Hypotheek offerte, kan Private Lease vóór passeren akte al?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.621 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flod
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-05-2024
Hey!

Misschien een vraag die niet vaak voorkomt (kwam het niet tegen met de search),

Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht, de financiering is rond, de hypotheek-offerte ligt echter nog bij de notaris te wachten op 'het vervallen van alle opschortende voorwaarden', in mijn geval nog 1: de omgevingsvergunning :( . Die doet er lang over. De geldigheid is nog ruim 4 maanden, de vergunning ruim 2 maanden geleden aangevraagd.

Voor de mobiliteit zou ik graag nu een private lease auto willen, maar kan dat wel?
Zorgt een daarbij behorende BKR-registratie nu, vlak voor het passeren van de akte, juist voor een 'storing' van de hypotheek?, en moet ik gewoon wachten tot de akte gepasseerd is, voordat ik een private lease auto neem?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je hebt een notaris. Die moet dat weten ;)

Ik denk dat het niet erg is als je financiering al rond is, maar ik ben geen deskundige. Je notaris wel.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:33
Wat als de vergunning niet binnen 4 maanden rond is?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flod
Xander schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:11:
Wat als de vergunning niet binnen 4 maanden rond is?
Dan wordt de hypotheekofferte verlengd met een maand, of nog een maand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:21
Marzman schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:01:
Je hebt een notaris. Die moet dat weten ;)

Ik denk dat het niet erg is als je financiering al rond is, maar ik ben geen deskundige. Je notaris wel.
Dit is meer een vraag die je bij de geldgever moet neerleggen. De vraag is namelijk of die nog een (nieuwe) krediet-waardigheidscheck doet rond de passeerdatum. De notaris gaat die check in ieder geval niet doen. Die ziet wel of de bank het geld naar zijn kwaliteitsrekening overmaakt en meewerkt aan het passeren van de hypotheekakte (lees: volmacht geeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

Wat je eigenlijk wil is dat de private lease maatschappij niet afweet van je hypotheek en de hypotheek verstrekker niks afweet van je private lease?

Is dit omdat je bang bent dat je private lease aanvraag wordt geweigerd?

[ Voor 3% gewijzigd door Nila op 24-01-2022 00:30 ]

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Nila schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:48:
Wat je eigenlijk wil is dat de private lease maatschappij niet afweet van je hypotheek en de hypotheek verstrekker niks afweet van je private lease?

Is dit omdat je bang bent dat je aanvraag wordt geweigerd?
Dat is inderdaad ook een puntje, als je loon voldoende is dan is het sowieso geen probleem. Het gaat van je besteedbaar inkomen af (en van wat je af kunt lossen en dus van je totale hypotheekbedrag maar als je loon voldoende is dan is dat geen probleem, creditcard enzo gaat er ook vanaf, dat is maar een paar duizend euro en meestal geen probleem op het bedrag van een huis).

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Flod schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:55:
Hey!

Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht, de financiering is rond, de hypotheek-offerte ligt echter nog bij de notaris te wachten op 'het vervallen van alle opschortende voorwaarden', in mijn geval nog 1: de omgevingsvergunning :( . Die doet er lang over. De geldigheid is nog ruim 4 maanden, de vergunning ruim 2 maanden geleden aangevraagd.

Voor de mobiliteit zou ik graag nu een private lease auto willen, maar kan dat wel?
Zorgt een daarbij behorende BKR-registratie nu, vlak voor het passeren van de akte, juist voor een 'storing' van de hypotheek?, en moet ik gewoon wachten tot de akte gepasseerd is, voordat ik een private lease auto neem?
Als de financiering rond is, kan je prima een private lease contract afsluiten. Daar kraait geen haan meer naar.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Is dit omdat je bang bent dat je aanvraag wordt geweigerd?
Omdat die private lease overeenkomst nog niet effectief was bij het afsluiten van de financiering voor het nieuwe huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

JackBol schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:55:
[...]

Omdat die private lease overeenkomst nog niet effectief was bij het afsluiten van de financiering voor het nieuwe huis?
De credit check die de private lease gaat doen heeft geen weet van de aankomende hypotheek die maandelijks betaald moet worden. Hiermee is het mogelijk dat je een hoger maand bedrag hebt dan je feitelijke financieel aankan dan als de hypotheek wel meegerekend wordt.

Met alle gevolg van dien mocht er om één of andere reden de verplichting niet meer worden voldaan.

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flod

Is dit omdat je bang bent dat je private lease aanvraag wordt geweigerd?
Nee, ik heb nu geen auto en dat wil ik wel. Specifiek Operational Lease omdat ik wil dat zorg uit handen wordt genomen ipv dat zelf te regelen. Financieel is dat geen probleem qua lasten, maar ik wil niks verstoren in dit hele proces van hypotheken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flod
Marzman schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:52:
[...]

Dat is inderdaad ook een puntje, als je loon voldoende is dan is het sowieso geen probleem. Het gaat van je besteedbaar inkomen af (en van wat je af kunt lossen en dus van je totale hypotheekbedrag maar als je loon voldoende is dan is dat geen probleem, creditcard enzo gaat er ook vanaf, dat is maar een paar duizend euro en meestal geen probleem op het bedrag van een huis).
Merci! Nee, ik heb juist géén BKR registraties, (geen creditcard of roodstand optie) maar zo’n lease bak komt er wel op las ik.
Bedankt, ook allemaal voor de gedachtesprong, ik wacht nu gewoon braaf af totdat het huis geregeld is. Er zijn alternatieven voor de tussentijd die ik ga gebruiken (Greenwheels, de trein weer etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Nila schreef op maandag 24 januari 2022 @ 00:29:
[...]

De credit check die de private lease gaat doen heeft geen weet van de aankomende hypotheek die maandelijks betaald moet worden. Hiermee is het mogelijk dat je een hoger maand bedrag hebt dan je feitelijke financieel aankan dan als de hypotheek wel meegerekend wordt.

Met alle gevolg van dien mocht er om één of andere reden de verplichting niet meer worden voldaan.
Een hypotheek wordt niet bij BKR geregistreerd. Die credit check zal dus sowieso gebeuren op basis van de info die OP aanlevert. Aangezien hij een financieringsovereenkomst heeft met bekende maandlasten kunnen die gewoon opgegeven worden in de credit check van de private lease maatschappij.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:33
Gewoon wachten. Zijn genoeg banken die vlak voor passeerdatum de checkroutine nog eens laten lopen. En dat is knap lullig als je dan zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

synx6 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 07:16:
Gewoon wachten. Zijn genoeg banken die vlak voor passeerdatum de checkroutine nog eens laten lopen. En dat is knap lullig als je dan zakt.
Is dat zo? Ik heb mijn eigen hypotheekaanbod eens nagelezen en daar staat nergens dat je geen nieuwe krediet overeenkomsten aan mag gaan voor de passeer datum. Ik ben benieuwd op welke grond ze dan ook het hypotheekaanbod zouden intrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:03:
[...]

Is dat zo? Ik heb mijn eigen hypotheekaanbod eens nagelezen en daar staat nergens dat je geen nieuwe krediet overeenkomsten aan mag gaan voor de passeer datum. Ik ben benieuwd op welke grond ze dan ook het hypotheekaanbod zouden intrekken.
Je mag zeker nieuwe kredieten aangaan, beetje jammer is dat vaak deze kredieten voor ~5x hun waarde meetellen.

20k wordt dus zo 100k minder te besteden aan een hypotheek.

Dat geeft weer een heel ander risicoprofiel en dus zonder medeweten iets doen kan je hypotheek kosten.

Gewoon wachten tot alles rond is óf in gesprek gaan met de adviseur of hypotheekverstrekker hoe zij er in staan (voornemens tot afsluiten private lease, waarde x, wat is de impact en mag dit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Vorkie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:06:
[...]

Je mag zeker nieuwe kredieten aangaan, beetje jammer is dat vaak deze kredieten voor ~5x hun waarde meetellen.

20k wordt dus zo 100k minder te besteden aan een hypotheek.

Dat geeft weer een heel ander risicoprofiel en dus zonder medeweten iets doen kan je hypotheek kosten.

Gewoon wachten tot alles rond is óf in gesprek gaan met de adviseur of hypotheekverstrekker hoe zij er in staan (voornemens tot afsluiten private lease, waarde x, wat is de impact en mag dit?)
De OP heeft al een overeenkomst met de hypotheekverstrekker en wacht enkel op de passeer datum. Er gaat geen letter aan die overeenkomst veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:08:
[...]

De OP heeft al een overeenkomst met de hypotheekverstrekker en wacht enkel op de passeer datum. Er gaat geen letter aan die overeenkomst veranderen.
Wel aan de data die aangeleverd is en waar die overeenkomst mee tot stand is gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

ik denk dat het wel los zal lopen; het aanbod ligt er al. Maar omdat je nog onzeker bent hoe lang die vergunning op zich laat wachten (wat als het nog 4 maanden duurt, is de offerte dan nog geldig?), waarom de gok wagen?
Koop particulier een barrel van 1.000 euro (ook ideaal voor verbouwen en verhuizen) en daarna pas over naar glimmend nieuw blik.

trouwens grote kans dat die leaseauto momenteel 5 maanden levertijd heeft..
Gewoon wachten. Zijn genoeg banken die vlak voor passeerdatum de checkroutine nog eens laten lopen.
ik heb dit nog nooit gehoord. Welke banken doen dit allemaal? Heb je hier een bron van voor mij?

[ Voor 8% gewijzigd door bombadil op 24-01-2022 09:59 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bombadil schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:17:
ik denk dat het wel los zal lopen; het aanbod ligt er al. Maar omdat je nog onzeker bent hoe lang die vergunning op zich laat wachten (wat als het nog 4 mannen duurt, is de offerte dan nog geldig?), waarom de gok wagen?
Koop particulier een barrel van 1.000 euro (ook ideaal voor verbouwen en verhuizen) en daarna pas over naar glimmend nieuw blik.
Als je denkt dat je genoeg verdient kun je ook even kijken in de online simulatietool van de bank wat de invloed is worst case scenario.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Vorkie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:14:
[...]

Wel aan de data die aangeleverd is en waar die overeenkomst mee tot stand is gekomen.
Graag een bron daarvoor.
Edit: dus dat zou betekenen dat iedereen met een hypotheek iedere keer de hypotheekverstrekker moet inlichten wanneer er een kredietlijn geopend wordt?

Ik zie je al aankomen bij de hypotheekverstrekker met je nieuwe telefoon abo 🤣

[ Voor 46% gewijzigd door JackBol op 24-01-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ik heb dit nog nooit gehoord. Welke banken doen dit allemaal? Heb je hier een bron van voor mij?
Dit gebeurt dus helemaal niet. Pure angstzaaierij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ik denk dat het wel los zal lopen; het aanbod ligt er al. Maar omdat je nog onzeker bent hoe lang die vergunning op zich laat wachten (wat als het nog 4 mannen duurt, is de offerte dan nog geldig?)
Dit is inderdaad wel een risico, als je hypotheekofferte verloopt ga je bij je volgende hypotheekaanvraag deze private lease wel moeten opgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:33:
[...]

Graag een bron daarvoor.
Edit: dus dat zou betekenen dat iedereen met een hypotheek iedere keer de hypotheekverstrekker moet inlichten wanneer er een kredietlijn geopend wordt?

Lekkere manier van discussie voeren heb jij, bah.

Zijn hypotheek is nog niet gepasseerd, dus je edit slaat echt nergens op.

Net zoals de rest van je bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Vorkie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:40:
[...]

Lekkere manier van discussie voeren heb jij, bah.

Zijn hypotheek is nog niet gepasseerd, dus je edit slaat echt nergens op.

Net zoals de rest van je bericht.
Omdat je onjuiste informatie verschaft waar andere mensen keuzes op baseren.

Het hypotheekaanbod en het passeren van de leveringsakte zijn twee losstaande zaken waarbij de enige conditie is dat het passeren binnen een bepaalde periode staat zoals gespecificeerd in het hypotheekaanbod.

Verder is het hypotheekaanbod definitief en onherroepelijk ruim voor de passeer datum.
Zou een mooie boel worden als een hypotheekverstrekker tussen het afgeven van een definitief bod en het passeren van de akte het bod zou kunnen intrekken.

Mocht dat niet zo zijn, dan zie ik graag een bron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:22
Uit de voorwaarden van mijn hyptheekverstrekker:
Toetsingsmoment
Het toetsingsmoment is het moment waarop de bindende offerte wordt uitgebracht. Op het moment van uitbrengen van de bindende offerte toetsen wij of aan de acceptatievoorwaarden en/of de NHG-voorwaarden is voldaan.
Op basis daarvan zou ik wel een PL aangaan na het uitbrengen van de bindende offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:12

CaDje

Framedrops for life

Hoe snel heb je de auto nodig? Als je nog even kunt wachten zou ik het risico gewoon niet nemen. Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat een hypotheekverstrekker alsnog een check uitvoert vlak voor passeren. Dit zegt de Rabobank:
Wij mogen je kredietgegevens bij het BKR bekijken als je:
een krediet of lening aanvraagt
een hypotheek wilt afsluiten
een bankrekening opent waarop je rood mag staan.
Ze zijn hier niet heel duidelijk wanneer dat precies is, en of het meerdere keren is (stel dat je offerte een maand verlengt moet worden).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Er is een reden dat een hypotheekofferte bindend is sinds 2016. Als je na acceptatie van die bindende offerte een kredietovereenkomst aangaat mag en kan dat geen enkele invloed hebben op de al gesloten overeenkomst tussen hypotheekverstrekker en afnemer. Een check die vlak voor passeren loopt kan en mag in dit geval dus geen enkele andere uitkomst opleveren.

Geen idee waar je deze informatie vandaan hebt, maar het klopt van geen kanten. Hier kun je alle details vinden van de Europese Richtlijn 2014/17 waar de in Nederland geldende regels op gebaseerd zijn.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

CaDje schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:27:
Hoe snel heb je de auto nodig? Als je nog even kunt wachten zou ik het risico gewoon niet nemen. Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat een hypotheekverstrekker alsnog een check uitvoert vlak voor passeren. Dit zegt de Rabobank:

[...]

Ze zijn hier niet heel duidelijk wanneer dat precies is, en of het meerdere keren is (stel dat je offerte een maand verlengt moet worden).
Als je een va de 3 genoemde diensten afneemt stellen deze voorwaarden dat ze in dat geval een BKR toets mogen doen.

Verlengen is onderdeel van de originele overeenkomst, er zal dus geen nieuwe toetsing zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40

Dit. Heel heel heel erg. Dit. Heb ik al gezegd hier volledig mee eens te zijn?

Nieuwbouw huis is een meerjaren traject. Dat is niet 1 dagje verhuizen en klaar zoals met een gebruikelijk 2e hands huis. Zowel in de aanloop (bouwgereed, daadwerkelijke bouw, opleveringstraject) als de inrichting (keuken/badkamer/tuin/vloeren/muren) en de naloop (aanleg bestrating/plantsoenen/verlichting/...).

Je auto gaat het héél zwaar te verduren krijgen met jarenlang rijden over tijdelijke inritten, zand/modder paden totdat de wijk volledig af is. Jarenlang is dan echt geen understatement. Dan nog al het klusgereedschap, materialen, dan weer retour vol met afval, vervolgens nog de hele verhuizing.

Als je dan na 4 jaar de auto terugbrengt en mag gaan betalen voor de teveel gereden kilometers (wat best veel is na al die extra ritjes vuilstort, bouwmarkt, etc) en zichtbare schades (hulde aan kuilen en opspringende steentjes) kan private lease zwaar tegenvallen op financieel vlak.
Als je ontzorgt wilt worden, is een casus rondom nieuwbouw wijk géén ontzorgd worden.

Zoek een leuke el cheapo station of mpv. Goed voor veel en groot vervoer, waarbij paar extra schades niet boeien. Zodat je zonder zorgen lekker kunt klussen en verhuizen.
Eerste waar ik dan aan denk is soort clio estate of 207 station, of misschien iets zoals volvo youngtimer V40 station van rond de eeuwwisseling. Zo goedkoop mogelijk verzekeren. Veel ruimte, ben je 2-3000 kwijt en boeit verder niet wat er gebeurt. Als je die na dat jaar bij de vuilstort achter moet laten ivm APK opmerkingen die te duur zijn om te laten repareren? Ben je nog steeds goedkoper uit dan private lease.

Wij rijden al kleine 1,5 jaar over tijdelijke bouwweg van wat modder/zand, deels tijdelijke bestrating en deels betonnen platen. Begin was alles alleen maar zand/steen mix vol kuilen, voordat er langzaam een eerste soort noodbestrating is neergelegd. Allemaal heerlijk oneven, afgewisseld met vormen en maten aan kuilen, en gigantische waterplassen na neerslag. Heel fijn voor alles aan de onderkant van je auto (banden, velgen, remmen, wielkasten, zijkant van je auto rond de wielen, etc) Gelukkig zaten wij dan nog in de laatste fase, degene die 1-1,5 jaar voor ons al mochten intrekken hebben het nog veel erger gehad.
Reken maar dat dat wat pitjes en strepen oplevert op het lakwerk, waar je bij private lease dan mogelijk voor kunt gaan betalen.

Ook kom ik in het interieur van de auto nog steeds gruis tegen van o.a. restanten gasbeton en modder/zand van werk aan de tuin tot houtsplinters van pallets, vloeren, plinten... Wederom potentiele extra kosten bij inleveren van je leasebak.

En dan al die kilometers. Je gaat echt dik 4 cijfers uitgeven aan de bouwmarkt, tientjes per keer. En evenzoveel ritjes met verhuisspullen, gereedschap her en der lenen en de lokale vuilstort. Dat zijn heel veel extra kilometers wanneer je een beperkt kilometer budget hebt zoals private lease. Kassa voor het leasebedrijf, niet voor jou.

[ Voor 34% gewijzigd door Xanaroth op 24-01-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aurelius142
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-05 12:57
Andere optie, indien mogelijk, is om een private lease in eerste instantie op naam te zetten van bijvoorbeeld ouders/vrienden en na het passeren van de hypotheekovereenkomst deze op naam te zetten van jezelf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:22
Toen ik nog voor een hypotheekverstrekker werkte was het altijd zo dat op de dag van passeren alles nogmaals werd nagekeken. Er waren van die grapjassen bij die gewoon 2 hypotheken naast elkaar afsloten en zo hoopten een flinke smak geld te kunnen innen om daarna met de noorderzon te kunnen vertrekken. Als je dan zakte voor de test was je gewoon het bokje en was er geen doorgang bij de notaris. Daaronder viel ook een BKR toets. Voor ons was een deel van die toets overigens een blackbox, er waren maar een paar personen die echt wisten wat er getoetst werd, het was grotendeels bedrijfsgeheim. Het kan dus zijn dat een nieuwe financiering (waaronder lease dus) daar gewoon ook onder valt.

Wellicht is dit met de nieuwe regels veranderd, geen idee. Ik zou het er in ieder geval niet op wagen.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 23:37
Flod schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:55:
Hey!

Vaak moet je bij het accepteren van een hypotheekofferte beloven om geen nieuwe schulden aan te gaan tussen dat moment en het passeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

aurelius142 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:28:
Andere optie, indien mogelijk, is om een private lease in eerste instantie op naam te zetten van bijvoorbeeld ouders/vrienden en na het passeren van de hypotheekovereenkomst deze op naam te zetten van jezelf.
Dit is frauderen en dat mag dan weer niet. Dat staat als het goed is expliciet in je hypotheekaanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

elhopo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:29:
Er waren van die grapjassen bij die gewoon 2 hypotheken naast elkaar afsloten en zo hoopten een flinke smak geld te kunnen innen om daarna met de noorderzon te kunnen vertrekken.
Dat kan alleen als je ook een malafide notaris hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

t_captain schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:06:
[...]

Vaak moet je bij het accepteren van een hypotheekofferte beloven om geen nieuwe schulden aan te gaan tussen dat moment en het passeren.
Misschien jouw hypotheekverstrekker, maar de mijne gaf alleen maar de volgende strekking:

"verklaart (verklaren) een adequate afweging te hebben gemaakt om deze lening aan te gaan en daarbij onderstaande risico's te onderkennen en te aanvaarden." .... "Bovenstaande factoren kunnen er toe leiden dat niet meer aan de betalingsverplichtingen kan worden voldaan. Dit kan ertoe leiden dat de hypotheek wordt opgeëist en de lening moet worden terugbetaald.".

Oftewel, nadat je getoetst bent, is het je eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:22
JackBol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:51:
[...]

Dat kan alleen als je ook een malafide notaris hebt.
nee, dat is niet hoe het werkt. De notaris kan enkel inzien wat er nu open staat, niet of er diezelfde dag nog meer voor deze persoon gepasseerd gaat worden. Dit bekijken ze 's ochtends en aan het eind van de dag schrijven ze alles bij en af in het register. Notarissen zijn niet echt IT minded en wijzigen procedures ook niet zo snel, dus zal dat denk ik nog steeds wel zo zijn.

Dit is hoe het mij door de consultants verteld is, mocht je andere info hebben, of mocht het intussen gewijzigd zijn dan zal dat wel zo zijn. Wij moesten destijds de systemen daar zo voor inrichten.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

elhopo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:00:
[...]

nee, dat is niet hoe het werkt. De notaris kan enkel inzien wat er nu open staat, niet of er diezelfde dag nog meer voor deze persoon gepasseerd gaat worden. Dit bekijken ze 's ochtends en aan het eind van de dag schrijven ze alles bij en af in het register. Notarissen zijn niet echt IT minded en wijzigen procedures ook niet zo snel, dus zal dat denk ik nog steeds wel zo zijn.

Dit is hoe het mij door de consultants verteld is, mocht je andere info hebben, of mocht het intussen gewijzigd zijn dan zal dat wel zo zijn. Wij moesten destijds de systemen daar zo voor inrichten.
Die hypotheekakte tegelijkertijd met de hypotheek akte getekend worden. Dat is een 'atomic' transaction.
Je tekent ook eerst de hypotheek akte en dan de leveringsakte.

Als je op meerdere plekken tegelijkertijd wilt passeren, zal de verlopende partij meerdere leveringsaktes moeten fabriceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:22
JackBol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:05:
[...]

Die hypotheekakte tegelijkertijd met de hypotheek akte getekend worden. Dat is een 'atomic' transaction.
Je tekent ook eerst de hypotheek akte en dan de leveringsakte.
Tijdens de twee keer dat ik dit heb gedaan was dit niet zo; eerst levering (met de verkoper erbij), daarna hypotheek (met de hypotheekverstrekker (een gevolmachtigde kantoormedewerker)).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Xanaroth schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:08:
[...]

Dit. Heel heel heel erg. Dit. Heb ik al gezegd hier volledig mee eens te zijn?
Ik ga voor mijn eigen veiligheid, laat staan die van mijn gezin, niet in een barrel van 1000 euro rondkarren.
Je auto gaat het héél zwaar te verduren krijgen met jarenlang rijden over tijdelijke inritten, zand/modder paden totdat de wijk volledig af is. Jarenlang is dan echt geen understatement. Dan nog al het klusgereedschap, materialen, dan weer retour vol met afval, vervolgens nog de hele verhuizing.
Overdrijven is ook een vak, het is de Dakar niet. Natuurlijk levert dat wel wat op, maar niet elke nieuwbouwwijk is bij oplevering een post-apocalyptisch gebied.
Als je dan na 4 jaar de auto terugbrengt en mag gaan betalen voor de teveel gereden kilometers (wat best veel is na al die extra ritjes vuilstort, bouwmarkt, etc) en zichtbare schades (hulde aan kuilen en opspringende steentjes) kan private lease zwaar tegenvallen op financieel vlak.
Als je ontzorgt wilt worden, is een casus rondom nieuwbouw wijk géén ontzorgd worden.
Doemdenkerij in extremis. 100 ritjes bouwmarkt en milieustraat is bij mij nog geen 700 kilometer. Dan kom je er elke week gedurende vier jaar. Als je die lijn doortrekt heb je geen tijd meer om eens een weekendje Maastricht te doen. Sta je alweer bijna op 0.
Zoek een leuke el cheapo station of mpv. Goed voor veel en groot vervoer, waarbij paar extra schades niet boeien. Zodat je zonder zorgen lekker kunt klussen en verhuizen.
Eerste waar ik dan aan denk is soort clio estate of 207 station, of misschien iets zoals volvo youngtimer V40 station van rond de eeuwwisseling. Zo goedkoop mogelijk verzekeren. Veel ruimte, ben je 2-3000 kwijt en boeit verder niet wat er gebeurt. Als je die na dat jaar bij de vuilstort achter moet laten ivm APK opmerkingen die te duur zijn om te laten repareren? Ben je nog steeds goedkoper uit dan private lease.
Er is een kans dat het goedkoper is, als je doemdenkerij bezigt in dit geval kun je na een half jaar een versnellingsbak a E1500 en een paar schokdempers en de wielophanging a E1000 vervangen. Dan is het niet noodzakelijkerwijs goedkoper. Laat staan veiliger, laat staan duurzamer.
Wij rijden al kleine 1,5 jaar over tijdelijke bouwweg van wat modder/zand, deels tijdelijke bestrating en deels betonnen platen. Begin was alles alleen maar zand/steen mix vol kuilen, voordat er langzaam een eerste soort noodbestrating is neergelegd. Allemaal heerlijk oneven, afgewisseld met vormen en maten aan kuilen, en gigantische waterplassen na neerslag. Heel fijn voor alles aan de onderkant van je auto (banden, velgen, remmen, wielkasten, zijkant van je auto rond de wielen, etc) Gelukkig zaten wij dan nog in de laatste fase, degene die 1-1,5 jaar voor ons al mochten intrekken hebben het nog veel erger gehad.
Reken maar dat dat wat pitjes en strepen oplevert op het lakwerk, waar je bij private lease dan mogelijk voor kunt gaan betalen.
Rij je als Colin McRae door de wijk? Zo niet, dan zal het wel meevallen.
Ook kom ik in het interieur van de auto nog steeds gruis tegen van o.a. restanten gasbeton en modder/zand van werk aan de tuin tot houtsplinters van pallets, vloeren, plinten... Wederom potentiele extra kosten bij inleveren van je leasebak.
Je bent bekend met de fenomenen stofzuiger, mattenklopper en schoenenveger? Het is een auto, geen trekker waar je met je strontklompen en modderlaarzen in stapt.
En dan al die kilometers. Je gaat echt dik 4 cijfers uitgeven aan de bouwmarkt, tientjes per keer. En evenzoveel ritjes met verhuisspullen, gereedschap her en der lenen en de lokale vuilstort. Dat zijn heel veel extra kilometers wanneer je een beperkt kilometer budget hebt zoals private lease. Kassa voor het leasebedrijf, niet voor jou.
Je kunt prima rekening houden met je kilometers in gedrag of contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
FirePuma142 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:48:
[...]

Ik ga voor mijn eigen veiligheid, laat staan die van mijn gezin, niet in een barrel van 1000 euro rondkarren.
Overdrijven is ook een vak. Bijvoorbeeld de volvo youngtimer, daar zijn zelfs dealers speciaal mee bezig. Genoeg auto's zelfs nog bij de eigen merkdealers te krijgen, inclusief bijbehorende garanties en up-to-date onderhoud en APK. Dat doen ze niet bij een onhandig barrel, maar prijskaart is alsnog zeg 3k voor een leuke station.

Prima om goed en veilig mee te klussen en verhuizen.
Overdrijven is ook een vak, het is de Dakar niet. Natuurlijk levert dat wel wat op, maar niet elke nieuwbouwwijk is bij oplevering een post-apocalyptisch gebied.
Het is inderdaad geen dakar, die auto's zijn er namelijk wél voor gemaakt. Je praat hier in de begin stadia over bouwwegen waar vrachtwagens over rijden - dus een kuil in de weg betekend dat je daar echt vrijwillig speciaal omheen gaat rijden.
Doemdenkerij in extremis. 100 ritjes bouwmarkt en milieustraat is bij mij nog geen 700 kilometer. Dan kom je er elke week gedurende vier jaar. Als je die lijn doortrekt heb je geen tijd meer om eens een weekendje Maastricht te doen. Sta je alweer bijna op 0.
Dat is wel heel simplistisch gedacht. Je gaat naar de bouwmarkt omdat je gaat klussen. Dus het is ritje bouwmarkt + ritje woning. En iedereen die nieuwbouw of andere vorm van kluswoning heeft gekocht, weet dat je er soms meerdere keren op 1 dag komt omdat klussen niet altijd gaat zoals je wilt. Gaat iets kapot, was toch niet genoeg, verkeerde kleurtje...
Daarnaast natuurlijk ook nog gewoon ritjes woning om eens te kijken hoe het gaat voor de zaken die je uitbesteed hebt, zoals hoe het stucwerk opdroogt. Of simpelweg de deur open te doen voor de keukenboer sochtends, en dan savonds ook weer langs om af te sluiten.
Je kan afhankelijk van afstand oude<->nieuwe woning en exacte staat van oplevering in 1 maand er zo >1000km extra bijschrijven. Dat tikt snel aan op private lease, die normaal gesproken werken met tot 10k km per jaar.
Er is een kans dat het goedkoper is, als je doemdenkerij bezigt in dit geval kun je na een half jaar een versnellingsbak a E1500 en een paar schokdempers en de wielophanging a E1000 vervangen. Dan is het niet noodzakelijkerwijs goedkoper. Laat staan veiliger, laat staan duurzamer.
Natuurlijk, als alles fout gaat is een auto duurder dan als alles goed gaat. Dat geld zowel voor een occasion als voor private lease.
Je bent bekend met de fenomenen stofzuiger, mattenklopper en schoenenveger? Het is een auto, geen trekker waar je met je strontklompen en modderlaarzen in stapt.
Je bent bekend met het fenomeen bekleding, kieren en bewegende delen? Blijft gewoon steken of hangen, kun je aardig wat keren doorheen gaan met schoonmaken. Het is geen laminaat waar je even overheen gaat, 1x stofzuiger en 1x dwijl klaar is kees.
En uiteindelijk is het een auto, iets wat je gebruikt en niet stil laat staan. Dus vanzelfsprekend zul je regelmatig instappen met smerige spullen, of je kan nooit met deze auto naar strand/bos, of simpelweg van/naar de zand-modder parkeerplaats tot deze bestraat zijn. Of er lekt/morst eens iets, tenzij je eten/drinken verbied. Smerigheid dat hoort erbij.
Behalve bij private lease, dat is niet jouw auto maar hún auto en zetten daar verwachtingen bij. Die vinden het niet leuk als er ergens een vlek in zit die er niet uit gaat, omdat je wat planten kocht voor de tuin en wat aarde is gemorst.

FYI - als je bekend bent met (private) lease, weet je dat men over het algemeen de auto professioneel laat schoonmaken op eigen kosten vooraf aan het inleveren om het ergste gedoe te voorkomen. De business case is immers geld verdienen aan jou van de lease maatschappij, en dat heeft 2 momenten. Wanneer je de handtekening zet voor het contract, en de handtekening voor inleveren van de sleutel.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 24-01-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

FirePuma142 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:48:
[...]

Je kunt prima rekening houden met je kilometers in gedrag of contract.
Ware het niet dat je dat op basis van schatting doet, en dat met de huidige omstandigheden. Ik ben in ieder geval blij dat ik geen operational lease meer heb en zou iedereen aanraden om dat ook niet te doen tenzij je een rijschool of taxi hebt.

En je krijgt de echte rekening trouwens pas als je 'm inlevert. Toen ik 'm kwam inleveren bij ALD had ik voor de zekerheid foto's van iedere vierkante centimeter gemaakt en een bedrijf dat ding laten schoonmaken, en wat was ik blij dat ik dat heb gedaan. Ineens was er schade op de meest waanzinnige plekken en pas toen ik de foto's mailde (die ik overigens op de parkeerplaats van het inleverpunt had gemaakt - dat kon je op de achtergrond zien) was alles in orde.

[ Voor 9% gewijzigd door nst6ldr op 24-01-2022 15:01 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Xanaroth schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:26:
[...]

Overdrijven is ook een vak. Bijvoorbeeld de volvo youngtimer, daar zijn zelfs dealers speciaal mee bezig. Genoeg auto's zelfs nog bij de eigen merkdealers te krijgen, inclusief bijbehorende garanties en up-to-date onderhoud en APK. Dat doen ze niet bij een onhandig barrel, maar prijskaart is alsnog zeg 3k voor een leuke station.

Prima om goed en veilig mee te klussen en verhuizen.
Ik reageer specifiek op de omschrijving barrel van E1000. Dan kun je natuurlijk de definitie oprekken, maar op een bewegend doel is het lastig schieten ;)
Het is inderdaad geen dakar, die auto's zijn er namelijk wél voor gemaakt. Je praat hier in de begin stadia over bouwwegen waar vrachtwagens over rijden - dus een kuil in de weg betekend dat je daar echt vrijwillig speciaal omheen gaat rijden.
Ik denk dat het altijd verstandig is om om een kuil heen te rijden. Ik bedoel er maar mee te zeggen, van een zandweg met water en wat kuilen is er met een beetje normale auto en een beetje normaal rijgedrag echt geen significante schade te verwachten. Dacht je soms dat auto's worden gemaakt met de biljartlakenwegen van Nederland in het achterhoofd?
Dat is wel heel simplistisch gedacht. Je gaat naar de bouwmarkt omdat je gaat klussen. Dus het is ritje bouwmarkt + ritje woning. Daarnaast natuurlijk ook nog gewoon ritjes woning om eens te kijken hoe het gaat voor de zaken die je uitbesteed hebt, zoals hoe het stucwerk opdroogt. Of simpelweg de deur open te doen voor de keukenboer sochtends, en dan savonds ook weer langs om af te sluiten.
Meer dan 1000 kilometer. Per maand. Ik denk dat er qua logistiek en planning nog wel een en ander te verbeteren valt als je zo ver en/of zo vaak aanwezig moet zijn. Dat er daardoor in deze extreme situatie ook mogelijkerwijs extreme minderkilometers gelden laat je voor het gemak maar even buiten beschouwing. Ook hier is enige realiteitszin ver te zoeken.
Je kan afhankelijk van afstand oude<->nieuwe woning en exacte staat van oplevering in 1 maand er zo >1000km extra bijschrijven. Dat tikt snel aan op private lease, die normaal gesproken werken met tot 10k km per jaar.
Die werken niet tot 10k per jaar. Die adverteren met 10k per jaar want lekker goedkoop, maar je kunt bij zo ongeveer elke aanbieder 30K afnemen. En je kunt je meerkilometers ook gewoon afrekenen.
Natuurlijk, als alles fout gaat is een auto duurder dan als alles goed gaat. Dat geld zowel voor een occasion als voor private lease.
Fijn dat de boodschap is overgekomen. Voor private lease gaat er voor het gemak alles fout qua mogelijke schades, omstandigheden en extreme kilometers.
Je bent bekend met het fenomeen bekleding, kieren en bewegende delen? Blijft gewoon steken of hangen. Het is geen laminaat waar je even overheen gaat en klaar zonder enige weerstand.
En uiteindelijk is het een auto, iets wat je gebruikt en niet stil laat staan. Dus vanzelfsprekend zul je regelmatig instappen met smerige spullen, of je kan nooit met deze auto naar strand/bos. Of er lekt/morst eens iets, tenzij je eten/drinken verbied. Smerigheid dat hoort erbij.
Behalve bij private lease, dat is niet jouw auto maar hún auto en zetten daar verwachtingen bij. Die vinden het niet leuk als er ergens een vlek in zit die er niet uit gaat, omdat je wat planten kocht voor de tuin en wat aarde is gemorst.
Ik heb veel (zakelijke) lease met vergelijkbare voorwaarden gereden, en als je normaal met je spullen omgaat heb je van dit soort zaken echt geen last. Ik zorg dat ik matten, dekens, vuilniszakken of wat ook gebruik om rommel en viezigheid te voorkomen. Smerigheid is te reinigen, en als je dat netjes bijhoudt dan valt er met inleveren echt niets te klagen.
FYI - als je bekend bent met (private) lease, weet je dat men over het algemeen de auto professioneel laat schoonmaken vooraf aan het inleveren om gedoe te voorkomen. De business case is immers geld verdienen aan jou, en dat heeft 2 momenten. Wanneer je de handtekening zet voor het contract, en de handtekening voor inleveren van de sleutel. Kleine dingen worden dan best wel heel erg groot gemaakt.
Al die kleine dingen (grote trouwens ook) staan keurig beschreven in de inleverwoorwaarden. Netjes melden, netjes met je spullen omgaan, nergens last van.

Ik wilde vooral duidelijk maken dat je met het grootste gemak in nadelen spreekt, maar daar niet bepaald objectief in bent. Geen idee waarom, want je kennis van private lease is zowel qua algemene voorwaarden als contractuele mogelijkheden nogal beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

nst6ldr schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:59:
[...]

Ware het niet dat je dat op basis van schatting doet, en dat met de huidige omstandigheden. Ik ben in ieder geval blij dat ik geen operational lease meer heb en zou iedereen aanraden om dat ook niet te doen tenzij je een rijschool of taxi hebt.

En je krijgt de echte rekening trouwens pas als je 'm inlevert. Toen ik 'm kwam inleveren bij ALD had ik voor de zekerheid foto's van iedere vierkante centimeter gemaakt en een bedrijf dat ding laten schoonmaken, en wat was ik blij dat ik dat heb gedaan. Ineens was er schade op de meest waanzinnige plekken en pas bij toen ik de foto's mailde (die ik overigens op de parkeerplaats van het inleverpunt had gemaakt - dat kon je op de achtergrond zien) was alles in orde.
Ik heb dus geen enkel issue van geen enkele schouw gehad. Maar een schouw niet in mijn bijzijn zonder innamebevestiging met finale kwijting heb ik dan ook nooit geaccepteerd. Dat ga ik bij de operational lease van mijn nieuwe auto ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

FirePuma142 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:00:
[...]

Al die kleine dingen (grote trouwens ook) staan keurig beschreven in de inleverwoorwaarden. Netjes melden, netjes met je spullen omgaan, nergens last van.
Nee hoor, want dat krijg je te horen dat het niet naar behoren is gerepareerd - ook al breng je 'm naar de schade hersteller die ze zelf aangeven. En ook die rekening is voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

nst6ldr schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:03:
[...]

Nee hoor, want dat krijg je te horen dat het niet naar behoren is gerepareerd - ook al breng je 'm naar de schade hersteller die ze zelf aangeven. En ook die rekening is voor jou.
Ook nimmer meegemaakt. Ook geen rekening die je behoeft te accepteren als je volgens de voorwaarden hebt gehandeld overigens. Je moet je niet als een mak lammetje naar de slachtbank laten leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

FirePuma142 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:02:
[...]

Ik heb dus geen enkel issue van geen enkele schouw gehad. Maar een schouw niet in mijn bijzijn zonder innamebevestiging met finale kwijting heb ik dan ook nooit geaccepteerd. Dat ga ik bij de operational lease van mijn nieuwe auto ook niet doen.
Maar toen kwam COVID om de hoek en was het te druk om daar zelf bij te zijn. Ik moest dan een andere dag terugkomen - midden in de werkweek. Zo wimpelen ze je af, en vandaar dat ik altijd zelf foto's maak.

Operational lease is sowieso voor mij over trouwens. SternLease was nog te doen, ALD zijn uitwringers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

nst6ldr schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:05:
[...]

Maar toen kwam COVID om de hoek en was het te druk om daar zelf bij te zijn. Ik moest dan een andere dag terugkomen - midden in de werkweek. Zo wimpelen ze je af, en vandaar dat ik altijd zelf foto's maak.
Dan heb je je laten piepelen.
Operational lease is sowieso voor mij over trouwens. SternLease was nog te doen, ALD zijn uitwringers.
Zoals ik al zei, je bent er zelf bij. Of niet, maar dan heb je je keus gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

FirePuma142 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:04:
[...]

Ook geen rekening die je behoeft te accepteren als je volgens de voorwaarden hebt gehandeld overigens. Je moet je niet als een mak lammetje naar de slachtbank laten leiden.
Nee, fijn zaken doen zo. Er standaard vanuit gaan dat je met hand en tand moet verdedigen omdat leasebedrijven nu eenmaal niet zuiver zijn.

Lijkt me een goede conclusie voor TS: je onderschrijft het verhaal wat een zeiktent zo'n leasemaatschappij is, maar nuanceer je het weg als een normale zaak. En dat voor wat? Een beetje occasion komt ook gewoon met 2 jaar garantie, soms bij het merk zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

nst6ldr schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:09:
[...]

Nee, fijn zaken doen zo. Er standaard vanuit gaan dat je met hand en tand moet verdedigen omdat leasebedrijven nu eenmaal niet zuiver zijn.
Hand en tand verdedigen? Welnee, kwestie van goede administratie. Buiten dat, dat leasebedrijven niet zuiver zijn is wellicht je persoonlijke ervaring met een enkel bedrijf, maar daarmee kun je niet de hele branche buitenspel zetten lijkt me.
Lijkt me een goede conclusie voor TS: je onderschrijft het verhaal wat een zeiktent zo'n leasemaatschappij is, maar nuanceer je het weg als een normale zaak. En dat voor wat? Een beetje occasion komt ook gewoon met 2 jaar garantie, soms bij het merk zelf.
Ik onderschrijf het zeiktent verhaal in de verste verte niet en je conclusie dus logischerwijs ook niet. Niets is zorgelozer karren dan een leaseauto, mits je je zaken op orde hebt. In mijn geval is de total cost of ownership nog lager ook bij private lease. No brainer.

[ Voor 4% gewijzigd door FirePuma142 op 24-01-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-04 18:20
JackBol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 07:10:
[...]

Een hypotheek wordt niet bij BKR geregistreerd. Die credit check zal dus sowieso gebeuren op basis van de info die OP aanlevert. Aangezien hij een financieringsovereenkomst heeft met bekende maandlasten kunnen die gewoon opgegeven worden in de credit check van de private lease maatschappij.
Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:33
elhopo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:29:
Toen ik nog voor een hypotheekverstrekker werkte was het altijd zo dat op de dag van passeren alles nogmaals werd nagekeken. Er waren van die grapjassen bij die gewoon 2 hypotheken naast elkaar afsloten en zo hoopten een flinke smak geld te kunnen innen om daarna met de noorderzon te kunnen vertrekken. Als je dan zakte voor de test was je gewoon het bokje en was er geen doorgang bij de notaris. Daaronder viel ook een BKR toets. Voor ons was een deel van die toets overigens een blackbox, er waren maar een paar personen die echt wisten wat er getoetst werd, het was grotendeels bedrijfsgeheim. Het kan dus zijn dat een nieuwe financiering (waaronder lease dus) daar gewoon ook onder valt.

Wellicht is dit met de nieuwe regels veranderd, geen idee. Ik zou het er in ieder geval niet op wagen.
Voor de mensen die vragen naar bronnen. Ik kom zelf uit de financieringswereld. Daar zul je het mee moeten doen.

Overigens hoeft een toetsing niet direct te leiden tot issues. Maar ik zou het er niet op wagen als je met leaseovk je bedrag niet meer kunt lenen. Zonde van de stress…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

Toen ik ging wonen waar ik nu woon heb ik een Berlingo van 500 euro gekocht. 1 van de betere beslissingen tijdens het hele proces. Ik had wel een lease-auto maar dat was maar een hatchbackje. Bovendien wilde ik daar zuinig op zijn. Die Berlingo heeft ook flink wat te voortduren gehad.

Ik zou TS zijnde dat ook doen. En na passeren ga je de private lease aan voor de veilige KMs en hou je de klussebus (zo noemden wij hem liefkozend) nog even aan. Ik heb hem voor 1 euro aan een handelaar verkocht na anderhalf jaar. Hij kwam toen de APK niet door… Dus voor 500 euro anderhalf jaar lang een fijne klusauto gehad. Was het geld meer dan waard.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 24-01-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Helemaal eens met @FreakNL tuurlijk moet hij wel veilig zijn maar verder. Alleen als TS echt alles uitbesteed zou ik een leaseauto overwegen, maar bedenk dat ze vooral winst willen maken en het risico gecalculeerd is. De leaseprijzen zijn meestal gebaseerd op heel weinig KM en daarna loopt het snel op. Ik rij zelf in een nu 20 jaar oude Volvo S40 met 230.000 km gezien de weinige km is deze goedkoper dan de bijtelling van mijn bedrijfs VW Up.
Als je zelf ook gaat klussen is een klusauto super, geen zorgen over bekleding deukjes krasjes etc, scheelt heel veel stress.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat.. En veiligheid is ook relatief.. Ik reed met dat ding voornamelijk in de bebouwde kom en wellicht af-en-toe een N-weg.. Hij heeft de snelweg niet gezien.. Maar ik woon stedelijk, dan hoef je de bebouwde kom niet eens uit om bij een bouwmarkt of vuilstort te komen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 13:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Gezien het om het financieringsgedeelte gaat van de woning, gaat deze alsnog naar PFSL. Hou het aub wel on-topic. We dwalen een beetje af.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
JackBol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:50:
[...]

Dit is frauderen en dat mag dan weer niet. Dat staat als het goed is expliciet in je hypotheekaanbod.
Waarom is dat frauderen? Het wordt nog net niet actief aangeboden, maar leasemaatschappijen zullen wel moeten. Een beetje middenklasser 'kost' je 80k hypotheek, zeker nu men hem tegenwoordig voor 100% mee gaat tellen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Señor Sjon schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:18:
[...]

Waarom is dat frauderen? Het wordt nog net niet actief aangeboden, maar leasemaatschappijen zullen wel moeten. Een beetje middenklasser 'kost' je 80k hypotheek, zeker nu men hem tegenwoordig voor 100% mee gaat tellen.
Als je zelf die auto gaat rijden maar op iemand anders zijn naam zet, stel je de zaken op papier anders voor dan dat ze werkelijk zijn. Dat is letterlijk de definitie van fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
De berijder kan je gewoon aangeven, dus voor de leasemij. maakt dat niet uit. Zie bv ouders die hun kind een PL auto laten rijden. Dan staan de kinderen erin als regelmatige bestuurder.

Sowieso is het van de zotte dat een eigen auto voor niks telt, die kent ook MRB en verzekering. Snel verkoopbaar? Ja, tegen een verlies groter dan de PL-afkoopsom en dan moet je nog leuren om hem kwijt te raken. Ik zou voorstander zijn om de contractafkoopsom als borg te betalen en dan geen BKR-notering. Volvo lost het anders op, die heeft een abonnementsmodel via Volvo Care, idem Lynk&Co. Die zijn kortlopend (< 3 maanden opzegtermijn) waardoor je ook niet in het BKR komt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja maar bij een eigen auto heb je geen betalingsverplichtingen dus ik snap het onderscheid wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:02
Aangezien wij met plannen lopen om te verhuizen, maar ik in de tijd ook een andere baan kreeg waar ik geen lease-auto meer bij kreeg, heb ik er voor gekozen om een auto voor een jaar te leasen.

Daarnaast heb ik er voor gekozen om een zo groot mogelijke aanbetaling te doen van het leasebedrag, dus ik kon 3.000 euro aanbetalen (op een auto van 500 euro per maand).

Dit heeft een aantal voordelen:
- De totale schuld was in eerste instantie maar 6.000, aangezien het een jaar contract is
- De schuld heb ik gehalveerd, door 3.000 aan te betalen
- Aangezien het in 2021 was, werd maar 65% meegerekend: ~1950 euro (vanaf april 2022 is dit 100%).

Dit wordt voor een hypotheek aanvraag wel als zo'n 10.000 euro schuld meegenomen, maar elke maand wordt wel netjes als aflossing gezien. Dus ondertussen zijn we 4 maand verder en is de schuld nog maar 2.000.

Even ter 'verdediging'. Ik heb altijd lease-auto gereden en het betalen van een vast bedrag per maand om te ontzorgen is iets wat ik graag voor lief neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:35
[...]

Graag een bron daarvoor.

Dat zou ik eigenlijk niet verwachten, ik zou verwachten dat bij het uitbrengen van de bindende offerte de hypotheekverstrekker zijn / haar checks doet.

Echter wanneer TS dan na akkoord op die hypotheek offerte gaat schoppen voor een auto zou ik ook verwachten dat de leasemaatschappij daar weer een kredietcheck doet, die dan al dan niet op basis van TS zijn overgebleven bestedingsruimte, waar in rekening wordt gehouden met de hypotheek waarvoor zojuist is getekend, goed of afgekeurd wordt.

Het zou immers raar zijn (even fictieve cijfers) dat een hypotheek verstrekker je slechts €200.000 wil lenen omdat je een maandelijkse verplichting hebt bij een leaseboer van €1000. Maar dat wanneer je eerst de hypotheek regelt je bijvoorbeeld wel €300.000 kan lenen voor een huis, en daarna alsnog een leaseauto van €1000 zou kunnen afsluiten, wanneer het omgekeerd niet zou kunnen.

Het moet immers allemaal uit dezelfde maandelijkse bestedingsruimte komen.

Ik zou dus eigenlijk verwachten dat iedere kredietverstrekker controleert of je nog voldoende 'ruimte' hebt, en dat deze, op een gegeven moment, vanuit de zorgplicht nee moet zeggen wanneer je verplichtingen blijft stapelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 25-01-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Dennism schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:39:
[...]
Het zou immers raar zijn (even fictieve cijfers) dat een hypotheek verstrekker je slechts €200.000 wil lenen omdat je een maandelijkse verplichting hebt bij een leaseboer van €1000. Maar dat wanneer je eerst de hypotheek regelt je bijvoorbeeld wel €300.000 kan lenen voor een huis, en daarna alsnog een leaseauto van €1000 zou kunnen afsluiten, wanneer het omgekeerd niet zou kunnen.
Het verschil is welke partij een onverantwoorde lening verstrekt. En dat heeft consequenties voor het risico dat de als geldverstrekker loopt. Als de hypotheek eerder is afgesloten dan het leasecontract dan loopt de bank veel minder risico.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Xanaroth schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:08:
Nieuwbouw huis is een meerjaren traject. Dat is niet 1 dagje verhuizen en klaar zoals met een gebruikelijk 2e hands huis.
Wel.

Bron: mijn nieuwbouwhuis. :P Oke, toegegeven, in de weken ervoor en erna was het in huis best wat klussen maar daar had de auto nou echt niet zo veel last van.

Iets meer detail: het ligt natuurlijk helemaal aan de situatie. De parkeerplaatsen en verlichting in mijn straat waren bij oplevering toch echt gewoon af, geen tijdelijke inrit gezien. En bij de wijk tegenover waar nu gebouwd wordt is dat ook vrijwel direct na oplevering van de huizen gefixt, daar heeft hooguit een maand een zandeweg gelegen, en die was niet eens in zo'n slechte staat. De enkele keer dat ik er was vóór de oplevering stond de auto gewoon op de parkeerplaats een straat verderop.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 25-01-2022 22:43 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Waar ik wel benieuwd naar ben (een beetje gerelateerd aan dit topic):

Stel je hebt een private lease verplichting van 500 euro per maand, nog 24 maanden te gaan. Wil je dan een huis kopen dan zal dat behoorlijk drukken op de leencapaciteit. Kan je dan ook tegen de lease-maatschappij zeggen: hier is alvast die 12K die jullie tot einde contracttijd van mij tegoed hebben, en vervolgens de BKR-registratie dus laten vervallen? Kortom, simpelweg vooruitbetalen zodat er geen vordering meer op je licht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Valorian schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:43:
Waar ik wel benieuwd naar ben (een beetje gerelateerd aan dit topic):

Stel je hebt een private lease verplichting van 500 euro per maand, nog 24 maanden te gaan. Wil je dan een huis kopen dan zal dat behoorlijk drukken op de leencapaciteit. Kan je dan ook tegen de lease-maatschappij zeggen: hier is alvast die 12K die jullie tot einde contracttijd van mij tegoed hebben, en vervolgens de BKR-registratie dus laten vervallen? Kortom, simpelweg vooruitbetalen zodat er geen vordering meer op je licht?
Dan heb je toch ook 12K minder om aan de bank te laten zien?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Marzman schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:50:
[...]

Dan heb je toch ook 12K minder om aan de bank te laten zien?
Ja klopt maar dat boeit niet. Heb jij bijvoorbeeld 50k op de rekening staan en 12k private lease schuld , dan zul je minder mogen lenen dan iemand die 20k op de bank heeft en geen schuld. Bank kijkt nauwelijks naar je geld op je rekening, het gaat hen om inkomen.

Edit: ik bedoelde het overigens niet als hele waarschijnlijke situatie, maar meer als noodgreep: voor wie zo’n contract is aangegaan en net daaarna besluit huis te gaan kopen, geeft dan toch weer wat extra leencapaciteit

[ Voor 20% gewijzigd door Valorian op 07-01-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:09
nvt

[ Voor 99% gewijzigd door DutchKel op 07-01-2025 21:55 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Graag een bron daarvoor.

Het lijkt mij dat alleen degene die wordt toegevoegd moet checken of het kan. Financieele instellingen hebben een zorgplicht dus als ze met iemand een langdurige overeenkomst aangaan die niet veilig is voor de klant hebben ze een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:31

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Valorian dit topic is uit 2022 en bij jouw vraagt onbreekt eigen inzet / onderzoek. Dus deze gaat dicht
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.