Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kensuke
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-05 11:18
de Peer schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:45:
[...]

peanuts. je koopt een huis, dan kun je dit soort kosten altijd wel verwachten op enig moment.
Het rapport viel ook een beetje tegen omdat de 'bouwtechnische staat' een D score kreeg (conform NTA 8060). Het huis oogt visueel goed verzorgd, dus we hadden minder issues verwacht. Het blijft natuurlijk wel een huis uit 1981. Maar het is goed om te horen dat het totale bedrag volgens iedereen hier alsnog peanuts is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
koksie schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:48:
[...]

Peanuts idd. In een voorbehoud voor bouwtechnische keuring neem je normaal gesproken ook het bedraag aan direct noodzakelijke kosten op waarmee je van de koop af kunt zien, dit is in mijn ervaring tot nu toe nooit voor een zo laag bedrag.
Wat is een normaal bedrag dan? Staat ook in verhouding tot de koopprijs 5%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:07
Bij mijn vorige woning (aankoop 2015) stond er helemaal geen bedrag in de koopovereenkomst, alleen dat de koper (ik dus) het recht had te ontbinden als er ernstige gebreken werden geconstateerd. En nergens was gedefinieerd wat dan wel of niet ernstig was, dus een heel ruime formulering. Achteraf zou ik dat als verkoper niet acceptabel vinden, maar goed, de toenmalige verkopers dus wel.

Bij een nog eerdere woning (verkoop 2010) was het iets van 5.000 euro meen ik, en dan nog een keer 5.000 specifiek voor asbest verdachte zaken. Dat was iets onder de 5% van de woningwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:08
Nee deze bedragen zijn echt peanuts..dat noem je heel cru gezegd zakgeld bij een eigen huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
koksie schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:35:
Bij mijn vorige woning (aankoop 2015) stond er helemaal geen bedrag in de koopovereenkomst, alleen dat de koper (ik dus) het recht had te ontbinden als er ernstige gebreken werden geconstateerd. En nergens was gedefinieerd wat dan wel of niet ernstig was, dus een heel ruime formulering. Achteraf zou ik dat als verkoper niet acceptabel vinden, maar goed, de toenmalige verkopers dus wel.
2015, appels met peren…
Als de woningmarkt nu instort en de kopers het voor te zeggen hebben, zou jij dat als verkoper acceptabel vinden. 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Wispe schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:09:
[...]

2015, appels met peren…
Als de woningmarkt nu instort en de kopers het voor te zeggen hebben, zou jij dat als verkoper acceptabel vinden. 100%.
Dat is geen antwoord op mijn vraag: wat is een redelijk bedrag? En dan heb ik het over NU, deze week, en niet "als de markt ingestort is"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
En redelijk bedrag is zo afhankelijk van de omstandigheden.

Je bepaalt een bod mede op de staat van het huis. Hoe beter je die staat inschaalt hoe lager dat voorbehoud. Maar op een pand waar je van de buitenkant al ziet dat je moet investeren om het op orde te krijgen biedt je op voorhand minder omdat je weet dat er extra kosten zijn. Dan is dat voorbehoud een stuk hoger.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:19
Chaki schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:59:
[...]

Wat is een normaal bedrag dan? Staat ook in verhouding tot de koopprijs 5%?
Ik heb 10K als voorbehoud zien langs komen. Dat lijkt mij redelijk, ook al koop je een dure woning. Bij meer dan 10K kan je over nadenken of je de koop wil laten door gaan of opnieuw negotiëren. Bij minder dan 10K zou ik zeggen dat het standaard onderhoud is.

Bij mij een bouwkundig inspectie laten uitvoeren op een instapklare jaren 30 woning 6-7 jaar geleden.
- Direct kosten (binnen 1 jaar): 2K
- Termijn (binnen 5 jaar): 8K
- Verbeteren: 300 euro

Niks schokkends dus. En trouwens de inspectie was niet op voorbehoud maar in de drie dagen bedenktijd. Dit is zo standaard zou ik nooit op voorbehoud van inspectie doen, maar gewoon regelen in de bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Lastmanstanding schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:03:
[...]

Ik heb 10K als voorbehoud zien langs komen. Dat lijkt mij redelijk, ook al koop je een dure woning. Bij meer dan 10K kan je over nadenken of je de koop wil laten door gaan of opnieuw negotiëren. Bij minder dan 10K zou ik zeggen dat het standaard onderhoud is.

Bij mij een bouwkundig inspectie laten uitvoeren op een instapklare jaren 30 woning 6-7 jaar geleden.

Niks schokkends dus. En trouwens de inspectie was niet op voorbehoud maar in de drie dagen bedenktijd. Dit is zo standaard zou ik nooit op voorbehoud van inspectie doen, maar gewoon regelen in de bedenktijd.
Dan moeten de verkopers wel akkoord gaan dat dat geregeld wordt in de bedenktijd. Volgens mij las ik in dit topic al reacties van mensen die zeiden dat je dat maar bij je bod had moeten aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:35
[...]

Is 10K niet een beetje weinig? 1 a 2 kozijnen en je zit er al aan en wat te denken als het dak niet in orde is? Dan zit je al snel richting de 25K.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06 19:57

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

[...]

Het huis wat ik gekocht heb ging daar dus niet in mee, aangezien er ook biedingen zijn die dit niet willen doen, en verder geen voorbehoud hebben. En de verkoper wilt zekerheid...
Chaki schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:42:
[...]

Dat is geen antwoord op mijn vraag: wat is een redelijk bedrag? En dan heb ik het over NU, deze week, en niet "als de markt ingestort is"
Het vorige huis had ik een vast bedrag genoemd. En dat bedrag is wat je zelf belangrijk vind toch? Percentage lijkt me onhandig... Als er 50k nodig is, en je hebt het niet, is dat lijkt me een te hoog bedrag, dus moet je lager inzetten. Maar hoe lager, hoe meer risico voor de verkoper. Dus dat is een afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
majoh schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:11:
[...]
Het huis wat ik gekocht heb ging daar dus niet in mee, aangezien er ook biedingen zijn die dit niet willen doen, en verder geen voorbehoud hebben. En de verkoper wilt zekerheid...

[...]
Het vorige huis had ik een vast bedrag genoemd. En dat bedrag is wat je zelf belangrijk vind toch? Percentage lijkt me onhandig... Als er 50k nodig is, en je hebt het niet, is dat lijkt me een te hoog bedrag, dus moet je lager inzetten. Maar hoe lager, hoe meer risico voor de verkoper. Dus dat is een afweging.
Wat een zieke systeem, als verkopers dit afwijzen in de drie dagen bedenktijd. Zelfs al wil ik zekerheid als verkoper, ga ik dat niet afwijzen als er (netjes) om gevraagd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:43
Lastmanstanding schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:19:
[...]

Wat een zieke systeem, als verkopers dit afwijzen in de drie dagen bedenktijd. Zelfs al wil ik zekerheid als verkoper, ga ik dat niet afwijzen als er (netjes) om gevraagd is.
nou ja, als de volgende keer je die zekerheid wel kan bieden met nagenoeg hetzelfde bod en geen aanvullende voorwaarden.. dan zou ik ook niet zomaar een keuring toestaan binnen de bedenktijd. Had het dan vooraf aangegeven. Zo voelt het wat achter de ellebogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06 19:57

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Lastmanstanding schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:19:
[...]

Het is een ziek systeem, maar als de verkoper kan kiezen tussen wel of geen zekerheid, kiezen ze meestal toch voor wel zekerheid. Want in de drie dagen kun je alsnog de stekker eruit halen door deze 'keuring'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:35

de Peer

under peer review

CryptoNL schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:04:
[...]

Is 10K niet een beetje weinig? 1 a 2 kozijnen en je zit er al aan en wat te denken als het dak niet in orde is? Dan zit je al snel richting de 25K.
inderdaad, ik kies afhankelijk van het huis meestal voor 25-50k.
De centrale vraag is: bij welk bedrag wil ik de koop kunnen ontbinden.

Bij alles onder de 25k accepteer ik de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-06 12:57
Twee vragen, eerst mijn situatie: Rijtjeshuis uit 2000, ~80m2, goed onderhouden, plat (nieuw) dak, nieuwe badkamer, energielabel A, Omgeving randstad.

Wat is een realistisch bedrag om apart te houden maandelijks voor onderhoud? Ik lees online de vuistregel 1% woningwaarde jaarlijks te reserveren voor onderhoud. Dit lijkt me vrij veel voor mijn situatie. VEH zegt 120 euro per jaar voor een rijtjeshuis na 1990. Ik had oorspronkelijk 400 euro begroot, maar dat lijkt ons toch wel fors. Is 250 euro realistisch? Ik weet het: elke situatie anders is.

Daarnaast adviseerde onze adviseer om onze hypotheekakte in te schrijven op een hoger bedrag (700.000 euro ipv 440.000 euro, omdat het bij een nieuwe hypotheek notariskosten scheelt. Klopt het dat hier geen nadelen aan zitten verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
NeuralNexus schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:42:
Twee vragen, eerst mijn situatie: Rijtjeshuis uit 2000, ~80m2, goed onderhouden, plat (nieuw) dak, nieuwe badkamer, energielabel A, Omgeving randstad.

Wat is een realistisch bedrag om apart te houden maandelijks voor onderhoud? Ik lees online de vuistregel 1% woningwaarde jaarlijks te reserveren voor onderhoud. Dit lijkt me vrij veel voor mijn situatie. VEH zegt 120 euro per jaar voor een rijtjeshuis na 1990. Ik had oorspronkelijk 400 euro begroot, maar dat lijkt ons toch wel fors. Is 250 euro realistisch? Ik weet het: elke situatie anders is.
Tja, en wie gaat het onderhoud uitvoeren? Jijzelf of besteed je het uit? Hoe lang wil je doen met je keuken/badkamer? Stel, je hebt nu een nieuwe keuken en je wil er 15 jaar mee doen. Schrijf het dan af in 15 jaar en reken uit hoeveel je opzij moet zetten. Dan is €120 per maand echt niet meer realistisch voor het hele huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
NeuralNexus schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:42:
Daarnaast adviseerde onze adviseer om onze hypotheekakte in te schrijven op een hoger bedrag (700.000 euro ipv 440.000 euro, omdat het bij een nieuwe hypotheek notariskosten scheelt. Klopt het dat hier geen nadelen aan zitten verder?
Klopt, als je op een later moment nog extra geld wil opnemen, kan dat in die ruimte van 260k (als inkomen het toelaat) en hoef je niet opnieuw langs de notaris.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy669
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:02
Sinds een aantal maanden serieus naar een eerste koopwoning op zoek met mijn vriendin, maar het wil nog niet opschieten. Op het moment nog zelfstandig aan het zoeken, maar we vissen er toch steeds net naast, dus wellicht toch maar een aankoopmakelaar inschakelen.

We zitten met een max hypotheek tot ong. €550.000,- - €570.000,- en eigen geld van €125.000,-.
Het liefst blijven we onder de grens van €525.000,- vanwege de overdrachtsbelasting, en we willen natuurlijk ook niet meteen de hoofdprijs betalen. Echter hebben we wel besloten dat als we echt heel enthousiast zijn, we richting €575.000,- kunnen gaan.

Tot nu toe hebben we elke keer wel met een gedeeltelijk voorbehoud van financiering geboden, omdat we het toch spannend vinden om deze weg te laten.

Eerste woning:
Vraagprijs €520.000,-, €571.000,- geboden. Hier zijn we met €10.000,- overboden, hoogste bieder had een bouwkundige keuring, wij niet. Ook hadden ze geen voorbehoud van financiering.

Tweede woning:
Vraagprijs €450.000,- , €520.000,- geboden. Hier zaten we volgens de verkoopmakelaar erg dichtbij, echter zat er iemand net wat hoger, en zonder enkel voorbehoud.

Derde woning:
Vraagprijs €465.000,-, €524.000,- geboden. Volgens de verkoopmakelaar zat er nog wel een gat tussen ons en het winnende bod, en zij hadden wederom geen enkel voorbehoud.

Ik heb het idee dat we toch een beetje in de hoek geduwd worden met voorbehouden weglaten als onderhandelingsmiddel, omdat we qua bod toch elke keer dichtbij zitten, maar dat voelt toch een beetje verkeerd.

Het begint een beetje frustrerend te worden, maar we houden de moed erin!

Bij deze mijn anekdote en frustratie van me afschrijven, niet echt een vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:35

de Peer

under peer review

Remy669 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:48:
Sinds een aantal maanden serieus naar een eerste koopwoning op zoek met mijn vriendin, maar het wil nog niet opschieten. Op het moment nog zelfstandig aan het zoeken, maar we vissen er toch steeds net naast, dus wellicht toch maar een aankoopmakelaar inschakelen.

We zitten met een max hypotheek tot ong. €550.000,- - €570.000,- en eigen geld van €125.000,-.
Het liefst blijven we onder de grens van €525.000,- vanwege de overdrachtsbelasting, en we willen natuurlijk ook niet meteen de hoofdprijs betalen. Echter hebben we wel besloten dat als we echt heel enthousiast zijn, we richting €575.000,- kunnen gaan.

Tot nu toe hebben we elke keer wel met een gedeeltelijk voorbehoud van financiering geboden, omdat we het toch spannend vinden om deze weg te laten.

Eerste woning:
Vraagprijs €520.000,-, €571.000,- geboden. Hier zijn we met €10.000,- overboden, hoogste bieder had een bouwkundige keuring, wij niet. Ook hadden ze geen voorbehoud van financiering.

Tweede woning:
Vraagprijs €450.000,- , €520.000,- geboden. Hier zaten we volgens de verkoopmakelaar erg dichtbij, echter zat er iemand net wat hoger, en zonder enkel voorbehoud.

Derde woning:
Vraagprijs €465.000,-, €524.000,- geboden. Volgens de verkoopmakelaar zat er nog wel een gat tussen ons en het winnende bod, en zij hadden wederom geen enkel voorbehoud.

Ik heb het idee dat we toch een beetje in de hoek geduwd worden met voorbehouden weglaten als onderhandelingsmiddel, omdat we qua bod toch elke keer dichtbij zitten, maar dat voelt toch een beetje verkeerd.

tsja je kunt kiezen. Hoger bieden óf voorbehouden terugschroeven. 2 knoppen om aan te draaien dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL

Eerste woning:

Tweede woning:

Derde woning:

Voorbehoud weghalen. Je weet toch wat je kunt lenen?

Daarnaast categorie lager pakken, bijvoorbeeld 400K en dan bijvoorbeeld 450K bieden.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online

Eerste woning:

Tweede woning:

Derde woning:

Zomaar het voorbehoud wegstrepen zou ik je niet direct adviseren. Je moet echt wel weten wat je doet en als je een fout begaat kan dat enorme consequenties hebben. Als je denkt dat het allemaal goed haalbaar is, maar je twijfel zit inderdaad in de spanning van het onbekende terrein, zou je een hypotheekverklaring of biedcertifcaat kunnen overwegen. Daarmee heb je de bank al een berekening laten maken en voel je je wat zekerder over de haalbaarheid. Biedverzekering is ook nog een optie, al zitten daar wel wat addertjes onder het gras waar je toch rekening mee moet houden.
Een aankoopmakelaar kan je als starters in een drukke markt ook wel helpen. Het zoeken kun je prima zelf, maar ertussen komen en de woning gegund krijgen is een ander verhaal. Kies daarvoor dan wel een makelaar uit je zoekgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Toke_gt schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:11:
[...]

Zomaar het voorbehoud wegstrepen zou ik je niet direct adviseren. Je moet echt wel weten wat je doet en als je een fout begaat kan dat enorme consequenties hebben. Als je denkt dat het allemaal goed haalbaar is, maar je twijfel zit inderdaad in de spanning van het onbekende terrein, zou je een hypotheekverklaring of biedcertifcaat kunnen overwegen. Daarmee heb je de bank al een berekening laten maken en voel je je wat zekerder over de haalbaarheid. Biedverzekering is ook nog een optie, al zitten daar wel wat addeetjes onder het gras waar je toch rekening mee moet houden.
Een aankoopmakelaar kan je als starters in een drukke markt ook wel helpen. Het zoeken kun je prima zelf, maar ertussen komen en de woning gegund krijgen is een ander verhaal. Kies daarvoor dan wel een makelaar uit je zoekgebied.
Welke fout? Als je uit hebt laten rekenen via een online tool + via bijvoorbeeld een adviseur zit je altijd safe hoor. Het is niet dat je ineens 100K minder kunt lenen ofzo bij de aanvraag of je moet geen zekerheid hebben qua werk, dan is het uiteraard een ander verhaal, maar er kan vrijwel niets mis gaan wat dat betreft.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-06 21:38

Eerste woning:

Tweede woning:

Derde woning:

Wij zitten in dezelfde situatie met vergelijkbare bedragen. Helaas blijven mensen in de omgeving flink overbieden in die prijsrange. Dit tot bedragen die wij theoretisch kunnen dragen, maar ik mijzelf niet comfortabel bij voel.

Ik laat trouwens geen voorbehoud weg, maar zet hem wel lager, bijv. 450k bij een bod van 550k.

Sommige hypotheekadviseurs bieden ook nog een soort "bodgarantie" (exacte naam weet ik niet) waarbii je geen voorbehoud hebt en het risico minder/niet bij jou ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Undeviginti schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:13:
[...]

Wij zitten in dezelfde situatie met vergelijkbare bedragen. Helaas blijven mensen in de omgeving flink overbieden in die prijsrange. Dit tot bedragen die wij theoretisch kunnen dragen, maar ik mijzelf niet comfortabel bij voel.

Ik laat trouwens geen voorbehoud weg, maar zet hem wel lager, bijv. 450k bij een bod van 550k.

Sommige hypotheekadviseurs bieden ook nog een soort "bodgarantie" (exacte naam weet ik niet) waarbii je geen voorbehoud hebt en het risico minder/niet bij jou ligt.
Een soort half voorbehoud maakt 0 verschil voor verkopers. Enkel bieden zonder voorbehoud maakt verschil. Heb inmiddels 5 x gekocht en dus ook verkocht dus heb inmiddels wel wat ervaring :P

Stel je kunt 500K lenen. Waarom zoek je dan niet in de categorie 350K? Dan kun je nog flink overbieden en houd je alsnog veel ruimte over, zowel qua maandlasten als qua financien. Het is niet echt slim om dan in de categorie 425K+ te gaan bieden inderdaad.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
CryptoNL schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:12:
[...]
Welke fout? Als je uit hebt laten rekenen via een online tool + via bijvoorbeeld een adviseur zit je altijd safe hoor. Het is niet dat je ineens 100K minder kunt lenen ofzo bij de aanvraag of je moet geen zekerheid hebben qua werk, dan is het uiteraard een ander verhaal, maar er kan vrijwel niets mis gaan wat dat betreft.
Een online tool geeft zeker geen 100% zekerheid, je kunt zelf vergeten iets op te geven. Of iets verkeerd inschatten (bijvoorbeeld mag je wel of niet je mobiliteitsvergoeding als inkomen tellen). Het geeft zeker een indicatie en als je er verstand van hebt, kun je ermee uit de voeten. Maar als het je eerste hypotheek is en je zit aan je max, zou ik toch meer vertrouwen op wat een adviseur zegt. En als je dat voor jezelf kunt verstevigen met een hypotheekverklaring, dan durf je net wel zonder voorbehoud te bieden. Kan precies het verschil maken.

Edit: het gaat mij overigens in deze discussie niet om wat het verschil voor de verkopers is, maar het verschil in je eigen zekerheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 28-05-2025 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Toke_gt schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:16:
[...]

Een online tool geeft zeker geen 100% zekerheid, je kunt zelf vergeten iets op te geven. Of iets verkeerd inschatten (bijvoorbeeld mag je wel of niet je mobiliteitsvergoeding als inkomen tellen). Het geeft zeker een indicatie en als je er verstand van hebt, kun je ermee uit de voeten. Maar als het je eerste hypotheek is en je zit aan je max, zou ik toch meer vertrouwen op wat een adviseur zegt. En als je dat voor jezelf kunt verstevigen met een hypotheekverklaring, dan durf je net wel zonder voorbehoud te bieden. Kan precies het verschil maken.
Daarom zeg ik > Eerst zelf kijken via een tool zodat je een indicatie hebt > adviseur benaderen dan weet je definitief hoe of wat. Verklaringen en voorbehoud is niet nodig. Doe je dat wel, dan is er amper kans op een woning kan ik je melden.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-06 21:38
CryptoNL schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:15:
[...]

Een soort half voorbehoud maakt 0 verschil voor verkopers. Enkel bieden zonder voorbehoud maakt verschil. Heb inmiddels 5 x gekocht en dus ook verkocht dus heb inmiddels wel wat ervaring :P

Stel je kunt 500K lenen. Waarom zoek je dan niet in de categorie 350K? Dan kun je nog flink overbieden en houd je alsnog veel ruimte over, zowel qua maandlasten als qua financien. Het is niet echt slim om dan in de categorie 425K+ te gaan bieden inderdaad.
Er vallen weinig huizen in de categorie 350-375, en daar moet je ook maar net willen wonen. Helaas geldt ook daar "wat de gek er voor geeft". In deze categorie zal ook een goed deel van je vermogen naar een verbouwing gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:00
CryptoNL schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:12:
[...]

Een online tool zou ik nooit leading maken, en als je adviseur een foutje maakt dan hang je wel voor 10% boete. Stel dat je hebt geboden en je gaat naar de adviseur en opeens wordt je ontslagen of minder werk, of hij is vergeten een bepaalde regel mee te nemen die de hypotheekverstrekker hanteert. Uiteindelijk ben jij verantwoordelijk en niet jij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy669
CryptoNL schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:18:
[...]

Daarom zeg ik > Eerst zelf kijken via een tool zodat je een indicatie hebt > adviseur benaderen dan weet je definitief hoe of wat. Verklaringen en voorbehoud is niet nodig. Doe je dat wel, dan is er amper kans op een woning kan ik je melden.
Het gaat mij niet zozeer om het bedrag, ik weet wel zeker dat we die hypotheek kunnen krijgen, maar er komt natuurlijk meer bij kijken. Bij het tweede huis bijv. wilde de verkoper de overdracht al over 5 weken doen. Ik snap dan dat je als verkoper zekerheid wilt hebben, maar wat als bijv. HR er te lang over doet om mijn werkgeversverklaring te sturen? Of het is niet in het goede format? Of een van ons wordt ziek? Dan ben ik de klos en mag ik een boete van €50.000,- betalen.

Anyway, misschien maak ik het ook spannender dan het is, en is dat nu nou eenmaal de situatie in een oververhitte woningmarkt. Het voelt alleen niet lekker dat je al flink aan het overbieden bent, en je ook alle zekerheden als koper weg moet schrijven. En dan ook nog een motivatiebrief als smeekbede moeten schrijven dat je het huis toch wel hééél graag wilt hebben :+

Achja, uiteindelijk gaat het vast wel lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeardyHamster
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:40
Remy669 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:30:
[...]

Het gaat mij niet zozeer om het bedrag, ik weet wel zeker dat we die hypotheek kunnen krijgen, maar er komt natuurlijk meer bij kijken. Bij het tweede huis bijv. wilde de verkoper de overdracht al over 5 weken doen. Ik snap dan dat je als verkoper zekerheid wilt hebben, maar wat als bijv. HR er te lang over doet om mijn werkgeversverklaring te sturen? Of het is niet in het goede format? Of een van ons wordt ziek? Dan ben ik de klos en mag ik een boete van €50.000,- betalen.
Daarom is het vaak handig om alvast een adviseur te hebben. verwacht je binnen 3 maanden een huis te kopen dan kan je alvast alle documenten opvragen en aan de adviseur geven. op deze manier voorkom je dat je moet wachten op HR bij een gegund bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy669
BeardyHamster schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:33:
[...]

Daarom is het vaak handig om alvast een adviseur te hebben. verwacht je binnen 3 maanden een huis te kopen dan kan je alvast alle documenten opvragen en aan de adviseur geven. op deze manier voorkom je dat je moet wachten op HR bij een gegund bod.
Dit hebben we voor het laatste bod inderdaad vast gedaan, dus we hebben in principe alles klaarstaan om de aanvraag in te gaan.
Ik denk als ik de reacties zo lees dat het inderdaad de afweging wordt: of nog hoger bieden, of een voorbehoud weghalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:00
[...]

Anyway, misschien maak ik het ook spannender dan het is, en is dat nu nou eenmaal de situatie in een oververhitte woningmarkt. Het voelt alleen niet lekker dat je al flink aan het overbieden bent, en je ook alle zekerheden als koper weg moet schrijven. En dan ook nog een motivatiebrief als smeekbede moeten schrijven dat je het huis toch wel hééél graag wilt hebben :+

Gewoon rustig blijven en doen wat voor jou/jullie goed voelt. Uiteindelijk is het jullie keuze :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CryptoNL
[...]

Nee, want je kunt altijd uitstel vragen binnen de termijn. Mits je een geldige reden hebt zoals een HR medewerker die ziek is, is er niets aan de hand. Je maakt het veel spannender dan het daadwerkelijk is.

De online tools zijn zeker niet 100% accuraat, alhoewel dat bij ons altijd wel exact klopte, maar stel ze zouden er wat naast zitten, dan is dat geen 100K ofzo. Maar je hebt wel in ieder geval een indicatie.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:46
CryptoNL schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:59:
[...]

Nee, want je kunt altijd uitstel vragen binnen de termijn. Mits je een geldige reden hebt zoals een HR medewerker die ziek is, is er niets aan de hand. Je maakt het veel spannender dan het daadwerkelijk is.

De online tools zijn zeker niet 100% accuraat, alhoewel dat bij ons altijd wel exact klopte, maar stel ze zouden er wat naast zitten, dan is dat geen 100K ofzo. Maar je hebt wel in ieder geval een indicatie.
Hoe wil je uitstel krijgen als de gewenste overdracht over 5 weken zou zijn? Dan moet je de hele overdracht uit gaan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemonhead
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-06 17:24
Persoonlijk heb ik zelf altijd geboden zonder voorbehoud van financiering (wel bouwkundige keuring). Deels om het bod aantrekkelijker te maken, maar ook deels omdat ik vind dat het niet het probleem van de verkopende partij is als ik de financiering niet rond kan krijgen.

Ik heb voor gemoedsrust wel gebruik gemaakt van een biedverzekering (wat natuurlijk volstrekt onnodig bleek omdat de hypotheek binnen 3 dagen rond was). Eigenlijk zonde dat dit nodig is, het is vooral een gevolg van de hoge boete van 10% die standaard in het koopcontract opgenomen wordt. Dit stamt volgens mij nog uit de tijd dat een gemiddeld huis €100.000 kostte en de boete nog wel te overzien was in het uitzonderlijke geval dat de hypotheek toch niet rond zou komen. De €50.000 boete die nu gemiddeld is, is toch een risico wat moeilijk te nemen is, hoe klein dan ook. Het staat ook totaal niet meer in verhouding met de schade die een verkoper zou lijden als de koper de financiering niet rond krijgt.

Maar volgens mijn hypotheekadviseur was het proberen te onderhandelen over de boete bij ontbinding bij voorbaat kansloos. Of heeft iemand hier toevallig een ander ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-06 16:39
lemonhead schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:13:
Maar volgens mijn hypotheekadviseur was het proberen te onderhandelen over de boete bij ontbinding bij voorbaat kansloos. Of heeft iemand hier toevallig een ander ervaring?
Dat ligt heel erg aan de markt waarin je aan het bieden bed. Als je dit wil proberen en de verkopende partij heeft nog 10 andere biedingen dan is het waarschijnlijk kansloos.

Daarnaast is het ook goed om te bedenken wat voor signaal je afgeeft als je over de boeteclausule gaat onderhandelen. Omdat een verkoper vaak enkel het bod (met voorwaarden) + eventueel een brief afgaat, en dus niets over jouw solvabiliteit weet, kan dit de indruk wekken dat er een grotere kans is dat je het uiteindelijk toch niet rond gaat krijgen. Daar zit de verkoper (die waarschijnlijk al een ander huis heeft gekocht) ook weer niet op te wachten natuurlijk. Daarom zou ik gewoon onder voorbehoud bieden in zo'n geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:51

fub

Remy669 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:34:
[...]

Dit hebben we voor het laatste bod inderdaad vast gedaan, dus we hebben in principe alles klaarstaan om de aanvraag in te gaan.
Ik denk als ik de reacties zo lees dat het inderdaad de afweging wordt: of nog hoger bieden, of een voorbehoud weghalen.
Het ligt natuurlijk aan je "risk appetite" maar zoals anderen al hebben gepost zijn er adviseurs die een afsluitgarantie kunnen geven, waarbij je de garantie hebt dat je voor een bepaald bod voor een bepaald pand een financiering kunt krijgen. En als het dan alsnog niet lukt, dan betalen zij de boete.
Dat kost een paar knaken extra, maar daarmee kun je wel met een gerust hart het voorbehoud voor financiering weg laten. Daar zijn verkopers wel echt gevoelig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:44
[...]

Dit hebben wij ook gedaan en door juist dat hoger bieden hadden we dus ook het hoogste bod en dus de gunning ondanks financieel voorbehoud.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

Het gaat mij niet zozeer om het bedrag, ik weet wel zeker dat we die hypotheek kunnen krijgen, maar er komt natuurlijk meer bij kijken. Bij het tweede huis bijv. wilde de verkoper de overdracht al over 5 weken doen. Ik snap dan dat je als verkoper zekerheid wilt hebben, maar wat als bijv. HR er te lang over doet om mijn werkgeversverklaring te sturen? Of het is niet in het goede format? Of een van ons wordt ziek? Dan ben ik de klos en mag ik een boete van €50.000,- betalen
Mijn adviseur heeft alles paraat. Een werkgeversverklaring is toch enige tijd geldig? Mijn meest recente loonstrookje etc zet ik klaar voor de bezichtiging. Ik ben gebonden aan 1 bank, omdat ik mijn hypotheek meeneem. Dat is minimaal 6 weken. Jij kunt kiezen voor een geldverstrekker met een kortere doorlooptijd (kan wel iets hogere rente zijn).

Ik heb zelf gekozen voor een aankoopmakelaar

🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 00:22
Wispe schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:54:
[...]

Klopt, als je op een later moment nog extra geld wil opnemen, kan dat in die ruimte van 260k (als inkomen het toelaat) en hoef je niet opnieuw langs de notaris.
Dat had ik even eerder moeten weten haha. Zo’n waardeloze adviseur ook verder gehad kwam ik onlangs achter toen ik met een ander om de tafel zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 00:22
[...]

Komt vanzelf goed. Niet gek gaan doen met 150k overbieden enzo ;)

Je hebt nu paar keer pech gehad, maar je overbied flink en zit er dichtbij. Adem in adem uit :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lastmanstanding
Veel mensen zitten op dezelfde grens — onder de 525 vanwege overdrachtsbelasting. Daarom is het net onder die bedrag super competitief en er liggen meerdere biedingen dichtbij elkaar, waarbij de kopers makkelijk zekerheid kan kiezen.

Als starter heb ik bijna een koopcontract moeten ontbinden. Mijn partner en ik gingen vooraf naar meerdere adviseurs en wisten goed onze maximale hypotheek. Toch toen wij gingen aankloppen deden de banken in eens moeilijk over het feit dat ik geen Nederlander was, misschien een grote complement om mijn Nederlands (toen ging je echt langs bij de bank, heel gesprekken samen), en wij bijna geen hypotheek kon krijgen. Wat ik wil zeggen is dat ondanks het feit dat alles op een rijtje lijkt te zijn, kan er toch iets zijn wat over het hoofd gezien is en je dan wel heel blij bent voor de voorbehoud.

Mocht je bieden zonder voorbehoud, neem je een risico, en die moet je wel willen. Risico’s kan je afkopen … wat is het je waarde? Een hogere bod met voorbehoud gaat winnen, maar dan betaal je voor je zekerheid. Het is een overweging.

Zeker rond het bedrag van de overdrachtsbelasting vrijstelling, moet je goed spelen om een huis te bemachtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Laatst online: 17-06 15:47

Eerste woning:

Tweede woning:

Derde woning:

Paralize_nl schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:57:
[...]

Komt vanzelf goed. Niet gek gaan doen met 150k overbieden enzo ;)

Je hebt nu paar keer pech gehad, maar je overbied flink en zit er dichtbij. Adem in adem uit :)
Ik sluit me hierbij aan. Je zit al 2x erg dichtbij, als je rustig door blijft bieden op nog een rijtje woningen dan heb je goeie kans dat je wel een keer het beste bod hebt.

Nou hangt dat natuurlijk wel van jullie eigen situatie af, maar als je niet dringend een woning nodig hebt dan kun je rustig een paar maandjes doorzoeken om zo je kansen te vergroten. Het is wat dat betreft een beetje een loterij.

Algemene tips vanuit mijn eigen zoektocht (inmiddels geslaagd):

- vergroot je zoekgebied, kijk toch nog eens goed naar plekken die je eerder misschien uitgesloten hebt.
- Zet je filters net wat ruimer, misschien heeft een woning een kleine tuin of net 2m2 onder je grens maar is'ie verder helemaal prima.
- Kijk nog eens goed naar woningen die al een tijdje te koop staan. Misschien is de vraagprijs erg hoog en komt er daarom geen kip op af, misschien is de onderhandeling stukgelopen, misschien is er iets anders mis wat andere kopers afschrikt.

Het kan ook de moeite waard zijn om op meer woningen een vrij laag bod uit te brengen, puur om later het logboek in te kunnen zien. Als het winnende bod geen voorwaarden heeft dan kan het met een week of 2/3 inzichtelijk zijn en dat geeft je weer meer informatie.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
GreatDictator schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:47:
[...]

[...]

....

Algemene tips vanuit mijn eigen zoektocht (inmiddels geslaagd):

- vergroot je zoekgebied, kijk toch nog eens goed naar plekken die je eerder misschien uitgesloten hebt.
- Zet je filters net wat ruimer, misschien heeft een woning een kleine tuin of net 2m2 onder je grens maar is'ie verder helemaal prima.

- Kijk nog eens goed naar woningen die al een tijdje te koop staan. Misschien is de vraagprijs erg hoog en komt er daarom geen kip op af, misschien is de onderhandeling stukgelopen, misschien is er iets anders mis wat andere kopers afschrikt.
Funda zeker niet teveel criteria. Ik heb achter het net gevist, omdat ik appartement en 1 woonlaag als criterium had. Het is gelijkvloers, maar op Funda als maisonette.

Waar ik nu woon ook 1: als je balkon, terras of tuin aanvinkt geen hit, terwijl het een balkon heeft van 13 m2.

Bij Huispedia staat: hoog of laag in de markt en dat klopt in deze regio heel goed. Huizen laag in de markt worden binnen max 2 weken, soms zelfs binnen 2 dagen, verkocht. Vergelijkbaar huis hoog in de markt, biedadvies Huispedia: onderbieden. All-in is vraagprijs. Stond veel langer te koop.
Verder ook: inprijsverlaagdewoningen.nl
Bij Funda zie je ook dat ze in prijs verlaagd zijn, maar niet lang. In veel gevallen wordt de advertentie weggehaald en ze als nieuwe woning opnieuw geplaatst met een een lagere vraagprijs

Met Huispedia vind je ook woningen die door de eigenaar zelf worden verkocht: geen makelaar, geen Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:39
Hoeveel procent van je netto inkomen vinden jullie (vooral doorstromers) acceptabel voor je hypotheek? En hoe voelde het om een overstap te maken naar een nieuwe fase?

Wij hebben in 2018 gekocht. De toen afgesloten hypotheek van 275k a 1000,- pm was zo'n 25% van ons netto inkomen en was de max van wat we konden lenen. We hadden net genoeg spaargeld voor de kosten koper en de meest essentiële klusjes. Vervolgens hebben we tussen 2019 en 2025 het huis doorlopend aangepakt. 1x m.b.v. een bouwdepot van 25k, en verder met spaargeld.

We zijn ons nu een tijdje aan het oriënteren, en hebben binnenkort weer een bezichtiging bij een potentieel pareltje waar veel aan moet gebeuren.
Inmiddels wat vermogen opgebouwd, en ook overwaarde op onze woning. Ik heb er echter moeite mee om de volgende stap te maken.
Ik besef me hoeveel geluk we hadden toen we in 2018 kochten. Als we nu een volgende stap maken staat er voor mijn gevoel zoveel meer op het spel...

- overwaarde van 200k verdwijnt in het nieuwe huis voor aankoop
- extra eigen inleg voor aankoop en verbouwing Aanzienlijk bedrag
- extra hypotheek opnemen, naast de huidige. Laten we zeggen ook zo'n 225k tegen 3,6%. Kost bruto ook ruim 1000 euro in de maand extra (verdubbeling! van de bruto maandlasten, dan is het ruim 40% van netto inkomen

Wat heb je dan onder aan de streep?

- een vrijstaande bungalow met ruim perceel in Oost NL, die nog wel compleet verbouwd moet worden (t.o.v. een gasloze jaren 70 tweekapper in zelfde gebied, met kleiner perceel en minder mooie locatie)
- verdubbeling van de bruto maandlasten voor hypotheek ( dus ongeveer 40-45% van netto inkomen)
- 200k overwaarde er in gestopt
- Aanzienlijk bedrag eigen geld weg voor aankoop/verbouwing/kosten koper.

Ik kan hier ook prima nog 10 jaar blijven wonen, maar onze droom is wel vrijstaand met een ruim perceel. Eventueel optie om ouders ook huisvesting te kunnen bieden.
Het voelt echter totaal anders dan toen we onze woning kochten in 2018 met 15.000 euro op de bank en allebei net onze eerste serieuze baan.
Mocht de situatie bijv over 2 jaar toch minder positief zijn dan nu, dan hebben we wel een probleem als we deze vervolgstap maken. Onze huidige woning kan ik zelfs met een uitkering nog betalen...

Benieuwd naar de ervaring van anderen.

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 01-06-2025 14:19 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:28
Wie heeft raad voor ons? Ik weet even niet of dit in een apart topic moet?

Wij hebben woning op het oog uit de jaren ‘60. Zal verkocht worden met niet-zelfbewoningsclausule, ouderdomsclausule en asbestclausule (bij verkoper onbekend of er asbest is).
Vrienden van ons hebben echter onlangs een soortgelijk huis gekocht in dezelfde wijk en daar zat asbest in.

We verwachten asbest in plafondplaten en sowieso schoorsteen/ schouw/rookkanaal dat doorloopt over 3 etages. Mogelijk is er ook nog asbest in vloerbekleding, riolering (gresbuisverbinding) en mogelijk de garage en berging.

We zouden sowieso bieden onder voorbehoud van een bouwkundige keuring. Bedrag nader te bepalen (tips?). Maar we zaten in dubio of we ook iets moeten opnemen over een voorbehoud van asbestinventarisatie. Die willen we best zelf betalen. Als de kosten van saneren dan boven een bepaald bedrag komen zien we er vanaf. Hoe kunnen we dit het best doen? Want ik heb gelezen dat een inventarisatie geen inzicht geeft in de kosten die saneren met zich meebrengt. Iemand ideeën of ervaringen?

Verder is er volgens de originele bouwtekeningen een septic tank in de tuin. Riool loopt vanuit het huis naar de septic tank in de tuin en vandaar naar het gemeentelijk riool. Heeft iemand daar ervaring mee? Moeten we daar iets mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Het is rot om te zeggen, maar als mensen een asbest-clausule erin zetten. Dan is de kans dat jij het bieden wint met een dergelijk voorbehoud in deze markt echt nihil.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
MikaX schreef op zondag 1 juni 2025 @ 16:33:

Wij hebben woning op het oog uit de jaren ‘60. Zal verkocht worden met niet-zelfbewoningsclausule, ouderdomsclausule en asbestclausule (bij verkoper onbekend of er asbest is).
Vrienden van ons hebben echter onlangs een soortgelijk huis gekocht in dezelfde wijk en daar zat asbest in.

We verwachten asbest in plafondplaten en sowieso schoorsteen/ schouw/rookkanaal dat doorloopt over 3 etages. Mogelijk is er ook nog asbest in vloerbekleding, riolering (gresbuisverbinding) en mogelijk de garage en berging.

We zouden sowieso bieden onder voorbehoud van een bouwkundige keuring. Bedrag nader te bepalen (tips?). Maar we zaten in dubio of we ook iets moeten opnemen over een voorbehoud van asbestinventarisatie. Die willen we best zelf betalen. Als de kosten van saneren dan boven een bepaald bedrag komen zien we er vanaf. Hoe kunnen we dit het best doen? Want ik heb gelezen dat een inventarisatie geen inzicht geeft in de kosten die saneren met zich meebrengt. Iemand ideeën of ervaringen?
Je kunt beter een flink bedrag (15-20K) minderen op eventueel overbieden, of op de vraagprijs als die aan de hoge kant is. Dan heb je op die manier het geld voor de werkzaamheden beschikbaar. Voorbehoud hiervoor maken bij je bod zet je meteen op achterstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL

Verder is er volgens de originele bouwtekeningen een septic tank in de tuin. Riool loopt vanuit het huis naar de septic tank in de tuin en vandaar naar het gemeentelijk riool. Heeft iemand daar ervaring mee? Moeten we daar iets mee?
Wij hebben ook asbest waarschijnlijk. Geen paniek, je kan het ook gewoon laten zitten. Zo lang je het niet aanraakt of het breekt is er niets aan de hand. Wij moesten zelfs overbieden, ook al zit er dus asbest in.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
Toke_gt schreef op zondag 1 juni 2025 @ 16:53:
[...]

Je kunt beter een flink bedrag (15-20K) minderen op eventueel overbieden, of op de vraagprijs als die aan de hoge kant is. Dan heb je op die manier het geld voor de werkzaamheden beschikbaar. Voorbehoud hiervoor maken bij je bod zet je meteen op achterstand.
Ik snap helemaal dat jullie dat beiden zeggen. Dat idee hadden we dus al en vandaar onze twijfel. We weten dat het er hoogstwaarschijnlijk in zit en rekenen daar ook op, maar de hoeveelheid kan echt tegenvallen en daarmee de kosten. Enig idee hoeveel je kwijt bent voor grotere hoeveelheden verwijderen?

Dit is zo’n verrassingshuis 😎, waarbij je misschien toch ineens een complete verdiepingsvloer zou moeten vervangen, toch ineens wél een nieuw dak moet en de garage beter ook herbouwd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

pentaw1nz schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:12:
Hoeveel procent van je netto inkomen vinden jullie (vooral doorstromers) acceptabel voor je hypotheek? En hoe voelde het om een overstap te maken naar een nieuwe fase?

Wij hebben in 2018 gekocht. De toen afgesloten hypotheek van 275k a 1000,- pm was zo'n 25% van ons netto inkomen en was de max van wat we konden lenen. We hadden net genoeg spaargeld voor de kosten koper en de meest essentiële klusjes. Vervolgens hebben we tussen 2019 en 2025 het huis doorlopend aangepakt. 1x m.b.v. een bouwdepot van 25k, en verder met spaargeld.

We zijn ons nu een tijdje aan het oriënteren, en hebben binnenkort weer een bezichtiging bij een potentieel pareltje waar veel aan moet gebeuren.
Inmiddels wat vermogen opgebouwd, en ook overwaarde op onze woning. Ik heb er echter moeite mee om de volgende stap te maken.
Ik besef me hoeveel geluk we hadden toen we in 2018 kochten. Als we nu een volgende stap maken staat er voor mijn gevoel zoveel meer op het spel...

- extra hypotheek opnemen, naast de huidige. Laten we zeggen ook zo'n 225k tegen 3,6%. Kost bruto ook ruim 1000 euro in de maand extra (verdubbeling! van de bruto maandlasten, dan is het ruim 40% van netto inkomen

- een vrijstaande bungalow met ruim perceel in Oost NL, die nog wel compleet verbouwd moet worden (t.o.v. een gasloze jaren 70 tweekapper in zelfde gebied, met kleiner perceel en minder mooie locatie)
- verdubbeling van de bruto maandlasten voor hypotheek ( dus ongeveer 40-45% van netto inkomen)

Ik kan hier ook prima nog 10 jaar blijven wonen, maar onze droom is wel vrijstaand met een ruim perceel. Eventueel optie om ouders ook huisvesting te kunnen bieden.
Het voelt echter totaal anders dan toen we onze woning kochten in 2018 met 15.000 euro op de bank en allebei net onze eerste serieuze baan.
Mocht de situatie bijv over 2 jaar toch minder positief zijn dan nu, dan hebben we wel een probleem als we deze vervolgstap maken. Onze huidige woning kan ik zelfs met een uitkering nog betalen...

20-25% houd ik zelf als max aan , ik zou nooit op 40-45% gaan zitten als doorstromer. Als starter zaten we wel rond de 40%, maar toen konden we nog enorme stappen in salaris maken.
Qua verbouwing: de kosten zijn sinds 2018 enorm gestegen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
MikaX schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:19:
[...]

Ik snap helemaal dat jullie dat beiden zeggen. Dat idee hadden we dus al en vandaar onze twijfel. We weten dat het er hoogstwaarschijnlijk in zit en rekenen daar ook op, maar de hoeveelheid kan echt tegenvallen en daarmee de kosten. Enig idee hoeveel je kwijt bent voor grotere hoeveelheden verwijderen?

Dit is zo’n verrassingshuis 😎, waarbij je misschien toch ineens een complete verdiepingsvloer zou moeten vervangen, toch ineens wél een nieuw dak moet en de garage beter ook herbouwd kan worden.
10k voor saneren is niks. Maar de vraag blijft; Waarom zou je het eruit halen?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
CryptoNL schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:19:
[...]
Wij hebben ook asbest waarschijnlijk. Geen paniek, je kan het ook gewoon laten zitten. Zo lang je het niet aanraakt of het breekt is er niets aan de hand. Wij moesten zelfs overbieden, ook al zit er dus asbest in.
Ik hoop dat ik zo goed quote, waarschijnlijk niet, maar ik weet even niet hoe het beter kan op een telefoon.

Het is een klushuis en alles moet er uit. Dus als het er zit moet het er wel echt uit. Het hele rookkanaal bijvoorbeeld moet weg. De plafondplaten op de zolder moeten eruit ivm een nieuwe vliering. Het moet echt naar casco om er iets van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
MikaX schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:25:
[...]

Ik hoop dat ik zo goed quote, waarschijnlijk niet, maar ik weet even niet hoe het beter kan op een telefoon.

Het is een klushuis en alles moet er uit. Dus als het er zit moet het er wel echt uit. Het hele rookkanaal bijvoorbeeld moet weg. De plafondplaten op de zolder moeten eruit ivm een nieuwe vliering. Het moet echt naar casco om er iets van te maken.
Ah zo. Wij hebben ook een klushuis maar moesten gewoon 10% overbieden, rip :D

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
MikaX schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:25:
[...]

10k is niks, in de zin dat het te weinig is om te reserveren en het meer wordt? Of bedoel je 10k is niks op het totaal, want dat zou acceptabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:13
We zouden sowieso bieden onder voorbehoud van een bouwkundige keuring.
In je andere posts geef je echt alles aan wil pakken. Dan zijn de kosten van asbest verwijderen een druppel op de gloeiende plaat. De meerwaarde van een keuring is imho dan ook beperkt: als je het er toch al uit wil halen heb je niemand nodig die gaat zeggen dat het van slechte kwaliteit is.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
FredvZ schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:49:
[...]

In je andere posts geef je echt alles aan wil pakken. Dan zijn de kosten van asbest verwijderen een druppel op de gloeiende plaat. De meerwaarde van een keuring is imho dan ook beperkt: als je het er toch al uit wil halen heb je niemand nodig die gaat zeggen dat het van slechte kwaliteit is.
Ja, alle elektra, badkamer, keuken, isolatie en alle kozijnen en ramen zijn noodzakelijk. En uitbouw, stucen, vloerverwarming, vliering, verplaatsen muren etc willen we ook. Natuurlijk reserveer je extra voor tegenvallers, maar het is de vraag of het nog de moeite waard is als én het dak, én asbestsanering, én een nieuwe garage én funderingsproblemen (scheuren in buitenmuren zijn aanwezig) én én én als verrassing daar bovenop komen. Er moet ergens een grens zijn, natuurlijk ligt die niet alleen bij mogelijke asbest, maar is het een totaalpakket, maar daarom de bouwkundige keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:18
Ik heb recent twee adviesgesprekken gehad met een hypotheekadviseur. Daarna liet hij me weten dat er een geldverstrekker gekozen zou worden en dat direct daarna de hypotheekaanvraag in gang zou worden gezet.

Ik heb aangegeven dat ik graag eerst nog een gesprek wil voeren, waarin hij uitlegt hoe hij tot die keuze is gekomen en mij meeneemt in het besluitvormingsproces, voordat ik mijn akkoord geef.

Zijn reactie was dat dit niet gebruikelijk is, de meeste mensen zouden de hypotheek na het adviesgesprek “gewoon” laten regelen.

In hoeverre klopt dit? Voor mijn gevoel is deze werkwijze vrij vreemd, maar misschien zie ik het verkeerd.

[ Voor 35% gewijzigd door 0re0 op 01-06-2025 18:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
0re0 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:35:
Ik heb recent twee adviesgesprekken gehad met een hypotheekadviseur. Daarna liet hij me weten dat er een geldverstrekker gekozen zou worden en dat direct daarna de hypotheekaanvraag in gang zou worden gezet.

Ik heb aangegeven dat ik graag eerst nog een gesprek wil voeren, waarin hij uitlegt hoe hij tot die keuze is gekomen en mij meeneemt in het besluitvormingsproces, voordat ik mijn akkoord geef.

Zijn reactie was dat dit niet gebruikelijk is, de meeste mensen zouden de hypotheek na het adviesgesprek “gewoon” laten regelen.

In hoeverre klopt dit? Voor mijn gevoel is deze werkwijze vrij vreemd, maar misschien zie ik het verkeerd.
Dat vind ik wel gek, want je betaalt voor advies. Op basis van advies maak jij een keuze, en nu lijkt het alsof de adviseur de keuze maakt en deze ook niet eens toelicht?

Ik zou verwachten dat er bijv. 3 aanbieders uitrollen die aan jouw eisen voldoen qua laagste rente, aangevuld met de extra voorwaarden zoals offerte geldigheid, rente geldigheid (bijv laagste rente bij passeren), rentemiddeling optie, hypotheek meeverhuizen optie, hoeveel boetevrij aflossen en dat soort zaken. De allerlaagste rente betekent immers niet altijd automatisch de beste keuze.

Op basis daarvan maak je een keuze en die moet hij gewoon toelichten. Dus niet 'Deze wordt het, hier tekenen en succes ermee. Dat is dan 2500 piek'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
stin00 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:40:
[...]

Dat vind ik wel gek, want je betaalt voor advies. Op basis van advies maak jij een keuze, en nu lijkt het alsof de adviseur de keuze maakt en deze ook niet eens toelicht?

Ik zou verwachten dat er bijv. 3 aanbieders uitrollen die aan jouw eisen voldoen qua laagste rente, aangevuld met de extra voorwaarden zoals offerte geldigheid, rente geldigheid (bijv laagste rente bij passeren), rentemiddeling optie, hypotheek meeverhuizen optie, hoeveel boetevrij aflossen en dat soort zaken. De allerlaagste rente betekent immers niet altijd automatisch de beste keuze.

Op basis daarvan maak je een keuze en die moet hij gewoon toelichten. Dus niet 'Deze wordt het, hier tekenen en succes ermee. Dat is dan 2500 piek'.
Ik krijg wel een uitgebreid adviesrapport hoor, maar ik had eigenlijk verwacht dat dit rapport met mij helemaal doorgesproken ging worden alvorens de hypotheek werd aangevraagd. Nu wordt de hypotheek alvast aangevraagd en volgt het gesprek later (op mijn iniatitief)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
MikaX schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:00:
[...]

Ja, alle elektra, badkamer, keuken, isolatie en alle kozijnen en ramen zijn noodzakelijk. En uitbouw, stucen, vloerverwarming, vliering, verplaatsen muren etc willen we ook. Natuurlijk reserveer je extra voor tegenvallers, maar het is de vraag of het nog de moeite waard is als én het dak, én asbestsanering, én een nieuwe garage én funderingsproblemen (scheuren in buitenmuren zijn aanwezig) én én én als verrassing daar bovenop komen. Er moet ergens een grens zijn, natuurlijk ligt die niet alleen bij mogelijke asbest, maar is het een totaalpakket, maar daarom de bouwkundige keuring.
In dat geval zou ik niet gaan voor een jaren '60 woning met een hele waslijst aan clausules. Dan kan je beter een iets recentere woning nemen die ook helemaal gestript moet worden. Dan kom je doorgaans iets minder ellende tegen.

Een jaren 60 woning kan gewoon een flinke money pit worden en met deze clausules wordt iets verhalen op verkopers nagenoeg onmogelijk. Diep van binnen weet je al dat deze clausules gaan betekenen dat je een beste berg ellende gaat aantreffen en de begroting ruim berekend moet worden :+

Dus het kan wel, maar houdt er goed rekening mee in de hoogte van je bod en je verbouwbudget.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 01-06-2025 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding

Mee eens. We kochten onze doorstroom woning in 2018 op 1 salaris en kopen nu een nieuwe woning dat gaat ongeveer 30% van de netto loon (niet inclusief vakantiegeld/13e maand/bonussen).

Vooral bij doorstromen moet je letten op je maandelijkse kosten omdat je minder snel groei in je carrière hebt en een grotere kans heb dat je bij baan verlies niet makkelijk weer dezelfde salaris kan krijgen als je al een beetje carrière hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
stin00 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:40:
[...]

Misschien moet ik hem ander stellen, wordt het adviesrapport normaliter mondeling toegelicht, alvorens de hypotheek wordt aangevraagd? Of is een uitgebreid adviesrapport via de mail de norm tegenwoordig? met een go/no go van de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
[...]

Het hangt er vanaf wat je laat doen, wat je zelf doet en op welke manier je het laat doen. Zoals gezegd, niet alles moet tegelijk.
Op deze site vind je een indicatie, beetje uitgesplitst ook, dus kun je zelf een inschatting maken. Zij zeggen max 20K, dat lijkt mij best veel als je toch alles gaat slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Lastmanstanding schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:50:
[...]

Mee eens. We kochten onze doorstroom woning in 2018 op 1 salaris en kopen nu een nieuwe woning dat gaat ongeveer 30% van de netto loon (niet inclusief vakantiegeld/13e maand/bonussen).

Vooral bij doorstromen moet je letten op je maandelijkse kosten omdat je minder snel groei in je carrière hebt en een grotere kans heb dat je bij baan verlies niet makkelijk weer dezelfde salaris kan krijgen als je al een beetje carrière hebt gemaakt.
Die 40% die ik noem is wat we max kunnen lenen. Je hebt het dan over zo'n 2200 euro bruto hypotheeklasten. In ons geval zou dat dan ongeveer 240k zijn tegen 2% rente, en nog zo'n 250k tegen 3.6% rente.
Bij een netto gezamenlijk inkomen van ongeveer 6000 euro (extra 13e maand, vakantiegeld, etc) zit je dan dus al aan 37%.

Het klinkt niet als buitensporig veel, maar het is vooral de combinatie;
- eigenlijk niet meer echt te dragen met 1 inkomen
- je pompt er 2 ton overwaarde in (ok, het is geld dat je eigenlijk nooit hebt 'gehad' maar toch. Nu zit ik er op als buffer.)
- flinke kostenpost kosten koper
- vaak dus nog een flinke verbouwing en verduurzaming, iets wat ik nu al goed voor elkaar heb.

We kunnen natuurlijk ook wachten en verder gaan met vermogen opbouwen...

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 01-06-2025 19:32 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Sport_Life schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:21:
[...]

20-25% houd ik zelf als max aan , ik zou nooit op 40-45% gaan zitten als doorstromer. Als starter zaten we wel rond de 40%, maar toen konden we nog enorme stappen in salaris maken.
Qua verbouwing: de kosten zijn sinds 2018 enorm gestegen.
20% zou bij ons 1200 euro zijn. Daar kun je nog geen 3 ton hypotheek voor krijgen. En als je daar vanuitgaat zou je met 6k netto inkomen vrijwel geen huis kunnen kopen.
Wij zitten nu op die 20% met een huis dat we 7 jaar geleden kochten voor een hele andere prijs, met een heel ander rentepercentage

[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 01-06-2025 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-06 20:54
0re0 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:35:

Ik heb 2 gesprekken met mijn hypotheekadviseur gehad, 1 oriënterend voor de zoektocht, en 1 toen ik een geaccepteerd bod had. Die 2e duurde ruim een uur, waarin alle onderwerpen zijn toegelicht, een aantal scenarios zijn doorgerekend en wat gangbare voorwaardes zijn uitgelegd (extra aflossen, verhuizen, etc.). Daarna kreeg ik een overzicht met een paar besproken verstrekkers om rustig na te lezen. Na het maken van deze keuze kreeg ik het volledig adviesrapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
SpeedQber schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:33:
[...]

Ik heb 2 gesprekken met mijn hypotheekadviseur gehad, 1 oriënterend voor de zoektocht, en 1 toen ik een geaccepteerd bod had. Die 2e duurde ruim een uur, waarin alle onderwerpen zijn toegelicht, een aantal scenarios zijn doorgerekend en wat gangbare voorwaardes zijn uitgelegd (extra aflossen, verhuizen, etc.). Daarna kreeg ik een overzicht met een paar besproken verstrekkers om rustig na te lezen. Na het maken van deze keuze kreeg ik het volledig adviesrapport.
En werd dit adviesrapport ook nog met je doorbesproken? Of gaf je hier een akkoord op en werd het in gang gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:09
pentaw1nz schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:27:
[...]

Die 40% die ik noem is wat we max kunnen lenen. Je hebt het dan over zo'n 2200 euro bruto hypotheeklasten. In ons geval zou dat dan ongeveer 240k zijn tegen 2% rente, en nog zo'n 250k tegen 3.6% rente.
Bij een netto gezamenlijk inkomen van ongeveer 6000 euro (extra 13e maand, vakantiegeld, etc) zit je dan dus al aan 37%.

- je pompt er 2 ton overwaarde in (ok, het is geld dat je eigenlijk nooit hebt 'gehad' maar toch. Nu zit ik er op als buffer.)
- vaak dus nog een flinke verbouwing en verduurzaming, iets wat ik nu al goed voor elkaar heb.

Een hypotheek van €2200 bruto op een netto salaris van €6000 is prima te doen toch. Daarnaast werken jullie pas 7 jaar? Dan ga je waarschijnlijk nog wel wat stappen in salarisgroei maken.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-06 20:54
0re0 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:39:
[...]

En werd dit adviesrapport ook nog met je doorbesproken? Of gaf je hier een akkoord op en werd het in gang gezet?
Is daarna niet besproken, ik heb nog wel een paar vragen gestuurd over verzekeringen. Maar dat staat los van de hypotheekaanvraag, die is meteen gedaan toen ik mijn keuze daarin doorgaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

pentaw1nz schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:28:
[...]

20% zou bij ons 1200 euro zijn. Daar kun je nog geen 3 ton hypotheek voor krijgen. En als je daar vanuitgaat zou je met 6k netto inkomen vrijwel geen huis kunnen kopen.
Wij zitten nu op die 20% met een huis dat we 7 jaar geleden kochten voor een hele andere prijs, met een heel ander rentepercentage
Als starter op de koopmarkt heb je niet echt een keuze, maar jij hebt al een prima woning begrijp ik uit je bericht. Dan zou mijn voorkeur zijn om lage lasten te houden ipv een luxere woning. Ondanks dat we zelf vrijstaand/groot wonen, maar wel gebaseerd op lasten die op 1 inkomen te dragen zijn.
Groter huis is ook meer schoonmaken, duurder onderhoud en de tuin bijhouden moet ook een hobby zijn als je daar niet veel geld aan kwijt wil zijn (onze tuinman is net weer geweest :P)

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 01-06-2025 21:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
pentaw1nz schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:27:
[...]

Ligt aan natuurlijk of het je waard is.

Voor deze koop heb ik uitgerekend de extra kosten bij de nieuwe woning (ozb, gas/water/licht, onderhoud, enzovoort) naast de extra hypotheek kosten. Dit geeft je ook meer zekerheid of het te betalen is.

Je overwaarde ben je niet kwijt. Hij zit in stenen en hij blijft in stenen. Denk je dat je twee ton teveel betaal?

Bij financiële vragen kan je vaak best een prioriteit lijst opstellen: familie, tijd, eerder met pensioen, toffe auto, vrijstaand woning, vakanties, wat dan ook. Zorg dat geld uitgaves in lijn zijn met je prioriteiten, en zo kan je betere beslissingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Sport_Life schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:53:
[...]

Als starter op de koopmarkt heb je niet echt een keuze, maar jij hebt al een prima woning begrijp ik uit je bericht. Dan zou mijn voorkeur zijn om lage lasten te houden ipv een luxere woning. Ondanks dat we zelf vrijstaand/groot wonen, maar wel gebaseerd op lasten die op 1 inkomen te dragen zijn.
Groter huis is ook meer schoonmaken, duurder onderhoud en de tuin bijhouden moet ook een hobby zijn als je daar niet veel geld aan kwijt wil zijn (onze tuinman is net weer geweest :P)
Klopt inderdaad. We hebben echter wel andere wensen richting de toekomst. We willen graag in deze omgeving willen wonen en houden Funda en makelaars in de gaten. Zo nu en dan popt er iets op waar we misschien wel enthousiast van worden.

De stap voelt alleen erg groot en serieus, waar de aankoop van onze eerste woning een no-brainer was.

Grotere tuin lijkt me overigens heerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
pentaw1nz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:03:
[...]

Klopt inderdaad. We hebben echter wel andere wensen richting de toekomst. We willen graag in deze omgeving willen wonen en houden Funda en makelaars in de gaten. Zo nu en dan popt er iets op waar we misschien wel enthousiast van worden.

De stap voelt alleen erg groot en serieus, waar de aankoop van onze eerste woning een no-brainer was.

Grote tuin is ook heerlijk ( spreek uit ervaring ). Het is alleen zo jammer dat de kosten vrij snel uit de klauwen lopen qua nieuwe schutting etc. Als wij onze tuin nu op orde willen brengen zijn wij minimaal 15k kwijt. 20+ schuttingsdelen, nieuwe poort, nieuw gras en bestrating etc

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

Vaak zit het in dakplaten van tuinhuisjes en dan kun je het inderdaad laten zitten, maar bij alles wat jij noemt kan dat niet. Als ik het zou kopen, zou ik ook 10.000 opzij zetten. Wat je kansen zijn als je 10k minder biedt weet ik niet. Het is altijd; wat is het jou waard? Is er veel aanbod? Veel mensen weten niet wat het betekent en dus overbieden. Zelf zou ik er niet aan beginnen. Maar bij mij is altijd: als deze het niet wordt, jammer dan, next

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
Chaki schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:40:
[...]
Vaak zit het in dakplaten van tuinhuisjes en dan kun je het inderdaad laten zitten, maar bij alles wat jij noemt kan dat niet. Als ik het zou kopen, zou ik ook 10.000 opzij zetten. Wat je kansen zijn als je 10k minder biedt weet ik niet. Het is altijd; wat is het jou waard? Is er veel aanbod? Veel mensen weten niet wat het betekent en dus overbieden. Zelf zou ik er niet aan beginnen. Maar bij mij is altijd: als deze het niet wordt, jammer dan, next
Stiekem is 10.000 euro op zo'n bedrag bijna wisselgeld. We hebben een flinke overwaarde en zouden daar de hele verbouwing makkelijk van kunnen betalen. De aankoopprijs kunnen we financieren. Het is alleen dat de woningwaarde zelf natuurlijk een bepaald plafond heeft. En daarom zijn we van mening dat we binnen zo'n 3 jaar quite zouden moeten staan, als in: aankoop+verbouwingskosten = eventuele verkoopwaarde over 3 jaar. (Er vanuitgaande dat de markt niet instort, maar dan staan we nog niet onder water door de overwaarde.) Als dat 2 ton hoger uitvalt dan teer je in op je vermogen en dat is het niet waard. Dan komt er heus weer een ander huis voorbij. Dit huis ligt alleen op een goede lokatie en met een grote kavel. Mensen gaan hier alleen tussen 6 plankjes weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:35
pentaw1nz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:03:
[...]

De stap is ook groot, die hebben wij afgelopen december genomen. Ook gewoon ogen en oren open gehouden voor leuke huizen in het dorp en toen kwam er 1 voorbij, met de juiste prijs voor wat wij het waard vonden. Onze hypotheeklasten gingen wel van 1200bruo naar 2100bruto gegaan, dat is nu ~35% van ons netto inkomen.

De eerste 2-3 maanden hypotheek afgeschreven zien worden is even schrikken, maar weer 3 maanden verder is het normaal. We kunnen nog steeds goed sparen, maar zijn wel wat minder impulsief met een tuinset, kamado of race-sim :P

Het was van een tussenwoning naar 2onder1kap, met een oprit, garage (niet meer op zolder wassen, ook al was in het vorige huis daar een aparte ruimte voor), iets grotere tuin. Maar vooral van '74 woning naar '92 woning. Het tikte alle boxjes aan.

Soms denk ik wel eens: als we die 1000 euro per maand extra hadden... maar dan was het woongenot wel minder en verdwijnt de gedachte snel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fub
  • Laatst online: 15:51

fub

Netto hypotheek is nu 34% van mijn netto inkomen. Dat is best fors, ja. Maar we hebben onze 'oude' spaar-hypotheek meegenomen en die loop over 15 jaar af, en dan wordt het netto bedrag meer dan gehalveerd. Als dat bij jullie ook zo gaat, dan is dat wel iets om rekening mee te houden.

Ja, je kunt wat minder snel sparen, maar soms zeggen we nog tegen elkaar: "Het is gelukt, we wonen hier echt!" We zijn zo gelukkig hier, dat is het me meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dank voor het delen van jullie ervaringen.
Wij hebben een annuiteitenhypotheek met nog 23 jaar een vaste rente van 2%. Die kunnen we meeverhuizen.
Daarnaarst is er dan ruim 2 ton aanvullende hypotheek nodig, gaat er 2 ton overwaarde in, en nog een aanzienlijk bedrag spaargeld. Het voelt soms een beetje als 'Alles op rood'.

We zitten waarschijnlijk ook een tijdje met dubbele lasten/overbruggingshypotheek.

We gaan de bezichtiging deze week maar eens afwachten... Kijken wat dat doet. Het is een wat oudere woning die flink verbouwd moet worden. Dat biedt veel mogelijkheden en ik ben niet vies van verbouwen, maar ik weet vanuit onze huidige woning dat een jaren 70 huis ook wel de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Denk aan constructie, isolatie die toch niet altijd zo optimaal kan als bij nieuwbouw, WTW/ventilatie soms lastig tenzij je echt alles stript, doorlopend wel onderhoud.

Nieuwbouw of in ieder geval iets na het jaar 2000 zou me ook mooi lijken, maar wat wij zoeken heb ik tot nu toe nog niet als nieuwbouw voorbij zien komen. Of met aanzienlijk kleinere kavels of minder vrije ligging, en dat is nou juist wat we erg graag willen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:13
pentaw1nz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:01:
Wij hebben een annuiteitenhypotheek met nog 23 jaar een vaste rente van 2%. Die kunnen we meeverhuizen.
Daarnaarst is er dan ruim 2 ton aanvullende hypotheek nodig, gaat er 2 ton overwaarde in, en nog een aanzienlijk bedrag spaargeld. Het voelt soms een beetje als 'Alles op rood'.

We zitten waarschijnlijk ook een tijdje met dubbele lasten/overbruggingshypotheek.

We gaan de bezichtiging deze week maar eens afwachten... Kijken wat dat doet. Het is een wat oudere woning die flink verbouwd moet worden. Dat biedt veel mogelijkheden en ik ben niet vies van verbouwen, maar ik weet vanuit onze huidige woning dat een jaren 70 huis ook wel de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Denk aan constructie, isolatie die toch niet altijd zo optimaal kan als bij nieuwbouw, WTW/ventilatie soms lastig tenzij je echt alles stript, doorlopend wel onderhoud.

Nieuwbouw of in ieder geval iets na het jaar 2000 zou me ook mooi lijken, maar wat wij zoeken heb ik tot nu toe nog niet als nieuwbouw voorbij zien komen. Of met aanzienlijk kleinere kavels of minder vrije ligging, en dat is nou juist wat we erg graag willen :)
Het klinkt alsof jezelf het eigenlijk niet waard vind en hier op zoek bent naar argumenten om het toch aan jezelf te verkopen. Als je het er niet voor over hebt moet je het niet doen.
Je woont nu goed er zijn geen redenen om direct groter te gaan. Ik zou nog flink wat jaren blijven wonen waar je zit. Kun je ondertussen wat doorsparen of misschien nog wat stappen maken in salaris zodat maandbedrag een kleiner percentage van je inkomen wordt.
Ik zou iig niet ervoor kiezen om 40 tot 45 procent van ons inkomen in een luxer huis te stoppen. Als starter of bij gezinsuitbreiding heb je misschien geen keus, maar als je een prima huis hebt niet.

Zolang je een koophuis hebt en niet gaat huren of kleiner gaat wonen moet je overwaarde eigenlijk niet echt meerekenen. Het is er en zorgt ervoor dat je een volgende stap kan maken en daar zit het dan ook weer in stenen.

Ipv nieuwbouw of recente bouw kun je natuurlijk ook ooit een recent gerenoveerd huis tegenkomen die alles aftikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Popmartijn
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-06 18:13
pentaw1nz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:01:

Als ik je situatie goed begrijp heb je in 2018 een huis gekocht voor ong. €275,000. Dat huis is nu zo'n €475,000 waar ("2 ton overwaarde"). En jullie zijn nu naar een huis aan het kijken van zo'n €700,000+ ("zo'n €225,000 bijlenen").
Past het nieuwe huis wel bij jullie (toekomstige) leefsituatie? In 2018 waren jullie starters op de woningmarkt, dus ik schat zo mid-twintig, begin dertig. Een huis van 7+ ton klinkt als een 'eindhuis'. Is dat inderdaad waar jullie naar op zoek zijn, een huis voor de komende 50 jaar? Is het huis passend als er nog gezinsuitbreiding komt? Of als eventuele kinderen juist wat ouder zijn?

Kijk, als jullie dit inderdaad als jullie droomhuis/eindhuis zien dan kan ik begrijpen dat je grotere risico's neemt met de hypotheek als percentage van het inkomen. Zeker als je verwacht dat je inkomen nog gaat stijgen de komende periode. Maar mocht dit niet zo zijn, dan is het zeker een fikse commitment. Dan krijg je vraag of een huis van zo rond de 6 ton misschien niet geschikter is als 'volgende stap'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:10
Wij waren ook als starter begonnen in 2016, voor 199.000 euro een rijtjeswoning gekocht tegen 2,7% rente.

Eind 2021 konden wij ons huidige huis kopen voor 430.000 euro tegen 1,66% rente. Voorwaarde was wel dat wij dezelfde maandlasten zouden behouden, dat wist de financieel adviseur.

Doordat wij voldoende overwaarde (1e koophuis was verkocht voor 388.000 euro in de gekke huizenmarkt) in de hypotheek staken en de oude hypotheek kon nog meegenomen en aflossingvrij gemaakt, bleven onze maandlasten hetzelfde en hebben wij ons beoogde eindhuis (2 onder 1 kap) voor de rest van ons leven (lokatie en levensloopbestendig)...

Het kan wel, keuzes maken. Wij wilden absoluut niet meer gaan betalen per maand...

[ Voor 6% gewijzigd door Lelletje op 02-06-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Bod is aangenomen voor een huis we zijn helemaal blij maar nu kom ik er achter dat mijn financieel adviseur ergens op een onbewoond eiland zit voor twee weken en onbereikbaar

wat is wijsheid een andere financieel adviseur benaderen?

Wordt er moe van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online
bie100 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:40:
Bod is aangenomen voor een huis we zijn helemaal blij maar nu kom ik er achter dat mijn financieel adviseur ergens op een onbewoond eiland zit voor twee weken en onbereikbaar

Wordt er moe van
Lekker handig! Mijn adviseur gaat van de zomer 3 maanden rondreizen in Azië, hij is nu bezig met onze hypotheek maar had 2 (zzp) collega's klaar staan indien de aanvraag in zijn vakantie zou vallen.

Op zich is twee weken niet heel lang en met het pinksterweekend voor de deur zal de wettelijke bedenktijd waarschijnlijk pas ergens volgende week aflopen (als jullie nog niet getekend hebben)

Als jullie dan ook (eventueel) onder voorbehoud hebben geboden dan lijkt mij dat er tijd genoeg is (6 a 8 weken)

Mijn adviseur gaf aan dat bij een redelijk standaard situatie (vaste baan, geen andere leningen e.d.) de aanvraag heel snel afgerond kan zijn (lees binnen 2 a 3 weken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
Just-Be schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:13:
[...]

Lekker handig! Mijn adviseur gaat van de zomer 3 maanden rondreizen in Azië, hij is nu bezig met onze hypotheek maar had 2 (zzp) collega's klaar staan indien de aanvraag in zijn vakantie zou vallen.

Op zich is twee weken niet heel lang en met het pinksterweekend voor de deur zal de wettelijke bedenktijd waarschijnlijk pas ergens volgende week aflopen (als jullie nog niet getekend hebben)

Als jullie dan ook (eventueel) onder voorbehoud hebben geboden dan lijkt mij dat er tijd genoeg is (6 a 8 weken)

Mijn adviseur gaf aan dat bij een redelijk standaard situatie (vaste baan, geen andere leningen e.d.) de aanvraag heel snel afgerond kan zijn (lees binnen 2 a 3 weken)
Tekenen eind van de week :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
bie100 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:40:

Wordt er moe van
Ja, andere adviseur. Een adviseur die geen vervanging regelt, vraagt erom dat je een ander raadpleegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
Toke_gt schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:35:
[...]

Ja, andere adviseur. Een adviseur die geen vervanging regelt, vraagt erom dat je een ander raadpleegt.
Ja mijn idee ook en heb woensdag een afspraak bij een ander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:36
Momenteel kijk ik voornamelijk met makelaarsland (verkoopprijzen) en een excelletje wat ik denk dat de woning waard is. Gisteren besloten om toch even te kijken wat huispedia qua "realistische bod" heeft.
Maar dit valt wel erg tegen.

Voorbeelden:
Huis vraagprijs 545k. Mijn bod destijds 560k, hierbij ging ik ervan uit dat ik te laag zat.
Huispedia: realistische bod 513k, all-in bod 541k....

Huis vraagprijs 540k. Mijn bod destijds 563k. Verkocht voor 585k.
Huispedia: realistische bod 521k, all-in bod 554k....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

F4c2Q schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:10:
Momenteel kijk ik voornamelijk met makelaarsland (verkoopprijzen) en een excelletje wat ik denk dat de woning waard is. Gisteren besloten om toch even te kijken wat huispedia qua "realistische bod" heeft.

Voorbeelden:
Huis vraagprijs 545k. Mijn bod destijds 560k, hierbij ging ik ervan uit dat ik te laag zat.

En wat doet woningstats.nl qua inschatting op die huizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
F4c2Q schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:10:

Voorbeelden:

Realistisch bod van Huispedia is niet heel realistisch. Helaas, want dan kan ik 50.000 meer verwachten dan 3 makelaars voorspellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:36
Get!em schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:19:
[...]

En wat doet woningstats.nl qua inschatting op die huizen?
Woningstats houdt volgens mij ook rekening met tijd op de markt.
De woningen zijn naar mijn weten al verkocht maar staan nog niet als zodanig aangemerkt op Funda.

Voor de eerste woning geeft woningstats 531k, de 2e 591k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Wat nu?

Ik heb een contract met een aankoopmakelaar. De eerste bezichtiging doe ik zelf. Als ik het wil kopen, gaat hij mee bij een tweede bezichtiging en als ik een bod wil doen handelt hij alles af. Dit geldt voor 3 woningen. No cure = no pay. Leek me ideaal, maar het blijkt in de praktijk bijna onmogelijk te zijn.

Ik heb nu weer een bezichtiging gepland, maar het advies is: "Neem bij de eerste bezichtiging je aankoopmakelaar mee. Dat een tweede mogelijk is, kunnen we niet garanderen." Bij de vorige 2 was het ook niet mogelijk. De kans bestaat dus dat hij vaak op moet draven voor een woning die niet eens in aanmerking komt.

Punt 2: ik heb mijn zoekgebied noodgedwongen moeten uitbreiden tot buiten zijn werkgebied. Gevolg: hij kent de woningmarkt daar minder goed en opdraven is meer km. Voor hem wordt no cure ook waarschijnlijker. Het advies om veel te overbieden geeft hij niet.

Er moeten dus nieuwe afspraken gemaakt worden. Of ik moet een andere makelaar zoeken in de andere stad, maar dat is contractbreuk. Wat kan ik redelijkerwijs voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Chaki schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:24:
Wat nu?

Ik heb een contract met een aankoopmakelaar. De eerste bezichtiging doe ik zelf. Als ik het wil kopen, gaat hij mee bij een tweede bezichtiging en als ik een bod wil doen handelt hij alles af. Dit geldt voor 3 woningen. No cure = no pay. Leek me ideaal, maar het blijkt in de praktijk bijna onmogelijk te zijn.

Ik heb nu weer een bezichtiging gepland, maar het advies is: "Neem bij de eerste bezichtiging je aankoopmakelaar mee. Dat een tweede mogelijk is, kunnen we niet garanderen." Bij de vorige 2 was het ook niet mogelijk. De kans bestaat dus dat hij vaak op moet draven voor een woning die niet eens in aanmerking komt.

Punt 2: ik heb mijn zoekgebied noodgedwongen moeten uitbreiden tot buiten zijn werkgebied. Gevolg: hij kent de woningmarkt daar minder goed en opdraven is meer km. Voor hem wordt no cure ook waarschijnlijker. Het advies om veel te overbieden geeft hij niet.

Er moeten dus nieuwe afspraken gemaakt worden. Of ik moet een andere makelaar zoeken in de andere stad, maar dat is contractbreuk. Wat kan ik redelijkerwijs voorstellen?
Als je een goede aankoopmakelaar hebt, leg je precies deze tekst aan hem voor en vraag je wat zijn voorstel is. Als je namelijk buiten zijn zoekgebied ziet als no cure, is het zeker ook een no pay dus heeft hij er alsnog niks aan.

Je moet ook je eigen opties hebben trouwens, een andere aankoopmakelaar zal net zo goed een bepaald gebied hebben.
Als je echt alleen maar in categorie huizen komt met 1 bezichtiging en dan bod, dan zul je zelf vooraf moeten inschatten hoe graag je die wilt hebben (en of het kansrijk is) en of je dus wilt betalen voor een aankoopmakelaar die meteen mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:43
Wat nu?

Meestal kan de makelaar ook alleen even kijken als je enthousiast bent. Dat gebeurt ook vaker.
Dan krijg je vervolgens verslag van zijn/haar kant en advies maar mis je de boot niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
El Capitan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:32:
[...]

Meestal kan de makelaar ook alleen even kijken als je enthousiast bent. Dat gebeurt ook vaker.
Dan krijg je vervolgens verslag van zijn/haar kant en advies maar mis je de boot niet direct.
Dat hij alleen ging kijken na mij kon de laatste 2 keer ook niet. Bij de eerste mocht ik een bod doen op basis van zijn advies zonder het gezien te hebben. Als mijn bod geaccepteerd werd, mocht ik wel nog een tweede bezichtiging met hem samen doen (en mij eventueel bedenken). Maar ik deed geen bod omdat de VvE haar zaken niet op orde had. Dat is ook een belangrijke reden om een aankoopmakelaar te hebben. Na heel lang doorvragen over extra kosten - hoeveel? waarvoor? - vaag - vaag - vaag - en dan: er schort een en ander aan brandveiligheid. Daar hoef je dan weer de woningmarkt niet voor te kennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:26:
[...]

Als je een goede aankoopmakelaar hebt, leg je precies deze tekst aan hem voor en vraag je wat zijn voorstel is. Als je namelijk buiten zijn zoekgebied ziet als no cure, is het zeker ook een no pay dus heeft hij er alsnog niks aan.
....
Aankoop geslaagd = cure, maakt niet uit waar.
Maar zal moeilijker zijn als hij de markt in die andere plaats niet goed kent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Wat nu?

Met jouw ervaring als huizenkoper denk ik dat je meer zelf kunt dan je denkt. Vraag is dus waar je deze aankoopmakelaar in deze markt precies voor nodig hebt. Zoals ik het lees zijn dat dingen die hij kan uitzoeken zonder een bezichtiging. Dus goede VVE check, bouwkundige staat op basis van jaartal en materialen, goede positie creëren voor jouw bod op basis van jouw bezichtiging en ervaring met omgeving. Dus dat zou ik hem voorleggen. Hij gaat binnen het gebied mee als het de eerste keer kan, hij helpt je in ieder geval met alle bouwkennis en inschatting markt en helpt je met uitbrengen van een goed bod. Na drie keer no cure, no pay, kun je overstappen naar een andere die een groter werkgebied heeft of bereid is op jouw verzoek buiten zijn gebied aan te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-06 23:42
Leuk zeg zo een aankoopmakelaar... }:|

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:28

_Arthur

blub

FSSF schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:50:
Leuk zeg zo een aankoopmakelaar... }:|
Nouja, er is weinig te zeggen hoe hij zijn werk doet, als je zelf afspraken maakt dat ie past bij een 2e afspraak hoeft op te komen dagen.

En tja, die 2e afspraak in deze markt krijg je vaak niet...

Dus met die makelaar om te tafel en zeggen dat je hem gewoon direct zijn werkzaamheden nodig hebt vanaf de 1e afspraak.
Pagina: 1 ... 357 358 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7