Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 358 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 20:40
_Arthur schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:23:
[...]

Nouja, er is weinig te zeggen hoe hij zijn werk doet, als je zelf afspraken maakt dat ie past bij een 2e afspraak hoeft op te komen dagen.

En tja, die 2e afspraak in deze markt krijg je vaak niet...

Dus met die makelaar om te tafel en zeggen dat je hem gewoon direct zijn werkzaamheden nodig hebt vanaf de 1e afspraak.
Dat is natuurlijk zo... En nomaliter lijkt me dat een prima strategie, scheelt de aankoopmakelaar een hoop zinloze ritjes en bezichtigingen. Maar in deze tijd lijkt me dat een kansloos plan.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiCoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21-09 14:23
F4c2Q schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:41:
[...]

Woningstats houdt volgens mij ook rekening met tijd op de markt.
De woningen zijn naar mijn weten al verkocht maar staan nog niet als zodanig aangemerkt op Funda.

Voor de eerste woning geeft woningstats 531k, de 2e 591k.
Vraagje:

als ik mijn woning invul met label C (wat ik denk te hebben, HR++ glas beneden, dubbelglas boven + RC 6 voor dak en RC 1,5 gevel en vloer RC 4,5 zie ik dat mijn woning ongeveer € 650k waard is. Als ik een hybride pomp + zonnepanelen toevoeg zie ik een waarde van € 683.000,- staan. Een plus van € 33.000,-, terwijl die twee samen wellicht 12k kosten. Klopt woningstats daarin redelijk denk je? Ook als ik kijk naar waardestijging van label C naar label A zie ik bij bijvoorbeeld NVM een + van 5%.

Andere vraag: klopt mijn theorie dat met zonnepanelen + hybride pomp je 2 labelstappen maakt? Of is dat te optimistisch?
_Arthur schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:23:
[...]

Nouja, er is weinig te zeggen hoe hij zijn werk doet, als je zelf afspraken maakt dat ie past bij een 2e afspraak hoeft op te komen dagen.

En tja, die 2e afspraak in deze markt krijg je vaak niet...

Dus met die makelaar om te tafel en zeggen dat je hem gewoon direct zijn werkzaamheden nodig hebt vanaf de 1e afspraak.
True, maar moet een aankoopmakelaar dit niet ook weten? 2e afspraak in deze tijd...

[ Voor 21% gewijzigd door MiCoo op 05-06-2025 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

MiCoo schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:36:
[...]

Andere vraag: klopt mijn theorie dat met zonnepanelen + hybride pomp je 2 labelstappen maakt? Of is dat te optimistisch?
Kan zeker. Een deel van energielabel gaat over (theoretisch berekend) energiebehoefte per vierkante meter, en een ander deel gaat over de bron van die energiebehoefte, waarbij gerekend wordt naar fossiele bronnen in % van je totale behoefte.
Echter hangt het echt van de situatie af wat het daadwerkelijk wordt.

Zie het voorbeeld, met de labels en de hoeveelheid fossiele energie: https://www.energielabel...._2024_voorbeeld-c-002.pdf

Tooltje kan je beetje een inschatting geven:
https://label-up.nl/energielabel-berekenen/#tool

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 06-06-2025 10:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:33
Nou, deze week 2 bezichtigingen gehad. Netjes de documentatie doorgestuurd gekregen en gelezen, maar daar missen toch structureel veel details...

Ik verbaas me er ook over dat een makelaar er geen antwoord op kan geven en het ook niet weet. Wat is dan precies je werk? Alleen wat foto's op funda knallen?

- dak nageisoleerd ; oke leuk, maar waarmee dan? Hoe dik? -> ja dat weet de verkoper niet meer.
Kijk je achter een knieschot, en daar zie je helemaal geen dakisolatie. Alleen een deel van het dak dus?
- spouwmuur geisoleerd ? Ja er is wel een spouw, maar onbekend of deze geisoleerd is.
- de vloer is nageisoleerd met tonzon. Ik trek een kruipluik open en zie overal gespoten schuim

Ik heb het idee dat makelaars zich er wel heel makkelijk vanaf maken... oke het is een hete markt, maar het slaat toch nergens op dat ik als potentiële koper in een half uur meer vragen stel dan de makelaar zichzelf in het hele proces van verkoopklaar maken heeft afgevraagd?.....

Maar wel praatjes over het realiseren van een mooie schuifpui....

Ik verkoop mijn huis dan veel liever zelf, als dit het niveau is.

Tot zover mijn frustratie over 2 verschillende makelaars.

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 06-06-2025 13:13 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:05

de Peer

under peer review

pentaw1nz schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:12:
Nou, deze week 2 bezichtigingen gehad. Netjes de documentatie doorgestuurd gekregen en gelezen, maar daar missen toch structureel veel details...

Ik verbaas me er ook over dat een makelaar er geen antwoord op kan geven en het ook niet weet. Wat is dan precies je werk? Alleen wat foto's op funda knallen?

- dak nageisoleerd ; oke leuk, maar waarmee dan? Hoe dik? -> ja dat weet de verkoper niet meer.
Kijk je achter een knieschot, en daar zie je helemaal geen dakisolatie. Alleen een deel van het dak dus?
- spouwmuur geisoleerd ? Ja er is wel een spouw, maar onbekend of deze geisoleerd is.
- de vloer is nageisoleerd met tonzon. Ik trek een kruipluik open en zie overal gespoten schuim

Ik heb het idee dat makelaars zich er wel heel makkelijk vanaf maken... oke het is een hete markt, maar het slaat toch nergens op dat ik als potentiële koper in een half uur meer vragen stel dan de makelaar zichzelf in het hele proces van verkoopklaar maken heeft afgevraagd?.....

Maar wel praatjes over het realiseren van een mooie schuifpui....

Ik verkoop mijn huis dan veel liever zelf, als dit het niveau is.

Tot zover mijn frustratie over 2 verschillende makelaars.
tsja, ik heb nu al enkele keren meegemaakt dat de makelaar daar zelf ook voor het eerst was op die dag. Die lezen zelf even 15min de brochure en doen op basis daarvan de bezichtiging. jammer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
de Peer schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:22:
[...]

tsja, ik heb nu al enkele keren meegemaakt dat de makelaar daar zelf ook voor het eerst was op die dag. Die lezen zelf even 15min de brochure en doen op basis daarvan de bezichtiging. jammer...
Is toch ongelofelijk? Je wilt toch wel een beetje weten wat je verkoopt, ook om daar als verkoper strategisch mee om te kunnen gaan.
Ik blijf nu 2x na een bezichtigingen met zoveel vage variabelen zitten dat ik niet echt over de streep wordt getrokken om een (hoog) bod te doen.

Voel me soms net een speurhond tijdens zo'n bezichtiging om maar wat meer te weten te komen.
Wilde even onder de vloer kijken, maar volgens de makelaar was het geen kruipluik waar ik de deurmat optilde.........oh........ toch wel.......

Kom op zeg....

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pentaw1nz schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:26:
[...]

Is toch ongelofelijk? Je wilt toch wel een beetje weten wat je verkoopt, ook om daar als verkoper strategisch mee om te kunnen gaan.
Ik blijf nu 2x na een bezichtigingen met zoveel vage variabelen zitten dat ik niet echt over de streep wordt getrokken om een (hoog) bod te doen.

Voel me soms net een speurhond tijdens zo'n bezichtiging om maar wat meer te weten te komen.
Wilde even onder de vloer kijken, maar volgens de makelaar was het geen kruipluik waar ik de deurmat optilde.........oh........ toch wel.......

Kom op zeg....
tsja, de markt is er naar he, de meeste huizen verkopen toch wel. Dus dan krijg je ook dat ze geen prikkel meer hebben om er nog moeite voor te doen. treurig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Belangrijke vragen en antwoorden wil je zwart op wit, dus via de email. Dan kan de makelaar zich ook niet verschuilen achter "dat heb ik niet gezegd" of nog erger "dat heb ik niet zo gezegd, dat is je eigen interpretatie" en moet hij het echt even uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
El Capitan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:28:
Belangrijke vragen en antwoorden wil je zwart op wit, dus via de email. Dan kan de makelaar zich ook niet verschuilen achter "dat heb ik niet gezegd" of nog erger "dat heb ik niet zo gezegd, dat is je eigen interpretatie" en moet hij het echt even uitzoeken.
Tuurlijk, dat kun je altijd doen per mail.
Maar als je een brochure en vragenlijst deelt waarin op meerdere vragen geen of een heel vaag antwoord is gegeven, dan ga je daar natuurlijk als potentiele koper vragen over stellen tijdens een bezichtiging.

Prima als je soms naderhand als makelaar nog iets moet checken of navragen, maar mijn ervaring nu is dat ze uberhaupt geen idee hebben over details van de woning. Anders dan " je kunt hier een geweldige woonkeuken realiseren' .

Het is toch niet te veel van me gevraagd dat ik verwacht enige duidelijkheid te krijgen op vragen over isolatie, de bouw, historie van de woning?

Ze strijken een flinke courtage op. Voor wat?
Ik zou een bezichtiging bij verkoop eigen woning liever zelf doen nu dit mijn ervaringen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Nu online
pentaw1nz schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:30:
[...]

Maar als je een brochure en vragenlijst deelt waarin op meerdere vragen geen of een heel vaag antwoord is gegeven, dan ga je daar natuurlijk als potentiele koper vragen over stellen tijdens een bezichtiging.

Prima als je soms naderhand als makelaar nog iets moet checken of navragen, maar mijn ervaring nu is dat ze uberhaupt geen idee hebben over details van de woning. Anders dan " je kunt hier een geweldige woonkeuken realiseren' .

Het is toch niet te veel van me gevraagd dat ik verwacht enige duidelijkheid te krijgen op vragen over isolatie, de bouw, historie van de woning?

Ik zou een bezichtiging bij verkoop eigen woning liever zelf doen nu dit mijn ervaringen zijn.
Mee eens hoor. je mag zeker wat verwachten van de verkopende makelaar. Ken je frustratie, zelf ook genoeg meegemaakt bij bezichtigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik mailde 2 jaar terug een makelaar voor een huis waar geen plattegrond bijzat op funda daarvoor. Kreeg een mail terug met een plattegrond van een huis verder in de straat, dat zou wel overeen komen. Op de foto's kon je heel goed zien dat dat niet zo was.

Huis heeft meer dan een half jaar te koop gestaan op een plek waar huizen vaak in een week of 3 gingen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
pentaw1nz schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:30:
[...]

Het vervelende is dat iedereen zichzelf makelaar kan en mag noemen. Mijn ervaring is dat er ook goede makelaars zijn, je moet ze alleen tegenkomen. ;)
Ze krijgen inderdaad een flinke courtage, maar ik zou het werk echt niet zelf willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Wispe schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:14:
[...]

Het vervelende is dat iedereen zichzelf makelaar kan en mag noemen. Mijn ervaring is dat er ook goede makelaars zijn, je moet ze alleen tegenkomen. ;)
Ze krijgen inderdaad een flinke courtage, maar ik zou het werk echt niet zelf willen doen.
Tot nu toe 2 bezichtigingen in eigen regio. Tevens incognito testen van hun kwaliteiten als verkoopmakelaar om mijn appartement te verkopen. Allebei gezakt!

Eerste was lachen!
Ik: Wat is een extern gereguleerde boiler?
Hij: Euh! Ooh! Staat dat daar?
Ik: Niet op Funda, wel in de VvE-stukken
Hij: Ooh! Euh! Dat is een boiler die ergens centraal is en iemand reguleert de tijd waarop hij aan en uit gaat
Het zal je maar gebeuren als je onder de douche staat 🤣

De uitleg van het "feit" dat de binnenriolering buiten was, ga ik jullie besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Wispe schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:14:
[...]

Maar welk werk doen ze dan precies voor die courtage vraag ik me af?
Foto's maken kun je iedere fotograaf laten doen. Teksten genereren doet Huispedia al voor je en kun je met ChatGPT verder aanpassen.
Op funda plaatsen kan volgens mij ook via andere routes.
En je kunt zelf ook nog wel een formuliertje maken waarin mensen online kunnen bieden...

Waardebepaling en verkoopprijs is fijn als iemand dat met expertise doet.
Bezichtigingen zou ik niet iemand willen laten doen die zich er zo makkelijk vanaf maakt.

Zou mij in deze markt geen duizenden euro's waard zijn........
Je zou er toch bijna makelaar om worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
pentaw1nz schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:24:
[...]

Foto's maken kun je iedere fotograaf laten doen. Teksten genereren doet Huispedia al voor je en kun je met ChatGPT verder aanpassen.
En je kunt zelf ook nog wel een formuliertje maken waarin mensen online kunnen bieden...

Bezichtigingen zou ik niet iemand willen laten doen die zich er zo makkelijk vanaf maakt.

Ik denk dat het te makkelijk roepen is voor een buitenstaander. Ik werk in het notariaat en over ons wordt ook gedacht dat wij veel te duur zijn en alleen maar copy paste-werk doen. Het knaagt mij (ook) dat makelaars veel meer geld binnenharken dan wij doen/kunnen. ;)

Dat makelaars niet de slimste zijn, ben ik met je eens.
Ooit zijn er weer slechtere tijden en staan ze te bedelen om voor een dubbeltje je huis te mogen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Wispe schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:31:
[...]

Ik denk dat het te makkelijk roepen is voor een buitenstaander. Ik werk in het notariaat en over ons wordt ook gedacht dat wij veel te duur zijn en alleen maar copy paste-werk doen. Het knaagt mij (ook) dat makelaars veel meer geld binnenharken dan wij doen/kunnen. ;)

Dat makelaars niet de slimste zijn, ben ik met je eens.
Ooit zijn er weer slechtere tijden en staan ze te bedelen om voor een dubbeltje je huis te mogen verkopen.
Ik roep niet zomaar, ik vraag het mij oprecht af na mijn laatste twee ervaringen (en eigenlijk ook al wel een paar ervaringen daarvoor).
Als ik dan de bekende TV-makelaars te werk zie gaan, dan hebben zij tenminste nog enig benul van de constructie, duurzaamheid, aandachtspunten van een woning.
Tuurlijk kan het ook verkoopstrategie zijn om niet zomaar allerlei aandachtspunten aan te kaarten, maar er uberhaupt geen antwoord op kunnen geven of zelfs hele verkeerde antwoorden geven slaat toch nergens op. Het is je fulltime vak!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
[...]

Je kunt het ook omdraaien: je huis niet op Funda hebben staan kost je potentieel meer, want als je minder wordt gevonden, loop je ook misschien dat ene bod van duizenden of tienduizenden euros extra mis.

[ Voor 42% gewijzigd door Paprika op 06-06-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Paprika schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:45:
[...]

Je kunt het ook omdraaien: je huis niet op Funda hebben staan kost je potentieel meer, want als je minder wordt gevonden, loop je ook misschien dat ene bod van duizenden of tienduizenden euros extra mis.
Dus je betaalt iemand duizenden euro's alleen omdat zij de ingang tot een online platform hebben?
Voor 495 euro krijg je 'm zelf op Funda met een internetmakelaar.

Ik chargeer natuurlijk bewust heel erg nu. Maar mijn punt is denk ik wel duidelijk :p In mijn laatste ervaringen bij bezichtigingen ben ik gewoon teleurgesteld door werkwijze, kennis en kunde van de gemiddelde makelaar. Iets wat niet zou moeten kunnen bij de bedragen die worden verdiend bij verkoop van een woning.

En ik blijf na een bezichtiging met meer vragen achter dan waarmee ik gekomen ben.
En dan wel op de gok maar flink overbieden....

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 06-06-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
pentaw1nz schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:43:
[...]

Als ik dan de bekende TV-makelaars te werk zie gaan, dan hebben zij tenminste nog enig benul van de constructie, duurzaamheid, aandachtspunten van een woning.
...
Ik ken maar 1 tv-makelaar en dat is Alex van Keulen. Aankoopmakelaar stelt vragen en onderzoekt. Doet de mijne ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21-09 21:26
[...]

Laatst een bezichtiging gehad waarbij de makelaar beneden op de bank ging zitten en wij zelf het huis door mochten, bij een vraag over mogelijke houtworm pakte hij de brochure erbij en zei ohja dat zit ergens in de garage...

Doordat we overal zelf goed konden kijken kwamen wij erachter dat met geïsoleerde zolder de tempex platen uit de jaren 70 werden bedoeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

pentaw1nz schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:53:
En dan wel op de gok maar flink overbieden....
Als het een gewilde woning is: voor jou 10 anderen die niet die lastige vragen stellen.

Helaas is de markt zo op dit moment en heb je het maar te slikken.

In 2008/2010 schreeuwde diezelfde makelaars moord en brand dat ze failliet gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
_Arthur schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:46:
[...]

Als het een gewilde woning is: voor jou 10 anderen die niet die lastige vragen stellen.

Helaas is de markt zo op dit moment en heb je het maar te slikken.

In 2008/2010 schreeuwde diezelfde makelaars moord en brand dat ze failliet gingen.
Tja, maar in de bouw is die markt momenteel niet anders en probeert menig aannemer zich er ook makkelijk vanaf te maken. Niet voldoen aan de normen, goedkope oplossingen. Daar vinden we ook wat van en er zijn meerdere topics op Tweakers waar mensen vragen stellen of het allemaal wel goed is zoals het gebeurt en waarin met in een conflict of discussie belandt. Wat volgens mij goed is en je mag echt wel kritisch zijn. Zeker als je een klap geld uitgeeft.

Ik mag toch wel een bepaalde minimum inspanning verwachten van een makelaar?
Wat heb je aan vragenlijsten en woningrapporten als er 0 checks op plaatsvinden? Welke rechten kunt je er aan ontlenen? Precies, geen.... "oja de bewoner heeft zich vergist".... de bewoner zei dat het dit was, maar het is anders"
..
Vind het wel heel makkelijk om het maar voor lief aan te nemen want "de markt is nu zo".

Stel je voor dat het ook bij je bouwtechnische keuring zo gaat. Die mensen hebben het ook druk.
"Oja we dachten dat die scheur niet zo bijzonder was, maar moest nog naar een andere klant dus heb niet in de kruipruimte gekeken. Hij loopt inderdaad wel helemaal door tot in de fundering. Succes"

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 07-06-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:30:
[...]

Tja, maar in de bouw is die markt momenteel niet anders en probeert menig aannemer zich er ook makkelijk vanaf te maken. Niet voldoen aan de normen, goedkope oplossingen. Daar vinden we ook wat van en er zijn meerdere topics op Tweakers waar mensen vragen stellen of het allemaal wel goed is zoals het gebeurt en waarin met in een conflict of discussie belandt. Wat volgens mij goed is en je mag echt wel kritisch zijn. Zeker als je een klap geld uitgeeft.

Wat heb je aan vragenlijsten en woningrapporten als er 0 checks op plaatsvinden? Welke rechten kunt je er aan ontlenen? Precies, geen.... "oja de bewoner heeft zich vergist".... de bewoner zei dat het dit was, maar het is anders"
..
Vind het wel heel makkelijk om het maar voor lief aan te nemen want "de markt is nu zo".

Stel je voor dat het ook bij je bouwtechnische keuring zo gaat. Die mensen hebben het ook druk.
"Oja we dachten dat die scheur niet zo bijzonder was, maar moest nog naar een andere klant dus heb niet in de kruipruimte gekeken. Hij loopt inderdaad wel helemaal door tot in de fundering. Succes"
De makelaar is nou eenmaal geen een beschermd beroep. Je kan je er wel druk om maken, maar daar heb je jezelf alleen maar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Nu online
pentaw1nz schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:30:
[...]

..

je vergeet dat die makelaar niet voor jou werkt. Je betaald hem niet....Neem er een in de hand en stel die vragen.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Bockelaar schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:19:
[...]

je vergeet dat die makelaar niet voor jou werkt. Je betaald hem niet....Neem er een in de hand en stel die vragen.
Dat doe ik dan liever zelf. Mij beeld van de aankoopmakelaar is dusdanig negatief dat ik geen vergelijkbaar persoon hoef voor de aankoop.
Ben zelf ook vrij kritisch en enigzins technisch onderlegd. En voor mijn eigen verkoop neig ik ook steeds meer naar een internetmakelaar.
En bod uitbrengen is ook geen hogere wiskunde.

Wellicht is het in de randstad anders, omdat de markt daar nog heter is en er veel onderling wordt geregeld.

[ Voor 16% gewijzigd door pentaw1nz op 07-06-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:39

Polycom

Poes van goud

Penny wise, pound foolish zeggen de Engelsen dan..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Polycom schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:55:
Dat ligt echt aan je eigen kennis en kunde. Ik heb een huis gekocht zonder aankoopmakelaar. Maar zelf gewoon tijd geïnvesteerd in uitzoeken hoe de markt was op die plek. Wat vraag en verkoopprijzen deden. Gewoon netjes iets meer geboden dan de nummer 2.
Ik wist ook waar ik op moest letten tijdens de bezichtiging, en ik kan een juridisch document lezen.

Ik zeg niet dat een aankoopmakelaar altijd weggegooid geld is. Maar het is echt geen "altijd nodig" iets.

Een verkoopmakelaar doe ik wel, niet dat ik het nodig heb. Maar vind dat veel meer elementen hebben die ik gewoon niet leuk vind ;)

[ Voor 9% gewijzigd door ArthurMorgan op 07-06-2025 11:04 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Polycom schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:55:
normaal gesproken gaat dat op ja. maar in het geval van makelaars... zou ik ook al snel tot de conclusie komen dat je het beter zelf kunt doen, en dat dat hogere kwaliteit oplevert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb zelf 3x gekocht waarvan 1x met aankoopmakelaar omdat ik dacht dat dat nodig zou zijn in regio Utrecht en dat was achteraf ook onnodig. Uiteindelijk gewoon de taxatiewaarde betaald.. (hogere prijsklasse waar de druk toen nog niet zo hoog was - inmiddels staat men hier ook in de rij bij woningen boven de 1m).

Verkoopmakelaar is een ander verhaal, ik ben van mening dat mensen bereid zijn veel meer te bieden bij een woning die verkocht wordt door een bekend (lokaal) makelaarskantoor. Had bij de laatste verkoop wel zelf de fotograaf geregeld omdat de fotograaf van de makelaar was ingepland op een regenachtige dag 8)7.

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 07-06-2025 11:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:28
Sport_Life schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:33:
Verkoopmakelaar is een ander verhaal, ik ben van mening dat mensen bereid zijn veel meer te bieden bij een woning die verkocht wordt door een bekend (lokaal) makelaarskantoor. Had bij de laatste verkoop wel zelf de fotograaf geregeld omdat de fotograaf van de makelaar was ingepland op een regenachtige dag 8)7.
Bij ons kwam de fotograaf ook op een grijze dag, maar is toen terug gekomen op een zonnige dag voor die buitenfoto's.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:19
Iemand enig idee of de ING deze mogelijkheid heeft? Je kunt je ouders als mede-aanvrager of borgsteller toe voegen aan de hypotheek, zelfs als hun inkomen niet meegerekend wordt in de financiering.

Of heb ik een slechte tip gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:41
lostboy_0234 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:37:
Iemand enig idee of de ING deze mogelijkheid heeft? Je kunt je ouders als mede-aanvrager of borgsteller toe voegen aan de hypotheek, zelfs als hun inkomen niet meegerekend wordt in de financiering.

Of heb ik een slechte tip gekregen?
Ik kan niet nagaan of ING dat biedt (meeste banken wel), maar er gelden wel wat voorwaarden. Zie dit artikel https://www.ikbenfrits.nl...en/hypotheek-hulp-ouders/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
Iemand een idee?

Bij onze hypotheekaanvraag (als ondernemer) heeft de adviseur aangegeven dat er contact is geweest met de hypotheekacceptant en dat wij nog vallen onder het toetsingskader van vóór 1 juli 2025. Dat betekent dat alleen de jaren 2021, 2022 en 2023 meetellen voor de inkomensbepaling en 2024 buiten beschouwing blijft.

Nu vraag ik me af: wordt zo’n toetsingskader en die afspraak over welke jaren meetellen ook formeel vastgelegd in het dossier bij de bank? En kan de adviseur zich daar dan later nog op beroepen als er discussie ontstaat met de acceptant over maatwerk of veranderde regels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:23
lostboy_0234 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:09:
Iemand een idee?

Bij onze hypotheekaanvraag (als ondernemer) heeft de adviseur aangegeven dat er contact is geweest met de hypotheekacceptant en dat wij nog vallen onder het toetsingskader van vóór 1 juli 2025. Dat betekent dat alleen de jaren 2021, 2022 en 2023 meetellen voor de inkomensbepaling en 2024 buiten beschouwing blijft.

Nu vraag ik me af: wordt zo’n toetsingskader en die afspraak over welke jaren meetellen ook formeel vastgelegd in het dossier bij de bank? En kan de adviseur zich daar dan later nog op beroepen als er discussie ontstaat met de acceptant over maatwerk of veranderde regels?
Weet niet of het wordt vastgelegd. Maar ik heb zelf momenteel een aanvraag lopen bij de ING. Daar was in eerste instantie 2021-2023 ook prima, totdat het naar de volgende afdeling ging en moest ik ineens met 2024 op de proppen komen.
Mijn situatie was dat wat lastig want ik was dit jaar gewisseld van accountant en in 2024 van bedrijfsvorm.
Kon hoog en laag springen, moest er gewoon komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:21
Ik ben geïnteresseerd in een woning die ongeveer 720.000 euro kost in Veenendaal. Wat zou daar een goed openingsbod voor zijn? Ik weet niet hoe de markt er nu voorstaat qua overbieden etc. En dat zal uiteraard ook per plaats verschillen. Enerzijds wil je serieus genomen worden maar anderzijds wil je zoveel mogelijk geld in de pocket houden natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Iemand ervaring met het krijgen van een hypotheek voor een beneden/bovenwoning met een VvE (met 2, max 6 leden) met minimaal reservefonds, maar zonder MJOP?

Iemand problemen gehad met het krijgen van een hypotheek voor een woning met mogelijke funderingsproblemen? Schering en inslag in Rotterdam. Funderingskaart zegt: indicatief houten palen, d.w.z. waarschijnlijk, maar nog niet onderzocht. Als ik funderingsonderzoek als voorbehoud stel, kan ik het wel schudden. Anderzijds: als later funderingsherstel noodzakelijk is, moet er wel een giga-reservefonds zijn. Met een VvE-bijdrage van 120,- kom je niet ver.
Balen! Op die manier komt bijna geen enkele woning tem de jaren '50 in aanmerking. Droom van benedenwoning met tuintje aan diggelen 😭 Voor een woning waarvan de fundering hersteld is, betaal je een ton meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:44:
Ik ben geïnteresseerd in een woning die ongeveer 720.000 euro kost in Veenendaal. Wat zou daar een goed openingsbod voor zijn? Ik weet niet hoe de markt er nu voorstaat qua overbieden etc. En dat zal uiteraard ook per plaats verschillen. Enerzijds wil je serieus genomen worden maar anderzijds wil je zoveel mogelijk geld in de pocket houden natuurlijk
Heel erg weinig van te zeggen. Wellicht is het net een hele populaire straat in Veenendaal of is de vraagprijs scherp. Of er is allemaal achterstallig onderhoud en de vraagprijs is al de max..

Maar er is dus nog geen bieden op inschrijving ingepland? Dan zou je de vraagprijs kunnen bieden, dat lijkt me áltijd een serieus bod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Met zo weinig info, niks zinnigs over te zeggen. Overbieden verschilt heel veel per locatie.
Neem Huispedia Plus: van hun indicatief bod trek ik me niks aan, maar in het algemeen: "laag in de markt" betekent overbieden. Bij "hoog in de markt" amper. Wat vooral interessant is: voor hoeveel zijn vergelijkbare woningen recent verkocht.
Verder woningstats.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
@stin00 dat was ook mijn idee puur om in ieder geval mee te doen. Maar wat @Chaki zegt is ook een goede tip. Ik ga dat vanavond eens goed checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:01:
@stin00 dat was ook mijn idee puur om in ieder geval mee te doen. Maar wat @Chaki zegt is ook een goede tip. Ik ga dat vanavond eens goed checken.
Snel even een blik geworpen op Huispedia
Voorbeeld: 178 m2 Perceel 525 m2
Er wordt even vaak onderboden dan overbodenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5nPvjL-Hq6PRPDxPPeiePHjSnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrxdXfrOCMGtFjhmfY7qNC1I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
@Chaki dat komt redelijk overeen met wat woningstats ook zegt, die gaat uit van ongeveer 2% overbieden. Ik had erger verwacht in de huidige markt. Dank voor het meedenken beide!

[ Voor 9% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 10-06-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:40
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:18:
@Chaki dat komt redelijk overeen met wat woningstats ook zegt, die gaat uit van ongeveer 2% overbieden. Ik had erger verwacht in de huidige markt. Dank voor het meedenken beide!
Zou voor 5% gaan bijvoorbeeld.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:18:
Op Funda kun je ook nog zien hoe populair de woning is, m.a.w. hoeveel concurrentie je hebt.
De woning die ik volgende week ga bezichtigen, staat sinds zaterdag op Funda: nu al 4600 keer bekeken, 225 keer bewaard ...

Hoe lang het al te koop staat, zegt ook iets over de populariteit. Als het al 6 maanden te koop staat, terwijl woningen in die buurt gemiddeld na 3 weken verkocht zijn bv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21-09 21:26
Naast Huispedia en Woonstats.nl zou ik ook zeker kijken bij https://mijnwaardecheck.nl/makelaarsland om te zien of er recente verkoopprijzen in de wijk beschikbaar zijn.

Daarnaast kan je ook voor €3,70 bij het kadaster koopsominformatie van de postcode opvragen om zo een idee te krijgen voor welke bedragen de woningen zijn verkocht.

Het blijft lastig inschatten, in de buurt (en prijsklasse) waar ik laatst een huis heb gekocht gingen de biedingen ook van -5% tot +12%

Uiteindelijk zelf 11% over geboden simpelweg omdat het aanbod zo laag is en het huis aan alle wensen voldeed. Binnenkort zal het biedlogboek meer duidelijkheid moeten geven of dat de juiste strategie was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 16:17
Ligt er buiten de staat van de woning en type woning ook aan welk deel van Veenendaal. In Oost ligt de huizenprijs beduidend hoger als andere delen van Veenendaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:44
NatalieF schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:57:
[...]

Ligt er buiten de staat van de woning en type woning ook aan welk deel van Veenendaal. In Oost ligt de huizenprijs beduidend hoger als andere delen van Veenendaal
Nouja, gebasseerd op de info komen er zo'n 6 huizen in aanmerking:
https://www.funda.nl/zoek...ction_type=[%22resale%22]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 16:17
President schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:36:
[...]

Nouja, gebasseerd op de info komen er zo'n 6 huizen in aanmerking:
https://www.funda.nl/zoek...ction_type=[%22resale%22]
Klopt en er zitten er bij waar ik (significant) onder de vraagprijs zou bieden ivm ligging en/of staat van de woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
Paul Hewson schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:10:
[...]

Weet niet of het wordt vastgelegd. Maar ik heb zelf momenteel een aanvraag lopen bij de ING. Daar was in eerste instantie 2021-2023 ook prima, totdat het naar de volgende afdeling ging en moest ik ineens met 2024 op de proppen komen.
Mijn situatie was dat wat lastig want ik was dit jaar gewisseld van accountant en in 2024 van bedrijfsvorm.
Kon hoog en laag springen, moest er gewoon komen.
Ah ik zit bij de Rabo, nu had ik je vraag wel gesteld. Maar die gaven aan dat klopt. Bij verandering bedrijfsvorm moeten ze volgens de regels zien hoe dat zit. Tip van de acceptant was verander niks, anders ga naar de andere afdelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11:12
Gewenste woning is laag in de markt gezet. 60.000 goedkoper dan Huispedia en WalterLiving als waarde schatten. Vraagprijs is gelijk aan de WOZ-waarde van 2024.

Zouden jullie bij het bieden uitgaan van de vraagprijs en op basis daar van overbieden? Of juist uitgaan van de realistische waarde en minder overbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Bestseller schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:11:
Gewenste woning is laag in de markt gezet. 60.000 goedkoper dan Huispedia en WalterLiving als waarde schatten. Vraagprijs is gelijk aan de WOZ-waarde van 2024.

Zouden jullie bij het bieden uitgaan van de vraagprijs en op basis daar van overbieden? Of juist uitgaan van de realistische waarde en minder overbieden?
Bij mij gaan alarmbellen rinkelen als de vraagprijs de WOZ waarde is. Want wanneer in de laatste 10 jaar is de WOZ waarde ooit correct geweest? Die is altijd, altijd te laag ingeschat. in 2017 kocht ik mijn appartement voor 210, vraagprijs 190, WOZ 177...

Ik denk dat je achter het net gaat vissen als je vraagprijs + een klein beetje doet.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:30
Bezulba schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:17:
[...]

Bij mij gaan alarmbellen rinkelen als de vraagprijs de WOZ waarde is. Want wanneer in de laatste 10 jaar is de WOZ waarde ooit correct geweest? Die is altijd, altijd te laag ingeschat. in 2017 kocht ik mijn appartement voor 210, vraagprijs 190, WOZ 177...

Ik denk dat je achter het net gaat vissen als je vraagprijs + een klein beetje doet.
Het huis dat ik gekocht heb heb ik ver onder de WOZ waarde gekocht, gemeente kwam meteen met een formulier om gegevens op in te vullen omdat het hen ook opgevallen was. Ik woon in een lommerrijke buurt, maar er moest nog we e.a. gebeuren voor isolatie,,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

En uitgeleefd, niet geïsoleerd, niet onderhouden, terwijl de buren allemaal netjes verbouwd en geïsoleerd hebben? Dan is het mogelijk dat de WOZ van de buren de WOZ van dit huis onnodig hoog maakt.

Modelmatig is altijd lastig als je niet weet wat de situatie is qua staat van huis. Of bijv een enorm gebrek erin (bijv het enige huis in de straat waarvan de houten fundering nog niet is vervangen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

Bij Huispedia moet je kijken naar de verkoopprijs van recent verkochte woningen die het meest vergelijkbaar zijn. Het adviesbod klopt bij mijn woning voor geen meter. Van de 20 woningen waarmee ze vergeleken wordt, is er maar 1 hetzelfde. Rest: 58 m2 aan drukke weg vergelijken met 84 m2 aan rustig plein 🤔
Woningstats is bij mijn woning het meest accuraat.
Maar heb je zelf niet genoeg vergelijkingsmateriaal door voorgaande bezichtigingen?
En verder is het ALTIJD: wat is het JOU waard. Als ik tuin belangrijker vind dan huis, bied ik meer dan Huispedia betekent obv vergelijkbare (m2, bouwjaar, etc) met kleine tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:29:
[...]

En uitgeleefd, niet geïsoleerd, niet onderhouden, terwijl de buren allemaal netjes verbouwd en geïsoleerd hebben? Dan is het mogelijk dat de WOZ van de buren de WOZ van dit huis onnodig hoog maakt.

Modelmatig is altijd lastig als je niet weet wat de situatie is qua staat van huis. Of bijv een enorm gebrek erin (bijv het enige huis in de straat waarvan de houten fundering nog niet is vervangen...)
Minder opvallende gebreken zie je niet op Funda. Uitgeleefd of turnkey 100%. Daarom moet je ook op Funda kijken naar de staat van wat Huispedia vergelijkbaar vindt.

In Rotterdam heb je een funderingskaart. Indicatief houten palen betekent waarschijnlijk, maar niet onderzocht. Mail omgevingsloket. Zonder funderingsonderzoek weten zij het ook niet. Wel wisten ze me te vertellen hoeveel mm het huis in de afgelopen 10 jaar was gezakt en wat dit betekent.
Enige in de straat waar fundering niet is vervangen, kan alleen als het vrijstaand of tweekapper is. Bij rijtjeshuizen moet het hele blok tegelijk. Als 50% akkoord gaat, wordt het de anderen verplicht. Staat ook in Funda advertentie als herstel heeft plaatsgevonden: meteen een ton meer waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:30
Wij gingen in ieder geval uit van wat wij het waard vinden voor het huis, oftewel vinden wij het x bedrag waard aan hypotheek om daar te wonen. (uiteraard rekening houdend met max hypotheek)
Of iemand veel of weinig overbied ligt natuurlijk ook aan de max hypotheek van de bieders, als je het huis graag wilt, maar je kan maar tot x bedrag boven vraagprijs, dan is dat de max, iemand anders die veel verder kan gaan, die kan makkelijker overbieden ALS diegene dat het waard vind.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Nu online
Chaki schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:14:
[...]

Minder opvallende gebreken zie je niet op Funda. Uitgeleefd of turnkey 100%. Daarom moet je ook op Funda kijken naar de staat van wat Huispedia vergelijkbaar vindt.

In Rotterdam heb je een funderingskaart. Indicatief houten palen betekent waarschijnlijk, maar niet onderzocht. Mail omgevingsloket. Zonder funderingsonderzoek weten zij het ook niet. Wel wisten ze me te vertellen hoeveel mm het huis in de afgelopen 10 jaar was gezakt en wat dit betekent.
Enige in de straat waar fundering niet is vervangen, kan alleen als het vrijstaand of tweekapper is. Bij rijtjeshuizen moet het hele blok tegelijk. Als 50% akkoord gaat, wordt het de anderen verplicht. Staat ook in Funda advertentie als herstel heeft plaatsgevonden: meteen een ton meer waard
Turnkey 100% bestaat in mijn opinie niet zonder dat je daar exorbitant veel voor betaald. Dan zijn er vaak dingen weggemoffeld onder een visgraat, laagje stuc etc of is de tuin een drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
El Capitan schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:35:
[...]

Turnkey 100% bestaat in mijn opinie niet zonder dat je daar exorbitant veel voor betaald. Dan zijn er vaak dingen weggemoffeld onder een visgraat, laagje stuc etc of is de tuin een drama
Huispedia houdt wel rekening met populariteit. Turnkey (ook al is het veel duurder) is nog altijd extreem populair. Exorbitant blijft afhankelijk van locatie: vergelijkbaar 100% turnkey in slechte buurt is veel minder populair en een ton minder waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:32
Ik ben bekend met de Veenendaalse markt :). Heb net 3 maanden geleden een huis gekocht in de 6 ton range.

Grootste probleem van de Veenendaalse markt is de ligging. Het ligt centraal tussen Utrecht/Amsterdam en Arnhem en de trein verbindingen hierheen zijn ook relatief goed te noemen (en met 3 stations hoef je niet ver te lopen/fietsen hierheen). Daarnaast heb je ook grote tech bedrijven in de omgeving.

Dit zorg ervoor dat je heel veel expats heb die in deze omgeving willen wonen omdat de bovengenoemde steden niet meer te betalen zijn. En het 'probleem' met expats is dat ze zich gek laten maken door de hierboven genoemde markten waar overbieden met 10%+ heel normaal is. Dit drijft zeker in het instap klare aanbod van huizen de prijzen op. Daarnaast hebben expats naar mijn mening ook een stuk meer te besteden.

Ga je kijken naar het instap klare segment dan kan je er bij voorbaat vanuit gaan dat je met het biedingen systeem gaat werken waarbij je voor x dag/tijd je bod moet doen. Bij deze huizen zie je ook dat ze maar 2 of 3 kijk dagen hebben die ram vol zijn gepland. Dan kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat je 10-15% moet overbieden om het huis te krijgen.

Daarnaast heb je ook de klushuizen, hier is ook vraag naar maar ruim minder dan instap klaar. Vaak zie je dat je daar maar een paar man hebt die komen kijken. Maar wachten met een bod doen zou ik dan niet doen want vaak wordt daar al snel de vraagprijs of iets erboven geboden (5-10 k range).

Dus kijk je naar instap klaar ? Ga dan maar er vanuit dat je moet overbieden. Kijk je naar een klushuis dan kan je de gok nemen.

Wat ook veel gebeurt hier is direct de max vragen of er 25-50 K eronder gaan zitten om bied oorlog op te wekken. Wij hebben bijvoorbeeld in een straat met 2 huizen gekeken waarbij 1 echt op de max max zat met vraagprijs, die heeft 3 maanden te koop gestaan en hadden we de gok genomen maar was een 2e die net over ons bod heen bood. Het 2e huis stond 50K lager en 2 weken na verkoop eerste huis op funda, die hebben we uiteindelijk wel kunnen kopen maar met een bod van ruim 51K boven vraagprijs. Daarbij zaten we binnen 1000 euro van 2 andere bieders en 5/10K binnen 7 bieders.

Ons nieuwe huis hebben we mede dankzij onze hypotheek adviseur gewonnen omdat we aan hem hadden gevraagd, wat hij dacht dat het huis zou gaan doen. Hij zat 5K boven onze schatting en we hebben uiteindelijk daar nog 1K op laatste moment bij gedaan. Dus soms is even babbelen met je adviseur over de markt best aan te raden, want door die 10 minuten hebben we de juiste beslissing kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandravries
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 28-07 21:20
Vraag aan de verkopers hier. Ons huis staat te koop, gewilde wijk en het huis is goed onderhouden. Buren in de straat hierachter hebben ook hun huis te koop. Zelfde pakket alleen een groter huis en vragen daar ook mee voor. Hun huis staat 2 weken op Funda,die van ons 10 dagen. Zowel zij als wij hebben tot nu toe nog maar 1 en 2 bezichtigingen. Zijn er meerdere verkopers die hier last van hebben?
Wij wonen overigens tussen Amsterdam en Leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:18
Sandravries schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:41:
Vraag aan de verkopers hier. Ons huis staat te koop, gewilde wijk en het huis is goed onderhouden. Buren in de straat hierachter hebben ook hun huis te koop. Zelfde pakket alleen een groter huis en vragen daar ook mee voor. Hun huis staat 2 weken op Funda,die van ons 10 dagen. Zowel zij als wij hebben tot nu toe nog maar 1 en 2 bezichtigingen. Zijn er meerdere verkopers die hier last van hebben?
Wij wonen overigens tussen Amsterdam en Leiden.
Ja hoor hier in het oosten van het land nog geen weekje op Funda tot nu toe één kijker morgen twee wel een bod net boven de vraagprijs

Maar voor het verkopen van een huis loopt al een topic kan je daar je vragen plempen :)

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1577032

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper_S1985
  • Laatst online: 10:27
Klein vraagje. Er is een bod van ons geaccepteerd voor een woning. Helemaal top maar de uiterste datum voor het regelen van de hypotheek staat op 30 juli. Ik zie online dat het regelen van een hypotheek 4 tot 8 weken kan duren. Dit zou toch betekenen als ik na 30 juli te horen krijg dat het niet gaat lukken dat ik 10% van de koopsom moet betalen? Is die termijn dan niet een beetje kort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Jasper_S1985 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:25:
Klein vraagje. Er is een bod van ons geaccepteerd voor een woning. Helemaal top maar de uiterste datum voor het regelen van de hypotheek staat op 30 juli. Ik zie online dat het regelen van een hypotheek 4 tot 8 weken kan duren. Dit zou toch betekenen als ik na 30 juli te horen krijg dat het niet gaat lukken dat ik 10% van de koopsom moet betalen? Is die termijn dan niet een beetje kort?
Bedoel je dat de overdracht moet plaatsvinden per 30 juli? Of dat het financieel voorbehoud tot 30 juli loopt? In die zes weken zou je wel duidelijk moet hebben of de hypotheek haalbaar is. Dan is ie misschien nog niet helemaal afgerond, maar je weet wel of het spannend wordt of niet. Dat zou je nu eigenlijk ook al moeten weten.
Verder kan het wel, binnen 8 weken. Dat hangt af van de bank maar vooral van de mate waarin je je spullen op orde hebt. Als alles klaar ligt voor de aanvraag kan afhandeling heel snel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper_S1985
Toke_gt schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:31:
[...]

Bedoel je dat de overdracht moet plaatsvinden per 30 juli? Of dat het financieel voorbehoud tot 30 juli loopt? In die zes weken zou je wel duidelijk moet hebben of de hypotheek haalbaar is. Dan is ie misschien nog niet helemaal afgerond, maar je weet wel of het spannend wordt of niet. Dat zou je nu eigenlijk ook al moeten weten.
Verder kan het wel, binnen 8 weken. Dat hangt af van de bank maar vooral van de mate waarin je je spullen op orde hebt. Als alles klaar ligt voor de aanvraag kan afhandeling heel snel gaan.
Financieel voorbehoud loopt tot 30 juli.
Ik heb er niet zozeer twijfels aan of het lukt aangezien alle berekeningen zeggen ( ook van de hypotheker ) dat het prima kan maar toch.. gokken voor 40k hou ik niet zo van ;)
Is het normaal om een verlenging aan te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-09 06:44
Onze hypotheek voor nieuwe woning was vorig jaar in de zomer (begin augustus) in 2,5 week helemaal rond van opstart aanvraag tot finaal akkoord.
Ik had dan ook echter al alle stukken klaarliggen op voorhand. En daarnaast werken wij beiden in loondienst.

Was overigens een hypotheek met overbrugging.

Als je er zelf bovenop zit, dat ook naar de hypotheekadviseur doet en je stukken op orde hebt, dan moet het makkelijk lukken om de bijna 6 weken die je nog hebt

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenVerweij op 20-06-2025 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Jasper_S1985 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:33:
[...]

Financieel voorbehoud loopt tot 30 juli.
Ik heb er niet zozeer twijfels aan of het lukt aangezien alle berekeningen zeggen ( ook van de hypotheker ) dat het prima kan maar toch.. gokken voor 40k hou ik niet zo van ;)
Is het normaal om een verlenging aan te vragen?
Ja hoor, dat kan zeker. Afhankelijk van de situatie is die 10% boete ook helemaal geen zekerheid. Of de verkopers akkoord gaan met uitstel is natuurlijk ook geen zekerheid, maar het alternatief is doorgaans veel beroerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dat kan krap zijn soms ja, en daarom kun je dus gewoon verlengen met bijvoorbeeld 2 weken, en eventueel nog een tweede keer verlengen. Dat is vrij gebruikelijk.

Overigens weet je meestal al ruim voor die datum of het wel/niet gaat lukken. die laatste weken gaat meestal vooral over kleine details en documentjes die ze per se willen hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 20-06-2025 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper_S1985
de Peer schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:47:
[...]

Dat kan krap zijn soms ja, en daarom kun je dus gewoon verlengen met bijvoorbeeld 2 weken, en eventueel nog een tweede keer verlengen. Dat is vrij gebruikelijk.
Ik heb inderdaad zojuist de makelaar gebeld met het verzoek om het naar 8 weken te zetten. Krijg ik straks als het goed is terugkoppeling op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 21:08
Lijkt me nu al beetje paniek zaaien om niets?
Je hebt een hypotheek adviseur, die hebben een overzicht met gemiddelde doorlooptijden (overigens gewoon openbaar).
Als het goed is heb je al een deel van het voorwerk gedaan, dus loonstrookjes etc allemaal ingeleverd voor het maken v/d berekeningen.
Kan met een paar weken gebeurt zijn.

Als ik de verkopende partij zou zijn en je komt nu al met deze verzoeken, dan zou ik daar een unheimlich gevoel bij krijgen en eens bij partij 2 informeren wat hun beste bod zou zijn.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Flix20 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:55:
Lijkt me nu al beetje paniek zaaien om niets?
Je hebt een hypotheek adviseur, die hebben een overzicht met gemiddelde doorlooptijden (overigens gewoon openbaar).
Als het goed is heb je al een deel van het voorwerk gedaan, dus loonstrookjes etc allemaal ingeleverd voor het maken v/d berekeningen.
Kan met een paar weken gebeurt zijn.

Als ik de verkopende partij zou zijn en je komt nu al met deze verzoeken, dan zou ik daar een unheimlich gevoel bij krijgen en eens bij partij 2 informeren wat hun beste bod zou zijn.
Niets vreemd aan om 8 weken voor financering op te nemen als voorbehoud. Juist om de kans te verkleinen dat je een verlenging moet aanvragen, wat voor iedereen vervelend is.

Alleen had dit al direct duidelijk in het bod moeten staan, en niet achteraf er op terug komen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 20-06-2025 12:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 21:08
de Peer schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:53:
[...]

Niets vreemd aan om 8 weken voor financering op te nemen als voorbehoud. Juist om de kans te verkleinen dat je een verlenging moet aanvragen, wat voor iedereen vervelend is.

Alleen had dit al direct duidelijk in het bod moeten staan, en niet achteraf er op terug komen.
Aan 8weken ansich is inderdaad niets raars.
Maar als je daags na het indienen van een bod waarin staat 6 weken, je al contact opneemt van ‘we willen verlengen’ is dat voor mij een teken dat je je shit niet in orde hebt(ik zeg niet dat dit het geval is, zo kan het overkomen).
Dan zou ik daar wel een beetje huiverig van worden van begint dit gezeik nu al en wat gaan we nog meer tegenkomen…

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 10:55
Na een jaar is het ons gelukt een huis te vinden. Niet in de plaats die we oorspronkelijk voor ogen hadden, maar 15 km daarvandaan in een klein stadje met 17.000 inwoners, een oude binnenstad, veel horeca en genoeg voorzieningen. Het huis ligt aan de rand van het centrum in een jaren 30-wijk. Dat brengt voor- en nadelen met zich mee, maar ik ben er nu een aantal keer geweest en het voelt echt goed.

Het aankoopproces was bijzonder te noemen. Het is via via gegaan, en de man van wie wij het kopen, wilde er graag per 1 augustus uit. Aangezien we nu op een vakantiepark wonen, hebben we alle vrijheid om het te accepteren zodra het beschikbaar komt.

De verkoper wilde geen makelaar inschakelen, wat voor ons als koper natuurlijk alleen maar gunstig was.

Eenmaal bij de bezichtiging vertelde de beste man echter dat er toch een makelaar zou komen, en de prijs was ineens €25.000 hoger dan het bedrag dat ik van plan was te bieden.

Die prijs was €45.000 hoger dan waarvoor het pand vorig jaar te koop stond. Prima, even goede vrienden, maar dat ga ik niet betalen. Ik vond dat het zijn goed recht was om het op Funda te zetten, maar wij zouden dan voor die prijs afhaken.

Ik heb mijn oorspronkelijke bod neergelegd bij de makelaar, en die kwam diezelfde dag nog met een tegenbod: €10.000 hoger dan ons bod, met als voorwaarde overdracht op 1 augustus.

Dit was net voor Pinksteren, en ik wilde het overleggen met onze financieel adviseur, maar die was een lekker weekend weg. Dus hebben we afgesproken om dinsdag na Pinksteren een antwoord te geven.

Het huis stond nog niet op Funda, dus wij waren tot dan toe de enige gegadigden. Ik had dus geen stress, maar de verkoper daarentegen wel. Die pushte zijn makelaar al om 8 uur 's ochtends ons te bellen, terwijl wij om 9 uur een afspraak hadden met onze adviseur. Daar was alles geod en het kon doorgaan, dus om 10 uur hebben we het tegenbod geaccepteerd.

Toen kwam het vreemde: niet de makelaar belde ons, maar zijn zoontje, zijn vader (de makelaar) was ook op vakantie gegaan. Met de opmerking: “Ja, maar hij komt voor €15.000 meer op de markt.” Ja leuk, maar wij accepteren het tegenbod, anders niet. “Kom maar door met de formulieren die we moeten invullen.”

Dat duurde allemaal even. Telkens als we een link kregen, bijvoorbeeld via Move, vulden we die direct in. Alleen de verificatie van het paspoort van mijn vrouw zorgde voor wat vertraging. Die werd pas na 18:00 goedgekeurd in de applicatie die de makelaar had aangeboden.

De volgende dag belde de verkoper zelf op, met de vraag waarom we nog niets hadden ingeleverd bij de makelaar. Ik belde toen boos de makelaar (die op vakantie was) om te vragen wat voor spelletje zijn zoontje aan het spelen was, want alles was al ingevuld.

We hoefden ons geen zorgen te maken; alles zou goed komen. (Maar nog steeds geen koopcontract.) Die avond googelde ik het adres nog eens, en wat zie ik? Een nieuwe link op Funda — het huis werd gewoon te koop aangeboden!

Ik dacht echt: we worden genaaid. Als er morgen iemand overbiedt, hebben we nog steeds niets. Ik heb de verkoper direct opgebeld en gevraagd wat ik hiervan moest denken. “Ja, dit was op advies van de makelaar, maar alles zou goed komen. Ik gun het jullie nog steeds, mits jullie het per 1 augustus overnemen.”

Die nacht heb ik geen oog dichtgedaan. Hoe langer het duurde, hoe liever we het huis wilden hebben.

De volgende ochtend bleek er blijkbaar geen animo te zijn geweest, want om 10 uur kwam de verkoopovereenkomst in de mail.

Die is inmiddels door alle partijen ondertekend.

Wat begon als "we kopen voor de markt uit", heeft toch behoorlijk wat stress opgeleverd. Maar alles lijkt goed te komen. Het huis is inmiddels getaxeerd: €5.000 boven onze prijs en €10.000 onder de vraagprijs. Het is een goed onderbouwd rapport, met alle plus- en minpunten die ik zelf ook was tegengekomen.

Nog ligt alles bij de hypotheekverstrekker en is het wachten op hun antwoord, we leggen aardig wat eigen geld in, en te lenen geld is ver onder de waarde van het taxatie raport dus verwacht snel een goedkeuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-09 22:32
Ik zelf heb een woning gekocht januari met mijn partner... helaas partner is haar baan kwijt in de tussentijd huur + hypotheek betalen voor de komende anderhalf jaar (nieuwbouw).

Woonlasten zijn op dit moment 100% van mijn netto salaris inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 08:44
Taxcommunism schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:13:
Ik zelf heb een woning gekocht januari met mijn partner... helaas partner is haar baan kwijt in de tussentijd huur + hypotheek betalen voor de komende anderhalf jaar (nieuwbouw).

Woonlasten zijn op dit moment 100% van mijn netto salaris inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering.
Balen man, hadden jullie van tevoren wel rekening gehouden van de mogelijkheid van dit scenario? En kan je vrouw weer makkelijk een baan vinden in dezelfde sector of moet ze voor een tijdelijke baan gaan met een minder salaris?

Wel balen hoor, hoop extra zorgen. Zeker met alle kosten die er bij nieuwbouw nog bijkomen. Gaan jullie wel door met jullie oorspronkelijke plan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxcommunism
President schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:16:
[...]

Balen man, hadden jullie van tevoren wel rekening gehouden van de mogelijkheid van dit scenario? En kan je vrouw weer makkelijk een baan vinden in dezelfde sector of moet ze voor een tijdelijke baan gaan met een minder salaris?

Wel balen hoor, hoop extra zorgen. Zeker met alle kosten die er bij nieuwbouw nog bijkomen. Gaan jullie wel door met jullie oorspronkelijke plan?
Het kwam eigenlijk totaal onverwacht.... maar gelukkig ben ik wel iemand die altijd in worst scenario's denkt en alvast voldoende cash aangehouden zodat ik 2 jaar kan overbruggen als een iemand werkloos wordt.

Gelukkig komen er geen hoge kosten bij kijken bij oplevering - alleen houten vloer 78m2 en blikje verf voor de muren. Wat betreft meubels nemen we nu al onze oude meuk mee.

Qua werk wordt het wel even zoeken.. het is een sector met op welke functie flink aantal sollicitanten (100+).

Tip aan mensen wees voorbereid op zo'n scenario, omdat je met dubbele woonlasten voor een lange tijd kan zitten.

Edit: wij gaan door met ons plan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hier hebben we toch de ww voor zodat je 70% doorbetaald wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt

Wat vervelend, zeker in deze situatie. Hopelijk kan zij snel een andere baan vinden, al is het maar tijdelijk om de dubbele lasten te kunnen opvangen. Sterkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxcommunism
de Peer schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:33:
[...]

hier hebben we toch de ww voor zodat je 70% doorbetaald wordt?
Ja :) maar starters hebben vaak niet meer dan rond 3-6 maand ww. In mijn geval 3 maandjes. Bij nieuwbouw moet je vaak 1-2 jaar overbruggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:18
Taxcommunism schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:21:
[...]

.

Qua werk wordt het wel even zoeken.. het is een sector met op welke functie flink aantal sollicitanten (100+).
Er zijn ook sectoren waar ze 100+ mensen tekort komen maar goed het is maar een idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taxcommunism schreef op zondag 22 juni 2025 @ 01:24:
[...]

Ja :) maar starters hebben vaak niet meer dan rond 3-6 maand ww. In mijn geval 3 maandjes. Bij nieuwbouw moet je vaak 1-2 jaar overbruggen.
Klinkt alsof jullie begin 20 zijn dan qua leeftijd. Toen ik mijn 1e huis kocht op mijn 25e had ik rond de 8 maanden WW vanwege alle bijbaantjes die ik had in de 10 jaar ervoor.

Maargoed je advies/waarschuwing blijft natuurlijk gelden, altijd in het achterhoofd houden dat dit kan gebeuren. Je zou alleen wel zeggen dat het vandaag de dag niet moeilijk is om een vervangende baan te vinden binnen enkele weken of maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:28
Taxcommunism schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:21:
[...]

Dat maakt me wel benieuwd wat dat dan is.
En eventueel kan ze tijdelijk wat anders doen toch? Werk genoeg.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10:37
bie100 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:26:
[...]

Er zijn ook sectoren waar ze 100+ mensen tekort komen maar goed het is maar een idee :)
Ik zeg altijd tegen mn vriendin: als we werkloos worden en gaan weer vakkenvullen... Kunnen we het dan betalen? Ja. Nou.... Dan is er niks ok zorgen over te maken.

Als je echt geld nodig hebt ga je wel alles aanpakken om het geld binnen te krijgen. En in deze markt zoeken ze inderdaad nog heel veel mensen. Ik zou me daarom niet al te veel zorgen maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

kaanmijo

Picobello B.V.

Vraagje waar ik zelf niet uit kom. Na 3,5 jaar gaan wij de woningmarkt weer op, we willen graag wat groters voor de toekomst. Aanstaande woensdag hebben we een bezichtiging, hier:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat schort er precies aan dit huis? Het staat voor ver onder het gemiddelde in de markt en (vanaf de foto's) kan ik niet goed zien wat er eventueel aan de hand kan zijn. Dit levert bij mij wat vraagtekens en red flags op :+. Volgens het vragenformulier is er geen asbest e.d., maar het schilderwerk is al jaren niet gedaan/bijgehouden. Dat is ook te zien, we zijn er even langsgereden afgelopen week en dat zag er zo uit:
Members only:

Kromgetrokken hout en verf die er vanaf komt over de gehele breedte van het huis. Ik heb niet zoveel verstand van schilderwerk en hout, maar zou dit een van de redenen kunnen zijn voor deze prijs?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 22:37
kaanmijo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:20:
Vraagje waar ik zelf niet uit kom. Na 3,5 jaar gaan wij de woningmarkt weer op, we willen graag wat groters voor de toekomst. Aanstaande woensdag hebben we een bezichtiging, hier:

***members only***

Wat schort er precies aan dit huis? Het staat voor ver onder het gemiddelde in de markt en (vanaf de foto's) kan ik niet goed zien wat er eventueel aan de hand kan zijn. Dit levert bij mij wat vraagtekens en red flags op :+. Volgens het vragenformulier is er geen asbest e.d., maar het schilderwerk is al jaren niet gedaan/bijgehouden. Dat is ook te zien, we zijn er even langsgereden afgelopen week en dat zag er zo uit:

***members only***

Kromgetrokken hout en verf die er vanaf komt over de gehele breedte van het huis. Ik heb niet zoveel verstand van schilderwerk en hout, maar zou dit een van de redenen kunnen zijn voor deze prijs?
Energielabel E, dus je gaat sowieso flink betalen voor je energierekening. En de maatregelen om het huis naar label A te tillen zullen flink wat kosten, zeker als je het uitdrukt als % van de koopprijs.

Wat voor energielabels kom je tegen bij vergelijkbare woningen die je hebt gezien?

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Idd, ik ken deze huizen, die staan op heel veel plekken. Ze zijn redelijk slecht geisoleerd en als originele glas er nog in zit (of jaren 80 dubbel glas), dan helpt dat ook nog niet heel veel.

Nu heb je bij deze er wel een puntdak op (welk bouwjaar is die?), maar zeker met platdak zijn deze huizen onmogelijk koel te houden in de hitte van de afgelopen dagen. Niet voor niets zitten er airco's bij.

In uiterlijk binnen wel een verzorgd huis op eerste oog, maar je moet echt ook even kijken naar de basis. Met handige handjes kun je overigens wel eea doen, en als je zeker bent dat er geen asbest in zit, kun je ook vlotter werken. Ik vermoed dat als je hem kunt upgraden qua isolatie, glas/kozijnen en dan nog wat uiterlijkheden, zoals die planken, dat je ineens een heel eind bent (en die planken moeten er toch af als je wilt gaan isoleren). Nog een paar zonnepaneeltjes erbij (voor energielabel altijd wel leuk en stook je die airco mee op zonneenergie).
Je zult met een kundig oog er doorheen moeten, er zit wel potentie in, maar ook een aantal basis zaken waar je niks mee kunt.

Ook zit er in de binnenkant op het oog toch ook heel wat missers: bijv geen plinten in de slaapkamers, en daar om onduidelijke redenen horizontale kabels en leidingen die halverwege de vloer in gaan. Ik vermoed dat de huidige bewoner ook eea zelf heeft geklust. Kijk bij je bezoek dus ook even goed naar de kwaliteit daarvan. Nog een echte openhaard. Vervang die (als je hout wilt stoken) dan tenminste voor eentje met deuren, of liever nog eentje die goede verbranding (en dus minder uitstoot) heeft.

Verder zie ik met even snel kijken een hoop andere rijtjeshuizen (verkocht) uit 1960-1980, die allemaal 350-380k zijn aangeboden, dus heel gek is het ook niet, ondanks dat ze niet allemaal op 145m2 woonopp zitten. Daar zit gewoon die bonus van de bovenverdieping bij dit huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:38
Zijn er hier toevallig ervaringen met het aanvragen van een hypotheek op een toekomstige loonsverhoging? Ik krijg per oktober een leuke loonsverhoging en heb momenteel een woning op het oog welke ik op basis van dit toekomstige salaris kan financieren maar met mijn huidige salaris nog niet.

Ik lees dat dit bij veel hypotheekverstrekkers geen probleem zou moeten zijn mits dit door de werkgever schriftelijk wordt bevestigd (al dan niet met een werkgeversverklaring), maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die al eerder in deze situatie hebben gezeten en of er mogelijk nog haken en ogen aan deze constructie zitten waar ik rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

kaanmijo

Picobello B.V.

GreatDictator schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:06:
[...]

Energielabel E, dus je gaat sowieso flink betalen voor je energierekening. En de maatregelen om het huis naar label A te tillen zullen flink wat kosten, zeker als je het uitdrukt als % van de koopprijs.

Wat voor energielabels kom je tegen bij vergelijkbare woningen die je hebt gezien?
Get!em schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:19:
Idd, ik ken deze huizen, die staan op heel veel plekken. Ze zijn redelijk slecht geisoleerd en als originele glas er nog in zit (of jaren 80 dubbel glas), dan helpt dat ook nog niet heel veel.

Nu heb je bij deze er wel een puntdak op (welk bouwjaar is die?), maar zeker met platdak zijn deze huizen onmogelijk koel te houden in de hitte van de afgelopen dagen. Niet voor niets zitten er airco's bij.

In uiterlijk binnen wel een verzorgd huis op eerste oog, maar je moet echt ook even kijken naar de basis. Met handige handjes kun je overigens wel eea doen, en als je zeker bent dat er geen asbest in zit, kun je ook vlotter werken. Ik vermoed dat als je hem kunt upgraden qua isolatie, glas/kozijnen en dan nog wat uiterlijkheden, zoals die planken, dat je ineens een heel eind bent (en die planken moeten er toch af als je wilt gaan isoleren). Nog een paar zonnepaneeltjes erbij (voor energielabel altijd wel leuk en stook je die airco mee op zonneenergie).
Je zult met een kundig oog er doorheen moeten, er zit wel potentie in, maar ook een aantal basis zaken waar je niks mee kunt.

Ook zit er in de binnenkant op het oog toch ook heel wat missers: bijv geen plinten in de slaapkamers, en daar om onduidelijke redenen horizontale kabels en leidingen die halverwege de vloer in gaan. Ik vermoed dat de huidige bewoner ook eea zelf heeft geklust. Kijk bij je bezoek dus ook even goed naar de kwaliteit daarvan. Nog een echte openhaard. Vervang die (als je hout wilt stoken) dan tenminste voor eentje met deuren, of liever nog eentje die goede verbranding (en dus minder uitstoot) heeft.

Verder zie ik met even snel kijken een hoop andere rijtjeshuizen (verkocht) uit 1960-1980, die allemaal 350-380k zijn aangeboden, dus heel gek is het ook niet, ondanks dat ze niet allemaal op 145m2 woonopp zitten. Daar zit gewoon die bonus van de bovenverdieping bij dit huis.
Thanks! Ze zitten vrijwel allemaal op hetzelfde energielabel. Die opbouw is van '91, dus iets recenter. Dubbel glas zit er al in, maar geen idee van welk jaar. Zal inderdaad uit '80 zijn. Bedankt voor alle puntjes, ik ga ze meenemen woensdag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
kaanmijo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:20:

***members only***

***members only***

Reden nummer 1 is volgens mij energielabel E. Dat wil niemand. Komt niet in mijn zoekresultaten voor
Daarnaast inderdaad veel achterstallig onderhoud. Als je daar professionals voor in moet huren, wordt het een hele dure grap!
Andere gebreken: voorbehoud bouwtechnische keuring.
En Papendrecht is geen Katendrecht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
infidel011 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:42:
Zijn er hier toevallig ervaringen met het aanvragen van een hypotheek op een toekomstige loonsverhoging? Ik krijg per oktober een leuke loonsverhoging en heb momenteel een woning op het oog welke ik op basis van dit toekomstige salaris kan financieren maar met mijn huidige salaris nog niet.

Ik lees dat dit bij veel hypotheekverstrekkers geen probleem zou moeten zijn mits dit door de werkgever schriftelijk wordt bevestigd (al dan niet met een werkgeversverklaring), maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die al eerder in deze situatie hebben gezeten en of er mogelijk nog haken en ogen aan deze constructie zitten waar ik rekening mee moet houden.
Wat zegt je financieel adviseur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:40
GreatDictator schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:06:
[...]

Niet altijd. Labels zijn een beetje random naar mijn idee. Wij hadden een oud label, airco opgehangen en panelen en ineens A.

Je kunt van E in ieder geval voor een redelijk bedrag naar B door airco, zonnepanelen en bijv vloerverwarming enz. A+++ gaat wel geld kosten ja.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-09 15:00

Ik heb dit in november 2023 geregeld met een redelijk simpel briefje waarop stond dat in per maart 2024 een onvoorwaardelijke loonsvehoging i.c.m. een andere functie. De verstrekker (Nationale Nederlanden) heeft hierna telefonisch contact opgenomen met mijn werkgever om dit te verfieren. 2 dagen daarna was alles rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:52

Ik dacht dat je bij de meeste hypotheek verstrekkers loonsverhogingen binnen 6 maanden kan meenemen. Ik heb het een keer op mijn werkgeversverklaring laten zetten. Dan krijg je de standaard werkgevers verklaring en eentje van in de toekomst.
Zou gewoon moeten lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Check gewoon even de acceptatiegids van je beoogde hypotheekverstrekker. Even google gebruiken.
In die pdf staan gewoon de voorwaarden hiervoor.

Kan in de praktijk gewoon als het maar wel zwart op wit staat per wanneer en hoeveel het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Je dient altijd een werkgeversverklaring (indien in loondienst) te overleggen tijdens de hypotheekaanvraag, kortom vraag nu alvast bij je werkgever je huidige werkgeversverklaring en de toekomstige werkgeversverklaring op voor de nieuwe situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Woensdag bezichtiging
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:52
Chaki schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:53:
Woensdag bezichtiging

***members only***
Members only:

[ Voor 18% gewijzigd door F4c2Q op 23-06-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Aanstaande woensdag.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Als de reparatie jou 5k kost (boven op het te bieden/betalen bedrag), wil je de woning dan nog steeds? En bij 10k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Chaki schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:53:
Woensdag bezichtiging

***members only***
Bij appartement en dit soort lekkages, ook direct doorvragen bij VVE. Goede kans dat er via VVE geschakeld moet worden, omdat je in appartementen niet zomaar aan structuur van muren etc kan zitten die grenzen aan andere appartementen. Dus of a) die weten ervan, b) bij reparatie die je zelf zou willen kan dit vertragend of blokkerend werken. c) er is al een actie om dit voor alle appartementen op te lossen (en vaak komt er dan een budget kwestie om de hoek)

Op basis van mijn gevoel bij jouw tekst, zou ik in ieder geval zelf hard weglopen. Maar gezien je aangeeft dat de rest van appartement wel bij je past, kun je kijken of je er iets met de potentieel risico en de prijs daarvan voor jezelf kunt afwegen. Bij welk bedrag/risico wordt het voor jou ondraagbaar. Eventueel ook met hoeveelheid werk/doorlooptijd (stel dat werkzaamheden 3 maanden duren, of stel dat overleg met VVE je pas over 2 jaar mag laten klussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:13:
[...]

Als de reparatie jou 5k kost (boven op het te bieden/betalen bedrag), wil je de woning dan nog steeds? En bij 10k?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:24:
[...]
Bij appartement en dit soort lekkages, ook direct doorvragen bij VVE. Goede kans dat er via VVE geschakeld moet worden, omdat je in appartementen niet zomaar aan structuur van muren etc kan zitten die grenzen aan andere appartementen.

Dus of a) die weten ervan, b) bij reparatie die je zelf zou willen kan dit vertragend of blokkerend werken. c) er is al een actie om dit voor alle appartementen op te lossen (en vaak komt er dan een budget kwestie om de hoek)
Hoekappartement: aan die kant geen buren. Reglement VvE is weinig specifiek. Polis opstalverzekering opgevraagd. Niet gekregen. Moet ik dus sowieso achteraan.

Members only:
Op basis van mijn gevoel bij jouw tekst, zou ik in ieder geval zelf hard weglopen
Dat wilde ik dus toetsen: is het normaal of heb ik een vochtfobie?
Maar gezien je aangeeft dat de rest van appartement wel bij je past, kun je kijken of je er iets met de potentieel risico en de prijs daarvan voor jezelf kunt afwegen. Bij welk bedrag/risico wordt het voor jou ondraagbaar. Eventueel ook met hoeveelheid werk/doorlooptijd (stel dat werkzaamheden 3 maanden duren, of stel dat overleg met VVE je pas over 2 jaar mag laten klussen).
Het is qua indeling en ramen kamerbreed (7 meter) exact hetzelfde, maar dan beter: groter, balkon.zw, meer winkels en horeca. Metro 10 minuten lopen (harde eis) Dus ja, 100%!!!
Pagina: 1 ... 358 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7