is om niet te ver te gaan, liefst in dezelfde plaats (dorp in het groene hart) en anders op zijn minst in de zelfde gemeente. Ik moet zeggen dat de woningmarkt mij nog niet helemaal meevalt hier in de regio, zeker in de prijsklasse waar wij in zoeken (<400k).

Wanneer een huis op Funda komt moet je razendsnel zijn (kwestie van uren) anders is er geen ruimte meer om een bezichtiging te plannen zoveel animo dat er is. Alle huizen (in deze prijsklasse, en ook hoger) worden ook verkocht alsof het warme broodjes zijn, zonder uitzondering ook allemaal overboden. Wij hebben nu 3 huizen bezichtigd, en de 4e staat in de planning voor begin volgende week en allemaal loopt de verkoopprocedure op vrijwel dezelfde methode (terwijl het 3 verschillende makelaars zijn).

Er worden 2 bezichtigingsdagen ingepland waarop 20-25 bezichtigingen worden uitgevoerd. Op het moment van bezichtiging staat er al een datum vast voor het uiterste bod en moet je dus snel beslissen. Gisteren en vandaag een bezichtiging van 2 huizen gehad, aangeboden sinds 14 en 15 oktober, bieding sluit op 23 oktober. Ik snap dat ook potentiële kopers snel uitsluitsel willen hebben, maar ik vind dit wel heel snel.

Overigens was de eerste voorkeur om naar nieuwbouw te kijken, er staat een groot bouwproject al meerdere jaren in de planning, maar dit ligt al geruime tijd bij Raad van State en nog geen zicht op wanneer er uitspraak komt. De verwachting is dat het nog jaren gaat duren.

Mijn vraag, hoe zien jullie de meerwaarde van een aankoopmakelaar in deze tijd? Ik begrijp dat je via een makelaar al informatie over huizen die beschikbaar komen krijgt voordat deze op Funda verschijnen. Los hiervan, bieden ze echt meerwaarde in het proces?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Superkanjo schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:07:
Mijn vraag, hoe zien jullie de meerwaarde van een aankoopmakelaar in deze tijd? Ik begrijp dat je via een makelaar al informatie over huizen die beschikbaar komen krijgt voordat deze op Funda verschijnen. Los hiervan, bieden ze echt meerwaarde in het proces?
Dat is afhankelijk van de eigen meningen en ervaringen van een ieder, de locatie, de markt en is in dit topic zeker al twintig keer besproken. Ik weet van verhalen van onze aankoop- en verkoopmakelaars dat er achter de schermen regelmatig contact is waar je als potentiële koper vaak niet van af weet en dus ook geen partij bent als je geen aankoopmakelaar mee brengt. Persoonlijke ervaring is dat we samen tot een goed en winnend bod zijn gekomen (rond de vraagprijs, en lager dan wij vooraf hadden ingezet) maar dat had aan de andere kant van het land weer totaal geen kans gemaakt. Ik kan me voorstellen dat je serieuzer genomen wordt als je een aankoopmakelaar mee neemt (is toch minder vrijblijvend naar mijn idee), maar als je met 20 anderen een bod moet neerleggen vraag ik me af wat hier dan de meerwaarde van is.

[ Voor 10% gewijzigd door coazter op 20-10-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:49
Tijdens de vakantie samen met mijn vriendin het besluit genomen om naar een koophuis te gaan kijken. We zijn al lange tijd samen, wonen in een huurappartement en zijn toe aan de volgende stap. Hiernaast willen wij ook meer ruimte en een tuin.

Voorkeur van beide is om niet te ver te gaan, liefst in dezelfde plaats (dorp in het groene hart) en anders op zijn minst in de zelfde gemeente. Ik moet zeggen dat de woningmarkt mij nog niet helemaal meevalt hier in de regio, zeker in de prijsklasse waar wij in zoeken (<400k).

Wanneer een huis op Funda komt moet je razendsnel zijn (kwestie van uren) anders is er geen ruimte meer om een bezichtiging te plannen zoveel animo dat er is. Alle huizen (in deze prijsklasse, en ook hoger) worden ook verkocht alsof het warme broodjes zijn, zonder uitzondering ook allemaal overboden. Wij hebben nu 3 huizen bezichtigd, en de 4e staat in de planning voor begin volgende week en allemaal loopt de verkoopprocedure op vrijwel dezelfde methode (terwijl het 3 verschillende makelaars zijn).

Er worden 2 bezichtigingsdagen ingepland waarop 20-25 bezichtigingen worden uitgevoerd. Op het moment van bezichtiging staat er al een datum vast voor het uiterste bod en moet je dus snel beslissen. Gisteren en vandaag een bezichtiging van 2 huizen gehad, aangeboden sinds 14 en 15 oktober, bieding sluit op 23 oktober. Ik snap dat ook potentiële kopers snel uitsluitsel willen hebben, maar ik vind dit wel heel snel.

Overigens was de eerste voorkeur om naar nieuwbouw te kijken, er staat een groot bouwproject al meerdere jaren in de planning, maar dit ligt al geruime tijd bij Raad van State en nog geen zicht op wanneer er uitspraak komt. De verwachting is dat het nog jaren gaat duren.

Een aankoopmakelaar voor de objecten die iedereen wil kopen is aan te bevelen. Instapklaar, energiezuinig dus.

Overigens is dat niet de gehele markt. Er zij nog altijd genoeg huizen ook die langer te koop staan, en waar je ook met onderbieden een kans maakt. Maar ja, dat zijn wel de objecten waar je "nog wat mee moet".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10 12:31
Als eerste kun je een account aanmaken op Makelaarsland.nl, daar komen de huizen wat eerder op te staan dan op Funda. Zo maakte ik in het begin veel afspraken als een van de eersten.

In eerste instantie deed ik ook alles zelf de eerste paar maanden. De hele dag op Funda, Makelaarsland, websites van de makelaars zelf etc om maar zo snel mogelijk een afspraak voor bezichtiging te kunnen maken. Uiteindelijk maak je dan een afspraak net als 20/30 anderen waarvan je weet dat er iemand tussen zit die al veel langer in the game zit en keihard gaat overbieden. Daar ga je het hoe dan ook niet van winnen.

Na een paar maanden hebben wij op aanraden van vrienden een aankoopmakelaar genomen die al meerdere vrienden met succes had geholpen. Je leert niet alleen veel over het proces maar komt ook steeds beter in de wedstrijd te zitten. Heb ook onwijs veel geleerd over huizen. Daarnaast werd al het werk qua afspraken maken uit handen genomen door het kantoor. Ik kreeg toegang tot hun systeem waar alle huizen gelijk op komen te staan, klikken voor een afspraak en 10 minuten later had je een datum en tijd in je mail.

Wat ik vooral heb gemerkt is dat verkopende partijen liever zaken doen met een aankoopmakelaar. Zeker als het uit dezelfde stad komt, ze kennen elkaar allemaal en dat kan je zeker helpen. Onze aankoopmakelaar bleek al 20 jaar matties te zijn met de verkopend makelaar. Uiteindelijk zijn wij het gewonnen op basis van de "gunfactor".

Achteraf is mooi wonen. Had ik dit geweten was ik vanaf dag 1 gestart met een aankoopmakelaar.

Kan het zonder aankoopmakelaar? Zeker! Doen er zoveel.
Maakt een aankoopmakelaar het allemaal net iets makkelijker? Zeker!

[ Voor 11% gewijzigd door Justevo op 20-10-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-10 22:02

Klinkt dat je toch wel wat tijd hebt. Ik ben de afgelopen jaren gewend dat je op dezelfde dag kijkt en een bod uitbrengt (zowel regio Utrecht als Den Bosch)

Succes met je zoektocht !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL1987
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-08 20:57
Een huis waarin ik geïnteresseerd ben staat al 4 maanden op Funda. In september had ik een bezichtiging aangevraagd maar kreeg de 27e bericht dat het huis al verkocht was. Oke jammer, kan gebeuren natuurlijk, maar de woning staat nog steeds als 'beschikbaar' op Funda, ook op de site van de makelaar. Dat er een paar weken overheen kan gaan voordat ze de status aanpassen kan ik nog begrijpen, maar nu al zo'n 3,5 week, is dit normaal ? Meestal staat er toch al vrij snel 'Verkocht onder voorbehoud' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Sommige makelaars zijn traag, maar ik zou toch nog gewoon een keer contact opnemen. Er kan destijds een foutje gemaakt zijn, of de eerste koop is toch afgeketst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:48
wfvanputten schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:29:
[...]
Overigens is dat niet de gehele markt. Er zij nog altijd genoeg huizen ook die langer te koop staan, en waar je ook met onderbieden een kans maakt. Maar ja, dat zijn wel de objecten waar je "nog wat mee moet".
Genoeg zou ik niet zeggen, althans niet hier in de gemeente waar ik zoek. De laatste paar maanden dat ik het in de gaten hou is zo ongeveer ieder huis onder de 4 ton binnen 2/3 weken (onder voorbehoud) verkocht. Er is 1 huis die wat langer te koop staat, maar dat is echt een bouwval waar veel teveel voor wordt gevraagd.
Smartbikers schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:05:
[...]

Klinkt dat je toch wel wat tijd hebt. Ik ben de afgelopen jaren gewend dat je op dezelfde dag kijkt en een bod uitbrengt (zowel regio Utrecht als Den Bosch)

Succes met je zoektocht !
Ik heb zeker de tijd, gaan ook niks overhaast doen. Maar het verbaasde mij nogal, maar kan dus nog extremer.

Dank allen voor de reacties, wij gaan overwegen of we wel of niet een aankoopmakelaar gaan contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-10 17:05

ScreamGT

joejoe

[...]

Bezichtiging gehad, huis heeft zeker wat werk nodig. Ondanks dat willen wij graag een bod uitbrengen, moeten we nog even een ei over leggen. Het huis ernaast is in Mei dit jaar verkocht, voor 5k boven de vraagprijs.. Het is dan geen hoekhuis, het heeft wel 10m2 meer woonoppervlak. Dit hoekhuis heeft dan weer een groter perceel. Het staat nu te koop voor 495, ik neig 515 te bieden, schoonvader zegt 520 :+ Adviseur zit ook aan die bedragen te denken. Zo lastig om uiteindelijk te bepalen wat te moeten bieden. De vorige woning die wij bezichtigd hebben was instapklaar. Die ging voor 36k boven de vraagprijs weg. Nu was deze wel écht af van binnen..

Ryzen 7800X3D - nVidia 4070 Ti Super - MSI B650 Gaming + - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Vraag je zelf dit af, wat vind je erger, hem mislopen op 515 terwijl hij voor 518 gaat, of hem krijgen voor 520 terwijl het tweede bod de vraagprijs was?

Je hebt geen invloed op wat anderen bieden. Dus de keuze is eigenlijk, ik wil snel dus ik bied gelijk maximaal waar ik me comfortabel bij voel, of ik bied minder maar ben bereid om veel huizen mis te lopen voor het lukt.

2 identieke huizen die tegelijk te koop staan kunnen rustig heel verschillend verkopen. Omdat je per huis zo weinig bieders hebt is de variantie gewoon hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

ArthurMorgan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:49:
Vraag je zelf dit af, wat vind je erger, hem mislopen op 515 terwijl hij voor 518 gaat, of hem krijgen voor 520 terwijl het tweede bod de vraagprijs was?

Je hebt geen invloed op wat anderen bieden. Dus de keuze is eigenlijk, ik wil snel dus ik bied gelijk maximaal waar ik me comfortabel bij voel, of ik bied minder maar ben bereid om veel huizen mis te lopen voor het lukt.

2 identieke huizen die tegelijk te koop staan kunnen rustig heel verschillend verkopen. Omdat je per huis zo weinig bieders hebt is de variantie gewoon hoog.
@ScreamGT Dit inderdaad, maar realiseer je ook dat iedere 'extra' 10k een bruto maandlast van zo'n 50 euro betekent met de huidige rente. Geen superschokkend bedrag, maar als we 'm doortrekken naar dat huis waar je 'm op 20k hebt misgelopen dan betekent dat dus wel gewoon netto €70 (bruto €100) in de maand wat je extra betaalt...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Members only:

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
Wij zijn net geen 30; Via mijn werk betaal ik daar 30 per maand voor (WIA-HIAAT). Het wisselen van werkgever is wel een ding om over na te denken. Kosten zijn inderdaad wat van 14 euro/m gecombineerd bij b.v. centraal beheer.

Inderdaad 3x advieskosten, bijna 1000 euro per stuk.

[ Voor 11% gewijzigd door Spikeee op 23-10-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ORV kun je ook nog lager doen:
Als je elk 40-60% van de inkomsten hebt in je huishouden, dan kun je je ORV op 50 of 60% van je hypotheek bedrag zetten. Dan dek je ook meestal genoeg af bij overlijden van 1 van de partners.
Kijk namelijk ook even naar je pensioenen en het geld wat daar uit de nabestaanden regeling komt. Vaak is dat ook al een aanvulling op je gezinsinkomen na overlijden van partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
die 14 euro o.i.d. in de maand is de moeite niet om het te laten. Maar je kan ook inderdaad een lager bedrag nemen. Het neemt zoiezo af met de afbetaling van de hypotheek. Als je het volledig bedrag doet tot einde afloop dan kom je al snel op 60 per maand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:41

Bergie

Lekker belangrijk...

Get!em schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:35:
ORV kun je ook nog lager doen:
Als je elk 40-60% van de inkomsten hebt in je huishouden, dan kun je je ORV op 50 of 60% van je hypotheek bedrag zetten. Dan dek je ook meestal genoeg af bij overlijden van 1 van de partners.
Kijk namelijk ook even naar je pensioenen en het geld wat daar uit de nabestaanden regeling komt. Vaak is dat ook al een aanvulling op je gezinsinkomen na overlijden van partner.
Even een toevoeging (helaas vanuit de praktijk); hou wel rekening met een eventuele terugval in inkomsten omdat je misschien niet langer fulltime kan (en wil!) werken wanneer je kinderen hebt. Dat kan je misschien beter wat hoger inzetten op de ORV.
Natuurlijk had ik liever niet in deze situatie gezeten maar vind het nu wel erg fijn dat ik hypotheekvrij ben en nog maar 24 uur per week werk.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Panzer_V schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:53:
@LankHoar , het cirkeltje dat jij nu maakt is ter grootte van heel Gelderland…. Dat is niet meer “net over de grens bij Arnhem” (lees: Emmerich, Kleef, en alles daar tussenin).

Enfin, met jaren ‘70 bedoel ik de hele cultuur. Internetbankieren staat in de kinderschoenen. Overal is “een mannetje voor”. Pinnen kennen ze niet (grootste zwartgeld economie van Europa!!!). Om over de zorg en de ambtenarij nog niet te spreken.

Die vrienden zijn arts in Duitsland…..ze gaan voor hun eigen behandeling gewoon terug naar NL. Dat zegt een hoop.

Enfin, wat je zelf zegt….n = 2.
Je hebt gelijk qua cirkel grootte, ik deed dat even vlot in Paint, maar bedoel echt tot het gebied rondom Emmerich, Kleve etc. zoals je zelf ook al schreef (wil niet verder dan 1h-1h15m van Utrecht zitten ivm werk).

Dit weekend zijn we bij een grensmakelaar geweest om advies in te winnen. Zij gaf aan dat je rekening moet houden met 8-10% extra kosten bij het kopen van een woning (overdrachtsbelasting, notaris, makelaar etc.) dus dan weten we waar we rekening mee moeten houden. Dan nog lijkt het wel aantrekkelijk qua prijsverschil waarschijnlijk.

Enfin, je bericht heeft me wel aangespoort tot meer onderzoek doen, kwam zo ook op dit overzichtje uit, was ook wel interessant: https://www.weusthuismakelaardij.nl/specialismen/duitsland

Pagina: 1 ... 311 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7