Ik heb dit advies al vaker gegeven maar mijn koopstrategie is het volgende:
1) openingsbod neerleggen waarmee je in onderhandeling komt
2) verkoper doet een tegenbod die je afslaat onder het mom van "We kunnen helaas niet akkoord gaan met uw tegenbod van €xxx.xxx,- gezien dat een (zeer hoog) risico zou betekenen dat de koop uiteindelijk niet door zou kunnen gaan wegens financieringsvoorbehoud. Daarom zouden we graag een tegenbod willen doen: .......
3) verkoper doet alsnog een (laatste) tegenbod die je dan vervolgens accepteert of een finaal bod neerlegt (en weglopen als dat hem niet wordt)
Daarbij komt natuurlijk wel dat je financieel je zaakjes voor die tijd goed op orde moet hebben en dat je natuurlijk zelf wel weet hoe ver je kunt gaan.
Ook kun je met de motivatie een beetje spelen door een bod neer te leggen zonder voorbehoud en later met voorbehoud als blijkt dat de financiële ruimte wat minder wordt... uiteindelijk kun je daarmee ook de verkoper een beetje inzicht geven in je financiële situatie en zekerheid is wat een verkoper over het algemeen ook wil. Dus als 350 zonder voorbehoud kan, dan kan 355 in principe ook wel maar 375 bijvoorbeeld niet meer (nogmaals wel in achtneming dat je het financieel goed voor elkaar hebt).
PS. Het blijft altijd een 'spelletje' tussen verkoper en koper, er zijn genoeg verkopers die niet op een schopstoel zitten en standaard in hun hoofd hebben dat het niet onder een x bedrag verkocht gaat worden. Dus je weet het toch nooit...
PS2. De meeste verkopers hebben sowieso ook een hekel om meerdere biedingen van dezelfde koper te ontvangen, kortom max 3 biedingen (waarvan het 3e bod een eindbod is) zou ik aanhouden en anders weglopen...
[
Voor 12% gewijzigd door
Enforcer op 09-10-2023 09:07
]