Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 288 ... 357 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-05 08:48
twain4me schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:59:
[...]

maar dan heb jij toch gewoon de waarde vast gesteld op 2% onder de vraagprijs (van dat moment) als de vraagprijs nog 2% hoger was geweest had je dan 4% onder de vraagprijs gezeten met je bod of ook 2%?
ofwel als de vraagprijs hoger was, was dan je bod hoger geweest?
Ja, dan had ik exact hetzelfde bod gedaan. Ik wel.

Mijn punt was meer dat ik vaak zie dat anderen zich laten leiden door de vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:11

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
suikerberg schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:14:
[...]

Ja, dan had ik exact hetzelfde bod gedaan. Ik wel.

Mijn punt was meer dat ik vaak zie dat anderen zich laten leiden door de vraagprijs.
is dat echt zo.. of willen we dat zien. als dat echt zo zou zijn zou iemand toch een huis van 300k voor 400k tekoop zetten en wachten op de persoon die 5% onder de vraagprijs gaat bieden? of had je gewoon een huis wat meer mensen wilde hebben en meer mensen naar waarde hebben geboden?
ik snap onder de waarde op de markt zetten van een tijdje geleden wel dat was gunstig omdat ze dan op gekkere biedingen hopen. (FOMO)

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 13-02-2023 20:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:41
keanu_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:10:
Hoe is jullie ervaring met bouwdepot en waarde naar taxatie? Onze label A woning uit 2003 is vooral aan keuken en badkamer aan vernieuwing toe, ook sauswerk en nieuwe vloeren. Nu hoop ik een bouwdepot volledig te kunnen krijgen als hypotheek (100%) na taxatie: cq 60k aan bouwdepot meefinancieren.
Heeft iemand ervaring met taxaties dat het bouwdepot niet volledig in waarde werd getaxeerd. En zo ja, wat gaf wel de doorslag aan ''waarde vermeerdering'' (bijv zonnepanelen/warmtepomp bij een Label A woning?)
Mijzelf qouten om toch even een update te geven!
Vandaag de taxatie ontvangen (inclusief taxatie na verbouwing).

De woning voor 6% onder de vraagprijs aangekocht, maar de woning wordt 0.5% onder de vraagprijs getaxeerd. Een mooie bericht!

De geplande verbouwingen worden, zoals iedereen al had aangegeven, voor zo'n 75% meegenomen in waardevermeerdering. Gezien de taxatie zonder verbouwing al hoger uitvalt, geeft dit genoeg ruimte voor het bouwdepot!
Nu snel met de bank om tafel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:03
Even een stukje frustratie luchten.

We proberen een huis aan te kopen waarvan de verkoper nog in de huizenmarkt anno 2022 zit.
En wat idee van afwerking anno 1975.

Ze komen haast geen cent van de vraagprijs af welke minimaal 50-75k te hoog is, aldus de NVM rekentools.
Ondertussen staat het huis al 4 maanden te koop en hebben we ook van de verkopende makelaar vernomen dat wij al de 3e partij zijn die de onderhandelingen proberen aan te gaan maar 0 op respijt hebben gekregen.

Naast het feit dat het huis te duur is, is het ook gewoon verouderd. Alles is nog in stijl van het bouwjaar á 1975.
Dus er zit ook gewoon een verbouwing aan van minstens 50k.

Ondertussen al 4 voorstellen gedaan waarvan we bij de eerste 2 wel wisten dat ze afgewezen zouden worden, maar ook daarna kregen we enkel een afwijzing. Nu gaan we maar een eindbod neerleggen en hopen op het beste.

[ Voor 11% gewijzigd door Flix20 op 14-02-2023 12:21 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
Gisteren heb ik een bezichtiging gehad, de verkopende makelaar geeft aan dat er geen tweede bezichtiging mogelijkheden zijn.

De biedingen moet eind deze week binnen zijn. er mag maar één bod geplaatst worden en geen opbiedingen. de verkopende partij verkoopt de woning aan de meest gunstige. De voorwaarde is ook dat de verkopende partij een maand bedenktijd heeft. Mag deze verkoop/bieding voorwaardes eigenlijk wel? en natuurlijk een waarborgsom van 10% willen ze.

Dit zou trouwens betekenen dat de taxatie een desktoptaxatie zou zijn. of zou de verkoopmakelaar nog vrijblijvend zijn om een taxateur te laten komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:50
Nimflix schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:23:
G De voorwaarde is ook dat de verkopende partij een maand bedenktijd heeft.
Volgens mij kan dat gewoon in het voorlopig koopcontract worden opgenomen. Geldt de bedenktijd ook als ze in die maand een hoger bod ontvangen? Dat is dan wel erg onvriendelijk. Als de bedenktijd alleen geldt voor wel of niet verkopen en je bod blijft staan, tsja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:33
Flix20 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:20:

We proberen een huis aan te kopen waarvan de verkoper nog in de huizenmarkt anno 2022 zit.

Ze komen haast geen cent van de vraagprijs af welke minimaal 50-75k te hoog is, aldus de NVM rekentools.
Ondertussen staat het huis al 4 maanden te koop en hebben we ook van de verkopende makelaar vernomen dat wij al de 3e partij zijn die de onderhandelingen proberen aan te gaan maar 0 op respijt hebben gekregen.

Naast het feit dat het huis te duur is, is het ook gewoon verouderd. Alles is nog in stijl van het bouwjaar á 1975.

Ondertussen al 4 voorstellen gedaan waarvan we bij de eerste 2 wel wisten dat ze afgewezen zouden worden, maar ook daarna kregen we enkel een afwijzing. Nu gaan we maar een eindbod neerleggen en hopen op het beste.
Dat lijkt me heel frustrerend ja. Tegelijkertijd, aangezien jullie al drie keer je bod hebben aangepast (ik neem aan verhoogd), is hun strategie nog niet eens heel onsuccesvol. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

Eindbod neerleggen met een zeer korte deadline (48 uur). Als er geen enkele toenadering is dan gewoon maar weer verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:32

Veel verkopers zitten inderdaad nog met hun gedachten in 2021-2022. Het is een psychologisch lastig voor veel mensen. "De buren hebben het verkocht voor 10-30% meer, waarom zouden wij moeten zakken?!". En dan uitleggen dat het andere tijden waren met veel goedkopere energiekosten, levenskosten(extreme inflatie) en het allerbelangrijkste veel lagere hypotheek rente.

Afgelopen week nog met een potentiele(voor ons huis) verkoopmakelaar gesproken. Die vertelde ook "je ziet dat mensen die nu hun huis te koop zetten steeds realistischer zijn in de verkoopwaarde echter mensen die nog van "vorige" periode komen daar nog moeite mee hebben."

Daar zitten dus ook mensen bij die op de top hebben gekocht en afgelopen maanden hun huis te koop hebben gezet... Die zitten dus financieel gezien in de min tegen over een situatie van een paar maanden daarvoor.

Wij zijn ook weer aan het kijken naar een woning van 1150k, soortgelijke woning stond 6 maanden geleden te koop voor dezelfde prijs en die is voor 1195 verkocht. De makelaar van de woning waar wij nu naar aan het kijken zijn geeft ook aan dat de verkopers er moeite mee hebben dat ze er zeer waarschijnlijk minder voor gaan krijgen dan de vraagprijs.
Bijzonder dat die tijdens de 2e bezichtiging aan ons heeft gemeld tussen neus en lippen door dat er prima 80-100k minder voor geboden mag worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:19
Rukapul schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:03:
[...]

Dat zal iets van een C-label zijn bij een modern energielabel.
5cm EPS ligt nog onder de norm van de jaren '90.
Het dak zal vast ook geen R-waarde van >5 hebben (vaak te herkennen aan dat de ruimte tussen de gordingen bijna geheel is opgevuld met isolatie van >10cm).

Kortom, de woning zal flink nageisoleerd moeten worden. Uitgezonderd de reeds nageisoleerde muren. Vervolgens moet je je niet rijk rekenen, want 2000m3 voor zo'n woning ligt in de normale bandbreedte. Ligt maar net aan je stookgedrag.

Dat bestaande label moet je gewoon negeren. Ik had 'm ook (voor het huis dat ik verkocht) :+
Helaas is het niet volgens de huidige normen gedaan. Je ziet dan ook achter de wandjes in de hoeken van het dak (voor opslag van rommel) niks is gedaan, maar in de slaapkamer op de zolder weer wel.
Sport_Life schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:04:
[...]

Grootste kostenpost gaat zijn vervangen kozijnen en hr++(+) glas. Als de kozijnen verrot zijn met enkel glas dan gaat dat veel geld kosten.

Met een kruipruimte is extra pir ertegenaan plakken goed zelf te doen, dak van binnenuit isoleren ook.
Er zijn diverse topics hier te vinden.

Ik vind 2000m3 veel voor een 2kapper , dat betekent dat er weinig aan isolatie is gedaan.
De ramenkozijnen zijn wel prima. Maar helaas is er geen kruipruimte. De woning staat met zijn fundering direct op de grond.
koentjuh schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:10:
Een label zegt ook niet zo veel over gasverbruik. Dat ligt ook deels aan stookgedrag. Hebben ze toevallig zonnepanelen? Vroeger zat je dan bijna standaard op C en waaide de rest vrolijk door :-)

Ter referentie, jaren 30 huis, 180m2, 5 personen en ook label C. Gasverbruik rond de 1100, bij 20 graden stoken. Denk dat de isolatie inderdaad wel wat matig is.
Yes, er liggen 12 zonnepanelen op het dak (zuiden). Ik gok wel zo even dat je dan flink je best hebt gedaan om alles goed aan te pakken?
StecaGrid schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:54:
[...]

Voor jouw beeldvorming. We hebben een tweekapper uit 2002, label A met 186m2 oppervlak en gebruikten in 2021 ook 1800m3. Dit kwam vooral door het vrijwel exclusief thuiswerken de hele winter. We hebben twee kleine kinderen, dus echt geen puber gedrag.
Afgelopen jaar nog 'maar' 1330m3. Gasverbruik en energielabel zegt niks. Laat je goed informeren over de isolatie graad.
Helemaal eens, de informatie die beschikbaar is, is dan wel vrij summier. Voor de vloer is een bon aanwezig, maar het dak niet. Tijdens deze renovatie is plastic gelegd, daarop tempex van 5 cm, daarboven 8 cm werkvloer, daarop weer Espace isolatieplaaten (wat dit ook mag wezen).

Ik denk al met al inderdaad een woning die eigenlijk een C-label heeft en ook zo ingeschat moet worden. De vraag is natuurlijk of de verkoper hierin mee gaat bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
HEY_DUDE schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:29:
[...]

Volgens mij kan dat gewoon in het voorlopig koopcontract worden opgenomen. Geldt de bedenktijd ook als ze in die maand een hoger bod ontvangen? Dat is dan wel erg onvriendelijk. Als de bedenktijd alleen geldt voor wel of niet verkopen en je bod blijft staan, tsja.
einde van de week mogen we een bod plaatsen, thats it. dus de andere partijen mogen ook een bod doen. daarop kijken ze welke voor hun het meest gunstig is en die partij kiezen ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

tsja het is hun keus om wel of niet te verkopen. trouwens ik zou ook alleen nee zeggen als je me eerst 2keer probeerd te lowballen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:54
Nimflix schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:18:
[...]

einde van de week mogen we een bod plaatsen, thats it. dus de andere partijen mogen ook een bod doen. daarop kijken ze welke voor hun het meest gunstig is en die partij kiezen ze.
Ja en daarna mogen de verkopers binnen een maand zonder een reden op te geven? Zo lees ik het in ieder geval? En wat nou zoals @HEY_DUDE zegt er binnen die maand alsnog een hoger bod binnenkomt? Dan mogen ze dus de overeenkomst met jou (er voor dit voorbeeld vanuitgaande dat jij het wordt) zomaar opzeggen en met die ander in zee gaan? Dat jullie allemaal eind van de week een bod moeten doen betekend niet dat er later niet alsnog een ander bod kan komen. Bijvoorbeeld van mensen die misgrijpen maar ook van deze clausule weten en gewoon een nieuw hoger bod neerleggen bij de verkopende partij.

Ik zou toch wel zorgen dat die maand opzegtermijn wat meer afgekaderd zou worden. Dat er specifieke voorwaarden aan zitten alvorens er binnen die maand opgezegd kan worden. Want anders heb je feitelijk een maand helemaal niks aan je geaccepteerde bod omdat de verkopers er ieder moment dat ze willen vanaf kunnen zien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:02
Gisteren heb ik een bezichtiging gehad, de verkopende makelaar geeft aan dat er geen tweede bezichtiging mogelijkheden zijn.

De biedingen moet eind deze week binnen zijn. er mag maar één bod geplaatst worden en geen opbiedingen. de verkopende partij verkoopt de woning aan de meest gunstige. De voorwaarde is ook dat de verkopende partij een maand bedenktijd heeft. Mag deze verkoop/bieding voorwaardes eigenlijk wel? en natuurlijk een waarborgsom van 10% willen ze.

Dit zou trouwens betekenen dat de taxatie een desktoptaxatie zou zijn. of zou de verkoopmakelaar nog vrijblijvend zijn om een taxateur te laten komen?
Een maand bedenktijd voor de verkoper, maar niet voor de koper? Dus je moet een bod uitbrengen, vervolgens een maand afwachten (waarin ze nog een hoger bod kunnen krijgen of wat dan ook), en dan pas kun je verder? Ik zou daar op zijn minst een wederkerigheid in willen zien. Alternatief zou je een bod kunnen uitbrengen met aanvullende voorwaarden dat je niet akkoord gaat met die bedenktermijn. Als je dan het beste bod hebt moeten ze kiezen tussen een minder bod of de voorwaarde laten schieten.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Qoine schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:37:
[...]

Dat lijkt me heel frustrerend ja. Tegelijkertijd, aangezien jullie al drie keer je bod hebben aangepast (ik neem aan verhoogd), is hun strategie nog niet eens heel onsuccesvol. :P
Je zoekt gewoon een bedrag waarmee je het gesprek start. En het lijkt erop dat dat pas gaat zijn in de buurt van de vraagprijs. Welke dus minimaal 50k te hoog is.
Alleen een bedrag noemen wordt niet genoemd. alleen een inschatting van de verkopende makelaar.

Onze makelaar heeft goed contact met de verkopende makelaar en die schrikt of weerlegt onze vraagprijs niet. Ook heeft ie al wat indicaties gegeven dat hij het ook niet helemaal eens lijkt te zijn met de verkopers. Maar uiteindelijk is het hun huis dus hun beslissing.
stin00 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:52:
[...]

Eindbod neerleggen met een zeer korte deadline (48 uur). Als er geen enkele toenadering is dan gewoon maar weer verder kijken.
Eindbod gaan we ook doen, maar niet met een deadlline. Dat gaat in dit geval niet werken.
Verkopers zijn in de 70 en huren ondertussen al 2 maanden een appartement. Dus op een week gaat het niet komen.
sbmuc schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:54:
[...]

Veel verkopers zitten inderdaad nog met hun gedachten in 2021-2022. Het is een psychologisch lastig voor veel mensen. "De buren hebben het verkocht voor 10-30% meer, waarom zouden wij moeten zakken?!". En dan uitleggen dat het andere tijden waren met veel goedkopere energiekosten, levenskosten(extreme inflatie) en het allerbelangrijkste veel lagere hypotheek rente.

Afgelopen week nog met een potentiele(voor ons huis) verkoopmakelaar gesproken. Die vertelde ook "je ziet dat mensen die nu hun huis te koop zetten steeds realistischer zijn in de verkoopwaarde echter mensen die nog van "vorige" periode komen daar nog moeite mee hebben."

Daar zitten dus ook mensen bij die op de top hebben gekocht en afgelopen maanden hun huis te koop hebben gezet... Die zitten dus financieel gezien in de min tegen over een situatie van een paar maanden daarvoor.

Wij zijn ook weer aan het kijken naar een woning van 1150k, soortgelijke woning stond 6 maanden geleden te koop voor dezelfde prijs en die is voor 1195 verkocht. De makelaar van de woning waar wij nu naar aan het kijken zijn geeft ook aan dat de verkopers er moeite mee hebben dat ze er zeer waarschijnlijk minder voor gaan krijgen dan de vraagprijs.
Bijzonder dat die tijdens de 2e bezichtiging aan ons heeft gemeld tussen neus en lippen door dat er prima 80-100k minder voor geboden mag worden..
De situatie die je nu omschrijft is exact dat wat hier gaande is. Alleen hebben ze dit huis al 30+ jaar dus is het grotendeels afbetaald en ze gaan de huur in.
Verkopers zitten met de verkoop prijs op +7.5% ten opzichte waar vorig jaar juli een soortgelijk huis van verkocht is. Echter is die instap klaar. (als in beneden net stucwerk, moderne keuken en badkamer)
twain4me schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:08:
[...]

tsja het is hun keus om wel of niet te verkopen. trouwens ik zou ook alleen nee zeggen als je me eerst 2keer probeerd te lowballen ;)
Uiteraard is het hun keus om het wel of niet te verkopen, maar je zet het niet in de verkoop om het maar niet te verkopen. Daarnaast weten we dus al dat zez een appartement huren (en hier al inzitten). Ze hopen dus nog op een goudmijn te zitten, maar die brokkelt langzaamaan af. Maar daar zijn zij nog niet en dat maakt heel frustrerend onderhandelen.

Eerste bod was inderdaad een lowbal bod en is niet eens bij de verkoper zelf terecht gekomen. Verkopende makelaar zei al sorry maar dit ga ik niet eens voorstellen.
Tweede bod was net iets onder de waarde volgens de NVM norm om het gesprek te starten. Vervolgens zijn we midden in de NVM range gaan zitten en zitten er nu een stuk boven aan de top waarde hoopte met onderhandelingen te eindigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:27

Het mag maar het is wel heel raar.

Die taxatie, voor de hypotheek wil de geldverstrekker het pand zien dus ik gok dat die taxateur nodig is. Normaal gesproken vraagt de taxateur de contactgegevens van de verkopers aan de makelaar en maakt de taxateur een afspraak met de verkopers.

Waarborgsom 10%, mag bankgarantie ook?

En waarom geen tweede bezichtiging?

Het voelt een beetje raar aan wat mij betreft. Als ze moeilijk doen over die taxatie krijg je zelfs je financiering niet rond en moet je die 10% betalen. Ik zou dat goed navragen, anders neem je wel een heel groot risico.

Is het je droomhuis, dan zul je op hun voorwaarden moeten werken.

Is het niet je droomhuis, dan kun je een bod doen maar met deze voorwaarden:
- Koper ook een maand bedenktijd, vrijblijvend opzeggen zonder opgaaf van reden
- Koper mag in die maand een bouwkundige keuring doen (heb je gelijk je tweede bezichtiging)
- Verkoper laat taxateur toe in de woning ten behoeve van financiering
- Voorbehoud financiering, 8 weken vanaf einde bedenktijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-05 19:51
Flix20 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:29:
[...]

Je zoekt gewoon een bedrag waarmee je het gesprek start. En het lijkt erop dat dat pas gaat zijn in de buurt van de vraagprijs. Welke dus minimaal 50k te hoog is.
Alleen een bedrag noemen wordt niet genoemd. alleen een inschatting van de verkopende makelaar.

Onze makelaar heeft goed contact met de verkopende makelaar en die schrikt of weerlegt onze vraagprijs niet. Ook heeft ie al wat indicaties gegeven dat hij het ook niet helemaal eens lijkt te zijn met de verkopers. Maar uiteindelijk is het hun huis dus hun beslissing.

[...]

Eindbod gaan we ook doen, maar niet met een deadlline. Dat gaat in dit geval niet werken.
Verkopers zijn in de 70 en huren ondertussen al 2 maanden een appartement. Dus op een week gaat het niet komen.

[...]

De situatie die je nu omschrijft is exact dat wat hier gaande is. Alleen hebben ze dit huis al 30+ jaar dus is het grotendeels afbetaald en ze gaan de huur in.
Verkopers zitten met de verkoop prijs op +7.5% ten opzichte waar vorig jaar juli een soortgelijk huis van verkocht is. Echter is die instap klaar. (als in beneden net stucwerk, moderne keuken en badkamer)

[...]

Uiteraard is het hun keus om het wel of niet te verkopen, maar je zet het niet in de verkoop om het maar niet te verkopen. Daarnaast weten we dus al dat zez een appartement huren (en hier al inzitten). Ze hopen dus nog op een goudmijn te zitten, maar die brokkelt langzaamaan af. Maar daar zijn zij nog niet en dat maakt heel frustrerend onderhandelen.

Eerste bod was inderdaad een lowbal bod en is niet eens bij de verkoper zelf terecht gekomen. Verkopende makelaar zei al sorry maar dit ga ik niet eens voorstellen.
Tweede bod was net iets onder de waarde volgens de NVM norm om het gesprek te starten. Vervolgens zijn we midden in de NVM range gaan zitten en zitten er nu een stuk boven aan de top waarde hoopte met onderhandelingen te eindigen
Dat (niet willen zakken terwijl prijzen wellicht dalen) is hun probleem, niet de jouwe. Leg een eindbod neer met eindtermijn en maak dat duidelijk. Met de flinke hoeveelheid geld die nog nodig is om het bijtijds te brengen is het ook (nog) geen droomhuis lijkt mij?
Nu heb je blijkbaar al meerdere keren toegegeven, wat ik als verkoper ook als wispelturig zou zien en evt lichtelijk geïrriteerd van zou worden. Zeker met een initieel overduidelijk te laag bod sta je al met 1-0 achter als potentiële gunningsfactor. Je hebt blijkbaar een aankoopmakelaar die de factor emotie uit het biedspelletje moet halen. Gezien de frustratie lijkt het dat hij/zij niet doet waarvoor hij/zij betaald wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:47

Verkoper hoeft het kennelijk niet per se te verkopen. Ze mogen ook vragen wat ze willen uiteraard.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Flix20
geekeep schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:11:
[...]

Dat (niet willen zakken terwijl prijzen wellicht dalen) is hun probleem, niet de jouwe. Leg een eindbod neer met eindtermijn en maak dat duidelijk. Met de flinke hoeveelheid geld die nog nodig is om het bijtijds te brengen is het ook (nog) geen droomhuis lijkt mij?
Nu heb je blijkbaar al meerdere keren toegegeven, wat ik als verkoper ook als wispelturig zou zien en evt lichtelijk geïrriteerd van zou worden. Zeker met een initieel overduidelijk te laag bod sta je al met 1-0 achter als potentiële gunningsfactor. Je hebt blijkbaar een aankoopmakelaar die de factor emotie uit het biedspelletje moet halen. Gezien de frustratie lijkt het dat hij/zij niet doet waarvoor hij/zij betaald wordt.
Het is zeker wel een huis waar het voor ons alle wensen aantikte. Droomhuis geloof ik niet zo in.
Maar er moet wel wat gebeuren om het modern te maken.

Frustratie zat voornamelijk in het feit dat de verkopers stug aan hun beeld bleven vasthouden.

Maar, we hebben woensdag ons eindbod ingestuurd. Hebben er geen geldigheid aan gehangen.
Dat zou in dit geval enkel tegen gewerkt hebben.
En vrijdag kwam dan het verlossende woord, geaccepteerd.
Voor de prijs die wij vooraf voor onszelf hadden bedacht als max en een 7.5% onder VP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:35
Flix20 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:32:
[...]

Maar, we hebben woensdag ons eindbod ingestuurd. Hebben er geen geldigheid aan gehangen.
Voor de prijs die wij vooraf voor onszelf hadden bedacht als max en een 7.5% onder VP
Van harte gefeliciteerd! Toch goed om een soort van voet bij stuk te houden. Nu op naar de volgende stappen in het aankoopproces!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
5 Januari te horen gekregen dat ons huurhuis over een jaar of 2 gesloopt gaat worden. Sindsdien in een wat goedkopere gemeente aan het zoeken gegaan naar betaalbare eengezinswoningen. (Onder de 250k) Na een aantal overbiedingen vandaag te horen gekregen dat het huis ons gegund werd.
Hebben nog behoorlijk overboden (15%) en zonder voorbehoud en geen financiering nodig. Dus we hadden wel echt voorsprong op anderen (vooral investeerders en wat mensen uit de buurt die hoopten dat het op of net onder de vraagprijs kon.)

Wat we boden lag nog altijd onder de biedingen op huizen die we hiervoor niet kregen, terwijl dit huis ons het meeste aanstond van alles tot nu toe. Die andere waren vaak 10-15% groter, maar qua locatie en/of staat vonden we die eigenlijk toch minder dan deze.

/edit: zonder aankoopmakelaar gewerkt, wel veel van waltersliving gebruik gemaakt om oude verkoopprijzen boven tafel te krijgen. Meer daarop gefocust dan op vraagprijzen van huizen. Dan lag de biedprijs wel in het verlengde van wat afgelopen jaar betaald werd.

[ Voor 14% gewijzigd door ArthurMorgan op 20-02-2023 17:03 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05 16:03
Even benieuwd of er mensen in een zelfde soort situatie hebben gezeten. Partner en ik hebben een koopwoning met een redelijke overwaarde (+-250k). Nu gaan we deze week kijken bij een mogelijk droomhuis.

Onze oude hypotheek is nog tegen een percentage van 1.85% (30j vast, nog 27j te gaan). Deze is afgesloten bij de Rabobank en die bieden een verhuisregeling aan. Voor zover ik het begrijp kan ik deze voorwaarden meenemen voor het oorspronkelijke hypotheekbedrag (325k).

Nu zouden we het overige benodigde geld kunnen financieren via een familiehypotheek. Heeft iemand van jullie ervaring met een soortgelijke situatie? Is het aannemelijk dat een bank hier aan meewerkt? De insteek van de verhuisregeling is natuurlijk dat je bij hun ook een evt. nieuwe hypotheek (tegen nieuwe voorwaarden) afsluit. Ik kon hier eigenlijk nergens iets over vinden.

Ik zal uiteindelijk natuurlijk contact moeten opnemen met de hypotheekverstrekker, maar ik zou graag horen of iemand dit ooit eerder heeft meegemaakt of er kennis van heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSBars
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-05 16:27
ManzokuSan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:54:
Even benieuwd of er mensen in een zelfde soort situatie hebben gezeten. Partner en ik hebben een koopwoning met een redelijke overwaarde (+-250k). Nu gaan we deze week kijken bij een mogelijk droomhuis.

Onze oude hypotheek is nog tegen een percentage van 1.85% (30j vast, nog 27j te gaan). Deze is afgesloten bij de Rabobank en die bieden een verhuisregeling aan. Voor zover ik het begrijp kan ik deze voorwaarden meenemen voor het oorspronkelijke hypotheekbedrag (325k).

Nu zouden we het overige benodigde geld kunnen financieren via een familiehypotheek. Heeft iemand van jullie ervaring met een soortgelijke situatie? Is het aannemelijk dat een bank hier aan meewerkt? De insteek van de verhuisregeling is natuurlijk dat je bij hun ook een evt. nieuwe hypotheek (tegen nieuwe voorwaarden) afsluit. Ik kon hier eigenlijk nergens iets over vinden.

Ik zal uiteindelijk natuurlijk contact moeten opnemen met de hypotheekverstrekker, maar ik zou graag horen of iemand dit ooit eerder heeft meegemaakt of er kennis van heeft ;)
Volgens mij moet je het ook gewoon kunnen mee nemen zonder extra hypotheek te nemen. Wat interessant is is natuurlijk ook tegen welk rentepercentage je de familiehypotheek kunt afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33

250k overwaarde voor een huis waar je 3 jaar in woont (Tenzij je je rente overgesloten hebt ivm je 27 resterende jaren) noem ik wel meer dan redelijk ;)

Maar ik heb ook kortstondig een familiehypotheek gehad omdat mijn partner net van baan ging switchen toen we het huis kochten. Niet alle banken willen hier aan mee werken, maar er zijn voldoende opties. Via de hypotheekadviseur zijn we bij de Nationale Nederlanden uitgekomen. De documenten die wij moesten regelen waren:

- Getekende overeenkomst familiehypotheek (bedrag, rente looptijd etc, simpel a4tje)
- Getekende terugschenkovereenkomst (In ons geval nodig zodat de leencapaciteit niet omlaag zou gaan, ook een simpel a4tje)

Als je voldoende leencapaciteit hebt dan is de terugschenkovereenkomst niet nodig, maar het is sowieso wel interessant. Je mag namelijk de in rekening gebrachte rente aftrekken en je ouders mogen belastingvrij de rente tot het max bedrag jaarlijks terugschenken.

Je zit trouwens natuurlijk al wel bij de Rabobank dus je moet dan even specifiek bij de Rabobank informeren of ze hier aan mee werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05 16:03
Evanrvb schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:40:
[...]

250k overwaarde voor een huis waar je 3 jaar in woont (Tenzij je je rente overgesloten hebt ivm je 27 resterende jaren) noem ik wel meer dan redelijk ;)

Maar ik heb ook kortstondig een familiehypotheek gehad omdat mijn partner net van baan ging switchen toen we het huis kochten. Niet alle banken willen hier aan mee werken, maar er zijn voldoende opties. Via de hypotheekadviseur zijn we bij de Nationale Nederlanden uitgekomen. De documenten die wij moesten regelen waren:

- Getekende overeenkomst familiehypotheek (bedrag, rente looptijd etc, simpel a4tje)
- Getekende terugschenkovereenkomst (In ons geval nodig zodat de leencapaciteit niet omlaag zou gaan, ook een simpel a4tje)

Als je voldoende leencapaciteit hebt dan is de terugschenkovereenkomst niet nodig, maar het is sowieso wel interessant. Je mag namelijk de in rekening gebrachte rente aftrekken en je ouders mogen belastingvrij de rente tot het max bedrag jaarlijks terugschenken.

Je zit trouwens natuurlijk al wel bij de Rabobank dus je moet dan even specifiek bij de Rabobank informeren of ze hier aan mee werken.
Relatief aan de tijd is dat inderdaad meer dan aardig. We zijn zuinig en verdienen prima, maar het overgrote deel is toch echt de huizenmarkt en ontzettend geluk hebben in familiale sfeer (waardoor de familiehypotheek ook een mogelijkheid is nu).

Voor nu eerst maar de bezichtiging afwachten en dan zo snel mogelijk inventariseren bij de Rabobank zelf en een financieel adviseur inschakelen om alles eens door te laten rekenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Evanrvb schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:40:
[...]

Kan je wat dieper ingaan op die terugschenkovereenkomst? Ik had juist begrepen dat je bij een familiebank constructie prima de jaarlijkse schenkingsvrijstelling kan benutten van ouders naar kind maar dat deze niet gekoppeld mag zijn aan de leningsovereenkomst.

Kort gezegd, de schenking is vrijwillig en heeft verder niets van doen met de lening.

Staat dat ook zo benoemd in de terugschenkovereenkomst en wat heeft een bank daar dan aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Laatst online: 27-05 21:15

Wij kunnen slechts de openstaande schuld meenemen naar de nieuwe woning.

De tweede hypotheek (het nieuwe hypotheekdeel) was niet bij een andere verstrekker af te sluiten als ik de bestaande hypotheek wilde meenemen. Een reden hiervoor is dat dit problemen zou opleveren bij een gedwongen verkoop. Dit zal ongetwijfeld anders zijn bij een onderlinge lening bij Familie, maar daarover zul je echt bij de Rabobank moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-05 11:25

Gewoon screenshot van mobiel.huisverklikker.nl in hun postcode sturen met prijsdalingen in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33
Wolly schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:04:
[...]

Kan je wat dieper ingaan op die terugschenkovereenkomst? Ik had juist begrepen dat je bij een familiebank constructie prima de jaarlijkse schenkingsvrijstelling kan benutten van ouders naar kind maar dat deze niet gekoppeld mag zijn aan de leningsovereenkomst.

Kort gezegd, de schenking is vrijwillig en heeft verder niets van doen met de lening.

Staat dat ook zo benoemd in de terugschenkovereenkomst en wat heeft een bank daar dan aan?
Het staat in principe los van elkaar inderdaad, maar bij ons hield de bank er wel rekening mee dat ondanks de familie hypotheek de lasten niet omhoog gingen door de terugschenkovereenkomst.

In de terugschenkovereenkomst stond het bedrag van de jaarlijkse rente vermeld en dat dit teruggeschonken zou worden. Je zet ook allebei je handtekening onder de terugschenkovereenkomst dus in principe is het dan ook niet meer volledig vrijblijvend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 02:13
Flix20 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:32:
[...]

Het is zeker wel een huis waar het voor ons alle wensen aantikte. Droomhuis geloof ik niet zo in.
Maar er moet wel wat gebeuren om het modern te maken.

Frustratie zat voornamelijk in het feit dat de verkopers stug aan hun beeld bleven vasthouden.

Ik vind 7,5% onder de vraagprijs ook wel flink (dat is toch al 37.500 op een 500k huis). Dus ben wel benieuwd hoeveel % je eerste bod onder VP was.
Prima dat je wilt lowballen, maar daarover gefrustreerd raken is toch beetje je eigen schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:22
Evanrvb schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:56:
[...]

Het staat in principe los van elkaar inderdaad, maar bij ons hield de bank er wel rekening mee dat ondanks de familie hypotheek de lasten niet omhoog gingen door de terugschenkovereenkomst.

In de terugschenkovereenkomst stond het bedrag van de jaarlijkse rente vermeld en dat dit teruggeschonken zou worden. Je zet ook allebei je handtekening onder de terugschenkovereenkomst dus in principe is het dan ook niet meer volledig vrijblijvend.
Wij mochten bij NN destijds zelf een papiertje opstellen. We hebben er toen een intentieverklaring van gemaakt. De intentie is er dan, maar of er terug geschonken wordt is dan de vraag ;)

Verder NN altijd wel een fijne bank voor dit soort zaken. Ook denken ze goed mee met als je meer wilt lenen dan verantwoord is op het inkomen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Morpheusk schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 00:07:
[...]

Wij mochten bij NN destijds zelf een papiertje opstellen. We hebben er toen een intentieverklaring van gemaakt. De intentie is er dan, maar of er terug geschonken wordt is dan de vraag ;)

Verder NN altijd wel een fijne bank voor dit soort zaken. Ook denken ze goed mee met als je meer wilt lenen dan verantwoord is op het inkomen.
Als je jezelf nog steeds recht in de spiegel kan aankijken dat je fraudeert, is het allemaal prima natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
kx22 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 23:54:
[...]

Ik vind 7,5% onder de vraagprijs ook wel flink (dat is toch al 37.500 op een 500k huis). Dus ben wel benieuwd hoeveel % je eerste bod onder VP was.
Prima dat je wilt lowballen, maar daarover gefrustreerd raken is toch beetje je eigen schuld.
Dat was 10 jaar geleden normaal. 10% onderbieden :’)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wispe schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 06:18:
[...]

Als je jezelf nog steeds recht in de spiegel kan aankijken dat je fraudeert, is het allemaal prima natuurlijk.
Welk gedeelte is de fraude dan?

Het feit dat er een terugschenkovereenkomst is die direct te relateren is aan de rentebetalingen ?

Of het feit dat het een intentieverklaring is die niet afgedwongen kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:22
Wispe schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 06:18:
[...]

Fraudeert? Een intentieverklaring is geen overeenkomst en geeft geen recht op het eventuele terug geschonken bedrag.

Met familiebanken is het daarnaast voor beide partijen gunstiger als er een gedeelte wordt terug geschonken van die 8% rente die je betaald, zodat je er beide wat aan over houdt.

Daarnaast wordt het je ook niet ontzegd om bijv gebruik te maken van de jaarlijkse vrijstelling om een gedeelte van de schenking terug te schenken of aan andere willekeurige personen.

Of is het dan nog steeds fraude? Anyways beetje overtrokken.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:08
Evanrvb schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:56:
[...]

Zo'n tergschenkovereenkomst mag je eigenlijk niet opstellen, de bank vind dat natuurlijk wel leuk, maar als de Nederlandse belastingdienst er achter komt dan gaat er een dikke streep door je familiebankconstructie. Immers reken je geen marktconforme rente meer als die gegarandeerd teruggeschonken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hielko schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:21:
[...]

Zo'n tergschenkovereenkomst mag je eigenlijk niet opstellen, de bank vind dat natuurlijk wel leuk, maar als de Nederlandse belastingdienst er achter komt dan gaat er een dikke streep door je familiebankconstructie. Immers reken je geen marktconforme rente meer als die gegarandeerd teruggeschonken wordt.
Daarom stond ik er zo van te kijken,ik had niet verwacht dat banken zo'n terugschenkovereenkomst vragen want voor hun lijkt het mij ook een riskante constructie als de BD daarop gaat controleren.

Zij zullen er wel iets beter naar gekeken hebben op juridisch vlak mag ik aannemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:08
Wolly schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:39:
[...]

Daarom stond ik er zo van te kijken,ik had niet verwacht dat banken zo'n terugschenkovereenkomst vragen want voor hun lijkt het mij ook een riskante constructie als de BD daarop gaat controleren.

Zij zullen er wel iets beter naar gekeken hebben op juridisch vlak mag ik aannemen?
Voor hun zit er natuurlijk geen risico aan, zij komen niet in de problemen met de BD....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hielko schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:49:
[...]

Voor hun zit er natuurlijk geen risico aan, zij komen niet in de problemen met de BD....
Als de hypotheekgever (of zijn familie die de lening verstrekte) problemen met de BD krijgt heeft dat wel degelijk een effect op het risico van de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:39
Wolly schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:58:
[...]

Als de hypotheekgever (of zijn familie die de lening verstrekte) problemen met de BD krijgt heeft dat wel degelijk een effect op het risico van de bank.
Ja maar het onderpand voor de hypotheekverstrekker is bij zo'n familiehypotheek wel goed gedekt, neem aan dat het niet om 10k in de familiehypotheek gaat zeg maar.
Ik zou dan ook verwachten dat het qua risico voor een hypotheekverstrekker veel aantrekkelijker is dan een klant die vrijwel de hele koopsom financiert bij hen.
En laten we eerlijk zijn, als er betalingsproblemen ontstaan dan zullen die eerst de betalingen van de familiehypotheek raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
THM0 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:02:
[...]

Ja maar het onderpand voor de hypotheekverstrekker is bij zo'n familiehypotheek wel goed gedekt, neem aan dat het niet om 10k in de familiehypotheek gaat zeg maar.
Ik zou dan ook verwachten dat het qua risico voor een hypotheekverstrekker veel aantrekkelijker is dan een klant die vrijwel de hele koopsom financiert bij hen.
En laten we eerlijk zijn, als er betalingsproblemen ontstaan dan zullen die eerst de betalingen van de familiehypotheek raken.
De bank is er natuurlijk beter gebaat bij iemand die gewoon de hypotheek kan afbetalen dan iemand die betalingsproblemen krijgt en waarvan de woning geveild moet worden :+

Er zitten inderdaad ook positieve kanten voor de bank aan een familiebank constructie icm een hypotheek bij de bank maar om daar een semi-legale/illegale constructie voor op te tuigen gaat denk ik wel wat ver. Vandaar dat ik zeg dat de bank er waarschijnlijk wel iets langer over heeft nagedacht of zo'n terugschenkovereenkomst wel slim en toegestaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:17
MaStar schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:58:
[...]

De waarde is nooit exact vast te stellen. Is geen exacte wetenschap. Dus mensen kijken snel naar vraagprijs als eikpunt alsof dat de waarheid is. Daarom moet je de vraagprijs niet te laag meer insteken.
Dit gaat vaak op maar lang niet altijd.

Wij zijn nu bezig om ons eerste huis te kopen. De vraagprijs was 575k, daar zijn we flink overheen gegaan en hoewel er e.e.a. moet gebeuren aan de woning, een kleiner vergelijkbaar huis een deur of 12 verder, is voor 735k weggegaan, en ja, dat was wel in betere staat maar alsnog.

Overigens in het algemeen vind ik dat de nieuwsberichten over de dalende huizenprijzen een vrij eenzijdig beeld geven. Het heeft met zo veel factoren te maken.

Voorbeeld: Ik woon in Den Haag. In de betreffende wijken, is sprake van erfpacht. Vrouw en ik hebben inmiddels in de afgelopen jaren denk ik wel 20 huizen bekeken en op een stuk of 3 geboden voordat dit huis voorbij kwam.

Ik heb hier in de wijk huizen van bijvoorbeeld 535k vraagprijs zien dalen met bijna een ton in de vraagprijs!!

Echter, dit zijn wel vaak huizen met erfpacht die zowel qua percentage als grondwaarde elke 5 jaar herzien word. Daar worden banken heel zenuwachtig van omdat met name in Den Haag, de grondprijzen bij herziening momenteel achterlijk de lucht in gaan met hoge canons tot gevolg en van de meeste huizen hier in de buurt, word de erfpacht dit jaar herzien... Tja, een huis word dan ineens een stuk minder "waard".

Het huis wat we nu aan het kopen zijn (bod geaccepteerd enz), heeft weliswaar erfpacht maar de grondwaarde is eeuwigdurend vastgelegd. (helaas niet erfpacht eeuwigdurend afgekocht maargoed, can't have it all). Dan zal het canon nog wel wat fluctueren maar de grondprijs kan niet ineens 3x over de kop zoals om ons heen gebeurt.

Bovendien ligt het huis op een zeer gewilde plek, op het "zand" in een geweldige wijk, dan moet je met de billen bloot, er waren totaal 12 biedingen aldus de makelaar (ik zal het biedingslogboek wel in willen zien).

Enfin, ik heb al gratis een nieuwe keuken dus dat verzacht de pijn wel wat :9

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:39
Wolly schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:10:
[...]

De bank is er natuurlijk beter gebaat bij iemand die gewoon de hypotheek kan afbetalen dan iemand die betalingsproblemen krijgt en waarvan de woning geveild moet worden :+

Er zitten inderdaad ook positieve kanten voor de bank aan een familiebank constructie icm een hypotheek bij de bank maar om daar een semi-legale/illegale constructie voor op te tuigen gaat denk ik wel wat ver. Vandaar dat ik zeg dat de bank er waarschijnlijk wel iets langer over heeft nagedacht of zo'n terugschenkovereenkomst wel slim en toegestaan is.
Ja eens hoor, ik ben er ook geen voorstander van de grenzen op te zoeken van wat kan en mag qua leencapaciteit.
Maar goed, als je de overeenkomsten kunt overleggen van de familiehypotheek incl schenkingsconstructie, dan voldoet de bank ook aan haar plicht. Dat je dat vervolgens allemaal verandert is je eigen probleem. Eigenlijk net als het aanleveren van een loonstrook, en de dag na passeren je baan opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:10:
[...]

Vergeet de rol van de adviseur niet. Daar worden dit soort constructies bedacht. Ik zou van een 'bankadviseur' dit niet gauw verwachten, maar een onafhankelijk adviseur is daar veel vrijer in. Die zou hier het eerst op worden aangesproken als het helemaal mis gaat.

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-05 15:04
1nsane schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:30:
[...]

Dit gaat vaak op maar lang niet altijd.

Wij zijn nu bezig om ons eerste huis te kopen. De vraagprijs was 575k, daar zijn we flink overheen gegaan en hoewel er e.e.a. moet gebeuren aan de woning, een kleiner vergelijkbaar huis een deur of 12 verder, is voor 735k weggegaan, en ja, dat was wel in betere staat maar alsnog.

Overigens in het algemeen vind ik dat de nieuwsberichten over de dalende huizenprijzen een vrij eenzijdig beeld geven. Het heeft met zo veel factoren te maken.

Voorbeeld: Ik woon in Den Haag. In de betreffende wijken, is sprake van erfpacht. Vrouw en ik hebben inmiddels in de afgelopen jaren denk ik wel 20 huizen bekeken en op een stuk of 3 geboden voordat dit huis voorbij kwam.

Ik heb hier in de wijk huizen van bijvoorbeeld 535k vraagprijs zien dalen met bijna een ton in de vraagprijs!!

Echter, dit zijn wel vaak huizen met erfpacht die zowel qua percentage als grondwaarde elke 5 jaar herzien word. Daar worden banken heel zenuwachtig van omdat met name in Den Haag, de grondprijzen bij herziening momenteel achterlijk de lucht in gaan met hoge canons tot gevolg en van de meeste huizen hier in de buurt, word de erfpacht dit jaar herzien... Tja, een huis word dan ineens een stuk minder "waard".

Het huis wat we nu aan het kopen zijn (bod geaccepteerd enz), heeft weliswaar erfpacht maar de grondwaarde is eeuwigdurend vastgelegd. (helaas niet erfpacht eeuwigdurend afgekocht maargoed, can't have it all). Dan zal het canon nog wel wat fluctueren maar de grondprijs kan niet ineens 3x over de kop zoals om ons heen gebeurt.

Bovendien ligt het huis op een zeer gewilde plek, op het "zand" in een geweldige wijk, dan moet je met de billen bloot, er waren totaal 12 biedingen aldus de makelaar (ik zal het biedingslogboek wel in willen zien).

Enfin, ik heb al gratis een nieuwe keuken dus dat verzacht de pijn wel wat :9
Is het toevallig het huis aan de
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
.

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 27-05 22:07
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ben wel benieuwd hoeveel kandidaat-kopers vandaag de dag nog gebruik maken van een aankoopmakelaar.

Daarom heb ik even een polletje aangemaakt.
Dank voor het invullen :)

Poll: Maak je gebruik van een aankoopmakelaar?
Ja
Nee
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=405308&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:28
Dunedin schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:49:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ben wel benieuwd hoeveel kandidaat-kopers vandaag de dag nog gebruik maken van een aankoopmakelaar.

Daarom heb ik even een polletje aangemaakt.
Dank voor het invullen :)

Poll: Maak je gebruik van een aankoopmakelaar?
Ja
Nee
Tussenstand:
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Mijn optie staat er niet tussen.

Nee, maar mijn verkopende makelaar heeft mij wel erg geholpen met de woning die ik op het oog had. Veel uitgezocht achter de scherm, waardeschatting, tips/tricks, belletje naar de verkopende makelaar voor wat extra info etc.

• 1nsane
amboly schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:27:
[...]

Is het toevallig het huis aan de
***members only***
.
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Hier dan een ervaring met het (poging tot) kopen van een huis. Deze week een huis bezichtigd dat vrij populair blijkt te zijn, na een paar uur was er al een aanmeld stop voor bezichtigingen. Tijdens de bezichtiging kwam er ook elke 20 minuten een nieuw stel, we liepen op een gegeven moment met 6 man door het huis heen :+ Dat is in Groningen momenteel niet de norm.

Huis heeft label A+, is volledig instapklaar maar ligt aan de rand van de stad. De vraagprijs is schappelijk, maar ik verwacht dat er flink wat biedingen gaan komen waarvan een aantal boven de vraagprijs. Je kon geen bod uitbrengen, er is direct gekozen voor bieden per inschrijving. Ik heb net als bij m'n vorige huizenjacht geen aankoopmakelaar, dus moet maar even broeden op een degelijk bod. Ik wil in ieder geval onder de NHG grens blijven, maar heb een vermoeden dat er wel iemand 10% zal overbieden.

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:30

lasharor

7 december 2004

stin00 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:25:
Hier dan een ervaring met het (poging tot) kopen van een huis. Deze week een huis bezichtigd dat vrij populair blijkt te zijn, na een paar uur was er al een aanmeld stop voor bezichtigingen. Tijdens de bezichtiging kwam er ook elke 20 minuten een nieuw stel, we liepen op een gegeven moment met 6 man door het huis heen :+

Huis heeft label A+, is volledig instapklaar maar ligt aan de rand van de stad. De vraagprijs is schappelijk, maar ik verwacht dat er flink wat biedingen gaan komen waarvan een aantal boven de vraagprijs. Je kon geen bod uitbrengen, er is direct gekozen voor bieden per inschrijving. Ik heb net als bij m'n vorige huizenjacht geen aankoopmakelaar, dus moet maar even broeden op een degelijk bod. Ik wil in ieder geval onder de NHG grens blijven, maar heb een vermoeden dat er wel iemand 10% zal overbieden.

***members only***
Wat gaan ze met de grond om dit huis heen doen? Ik zou dit wel even dubbel checken voordat je dadelijk lang last hebt van allerlei bouw gerelateerde activiteiten.

Even verderop staat nog een huis te koop. Je kan ook gewoon bieden wat je wilt op dit huis en bij een negatief resultaat gaan kijken bij dat andere huis. Staat is niet hetzelfde maar daardoor zal er juist ruimte ontstaat om te onderhandelen.

Wellicht iets meer moeite maar dan kan je eventueel wel zelf bepalen hoe je je keuken en badkamer wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Hier dan een ervaring met het (poging tot) kopen van een huis. Deze week een huis bezichtigd dat vrij populair blijkt te zijn, na een paar uur was er al een aanmeld stop voor bezichtigingen. Tijdens de bezichtiging kwam er ook elke 20 minuten een nieuw stel, we liepen op een gegeven moment met 6 man door het huis heen :+ Dat is in Groningen momenteel niet de norm.

***members only***
offtopic:
Offtopic maar heel bizar hoe dit huis in onze smaak is ook.
Hebben gister letterlijk dezelfde kleurstelling keuken uitgekozen, vloer ook soortgelijk en een behang wat in een slaapkamer hangt hebben we in het huidige huis 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
lasharor schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:33:
[...]

Wat gaan ze met de grond om dit huis heen doen? Ik zou dit wel even dubbel checken voordat je dadelijk lang last hebt van allerlei bouw gerelateerde activiteiten.

Even verderop staat nog een huis te koop. Je kan ook gewoon bieden wat je wilt op dit huis en bij een negatief resultaat gaan kijken bij dat andere huis. Staat is niet hetzelfde maar daardoor zal er juist ruimte ontstaat om te onderhandelen.

Wellicht iets meer moeite maar dan kan je eventueel wel zelf bepalen hoe je je keuken en badkamer wilt hebben.
Ze zijn al 15 jaar bezig met plannen om de weilanden vol te plempen met huizen, dus dat is zeker een goed punt. Dit kan binnen 1 tot 2 jaar beginnen, maar ook nog meerdere jaren duren. Veel onenigheid tussen de gemeente en de grondbezitters. Maar dat er ooit huizen komen staat al vast.

Als het tot een bod gaat komen dan wordt het een kleine overbieding, maar niet al te gek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane

***members only***
Ik word daar ook altijd zo moe van. Zoals ik eerder hier had geschreven, we hebben inmiddels een stuk of 20 huizen bekeken en het is niet ongebruikelijk dat je hooguit 15m binnen mag kijken en zelfs gedurende die tijd met 1 of 2 andere potentiele kopende partijen door het huis banjert. Zelfs een keer meegemaakt dat een makelaar wat geirriteerd was dat ik met m'n vrouw en schoonouders langskwam, dat was toch wel een beetje druk. Alsof ik een broodje bal met mayo kom kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
1nsane schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:09:
[...]

Ik word daar ook altijd zo moe van. Zoals ik eerder hier had geschreven, we hebben inmiddels een stuk of 20 huizen bekeken en het is niet ongebruikelijk dat je hooguit 15m binnen mag kijken en zelfs gedurende die tijd met 1 of 2 andere potentiele kopende partijen door het huis banjert. Zelfs een keer meegemaakt dat een makelaar wat geirriteerd was dat ik met m'n vrouw en schoonouders langskwam, dat was toch wel een beetje druk. Alsof ik een broodje bal met mayo kom kopen...
Ja vreselijk.. een huis kopen is verschrikkelijk, een huis gekocht hebben leuk. Makelaars proppen zoveel mogelijk bezichtigingen in 2 dagen om de tijd/moeite/kosten te drukken. Ze weten toch wel dat er voldoende biedingen binnenkomen, dus een derde bezichtigingsdag drukt alleen maar de winst. Zeker als koper zou het fijn zijn als je wat meer tijd krijgt om rustig rond te kijken in het huis waar je mogelijk tonnen voor ophoest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:29

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De WOZ discussie is verplaatst naar Ervaringen met de WOZ waarde

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online

***members only***
Het huis ziet er netjes uit, maar man, wat een plek en een foeilelijk gebouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tkmeijer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 27-05 12:53
Wispe schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:20:
[...]

Het huis ziet er netjes uit, maar man, wat een plek en een foeilelijk gebouw.
Jij komt zeker uit de randstad.. kan het nog directer?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
tkmeijer schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:38:
[...]

Jij komt zeker uit de randstad.. kan het nog directer?!
Ik heb ook in die stad gewoond, maar daar wil je niet dood gevonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

stin00 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:24:
[...]

Ja vreselijk.. een huis kopen is verschrikkelijk, een huis gekocht hebben leuk. Makelaars proppen zoveel mogelijk bezichtigingen in 2 dagen om de tijd/moeite/kosten te drukken. Ze weten toch wel dat er voldoende biedingen binnenkomen, dus een derde bezichtigingsdag drukt alleen maar de winst. Zeker als koper zou het fijn zijn als je wat meer tijd krijgt om rustig rond te kijken in het huis waar je mogelijk tonnen voor ophoest.
Het heeft ook voordelen, ik haat makelaars praatjes, hoe drukker het is hoe minder tijd ze hebben voor die onzinige one liners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:34
[...]
Kan ook een verkooptactiek zijn. Je zorgt dat alle bezichtigingen op één of twee dagen zijn. Dan denken de potentiële gegadigden dat het een gewild object is. Zelf gelukkig geen last van gehad. Zelfs gewoon een keer bij mensen aangebeld die hun woning te koop hadden staan. We hadden toevallig een woning in de buurt bekeken en kwamen er toch langs. Een leuke en nette rondleiding gehad. De woning is niets geworden trouwens. Moest te veel aan gebeuren. Naar verbouwing zou de woning dan de duurste woning in de straat worden. Dat zou niet realistisch zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 02:13

***members only***
Misschien kan dit verhaal jou helpen.

Bij mij in de buurt een huis te koop voor 350k. Terwijl de WOZ waarde al 400k is. Dus ze hebben express gekozen voor meer reuring. Binnen 1 dag waren er 20 bezichtigingen ingepland volgens mijn makelaar.
Echter was uiteindelijke verkoopprijs MAAR 375k.

Uiteindelijk waren veel mensen die niet willen overbieden. Of vooral die niet flink wilde overbieden.

Moraal van het verhaal. We leven niet meer in 2021-2022. Mensen gaan minder snel 50-100k overbieden op een huis.

Ja N=1, maar mijn makelaar vond het al een vreemde tactiek in deze tijden, want je hoort nu overal dat je kan onderhandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-05 09:02
[...]

Dit is imho de meerwaarde van een (goede) aankoopmakelaar bij gekte. Onze aankoopmakelaar heeft piekjaar 2021 meerdere keren 2e bezichtiging geregeld terwijl het vol zat en er een razendsnelle inschrijvingsdeadline aankwam. Als het vol zat, dan regelde hij gewoon dat wij samen mochten kijken tijdens een andere bezichtiging. Keken wij op andere etages rond. Ging prima en zonder tijdsdruk. Heeft mij ook een mogelijke miskoop bespaard, want bij een woning waar ik wou bieden maar nog wat vragen/twijfels had, zag ik na 2e bezichtiging af van een bod.
Werkt waarschijnlijk het beste als de aankoopmakelaar een goed netwerk heeft, uiteindelijk hebben ze elkaar nodig…

[ Voor 5% gewijzigd door rubenos op 25-02-2023 17:41 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
kx22 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:18:
[...]

Bij mij in de buurt een huis te koop voor 350k. Terwijl de WOZ waarde al 400k is. Dus ze hebben express gekozen voor meer reuring. Binnen 1 dag waren er 20 bezichtigingen ingepland volgens mijn makelaar.

Uiteindelijk waren veel mensen die niet willen overbieden. Of vooral die niet flink wilde overbieden.

Moraal van het verhaal. We leven niet meer in 2021-2022. Mensen gaan minder snel 50-100k overbieden op een huis.

Ja N=1, maar mijn makelaar vond het al een vreemde tactiek in deze tijden, want je hoort nu overal dat je kan onderhandelen.
De woning is vandaag verkocht voor een bod dat aardig boven de 400k zat, dus er is +- 10% overboden weer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-05 09:44
Ai ja gebeurt nog steeds.
Overburen hebben verkocht. 800 vr pr, 850 verkoop. Binnen 2 weken. Niet 100-200k wat je een jaar geleden nog zag gebeuren.

Maar naar mijn idee zie ik wel vaker huizen terugkomen online.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Afgelopen donderdag hebben we een bezichtiging gehad bij een huis waarvan we een erg goede indruk hadden.
Leuke wijk, redelijke prijs en in een heel goede staat. We dachten dus ook dat deze heel snel verkocht zou worden.

Er waren 3 dagen bezichtigingen waarvan nog maar 1 plekje vrij was toen wij een afspraak maakten (volgens de makelaar, het is natuurlijk maar de vraag of dat werkelijk zo vol was).

Dezelfde avond hebben wij een bod gedaan van net iets onder de vraagprijs. We hebben wat ruimte gelaten om te onderhandelen over de overdracht van goederen, en dit in ons bod ook duidelijk gemaakt.

Gisteravond hebben we te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd en dat er verder niet onderhandeld hoeft te worden. Mede vanwege onze flexibiliteit in de overdracht (pas later dit jaar) is ons bod gekozen *O*

Nu gaan we dus (zonder aankoopmakelaar) het traject van financiering en contract tekenen in. Een paar weken om alles te regelen voelt wel gek als de overdracht pas over een paar maanden is, maar de verkopers willen natuurlijk ook wat zekerheid.

In ieder geval heel blij met de uitkomst.
4.5 maanden gezocht, 10 huizen bezichtigd, 4x geboden en nu zijn we (als het goed is) klaar.

Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door dragonhaertt op 28-02-2023 09:27 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
dragonhaertt schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:18:
Afgelopen donderdag hebben we een bezichtiging gehad bij een huis waarvan we een erg goede indruk hadden.
Leuke wijk, redelijke prijs en in een heel goede staat. We dachten dus ook dat deze heel snel verkocht zou worden.

Er waren 3 dagen bezichtigingen waarvan nog maar 1 plekje vrij was toen wij een afspraak maakten (volgens de makelaar, het is natuurlijk maar de vraag of dat werkelijk zo vol was).

Dezelfde avond hebben wij een bod gedaan van net iets onder de vraagprijs. We hebben wat ruimte gelaten om te onderhandelen over de overdracht van goederen, en dit in ons bod ook duidelijk gemaakt.

Gisteravond hebben we te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd en dat er verder niet onderhandeld hoeft te worden. Mede vanwege onze flexibiliteit in de overdracht (pas later dit jaar) is ons bod gekozen *O*

Nu gaan we dus (zonder aankoopmakelaar) het traject van financiering en contract tekenen in. Een paar weken om alles te regelen voelt wel gek als de overdracht pas over een paar maanden is, maar de verkopers willen natuurlijk ook wat zekerheid.

In ieder geval heel blij met de uitkomst.
4.5 maanden gezocht, 10 huizen bezichtigd, 4x geboden en nu zijn we (als het goed is) klaar.

***members only***
Gefeliciteerd! Welke regio is dit dat je onder de vraagprijs kan bieden én met ontbindende voorwaarden? Linkje? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

stin00 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:04:
[...]

Gefeliciteerd! Welke regio is dit dat je onder de vraagprijs kan bieden én met ontbindende voorwaarden? Linkje? :+
Enschede/Hengelo
Linkje volgt als handtekeningen zijn gezet ;)

Eigenlijk sinds eind vorig jaar wordt hier in de regio amper over-geboden. Mooie huizen zijn wel heel snel weg, maar bijna allemaal voor onder of op de vraagprijs.

Ontbindende voorwaarden zijn we één keer nat op gegaan, toen had de tegenpartij hetzelfde bod maar minder voorbehoud van financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Laatst online: 17:10
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-05 07:25
Hier net een (fris) maandje in een woning uit '90. Hoekwoning op het noorden, we dubbelglas boven. We zitten op een gasverbruik van tussen de 3 en 4 kuub op een dag met uitschieters naar 1.3 en 4.7. Wel erbij opgemerkt dat ik nogal strakke schema's in de Tado gezet heb. Aan de andere kant zitten er wat frisse thuiswerkdagen bij (logischer wijs verstook je op een koude dag veel meer). Geen elektrische verwarming, incidenteel gaat de houtkachel aan.

(vraag: hoe doe je dat members-only?)

[ Voor 3% gewijzigd door supersoco80 op 28-02-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
supersoco80 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:21:
[...]

Hier net een (fris) maandje in een woning uit '90. Hoekwoning op het noorden, we dubbelglas boven. We zitten op een gasverbruik van tussen de 3 en 4 kuub op een dag met uitschieters naar 1.3 en 4.7. Wel erbij opgemerkt dat ik nogal strakke schema's in de Tado gezet heb. Aan de andere kant zitten er wat frisse thuiswerkdagen bij (logischer wijs verstook je op een koude dag veel meer). Geen elektrische verwarming, incidenteel gaat de houtkachel aan.

(vraag: hoe doe je dat members-only?)
code:
1
[membersonly] [/membersonly]

;)

4 kuub valt inderdaad mee, al ben ik een beetje bang dat wij dat niet zouden redden, maar misschien vergis ik me daar vreselijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-05 07:25
FabianGTI schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:30:
[...]

code:
1
[membersonly] [/membersonly]

;)

4 kuub valt inderdaad mee, al ben ik een beetje bang dat wij dat niet zouden redden, maar misschien vergis ik me daar vreselijk in.
Dank u :)

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door supersoco80 op 28-02-2023 16:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:19
Helaas wij hadden een leuke woning op het oog maar de verkoper blijft vast houden aan een niet reële prijs. Met 15k verschil, wensen we ze veel succes.

Onze aankoop makelaar had de woning ingeschat op een vele lagere prijs.

Nu hadden we zelf een maximum afgesproken, en daar gaan we niet aan tornen. Grappige is dat nu verschillende vergelijkbare woningen te koop komen voor minder. Helaas nog niet het zelfde type.

De zoektocht gaat door.

[ Voor 8% gewijzigd door J_star op 05-03-2023 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter24
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 21:17
J_star schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:44:
Helaas wij hadden een leuke woning op het oog maar de verkoper blijft vast houden aan een niet reële prijs. Met 15k verschil, 585 vs 600k, wensen we ze veel succes.

Onze aankoop makelaar had de woning ingeschat op 587500, met als max 590. De woning stond te koop voor meer dan 600.

Nu hadden we zelf een maximum afgesproken, en daar gaan we niet aan tornen. Grappige is dat nu verschillende vergelijkbare woningen te koop komen voor minder. Helaas nog niet het zelfde type.

De zoektocht gaat door.
Principes zijn ook wat waard. De verkopers moeten nog een beetje wennen dat ze niet meer hetzelfde kunnen krijgen als Harrie op de hoek die hem begin ‘22 verkocht.

Wij zijn nog steeds hard op zoek naar ‘dat’ huis. Twijfel alleen nog over de reistijd. Ik rijd nu dagelijks een half uur en regio waar we nu kijken is een uur woon-werk. Wat houden jullie als max aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:48
@Dexter24 ik zat op half uur en ben naar uur verhuisd.

Gevoelsmatig echt enorme achteruitgang mede omdat ik dat half uur (30km) ook regelmatig fietste.
Echter ik ga maar 1-2x per week naar kantoor en dan vind ik het prima. Vanaf 3x zou ik niet zover willen zitten

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-05 23:18

XOR

Dexter24 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:03:
Principes zijn ook wat waard. De verkopers moeten nog een beetje wennen dat ze niet meer hetzelfde kunnen krijgen als Harrie op de hoek die hem begin ‘22 verkocht.

Wij zijn nog steeds hard op zoek naar ‘dat’ huis. Twijfel alleen nog over de reistijd. Ik rijd nu dagelijks een half uur en regio waar we nu kijken is een uur woon-werk. Wat houden jullie als max aan?
Ik zou dit geen principes noemen, meer het houden van een realistisch budget. Als het te veel is, is het te veel.

Hoelang de reis mag zijn hangt natuurlijk ook af van hoe vaak dat in de week moet. Ik zie thuiswerken als de nieuwe standaard. Voorbij het half uur wordt toch al snel vervelend, zeker als dat vaker in de week moet. Met een uur ben je meer dan een hele werkdag per week onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exo81
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:28
Flix20 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:37:
[...]

offtopic:
Offtopic maar heel bizar hoe dit huis in onze smaak is ook.
Hebben gister letterlijk dezelfde kleurstelling keuken uitgekozen, vloer ook soortgelijk en een behang wat in een slaapkamer hangt hebben we in het huidige huis 8)7
Zo bizar is dat niet hoor, dit is tegenwoordig in de "mode". Elke houseflipper dit doet. Als jullie je huis over 20 jaar gaan verkopen zul jij ook te maken krijgen met lowballers die het er hopeloos gedateerd uit zien vinden en hier dan hun frustratie komen spuien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-05 09:02
Exo81 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:42:
[...]

Zo bizar is dat niet hoor, dit is tegenwoordig in de "mode". Elke houseflipper dit doet. Als jullie je huis over 20 jaar gaan verkopen zul jij ook te maken krijgen met lowballers die het er hopeloos gedateerd uit zien vinden en hier dan hun frustratie komen spuien ;)
En over 40 jaar is het weer waardeverhogend. :+

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Stel, ik wil een huis kopen van zeg 350.000. Hoe kan ik dan berekenen wat ik per maand kwijt ben als ik het met de huidige hypotheekrente (zeg 4%?) koop of wanneer ik het koop met een hypotheekrente van 3,5% / 3% / 2,5% / 2% / ..
Ik ben namelijk een starter en heb dus geen huis om te verkopen. Ik wil kijken of het kan lonen om te wachten met een huis te kopen. Bijvoorbeeld 1 of 2 jaar huren, minder aan huur betalen dan dat ik kwijt zou zijn aan mijn hypotheek, daarmee ook wat geld te sparen en mogelijk later een hypotheek te kunnen afsluiten met een lagere rente. Want op dit moment is de rente hoog en zijn de huizen duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Laatst online: 23-05 22:45
Markos schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:17:
Stel, ik wil een huis kopen van zeg 350.000. Hoe kan ik dan berekenen wat ik per maand kwijt ben als ik het met de huidige hypotheekrente (zeg 4%?) koop of wanneer ik het koop met een hypotheekrente van 3,5% / 3% / 2,5% / 2% / ..
Ik ben namelijk een starter en heb dus geen huis om te verkopen. Ik wil kijken of het kan lonen om te wachten met een huis te kopen. Bijvoorbeeld 1 of 2 jaar huren, minder aan huur betalen dan dat ik kwijt zou zijn aan mijn hypotheek, daarmee ook wat geld te sparen en mogelijk later een hypotheek te kunnen afsluiten met een lagere rente. Want op dit moment is de rente hoog en zijn de huizen duur.
350000÷100 x 4%= jaarrente
÷ 12 is per maand rente

350000÷ (30x12) = is de aflossing per maand

Die bij elkaar op is totaal.

Teruggaaf hyporente zou ik eerst niet naar kijken. Zelfde som kan je doen met bv 2%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Laatst online: 23-05 22:45
Circa 2140 per maand wat je gaat betalen eerst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Wachten kan zeker lonen, maar misschien is de situatie over 1-2 jaar nog slechter. In 2008 duurde het tot 2015 voordat er weer leven in de huizenmarkt kwam. En wi zegt dat het nu niet een drama van 10 jaar gaat worden. Of misschien helemaal geen drama.

Als je wacht neem dan in je beslissing mee dat er goede kans is dat het over 1-2 jaar niet beter is. En hoe erg je dat vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tkmeijer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 27-05 12:53
Zelf heb ik een overzicht gemaakt voor de kosten en vaste lasten die bij een koopwoning komen kijken. Wie weet haal je er wat nuttigs uit. De koopsom heb ik voor je op 350.000 euro gezet, om je een idee te geven bij een rente van 3,81 (annuïtair):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUjw_uaP5zjjZg1RX3z8smePAEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2QrasHYPZardtz7pNGp0RWqc.png?f=fotoalbum_large

Sommige heffingen verschillen veel per gemeente, de bedragen in het overzicht blijven dus van situatie afhankelijk. Wij gaan bijvoorbeeld per jaar flink meer voor de afvalstoffenheffing betalen in de gemeente waar we nu onze eerste woning kopen.
Verder hebben wij van de bank een rente aanbod gekregen waarbij de bruto lasten na 30 jaar iets lager uitvielen dan wat ik in dit overzicht heb staan. Hij lijkt dus niet helemaal te kloppen, gelukkig in ons voordeel. Het ging wel om een klein verschil hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Dwaalboy schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:25:
[...]

÷ 12 is per maand rente

Teruggaaf hyporente zou ik eerst niet naar kijken. Zelfde som kan je doen met bv 2%
Voor de meest gekozen vorm, de annuïteiten hypotheek, kom je op iets van 1670 per maand uit. https://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypotheek/annuiteit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Dwaalboy schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:25:
[...]

÷ 12 is per maand rente

Excuses, er vergeten bij te vermelden voor een annuïteitenhypotheek.
(overigens krijg ik niet altijd dit getal bij lineaire hypotheken wanneer ik het op deze manier terug reken, lijkt er ook niet op dat het een afronding van percentage is wat ze gebruiken. Maar het zit wel in de buurt dus ik heb daar verder niet naar gekeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

HEY_DUDE schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:35:
[...]

Wachten kan zeker lonen, maar misschien is de situatie over 1-2 jaar nog slechter. In 2008 duurde het tot 2015 voordat er weer leven in de huizenmarkt kwam. En wi zegt dat het nu niet een drama van 10 jaar gaat worden. Of misschien helemaal geen drama.

Als je wacht neem dan in je beslissing mee dat er goede kans is dat het over 1-2 jaar niet beter is. En hoe erg je dat vind.
Dat is zeker een risico wat ik wil meeneem. Daarom wil ik kijken wat de invloed is van een (paar) jaar huren en wat de winst/verlies is wanneer de hypotheekrente omlaag gaat of de huizenprijs omlaag (of in het ongunstige geval, een van beide omhoog of beide omhoog)
tkmeijer schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:40:
[...]

Zelf heb ik een overzicht gemaakt voor de kosten en vaste lasten die bij een koopwoning komen kijken. Wie weet haal je er wat nuttigs uit. De koopsom heb ik voor je op 350.000 euro gezet, om je een idee te geven bij een rente van 3,81 (annuïtair):

[Afbeelding]

Sommige heffingen verschillen veel per gemeente, de bedragen in het overzicht blijven dus van situatie afhankelijk. Wij gaan bijvoorbeeld per jaar flink meer voor de afvalstoffenheffing betalen in de gemeente waar we nu onze eerste woning kopen.
Verder hebben wij van de bank een rente aanbod gekregen waarbij de bruto lasten na 30 jaar iets lager uitvielen dan wat ik in dit overzicht heb staan. Hij lijkt dus niet helemaal te kloppen, gelukkig in ons voordeel. Het ging wel om een klein verschil hoor.
Dankjewel!
HEY_DUDE schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:40:
[...]

Voor de meest gekozen vorm, de annuïteiten hypotheek, kom je op iets van 1670 per maand uit. https://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypotheek/annuiteit.html
Ah dankjewel, ik zal hier eens naar kijken.
Edit: Het lijkt erop dat ik bij dit berekenen een ander bedrag krijg dan wat de hypotheek vergelijker geeft. Ik zal eens kijken hoe ik deze berekening zelf in een Excel kan zetten

[ Voor 11% gewijzigd door Markos op 05-03-2023 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
kx22 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:18:
[...]

Ligt er een beetje aan waar het is denk ik en in welk segment een huis zit. Ik ben in Amersfoort een poosje aan het zoeken geweest (inmiddels een huis gevonden) maar sinds 3e kwartaal vorig jaar zag je het steeds meer gebeuren, net iets lager in de markt zetten en dan flink er boven verkopen.

Huis wat we verkocht hebben ging voor de vraagprijs weg maar een segment lager (tussen de 350 en de 400K) zag je vaak dat een huis scherp in de markt gezet werd en ruim boven de vraagprijs verkocht werd. Wat huizen waar ik dit jaar op geboden heb,

- Huis 1, aangeboden voor 350000, verkocht voor 368000
- Huis 2, aangeboden voor 329, verkocht voor 374000
- Huis 3, aangeboden voor 339000, verkocht voor 350000
- Huis 4, aangeboden voor 325000, verkocht voor 332500

En het huis wat ik zelf gekocht heb, 329.000 aangeboden, 341500 gekocht (had niet het hoogste bod, die lag op 345000) maar het werd me gegund door de oude bewoonster (afgelopen weekend taxatierapport binnen, dat kwam op 355000 uit).

In het segment waar ik in zocht was de concurrentie er nog steeds en zijn alle woningen waar ik ben wezen kijken voor meer dan de vraagprijs weg gegaan, ook de woningen waarvan ik eerlijk gezegd vond dat ze wel heel ambitieus geprijsd waren (jaren 30 woningen in een wat gewildere wijk waar alleen het raampje op de wc dubbel glas was en tandjes gewoon beneden in de keuken gepoetst moesten worden omdat er geen fatsoenlijke badkamer in zat). Terwijl er in een segment hoger (tussen de 5 en 6 ton) waarin ons verkochte huis viel veel meer ruimte was voor onderhandeling.

Dat we over de top heen zijn mag duidelijk wezen en gelukkig is de gekte er wel een beetje vanaf maar ik heb nou niet het idee dat er altijd ruimte is voor onderhandeling en als ik de cijfers in het taxatierapport moet geloven wat ik van het weekend kreeg valt die daling nog reuze mee / tegen met de huizen waar die van mij mee is vergeleken.

Ik had het geluk dat ik een flinke overwaarde op het oude huis had zitten en dat ik er niet heel veel moeite mee heb daar een deel van "weg te pissen", het is immers geld waar ik helemaal niets voor heb hoeven doen en uiteindelijk moet je ook ergens wonen en ik vond duur huren in de vrije sector net zo'n aantrekkelijke optie als in een kartonnen doos onder de brug :+

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
Berekenhet.nl is een erg makkelijke site om dat uit te rekenen.

Edit: Maar dat hebben al meer mensen genoemd zie ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Luco op 06-03-2023 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Goedemiddag,
Ik heb een vraag.
Stel je voor:
Ik heb een bod op een huis gedaan, met iets boven de vraagprijs ik krijg nu te horen dat er na mijn bod nog 2 andere biedingen zijn gedaan, waarvan 1 lagere en 1 'serieus' bod boven de vraagprijs, zegt de makelaar.
Nu geeft de verkoper door dat hij de verkoop per inschrijving wil gaan doen.
Mag dat nu nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jolandacb schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:08:
Goedemiddag,
Ik heb een vraag.
Stel je voor:
Ik heb een bod op een huis gedaan, met iets boven de vraagprijs ik krijg nu te horen dat er na mijn bod nog 2 andere biedingen zijn gedaan, waarvan 1 lagere en 1 'serieus' bod boven de vraagprijs, zegt de makelaar.
Nu geeft de verkoper door dat hij de verkoop per inschrijving wil gaan doen.
Mag dat nu nog?
Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
jolandacb schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:08:
1 'serieus' bod boven de vraagprijs, zegt de makelaar.
Wauw, hij leeft nog in 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Wispe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:30:
[...]

Wij hebben vorige maand hetzelfde gedaan. Kwestie van prioriteiten. Huis voldeed aan de wensen die we hadden, locatie kon niet beter voor ons. Er was veel interesse (heel vaak bewaard en bekeken op funda, en ook heel snel een bezichtigingsstop.)
Dan kun je wel zeggen de markt is niet meer zo oververhit, maar toch, er hoeft maar een ander ook een echt goed bod te doen en je kunt verder zoeken.

Uiteindelijk hebben we gewoon betaald wat wij het waard vonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Wispe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:30:
[...]

Daar valt weinig over te zeggen zonder details. De vraagprijs zegt immers niets, een woning kan 300K “waard” zijn maar voor 350K in de markt gezet worden in de hoop dat er iemand langskomt die hem per se wilt hebben. Maar diezelfde woning kan ook voor 275 aangeboden worden in de hoop dat het veel mensen lokt die uiteindelijk tegen elkaar opbieden. Al met al blijft het dezelfde woning en zonder details over welke woning kun je denk ik weinig zeggen over het realisme van de verkopende partij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Valorian schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:11:
[...]

Daar valt weinig over te zeggen zonder details. De vraagprijs zegt immers niets, een woning kan 300K “waard” zijn maar voor 350K in de markt gezet worden in de hoop dat er iemand langskomt die hem per se wilt hebben. Maar diezelfde woning kan ook voor 275 aangeboden worden in de hoop dat het veel mensen lokt die uiteindelijk tegen elkaar opbieden. Al met al blijft het dezelfde woning en zonder details over welke woning kun je denk ik weinig zeggen over het realisme van de verkopende partij ;)
Hanteer gewoon een vraagprijs wat je ervoor wilt hebben en wuif de biedingen op de vraagprijs of een beetje erboven niet weg als "niet-serieus" in 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
In mijn omgeving heeft serieus ook de betekenis van fors/stevig.

Een serieus bod is dus een hoog bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Wij hebben onderhand het koopcontract ontvangen, en daar staat een ouderdomsclausule in die ik nogal bijzonder vind.

Het is over het algemeen een redelijk bekende algemene ouderdomsclausule zoals je die hier in het topic vaker voorbij ziet komen. Voor een huis uit 1990 een beetje overdreven misschien, maar vooral de laatste zin viel me erg op:
Members only:

Dat klinkt in mijn oren toch wel als een 'catch all' die ook (ernstige) verborgen gebreken af kan dekken.
We laten een bouwtechnische keuring uitvoeren, maar lang niet alles is visueel te inspecteren natuurlijk.

Heeft er nog iemand advies over hoe/of we dit aan moeten laten passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
dragonhaertt schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:14:
Wij hebben onderhand het koopcontract ontvangen, en daar staat een ouderdomsclausule in die ik nogal bijzonder vind.

Het is over het algemeen een redelijk bekende algemene ouderdomsclausule zoals je die hier in het topic vaker voorbij ziet komen. Voor een huis uit 1990 een beetje overdreven misschien, maar vooral de laatste zin viel me erg op:

***members only***

Dat klinkt in mijn oren toch wel als een 'catch all' die ook (ernstige) verborgen gebreken af kan dekken.
We laten een bouwtechnische keuring uitvoeren, maar lang niet alles is visueel te inspecteren natuurlijk.

Tja, accepteren en de woning krijgen, of niet accepteren en de woning niet krijgen.
Het is maar wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

***members only***

immaterieel? als in de buren maken dag en nacht herrie? moet je het in de omgeving zoeken van het huis? Rare zin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

***members only***

Ik zou bij 1990 vooral scherp zijn op asbest. Kans is klein dat het erin zit maar tot begin jaren 90 kan je het nog wel tegenkomen. Als er iets van vloerbedekkingen, trapbekleding etc achterblijft dan wellicht goed om daar scherp op te zijn. Kost een vermogen om veilig te laten weghalen.

Verder weet ik weinig van huizen maar 1990 lijkt mij relatief “veilig” dus echt grote gebreken anders dan achterstallig onderhoud? Geen idee. Tot jaren 80 had je nog beruchte kwaaitaal en manta betonvloeren die snel gingen rotten, maar in 1990 al niet meer dacht ik.

Heb je al eens bij andere huizen van deze makelaar gekeken? Misschien is het wel een standaard zinnetje in zijn hele portfolio?

Edit: ik ben ook erg benieuwd wat bouwkundig gebrek in immateriele zin is. 🙃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Wispe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:23:
[...]

Tja, accepteren en de woning krijgen, of niet accepteren en de woning niet krijgen.
Het is maar wat je wil.
Je doet net alsof je niet kan overleggen over een koopcontract? Moet je dan maar alles tekenen wat ze onder je neus duwen? 8)7
El Capitan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:28:
[...]

immaterieel? als in de buren maken dag en nacht herrie? moet je het in de omgeving zoeken van het huis? Rare zin..
Hij viel mij ook op, en als ik hier op de fora op ouderdomsclausule zoek kom ik niet zulke alles-uitsluitende zinnen tegen.
Ik ga het morgen sowieso even navragen.
Valorian schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:30:
[...]

Ik zou bij 1990 vooral scherp zijn op asbest. Kans is klein dat het erin zit maar tot begin jaren 90 kan je het nog wel tegenkomen. Als er iets van vloerbedekkingen, trapbekleding etc achterblijft dan wellicht goed om daar scherp op te zijn. Kost een vermogen om veilig te laten weghalen.

Verder weet ik weinig van huizen maar 1990 lijkt mij relatief “veilig” dus echt grote gebreken anders dan achterstallig onderhoud? Geen idee. Tot jaren 80 had je nog beruchte kwaaitaal en manta betonvloeren die snel gingen rotten, maar in 1990 al niet meer dacht ik.

Heb je al eens bij andere huizen van deze makelaar gekeken? Misschien is het wel een standaard zinnetje in zijn hele portfolio?

Edit: ik ben ook erg benieuwd wat bouwkundig gebrek in immateriele zin is. 🙃
Qua bouw verwacht ik ook niks geks, maar ik weet niet hoe veel andere (verborgen) gebreken onder die zin gedekt zijn.
Er zit geen losse asbest clausule in, maar ik ga sowieso wel even goed opletten bij klusjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:19
(jarig!)
Een verborgen gebrek is iets dat de verkoper weet en niet heeft verteld.

Betekend dus niet dat hij zomaar alle bouwkundige gebreken kan afwimpelen.

Maar risico's blijf je houden bij oude huizen. Zo'n bouwtechnische keuring pakt ook niet alles...
Pagina: 1 ... 288 ... 357 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7