Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 290 ... 358 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter24
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 21:17
boozzz schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:22:
Lang geleden dat ik een huis heb gekocht, zit sinds kort enigszins ongepland opeens in onderhandeling. We hebben een bod gedaan van 450k op een huis wat al een paar maanden voor 500k te koop staat. Volgens het Walterliving raport zou het ergens tussen de 462k en 485k moeten kosten. Naar mijn idee zijn er ook niet zo heel veel gegadigden, als ik even door de praatjes van de verkoopmakelaar heen prik.

Nu zijn we dus in onderhandeling met de verkopers, alleen kwamen ze met een tegenbod van slechts 7500 lager dan hun vraagprijs (paar uur later). Vraag me af wat dat te betekenen heeft, ondanks ons lage bod toch een vlot tegenbod, maar dan bijna niet zakken. Zit een beetje te twijfelen hoe hem nu in te schieten: zelfde wat zij doen, beetje stijgen en naar rond de 460k gaan, of gelijk nog wat hoger? Wat een spelletje, wel wat stressvol.
Wat het betekent is dat ze zeker wel willen onderhandelen maar dat 450k te laag is voor hen. Misschien nog ‘n klein beetje erbij om te kijken wat ze doen? En als ze meebewegen door weer n tegenbod te doen dan zou je eens een eindbod kunnen overwegen.

[disclaimer: ik heb geen enkele ervaring met onderhandelen]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
boozzz schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:22:
Lang geleden dat ik een huis heb gekocht, zit sinds kort enigszins ongepland opeens in onderhandeling. We hebben een bod gedaan van 450k op een huis wat al een paar maanden voor 500k te koop staat. Volgens het Walterliving raport zou het ergens tussen de 462k en 485k moeten kosten. Naar mijn idee zijn er ook niet zo heel veel gegadigden, als ik even door de praatjes van de verkoopmakelaar heen prik.

Nu zijn we dus in onderhandeling met de verkopers, alleen kwamen ze met een tegenbod van slechts 7500 lager dan hun vraagprijs (paar uur later). Vraag me af wat dat te betekenen heeft, ondanks ons lage bod toch een vlot tegenbod, maar dan bijna niet zakken. Zit een beetje te twijfelen hoe hem nu in te schieten: zelfde wat zij doen, beetje stijgen en naar rond de 460k gaan, of gelijk nog wat hoger? Wat een spelletje, wel wat stressvol.
Wat goed dat de onderhandelingen zijn gestart!

Wij kunnen niet met emotie voor je denken (immers weten we niet om welk 'droomhuis' dit gaat en wat je eigen wensen zijn en wat het budget is). Het leuke van dit 'spelletje' is dat je nooit weet wat de verkopende partij denkt, wil en kan. Wellicht zien zij het huis minimaal weggaan voor 490k en niet daaronder immers kunnen ze daardoor wellicht in de financiële problemen komen met een eventueel toekomstig huis. Aan de andere kant als ze dit nog maandenlang kunnen/willen volhouden dan zullen ze waarschijnlijk de dubbele lasten wel kunnen dragen en wachten ze net zolang totdat iemand wel de juiste prijs biedt.

Kortom, emotieloos gezien zou ik zeggen, zorg dat je 3e bod een finaal bod is. Dus als het financieel gezien nog kan en je wil op bijvoorbeeld 460k uitkomen kun je bijvoorbeeld 457500 als tegenbod aanbieden (dat is dus ook 7500 'water bij de wijn doen'). Als zij dan niet veel zakken kun je in het definitieve (3e bod) aangeven dat 460k op dit moment maximaal haalbaar is met als quote:
We kunnen helaas niet akkoord gaan met uw tegenbod van €490.000,- gezien dat een zeer hoog risico zou betekenen dat de koop uiteindelijk niet door zou kunnen gaan wegens financieringsvoorbehoud.
Daarom zouden we graag een (finaal) tegenbod willen doen: .......
In deze bewoording laat je mijns inziens zien dat je zeker bent van je huidige financiële positie wat wel kan en wat niet kan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Enforcer schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:15:
[...]

In deze bewoording laat je mijns inziens zien dat je zeker bent van je huidige financiële positie wat wel kan en wat niet kan.
Nou als je bij mij aankomt met een verhaal dat je tegen de grens van je financieringsbehoud aanloopt als je nog hoger gaat bieden, dan denk ik niet dat ik met je in zee zou willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Zou die zin ook afraden. Als verkoper lees ik dat als “helaas, deze hebben geen geld en verspillen mijn tijd” je hebt meer kans met hetzelfde bod, met de uitleg dat dit is wat je maximaal wil betalen, maar dan wel evt zonder behoud van financiering als dealsweetener

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
jeroenkb schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:24:
[...]

Nou als je bij mij aankomt met een verhaal dat je tegen de grens van je financieringsbehoud aanloopt als je nog hoger gaat bieden, dan denk ik niet dat ik met je in zee zou willen gaan.
Misschien verschillen we van interpretatie maar ik lees hem anders en dat is bij mij destijds gelukt.

"Ik kan het tegenbod (van de verkopers) niet accepteren van 490k omdat dat een zeer hoog risico zou betekenen dat de koop niet doorgaat omdat mijn financiering dat niet toe laat. Daarom als finaal tegenbod 460k en daarbij natuurlijk weglopen als ze daarmee niet akkoord gaan."

Hiermee geef je gewoon aan dat 460 de max is wat je financiering wel toelaat, moet je natuurlijk niet daarna nog een keer een bieding doen van 465 uiteraard.

Het is bij mij in ieder geval in die bewoording ongeveer wel gelukt, maar dat is natuurlijk mijn eigen ervaring geweest dus garantie tot aan de deur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:47
Ik denk ook wel dat dat een goede strategie is, dank voor het meedenken allemaal! Tegenbod van onze kant dan ook net zoiets omhoog als zij omlaag zijn gegaan, kijken wat ze zeggen, en dan met een finaal bod komen. Op zich zijn de financiën geen probleem, maar het is zeker ook dat ik er gewoon een in mijn ogen goeie deal uit wil halen en een prijs die ik het waard vind.

Voordeel voor ons op zich is dat we nu prima zitten waar we zitten, geen haast hebben, en dit huis waar we op bieden leuk is, maar ook weer geen ramp als het niet lukt. Met de strategie zo bedacht en dit gegeven in mijn achterhoofd sta ik er wel weer wat relaxter in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Enforcer schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:43:
[...]

Hiermee geef je gewoon aan dat 460 de max is wat je financiering wel toelaat, moet je natuurlijk niet daarna nog een keer een bieding doen van 465 uiteraard.
Zo lees ik hem ook. Maar ik zou dan ook in mijn hoofd hebben: hoe zeker is deze max financiering al? Of hoeft de rente maar iets te doen en zijn max is ineens 10k minder? etc etc

Te veel kans op gedoe.

je zegt gewoon dit is mijn hoogste bod en meer heb ik er niet voor over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jeroenkb schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:03:
[...]

Zo lees ik hem ook. Maar ik zou dan ook in mijn hoofd hebben: hoe zeker is deze max financiering al? Of hoeft de rente maar iets te doen en zijn max is ineens 10k minder? etc etc

Te veel kans op gedoe.

je zegt gewoon dit is mijn hoogste bod en meer heb ik er niet voor over.
En je geeft een datum waarop je bod verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:12
boozzz schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:06:
Voordeel voor ons op zich is dat we nu prima zitten waar we zitten, geen haast hebben, en dit huis waar we op bieden leuk is, maar ook weer geen ramp als het niet lukt. Met de strategie zo bedacht en dit gegeven in mijn achterhoofd sta ik er wel weer wat relaxter in :)
Deze houding is natuurlijk een hele goede basis voor een scherpe onderhandeling..

Als je zo ontspannen in de onderhandeling zit en bovendien verwacht dat er weinig andere gegadigden zijn, zou ik niet te snel een tegenbod doen en even een weekje (of twee) wat anders gaan doen.. 1 April Open Huizen dag ;) Laat de verkoper maar even zweten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:08
Ik wilde graag even hier nog dubbelchecken, er is genoeg geschreven in dit topic over een ouderdomsclausule maar het is lastig om het in de juiste context te plaatsen.

Betreft een 2onder1kap, bouwjaar 2003. .:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Was voor ons een grote verassing dat ze deze in het concept op hadden genomen. Hoe denken jullie hier over? Ik schat het risico niet heel groot in maar dit geeft wel een beetje een raar smaakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:40
Dersan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:08:
Ik wilde graag even hier nog dubbelchecken, er is genoeg geschreven in dit topic over een ouderdomsclausule maar het is lastig om het in de juiste context te plaatsen.

***members only***

Was voor ons een grote verassing dat ze deze in het concept op hadden genomen. Hoe denken jullie hier over? Ik schat het risico niet heel groot in maar dit geeft wel een beetje een raar smaakje.
Mja zou er niet teveel achter zoeken. De mechanische ventilatie zal mogelijk op zijn, keukenapparaten en evt CV gaan een keer het loodje leggen etc maar het is niet zo dat ze in 2003 alleen maar rommel bouwden.
Je mag gewoon een bouwkundig prima huis verwachten bij bouwjaar 2003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
THM0 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:10:
[...]

Mja zou er niet teveel achter zoeken. De mechanische ventilatie zal mogelijk op zijn, keukenapparaten en evt CV gaan een keer het loodje leggen etc maar het is niet zo dat ze in 2003 alleen maar rommel bouwden.
Je mag gewoon een bouwkundig prima huis verwachten bij bouwjaar 2003.
Des te meer reden om bij een huis van 20 jaar oud geen ouderdomsclausule te accepteren.

De zaken die je noemt zijn prima zichtbaar, waarom dan zaken die je niet ziet vrijwaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:40
Wolly schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:17:
[...]

Des te meer reden om bij een huis van 20 jaar oud geen ouderdomsclausule te accepteren.

De zaken die je noemt zijn prima zichtbaar, waarom dan zaken die je niet ziet vrijwaren?
Ik bedoel het meer dat er weinig onder die clausule valt te scharen bij een huis van 2003. Je mag gewoon een prima huis verwachten. Dus dan kan ie er inderdaad uit, maar voor je positie als koper maakt het naar mijn mening weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
THM0 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:28:
[...]

Ik bedoel het meer dat er weinig onder die clausule valt te scharen bij een huis van 2003. Je mag gewoon een prima huis verwachten. Dus dan kan ie er inderdaad uit, maar voor je positie als koper maakt het naar mijn mening weinig verschil.
Natuurlijk mag je voor die leeftijd een prima huis verwachten, waarom zou je dan het risico verleggen richting koper? Het maakt juist voor de positie als koper een enorm verschil aangezien die het grootste deel van zijn rechten wegwuift met deze clausule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureLOOD
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:16

***members only***

Is dat niet een standaard onderdeel van de NVM 'template' Lijkt mij dat ze inderdaad vrijwaring zoeken voor o.a. de technisch installaties, mochten die nog kapot gaan tussen nu en de overdracht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:19
PureLOOD schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:03:
[...]

Is dat niet een standaard onderdeel van de NVM 'template' Lijkt mij dat ze inderdaad vrijwaring zoeken voor o.a. de technisch installaties, mochten die nog kapot gaan tussen nu en de overdracht.
Nee, het is een extra onderdeel wat toegevoegd kan worden. Het staat er niet standaard in.
Voorheen vooral bij huizen van 50 jaar en ouder. Tegenwoordig ook steeds vaker bij huizen tussen de 20 en 40 jaar oud.

In het geval van hierboven is het een algehele vrijwaring, voor alles, niet specifiek de technisch installaties.
Ik heb mijn mening over zo'n algehele vrijwaring al eens eerder gegeven :)

[ Voor 15% gewijzigd door Nnoitra op 22-03-2023 09:33 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online

***members only***

Gewoon aangeven dat dit geen standaard zin is uit de "NVM Koopovereenkomst Model" en wat hiermee wordt bedoeld, vervolgens duidelijk maken dat wanneer daar geen serieus inhoudelijk antwoord op komt dat je het koopcontract dan niet ondertekent of zelfs het bod gaat verlagen om "dit risico" af te dekken. Dit soort fratsen moet je proberen zoveel mogelijk de kop in te drukken, daar bestaat namelijk gewoon een model koopovereenkomst voor.

Zie ook mijn reactie eerder in Enforcer in "Ervaring met huis kopen - Deel 8" en het met success aan laten passen naar een 'mildere' vorm van een soortgelijke clausule bij dragonhaertt in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

[ Voor 5% gewijzigd door Enforcer op 22-03-2023 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:51

dragonhaertt

@_'.'

Enforcer schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:44:
[...]

Gewoon aangeven dat dit geen standaard zin is uit de "NVM Koopovereenkomst Model" en wat hiermee wordt bedoeld, vervolgens duidelijk maken dat wanneer daar geen serieus inhoudelijk antwoord op komt dat je het koopcontract dan niet ondertekent of zelfs het bod gaat verlagen om "dit risico" af te dekken. Dit soort fratsen moet je proberen zoveel mogelijk de kop in te drukken, daar bestaat namelijk gewoon een model koopovereenkomst voor.

Zie ook mijn reactie eerder in Enforcer in "Ervaring met huis kopen - Deel 8" en het met success aan laten passen naar een 'mildere' vorm van die clausule bij dragonhaertt in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
De verkoopmakelaar in mijn geval vertelde me dat ze een clausule standaard toevoegen bij alle huizen >30 jaar oud.
Voor een huis uit 2003 is het wel heel bijzonder.

Ik zou het inderdaad sowieso even bespreken. Als je de clausule verwijderd wil, of aangepast, is dat waarschijnlijk gewoon mogelijk.
Bij ons hebben we de clausule laten aanpassen, zoals je in mijn vorige posts kan lezen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:08

***members only***

Ze gaan hem schrappen op ons verzoek, dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Blijft toch bijzonder dat je eerst de koopakte volpropt met clausules en na vragen/opmerkingen ze makkelijk weer eruit haalt. Was het proberen waard toch.

De makelaars zijn echt dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wispe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:17:
Blijft toch bijzonder dat je eerst de koopakte volpropt met clausules en na vragen/opmerkingen ze makkelijk weer eruit haalt. Was het proberen waard toch.

Allicht dat een merendeel van de kopers ervan uitgaan dat het standaardteksten zijn. Scheelt toch een hoop gedoe als je de clausule erin hebt staan als verkoper en er komt gedonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online

Ik blijf me dan zelf altijd afvragen als ik die posten hier zie of de desbetreffende verkoopmakelaar bij de NVM aangesloten is (en dus zelf lid is). Als dat namelijk het geval is zou ik me kapot schamen als dat soort teksten in een overeenkomst staan. Hou je gewoon aan de afspraken als NVM-lid. Tuurlijk kan er weleens een uitzondering in de (ver-)koopovereenkomst staan maar dit hoort dan specifiek aangegeven te zijn op wens van de koper/verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Enforcer schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:41:
[...]

Ik blijf me dan zelf altijd afvragen als ik die posten hier zie of de desbetreffende verkoopmakelaar bij de NVM aangesloten is (en dus zelf lid is). Als dat namelijk het geval is zou ik me kapot schamen als dat soort teksten in een overeenkomst staan. Hou je gewoon aan de afspraken als NVM-lid. Tuurlijk kan er weleens een uitzondering in de (ver-)koopovereenkomst staan maar dit hoort dan specifiek aangegeven te zijn op wens van de koper/verkoper.
Niet geschoten is altijd mis, als een koper er moeite mee heeft is het artikel ook zo weer verwijderd.

Is er dan een afspraak binnen de NVM dat ze dit artikel alleen in uitzonderingssituaties mogen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 21:44

Welke makelaars doel je op? Diegene die het erin gezet heeft wetende dat er ook genoeg kopers zijn die er niets over gaan zeggen is niet dom, want daarmee dekt ie bij een deel van de kopers standaard al eea af. De makelaar die het er uit laat halen is ook niet dom want komt daarmee op voor zijn klant. Dus in deze casus waren er - op dit punt - geen domme makelaars betrokken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:45:
[...]

Niet geschoten is altijd mis, als een koper er moeite mee heeft is het artikel ook zo weer verwijderd.

Is er dan een afspraak binnen de NVM dat ze dit artikel alleen in uitzonderingssituaties mogen gebruiken?
Dat weet ik ook niet, maar als NVM-lid zou ik verwachten dat je je aan de NVM-erecode houdt, geen idee wat dat precies inhoudt maar als er een NVM model koopovereenkomst bestaat dan zou ik er gemakshalve vanuit kunnen gaan dat in die erecode staat dat je dit model als leidend moet gebruiken voor iedere overeenkomst en dus niet zelf zinnetjes in elkaar gaat lopen knutselen. In artikel 6 van het standaard model overeenkomst staat al iets over gebreken vermeldt en de staat van het vastgoed. Dus alle andere extra clausules behoren dan niet meer tot de model overeenkomst die door de NVM is opgesteld, anders hadden ze dat wel opgenomen in het modelcontract toch?

Allicht is dat zinnetje eerder gebruikt bij een vorige overeenkomst en denkt een makelaar daar verder niet bij na en kopieert/plakt gewoon de inhoud van de vorige overeenkomst naar een nieuwe i.p.v. dat het model sjabloontje gebruikt wordt (want dat is minder makkelijk misschien?).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:42
Onze 'lange' zoektocht is ook ten einde. Echter waren we nog niet echt op zoek. Ik bezit namelijk een recente (2016) woning die 60% betaald is, echter is ze wat klein 135m2 netto bewoonbaar met 3 kinderen door ons samengesteld gezin.

Timeline:

Augustus 2022: Eens gekeken wat we konden lenen voor een nieuw (groter) huis. Blijkt dat de limieten voor hypotheek eerder aan mijn kant liggen dan aan de kant van de bank, we mogen tot 3100 euro/maand hypotheek nemen 8)7 . Dat is zonder de 11% indexatie die mijn vriendin en ik ontvangen hebben op 1 Januari, waarbij ons netto inkomen toch met 550 euro gestegen was.
De huizenmarkt in onze regio (Belgisch limburg) bestaat vooral uit te renoveren krotten of nieuwbouw. Iets waar we vandaag geen tijd en zin in hebben. We starten de zoektocht dus nog niet.

28/02/2023: Ik zie geheel toevallig een pas online gekomen, mooie, recente (2020) half open woning die vrij groot is naar moderne maatstaven (241m2 netto bewoonbaar, dus excl de 2 bergruimtes (13 en 9 m2), toilet en hal) met veel lichtinval, 4 slaapkamers, extra bureel beneden. De woonruimte is met 70m2 zeer riant te noemen, vandaag is die 45m2. Vraagrpijs 519k, stevig voor onze regio maar helaas is de woning dat ook waard als je naar de 'specs' kijkt.

06/03/2023: Bezichtiging, we zijn de hele woning doorgeweest, alle hoekjes en kantjes bekeken en de woning is zeer degelijk afgewerkt, vergelijkbaar of net iets beter dan mijn eigen woning. Er wordt ons meegedeeld dat het bieden onder gesloten omslag wordt volgend weekend, een tacktiek die ik verafschuw.

07/03/2023: We laten alles door de bank berekenen op de vraagprijs. De bank zegt dat het ondanks de gestegen rentes allemaal geen probleem is, met de hypotheek die we nodig hebben zitten we rond de 1450 euro/maand.

07/03/2023: Na berekening bank, bod gedaan van 507k (we hebben voor de 3 puntjes die nog afgewerkt moeten worden er een redelijk bedrag afgedaan), 24h geldig, geen opschortende voorwaarden, take it or leave it. Dit om iedereen die braaf het weekend afwacht voor te zijn.

08/03/2023: Ondanks dat ze iets meer wilden (en dat zouden ze gekregen hebben) is het bod aanvaard, ze waren wel wat geschokt van de manier van bieden omdat dat niet in hun draaiboek stond. Maar 500k is in onze regio echt heel veel, gemiddelde netto gezinsinkomen per jaar is hier een factor 25 lager. Het is dus zeker niet voor iedereen weggelegd en wij boden zekerheid.

Volgende week gaan we de hypotheek offerte tekenen, bij mijn eigen bank. 160k aan 1,87% (op 16 jaar) en 100k aan 3,45% (op 25 jaar). De rest komt uit eigen middelen en verkoop huidig huis. Daar vloeit 280k van naar de bank, op een geschatte waarde van 360k.

[ Voor 3% gewijzigd door Engineer Stewie op 23-03-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
@Engineer Stewie Gefeliciteerd!

Zijn die 16 en 25 jaar de initiële rentevastperioden of de volledige looptijden van je hypotheekdelen? (In Nederland is 30 jaar looptijd vrijwel standaard, aangezien je zo lang hypotheekrenteaftrek hebt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Dunedin schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:56:

Zijn die 16 en 25 jaar de initiële rentevastperioden of de volledige looptijden van je hypotheekdelen? (In Nederland is 30 jaar looptijd vrijwel standaard, aangezien je zo lang hypotheekrenteaftrek hebt)
De volledige looptijden, na deze looptijden is alles betaald.

In Belgie kan je zo goed als nergens een hypotheek voor 30 jaar krijgen, maar een inschrijving is wel voor 30 jaar. Dus als je later heropneemt, kan je de duurtijd wel verlengen.

Vandaag hebben we geen renteaftrek voor nieuwe hypotheken, maar bestaande hypotheken hebben deze vaak wel. Daarom nemen we mijn huidige hypotheek, initeel 25 jaar rentevast op 1,87% (in 2014) mee voor de resterende looptijd. Als ik die wil inbrengen in de belastingen (renteaftrek + kapitaalaflossingen, beperkt tot 2280 euro per jaar), mag daar niets aan verandert worden. Anders kan ik die idd met 5 jaar verlengen. Maar dat doen we dus niet, scheelt op einde van de rit 17k belastingen.

Aangezien er voor de nieuwe hypotheek geen renteaftrek is, hebben we hier gekozen om deze wat uit te smeren, een trade-off tussen lagere maandlasten en relatief lagere rente betalen op het einde. We gaan deze wss vervroegd aflossen, als alles zo voorspoedig blijft lopen natuurlijk. Met 3 kinderen willen we ook zo weinig mogelijk risico's lopen.

Dus de hypotheek van 16 jaar, betalen we 16 jaar aan deze rentevoet --> 943 euro/maand.
De hypotheek van 25 jaar is eveneens vast en komt op 495 per maand.
Na 16 jaar vallen we dus terug op deze 495 euro. Ons huidig inkomen ligt op 6400 netto/maand en een bedrijfswagen (die is al verrekend in de netto overschot), spotgoedkoop internet/TV/GSM, deftige groepsverzekeringen, geen andere leningen etc. Dus opzich zijn dat mooie verhoudingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Engineer Stewie op 23-03-2023 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-06 22:01
Engineer Stewie schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:31:

07/03/2023: Na berekening bank, bod gedaan van 507k (we hebben voor de 3 puntjes die nog afgewerkt moeten worden er een redelijk bedrag afgedaan), 24h geldig, geen opschortende voorwaarden, take it or leave it. Dit om iedereen die braaf het weekend afwacht voor te zijn.
Dat is op dit moment toch wel heel effectief. Voor de verkopers, welke vaak al een ander huis hebben gekocht zijn het toch wel spannende tijden op de markt. Een goed (lees redelijk) bod, met geldigheidsduur van +- 24 uur werpt zijn vruchten nu wel af, ook voor ons. De makelaar laat over het algemeen wel los wat de verkopende partij verwacht en minimaal zou willen als je daarover doorvraagt.

Gefeliciteerd :)

[ Voor 13% gewijzigd door SmashCruiser op 23-03-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
SmashCruiser schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:41:
[...]

Dat is op dit moment toch wel heel effectief. Voor de verkopers, welke vaak al een ander huis hebben gekocht zijn het toch wel spannende tijden op de markt. Een goed (lees redelijk) bod, met geldigheidsduur van +- 24 uur werpt zijn vruchten nu wel af, ook voor ons. De makelaar laat over het algemeen wel los wat de verkopende partij verwacht en minimaal zou willen als je daarover doorvraagt.

Gefeliciteerd :)
Ja, maar nu word ik zelf verkoper natuurlijk. Ik heb wel een volledig instapklare woning. Het is echt meubels verhuizen, jas in de vestaire hangen en done. Heb ook tijd, maar niet oneindig, want dat overbruggingskrediet kost me wel 1000 euro per maand. Maar ik moet niet snel snel verkopen, heb een voldoende buffer. Daarbij is mijn huis wel gegeerd in de streek wegens nog betaalbaar, energiezuinig en volledig instapklaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 18:23
Ik had in eerste instantie de insteek om zonder aankoopmakelaar op pad te gaan. Ik ben op zoek naar een woning in Gemeente Veenendaal of Gemeente Overbetuwe. Echter, nu al een stuk of vier keer op een rij dat ik op een woning die -net- op funda staat reageer, maar helaas, of al verkocht, bezichtigingen volgepland..

Ik denk dus dat ik zonder aankoopmakelaar 't niet ga redden.
Nu heb ik hier in de omgeving via Funda wel een aantal interessante aankoopmakelaars gevonden;
https://www.funda.nl/make...laardij-bv/?plaats=zetten
https://www.funda.nl/make...makelaars/?plaats=elst-ge

Waar ik nu over in de twijfel zit is;
Tarieven zijn nergens transparant, wat ik op internet vind loopt gigantisch uiteen. Wat is tegenwoordig de norm? Voordat ik straks een afspraak maak en te snel ja-knik. Bij makelaars zie ik snel bijvoorbeeld iets als
Onze dienstverlening omtrent aankoop is op basis van ‘no cure, no pay’. Wij gaan graag de eerste bezichtiging vrijblijvend met u mee. Mocht u uiteindelijk de desbetreffende woning concreet willen aankopen, dan maken wij met u afspraken omtrent het tarief dat voor u van toepassing is.
Op de pagina. Ik krijg daar wel kriebels van. Dat komt op mij over dat een makelaar mee gaat naar je woning (vrijblijvend), dan ben je emotioneel betrokken bij de woning, en dan krijg je pas het tarief te horen? Ik vind het raar, hoezo is het niet mogelijk om vooraf al inzage te hebben in de kosten die ze maken..

Lang verhaal kort; Hebben jullie tips bij het zoeken van een aankoopmakelaar? Waar moet ik op letten?
En, als iemand toevallig positieve ervaringen heeft in mijn regio, hoor ik dat graag..

[ Voor 99% gewijzigd door Valandin op 25-03-2023 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:51
Valandin schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:58: Dat komt op mij over dat een makelaar mee gaat naar je woning (vrijblijvend), dan ben je emotioneel betrokken bij de woning, en dan krijg je pas het tarief te horen? Ik vind het raar, hoezo is het niet mogelijk om vooraf al inzage te hebben in de kosten die ze maken..

Lang verhaal kort; Hebben jullie tips bij het zoeken van een aankoopmakelaar? Waar moet ik op letten?
En, als iemand toevallig positieve ervaringen heeft in mijn regio, hoor ik dat graag..
Maak een afspraak met makelaars die actief zijn in de omgeving waar je zoekt en bespreek in die gesprekken de kosten. Kosten zijn namelijk afhankelijk van wat je wilt dat ze voor je doen. Huizen voor je zoeken, meegaan bij bezichtiging, koopakte opstellen, taxatie regelen, notaris kiezen, etc etc. Niet iedereen wil het hele pakket, dat is ook niet altijd nodig, maar hangt van je wensen en ervaring af. Sommigen werken met een vast tarief of percentage.
Ik begrijp wel dat ze op de site geen tarief noemen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je aan de goden bent overgeleverd.
Zo’n gesprek is, los van de kosten, ook heel goed om te kijken of je een klik met de makelaar hebt, of die snapt wat jij precies zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:57
Valandin schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:58:
Ik had in eerste instantie de insteek om zonder aankoopmakelaar op pad te gaan. Ik ben op zoek naar een woning in Gemeente Veenendaal of Gemeente Overbetuwe. Echter, nu al een stuk of vier keer op een rij dat ik op een woning die -net- op funda staat reageer, maar helaas, of al verkocht, bezichtigingen volgepland..

Nu heb ik hier in de omgeving via Funda wel een aantal interessante aankoopmakelaars gevonden;

Tarieven zijn nergens transparant, wat ik op internet vind loopt gigantisch uiteen. Wat is tegenwoordig de norm? Voordat ik straks een afspraak maak en te snel ja-knik. Bij makelaars zie ik snel bijvoorbeeld iets als

[...]

Op de pagina. Ik krijg daar wel kriebels van. Dat komt op mij over dat een makelaar mee gaat naar je woning (vrijblijvend), dan ben je emotioneel betrokken bij de woning, en dan krijg je pas het tarief te horen? Ik vind het raar, hoezo is het niet mogelijk om vooraf al inzage te hebben in de kosten die ze maken..

Wellicht helpt dit je.
FitTiv in "Ervaringen met het verkopen van je woning"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-06 21:55
Situatie:

Vorig jaar relatie gestrand helaas. Huis erg goed verkocht. Nu woon ik huur waar ik sep 2024 uit moet.
Dus ben op zoek naar een koopwoning. Had gehoopt dat de prijzen zouden dalen of er een klap zou vallen maar dat lijkt er niet op gezien de krapte van woningen. Hier omgeving wordt nog steeds overboden.

Nu heb ik een bezichtiging gehad in een huis waar ik echt interesse in heb. Het is een dorpje verder als waar ik nu woon en vandaan kom in een rustige wijk.

2-1 kapper uit 1982. 3 slaapkamers en zolder. Grote vrijstaande garage met volledige zolder en redelijk grote tuin. Grote oprit waar wel 3 auto's op kunnen staan. Veel parkeerplek in de omgeving.
Woonkamer en keuken zijn prima al zal ik die wel aanpakken.

Woning staat te koop voor 352.000 Nu heb ik via kadaster opgevraagd voor hoeveel de woningen in de buurt afgelopen tijd verkocht zijn. Laatste woning was in december en is met 10.000 overboden. Valt dus mee. Enkel zijn alle kijkdagen volgepland dus er is zeker interesse ( op de website staat ook dat het niet meer mogelijk is om een bezichtiging in te plannen ). Er zou ook al een eerste bod zijn uitgebracht.
Inmiddels een mail van de makelaar: Deze woning wordt per inschrijving verkocht. Kan een eenmalig bod doen.

Mijn situatie: ik kan deze woning kopen zonder voorbehoud van financiering.
Enkel welk bod zal ik uitbrengen? Hoeveel is een woning waard en wat gaat de markt doen de komende tijd. Niemand die het weet. Een jaar huren kost me ook 10.000 euro.

Een voordeel kan zijn dat ik de woning zonder voorbehoud van financiering kan kopen.
Maar wat gaan andere mensen bieden. Dilemma |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Mastergo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:23:

Enkel welk bod zal ik uitbrengen? Hoeveel is een woning waard en wat gaat de markt doen de komende tijd. Niemand die het weet. Een jaar huren kost me ook 10.000 euro.

Een voordeel kan zijn dat ik de woning zonder voorbehoud van financiering kan kopen.
Vooral focussen op je eigen bod. Je hebt geen idee wat anderen gaan bieden, daar kan iemand tussen zitten die al tien keer achter het net heeft gevist en die wel 50K wil overbieden.
Dus, wat is het jou waard, hoe verhoudt de vraagprijs zich tot WOZ-waarde en tot andere huizen in de buurt?
Jouw bod kan aantrekkelijker zijn doordat je nu huurt en (waarschijnlijk) flexibel bent in de oplevering. Check dus goed wat gewenst is bij de verkopers en pas de voorwaarden bij je bod daarop aan.

Sowieso goed om je even te verdiepen in de verkopers. Is het bijvoorbeeld een huis van erfgenamen, geef dan aan dat de verkoop op heel korte termijn kan plaatsvinden. En hou er rekening mee dat zij een hoge bieder zoeken.
Is het een gezin dat naar een grotere woning gaat, dan hebben ze misschien meer tijd nodig. En zijn ze gevoeliger voor mensen die aangeven een binding met omgeving, huis of tuin te hebben.

Maak er eventueel een bedrag van dat opvalt. Als de vraagprijs 352K is, gaan mensen misschien makkelijk op 355/360/365 zitten. Maak daar wat leuks van, soms zijn mensen daar gevoelig voor. 363.636 of zo.

Een makelaar kan tegenwoordig overigens ook kiezen voor een inschrijving om daarmee de indruk te wekken dat het een heel geliefde woning is. Laat je daar niet door misleiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dunedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:00
Dunedin schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:56:

Je hebt maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek in Nederland, indien je het betreffende leningdeel ook in maximaal 30 jaar ten minste annuïtair aflost. Voor iemand zijn eerste hypotheek is daarom een looptijd van 30 jaar wel de standaard. En ook voor doorstromers was het lange tijd de standaard, toen de HRA nog een onbeperkte duur had. Maar als je niet je eerste woning koopt, ligt het allemaal anders.

Wanneer je doorstroomt naar een 2e woning (en je eerste woning verkoopt) en je wilt over het nog openstaande hypotheekbedrag van de eerste woning hypotheekrenteaftrek blijven ontvangen, dan moet je je voor dat hypotheekdeel wél houden aan de maximale periode van 30 jaar, vanaf het moment dat je de eerste hypotheek afsloot.

Stel je kocht in juli 2014 een appartement voor 200.000 euro, waarvan nu nog een schuld van 150.000 euro open staat. En je koopt nu een nieuwe woning met overdracht in juli 2023 voor 450.000 euro.
Het appartement verkoop je voor 300.000 euro. Laten we het overbruggingskrediet even buiten beschouwing en voor het gemak rekenen we even dat alle aankoop- en verkoopkosten vanuit spaargeld betaald worden.

Situatie is dan als volgt:
- 150k wordt gefinancierd met overwaarde van het appartement.
- 150k wordt gefinancierd met voortzetting of oversluiten van de oude hypotheek op de nieuwe woning. Dit hyptheekdeel mag om renteaftrek te behouden een looptijd hebben van maximaal 21 jaar. Op moment van overdracht heb je voor dit hypotheekdeel immers al 9 jaar renteaftrek ontvangen. Je kunt bij oversluiten voor dit hypoteekdeel wel weer kiezen voor een looptijd van 30 jaar, maar dan is de rente over dit hypotheekdeel niet meer aftrekbaar.
- 150k wordt gefinancierd met een nieuw hypotheekdeel. Conform de bijleen regeling mag je voor dit extra geleende bedrag wél weer rekenen met 30 jaar renteaftrek, als je aan de eisen voor aflossing voldoet.

Als het inmiddels om iemands derde woning gaat, of wanneer twee mensen die elk eerder een eigen woning hebben gehad gaan samenwonen, dan heb je met nog meer delen van 'al genoten renteaftrek' te maken.

En ja: met een kortere looptijd kun je ook minder lenen en heb je hogere bruto maandlasten indien het geen aflossingsvrije hypotheek betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 25-03-2023 15:02 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Ivow85 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:00:
[...]
Dit hyptheekdeel mag om renteaftrek te behouden een looptijd hebben van maximaal 21 jaar. Op moment van overdracht heb je voor dit hypotheekdeel immers al 9 jaar renteaftrek ontvangen. Je kunt bij oversluiten voor dit hypoteekdeel wel weer kiezen voor een looptijd van 30 jaar, maar dan is de rente over dit hypotheekdeel niet meer aftrekbaar.
Misschien begrijp ik je niet goed, maar de looptijd mag zo lang zijn als je wilt/krijgt aangeboden. Je hebt alleen na 21 jaar geen hypotheekrente meer. Geen enkele reden om de looptijd te bekorten en/of met hogere rentes te gaan rekenen. Is ook helemaal niet verstandig, want het is hoe dan ook maar de vraag of er na 21 jaar nog hypotheekrenteaftrek mogelijk is.
Bij je belastingaangifte geef je zelf aan voor welk deel hra van toepassing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Toke_gt schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:47:
[...]

Misschien begrijp ik je niet goed, maar de looptijd mag zo lang zijn als je wilt/krijgt aangeboden. Je hebt alleen na 21 jaar geen hypotheekrente meer. Geen enkele reden om de looptijd te bekorten en/of met hogere rentes te gaan rekenen. Is ook helemaal niet verstandig, want het is hoe dan ook maar de vraag of er na 21 jaar nog hypotheekrenteaftrek mogelijk is.
Bij je belastingaangifte geef je zelf aan voor welk deel hra van toepassing is.
Volgens mij begrijp je de HRA niet zo goed.

Als na 9+21 jaar de oorspronkelijke 2 ton (waarvan nog 1,5ton schuld resteert bij aankoop vd 2e woning) uit dit rekenvoorbeeld niet volledig is afgelost met een minimaal annuïtaire aflossing, heb je helemaal geen recht op HRA. Ook niet voor die nog resterende 21 jaar uit mijn rekenvoorbeeld.

Die aflossing binnen 30 jaar vanaf koop van de eerste woning is een harde eis van de belastingdienst om voor HRA in aanmerking te komen. En de looptijd mag dus helemaal niet zo lang zijn als je zelf wilt/aangeboden krijgt indien je aanspraak wilt maken op HRA.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Ivow85 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:53:
[...]

Volgens mij begrijp je de HRA niet zo goed.

Als na 9+21 jaar de oorspronkelijke 2 ton (waarvan nog 1,5ton schuld resteert bij aankoop vd 2e woning) uit dit rekenvoorbeeld niet volledig is afgelost met een minimaal annuïtaire aflossing, heb je helemaal geen recht op HRA. Ook niet voor die nog resterende 21 jaar uit mijn rekenvoorbeeld.

Die aflossing binnen 30 jaar vanaf koop van de eerste woning is een harde eis van de belastingdienst om voor HRA in aanmerking te komen. En de looptijd mag dus helemaal niet zo lang zijn als je zelf wilt/aangeboden krijgt indien je aanspraak wilt maken op HRA.
Ik begrijp de hra prima. Zie hier ter bevestiging: uitleg belastingdienst.
Maar het gaat mij niet om toepassing hra, maar om jouw opmerking dat het hypotheekdeel een beperkte looptijd moet hebben. Dat is niet zo. De looptijd van de hypotheek is niet bepalend is voor wel/geen hypotheekrenteaftrek. Het gaat erom hoeveel jaar je voor welk bedrag gebruik hebt gemaakt van hra. Dat mag niet meer zijn dan 30 jaar, waarbij nog andere voorwaarden gelden zoals de aflossing die jij noemt. Maar dat heeft niets met looptijd hypotheek te maken. Dat kan ook niet, want hra is een belastingregel die in theorie volgend jaar kan ophouden te bestaan.

Aanvulling naar aanleiding van verderop in dit draadje: als je een bestaand hypotheekdeel verlengt onder dezelfde voorwaarden, geldt die beperking wel. Niet als je een nieuwe hypotheek afsluit of oversluit tegen nieuwe voorwaarden.

[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 25-03-2023 19:15 . Reden: Aanpassing nav verdere discussie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:47
Toke_gt schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 16:13:
[...]

Maar het gaat mij niet om toepassing hra, maar om jouw opmerking dat het hypotheekdeel een beperkte looptijd moet hebben. Dat is niet zo. De looptijd van de hypotheek is niet bepalend is voor wel/geen hypotheekrenteaftrek. Het gaat erom hoeveel jaar je voor welk bedrag gebruik hebt gemaakt van hra. Dat mag niet meer zijn dan 30 jaar, waarbij nog andere voorwaarden gelden zoals de aflossing die jij noemt. Maar dat heeft niets met looptijd hypotheek te maken. Dat kan ook niet, want hra is een belastingregel die in theorie volgend jaar kan ophouden te bestaan.
Bij aankoop van nieuwe woning heb ik de looptijd van het oude deel dat al 8 jaar (van de 30) liep, aangepast naar opnieuw looptijd van 30 jaar. Volgens mijn adviseur (en volgens mij stond het ook in het aanbod van mijn hypotheekverstrekker) is dat deel daardoor niet meer aftrekbaar. Ook bij aangifte wordt specifiek gevraagd of je het deel aflost binnen 30 jaar, want dat is een voorwaarde voor HRA volgens Belastingdienst.nl.

In mijn geval zorgde dat voor een stuk lagere maandlasten (die uiteraard wel een stuk langer doorliepen, maar ik ben er jong genoeg voor) en de misgelopen HRA was verwaarloosbaar door ons rentetarief.

Maar correct me if I’m wrong want als jij wel gelijk hebt levert mij dat geld op 8)

[ Voor 4% gewijzigd door rubenos op 25-03-2023 17:09 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
rubenos schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:07:
[...]

Bij aankoop van nieuwe woning heb ik de looptijd van het oude deel dat al 8 jaar (van de 30) liep, aangepast naar opnieuw looptijd van 30 jaar. Volgens mijn adviseur (en volgens mij stond het ook in het aanbod van mijn hypotheekverstrekker) is dat deel daardoor niet meer aftrekbaar. Ook bij aangifte wordt specifiek gevraagd of je het deel aflost binnen 30 jaar, want dat is een voorwaarde voor HRA volgens Belastingdienst.nl.

In mijn geval zorgde dat voor een stuk lagere maandlasten (die uiteraard wel een stuk langer doorliepen, maar ik ben er jong genoeg voor) en de misgelopen HRA was verwaarloosbaar door ons rentetarief.

Maar correct me if I’m wrong want als jij wel gelijk hebt levert mij dat geld op 8)
https://www.belastingdien.../hypotheekrente-aftrekken

Elke keer als jij je hypotheek verhoogt (verhuizing/ bouwdepot) dan gaat de 30 jarige termijn in voor een nieuw leningdeel.

Je hoeft je lening niet in 22 jaar af te lossen. Alleen na 22 jaar vervalt de HRA op dat leningdeel omdat je daar al 8 van hebt opgebruikt. Maar als jij daar 30 jaar over wil doen, prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
Kalentum schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:43:
[...]

Elke keer als jij je hypotheek verhoogt (verhuizing/ bouwdepot) dan gaat de 30 jarige termijn in voor een nieuw leningdeel.

Je hoeft je lening niet in 22 jaar af te lossen. Alleen na 22 jaar vervalt de HRA op dat leningdeel omdat je daar al 8 van hebt opgebruikt. Maar als jij daar 30 jaar over wil doen, prima.
Uit je link:
U moet de hypotheek of lening minimaal lineair of annuïtair aflossen in 30 jaar. Dit betekent dat u elk jaar een bepaald bedrag aflost.
Maar hier voldoe ik (en vorige posts) toch niet aan? Het hypotheekdeel startte in 2015 en is in 2023 bij verhuizing weer naar een looptijd van 30 jaar gezet. Dus uiteindelijk 38 jaar.

Zo is het ook door onafhankelijk adviseur en de hypotheekverstrekker uitgelegd.

[ Voor 4% gewijzigd door rubenos op 25-03-2023 17:53 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
rubenos schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:52:
[...]

Uit je link:

[...]

Maar hier voldoe ik (en vorige posts) toch niet aan? Het hypotheekdeel startte in 2015 en is in 2023 bij verhuizing weer naar een looptijd van 30 jaar gezet. Dus uiteindelijk 38 jaar.

Zo is het ook door onafhankelijk adviseur en de hypotheekverstrekker uitgelegd.
I stand corrected. Net even gekeken naar mijn huidige hypotheek.
- Leningdeel 1 looptijd 24 jaar (dat is dan de restschuld die ik had bij aankoop nieuwe woning)
- Leningdeel 2 looptijd 30 jaar (verhoging oude hypotheek ivm aankoop nieuwe woning)
- Leningdeel 3 looptijd 30 jaar (bouwdepot)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
rubenos schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:07:
[...]

Die 8 jaar is inderdaad niet meer aftrekbaar. De overige 22 jaar voor dat deel wel. i
ik gooi nu twee reacties door elkaar. Crux bij jou zit in het feit dat de totale looptijd van dit deel 38 jaar wordt, waardoor je niet voldoet aan de eis dat het binnen 30 jaar is afgelost. Heeft met oversluiten in plaats van nieuw afsluiten te maken, schat ik in. (Zie hieronder ook).

Lees anders dit draadje nog even, zelfde discussie. (Daarin ontstaat overigens eenzelfde verwarring, maar die blijkt dan veroorzaakt doordat het om een aflossingsvrij deel gaat).

Looptijdbeperking (22 ipv 30) ontstaat mogelijk verschil als je het oude deel oversluit bij dezelfde hypotheekverstrekker? Dan lopen de voorwaarden waaronder de looptijd door.

Ik heb in 2019 een nieuwe hypotheek afgesloten in 5 delen, alle met looptijd tot 2049. Voor mij geldt hra vanaf 2001, dus ik heb nog tot 2031 hra voor het bedrag van de hypotheek per 2001. Voor een deel van de hypotheek geldt een andere datum. Dat ze alle een veel langere looptijd hebben doet er niet toe. Wel dat er aflossing verplicht is. Dat geldt sinds 2013 voor alle nieuwe hypotheken.

Het is overigens ook heel raar als de looptijd van een hypotheek beperkt zou worden door de hra. De hra is namelijk iets wat je zelf aanvraagt, je hoeft dat niet per se te doen. Letterlijk een dief van je eigen portemonnee als je dat niet doet, maar je hypotheekverstrekker heeft er niets mee te maken of jij wel of niet gebruik maakt van hra in je belastingaangifte. Sterker nog, een hypotheekverstrekker houdt met de beoordeling van maximaal te besteden woonlasten geen rekening met hra. (Mag ook niet want het is niet gegarandeerd dat je dit altijd zult krijgen). Hij rekent het wel uit, om aan te geven wat je netto woonlasten zullen zijn. Nu en straks, als hra vervalt.

[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 25-03-2023 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:28

Crazy D

I think we should take a look.

Ik heb geboden op een huis waarvan oplevering januari of februari 2024 is. Verwachting van oa Nederlandse bank is dat huizenprijzen 6% dalen, dus heb 6% van de vraagprijs afgehaald,. (in afwachting van de reactie van verkopers). Ik vind dat iig een mooie reden om onder de prijs te bieden. Ik heb ook geen voorbehoud.

Heb ook al gemerkt dat het geen zak uitmaakt wat er voor andere huizen is betaald. In mijn omgeving zie ik verkopen van juni vorig jaar waar 10% is overboden maar tegelijkertijd ook woningen waar onder de vraagprijs geboden is... Dat zegt allemaal niks: laag ingezet, veel aanloop en dus hopelijk veel "overbiedingen", of hoog inzetten en "korting" kunnen geven?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Susteentje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-06 21:56

Voor ons onmogelijk om iets te zeggen over welk bod je moet uitbrengen.

Om het bod niet te veel in de emotie uit te brengen kun je wat scenario’s uitwerken en daarbij zelf een inschatting proberen te maken hoe groot de kans is dat het met een dergelijk bod gegund wordt.

Voorbeeld:

A ) 340k-355k - 20-40%
B ) 355k-370k - 40-60%
C ) 370k-385k - 60-80%

Dan is het slechts nog een gevalletje risk appetite, “how much risk you wanna take”?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vergeet niet dat dit een enorm voordeel is met huidige rentestanden. Wij hebben bezichtigingen gehad die helemaal niet wisten wat ze konden lenen, die bedragen zijn met 4% rente heel anders dan 1,5%.

Verder zou ik voor bepalen van het bod eerst afvragen of je dit huis wilt of een huis. Dit huis komt waarschijnlijk nooit meer te koop dus daar zou je iets meer voor over hebben. Als het niet perfect is en er komen regelmatig dit soort huizen te koop komen kan je er scherper in gaan zitten. Je kan na weigering altijd meer bieden.

Hier in de regio werken ze trouwens (nog steeds) met bieden vanaf prijzen. Gezien de verkoop al een tijdje niet zo soepel loopt hebben wij echter gekozen voor een vraagprijs en gaan er vanuit dat er minder geboden gaat worden. Ik wilde bewust geen “bieden vanaf” en dan ook nog ondergeboden worden. Check dat ook even voor deze woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Deveon schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:38:
[...]

Vergeet niet dat dit een enorm voordeel is met huidige rentestanden. Wij hebben bezichtigingen gehad die helemaal niet wisten wat ze konden lenen, die bedragen zijn met 4% rente heel anders dan 1,5%.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:47
boozzz schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:06:
Ik denk ook wel dat dat een goede strategie is, dank voor het meedenken allemaal! Tegenbod van onze kant dan ook net zoiets omhoog als zij omlaag zijn gegaan, kijken wat ze zeggen, en dan met een finaal bod komen. Op zich zijn de financiën geen probleem, maar het is zeker ook dat ik er gewoon een in mijn ogen goeie deal uit wil halen en een prijs die ik het waard vind.

Misschien leuk om nog even terug te koppelen hoe de onderhandelingen zijn afgelopen. Zelf een tegenbod gedaan van 460. Verkopers kwamen daarna met weer een kleine daling, 5 minder. Leek erop dat ze graag op 480 uit zouden komen, dus hebben een tijd nagedacht over een eindbod van 475, 5% onder de vraagprijs. Denk dat dat wel gelukt zou zijn. Regio Haarlem overigens!

Maar, zulke concrete stappen lieten ons, mij vooral, dusdanig twijfelen dat ik de boel toch heb afgeblazen. Met wat serieuze nadenktijd vond ik toch te veel praktische bezwaren aan het huis. Wel een goede ervaring! Nu rustig op zoek naar iets dat ook beter past bij de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Kalentum schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:43:
[...]

Het gaat hier niet over een nieuw hypotheekdeel, maar het meegenomen of overgesloten hypotheekdeel op de oude woning.
Het hypotheekdeel loopt (bijvoorbeeld) al 8 jaar. Als jij bij een verhuizing de looptijd verlengt door bij het oversluiten een nieuwe looptijd van 30 jaar te kiezen voor dit hypotheekdeel, wordt het hypotheekdeel niet meer in 30 jaar volledig afgelost. En geldt voor dit hypotheekdeel wat gestart is met de koop van de vorige woning géén rente-aftrek meer als je bij oversluiten opnieuw voor 30 jaar kiest. En nee, je geniet dan ook niet nog 22 jaar rente aftrek. Vanaf het moment dat je nieuwe afspraken maakt waarbij de gehele aflossing niet binnen 30 jaar plaatsvindt, geteld vanaf het moment dat het hypotheekdeel fiscaal gezien voor het eerst bestond, heb je geen aftrek meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Toke_gt schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:50:
[...]

Die 8 jaar is inderdaad niet meer aftrekbaar. De overige 22 jaar voor dat deel wel. i
ik gooi nu twee reacties door elkaar. Crux bij jou zit in het feit dat de totale looptijd van dit deel 38 jaar wordt, waardoor je niet voldoet aan de eis dat het binnen 30 jaar is afgelost. Heeft met oversluiten in plaats van nieuw afsluiten te maken, schat ik in. (Zie hieronder ook).

Lees anders dit draadje nog even, zelfde discussie. (Daarin ontstaat overigens eenzelfde verwarring, maar die blijkt dan veroorzaakt doordat het om een aflossingsvrij deel gaat).
Dank voor delen van de thread, maar hier lijkt idd (uiteindelijk) iets anders van toepassing. TS heeft wel hetzelfde gehoord, maar heeft om een andere reden (aflossingsvrij) geen HRA.

[ Voor 5% gewijzigd door rubenos op 26-03-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Toke_gt schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 16:13:
[...]

Aanvulling naar aanleiding van verderop in dit draadje: als je een bestaand hypotheekdeel verlengt onder dezelfde voorwaarden, geldt die beperking wel. Niet als je een nieuwe hypotheek afsluit of oversluit tegen nieuwe voorwaarden.
Misschien de eerste zin uit hetgeen je van mij geciteerd hebt dan nog even goed lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Ivow85 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:32:
[...]

Het gaat hier niet over een nieuw hypotheekdeel, maar het meegenomen of overgesloten hypotheekdeel op de oude woning.
Het hypotheekdeel loopt (bijvoorbeeld) al 8 jaar. Als jij bij een verhuizing de looptijd verlengt door bij het oversluiten een nieuwe looptijd van 30 jaar te kiezen voor dit hypotheekdeel, wordt het hypotheekdeel niet meer in 30 jaar volledig afgelost. En geldt voor dit hypotheekdeel wat gestart is met de koop van de vorige woning géén rente-aftrek meer als je bij oversluiten opnieuw voor 30 jaar kiest. En nee, je geniet dan ook niet nog 22 jaar rente aftrek. Vanaf het moment dat je nieuwe afspraken maakt waarbij de gehele aflossing niet binnen 30 jaar plaatsvindt, geteld vanaf het moment dat het hypotheekdeel fiscaal gezien voor het eerst bestond, heb je geen aftrek meer.
Correct, volgens mij klopt het gewoon wat mijn adviseur en verstrekker hebben aangegeven dat de HRA vervalt voor dat deel. Ander nieuw deel heeft wel HRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
[b]Mastergo in "Ervaringen met het verkopen van je woning"Mijn situatie: ik kan deze woning kopen zonder voorbehoud van financiering.

Schakel een aankoopmakelaar in. Met een beetje geluk verdient die zich ook nog terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Hardop nadenken:
Hmmm. Ik kwam op funda een woning tegen die me wel wat leek;
https://www.funda.nl/koop...eester-chevallierplein-6/

Op zich een leuke woning, maar in die buurt vind ik 'm geen 325k waard.
Ik zou 'm zelf inschatten op +-300k max. Op Walter gekeken, die is het eigenlijk wel met mij eens.

Ik zou wel eens willen kijken bij de woning. Maar heb nog niet zo ruim onderboden op een woning.
Vind het ook zo wat om daar heen te gaan en, stel ik ben daarna alsnog enthousiast, iets van 8-9% onder de VP te gaan bieden.

Gewoon voorbij laten gaan, of risico nemen iemand te schofferen?
Nadeel is ook wel dat het wel een makelaar is die vaker interessante woningen aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 00:22
Schofferen? Ga gewoon kijken. Je schoffeert heus niet snel iemand.
Wat ik wel altijd deed is ff bij kadaster prijzen opvragen waar de woningen (incl de woning waar ik keek) voor weg waren gegaan.
Kost je een paar euro maar als jij ziet dat de verkoper en alle buren m voor 150k lager hebben gekocht, voel je je ook wat minder bezwaard ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05:58
Valandin schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:31:
Hardop nadenken:

Ik zou 'm zelf inschatten op +-300k max. Op Walter gekeken, die is het eigenlijk wel met mij eens.

Ik zou wel eens willen kijken bij de woning. Maar heb nog niet zo ruim onderboden op een woning.
Vind het ook zo wat om daar heen te gaan en, stel ik ben daarna alsnog enthousiast, iets van 8-9% onder de VP te gaan bieden.

Nadeel is ook wel dat het wel een makelaar is die vaker interessante woningen aanbied.
Als iemand die in veel slechte buurten heeft gewoond lijkt mij dit een prima buurt. Alle voortuinen zijn groen en netjes onderhouden. Geen bankjes in de voortuin en de auto's zijn bescheiden. Lijkt mij een 50+ jan modaal buurt!

Ach en maak je niet druk omdat ze aanstoot nemen! Al zouden ze het doen, wat dan nog? Ga er maar vanuit dat elke verkoper die in deze onzekere tijden zijn huis te koop zet een snelle verkoop wil. Als ik mijn huis nu zou verkopen om door te stromen en je zou 8% minder bieden mag je hem hebben :P !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
r.e.s schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 00:06:
[...]

Als iemand die in veel slechte buurten heeft gewoond lijkt mij dit een prima buurt. Alle voortuinen zijn groen en netjes onderhouden. Geen bankjes in de voortuin en de auto's zijn bescheiden. Lijkt mij een 50+ jan modaal buurt!

Ach en maak je niet druk omdat ze aanstoot nemen! Al zouden ze het doen, wat dan nog? Ga er maar vanuit dat elke verkoper die in deze onzekere tijden zijn huis te koop zet een snelle verkoop wil. Als ik mijn huis nu zou verkopen om door te stromen en je zou 8% minder bieden mag je hem hebben :P !
Haha, ik doelde met buurt meer op het dorp zelf :p
En de vergelijkbare, reeds verkochte woningen.

[ Voor 3% gewijzigd door Valandin op 28-03-2023 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
Deveon schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:38:
[...]

Dat valt wel mee toch?
Je betaalt wel over 30 jaar een stuk meer rente, maar je max hypotheek bedrag daalt zo’n 40k van 540 naar 500 ongeveer. (Enkel inkomen 100k)

Ja het is veel, echter veel mensen kopen samen een huis en gaan niet aan de max zitten van hypotheek. Tenminste, als ze verstandig zijn ;). Hierdoor is een stijging van rente wel enigszins op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
Paralize_nl schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 00:29:
[...]
Ja het is veel, echter veel mensen kopen samen een huis en gaan niet aan de max zitten van hypotheek. Tenminste, als ze verstandig zijn ;). Hierdoor is een stijging van rente wel enigszins op te vangen.
Juist de groep die niet op het maximum wil lenen, zal eerder gevoelig zijn voor de bijbehorende maandlasten. En bij stijgende rente hun leensom veel lager willen hebben om op de zelfde maandlasten te kunnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ik heb in dezelfde situatie gezeten en voor mij was het onderaan de streep heel simpel. Ik had een paar simpele eisen (3 slaapkamers, in de buurt van de school van mijn zoontje en een tuin zou ook wel fijn zijn) en heb voor mezelf de rekensom gemaakt wat ik per maand zou willen betalen, daar rolde een bedrag uit en aan de hand daarvan ben ik gaan zoeken en uiteindelijk ook wat gevonden.

Ik gok dat jij ook wel wat overwaarde mee neemt uit je vorige huis en ik heb dat geld gewoon gezien als extra geld waar ik het ook geen ramp van zou vinden als daar iets van zou verdampen bij het overbieden. Want eerlijk is eerlijk, ik nam pak hem beet 125K mee aan overwaarde uit een huis waar ik 7 jaar gewoond heb met mijn ex en ik heb in al die jaren weinig extra geld in verbetering van het huis gestoken dus dat maakte het een stuk makkelijker uitgeven. ;)

Gewoon een bod doen waar je je comfortabel bij voelt ;)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-06 11:39
Hardop nadenken:

Gewoon eerlijk bij je bod zeggen dat je hem wat te hoog in de markt vindt staan en daarom dat bod doe.

Ik heb recentelijk mijn huis gekocht door 24% onder de vraagprijs te gaan zitten en daarna is er nog eens 6% af gegaan na bouwkundige keuring. Het huis stond gewoon simpelweg veel te hoog in de markt (en het is een "klushuis" (AKA bouwval 8)7), dus veel minder gegadigden, maar dat is weer wat anders).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
Vergeet niet dat een goed bod, een bod is waar je je zelf ook voor schaamt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
B-Real schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:11:
Vergeet niet dat een goed bod, een bod is waar je je zelf ook voor schaamt :P
In dat geval, ik bied de helft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-06 22:01
Hardop nadenken:

Staat ook al twee maanden te koop. Bij de bezichtiging kan je best vragen stellen waarom dat is en een ezelsbruggetje maken naar de prijs. Wat vind jij redelijk om te bieden? Wat verwachten de verkopers nog? Zijn ze gebaad bij een snelle verkoop? Eerst kijken, dan eventueel een bod doen dat jij redelijk vind. Als ze daar verder niks mee willen prima, nee is ook een antwoord.

Edit. Daarbij is hij een kleine 5000 keer bekeken en slechts 12x bewaard sinds 21 januari. Dat zijn geen beste statistieken. Is https://www.funda.nl/koop...703-constantijnstraat-13/ vergelijkbaar? Mocht je zenuwachtig worden van een o derhandeling, Informeer dan bij deze makelaar of hij de aankoop wilt begeleiden.

[ Voor 11% gewijzigd door SmashCruiser op 28-03-2023 12:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paulds
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:06
Valandin schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:58:

[...]

Mijn tip van de dag; maak een (gratis) account bij makelaarsland. Je kunt dan een zoekopdracht aanmaken en dan zie je de huizen voorbij komen als ze aangemeld worden. Dit is meestal 2-3 dagen (en soms nog langer) voordat ze op funda komen (of op de site van de makelaar zelf). Ik heb op die manier in nog veel drukkere tijden (2021) het altijd voor elkaar gekregen om een bezichtiging te plannen door dan gewoon gelijk al te bellen. Wel eens de vraag gekregen hoe ik al wist dat dat huis te koop zou komen, dus dan was ik echt aan de vroege kant :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-06 23:40
paulds schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Mijn tip van de dag; maak een (gratis) account bij makelaarsland. Je kunt dan een zoekopdracht aanmaken en dan zie je de huizen voorbij komen als ze aangemeld worden. Dit is meestal 2-3 dagen (en soms nog langer) voordat ze op funda komen (of op de site van de makelaar zelf). Ik heb op die manier in nog veel drukkere tijden (2021) het altijd voor elkaar gekregen om een bezichtiging te plannen door dan gewoon gelijk al te bellen. Wel eens de vraag gekregen hoe ik al wist dat dat huis te koop zou komen, dus dan was ik echt aan de vroege kant :*).
Weet je zeker dat het makelaarsland was? Volgens mij is dat gewoon een zelfstandige makelaar, met zelfstandig aanbod. Op Funda vind ik 700+ beschikbare woonhuizen als ik tot 15 km rondom mijn woonplaats zoek. Als ik tot 20km rondom mijn woonplaats op Makelaarsland kijk krijg ik slechts 8 woonhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:14

Rmg

Hardop nadenken:

Als je niet gaat en niet bied weet je sowieso wat de uitkomst is.

Sowieso zal het een makelaar boeien wat je bied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulds
rvrrr schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:01:
[...]

Weet je zeker dat het makelaarsland was? Volgens mij is dat gewoon een zelfstandige makelaar, met zelfstandig aanbod. Op Funda vind ik 700+ beschikbare woonhuizen als ik tot 15 km rondom mijn woonplaats zoek. Als ik tot 20km rondom mijn woonplaats op Makelaarsland kijk krijg ik slechts 8 woonhuizen.
Het gaat dus specifiek om een zoekopdracht, geen idee waarom daar verschil in zit, maar anders zoek je inderdaad alleen in de makelaarsland huizen. Zodra je een zoekopdracht aanmaakt zoek je in de hele nvm/funda-database en dan zul je zien dat je de nieuwste huizen waarschijnlijk allemaal nog niet op funda kunt vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

rvrrr schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:01:
[...]

Ik kan dit onderschrijven, de mail update functionaliteit van https://www.makelaarsland.nl/ was echt beduidend sneller dan funda.nl toen wij aan het zoeken waren.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mashayungi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:18
Hardop nadenken:

Twee maanden te koop in die prijsklasse/dat bouwjaar is wel lang, helemaal in de regio Arnhem/Nijmegen. Prijs is waarschijnlijk te hoog, vergelijkbare woningen in die steden gaan voor die prijs momenteel. Je kunt gewoon een openingsbod neerleggen van 300k om te zien hoe ze reageren. Wie niet waagt... :+

Vier maanden geleden zei een makelaar tegen ons dat ze echt niet zouden zakken in prijs en dat het een belediging was voor de verkopers, om twee maanden later te smeken of wij het echt niet wilden kopen voor het bod dat zij hadden afgewezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
paulds schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Ik heb een account aangemaakt, als ik mijn zoekcriteria invoer zie ik 0 resultaten :(
De optie voor een zoekopdracht opslaan kan ik ook niet terugvinden.

---

Wou de bezichtiging inplannen, manmanman wat gaat de communicatie met die makelaar stroef. Snap wel dat het moeilijk gaat met de verkoop zo :O

[ Voor 14% gewijzigd door Valandin op 28-03-2023 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulds
Valandin schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:24:
[...]

Ik heb een account aangemaakt, als ik mijn zoekcriteria invoer zie ik 0 resultaten :(
De optie voor een zoekopdracht opslaan kan ik ook niet terugvinden.

---

Wou de bezichtiging inplannen, manmanman wat gaat de communicatie met die makelaar stroef. Snap wel dat het moeilijk gaat met de verkoop zo :O
Het gaat allemaal niet meer zo makkelijk als eerst, nu werkt het allemaal erg vreemd 8)7. Stappenplan dan maar;

1. Klik op de knop "bekijk volledig woningaanbod" (wat dus alleen het aanbod van makelaarsland bevat).
2. Stel je instellingen in (ik heb zelf alleen locatie + afstand, maar zou verder geen verschil moeten maken).
3. Klik op zoeken, dan maakt hij de knop "bewaar zoekopdracht" actief.
4. Klik op deze knop en dan op akkoord.
5. Als het goed is zie je nu al het aanbod en niet alleen het aanbod van makelaarsland.

Indien dit niet het geval is, klik op het makelaarsland logo en dan zie je daar je zoekopdrachten staan. Als je dan op "Toon resultaten" klikt, dan zie je als het goed is wel het aanbod van alle makelaars, gesorteerd op datum. Mails kun je evt uitzetten via Profiel > E-mailinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
paulds schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:35:
[...]

Het gaat allemaal niet meer zo makkelijk als eerst, nu werkt het allemaal erg vreemd 8)7. Stappenplan dan maar;

1. Klik op de knop "bekijk volledig woningaanbod" (wat dus alleen het aanbod van makelaarsland bevat).
2. Stel je instellingen in (ik heb zelf alleen locatie + afstand, maar zou verder geen verschil moeten maken).
3. Klik op zoeken, dan maakt hij de knop "bewaar zoekopdracht" actief.
4. Klik op deze knop en dan op akkoord.
5. Als het goed is zie je nu al het aanbod en niet alleen het aanbod van makelaarsland.

Indien dit niet het geval is, klik op het makelaarsland logo en dan zie je daar je zoekopdrachten staan. Als je dan op "Toon resultaten" klikt, dan zie je als het goed is wel het aanbod van alle makelaars, gesorteerd op datum. Mails kun je evt uitzetten via Profiel > E-mailinstellingen.
Die stappen doorliep ik ook. Alleen als ik op bewaar zoekopdracht klik, is het alleen een redirect naar mijn.makelaarsland, daar kan ik dan opnieuw een zoekopdracht invullen die 0 resultaten geeft haha. Nou ja, misschien zie ik wat mailtjes tegemoet.

Bedankt voor de moeite en het uittypen in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-06 21:55
R2D2 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:00:
[...]

Ik heb in dezelfde situatie gezeten en voor mij was het onderaan de streep heel simpel. Ik had een paar simpele eisen (3 slaapkamers, in de buurt van de school van mijn zoontje en een tuin zou ook wel fijn zijn) en heb voor mezelf de rekensom gemaakt wat ik per maand zou willen betalen, daar rolde een bedrag uit en aan de hand daarvan ben ik gaan zoeken en uiteindelijk ook wat gevonden.

Ik gok dat jij ook wel wat overwaarde mee neemt uit je vorige huis en ik heb dat geld gewoon gezien als extra geld waar ik het ook geen ramp van zou vinden als daar iets van zou verdampen bij het overbieden. Want eerlijk is eerlijk, ik nam pak hem beet 125K mee aan overwaarde uit een huis waar ik 7 jaar gewoond heb met mijn ex en ik heb in al die jaren weinig extra geld in verbetering van het huis gestoken dus dat maakte het een stuk makkelijker uitgeven. ;)

Gewoon een bod doen waar je je comfortabel bij voelt ;)
Klopt idd ook veel overwaarde uit mijn verkochte woning. En vind het niet erg om te overbieden maar hoever ga je. Ik kan bij wijze van 25k overbieden maar misschien wordt er wel door iemand 40k overboden.
40k vind ik zoiezo teveel ook al zou ik het makkelijk kunnen betalen maar er zijn gewoon grenzen.

Heb morgen de 2e bezichtiging. Had daar om gevraagd. Wel vreemd dat er een stop was voor bezichtigingen maar dat ik wel een 2e keer kan komen kijken. Was wel maar 1 datum met 1 tijd dus kan natuurlijk ook zijn dat er een kijker heeft afgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mastergo schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:18:
[...]

Klopt idd ook veel overwaarde uit mijn verkochte woning. En vind het niet erg om te overbieden maar hoever ga je. Ik kan bij wijze van 25k overbieden maar misschien wordt er wel door iemand 40k overboden.
40k vind ik zoiezo teveel ook al zou ik het makkelijk kunnen betalen maar er zijn gewoon grenzen.
Dan is het toch niet zo moeilijk. Jij vindt het geen 40k extra waard, dan moet je ook geen 40k extra bieden. Maar uiteraard loop je dan wel het risico dat iemand anders wel 40k extra biedt. Dat risico hoort er bij. En als je 40k extra had geboden, dan kan het ook zijn dat iemand anders 50k overbiedt en je de woning toch nog niet hebt.

Het kan ook zijn dat andere mensen juist minder dan de vraagprijs bieden. Als jij dan 25k extra biedt, omdat jij het dat waard vindt, dan heb je aan de ene kant meer geboden dan nodig was, maar je hebt in elk geval niet meer geboden dan wat jij het waard vind. Dus zul je achteraf geen spijt hoeven te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
[...]

Heb morgen de 2e bezichtiging. Had daar om gevraagd. Wel vreemd dat er een stop was voor bezichtigingen maar dat ik wel een 2e keer kan komen kijken. Was wel maar 1 datum met 1 tijd dus kan natuurlijk ook zijn dat er een kijker heeft afgezegd.
Gewoon een bod uitbrengen wat jij het waard vindt in jouw ogen, iemand anders kan daar heel anders over denken maar het gaat erom wat jij vindt van de woning, jij moet er tenslotte in gaan wonen en met een goed gevoel er inzitten. Ik kan ook wel een bod van 400k neerleggen op een woning die te koop staat voor 150k, dan weet ik (over het algemeen zeker) dat ik de woning heb maar een goed gevoel heb ik er dan niet bij omdat ik dat het mogelijk niet waard zou vinden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
[...]

Ja dat is het lastige, hoe ver ga je... Ik heb huizen gehad waar 10K genoeg was geweest maar ook huizen waarmee je daar niet eens de top 5 mee bereikte. Mooi voorbeeld, ik had een huis 2 straten verderop van mijn huidige woning, ging voor 329.000 de markt op dus ik had gedacht met 341.500 wel een kans te maken...

Afbeeldingslocatie: https://media.cleanshot.cloud/media/12512/AUdiBgmrkPC1Edop4Knu0RsoiHjDfSSfkwPO25Ga.jpeg?Expires=1680089437&Signature=ThUbPmJHzAug-MSIaxUyixsxXnzaexM4whOGvI1zK7ve85X~-ahEguU5GRM7aDQA7VN7LvB38DU-BRz0D83f895QXbLGkjaG2MaqOI4DnL7aZRgET05wyekQORGkvTBY1iJoR96mXwLgdTyMsKXWYNO1OYlTzao9TgY3OrONIshgfxTbmNM8KekASwuamPI5D1qerFvFLC8TT1AalFhtiOfIhDkehMby7qj~IobqVPcFbpkrBiTL2th2oDFDtrYVs9JWoshOa3-zE0lxbVXDx-caQtx0KL-uKrbxAwAoq9JzMZ8UJTegWCXZheQVPGeuePxe~GuHUvR1TdoJVkTJ~A__&Key-Pair-Id=K269JMAT9ZF4GZ

Ik kwam dus uiteindelijk niet eens in de buurt gezien het hoogste bod met 33.500 over de vraagprijs heen ging. Was dat dan een heel bijzonder huis? Nope, https://www.funda.nl/koop...6-stradivariusstraat-191/ En dit was ook rond de tijd dat je doodgegooid werd met berichten dat de woningmarkt aan het dalen was en er steeds minder verkocht werd e.d. :+

Een maandje later een huis 500 meter verderop van mijn huidige woning, 10K over de vraagprijs heen en bingo, weliswaar niet het hoogste bod maar het lag allemaal zo dicht bij elkaar dat de oude bewoonster het mij "gegund" heeft mede door het persoonlijke bericht bij de bieding.

Bij mijn eerste bod het verhaal uit getikt waarom ik graag in de buurt wilde blijven wonen, bij het finale bod het bericht, "Meer dan xxx.xxx wil en kan er ik ook niet van maken gezien het feit ik ook nog minstens bedrag xx.xxx kwijt ben aan het renoveren van de woning. Hoe graag ik mevrouw haar overwaarde ook gun, ik heb ook nog een zoontje die het beter doet dan zijn vader op school en misschien wel ooit gaat studeren dus daar heb ik ook een paar euro voor opzij te zetten. xxx.xxx is dus mijn finale bod, ik kan er nog een bosje bloemen en een taartje bij doen op de dag van de overdracht maar that's it".

Dat laatste bericht had ze wel even om moeten grijnzen en heeft haar doen besluiten mijn bod te accepteren en een bod wat (als ik de makelaar moet geloven) 5K hoger lag te laten lopen.

Lang verhaal kort, als een woning alle wensen af vinkt en je er graag wil wonen is die 10K die je teveel zou betalen dan echt een probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R2D2 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 07:47:
[...]

Ja dat is het lastige, hoe ver ga je... Ik heb huizen gehad waar 10K genoeg was geweest maar ook huizen waarmee je daar niet eens de top 5 mee bereikte.
Dat vind ik ook vaak verrassend aan de referentiepanden voor de woz waarde. Dat zijn voor mij de enige panden waarvan ik de uiteindelijke verkoopprijs ook zie. En waarvan ik ook een redelijke inschatting kan maken wat een normale prijs zou zijn. Daarbij zat er dit jaar zo een ton verschil tussen twee panden, waarvan ik zelf de waarde ongeveer gelijk had ingeschat. Blijkbaar was er iemand die heel graag dat ene pand wou. Of die de markt/prijzen totaal verkeerd heeft ingeschat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:03:
[...]

Dat vind ik ook vaak verrassend aan de referentiepanden voor de woz waarde. Dat zijn voor mij de enige panden waarvan ik de uiteindelijke verkoopprijs ook zie. En waarvan ik ook een redelijke inschatting kan maken wat een normale prijs zou zijn. Daarbij zat er dit jaar zo een ton verschil tussen twee panden, waarvan ik zelf de waarde ongeveer gelijk had ingeschat. Blijkbaar was er iemand die heel graag dat ene pand wou. Of die de markt/prijzen totaal verkeerd heeft ingeschat...
Klopt, dat zijn voor mij ook waarden geweest die ik als uitgangspunt hanteerde maar het huis wat ik uiteindelijk heb gekocht is gekocht voor een bedrag wat 5K onder de WOZ waarde lag en wat op 10K meer getaxeerd is (voor wat het waard is. Al heb ik tegen de taxateur gezegd, maak het niet te gek ik hoef net geen 60% te financieren dus take it easy ;) ).

Nu zijn dat bedragen van niks natuurlijk op zo'n groot bedrag maar de markt is en blijft gewoon raar en ik vond zowel met de verkoop als met de aankoop van een nieuwe woning er geen pijl op te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:24
Situatie:

Vorig jaar relatie gestrand helaas. Huis erg goed verkocht. Nu woon ik huur waar ik sep 2024 uit moet.
Dus ben op zoek naar een koopwoning. Had gehoopt dat de prijzen zouden dalen of er een klap zou vallen maar dat lijkt er niet op gezien de krapte van woningen. Hier omgeving wordt nog steeds overboden.

Nu heb ik een bezichtiging gehad in een huis waar ik echt interesse in heb. Het is een dorpje verder als waar ik nu woon en vandaan kom in een rustige wijk.

2-1 kapper uit 1982. 3 slaapkamers en zolder. Grote vrijstaande garage met volledige zolder en redelijk grote tuin. Grote oprit waar wel 3 auto's op kunnen staan. Veel parkeerplek in de omgeving.
Woonkamer en keuken zijn prima al zal ik die wel aanpakken.

Woning staat te koop voor 352.000 Nu heb ik via kadaster opgevraagd voor hoeveel de woningen in de buurt afgelopen tijd verkocht zijn. Laatste woning was in december en is met 10.000 overboden. Valt dus mee. Enkel zijn alle kijkdagen volgepland dus er is zeker interesse ( op de website staat ook dat het niet meer mogelijk is om een bezichtiging in te plannen ). Er zou ook al een eerste bod zijn uitgebracht.
Inmiddels een mail van de makelaar: Deze woning wordt per inschrijving verkocht. Kan een eenmalig bod doen.

Tsja, dat dilemma hadden de kopers van jouw/jullie woning ook - maar dan, gezien de markt toen en nu, nog wat erger.

Wat is 10.000 euro jouw waard? Als je het kan "missen" of snel weer kan aanvullen zou ik niet te voorzichtig zijn. Wat je wilt voorkomen is dat de woning verkocht wordt voor een prijs waarvan jij achteraf gaat denken: dat had ik er ook nog wel voor willen geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
@R2D2 Leuk om te lezen en gefeliciteerd met je aankoop.

Wel biedingsregister is dat bij je post?
Is dat pas na afloop van het biedingsproces (of de wettelijke bedenktijd van de winnende bieder) inzichtelijk, of kun je de biedingen real-time volgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Dunedin schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:58:
@R2D2 Leuk om te lezen en gefeliciteerd met je aankoop.

Wel biedingsregister is dat bij je post?
Is dat pas na afloop van het biedingsproces (of de wettelijke bedenktijd van de winnende bieder) inzichtelijk, of kun je de biedingen real-time volgen?
Is afkomstig van mijn Move.nl account, gros van de makelaars (in ieder geval in Amersfoort) gebruikt het. Biedlogboek is sinds dit jaar verplicht en volgens mij in te zien na het aflopen van ontbindende voorwaarden door de mensen die een bod hebben gedaan.

Maar heb ook een paar huizen waar ik het niet kan zien, daar is mijn bod afgewezen dus ik gok dat men dat gebruikt om inzage in het online dossier te voorkomen (het blijven toch makelaars hé :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:51

twi

R2D2 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:21:
[...]

Is afkomstig van mijn Move.nl account, gros van de makelaars (in ieder geval in Amersfoort) gebruikt het. Biedlogboek is sinds dit jaar verplicht en volgens mij in te zien na het aflopen van ontbindende voorwaarden door de mensen die een bod hebben gedaan.

Maar heb ook een paar huizen waar ik het niet kan zien, daar is mijn bod afgewezen dus ik gok dat men dat gebruikt om inzage in het online dossier te voorkomen (het blijven toch makelaars hé :+ ).
Het wordt ook niet echt consequent bijgehouden (door mijn makelaar tenminste). Een mondeling bod van de vraagprijs is bij mij nooit toegevoegd. Daardoor staat in mijn Move-account een flink lager bedrag dan in de koopakte. Benieuwd waarom makelaars gezien die "verplichting" toch zo losjes om gaan met het registreren van biedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
twi schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:35:
[...]

Het wordt ook niet echt consequent bijgehouden (door mijn makelaar tenminste). Een mondeling bod van de vraagprijs is bij mij nooit toegevoegd. Daardoor staat in mijn Move-account een flink lager bedrag dan in de koopakte. Benieuwd waarom makelaars gezien die "verplichting" toch zo losjes om gaan met het registreren van biedingen.
Omdat makelaars :+

Waar ik wel achter ben gekomen tijdens mijn zoektocht is dat er vaak toch achter de schermen wat de schijn tegen heeft, zo heb ik meerdere malen mee gemaakt dat ik 15 minuten voor sluitingstijd een bod in schoot en er dan achteraf 5 minuten later nog een bod gedaan werd wat net over mijn bod heen ging… hard maken kun je het echter nooit.

Overigens zijn ze verplicht alle biedingen in het logboek op te nemen dus als dat bij jou niet gebeurd is zou ik gewoon een klacht indienen bij de NVM. Of het zin heeft is vraag 2 natuurlijk, je koopt er niets voor.

Het zijn wat dat betreft net auto verkopers die makelaars :+

Onder aan de streep ben ik overigens blij dat ik alle andere keren naast de pot gepiest heb. Heb nu weliswaar een klusbunker waar een bak werk aan zit maar het is uiteindelijk wel het huis waar ik het langere tijd uit kan houden. En met open haard dus nu kan ik eindelijk legaal fik stoken binnen *O*

[ Voor 12% gewijzigd door R2D2 op 29-03-2023 21:00 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Paralize_nl
R2D2 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 07:47:
[...]

Ja dat is het lastige, hoe ver ga je... Ik heb huizen gehad waar 10K genoeg was geweest maar ook huizen waarmee je daar niet eens de top 5 mee bereikte. Mooi voorbeeld, ik had een huis 2 straten verderop van mijn huidige woning, ging voor 329.000 de markt op dus ik had gedacht met 341.500 wel een kans te maken...

[Afbeelding]

Ik kwam dus uiteindelijk niet eens in de buurt gezien het hoogste bod met 33.500 over de vraagprijs heen ging. Was dat dan een heel bijzonder huis? Nope, https://www.funda.nl/koop...6-stradivariusstraat-191/ En dit was ook rond de tijd dat je doodgegooid werd met berichten dat de woningmarkt aan het dalen was en er steeds minder verkocht werd e.d. :+

Een maandje later een huis 500 meter verderop van mijn huidige woning, 10K over de vraagprijs heen en bingo, weliswaar niet het hoogste bod maar het lag allemaal zo dicht bij elkaar dat de oude bewoonster het mij "gegund" heeft mede door het persoonlijke bericht bij de bieding.

Bij mijn eerste bod het verhaal uit getikt waarom ik graag in de buurt wilde blijven wonen, bij het finale bod het bericht, "Meer dan xxx.xxx wil en kan er ik ook niet van maken gezien het feit ik ook nog minstens bedrag xx.xxx kwijt ben aan het renoveren van de woning. Hoe graag ik mevrouw haar overwaarde ook gun, ik heb ook nog een zoontje die het beter doet dan zijn vader op school en misschien wel ooit gaat studeren dus daar heb ik ook een paar euro voor opzij te zetten. xxx.xxx is dus mijn finale bod, ik kan er nog een bosje bloemen en een taartje bij doen op de dag van de overdracht maar that's it".

Dat laatste bericht had ze wel even om moeten grijnzen en heeft haar doen besluiten mijn bod te accepteren en een bod wat (als ik de makelaar moet geloven) 5K hoger lag te laten lopen.

Lang verhaal kort, als een woning alle wensen af vinkt en je er graag wil wonen is die 10K die je teveel zou betalen dan echt een probleem?
Wij zaten vorig jaar ook in allerlei biedingsoorlogen waar je jezelf gek kon laten maken, paar keer met 100k overboden waar wij al hadden overboden.
Soms toch nieuwsgierig waar huizen dan voor zijn gegaan.

https://www.funda.nl/koop...42613027-bekkerstraat-40/

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BbQTCGKG/7088-F49-A-BE00-4-F25-A80-D-6-FE761143-BC5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Laatst online: 14-06 15:29
Paralize_nl schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:03:
[...]

Wij zaten vorig jaar ook in allerlei biedingsoorlogen waar je jezelf gek kon laten maken, paar keer met 100k overboden waar wij al hadden overboden.

[Afbeelding]
Wat een gekte. Via wat vraag jij de koopsom op, als ik vragen mag? Gewoon het Kadaster, zie ik nu :).

[ Voor 3% gewijzigd door Vinny1 op 29-03-2023 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-06 01:18
[...]

[Afbeelding]
Poh.. :F

Wel makkelijk loslaten zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
Vinny1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:55:
[...]

Wat een gekte. Via wat vraag jij de koopsom op, als ik vragen mag? Gewoon het Kadaster, zie ik nu :).
Via een sms bij het kadaster. Maar voor bezichtigingen vroegen wij een lijstje met koopsommen op, puur voor ons als indicatie waar we ongeveer op uit wilden komen. Mocht emotie de overhand krijgen, pas op de plaats, stap terug en even realistisch gaan kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:24
Valandin schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:24:
[...]

Die stappen doorliep ik ook. Alleen als ik op bewaar zoekopdracht klik, is het alleen een redirect naar mijn.makelaarsland, daar kan ik dan opnieuw een zoekopdracht invullen die 0 resultaten geeft haha. Nou ja, misschien zie ik wat mailtjes tegemoet.

Bedankt voor de moeite en het uittypen in ieder geval!
In eerste instantie werkte het bij mij ook niet, na een paar keer klikken en refreshen kreeg ik het hele aanbod ineens te zien. En ik zie inderdaad 2/3 woningen die nog niet op Funda staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valandin
Justevo schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:15:
[...]

In eerste instantie werkte het bij mij ook niet, na een paar keer klikken en refreshen kreeg ik het hele aanbod ineens te zien. En ik zie inderdaad 2/3 woningen die nog niet op Funda staan.
Yep. Sinds vandaag doet 'ie het bij mij ook, gelukkig.
Stond inderdaad een leuk huisje op, direct gereageerd.

Helaas bij hetzelfde makelaarskantoor waar ik me de vorige keer ook aan stoorde.
Van die respectloze jonge ventjes van 20-25 die net 2 jaar in het vak zitten, het alleen kennen vanuit de huizengekte afgelopen jaren en elke vraag of verzoek de grootste moeite vinden.
Klinkt misschien overdreven, maar ik heb echt nog nooit in m'n leven gehad dat ik me zo respectloos behandeld voelde, manman. En ik klaag er écht niet snel over hoor.

Eindconclusie is dat ik volgendeweek donderdag een afspraak met een aankoopmakelaar heb gepland, deze frustratie is 't mij niet waard _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33
[...]

[Afbeelding]
Pfoeee daar is dus een extra huis (qua prijs :p ) boven op de prijs voor het huis geboden. En dan woon je in een (wel mooi afgewerkte) postzegel met twee slaapkamers. Bizar 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-06 12:54
Goedemorgen,

Sinds een tijdje ben ik weer woningen aan het bekijken, in specifiek in regio den haag. Zo heb ik gister een woning bezocht goed geprijst maar moeten zeker nog wat dingen aan de woning zelf gebeuren. Vanuit de contacten die ik heb is dit niet zo'n probleem maar zit vooral met erfpacht. Erfpacht in Den Haag rijst momenteel de pan uit. Heruitgiften van erfpacht is aangevraagd maar is nog niet geleverd. Vermoed dat een deel strategisch keus is vanuit de verkopende makelaar. Mijn aankoop makelaar gaf aan dat de grond waarde een partere woning met voor en achtertuin zou kunnen komen te liggen op 75000. Met de huidige erfpacht rente zou ik dus 3000 euro per jaar meer kwijt zijn. Dit + VVE zal neer komen op 410 euro per maand meer en technisch gezien verbrand geld.

Ik zal nu eerst moeten zien wat het effect is van die 3000 euro op mijn max hypotheek besef dat dit gaat over een woning van een aankoop prijs van 375000~

Edit: Zojuist door de hypotheek adviseur terug gebeld. Die geeft aan doe het niet, ondanks dat het aankoopbedrag haalbaar is.

[ Voor 6% gewijzigd door helmmen op 31-03-2023 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
helmmen schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:34:
Goedemorgen,

Sinds een tijdje ben ik weer woningen aan het bekijken, in specifiek in regio den haag. Zo heb ik gister een woning bezocht goed geprijst maar moeten zeker nog wat dingen aan de woning zelf gebeuren. Vanuit de contacten die ik heb is dit niet zo'n probleem maar zit vooral met erfpacht. Erfpacht in Den Haag rijst momenteel de pan uit. Heruitgiften van erfpacht is aangevraagd maar is nog niet geleverd. Vermoed dat een deel strategisch keus is vanuit de verkopende makelaar. Mijn aankoop makelaar gaf aan dat de grond waarde een partere woning met voor en achtertuin zou kunnen komen te liggen op 75000. Met de huidige erfpacht rente zou ik dus 3000 euro per jaar meer kwijt zijn. Dit + VVE zal neer komen op 410 euro per maand meer en technisch gezien verbrand geld.

Ik zal nu eerst moeten zien wat het effect is van die 3000 euro op mijn max hypotheek besef dat dit gaat over een woning van een aankoop prijs van 375000~

Edit: Zojuist door de hypotheek adviseur terug gebeld. Die geeft aan doe het niet, ondanks dat het aankoopbedrag haalbaar is.
De vergoeding voor erfpacht heet canon, geen rente. ;)
Maar goed advies van je hypotheekadviseur, ik zou ook geen erfpacht kopen, alleen maar omdat de grond niet van jou is/wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Heb deze vraag bij mijn adviseur neergelegd, maar ook wel een leuke om hier te delen voor meningen.
Voor de woning die ik zoek wil ik gebruik maken van een starterslening. Ik krijg zelf alleenstaand zo'n ~290-295k. Met de aanvulling van een starterslening kan ik dat afhankelijk van de gemeente oprekken naar zo'n 330k.

Echter heb ik nu dus een woning gevonden die in een gemeente staat waar de starterslening maar gaat tot 310.000 zonder bijkomende kosten. De woning zal echter 320.000 kosten.
Stel ik doe een bod van 310.000, maar wil dan nog wel 10.000 betalen voor een aantal roerende zaken. (Denk tv-kast, eettafel, paar kastjes..)

Dan zou ik dus wel binnen de 310.000 blijven voor de starterslening, maar ontvangt de koper wel 320.000.
Valsspelen? Of kan dat gewoon? Of grijs gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Valandin schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:20:
Heb deze vraag bij mijn adviseur neergelegd, maar ook wel een leuke om hier te delen voor meningen.
Voor de woning die ik zoek wil ik gebruik maken van een starterslening. Ik krijg zelf alleenstaand zo'n ~290-295k. Met de aanvulling van een starterslening kan ik dat afhankelijk van de gemeente oprekken naar zo'n 330k.

Echter heb ik nu dus een woning gevonden die in een gemeente staat waar de starterslening maar gaat tot 310.000 zonder bijkomende kosten. De woning zal echter 320.000 kosten.
Stel ik doe een bod van 310.000, maar wil dan nog wel 10.000 betalen voor een aantal roerende zaken. (Denk tv-kast, eettafel, paar kastjes..)

Dan zou ik dus wel binnen de 310.000 blijven voor de starterslening, maar ontvangt de koper wel 320.000.
Wat zou er precies valsspelen aan zijn? Die 10k komt uiteindelijk uit je eigen zak, toch?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:23:
[...]

Wat zou er precies valsspelen aan zijn? Die 10k komt uiteindelijk uit je eigen zak, toch?
Ik weet niet of de overheid daar ook zo naar kijkt. Scheelt ze toch weer wat overdrachtsbelasting.

Verder geen antwoord op de vraag. Heb geen idee, maar ik vraag me af of een Notaris daar aan mee wil werken. 10k voor een oude afwasmachine en wat kastjes en tafels gaat voor hem/haar als semi-overheidsorgaan denk ik toch wat vragen geven. Ben bang dat die er dus voor gaat liggen.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
ArthurMorgan schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:28:
[...]

Ik weet niet of de overheid daar ook zo naar kijkt. Scheelt ze toch weer wat overdrachtsbelasting.

Verder geen antwoord op de vraag. Heb geen idee, maar ik vraag me af of een Notaris daar aan mee wil werken. 10k voor een oude afwasmachine en wat kastjes en tafels gaat voor hem/haar als semi-overheidsorgaan denk ik toch wat vragen geven. Ben bang dat die er dus voor gaat liggen.
Starter, dus overdrachtsbelastingvrij :D
Notaris kan inderdaad wel een dingetje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Valandin schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:20:

Grijs gebied. Het bedrag voor roerende zaken moet wel realistisch zijn. Dus 500 euro voor een paar kastjes is dat wel, maar 10.000 euro niet.
Pagina: 1 ... 290 ... 358 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7