Onze 'lange' zoektocht is ook ten einde. Echter waren we nog niet echt op zoek. Ik bezit namelijk een recente (2016) woning die 60% betaald is, echter is ze wat klein 135m2 netto bewoonbaar met 3 kinderen door ons samengesteld gezin.
Timeline:
Augustus 2022: Eens gekeken wat we konden lenen voor een nieuw (groter) huis. Blijkt dat de limieten voor hypotheek eerder aan mijn kant liggen dan aan de kant van de bank, we mogen tot 3100 euro/maand hypotheek nemen

. Dat is zonder de 11% indexatie die mijn vriendin en ik ontvangen hebben op 1 Januari, waarbij ons netto inkomen toch met 550 euro gestegen was.
De huizenmarkt in onze regio (Belgisch limburg) bestaat vooral uit te renoveren krotten of nieuwbouw. Iets waar we vandaag geen tijd en zin in hebben. We starten de zoektocht dus nog niet.
28/02/2023: Ik zie geheel toevallig een pas online gekomen, mooie, recente (2020) half open woning die vrij groot is naar moderne maatstaven (241m2 netto bewoonbaar, dus excl de 2 bergruimtes (13 en 9 m2), toilet en hal) met veel lichtinval, 4 slaapkamers, extra bureel beneden. De woonruimte is met 70m2 zeer riant te noemen, vandaag is die 45m2. Vraagrpijs 519k, stevig voor onze regio maar helaas is de woning dat ook waard als je naar de 'specs' kijkt.
06/03/2023: Bezichtiging, we zijn de hele woning doorgeweest, alle hoekjes en kantjes bekeken en de woning is zeer degelijk afgewerkt, vergelijkbaar of net iets beter dan mijn eigen woning. Er wordt ons meegedeeld dat het bieden onder gesloten omslag wordt volgend weekend, een tacktiek die ik verafschuw.
07/03/2023: We laten alles door de bank berekenen op de vraagprijs. De bank zegt dat het ondanks de gestegen rentes allemaal geen probleem is, met de hypotheek die we nodig hebben zitten we rond de 1450 euro/maand.
07/03/2023: Na berekening bank, bod gedaan van 507k (we hebben voor de 3 puntjes die nog afgewerkt moeten worden er een redelijk bedrag afgedaan), 24h geldig, geen opschortende voorwaarden, take it or leave it. Dit om iedereen die braaf het weekend afwacht voor te zijn.
08/03/2023: Ondanks dat ze iets meer wilden (en dat zouden ze gekregen hebben) is het bod aanvaard, ze waren wel wat geschokt van de manier van bieden omdat dat niet in hun draaiboek stond. Maar 500k is in onze regio echt heel veel, gemiddelde netto gezinsinkomen per jaar is hier een factor 25 lager. Het is dus zeker niet voor iedereen weggelegd en wij boden zekerheid.
Volgende week gaan we de hypotheek offerte tekenen, bij mijn eigen bank. 160k aan 1,87% (op 16 jaar) en 100k aan 3,45% (op 25 jaar). De rest komt uit eigen middelen en verkoop huidig huis. Daar vloeit 280k van naar de bank, op een geschatte waarde van 360k.
[
Voor 3% gewijzigd door
Engineer Stewie op 23-03-2023 11:36
]