Wij zijn sinds een aantal maanden begonnen met de zoektocht naar een nieuwe woning.
Inmiddels hebben we 3 huizen bezichtigd, waarvan de laatste het meest binnen ons wensenpakket viel.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
We hebben oriënterende gesprekken gevoerd met De Hypotheker, ING en Frits.
ING laat je alleen de basis zien met wat summiere berekeningen welke je zelf ook zou kunnen doen. Voor verdere uitwerkingen moet er eerst een adviesovereenkomst worden getekend.
De Hypotheker had de meest uitgebreide berekeningen. Frits zat daar een beetje tussenin en doet alles online.
Ze komen alle drie ook met verschillende berekeningen, adviezen en hypotheekverklaringen. Dit maakt de keuze niet gemakkelijk.
Zeker wat de huidige hypotheek betreft zijn er verschillende meningen.
Dit betreft een maatwerkhypotheek van de ING (Postbank) met een maatwerkverzekering (100% rentefonds) bij NN.
De Hypotheker adviseert deze om te zetten naar een aflossingsvrij of bankspaar deel (fiscaal geruisloos voortzetten) met daarnaast een annuïtair of lineair deel.
Van alle opties hebben we berekeningen ontvangen. Bankspaar icm lineair zou over de gehele looptijd de goedkoopste zijn.
ING en Frits adviseren alleen om dit deel aflossingsvrij te maken. De opgebouwde KEW wordt dan afgelost op het annuïtaire deel.
Zij wilden tijdens de oriënterende fase geen berekening maken voor het omzetten naar een bankspaar.
Ook wilden ze geen berekeningen maken met een lineaire hypotheek, omdat bijna niemand daar voor kiest (ondanks de lagere kosten over gehele looptijd).
Ik ben al in excel aan het rotzooien en ik ga daarnaast nog een proefaccount aanmaken bij Findesk, puur om te kijken ik er zelf een beetje wijs uit kan worden.
Ook wat de taxatie van onze huidige woning betreft zijn er verschillende meningen (Calcasa, waardebepaling makelaar, walter, huispedia). Tussen de laagste en hoogste zit een verschil van +/- 30K.
We zijn waarschijnlijk van plan uiteindelijk een desk-top taxatie uit te laten voeren voor beide woningen (hypotheek lager dan 90% van marktwaarde).
In eerste instantie ging mijn gevoel richting De Hypotheker, maar die stuurde mij vanmorgen een hypotheekverklaring met een veel lagere maximale hypotheek. Dat zou door een hogere rente komen, maar 4,71% tov 4,36% levert volgens mij geen verschil op van 45K met verder dezelfde uitgangspunten…
We proberen ons niet gek te laten maken door flink over te bieden zonder ontbindende voorwaarden (daar waren alle adviseurs het over eens) en we denken onze zaken prima op orde te hebben, maar nu is het dus zaak te bepalen met welke adviseur we in zee moeten gaan…