Inderdaad, als het kan gewoon de keuring voor het tekenen…..
Maar dan heb je toch ook het risico op afketsen van de deal? Want als er niets getekend is kan de verkoper ook nog andere biedingen accepteren en zit jij met een keuring...Verwijderd schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:34:
Het tekenen en keuren op elkaar afstemmen.Verwijderd schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:34:
Wij hebben het onlangs ook gedaan. Op dinsdag ondertekende (concept) koopcontract ontvangen van verkopers. Woensdagochtend de keuring gedaan. Op locatie zelf krijg je vaak al wel een goed beeld bij de staat van het huis.
Daarna hebben we getekend dus hadden we t/m maandag de 3 dagen wettelijke bedenktijd en donderdag hadden we het rapport.
PSN: Flix20-NL
Hallo. Even een vraagje, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen (zoekfunctie gebruikt maar kon het antwoord niet vinden).
We zijn bezig met een eerste woning aan te kopen. Overdracht gaat in maart plaatsvinden. Nu zijn we bij een hypotheekadviseur geweest, en zij gaf aan dat er twee momenten zijn om de rentestand vast te zetten. Ik kan het ook nergens online vinden, maar wanneer zijn de mogelijkheden om de rentestand vast te 'klikken'?
Is dat als je bijvoorbeeld een rentestand vast laat zetten bij de hypotheekgever voor een 5-maandstermijn, en je in die 5 maanden daadwerkelijk het huis overdraagt? Voorbeeld: hypotheekrente nu is 4,5%. De rente mag 5 maanden worden meegenomen. Op 2 februari wordt de rentestand ineens 4%. Mag je dan zeggen: we houden de rentestand van 2 februari aan, omdat dit binnen de 5-maandstermijn valt (en vóór daadwerkelijke overdracht woning op 1 maart).
Hoop dat iemand mij kan helpen.
We zijn bezig met een eerste woning aan te kopen. Overdracht gaat in maart plaatsvinden. Nu zijn we bij een hypotheekadviseur geweest, en zij gaf aan dat er twee momenten zijn om de rentestand vast te zetten. Ik kan het ook nergens online vinden, maar wanneer zijn de mogelijkheden om de rentestand vast te 'klikken'?
Is dat als je bijvoorbeeld een rentestand vast laat zetten bij de hypotheekgever voor een 5-maandstermijn, en je in die 5 maanden daadwerkelijk het huis overdraagt? Voorbeeld: hypotheekrente nu is 4,5%. De rente mag 5 maanden worden meegenomen. Op 2 februari wordt de rentestand ineens 4%. Mag je dan zeggen: we houden de rentestand van 2 februari aan, omdat dit binnen de 5-maandstermijn valt (en vóór daadwerkelijke overdracht woning op 1 maart).
Ik kan je geen exact antwoord geven, maar mijn hypotheekadviseur gaf aan dat we nu de rente vast hebben staan en mocht die dalen, we daarvan gebruik kunnen maken. Als die zou stijgen, bleven we vasthouden aan de lage rente. Overdracht bij ons is eind januari, maar hypotheek was al in ~april/mei afgesloten.MiCoo schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:45:
Hallo. Even een vraagje, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen (zoekfunctie gebruikt maar kon het antwoord niet vinden).
Yes. Dit antwoord wist ik dus ook. Nu vraag ik me af wat precies de 'voorwaarden' zijn ;-).BootVluchteling schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:47:
[...]
Ik kan je geen exact antwoord geven, maar mijn hypotheekadviseur gaf aan dat we nu de rente vast hebben staan en mocht die dalen, we daarvan gebruik kunnen maken. Als die zou stijgen, bleven we vasthouden aan de lage rente. Overdracht bij ons is eind januari, maar hypotheek was al in ~april/mei afgesloten.
Het proces is bij de meeste geldverstrekkers als volgt:MiCoo schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:53:
[...]
Yes. Dit antwoord wist ik dus ook. Nu vraag ik me af wat precies de 'voorwaarden' zijn ;-).
- Je hypotheek adviseur stuurt al je documenten richting de bank voor een hypotheek aanvraag
- Je ontvangt een hypotheek offerte met renteaanbod (bijv. 4.4%).
- Op dat moment weet je zeker dat je maximaal 4.4% gaat betalen.
- Je tekent de offerte.
- Er verstrijken X maanden (laat je renteaanbod verlengen als het langer dan 3 maanden is).
- Tussentijdse renteschommelingen omhoog/omlaag zijn irrelevant.
- Je gaat naar de notaris voor het passeren van de hypotheekakte. Is op DAT moment de rente lager? Dan krijg je automatisch die dagrente. Is de rente hoger? Geen probleem, je behoudt de 4.4%.
Deze voorwaarden staan ook altijd in de hypotheek offerte/aanbod van de geldverstrekker. Niet elke bank hanteert namelijk dezelfde regels. Laat je dus goed informeren.
[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 18-09-2023 12:02 ]
De meeste adviseurs kunnen overigens ook al een soort pro-forma overeenkomst bij de bank opvragen zodat je die rente al hebt staan. Maar dat is vooral gunstig als je verwacht dat de rente op korte termijn gaat stijgen.stin00 schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:00:
[...]
Het proces is bij de meeste geldverstrekkers als volgt:
- Je hypotheek adviseur stuurt al je documenten richting de bank voor een hypotheek aanvraag
- Je ontvangt een hypotheek offerte met renteaanbod (bijv. 4.4%).
- Op dat moment weet je zeker dat je maximaal 4.4% gaat betalen.
- Je tekent de offerte.
- Er verstrijken X maanden (laat je renteaanbod verlengen als het langer dan 3 maanden is).
- Tussentijdse renteschommelingen omhoog/omlaag zijn irrelevant.
- Je gaat naar de notaris voor het passeren van de hypotheekakte. Is op DAT moment de rente lager? Dan krijg je automatisch die dagrente. Is de rente hoger? Geen probleem, je behoudt de 4.4%.
Deze voorwaarden staan ook altijd in de hypotheek offerte/aanbod van de geldverstrekker. Niet elke bank hanteert namelijk dezelfde regels. Laat je dus goed informeren.
Edit: antwoord stond hierboven al goed
[ Voor 102% gewijzigd door Jackberry op 18-09-2023 21:06 ]
Completere antwoord:
Je hebt verschillende mogelijkheden bij hypotheek verstrekkers:
Dagrente en offerterente. (En je had ooit ook nog dalrente, maar die komt nauwelijks meer voor).
Bij Dagrente krijg je de laagste van 2 of 3 momenten: offerte rentebod, definitieve offerte, passeren van hypotheek
Bij Dalrente krijg je de laagste rente gedurende de periode tussen offerte rentebod en passeren
Bij Offerterente krijg je die van offerte bod of die van definitieve offerte (afhankelijk van verstrekker).
Per aanbieder/verstrekker zijn er nog kleine details daarop die verschillen, en sommige aanbieders bieden beide opties aan. Dalrente kan worden aangeboden, maar zal initieel een hogere offerte rentebod hebben.
Bij Dagrente kan het overigens zijn dat het niet de datum van passeren is, maar bijv de eerste dag van de daaropvolgende maand.
Je hebt verschillende mogelijkheden bij hypotheek verstrekkers:
Dagrente en offerterente. (En je had ooit ook nog dalrente, maar die komt nauwelijks meer voor).
Bij Dagrente krijg je de laagste van 2 of 3 momenten: offerte rentebod, definitieve offerte, passeren van hypotheek
Bij Dalrente krijg je de laagste rente gedurende de periode tussen offerte rentebod en passeren
Bij Offerterente krijg je die van offerte bod of die van definitieve offerte (afhankelijk van verstrekker).
Per aanbieder/verstrekker zijn er nog kleine details daarop die verschillen, en sommige aanbieders bieden beide opties aan. Dalrente kan worden aangeboden, maar zal initieel een hogere offerte rentebod hebben.
Bij Dagrente kan het overigens zijn dat het niet de datum van passeren is, maar bijv de eerste dag van de daaropvolgende maand.
Nee, dat zou ik niet accepteren. Gaat dit via een verkoopmakelaar?Get!em schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:38:
Andere vraag: ik kom op mijn koopovereenkomst een verkoper tegen, die bij zijn NAW gegevens de legitimatie niet heeft ingevuld, maar heeft doorgehaald.
Zouden jullie dat accepteren?
(Koopovereenkomst bijna 2 weken na akkoord op bod nog steeds niet getekend…en dat ligt niet aan mij…)
Ja, AVG. Is niet (meer) toegestaan om dat op te nemen.Get!em schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:38:
Andere vraag: ik kom op mijn koopovereenkomst een verkoper tegen, die bij zijn NAW gegevens de legitimatie niet heeft ingevuld, maar heeft doorgehaald.
Zouden jullie dat accepteren?
(Koopovereenkomst bijna 2 weken na akkoord op bod nog steeds niet getekend…en dat ligt niet aan mij…)
Ik ben bijna 3 weken verder en er is ook nog steeds niet getekend... Verschrikkelijk.
En erge is, de notaris maakt koopakte op (Amsterdam). Steeds fouten.

Jazeker, zowel verkoop als aankoopmakelaar.Wolly schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:39:
[...]
Nee, dat zou ik niet accepteren. Gaat dit via een verkoopmakelaar?
Mooie uitleg mbt dagrente is al gegeven, maar eventueel kun je op https://www.hypotheek24.nl/informatie/dagrente ook vinden welke aanbieders dit aanbieden. Als je het echt belangrijk vindt, dan helpt dat je misschien al een stukje op weg als je ook zelf wat onderzoek wil doen naar de beste partij voor jou.MiCoo schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:45:
Klein detail nog trouwens: jij als (toekomstig) huiseigenaar bent de hypotheekgever. De partij die de lening verstrekt, is de hypotheeknemer.
Inderdaad prima uitleg, met daaronder mooi dat er voetnoten bij zitten per aanbieder. Pas wel op, er zijn veel vergelijkingssites, maar geen van alle heeft alle hypotheek aanbieders en is dus altijd een selectie. Zo mist in dat overzicht onder andere Triodos, die ook nog eens gratis annuleren en lange offerte geldigheid heeft. Bij andere vergelijkers missen weer andere banken trouwens.Plempie schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:31:
[...]
Mooie uitleg mbt dagrente is al gegeven, maar eventueel kun je op https://www.hypotheek24.nl/informatie/dagrente ook vinden welke aanbieders dit aanbieden. Als je het echt belangrijk vindt, dan helpt dat je misschien al een stukje op weg als je ook zelf wat onderzoek wil doen naar de beste partij voor jou.
Klein detail nog trouwens: jij als (toekomstig) huiseigenaar bent de hypotheekgever. De partij die de lening verstrekt, is de hypotheeknemer.
Dat verlengen van de offerte is ook wel echt een ding. Bij sommige aanbieders is verlengen 0,05% euro (van je hypotheekbedrag) per dag verlenging, en bij sommige aanbieders is annuleren gewoon 1% van je hypotheekbedrag. Gaat snel om aardige bedragen. Zeker als je ziet dat de initiële offerte slechts 2 of 3 maanden geldig is.
Denk bijv ook om bankgarantie, vaak ook 1% van de benodigde bedrag (wat dan weer vaak 10% van de aankoopwaarde is). Er zijn hypotheekadviseurs die het voor 175 Euro fixed price doen
Het is echt een oerwoud aan bureaucratie, er zijn zoveel geldverstrekkers met allemaal kleine voetnoten en eigen regeltjes. Ik zat zelf al bij Argenta en ben daar ook gebleven vanwege het meenemen van m'n bestaande hypotheek. Super ouderwetse, stoffige bank, maar ze hebben best schappelijke regels:Get!em schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:24:
[...]
Inderdaad prima uitleg, met daaronder mooi dat er voetnoten bij zitten per aanbieder. Pas wel op, er zijn veel vergelijkingssites, maar geen van alle heeft alle hypotheek aanbieders en is dus altijd een selectie. Zo mist in dat overzicht onder andere Triodos, die ook nog eens gratis annuleren en lange offerte geldigheid heeft. Bij andere vergelijkers missen weer andere banken trouwens.
Dat verlengen van de offerte is ook wel echt een ding. Bij sommige aanbieders is verlengen 0,05% euro (van je hypotheekbedrag) per dag verlenging, en bij sommige aanbieders is annuleren gewoon 1% van je hypotheekbedrag. Gaat snel om aardige bedragen. Zeker als je ziet dat de initiële offerte slechts 2 of 3 maanden geldig is.
Denk bijv ook om bankgarantie, vaak ook 1% van de benodigde bedrag (wat dan weer vaak 10% van de aankoopwaarde is). Er zijn hypotheekadviseurs die het voor 175 Euro fixed price doen. , afhankelijk van je aankoopwaarde kan dat voordelig zijn.
- Offerte rente is 3 maanden geldig.
- Deze is direct gratis met +9 maanden te verlengen (dus max 1 jaar).
- De offerte weigeren kost €500 (Alleen indien de offerte verlengd is)
- Een bankgarantie kost in samenwerking met BNP €250, dus geen percentage van verkoopprijs.
Passage uit m'n eigen hypotheekofferte over welke rente Argenta hanteert (Aanbod 2 augsutus 2023 ontvangen, 3 maand geldig):
Hoe bepalen wij de rente?
Zet u voor 2 november 2023 bij de notaris uw handtekening onder de hypotheekakte? Dan betaalt u de rente uit het renteaanbod of de dagrente op het moment van passeren als deze lager is. Ook als u de geldigheid van de offerte al had verlengd.
Kiest u voor verlengen van de geldigheid van de rente en zet u na 2 november 2023 bij de notaris uw handtekening onder de hypotheekakte? Dan is de rente die u gaat betalen de rente uit het renteaanbod of de rente op 2 november 2023 als deze lager is.
--> Dus stel ik zou het verlengen en pas 5 maart 2023 tekenen, dan krijg ik de rente uit het aanbod OF die van 2 november mits hij toen lager was. Dus na 2 november maakt het niet meer uit op welke datum de hypotheekakte bij de notaris passeert, de hyptheekrente is dan al definitief bekend.
Het werkt dus nog weer nét wat anders dan ik dacht
Helemaal mee eens dat het uiteindelijk echt een onoverzichtelijk oerwoud is en het zelf vergelijken van alle aanbieders op alle voorwaarden dan ook bijna niet te doen is. Denk wel dat het praktisch is om een idee te hebben van de belangrijkste zaken waarin aanbieders kunnen verschillen en je er ook bewust van te zijn dat alleen vergelijken op rentepercentage niet per se het beste resultaat voor jou oplevert.
Naast genoemde bankgarantie, dagrente, geldigheid offerte en eventuele kosten van verlengen, kun je dan ook nog kijken naar regels voor aflossen, meenemen hypotheek bij verhuizen, hoe financieringsruimte wordt berekend (vooral als er geen sprake is van NHG kan dat toch verschillen), hoe eenvoudig je later je marktwaarde kan laten aanpassen, of je gebruik kan maken van specifieke kortingen (bijv ivm energielabel) en ga zo maar door. En vergeet ook niet hoelang ze bezig zijn met beoordelen en hoe het aanleveren van info is geregeld. Ik snap wel dat de meeste mensen gewoon een hypotheekadviseur inschakelen en alles uit handen geven.
Overigens denk ik dat het ook met een adviseur handig is als je zelf een idee hebt wat de opties zijn en welke zaken voor jou juist wel of niet belangrijk zijn, maar je moet er dan natuurlijk wel wat moeite voor willen doen.
Naast genoemde bankgarantie, dagrente, geldigheid offerte en eventuele kosten van verlengen, kun je dan ook nog kijken naar regels voor aflossen, meenemen hypotheek bij verhuizen, hoe financieringsruimte wordt berekend (vooral als er geen sprake is van NHG kan dat toch verschillen), hoe eenvoudig je later je marktwaarde kan laten aanpassen, of je gebruik kan maken van specifieke kortingen (bijv ivm energielabel) en ga zo maar door. En vergeet ook niet hoelang ze bezig zijn met beoordelen en hoe het aanleveren van info is geregeld. Ik snap wel dat de meeste mensen gewoon een hypotheekadviseur inschakelen en alles uit handen geven.
Overigens denk ik dat het ook met een adviseur handig is als je zelf een idee hebt wat de opties zijn en welke zaken voor jou juist wel of niet belangrijk zijn, maar je moet er dan natuurlijk wel wat moeite voor willen doen.
Blijkbaar krijg je geen melding van move als het biedlogboek te zien is, maar goed hier dan toch. Vraagprijs was 359. Aan de ene kant denk ik ja we zaten er niet super ver vanaf, maar gewonnen hadden we dit nooitHikariMisako schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:02:
Gister te horen gekregen dat ons bod het niet was geworden, van de 6 biedingen totaal zaten er 2 boven ons. De verkopende makelaar wilde niet meteen kwijt waar het uiteindelijk voor gegaan is, maar als het goed is komt dat binnen een paar dagen op move te staan dus dan krijgen we het te zien. Eerste huis waar we daadwerkelijk op geboden hebben, voelt ergens goed om te horen dat we er niet compleet naast zaten qua bod
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Wat betekenen die laatste 2 kolommen? Financieel voorbehoud en ?HikariMisako schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:17:
[...]
Blijkbaar krijg je geen melding van move als het biedlogboek te zien is, maar goed hier dan toch. Vraagprijs was 359. Aan de ene kant denk ik ja we zaten er niet super ver vanaf, maar gewonnen hadden we dit nooit![]()
***members only***
Bouwkundig voorbehoudBootVluchteling schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:29:
[...]
Wat betekenen die laatste 2 kolommen? Financieel voorbehoud en ?
Dat inderdaad, had het iets te kort voor mijn eigen copy-paste.
Geen financieel voorbehoud (en wel bouwkundig) was dusHikariMisako schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:17:
[...]
Blijkbaar krijg je geen melding van move als het biedlogboek te zien is, maar goed hier dan toch. Vraagprijs was 359. Aan de ene kant denk ik ja we zaten er niet super ver vanaf, maar gewonnen hadden we dit nooit![]()
***members only***
Members only:
waard, erg veel. Jammer dat je nooit er achterkomt waarom ze het hoogste bod niet gepakt hebben
Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door Rmg op 20-09-2023 14:44 ]
In dit geval wilde de verkoper er het liefst zo snel mogelijk vanaf. Dan is zonder financieel voorbehoud een stuk zekerder qua tempo.Rmg schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:43:
[...]
Geen financieel voorbehoud (en wel bouwkundig) was dus
***members only***
waard, erg veel. Jammer dat je nooit er achterkomt waarom ze het hoogste bod niet gepakt hebben
Opvallend dat elk bod onder voorbehoud van bouwkundige keuring was. Is dat zo gebruikelijk? Wij hebben destijds zonder gedaan maar was ook huis van 2020
Ik vind het altijd wel grappig om te lezen dat aspirant-kopers het zo raar vinden dat (sommige) verkopers graag een bod zonder voorbehoud-financiering accepteren, maar tegelijkertijd er niet over piekeren om hun eigen voorbehoud-financiering te laten vallen. Met andere woorden: Je eigen 'risico' is natuurlijk volledig logisch om in te dekken, maar als een ander dan ook een lieve som over heeft voor het afdekken van hun eigen risico dan wordt dat vaak bizar genoemd
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ja en daarbij komt dat je je eigen risico als koper met wat huiswerk prima kunt inschatten vwb het rondkrijgen van de hypotheek terwijl je als verkoper echt geen idee hebt wat de financiele situatie van een aspirant koper is.naitsoezn schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:18:
Ik vind het altijd wel grappig om te lezen dat aspirant-kopers het zo raar vinden dat (sommige) verkopers graag een bod zonder voorbehoud-financiering accepteren, maar tegelijkertijd er niet over piekeren om hun eigen voorbehoud-financiering te laten vallen. Met andere woorden: Je eigen 'risico' is natuurlijk volledig logisch om in te dekken, maar als een ander dan ook een lieve som over heeft voor het afdekken van hun eigen risico dan wordt dat vaak bizar genoemd
Is echt het verschil tussen een calculated risk voor koper en een blinde gok voor verkoper.
Vind ik zelf ook inderdaad. Wat is "normaalgesproken" een beetje normaal om dat verschil af te dekken?Rmg schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:43:
[...]
***members only***
Denk niet dat daar vuistregels voor zijn, het ene financiële voorbehoud is het andere niet. Gaat het bv om huurders die voor het eerst kopen met 100% voorbehoud of doorstromers met 50%voorbehoud.. Daarnaast zijn er ook weleens gekke biedingen, zoals uit het buitenland / zonder te wezen kijken.BootVluchteling schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:31:
[...]
Vind ik zelf ook inderdaad. Wat is "normaalgesproken" een beetje normaal om dat verschil af te dekken?
Even een vraag. Ik heb een leuke woning gezien in de Gorzen (schiedam) en wil een bod plaatsen.
Nu weet ik alleen niet hoeveel de woning waard is. Op kadaster.nl kan ik wel een woningrapport kopen maar hoe accuraat is dat?
Hoe kan ik erachter komen dat ik niet teveel betaal. Want als ik op funda kijk betaal ik 1000 euro meer per m2 dan de gemiddelde in dezelfde wijk.
Nu weet ik alleen niet hoeveel de woning waard is. Op kadaster.nl kan ik wel een woningrapport kopen maar hoe accuraat is dat?
Hoe kan ik erachter komen dat ik niet teveel betaal. Want als ik op funda kijk betaal ik 1000 euro meer per m2 dan de gemiddelde in dezelfde wijk.
Je zou de woning even kunnen invoeren op Walter Living (app.walterliving.com), daar kun je met een gratis account een woningwaarderapport aan laten maken en vergelijkingen maken met vergelijkbare woningen in de buurt.UltraInstinct schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:06:
Even een vraag. Ik heb een leuke woning gezien in de Gorzen (schiedam) en wil een bod plaatsen.
Meerdere opties, waaronder aankoop begeleiding (goedkoopste vorm daarvan gaat vanaf €900), taxateur (die met je mee op bezoek gaat, grofweg €600), desktop taxatie (€150), zelf onderzoek naar recente verkopen. Vul bijv het adres eens in bij walterliving, huispedia. Kadaster is gewoon feitelijke info zonder interpretatie. Calcasa doet bijv meer interpretatie.
Prijzen meer een indicatie van goedkoopste opties die ik tegenkwam in mijn zoektocht. kan enorm verschillen.
Prijzen meer een indicatie van goedkoopste opties die ik tegenkwam in mijn zoektocht. kan enorm verschillen.
[ Voor 23% gewijzigd door Get!em op 20-09-2023 19:15 ]
Zal ik doen, bedankt voor de tip!ACDSL schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:09:
[...]
Je zou de woning even kunnen invoeren op Walter Living (app.walterliving.com), daar kun je met een gratis account een woningwaarderapport aan laten maken en vergelijkingen maken met vergelijkbare woningen in de buurt.
Alleen wel een probleem, de woning is helemaal gerenoveerd etc vandaar dat de omliggende woningen wellicht vele malen goedkoper qua waarde zullen zijn. Is er dan een manier om toch een goed bod te doen zonder een taxateur in te huren?
Tuurlijk, maak eens een inschatting hoeveel de verbouwing heeft gekost en energielabel beter zijn dan die andere huizen. Verreken dat als meerprijs per vierkante meter.
Ik zou in dat geval proberen goede 'referentieobjecten' te zoeken, d.w.z. recent verkochte woningen die vergelijkbaar zijn qua type woning (rij, hoek, 2/1 kap, etc.), bouwperiode, staat van onderhoud, vierkante meters (woning, perceel), etc. Dat geeft vaak een goede indicatie of een vraagprijs realistisch is. Kun je zelf doen door bijvoorbeeld in Walter Living of op Funda te spitten, of via een (betaalde) modelwaardering van een partij als Calcasa. Bij dat laatste wel even dubbel checken of de referentiewoningen een vergelijkbare staat van onderhoud hebben.UltraInstinct schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:14:
[...]
Zal ik doen, bedankt voor de tip!
Alleen wel een probleem, de woning is helemaal gerenoveerd etc vandaar dat de omliggende woningen wellicht vele malen goedkoper qua waarde zullen zijn. Is er dan een manier om toch een goed bod te doen zonder een taxateur in te huren?
Op basis van je beschrijving kan ik wel ongeveer nagaan welke woning het is. Als ik goed interpreteer gaat het dan om een A-label woning met vloerverwarming, visgraatvloer in een volksbuurt
Ik zou die woning wel bouwtechnisch willen laten keuren, omdat een flipper soms alleen visueel dingen mooi maakt. Gezien de woning al leeg staat.
Members only:
waar dit type verbouwing niet heel gewoon is. Dan snap ik dat de prijs afwijkt van de rest.
Inloggen
Ik zou die woning wel bouwtechnisch willen laten keuren, omdat een flipper soms alleen visueel dingen mooi maakt. Gezien de woning al leeg staat.
Ik het kader van de vreemde slechte flippers heb ik het tegenovergestelde aangetroffen op funda: https://www.funda.nl/koop...-88699749-perenstraat-92/ Misschien wel een van de meest kwalitatieve hoge flips die ik heb gezien. Kan mij eigenlijk bijna niet voorstellen dat het nou heel winst gevend is. Erg benieuwd naar dat nieuwe seizoen van De moeite waard.
Waarom zou dit niet heel winstgevend kunnen zijn?helmmen schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:30:
Ik het kader van de vreemde slechte flippers heb ik het tegenovergestelde aangetroffen op funda: https://www.funda.nl/koop...-88699749-perenstraat-92/ Misschien wel een van de meest kwalitatieve hoge flips die ik heb gezien. Kan mij eigenlijk bijna niet voorstellen dat het nou heel winst gevend is. Erg benieuwd naar dat nieuwe seizoen van De moeite waard.
Waarde desktop taxatie kun je gratis achterhalen door een beetje te spelen met het in te vullen hypotheekbedrag.Get!em schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:11:
Meerdere opties, waaronder aankoop begeleiding (goedkoopste vorm daarvan gaat vanaf €900), taxateur (die met je mee op bezoek gaat, grofweg €600), desktop taxatie (€150), zelf onderzoek naar recente verkopen. Vul bijv het adres eens in bij walterliving, huispedia. Kadaster is gewoon feitelijke info zonder interpretatie. Calcasa doet bijv meer interpretatie.
Als dat meer dan 90% van de desktop taxatie waarde is krijg je de melding dat je het rapport niet kan gebruiken.
Ik denk dat je het ook in perspectief moet zien. Mensen kochten voor 200k zo'n woning, verwachten 350k opbrengst en dan zijn de biedingen ruim boven de 400k. Stukje zekerheid is ook wel fijn.Rmg schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:43:
[...]
***members only***
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Heel mooi gedaan. Zou mijn smaak ook zijn, alleen is het ergens wel beetje sneaky dat je amper kasten ziet. Die heb je uiteraard wel nodig, en dan wordt het ineens wel krap allemaal. Ook hangt er geen TV bijvoorbeeld. Dit is een huis wat geschikt is voor als je alleen of samen woont, maar met 1 kind wordt het ( in mijn optiek ) al krap zat..helmmen schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:30:
In die hoek van Den Haag zijn vrij veel van dit soort flips te vinden.. Van Regentessekwartier, bloemenbuurt, zeeheldenkwartier tot Statenkwartier en alles wat er tussen zit. Ze zien er ook allemaal hetzelfde uit en het zou me niet verbazen als deze allemaal door dezelfde partij uitgevoerd worden. Dat zal qua inkoop nogal wel schelen.helmmen schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:30:
Van die standaard expat woningen waar je zo in kan maar met eigenlijk net te weinig slaapkamers, gebrek aan kastruimte/plek voor kastruimte voor als je een gezin hebt of wil beginnen.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Ja klopt, een van de flinke afwijkers vind ik de afwerking in badkamer best wat kleur en dat het een parket vloer is in plaats van je klassieke euroknaller pvc.RobbieB schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:51:
[...]
Van die standaard expat woningen waar je zo in kan maar met eigenlijk net te weinig slaapkamers, gebrek aan kastruimte/plek voor kastruimte voor als je een gezin hebt of wil beginnen.
Als we de som er naast houdenWolly schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:50:
[...]
Waarom zou dit niet heel winstgevend kunnen zijn?
10% overdrachtsbelasting + kk = 25-30k
Alle kozijnen inclusief complexe erker kunstof HR++ = 15-20k
Gehele woning slopen + vervoer afval vanaf eerste verdieping = 3k
Gehele elektra vervangen = 3-5k
Fermacell + parket of schuren en dan parket = 6-7k minimaal
Plafond er in = 2k
Gehele woning stuccen = 7k
Keuken = 4-5k
badkamer = 5k
Loodgieter werk = 5k vervangen leidingen + radiatoren en cv
Is 89k naja paar tegenslaagjes en hobbels kom je in de buurt van 100k
225 + 100 = 325 zit je op 50k winst straks minus makelaars kosten netto 40-60k met beetje overbieden misschien voor een periode van 9 maanden met een investering van 325k. 12%-18% rendement. Niks slechts maar is wel een hoop moeite en gedoe.
Ik heb altijd de indruk dat huizen flippen vaak gelijk staat aan geld witwassen, in dat opzicht zou ik dit een goede businesscase vinden.helmmen schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:50:
[...]
Als we de som er naast houden
10% overdrachtsbelasting + kk = 25-30k
Alle kozijnen inclusief complexe erker kunstof HR++ = 15-20k
Gehele woning slopen + vervoer afval vanaf eerste verdieping = 3k
Gehele elektra vervangen = 3-5k
Fermacell + parket of schuren en dan parket = 6-7k minimaal
Plafond er in = 2k
Gehele woning stuccen = 7k
Keuken = 4-5k
badkamer = 5k
Loodgieter werk = 5k vervangen leidingen + radiatoren en cv
Is 89k naja paar tegenslaagjes en hobbels kom je in de buurt van 100k
225 + 100 = 325 zit je op 50k winst straks minus makelaars kosten netto 40-60k met beetje overbieden misschien voor een periode van 9 maanden met een investering van 325k. 12%-18% rendement. Niks slechts maar is wel een hoop moeite en gedoe.
Die indruk had ik ook. Oud-collega kocht daar - na enige twijfel - zo’n geflipte bovenwoning. Zag er mooi uit, maar na oplevering bleken er toch heel wat problemen te zijn met dingen die je bij bezichtiging niet direct ziet (verlichting die niet werkt, deur die niet goed sluit, matige afwerking buitenzijde etc etc.). Dus leuk flipwerk, maar wel goed checken en nazorg claimen.RobbieB schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:51:
[...]
In die hoek van Den Haag zijn vrij veel van dit soort flips te vinden.. Van Regentessekwartier, bloemenbuurt, zeeheldenkwartier tot Statenkwartier en alles wat er tussen zit. Ze zien er ook allemaal hetzelfde uit en het zou me niet verbazen als deze allemaal door dezelfde partij uitgevoerd worden.
Met die flip huizen is het in mijn ogen vooral oppassen geblazen als er voorzet wanden zijn gedaan. Meeste woningen zijn namelijk zonder spouw en luisteren extreem nauw om te voorkomen dat zware vocht problemen ontstaan. Zeker omdat de huizen van hout zijn. Daarnaast zijn al die energie label A's echt bullshit. Zou gewoon altijd kijken of opeisen dat je garantie periode hebt. Want je weet gewoon niet of iets gaat lekken na 1 maand gebruik, iets wat altijd kan gebeuren.Toke_gt schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:56:
[...]
Dus leuk flipwerk, maar wel goed checken en nazorg claimen.
Dat kan je wel vergeten, die garantie. Realiteit is m.i. dat er vaak een stel Polen oid in gezet zijn, niemand heeft gekeken of het wel slim/duurzaam is wat er precies gedaan wordt en de flip is vooral cosmetisch van aard want de opdrachtgever gaat er toch niet in wonen en wil gewoon zsm zoveel mogelijk winst maken.helmmen schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:10:
[...]
Zou gewoon altijd kijken of opeisen dat je garantie periode hebt. Want je weet gewoon niet of iets gaat lekken na 1 maand gebruik, iets wat altijd kan gebeuren.
En als je 20 bieders hebt, ga je natuurlijk niet in zee met iemand die allerlei garanties vraagt.
Members only:
Inloggen
[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 21-09-2023 18:56 ]
Doet mij denken aan deze hilarische "woning" in Utrecht: https://www.funda.nl/koop...2952-achter-clarenburg-2/Sport_Life schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:37:
***members only***
Dit schreeuwt wel heel erg naar ‘dat doe ik wel even zelf, zo’n woning verbouwen’ en dan vervolgens zelf niets kunnen.helmmen schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:41:
[...]
Doet mij denken aan deze hilarische "woning" in Utrecht: https://www.funda.nl/koop...2952-achter-clarenburg-2/
Ik vind het een spuuglelijk gebouw, maargoed dat is smaak.Flix20 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:55:
[...]
Dit schreeuwt wel heel erg naar ‘dat doe ik wel even zelf, zo’n woning verbouwen’ en dan vervolgens zelf niets kunnen.
Uit de tekst blijkt dat er verbouwd moet worden naar label A++. Pv panelen zijn volgens mij niet mogelijk want het zit op de bg, warmtenet ook niet dus je moet dat hele ding met rc6 isoleren waarbij het een monument is dus er moet zoveel mogelijk intact blijven uit de bouwperiode.
Succes.
Mij ontgaat trouwens de link met mijn reactie volledig
Sowieso offtopic of was iemand van plan dit te kopen?
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 21-09-2023 20:29 ]
Ik heb hier inderdaad op aangedrongen bij de makelaar maandagochtend. In eerste instantie wilde hij er niet in mee ("Een keuring kan meestal pas na 2 weken") maar nadat ik aangaf iemand stand-by te hebben staan die dezelfde week nog kon ging 'ie overstag. Met heel veel moeite voor dinsdagochtend een keuring in gepland (makelaar had ineens maar 2 momenten waarop 'ie zelf kon) en diezelfde middag het rapport ontvangen. Viel hoger uit dan we hadden gedacht maar hij had veel kosten opgenomen die we toch al van plan waren om aan te pakken dus besloten om door te gaan met de koop.marcelcee schreef op zondag 17 september 2023 @ 04:03:
Mijn tip zou dus zijn om nu een keurder te regelen die bijv. maandag of dinsdag langs kan komen. En ik zou het gelijk afstemmen met de verkoopmakelaar (zodat hij je niet aan het lijntje houdt wanneer er gekeurd kan worden).
Dan zit je nog vóór het tekenen en zeker in je bedenktijd als je het rapport krijgt (bij ons enkele uren na keuring). Als je dit hebt afgesproken ga je gewoon akkoord met de tekst van de verkoper. Dat maakt dan nl. helemaal niks meer uit. Of je laat het voorbehoud helemaal achterwege.
Makelaar had toegezegd dat de verkoper diezelfde avond nog het koopcontract zou tekenen wat uiteindelijk niet gebeurde. Die avond best wel in de stress gezeten want we waren erg bang dat er inmiddels een hoger bod binnen gekomen zou zijn en alles alsnog niet door zou gaan. Woensdagochtend de makelaar ongeveer uit z'n bed gebeld en toen had ik een uur later de getekende koopovereenkomst binnen!
Nu nog alleen de hypotheek en dan kunnen we er half november in! Bedankt voor het al het meedenken
Vraagje over de nvm huizendag. Ik lees dat je dus zonder afspraak tijdens de genoemde tijden gewoon binnen kunt lopen bij deelnemende woningen.
Is het dan wel handig om toch van tevoren de vraag te stellen bij de makelaar of betreffende woning nog beschikbaar is? Of zijn deelnemende huizen standaard nog beschikbaar.
Want sommige huizen zitten op een eindje rijden en zou niet willen dat het voor niets is.
Is het dan wel handig om toch van tevoren de vraag te stellen bij de makelaar of betreffende woning nog beschikbaar is? Of zijn deelnemende huizen standaard nog beschikbaar.
Want sommige huizen zitten op een eindje rijden en zou niet willen dat het voor niets is.
Je hebt dus al wat huizen op het oog waar je langs zou willen gaan.champion16 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:11:
Vraagje over de nvm huizendag. Ik lees dat je dus zonder afspraak tijdens de genoemde tijden gewoon binnen kunt lopen bij deelnemende woningen.
Bel daar dan de makelaar van en je weet het.
Je kan natuurlijk altijd bellen, al verwacht ik niet dat iemand open huis houdt als er al overeenstemming is met een koper.champion16 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:11:
Members only:
Inloggen
Moraal van het verhaal, er wordt waarde toegekend aan een bod zonder voorbehoud van financiering. Tussen je hoogste en laagste bod zit een verschil van 65k, maar in beide gevallen bied je met voorbehoud van financiering. Logische advies is dus om je financiën helder te krijgen zodat je vanaf een bepaald bedrag zonder voorbehoud van financiën kunt gaan meebieden.sarlo schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:11:
***members only***
Hangt natuurlijk wel van een aantal (hoop) factoren af.Hbeez schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:43:
[...]
Moraal van het verhaal, er wordt waarde toegekend aan een bod zonder voorbehoud van financiering. Tussen je hoogste en laagste bod zit een verschil van 65k, maar in beide gevallen bied je met voorbehoud van financiering. Logische advies is dus om je financiën helder te krijgen zodat je vanaf een bepaald bedrag zonder voorbehoud van financiën kunt gaan meebieden.
Als ze op huis 4, die 390k zonder voorbehoud hadden geboden en de taxatiewaarde wordt vastgesteld op 370k. Dan heb je al minstens 40k aan eigen vermogen nodig.
Er kunnen natuurlijk allerlei goede redenen zijn om te bieden met voorbehoud, maar omdat die niet uit z'n post blijken geef ik generiek advies.Flix20 schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:09:
[...]
Hangt natuurlijk wel van een aantal (hoop) factoren af.
Als ze op huis 4, die 390k zonder voorbehoud hadden geboden en de taxatiewaarde wordt vastgesteld op 370k. Dan heb je al minstens 40k aan eigen vermogen nodig.
Mocht het bv een zorg over inbrengen van eigen geld zijn, dan kan een aankoopmakelaar met bevriende taxateur daarbij helpen, en! of snel de taxatie laten doen binnen de bedenktijd.
Feitelijk kunnen wij ook wel bieden zonder voorbehoud financiering, maar ik wil het risico gewoon niet nemen. We kunnen het makkelijk lenen en hebben momenteel +-150-175k overwaarde. Maar we hebben geen invloed op andere zaken zoals ontslag, ziekte etc. Mensen lijken vaak te vergeten dat er meer is dan inkomen dat invloed kan hebben.Hbeez schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:43:
[...]
Moraal van het verhaal, er wordt waarde toegekend aan een bod zonder voorbehoud van financiering. Tussen je hoogste en laagste bod zit een verschil van 65k, maar in beide gevallen bied je met voorbehoud van financiering. Logische advies is dus om je financiën helder te krijgen zodat je vanaf een bepaald bedrag zonder voorbehoud van financiën kunt gaan meebieden.
Voorbeeld: collega van mijn vriendin heeft een hypotheek aangevraagd en een intentieverklaring nodig. Die werd niet afgegeven waardoor ze nu dus geen hypotheek kunnen afsluiten. Dit was voor een grootschalige verbouwing, maar afijn het is wel een voorbeeld hiervan.
En het belangrijkste: we hebben een huis dat voldoet aan onze eisen maar niet aan onze wensen. Dus we hebben geen haast, druk of iets dergelijks om weg te moeten.
[ Voor 7% gewijzigd door sarlo op 25-09-2023 08:50 ]
Wij hebben ons huidige huis ook gekocht zonder een voorbehoud van financiering. Ik wist ongeveer wat we konden lenen + we hadden spaargeld. En ja, het voelt best spannend om zo'n bod uit te brengen en niet heel comfortabel. Punt is; door dit risico te nemen hebben wij het huis wel gekregen en een ander niet. Uiteindelijk is alles goedgekomen en wonen wij in een mooi huis.sarlo schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:49:
[...]
Feitelijk kunnen wij ook wel bieden zonder voorbehoud financiering, maar ik wil het risico gewoon niet nemen. We kunnen het makkelijk lenen en hebben momenteel +-150-175k overwaarde. Maar we hebben geen invloed op andere zaken zoals ontslag, ziekte etc. Mensen lijken vaak te vergeten dat er meer is dan inkomen dat invloed kan hebben.
Voorbeeld: collega van mijn vriendin heeft een hypotheek aangevraagd en een intentieverklaring nodig. Die werd niet afgegeven waardoor ze nu dus geen hypotheek kunnen afsluiten. Dit was voor een grootschalige verbouwing, maar afijn het is wel een voorbeeld hiervan.
En het belangrijkste: we hebben een huis dat voldoet aan onze eisen maar niet aan onze wensen. Dus we hebben geen haast, druk of iets dergelijks om weg te moeten.
Het is niet comfortabel, maar als je geen (beperkte) risico's durft te nemen dan moet je niet verbaasd zijn wanneer anderen (die dat wel durven) er met de winst vandoor gaan. Het is hard maar zo werkt het.
Verwijderd
Sorry hoor, maar als je weet dat alle huizen waar je op biedt worden verkocht zonder voorbehoud financiering dan kan je net zo goed thuis blijven met jouw redenatie.sarlo schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:49:
[...]
Feitelijk kunnen wij ook wel bieden zonder voorbehoud financiering, maar ik wil het risico gewoon niet nemen.
Inhoudelijk vindt ik het ook nogal onzinning. Als je weet dat het bedrag van de financiering op basis van je inkomsten geen probleem is en je ook nog overwaarde hebt dan is zo’n voorbehoud in de praktijk ook gewoon niet nodig.
Als je verwacht dat je niet eens 2 maanden na je bod, want daar heb je het over, door kan komen zonder substantiële kans op inkomensverlies dan moet je gewoon helemaal geen huis kopen. En risico’s op langere termijn loop je gewoon toch.
Je moet gewoon vooraf je financiële zaakjes beter op orde hebben voor je gaat bieden.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2023 08:59 ]
Ik geef je gelijk en ook weer ongelijk. Als hij zich er totaal niet prettig bij voelt moet die het gewoon niet doen. We praten niet over een pak melk halen bij de supermarkt. Maar dan bij elke verjaardag mopperen dat die nooit een bieding wint is ook weerVerwijderd schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:57:
[...]
Sorry hoor, maar als je weet dat alle huizen waar je op biedt worden verkocht zonder voorbehoud financiering dan kan je net zo goed thuis blijven met jouw redenatie.
Inhoudelijk vindt ik het ook nogal onzinning. Als je weet dat het bedrag van de financiering op basis van je inkomsten geen probleem is en je ook nog overwaarde hebt dan is zo’n voorbehoud in de praktijk ook gewoon niet nodig.
Als je verwacht dat je niet eens 2 maanden na je bod, want daar heb je het over, door kan komen zonder substantiële kans op inkomensverlies dan moet je gewoon helemaal geen huis kopen. En risico’s op langere termijn loop je gewoon toch.
Je moet gewoon vooraf je financiële zaakjes beter op orde hebben voor je gaat bieden.

Hoe klein de kans ook ziekte kan inderdaad, en een reorganisatie zie je ook niet altijd aankomen. Maar een intentieverklaring mag gewoon 3 maanden oud zijn die kan je gewoon "op de plank" hebben liggen.sarlo schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:49:
[...]
Feitelijk kunnen wij ook wel bieden zonder voorbehoud financiering, maar ik wil het risico gewoon niet nemen. We kunnen het makkelijk lenen en hebben momenteel +-150-175k overwaarde. Maar we hebben geen invloed op andere zaken zoals ontslag, ziekte etc. Mensen lijken vaak te vergeten dat er meer is dan inkomen dat invloed kan hebben.
Verwijderd
En dan moet je dus thuisblijven, nu ben je alleen iedereen zijn tijd (inclusief die van jezelf) aan het verdoen.mentalozzie schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:02:
[...]
Ik geef je gelijk en ook weer ongelijk. Als hij zich er totaal niet prettig bij voelt moet die het gewoon niet doen. We praten niet over een pak melk halen bij de supermarkt. Maar dan bij elke verjaardag mopperen dat die nooit een bieding wint is ook weer
Zo’n voorbehoud is gewoon maar heel beperkt in tijd, en de andere risico’s kan je allemaal ondervangen door vooraf je huiswerk te doen en niet op de rand van je maximale financiering te bieden.
Verwijderd
Dat is ook een beetje prietpraat…. Hoe groot schat je zelf de kans in dat je net in de komende 2maanden ontslagen gaat worden terwijl je nu van helemaal niets weet? De meeste reorganisaties worden maanden voorbereid en kosten ook maanden tijd bij UWV of OR voor ze concreet worden.Rmg schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:10:
[...]
Hoe klein de kans ook ziekte kan inderdaad, en een reorganisatie zie je ook niet altijd aankomen. Maar een intentieverklaring mag gewoon 3 maanden oud zijn die kan je gewoon "op de plank" hebben liggen.
En dat risico wat je zelf loopt wil je dan bij de verkopers leggen? De praktijk is gewoon dat je in deze markt zelf vooraf je huiswerk moet doen. Mensen die een voorbehoud financiering denken nodig te hebben wil je als verkoper gewoon niet hebben omdat zij dat blijkbaar niet hebben gedaan.
Je moet gewoon niet bieden voor een bedrag waarvan je niet weet of je het kan betalen.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2023 09:18 ]
Ik snap je beredenering en reactie. Maar verdoe ik dan meteen ieder zijn tijd als ik bied en het niet word? Of betekend dit dan meteen dat wij onze financiën niet op orde hebben? Ik geef een blik in onze laatste 6 maanden en hoe wij instaan tov het bieden zonder voorbehoud.Verwijderd schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:57:
[...]
Sorry hoor, maar als je weet dat alle huizen waar je op biedt worden verkocht zonder voorbehoud financiering dan kan je net zo goed thuis blijven met jouw redenatie.
No risk no reward, I get it. Maar het lijkt tegenwoordig ook dat iedere verkoper pas na 4-6 maanden op zijn vroegst wil passeren.
Wij hebben er geen goed gevoel aan overgehouden de laatste 6 maanden en besluiten daarom dan ook om het voorlopig te laten gaan.
Verwijderd
En ik geef aan dat je gewoon geen serieuze bieder bent, ondanks dat je dat zelf wel denkt…..sarlo schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:19:
[...]
Ik snap je beredenering en reactie. Maar verdoe ik dan meteen ieder zijn tijd als ik bied en het niet word? Of betekend dit dan meteen dat wij onze financiën niet op orde hebben? Ik geef een blik in onze laatste 6 maanden en hoe wij instaan tov het bieden zonder voorbehoud.
Je redenatie omtrent voorbehoud is ook vooral emotie schat ik zo. Kijk gewoon naar de financiële feiten, daar gaat zo’n voorbehoud over. Leverdatum heeft er ook helemaal niets mee te maken, zo’n voorbehoud is standaard gewoon max 8 weken. Daar praat je dus over, daarna loop je de risico’s toch als er wat gebeurt (net als nu trouwens).
Als ik je zo hoor ben je gewoon niet toe aan de koop van een ander huis, daar komen nou eenmaal onzekerheden bij kijken. Het financiële is vaak niet eens de grootste.
Gewoon lekker blijven zitten dan…. Alleen niet de markt de schuld geven, maar vooral naar jezelf kijken. En natuurlijk doen waar je zelf comfortabel bij bent.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2023 09:29 ]
Daar begrijpen wij elkaar verkeerd. Ik geef aan dat we er geen goed gevoel over hebben en dus besluiten niet verder te gaan.Verwijderd schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:25:
[...]
En ik geef aan dat je gewoon geen serieuze bieder bent, ondanks dat je dat zelf wel denkt…..
Je redenatie omtrent voorbehoud is ook vooral emotie schat ik zo. Kijk gewoon naar de financiële feiten, daar gaat zo’n voorbehoud over. Leverdatum heeft er ook helemaal niets mee te maken, zo’n voorbehoud is standaard gewoon max 8 weken. Daar praat je dus over, daarna loop je de risico’s toch als er wat gebeurt (net als nu trouwens).
Als ik je zo hoor ben je gewoon niet toe aan de koop van een ander huis, daar komen nou eenmaal onzekerheden bij kijken. Het financiële is vaak niet eens de grootste.
Gewoon lekker blijven zitten dan…. Alleen niet de markt de schuld geven, maar vooral naar jezelf kijken. En natuurlijk doen waar je zelf comfortabel bij bent.
Daarnaast, ik ga vanuit jouw bericht er vanuit dat in jou ogen, een serieuze bieder alleen iemand is die zonder voorbehoud en zonder emotie biedt? Zo ja, dan doe je in mijn ogen veel mensen te kort of je zit er zelf zo goed bij (hoop het tweede) dat je er zo over kunt praten.
Want het blijft een feit dat we hier niet praten over een broodje bij de bakker.
Ik geef de makelaars, verkopers, de markt etc niet de schuld. Maar ons eigen sentiment.
Tja, zonder dat voorbehoud had je nu een huis gehad en had je die ook nog eens voor minstens 5k minder kunnen krijgen. Het is natuurlijk een eigen keuze, maar bedenk wel dat je uiteindelijk nog moeilijker een huis zult vinden en ook dat het je een stuk meer gaat kosten.sarlo schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:19:
[...]
Ik snap je beredenering en reactie. Maar verdoe ik dan meteen ieder zijn tijd als ik bied en het niet word? Of betekend dit dan meteen dat wij onze financiën niet op orde hebben? Ik geef een blik in onze laatste 6 maanden en hoe wij instaan tov het bieden zonder voorbehoud.
No risk no reward, I get it. Maar het lijkt tegenwoordig ook dat iedere verkoper pas na 4-6 maanden op zijn vroegst wil passeren.
Wij hebben er geen goed gevoel aan overgehouden de laatste 6 maanden en besluiten daarom dan ook om het voorlopig te laten gaan.
[removed]
Toen ik m'n eerste woning kocht in 2015 stonden de kopers echt niet zo in de rij als nu, de huizenprijzen waren al een paar jaar op rij gedaald en er was niet zo'n breed gedeeld sentiment dat woningen een goede investering zijn (veel leeftijdsgenoten zaten met een restschuld). Ik had de woning (tussenwoning van 150m2, energielabel A, vp 365k, locatie randstad) bekeken, we dachten er nog eens een paar weken rustig over na, wouden hem wel nog eens bekijken en deden tenslotte een bod onder de vraagprijs wat uiteindelijk leidde tot een overeenkomst met de verkopers. Dat waren echt heerlijk/relaxte tijden om een woning te kopen, maar dat sentiment zie ik de komende jaren niet meer terugkomen. Je moet nu echt een stuk beter voorbereid zijn, gehaaider/scherper, en bereid om risico's te lopen, want als jij het niet doet, doet een ander het wel.redwing schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:37:
[...]
Tja, zonder dat voorbehoud had je nu een huis gehad en had je die ook nog eens voor minstens 5k minder kunnen krijgen. Het is natuurlijk een eigen keuze, maar bedenk wel dat je uiteindelijk nog moeilijker een huis zult vinden en ook dat het je een stuk meer gaat kosten.
Verwijderd
Ik geef aan dat een serieuze koper kijkt naar wat de markt doet en vraagt. Als de conclusie is dat na bieden huizen gegund worden aan mensen die geen voorbehoud voor financiering maken dan ben je dus geen serieuze koper als je dan je strategie niet aanpast. En zeker niet als zoals je aangeeft er geen reden is om aan te nemen dat je financiering kwa bedrag een probleem gaat worden.sarlo schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:33:
[...]
Daar begrijpen wij elkaar verkeerd. Ik geef aan dat we er geen goed gevoel over hebben en dus besluiten niet verder te gaan.
Daarnaast, ik ga vanuit jouw bericht er vanuit dat in jou ogen, een serieuze bieder alleen iemand is die zonder voorbehoud en zonder emotie biedt? Zo ja, dan doe je in mijn ogen veel mensen te kort of je zit er zelf zo goed bij (hoop het tweede) dat je er zo over kunt praten.
Want het blijft een feit dat we hier niet praten over een broodje bij de bakker.
Ik geef de makelaars, verkopers, de markt etc niet de schuld. Maar ons eigen sentiment.
Kortom, als je nu wilt kopen dan moet je eerst even met je huidige bank praten wat het maximale financieringsbedrag en eventuele overbrugging gaat worden. En dan doe je een bod waar je kwa bedrag comfortabel bij bent en dat je weet dat binnen je mogelijkheden valt. Pas dan maak je kans, nu niet.
En in mijn optiek heb je dat nagelaten en is dat vooral de reden dat je een slecht gevoel hebt (en geen ander huis).
Kan natuurlijk allemaal, en als je niet mee wilt doen met deze markt moet je dat gewoon niet doen. Maar dan is zo’n voorbehoud natuurlijk niet de echte reden. Zeker ook niet omdat het als je je zaakjes vooraf voor elkaar hebt amper nog iets toevoegd of er moet in de komende 6-8 weken een dramatische ontwikkeling zijn (en dan heb je waarschijnlijk nu ook een probleem).
Het is in mijn optiek ook niet meer dan logisch dat verkopers liever geen risico’s op zich nemen die vooral voor de koper zijn. Iets als een keuring heeft alles met het huis dat verkocht wordt te maken, jouw financiering is vooral jouw probleem.
En dat broodjes verhaal werkt juist tegenovergesteld. Wat is nu de reden dat je voor zo’n belangrijke aankoop niet even de moeite neemt om je financiering vooraf op orde te hebben terwijl je weet dat je anders geen serieuze kans maakt? Dat vindt ik erg vreemd. Al die andere kopers hebben dat blijkbaar wel gedaan….
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2023 10:19 ]
Andere optie is dat je wensen aanpast naar een type woning waarbij je niet in de rat race zit en wel kan overkomen als serieuze koper ondanks financieel voorbehoud. Maar dat betekend inherent dat je moet gaan klussen.
Ik snap de hele discussie niet over bieden met een voorbehoud op financiering. Van de 4 panden is @sarlo gewoon 2 keer fors overboden, is het bij 1 pand nog onbekend en was er slechts één pand bij waar het op dat voorbehoud is geklapt.
Volgens mij zit het grootste probleem dus in het feit dat er mensen zijn die fors meer willen (of kunnen) betalen, en niet zozeer in een eventueel voorbehoud.
Volgens mij zit het grootste probleem dus in het feit dat er mensen zijn die fors meer willen (of kunnen) betalen, en niet zozeer in een eventueel voorbehoud.
Verwijderd
Hij had huis3 dan gewoon wel gekregen… ipv dat ie nu met een slecht gevoel blijft zitten.Mania-92 schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:15:
Ik snap de hele discussie niet over bieden met een voorbehoud op financiering.
[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2023 13:20 ]
Ik heb van de week een huis bezichtigd in Hillegom.
Nu had ik wat vragen gesteld maar nog geen antwoord gehad. Vandaag belde de makelaar of ik nog interesse had want ze hadden al een bod ontvangen.
Ze gaven vorige week aan dat er ongeveer 10 bezichtigingen zouden zijn tot nu toe.
Hoe moet ik dit belletje interpreteren? Als een vriendelijke verkoopmakelaar of als een verkoopmakelaar die belt omdat het bod tegen viel.
En nee heb geen aankoop makelaar was gewoon rustig aan het rond kijken en kwam deze tegen.
Nu had ik wat vragen gesteld maar nog geen antwoord gehad. Vandaag belde de makelaar of ik nog interesse had want ze hadden al een bod ontvangen.
Ze gaven vorige week aan dat er ongeveer 10 bezichtigingen zouden zijn tot nu toe.
Hoe moet ik dit belletje interpreteren? Als een vriendelijke verkoopmakelaar of als een verkoopmakelaar die belt omdat het bod tegen viel.
En nee heb geen aankoop makelaar was gewoon rustig aan het rond kijken en kwam deze tegen.
[ Voor 46% gewijzigd door Dracula op 25-09-2023 13:29 ]
@Dracula Meer biedingen is meer kans om de prijs op te drijven / zekerheid voor de verkoper om het te verkopen. Daar is de makelaar voor ingehuurd om zoveel mogelijk te krijgen voor de woning tegen zulke gunstig mogelijke voorwaarden.
Waarschijnlijk een bod onder of op de vraagprijs, makelaar probeert er meer uit te halen.Dracula schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:23:
Laat je niet gek maken.
Als er een goed bod zou liggen bellen ze niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 25-09-2023 13:29 ]
Ja dat vermoeden had ik dus ook idd. Vraag prijs is 519k en heb ruimte en speling dus kan er wat boven gaan zitten op 524 oidSport_Life schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:28:
[...]
Waarschijnlijk een bod onder of op de vraagprijs, makelaar probeert er meer uit te halen.
Laat je niet gek maken.
Vraag twee, een huis van 6 jaar oud is daar een noodzaak voor een bouwkundige keuring of is dat misschien wat overdreven? (Twijfel zit hem in het feit dat de verkopers bijvoorbeeld de afgelopen 6 jaar 0 onderhoud hebben laten uitvoeren aan CV, mechanische ventilatie etc dus wat zou er nog meer naar voren kunnen komen)
Altijd doen , het is onderdeel van je onderzoeksplicht (!).Dracula schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:29:
Vraag twee, een huis van 6 jaar oud is daar een noodzaak voor een bouwkundige keuring of is dat misschien wat overdreven? (Twijfel zit hem in het feit dat de verkopers bijvoorbeeld de afgelopen 6 jaar 0 onderhoud hebben laten uitvoeren aan CV, mechanische ventilatie etc dus wat zou er nog meer naar voren kunnen komen)
Na 6 jaar is het schilderen aan de beurt, mv reinigen (kost paar honderd euro) etc.
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 25-09-2023 13:31 ]
Als je m graag wil hebben zou ik die 524k bieden oid.Dracula schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:29:
[...]
Ja dat vermoeden had ik dus ook idd. Vraag prijs is 519k en heb ruimte en speling dus kan er wat boven gaan zitten op 524 oid
Denk je mwoah voor deze 10 anderen dan bied je de vraagprijs.
Of je biedt vraagprijs zonder voorbehoud financiering, scheelt je misschien weer 5k.
[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 25-09-2023 13:34 ]
Waarom heb je geen antwoord gehad op je vragen? Of heb je die telefonisch wel gekregen?Dracula schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:23:
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Dracula schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:29:
Mwah, dat zou ik niet persé willen zeggen. Je hebt een onderzoeksplicht inderdaad maar dat betekent niet per definitie dat je een bouwkundige keuring moet laten doen. De woning is 6 jaar oud dus de vraag is natuurlijk wat je daarvoor kunt verwachten. Als alles er optisch verder prima uitziet, de verkoper heeft je te kennen gegeven dat er in 6 jaar geen onderhoud heeft plaatsgevonden aan MV en CV dan weet je dat je daar mogelijk nog kosten voor de kiezen krijgt. Voor al het andere; constructiefouten, verzakkende fundering en weet ik wat voor gekke ernstige zaken ben je 'gewoon' gedekt ookal doe je geeen bouwkundige keuring.Sport_Life schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:30:
[...]
Altijd doen , het is onderdeel van je onderzoeksplicht (!).
[...]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Ja, het is onderdeel van onderzoeksplicht in de zin dat je daarmee aantoonbaar onderzoek gedaan hebt en het dus makkelijk te onderbouwen is mocht het zover komen.Sport_Life schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:30:
[...]
Altijd doen , het is onderdeel van je onderzoeksplicht (!).
Na 6 jaar is het schilderen aan de beurt, mv reinigen (kost paar honderd euro) etc.
Maar zonder kan je ook prima aan je onderzoeksplicht voldoen. Stel gewoon de juiste vragen aan de makelaar.
Ik zou het persoonlijk bij een huis van 6 jaar oud niet doen. Zijn weinig dingen die je echt kunnen verrassen.
Wat betreft het belletje van de makelaar; waarschijnlijk heeft ie inderdaad daadwerkelijk een bod gekregen maar zag in jou/jullie een geïnteresseerde partij die hij graag wilt meenemen om tegen elkaar uit te gaan laten spelen.
Wees hier dus bedacht op.
Ik zou je er neit door laten leiden en doe het bod wat voor jullie goed voelt voor het huis.
Ja ik heb zeker wel interesse en zie mijzelf hier wel wonen idd.Sport_Life schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:33:
[...]
Als je m graag wil hebben zou ik die 524k bieden oid.
Denk je mwoah voor deze 10 anderen dan bied je de vraagprijs.
Of je biedt vraagprijs zonder voorbehoud financiering, scheelt je misschien weer 5k.
Omdat de makelaar het antwoord niet wist. Inmiddels heb ik antwoorden gehad op geen onderhoud op ketel en centrale afzuiging etc.rubenos schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:34:
[...]
Waarom heb je geen antwoord gehad op je vragen? Of heb je die telefonisch wel gekregen?
Optisch zag alles er goed uit, geen rare dingen gezien. Geen lekkages, geen vocht, geen lekke ramen. Meterkast kan ik zelf weinig over zeggen maar goed was in iedergeval geen oude meuk (want 2017)Harrie_ schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:35:
Mwah, dat zou ik niet persé willen zeggen. Je hebt een onderzoeksplicht inderdaad maar dat betekent niet per definitie dat je een bouwkundige keuring moet laten doen. De woning is 6 jaar oud dus de vraag is natuurlijk wat je daarvoor kunt verwachten. Als alles er optisch verder prima uitziet, de verkoper heeft je te kennen gegeven dat er in 6 jaar geen onderhoud heeft plaatsgevonden aan MV en CV dan weet je dat je daar mogelijk nog kosten voor de kiezen krijgt. Voor al het andere; constructiefouten, verzakkende fundering en weet ik wat voor gekke ernstige zaken ben je 'gewoon' gedekt ookal doe je geeen bouwkundige keuring.
Geen scheuren oid in de muren gezien, binnen was alles behang dus geen idee hoe de muren er achter het behang bijstaan. (en erg donker behang dus gaat er sowieso uit)
Dat was ook mijn gevoel dat ze hopen op mensen die op gaan bieden tegen elkaar. Wil niet meteen al buffers op tafel gooien maar als de andere partij hoger geboden heeft is het ook knap lullig.Flix20 schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:36:
[...]
Wat betreft het belletje van de makelaar; waarschijnlijk heeft ie inderdaad daadwerkelijk een bod gekregen maar zag in jou/jullie een geïnteresseerde partij die hij graag wilt meenemen om tegen elkaar uit te gaan laten spelen.
Wees hier dus bedacht op.
Ik zou je er neit door laten leiden en doe het bod wat voor jullie goed voelt voor het huis.
[ Voor 18% gewijzigd door Dracula op 25-09-2023 14:13 ]
Persoonlijk zou ik bij een dergelijk object de bouwkundige keuring gerust achterwege laten. In de praktijk zie je, mocht het komen tot een geschil m.b.t. een verborgen gebrek, een kantonrechter in een dergelijke situatie niet zal zeggen "u heeft geen bouwkundige keuring laten uitvoeren, dus u heeft als koper verzaakt in uw onderzoekspilcht". Koop je een een jaren '30 woning krijg je dit waarschijnlijk wel als repliek.Dracula schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:11:
[...]
Optisch zag alles er goed uit, geen rare dingen gezien. Geen lekkages, geen vocht, geen lekke ramen. Meterkast kan ik zelf weinig over zeggen maar goed was in iedergeval geen oude meuk (want 2017)
Geen scheuren oid in de muren gezien.
Ja dat is dus ook wat ik dacht huis is als nieuw in vergelijking met veel oude huizen die ik tot op heden heb bekeken.Harrie_ schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:14:
[...]
Persoonlijk zou ik bij een dergelijk object de bouwkundige keuring gerust achterwege laten. In de praktijk zie je, mocht het komen tot een geschil m.b.t. een verborgen gebrek, een kantonrechter in een dergelijke situatie niet zal zeggen "u heeft geen bouwkundige keuring laten uitvoeren, dus u heeft als koper verzaakt in uw onderzoekspilcht". Koop je een een jaren '30 woning krijg je dit waarschijnlijk wel als repliek.
Daar zijn hier op GoT al pagina's over volgeschreven. Er lopen nogal wat users hier rond die denken of van mening zijn dat een 'onderzoeksplicht' inhoudt dat je altijd een bouwkundige keuring moet doen maar dat is in de praktijk zeker niet het geval. Natuurlijk sta je altijd sterker met een bouwkundige keuring maar alle jurisprudentie m.b.t. dit onderwerp laat keer op keer zien dat onze rechtsprekende macht wel degelijk in acht neemt 'wat voor object' je koopt en in welke mate je dan onderzoek zou moeten verrichten. Over het algemeen kun je wel stellen dat als een koopcontract niet beschikt over een ouderdomsclausule je vrijwel altijd weg kunt komen met 'eigen onderzoek' i.p.v. een bouwkundige keuring. Vanzelfsprekend is dit wel situationeel afhankelijk; als je deze woning van 6 jaar oud gaat kopen in het aardbevingsgebied in Groningen dan zou ik wel een keuring laten uitvoerenDracula schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:32:
[...]
Ja dat is dus ook wat ik dacht huis is als nieuw in vergelijking met veel oude huizen die ik tot op heden heb bekeken.
Je geeft het antwoord zelf al.Harrie_ schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:49:
[...]
Daar zijn hier op GoT al pagina's over volgeschreven. Er lopen nogal wat users hier rond die denken of van mening zijn dat een 'onderzoeksplicht' inhoudt dat je altijd een bouwkundige keuring moet doen maar dat is in de praktijk zeker niet het geval. Natuurlijk sta je altijd sterker met een bouwkundige keuring maar alle jurisprudentie m.b.t. dit onderwerp laat keer op keer zien dat onze rechtsprekende macht wel degelijk in acht neemt 'wat voor object' je koopt en in welke mate je dan onderzoek zou moeten verrichten. Over het algemeen kun je wel stellen dat als een koopcontract niet beschikt over een ouderdomsclausule je vrijwel altijd weg kunt komen met 'eigen onderzoek' i.p.v. een bouwkundige keuring. Vanzelfsprekend is dit wel situationeel afhankelijk; als je deze woning van 6 jaar oud gaat kopen in het aardbevingsgebied in Groningen dan zou ik wel een keuring laten uitvoeren
Ik heb zelf een nieuwbouwwoning gehad , wij lieten alles door de project ontwikkelaar doen, dus kwaliteit + garantie.
2 huizen verderop had iemand zelf een pijp voor de open haard aangebracht, dat heeft een paar jaar later voor lekkage gezorgd bij de buren omdat het onkundig was aangebracht. Ik zou zo'n woning überhaupt niet willen kopen.
Kortom een recente woning wil nog niet zeggen dat alles conform is aangebracht.
Verder zouden bij mij al belletjes gaan rinkelen als een verkoper van recente woning voorkeur heeft voor een bod zonder voorbehoud bouwkundige keuring
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 25-09-2023 16:29 ]
Even een praktische vraag. Ik heb een offerte gekregen van de bank, deze getekend en weer retour gestuurd. Hier is ook een bevestiging van gekomen. Het passeren duurt nog even omdat de aktes handmatig opgesteld moeten worden en het geld nog beschikbaar gesteld moet worden door de bank.
Ik zie nergens in de offerte ontbindende voorwaarden en nergens staat een verplichting van mij uit dat ik ze moet informeren bij veranderen m.b.t. mijn financiële positie. Ook is een offerte bindend voor de bank en mag deze in principe niet ingetrokken worden.
Nu is mijn vraag, kan ik voor het passeren van de akten gewoon een nieuw krediet aan gaan? In dit geval een private lease overeenkomst.
Ik zie nergens in de offerte ontbindende voorwaarden en nergens staat een verplichting van mij uit dat ik ze moet informeren bij veranderen m.b.t. mijn financiële positie. Ook is een offerte bindend voor de bank en mag deze in principe niet ingetrokken worden.
Nu is mijn vraag, kan ik voor het passeren van de akten gewoon een nieuw krediet aan gaan? In dit geval een private lease overeenkomst.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Hoe is de ervaring van menig tweaker hier m.b.t. overbieden?
Een makelaar heeft ons verteld dat overbieden in de range van 300k tot 450k zeer aanwezig is en soms best fors. Alles daarboven ook, maar in mindere mate. Dit is dan vooral in de Randstad. Wij hebben ons oog laten vallen op een huis van 529k, instapklaar.
Een makelaar heeft ons verteld dat overbieden in de range van 300k tot 450k zeer aanwezig is en soms best fors. Alles daarboven ook, maar in mindere mate. Dit is dan vooral in de Randstad. Wij hebben ons oog laten vallen op een huis van 529k, instapklaar.
Ryzen 7800X3D - nVidia 4070 Ti Super - MSI B650 Gaming + - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North
@ScreamGT Is nog steeds aan de orde van de dag en hoeveel je moet overbieden is nooit te zeggen. 5% kan genoeg zijn. Is dat genoeg omdat het huis te duur in de markt staat of omdat die wijk en huis niet populair zijn etc? Soms is 20% nieteens voldoende. Is dat dan door de woning of doordat de woning eigenlijk te laag in de markt is gezet? Vragen waar je nooit antwoord op gaat krijgen. Gewoon bieden wat goed voelt.
Jazeker. De bank gaat niet nogmaals toetsen.Tsurany schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:16:
Zie ook hierrr Hypotheek offerte, kan Private Lease vóór passeren akte al?Tsurany schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:16:
Even een praktische vraag. Ik heb een offerte gekregen van de bank, deze getekend en weer retour gestuurd. Hier is ook een bevestiging van gekomen. Het passeren duurt nog even omdat de aktes handmatig opgesteld moeten worden en het geld nog beschikbaar gesteld moet worden door de bank.
Er is nog wel een verschil tussen rente aanbod en bindende offerte. Bij een rente aanbod kan de bank er nog wel onderuit, bij een bindende offertje niet.
coazter schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:35:
[...]
Jazeker. De bank gaat niet nogmaals toetsen.
Dank beiden, dat was ook mijn vermoeden. Het is inderdaad een getekende (bindende) offerte. Dan kan ik dat gewoon rustig in gang zetten.Kalentum schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:37:
[...]
Zie ook hierrr Hypotheek offerte, kan Private Lease vóór passeren akte al?
Er is nog wel een verschil tussen rente aanbod en bindende offerte. Bij een rente aanbod kan de bank er nog wel onderuit, bij een bindende offertje niet.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Members only:
Inloggen
Dan heb je zeker geluk.ducoquelicot schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:28:
***members only***
Ik heb zoals hierboven te lezen is een afweging gemaakt en 5k overboden.
Nu krijg ik net een mail van de makelaar dat er veel interesse is en ze een biedingsproces gaan starten. Zal dus wel een gevalletje helaas pindakaas worden…
De zoveelste achter het net geviste woning 😢
Maar wanneer was dat dan? Want het maakt natuurlijk wel uit of de verwachting is dat de huizenprijzen stijgen of dalen, bij veel verkopers is daar nu op z'n minst veel onzekerheid over.. Dan wil je liever niet over 2-3 maanden opnieuw de markt op, ivm eventuele waardedaling van de woning.ducoquelicot schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:28:
***members only***
Daarnaast is het natuurlijk nooit zo geweest dat er in 100% van de gevallen werd overboden.
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7