Per 1 oktober ben ik de nieuwe eigenaar van een jaren 30 woning.
Ik wil hier toch even iets delen voor iedereen die meeleest en twijfelt om kans te maken: maak ik wel kans op een huis, hoe ga ik het overbieden betalen, ben ik niet te laat met een bezichtiging? Veel reacties hier zorgen juist voor nóg meer twijfel, dus ik wil graag een ander geluid laten horen. Misschien heb je iets aan mijn aanpak.
Tegen de verwachting in kreeg ik twee woningen gegund. Luxeprobleem: ik kon er één laten vallen. Ik heb 6% overboden, en mijn hypotheek is precies dat bedrag geworden. Geen spaargeld hoeven bij te leggen buiten k.k, alles is goedgekomen..
Wat voor mij werkte:
-Laat je niet gek maken door overvolle bezichtigingen. Bij deze woning waren er 30 op 1 dag!! Ik was letterlijk de laatste, stond met twee stellen tegelijk binnen, heb wat extra aandacht gegeven aan de makelaar en aangeven dat ik flexibel was (horen ze erg graag).
-Laat je niet gek maken door Funda, mijn woning stond uiteindelijk 253x toegevoegd als favoriet, ik dacht die is al weg.. (wel was ik vrij snel bij door een Funda alert) op tijd reageren is dus key!
-Vooraf veel tijd gestoken in vergelijkbare verkopen, zodat ik een goed onderbouwd bod kon doen.
En heel veel onderzoek doen naar de woning en argumenten verzamelen.
-Aangebeld bij de buren en uiteindelijk ook bij de bewoonster. Dat kan verkeerd vallen, maar werkte in mijn geval positief voor de gunfactor. Mooi verhaal opgehouden, goodwill kweken.
-Conclusie, ik ga overbieden en moet dan de rest zelf toch betalen?? Niet altijd!! tenzij de taxatie positief uitpakt. Daarom drie taxateurs benaderd. Eén wilde meedenken en gaf aan dat de taxatie op mijn biedingsbedrag haalbaar was. Heb 6 procent overboden en de taxateur in de meewerkmodus!
-Bod 1 minuut voor de deadline uitgebracht, met een persoonlijke brief. Net even dat extra beetje reuring veroorzaken voor de deadline. Geen idee of het hielp. Je hebt niets te verliezen.
-Vijf minuten later werd ik gebeld: beste bod én beste voorwaarden.
- Taxatie exact zoals besproken laten uitvoeren op het vooraf afgestemde bedrag
- Hypotheek akkoord, klaar.
-En neem meerdere hypotheekadviseurs aan je zijde, laat ze elkaar challengen.
Advisieur A zei onmogelijk wat je wilt gaan doen, en B zei, gewoon doen! De gratis gesprekken zijn er niet voor niets
Hopelijk heeft iemand er iets aan.
Mijn conclusie: laat je niet ontmoedigen en stap gewoon in. Er zijn echt nog kansen.
[
Voor 15% gewijzigd door
0re0 op 06-07-2025 11:47
]