Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 291 ... 354 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-04 17:34
Kalentum schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:41:
[...]

Grijs gebied. Het bedrag voor roerende zaken moet wel realistisch zijn. Dus 500 euro voor een paar kastjes is dat wel, maar 10.000 euro niet.
Maar laten we zeggen, bank, tv-meubel, eettafel, eetkamerstoelen. Dan is dat wel aannemelijk toch?
Kan zo maar designer spul zijn natuurlijk, en ik kan er zo verzot op zijn dat ik het geen probleem vind daarvan de nieuwprijs te betalen O-)
Maar moreel voelt het wel als een grijs gebied ja.

[ Voor 15% gewijzigd door Valandin op 01-04-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobOv
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-04 11:24
helmmen schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:34:
Goedemorgen,

Sinds een tijdje ben ik weer woningen aan het bekijken, in specifiek in regio den haag. Zo heb ik gister een woning bezocht goed geprijst maar moeten zeker nog wat dingen aan de woning zelf gebeuren. Vanuit de contacten die ik heb is dit niet zo'n probleem maar zit vooral met erfpacht. Erfpacht in Den Haag rijst momenteel de pan uit. Heruitgiften van erfpacht is aangevraagd maar is nog niet geleverd. Vermoed dat een deel strategisch keus is vanuit de verkopende makelaar. Mijn aankoop makelaar gaf aan dat de grond waarde een partere woning met voor en achtertuin zou kunnen komen te liggen op 75000. Met de huidige erfpacht rente zou ik dus 3000 euro per jaar meer kwijt zijn. Dit + VVE zal neer komen op 410 euro per maand meer en technisch gezien verbrand geld.

Ik zal nu eerst moeten zien wat het effect is van die 3000 euro op mijn max hypotheek besef dat dit gaat over een woning van een aankoop prijs van 375000~

Edit: Zojuist door de hypotheek adviseur terug gebeld. Die geeft aan doe het niet, ondanks dat het aankoopbedrag haalbaar is.
De erfpacht is wel aftrekbaar van je inkomstenbelasting dus de helft krijg je al terug. Desondanks zou ik dit aan me voorbij laten gaan. Enkel eeuwigdurend afgekochte erfpacht is ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-04 13:16
Valandin schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:45:
[...]Maar laten we zeggen, bank, tv-meubel, eettafel, eetkamerstoelen. Dan is dat wel aannemelijk toch?
10k is vrij veel en daar kan een notaris inderdaad over vallen, je moet dit wel enigszins kunnen aantonen. Bij ons vorige huis stond er een laminaatvloer in, dan kan het al wel redelijk opschieten. Overigens wilden wij die niet en hebben ze die toch achter gelaten, maar dit terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Valandin schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:45:
[...]

Maar laten we zeggen, bank, tv-meubel, eettafel, eetkamerstoelen. Dan is dat wel aannemelijk toch?
Kan zo maar designer spul zijn natuurlijk, en ik kan er zo verzot op zijn dat ik het geen probleem vind daarvan de nieuwprijs te betalen O-)
Maar moreel voelt het wel als een grijs gebied ja.
Je bent niet de eerste met dit 'probleem' - de NHG-grens is traditioneel een limiet waar kopers graag onder blijven - dus een notaris zal vrij snel er doorheen prikken als je dingen aan het verzinnen bent. En die zal dan "op safe" spelen. Zaak om dus niet al te ver door te schieten naar de zwarte kant van het grijze gebied ;)

10k voor een bank, een kastje, een tafel en vier stoelen klinkt als stretching it, imho. Ik zou kijken of je daar nog wat bij kunt bedingen. Een vloer schiet al snel op, eventueel gordijnen oid. En je moet verkopers natuurlijk meekrijgen met dit verhaal, want die hebben er in beginsel geen baat bij om een lagere koopsom op papier af te spreken.

[ Voor 19% gewijzigd door naitsoezn op 04-04-2023 11:43 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
naitsoezn schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:40:
[...]

Je bent niet de eerste met dit 'probleem' - de NHG-grens is traditioneel een limiet waar kopers graag onder blijven - dus een notaris zal vrij snel er doorheen prikken als je dingen aan het verzinnen bent. En die zal dan "op safe" spelen. Zaak om dus niet al te ver door te schieten naar de zwarte kant van het grijze gebied ;)

10k voor een bank, een kastje, een tafel en vier stoelen klinkt als stretching it, imho. Ik zou kijken of je daar nog wat bij kunt bedingen. Een vloer schiet al snel op, eventueel gordijnen oid. En je moet verkopers natuurlijk meekrijgen met dit verhaal, want die hebben er in beginsel geen baat bij om een lagere koopsom op papier af te spreken.
True. Het is meer dat ik het moet stretchen omdat de gemeenteraad van de gemeente geen nieuwe verordening heeft gemaakt met de actuele NHG cijfers. Zodoende hanteren ze nog de oude NHG bovengrens van € 310.000 (2020). Dat is inmiddels € 405.000. Dus het voelt alsnog wel fair. Voor de max. € 310.000 koop je natuurlijk geen starterswoning..

Maargoed, scenario 1)

Het bod dat ik nu voor ogen heb is €325.000.
Waarvan €310.000 koop. €15.000 inboedel.

Daaronder valt dan;
-Jaloezieën
-Vloer
-TV-Meubel
-Lampen
-Bank
-Meubels entree / hal
-Geluidsisolerende panelen kantoor
-Eettafel
-Stoelen bij Eettafel
-Tuinset

Dat moet ik natuurlijk overleggen/onderhandelen met de verkoper.
Dat is dan optie 1, maar is inderdaad stretching it. Heb het met mijn hypotheekadviseur besproken en die ziet wel mogelijkheden om het rond te krijgen.

Verder is het voor de verkopende partij wel wat meer 'gedoe' natuurlijk. De bewoners zijn uit elkaar gegaan en hebben beide al een nieuwe woning, wat er nu staat is allemaal nog 'over'. Dus ze gaan het toch verkopen, dat is dan een voordeel. Als ik dan het hoogste bod heb, kan het meevallen voor mij..

Ik ga nog wel even polsen bij de gemeente voor scenario 2)
Beste ##,

Hartelijk dank voor de reactie en de informatie tot zover.

Ik heb nog een aanvullende vraag over de verordening van de gemeenteraad. In Artikel 2, Punt 1.B staat vermeld dat de maximale koop-/aanneemsom voor bestaande en nieuwbouwwoningen in de gemeente Overbetuwe €310.000 mag bedragen (de maximale NHG-grens), inclusief verbeterkosten en meerwerk. Verder moet de aankoop altijd voldoen aan de meest actuele Voorwaarden en Normen NHG.

Sinds 2020 is er geen nieuwe geldende verordening. Betekent dit dat jullie momenteel nog steeds de bovengrens van €310.000 hanteren? De NHG-grens is namelijk in 2023 verhoogd naar €405.000. Is het mogelijk om een starterslening aan te vragen voor een (iets) hoger aankoopbedrag dan de genoemde €310.000?

Graag verneem ik van u.
Met vriendelijke groet,

Valandin
toon volledige bericht
Stel ik krijg daarop een toezegging, kan ik gewoon regulier 325.000 bieden..

En dan is er nog scenario 3)
Hopen dat de woningmarkt wat krimpt zodat die woningen die nu 325-350 kosten wat meer zakken naar de 300-310... of wachten tot er in een buurgemeente een woning te koop komt, die hanteren namelijk gewoon de actuele NHG grens.

[ Voor 16% gewijzigd door Valandin op 04-04-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashayungi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04 21:37
Valandin schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:17:
[...]

True. Het is meer dat ik het moet stretchen omdat de gemeenteraad van de gemeente geen nieuwe verordening heeft gemaakt met de actuele NHG cijfers. Zodoende hanteren ze nog de oude NHG bovengrens van € 310.000 (2020). Dat is inmiddels € 405.000. Dus het voelt alsnog wel fair. Voor de max. € 310.000 koop je natuurlijk geen starterswoning..

Maargoed, scenario 1)

Het bod dat ik nu voor ogen heb is €325.000.
Waarvan €310.000 koop. €15.000 inboedel.

Daaronder valt dan;
-Jaloezieën
-Vloer
-TV-Meubel
-Lampen
-Bank
-Meubels entree / hal
-Geluidsisolerende panelen kantoor
-Eettafel
-Stoelen bij Eettafel
-Tuinset

Dat moet ik natuurlijk overleggen/onderhandelen met de verkoper.
Dat is dan optie 1, maar is inderdaad stretching it. Heb het met mijn hypotheekadviseur besproken en die ziet wel mogelijkheden om het rond te krijgen.

Verder is het voor de verkopende partij wel wat meer 'gedoe' natuurlijk. De bewoners zijn uit elkaar gegaan en hebben beide al een nieuwe woning, wat er nu staat is allemaal nog 'over'. Dus ze gaan het toch verkopen, dat is dan een voordeel. Als ik dan het hoogste bod heb, kan het meevallen voor mij..

Ik ga nog wel even polsen bij de gemeente voor scenario 2)

[...]

Stel ik krijg daarop een toezegging, kan ik gewoon regulier 325.000 bieden..

En dan is er nog scenario 3)
Hopen dat de woningmarkt wat krimpt zodat die woningen die nu 325-350 kosten wat meer zakken naar de 300-310... of wachten tot er in een buurgemeente een woning te koop komt, die hanteren namelijk gewoon de actuele NHG grens.
toon volledige bericht
Houd er wel rekening mee dat de som voor de roerende zaken consumptief is en dus niet volgens de richtlijnen van NHG kan worden meegefinancierd. Dit bedrag zal dan - in de regel - uit eigen middelen moeten worden voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:20
Weet je ook zeker dat de starterslening van de betreffende gemeente ook kan als je nog naar die betreffende gemeente moet verhuizen @Valandin ? In mijn gemeente is namelijk de voorwaarde dat je al inwoner bent namelijk en er minsten een jaar woont.

Zal je waarschijnlijk al wel hebben gechecked maar denk ik wijs je er toch maar even op:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Mashayungi schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:05:
[...]

Houd er wel rekening mee dat de som voor de roerende zaken consumptief is en dus niet volgens de richtlijnen van NHG kan worden meegefinancierd. Dit bedrag zal dan - in de regel - uit eigen middelen moeten worden voldaan.
Klopt, dat weet ik. Is wel even slikken, maar de woning is bijzonder genoeg écht volledig mijn smaak. Als ik keuken, badkamer, tuin, vloer en meubels zou het bijna allemaal dezelfde keuze geweest zijn. Generieke millennialsmaak denk ik :P
NACrat schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:23:
Weet je ook zeker dat de starterslening van de betreffende gemeente ook kan als je nog naar die betreffende gemeente moet verhuizen @Valandin ? In mijn gemeente is namelijk de voorwaarde dat je al inwoner bent namelijk en er minsten een jaar woont.

Zal je waarschijnlijk al wel hebben gechecked maar denk ik wijs je er toch maar even op:-)
Yes. ik heb twee gemeentes op het oog. Beide hebben niet de voorwaarde dat je er wel woont, wel gaat wonen natuurlijk.

Heb inmiddels wel reactie van de gemeente;
Dank voor uw mail. Uw (terechte) vraag heb ik intern uitgezet. Zodra ik reactie heb hoort u van mij!
Fingers crossed..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
coazter schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:27:
[...]

10k is vrij veel en daar kan een notaris inderdaad over vallen, je moet dit wel enigszins kunnen aantonen.
Dit. Wij willen een lijst van roerende zaken met specificaties hoeveel voor wat wordt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platinovo
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-04-2023
Wanneer jullie een bod uitbrengen met een voorbehoud van financiering van bedrag X, is bedrag X dan alleen het echte hypotheekbedrag of ook met de overwaarde (via overbruggingskrediet) erbij? Volgens onze aankoopmakelaar het eerste, maar vraag me af of dat klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
Platinovo schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:52:
Wanneer jullie een bod uitbrengen met een voorbehoud van financiering van bedrag X, is bedrag X dan alleen het echte hypotheekbedrag of ook met de overwaarde (via overbruggingskrediet) erbij? Volgens onze aankoopmakelaar het eerste, maar vraag me af of dat klopt?
Maakt toch weinig uit? Jij moet toch gewoon na 6 weken aan kunnen tonen dat je de financiering niet rond kreeg van bedrag X als je op basis van het behoud onder koop uit wilt. In wat voor hypotheek constructie je dan wilde lenen maakt dan maar weinig uit volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Het voorbehoud zit op het stuk waar je risico ziet ( of meer maar dat maakt je bod minder aantrekkelijk ). Als jij een bod van 400k doet op een woning, je 100k overwaarde inbrengt en dan voor 300k een voorbehoud van financiering opneemt is dat aantrekkelijker voor de verkoper dan een voorbehoud van 400k.

Uiteindelijk staat en valt het met hoeveel risico je daarmee durft te nemen en welke zekerheden je zelf al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als jij een financieringsvoorbehoud voor bedrag X opneemt, dan betekent dit dat jij voor het bedrag X financiering moet regelen. Krijg jij X niet rond binnen de gestelde termijn (aantoonbaar volgens de voorwaarden die je hebt afgesproken) dan kun jij onder de koop uit. Hoe jij X vervolgens financiert staat daar los van. Als X is opgebouwd uit componenten Y en Z, waarbij Z een overbruggingskrediet is, en Z loopt om wat voor reden dan ook spaak, dan zul je moeten aantonen dat Y niet verhoogt kan worden om toch tot X te komen.

Even concreet: Als jij voor een woning van 300k een financieringsvoorbehoud van 300k hebt opgenomen waarvan jij graag 100k uit je overwaarde wilde financieren en 200k via een hypotheek. Dan zul je moeten aantonen dat die 300k niet mogelijk is om te financieren, als je onder de koop uit wilt kunnen. Als de overwaarde (of overbruggingskredietmogelijkheid) tegenvalt en slechts op 50k uit komt, maar je hebt wel de kredietwaardigheid voor een hypotheek van 250k , dan voldoe je doorgaans niet aan de voorwaarden om onder de koop uit te kunnen komen. Een financieringsvoorbehoud gaat over het risico op je financiële (on)mogelijkheden, niet over financiële wensen.

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 05-04-2023 14:31 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:46
Financieringsvoorbehoud gaat toch gewoon over de mogelijkheid om het bedrag dat je opneemt in het voorbehoud te kunnen financieren met een hypotheek? Niet zo zeer of je de woning kan betalen?

Dus stel, ik koop een woning voor 300K. Ik heb 200K spaargeld maar ik wil 150K over houden om wat voor reden dan ook (niet direct gerelateerd aan de woning) dan neem ik een Financieringsvoorbehoud van 250K. Vervolgens lukt mij dit niet en zegt de bank dat ik maximaal 200K kan lenen. Ik kan de woning dan nog makkelijk betalen met mijn spaargeld, maar dat wil ik niet. Ik kan dan toch gewoon onder de koop uit, aangezien ik mijn financiering van 250K (wat mijn financieringsvoorbehoud is) niet rond krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:10
Beiden kan. Hoe lager het voorbehoud hoe aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:07
Mastergo schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:18:
[...]

Klopt idd ook veel overwaarde uit mijn verkochte woning. En vind het niet erg om te overbieden maar hoever ga je. Ik kan bij wijze van 25k overbieden maar misschien wordt er wel door iemand 40k overboden.
40k vind ik zoiezo teveel ook al zou ik het makkelijk kunnen betalen maar er zijn gewoon grenzen.

Heb morgen de 2e bezichtiging. Had daar om gevraagd. Wel vreemd dat er een stop was voor bezichtigingen maar dat ik wel een 2e keer kan komen kijken. Was wel maar 1 datum met 1 tijd dus kan natuurlijk ook zijn dat er een kijker heeft afgezegd.
Helaas misgegrepen. Had een bod gedaan van 12.000 boven de vraagprijs zonder financiering. Er waren meer biedingen waarvan een hoger bod ook zonder financiering. En dat in een klein dorp zonder school of winkels.
Baal er wel van. Krijg later de andere biedingen te zien. Wel benieuwd over hoeveel ik het misgelopen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:57
Mastergo schreef op donderdag 6 april 2023 @ 00:15:
[...]

Helaas misgegrepen. Had een bod gedaan van 12.000 boven de vraagprijs zonder financiering. Er waren meer biedingen waarvan een hoger bod ook zonder financiering. En dat in een klein dorp zonder school of winkels.
Baal er wel van. Krijg later de andere biedingen te zien. Wel benieuwd over hoeveel ik het misgelopen heb.
Balen met een bod boven vraagprijs en geen voorwaarden. Helaas zijn er vaak mensen met diepere zakken.

[ Voor 10% gewijzigd door rubenos op 06-04-2023 11:39 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobOv
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-04 11:24
Ik heb zojuist een huis gekocht in de regio Rotterdam. Is er hier iemand die mij een specifieke bouwtechnische keurder en taxateur aanraadt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:26
Draakje5 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:11:
Financieringsvoorbehoud gaat toch gewoon over de mogelijkheid om het bedrag dat je opneemt in het voorbehoud te kunnen financieren met een hypotheek? Niet zo zeer of je de woning kan betalen?

Dus stel, ik koop een woning voor 300K. Ik heb 200K spaargeld maar ik wil 150K over houden om wat voor reden dan ook (niet direct gerelateerd aan de woning) dan neem ik een Financieringsvoorbehoud van 250K. Vervolgens lukt mij dit niet en zegt de bank dat ik maximaal 200K kan lenen. Ik kan de woning dan nog makkelijk betalen met mijn spaargeld, maar dat wil ik niet. Ik kan dan toch gewoon onder de koop uit, aangezien ik mijn financiering van 250K (wat mijn financieringsvoorbehoud is) niet rond krijg.
Hier hebben wij overlegd met onze financieel adviseur of we konden bieden zonder voorbehoud om meer kans te maken op de woning.
Toen vertelde ze ons dat we waarschijnlijk toch niet aan de voorwaarden zouden voldoen om er onderuit te komen aangezien onze lonen hoog genoeg waren, dus prima zonder voorbehoud konden bieden.
Dus het zou ook zomaar kunnen dat je niet aan de ontbindende voorwaarden voldoet als je genoeg geld achter de hand hebt.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
JobOv schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:04:
Ik heb zojuist een huis gekocht in de regio Rotterdam. Is er hier iemand die mij een specifieke bouwtechnische keurder en taxateur aanraadt?
Ik had een erg prettige taxateur. Heb hem toevallig 2x nodig gehad. PM gerust.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
Tinusvolkel schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:21:
[...]

Hier hebben wij overlegd met onze financieel adviseur of we konden bieden zonder voorbehoud om meer kans te maken op de woning.
Toen vertelde ze ons dat we waarschijnlijk toch niet aan de voorwaarden zouden voldoen om er onderuit te komen aangezien onze lonen hoog genoeg waren, dus prima zonder voorbehoud konden bieden.
Dus het zou ook zomaar kunnen dat je niet aan de ontbindende voorwaarden voldoet als je genoeg geld achter de hand hebt.
Dat is niet waar. Als ik een ton op de bank heb en ik bied 4,5 ton met financieringsvoorbehoud en met mijn inkomen willen banken mij maximaal 4 ton lenen dan kan je gewoon onder de verkoop uit. Niemand weet namelijk van die ton op de bank, en dat hoef je ook helemaal niet aan te geven.

Het klopt wel wat jouw hypotheekadviseur zegt dat als je / jullie inkomen genoeg is voor bijv. 5 ton het zinloos is om een behoud van 2 ton op te nemen. Want waarom zou een bank zoiets afwijzen? Ervan uitgaande dat je geen BKR registraties, andere schulden hebt etc. die je max bedrag kunnen drukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:26
NACrat schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:22:
[...]

Dat is niet waar. Als ik een ton op de bank heb en ik bied 4,5 ton met financieringsvoorbehoud en met mijn inkomen willen banken mij maximaal 4 ton lenen dan kan je gewoon onder de verkoop uit. Niemand weet namelijk van die ton op de bank, en dat hoef je ook helemaal niet aan te geven.

Het klopt wel wat jouw hypotheekadviseur zegt dat als je / jullie inkomen genoeg is voor bijv. 5 ton het zinloos is om een behoud van 2 ton op te nemen. Want waarom zou een bank zoiets afwijzen? Ervan uitgaande dat je geen BKR registraties, andere schulden hebt etc. die je max bedrag kunnen drukken.
Idd, weer wat geleerd (y)
Van te voren eerst maar even googlen :)
Het financieringsvoorbehoud geldt voor de hoogte van de koopsom. Er dient een afwijzing van een geldverstrekkende instantie, een bank, overlegd te worden aan verkopers als bewijs dat kopers de financiering/de hypotheek niet rond krijgen. Op grond van het artikel in het koopcontract hoeft hiervoor door de bank alleen gekeken te worden naar de inkomens/het salaris van de kopers. Wat blijkt dus, de overwaarde van hun eigen koopwoning, hun spaargeld en overige vermogen hoeft op basis van het financieringsvoorbehoud niet te worden gebruikt voor het verkrijgen van de financiering. Er wordt echt alleen gekeken naar het inkomen.
https://www.vandersluisva...-financieringsvoorbehoud/

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

JobOv schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:04:
Er was laatst iemand hier die had een goede gevonden .

DutchManticore in "Ervaringen met het verkopen van je woning"

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 06-04-2023 14:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:44
Zijn er mensen die wel eens bewoners persoonlijk hebben benaderd, als in gewoon aanbellen en zeggen dat je interesse hebt en ter zake wilt komen? Buiten de makelaar om.

Wij hebben nu een afspraak staan voor een bezichtiging op een moment dat iedereen kan komen kijken, krijg er nu al jeuk van dat soort open huis afspraken, maar goed. Dit moment staat pas over een week en we willen eigenlijk al wel een bod doen maar niet zonder te kijken uiteraard. Kan me voorstellen dat je als bewoner daar misschien ook niet op zit te wachten en denkt van maak maar een afspraak op het kijkmoment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:36
@Justevo Vorig jaar kwam er een woning van vrienden van vrienden te koop. Kreeg toen dankzij die vrienden de kans de woning al te bezichtigen voordat de officiële bezichtigingen startten. Heb toen daarna een bod uitgebracht van 10% boven de vraagprijs, verkoper was er helaas niet van gediend, voelde zich opgejaagd en wilde het formele proces uitzitten. In reguliere ronde woning nogmaals bekeken en zelfs nog iets meer geboden (niet veel), maar ben het uiteindelijk op iets van €8k niet geworden.

Je kan het altijd proberen, maar gok dat de meeste verkopers reguliere proces liever afwachten. Als ze al weten dat jij X wilt bieden kan het voor hen alleen maar meer worden dan dat. Tenzij je er een geldigheidstermijn aan verbindt, maar dat kan dus soms als opdringerig worden ervaren. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-05 15:02
@Justevo Dat verschilt per verkoper denk ik, en ook wel hoe verkoopbaar het huis is.

Wij kwamen er 2 jaar geleden via via achter dat ons huidige huis te koop zou komen. Ik heb toen de verkopende partij gebeld, 2 keer mogen bezichtigen, een bod uitgebracht en de woning kunnen kopen. Er waren toen ook nog geen foto’s voor Funda gemaakt.

Het huis was ook wel een enorme bende, ontzettend smerig en uitgeleefd, dus voordat er überhaupt foto’s konden worden gemaakt had er nog wel wat werk in gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:30
Justevo schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:51:
Zijn er mensen die wel eens bewoners persoonlijk hebben benaderd, als in gewoon aanbellen en zeggen dat je interesse hebt en ter zake wilt komen? Buiten de makelaar om.

Wij hebben nu een afspraak staan voor een bezichtiging op een moment dat iedereen kan komen kijken, krijg er nu al jeuk van dat soort open huis afspraken, maar goed. Dit moment staat pas over een week en we willen eigenlijk al wel een bod doen maar niet zonder te kijken uiteraard. Kan me voorstellen dat je als bewoner daar misschien ook niet op zit te wachten en denkt van maak maar een afspraak op het kijkmoment.
Tijdens de gekte gebeurd bij een kennis. Huis stond te koop en iemand belde gewoon direct aan. Hij gaf aan het huis te willen hebben tegen een prijs naar keuze van de verkoper 8)7 Huis is vrijwel direct verkocht aan hem, fors boven de vraagprijs natuurlijk.

Je kan ook een bod doen onder voorwaarde dat je hem nog deze week wil bezichtigen.

Moet je wel diepe zakken hebben bij bieden rond de vraagprijs bij heel veel gegadigden zou ik het als verkoper gewoon niet accepteren of accepteren nadat iedereen de gelegenheid heeft gehad voor een bod.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rubenos

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb tot nu toe elke keer gewoon een regel in mijn contract met de makelaar in de strekking van - eigen verkoop maximaal 0,5% van de verkoop voor de onkosten die al gemaakt zijn. Erg vervelend als je de ziel verkoopt aan je verkoopmakelaar, het is je eigen bezit en als jij morgen beslist deze te verkopen aan je buurman is dat je goedrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Vorkie schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:46:
[...]

Ik heb tot nu toe elke keer gewoon een regel in mijn contract met de makelaar in de strekking van - eigen verkoop maximaal 0,5% van de verkoop voor de onkosten die al gemaakt zijn. Erg vervelend als je de ziel verkoopt aan je verkoopmakelaar, het is je eigen bezit en als jij morgen beslist deze te verkopen aan je buurman is dat je goedrecht.
Ja, dat had ik ook. Heb ik daarmee mijn ziel verkocht? Ik had om allerlei redenen een verkoopmakelaar, ook omdat mij dat proces totaal niet ligt en ik wil dat iemand met ervaring (en minder emoties/stress) dat in goede banen leidt en het beste verkoopproces bepaald.

Wat ik probeer te zeggen is dat als je daar als mogelijke koper omheen probeert te werken je jezelf niet perse positief op de kaart zet en verkopers stress kan bezorgen, wij hadden veel bezichtigingen dus ben blij dat niet iedereen bij mij stond aan te bellen maar gewoon het verkoopproces volgde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
En die kopers die aanbellen komen in dit geval wel bij jou terecht vanwege de kanalen, advertenties, foto’s, teksten en andere uitingen van je makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
We hebben het dan ook niet gedaan, bij de mensen aangebeld. Te veel risico dat de bewoners daar helemaal niet op zitten te wachten en het kan daarna alleen maar nadelig werken voor je onderhandelingspositie.

Wat zijn jullie ervaringen met taxateurs die wel mee willen werken aan een taxatie voor de prijs die je er ongeveer voor gaat betalen? Ik sprak onze hypotheekadviseur en die deed er heel luchtig over dat de meeste taxateurs dat niet zo'n probleem vinden. Waar wij op het moment mee zitten is dat de taxatie lager ligt dan wij hebben geboden en je het verschil zelf op mag hoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 00:51
Veel hypotheekadviseurs hebben een makelaar/taxateur die ze even kunnen benaderen voor wat het getaxeerd zou moeten kunnen worden.

Wellicht dus even checken met je adviseur.
Het gaf ons iig de ruimte om mede tot een goed bod te komen en tot hoever we evt zouden kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Justevo schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:52:
We hebben het dan ook niet gedaan, bij de mensen aangebeld. Te veel risico dat de bewoners daar helemaal niet op zitten te wachten en het kan daarna alleen maar nadelig werken voor je onderhandelingspositie.

Wat zijn jullie ervaringen met taxateurs die wel mee willen werken aan een taxatie voor de prijs die je er ongeveer voor gaat betalen? Ik sprak onze hypotheekadviseur en die deed er heel luchtig over dat de meeste taxateurs dat niet zo'n probleem vinden. Waar wij op het moment mee zitten is dat de taxatie lager ligt dan wij hebben geboden en je het verschil zelf op mag hoesten.
Als je het gehele bod onder voorbehoud financiering opneemt zit je wat dat betreft safe. Als de taxatie lager uitpakt kun je het bod niet financieren en resulteert het tot een afwijzing van de bank. In andere gevallen is het een optie om te bieden onder voorbehoud van taxatiewaarde. De verkopend makelaar kan goed inschatten of daar voor de verkopers een risico aan zit.

Ga er van uit dat geen enkele taxateur bereidwillig is om een taxatie boven de marktwaarde af te geven. In gevallen dat er sprake is van 'medewerking' is de kans groot dat er helemaal geen medewerking is geweest maar gewoon een passend bod gedaan is.

Het nut van de aankoopmakelaar wordt hier vaak ter discussie gesteld, maar dit is dus precies waar een aankoopmakelaar het verschil kan maken. Niet zelden kunnen ze zelf ook taxeren en zien ze in een oogopslag wel wat de max taxatiewaarde is.

[ Voor 8% gewijzigd door Laapo op 11-04-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-05 11:28

Ja. Hele huis opgeruimd voor dit jonge stel en daarna rondgeleid. Bleek naderhand dat ze eigenlijk gewoon voor de lol langskwamen. Ze hadden hun financieen helemaal niet op orde. Allemaal leuk en aardig, maar dat was dus eenmalig. Laat ze maar met hun makelaar komen die er voor instaat dat ze het kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nou na een winterstop met weinig aanmeldingen maar weer eens een bezichtiging of twee ingepland. Het contrast kon niet groter. Voor de een in populaire wijk maar povere staat had ik een bezichtiging van een half uur voordat kennelijk het laatste slot was omgetoverd tot open kijk dag moment. Typisch jaren 30 huis, bewoner overleden, erfgenamen verkopen de boel. Oude gaskachels, geiser. Keuken had geeneens een modern vier/vijf/zes pitten gasfornuis maar een ouderwetse kookplaat op gas zo leek het. Enige moderne de glasvezelinstallatie.

Douche had zijn beste tijd ook gehad. Meerdere scheuren in muren te zien, vochtdoorslag bij slaapkamers doordat het oude bitumen plat dak niet is vervangen. Wel een voor stadse begrippen riante tuin. Drie keer zo groot als mijn formaatje postzegel. Toen ik een blokje om ging zag ik in mijn kielzog een meute / groepje mensen stuk of 20 oplijnen voor het open dag momentje.

Door naar de volgende. Andere wijk zelfde jaren 30 indeling met moederhaarden, geiser. Daar was de animo duidelijk minder groot voor want staat al vier weken te koop. Grenst aan een blokje van vier oude huurwoningen. Staat haaks op een volksbuurtje straat. Heeft wel keuken en douche in betere staat. En van vochtschade niks te zien. Rationeel gezien is die laatste de betere bij eenzelfde soort bod. Maar gevoelsmatig is die eerste een leukere buurt. En je kunt van alles vertimmeren aan een woning, de wijk en soorr buren verander je niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Joosie200 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:24:
Nou na een winterstop met weinig aanmeldingen maar weer eens een bezichtiging of twee ingepland. Het contrast kon niet groter. Voor de een in populaire wijk maar povere staat had ik een bezichtiging van een half uur voordat kennelijk het laatste slot was omgetoverd tot open kijk dag moment. Typisch jaren 30 huis, bewoner overleden, erfgenamen verkopen de boel. Oude gaskachels, geiser. Keuken had geeneens een modern vier/vijf/zes pitten gasfornuis maar een ouderwetse kookplaat op gas zo leek het. Enige moderne de glasvezelinstallatie.

Douche had zijn beste tijd ook gehad. Meerdere scheuren in muren te zien, vochtdoorslag bij slaapkamers doordat het oude bitumen plat dak niet is vervangen. Wel een voor stadse begrippen riante tuin. Drie keer zo groot als mijn formaatje postzegel. Toen ik een blokje om ging zag ik in mijn kielzog een meute / groepje mensen stuk of 20 oplijnen voor het open dag momentje.

Door naar de volgende. Andere wijk zelfde jaren 30 indeling met moederhaarden, geiser. Daar was de animo duidelijk minder groot voor want staat al vier weken te koop. Grenst aan een blokje van vier oude huurwoningen. Staat haaks op een volksbuurtje straat. Heeft wel keuken en douche in betere staat. En van vochtschade niks te zien. Rationeel gezien is die laatste de betere bij eenzelfde soort bod. Maar gevoelsmatig is die eerste een leukere buurt. En je kunt van alles vertimmeren aan een woning, de wijk en soorr buren verander je niet.
pokke buren heb je in alle soorten en maten. die wonen in zowel oude huurwoningen als jaren 30 woningen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
Joosie200 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:24:
Nou na een winterstop met weinig aanmeldingen maar weer eens een bezichtiging of twee ingepland.
He, ik heb iets gemist, denk ik. Jij had toch een kluswoning op de kop getikt? Toch niet doorgegaan blijkbaar? Of geflipt en verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Toke_gt schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:09:
[...]

He, ik heb iets gemist, denk ik. Jij had toch een kluswoning op de kop getikt? Toch niet doorgegaan blijkbaar? Of geflipt en verkocht?
Toch niet doorgegaan. Verkoper trok zich terug voordat ik het koopcontract had getekend. Beetje marktplaats taferelen: verkoper zegt verkocht , kom je hem ophalen: oh nee, ik heb hem vier uur terug al verkocht aan iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
Joosie200 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:01:
[...]

Toch niet doorgegaan. Verkoper trok zich terug voordat ik het koopcontract had getekend. Beetje marktplaats taferelen: verkoper zegt verkocht , kom je hem ophalen: oh nee, ik heb hem vier uur terug al verkocht aan iemand anders.
WTF. Wat een rotsituatie. Succes dan maar met de nieuwe kansen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Hoe zit dat eigenlijk bij het kopen van een kluswoning?
Stel je koopt een woning voor 250.000
Wilt een bouwdepot van 50.000.
Doe je dan een bod onder voorbehoud van financiering 300.000 terwijl je maar 250.000 hebt geboden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:19

Rmg

Valandin schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:49:
Doe je dan een bod onder voorbehoud van financiering 300.000 terwijl je maar 250.000 hebt geboden?
Kan als je maximale zekerheid wil, ik zou als verkoper niet afhankelijk willen zijn of iemand zijn bouwdepot wel rond kan krijgen om eerlijk te zijn.

Maar dat hangt ook af van de woning/markt/regio en verkoper in kwestie natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Valandin schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:49:
Je kunt van alles invullen als voorbehoud qua bedrag. Maar specifiek in zulke situaties is het raadzaam dit vooraf goed te bespreken met een adviseur.

Hoe ik het zie is het in zulke gevallen goed om wat voorzichtiger te zijn. Als uit een taxatie blijkt dat een woning grove gebreken heeft of zwaar achterstallig onderhoud dan gaat geen bank dat willen financieren, tenzij je een bouwdepot opneemt dat dan strikt gebruikt moet worden om de woning in een goede staat te brengen. En dat moet je wel kunnen dragen qua financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 16:06

murphsy

Product Monkey

Ik mag mij na zes jaar ook weer eens melden in dit topic. We staan op het punt om een bod te doen op een droomhuis. Super spannend.

Er is in zes jaar veel veranderd. En de laatste maanden misschien nog wel het meest. Dus wat biedt je?!
Members only:

De maandlasten nu zijn echt verschrikkelijk zeg. We zouden van 1.7% rente naar 4.4% gaan. Yuck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:59
murphsy schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:52:
Ik mag mij na zes jaar ook weer eens melden in dit topic. We staan op het punt om een bod te doen op een droomhuis. Super spannend.

Er is in zes jaar veel veranderd. En de laatste maanden misschien nog wel het meest. Dus wat biedt je?!

***members only***

De maandlasten nu zijn echt verschrikkelijk zeg. We zouden van 1.7% rente naar 4.4% gaan. Yuck.
"huis ertegenover" => zelfde type huis, zelfde afwerking, zelfde vorm perceel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:53

***members only***

Als het huis al 6 maanden te koop staat is er wel iets bijzonders aan de hand! Ik zou gewoon beginnen met een bod van 6 ton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

***members only***

Wat worden je maandlasten bij 4.4% en is dat behapbaar? Wij vonden lasten tot 1.500 per maand acceptabel en hebben daar destijds een bod op gebaseerd. (Met hoge prijs, lage rente, veel overwaarde).

Ik denk dat bij veel mensen de grens op 1.500 ligt , als je daar ver boven zit zou ik het bod lager inschieten met het risico dat je je woning niet krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Eärendil schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:57:
[...]

"huis ertegenover" => zelfde type huis, zelfde afwerking, zelfde vorm perceel?
Nagenoeg exact hetzelfde, iets kleiner maar beter gevormd perceel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Sport_Life schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:03:
[...]

Wat worden je maandlasten bij 4.4% en is dat behapbaar? Wij vonden lasten tot 1.500 per maand acceptabel en hebben daar destijds een bod op gebaseerd. (Met hoge prijs, lage rente, veel overwaarde).

Ik denk dat bij veel mensen de grens op 1.500 ligt , als je daar ver boven zit zou ik het bod lager inschieten met het risico dat je je woning niet krijgt.
We zouden dan tegen zo’n €2100/mnd aankijken aan het begin. Dat zouden e we dan met aflossen wat kunnen verlagen de eerste paar jaar. Maar onder de €1800 gaan we dat niet op korte termijn krijgen.

Onmeunig veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:30

***members only***

Ze zijn al gezakt in de vraagprijs. De vraag is hoeveel zij überhaupt nog verder kunnen zakken. Een overbrugging doet meestal 90% van de getaxeerde waarde. Als de originele vraagprijs daarop gebaseerd is moet elke euro die ze verder zakken van hun spaarrekening komen (of bij financieren). Dat doet wel pijn.

Onderhandeling starten 10% onder De vraagprijs is niet gek. Maar je kan om bovenstaande reden wel op een starre onderhsndelingspartner stuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

murphsy schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:25:
[...]

We zouden dan tegen zo’n €2100/mnd aankijken aan het begin. Dat zouden e we dan met aflossen wat kunnen verlagen de eerste paar jaar. Maar onder de €1800 gaan we dat niet op korte termijn krijgen.

Onmeunig veel geld.
Dat zou voor ons veel teveel zijn (met goede inkomens), maargoed dat zul je zelf moeten afwegen. Het scheelt ook of het gasloze nieuwbouw is of jaren 30 met dito lasten.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 15-04-2023 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Sport_Life schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:51:
[...]

Dat zou voor ons veel teveel zijn (met goede inkomens), maargoed dat zul je zelf moeten afwegen. Het scheelt ook of het gasloze nieuwbouw is of jaren 30 met dito lasten.
Niet gasloos, maar een enorme upgrade vanaf ons huidige jaren dertig huis. Betonnen vloeren zijn inmiddels een droom voor mij 😂

Het huis ligt aan de bosrand, wat het enigszins uniek maakt. En de prijs is hoog door de vele m2’s, veel meer dan wij strikt nodig hebben.

@HEY_DUDE ze wonen er sowieso al meer dan 20j. Ik heb de Kadaster informatie voor de postcode opgevraagd, en dit huis komt er niet eens in voor.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

murphsy schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:14:
[...]

Niet gasloos, maar een enorme upgrade vanaf ons huidige jaren dertig huis. Betonnen vloeren zijn inmiddels een droom voor mij 😂

Het huis ligt aan de bosrand, wat het enigszins uniek maakt. En de prijs is hoog door de vele m2’s, veel meer dan wij strikt nodig hebben.

@HEY_DUDE ze wonen er sowieso al meer dan 20j. Ik heb de Kadaster informatie voor de postcode opgevraagd, en dit huis komt er niet eens in voor.

***members only***
Je kunt bij kadaster ook het koopcontract opvragen van huidige eigenaren. Kost paar tientjes.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 15-04-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Sport_Life schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:23:
[...]

Je kunt bij kadaster ook het koopcontract opvragen van huidige eigenaren. Kost paar tientjes.
Meteen even gedaan!

Members only:

Voor deze informatie ons helpt weet ik niet precies, maar er zou overwaarde moeten zijn 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Is die 1500 en 2000 per maand waar jullie het over hebben bruto of netto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

murphsy schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:36:
[...]

Meteen even gedaan!

***members only***

Voor deze informatie ons helpt weet ik niet precies, maar er zou overwaarde moeten zijn 🫣
Ja maar zij hebben waarschijnlijk een nieuwe woning gekocht obv 300-400k overwaarde (of iets in die trant) , dus zullen misschien 50-100k moeten bijlen als ze de vraagprijs niet halen..
Zijn ze naar een vrijstaande woning of klein (huur)appartement gegaan? ;)

Maar nogmaals ik vind 2100 echt een fors bedrag en zou dat nooit over hebben voor een woning!
(Onze max hypotheek zit ergens rond de 3k per maand obv inkomen).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 15-04-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

ObiTewodros schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:39:
Is die 1500 en 2000 per maand waar jullie het over hebben bruto of netto?
Netto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

@Sport_Life ja het is veel geld. Het is wel echt een ‘eind’huis. En we kunnen het betalen… maar veel geld blijft veel geld, ook als je het hebt.

@ObiTewodros netto, helaas.

En huis in deze regio voor substantieel minder dan €650k bestaat helaas niet. We zoeken al 2,5 jaar. Ik hou jullie op de hoogte. Super bedankt voor het meedenken en de input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
Wij gaan voor het eerst een bod doen op een huis, mega spannend natuurlijk. Althans, we hadden na de bezichtiging al een bod gedaan. Werden we de volgende ochtend gebeld door de makelaar dat ze toch hebben besloten om het per inschrijving te doen vanwege de grote interesse in het huis. Wel fijn dat ze dat niet gelijk zeggen, nu weten ze al wat ons eerste bod was.. maar goed.

Wat zijn jullie ervaringen met bieden per inschrijving? Mijn gevoel zegt dat zulke dingen alleen maar goed zijn om mensen gek te maken en de prijs op te drijven. Aangezien je ook maar 1 keer een bod kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
Justevo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:42:
Wij gaan voor het eerst een bod doen op een huis, mega spannend natuurlijk. Althans, we hadden na de bezichtiging al een bod gedaan. Werden we de volgende ochtend gebeld door de makelaar dat ze toch hebben besloten om het per inschrijving te doen vanwege de grote interesse in het huis. Wel fijn dat ze dat niet gelijk zeggen, nu weten ze al wat ons eerste bod was.. maar goed.

Wat zijn jullie ervaringen met bieden per inschrijving? Mijn gevoel zegt dat zulke dingen alleen maar goed zijn om mensen gek te maken en de prijs op te drijven. Aangezien je ook maar 1 keer een bod kan doen.
Wat de verkoper doet, het mag … maar het geeft zeker geen goed gevoel af.

Nu je moet gaan bieden, moet je heel goed afvragen of je het huis ECHT wilt hebben ten koste van alles of dat je dat gevoel niet hebt. Dus laat je je gek maken of wil je alleen een bod doen die voor jouw reeel is? Uiteindelijk is een huis kopen veel op gevoel (en dat je het kan betalen, zeker als je er 10+ jaar wilt wonen is een paar k tot 10k extra misschien wel waard).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05

Zo heb ik vorig jaar een woning gekocht. Een aardig briefje in de bus gedaan met onze nummers. We hebben toen informeel een bod gedaan. Verkoper wilde daar wel in mee, verkoopmakelaar adviseerde om toch biedingen af te wachten. Uiteindelijk meegeboden en 12,5k minder betaald dan ons informele bod. We zijn de verkoopmakelaar nog steeds dankbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Ugh, vervelend dat het zo loopt. Per inschrijving is voor de potentiële koper veel minder comfortabel. Ik denk eigenlijk dat het enige advies dat je kan krijgen in deze situatie is: laat je niet gek maken, biedt wat je wilt betalen en niet meer.

Toen wij onze huidige woning kochten hebben we drie biedingen per inschrijving 'verloren'. Dat is vervelend, maar als je hebt geboden wat je maximaal wou betalen voor de woningen, dan is het de 'overbieder' gegund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wat zijn jullie ervaringen met bieden per inschrijving?
bieden wat het je waard is, en dan krijg je het huis of niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:29

mwa

twain4me schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:19:
[...]

bieden wat het je waard is, en dan krijg je het huis of niet. :+
Jij moet aankoopmakelaar worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toch is dat volgens mij het enige echte advies dat gegeven kan worden.

Wat is jou het huis waard is veel belangrijker dan een vraagprijs. Sommigen zetten die laag in, anderen hoog.
Wat is het je waard om verder te moeten zoeken naar een huis? Heb je geduld en wil je gewoon goedkoop of wil je er snel vanaf zijn? Dan zul je toch gewoon iets meer moeten bieden.

En bedenk ook, een paar duizend euro is misschien veel geld, maar stel dat je er 20 jaar van plan bent te gaan wonen, dan gaat het soms maar om een paar tientjes per maand.

Maar op wat anderen bieden heb je toch sowieso geen invloed. Dus moet je gewoon zo bieden dat als je met 2 duizend euro overboden wordt je eigenlijk al iets hebt van "ja fijn voor jullie, maar dat had ik er toch niet voor over."

Ik heb 2 maand geleden op die manier geboden, en gelukkig hem gekregen. Maar als er meer was geboden, tsja... dat wilde ik echt niet betalen. Ik ben wel ook echt op ons maximum gaan zitten omdat ik geen zin had om een half jaar op huizen te gaan bieden en steeds ernaast te zitten. (dit was het 4de huis waar we op boden, laagste bod, maar wel meest overboden omdat we deze zelf eigenlijk het fijnst vonden qua locatie.)

(16% overboden, en het huis net gekregen. Maar het was maar iets boven de walterliving adviesprijs. De vraagprijs was dus gewoon erg laag.)

[ Voor 4% gewijzigd door ArthurMorgan op 15-04-2023 15:57 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Dank voor de reacties. Het is ook gewoon een mindfuck natuurlijk, maar daar is geen ontkomen aan.

Voor ons is eigenlijk de laatste hobbel de vraag of een lagere taxatie dan wat je hebt geboden ook valt onder voorbehoud van financiering. Daarin geeft Google geen heel duidelijk antwoord. Ik snap als je bod 400.000 is en de taxatie 390.000 dat je die 10k verschil zelf moet betalen. Maar is er ook een verschil tussen die 10k niet willen/kunnen betalen? Dat je onder voorbehoud van financiering zegt: die 10k willen/kunnen wij niet zelf betalen dus onder het voorbehoud van financiering zien wij af van de koop. Of moet je dan specifiek vermelden dat het onder voorbehoud van taxatie is?

[ Voor 5% gewijzigd door Justevo op 15-04-2023 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Justevo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:08:
Voor ons is eigenlijk de laatste hobbel de vraag of een lagere taxatie dan wat je hebt geboden ook valt onder voorbehoud van financiering. Daarin geeft Google geen heel duidelijk antwoord. Ik snap als je bod 400.000 is en de taxatie 390.000 dat je die 10k verschil zelf moet betalen. Maar is er ook een verschil tussen die 10k niet willen/kunnen betalen? Dat je onder voorbehoud van financiering zegt: die 10k willen/kunnen wij niet zelf betalen dus onder het voorbehoud van financiering zien wij af van de koop. Of moet je dan specifiek vermelden dat het onder voorbehoud van taxatie is?
Ja, dat laatste.

[ Voor 6% gewijzigd door rubenos op 15-04-2023 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:59
Maar met een taxatie van 390k krijg je toch ook gewoon een afwijzing van de bank als je een financiering van 400k wilt aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Eärendil schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:44:
Maar met een taxatie van 390k krijg je toch ook gewoon een afwijzing van de bank als je een financiering van 400k wilt aanvragen?
Klopt. Ik begreep de vraag van @Justevo als volgt: dat je niet meer wil betalen uit eigen geld. Dat voorkom je met onder voorbehoud van taxatie.

Er staat idd naast ‘willen’ ook ‘kunnen’ in de vraag. Als je niet kan betalen vanwege een te lage taxatie volgt die afwijzing ook, maar zal je wel een financieringstraject in moeten gaan om dat te bewijzen. En als je het toch rond krijgt heb je dan mogelijk hogere maandlasten dan je wilde.

Onder voorbehoud van taxatie zal een verkopende partij overigens alleen aangaan als ze daar veel vertrouwen in hebben, bijv door een recente taxatie (voor financiering van hun volgende huis).

Laat je bij twijfel goed informeren door hypotheekadviseur (en evt aankoopmakelaar) hoe je dit aanpakt.

[ Voor 5% gewijzigd door rubenos op 15-04-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:01
Niet geschoten is altijd mis, wellicht komen jullie met relevante kennis of andere goede invalshoeken!

Samen met mijn zwager hebben wij de droom voor een familiehuis voor vakanties ed. Daarnaast ook als verhuurobject, lange weekenden, mid weekjes weg voor families - dus ook een investeringsobject.

Ons oog is gevallen op een prachtig perceel van 2,9 ha in de bossen waar een nieuwe woning op geplaatst mag worden van 129m2. Hiervoor is al een omgevingsvergunning. De woning mag alleen gebruikt worden als recreatiewoning, daarnaast heeft het een bestemmings waarde archeologie 7. Dit laatste is mij nog niet helemaal duidelijk wat dat precies inhoudt, heeft iemand hier kennis over? Wat voor type makelaar heeft kennis van dit soort objecten in Deventer en omgeving?

[ Voor 6% gewijzigd door Thomas19903 op 15-04-2023 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Thomas19903 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:02:
Niet geschoten is altijd mis, wellicht komen jullie met relevante kennis of andere goede invalshoeken!

Samen met mijn zwager hebben wij de droom voor een familiehuis voor vakanties ed. Daarnaast ook als verhuurobject, lange weekenden, mid weekjes weg voor families - dus ook een investeringsobject.

Ons oog is gevallen op een prachtig perceel van 2,9 ha in de bossen waar een nieuwe woning op geplaatst mag worden van 129m2. Hiervoor is al een omgevingsvergunning. De woning mag alleen gebruikt worden als recreatiewoning, daarnaast heeft het een bestemmings waarde archeologie 7. Dit laatste is mij nog niet helemaal duidelijk wat dat precies inhoudt, heeft iemand hier kennis over? Wat voor type makelaar heeft kennis van dit soort objecten in Deventer en omgeving?
pdf

je zal bij graaf werkzaamheden altijd onderzoek moeten laten doen als je dieper moet graven dan 30 cm (zie tabel (en uitleg) op pagina 5 )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paralize_nl
murphsy schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:36:
[...]

Meteen even gedaan!

***members only***

Haha ja iedereen wel. Wil je ook he salaris van 21 jaar geleden weer terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl

Ons ook overkomen. Wij boden hetzelfde als initiële bod. Kan ook verkooptruc zijn om meer geld los te peuteren. Wij hielden ons dus gewoon bij ons 1e bod en dat was tevens eindbod. Bij 1waren we 2e. Ging naar ander stel met betere voorwaarden. Bij 1 gewonnen maar zelf koop afgeketst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:06
Sport_Life schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:51:
[...]

Ja maar zij hebben waarschijnlijk een nieuwe woning gekocht obv 300-400k overwaarde (of iets in die trant) , dus zullen misschien 50-100k moeten bijlen als ze de vraagprijs niet halen..
Zijn ze naar een vrijstaande woning of klein (huur)appartement gegaan? ;)

Maar nogmaals ik vind 2100 echt een fors bedrag en zou dat nooit over hebben voor een woning!
(Onze max hypotheek zit ergens rond de 3k per maand obv inkomen).
Kennen jullie een goede online tool om tot de netto maandlasten te komen, i.v.m. HRA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
Cyclonist schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:34:
[...]

Kennen jullie een goede online tool om tot de netto maandlasten te komen, i.v.m. HRA?
Berekenhet.nl

[ Voor 7% gewijzigd door rubenos op 16-04-2023 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkBark
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-05 15:14

Ik merk dat makelaars op dit moment, in de afkoelende markt, proberen een "hype" te creëren door vrijwel direct bij de eerste bezichtigingen al een biedingsprocedure te starten. Belangrijkste tip is om je niet gek te laten maken.

We hebben meegemaakt dat de makelaar bij een huis in Lent al voor de bezichtiging aangaf dat ons (eventuele) bod binnen twee dagen na de bezichtiging binnen moest zijn. Dat maakte dat ik extra kritisch werd bij dat huis, ik bepaal immers of (en wanneer) ik een bod doe. Wij hebben geen bod gedaan en het huis staat nu, een half jaar later, nog steeds te koop. Redelijk risicovolle stap dus van de verkopend makelaar, je weet nu dat niemand van de kijkers een bod wilde doen.

Anderzijds hebben we ook een biedingsprocedure gehad bij een ander huis (Berg en Dal). Volkomen verwaarloosd, sinds de bouw in de jaren 70 niets meer aan gedaan (alles was rot en gescheurd). Is ver boven de vraagprijs uit de biedingsprocedure gekomen. Kan raar lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Wij gaan morgen bieden. Toch nog best spannend. Zouden jullie een bod nog onderbouwen? Of gewoon het bod doen, zonder uitleg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
murphsy schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:24:
Wij gaan morgen bieden. Toch nog best spannend. Zouden jullie een bod nog onderbouwen? Of gewoon het bod doen, zonder uitleg.
Ik ben mijn eerdere biedingen wel begonnen met een inleidend stukje tekst. Proberen een beetje achtergrond mee te geven. Nu zijn er ongetwijfeld genoeg verkopers die dat direct overslaan en zich focussen op: bod + voorbehouden.

Zelf ga ik morgen ook een bod insturen. Dus ik ga benadrukken hoe de wijk/ligging, tuin, indeling voor mij de pluspunten zijn. En dat je de woning graag verder opknapt met behoud van de oorspronkelijke details (erker/glas in lood/tussendeur) Dat het neerkomt op een totale renovatie bij gebrek aan regulier onderhoud heeft effect op mijn bod. Een bod onder de vraagprijs gezien de staat van de woning. (geen cv, alles enkel glas, versleten plat dak + vochtschade)

Je kunt een bouwval / kluswoning nog zo sugarcoaten maar de verkoper weet ook dat opknappen geld kost. En de verkoopmakelaar gaf aan: bied wat je de woning waard vind. Dat iemand anders er meer voor over heeft heb je geen invloed op. Dus ik hou het bij mijn eigen financiële plaatje. Gezien de toeloop + reden van verkoop (woning als onderdeel van de erfenis) verwacht ik een voorkeur voor de grootste opbrengst. Maar goed: nee heb je, ja kun je krijgen.

Uiteindelijk is het een zakelijke transactie maar er is een minderheid aan verkopers die de woning gunnen aan een koper met een bijzonder verhaal (bekenden, familie van de buren, zien liever een startend stel dan een flipper) En dan kun je maar beter kort een alinea een beeld schetsen voor de verkoper wie nu die koper is. De verkoopmakelaar weet het, maar de verkoper niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-04 13:23
Bleh, twee weken terug een bod gedaan op een huis van 285.000 in Overijssel met veel grond. Huis moest helemaal verbouwd worden + verduurzamen. Wij hebben heel iets boven de vraagprijs geboden zonder voorwaarden, aangezien we al vrij snel de hypotheek rond konden krijgen. Ook hebben wij een certificaat aangeleverd met bewijs dat wij dit konden dragen. Helaas is er op dit huis boven de 300.000 geboden met voorwaarden en dit bod is dus geaccepteerd door de verkopende partij :( Echt heel erg jammer, aangezien ze ons hadden verteld dat het om het gunnen ging en niet om het geld. Wij hadden dit huis graag als ons eerste droomhuis willen hebben, verbouwen, verduurzamen en eventueel in de toekomst een aantal dieren willen nemen (geitjes, alpaca's, eendjes enzv.).

Zoektocht gaat weer verder (helaas)!

[ Voor 12% gewijzigd door lindseysew op 17-04-2023 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00
lindseysew schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:40:
Bleh, twee weken terug een bod gedaan op een huis van 285.000 in Overijssel met veel grond. Huis moest helemaal verbouwd worden + verduurzamen. Wij hebben heel iets boven de vraagprijs geboden zonder voorwaarden, aangezien we al vrij snel de hypotheek rond konden krijgen. Ook hebben wij een certificaat aangeleverd met bewijs dat wij dit konden dragen. Helaas is er op dit huis boven de 300.000 geboden met voorwaarden en dit bod is dus geaccepteerd door de verkopende partij :( Echt heel erg jammer, aangezien ze ons hadden verteld dat ze een gunfactor hadden en het hun niet om het geld gingen. Wij hadden dit huis graag als ons eerste droomhuis willen hebben, verbouwen en graag in de toekomst een aantal dieren willen nemen (geitjes, alpaca's, eendjes enzv.). Ik had niet verwacht dat het overbieden nog zo actief zou zijn momenteel. Zoektocht gaat weer verder!
Werd het per inschrijving verkocht dan?

O.b.v. 'gunfactor' onvoldoende bieden op een 'droomhuis' is op zijn minst naief te noemen. Bij een droomhuis leg je gewoon een flink percentage op de prijs, niets anders. Of het is geen droomhuis en beschouwt het als gewoon een poging. Je moet voor jezelf consistent en rationeel handelen.

Goed in de gaten houden en lijntjes kort houden of de koop wellicht nog afketst. * Rukapul heeft zijn woning ook in vanuit de rebound gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
Rukapul schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:49:
[...]

Werd het per inschrijving verkocht dan?

O.b.v. 'gunfactor' onvoldoende bieden op een 'droomhuis' is op zijn minst naief te noemen. Bij een droomhuis leg je gewoon een flink percentage op de prijs, niets anders. Of het is geen droomhuis en beschouwt het als gewoon een poging. Je moet voor jezelf consistent en rationeel handelen.

Goed in de gaten houden en lijntjes kort houden of de koop wellicht nog afketst. * Rukapul heeft zijn woning ook in vanuit de rebound gekocht.
Naja, we konden max 350k dragen maar dat is dus inclusief verbouwen en verduurzamen. Exclusief eigen geld. Ja, per inschrijving (via Move), eenmalig een bod doen.

En ja, misschien wel naief (we zijn allebei noobs in het kopen van een huis) en te veel hoop dat de verkoper het ons zou gunnen. Maar we konden echt niet meer bieden, zonder dat het ten koste zou gaan van ons. En ach... Ze gaven ook aan dat ze ons zouden bereiken mocht het dus niet goedkomen met de huidige koper, maar die kans acht ik zeer klein om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:46
MarkBark schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:49:
[...]

Ik merk dat makelaars op dit moment, in de afkoelende markt, proberen een "hype" te creëren door vrijwel direct bij de eerste bezichtigingen al een biedingsprocedure te starten. Belangrijkste tip is om je niet gek te laten maken.

We hebben meegemaakt dat de makelaar bij een huis in Lent al voor de bezichtiging aangaf dat ons (eventuele) bod binnen twee dagen na de bezichtiging binnen moest zijn. Dat maakte dat ik extra kritisch werd bij dat huis, ik bepaal immers of (en wanneer) ik een bod doe. Wij hebben geen bod gedaan en het huis staat nu, een half jaar later, nog steeds te koop. Redelijk risicovolle stap dus van de verkopend makelaar, je weet nu dat niemand van de kijkers een bod wilde doen.

Anderzijds hebben we ook een biedingsprocedure gehad bij een ander huis (Berg en Dal). Volkomen verwaarloosd, sinds de bouw in de jaren 70 niets meer aan gedaan (alles was rot en gescheurd). Is ver boven de vraagprijs uit de biedingsprocedure gekomen. Kan raar lopen.
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rubenos
lindseysew schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:40:
Bleh, twee weken terug een bod gedaan op een huis van 285.000 in Overijssel met veel grond. Huis moest helemaal verbouwd worden + verduurzamen. Wij hebben heel iets boven de vraagprijs geboden zonder voorwaarden, aangezien we al vrij snel de hypotheek rond konden krijgen. Ook hebben wij een certificaat aangeleverd met bewijs dat wij dit konden dragen. Helaas is er op dit huis boven de 300.000 geboden met voorwaarden en dit bod is dus geaccepteerd door de verkopende partij :( Echt heel erg jammer, aangezien ze ons hadden verteld dat het om het gunnen ging en niet om het geld. Wij hadden dit huis graag als ons eerste droomhuis willen hebben, verbouwen, verduurzamen en eventueel in de toekomst een aantal dieren willen nemen (geitjes, alpaca's, eendjes enzv.).

Zoektocht gaat weer verder (helaas)!
Teleurstellend, weet hoe je je voelt. Wat betreft gunnen: circa €15.000 is een hoop geld om aan iemand te gunnen die je pas sinds kort kent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
lindseysew schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:55:
[...]

Naja, we konden max 350k dragen maar dat is dus inclusief verbouwen en verduurzamen. Exclusief eigen geld. Ja, per inschrijving (via Move), eenmalig een bod doen.

En ja, misschien wel naief (we zijn allebei noobs in het kopen van een huis) en te veel hoop dat de verkoper het ons zou gunnen. Maar we konden echt niet meer bieden, zonder dat het ten koste zou gaan van ons. En ach... Ze gaven ook aan dat ze ons zouden bereiken mocht het dus niet goedkomen met de huidige koper, maar die kans acht ik zeer klein om eerlijk te zijn.
Ik denk dat je een kleine ramp bespaard is gebleven op basis van je beschrijving. 50k is weg voor je 3x met je ogen knippert.

Maar zeg nooit nooit: in ons geval belde de makelaar niet eens toen de eerste koper het niet rondkreeg. Binnen het uur dat hij opnieuw op Funda stond hingen we aan de lijn en nog voor iemand anders kon bezichten hebben we een verhoogd laatste bod met geldigheid van 24uur gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
rubenos schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:03:
[...]

Teleurstellend, weet hoe je je voelt. Wat betreft gunnen: circa €15.000 is een hoop geld om aan iemand te gunnen die je pas sinds kort kent.
Is ook zo, heb je ook gelijk in. We hadden als voordeel dat we dus zo een certificaat konden inleveren vanuit de Hypotheek als bewijs dat wij de financiering z.s.m. rond konden krijgen en dat we geen voorwaarden stelde.
Rukapul schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:03:
[...]

Ik denk dat je een kleine ramp bespaard is gebleven op basis van je beschrijving. 50k is weg voor je 3x met je ogen knippert.

Maar zeg nooit nooit: in ons geval belde de makelaar niet eens toen de eerste koper het niet rondkreeg. Binnen het uur dat hij opnieuw op Funda stond hingen we aan de lijn en nog voor iemand anders kon bezichten hebben we een verhoogd laatste bod met geldigheid van 24uur gedaan.
Misschien wel, maar misschien ook weer niet. Ik denk dat wij daar pas achter zouden komen na aankoop?
Ik denk dat we wel rond de 1 ton zouden zitten als we alles wilden verbouwen + verduurzamen, het ging om dit huisje:
https://www.funda.nl/koop...s-42151580-westeinde-181/

Ik zal het in de gaten houden, misschien dat er nog een wonder gebeurd :) en als dat niet zo is, dan kijken we weer verder en sparen door totdat wij ons (droom)huisje hebben gevonden.

[ Voor 3% gewijzigd door lindseysew op 17-04-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
lindseysew schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:09:
[...]

Is ook zo, heb je ook gelijk in. We hadden als voordeel dat we dus zo een certificaat konden inleveren vanuit de Hypotheek als bewijs dat wij de financiering z.s.m. rond konden krijgen en dat we geen voorwaarden stelde.
Geen voorwaarden + certificaat geeft je een aardig voordeel als er meerdere biedingen zijn en de verkoper zekerheid zoekt.
Members only:

Er is natuurlijk een reële kans dat de koper met voorwaarden ook een biedcertificaat had waardoor er weinig risico (maar wel een flink bedrag) was voor de verkoper om met een voorbehoud akkoord te gaan. Als het een bouwkundig voorbehoud was, krijgen de verkopers mogelijk nog spijt, want dan zullen de kopers mogelijk weer gaan onderhandelen over de prijs zodra dat rapport er is. Relatie goedhouden dus, en bij de verkoopmakelaar aangeven dat je graag op de hoogte wordt gehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tiesvts
  • Laatst online: 29-04 18:14
lindseysew schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:09:
[...]

[...]

Misschien wel, maar misschien ook weer niet. Ik denk dat wij daar pas achter zouden komen na aankoop?
Ik denk dat we wel rond de 1 ton zouden zitten als we alles wilden verbouwen + verduurzamen, het ging om dit huisje:
https://www.funda.nl/koop...s-42151580-westeinde-181/

Ik zal het in de gaten houden, misschien dat er nog een wonder gebeurd :) en als dat niet zo is, dan kijken we weer verder en sparen door totdat wij ons (droom)huisje hebben gevonden.
toon volledige bericht
Ook die ton was zo weggeweest..daar moet flink geïnvesteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
tiesvts schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:20:
[...]

Ook die ton was zo weggeweest..daar moet flink geïnvesteerd worden.
Meen je dat? :/
Ik kan hier altijd wat van leren, op basis waarvan zou die ton zo weggeweest zijn?

Ik hield in een overzicht bij wat er ongeveer gedaan moest worden + gemiddelde prijzen en kwam op ongeveer 72.000 euro.

Ook al hebben wij connecties + we kunnen wel wat zelf doen?

Ik begin nu wel te denken dat we toch mazzel hebben gehad dat ons bod niet is geaccepteerd....

[ Voor 12% gewijzigd door lindseysew op 17-04-2023 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesvts
lindseysew schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:23:
[...]

Ik kan hier altijd wat van leren, op basis waarvan zou die ton zo weggeweest zijn?

Ik hield in een overzicht bij wat er ongeveer gedaan moest worden + gemiddelde prijzen en kwam op ongeveer 72.000 euro.

Ik begin nu wel te denken dat we toch mazzel hebben gehad dat ons bod niet is geaccepteerd....
Als ik even snel kijk zie ik dat er geen isolatie is. En je spreekt over verduurzamen.
Als je het in deze tijd goed wilt aanpakken moet je dus met isolatie aan de gang overal (Muren, ramen (is er al dubbelglas?), dak..). Daarnaast waarschijnlijk iets van zonnepanelen, misschien wel warmtepomp? Ik zie ook nergens verwarming oid. Verder zal electra wat aandacht nodig hebben. Tel daarbij keuken, badkamer etc... Misschien wil je nog iets aan tuin oid. Ja, 100.000 euro klinkt veel..maar met zo'n project is dat zo op wil je het echt goed aanpakken.
In de advertentie staat dat dit een mooie kans is voor een doe-het-zelver..dit is geen project voor de gemiddelde doe-het-zelver hoor.

[ Voor 8% gewijzigd door tiesvts op 17-04-2023 11:45 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
[...]

Heb je 4 rechter handen?

Er is in dat huis met uitzondering van baksteengevel, pannendak en mogelijk deel van kozijnen niets dat geen werk behoeft.

• verwarming/warmtepomp + leidingwerk + vloerverwarming, etc.
• alle deuren (vervanging of renovatie)
• dakisolatie + afwerking
• zonnepanelen
• vervangen gehele elektrische installatie + bekabeling
• keuken
• badkamer
• glas
• dakramen
• traprenovatie
• alles gladtrekken/stuccen/verven
• afvoeren/riool
• alles opnieuw aftimmeren
• uitbouw begane grond (de woning is te klein, dit moet je meteen meenemen)
• haard/rookkanaal saneren/renoveren
• deel of geheel kozijnen/ramen
etc.
etc.

Indien geen spouw aanwezig zullen overal voorzetwanden geplaatst moeten worden: kosten + ruimte.

En dan heb ik het nog niet over die bouwvallen die als schuur moeten doorgaan.

Het enige wat de kosten beperkt is het beperkte oppervlak.

Een oprit die niet over eigen grond loopt is ook niet ideaal.

Ik snap je helemaal hoor. Heb ook een huis gekocht dat 'aandacht en liefde' nodig had. Maar kon er nog wel in wonen in tegenstelling tot deze bouwval. Ik zou het niet doen als ik niet minimaal 1-1.5 ton had liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
[...]

Ik denk dat je mazzel hebt en dat het tegelijk jammer is. Je wilt natuurlijk eens ergens mee aan de slag, maar realiseer je wat je op de hals haalt als je zoiets koopt. Dit is minimaal 1 a 2 jaar grof verbouwen, als je veel zelf doet om de kosten te drukken duurt het langer. Mijn voorzichtige inschatting obv veel zelf doen en medium afwerkniveau ofzo:

dakisolatie + opnieuw aftimmeren van alles onder de schuine daken: 5k
alle elektra vervangen + nieuwe meterkast door elektricien: 5k (als je zelf veel draden trekt)
keuken: 5 - 10k (echt simpel/goedkoop houden met Ikea / marktplaats dan lukt dit wel)
badkamer: 10-15 (als je het echt goedkoop doet that is)
voorzetwanden: 10k
stuccen: 5 - 7k
trapje renoveren: 2-4k
vloerisolatie
verwarmingssysteem aanleggen: 10k
nieuwe vloeren overal: 5 - 10k
ramen vervangen: 10k
iets met ventilatie aanleggen: 5k
warmtepomp voor verwarmen en douchewater: 12-15k
zonnepanelen: 8k
onvoorzien: 10k

en dit is als het meezit en je veel zelft doet, dus een ton ben je zo kwijt. Ga je niet vele zelf klussen dan kun je overal zo 50% bij optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MargoJ
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-08-2024
[...]

Wij hebben recent ons uit een onderhandeling teruggetrokken bij een huis waar ook nog aan gemoderniseerd moest worden (lees: vloerisolatie zonder kruipruimte, vervangen kozijnen + ramen, dakisolatie, muurisolatie via spouw, nieuwe badkamer, nieuwe keuken, enzovoort), omdat we na overleg met een bevriende aannemer er achter kwamen dat we het niet voor 60.000 euro zouden redden. Dat terwijl we bijna alles zelf kunnen/wilden doen en het om een degelijk jaren 80 huis met al voldoende vierkante meters ging. Bij dit huis is nog veel meer nodig, dus ik denk ook dat je dit voor 72.000 echt niet kunt doen. Wij hadden sommige materiaalprijzen echt zwaar onderschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:53
Ja, wees echt blij dat het huis je niet gegund is! Dit is een prachtig huis als je zelf professioneel bouwvakker bent. Als je dat niet bent moet je er gewoon erg veel geld tegenaan gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Fr33z schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:00:
[...]

Ik denk dat je mazzel hebt en dat het tegelijk jammer is. Je wilt natuurlijk eens ergens mee aan de slag, maar realiseer je wat je op de hals haalt als je zoiets koopt. Dit is minimaal 1 a 2 jaar grof verbouwen, als je veel zelf doet om de kosten te drukken duurt het langer. Mijn voorzichtige inschatting obv veel zelf doen en medium afwerkniveau ofzo:

alle elektra vervangen + nieuwe meterkast door elektricien: 5k (als je zelf veel draden trekt)
keuken: 5 - 10k (echt simpel/goedkoop houden met Ikea / marktplaats dan lukt dit wel)
vloerisolatie

en dit is als het meezit en je veel zelft doet, dus een ton ben je zo kwijt. Ga je niet vele zelf klussen dan kun je overal zo 50% bij optellen.
toon volledige bericht
Als je die prijzen x1,5-2 doet heb je een aardige indicatie als je het uitbesteed.

Ik vermoed dat de bank geen lening zal verstrekken trouwens, immers om bewoonbaar te worden moet je bedrag X (wat uit taxatie zal blijken) aan spaargeld moeten hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 17-04-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Sport_Life schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:09:
[...]

Ik vermoed dat de bank geen lening zal verstrekken trouwens, immers om bewoonbaar te worden moet je bedrag X (wat uit taxatie zal blijken) aan spaargeld moeten hebben.
Jup. Dat scenario is zonder financieel voorbehoud pas echt een nachtmerrie. Oppassen dus.

Een bruikbare keuken moet van de hypotheekverstrekker sowieso aanwezig zijn, of begroot, in een woning. Maar zeer de vraag of een bank de huidige keuken als dusdanig ziet.

[ Voor 18% gewijzigd door rubenos op 17-04-2023 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Fr33z schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:00:
[...]

vloerisolatie

toon volledige bericht
Je hoeft echter niet alles direct na aankoop te doen. Wel het mooist natuurlijk maar ik heb in mijn net aangekochte woning ook een badkamer uit het jaar kruik... alle tegels zitten er echter nog goed in en op wat kitrandjes na is alles nog goed genoeg om een paar jaar mee vooruit te kunnen.

Mooi is het niet maar ik heb liever nog wat budget achter de hand de eerste paar jaar voor wat onvoorziene uitgaven dan nu alles er direct doorheen te jagen. Warmtepomp, zonnepanelen, voorzetwanden e.d. kan ook prima allemaal in de jaren er na, tuurlijk moet je er wel budget voor gaan reserveren maar het is geen "vereiste" om het huis bewoonbaar te krijgen.

Naar mijn mening kun je er maar beter eerst zorgen dat je er gaat wonen en daarna maar eens kijken wat je naast het hoog noodzakelijke moet gaan doen qua verduurzamen.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
Bedankt voor al jullie reacties, geeft mij natuurlijk een stuk beter inzicht wat er eventueel gedaan moet worden (buiten wat ik al in het lijstje had gezet) en welke kosten er ongeveer aan verbonden zitten.
In ons geval, hoefden we er niet gelijk in. We huren namelijk van mijn ouders en hadden gerust nog een half jaar kunnen verbouwen tot een jaar voordat we erin hoeven. Dat scheelt natuurlijk ook :) eerst ''bewoonbaar'' + belangrijkste isolatie/dingen fixen voordat we erin gaan, was ook de bedoeling.

We hebben opnieuw contact opgezocht met de makelaar en zijn erachter gekomen dat ze dus niet voor het hogere bod zijn gegaan, maar voor een (soort)gelijk bod, maar met mensen die ze kennelijk kennen.
Mocht dat niet doorgaan, dan worden wij eventueel gebeld. Nu acht ik de kans zeer klein dat wij het alsnog worden :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesvts
R2D2 schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:44:
[...]

Je hoeft echter niet alles direct na aankoop te doen. Wel het mooist natuurlijk maar ik heb in mijn net aangekochte woning ook een badkamer uit het jaar kruik... alle tegels zitten er echter nog goed in en op wat kitrandjes na is alles nog goed genoeg om een paar jaar mee vooruit te kunnen.

Mooi is het niet maar ik heb liever nog wat budget achter de hand de eerste paar jaar voor wat onvoorziene uitgaven dan nu alles er direct doorheen te jagen. Warmtepomp, zonnepanelen, voorzetwanden e.d. kan ook prima allemaal in de jaren er na, tuurlijk moet je er wel budget voor gaan reserveren maar het is geen "vereiste" om het huis bewoonbaar te krijgen.

Naar mijn mening kun je er maar beter eerst zorgen dat je er gaat wonen en daarna maar eens kijken wat je naast het hoog noodzakelijke moet gaan doen qua verduurzamen.
Klopt helemaal. Ikzelf zou het niet kunnen om in een soort van bouwval te gaan wonen en tzt alles te gaan aanpakken. Krijg heel erg helpmijnmanisklusser beelden voor me dan. Ik ken genoeg mensen die zo hun huis verbouwen..mij echter niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:34
lindseysew schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:48:
Bedankt voor al jullie reacties, geeft mij natuurlijk een stuk beter inzicht wat er eventueel gedaan moet worden (buiten wat ik al in het lijstje had gezet) en welke kosten er ongeveer aan verbonden zitten.
In ons geval, hoefden we er niet gelijk in. We huren namelijk van mijn ouders en hadden gerust nog een half jaar kunnen verbouwen tot een jaar voordat we erin hoeven. Dat scheelt natuurlijk ook :) eerst ''bewoonbaar'' + belangrijkste isolatie/dingen fixen voordat we erin gaan, was ook de bedoeling.

We hebben opnieuw contact opgezocht met de makelaar en zijn erachter gekomen dat ze dus niet voor het hogere bod zijn gegaan, maar voor een (soort)gelijk bod, maar met mensen die ze kennelijk kennen.
Mocht dat niet doorgaan, dan worden wij eventueel gebeld. Nu acht ik de kans zeer klein dat wij het alsnog worden :')
Dan zeg je dat je nog eenmalig je bod verhoogd met EUR 10k :) Zolang er geen getekend koopcontract is kun je gewoon nog een bieding doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 19:44
Ik moet zeggen, zeker ook na het verhaal van @lindseysew dat juist de prijzen van kluswoning nog buiten proportie hoog zijn. In de huizengekte van afgelopen tijd was het natuurlijk zo geweest dat je bijna net zo veel neertelde voor een af huis als voor een bouwval.

In combinatie met de hogere kosten voor een aannemer en de wat afzwakkende markt zou ik verwachten dat straks de kluswoning nog een hardere klap gaan krijgen. Soms moet je er zo veel geld tegenaan gooien dat het niet meer in proportie staat met de waarde.
Pagina: 1 ... 291 ... 354 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7