naitsoezn schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:40:
[...]
Je bent niet de eerste met dit 'probleem' - de NHG-grens is traditioneel een limiet waar kopers graag onder blijven - dus een notaris zal vrij snel er doorheen prikken als je dingen aan het verzinnen bent. En die zal dan "op safe" spelen. Zaak om dus niet al te ver door te schieten naar de zwarte kant van het grijze gebied
10k voor een bank, een kastje, een tafel en vier stoelen klinkt als
stretching it, imho. Ik zou kijken of je daar nog wat bij kunt bedingen. Een vloer schiet al snel op, eventueel gordijnen oid. En je moet verkopers natuurlijk meekrijgen met dit verhaal, want die hebben er in beginsel geen baat bij om een lagere koopsom op papier af te spreken.
True. Het is meer dat ik het moet stretchen omdat de gemeenteraad van de gemeente geen nieuwe verordening heeft gemaakt met de actuele NHG cijfers. Zodoende hanteren ze nog de oude NHG bovengrens van € 310.000 (2020). Dat is inmiddels € 405.000. Dus het voelt alsnog wel fair. Voor de max. € 310.000 koop je natuurlijk geen starterswoning..
Maargoed,
scenario 1)
Het bod dat ik nu voor ogen heb is €325.000.
Waarvan €310.000 koop. €15.000 inboedel.
Daaronder valt dan;
-Jaloezieën
-Vloer
-TV-Meubel
-Lampen
-Bank
-Meubels entree / hal
-Geluidsisolerende panelen kantoor
-Eettafel
-Stoelen bij Eettafel
-Tuinset
Dat moet ik natuurlijk overleggen/onderhandelen met de verkoper.
Dat is dan optie 1, maar is inderdaad stretching it. Heb het met mijn hypotheekadviseur besproken en die ziet wel mogelijkheden om het rond te krijgen.
Verder is het voor de verkopende partij wel wat meer 'gedoe' natuurlijk. De bewoners zijn uit elkaar gegaan en hebben beide al een nieuwe woning, wat er nu staat is allemaal nog 'over'. Dus ze gaan het toch verkopen, dat is dan een voordeel. Als ik dan het hoogste bod heb, kan het meevallen voor mij..
Ik ga nog wel even polsen bij de gemeente voor
scenario 2)Beste ##,
Hartelijk dank voor de reactie en de informatie tot zover.
Ik heb nog een aanvullende vraag over de verordening van de gemeenteraad. In Artikel 2, Punt 1.B staat vermeld dat de maximale koop-/aanneemsom voor bestaande en nieuwbouwwoningen in de gemeente Overbetuwe €310.000 mag bedragen (de maximale NHG-grens), inclusief verbeterkosten en meerwerk. Verder moet de aankoop altijd voldoen aan de meest actuele Voorwaarden en Normen NHG.
Sinds 2020 is er geen nieuwe geldende verordening. Betekent dit dat jullie momenteel nog steeds de bovengrens van €310.000 hanteren? De NHG-grens is namelijk in 2023 verhoogd naar €405.000. Is het mogelijk om een starterslening aan te vragen voor een (iets) hoger aankoopbedrag dan de genoemde €310.000?
Graag verneem ik van u.
Met vriendelijke groet,
Valandin
toon volledige bericht
Stel ik krijg daarop een toezegging, kan ik gewoon regulier 325.000 bieden..
En dan is er nog
scenario 3)
Hopen dat de woningmarkt wat krimpt zodat die woningen die nu 325-350 kosten wat meer zakken naar de 300-310... of wachten tot er in een buurgemeente een woning te koop komt, die hanteren namelijk gewoon de actuele NHG grens.
[
Voor 16% gewijzigd door
Valandin op 04-04-2023 14:35
]