Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 309 ... 358 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Sport_Life schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:14:
[...]
Kortom een recente woning wil nog niet zeggen dat alles conform is aangebracht.
Nee dat klopt, maar je hebt in principe geen reden om aan zaken te twijfelen als er geen duidelijke 'red flags' zijn die jij als leek op had moeten merken. En in die redenatie zal een rechter ook gewoon meegaan. Wat je in deze situatie opschiet met een bouwkundige keuring is dat het probleem wellicht vooraf bekend is ipv achteraf.
Sport_Life schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:14:
[...]
Verder zouden bij mij al belletjes gaan rinkelen als een verkoper van recente woning voorkeur heeft voor een bod zonder voorbehoud bouwkundige keuring ;).
Dat sowieso

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14-06 14:25
Hbeez schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:23:
[...]

Maar wanneer was dat dan? Want het maakt natuurlijk wel uit of de verwachting is dat de huizenprijzen stijgen of dalen, bij veel verkopers is daar nu op z'n minst veel onzekerheid over.. Dan wil je liever niet over 2-3 maanden opnieuw de markt op, ivm eventuele waardedaling van de woning.

Daarnaast is het natuurlijk nooit zo geweest dat er in 100% van de gevallen werd overboden.
Dat was afgelopen juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

En als tussenvariant: een soort van garantie voor jezelf en de verkoper
https://www.eigenhuis.nl/diensten/financieringsgarantie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-06 01:18
Tsurany schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:16:
Even een praktische vraag. Ik heb een offerte gekregen van de bank, deze getekend en weer retour gestuurd. Hier is ook een bevestiging van gekomen. Het passeren duurt nog even omdat de aktes handmatig opgesteld moeten worden en het geld nog beschikbaar gesteld moet worden door de bank.

Ik zie nergens in de offerte ontbindende voorwaarden en nergens staat een verplichting van mij uit dat ik ze moet informeren bij veranderen m.b.t. mijn financiële positie. Ook is een offerte bindend voor de bank en mag deze in principe niet ingetrokken worden.

Nu is mijn vraag, kan ik voor het passeren van de akten gewoon een nieuw krediet aan gaan? In dit geval een private lease overeenkomst.
Ik zou afwachten, tenzij absoluut noodzakelijk.

Als om welke reden dan ook die offerte moet worden aangepast, verlengd of wat dan ook riskeer je dat er een nieuwe offerte moet komen. Dan worden alle checks nog een keer gedaan.

Je wilt niet dat je financiering niet door gaat omdat er een voorletter verkeerd staat oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:56
Get!em schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:03:
Voorwaarde is dat de verkoper mee wil doen aan een spoedtaxatie. Taxatie gebeurd in de 3 dagen bedenktijd en als de taxatie te laag uitvalt kun je de overeenkomst opzeggen in de bedenktijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:53
Ik zou nog even wachten met het afsluiten van een private lease, voor hetzelfde geld moeten ze wel om een of andere reden hertoetsen en dan heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Get!em schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:03:
Da's echt knap, binnen 3 wd alles rond..

3wd bedenktijd + wat vertragende moves voor het tekenen uit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Valt wel mee toch? Ik had mijn taxatierapport ook al binnen voordat koopcontract getekend was en dus ruim voor einde van de 3 dagen bedenktijd. Het is dat ik geen ongetekend koopcontract kon inleveren bij hypotheekverstrekker , maar anders had ik die hypotheek offerte ook gehad voordat koopcontract getekend was. Concept ongetekende overeeenkomst was echter al lang bij hypotheek adviseur.

Situatie was dat verkoper perce fysiek het koopcontract wilde tekenen bij verkopend makelaar. En ik het wilde tekenen digitaal. Leverde dus op dat er genoeg tijd tussen zat, want besluit van verkoper kwam op donderdag, die tekende pas op maandag, en wij tekenden dus pas vanaf dinsdag. Donderdags had ik de taxateur op pad gestuurd en die was dus maandags (3 dagen bedenktijd na opdracht verstrekking, was ik fysiek langs geweest voor opdrachtverstrekking, dan had hij vrijdags al kunnen acteren) al langs geweest en had woensdag het rapport klaar.

[ Voor 45% gewijzigd door Get!em op 25-09-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-06 12:58
Get!em schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:22:
Valt wel mee toch? Ik had mijn taxatierapport ook al binnen voordat koopcontract getekend was en dus ruim voor einde van de 3 dagen bedenktijd. Het is dat ik geen ongetekend koopcontract kon inleveren bij hypotheekverstrekker , maar anders had ik die hypotheek offerte ook gehad voordat koopcontract getekend was. Concept ongetekende overeeenkomst was echter al lang bij hypotheek adviseur.
Ik heb de offerte direct de volgende ochtend aangevraagd met mijn adviseur toen ik een huis kreeg toegewezen (nieuwbouw), ik moest de koopovereenkomst zelfs nog tekenen, dat was pas een week later. Vanwege stijgende rente, scheelde veel geld over 20 jaar vast. Je hebt weken de tijd om alle documenten, waaronder de koopovereenkomst, vervolgens aan te leveren. Je moet wel zeker weten dat je door wilt, want van een aangevraagde offerte afzien kost wel geld.

[ Voor 8% gewijzigd door rubenos op 26-09-2023 09:24 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Laapo schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:27:
[...]

Ik zou afwachten, tenzij absoluut noodzakelijk.

Als om welke reden dan ook die offerte moet worden aangepast, verlengd of wat dan ook riskeer je dat er een nieuwe offerte moet komen. Dan worden alle checks nog een keer gedaan.

Je wilt niet dat je financiering niet door gaat omdat er een voorletter verkeerd staat oid.
In principe zal niks van dat alles nodig zijn. Alle informatie staat er goed in en mijn huidige hypotheek loopt ook al bij die bank.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Prutsertje13 schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:31:
Ik zou nog even wachten met het afsluiten van een private lease, voor hetzelfde geld moeten ze wel om een of andere reden hertoetsen en dan heb je een probleem.
Dit advies zou ik zeker volgen. Private Lease heeft een giga impact op je leenruimte.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:13
ScreamGT schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:18:
Hoe is de ervaring van menig tweaker hier m.b.t. overbieden?

Een makelaar heeft ons verteld dat overbieden in de range van 300k tot 450k zeer aanwezig is en soms best fors. Alles daarboven ook, maar in mindere mate. Dit is dan vooral in de Randstad. Wij hebben ons oog laten vallen op een huis van 529k, instapklaar.
Wij zoeken in Breda en in de categorie 375/425 hebben wij al meerdere malen 30/40k meer geboden en het steeds niet geworden.

We hebben vorige week op een huis geboden wat een kopie is van een huis waar we in Maart ook twee keer op hebben geboden, zelfde wijk met allemaal exact dezelfde huizen. Staat was praktisch hetzelfde. In Maart gingen beide huizen weg voor 401 en 402k. Nu gaan ze voor 450+ weg.

Dus ja, het is op dit moment gewoon paniekvoetbal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

rubenos schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:01:
[...]

Ik heb de offerte direct de volgende ochtend aangevraagd met mijn adviseur toen ik een huis kreeg toegewezen (nieuwbouw), ik moest de koopovereenkomst zelfs nog tekenen, dat was pas een week later. Vanwege stijgende rente, scheelde veel geld over 20 jaar vast. Je hebt weken de tijd om alle documenten, waaronder de koopovereenkomst, vervolgens aan te leveren. Je moet wel zeker weten dat je door wilt, want van een aangevraagde offerte afzien kost wel geld.
Er zijn hypotheekverstrekkers met gratis annuleren ;) of met slechts een paar honderd euro. Maar er zijn er ook genoeg die 1% van hypotheek bedrag willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:31
sarlo schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:19:
[...]

Ik snap je beredenering en reactie. Maar verdoe ik dan meteen ieder zijn tijd als ik bied en het niet word? Of betekend dit dan meteen dat wij onze financiën niet op orde hebben? Ik geef een blik in onze laatste 6 maanden en hoe wij instaan tov het bieden zonder voorbehoud.

No risk no reward, I get it. Maar het lijkt tegenwoordig ook dat iedere verkoper pas na 4-6 maanden op zijn vroegst wil passeren.

Wij hebben er geen goed gevoel aan overgehouden de laatste 6 maanden en besluiten daarom dan ook om het voorlopig te laten gaan.
Je maakt prima een kans met financieringsvoorbehoud. Wij hadden afgelopen Mei 5k boven de vraagprijs geboden zonder voorbehoud, maar de woning ging naar een ander die zat op 7k met voorbehoud. Ik vind het zelf niet heel erg logisch maar sommige mensen kijken echt alleen naar geld blijkbaar.

Je hebt eigenlijk 2 opties als je een huis wil kopen zonder risico dat je financiering stuk loopt: zorgen dat de hoogte van je bod aantrekkelijk genoeg is of een biedverzekering afsluiten.

Die laatste kan ik je echt aanraden in jouw geval. Wij hebben dat gedaan en konden zo altijd zorgeloos bieden zonder voorbehoud. Kost je 1k maar je bod wordt daardoor wel een stuk meer dan 1k meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:23
ZenMonkey schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:17:
[...]

Je maakt prima een kans met financieringsvoorbehoud. Wij hadden afgelopen Mei 5k boven de vraagprijs geboden zonder voorbehoud, maar de woning ging naar een ander die zat op 7k met voorbehoud. Ik vind het zelf niet heel erg logisch maar sommige mensen kijken echt alleen naar geld blijkbaar.

Je hebt eigenlijk 2 opties als je een huis wil kopen zonder risico dat je financiering stuk loopt: zorgen dat de hoogte van je bod aantrekkelijk genoeg is of een biedverzekering afsluiten.

Die laatste kan ik je echt aanraden in jouw geval. Wij hebben dat gedaan en konden zo altijd zorgeloos bieden zonder voorbehoud. Kost je 1k maar je bod wordt daardoor wel een stuk meer dan 1k meer waard.
Biedverzekering werd me al in het oor gefluisterd door een collega. Probleem is dat je dan (iig bij Frits en de Hyotheker), je huidige hypotheek niet mee kunt nemen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Get!em schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:22:

Situatie was dat verkoper perce fysiek het koopcontract wilde tekenen bij verkopend makelaar. En ik het wilde tekenen digitaal. Leverde dus op dat er genoeg tijd tussen zat, want besluit van verkoper kwam op donderdag, die tekende pas op maandag, en wij tekenden dus pas vanaf dinsdag. Donderdags had ik de taxateur op pad gestuurd en die was dus maandags (3 dagen bedenktijd na opdracht verstrekking, was ik fysiek langs geweest voor opdrachtverstrekking, dan had hij vrijdags al kunnen acteren) al langs geweest en had woensdag het rapport klaar.
Ik had 3 weken na het rentevoorstel pas mijn taxatie voor de overbrugging binnen. Denk dat alles staat of valt met de snelheid van taxeren, als dat meteen na accepteren bod in gang wordt gezet kan het heel snel gaan mits echt alles klopt.

Zo'n werkgeversverklaring kan bijvoorbeeld verkeerd worden ingevuld door de werkgever etc, dan loopt het toch uit.

Even een gedachtekronkel: de bedenktijd naar 2 weken zou wel erg prettig zijn voor zaken zoals de taxatie en overbrugging.

[ Voor 4% gewijzigd door Laapo op 26-09-2023 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:44
Laapo schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:47:
[...]

Even een gedachtekronkel: de bedenktijd naar 2 weken zou wel erg prettig zijn voor zaken zoals de taxatie en overbrugging.
Die gedachte is zeker een kronkel!

Daar is de voorbehoud financiering voor, niet de bedenktijd.
Zou er als verkopende partij niet aan moeten denken om 2 weken bedenktijd te moeten hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door Flix20 op 26-09-2023 11:52 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Flix20 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:51:
[...]

Die gedachte is zeker een kronkel!

Daar is de voorbehoud financiering voor, niet de bedenktijd.
Zou er als verkopende partij niet aan moeten denken om 2 weken bedenktijd te moeten hebben.
In plaats van het voorbehoud. Dat is wat mij betreft ook een 'bedenktijd' gezien er ook gestuurd kan worden op een afwijzing.

Heb hier wel even het kopers brilletje op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Laapo schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:47:
[...]

Ik had 3 weken na het rentevoorstel pas mijn taxatie voor de overbrugging binnen. Denk dat alles staat of valt met de snelheid van taxeren, als dat meteen na accepteren bod in gang wordt gezet kan het heel snel gaan mits echt alles klopt.

Zo'n werkgeversverklaring kan bijvoorbeeld verkeerd worden ingevuld door de werkgever etc, dan loopt het toch uit.

Werkgeversverklaring kun je al vooraf klaar hebben (mag 3 maanden oud zijn), bovendien kan die al bij je hypotheek adviseur liggen (gecheckt en al.., sowieso handig ivm goede bedragen voor jaarsalaris). Taxateur kun je zelf al benaderen (ipv via hypotheek adviseur) en zelf opdracht geven of aankondigen, zodat hij er in planning rekening mee kan houden. Zelfs in ongunstige zaken op dit punt kun je met een beetje zelf er achteraan jagen dit wel binnen 5 werkdagen voor elkaar krijgen.
Overigens is werkgeversverklaring echt afhankelijk van je werkgever. Ik had hem binnen 4 uur al terug in de email van mijn HR afdeling. Mijn vrouw ook binnen 1 dag. Wel het juiste model-verklaring pakken en gaan.

En qua overbieden/onderbieden is het zo afhankelijk aantal belangstellenden op huis en regio dat daar weinig zinnigs over te zeggen valt. Ik was met onderbieden en met voorbehoud prima in onderhandeling, heikelste punt bij mij (zie eerder in dit topic) was opleverdatum (ik wilde later, verkoper wilde eerder, en rekende 3500 per maand later...). Huis 3 straten verderop ging wel met 10 bieders en overbieden....

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 26-09-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ik had mijn hele zooi al klaargelegd bij de hypotheekadviseur, zo wist ik ook wat mijn financieringsmogelijkheden waren. 1 dag na accepteren van bod taxateur ingeschakeld, die 3 dagen later de woning heeft gezien. Koopcontract heeft best lang geduurd (lag aan de notaris, een hele trage verkoper en toen moesten we nog 1,5 week onderhandelen over de airco), in totaal 3 weken. Iedereen zat te wachten op een getekend koopcontract (ik, mijn makelaar, taxateur, hypotheekadviseur).
Vorige week vrijdag getekend en direct hypotheek aangevraagd. Eind deze week kan alles rond zijn.

Ik heb een financieringsvoorbehoud van 2 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:50

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Hier 5k onder geboden en met voorbehoud financiering. Alle documenten van te voren klaargezet en binnen twee week koopcontract, taxatie en hypotheek rond. Geen aankoopmakelaar bij betrokken.

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:13
F.Baarda schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:19:
Hier 5k onder geboden en met voorbehoud financiering. Alle documenten van te voren klaargezet en binnen twee week koopcontract, taxatie en hypotheek rond. Geen aankoopmakelaar bij betrokken.
Locatie en staat van het huis is van wezenlijk belang bij zulke biedingen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-06 12:55
Wij hebben zojuist onze eerste woning gekocht! Dus ons verhaal hier ook maar even delen nu de bedenktijd verlopen is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-06 12:54
xiangpo schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:29:
Wij hebben zojuist onze eerste woning gekocht! Dus ons verhaal hier ook maar even delen nu de bedenktijd verlopen is.

***members only***
Taxateurs moeten tegenwoordig aan hele strengen eisen voldoen wel is vaak op te merken dat de taxatie van een woning best op de vraagprijs kan neerkomen. Maar dat deze in het geval dat ze in een minder goed staat zijn vaak worden verkocht onder de vraag prijs. Het verschil namelijk tussen instap klaar en er moet nog wat gebeuren is in de huidige markt astronomisch. Waardoor je eigenlijk kan beargumenteren dat de waarde er wel is, maar dat niet iedereen die ziet.

Wat mij wel opvalt is dat je zegt dat je de verbouwing uit eigen geld kan doen. Maar alleen getaxeerd wilt hebben tot de vraagprijs. Als de taxatie neerkomt op de VP betekend niet dat je kan financieren tot de VP je kan maximaal 100% van het aankoop bedrag financieren of 109% als je verduurzaming doet(ligt aan de hypotheek en het bedrag vgm). Wil je je verbouwing mee financieren kan dit met een bouwdepot maar moet je wel verbouwingspecificatie opstellen en de taxateur zal dan een waarde na verbouwing opstellen.

Inhoudelijk geef je ook aan dat je best wel wat serieuze ingrepen wilt gaan doen; het aanleggen van vloerverwarming op een boven woning is geen simpel klusje en kost veel geld dus let daar op. Ga anders nu al opzoek naar een aannemer als je die niet al hebt en kijk wat mogelijk is binnen jullie budget en wat de woning daarin natuurlijk waard is voor jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20

***members only***
Leg de vraag neer bij de verkopende makelaar. Die heeft er ook baat bij, dus stel hem de vraag of hij een taxateur weet die daarin mee kan helpen. Die zijn er vast en zeker.

• xiangpo
helmmen schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:41:
[...]

Taxateurs moeten tegenwoordig aan hele strengen eisen voldoen wel is vaak op te merken dat de taxatie van een woning best op de vraagprijs kan neerkomen. Maar dat deze in het geval dat ze in een minder goed staat zijn vaak worden verkocht onder de vraag prijs. Het verschil namelijk tussen instap klaar en er moet nog wat gebeuren is in de huidige markt astronomisch. Waardoor je eigenlijk kan beargumenteren dat de waarde er wel is, maar dat niet iedereen die ziet.

Wat mij wel opvalt is dat je zegt dat je de verbouwing uit eigen geld kan doen. Maar alleen getaxeerd wilt hebben tot de vraagprijs. Als de taxatie neerkomt op de VP betekend niet dat je kan financieren tot de VP je kan maximaal 100% van het aankoop bedrag financieren of 109% als je verduurzaming doet(ligt aan de hypotheek en het bedrag vgm). Wil je je verbouwing mee financieren kan dit met een bouwdepot maar moet je wel verbouwingspecificatie opstellen en de taxateur zal dan een waarde na verbouwing opstellen.

Inhoudelijk geef je ook aan dat je best wel wat serieuze ingrepen wilt gaan doen; het aanleggen van vloerverwarming op een boven woning is geen simpel klusje en kost veel geld dus let daar op. Ga anders nu al opzoek naar een aannemer als je die niet al hebt en kijk wat mogelijk is binnen jullie budget en wat de woning daarin natuurlijk waard is voor jullie.
Niet helemaal correct, normaliter wordt een verbouwing inderdaad gefinancierd uit een bouwdepot. Maar bij veel financiele instellingen kun je lenen tot de taxatiewaarde. Zie bijvoorbeeld ook: De waarde van de woning wordt vastgesteld door een taxateur, het bedrag dat uit de taxatie komt is wat je maximaal kunt lenen bij de bank.. Ook uit de tijd dat er nog 10-20% werd overboden kon het overbieden vaak meegefinancierd worden, mits de taxatie maar hoog genoeg lag. Dit heeft onze hypotheekadviseur ook bevestigd.

Wat betreft de vloerverwarming, hier zijn we ons van bewust en dit is meer een nice-to-have mocht het mogelijk zijn in de woning doormiddel van in te frezen. We hebben inderdaad al diverse aannemers benaderd voor offertes.

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
xiangpo schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:55:[...]Niet helemaal correct, normaliter wordt een verbouwing inderdaad gefinancierd uit een bouwdepot. Maar bij veel financiele instellingen kun je lenen tot de taxatiewaarde.
De taxatiewaarde na verbouwing natuurlijk. Je levert een verbouwingsspecificatie aan bij de taxateur en die neemt dat mee in zijn waardebepaling. Onder normale omstandigheden wordt een woning nl. meer waard als er verbouwd wordt. Het feit dat het in depot wordt gehouden is de bescherming voor de bank dat de verbouwing ook conform specificatie en taxatie wordt uitgevoerd. Verbouw je toch niet, dan wordt het weer afgelost op de hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
coazter schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:36:
[...]

De taxatiewaarde na verbouwing natuurlijk. Je levert een verbouwingsspecificatie aan bij de taxateur en die neemt dat mee in zijn waardebepaling. Onder normale omstandigheden wordt een woning nl. meer waard als er verbouwd wordt. Het feit dat het in depot wordt gehouden is de bescherming voor de bank dat de verbouwing ook conform specificatie en taxatie wordt uitgevoerd. Verbouw je toch niet, dan wordt het weer afgelost op de hypotheek.
Uiteraard, die snap ik. Maar je ontvangt toch 2 taxatiewaardes? Een van voor de verbouwing en eentje met wat de mogelijke waarde is na verbouwing van opgegeven specificaties. Mocht de taxatie van voor verbouwing op de vraagprijs uitkomen, kunnen wij dus meer lenen dan het aankoopbedrag. Maar we gaan het meemaken, volgende week komt de taxateur.

Nog bedankt voor de tip @Flix20, heb dit inderdaad toepast en denk dat het wel goed moet komen aan zijn reactie te horen.

[ Voor 11% gewijzigd door xiangpo op 28-09-2023 11:05 ]

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-06 12:54
xiangpo schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:04:
[...]

Uiteraard, die snap ik. Maar je ontvangt toch 2 taxatiewaardes? Een van voor de verbouwing en eentje met wat de mogelijke waarde is na verbouwing van opgegeven specificaties. Mocht de taxatie van voor verbouwing op de vraagprijs uitkomen, kunnen wij dus meer lenen dan het aankoopbedrag.
Je kan niet meer lenen dan je hebt betaald voor de woning. Wel kan je het verschil krijgen met de waarde na verbouwing in een depot.

Mijn situatie was als volgt, Vraag prijs was 365k aankoop prijs 347k waarde na verbouwing 395k voor verbouwing was de taxatie 365k. Uiteindelijk een hypotheek van 347k met daarbij een bouwdepot van 40k totale hypotheek 387k. Ik zou max 395k kunnen met een bouwdepot van 48k. Maar bespreek dit vooral met een hypotheek adviseur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Je kunt wel degelijk meer lenen dan je betaald hebt voor je woning, maar onder voorwaarden:
Verduurzaming is bij verschillende aanbieders verkrijgbaar.

Bijv Als duurzaamheidsdepot oa bij:
9k bij Obvion, zonder bouwspecificatie of taxatie
25k (was zelfs 0% rente met 10jaar RVP ! tot eind deze maand) bij Triodos, zonder bouwspecificatie of taxatie

En bij veel meer aanbieders heb je bijv 106% van waarde, met specificatie/taxatie als het om duurzaamheid gaat.

Sidenote: niet bij alle aanbieders is een vloerverwarming een duurzaamheidsverbouwing. De warmtepomp die je er op aansluit uiteraard wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 28-09-2023 12:18 ]

• xiangpo
helmmen schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:38:
[...]

Je kan niet meer lenen dan je hebt betaald voor de woning. Wel kan je het verschil krijgen met de waarde na verbouwing in een depot.

Mijn situatie was als volgt, Vraag prijs was 365k aankoop prijs 347k waarde na verbouwing 395k voor verbouwing was de taxatie 365k. Uiteindelijk een hypotheek van 347k met daarbij een bouwdepot van 40k totale hypotheek 387k. Ik zou max 395k kunnen met een bouwdepot van 48k. Maar bespreek dit vooral met een hypotheek adviseur.
Ja maar dit verschilt wel per hypotheekverstrekker, bij sommigen mag je niet meer dan de aankoopwaarde van de woning, bij andere mag niet meer dan de taxatiewaarde van de woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-06 18:46

***members only***
Gefeliciteerd!

V.w.b. de taxatie, gewoon bij de taxateur mondeling aangeven dat het prettig zou zijn als de taxatie minimaal op de vraagprijs uitkomt. Ja, ze moeten aan strikte eisen voldoen, waarbij ze d.m.v. andere vergelijkbare woningen de taxatiewaarde moeten verantwoorden, maar dat is (nog steeds) een wassen neus. Een taxateur kan gewoon in de hele omgeving 'shoppen' en bepaalde woningen selecteren of negeren om op een gewenst bedrag uit te komen. Enige probleem is als dit in een regio is waar niet veel verkocht wordt, of als je een unieke woning hebt (wij hadden een redelijk nieuw vrijstaand huis in een regio waar vrijwel alleen maar arbeiderswoningen verkocht waren in de afgelopen 3 jaar, wat het taxeren lastig maakte).

Maar een bovenwoning in Haarlem lijkt het me geen probleem om genoeg vergelijkbaar materiaal bij te vinden voor een taxateur.

Ik zou het vooral niet subtiel aangeven, maar gewoon mondeling direct tegen de taxateur aangeven. En als ze daar niet in mee gaan er 1 zoeken die wel bereid is je daarbij te helpen.. er zijn genoeg taxateurs... (En dit is waarom het dus allemaal een grote schijnvertoning is, want er is geen taxateur die werk wil mislopen...)

[ Voor 4% gewijzigd door RobbieB op 28-09-2023 13:42 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Vorige week vrijdag financiering aangevraagd bij Lloyds.
Dinsdag voorlopig aanbod binnen.
Gisteren alle benodigde documenten ingeleverd waar ze om vroegen.
Vandaag finaal akkoord en definitieve aanbod binnen.

Als je snel wil, moet je naar Lloyds. _/-\o_ :+

[ Voor 6% gewijzigd door Wispe op 29-09-2023 20:21 ]

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15-06 10:19

K1p

Bij Aegon ook snel eventueel. Offerte aangevraagd, de volgende dag binnen. Snel langs gegaan om te tekenen en de volgende dag akkoord. Dus in 2dagen tijd helemaal rond MAAR was al wel klant bij Aegon.
Wispe schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:18:

• Wispe
  • Niet online
K1p schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:09:
Bij Aegon ook snel eventueel. Offerte aangevraagd, de volgende dag binnen. Snel langs gegaan om te tekenen en de volgende dag akkoord. Dus in 2dagen tijd helemaal rond MAAR was al wel klant bij Aegon.

[...]
Denk dat het bij alle banken wel heel snel kan gaan als je je zooi goed in orde hebt.
Als je op het laatste moment nog een intentie-/werkgeversverklaring moet aanvragen of een taxatierapport moet hebben terwijl je op voorhand weet dat je dat nodig gaat hebben, dan gaat het langer duren ja.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-06 09:42
Iemand een advies voor goede hypotheekadviseur zonder de hoofdprijs te hoeven betalen?

Heb gekeken o.a. naar ikbenfrits en vereniging eigenhuis.

Regio Haarlem

• Wispe
  • Niet online
Dracula schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 22:20:
Iemand een advies voor goede hypotheekadviseur zonder de hoofdprijs te hoeven betalen?

Regio Haarlem
Wil je de hoofdprijs betalen maar snel en kundig?
Of wil je goedkoop en een "ondeskundige" (kort gezegd)?

Da's wel een verschil.

Ik heb voor dat 1ste gekozen en heb er geen spijt van gehad (3250 incl).
Zoweinig spijt dat ik het haar gun zelfs. :)

Members only:

[ Voor 20% gewijzigd door Wispe op 30-09-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos

Regio Haarlem
Ik heb hele goede ervaring met Frits, kan niet anders zeggen. Zeker na alle onbereikbare en verkeerde Rabo advies het half jaar ervoor. Bij Frits is het contact wel online en het idee is dat je zelf veel aanlevert/upload, ik vind dat niet erg, daar hebben ze een duidelijk hypotheekdossier voor. Had ook mazzel met de adviseur, die heb ik gedurende het traject (het was een lange zoektocht met snel stijgende prijzen) steeds weer opnieuw kunnen contacteren om bijv biedcertificaat aan te passen, ook als er spoed was. Was destijds €2100 maar dat is nu meer geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Wispe schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 22:22:
[...]

Wil je de hoofdprijs betalen maar snel en kundig?
Of wil je goedkoop en een "ondeskundige" (kort gezegd)?

Da's wel een verschil.

Ik heb voor dat 1ste gekozen en heb er geen spijt van gehad (3250 incl).
Zoweinig spijt dat ik het haar gun zelfs. :)

***members only***
Nou ja je voorbeeld van de expats is wat ik de hoofdprijs noem en ikbenfrits is idd de goedkope variant.

Heb nog niet eerder met dit bijltje gehakt en wil het graag goed doen zonder “getild” te worden.
rubenos schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:55:
[...]

Ik heb hele goede ervaring met Frits, kan niet anders zeggen. Zeker na alle onbereikbare en verkeerde Rabo advies het half jaar ervoor. Bij Frits is het contact wel online en het idee is dat je zelf veel aanlevert/upload, ik vind dat niet erg, daar hebben ze een duidelijk hypotheekdossier voor. Had ook mazzel met de adviseur, die heb ik gedurende het traject (het was een lange zoektocht met snel stijgende prijzen) steeds weer opnieuw kunnen contacteren om bijv biedcertificaat aan te passen, ook als er spoed was. Was destijds €2100 maar dat is nu meer geloof ik.
Is nu idd 2309. Veel aanleveren/ uploaden heb ik geen moeite mee maar als het proces vertraagd en de termijn voor financiering verloopt en je de klos bent is ook geen pretje.

Ik lees veel positieve verhalen maar ook negatieve verhalen.

Dus vandaar mijn vraag en zoektocht naar een goede adviseur met een balans tussen kosten en service.

Heb al eerste gesprek gehad met ikbenfrits, leek ok maar ja.

Bid op woning is geaccepteerd dus moet gaan schakelen (onverwachts kwam er woning voorbij en werd ons bod geaccepteerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Dracula schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:20:
[...]

Nou ja je voorbeeld van de expats is wat ik de hoofdprijs noem en ikbenfrits is idd de goedkope variant.

Heb nog niet eerder met dit bijltje gehakt en wil het graag goed doen zonder “getild” te worden.

[...]

Is nu idd 2309. Veel aanleveren/ uploaden heb ik geen moeite mee maar als het proces vertraagd en de termijn voor financiering verloopt en je de klos bent is ook geen pretje.

Ik lees veel positieve verhalen maar ook negatieve verhalen.

Dus vandaar mijn vraag en zoektocht naar een goede adviseur met een balans tussen kosten en service.

Heb al eerste gesprek gehad met ikbenfrits, leek ok maar ja.

Bid op woning is geaccepteerd dus moet gaan schakelen (onverwachts kwam er woning voorbij en werd ons bod geaccepteerd)
Je bent niet snel de klos als het financierings termijn verlopen is. Vaak kan je nog wel uitstel vragen. Verkoper is er ook bij gebaat dat je het rond krijgt.

Wijzelf hebben onlangs een aanvraag bij NIBC gedaan (inc. verhuishypotheek).
Maandag 11 sept. heeft de adviseur alle documenten naar NIBC gestuurd. Maandag 19 sept was alles rond.

Wat wel even belangrijk is om erbij te vermelden; wij hadden alle gegevens al ruimschoots bij de adviseur liggen. Dus zodra wij een overeenkomst hadden hoefde hij alleen nog maar op de send knop te drukken.

[ Voor 7% gewijzigd door Flix20 op 01-10-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-06 13:44
Wispe schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:18:

hahahaha ik heb al 4 of 5.. weet niet meer het aantal keren de voorwaarde voor financiering opgeschort.
Heel veel problemen gehad, procedure problemen. Moet ook hypotheek meenemen dus zit helaas vast aan de huidige hypotheek die blijkbaar lastig doet.
- Taxatie ging niet goed. (Twee taxatie bedrijven van mijn huis en ander huis hadden dezelfde moeder bedrijf! mag niet.) haha
- En nog heel veel problemen met acceptatie van de nieuwe extra hypotheek.

Het komt wel goed, maar ben wel beetje jaloers op dat het zo soepel gaat bij jou. :9
Echter bij mij is het ook een complexe zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Regio Haarlem
Unive, heeft ook zelf geen hypotheken maar wel een hele hypotheekadviseur afdeling. maar maakt gebruik van platform van eigenhuis. Digitaal aanleveren kan snel via DigiD en browser plug-in.

Goedkoper dan Frits en oriënterende gesprek is gratis.

Je krijgt een persoonlijk adviseur toegewezen die je steeds 1 op 1 kunt mailen.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 01-10-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Get!em schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

Unive, heeft ook zelf geen hypotheken maar wel een hele hypotheekadviseur afdeling. maar maakt gebruik van platform van eigenhuis. Digitaal aanleveren kan snel via DigiD en browser plug-in.

Prijs is ongeveer gelijk volgens mij 2400 met partner bij Unive maar wel een goeie heb er ook verzekeringen lopen en ze helpen altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ik probeer even te snappen of en hoe ik eventueel gebruik zou kunnen maken van NHG als die idd volgend jaar naar 440.000 gaat.

Ik heb momenteel dus een geaccepteerd bod gedaan en moet dus nu e.e.a. gaan regelen maar de nieuwe "mogelijke" NHG voorwaarden gaan pas volgend jaar in.

Kan ik dan hier toch op de e.o.a. manier gebruik van maken? Anders moet ik nu namelijk 40000 euro extra spaargeld er tegen aan gooien en dan gaat mijn buffer ineens heel hard leeg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Dracula schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:02:
Ik probeer even te snappen of en hoe ik eventueel gebruik zou kunnen maken van NHG als die idd volgend jaar naar 440.000 gaat.

Ik heb momenteel dus een geaccepteerd bod gedaan en moet dus nu e.e.a. gaan regelen maar de nieuwe "mogelijke" NHG voorwaarden gaan pas volgend jaar in.

Kan ik dan hier toch op de e.o.a. manier gebruik van maken? Anders moet ik nu namelijk 40000 euro extra spaargeld er tegen aan gooien en dan gaat mijn buffer ineens heel hard leeg,
Snap niet waarom je anders 40k extra spaargeld er tegenaan moet gooien? De kostengrens blijft hetzelfde, eigen geld maakt niet uit.

De enige wijze om onder NHG 2024 te vallen is passeren in het nieuwe jaar. Wat je dan eventueel kan doen is nu een aanvraag met een offerte die gratis te annuleren is en dan ergens in december een nieuwe aanvraag onder voorwaarden '24 doen. Of de bestaande offerte laten aanpassen naar met NHG.

Als je eerder passeert houdt het op. Dan kun je misschien nog oversluiten of omzetten naar met NHG in 2024, maar daarmee kan je je geld niet lospeuteren dat je er in hebt gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De datum van het bindende aanbod van de hypotheekverstrekker is leidend voor NHG. Dat is dus wanneer je het definitieve rente aanbod ontvangt. Je moet immers NHG aangeven bij de hypotheekverstrekker, waarop zij je een renteaanbod doen.

De passering bij notaris zal dan op bijv 1 februari moeten plaatsvinden. Dan moet je in januari een definitief renteaanbod ontvangen en het hypotheek aanbod ondertekenen.

Als je met voorbehoud financiering hebt geboden wordt dat een lastig verhaal, daar heb je meestal +- 6 weken voor.

Wat staat er in het (concept) koopcontract over de financiering en overdrachtsdatum?

Het 40k spaargeld verhaal in relatie tot NHG ontgaat mij ook. Kan je dat toelichten? De NHG grens wordt bepaald door de verkoopprijs of taxatiewaarde (dus de laagste van deze twee). Eigen geld heeft hier 0 invloed op. Sterker nog, met NHG is de spaargeld investering hoger omdat je 0,6% van de totale hypotheek extra moet afdragen. Dat kan je niet meefinancieren.

https://www.nhg.nl/faq/pr...v-n-van-het-komende-jaar/

https://www.huis-hypothee...hypotheekofferte-bindend/

[ Voor 16% gewijzigd door stin00 op 01-10-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:50

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Dracula schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:02:

Ik weet niet wat de overeengekomen prijs is voor de woning maar de NHG grens ligt nu op 405k
De woning die ik gekocht heb koste mij 425k. Ik heb zaken van de woning als roerende zaken laten opnemen (aircounits etc) Dit betaal ik appart waardoor de koopsom van de woning op 405k kwam. Ook de taxatie kwam toevallig op dat bedrag uit. De kopers hun prijs, ik mijn hypotheek onder NHG....

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ah ik ik snap hem. Dan maakt het idd niet uit begreep niet helemaal hoe NHG werkte maar dan heeft het dus geen invloed want NHG is helemaal geen optie.

Thanks weer wat geleerd. En ja gesprek met adviseur staat gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-06 14:11
Ik loop wat op de zaken vooruit maar toch even kijken of er mensen met een vergelijkbare situatie zijn/zijn geweest hier.

Members only:

Indien niet juiste topic graag verplaatsen.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:41
RobbieB schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:42:
[...]

Gefeliciteerd!

V.w.b. de taxatie, gewoon bij de taxateur mondeling aangeven dat het prettig zou zijn als de taxatie minimaal op de vraagprijs uitkomt. Ja, ze moeten aan strikte eisen voldoen, waarbij ze d.m.v. andere vergelijkbare woningen de taxatiewaarde moeten verantwoorden, maar dat is (nog steeds) een wassen neus. Een taxateur kan gewoon in de hele omgeving 'shoppen' en bepaalde woningen selecteren of negeren om op een gewenst bedrag uit te komen. Enige probleem is als dit in een regio is waar niet veel verkocht wordt, of als je een unieke woning hebt (wij hadden een redelijk nieuw vrijstaand huis in een regio waar vrijwel alleen maar arbeiderswoningen verkocht waren in de afgelopen 3 jaar, wat het taxeren lastig maakte).

Maar een bovenwoning in Haarlem lijkt het me geen probleem om genoeg vergelijkbaar materiaal bij te vinden voor een taxateur.

Ik zou het vooral niet subtiel aangeven, maar gewoon mondeling direct tegen de taxateur aangeven. En als ze daar niet in mee gaan er 1 zoeken die wel bereid is je daarbij te helpen.. er zijn genoeg taxateurs... (En dit is waarom het dus allemaal een grote schijnvertoning is, want er is geen taxateur die werk wil mislopen...)
Onze taxateur negeerde dat compleet en kwam op een taxatiewaarde 15k van ons bod vandaan. Ook vragen om wat extra fotos bij het opnemen (ivm een rare clausule in het koopcontract over de staat van de keuken) werden compleet genegeerd.

Uiteindelijk helemaal geen probleem voor ons, maar het hoeft dus niet zo te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 00:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Csotranme schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 00:38:
Ik loop wat op de zaken vooruit maar toch even kijken of er mensen met een vergelijkbare situatie zijn/zijn geweest hier.

***members only***

Bij label G zonder spouwmuur (?) en ook nog eens vrijstaand of 2 kapper zou ik afhaken.
Ik denk dat je energienota richting 400-500 per maand gaat, met de huidige tarieven.
Best zonde voor zo'n klein huisje.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Sport_Life schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:52:
[...]

Bij label G zonder spouwmuur (?) en ook nog eens vrijstaand of 2 kapper zou ik afhaken.
Ik denk dat je energienota richting 400-500 per maand gaat, met de huidige tarieven.
Best zonde voor zo'n klein huisje.
Ik gok inderdaad geen spouwmuur met dat bouwjaar maar het is maar de vraag wat er wel en niet gedaan is.
Er liggen namelijk wel weer zonnepanelen op..

Zullen we moeten zien tijdens een bezichtiging.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 00:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Csotranme schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:05:
[...]

Ik gok inderdaad geen spouwmuur met dat bouwjaar maar het is maar de vraag wat er wel en niet gedaan is.
Er liggen namelijk wel weer zonnepanelen op..

Zullen we moeten zien tijdens een bezichtiging.
Die zonnepanelen zijn huur. Hoeft niet meteen slecht te zijn , maar ik vermoed zomaar dat het rendement daardoor waardeloos is.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

supersoco80 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:49:
[...]
Onze taxateur negeerde dat compleet en kwam op een taxatiewaarde 15k van ons bod vandaan. Ook vragen om wat extra fotos bij het opnemen (ivm een rare clausule in het koopcontract over de staat van de keuken) werden compleet genegeerd.

Uiteindelijk helemaal geen probleem voor ons, maar het hoeft dus niet zo te gaan.
Het principe is dat ze onafhankelijk tot een taxatie komen, er valt dus wat voor te zeggen….

Hoewel iedereen ook snapt dat het geen exacte wetenschap is en dat het toch een schatting blijft met altijd een (beperkte) afwijking tussen taxaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-06 17:41
Wij zijn sinds een aantal maanden begonnen met de zoektocht naar een nieuwe woning.
Inmiddels hebben we 3 huizen bezichtigd, waarvan de laatste het meest binnen ons wensenpakket viel.

Members only:

We hebben oriënterende gesprekken gevoerd met De Hypotheker, ING en Frits.
ING laat je alleen de basis zien met wat summiere berekeningen welke je zelf ook zou kunnen doen. Voor verdere uitwerkingen moet er eerst een adviesovereenkomst worden getekend.
De Hypotheker had de meest uitgebreide berekeningen. Frits zat daar een beetje tussenin en doet alles online.
Ze komen alle drie ook met verschillende berekeningen, adviezen en hypotheekverklaringen. Dit maakt de keuze niet gemakkelijk.
Zeker wat de huidige hypotheek betreft zijn er verschillende meningen.
Dit betreft een maatwerkhypotheek van de ING (Postbank) met een maatwerkverzekering (100% rentefonds) bij NN.

De Hypotheker adviseert deze om te zetten naar een aflossingsvrij of bankspaar deel (fiscaal geruisloos voortzetten) met daarnaast een annuïtair of lineair deel.
Van alle opties hebben we berekeningen ontvangen. Bankspaar icm lineair zou over de gehele looptijd de goedkoopste zijn.
ING en Frits adviseren alleen om dit deel aflossingsvrij te maken. De opgebouwde KEW wordt dan afgelost op het annuïtaire deel.
Zij wilden tijdens de oriënterende fase geen berekening maken voor het omzetten naar een bankspaar.
Ook wilden ze geen berekeningen maken met een lineaire hypotheek, omdat bijna niemand daar voor kiest (ondanks de lagere kosten over gehele looptijd).
Ik ben al in excel aan het rotzooien en ik ga daarnaast nog een proefaccount aanmaken bij Findesk, puur om te kijken ik er zelf een beetje wijs uit kan worden.

Ook wat de taxatie van onze huidige woning betreft zijn er verschillende meningen (Calcasa, waardebepaling makelaar, walter, huispedia). Tussen de laagste en hoogste zit een verschil van +/- 30K.
We zijn waarschijnlijk van plan uiteindelijk een desk-top taxatie uit te laten voeren voor beide woningen (hypotheek lager dan 90% van marktwaarde).

In eerste instantie ging mijn gevoel richting De Hypotheker, maar die stuurde mij vanmorgen een hypotheekverklaring met een veel lagere maximale hypotheek. Dat zou door een hogere rente komen, maar 4,71% tov 4,36% levert volgens mij geen verschil op van 45K met verder dezelfde uitgangspunten…

We proberen ons niet gek te laten maken door flink over te bieden zonder ontbindende voorwaarden (daar waren alle adviseurs het over eens) en we denken onze zaken prima op orde te hebben, maar nu is het dus zaak te bepalen met welke adviseur we in zee moeten gaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

supersoco80 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:49:
[...]

GIng bij ons ook alle kanten op.

Onze taxateur kende ons bod, ook via onze aankoopmakelaar, hij zat qua taxatie boven ons bod. Maar omdat in het taxatierapport ook de officiele desktop-taxaties als vergelijk waren opgenomen, konden we ook zien dat die stuk voor stuk nog 10-30k hoger zaten.

Doordat de beweging in de markt nu zeer divers is, en verkopen zowel boven als onder de vraagprijs gaan zit daar altijd nog wat risico.

Ik hoorde van onze aankoopmakelaar ook al dat ze (ze is zelf taxateur) al meerdere woningen onder de bied-prijs had moeten taxeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Csotranme schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 00:38:

***members only***

Dit huis is ook voorbijgekomen in Wat er nou weer voor een pand te koop staat... Jaargang 2023 en daar besproken.

Qua kosten:
Overbrugging, hypotheek advies, overdrachtsbelasting.
Hypotheek meenemen kan als je huidige voorwaarden dat toestaan (zie je eigen hypotheek) en looptijd RVP dat ook logisch maken. Maar plan eens een kennismakingsgesprek, meeste van die gesprekken bieden je wel aanknopingspunten op dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
Get!em schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:35:
[...]

Dit huis is ook voorbijgekomen in Wat er nou weer voor een pand te koop staat... Jaargang 2023 en daar besproken.

Qua kosten:
Overbrugging, hypotheek advies, overdrachtsbelasting.
Hypotheek meenemen kan als je huidige voorwaarden dat toestaan (zie je eigen hypotheek) en looptijd RVP dat ook logisch maken. Maar plan eens een kennismakingsgesprek, meeste van die gesprekken bieden je wel aanknopingspunten op dit.
offtopic:
Daar had ik hem ook vandaan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Get!em schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

Oef zojuist met Unive gesproken. Wat een ramp, de man dacht totaal niet mee, stelde amper vragen en had er zo te horen weinig tot geen zin in.

Het gesprek wat ik eerder had met Van Bruggen was een stuk beter en daar dachten ze wel mee en gaven meteen goede adviezen.

Die laatste gaat het hem dus worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Andere vraag. De oplevering staat in principe op 22 Mei 2024 maar zoals het nu omschreven staat in de voorlopige koopovereenkomst is het wel heel ruim opgesteld:

De akte van levering zal gepasseerd worden op 22 mei 2024 of zoveel eerder of later als partijen tezamen nader
overeenkomen, ten overstaan van een notaris verbonden aan notariskantoor

Of kan ik dit interpreteren als oplevering is op 22 Mei tenzij beide partijen het eens zijn over een eerdere of latere oplevering?

En mbt onder voorbehoud van financiering, in het biedt formulier was enkel ruimte om te zeggen ja of nee. Dit is ja geworden en in het voorlopige koopcontract staat nu 15 November als de “deadline”. Dat is 6 weken vanaf nu. Is dit gebruikelijk of pas je dit nog aan naar de datum + 6 weken (als je idd van 6 uitgaat) van tekenen voorlopig koopcontract omdat je zonder dat contract nog niet alles in orde kan laten maken bij je financier? Of snap ik er geen hol van?

Probeer zoveel mogelijk mij in te lezen maar ben geen guru.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-11-2024
Dracula schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:33:
Andere vraag. De oplevering staat in principe op 22 Mei 2024 maar zoals het nu omschreven staat in de voorlopige koopovereenkomst is het wel heel ruim opgesteld:

De akte van levering zal gepasseerd worden op 22 mei 2024 of zoveel eerder of later als partijen tezamen nader

Of kan ik dit interpreteren als oplevering is op 22 Mei tenzij beide partijen het eens zijn over een eerdere of latere oplevering?

En mbt onder voorbehoud van financiering, in het biedt formulier was enkel ruimte om te zeggen ja of nee. Dit is ja geworden en in het voorlopige koopcontract staat nu 15 November als de “deadline”. Dat is 6 weken vanaf nu. Is dit gebruikelijk of pas je dit nog aan naar de datum + 6 weken (als je idd van 6 uitgaat) van tekenen voorlopig koopcontract omdat je zonder dat contract nog niet alles in orde kan laten maken bij je financier? Of snap ik er geen hol van?

Probeer zoveel mogelijk mij in te lezen maar ben geen guru.
Rond 22 mei, maar het ligt ook aan de beschikbaarheid van de notaris en hoe snel jij je financiering rond hebt (alhoewel dat hier niet echt van toepassing is gezien de datum nog redelijk ver in de toekomst ligt) en wanneer de verkopers exact verhuizen natuurlijk.

onder voorbehoud is eigenlijk meer dan alleen ja/nee. Je hebt X bedrag en X tijd. 6 weken is erg gebruikelijk. Stelden wij destijds ook voor maar verkopers wilden liever 4. Uiteindelijk maar 2-3 weken nodig gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Jackberry op 02-10-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
De overdracht is over 7.5 maand, exact op 22 mei, tenzij inderdaad beide partijen ermee instemmen dat deze eerder of later is.

Voorbehoud financiering over 6 weken is vrij gebruikelijk. Een verkoper wil immers zsm weten of de financiering rond komt. Als de koop afketst op de financiering dan is de verkoper ineens 6 tot 8 week verder. Maar als je gaandeweg 1 of 2 weken extra blijkt nodig te hebben dan wordt dat meestal wel goedgekeurd door de verkoper.

Het is voor jou in dit geval niet gunstig, want je wilde eigenlijk wachten tot 2024 toch vanwege de ophoging van de NHG grens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:01
stin00 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:44:
De overdracht is over 7.5 maand, exact op 22 mei, tenzij inderdaad beide partijen ermee instemmen dat deze eerder of later is.
Is dit gebruikelijk, zo'n lange tijd tot overdracht? Ik begrijp dat alles mogelijk is - maar had gehoopt dat de standaard toch op ~3 mnd ligt na bod uitbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Cyclonist schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:49:
[...]

Is dit gebruikelijk, zo'n lange tijd tot overdracht? Ik begrijp dat alles mogelijk is - maar had gehoopt dat de standaard toch op ~3 mnd ligt na bod uitbrengen.
7.5 maand is absoluut niet gebruikelijk, het is erg lang. Dat zie je eigenlijk alleen wanneer de verkoper wacht op een nieuwe/andere woning.

Als beide partijen echt snel willen dan kan het binnen 2 maanden wel. Gemiddeld genomen zie je inderdaad vaak 3 maanden. Dat is een redelijke termijn voor iedereen om alles te regelen en voorbereidingen te treffen (financiering, verhuizing, vrije dagen opnemen, vaklui vinden voor verbouwen etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ik vind de beschrijving wat vaag en lees het meer als ja de 22ste maar als het nieuwe huis van de verkoper nog niet klaar is kan het ook later zijn.
Cyclonist schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:49:
[...]

Verkoper wacht tot nieuwe huis klaar is. Ik had ook graag eerder gewild maar dan had ik dieper in de buidel moeten tasten aldus de makelaar.

Wij zijn gelukkig niet afhankelijk van verkoop eigen huis oid maar ja het duurt nog even.

Voorbehoud financiering over 6 weken is vrij gebruikelijk. Een verkoper wil immers zsm weten of de financiering rond komt. Als de koop afketst op de financiering dan is de verkoper ineens 6 tot 8 week verder. Maar als je gaandeweg 1 of 2 weken extra blijkt nodig te hebben dan wordt dat meestal wel goedgekeurd door de verkoper.
Maar gaat deze termijn gebruikelijk in 6 weken na tekenen of 6 weken vanaf nu (moment van ontvangen contract).

Kan ik ook bijvoorbeeld proberen er van te laten maken financierings termijn 6 weken vanaf datum tekenen contract.

[ Voor 27% gewijzigd door Dracula op 02-10-2023 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-04 16:34
Dracula schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:02:
[...]

Ik vind de beschrijving wat vaag en lees het meer als ja de 22ste maar als het nieuwe huis van de verkoper nog niet klaar is kan het ook later zijn.
De kans bestaat dat de verkoper dat in een dergelijk geval voorstelt, maar daar hoef je niet mee akkoord te gaan. In de bepaling is daarom ook opgenomen dat de datum alleen kan worden aangepast als jullie dat allebei goed vinden (koper en verkoper). Is verder vrij standaard en alleen maar prettig, zoals gezegd bijvoorbeeld vanwege het maken van de afspraak bij de notaris.

Voor wat betreft aanpassen van contract kun je er gewoon over in gesprek natuurlijk. Als je een aankoopmakelaar hebt, die dat laten oppakken en anders zelf aangeven wat je wil aanpassen. Heb je al wel duidelijk wanneer getekend wordt? Vanaf overeenstemming over het bod zou dat namelijk gewoon heel snel moeten kunnen. Of wil je het zelf graag nog een paar dagen vertragen ivm bedenktermijn of het inplannen van een keuring oid?

[ Voor 11% gewijzigd door Plempie op 03-10-2023 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Plempie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 06:58:
[...]

De kans bestaat dat de verkoper dat in een dergelijk geval voorstelt, maar daar hoef je niet mee akkoord te gaan. In de bepaling is daarom ook opgenomen dat de datum alleen kan worden aangepast als jullie dat allebei goed vinden (koper en verkoper). Is verder vrij standaard en alleen maar prettig, zoals gezegd bijvoorbeeld vanwege het maken van de afspraak bij de notaris.

Voor wat betreft aanpassen van contract kun je er gewoon over in gesprek natuurlijk. Als je een aankoopmakelaar hebt, die dat laten oppakken en anders zelf aangeven wat je wil aanpassen. Heb je al wel duidelijk wanneer getekend wordt? Vanaf overeenstemming over het bod zou dat namelijk gewoon heel snel moeten kunnen. Of wil je het zelf graag nog een paar dagen vertragen ivm bedenktermijn of het inplannen van een keuring oid?
Nee in principe wil ik zsm tekenen, ik wil alleen zeker weten dat alles wat erin staat klopt en er geen rare zaken in staan. Ik heb geen aankoop makelaar dus ik probeer het zelf zo goed mogelijk te snappen. Misschien moet ik er advies over inwinnen alleen de vraag is waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Dracula schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:02:

Verkoper wacht tot nieuwe huis klaar is. Ik had ook graag eerder gewild maar dan had ik dieper in de buidel moeten tasten aldus de makelaar.

Wij zijn gelukkig niet afhankelijk van verkoop eigen huis oid maar ja het duurt nog even.
Wat dan wel relevant is, is de geldigheidsduur van het aanbod van de hypotheekverstrekker. Bij veel banken is dit 9 maanden, maar er is soms ook langer mogelijk. Rentetarieven kunnen wel anders zijn. Als zij 2 maanden uitstellen kom je mogelijk dus al krap te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:19

Qu3st

rubenos schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:53:
[...]

Wat dan wel relevant is, is de geldigheidsduur van het aanbod van de hypotheekverstrekker. Bij veel banken is dit 9 maanden, maar er is soms ook langer mogelijk. Rentetarieven kunnen wel anders zijn. Als zij 2 maanden uitstellen kom je mogelijk dus al krap te zitten.
Dan een hypotheekverstrekker vinden die de optie biedt om gratis dit aanbod te verlengen. Wij hadden die optie voor ons hypotheekaanbod, ik weet niet of dit standaard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
Qu3st schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:02:
[...]

Dan een hypotheekverstrekker vinden die de optie biedt om gratis dit aanbod te verlengen. Wij hadden die optie voor ons hypotheekaanbod, ik weet niet of dit standaard is.
Nee, niet standaard. Wel een goede tip voor @Dracula, als hij verwacht dat de verkopers het verder willen rekken i.v.m. nieuwbouw.

Daarom denk ik goed om na te gaan hoe je een te lange verschuiving vanaf 22 mei contractueel voorkomt. Want nieuwbouw kent altijd vertragingen en de verkoper zal dan liever niet voor een paar maanden willen verhuizen en huren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Maar daar hoef je je met hoe het nu staat niet druk om te maken. Er staat immers duidelijk dat beide partijen akkoord moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
rubenos schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:06:
[...]

Nee, niet standaard. Wel een goede tip voor @Dracula, als hij verwacht dat de verkopers het verder willen rekken i.v.m. nieuwbouw.

Daarom denk ik goed om na te gaan hoe je een te lange verschuiving vanaf 22 mei contractueel voorkomt. Want nieuwbouw kent altijd vertragingen en de verkoper zal dan liever niet voor een paar maanden willen verhuizen en huren.
Ja dat is ook beetje mijn zorg. Ik wil denk ik kijken of we een harde datum van 22 mei kunnen maken. Als im uiterlijk 22 mei. Eerder is prima later brengt mogelijke kosten voor mij met zich mee.

Geldigheid van de offerte is zeker belangrijk en de kosten die erbij horen ook.
Gijsje22 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:24:
Maar daar hoef je je met hoe het nu staat niet druk om te maken. Er staat immers duidelijk dat beide partijen akkoord moeten geven.
Ja dat is idd ook wel weer zo, of mijn bovenstaande statement dan relevant blijft / is en noodzakelijk is.

[ Voor 18% gewijzigd door Dracula op 03-10-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-06 19:58

Crazy D

I think we should take a look.

rubenos schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:06:
[...]

Verkopers van mijn woning hebben uiteindelijk tijdelijk huisje gehuurd waardoor de overdracht opeens 4 maanden eerder was. Prima uiteraard, maar je hebt idd altijd onzekerheid bij nieuwbouw. Maar dat is wel risico verkoper. Je spreekt iets af, in dit geval 22 mei. Als zij er dan nog niet in kunnen is dat hun probleem.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Qu3st schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:02:
[...]

Het merendeel biedt offerte verlenging aan, maar geldverstrekkers hanteren allemaal andere termijnen en regels over het annuleren & eventuele kosten. Mooi overzicht: https://www.hypotheek24.nl/informatie/hypotheekofferte

Dit toont ook aan waarom een overdracht over 7.5 maanden niet gunstig is voor de koper. Een deel van de geldverstrekkers heeft een hypotheekofferte geldigheid van maximaal 6 maanden inclusief verlenging, deze opties vallen dan per definitie af.

Als @Dracula de kopers tegemoet komt met 7.5 maanden wachten, dan zou ik ook laten vastleggen dat je voorbehoud financiering een flink stuk opschuift, tot ergens in december eigenlijk. Je wil de hypotheekofferte na 22 november ontvangen omdat je dan +6 maanden uitkomt op minimaal 22 mei 2024 (overdracht datum). Dan heb je in ieder geval keuze uit 99% van de hypotheekverstrekkers zonder geldigheidsstress.

Ook met de hypotheekadviseur goed kijken naar welke rente de hypotheekverstrekker hanteert: offerte en/of dagrente. Dat is met een offerte verlenging en overdracht zo ver in de toekomst wel iets om rekening mee te houden: https://www.hypotheek24.nl/informatie/dagrente . De rente kan binnen 7.5 maanden flink veranderen in jouw voordeel/nadeel. Het mooie aan dagrente is dat je de rente krijgt uit je offerte, tenzij de rente bij verlengen of passeren lager is: dan krijg je de lagere rente. Is hij hoger geworden? Geen probleem, je krijgt de offerte rente.

[ Voor 18% gewijzigd door stin00 op 03-10-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
stin00 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:02:
[...]

Het merendeel biedt offerte verlenging aan, maar geldverstrekkers hanteren allemaal andere termijnen en regels over het annuleren & eventuele kosten. Mooi overzicht: https://www.hypotheek24.nl/informatie/hypotheekofferte

Dit toont ook aan waarom een overdracht over 7.5 maanden niet gunstig is voor de koper. Een deel van de geldverstrekkers heeft een hypotheekofferte geldigheid van maximaal 6 maanden inclusief verlenging, deze opties vallen dan per definitie af.

Als @Dracula de kopers tegemoet komt met 7.5 maanden wachten, dan zou ik ook laten vastleggen dat je voorbehoud financiering een flink stuk opschuift, tot ergens in december eigenlijk. Je wil de hypotheekofferte na 22 november ontvangen omdat je dan +6 maanden uitkomt op minimaal 22 mei 2024 (overdracht datum). Dan heb je in ieder geval keuze uit 99% van de hypotheekverstrekkers zonder geldigheidsstress.

Ook met de hypotheekadviseur goed kijken naar welke rente de hypotheekverstrekker hanteert: offerte en/of dagrente. Dat is met een offerte verlenging en overdracht zo ver in de toekomst wel iets om rekening mee te houden: https://www.hypotheek24.nl/informatie/dagrente . De rente kan binnen 7.5 maanden flink veranderen in jouw voordeel/nadeel. Het mooie aan dagrente is dat je de rente krijgt uit je offerte, tenzij de rente bij verlengen of passeren lager is: dan krijg je de lagere rente. Is hij hoger geworden? Geen probleem, je krijgt de offerte rente.
Dat is idd ook een optie. Echter is de verwachting van de verschillende adviseurs die ik sprak dat de rente de komende tijd omhoog gaat dus als we langer wachten nu zal de rente neem ik aan ook hoger zijn in November / December

De onder voorbehoud hebben ze nu op 15 November gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Popmartijn
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-06 18:13
Dracula schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:33:

Ja, die zin kan je zo interpreteren. Dit is volgens mij ook de gebruikelijke formulering (zo hadden wij dit ook in onze koopovereenkomsten staan, zowel voor de koop als voor de verkoop). Dit voorkomt dat er moet worden afgeweken van de koopovereenkomst (of dat deze opnieuw moet worden opgesteld) mocht de passeerdatum wijzigen (zolang beide partijen het hiermee eens zijn).
En mbt onder voorbehoud van financiering, in het biedt formulier was enkel ruimte om te zeggen ja of nee. Dit is ja geworden en in het voorlopige koopcontract staat nu 15 November als de “deadline”. Dat is 6 weken vanaf nu. Is dit gebruikelijk of pas je dit nog aan naar de datum + 6 weken (als je idd van 6 uitgaat) van tekenen voorlopig koopcontract omdat je zonder dat contract nog niet alles in orde kan laten maken bij je financier?
Het is inderdaad gebruikelijk dat bij voorbehoud van financiering een einddatum wordt genoemd van 6 weken na dag van mondelinge overeenkomst (en dus niet na dag van tekenen koopcontract). Dit om onder andere eventuele vertragingstactieken van de koper m.b.t. het tekenen tegen te gaan. En om te voorkomen dat dit artikel steeds moet worden aangepast wanneer er andere aanpassingen zijn op de overeenkomst. Natuurlijk staat het je vrij om hierover te onderhandelen met de verkoper, maar zoals nu aangegeven is de standaard formulering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
stin00 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:02:
[...]

Vraag me alleen af als ik dit voorstel of de verkoper dan niet zoiets heeft van ja doei laat maar als je zo moeilijk gaat doen.....

Kan uiteraard melden dat het geen harde eis is maar dat ik hoop op hun welwillendheid en flexibiliteit in deze.
Dus geen make or break deal zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Dracula schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:40:
[...]

Vraag me alleen af als ik dit voorstel of de verkoper dan niet zoiets heeft van ja doei laat maar als je zo moeilijk gaat doen.....

Kan uiteraard melden dat het geen harde eis is maar dat ik hoop op hun welwillendheid en flexibiliteit in deze.
Jij bent ook niet afgehaakt bij een overdracht over 7.5 maanden, dat is ook nogal een eis. Een kleine tegeneis van de financieringsperiode wat opschuiven kan je altijd proberen.

Idealiter schakel je nu een goede hypotheekadviseur in die je hierin adviseert én zoiets eventueel regelt via de verkoopmakelaar met een telefoontje.

Ik zou met beperkte financiële kennis echt zsm een goede adviseur inschakelen. Hoe eerder hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dracula schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:40:
[...]

Je draait nu eigenlijk zelf de rollen om en leg je het 'risico' bij jezelf neer, terwijl je je hier eigenlijk helemaal niet druk om moet maken. Het is gewoon het risico van de verkoper, waarbij er mogelijk een beroep gedaan kan worden op de welwillendheid en flexibiliteit van de koper, echter dit is zoals eerder gezegd alleen mogelijk wanneer beide partijen dat overeenkomen. Als jij om wat voor reden dan ook die datum niet wil/kan aanpassen dan is dat je goed recht en sta je gewoon op de genoemde datum bij de notaris.

Voorderest is het eigenlijk gewoon een standaard zinnetje in de NVM koopovereenkomst die redelijk normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
stin00 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:47:
[...]

Jij bent ook niet afgehaakt bij een overdracht over 7.5 maanden, dat is ook nogal een eis. Een kleine tegeneis van de financieringsperiode wat opschuiven kan je altijd proberen.

Idealiter schakel je nu een goede hypotheekadviseur in die je hierin adviseert én zoiets eventueel regelt via de verkoopmakelaar met een telefoontje.

Ik zou met beperkte financiële kennis echt zsm een goede adviseur inschakelen. Hoe eerder hoe beter.
Die heb ik gister uitgekozen en ga dit idd bespreken echter ligt het koopcontract er nu al 2 dagen dus wil ook niet te lang niet reageren. Heb wel al aangegeven bij de verkoop makelaar dat ik momenteel in het buitenland zit en dus wat trager reageer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Dracula schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:07:
[...]

Die heb ik gister uitgekozen en ga dit idd bespreken echter ligt het koopcontract er nu al 2 dagen dus wil ook niet te lang niet reageren. Heb wel al aangegeven bij de verkoop makelaar dat ik momenteel in het buitenland zit en dus wat trager reageer.
Ach je koopt een huis voor een gigantisch bedrag, niet heel gek om een (concept) koopcontract een aantal dagen te laten liggen om alles door te lezen en financieel advies in te winnen.

Het blijft ook een beetje een tactisch spelletje soms :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:29
RobinNL schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:03:
[...]

Ik zit zelf ook in het proces van kopen, op dit moment het regelen van de financiering.

Zelf heb ik het gedaan zonder aankoopmakelaar. Een aantal maanden geleden had ik in dit topic gevraagd of een aankoopmakelaar nodig was. Er werd gelinkt naar een pagina of poll waar ik zag dat het ongeveer 50/50 was (niet helemaal zeker). Misschien kan je het geld wat je aan een aankoopmakelaar zou besteden beter gebruiken met het bieden op een woning?

Zelf ben ik begin 2022 naar De Hypotheker gegaan voor een eerste oriëntatiegesprek. In maart 2023 zag ik een leuke appartement en daar werd me verteld dat ik het beste nog een keer een gesprek kon plannen bij een ander bedrijf, omdat in die tijd het een en ander is veranderd. Zo heb ik in maart 2023 een tweede oriëntatiegesprek gehad, maar dan bij een lokaal bedrijfje bij mij in de gemeente. Dit gesprek was een stuk uitgebreider en beviel mij veel beter.

Ik woon zelf net naast Rotterdam en zocht een appartement van tussen de 230 en 265k. Even mijn ervaringen van dit jaar:
  • Maart 2023: Appartement (74m2, 2 slaapkamers, label C) met meubels, vraagprijs 239.000. Minimaal 8 biedingen, variërend van 200.000 tot 255.255. Hoogste bod was ruim 16k hoger dan vraagprijs.
  • Juni 2023: Appartement (83m2, 2 slaapkamers, label A), vraagprijs 262.500. Totaal 3 biedingen, variërend van 256.500 tot 271.000. Hoogste bod was 8.5k boven vraagprijs.
  • Augustus 2023: Appartement (80m2, 2 slaapkamers, label C), vraagprijs 260.000. Totaal 2 biedingen, waarbij ik het hoogste bod had. Bod was ongeveer 5k hoger dan vraagprijs.
Inmiddels ben ik ook weer een stukje verder met de woning:

Members only:

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
RobinNL schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:07:
[...]

Inmiddels ben ik ook weer een stukje verder met de woning:

***members only***
Gefeliciteerd, slechts €250 verschil is bizar weinig :D Goed gedaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gefeliciteerd, heb je dat tweede bod nog uitgebracht en zoja hoeveel hoger ben je gegaan dan je eerste bod?

Zelf zou ik niet zo gecharmeerd zijn van deze opzet en waarschijnlijk gewoon bij mijn eerste bod gebleven zijn.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinNL
ArthurMorgan schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:13:
Gefeliciteerd, heb je dat tweede bod nog uitgebracht en zoja hoeveel hoger ben je gegaan dan je eerste bod?

Zelf zou ik niet zo gecharmeerd zijn van deze opzet en waarschijnlijk gewoon bij mijn eerste bod gebleven zijn.
Thnx! Mijn tweede bod was 1250 euro hoger.

Zelf had ik ook het idee dat dit mogelijk niet de normale manier zou zijn. Zelf wilde ik het bod verhogen met 250 euro aangezien ik al een beetje op de max zat, en ik toch wilde laten zien dat ik serieuze interesse had in de woning. Vervolgens gaven m'n ouders aan om het met 1000 euro te verhogen (dus in totaal 1250 euro). Die wilden me ook wel een beetje helpen ermee.

[ Voor 3% gewijzigd door RobinNL op 03-10-2023 22:17 ]

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je mag je ouders wel een grote taart geven, perfect gekozen eindbedrag. :)

/edit: ik zou echt een paar slapeloze nachten hebben als ik een huis op 250 euro zou missen zeg :X

[ Voor 40% gewijzigd door ArthurMorgan op 03-10-2023 22:20 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinNL
ArthurMorgan schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:18:
Je mag je ouders wel een grote taart geven, perfect gekozen eindbedrag. :)
Ik zat al te denken om zaterdag wat lekkers te regelen ;) En waarschijnlijk heeft de persoonlijke boodschap ook wel geholpen.

offtopic:
Ook een tip voor alle starters die opzoek zijn naar een woning: Een persoonlijke boodschap (een geschreven brief of een stukje tekst schrijven bij het doen van een bod) kan mogelijk net dat ene zetje geven. Een nee heb je, een ja kan je mogelijk krijgen met zo'n persoonlijke boodschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:19

Qu3st

RobinNL schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:23:
[...]

Ik zat al te denken om zaterdag wat lekkers te regelen ;) En waarschijnlijk heeft de persoonlijke boodschap ook wel geholpen.

offtopic:
Ook een tip voor alle starters die opzoek zijn naar een woning: Een persoonlijke boodschap (een geschreven brief of een stukje tekst schrijven bij het doen van een bod) kan mogelijk net dat ene zetje geven. Een nee heb je, een ja kan je mogelijk krijgen met zo'n persoonlijke boodschap.
Die persoonlijke boodschap heeft ons ook geholpen aan het huis verwacht ik. We ga wonen in de wijk waar ik ben opgegroeid, achter mijn ouders, dus een verhaaltje geschreven dat het zo fijn is om weer 'thuis' te komen. En als de biedingen allemaal dichtbij elkaar liggen, kan zo'n emotioneel verhaaltje wel de doorslag geven.

Gefeliciteerd met je woning en ik snap je stress om de financiering, daar heb ik ook even mee gezeten. Nu lekker dingen plannen voor je woning, meubels kopen etc. Leuk man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PureLOOD
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:41
Qu3st schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:03:
[...]

Die persoonlijke boodschap heeft ons ook geholpen aan het huis verwacht ik. We ga wonen in de wijk waar ik ben opgegroeid, achter mijn ouders, dus een verhaaltje geschreven dat het zo fijn is om weer 'thuis' te komen. En als de biedingen allemaal dichtbij elkaar liggen, kan zo'n emotioneel verhaaltje wel de doorslag geven.

Gefeliciteerd met je woning en ik snap je stress om de financiering, daar heb ik ook even mee gezeten. Nu lekker dingen plannen voor je woning, meubels kopen etc. Leuk man!
Kan ook een sterk gevalletje zijn van survivor bias. Als je een leuk verhaaltje hebt en je bent het niet geworden, ligt het dan aan het verhaal, of aan je bod/voorwaarden. Hoeveel geld is het verhaaltje waard?

Wij hadden destijds ook een mooi verhaaltje gemaakt. Bleek dat de verkopers het verhaal niet eens gelezen hadden |:( We hadden gewoon het hoogste bod, ook prima :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
PureLOOD schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:18:
[...]

Kan ook een sterk gevalletje zijn van survivor bias. Als je een leuk verhaaltje hebt en je bent het niet geworden, ligt het dan aan het verhaal, of aan je bod/voorwaarden. Hoeveel geld is het verhaaltje waard?

Wij hadden destijds ook een mooi verhaaltje gemaakt. Bleek dat de verkopers het verhaal niet eens gelezen hadden |:( We hadden gewoon het hoogste bod, ook prima :P
Of het helpt weet je nooit natuurlijk. Daarom de 'Nee heb je, ja kan je krijgen'. Waarschijnlijk kozen ze bij mij ook vanwege het hogere bod. De andere bieder had trouwens geen persoonlijke boodschap toegevoegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Conclusie, ze hebben dus het hoogste bod gekozen. Of je het ook geworden was met een lager bod en een leuk verhaal zullen we nooit weten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-06 15:29
Gijsje22 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:54:
Conclusie, ze hebben dus het hoogste bod gekozen. Of je het ook geworden was met een lager bod en een leuk verhaal zullen we nooit weten...
Feitelijk wel, maar het kan natuurlijk ook zijn dat zijn financiële voorwaarden beter waren dan die van het bod van 250 euro minder.

Jezus, wat een wisselgeld die 250 euro op zo een bedrag. Gefeliciteerd, mooie prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
Lassy schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:45:
Wij zijn sinds een aantal maanden begonnen met de zoektocht naar een nieuwe woning.
Inmiddels hebben we 3 huizen bezichtigd, waarvan de laatste het meest binnen ons wensenpakket viel.

***members only***

We hebben oriënterende gesprekken gevoerd met De Hypotheker, ING en Frits.
ING laat je alleen de basis zien met wat summiere berekeningen welke je zelf ook zou kunnen doen. Voor verdere uitwerkingen moet er eerst een adviesovereenkomst worden getekend.
De Hypotheker had de meest uitgebreide berekeningen. Frits zat daar een beetje tussenin en doet alles online.
Ze komen alle drie ook met verschillende berekeningen, adviezen en hypotheekverklaringen. Dit maakt de keuze niet gemakkelijk.
Zeker wat de huidige hypotheek betreft zijn er verschillende meningen.
Dit betreft een maatwerkhypotheek van de ING (Postbank) met een maatwerkverzekering (100% rentefonds) bij NN.

De Hypotheker adviseert deze om te zetten naar een aflossingsvrij of bankspaar deel (fiscaal geruisloos voortzetten) met daarnaast een annuïtair of lineair deel.
Van alle opties hebben we berekeningen ontvangen. Bankspaar icm lineair zou over de gehele looptijd de goedkoopste zijn.
ING en Frits adviseren alleen om dit deel aflossingsvrij te maken. De opgebouwde KEW wordt dan afgelost op het annuïtaire deel.
Zij wilden tijdens de oriënterende fase geen berekening maken voor het omzetten naar een bankspaar.
Ook wilden ze geen berekeningen maken met een lineaire hypotheek, omdat bijna niemand daar voor kiest (ondanks de lagere kosten over gehele looptijd).
Ik ben al in excel aan het rotzooien en ik ga daarnaast nog een proefaccount aanmaken bij Findesk, puur om te kijken ik er zelf een beetje wijs uit kan worden.

Ook wat de taxatie van onze huidige woning betreft zijn er verschillende meningen (Calcasa, waardebepaling makelaar, walter, huispedia). Tussen de laagste en hoogste zit een verschil van +/- 30K.
We zijn waarschijnlijk van plan uiteindelijk een desk-top taxatie uit te laten voeren voor beide woningen (hypotheek lager dan 90% van marktwaarde).

In eerste instantie ging mijn gevoel richting De Hypotheker, maar die stuurde mij vanmorgen een hypotheekverklaring met een veel lagere maximale hypotheek. Dat zou door een hogere rente komen, maar 4,71% tov 4,36% levert volgens mij geen verschil op van 45K met verder dezelfde uitgangspunten…

We proberen ons niet gek te laten maken door flink over te bieden zonder ontbindende voorwaarden (daar waren alle adviseurs het over eens) en we denken onze zaken prima op orde te hebben, maar nu is het dus zaak te bepalen met welke adviseur we in zee moeten gaan…
De verkoper zou gisteren een keuze maken uit de biedingen, maar we hebben nog niets vernomen. We kregen ook de kans nog een eindvoorstel te doen, mocht dat nog niet het geval zijn (niet gedaan). Moeten we hier nog achteraan of is het een kwestie van geduldig afwachten? Ik wil niet te hijgerig overkomen namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureLOOD
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:41
RobinNL schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:52:
[...]

Of het helpt weet je nooit natuurlijk. Daarom de 'Nee heb je, ja kan je krijgen'. Waarschijnlijk kozen ze bij mij ook vanwege het hogere bod. De andere bieder had trouwens geen persoonlijke boodschap toegevoegd.
Daarom, ik wil overigens niks afdoen aan je succes. De eerste stap maken op de huizenmarkt is vaak het moeilijkst, dat heb je net gedaan. Gefeliciteerd!

Meestal is cash, koning, maar een leuk verhaal kost uiteindelijk weinig. Kun je zelfs door ChatGPT o.i.d. laten schrijven :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Lassy schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:17:
[...]

De verkoper zou gisteren een keuze maken uit de biedingen, maar we hebben nog niets vernomen. We kregen ook de kans nog een eindvoorstel te doen, mocht dat nog niet het geval zijn (niet gedaan). Moeten we hier nog achteraan of is het een kwestie van geduldig afwachten? Ik wil niet te hijgerig overkomen namelijk ;)
Had ik bij mijn huis ook, had gedacht dat ik het niet geworden was... dus toen de makelaar belde en zei ik heb nieuws voor je was mijn eerste reactie naar hem "mooi, heb je inmiddels nog wat anders in de aanbieding wat binnen het budget valt" waarop zijn reactie was "hoezo? wil je in 2 huizen gaan wonen of zoek je nog iets als investering?".

Had de makelaar dus eerst alle mensen zitten bellen die het niet waren geworden, het hoeft dus niet meteen een slechte afloop te betekenen :+

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
R2D2 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

Had ik bij mijn huis ook, had gedacht dat ik het niet geworden was... dus toen de makelaar belde en zei ik heb nieuws voor je was mijn eerste reactie naar hem "mooi, heb je inmiddels nog wat anders in de aanbieding wat binnen het budget valt" waarop zijn reactie was "hoezo? wil je in 2 huizen gaan wonen of zoek je nog iets als investering?".

Had de makelaar dus eerst alle mensen zitten bellen die het niet waren geworden, het hoeft dus niet meteen een slechte afloop te betekenen :+
Toevallig werd ik vlak na mijn post gebeld door de verkopende makelaar. Helaas met slecht nieuws. Ons bod is niet geaccepteerd. Er waren 14 biedingen, waarvan een aantal substantieel hoger dan die van ons. Ze zijn puur voor het hoogste bod gegaan. Het biedlogboek geeft ons tzt wat meer inzicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:03
R2D2 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

Aparte strategie wel, ik zou altijd eerst de winnende bieder bellen om gevoel te krijgen dat ze blij zijn en het door gaan zetten voordat de rest afgewimpeld wordt...
Ze zullen maar net op twee huizen aan het bieden zijn en bij allebei het winnende bod hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
stin00 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:20:
[...]

Ach je koopt een huis voor een gigantisch bedrag, niet heel gek om een (concept) koopcontract een aantal dagen te laten liggen om alles door te lezen en financieel advies in te winnen.

Het blijft ook een beetje een tactisch spelletje soms :)
Het blijf idd een spelletje alleen is het nu eindelijk raak na tig pogingen.

Adviseur gesproken en rentes gaan morgen weer omhoog, hij zou nu het niet aanraden te wachten en pas over 2 maanden financiering aanvragen zodat ik er minder dan 6 maanden voor overdracht zit.

Het is en blijft gokken maar ik denk dat ik het nu wil regelen, ik wil alles in orde hebben om zo weer wat rust te creëren en gaan focussen op verhuizen.

Blijft lastig en spannend en ik weet nu al dat dit tot 20:00 vanavond in mijn hoofd blijft spoken. Dan gaan we met de adviseur kijken of de momenteel gekozen aanbieder idd de juiste is en een verzoek indienen om de stijging van morgen voor te zijn bij de voor nu gekozen aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Dracula schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:43:
[...]

Het blijf idd een spelletje alleen is het nu eindelijk raak na tig pogingen.

Adviseur gesproken en rentes gaan morgen weer omhoog, hij zou nu het niet aanraden te wachten en pas over 2 maanden financiering aanvragen zodat ik er minder dan 6 maanden voor overdracht zit.

Het is en blijft gokken maar ik denk dat ik het nu wil regelen, ik wil alles in orde hebben om zo weer wat rust te creëren en gaan focussen op verhuizen.

Blijft lastig en spannend en ik weet nu al dat dit tot 20:00 vanavond in mijn hoofd blijft spoken. Dan gaan we met de adviseur kijken of de momenteel gekozen aanbieder idd de juiste is en een verzoek indienen om de stijging van morgen voor te zijn bij de voor nu gekozen aanbieder.
Het gaat nu inderdaad rap omhoog, mijn eigen verstrekker heeft in 17 dagen tijd de rente 5 keer verhoogd (0.17% in totaal).

Ik zou dan inderdaad maar de aanvraag starten en zsm een rente aanbod krijgen. Kies misschien wel een geldverstrekker die bij passeren hypotheek akte de dagrente op die datum hanteert indien deze lager is dan het aanbod.

De rente is onvoorspelbaar, maar misschien dat het volgende zomer weer wat gedaald is in jouw voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
stin00 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:48:
[...]

Het gaat nu inderdaad rap omhoog, mijn eigen verstrekker heeft in 17 dagen tijd de rente 5 keer verhoogd (0.17% in totaal).

Ik zou dan inderdaad maar de aanvraag starten en zsm een rente aanbod krijgen. Kies misschien wel een geldverstrekker die bij passeren hypotheek akte de dagrente op die datum hanteert indien deze lager is dan het aanbod.

De rente is onvoorspelbaar, maar misschien dat het volgende zomer weer wat gedaald is in jouw voordeel.
Ja die vraag ga ik zeker vanavond beantwoord zien te krijgen.
Pagina: 1 ... 309 ... 358 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7