Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 289 ... 357 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
dragonhaertt schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:14:
Wij hebben onderhand het koopcontract ontvangen, en daar staat een ouderdomsclausule in die ik nogal bijzonder vind.

Het is over het algemeen een redelijk bekende algemene ouderdomsclausule zoals je die hier in het topic vaker voorbij ziet komen. Voor een huis uit 1990 een beetje overdreven misschien, maar vooral de laatste zin viel me erg op:

***members only***

Dat klinkt in mijn oren toch wel als een 'catch all' die ook (ernstige) verborgen gebreken af kan dekken.
We laten een bouwtechnische keuring uitvoeren, maar lang niet alles is visueel te inspecteren natuurlijk.

Heeft er nog iemand advies over hoe/of we dit aan moeten laten passen?
Ik zou er iets van zichbare of bekende aan laten toevoegen. Want die zijn voor jou geen probleem (anders kocht je het huis niet tegen deze prijs). Hetgeen waartegen je jezelf in wil dekken is als de verkoper vroeger een bepaalde slecht uitgevoerde bouwkundige aanpassing heeft laten doen. Dat lijkt me prima te onderhandelen?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wij hebben onderhand het koopcontract ontvangen, en daar staat een ouderdomsclausule in die ik nogal bijzonder vind.

Het is over het algemeen een redelijk bekende algemene ouderdomsclausule zoals je die hier in het topic vaker voorbij ziet komen. Voor een huis uit 1990 een beetje overdreven misschien, maar vooral de laatste zin viel me erg op:

***members only***

Dat klinkt in mijn oren toch wel als een 'catch all' die ook (ernstige) verborgen gebreken af kan dekken.
We laten een bouwtechnische keuring uitvoeren, maar lang niet alles is visueel te inspecteren natuurlijk.

Ik krijg vooral het gevoel dat je extra goed moet onderzoeken... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

***members only***

Gewoon aangeven dat dit geen standaard zin is uit de "NVM Koopovereenkomst Model" en wat hiermee wordt bedoeld, vervolgens duidelijk maken dat wanneer daar geen serieus inhoudelijk antwoord op komt dat je het koopcontract dan niet ondertekent of zelfs het bod gaat verlagen om "dit risico" af te dekken.

-edit-
Google eens op dat zinnetje, 1 rechtspraak linkje valt me wel op daarin.... Ik heb het verder niet inhoudelijk gelezen maar kan me voorstellen dat dit al genoeg voor je moet zeggen als ik daarin zie "Inhoudsindicatie
Non-conformiteit koopwoning. Meerdere gebreken gesteld."

[ Voor 11% gewijzigd door Enforcer op 07-03-2023 05:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
dragonhaertt schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:51:
[...]

Je doet net alsof je niet kan overleggen over een koopcontract? Moet je dan maar alles tekenen wat ze onder je neus duwen? 8)7
Je kan overleggen, maar of je er iets mee uithaalt is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 15:23
Weet iemand een hypotheekverstrekker die gunstig rekent in onderstaande situatiue?

Mijn salaris bestaat uit de volgende componenten:
1. Basissalaris X * 80% vanwege ouderschapsverlof
2. Vakantiegeld X * 8%
3. Betaald ouderschapsverlof: X * 20% * 70%
4. Mobiliteitsvergoeding Y
5. Vergoeding zorgverzekering Z

Voor mijn vrouw bestaat haar salaris uit 1, 2 en 3

Stel dat de bank alles mee zou rekenen zouden we ongeveer 600k hypotheek kunnen krijgen. Nu lees ik dat onkostenvergoedingen en ouderschapsverlof (3, 4, en 5) niet meegerekend worden, daardoor zouden we slechts 430 kunnen krijgen. We hebben een huis op het oog van 480k en zouden het helaas net niet rond kunnen krijgen voor 430k + spaargeld.

Iemand ervaring met een vergelijkbare situatie? Welke hypotheekverstrekker dacht het beste mee? Wij hebben bijvoorbeeld op onze werkgeversverklaringen staan dat het ouderschapsverlof binnen 6 maanden af loopt, maar heb ook begrepen dat niet alle banken hierin mee gaan. Iemand ervaring met een hypotheekverstrekker die dat wel mee rekent?

Of eentje die bijvoorbeeld de zorg en mobiliteitsvergoedingen mee rekent. Het is toch vreemd dat dat niet telt, het is gewoon een vaste looncomponent en iedereen moet een zorgverzekering hebben en bijna iedereen een auto. Het is gewoon salaris en ik heb daardoor maandelijks meer te besteden aan mijn huis dan iemand die die vergoeding niet heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Maar daar staan ook vaste kosten tegenover, vandaar dat de meeste verstrekkers de e niet meerekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ZenMonkey schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:50:
[...]

Of eentje die bijvoorbeeld de zorg en mobiliteitsvergoedingen mee rekent. Het is toch vreemd dat dat niet telt, het is gewoon een vaste looncomponent
Als je mobiliteitsvergoeding krijgt is dat bedoeld voor mobiliteit - niet voor de hypotheek (de bank gaat er dus vanuit dat je dat nodig hebt om de mobiliteit voor je werkt te bekostigen, dan kan je dat niet _ook_ gebruiken voor het betalen van de hypotheek).
en iedereen moet een zorgverzekering hebben en bijna iedereen een auto. Het is gewoon salaris en ik heb daardoor maandelijks meer te besteden aan mijn huis dan iemand die die vergoeding niet heeft.
Maar blijkbaar vond jouw werkgever het nodig dit geld te "oormerken" voor bepaalde doeleinden (en kan daardoor niet meegerekend worden voor de hypotheek).

Jouw werkgever kan niet zomaar jouw salaris verlagen. Het verlagen of stopzetten van dit soort vergoedingen is minder beschermd in de wet en regelgeving --> in theorie kunnen die toelage's volgend jaar stoppen en dat risico moet de bank incalculeren.

Maar.... Als je een werkgeversverklaring opvraagt, krijg je dan een werkgeversverklaring inclusief of exclusief die bedragen? (als het inclusief die bedragen is, heb je dus geen probleem...)

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:52
Weet iemand een hypotheekverstrekker die gunstig rekent in onderstaande situatiue?

2. Vakantiegeld X * 8%

Stel dat de bank alles mee zou rekenen zouden we ongeveer 600k hypotheek kunnen krijgen. Nu lees ik dat onkostenvergoedingen en ouderschapsverlof (3, 4, en 5) niet meegerekend worden, daardoor zouden we slechts 430 kunnen krijgen. We hebben een huis op het oog van 480k en zouden het helaas net niet rond kunnen krijgen voor 430k + spaargeld.

Iemand ervaring met een vergelijkbare situatie? Welke hypotheekverstrekker dacht het beste mee? Wij hebben bijvoorbeeld op onze werkgeversverklaringen staan dat het ouderschapsverlof binnen 6 maanden af loopt, maar heb ook begrepen dat niet alle banken hierin mee gaan. Iemand ervaring met een hypotheekverstrekker die dat wel mee rekent?

Of eentje die bijvoorbeeld de zorg en mobiliteitsvergoedingen mee rekent. Het is toch vreemd dat dat niet telt, het is gewoon een vaste looncomponent en iedereen moet een zorgverzekering hebben en bijna iedereen een auto. Het is gewoon salaris en ik heb daardoor maandelijks meer te besteden aan mijn huis dan iemand die die vergoeding niet heeft.
Ik heb hetzelfde, ik krijg 800 bruto per maand aan mobiliteitsvergoeding maar werk 4 dagen remote en de 5e dag ga ik op de fiets. Dus het is gewoon een extra salaris component.
Er was een manier om dit mee te nemen via de SV-loon berekening, hierbij kijken ze naar het loon wat bij het UWV geregistreerd wordt. Bij deze berekening worden de BRUTO betaalde mobiliteitsvergoedingen meegenomen, netto uitkeringen ivm kilometerverekeningen niet. Ook worden bonussen daarmee meegenomen mits ze niet te veel afwijken.
Daarnaast wordt er dan naar het 3-jarig gemiddelde gekeken, dus bij grote loonstijgingen is dit ook geen goede optie meer.

Het kan de moeite waard zijn om hier even in te duiken.
Het loon op het UWV Verzekeringsbericht is het sv-loon (sociale verzekeringsloon). Dit is het loon waarover belastingen en sociale premies zijn betaald. Hierin zitten naast het brutoloon ook overige inkomenscomponenten zoals vakantiegeld, overwerk, 13e maand, e.d. inbegrepen. Ook overige vergoedingen waarover je belasting betaalt (zoals bijtelling auto van de zaak, mobiliteitsbudget) zijn meegenomen in het sv-loon. Looncomponenten die opgenomen zijn in het SV-loon worden meegenomen in de berekening van het toetsinkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door xiangpo op 07-03-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

2. Vakantiegeld X * 8%

Misschien offtopic maar wat is dan het nut van die ouderschapsverlof? Dan kun je toch ook je werkgever vragen je contract aan te passen?
Ik zou denk ik in jullie situatie een (goede) hypotheekadviseur zoeken. Heeft ons ook geholpen, hij noemde een aantal dingen waar wij totaal niet aan gedacht hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-05 09:02

Ja, wij. Ouderschapsverlof liep binnen 6 maanden af en dat met een werkgeversverklaring doorgegeven.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door rubenos op 07-03-2023 08:31 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:43

dragonhaertt

@_'.'

***members only***

Nou, in ieder geval gaan ze deze clausule aanpassen naar een 'mildere versie' welke alléén betrekking zal hebben op "Gebreken ten gevolge van deze ouderdom"

De exacte verwoording zal ik later toevoegen om het verhaal even compleet te maken. We hebben er een goed gesprek over gehad en de makelaar begrijpt ons standpunt, het was vooral een standaard alinea die ze zo in de contracten plakken.
Hopelijk gaat dan alles verder voorspoedig en zijn we later dit jaar huiseigenaren _/-\o_

Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 07-03-2023 17:12 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05:13
Ik ben ook bezig met een huis, helaas in Belgie en hier dus geen raad te vragen vermoed ik.
Maar is dit geen ongezonde situatie? In Belgie kan je 80% van de waarde van de woning lenen. Daarboven wordt het gigantisch duur.

We hebben een 500k huis, incl kosten een 520k op het oog en zouden een hypotheek van 270k nodig hebben en wij vinden dat al spannend... :+. Leenlast is rond de 23% van netto inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 12:35

2. Vakantiegeld X * 8%

Kan je werkgever die toelages niet ombuigen naar een vaste toeslag zonder bestedingsdoel? Dan ben je er namelijk ook en niet afhankelijk van die ene geldverstrekker die het misschien wel of niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:59:
[...]

Als je mobiliteitsvergoeding krijgt is dat bedoeld voor mobiliteit - niet voor de hypotheek (de bank gaat er dus vanuit dat je dat nodig hebt om de mobiliteit voor je werkt te bekostigen, dan kan je dat niet _ook_ gebruiken voor het betalen van de hypotheek).

[...]

Maar blijkbaar vond jouw werkgever het nodig dit geld te "oormerken" voor bepaalde doeleinden (en kan daardoor niet meegerekend worden voor de hypotheek).

Jouw werkgever kan niet zomaar jouw salaris verlagen. Het verlagen of stopzetten van dit soort vergoedingen is minder beschermd in de wet en regelgeving --> in theorie kunnen die toelage's volgend jaar stoppen en dat risico moet de bank incalculeren.

Maar.... Als je een werkgeversverklaring opvraagt, krijg je dan een werkgeversverklaring inclusief of exclusief die bedragen? (als het inclusief die bedragen is, heb je dus geen probleem...)
De werkgeversverklaring moet overeenkomen met de salarisstrook. Inclusief, alles op een berg als basissalaris oid gaat dan dus niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:12
Gisteren zag ik een leuke starterswoning op Funda, die diezelfde dag erop was gezet. Vrijwel alles zag er netjes uit, dus direct een bezichtiging gepland. Vandaag gebeld met de makelaar, die vertelde me dat er erg veel belangstelling is naar deze woning. In plaats van alleen te bezichtigen wordt er een open huis gehouden.

Nu hoorde ik van een vriend dat het handig is om een aankoopmakelaar te nemen. Het kwam erop neer dat je met een aankoopmakelaar 3-0 voor staat (eerder op de hoogte van woningen die te koop komen te staan, meer inzicht aan welk bod je ongeveer moet denken en 'vriendjespolitiek'). Ik twijfel alleen of ik dit moet doen of niet. De een vindt het een goed idee, de ander heeft er geen een. Heeft iemand hier toevallig ervaring met een aankoopmakelaar of iemand die weet of het slim is om er eentje te hebben?

Zelf heb ik 0 ervaringen met het kopen van een woning, hetzelfde met m'n directe omgeving.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:10
@RobinNL Ik heb in dit topic laatst een poll aangemaakt omdat ik mij afvroeg hoeveel woningzoekers nog een aankoopmakelaar inschakelen: Dunedin in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Zelf zie ik in de huidige markt de toegevoegde waarde van een aankoopmakelaar echt niet meer. Twee jaar geleden was je zonder aankoopmakelaar kansloos, vanwege de genoemde vriendjespolitiek en omdat huizen soms al verkocht waren voordat ze op Funda stonden.
Vandaag de dag is dat beeld compleet veranderd.. En om een idee te hebben hoeveel je moet bieden, kun je prima gebruik maken van diensten als Calcasa en Huispedia. Laatstgenoemde biedt voor 25 Euro een waarderapport aan met geschatte actuele waarde, onderbouwd biedadvies, referentiewoningen, etc.

Ik weet niet hoeveel courtage tegenwoordig gebruikelijk is, maar een paar duizend Euro betaal je waarschijnlijk al gauw.. Die zou ik lekker op zak houden.

[ Voor 14% gewijzigd door Dunedin op 07-03-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
Dunedin schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:26:
@RobinNL Ik heb in dit topic laatst een poll aangemaakt omdat ik mij afvroeg hoeveel woningzoekers nog een aankoopmakelaar inschakelen: Dunedin in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Zelf zie ik in de huidige markt de toegevoegde waarde van een aankoopmakelaar echt niet meer. Twee jaar geleden was je zonder aankoopmakelaar kansloos, vanwege de genoemde vriendjespolitiek en omdat huizen soms al verkocht waren voordat ze op Funda stonden.
Vandaag de dag is dat beeld compleet veranderd.. En om een idee te hebben hoeveel je moet bieden, kun je prima gebruik maken van diensten als Calcasa en Huispedia. Laatstgenoemde biedt voor 25 Euro een waarderapport aan met geschatte actuele waarde, onderbouwd biedadvies, referentiewoningen, etc.

Ik weet niet hoeveel courtage tegenwoordig gebruikelijk is, maar een paar duizend Euro betaal je waarschijnlijk al gauw.. Die zou ik lekker op zak houden.
Oh handig, die poll had ik nog niet gezien. Thnx!

Ik zat er zelf ook aan te denken om er geen een te nemen, maar ik hoorde dat het die vriend aardig had geholpen. Wanneer hij precies een woning heeft gevonden weet ik ook niet precies, waarschijnlijk wel 1-2 jaar. Het geld wat je erop zou besparen kan je weer steken in de woning, mocht je die kunnen krijgen.

Ik zal eens een kijkje nemen bij Calcase en Huispedia. Stel er zijn geen vergelijkbare woningen te vinden (bijv. referentiewoningen met een veel grotere oppervlakte, die geen appartement maar een huis zijn etc), zou je zo'n rapport dan nog goed kunnen 'volgen'?

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
RobinNL schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:03:
[...]

Oh handig, die poll had ik nog niet gezien. Thnx!

Ik zat er zelf ook aan te denken om er geen een te nemen, maar ik hoorde dat het die vriend aardig had geholpen. Wanneer hij precies een woning heeft gevonden weet ik ook niet precies, waarschijnlijk wel 1-2 jaar. Het geld wat je erop zou besparen kan je weer steken in de woning, mocht je die kunnen krijgen.

Ik zal eens een kijkje nemen bij Calcase en Huispedia. Stel er zijn geen vergelijkbare woningen te vinden (bijv. referentiewoningen met een veel grotere oppervlakte, die geen appartement maar een huis zijn etc), zou je zo'n rapport dan nog goed kunnen 'volgen'?
Huispedia moet je echt ver van blijven. Walterliving is een veel beter alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Wispe schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 07:23:
[...]

Huispedia moet je echt ver van blijven. Walterliving is een veel beter alternatief.
Waarom denk je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Huispedia zegt dat mijn woning 70K minder waard is dan Walterliving en de WOZ.
De woningen waarvan ik weet voor hoeveel ze zijn verkocht, is een paar 10K minder waard volgens Huispedia.

Kortom, als je een woning wilt bemachtigen, moet je niet je bod laten afhangen van Huispedia.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
RobinNL schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:15:
Gisteren zag ik een leuke starterswoning op Funda, die diezelfde dag erop was gezet. Vrijwel alles zag er netjes uit, dus direct een bezichtiging gepland. Vandaag gebeld met de makelaar, die vertelde me dat er erg veel belangstelling is naar deze woning. In plaats van alleen te bezichtigen wordt er een open huis gehouden.

Nu hoorde ik van een vriend dat het handig is om een aankoopmakelaar te nemen. Het kwam erop neer dat je met een aankoopmakelaar 3-0 voor staat (eerder op de hoogte van woningen die te koop komen te staan, meer inzicht aan welk bod je ongeveer moet denken en 'vriendjespolitiek'). Ik twijfel alleen of ik dit moet doen of niet. De een vindt het een goed idee, de ander heeft er geen een. Heeft iemand hier toevallig ervaring met een aankoopmakelaar of iemand die weet of het slim is om er eentje te hebben?

Zelf heb ik 0 ervaringen met het kopen van een woning, hetzelfde met m'n directe omgeving.
Vaak kun je je ook inschrijven bij een makelaar voor een zoekopdracht, dan ben je vaak iets eerder op de hoogte dan via Funda maar onder aan de streep helpt het je vrij weinig tot helemaal niks want eerder bezichtigen is vaak niet mogelijk en afhankelijk van het segment waar je in zit te vissen is het met mijn recente ervaring ook gewoon onmogelijk om alvast in onderhandeling te gaan, vaak is het dan "bedankt voor je bod, we gooien het op de stapel en je hoort van ons na alle bezichtigingen".

Wat betreft een aankoopmakelaar, ik ben er van overtuigd dat het je in de huidige markt weinig gaat helpen wanneer je voor jezelf duidelijk hebt tot hoeveel je kan / wil gaan voor een huis en aan welke voorwaarden je huist op zijn minst moet voldoen. Ik heb het zelf ook niet gedaan maar zat in een iets andere situatie (geen starter maar een doorstromer na een scheiding) en vond het simpelweg zonde van het geld.

Alles waar ik ben wezen kijken ging vervolgens op inschrijving en werd er gewoon gekozen voor het hoogste bod icm de beste voorwaarden. Het enige wat ik wel heb gedaan is het bod niet een x aantal dagen van te voren al ingediend maar gewoon 5 minuten voor sluitingstijd zodat ik het "ik bel mijn vriendje makelaar even om hem op de hoogte te houden van bod x, y, z" uit kon sluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door R2D2 op 08-03-2023 11:08 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dunedin
Wispe schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:03:
[...]
Huispedia zegt dat mijn woning 70K minder waard is dan Walterliving en de WOZ.
De woningen waarvan ik weet voor hoeveel ze zijn verkocht, is een paar 10K minder waard volgens Huispedia.

Kortom, als je een woning wilt bemachtigen, moet je niet je bod laten afhangen van Huispedia.
Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat de waarde van Huispedia onjuist is, en die van Walterliving of de WOZ wel.. Dat je - alleen op basis van jouw N=1 voorbeeld - bij Huispedia ver weg moet blijven, lijkt me dan ook veel te stellig.
Het is ook helemaal niet mogelijk om 1 juiste prijs te noemen. Uiteindelijk heb je te maken met een verkoper, die een bepaalde opbrengst in zijn hoofd heeft.. De een wil de hoofdprijs, de ander wil er vlot van af.

That said, gezien de beperkte kosten is er natuurlijk niets op tegen om diverse bronnen te raadplegen.
RobinNL schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:03:
[...]
Stel er zijn geen vergelijkbare woningen te vinden (bijv. referentiewoningen met een veel grotere oppervlakte, die geen appartement maar een huis zijn etc), zou je zo'n rapport dan nog goed kunnen 'volgen'?
Je zult natuurlijk wel zelf kritisch moeten blijven nadenken, en bijvoorbeeld kijken naar de gebruikte referentiepanden en het sentiment in de markt. Als het goed is wordt de onderbouwing van het biedadvies ook in het rapport uitgelegd.

Ten slotte, in de huidige markt hoeft je bod gelukkig niet meer in één keer raak te zijn. Dus is je eerste bod te laag, dan krijg je vast nog wel de kans om te verhogen. Volgende maand is het huis iets goedkoper.. :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:28
RobinNL schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:15:) Ik twijfel alleen of ik dit moet doen of niet. De een vindt het een goed idee, de ander heeft er geen een. Heeft iemand hier toevallig ervaring met een aankoopmakelaar of iemand die weet of het slim is om er eentje te hebben?

Als je geen enkele ervaring hebt met het kopen van een woning, zou ik zeker een aankoopmakelaar meenemen. Die kan je wijzen op allerlei zaken waar je in al je enthousiasme over de woning, danwel de drukte van het open huis niet op let, of waar je simpelweg geen weet van hebt. Een makelaar kan je ook helpen met het slim samenstellen van een bod (wel/geen voorbehoud), mogelijk zelfs afgestemd op de situatie van de verkoper (snelle/verre opleveringsdatum).
Natuurlijk kan een mens dat ook allemaal zelf, zeker als je niet voor het eerst koopt. Maar een woningbezichtiging is vaak imponerend en het gevoel dat je mogelijk vanalles over het hoofd ziet, of niet weten wat je moet bieden terwijl er nog tien mensen rondlopen, kan heel erg veel stress geven. Dan is een makelaar echt wel handig en de paar duizend euro waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
Dunedin schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:17:
[...]

Je zult natuurlijk wel zelf kritisch moeten blijven nadenken, en bijvoorbeeld kijken naar de gebruikte referentiepanden en het sentiment in de markt. Als het goed is wordt de onderbouwing van het biedadvies ook in het rapport uitgelegd.

Ten slotte, in de huidige markt hoeft je bod gelukkig niet meer in één keer raak te zijn. Dus is je eerste bod te laag, dan krijg je vast nog wel de kans om te verhogen. Volgende maand is het huis iets goedkoper.. :z
Klopt ja, als je hoort dat er veel interesse is, ga je sneller denken wat je zou moeten bieden om de woning te kunnen krijgen. Walterliving geeft bijvoorbeeld 6 tot 12k hoger aan vergeleken met de vraagprijs. Deze woning is echter wel inclusief meubels, wat er mogelijk voor zorgt dat mensen mogelijk een hoger bod uitbrengen.

Maar bij meer interesse voor een woning zou je toch geen extra kans krijgen om je bod eventueel te verhogen?
Toke_gt schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:07:
[...]

Als je geen enkele ervaring hebt met het kopen van een woning, zou ik zeker een aankoopmakelaar meenemen. Die kan je wijzen op allerlei zaken waar je in al je enthousiasme over de woning, danwel de drukte van het open huis niet op let, of waar je simpelweg geen weet van hebt. Een makelaar kan je ook helpen met het slim samenstellen van een bod (wel/geen voorbehoud), mogelijk zelfs afgestemd op de situatie van de verkoper (snelle/verre opleveringsdatum).
Natuurlijk kan een mens dat ook allemaal zelf, zeker als je niet voor het eerst koopt. Maar een woningbezichtiging is vaak imponerend en het gevoel dat je mogelijk vanalles over het hoofd ziet, of niet weten wat je moet bieden terwijl er nog tien mensen rondlopen, kan heel erg veel stress geven. Dan is een makelaar echt wel handig en de paar duizend euro waard.
Ik zit zelf een beetje 50/50 met een aankoopmakelaar, maar ik merk dat er een hoop op je af komt als je serieus interesse hebt in een woning. De bezichtiging moet nog wel plaatsvinden, dit is begin volgende week. Van een vriend kreeg ik te horen dat ik voor deze woning al te laat ben met een eventuele aankoopmakelaar. Op internet vind ik echter weer geen informatie op welk moment het slim/beste zou zijn om een aankoopmakelaar te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubenos
RobinNL schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:51:
[...]

Op internet vind ik echter weer geen informatie op welk moment het slim/beste zou zijn om een aankoopmakelaar te nemen.
Dit topic staat er werkelijk bomvol mee. Vol ervaringen waar het wel of niet handig was. Zoek maar op aankoopmakelaar en je krijgt een goed beeld. Ik heb ook uitgebreid ervaringen gedeeld. Succes ;)

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
RobinNL schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:51:
[...]

Ik zit zelf een beetje 50/50 met een aankoopmakelaar, maar ik merk dat er een hoop op je af komt als je serieus interesse hebt in een woning. De bezichtiging moet nog wel plaatsvinden, dit is begin volgende week. Van een vriend kreeg ik te horen dat ik voor deze woning al te laat ben met een eventuele aankoopmakelaar. Op internet vind ik echter weer geen informatie op welk moment het slim/beste zou zijn om een aankoopmakelaar te nemen.
Er is dan ook geen slimste of beste moment :) en het is pas te laat als de bezichtiging is geweest.

Je hebt er nu een nodig, dus bel er een paar op die je kent, of die bekend zijn in de buurt waar je koopt (kijk of er bijvoorbeeld een huis in de buurt is verkocht door een andere makelaar), vraag vrienden/familie. Bel op met de vraag of ze begin volgende week tijd hebben om je te begeleiden. Je hebt geen weken intake nodig ter voorbereiding, de intake kan zelfs ook na de bezichtiging. Een aankoop begeleiden kan elke makelaar, dus het gaat om het gevoel dat je er bij hebt. Daar kun je heel veel werk van maken, je kunt het ook doen met de beperking die er nu is: tijd. Belangrijkste criterium nu is of ze tijd voor je hebben en om het een beetje te kunnen vergelijken kun je vragen naar courtage (prijs). Dat voorkomt dat je toevallig een peperdure uitkiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:39

Chakotay

Lick here to continue

Wij zijn ook bezig met de aankoop van een nieuwbouw-woning. Tijdens een hypotheekgesprek net, kwam de adviseur opeens met de melding dat het complete bedrag voor renteverlies tijdens de bouw van te voren beschikbaar op onze (spaar)rekening moet staan, nog naast een de 10% buffer voor als de verkoop van onze huidige woning lager dan verwacht uitvalt.

Dit is nogal een bedrag, het kwam neer op zo ongeveer de complete hypotheeklasten tijdens de bouwperiode. Hebben meerderen hier toevallig dit als eis gehad? Het leek me zelf dat je dit net als normale hypotheeklasten gewoon uit je inkomen betaalt, in plaats dat het al in zijn geheel van te voren klaar ligt.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:48
Chakotay schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:53:
Wij zijn ook bezig met de aankoop van een nieuwbouw-woning. Tijdens een hypotheekgesprek net, kwam de adviseur opeens met de melding dat het complete bedrag voor renteverlies tijdens de bouw van te voren beschikbaar op onze (spaar)rekening moet staan, nog naast een de 10% buffer voor als de verkoop van onze huidige woning lager dan verwacht uitvalt.

Dit is nogal een bedrag, het kwam neer op zo ongeveer de complete hypotheeklasten tijdens de bouwperiode. Hebben meerderen hier toevallig dit als eis gehad? Het leek me zelf dat je dit net als normale hypotheeklasten gewoon uit je inkomen betaalt, in plaats dat het al in zijn geheel van te voren klaar ligt.
Indien je een hypotheek wilt die tegen het maximum aan ligt, gaan ze er van uit dat je naast die hypotheek geen andere, grote kosten kunt dragen uit je inkomen. Dubbele woonlasten, renteverlies etc moet er dus van te voren zijn.

Of dit nu terecht is of niet, feit is dat je met de hypotheekaanvraag overgeleverd bent aan de banken (en adviseur een beetje). Je hebt het er maar mee te doen...

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online

Wat Big Bang hierboven ook zegt:
je hebt een tijd lang 2 woningen met (drie)dubbele woonlasten - de bank (en bij proxy dus je adviseur) wil zekerheid dat je dit kan dragen, inclusief eventuele vertraging vanuit de bouw (dus langer dan de rooskleurige opleverdatum die wellicht geschetst is).

Je hebt dus voldoende geld nodig om je huidige hypotheek, je nieuwe hypotheek, plus alle bijkomende kosten te betalen (om nog maar iets te noemen: je gaat ook al vlot OZB voor je nieuwbouwwoning betalen...). Als je met je salaris al aan je top zit qua hypotheeklasten, dan moet je eventuele andere lasten (zoals bouwrente) inderdaad vanuit spaargeld kunnen betalen.
Zit je nog niet aan je absolute top kan de adviseur dit meenemen (en zou je die lasten ook weer kunnen meefinancieren met je hypotheek).

Dus ja, alle kopers van nieuwbouwwoningen hebben de eis dat je de (drie)dubbele lasten voor lange periode moet kunnen dragen - al zal dat niet bij iedereen zo expliciet benoemd worden want als je inkomen meer dan voldoende is, kan je ook "gewoon" je (driedubbele)hypotheken + bouwrente uit je salaris betalen (en kan je 2 jaar lang niet sparen / op vakantie) en hoeft dit niet expliciet gecontroleerd / geborgd te worden.

(andersom gezegd: heb jij dan niet genoeg spaargeld om deze lasten te dragen? Dan is het wellicht ook niet handig / verstandig om zo'n hoge hypotheek aan te gaan, want die lasten komen er wel gewoon...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Laatst online: 09:39

Chakotay

Lick here to continue

De hogere lasten ben ik mij zeker van bewust inderdaad, en de dubbele hypotheek / huur in de overgangsperiode gaat ook zeker vanuit spaargeld. Het verbaasde mij alleen dat ze het complete bedrag van te voren zouden zien, in plaats van alleen het "dubbele" deel.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Chakotay schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:22:
De hogere lasten ben ik mij zeker van bewust inderdaad, en de dubbele hypotheek / huur in de overgangsperiode gaat ook zeker vanuit spaargeld. Het verbaasde mij alleen dat ze het complete bedrag van te voren zouden zien, in plaats van alleen het "dubbele" deel.
Ok, hier zeg je dat "ze" "het complete" bedrag van te voren willen zien - dat stond niet in je eerste berichtje.
[...]
Wat je aan lasten hebt is:
- je huidige hypotheek
- je nieuwe hypotheek
- je overbruggingshypotheek
- eventuele bouwrente
- andere kosten (zoals OZB e.d.)

Als ik het zo lees is volgens de rekenmodellen (die de banken hanteren - volgens mij bepaald door de overheid) jouw inkomen (alleen) genoeg om de lasten van je huidige hypotheek te dragen - en ja, dan moet je dus alle andere lasten op een andere manier kunnen dragen en de meest logische is dan inderdaad spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Eist de hypotheek verstrekker dat? Dat is nieuw! Er zit toch al 10% marge in de overbruggingswaarde?

Ik zou trouwens ook overwegen om vast te verkopen en te gaan huren, dat is vervelend en kost ook geld, maar geeft je wel zekerheid en minder risico.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 09-03-2023 13:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stringer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-05 19:15

Stringer

Casual Sim liefhebber.

Zelfde hier. Bank nam -10% als de maximale overbruggingshypotheek en ik moest bijna 40k aan spaargeld aantonen. Was nog een pittig moment in de aanvraag.

i5 3570k @ 4.2 | MSI Z77A-G45 | 16GB RAM | GTX 1070 TI 8GB |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:01

Koekfabriek

King Billy on the wall

Stringer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:20:
Zelfde hier. Bank nam -10% als de maximale overbruggingshypotheek en ik moest bijna 40k aan spaargeld aantonen. Was nog een pittig moment in de aanvraag.
Bedoel je dat ze uitgingen van 90% van de woningwaarde bij je overbruggingshypotheek? Dat was zover ik weet altijd de standaard. Hadden wij ook bij onze verkoop in 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
Stringer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:20:
Zelfde hier. Bank nam -10% als de maximale overbruggingshypotheek èn ik moest bijna 40k aan spaargeld aantonen. Was nog een pittig moment in de aanvraag.
Die 40k is om de dubbele lasten gedurende enige tijd te kunnen dragen. @Chakotay Beschrijft dat hij bovenop een buffer voor dubbele lasten nog 10% extra spaargeld moet hebben. Dat ben ik ook nog nooit tegen gekomen. Ik moest iets van 30k aan spaargeld hebben voor dubbele lasten, waarbij ik uiteindelijk maar 1 maand dubbele lasten heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51

Dit is wel meer dan bij ons vorig jaar gevraagd werd. We moesten aantonen dat we 1 jaar aan hypotheeklasten voor het huidige huis op de bank hadden.

Daarnaast werd voor de overbrugging uitgegaan van 90% van de getaxeerde waarde van het huidige huis, maar we hoefden niet nog extra spaargeld te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Nationale Nederlanden was in 2021 nog bereid om 100% van de taxatiewaarde voor de overbrugging te hanteren, mits met een volledige taxatie. Bij een desktop taxatie max 90%. Wij hadden bewust de overbrugging zo laag mogelijk gehouden en op inkomen maximaal gefinancierd. Eventuele meeropbrengsten uit verkoop mogen toch boetevrij worden afgelost.

We moesten vervolgens wel voor de 400 werkbare dagen in de aanneemovereenkomst aan draagkracht tonen voor de dubbele lasten. Kwam op zo'n 30 maanden neer aan de lasten voor de huidige lopende hypotheek en de overbrugging.

De overbruggingsrente is inmiddels meer dan verdubbeld. Dit zou betekenen dat huidige kopers echt flink meer buffer moeten hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:52
dragonhaertt schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:46:
[...]

Nou, in ieder geval gaan ze deze clausule aanpassen naar een 'mildere versie' welke alléén betrekking zal hebben op "Gebreken ten gevolge van deze ouderdom"

De exacte verwoording zal ik later toevoegen om het verhaal even compleet te maken. We hebben er een goed gesprek over gehad en de makelaar begrijpt ons standpunt, het was vooral een standaard alinea die ze zo in de contracten plakken.
Hopelijk gaat dan alles verder voorspoedig en zijn we later dit jaar huiseigenaren _/-\o_

***members only***
Netjes en gefeliciteerd! *O*

Ergens vorig jaar hadden wij ook zo'n geval; echt alles was voor risico koper.
Een tegenvoorstel gedaan, zoals de jouwe, en daar ging men niet mee akkoord. Volgens de verkoop makelaar was het allemaal normaal/gebruikelijk en de ondertoon was dat we niet zo moeilijk moesten doen. :')
Toen alsnog vriendelijk bedankt; de verkoopmakelaar vond het bijzonder _O-

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:54
Nnoitra schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:00:
[...]

Netjes en gefeliciteerd! *O*

Ergens vorig jaar hadden wij ook zo'n geval; echt alles was voor risico koper.
Een tegenvoorstel gedaan, zoals de jouwe, en daar ging men niet mee akkoord. Volgens de verkoop makelaar was het allemaal normaal/gebruikelijk en de ondertoon was dat we niet zo moeilijk moesten doen. :')
Toen alsnog vriendelijk bedankt; de verkoopmakelaar vond het bijzonder _O-
Wat is daar het probleem van, het is toch aan de verkoper wat hij in het koopcontract zet? Als jij daar als potentiele koper niet mee akkoord wil gaan koop je het toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
jannus66 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:41:
[...]

Wat is daar het probleem van, het is toch aan de verkoper wat hij in het koopcontract zet? Als jij daar als potentiele koper niet mee akkoord wil gaan koop je het toch niet?
Beetje kort door de bocht. Afhaken kan een oplossing zijn, maar logischer is het om te gaan onderhandelen. Dat contract is ook maar gewoon een voorstel en je ziet ook hier dat het zonder al te veel nadenken was overgenomen uit een ander contract (waar het misschien wel met een reden in stond).
Op zich is het gewoon goed om jezelf bij zo’n formulering af te vragen waarom het erin staat. Om iets te verbergen? Onnadenkend? Mogelijk kan het er ook weer uit. Let je niet op en teken je blind ‘omdat je anders het huis misloopt’, kun je voor heel vervelende situaties komen te staan. Meteen afhaken betekent ook meteen geen huis, terwijl dat misschien helemaal niet nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:52
jannus66 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:41:
[...]

Zoals je kunt lezen, is dat is ook exact wat we gedaan hebben; het niet gekocht. Wat is daar het probleem van?

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Renteverlies tijdens bouw is toch niet zoveel. Als je dat niet op je spaarrekening hebt staan of niet kan meefinancieren ivm maximale hypotheek zou ik wel serieus afvragen of de woning niet te duur is en naar een goedkopere woning kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
  • Laatst online: 29-05 07:35
Draakje5 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:18:
Renteverlies tijdens bouw is toch niet zoveel. Als je dat niet op je spaarrekening hebt staan of niet kan meefinancieren ivm maximale hypotheek zou ik wel serieus afvragen of de woning niet te duur is en naar een goedkopere woning kijken.
Dat hangt van het hypotheekbedrag af en hoe lang dit moet, het heet daarnaast nog 'renteverlies' maar het is ook het afloscomponent. En vaak is een aankoop budgettair krap, om die ene kans op eindelijk een huis te kunnen pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:07
Graag jullie gedachten hierop

Mijn vriendin en ik zitten naar een huis te kijken.
September 2022 is er een huis verkocht wat identiek is aan het huis wat wij nu willen kopen met een koopsom van 759K.
In september 2022 heeft de huidige bewoner het huis waar we nu naar kijken voor 759K hetzelfde bedrag te koop gezet. Na twee maanden is het huis van de markt af gehaald.
In februari 2023 is het huis erop gezet voor 699K.
In dezelfde straat staat een identiek huis wat er op hetzelfde moment is opgezet en na twee weken is prijs is verlaagd naar 679K

We zijn enthousiast over het huis en de ligging maar zijn heel erg aan het twijfelen i.r.t. de koopsom. Zeker gezien de huidige markt die aan het dalen is in de regio waar we aan het kijken zijn.
We zien in het totaal dat de prijzen al van 759K naar 679K zijn gegaan in dezelfde wijk (transactieprijs vs huidige vraagprijs).

Het huis wat wij willen staat er nog steeds op voor 699K maar wij willen eigenlijk veel lager gaan zitten maar wel ruimte houden tot onderhandelingen. Schoffeer je iemand als je zegt 640K? Daarmee incalculerend dat de markt nog verder gaat dalen en er nu in dezelfde wijk drie huizen te koop staan die er allen voor de tweede keer op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
Smartbikers schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:23:

September 2022 is er een huis verkocht wat identiek is aan het huis wat wij nu willen kopen met een koopsom van 759K.
In september 2022 heeft de huidige bewoner het huis waar we nu naar kijken voor 759K hetzelfde bedrag te koop gezet. Na twee maanden is het huis van de markt af gehaald.
In dezelfde straat staat een identiek huis wat er op hetzelfde moment is opgezet en na twee weken is prijs is verlaagd naar 679K

We zijn enthousiast over het huis en de ligging maar zijn heel erg aan het twijfelen i.r.t. de koopsom. Zeker gezien de huidige markt die aan het dalen is in de regio waar we aan het kijken zijn.
We zien in het totaal dat de prijzen al van 759K naar 679K zijn gegaan in dezelfde wijk (transactieprijs vs huidige vraagprijs).

Het huis wat wij willen staat er nog steeds op voor 699K maar wij willen eigenlijk veel lager gaan zitten maar wel ruimte houden tot onderhandelingen. Schoffeer je iemand als je zegt 640K? Daarmee incalculerend dat de markt nog verder gaat dalen en er nu in dezelfde wijk drie huizen te koop staan die er allen voor de tweede keer op staan?
Hoe graag wil je het huis hebben? Het staat je vrij om laag in te schieten. Dan heb je een kleine kans dat het wat wordt en een grote kans dat je naar een ander huis op zoek moet. Of je iemand schoffeert is niet zo relevant, maar of je zelf bij de deal weg kan lopen is belangrijker. Als er 3 te koop staan kun je het 3x proberen.

Ik hoor vaak dat er een identiek huis voor minder te koop staat, maar blijkbaar is dat identieke huis dan toch niet zo identiek als je voor de duurdere gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

De prijzen zijn daar dus al bijna 10% gedaald en jij wil er nog een keer 10% minder voor bieden. Dat is wel een erg forse daling, maar je kan het toch gewoon proberen? Misschien doen ze wel een tegenbod of moet je iets ophogen en heb je alsnog je huis voor een mooie prijs. Zo'n forse daling betekent waarschijnlijk dat het een relatief onbekende plek is, dus wie weet wat daar mogelijk is. Veel minder vraag betekent vaak meer ruimte voor onderbieden

In je bod incalculeren dat de huizenmarkt 'gegarandeerd' verder zakt is wel een vreemd iets wat mij betreft. Je biedt wat een huis nu waard is voor jou. Als de huizenmarkt prijzen volgens jou gegarandeerd met 10% gaan dalen moet je nu je eigen huis verkopen en even wachten met een aankoop. Dan heb je dubbel profijt van een dure verkoop en goedkope aankoop. Dat kan je dan een ton opleveren. Maarja, timing the market blijkt in de praktijk altijd erg pittig :+

Maar je moet jezelf vooral afvragen: hoe graag wil ik dit huis? Ben je bijvoorbeeld erg zuur als nu iemand anders het huis voor 675k koopt? Of wat als iemand het nu koopt voor de vraagprijs? Door dit soort vragen aan jezelf te stellen kom je erachter hoe graag je het huis wilt en voor welke (maximale) prijs.

Maar zonder iets over het huis en de plek te weten kan ik niet inschatten of 640k afdoende is. Wat onderbieden lijkt echter wel mogelijk doordat er meerdere huizen in de straat voor een tweede keer te koop staan, maar ook dat is zonder extra informatie koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online

Regio ?

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die hun prijs gaan verlagen omdat dat misschien in de toekomst de verkoopprijs kan zijn.
Maar aan de andere kant zou ik me ook niet te veel fixeren op de vraagprijs. Wat van belang is is wat je wilt betalen. Daar zou ik dan een paar procent onder gaan zitten voor de onderhandelingsstrategie. Verwacht je echt dat de prijzen gaan dalen en wil je daarop inspelen zul je echt zelf moeten wachten.
Of die 640 een acceptabele start is weten alleen de verkopers. Dat is gewoon heel erg verschillend per persoon. De een lacht en doet een tegenaanbod van 685, en de ander wil nooit meer zaken met je doen. Dat is gewoon niet te voorspellen.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartbikers
stin00 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:55:
[...]

De prijzen zijn daar dus al bijna 10% gedaald en jij wil er nog een keer 10% minder voor bieden. Dat is wel een erg forse daling, maar je kan het toch gewoon proberen? Misschien doen ze wel een tegenbod of moet je iets ophogen en heb je alsnog je huis voor een mooie prijs. Zo'n forse daling betekent waarschijnlijk dat het een relatief onbekende plek is, dus wie weet wat daar mogelijk is. Veel minder vraag betekent vaak meer ruimte voor onderbieden

In je bod incalculeren dat de huizenmarkt 'gegarandeerd' verder zakt is wel een vreemd iets wat mij betreft. Je biedt wat een huis nu waard is voor jou. Als de huizenmarkt prijzen volgens jou gegarandeerd met 10% gaan dalen moet je nu je eigen huis verkopen en even wachten met een aankoop. Dan heb je dubbel profijt van een dure verkoop en goedkope aankoop. Dat kan je dan een ton opleveren. Maarja, timing the market blijkt in de praktijk altijd erg pittig :+

Maar je moet jezelf vooral afvragen: hoe graag wil ik dit huis? Ben je bijvoorbeeld erg zuur als nu iemand anders het huis voor 675k koopt? Of wat als iemand het nu koopt voor de vraagprijs? Door dit soort vragen aan jezelf te stellen kom je erachter hoe graag je het huis wilt en voor welke (maximale) prijs.

Maar zonder iets over het huis en de plek te weten kan ik niet inschatten of 640k afdoende is. Wat onderbieden lijkt echter wel mogelijk doordat er meerdere huizen in de straat voor een tweede keer te koop staan, maar ook dat is zonder extra informatie koffiedik kijken.
Dat maakt het inderdaad lastig. Ik denk dat we gewoon bewust laag gaan zitten en zien waar we op uit komen.
Eindhoven
stin00 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:55:
[...]

Timen is inderdaad lastig. Zeker door de zeer hoge sprongen die de markt gemaakt heeft de afgelopen jaren en de daling op dit moment is het lastig om de waarde te bepalen. Walterliving, huispedia zegt dat er in de wijken waar we kijken nog een verhoging is in februari terwijl dat zichtbaar niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt

Je zou nog kunnen kijken naar de wozwaarde 2022 van deze huizen. Een bod van 60K onder de vraagprijs bij een huis dat net al 60K is gezakt, lijkt mij wat te gortig, maar je zou het kunnen uitbrengen en horen wat de reactie is. Bij een nee ga je hoger zitten, maar mogelijk komen ze je tegemoet. Als het bod bedoeld is om onderhandelingen te starten, zou ik wel aangeven dat het je echt om een openingsbod gaat. Ook kun je eerst bij de makelaar informeren of het zinvol is een veel lager openingsbod uit te brengen, of dat verkopers daar niets voor gaan voelen. Mogelijk zijn ze net onder de 7ton gaan zitten in de hoop dat mensen op die prijs nog wel willen gaan overbieden. Dan is een bod van 640K een diepe belediging. Lastig inschatten, dus breng het niet plompverloren uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Of ik iemand schoffeer heb ik weinig moeite mee. Ik heb ooit 30% onder een bieden vanaf prijs geboden en uiteindelijk het huis gekocht. voor 25% onder de bieden vanafprijs.. het is maar net hoe gemotiveerd ze zijn om te verkopen en of de makelaar blufpoker aan het spelen is en of jij de hand kan lezen.
Uiteraard moet je het dan ook prima vinden om nee als antwoord te krijgen, of zelfs helemaal zonder huis te eindigen. Maar ik bied naar (mijn) waarde en hou heel weinig rekening met de vraagprijs en al helemaal geen rekening met of iemand beledigd kan zijn.

Biedt met je hoofd of je hart, als je beide probeerd verlies je eigenlijk altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Laatst online: 11:11
Niet bang zijn, is een zakelijke transactie.
Zij kunnen zich geschoffeerd voelen, maar het is hun recht om gewoon nee te zeggen.
Vaak krijgen de verkopers het niet eens te horen, want de makelaars weten echt wel tegen wat voor soort bedrag de verkopers nee zeggen. Als ze het bod gaan neerleggen bij de verkopers, dan kan je vanuit gaan dat de makelaar zelf al begint te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:19
Toke_gt schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:47:
[...]
Als het bod bedoeld is om onderhandelingen te starten, zou ik wel aangeven dat het je echt om een openingsbod gaat.
Dat zou ik dus echt nooit doen. Dan geef je dus gelijk een opening naar de verkoper om meteen hoger tegenbod te komen terwijl ze anders wellicht wel positief tegenover het bod hadden gestaan.

Ik zou gewoon bieden wat je het waard vind en daar niet te veel aan bijgeven. Dan heb jij wellicht geen huis, maar de verkoper ook geen transactie.l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Mania-92 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:27:
[...]

Dat zou ik dus echt nooit doen. Dan geef je dus gelijk een opening naar de verkoper om meteen hoger tegenbod te komen terwijl ze anders wellicht wel positief tegenover het bod hadden gestaan.

Ik zou gewoon bieden wat je het waard vind en daar niet te veel aan bijgeven. Dan heb jij wellicht geen huis, maar de verkoper ook geen transactie.l
Dat doe je dus ook alleen als je bod zo laag is dat de kans dat het meteen geaccepteerd wordt, nihil is. En je ervan uitgaat dat er onderhandeld gaat worden. Je bent dan wel in gesprek en je kijkt of je er samen uit kunt komen. Je merkt ook meteen of de verkoper bereid is te zakken.
Een bod van 60K onder de vraagprijs uitbrengen en verwachten dat andere partij er positief tegenover staat, is niet zo realistisch. Kans dat het radicaal wordt afgewezen is veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Ja dat bieden is een spel. Hier een huis wat van 500 naar 475 is gegaan in dec en nu naar 450.
Gezien keuken, badkamer, vloeren, etc alles nieuw moet denk ik eerder aan 425.

Het staat al leeg dus we gaan het zien.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De WOZ ligt tussen de €209.000 en €235.000 (januari 2023).
Je bedoelt januari 2022. Inmiddels is de markt wel gewijzigd, bij appartementen moet je vooral ook kijken naar energielabel en verduurzamingsplannen en de beschikbare middelen in de vve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
Wolly schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:43:
[...]

Je bedoelt januari 2022. Inmiddels is de markt wel gewijzigd, bij appartementen moet je vooral ook kijken naar energielabel en verduurzamingsplannen en de beschikbare middelen in de vve.
Ik gebruik de extensie van Walter (Betrap de makelaar) en deze waarde stond bij 1 januari 2023, dus vandaar dat ik januari 2023 heb neergezet.

Energielabel is D. De plannen van de VvE is vooral onderhoud, ik heb nog niet veel gezien over verduurzaming. Dit was wel een punt die ik wilde navragen komende dinsdag.

[ Voor 21% gewijzigd door RobinNL op 12-03-2023 22:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
Best bijzonder dat je het zonder aankoopmakelaar wilt doen en vervolgens hier allerlei vragen stelt waar een aankoopmakelaar je uitstekend bij kan helpen.
Dat gezegd hebbend, je kunt je bod eruit laten springen door bijvoorbeeld aan te geven dat je op zo kort mogelijke termijn kunt laten passeren (je hoeft niks te verkopen), een hypotheekverklaring van een bank kunt overleggen of anderszins kunt aantonen dat je dit prima kunt betalen, geen voorbehoud financiering, geen bouwkundige keuring, etc.
Denk goed na over het meubilair. Dat maakt deel uit van de prijs, maar wil je het ook echt hebben? En wil die ander er ook echt graag vanaf? Zo nee, bied lager en geef aan dat je het niet (persé) gemeubileerd wilt kopen.
Als er veel belangstelling is en je wilt dit echt graag kopen, dan bied je boven de vraagprijs (10-15K). Wil je gewoon eens een poging wagen, dan bied je net onder de vraagprijs, maar gezien de verkoop van andere woningen weet je dat anderen je gaan overtreffen. Dan is het hopen dat jouw aanvullende voorwaarden positiever zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Laatst online: 05-05 18:12
Toke_gt schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:08:
[...]Best bijzonder dat je het zonder aankoopmakelaar wilt doen en vervolgens hier allerlei vragen stelt waar een aankoopmakelaar je uitstekend bij kan helpen.
Precies. Die maalt niet om emoties en zal voor jou uitzoeken (via manieren die jij niet hebt) wat wel en niet haalbaar is en proberen z.s.m. tot een deal te komen (en waar dus beide partijen per definitie blij mee zijn). Op zo'n aankoopbedrag kan je die kosten vermoedelijk ook wel overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Bieden wat je het huis waard vind en wat je er voor over hebt en kan betalen.
Niet laten leiden door 'veel belangstelling' of andere praatjes van de verkopend makelaar.

Daarnaast zou ik mijn enthousiasme temperen en eerst maar eens het appartement bezichtigen. Wie weet is het wel heel gehorig of zijn er andere zaken waar je op afknapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
coazter schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:03:
[...]

Precies. Die maalt niet om emoties en zal voor jou uitzoeken (via manieren die jij niet hebt) wat wel en niet haalbaar is
Ben wel benieuwd welke bijzondere mogelijkheden die makelaar volgens jou dan heeft :?

[ Voor 18% gewijzigd door Dunedin op 13-03-2023 14:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubenos
Draakje5 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:08:
Bieden wat je het huis waard vind en wat je er voor over hebt en kan betalen.
Niet laten leiden door 'veel belangstelling' of andere praatjes van de verkopend makelaar.

Daarnaast zou ik mijn enthousiasme temperen en eerst maar eens het appartement bezichtigen. Wie weet is het wel heel gehorig of zijn er andere zaken waar je op afknapt.
Precies. In mn enthousiasme heb ik ook al meerdere malen “een huis gekocht” voor ik er was geweest, zeker de eerste woningen die ik ging bekijken. Om na bezichtiging niet eens meer te twijfelen dat ik het huis niet wou. Omdat je dan pas echt de details ziet, maar ook pas de wat abstractere “emotie” voelt.

Als ik je een tip mag geven @RobinNL, is het vooral om lekker veel te bekijken. Als je dan het juiste huis binnenstapt weet je ook gelijk dat het écht het huis is dat je zoekt. En waar je op moet letten.

Als dit ‘m al is, is het natuurlijk ook helemaal goed. Maar geef t tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-05 07:25
Tip (en ook hier kan een aankoopmakelaar je helpen met er doornheen prikken): Zo'n beetje elke makelaar zal zo'n beetje bij elk huis dat hij te koop aanbiedt aangeven dat er veel interesse voor is. Dat hoeft absoluut niet zo te zijn.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door absurdsmash op 13-03-2023 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Dunedin schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:14:
[...]

Ben wel benieuwd welke bijzondere mogelijkheden die makelaar volgens jou dan heeft :?
Vraag was niet aan mij, maar denk aan: netwerkcontact met de verkoopmakelaar (en daarmee achtergrondinformatie over verkoper), biedingen bij woningen in de buurt, taxatie van verkoopmethode verkoopmakelaar etc.

Ik bedoel niet dat iedereen altijd een aankoopmakelaar mee moet nemen hoor, integendeel. Maar als het je eerste huizenjacht is en je geen achtergrond hebt die helpt inschatten, zou ik een aankoopmakelaar wel adviseren. Je beweegt gewoon snel in je al enthousiasme mee, waar het heel goed is als er iemand is die je met beide voeten op de grond houdt. Dan is een aankoopmakelaar handig; dat zie je ook aan de vragen die Robin stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
Dunedin schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:14:
[...]Ben wel benieuwd welke bijzondere mogelijkheden die makelaar volgens jou dan heeft :?
Dat kan je zelf ook wel bedenken toch? Mijn aankoopmakelaar wist via de verkoopmakelaar precies de situatie van de verkoper. Kon de hypotheek niet meer betalen en bij welke minimale prijs de woning weg moest (was minder dan de vraagprijs). Het was aan ons om dat wel of niet te bieden natuurlijk, maar wij hadden dit zelf nooit bij de verkoopmakelaar los gekregen. Dat makelaars elkaar off the record in elkaars kaarten laten kijken is algemeen bekend.

Overigens wil ik niet weer de discussie oprakelen waarom je wel of niet een aankoopmakelaar moet nemen, daar zijn al honderden pagina's over volgeschreven met alle voor- en nadelen. Het ging om de post waarin iemand vroeg wat nu wijsheid is want er waren nogal wat vragen over een bod. In zulke gevallen kan je zoiets misschien beter uit handen geven.

[ Voor 21% gewijzigd door coazter op 14-03-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:26
Een aankoopmakelaar is ook weer niet heilig.

Een van de kijkers bij onze woning had ook een aankoopmakelaar mee. Kijkers hadden al bij meerdere woningen misgegrepen (inclusief onze nieuwe woning, waardoor onze oude woning te koop kwam).
Ze hebben zelfs een 2e afspraak gemaakt. Waren dolenthousiast. Mijn eigen makelaar had er goed vertrouwen in en ze gaven ook de indruk een goed bod te gaan doen.

Nu kun je discussiëren over wat een goed bod is. Wij vonden een bod 10% onder de vraagprijs niet goed genoeg in elk geval. Dat ook teruggegeven en aangeven dat de vraagprijs toen al geboden was (wat ook zo was), tweede bod van hun kwam ook uit op de vraagprijs.

Ons huis stond realistisch geprijsd, ook dat had de aankoopmakelaar kunnen inschatten.

Tsja, op zo'n manier snap ik wel dat je zelfs met een aankoopmakelaar tig keer achter het net grijpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dunedin
coazter schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:48:
[...]
Dat kan je zelf ook wel bedenken toch? Mijn aankoopmakelaar wist via de verkoopmakelaar precies de situatie van de verkoper. Kon de hypotheek niet meer betalen en bij welke minimale prijs de woning weg moest (was minder dan de vraagprijs). Het was aan ons om dat wel of niet te bieden natuurlijk, maar wij hadden dit zelf nooit bij de verkoopmakelaar los gekregen. Dat makelaars elkaar off the record in elkaars kaarten laten kijken is algemeen bekend.
Ik zou dat soort verhalen van mijn eigen makelaar toch met een korreltje zout nemen. Natuurlijk probeert hij jou van zijn toegevoegde waarde te overtuigen. Maar ervan uitgaande dat de verkoopmakelaar het belang van de verkoper dient, zou hij dan vertellen wat de absolute bodemprijs van zijn opdrachtgever is? En als hij dat al doet, zal hij daar niets iets voor terug willen (bij een volgende transactie)? Als jij op dat moment aan de verkeerde kant van de deal zit, word je gedupeerd door zo'n makelaarsonderonsje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
Laat ook maar

[ Voor 101% gewijzigd door coazter op 14-03-2023 10:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-05 07:25
Dunedin schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:15:
[...]

Ik zou dat soort verhalen van mijn eigen makelaar toch met een korreltje zout nemen. Natuurlijk probeert hij jou van zijn toegevoegde waarde te overtuigen. Maar ervan uitgaande dat de verkoopmakelaar het belang van de verkoper dient, zou hij dan vertellen wat de absolute bodemprijs van zijn opdrachtgever is? En als hij dat al doet, zal hij daar niets iets voor terug willen (bij een volgende transactie)? Als jij op dat moment aan de verkeerde kant van de deal zit, word je gedupeerd door zo'n makelaarsonderonsje..
Ik denk dat je uitgangspunt, dat de verkopend makelaar het belang van de verkoper dient, verkeerd is. De verkopend makelaar dient zijn eigen belang. In deze markt is dat eerder snel verkopen voor wat minder dan het risico op niet verkopen. De verkopend makelaar kan dat risico per huis prima inschatten (label D of lager, daar wil je zo snel mogelijk vanaf). Dus hoewel het verhaal niet waar hoeft te zijn, vind ik het wel aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-05 19:16
RobinNL schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:55:
[...]

Ik gebruik de extensie van Walter (Betrap de makelaar) en deze waarde stond bij 1 januari 2023, dus vandaar dat ik januari 2023 heb neergezet.

Energielabel is D. De plannen van de VvE is vooral onderhoud, ik heb nog niet veel gezien over verduurzaming. Dit was wel een punt die ik wilde navragen komende dinsdag.
Verduurzamen is super leuk en nuttig maar je mist nu de beschikbare middelen die @Wolly terecht noemde.

Het is namelijk niet onbelangrijk om te weten wat de VVE in kas heeft om die plannen uit te voeren... Dekt dat de plannen, is er überhaupt geld of ben jij straks aan de beurt? (Terwijl je mogelijk blut bent omdat je net een huis gekocht hebt.)

Dus niet blind de verkoopmakelaar geloven (die hoogstwaarschijnlijk ook geen idee heeft) maar gewoon alle VVE documenten opvragen; Onderhoudsplan, jaarrekeningen (dan kun je ook zien wat er de afgelopen jaren gedaan is), notulen van de afgelopen vergaderingen. etc... Niet het leukste onderdeel van een huis kopen maar kan je een hoop gezeik besparen.

Geen zin om je daar in te verdiepen? Zoek een makelaar die je daar bij kan helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Charly op 14-03-2023 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
Charly schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:15:
[...]

Verduurzamen is super leuk en nuttig maar je mist nu de beschikbare middelen die @Wolly terecht noemde.

Het is namelijk niet onbelangrijk om te weten wat de VVE in kas heeft om die plannen uit te voeren... Dekt dat de plannen, is er überhaupt geld of ben jij straks aan de beurt? (Terwijl je mogelijk blut bent omdat je net een huis gekocht hebt.)

Dus niet blind de verkoopmakelaar geloven (die hoogstwaarschijnlijk ook geen idee heeft) maar gewoon alle VVE documenten opvragen; Onderhoudsplan, jaarrekeningen (dan kun je ook zien wat er de afgelopen jaren gedaan is), notulen van de afgelopen vergaderingen. etc... Niet het leukste onderdeel van een huis kopen maar kan je een hoop gezeik besparen.

Geen zin om je daar in te verdiepen? Zoek een makelaar die je daar bij kan helpen.
Deze documenten waren al aanwezig bij de documenten die ik had ontvangen, er is op dit moment een aardige kas opgebouwd die de plannen voor de komende xx jaar dekken, incl berekeningen voor de komende jaren. Voor de afgelopen jaren heb ik ook kunnen zien wat er op de planning stond (en dat het is uitgevoerd) en wat dit allemaal kostte. Notulen van de vergaderingen waren ook aanwezig. Deze doorgenomen met m'n ouders en voor zover leek het allemaal in orde.
rubenos schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:00:
[...]

Precies. In mn enthousiasme heb ik ook al meerdere malen “een huis gekocht” voor ik er was geweest, zeker de eerste woningen die ik ging bekijken. Om na bezichtiging niet eens meer te twijfelen dat ik het huis niet wou. Omdat je dan pas echt de details ziet, maar ook pas de wat abstractere “emotie” voelt.

Als ik je een tip mag geven @RobinNL, is het vooral om lekker veel te bekijken. Als je dan het juiste huis binnenstapt weet je ook gelijk dat het écht het huis is dat je zoekt. En waar je op moet letten.

Als dit ‘m al is, is het natuurlijk ook helemaal goed. Maar geef t tijd.
Dat zeker! Het moet gewoon echt voelen dat het jouw plekje kan worden. Bij enige twijfel kijk ik verder naar andere woningen en niet kopen omdat je een eigen plekje wil hebben. Ik heb in het verleden al woningen bezichtigd en in de meeste gevallen voelde ik me ook er niet echt in thuis. (ik had dit gedeelte van de reactie al eerder getypt, maar nog niet geplaatst)

Gisteren het open huis gehad. Vrijwel alles zag er netjes en verzorgd uit. Hier en daar kleine beschadigingen in het laminaat, paar kleine vlekjes in de vloerbedekking, kleine zwarte streepjes op de muur of op de deur, één deur die een beetje stroef sluit. Maar verder waren er geen serieuze mankementen te vinden in de woning.

De aanwezige makelaars namen echt de tijd voor je om de volgende stappen in het proces te vertellen en hoe dit precies te werk gaat. Een tweede bezichtiging is eventueel ook nog mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
RobinNL schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:41:
[...]

Deze documenten waren al aanwezig bij de documenten die ik had ontvangen, er is op dit moment een aardige kas opgebouwd die de plannen voor de komende xx jaar dekken, incl berekeningen voor de komende jaren. Voor de afgelopen jaren heb ik ook kunnen zien wat er op de planning stond (en dat het is uitgevoerd) en wat dit allemaal kostte. Notulen van de vergaderingen waren ook aanwezig. Deze doorgenomen met m'n ouders en voor zover leek het allemaal in orde.

[...]

Dat zeker! Het moet gewoon echt voelen dat het jouw plekje kan worden. Bij enige twijfel kijk ik verder naar andere woningen en niet kopen omdat je een eigen plekje wil hebben. Ik heb in het verleden al woningen bezichtigd en in de meeste gevallen voelde ik me ook er niet echt in thuis. (ik had dit gedeelte van de reactie al eerder getypt, maar nog niet geplaatst)

Gisteren het open huis gehad. Vrijwel alles zag er netjes en verzorgd uit. Hier en daar kleine beschadigingen in het laminaat, paar kleine vlekjes in de vloerbedekking, kleine zwarte streepjes op de muur of op de deur, één deur die een beetje stroef sluit. Maar verder waren er geen serieuze mankementen te vinden in de woning.

De aanwezige makelaars namen echt de tijd voor je om de volgende stappen in het proces te vertellen en hoe dit precies te werk gaat. Een tweede bezichtiging is eventueel ook nog mogelijk.
Belangrijkste is de locatie en de omgeving. Die kun je niet veranderen, i.t.t. tot de kleine beschadigingen, vlekjes en streepjes hier en daar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
Wispe schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:56:
[...]

Belangrijkste is de locatie en de omgeving. Die kun je niet veranderen, i.t.t. tot de kleine beschadigingen, vlekjes en streepjes hier en daar. ;)
De locatie en omgeving ken ik eigenlijk wel en dat is voor mij gewoon goed, het is niet echt een grote gemeente hier :) En de buren zijn natuurlijk ook belangrijk, als je mensen hebt die tot 3 uur in de nacht herrie maken is dat ook niks haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-05 22:11
Wij zijn geïnteresseerd in een woning maar vragen ons af in hoeverre een groot bedrijf wat in de buurt ligt nog voor overlast kan zorgen. Bij een bezoek is dat maar een momentopname. Aanbellen bij de buren is een optie, zijn er andere mogelijkheden om daar op afstand achter te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ebk71 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:09:
Wij zijn geïnteresseerd in een woning maar vragen ons af in hoeverre een groot bedrijf wat in de buurt ligt nog voor overlast kan zorgen. Bij een bezoek is dat maar een momentopname. Aanbellen bij de buren is een optie, zijn er andere mogelijkheden om daar op afstand achter te komen?
Meerdere momenten gaan kijken. Zoeken naar berichten (bv in media, google nieuws) over "Bewoners in de <straat> zijn overlast spuugzat". Hier vragen of mensen ervaring hebben met het soort bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-05 22:11
Kalentum schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:16:
[...]

Meerdere momenten gaan kijken. Zoeken naar berichten (bv in media, google nieuws) over "Bewoners in de <straat> zijn overlast spuugzat". Hier vragen of mensen ervaring hebben met het soort bedrijf.
:) Het is een groot kozijnenbedrijf. Het ligt hemelsbreed op circa 150 meter. Omdat het niet heel dichtbij is vaker kijken lastig, maar waarschijnlijk wel de beste optie. In de media al gezocht en daar leek niets uit te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rubenos
ebk71 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:21:
[...]

:) Het is een groot kozijnenbedrijf. Het ligt hemelsbreed op circa 150 meter. Omdat het niet heel dichtbij is vaker kijken lastig, maar waarschijnlijk wel de beste optie. In de media al gezocht en daar leek niets uit te komen.
Misschien verkopen ze triple glas? ;-)

Ik zou vooral aanraden om op totaal verschillende momenten te kijken. Maar dit blijven lastige zaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:48
Wij zijn geïnteresseerd in een woning maar vragen ons af in hoeverre een groot bedrijf wat in de buurt ligt nog voor overlast kan zorgen. Bij een bezoek is dat maar een momentopname.
Meerdere keren doen.
Aanbellen bij de buren is een optie, zijn er andere mogelijkheden om daar op afstand achter te komen?
Kun je doen, maar wat ik heb meegemaakt bij minimal 2 kennissen is dat zolang ze in hun huis woonden dat ze desgevraagd stug volhielden geen last te ervaren van buren (begeleid wonen) danwel locatie (aanvliegroute + snelweg + evenementenlocatie), maar dat dat achteraf danwel later een zeer belangrijke motivatie was om te verhuizen.

Je moet de vraag dus zeer objectief insteken om echt wijzer te worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 16-03-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:09

Crazy D

I think we should take a look.

Rukapul schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:08:
[...]

Meerdere keren doen.

[...]

Kun je doen, maar wat ik heb meegemaakt bij minimal 2 kennissen is dat zolang ze in hun huis woonden dat ze desgevraagd stug volhielden geen last te ervaren van buren (begeleid wonen) danwel locatie (aanvliegroute + snelweg + evenementenlocatie), maar dat dat achteraf danwel later een zeer belangrijke motivatie was om te verhuizen.

Je moet de vraag dus zeer objectief insteken om echt wijzer te worden.
Ook bij de buren? Als een potentiële koper van het huis van mijn buren vraagt of ik last heb van de weg iets verderop geef ik gewoon eerlijk antwoord. Ik heb er geen belang bij dat hun huis wel of niet verkocht wordt. Als koper het mij direct vraagt voor mijn eigen huis zal ik het antwoord wellicht iets zonniger brengen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Crazy D schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:02:
[...]

Ook bij de buren? Als een potentiële koper van het huis van mijn buren vraagt of ik last heb van de weg iets verderop geef ik gewoon eerlijk antwoord. Ik heb er geen belang bij dat hun huis wel of niet verkocht wordt. Als koper het mij direct vraagt voor mijn eigen huis zal ik het antwoord wellicht iets zonniger brengen.
Human nature, om je eigen problemen te bagatelliseren naar de buitenwereld toe, vooral als de beste oplossing (namelijk: verhuizen) je (nog) niet aanstaat. Dat doen mensen niet eens bewust, maar gebeurd genoeg.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 12:13
naitsoezn schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:14:
[...]

Human nature, om je eigen problemen te bagatelliseren naar de buitenwereld toe, vooral als de beste oplossing (namelijk: verhuizen) je (nog) niet aanstaat. Dat doen mensen niet eens bewust, maar gebeurd genoeg.
Zo heb ik ooit in een appartement gewoond waar we vooraf gevraagd hebben hoe de gehorigheid is en of er veel (over)last van buren is.
antwoord was dat 'wat je kan verrwachten van een appartement' en het reuze meevalt en helemaal omdat je bovenin woont.

Vervolgens hoorde je ieder gesprek van zowel de zijburen als de onderbuurman. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Flix20 op 16-03-2023 16:47 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Ik zou ter plekke maar ook via bijv Google Maps kijken of er veel buiten wordt geproduceerd/opgeslagen, of dat zich dat allemaal in de hal afspeelt. Op een normale doordeweekse dag krijg je wel een indicatie van productiegeluid. Ik zou ook een ochtendje kijken om te zien wat er zoal in en uitrijdt. Zijn het leveringen aan particulieren in kleine vrachtwagens of worden kozijnen in grote hoeveelheden tegelijk voor projectbouw geleverd? Misschien kun je de vergunning voor het bedrijf achterhalen?
Verder zou ik proberen te achterhalen wat de aan/afvoerroute is voor dit bedrijf en welke overlast je daarvan zou kunnen ervaren. Komen ze vanaf de andere zijde aanrijden en vertrekken ze daar ook weer dan merk je er mogelijk niets van. Als ze vanuit jouw kant komen aanrijden, of vlak voorbij jouw huis moeten gaan remmen/insteken/over een verkeersdrempel, dan is dat veel vervelender.

Bedenk ook dat overlast zich waarschijnlijk alleen overdag en doordeweeks afspeelt. Dus als er geluid of andere hinder is, hoe ga je dat dan ervaren? Werk/ben je veel thuis of zit je straks vooral ‘s avonds en in het weekend in de tuin.

Voor mij zou ook nog wel relevant zijn of dit het enige bedrijf in een woonwijk is, of dat jij het enige huis op een industrieterrein op het oog hebt. Wat nu rustig kan zijn, kan over een maand worden verkocht aan een bedrijf dat 24/7 herrie produceert. In een woonwijk mag dat niet, op een bedrijventerrein heb jij pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:22
ebk71 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:21:
[...]

Zowel voor kunststof als voor hout heb je vaak grote zware afzuig installaties draaien die deels zich buiten bevinden vaak. ik zou vooral daar even op letten, dus ga er naast staan, luisteren en dan luisteren of je dat bij de woning ook hoort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Kijk ook eens op https://www.atlasleefomgeving.nl/kaarten. Je hebt verschillende kaarten mbt verschillende soorten overlast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-05 22:27
Iemand ervaring met het kopen van een huis met overdracht over een wat langere tijd?

Ik sta op het punt een huis te kopen met overdracht op 1apr2024. Wat ik zo kan vinden is dat hypotheekoffertes over het algemeen 3-4 maanden geldig zijn, maar deze wel te verlengen zijn.
Of kan ik pas later dit jaar een offerte aanvragen zodat de overdracht binnen de geldigheidsperiode ligt?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 12:13
Blackouts schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:12:
Iemand ervaring met het kopen van een huis met overdracht over een wat langere tijd?

Ik sta op het punt een huis te kopen met overdracht op 1apr2024. Wat ik zo kan vinden is dat hypotheekoffertes over het algemeen 3-4 maanden geldig zijn, maar deze wel te verlengen zijn.
Of kan ik pas later dit jaar een offerte aanvragen zodat de overdracht binnen de geldigheidsperiode ligt?
Je geeft zelf het antwoord al (deels.
Meeste zijn inderdaad 3-4 maanden geledig. Een enkele verstrekker heeft een wat langere periode.
Doorgaans hebben die wel een hogere rente.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSBars
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:20

Onze geldverstrekker heeft initiele geldigheid van 90 dagen, welke je kan verlegen met nog eens 180 dagen, dus totaal 270 dagen. De periode ging natuurlijk in vanaf het moment van het aanbod. Je zou kunnen wachten met aanvragen aanbod, maar dit heeft natuurlijk invloed op de rente, je krijgt rente van het moment van aanvraag.
Het opzeggen van de aanvraag in de verlenging heeft in ons geval een financiele straf a 1% van de totale lening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51

Er is zeker wel langer te vinden dan dat, zelf had ik vorig jaar bij Aegon een offerte van 6 maanden die dan nog met 6 maanden verlengd kon worden. Voor een eventuele verlenging betaalde ik dan per dag een bedrag (bereidstellingskosten), de rente bleef wel gelijk. Die kosten waren trouwens aftrekbaar van de belasting. Destijds heb ik met de hypotheekadviseur de opties besproken. Er waren meerdere partijen waarbij offertes van 9 of 12 maanden mogelijk waren, de voorwaarden verschilden nogal.

Je kan ook zeker wachten met een offerte aanvragen. Dan moet je even een rekensommetje maken en het risico inschatten. Als de rente over een half jaar gedaald is, ben je beter af als je wacht met de aanvraag. Maar als de rente over een half jaar gestegen is en je dan pas je aanvraag doet, was het misschien beter geweest nu een iets duurdere offerte te nemen.

In het algemeen zou ik eens een hypotheekadviseur vragen, in zo'n gratis orienterend gesprek kan je dit best ter sprake brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dunedin
@Blackouts ik heb in 2020 een huis gekocht met een leverdatum 9 maanden later. Heb toen even gewacht en 6 maanden voor levering een hypotheekofferte aangevraagd bij Munt Hypotheken.

Wat ik heel prettig vond aan Munt, is dat zij als een van de weinige aanbieders dagrente hanteert: als de rente op de passeerdatum lager staat, profiteer je van die daling..

[ Voor 26% gewijzigd door Dunedin op 20-03-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
Dunedin schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:38:
@Blackouts ik heb in 2020 een huis gekocht met een leverdatum 9 maanden later. Heb toen even gewacht en 6 maanden voor levering een hypotheekofferte aangevraagd bij Munt Hypotheken.

Wat ik heel prettig vond aan Munt, is dat zij als een van de weinige aanbieders dagrente hanteert: als de rente op de passeerdatum lager staat, profiteer je van die daling..
En hoger ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Dan profiteer je van de stijging :+

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randyfisherman
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-05-2023

Je laatste zin: Ja dat kan, maar houdt dan wel rekening met twee zaken:
- Als je de hypotheek om wat voor reden dan ook niet krijgt, zijn je ontbindende voorwaarden waarschijnlijk al verlopen
- Taxatierapport is max 6 maanden geldig, stel de prijzen dalen verder (wat ik verwacht) en je laat pas over 7 maanden taxeren, is de kans dat de taxatiewaarde lager is dan je koopsom aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Laatst online: 09:56
Munt is geen aanrader. Zijn 1 van de weinige hypotheekverstrekkers waar de risico opslag in de rente enkel wordt verlaagd door aflossing en niet door waardestijging van de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:48
TerminalNL schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:40:
[...]

Zowel voor kunststof als voor hout heb je vaak grote zware afzuig installaties draaien die deels zich buiten bevinden vaak. ik zou vooral daar even op letten, dus ga er naast staan, luisteren en dan luisteren of je dat bij de woning ook hoort.
En natuurlijk kijken of er mensen met een fijnstofsensor in de buurt zijn: https://sensor.community/nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-03 13:06
Johan Bogle schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:37:
[...]
Munt is geen aanrader. Zijn 1 van de weinige hypotheekverstrekkers waar de risico opslag in de rente enkel wordt verlaagd door aflossing en niet door waardestijging van de woning.
Ik weet niet hoe je hierbij komt? Na aanlevering van een nieuwe taxatie was de rentedaling binnen een paar dagen doorgevoerd.

En ik had ook een langere looptijd vd offerte. Bij rentedaling profiteer je van de daling en bij de stijging zouden we de bereidstellingprovisie moeten betalen om het behoud van de rente uit de offerte te financieren. Je houd dan in je begroting rekening met de maximale bereidstellingsprovisie. Maar in ons geval was de rente gedaald dus betaalden we geen provisie en hadden we ook nog een lagere rente.

En een jaar later dus al weer nog een lagere rente doordat het huis in waarde was gestegen. Dus uiteindelijk liepen we weer in de pas met de rentes die toen voor kortere looptijden werden afgegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Laatst online: 09:56
tokjah schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:57:
[...]

Ik weet niet hoe je hierbij komt? Na aanlevering van een nieuwe taxatie was de rentedaling binnen een paar dagen doorgevoerd.

En ik had ook een langere looptijd vd offerte. Bij rentedaling profiteer je van de daling en bij de stijging zouden we de bereidstellingprovisie moeten betalen om het behoud van de rente uit de offerte te financieren. Je houd dan in je begroting rekening met de maximale bereidstellingsprovisie. Maar in ons geval was de rente gedaald dus betaalden we geen provisie en hadden we ook nog een lagere rente.

En een jaar later dus al weer nog een lagere rente doordat het huis in waarde was gestegen. Dus uiteindelijk liepen we weer in de pas met de rentes die toen voor kortere looptijden werden afgegeven :)
Ah ja, je hebt gelijk. Ik verwar twee aanbieders waar wij destijds naar keken: moet niet Munt zijn maar Hypotrust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
Een beetje een open deur, maar bij tussentijdse rentestijging betaal je de offerterente (en is het risico van rentestijging dus voor de bank)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:38
Lang geleden dat ik een huis heb gekocht, zit sinds kort enigszins ongepland opeens in onderhandeling. We hebben een bod gedaan van 450k op een huis wat al een paar maanden voor 500k te koop staat. Volgens het Walterliving raport zou het ergens tussen de 462k en 485k moeten kosten. Naar mijn idee zijn er ook niet zo heel veel gegadigden, als ik even door de praatjes van de verkoopmakelaar heen prik.

Nu zijn we dus in onderhandeling met de verkopers, alleen kwamen ze met een tegenbod van slechts 7500 lager dan hun vraagprijs (paar uur later). Vraag me af wat dat te betekenen heeft, ondanks ons lage bod toch een vlot tegenbod, maar dan bijna niet zakken. Zit een beetje te twijfelen hoe hem nu in te schieten: zelfde wat zij doen, beetje stijgen en naar rond de 460k gaan, of gelijk nog wat hoger? Wat een spelletje, wel wat stressvol.
Pagina: 1 ... 289 ... 357 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7