Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 292 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
tiesvts schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:49:
[...]

Klopt helemaal. Ikzelf zou het niet kunnen om in een soort van bouwval te gaan wonen en tzt alles te gaan aanpakken. Krijg heel erg helpmijnmanisklusser beelden voor me dan. Ik ken genoeg mensen die zo hun huis verbouwen..mij echter niet gezien.
True, maar niet alles hoeft direct een sloophamer tegenaan. Sommige zaken kun je ook prima een tijdje vooruit schuiven.

Zeker als je er direct moet gaan wonen is alles er meteen uit rammen nooit slim wat mij betreft, leuk dat men er een verder functionele badkamer op dag 1 eruit ramt omdat ie "niet je smaak is" maar 1 goede tegenvaller en je zit in de knoop wanneer je een "beperkt" budget hebt.

Was gister toevallig nog zo'n iemand bij "help mijn man is klusser" die heel enthousiast was geweest met het slopen maar een wat slecht dekkende financiële planning had, in zo'n geval kun je dan toch echt beter een jaar lang tegen schrootjes uit het jaar 1963 kijken dan tegen een bouwput. :+

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09 15:38
R2D2 schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:34:
[...]

True, maar niet alles hoeft direct een sloophamer tegenaan. Sommige zaken kun je ook prima een tijdje vooruit schuiven.

Zeker als je er direct moet gaan wonen is alles er meteen uit rammen nooit slim wat mij betreft, leuk dat men er een verder functionele badkamer op dag 1 eruit ramt omdat ie "niet je smaak is" maar 1 goede tegenvaller en je zit in de knoop wanneer je een "beperkt" budget hebt.

Was gister toevallig nog zo'n iemand bij "help mijn man is klusser" die heel enthousiast was geweest met het slopen maar een wat slecht dekkende financiële planning had, in zo'n geval kun je dan toch echt beter een jaar lang tegen schrootjes uit het jaar 1963 kijken dan tegen een bouwput. :+
Ja..daar verbaas ik mij ook altijd over. Ze rammen op dag 1 dat ze de sleutel hebben alles eruit. Vervolgens is er geen plan, weinig geld en hebben ze 2 linkerhanden. Vaak zijn het mensen die niet zoveel te besteden hebben, toch hun droomhuis willen en een beetje gek gemaakt worden door bob sikkens/vt wonen achtige pareltjes. Ambitie, wensen en beeld naar de omgeving toe passen vaak niet bij budget..helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik ga zo mijn tweede bezichtiging doen. Omdat het mijn (ons, maar ik koop het alleen) eerste huis betreft en de markt een beetje vreemd is op dit moment, heb ik besloten een aankoopmakelaar in te schakelen. Ik heb ook een hypotheekadviseur over de vloer gehad, maar die kon mij eigenlijk buiten 9.000,- die je sowieso mocht meenemen als 'verduurzamingsbudget' niet echt veel wijzer maken.

Zo'n aankoopmakelaar kan z'n geld in theorie nog wel terugverdienen, en het neemt mij persoonlijk een hoop stress weg, maar die hypotheekadviseur doet me wat meer pijn. Ik kan het natuurlijk altijd nog zelf gaan doen, maar heb dit topic nog niet eerder doorgenomen. Heb daar nu ook geen tijd meer voor dus vanavond maar eens gaan doen.

Het is een klushuis, 2-kapper met provisiekelder, betonnen vloeren, in gerookt en buiten een nieuwe badkamer en wc in 2010 eigenlijk niet veel aan gedaan. Bouwjaar midden jaren '60, 110m2. Dak is plat en zou 13 jaar geleden zijn vervangen, spouwmuur in 2016 volgespoten maar heb nog niet gevraagd wie dat heeft gedaan en met wat voor spul.. Enegielabel C. Hardhouten kozijnen met normaal dubbel glas. Loopt geen storm zo aan de verkoopmakelaar te merken, wat ik ook wel snap.

Meer dan de vraagprijs gaat hem voor mij principieel niet worden, het is en blijft een klushuis waar ik maanden mee bezig ga zijn. Mijn doel is eigenlijk 5-10K onder de vraagprijs uit te komen. Maar we gaan het zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Kuusj op 17-04-2023 14:06 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 08:50
Waar kan je nu echt een realistisch berekening krijgen van je maximale hypotheek? Kan dat alleen via een financieel adviseur of kan je dat toch zelf ook wel ergens bekijken?

Ik doe voor de lol wel eens een berekening via indepeneder, rabobank, sns etc. De ene keer kom je uit 200.000 andere keer op 225. Ook wel 254 meegemaakt, maar nu totaal geen idee wat ik nu echt als hypotheek kan krijgen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 14:35
G.Scholtens schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:18:
Waar kan je nu echt een realistisch berekening krijgen van je maximale hypotheek? Kan dat alleen via een financieel adviseur of kan je dat toch zelf ook wel ergens bekijken?

Ik doe voor de lol wel eens een berekening via indepeneder, rabobank, sns etc. De ene keer kom je uit 200.000 andere keer op 225. Ook wel 254 meegemaakt, maar nu totaal geen idee wat ik nu echt als hypotheek kan krijgen
Bij ikbenfrits.nl kan je een hoop zelf berekenen, tientallen banken doen zij, bij afsluiten kwam het allemaal aardig overeen. Orientatiegesprek is bij (alle?) aanbieders gratis, dat geeft het meeste duidelijkheid omdat dan ook andere factoren als (private lease) schuld ed besproken kunnen worden.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter24
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 21:17

Ik geloof je hoor maar het is wel bijzonder dat het zo veel scheelt. Ik denk dat ik samen met mijn partner zo wat elke bank/verstrekker/adviseur mijn hypotheek heb laten berekenen en op een hypotheek van 700k scheelde het nooit meer dan 10 naar beneden of 10 naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Dat komt vooral door het rentepercentage wat verschilt.
Mijn eigen berekeningen weken maar een paar euro per maand af van wat de adviseur mee kwam.

Ik heb vanmiddag nog een gesprek staan bij de Hypotheker om te vragen hoe het zit als ik geld wil lenen van mijn ouders, of dat effect zou hebben op mijn hypotheek. Daar vind ik het dan wel weer nuttig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:42
Kuusj schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:23:
[...]

Dat komt vooral door het rentepercentage wat verschilt.
Mijn eigen berekeningen weken maar een paar euro per maand af van wat de adviseur mee kwam.

Ik heb vanmiddag nog een gesprek staan bij de Hypotheker om te vragen hoe het zit als ik geld wil lenen van mijn ouders, of dat effect zou hebben op mijn hypotheek. Daar vind ik het dan wel weer nuttig voor.
voor of na het afsluiten van de hypotheek? dat zal verschil maken lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:17
@Kuusj Ik zou een aankoopmakelaar juist zonde van het geld vinden, die courtage die je betaald kan je prima gebruiken om in je huis te stoppen. Gewoon een bod van 10k onder de vraagprijs doen (mits de rest van het huis je bevalt) en kijken waar het schip strand. Als de verkopers het per se voor de vraagprijs willen verkopen gaat zo'n aankoopmakelaar het verschil ook niet maken, en 10k onder de vraagprijs is nou ook niet schokkend (tenzij de woning voor 100k te koop staat natuurlijk :+)

Hier ook goede ervaringen met ikbenfrits.nl, wat mij betreft een aanrader.

@G.Scholtens hangt o.a. af van het rentepercentage, dus vandaar dat de bedragen per aanbieder verschillen. Je zou met een onafhankelijke adviseur verschillende scenario's en banken kunnen doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
rubenos schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:22:
[...]

Bij ikbenfrits.nl kan je een hoop zelf berekenen, tientallen banken doen zij, bij afsluiten kwam het allemaal aardig overeen. Orientatiegesprek is bij (alle?) aanbieders gratis, dat geeft het meeste duidelijkheid omdat dan ook andere factoren als (private lease) schuld ed besproken kunnen worden.
Op die site komen wij net boven de 2ton uit, zal dan ook wel aardig kloppen Ik ben de enige met vast contract en normaal inkomen. Eigen geld niet meegeteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 14:35
G.Scholtens schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:54:
[...]

Op die site komen wij net boven de 2ton uit, zal dan ook wel aardig kloppen Ik ben de enige met vast contract en normaal inkomen. Eigen geld niet meegeteld
In mijn ervaring kon je er snel terecht voor een online orientatie. Ik ben zelf altijd wat terughoudend in zomaar allerlei afspraken maken, maar je zit -net als bijv Hypotheker- nergens aan vast bij dit soort partijen. Spijt dat ik het niet eerder had gedaan. Want tot dan had ik mij als ‘trouwe klant’ laten adviseren door de Rabobank. Achteraf konden we (bij andere banken) veel meer dan we dachten, maar in de tussentijd waren we onze droomwoning al misgelopen… ik zou breder oriënteren dan alleen je bank. En tijdig, want als je je droomwoning tegenkomt gaat alles erg snel. Zeker in 2021 :')

[ Voor 5% gewijzigd door rubenos op 17-04-2023 15:04 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G.Scholtens
rubenos schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:02:
[...]

In mijn ervaring kon je er snel terecht voor een online orientatie. Ik ben zelf altijd wat terughoudend in zomaar allerlei afspraken maken, maar je zit -net als bijv Hypotheker, nergens aan vast. Spijt dat ik het niet eerder had gedaan. Want tot dan had ik mij als ‘trouwe klant’ laten adviseren door de Rabobank. Achteraf konden we (bij andere banken) veel meer dan we dachten, maar in de tussentijd waren we onze droomwoning al misgelopen… ik zou breder oriënteren dan alleen je bank. En tijdig, want als je je droomwoning tegenkomt gaat alles erg snel. Zeker in 2021 :')
Denk dat gesprek aangaan inderaad ook beste optie is, dan heb je tenminste echt idee wat je kan kopen.
Lopen al wel 3 jaar te kijken op funda, meer voor de lol. Dan altijd ach komt vanzelf weer wat leuks, of zoets is later wel leuk. Maar als je ziet hoe snel sommige verkocht worden tegenwoordig nog. vooral de woningen in onze prijsklasse gaan in razendsnel tempo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:09:
[...]
Ik vermoed dat de bank geen lening zal verstrekken trouwens, immers om bewoonbaar te worden moet je bedrag X (wat uit taxatie zal blijken) aan spaargeld moeten hebben.
Dat schoot bij mij ook nog door het hoofd. Zijn er juridische rechtszaken ooit gevoerd dat de bank geen lening wil verstrekken omdat kopers een bouwval kopen? En in hoeverre schiet je dan iets op met voorbehoud van financiering? Op inkomen kun je het krijgen, alleen de bank geeft het niet bij gebrek aan een bewoonbaar pand.

Dacht bij mijn bod nog slim te zijn en te bieden onder voorbehoud van taxatiewaarde X. Want de woning die ik op het oog heb is net zo uitgerust alleen kleiner. Heb dus elke euro aan spaargeld nodig voor verbouwen en niet liggen om het gat tussen lage taxatie en koopprijs bij te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
ColeJ schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:21:
[...]

Dan zeg je dat je nog eenmalig je bod verhoogd met EUR 10k :) Zolang er geen getekend koopcontract is kun je gewoon nog een bieding doen.
* verlaagd met 10k, want superveel werk wat je zomaar op een ton of meer aan kosten kan jagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:40
Joosie200 schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:22:
[...]

Dat schoot bij mij ook nog door het hoofd. Zijn er juridische rechtszaken ooit gevoerd dat de bank geen lening wil verstrekken omdat kopers een bouwval kopen? En in hoeverre schiet je dan iets op met voorbehoud van financiering? Op inkomen kun je het krijgen, alleen de bank geeft het niet bij gebrek aan een bewoonbaar pand.

Dacht bij mijn bod nog slim te zijn en te bieden onder voorbehoud van taxatiewaarde X. Want de woning die ik op het oog heb is net zo uitgerust alleen kleiner. Heb dus elke euro aan spaargeld nodig voor verbouwen en niet liggen om het gat tussen lage taxatie en koopprijs bij te passen.
Afwijzing van een hypotheekverstrekker dus geldige ontbinding mits het onder voorbehoud is.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
lindseysew schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:23:
[...]

Meen je dat? :/
Ik kan hier altijd wat van leren, op basis waarvan zou die ton zo weggeweest zijn?

Ik hield in een overzicht bij wat er ongeveer gedaan moest worden + gemiddelde prijzen en kwam op ongeveer 72.000 euro.

Ook al hebben wij connecties + we kunnen wel wat zelf doen?

Ik begin nu wel te denken dat we toch mazzel hebben gehad dat ons bod niet is geaccepteerd....
Als een makelaar zoiets schrijft weet ik al genoeg, dat is tegen het nivo bouwval aan en is eigenlijk met nieuwbouw even duur als renoveren.
Het lijkt ons een kans voor de doehetzelver maar ook zeker voor het bouwen van uw droomhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:16
Ik heb gister nog een doe het zelfer op RTL 5 gezien... ;)
Ik denk dat je in zo'n woning ook al je elektra wilt vernieuwen en andere zaken waar mogelijk niet aan gedacht is.
Een makelaar kan makkelijk praten natuurlijk. Tegenover ons stond een woning te koop waarbij de zolder niet officieel tot GBO gerekend mocht worden. De makelaar schreef doodleuk, voor 750 euro kun je een dakraam laten plaatsen.

[ Voor 40% gewijzigd door Draakje5 op 17-04-2023 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 20:43

Op de sites van de grote advieskantoren zoals de Hypotheker.

Waar het verschil uiteindelijk in kan zitten is met welk loon je nu precies moet rekenen. Een bonus kan bijvoorbeeld niet altijd worden meegerekend als inkomen, en zo ook een mobiliteitsbudget etc.

Maar, maar.. de site van het NHG is een werkelijke goudmijn:

https://www.nhg.nl/het-kr...omensbepaling-loondienst/

Als je puur een loondienst inkomen hebt kun je een uitdraai van het UWV uploaden* waar een 'gegarandeerd' bedrag uit komt dat je kan gebruiken voor de hypotheek.

*Op eigen risico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Geen idee, maar dan wordt het eigenlijk hetzelfde als een nieuwbouwwoning en dan krijg je ook een bouwdepot voor de noodzakelijke afwerking (keuken, vloeren,etc).

Als je elke euro nodig denkt te hebben zou ik er niet aan beginnen trouwens. Wij gingen behoorlijk over het budget/bouwdepot heen. Want als je eenmaal gaat verbouwen wil je alles goed hebben dus 10k links en rechts is zo uitgegeven.

Ik zou in deze tijd ook eerder een woning zoeken die af is, toen wij kochten vorig jaar ging alles ruim boven de vraagprijs weg (en was het vervolgens hoeveel boven de vraagprijs ging de oude woning weg) en deze konden we voor de vraagprijs/taxatiewaarde oppikken.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 17-04-2023 21:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Knul schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:54:
@Kuusj Ik zou een aankoopmakelaar juist zonde van het geld vinden, die courtage die je betaald kan je prima gebruiken om in je huis te stoppen. Gewoon een bod van 10k onder de vraagprijs doen (mits de rest van het huis je bevalt) en kijken waar het schip strand. Als de verkopers het per se voor de vraagprijs willen verkopen gaat zo'n aankoopmakelaar het verschil ook niet maken, en 10k onder de vraagprijs is nou ook niet schokkend (tenzij de woning voor 100k te koop staat natuurlijk :+)

Hier ook goede ervaringen met ikbenfrits.nl, wat mij betreft een aanrader.

@G.Scholtens hangt o.a. af van het rentepercentage, dus vandaar dat de bedragen per aanbieder verschillen. Je zou met een onafhankelijke adviseur verschillende scenario's en banken kunnen doorrekenen.
Ja dat mag natuurlijk, maar ik ben begin 20 en heb niet alle kennis in pacht. Was zeker blij dat hij er vandaag was in ieder geval. Toch een heel andere blik op het eea gekregen, zodanig dat we waarschijnlijk helemaal geen bod meer gaan doen. Het staat voor rond de 240.000€ te koop maar is realistisch niet meer dan 200.000-210.000€ waard.

Het is ook niet dat ik dat geld niet heb om in het huis te stoppen, en als het af moet hangen van die 2000€ wat zo’n makelaar kost.. haha.

[ Voor 5% gewijzigd door Kuusj op 17-04-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Ik kwam de volgende tekst in de verkoopbrochure van een NVM makelaar tegen.
Indien de koper de getekende koopovereenkomst binnen de 3 dagen bedenktijd ontbindt, worden de
kosten voor het opmaken van de koopovereenkomst in rekening gebracht bij de koper. De kosten hier
van bedragen € 250,- inclusief BTW.
Is dit normaal ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
TvanW schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:19:

[...]

Is dit normaal ?
Ik denk niet dat dat kan:
- jij hebt geen relatie / overeenkomst met de verkoopmakelaar (jij hebt geen dienstverleningsdocument of andere overeenkomst getekend met de verkoopmakelaar)
- dit zou alleen tot stand kunnen komen door een artikel in de koopovereenkomst, maar als die koopovereenkomst ontbonden wordt, wordt dat artikel ook ontbonden en is dan niet meer van toepassing.

Daarnaast mag de verkoopmakelaar niet ook "in dienst staan" van de kopers omdat dit belangenverstrengeling kan opleveren (en door hem te betalen voor diensten staat hij dus wel in dienst van/voor jou en de verkopende partij), dus mijn gevoel zegt dat dit geen stand houd... maar IANAL.

Edit - jij hebt geen afspraak / relatie met de verkopend makelaar, dus als hij een factuur zou sturen zou hij dit zonder getekende onderliggende overeenkomst doen (hij kan niet aantonen dat er afspraken over gemaakt zijn)...

[ Voor 12% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 18-04-2023 08:32 ]

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10

[...]

Is dit normaal ?
Natuurlijk niet.

En juridisch ook nauwelijks houdbaar. Van welke overeenkomst zou dit onderdeel uit moeten maken? Logischerwijs van de koopovereenkomst welke conform de wet wordt ontbonden:
2. De tussen partijen opgemaakte akte of een afschrift daarvan moet aan de koper ter hand worden gesteld, desverlangd tegen afgifte aan de verkoper van een gedateerd ontvangstbewijs. Gedurende drie dagen na deze terhandstelling heeft de koper het recht de koop te ontbinden. [...]
En waarbij niet zomaar ten nadele van de koper afgeweken mag worden:
4. Van het in de leden 1–3 bepaalde kan niet ten nadele van de koper worden afgeweken, behoudens bij een standaardregeling als bedoeld in artikel 214 van Boek 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

Ik zat in een iets andere situatie (4e huis, net gescheiden en al wat jaren hypotheekrenteaftrek genoten waardoor de berekeningen iets anders worden) maar ik ben eerst op zoek gegaan naar een financieel adviseur, een maandlast bepaald waar ik me comfortabel bij voelde met het oog op de toekomst en daarna pas op zoek gegaan naar een passend huis.

Door eerst een duidelijk beeld te hebben van het financiële plaatje kon ik ook een betere inschatting maken van wat en hoe ik eigen geld (overwaarde en spaargeld) in kon gaan zetten.
Draakje5 schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:21:
Ik heb gister nog een doe het zelfer op RTL 5 gezien... ;)
Ik denk dat je in zo'n woning ook al je elektra wilt vernieuwen en andere zaken waar mogelijk niet aan gedacht is.
Een makelaar kan makkelijk praten natuurlijk. Tegenover ons stond een woning te koop waarbij de zolder niet officieel tot GBO gerekend mocht worden. De makelaar schreef doodleuk, voor 750 euro kun je een dakraam laten plaatsen.
Makelaars zijn inderdaad erg makkelijk met het noemen van onrealistisch lage bedragen. Ik had echter tijdens de bouwtechnische keuring een keurder die ook zaken op nam als controle van de elektrische installatie, gasmeter e.d. en daar bedragen bij neerzette van €250,- per onderdeel. Onder aan de streep kwam ik uit op een bedrag van zo'n 15K aan direct noodzakelijke kosten volgens hem... een bedrag waar na afstrepen van diverse zaken zoals inspectie / controle gasmeter e.d. nog geen 8K van over bleef.

Uiteindelijk is het toch altijd een beetje koffiedik kijken, helemaal als je dingen zelf aan gaat pakken.

[...]

Is dit normaal ?
Volgens mij niet, ik ben het in ieder geval nog geen enkele keer tegengekomen in mijn zoektocht.
murphsy schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:24:
Wij gaan morgen bieden. Toch nog best spannend. Zouden jullie een bod nog onderbouwen? Of gewoon het bod doen, zonder uitleg.
Ik heb het iedere keer gedaan en uiteindelijk heeft het begeleidend stukje tekst er voor gezorgd dat ik een woning gegund kreeg ondanks dat ik niet het hoogste bod had. Nu was het in mijn geval "tientjeswerk" volgens de verkoopmakelaar maar ik had het huis dus ook mis kunnen lopen wanneer ik niets bij had gevoegd.

Je moet er geen wonderen van verwachten maar als biedingen dicht bij elkaar liggen kan het net die factor zijn waardoor je niet naast de pot pist.

[ Voor 12% gewijzigd door R2D2 op 18-04-2023 08:47 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Er staat in het taxatie report de vraag heeft het object meer dan (ik dacht 10%) achterstallig onderhoud als daar ja komt te staan weigerd de bank de hypotheek zonder bouwkundig raport en extra geld (of in de hypotheek, of op je spaar rekening ) Been there, done that. Koop is toen idd op basis van financierings voorbehoud niet door gegaan. De aanvraag was dus voor bedrag X en het voorbehoud ook en de bank zei nope. afwijzing ingediend en koop is ontbonden. ik ben alleen niet bij de rechter geweest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20

[...]

Is dit normaal ?
Volgens mij, als je het strikt juridisch bekijkt, ga je daar akkoord mee omdat je de overeenkomst tekent.
Alleen omdat je juist die overeenkomst nietig verklaard, is ook die clausule niet meer van toepassing.

IANAL overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
tiesvts schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:00:
[...]

Ja..daar verbaas ik mij ook altijd over. Ze rammen op dag 1 dat ze de sleutel hebben alles eruit. Vervolgens is er geen plan, weinig geld en hebben ze 2 linkerhanden. Vaak zijn het mensen die niet zoveel te besteden hebben, toch hun droomhuis willen en een beetje gek gemaakt worden door bob sikkens/vt wonen achtige pareltjes. Ambitie, wensen en beeld naar de omgeving toe passen vaak niet bij budget..helaas.
Gister zijn er nieuwe afleveringen van Kijken zonder kopen gestart en wat je hierboven schetst was daar ook weer exact van toepassing.
LET OP! onderstaand bevat spoiler van aflevering 1.
spoiler:
Op het stel zelf was niets aan te merken, gewoon lekker nuchter en realstisch en bovendien super blij/dankbaar.
Maar nu ook weer, met een budget van 20k werd een draagmuur gesloopt, badkamer deels vernieuwd, nieuwe keuken, vloeren, stukadoor door heel de toko. No way dat dat realistisch is met dat budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-09 16:34
onderneming waarmee ik best een hoge hypotheek kan lenen. Ik moet de stap maken of het nu handig is of niet, dat zal de de tijd vertellen. Aanstaande vrijdag wordt het bekend of het bod geaccepteerd wordt. 

Hierbij nog even linkjes van afgelopen weken aantal voorbeeld woningen:

https://www.funda.nl/koop...42166799-bloemendreef-18/

https://www.funda.nl/koop...153896-korenbloemdreef-8/

[ Voor 40% gewijzigd door Routepr0bleem op 20-04-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Nooit je bieding online gooien.

En als ondernemer weet je pas of en wat je kunt lenen als je de hypotheekofferte binnen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
Rukapul schreef op woensdag 19 april 2023 @ 00:05:
Nooit je bieding online gooien.

En als ondernemer weet je pas of en wat je kunt lenen als je de hypotheekofferte binnen hebt.
Wat is precies de reden? Ik heb zelf bij de hypotheker en Rabobank gesprekken gehad daar hebben zij een check uitgevoerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Routepr0bleem op 19-04-2023 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
Goedendag leden,

Vandaag heb ik een bezichtiging gehad van de woning:

https://www.funda.nl/koop...2185489-madeliefdreef-13/

Op Zich is de huis nieuw wij hebben daarop niks aan te katen. De prijs is alleen aan de hoge kant, maar de woningen gaan als een snoep op de adres waar wij de bezichtiging hebben gehad. Het is namelijk allemaal nieuwbouw 5 jaar oud. Vandaag heb ik een bod uitgebracht. Ik weet alleen niet of het slim is of niet, ik ben een starter met een groeiende onderneming waarmee ik best een hoge hypotheek kan lenen. Ik moet de stap maken of het nu handig is of niet, dat zal de de tijd vertellen. Aanstaande vrijdag wordt het bekend of het bod geaccepteerd wordt.

Hierbij nog voorbeeld woningen in de omgeving:

https://www.funda.nl/koop...2020-paardenbloemdreef-3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Flix20 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:35:
[...]

Gister zijn er nieuwe afleveringen van Kijken zonder kopen gestart en wat je hierboven schetst was daar ook weer exact van toepassing.
spoiler:
Op het stel zelf was niets aan te merken, gewoon lekker nuchter en realstisch en bovendien super blij/dankbaar.
Maar nu ook weer, met een budget van 20k werd een draagmuur gesloopt, badkamer deels vernieuwd, nieuwe keuken, vloeren, stukadoor door heel de toko. No way dat dat realistisch is met dat budget.
Alleen in had de keuken links gedaan en grote eettafel naast gezet en hierdoor veel grotere woonkamer gecreëerd.

Oo zich mooi verbouwd maar had logischer gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Routepr0bleem schreef op woensdag 19 april 2023 @ 00:13:
[...]

Wat is precies de reden? Ik heb zelf bij de hypotheker en Rabobank gesprekken gehad daar hebben zij een check uitgevoerd.
Als iemand anders het huis ook wil en op dit forum zit, zien ze wat je hebt geboden en kunnen je huis wegkapen.

Niet jezelf quoten en tekst aanpassen maar je eigen post wijzigen!

[ Voor 8% gewijzigd door Paralize_nl op 19-04-2023 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
Paralize_nl schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:39:
[...]

Als iemand anders het huis ook wil en op dit forum zit, zien ze wat je hebt geboden en kunnen je huis wegkapen.

Niet jezelf quoten en tekst aanpassen maar je eigen post wijzigen!
Ik kon mijn oude post niet vinden dus vandaar een nieuwe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 11:39

Crazy D

I think we should take a look.

Flix20 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:35:
[...]

spoiler:
Dat is mooi voor de deelnemers, maar als kijker wordt je daardoor wel een beetje op het verkeerde been gezet. Het wekt de indruk dat je echt veel kunt voor 20K. Ik heb aflevering 1 nog niet afgekeken maar aangezien Roos lekker bij Eijerkamp shopt, mag je als normale consument al blij zijn als je daar voor 20K gewoon je inboedel kunt kopen 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 08:49
Crazy D schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:20:
[...]

Dat is mooi voor de deelnemers, maar als kijker wordt je daardoor wel een beetje op het verkeerde been gezet. Het wekt de indruk dat je echt veel kunt voor 20K. Ik heb aflevering 1 nog niet afgekeken maar aangezien Roos lekker bij Eijerkamp shopt, mag je als normale consument al blij zijn als je daar voor 20K gewoon je inboedel kunt kopen 8)7
Van wat ik begrijp worden alleen de materialen tegen inkoopprijzen gerekend. Eijerkamp is een grote sponsor, dus dat rekenen ze ook niet tegen consumentenprijzen door. En, inderdaad als je zelf denk dat je er met dat geld wel bent kom je van een hele koude kermis thuis. 20k wordt dan al gauw 50k+

Alternatief is jezelf ook laten prostitueren door dat programma, maar het aantal aanmeldingen is enorm, en alleen de echt sneue verhalen maken kans....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
wfvanputten schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:58:
[...]

Van wat ik begrijp worden alleen de materialen tegen inkoopprijzen gerekend. Eijerkamp is een grote sponsor, dus dat rekenen ze ook niet tegen consumentenprijzen door. En, inderdaad als je zelf denk dat je er met dat geld wel bent kom je van een hele koude kermis thuis. 20k wordt dan al gauw 50k+

Alternatief is jezelf ook laten prostitueren door dat programma, maar het aantal aanmeldingen is enorm, en alleen de echt sneue verhalen maken kans....
Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat je voor Roos een separaat budget moet opgeven.
Dus die 10/20k die je hoort, is excl. de inboedel.

Persoonlijk zou ik daar dan zelf 0eu aan besteden. Anders zit je met zo'n lelijke mega onpraktische bank opgescheept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online

[...]

Is dit normaal ?
The fuck, nu zie ik het ook in mijn werkmail. :D Kregen nieuwe opdracht voor het opstellen van de koopovereenkomst binnen en makelaar verkoper heeft zo'n soortgelijke clausule erbij gezet dat we in de koopakte moeten zetten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:42

[...]

Is dit normaal ?
laat ze maar een deurwaarder inschakelen voor dat bedrag. Dat kost meer dan het opleveren zal. wat een slechte reclame voor je makelaardij zeg met dit soort praktijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
Routepr0bleem schreef op woensdag 19 april 2023 @ 00:41:
Goedendag leden,

Vandaag heb ik een bezichtiging gehad van de woning:

https://www.funda.nl/koop...2185489-madeliefdreef-13/

Op Zich is de huis nieuw wij hebben daarop niks aan te katen. De prijs is alleen aan de hoge kant, maar de woningen gaan als een snoep op de adres waar wij de bezichtiging hebben gehad. Het is namelijk allemaal nieuwbouw 5 jaar oud. Vandaag heb ik een bod uitgebracht. Ik weet alleen niet of het slim is of niet, ik ben een starter met een groeiende onderneming waarmee ik best een hoge hypotheek kan lenen. Ik moet de stap maken of het nu handig is of niet, dat zal de de tijd vertellen. Aanstaande vrijdag wordt het bekend of het bod geaccepteerd wordt.

Hierbij nog voorbeeld woningen in de omgeving:

https://www.funda.nl/koop...2020-paardenbloemdreef-3/
Lol de woning is behoorlijk overboden kreeg ik net te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:57
wfvanputten schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:58:
[...]

Ik heb in een interview met de makers gelezen dat de inboedel van Eijerkamp uit een andere potje komt, dus dat die in dit geval niet van die 20k betaald hoeven te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:17
Routepr0bleem schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:59:
[...]

Lol de woning is behoorlijk overboden kreeg ik net te horen.
Ja, blijft een raar wereldje, die huizen..

Heb dat in mijn zoekgebied ook vaak, ik ben in een wijk op zoek waar de woningen vorig jaar en dit jaar het hele jaar voor gemiddeld €3.200 per m2 gegaan zijn in nette staat, kom je woningen tegen waar nog (relatief) veel werk in zit, worden die ineens verkocht voor €3.100 per m2, terwijl een dag later het huis van de buren met gloednieuwe keuken, uitbouw, badkamer voor €2.900 per m2 op Funda komt. Dan denk je toch, hoe kan zo'n relatieve opknapper dan zo veel opbrengen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
Valandin schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:56:
[...]

Ja, blijft een raar wereldje, die huizen..

Heb dat in mijn zoekgebied ook vaak, ik ben in een wijk op zoek waar de woningen vorig jaar en dit jaar het hele jaar voor gemiddeld €3.200 per m2 gegaan zijn in nette staat, kom je woningen tegen waar nog (relatief) veel werk in zit, worden die ineens verkocht voor €3.100 per m2, terwijl een dag later het huis van de buren met gloednieuwe keuken, uitbouw, badkamer voor €2.900 per m2 op Funda komt. Dan denk je toch, hoe kan zo'n relatieve opknapper dan zo veel opbrengen 8)7
Hier in Harderwijk met de nieuwbouwprojecten zitten nog een groep mensen (800) vanuit gemeente Harderwijk die voorang krijgen omdat ze nog in de oude punten systeem zitten waar je als starter bijna geen schijn van kans maakt. Ik heb eigenlijk geen ervaring met brief schrijven aan de verkoper wat ik dus wel lees dat sommige dat wel doen en wellicht eventueel kans kunnen maken. Ik heb ruimte te kort ivm gezin uitbreiding plus de buren spelen een rol bij mij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:30
Routepr0bleem schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:27:
[...] Ik heb eigenlijk geen ervaring met brief schrijven aan de verkoper wat ik dus wel lees dat sommige dat wel doen en wellicht eventueel kans kunnen maken. Ik heb ruimte te kort ivm gezin uitbreiding plus de buren spelen een rol bij mij.
Tip: Als je een motiverend schrijven bij je bod voegt, maak er dan geen zielig verhaal van waarom ze jou moeten kiezen, maar geef aan wie je bent (gezin met kinderen) en wat in huis/omgeving jou zo aanspreekt. Daar kunnen mensen meer mee dan met het feit dat je nu problemen hebt met je buren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-09 10:16
Huis gekocht?

Leuke woning gevonden jaren 30 parterre, ik zal waneer koop contract is getekend een linkje delen. Ik vind het toch belangerijk om te delen zeker voor de mensen die beginnen en hier misschien terecht komen. Woning was volgens "betrap de makelaar"(plugin) al sinds oktober te koop met een start prijs van 4 ton. Is uiteindelijk gezakt naar 360 vraagprijs maand geleden. Kwam op het pad dus bezichtigd. Conclusie vrij simpel: Super leuke woning maar alles moet (echt alles). Toen zitten rekenen, we kunnen wat goedkoper verbouwen vanwege 2 rechter handen en familie/contacten in afbouw. Zullen best wat dingen constructief moeten gebeuren dus we komen als we ruim rekenen op 60k.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit is logischerwijs een woning in de randstad maar zo zie maar weer de markt is niet zo fucked als wordt geroepen. Denk na wat logisch is voor jou en accepteerd die badkamer met paarse tegels, je staat er toch maar 10 min in. Iddentieke woning iets betere staat(Smoelde vooral beter) is een jaar geleden verkocht voor 450k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
helmmen schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:30:
Huis gekocht?

Leuke woning gevonden jaren 30 parterre,
Leuk! Gefeliciteerd. Zoals jullie proces is verlopen, klinkt het mij in de oren zoals het jarenlang is gegaan. Stukje onder de vraagprijs bieden, in het midden uitkomen. Gaat vast nog niet overal zo, maar ik vind het een verademing te horen dat dit tegenwoordig ook weer voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:26
Toke_gt schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:49:
[...]

Leuk! Gefeliciteerd. Zoals jullie proces is verlopen, klinkt het mij in de oren zoals het jarenlang is gegaan. Stukje onder de vraagprijs bieden, in het midden uitkomen. Gaat vast nog niet overal zo, maar ik vind het een verademing te horen dat dit tegenwoordig ook weer voorkomt.
Er is een groot verschil tussen de huizen waar flink wat moet gebeuren en de huizen die instap klaar zijn. Velen durven het avontuur van een verbouwing niet aan momenteel.

Dit is echter wel een contrast met 1,5 jaar geleden, toe gingen ook de klus huizen als warme broodjes. Nu liggen daar (een beetje) kansen voor de starters die veel zelf willen en kunnen doen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:06
Net een gesprek met de bank achter de rug en nu aan het kijken naar een aankoopmakelaar.
Heb hier echter nog geen ervaring mee dus wel een aantal vragen die hier hopelijk bij passen!

Ik lees dat de markt mogelijk iets afgekoeld is, is het dan nog echt noodzakelijk een aankoopmakelaar in de hand te nemen? (Ben op zoek in het starters segment ).
Is 2500-3000 euro een normaal tarief? Dit kom ik vaker tegen.
Zijn er aanbevelingen qua makelaarskantoren in de regio Zuid Holland? Kom er genoeg tegen op funda op de zoekpagina, maar daar is zoveel keus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:42
champion16 schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:26:
Net een gesprek met de bank achter de rug en nu aan het kijken naar een aankoopmakelaar.
Heb hier echter nog geen ervaring mee dus wel een aantal vragen die hier hopelijk bij passen!

Ik lees dat de markt mogelijk iets afgekoeld is, is het dan nog echt noodzakelijk een aankoopmakelaar in de hand te nemen? (Ben op zoek in het starters segment ).
Zijn er aanbevelingen qua makelaarskantoren in de regio Zuid Holland? Kom er genoeg tegen op funda op de zoekpagina, maar daar is zoveel keus...
Vanochtend was er een nieuwsbericht dat de huisprijzen in 5 provincies weer iets zijn gestegen.

Huizenkopers in de provincies Zeeland, Overijssel, Drenthe, Noord-Brabant en Zuid-Holland betaalden in het eerste kwartaal van 2023 meer voor een huis dan een jaar eerder. Die stijging wordt steeds kleiner en komt niet boven de 2,3 procent uit.

In Brabant ligt de prijs iets lager dan dat, wij hebben verschillende offertes van rond de 2000 gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
... is het dan nog echt noodzakelijk een aankoopmakelaar in de hand te nemen?
Noodzakelijk is het nooit.
Ik heb twee keer een woning gekocht met een makelaar. Ik zou dat de volgende keer weer doen, omdat ik behoefte heb aan iemand waar ik mee kan overleggen over de hoogte van de biedingen. Het helpt om me niet gek te laten maken door de makelaar van de tegenpartij, die enorm aan het pushen is, en waardoor ik mogelijk een te snelle beslissing neem.
Als je denkt dat je dit proces super rationeel en rustig kan aanpakken, dan heeft het misschien niet veel nut om een makelaar in te schakelen.
Zijn er aanbevelingen qua makelaarskantoren in de regio Zuid Holland?
Ik zou op Funda zoeken naar woningen die lijken op wat jij verkoopt en dan kijken naar de stijl van de advertentie en de foto's. Dan twee of drie makelaars kiezen van de advertenties die jou het meeste aanspreken, en daar een gesprek mee aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Justevo schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:36:
[...]

Vanochtend was er een nieuwsbericht dat de huisprijzen in 5 provincies weer iets zijn gestegen.

Huizenkopers in de provincies Zeeland, Overijssel, Drenthe, Noord-Brabant en Zuid-Holland betaalden in het eerste kwartaal van 2023 meer voor een huis dan een jaar eerder. Die stijging wordt steeds kleiner en komt niet boven de 2,3 procent uit.
Is die 2,3 procent gecorrigeerd voor inflatie van iets van 7 %?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Een aankoopmakelaar zal je ook helpen in het vinden van een geschikt huis. Specifiek bedoel ik dat die vaak een beetje inzicht geven in waar je op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Wolly schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:39:
[...]

Is die 2,3 procent gecorrigeerd voor inflatie van iets van 7 %?
Zo ver heb ik het niet gelezen.

In Breda wordt er op het moment nog steeds fors overboden. We hebben op drie huizen een bod gedaan, ver boven de vraagprijs, en alle drie niet geworden omdat iemand anders nog meer heeft geboden. Rond de 15/20k meer in de 4 ton categorie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuhair
  • Nu online
Justevo schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:50:
[...]
In Breda wordt er op het moment nog steeds fors overboden.
Het kan zijn dat de vraagprijs heel laag is gezet, zodat er veel vraag wordt opgewekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 19:41
Compuhair schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:29:
[...]

Het kan zijn dat de vraagprijs heel laag is gezet, zodat er veel vraag wordt opgewekt.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:07
BootVluchteling schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:43:
[...]

[members]
In de afgelopen 3 maanden 2 x een bod uitgebracht. 1 x 42K boven vraagprijs ( 650K ) en 1 x oorspronkelijk 30K onder vraagprijs ( 719 K ) gedaan. Eerste huis werden we alsnog overboden, 2e huis hebben we uiteindelijk kunnen bemachtigen door een uiteindelijk definitief bod die rond de vraagprijs ging. Mag na de zomervakantie mijn eigen huis te koop gaan zetten. Ben zeer benieuwd waar die voor zal gaan. [/members]
Je membertag gaat niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Valandin op 24-04-2023 13:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Er spelen twee zaken:
• de aankoopmakelaar wil een transactie
• de koper wil een woning

Wat je veel ziet is dat een potentiele koper eindeloos draalt en twijfelt. Zo'n aankoopmakelaar doet een stap terug en ziet (relatief) een klein verschil en beweegt zijn opdrachtgever tot een bod dat tot een huis leidt.

Over een wat langere periode maakt een iets hogere of lagere aankoopprijs niet heel veel uit.

Vergis ook niet dat voor een flink deel potentiele kopers de BATNA (Best Alternative to Negotiated Agreement) best beroerd is, zeker als je keer op keer misgrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
En er speelt soms gewoon meer dan alleen "de waarde van het huis".

Heb je nu een huis nodig en kan je eigenlijk niet meer verder zoeken?
Locatie (dat kan ook een hulpbehoevende ouder die in exact dezelfde straat woont zijn.)
Zo zijn er nog veel andere redenen die een prijs kunnen opdrijven die voor een buitenstaander niet zichtbaar is.

De vraagprijs, en zelfs de prijzen van vergelijkbare huizen de afgelopen tijd zijn niet meer dan een indicatie.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
Je hebt het over verlies maken op een woning.
Als ik dan even voor mezelf spreek; ik koop een woning niet om winst/verlies te maken, ik koop een huis om daar te gaan wonen.
Het is een primaire levensbehoefte op de eerste, tweede en derde plaats. Daarna komt een keer het concept investering kijken.

Wij hebben ook 'teveel' voor een huis betaald. Onze aankoop makelaar gaf aan dat het huis dat we gekocht hebben volgens de NVM rekenmodules bedrag X waard was. Wij zijn 20k daarboven gaan zitten. En dat was nodig om het huis van de markt af te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 19:41
mentalozzie schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:12:
[...]

Je membertag gaat niet goed.
Ik zie het. Hoe moet die zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
BootVluchteling schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:11:
[...]

Ik zie het. Hoe moet die zijn?
[.mo] :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vergeet ook niet - veel Tweakers maken er een excel sheet van en gebruiken verschillende bronnen en hanteren verschillende methoden om "de waarde" van een huis te bepalen en aan de hand daarvan een bod uit te brengen. en omdat dat onderbouwd is, moet dat wel de enige correcte waarde van het huis zijn natuurlijk O-)

Maar zo gaat dat in heel veel andere gevallen niet - een veel grotere groep koopt een huis op emotie: als het huis goed voelt, en potentiele koper kan bedrag x betalen / financieren, dan zal deze vaak ook (in de buurt van) bedrag x bieden.

Daarnaast blijkt keer op keer dat wat de ene een "vergelijkbare woning" vind, een ander dat wellicht heel anders ziet.

Concreet in dit voorbeeld - wellicht was er juist al een koper die bij "een vorige vergelijkbare woning" misgelopen is, en daardoor juist nu (op emotie) meer bied om niet weer achter het net te vissen. Dan sta je daar mooi met je excel-sheet die "de exacte waarde" van de woning heeft berekend... ;-) .

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:20
Je kunt de aankoopmakelaar's werk ook niet beoordelen zonder de details te weten. Misschien heeft de aankoopmakelaar wel geadviseerd om lager te bieden, maar wilde de koper deze woning per se hebben...

Voorbeeld in mijn omgeving: koper was helemaal gek van potentiële woning en was van plan een (hoog) bod uit te brengen. Aankoopmakelaar kwam met enkele kritische pijnpunten voor de betreffende woning (dakterras vergunning, fundering issue, VVE problematiek), waardoor er uiteindelijk geen bod is uitgebracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
Even een simpele vraag. Heb jij nu een huis, of ben je nog steeds aan het wachten totdat je er eentje kunt kopen die wel de goede prijs heeft? Want diegene die 10k meer heeft betaald heeft nl. wel nu zijn gewenste huis.

Dus in de tijd dat jij nu nog een huis aan het zoeken bent, woont hij al in het huis dat ie wil hebben. Ik ken genoeg mensen die op dezelfde manier nu al jaren aan het zoeken zijn en er keer op keer naast grijpen. En je kunt je afvragen of je liever 10 of 20k extra betaald en van alle zorgen af bent, of jaren aan het zoeken bent totdat je een verkoper vindt die het met jouw prijs eens is. Bedenk daarbij ook dat die 10k uiteindelijk hooguit een paar tientjes per maand kost (en als je aan het huren bent, je binnen het jaar al die 10k kwijt bent)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
We hebben nu ons eerste gesprek gehad met een aankoopmakelaar en zijn er niet echt wijzer van geworden. De beste man gaf ook onduidelijke antwoorden (staat als een van de beste aangeschreven in de stad) dus we hebben het gelaten voor wat het is, aan zo iemand hebben we niks.

Is het nu daadwerkelijk zo dat aankoopmakelaars eerder huizen voor hun neus krijgen die op de markt gaan komen? Of is dat maar een fabeltje. Wij hebben eigenlijk alleen maar een aankoopmakelaar nodig om er eerder bij te kunnen zijn dan anderen en er tussen te komen. Hebben zij een database waar eerder huizen in staan dan dat ze op Funda komen of is dat gewoon wat makelaars uit dezelfde stad onderling met elkaar bespreken?

Wij hebben vooral het idee dat we achter het net gaan vissen zonder aankoopmakelaar, omdat er veel huizen al besproken zijn voor ze überhaupt op Funda komen, of dat dat allemaal wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:13
Als je het aanbod wilt zien een paar dagen voor het op Funda komt werkt een gratis zoekopdracht op Makelaarsland ook prima. Eerder in dit topic staat wel hoe dat werkt.

Ik had daarmee vorig jaar eigenlijk altijd de mogelijkheid om te bezichtigen als ik belde voor het op Funda kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Eärendil schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:22:
Als je het aanbod wilt zien een paar dagen voor het op Funda komt werkt een gratis zoekopdracht op Makelaarsland ook prima. Eerder in dit topic staat wel hoe dat werkt.

Ik had daarmee vorig jaar eigenlijk altijd de mogelijkheid om te bezichtigen als ik belde voor het op Funda kwam.
Yes, daar kijk ik ook dagelijks op. Soms zitten er inderdaad huizen tussen die pas 2/3 dagen later op Funda komen. Meestal dezelfde dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Je vermoedt dat makelaar handjeklap verricht, uiteindelijk krab je jezelf achter de oren. Ik denk dat van het eerste geen sprake is. Immers, dan had het verschil geen 20K hoeven zijn, dan was 500 al voldoende geweest.
Het ligt dus vooral aan jouw verwachtingen over de beste verkoopprijs en die van de uiteindelijke koper en zijn aankoopmakelaar. Die vonden het meer waard dan jij of schatten de verbouwingskosten lager in. Die koper kan misschien zelf alles stucen, of vindt dat niet nodig. Of vindt de keuken prachtig die jij er meteen uit zou slopen. Zo kunnen er allerlei verschillen ontstaan en je zit zo aan 20K. Ik zou daar verder niets achter zoeken in relatie tot de aankoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-09 10:16
Toke_gt schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:37:
[...]
Die koper kan misschien zelf alles stucen, of vindt dat niet nodig. Of vindt de keuken prachtig die jij er meteen uit zou slopen.
Zo had ik een woning jaar geleden was volledig orginele jaren 70 stijl en nog nooit echt verbouwd sindsdien. Wel goed onderhouden. Het had wat maar jij ik en de rest van die IT'ers denken dat is duur. Zo stond mijn aankoopmakelaar er ook in, vraagprijs was 320 wij 3 ton bieden, woning is verkocht voor 355.

https://www.funda.nl/koop...8838-vlasakkersstraat-76/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 08:49
Justevo schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:54:
We hebben nu ons eerste gesprek gehad met een aankoopmakelaar en zijn er niet echt wijzer van geworden. De beste man gaf ook onduidelijke antwoorden (staat als een van de beste aangeschreven in de stad) dus we hebben het gelaten voor wat het is, aan zo iemand hebben we niks.

Is het nu daadwerkelijk zo dat aankoopmakelaars eerder huizen voor hun neus krijgen die op de markt gaan komen? Of is dat maar een fabeltje. Wij hebben eigenlijk alleen maar een aankoopmakelaar nodig om er eerder bij te kunnen zijn dan anderen en er tussen te komen. Hebben zij een database waar eerder huizen in staan dan dat ze op Funda komen of is dat gewoon wat makelaars uit dezelfde stad onderling met elkaar bespreken?

Wij hebben vooral het idee dat we achter het net gaan vissen zonder aankoopmakelaar, omdat er veel huizen al besproken zijn voor ze überhaupt op Funda komen, of dat dat allemaal wel meevalt.
Makelaars krijgen nieuwe huizen inderdaad altijd eerder in hun mapje dan dat ze ook op Funda staan. Zij hebben een eigen netwerkje. Op dit moment maakt het alleen wat uit voor de echt gewilde objecten denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 23:37
Justevo schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:54:

Weet niet welke stad en prijsklasse. Het kan prima zonder. Zelf 2x zonder gedaan. Een verkoopmakelaar kan je helpen een voor jou geschikte woning te vinden als je te lui bent zelf veel rond te kijken en te verdiepen. Verder geeft het een goed gevoel dat iemand adviseert die er verstand van heeft (los van of dat goede gevoel terecht is). Voor de verkopende partij kom je serieuzer over met verkoop makelaar.

Alle huizen komen gewoon op Funda bij mijn weten. Maar vaak ook een dag of wat eerder op de sites van de verkopende makelaar. Zou me zelf niet zo’n zorgen maken achter het net te vissen tenzij je een instap huis in het centrum van Adam of Utrecht zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Voor een kennis kijk ik mee bij aankoop van een woning in nieuwegein. Nu lees je overal dat de huizen prijzen dalen en dat overbieden niet meer zo vaak hoeft. De persoon in kwestie is na zelf meerdere keren overbieden ook elke keer overboden. prijs klasse rond de 375-405k. Laatste keer bijv, woning voor 395k te koop, maar geen kans met 405k. Is het zo dat je in bepaalde prijs klasses nog steeds moet overbieden? Het is niet utrecht centrum of amsterdam. Wel apart dat het zo hard gaat :/

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
xoror schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:18:
Voor een kennis kijk ik mee bij aankoop van een woning in nieuwegein. Nu lees je overal dat de huizen prijzen dalen en dat overbieden niet meer zo vaak hoeft. De persoon in kwestie is na zelf meerdere keren overbieden ook elke keer overboden. prijs klasse rond de 375-405k. Laatste keer bijv, woning voor 395k te koop, maar geen kans met 405k. Is het zo dat je in bepaalde prijs klasses nog steeds moet overbieden? Het is niet utrecht centrum of amsterdam. Wel apart dat het zo hard gaat :/
Vond ik ook al bijzonder, als je hier kijkt;

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iNQ83sW.png
Bron: https://www.nvm.nl/media/...arkt-1e-kwartaal-2023.pdf

Lijkt het dat voor alle woningtyperingen je gemiddeld onder de VP zit.
Ben ook wel benieuwd om die cijfers te zien in de prijsklasses 0 t/m 250k, 250 t/m 400k, 400 t/m 700k en 700k+..

Ik kijk zelf ook naar woningen tussen de 300-400k, voor de VP maak je hier (Nijmegen, Arnhem, Veenendaal, Overbetuwe) ook geen schijn van kans, al zeggen de cijfers van wel. Een vriendin van me die zoekt rond Eindhoven, die biedt regelmatig de VP+40k en die schiet ook nog steeds mis.

Op zich snap ik het ook wel hoor. Mijn zoekgebied is dus Nijmegen, Arnhem, Veenendaal en Overbetuwe (Heteren, Andelst, Zetten, Elst..) dus het is een behoorlijk zoekgebied. En dan tussen de 300-400k en het liefst 300-325k. Het aantal woningen dat wekelijks op de markt komt kan je op een hand tellen, terwijl er toch wel honderden mensen aan het zoeken zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Valandin op 28-04-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
Compuhair schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:37:
[...]

Noodzakelijk is het nooit.
Ik heb twee keer een woning gekocht met een makelaar. Ik zou dat de volgende keer weer doen, omdat ik behoefte heb aan iemand waar ik mee kan overleggen over de hoogte van de biedingen. Het helpt om me niet gek te laten maken door de makelaar van de tegenpartij, die enorm aan het pushen is, en waardoor ik mogelijk een te snelle beslissing neem.
Als je denkt dat je dit proces super rationeel en rustig kan aanpakken, dan heeft het misschien niet veel nut om een makelaar in te schakelen.

[...]

Ik zou op Funda zoeken naar woningen die lijken op wat jij verkoopt en dan kijken naar de stijl van de advertentie en de foto's. Dan twee of drie makelaars kiezen van de advertenties die jou het meeste aanspreken, en daar een gesprek mee aan gaan.
Ik zou ook een aankoopmakelaar willen. Alleen ik heb al snel mijn keuze gemaakt met een woning eisen. Ik zoek een nieuwbouw max 5 jaar oud. Bij mij worden momenteel huizen verkocht uit nieuwbouw projecten. Ik denk dat aankoopmakelaar vrij weinig hiermee wat kan gezien de prijzen nieuwbouw woningen boven de vraagprijzen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MargoJ
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-05 08:57
Is het zo dat je in bepaalde prijs klasses nog steeds moet overbieden? Het is niet utrecht centrum of amsterdam. Wel apart dat het zo hard gaat :/
Wij kijken omgeving Tilburg tot aan de NHG grens (405k dus). Hier verschilt het per woning. De woningen die netjes en redelijk instapklaar zijn, hebben we al vaak op overboden (en vaak ook ruim, maar nog nooit beet). Woensdag nog een bod gedaan op een rijtjeswoning van 385k via een inschrijfprocedure; wij boden 405k, maar we zijn volgens de makelaar fors overboden. Die gaan dus echt nog als warme broodjes.

De wat meer ‘kluswoningen’ (versleten keuken, badkamer, kozijnen die rot zijn, dat soort dingen) maar met goed energielabel vind ik hier vaak duur in de markt staan, maar die gaan dan voor rond de vraagprijs weg. En als je dan de verbouwkosten mee gaat tellen, dan haal je dat er nooit uit (ook al kun je alles, zoals wij, zelf). De kluswoningen met slecht energielabel gaan hier wel echt het langzaamst en kun je sowieso onder de vraagprijs aankopen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Toevallig een woning die behoorlijk 'af' was? Dat gaat hier in Groningen net zo. Woning van 375k waar ik 402k op had geboden. Alsnog aardig fors overboden, zag achteraf via Move dat er één hoger bod was, 417k. Dus een dikke 42k boven de vraagprijs, meer dan 10%.

Blijft gewoon een erg populaire prijsklasse met aardig wat concurrentie, zeker voor woningen met prima isolatie en solide keuken + sanitair. Ik blijf het liefst onder de 405k (NHG) of anders onder de 435k (vrijstelling overdrachtsbelasting), maar dat maakt die prijsklasse wel erg in trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damnengineer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
We zijn nu aan het kijken naar een huis in Flevoland (onze regio NH is helaas boven ons budget), het wordt op Funda neergezet als een "instapklare" woning, maar is helaas nogal doorrookt en heeft behoorlijk wat aandacht nodig. Het huis is een jaar of 6 oud en is in een slechtere staat dan ons 12 jaar oude huurhuis Een ander gelijk huis in de straat is weggegaan voor dezelfde prijs, maar deze was wel degelijk instapklaar. We overwegen nu om bijna 7% onder de vraagprijs van 279K te gaan zitten. Ik vraag me af of lage biedingen als beledigend kunnen overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Laatst online: 20:15
damnengineer schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:11:
We zijn nu aan het kijken naar een huis in Flevoland (onze regio NH is helaas boven ons budget), het wordt op Funda neergezet als een "instapklare" woning, maar is helaas nogal doorrookt en heeft behoorlijk wat aandacht nodig. Het huis is een jaar of 6 oud en is in een slechtere staat dan ons 12 jaar oude huurhuis Een ander gelijk huis in de straat is weggegaan voor dezelfde prijs, maar deze was wel degelijk instapklaar. We overwegen nu om bijna 7% onder de vraagprijs van 279K te gaan zitten. Ik vraag me af of lage biedingen als beledigend kunnen overkomen.
Kan, maar zou ik in dit geval niet zo druk om maken… instapklaar is niet doorrookt met behoorlijk wat aandacht.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00

Rmg

damnengineer schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:11:
Ik vraag me af of lage biedingen als beledigend kunnen overkomen.
Kan, maar wat maakt dat uit? Uiteindelijk is het een zakelijke transactie.

Als de eigenaar beledigt is tjah, pech voor hem, dan bedankt ie je en heb je nooit meer iets met elkaar te maken.

De verkoopmakelaar zal er echt niet wakker van liggen. Sowieso is ie verplicht om ieder bod door te geven, dus een volgende keer bij een ander huis zal ie dat ook moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
Rmg schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:17:
[...]

Kan, maar wat maakt dat uit? Uiteindelijk is het een zakelijke transactie.

Als de eigenaar beledigt is tjah, pech voor hem, dan bedankt ie je en heb je nooit meer iets met elkaar te maken.

De verkoopmakelaar zal er echt niet wakker van liggen. Sowieso is ie verplicht om ieder bod door te geven, dus een volgende keer bij een ander huis zal ie dat ook moeten.
Ik ben altijd benieuwd voor welke prijs de woning verkocht is. Je kan het via kadaster opvragen maar als ik dit vraag stel aan de makelaar zijn ze vaak terughoudend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damnengineer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Routepr0bleem schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:22:
[...]

Ik ben altijd benieuwd voor welke prijs de woning verkocht is. Je kan het via kadaster opvragen maar als ik dit vraag stel aan de makelaar zijn ze vaak terughoudend.
Ik heb wel wat kadasterinfo van de buren (soortgelijke huizen), opvragen kost maar €2,80.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sN3zOvl2NVsxbZ1T3u9sRaEDrBU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dH4zF6i19bCr004XV9gB5pls.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00

Rmg

[...]

In principe moet een nvm makelaar je (kandidaat koper, je moet een bod hebben gedaan) inzage geven in het biedlogboek.

https://www.nvm.nl/wonen/kopen/biedlogboek/

Hebben we 3x om gevraagd en gekregen, na verlopen voorbehouden, dat wel (was toen nog niet digitaal). Was handig om een beeld te krijgen van de prijzen in de buurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valandin
Ik heb nog even zitten zoeken en ik heb 't kunnen vinden. Helaas niet op prijsklasse niveau maar wel regionaal per woningtypering..

https://www.nvm.nl/wonen/marktinformatie/
Naar beneden en je kan 'Marktoverzicht per COROP-gebied' vinden.
Stel ik kies 'Gelderland' 'Arnhem-Nijmegen' 'Actueel'

Dan is er een tabel voor 'Vraagprijs-verkoopprijsverschil'
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Iuet8Gy.png

Maar interessanter '% boven vraagprijs verkocht'
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C0DGEqM.png

In mijn ogen komt dat er dus op neer;

Als een woning onderhoud nodig heeft = Hoge kans op onder VP
Is een woning netjes = Hoge kans op boven VP

[ Voor 3% gewijzigd door Valandin op 28-04-2023 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
bedankt iedereen voor de reacties, ik heb ook naar die data gekeken die @Valandin had gelinked. Percentage voor tussen woning is in utrecht omgeving ook 1 op 3 waar overboden wordt.

Maar ik begrijp het nog niet, als bij 1 op 3 maar over vraagprijs wordt geboden, dan zou 2/3 onder de vraagprijs moeten gaan. Er is hier ook geboden op woning waar nog wat moest gebeuren, maar daar wordt ook zelfs overboden.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
[...]

Afgelopen zomer had ik daar bij makelaars juist veel succes mee. Eentje ging het zelfs controleren zodat ik zeker de juiste prijs had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
xoror schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:56:
Maar ik begrijp het nog niet, als bij 1 op 3 maar over vraagprijs wordt geboden, dan zou 2/3 onder de vraagprijs moeten gaan. Er is hier ook geboden op woning waar nog wat moest gebeuren, maar daar wordt ook zelfs overboden.
Een paar redenen:

1. Het zijn gemiddeldes, dat geeft geen garanties voor individuele woningen. De woning waaraan wat moet gebeuren kan op een toplocatie liggen, of is wel erg laag aangeboden, of er is op geboden door iemand die het nieuws niet heeft gevolgd.

2. De vraagprijs vertegenwoordigt niet per se de waarde. Kopers kunnen er strategisch voor kiezen om hun huis aan te bieden voor meer of minder dan ze echt willen hebben.

3. De cijfers zijn van vorig kwartaal, de situatie kan nu alweer anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

SL104 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:16:
[...]

Een paar redenen:

1. Het zijn gemiddeldes, dat geeft geen garanties voor individuele woningen. De woning waaraan wat moet gebeuren kan op een toplocatie liggen, of is wel erg laag aangeboden, of er is op geboden door iemand die het nieuws niet heeft gevolgd.

2. De vraagprijs vertegenwoordigt niet per se de waarde. Kopers kunnen er strategisch voor kiezen om hun huis aan te bieden voor meer of minder dan ze echt willen hebben.

3. De cijfers zijn van vorig kwartaal, de situatie kan nu alweer anders zijn.
4. De cijfers zijn alleen van transacties van NVM-makelaars en van een ander moment in tijd dan de kadaster registraties (koopovereenkomst-datum ipv transactiedatum). Hier zijn in het verleden wel vaker vrij grote verschillen door aan het licht gekomen.

Maar leuk, al die data en statistiekjes. Je hebt er alleen he-le-maal niets aan wanneer je op zoek bent naar 1 woning.

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 29-04-2023 08:39 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Ja, ik verbaas me soms ook aan de vraagprijzen van woningen.
Als ik naar mijn zoekcriteria kijk, krijg ik soms van deze woningen te zien;

https://www.funda.nl/koop/arnhem/huis-88552535-wanroijhof-9/
https://www.funda.nl/koop...-42195144-lankforst-4132/

Daar gaat in beide gevallen de vraagprijs nergens over, dat is gewoon een lokkertje want die in Arnhem die gaat op z'n minst 300k opleveren en die in Nijmegen gaat op z'n minst 375k opleveren. Kan me haast niet anders indenken.

Maar voor elke twee van die woningen, heb je er tien als deze;
https://www.funda.nl/koop...04-coba-ritsemastraat-35/
https://www.funda.nl/koop/arnhem/huis-42030675-wilgenlaan-55

En uiteindelijk kom je dan op het beeld van NVM.
Al vraag ik me dus vaak wel af hoe ze op een vraagprijs komen, in het geval van de 1e twee, lijkt me niet dat de vraagprijs gebaseerd is op een taxatiewaarde, de VP is zelfs lager dan de WOZ waarde...
Iemand die daar wat van weet? Het lijkt soms dat net afgewerkte woningen laag in de markt gezet worden en oké afgewerkte woningen hoog in de markt gezet worden. Is dat strategie?

[ Voor 8% gewijzigd door Valandin op 29-04-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:59
Valandin schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:22:
Ja, ik verbaas me soms ook aan de vraagprijzen van woningen.
Als ik naar mijn zoekcriteria kijk, krijg ik soms van deze woningen te zien;

https://www.funda.nl/koop/arnhem/huis-88552535-wanroijhof-9/
https://www.funda.nl/koop...-42195144-lankforst-4132/

Daar gaat in beide gevallen de vraagprijs nergens over, dat is gewoon een lokkertje want die in Arnhem die gaat op z'n minst 300k opleveren en die in Nijmegen gaat op z'n minst 375k opleveren. Kan me haast niet anders indenken.

Maar voor elke twee van die woningen, heb je er tien als deze;
https://www.funda.nl/koop...04-coba-ritsemastraat-35/
https://www.funda.nl/koop/arnhem/huis-42030675-wilgenlaan-55

En uiteindelijk kom je dan op het beeld van NVM.
Al vraag ik me dus vaak wel af hoe ze op een vraagprijs komen, in het geval van de 1e twee, lijkt me niet dat de vraagprijs gebaseerd is op een taxatiewaarde, de VP is zelfs lager dan de WOZ waarde...
Iemand die daar wat van weet? Het lijkt soms dat net afgewerkte woningen laag in de markt gezet worden en oké afgewerkte woningen hoog in de markt gezet worden. Is dat strategie?
Als ik, om welke reden dan ook, morgen mijn huis zou moeten of willen gaan verkopen zou ik zeer waarschijnlijk (nee, niet waarschijnlijk, gewoon zeker!) ook onder de meest recente woz waarde gaan. De woz is bepaald door de verkoop van 1 andere woning, in december 2021, transport april 2022. Daarvoor (in de tijd waren wij de meest recente transactie). Het verschil tussen onze en de december '21 was 2,5 jaar en 420.000 euro. Dat huis is verkocht voor een bizarre som geld( voor het gene je er voor koopt). De vraagprijs zou hier dan ca. 30.000 euro onder de woz starten.

Geschakelde woning, ca. 200m w.o. Haarlemmer. (Voor de referentie doeleinde).

Maar... Voorlopig zitten we er nog prima :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobOv
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-04 11:24
Met dit soort woningen vind ik die voortuin echt zo'n zonde. Waarom is die niet kleiner gemaakt zodat je een fatsoenlijke achtertuin krijgt. Die voortuin zit er echt voor spek en bonen bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:48
JobOv schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:58:
[...]

Met dit soort woningen vind ik die voortuin echt zo'n zonde. Waarom is die niet kleiner gemaakt zodat je een fatsoenlijke achtertuin krijgt. Die voortuin zit er echt voor spek en bonen bij.
Hij zit er niet voor spek-en-bonen, het antwoord vind je op google maps ;)

https://www.google.nl/map...10e5!16s%2Fg%2F11c1zgjxf4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 21:27
Valandin schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:33:
[...]
In mijn ogen komt dat er dus op neer;

Als een woning onderhoud nodig heeft = Hoge kans op onder VP
Is een woning netjes = Hoge kans op boven VP
ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat. Wij hebben het laatste jaar wat huizen bezichtigd en ook geboden, als ik kijk naar hoe het bij ons ging:
  • Huis wat in goede staat is, mooi verbouwd, je kan er zo in: 5% overboden, winnend bod was rond de 10% overboden.
  • Huis wat al een jaar te koop staat en wat liefde nodig heeft: 10% onderboden, tegenbod van 5%, daar afgehaakt.
  • Huis wat je flink moet verbouwen, maar veel grond en potentie heeft: vraagprijs geboden, enige andere concurrent had ook de vraagprijs geboden (we zijn afgehaakt)
  • En het huis wat we afgelopen vrijdag hebben gekocht: 6,5% overboden, net aan het winnende bod (en voorwaarden).
Huizen die veel onderhoud vereisen en dik boven de WOZ te koop staan blijven te koop staan. Ik vrees voor ons eigen huisje wat we straks te koop zetten :o

What's in the case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobOv
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-04 11:24
r.e.s schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 23:43:
[...]

Hij zit er niet voor spek-en-bonen, het antwoord vind je op google maps ;)

https://www.google.nl/map...10e5!16s%2Fg%2F11c1zgjxf4
Maar alle buren wel... Zelfde hoeveelheid voortuin, maar daar worden de auto's gewoon aan de stoep geparkeerd. Dat hadden ze best kunnen doortrekken naar dit huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19:26
Geen idee waar ik moet zijn voor mijn vraag vandaar ik het hier doe.
Ik ben zoekende naar een woning en wil hierom financieel advies, nu zegt degene stuur me je loonstrook toe/upload het in een beveiligd portaal. Zelf ben ik hier wat terughoudend in, in mijn optiek kunnen we samen zitten en kan ze al mijn gegevens invoeren in haar systeem en volgt daaruit de calculatie met mogelijkheden ipv dat ik al mijn gegeven op schrift moet delen. Hoe staan jullie hierin?
Indien niet het juiste draadje/topic/forum welke adviseren jullie dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:48
BaBoK schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:13:
Ik ben zoekende naar een woning en wil hierom financieel advies, nu zegt degene stuur me je loonstrook toe/upload het in een beveiligd portaal. Zelf ben ik hier wat terughoudend in, in mijn optiek kunnen we samen zitten en kan ze al mijn gegevens invoeren in haar systeem en volgt daaruit de calculatie met mogelijkheden ipv dat ik al mijn gegeven op schrift moet delen. Hoe staan jullie hierin?
Je kan altijd je persoonsgegevens zwart lakken. Kan me wel voorstellen dat in een later stadium het al fijn is als ze je loonstrook hebben.

Wanneer je de berekening doet zul je er achterkomen dat die erg in de buurt komt van onderstaande ;)

https://www.berekenhet.nl...-hypotheek-berekenen.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuhair
  • Nu online
Ik ben zoekende naar een woning en wil hierom financieel advies...
Wil je weten hoe hoog je hypotheek kan zijn en hoeveel je woning ongeveer mag kosten?

Je kan om te beginnen zelf een inschatting maken van het hypotheek bedrag:
https://www.abnamro.nl/nl...-hypotheek-berekenen.html
https://www.ing.nl/particulier/hypotheek/hypotheek-berekenen
https://www.snsbank.nl/pa...-hypotheek-berekenen.html
https://www.rabobank.nl/p...theek/hypotheek-berekenen

-------------

Als je met iemand face to face wil spreken, dan kan je bijvoorbeeld de hypotheker inschakelen: https://www.hypotheker.nl/afspraak-maken-hypotheekadviseur/
Of Van Bruggen: https://www.vanbruggen.nl/afspraak-maken

Eerste gesprek met zo'n adviseur is gratis.
Omdat het niet altijd alleen om cijfertjes gaat, maar soms vind je de klik met zo iemand ook belangrijk... kan het best zinvol zijn om met met meerdere adviseurs een eerste gesprek te hebben.

-------------------

In eerste instantie moet het kunnen om alleen mondeling informatie over te dragen over je situatie. O.b.v. daarvan kan er best een inschatting van het hypotheekbedrag gemaakt worden.
Uiteindelijk zijn er natuurlijk wel loonstroken nodig.

Vaak zie je wel dat al bij het eerste gesprek om schriftelijke info wordt gevraagd. Maar als je dat niet wil aanleveren en ze doen moeilijk, dan zou ik lekker naar een andere adviseur gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Denk dat ze hoofdzakelijk je loonstrook vragen om je jaarsalaris te berekenen. Ik ontvang bijvoorbeeld IKB boven mijn salaris, delen daarvan mag je wel meerekenen in de hypotheek, andere delen weer niet. Dus als je je bruto jaarsalaris doorgeeft kan je zomaar per abuis een te hoog bedrag doorgeven.

Ik lak wel alle persoonsgegevens zwart bij zulke stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
JobOv schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:27:
[...]

Maar alle buren wel... Zelfde hoeveelheid voortuin, maar daar worden de auto's gewoon aan de stoep geparkeerd. Dat hadden ze best kunnen doortrekken naar dit huis.
Dan zie je over het hoofd dat mensen het over het algemeen niet prettig vinden als de stoep aan hun huis grenst, zeker niet als je de woonkamer aan de voorzijde hebt. In dit geval heb je ook nog een rij huizen aan de andere kant van de straat. Geen voortuinen betekent dat de huizen veel dichter op elkaar staan = minder lichtinval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:21
Flink de balen; we hadden een mooi huis op het oog. Moest wel flink wat aan gebeuren, maar dat budget is er. Vraagprijs: €650.000. We hebben €670.000 geboden, maar helaas huis niet gegund gekregen. Wat blijkt; we waren de op één na hoogste bieder, het winnende bod was €685.000 (én zonder enig voorbehoud). Ik denk dat wij ook maar een aankoopmakelaar gaan inschakelen. Is natuurlijk geen garantie, maar dit is ook ff flink balen.

[ Voor 0% gewijzigd door Hammetje op 01-05-2023 19:40 . Reden: Typo ]

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Pagina: 1 ... 292 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7