Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 359 ... 362 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-07 22:32

_Arthur

blub

Daarom zeg ik ook: er boven op. Niet die 10k aftrekken van je bod want dan woon je niet op de locatie waar je wel wilt wonen 8)

Zoals met bijna alle woningen: locatie, locatie, locatie. Die badkamer en de perikelen kan je oplossen. Waar de woning staat is een gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Heb nog 2 andere bezichtigingen deze week. Metro 5 minuten lopen. Rustig, veilig en groen (groen en veilig mag, maar ik haat rustig!!!) Supermarkt 15 minuten lopen. Ben ik 1 ding vergeten, ben ik een half uur onderweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17-07 00:10
Chaki schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:15:
Heb nog 2 andere bezichtigingen deze week. Metro 5 minuten lopen. Rustig, veilig en groen (groen en veilig mag, maar ik haat rustig!!!) Supermarkt 15 minuten lopen. Ben ik 1 ding vergeten, ben ik een half uur onderweg
Kwartier lopen is toch 5min fietsen? Dat valt toch wel mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Ela937 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:55:
[...]

Kwartier lopen is toch 5min fietsen? Dat valt toch wel mee?
Ik kan helaas niet meer fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:06
Chaki schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:53:
Woensdag bezichtiging

***members only***
Vraag is niet of er wel of geen lekkage zit of heeft gezeten, maar of je in staat bent de lekkage te laten verhelpen als blijkt dat dat nodig is. Misschien ontstaat de lekkage pas twee maanden nadat je het hebt gekocht. Dus kijk liever naar de potentiële kans op lekkage door type bouw en naar je financiële middelen. Wil je hier heel graag wonen dan neem je dat risico voor lief en reserveer je geld om dat te kunnen verhelpen als nodig.
In de tekst van de vragenlijst valt mij op dat de verkoper best letterlijk naar eer en geweten antwoord geeft. Waar een ander kortweg ‘nee’ zou invullen. Dus misschien speelt jouw recente ervaring hier inderdaad parten en neem je het door die uitgebreide antwoorden wat te letterlijk of te wantrouwend op. Check inderdaad zelf de vochtplek en de schimmel en kijk hoe je dat zou willen verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Toke_gt schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:24:
[...]

Vraag is niet of er wel of geen lekkage zit of heeft gezeten, maar of je in staat bent de lekkage te laten verhelpen als blijkt dat dat nodig is. Misschien ontstaat de lekkage pas twee maanden nadat je het hebt gekocht. Dus kijk liever naar de potentiële kans op lekkage door type bouw en naar je financiële middelen. Wil je hier heel graag wonen dan neem je dat risico voor lief en reserveer je geld om dat te kunnen verhelpen als nodig.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
In de tekst van de vragenlijst valt mij op dat de verkoper best letterlijk naar eer en geweten antwoord geeft. Waar een ander kortweg ‘nee’ zou invullen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Eerst maar eens bezichtigen. Voor de zekerheid 10.000 extra in de begroting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:12
Hier in de buurt komen de laatste maanden tientallen huizen te koop Lees huizen van 10-15 jaar oud. Maar allemaal met stadsverwarming.

Enorm mooie, leuke en vooral betaalbare huizen. Maar dat stadsverwarming weerhoud mij van het kopen van deze woningen.

Daarnaast dat deze allemaal tegelijk te koop komen: doet mij vermoeden dat er iets mis is met stadsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Bestseller schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:18:
Hier in de buurt komen de laatste maanden tientallen huizen te koop Lees huizen van 10-15 jaar oud. Maar allemaal met stadsverwarming.

Enorm mooie, leuke en vooral betaalbare huizen. Maar dat stadsverwarming weerhoud mij van het kopen van deze woningen.

Daarnaast dat deze allemaal tegelijk te koop komen: doet mij vermoeden dat er iets mis is met stadsverwarming.
Waar is "hier" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17-07 16:17

Wel logisch. Je kan niet overstappen van aanbieder, vaak een stuk duurder dan de andere manier (cv) en met een beetje pech betaal je meer als je buren meer verbruiken (afhankelijk van hoe de kosten worden verdeeld).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:21

Tja meestal zijn alle huizen aangesloten op zo’n stadsverwarming netwerk, dus niet zo raar dat alle huizen in een wijk dat dan hebben. Het is best wel aan de prijs met verplichte onderhoudskosten en huur van de warmtewisselaarset etc maar om er nou een huis wat verder uitstekend voldoet ervoor te laten staan…
Je kunt tegenwoordig natuurlijk een warmtepomp plaatsen als de woning daarvoor geschikt is en je principieel geen stadsverwarming wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

Ik ben groot voorstander van stadsverwarming. Het is in het algemeen wel wat duurder en je kunt vaak je energieleverancier nier zelf kiezen. Maar: je hebt er geen omkijken naar, geen cv-ketel, geen kosten voor onderhoud en vervanging
Hier (Rotterdam) is het er al in bepaalde buurten. Zoek nu in buurt die nog aangesloten moet worden. Dat kost 7000,-. Dus ben ik blij als het er al is. Uiteindelijk moet toch alles gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt

Hier een wijk met huizen van 5-25 jaar oud met alleen aar stadsverwarming. Gaan zonder uitzondering nog steeds als warme broodjes over de toonbank.

In gebruik ben ik voorstander van stadsverwarming (het is er altijd en snel, geen onderhoud, geen storingen etc). Waar ik wel tegen ben is de monopoliepositie van in dit geval Eneco. Paar jaar terug gigantische stijgingen omdat maximum is gekoppeld aan gasprijs en uiteraard gingen ze daarin mee. Gasprijs is inmiddels gedaald, maar meetmoment voor prijsbepaling is in december en dan is gas altijd duur. Dus tarief is nog altijd ruim het dubbele van wat we begin 2020 betaalden. En daar kun je helemaal niks tegen doen, anders dan afsluiten en een warmtepomp of zo installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:18

Rmg

Zijn dit niet gewoon huizen van een woningcorporatie die de markt op komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Nu weer appartement bezichtigd: asbesthoudend materiaal in luchtkanalen en rioolbuizen

Asbest is niet erg als je ervan afblijft, weet ik. Maar dak op schuurtje buiten is toch anders dan luchtkanalen binnen
Ook vermoed ik dat rioolbuizen dan van gres zijn en die (over niet al te lange tijd) vervangen moeten worden door pvc. Vraag is dan: hoeveel hinder ga ik daarvan ondervinden?
Het is ook altijd wat 😌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:36
Chaki schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:21:
Nu weer appartement bezichtigd: asbesthoudend materiaal in luchtkanalen en rioolbuizen

Asbest is niet erg als je ervan afblijft, week ik. Maar dak op schuurtje buiten is toch anders dan luchtkanalen binnen
Ook vermoed ik dat rioolbuizen dan van gres zijn en die (over niet al te lange tijd) vervangen moeten worden door pvc. Vraag is dan: hoeveel hinder ga ik daarvan ondervinden?
Het is ook altijd wat 😌
Kijk even goed, soms is de vermelding van Asbestverdenken een voorzorgsmaatregel, hoeft niet zo te zijn dat het er daadwerkelijk zit.
Verwijderen kan een dingetje zijn, de rioolbuizen zijn eenvoudiger dan een luchtkanaal denk ik, die heb je makkelijker los, en de buizen hoeven niet gesloopt te worden (alleen losschuiven) het kanaal is meer sloopwerk, en de kans dat er dan wat asbest vrij komt door breuk is groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
HvdBent schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:35:
[...]

Kijk even goed, soms is de vermelding van Asbestverdenken een voorzorgsmaatregel, hoeft niet zo te zijn dat het er daadwerkelijk zit
Het zit erin.
Verwijderen kan een dingetje zijn, de rioolbuizen zijn eenvoudiger dan een luchtkanaal denk ik, die heb je makkelijker los, en de buizen hoeven niet gesloopt te worden (alleen losschuiven) het kanaal is meer sloopwerk, en de kans dat er dan wat asbest vrij komt door breuk is groter.
Het is een appartement. De VvE moet de rioolbuizen vervangen als dat nodig is. Ik mag ook niks veranderen aan de luchtkanalen
[/quote]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Toke_gt schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:03:
[...]

Hier een wijk met huizen van 5-25 jaar oud met alleen aar stadsverwarming. Gaan zonder uitzondering nog steeds als warme broodjes over de toonbank.

In gebruik ben ik voorstander van stadsverwarming (het is er altijd en snel, geen onderhoud, geen storingen etc). Waar ik wel tegen ben is de monopoliepositie van in dit geval Eneco. Paar jaar terug gigantische stijgingen omdat maximum is gekoppeld aan gasprijs en uiteraard gingen ze daarin mee. Gasprijs is inmiddels gedaald, maar meetmoment voor prijsbepaling is in december en dan is gas altijd duur. Dus tarief is nog altijd ruim het dubbele van wat we begin 2020 betaalden. En daar kun je helemaal niks tegen doen, anders dan afsluiten en een warmtepomp of zo installeren.
Het meetmoment wordt aangepast, zie:

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) hanteert vanaf dit jaar drie peilmomenten (september, oktober en november 2025) bij het bepalen van het maximumtarief voor warmte. Voorheen werd dit tarief gebaseerd op de gemiddelde gasprijs voor een jaarcontract op 1 januari, met als peildatum eind november.
Bron: https://www.acm.nl/nl/pub...-door-nieuwe-rekenmethode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Gelukszak schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:35:
[...]

Het meetmoment wordt aangepast, zie:

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) hanteert vanaf dit jaar drie peilmomenten (september, oktober en november 2025) bij het bepalen van het maximumtarief voor warmte. Voorheen werd dit tarief gebaseerd op de gemiddelde gasprijs voor een jaarcontract op 1 januari, met als peildatum eind november.
Bron: https://www.acm.nl/nl/pub...-door-nieuwe-rekenmethode
Dank, dat wist ik nog niet. Logischer zou zijn drie maanden verdeeld over het jaar, maar dit is al beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Wij hebben het voornemen een bod uit te brengen op een woning.
Het bied proces loopt via move en kan tot a.s vrijdag 12.00uur.
Wanneer zouden jullie dat bod uitbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
TvanW schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:33:
11.45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Laatste kwartier is gebruikelijk. Weet niet zo goed waarom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-07 15:27
Omdat men bang is dat de makelaar er met je bod vandoor gaat. Echter is een gesloten inschrijving op Move nu net zo geregeld als bij eerlijkbieden.nl. De makelaar kan de boden ook niet inzien tot de gestelde termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestseller
11:58.

Anders gaat jouw makelaar jouw bod doorspelen aan een collega makelaar die als aankoopmakelaar optreed. Zodat hij hetzelfde kan terugverwachten wanneer hij eens aankoopmakelaar is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:04
11.59
Zorgen dat alles klaar staat en om die tijd op de knop drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Bestseller schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:39:
[...]

11:58.

Anders gaat jouw makelaar jouw bod doorspelen aan een collega makelaar die als aankoopmakelaar optreed. Zodat hij hetzelfde kan terugverwachten wanneer hij eens aankoopmakelaar is ;)
Uiteindelijk kan een verkoopmakelaar het bod ook gewoon doorspelen aan een ander. En kan zelfs na de deadline nog een bieding worden geaccepteerd. Kortom, die deadline is niet bindend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:35
Nou alles is rond met de financiering, bindende hypotheekofferte binnen dus de campagne kan open dit weekend.

Alles is snel gegaan, maar zo snel akkoord van de hypotheekverstrekker had ik niet verwacht, al was het plaatje niet heel lastig. Eigen geld, 2 contracten onbepaalde tijd en geen huis te verkopen.
Herkomst van het geld is ook gewoon duidelijk, dus bij de notaris moet ook alles goed gaan.

1 augustus krijgen we de sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-07 22:42
Wanneer is nou officieel een hypotheek "rond"?
Ik heb een aanbod kredietaanbod gekregen van de hypotheekverstrekker wat ik alleen nog maar dien te ondertekenen. Alle stukken zijn gecontroleerd.

Is het moment van tekenen en terugsturen, dan het moment dat ik de verkoper op de hoogte breng?

[ Voor 3% gewijzigd door 0re0 op 27-06-2025 12:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Gewoon wanneer je wilt. Al die andere reacties van wachten tot t laatste moment slaan nergens op. De enige die het snapt is @champion16 .

Er is niks bindends, er zijn geen wetten, bod doorspelen kan altijd gebeuren, ook 5 min na sluiting van de deadline. Zo'n deadline is puur een communicatiemiddel. We moeten echt af van dat samen elkaar bangmaken dat iemand er 'met je bod vandoor kan gaan' Dat soort schimmige dingen kunnen altijd gebeuren en zijn vrijwel niet te voorkomen. Het wel.of niet gebruiken van een communicatieplatform maakt weinig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

0re0 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:10:

Is het moment van tekenen en terugsturen, dan het moment dat ik de verkoper op de hoogte breng?
Nee, het moment dat je daar weer een bevestiging van krijgt. Dit wordt meestal het 'finaal akkoord' genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youri93
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:43
de Peer schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:09:
[...]

Nee, het moment dat je daar weer een bevestiging van krijgt. Dit wordt meestal het 'finaal akkoord' genoemd.
Eens. Bij mij kregen we het renteaanbod, daarop akkoord gegeven en toen kwamen er nog aanvullende vragen over een stukje tekst in het koopcontract en een overeenkomst met de schoorsteenveger waarvan de bank wilde zien hoeveel dat maandelijks zou kosten. Beetje overdreven allemaal maar het was dus niet gelijk akkoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Youri93 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:22:
[...]

Eens. Bij mij kregen we het renteaanbod, daarop akkoord gegeven en toen kwamen er nog aanvullende vragen over een stukje tekst in het koopcontract en een overeenkomst met de schoorsteenveger waarvan de bank wilde zien hoeveel dat maandelijks zou kosten. Beetje overdreven allemaal maar het was dus niet gelijk akkoord.
Ja, wat ik begrepen heb is dat het dan nog naar een andere afdeling gaat die de laatste controle (sanity check) doet. Dus in principe kan er dan nog iets naar boven komen waardoor het niet rond zou kunnen komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Wat een rollercoaster!
Vorige week zoekgebied iets uitgebreid. Meteen twee kanshebbers. Maandag makelaars gebeld: dinsdag allebei bezichtigd. Eentje viel af. Andere: YESSS!
Eerlijk bieden: deadline vandaag 12:00
Afspraak met aankoopmakelaar was: ik doe eerste bezichtiging. Als ik een bod wil doen: een tweede bezichtiging samen. Dat kon verkoopmakelaar niet garanderen: lag er maar aan of er plaats was in de agenda. Gisteravond alsnog gelukt!
Ik vroeg nog aan mijn aankoopmakelaar: je hebt mijn acceptatieverklaring en alle documenten, toch? Ja!
Deadline: 12:00 dus
11:57 telefoon aankoopmakelaar: heb ik je acceptatieverklaring? Heb je die eerder vestuurd per mail?
PER DIRECT opnieuw gestuurd!
11:59 bevestiging bod ontvangen!
Nu "geduldig" afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Chaki schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:54:
Wat een rollercoaster!
Vorige week zoekgebied iets uitgebreid. Meteen twee kanshebbers. Maandag makelaars gebeld: dinsdag allebei bezichtigd. Eentje viel af. Andere: YESSS!
Eerlijk bieden: deadline vandaag 12:00
Afspraak met aankoopmakelaar was: ik doe eerste bezichtiging. Als ik een bod wil doen: een tweede bezichtiging samen. Dat kon verkoopmakelaar niet garanderen: lag er maar aan of er plaats was in de agenda. Gisteravond alsnog gelukt!
Ik vroeg nog aan mijn aankoopmakelaar: je hebt mijn acceptatieverklaring en alle documenten, toch? Ja!
Deadline: 12:00 dus
11:57 telefoon aankoopmakelaar: heb ik je acceptatieverklaring? Heb je die eerder vestuurd per mail?
PER DIRECT opnieuw gestuurd!
11:59 bevestiging bod ontvangen!
Nu "geduldig" afwachten...
Wij konden ook tot vandaag 12.00uur een bod uitbrengen.
We hebben nog niets gehoord en weten ook niet wanneer we iets horen....zijn we vergeten te vragen.
Hoe is dat bij jou?

Hebben anderen ervaring hoelang het duurt voordat je iets hoort?

[ Voor 3% gewijzigd door TvanW op 27-06-2025 17:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
TvanW schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:47:
[...]

We hebben nog niets gehoord en weten ook niet wanneer we iets horen....zijn we vergeten te vragen.
Hoe is dat bij jou?

Bij mij ging het snel. 1 minuut na mijn bod (per e-mail) een vloekende verkoopmakelaar aan de lijn met wat hij in godsnaam moest doen met mijn bod (doorgeven aan verkopers graag) en een uurtje na de sluiting nogmaals de nu verbouwereerde makelaar dat ie het er niet mee eens was maar dat ik het was geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

Hoe is dat bij jou?

Mij werd gezegd: max 2 werkdagen, maar soms al na een paar uur
Het was snel bekend: bod niet geaccepteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
stutrecht schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:12:
[...]

Bij mij ging het snel. 1 minuut na mijn bod (per e-mail) een vloekende verkoopmakelaar aan de lijn met wat hij in godsnaam moest doen met mijn bod (doorgeven aan verkopers graag) en een uurtje na de sluiting nogmaals de nu verbouwereerde makelaar dat ie het er niet mee eens was maar dat ik het was geworden.
Super! De Gunfactor zo groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:08
[...]

Hoe is dat bij jou?

11:58 bod uitgebracht
12:00 deadline
12:21 Winnend bod

Bij eerdere biedingen ook wel eens de dag erna pas gebeld met helaas... maar vaak op dezelfde dag al uitsluitsel gekregen. Ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe snel een verkoper de knoop doorhakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
stutrecht schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:12:
[...]

Gefeliciteerd! Maar he, wat was er dan zo bijzonder aan je bod dat makelaar moest vloeken en het er vervolgens niet mee eens was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Chaki schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:30:
[...]

Mij werd gezegd: max 2 werkdagen, maar soms al na een paar uur
Het was snel bekend: bod niet geaccepteerd
Ah jammer zeg. Zat je ver bij het winnende bod vandaan?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:39

Afgelopen januari was de deadline voor het huis waar ik op bood 15:00 uur.
Bod ingeschoten om 14:55.
Om 14:57 een belletje van de verkoopmakelaar of ik wel zeker was van mijn bod en of ik wel door had dat dat onder de vraagprijs lag.... uhh ja :+

15:15 belde die beste man weer op dat ik het was geworden _O- .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Chaki schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:31:
[...]

Super! De Gunfactor zo groot?
Niet direct, eigenlijk exact hetzelfde als degene recht boven mij. Was onder vraagprijs en WOZ maar wel goed beargumenteerd waarom (achterstallig onderhoud ed). De makelaar had echter gehoopt op iets wat rond de calcasa prijs lag (een bedrag met ruim 6 cijfers hoger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Toke_gt schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:33:
[...]

Ah jammer zeg. Zat je ver bij het winnende bod vandaan?
Biedlogboek pas ter inzage als bedenktijd voorbij is.
Jammer, omdat ik er graag wilde wonen.
Maar totaal geen spijt dat ik niet meer geboden heb. Meer dan dit vind ik het beslist niet waard. Mijn aankoopmakelaar en ik waren het daar ook roerend over eens!

[ Voor 36% gewijzigd door Chaki op 28-06-2025 23:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Chaki schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:10:
[...]

Biedlogboek pas ter inzage als bedenktijd voorbij is.
Jammer, omdat ik er graag wilde wonen.
Maar totaal geen spijt dat ik niet meer geboden heb. Meer dan dit vind ik het beslist niet waard. Mijn aankoopmakelaar en ik waren het daar ook roerend over eens!

***members only***
Een aankoopmakelaar is het al snel roerend eens met een betalende klant :+ Het is wel een fijn gevoel dat hij je ermee kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:14
Wolly schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:12:
[...]

Een aankoopmakelaar is het al snel roerend eens met een betalende klant :+ Het is wel een fijn gevoel dat hij je ermee kan geven.
En op hetzelfde moment is hij verkoopmakelaar bij een andere woning en doet hij hetzelfde. Principeel niet op in gaan en zeggen dat je bij deze manier van werken je bod met 0.5% verlaagt.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:12:
[...]

Voor zijn portemonnee zou het beter zijn om een hoger bod te adviseren. Het contract geldt voor 3 woningen. Als ik de eerste koop kan hij meteen cashen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:37
*knip*
Werving is niet toegestaan en reageer daarnaast inhoudelijk in het topic aub.

[ Voor 79% gewijzigd door tweakduke op 30-06-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 18-07 22:32

_Arthur

blub

Nou, zo spannend is dat nu ook weer niet hoor. Zorg dat je je boekhouding op orde hebt, laat de spullenboel (=cijfers van de laatste 3 jaar) door een partij a la Raadhuys beoordelen en je kan er zo mee aan de slag.

Sinds 2008 ondernemer en al 3 huizen gekocht, zonder jungle praktijken of door 400 brandende hoepels te hoeven springen.

[ Voor 22% gewijzigd door tweakduke op 30-06-2025 12:10 . Reden: quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
Twijfel toch wel hoeveel we moeten overbieden op een huis in het zuiden van het land. 400 vraagprijs. Huispedia zegt Realistische vraagprijs 425.000 - 440.000. Hier nog eens 10% bovenop bieden? Ga je richting de 475.000…

En hoeveel van je spaargeld zet je in? Je wilt natuurlijk rekening houden met onvoorzien onderhoud, kapotte auto’s, inrichting, kapotte elektronica, etc.

Hoeveel hielden jullie als buffer? Het is moeilijk om niet de verleiding te weerstaan om 90% van je spaargeld in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14:25
Bestseller schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:56:
Twijfel toch wel hoeveel we moeten overbieden op een huis in het zuiden van het land. 400 vraagprijs. Huispedia zegt Realistische vraagprijs 425.000 - 440.000. Hier nog eens 10% bovenop bieden? Ga je richting de 475.000…

En hoeveel van je spaargeld zet je in? Je wilt natuurlijk rekening houden met onvoorzien onderhoud, kapotte auto’s, inrichting, kapotte elektronica, etc.

Hoeveel hielden jullie als buffer? Het is moeilijk om niet de verleiding te weerstaan om 90% van je spaargeld in te zetten.
Baseer je niet op huispedia als het om zoveel geld gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt

Huispedia gaat er niet vanuit dat je 10% gaat overbieden op de realistische vraagprijs. Dus doe dat niet op voorhand al. Kijk wat je van die vraagprijs van 400K vindt. Realistisch? Veel te laag? Bepaal op basis daarvan hoeveel je wilt overbieden op die aanvankelijke vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:32

Hou er rekening mee dat alles boven de taxatie uit eigen middelen moet komen. Als jij dus 475 bied en de taxatie komt op 425 moet je zoiezo al 50K zelf inleggen omdat niet niet meer dan 100% mag financieren. Tenzij je natuurlijk een woning hebt nu die je met leuke overwaarde kan verkopen dan speelt dat minder.

Wat een huis daadwerkelijk waard is kan alleen iemand zeggen die de buurt kent. Je kan wel bij de belastingdienst voor een paar euro een verkoop rapport opvragen, waarin de verkoopprijzen staan van huizen die het laatste x jaar zijn verkocht (hou er rekening mee dat alleen huizen erin staan die al gepasseerd +2 tot 3 maand zijn dus de prijzen zijn meestal een half jaar en ouder).

Je kan ook je hypotheek adviseur vragen wat hij er over denkt (mocht je die hebben). Zij kennen de markt meestal goed en gaf ons een advies die 1K lager was dan ons winnende bod :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49

Deze reactie komt erg naïef over.

Zomaar wat punten:
• overbieden is irrelevant. Het bod is relevant.
• een bod doe je op basis van wat 1) jij het waard vind, 2) wat je denkt dat de markt het waard vindt, 3) je financiën
• een waardebepaling doe je niet op basis van een website, maar op basis van je eigen opgebouwde of ingehuurde vaardigheid
• de belangrijkste hulpbronnen voor waardebepaling zijn verkoopprijzen van vergelijkbare objecten, verkrijgbaar via kadaster, eerdere biedingen (biedlogboek), makelaars, trucjes via sites
• er is geen universeel antwoord hoeveel spaargeld je achter de hand houdt. Dat hangt er vanaf of een verbouwbudget er al vanaf is gehaald, het sociale netwerk, spaarsnelheid, etc. etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

Huispedia is niet betrouwbaar. Vaak veel te hoog
Wat wel interessant is: met Huispedia Plus zie je voor hoeveel vergelijkbare huizen zijn verkocht en hoeveel werd er overboden?
Zuiden van het land is groot: Eindhoven is Heerlen niet
75.000 overbieden is bijna 20%. Dat is extreem!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-07 15:27
Of kijk op woningstats.nl

Alle huizen waar ik op heb geboden kwam Woningstats heel dichtbij de uiteindelijke transactie prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
Luco schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:56:
Of kijk op woningstats.nl

Alle huizen waar ik op heb geboden kwam Woningstats heel dichtbij de uiteindelijke transactie prijs
Ik zag dat Woningstats er vanuit gaat dat het een kluswoning is. Hebben jullie dat genegeerd of nog een extra berekening toegepast? Deze woning is namelijk helemaal af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:37
Vorige week heb ik op een huis geboden met een biedingstermijn. Ik heb daarna te horen gekregen dat mijn bod is afgeslagen en er is gekozen voor een bod met betere voorwaarden.

Nu heb ik opgemerkt dat de Funda status niet is gewijzigd, dus toch maar eens contact opgenomen met de verkoopmakelaar. Blijkt dat de winnende bieder heeft afgehaakt (geen idee of dat waar is).. Daarbij gaf de verkoopmakelaar ook nog even aan dat mijn bod veel te laag was.

Nu is de status van het huis op move.nl gewijzigd naar 'regulier bieden'.

Wat is wijsheid in deze situatie, een ander bod plaatsen of vragen of de verkoper een tegenbod kan voorstellen?

BlaBlaBla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Strider schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:16:
Vorige week heb ik op een huis geboden met een biedingstermijn. Ik heb daarna te horen gekregen dat mijn bod is afgeslagen en er is gekozen voor een bod met betere voorwaarden.

Nu heb ik opgemerkt dat de Funda status niet is gewijzigd, dus toch maar eens contact opgenomen met de verkoopmakelaar. Blijkt dat de winnende bieder heeft afgehaakt (geen idee of dat waar is).. Daarbij gaf de verkoopmakelaar ook nog even aan dat mijn bod veel te laag was.

Wat is wijsheid in deze situatie, een ander bod plaatsen of vragen of de verkoper een tegenbod kan voorstellen?
Je bod is afgeslagen dus je bent niet in onderhandeling.
Dus logisch zou zijn een nieuw bod plaatsen om onderhandeling uit te lokken.

Aan de andere kant : vragen staat vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt

Bijzonder. Doorgaans zijn er wel geinteresseerde bieders die als 2e-3e-4e worden gebeld als de nr 1 toch afhaakt. Hier blijkbaar niet? Dus misschien waren die er wel niet, mogelijk was jij de 2e bieder, maar met een lager bod dan verwacht. Ik vind het geen gek idee om te vragen wat als een reëel bod wordt gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
@Strider was jouw bod lager dan de vraagprijs?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Dit is de kans om met een slim bod de woning te bemachtigen.

Het nadeel is dat de verkoper mentaal vastzit aan het mislukte hoogste bod. Andere ankerpunten zijn andere biedingen en de vraagprijs.

Ik zou achter de hoogte van dat bod/biedjngen proberen te komen. Vervolgens zou ik een finaal bod met 24uur geldigheid neerleggen.

De zomervakantie komt eraan wat absoluut in het voordeel kan werken.

Dat andere bieders niet benaderd worden of zelfs herinnerd heb ik ook ervaren. Niet slim m.i. want genoeg bieders die nog wel een hoger bod willen overwegen maar dan moeten ze wel bewust van de mogelijkheid zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:20

Makelaars spelen bijna altijd een spelletje en de verkoper kan misschien denken dat hij een hogere prijs kan krijgen. Ik zelf zie 3 opties:
1) vind je het niet meer waard dan je vorige bod, dan weglopen en vergeten
2) vind je het wel waard, verhoog je bod een beetje en zie of ze met je willen onderhandelen. Indien niet, wederom weglopen (verkoper/makelaar willen gewoon niet)
3) vraag wat een reele prijs, maar grote kans dat je terugkrijgt ‘minimaal vraagprijs’ … dat helpt dan ook niet

BTW toen ik bij mijn huidige huis wegliep, want ik had een max in gedachte, werd ik na 3 maanden gebeld of ik nog interesse had (makelaar was daar niet mee eens, maar de verkoper begon hem te knijpen want zijn nieuwe huis datum kwam dichterbij).

[ Voor 9% gewijzigd door UTMachine op 29-06-2025 12:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:37
Bedankt voor de tips. Dan ga ik een nieuw bod plaatsen, deze keer iets hoger en bekijken of ik daarmee in onderhandeling kan komen. Ik ga nog niet vragen naar een reële prijs.

Ik heb een automatische email van Move.nl gekregen dat een regulier bod geplaats kan worden, dus ik denk dat alle bieders nu zijn geïnformeerd. Maargoed, wellicht was ik al bieder 2.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 20:53
of bieder 48 :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Niet waarschijnlijk gezien het geschetste scenario

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

Strider schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:33:
Bedankt voor de tips. Dan ga ik een nieuw bod plaatsen, deze keer iets hoger en bekijken of ik daarmee in onderhandeling kan komen. Ik ga nog niet vragen naar een reële prijs.

Ik heb een automatische email van Move.nl gekregen dat een regulier bod geplaats kan worden, dus ik denk dat alle bieders nu zijn geïnformeerd. Maargoed, wellicht was ik al bieder 2.
Hoe graag wil je de woning hebben en wat ben je bereid extra te betalen tov je vorige bod?
Ik denk dat dat de vragen zijn die je jezelf moet stellen.

Als je verwacht dat er komende tijd nog 5 soortgelijke woningen op je pad komen zou ik er anders in staan dan als dit een kans is die eens per jaar langs komt. En als je al zenuwachtig wordt van je vorige bod dan zou ik ook niet veel hoger gaan zitten.

Dat kunnen wij niet voor je invullen.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2025 13:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
de Peer schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:25:
[...]

Je bod is afgeslagen dus je bent niet in onderhandeling.
Dus logisch zou zijn een nieuw bod plaatsen om onderhandeling uit te lokken.

Aan de andere kant : vragen staat vrij.
Waarom krijgt dit zoveel plusjes? 'In onderhandeling zijn' is een beleefdheidsafspraak die nog lijkt te stemmen uit tijden dat er ridders en princessen waren. Er zijn alleen wat gedragsregels voor NVM-makelaars waar men zich in theorie aan moet houden.

Het is dus een vrijwel nietszeggende status waar mensen blijkbaar van alles aan verbinden. Bijzonder hoe dit sprookje rond blijft gaan.

Concreet voor de vraag van dit huis zou ik overwegen of er ruimte in je budget is en er bijv 10k bij doen en kijken of je dan dichterbij overeenstemming komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Fr33z schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:36:
[...]

Er zijn alleen wat gedragsregels voor NVM-makelaars waar men zich in theorie aan moet houden.
Inderdaad, maar aangezien de meeste makelaars (volgens mij) bij de NVM aangesloten zijn, is dit nog altijd de norm. En tuurlijk staat het je vrij er anders mee om te gaan. Maar zie dit als 'het protocol' of de etiquette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
Woning bezichtigd vorige week. Moeten nog beslissen of we bod uitbrengen. Beetje nare nasmaak door de makelaar. Makelaar benadrukte meerdere keren dat er minstens 50-60 bezichtigingen waren en de makelaar plande de 2 koppels tegelijk, om de druk nog meer op te voeren. Hierdoor het gevoel gekregen ‘bied maar niet, heeft toch geen zin’.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bestseller schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:34:
Woning bezichtigd vorige week. Moeten nog beslissen of we bod uitbrengen. Beetje nare nasmaak door de makelaar. Makelaar benadrukte meerdere keren dat er minstens 50-60 bezichtigingen waren en de makelaar plande de 2 koppels tegelijk, om de druk nog meer op te voeren. Hierdoor het gevoel gekregen ‘bied maar niet, heeft toch geen zin’.
Niet bieden = 0 kans
Wel bieden = kans & inzicht biedlogboek

Dus gewoon voor jezelf bepalen of je een bod wil doen en wat het huis jou waard is. De rest is allemaal ruis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04:07
Bestseller schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:34:
Zoals @stin00 al heeft aangegeven zou dat juist reden zijn om sowieso een bod te doen. Dat kan zelfs een totaal niet serieus te nemen bod zijn, zodat je in ieder geval achteraf inzichten krijgt. De makelaar zou geen invloed moeten hebben over het gegeven of een huis bij jullie past of niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 02-07-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:39
Paprika schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:48:
[...]

Zoals @stin00 al heeft aangegeven zou dat juist reden zijn om sowieso een bod te doen. Dat kan zelfs een totaal niet serieus te nemen bod zijn, zodat je in ieder geval achteraf inzichten krijgt. De makelaar zou geen invloed moeten hebben over het gegeven of een huis bij jullie past of niet.
weet je ook gelijk of de makelaar hoog van de toren blaast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
El Capitan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:08:
[...]

Dat is misschien wel een goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
El Capitan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:08:
[...]

Je krijgt nooit te zien hoeveel bezichtigingen er zijn gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Wolly schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:30:
[...]
Als het goed is staan alle biedingen in het biedlogboek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Eärendil schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:54:
[...]

Als het goed is staan alle biedingen in het biedlogboek
Het ging erom dat er zogenaamd heel veel bezichtigingen waren of dat de makelaar hoog van de toren blaast.
Dat is wat anders dan biedingen waar niets over is gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:03

Sandyman538

SandstorM [148839]

Wolly schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:09:
[...]

Het ging erom dat er zogenaamd heel veel bezichtigingen waren of dat de makelaar hoog van de toren blaast.
Dat is wat anders dan biedingen waar niets over is gezegd.
Je komt er nooit precies achter, maar als een makelaar spreekt over 60 bezichtigingen en er is door 2 mensen geboden, zou dat zeer bijzonder zijn.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:39
Sandyman538 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:27:
[...]

Je komt er nooit precies achter, maar als een makelaar spreekt over 60 bezichtigingen en er is door 2 mensen geboden, zou dat zeer bijzonder zijn.
Zestig bezichtigingen is sowieso absurd. de meeste makelaars kappen het op een gegeven moment wel af qua aantallen. Hoeveel meer verwacht je er dan uit te halen als makelaar en verkoper?
Je bereikt een averechts effect doordat mensen gaan twijfelen of ze überhaupt moeten gaan bieden.

Maar 1 op 1 is een bezichtiging geen bieding dat klopt. Toch zou ik moeite hebben die makelaar direct te geloven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:30:
[...]

Als op Funda staat dat er een wachtlijst is en de 1 nog niet vertrokken is voor de volgende op stoep staat of 3 tegelijk bezichtigen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
stin00 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:36:
[...]

Niet bieden = 0 kans
Wel bieden = kans & inzicht biedlogboek

Dus gewoon voor jezelf bepalen of je een bod wil doen en wat het huis jou waard is. De rest is allemaal ruis :)
Dat is waar. Maar het bod zal door zijn geblaas wel lager zijn dan ik van te voren in gedachten had. Vooral omdat ik anders het gevoel zou hebben dat ik in zijn truucjes getrapt zou zijn en ik mezelf dit zou blijven kwalijk nemen als ik veel hoger dan de rest zou zitten. Iets wat ik waarschijnlijk niet zou hebben bij een ‘gewone’ makelaar. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Bestseller schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:13:
[...]
Dat is waar. Maar het bod zal door zijn geblaas wel lager zijn dan ik van te voren in gedachten had. Vooral omdat ik anders het gevoel zou hebben dat ik in zijn truucjes getrapt zou zijn en ik mezelf dit zou blijven kwalijk nemen als ik veel hoger dan de rest zou zitten. Iets wat ik waarschijnlijk niet zou hebben bij een ‘gewone’ makelaar. 8)7
Ik zou nooit anders gaan bieden vanwege een blaaskaak makelaar, probeer het bij jezelf te houden. Een makelaar is een marketing specialist, die weet overal een positieve draai aan te geven en lult maar wat in de rondte om een pand zo duur mogelijk te verkopen. Zodra beide handtekeningen zijn gezet is het pand alweer vergeten en gaan ze door naar de volgende.

Maargoed soms makkelijker gezegd dan gedaan, de aanschaf van een woning is toch vooral subjectief. Je wordt vrij eenvoudig verleid om er tóch nog even een paar duizend bovenop te gooien als er ineens een bieding op inschrijving is. Een dag later sta je in de supermarkt en koop je een B-merk zak chips omdat deze 30 cent goedkoper is, pure winst :+

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 03-07-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik heb een vraagje.
Mijn vrouw en ik (+ 2 kinderen onder de 2.5) zijn ons aan het oriënteren op een huis regio Drenthe prijsklasse rond de 300.000
Dit is onze eerste koopwoning. Wij hebben verder geen enkele ervaring met het kopen van een woning of hypotheken. (naast een gesprek die we bij de hypotheker hebben gevoerd) Wij hebben nu nog geen aankoop makelaar.
Momenteel huren wij en zitten we nog prima op onze plek maar wij willen graag iets voor ons zelf waar we in kunnen investeren.(op termijn verbouwen/verduurzamen/dakkapel enz)

Nu hebben we een woning gezien die ons aanstaat qua locatie en hebben een bezichtiging ingeplant. Nu kregen we van de verkoopmakelaar een account bij move.nl hier kan/moet? je een bod uitbrengen en kan je aanvullende informatie geven.
Nu lees ik hier dat het verstandig is om op het laatste moment je bod uit te brengen omdat je anders de kans hebt dat de verkoopmakelaar hier op reageert richting andere aankoopmakelaars en andere kopers hierop hun bod kunnen aanpassen.

De prijs van de woning is onlangs gezakt omdat hij buiten het zoekveld op funda viel (net boven de 3 ton waar veel mensen tot 3 ton zoeken) Hij staat ook al wat langer te koop.

Ik moet nog een bezichtiging doen met mijn vrouw maar ga morgen tijdens openhuizendag eerst langs met 2 vrienden waarvan 1 ooit heel even makelaar was en 1 veel ervaring heeft met bouwen en nu zijn eigen huis aan het (ver)bouwen is. Zij hebben dus wat meer praktische ervaring.

Ik heb ongeveer al een bod in mijn hoofd als de woning verder is zoals ik verwacht dat hij is. Dat bod ligt in de buurt van wat woningstats.nl aangeeft. Maar is wel lager dan de vraagprijs.
Naast kosten koper en gebruikelijk geld wat je nodig hebt met verhuizen, klussen(vloer leggen, verven, gordijnen enz enz) hebben wij niet het vermogen om over te bieden. En dat gaan we dus ook niet doen.

Mijn vraag is. Op de pagina van bod uitbrengen. Is dat de enige pagina die je moet invullen of komen er daarna nog een aantal pagina's? Dit omdat ik niet achter het net wil vissen als ik 5 minuten voor de deadline nog van alles en nog wat moet invullen en daardoor de deadline mis.

Waar kan ik vinden wat de deadline voor de biedingen is?

In het veld waar je aanvullende informatie kan geven was ik van plan om mijn bod toe te lichten. Bijvoorbeeld woning locatie is mooi maar wc en badkamer moeten compleet aangepakt worden. CV ketel is aan vervanging toe enz enz Toch heeft deze woning onze interesse in verband met onze kinderen die leuk kunnen spelen op de speeltuin voor de woning. (bijvoorbeeld....)
Om eventueel in te spelen op het gevoel en de gunfactor van de verkoper.

Is het gebruikelijk dat je dat daar plaatst? of is het helemaal niet gebruikelijk om je bod toe te lichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
kaasaanfiets schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:55:

Wij hebben verder geen enkele ervaring met het kopen van een woning of hypotheken. (naast een gesprek die we bij de hypotheker hebben gevoerd) Wij hebben nu nog geen aankoop makelaar.
En dan ga je wel op korte termijn bieden op een huis?

Lijkt me niet de meest verstandige route, eerlijk gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik heb een vraagje.
Mijn vrouw en ik (+ 2 kinderen onder de 2.5) zijn ons aan het oriënteren op een huis regio Drenthe prijsklasse rond de 300.000
Dit is onze eerste koopwoning. Wij hebben verder geen enkele ervaring met het kopen van een woning of hypotheken. (naast een gesprek die we bij de hypotheker hebben gevoerd) Wij hebben nu nog geen aankoop makelaar.
Momenteel huren wij en zitten we nog prima op onze plek maar wij willen graag iets voor ons zelf waar we in kunnen investeren.(op termijn verbouwen/verduurzamen/dakkapel enz)

Nu hebben we een woning gezien die ons aanstaat qua locatie en hebben een bezichtiging ingeplant. Nu kregen we van de verkoopmakelaar een account bij move.nl hier kan/moet? je een bod uitbrengen en kan je aanvullende informatie geven.
Nu lees ik hier dat het verstandig is om op het laatste moment je bod uit te brengen omdat je anders de kans hebt dat de verkoopmakelaar hier op reageert richting andere aankoopmakelaars en andere kopers hierop hun bod kunnen aanpassen.

De prijs van de woning is onlangs gezakt omdat hij buiten het zoekveld op funda viel (net boven de 3 ton waar veel mensen tot 3 ton zoeken) Hij staat ook al wat langer te koop.

Ik moet nog een bezichtiging doen met mijn vrouw maar ga morgen tijdens openhuizendag eerst langs met 2 vrienden waarvan 1 ooit heel even makelaar was en 1 veel ervaring heeft met bouwen en nu zijn eigen huis aan het (ver)bouwen is. Zij hebben dus wat meer praktische ervaring.

Ik heb ongeveer al een bod in mijn hoofd als de woning verder is zoals ik verwacht dat hij is. Dat bod ligt in de buurt van wat woningstats.nl aangeeft. Maar is wel lager dan de vraagprijs.
Naast kosten koper en gebruikelijk geld wat je nodig hebt met verhuizen, klussen(vloer leggen, verven, gordijnen enz enz) hebben wij niet het vermogen om over te bieden. En dat gaan we dus ook niet doen.

Mijn vraag is. Op de pagina van bod uitbrengen. Is dat de enige pagina die je moet invullen of komen er daarna nog een aantal pagina's? Dit omdat ik niet achter het net wil vissen als ik 5 minuten voor de deadline nog van alles en nog wat moet invullen en daardoor de deadline mis.

In het veld waar je aanvullende informatie kan geven was ik van plan om mijn bod toe te lichten. Bijvoorbeeld woning locatie is mooi maar wc en badkamer moeten compleet aangepakt worden. CV ketel is aan vervanging toe enz enz Toch heeft deze woning onze interesse in verband met onze kinderen die leuk kunnen spelen op de speeltuin voor de woning. (bijvoorbeeld....)

Is het gebruikelijk dat je dat daar plaatst? of is het helemaal niet gebruikelijk om je bod toe te lichten?
Er volgen geen andere pagina's. Dit is alles.

Bod onderbouwen zou ik niet doen. Dat kan eerder als negatief ervaren worden. Tenzij je echt fors onderbiedt, dan is enige subtiele toelichting wel handig.

Maar meestal gebruik je dit veld om iets persoonlijks neer te zetten. Dat kan vertrouwen wekken en gunfactor opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
@kaasaanfiets Move is inderdaad het gebruikte makelaarsplatform waarop al je bezichtigingen staan. Per woning zie je ook alle relevante documenten en een pagina om te bieden. Het bieden is meen ik 1 pagina inderdaad met je bod, voorbehouden en een toelichting. Meer niet. De toelichting is optioneel en je kan er van alles in kwijt. Je kan er een heel gelikt verhaal neerzetten over dat je kinderen daar prachtig kunnen opgroeien, of een heel praktisch bericht dat het huis echt renovatie nodig heeft en vandaar je bod onder de vraagprijs.

Een deadline en 'laat' bieden is alleen van toepassing wanneer de verkoper voor bieden op inschrijving kiest. Dat gebeurt vaak als er meerdere geïnteresseerden en/of biedingen al zijn binnengekomen. Dan kan iedereen nog eenmaal een laatste bod per mail sturen voor een gestelde deadline.

Bij een woning die al langer te koop staat en/of is gezakt in prijs speelt dit niet.. dan is er blijkbaar weinig interesse of geen enkel (goed) bod binnengekomen. Je kan dan gewoon 1 op 1 met de verkopers (of verkoopmakelaar) in onderhandeling. Dus je kan openen met een bod onder de vraagprijs en dan kijken hoe ze hierop reageren.

Maargoed eerst maar eens je financiën goed doorberekenen én een bezichtiging doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik heb een vraagje.

Je hebt al een bezichtiging ingepland maar je gaat eerst met een paar maten kijken op de openhuizendag? Is het niet verstandiger om eerst met je vrouw te gaan kijken :+

Daarnaast is het 'vlak voor de deadline bieden' al verschillende malen ontkracht hier, het geeft je alleen maar stress. Bij aanvullende informatie kan je invullen wat je nodig acht, maar ik zou er niet zo negatief in gaan zitten zoals jij schetst door alle gebreken op te sommen en dan te schrijven dat je ondanks alles wel geinteresseerd bent. Schrijf dan maar niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eclipse88
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16:19
Ik heb een vraagje.

Je moet nog over een paar anderen dingen nadenken:
1) de verkoper heeft vaak een voorkeursdatum voor de overdracht. Is dat een datum die voor jullie oke is? Dat kun je ook aangeven bij je bod (in jullie geval kan ik me voorstellen dat je flexibel bent vanwege het huren)
2) bied je met of zonder voorbehoud van financiering (met, lijkt me)?

Toelichting bod: wij hebben net ons huis verkocht en ik vond het juist leuk om een berichtje te krijgen waarin stond dat de koper gek is op de stad en op ons huis. In jullie geval zou ook gewoon zeggen dat je toe bent aan de volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:46
Ik heb een vraagje.

Bij een woning met weinig concurrentie zou ik een makelaar bellen in plaats van een bod uitbrengen via Move. Vroeg-ah ging het altijd zo en begon je met een lage bod waar je in het gesprek met de makelaar langzamerhand naar elkaar toe kwam. Zo kan het ook gaan.

Met je (oud) makelaar vriend, kan je de voorwaarden van je bod beslissen. Voorbehoud? Datum van overdracht? Roerende zaken? Dan heb je een aantal belangrijke beslissingen gemaakt.

Tijdens een bezichtiging kan je veel leren van de makelaar, maar je kan sowieso nooit een makelaar vertrouwen. Je gaat veel informatie krijgen en moet je daar kritisch naar luisteren. Zo is het spelletje.

Belangrijkst is te weten wat je kan en wil betalen voor het huis voordat je gaat bieden. Nooit -- aan geen makelaar, aankoop of verkoop -- laten weten precies waar de lijn is, want dat komen ze daar wel. Maar dat moet je wel voor jezelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

jeroenkb schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:05:
[...]

Wil je dat toelichten?
de Peer schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:21:
[...]

Er volgen geen andere pagina's. Dit is alles.

Bod onderbouwen zou ik niet doen. Dat kan eerder als negatief ervaren worden. Tenzij je echt fors onderbiedt, dan is enige subtiele toelichting wel handig.

Maar meestal gebruik je dit veld om iets persoonlijks neer te zetten. Dat kan vertrouwen wekken en gunfactor opleveren.
stin00 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:25:
@kaasaanfiets Move is inderdaad het gebruikte makelaarsplatform waarop al je bezichtigingen staan. Per woning zie je ook alle relevante documenten en een pagina om te bieden. Het bieden is meen ik 1 pagina inderdaad met je bod, voorbehouden en een toelichting. Meer niet. De toelichting is optioneel en je kan er van alles in kwijt. Je kan er een heel gelikt verhaal neerzetten over dat je kinderen daar prachtig kunnen opgroeien, of een heel praktisch bericht dat het huis echt renovatie nodig heeft en vandaar je bod onder de vraagprijs.

Een deadline en 'laat' bieden is alleen van toepassing wanneer de verkoper voor bieden op inschrijving kiest. Dat gebeurt vaak als er meerdere geïnteresseerden en/of biedingen al zijn binnengekomen. Dan kan iedereen nog eenmaal een laatste bod per mail sturen voor een gestelde deadline.

Bij een woning die al langer te koop staat en/of is gezakt in prijs speelt dit niet.. dan is er blijkbaar weinig interesse of geen enkel (goed) bod binnengekomen. Je kan dan gewoon 1 op 1 met de verkopers (of verkoopmakelaar) in onderhandeling. Dus je kan openen met een bod onder de vraagprijs en dan kijken hoe ze hierop reageren.

Maargoed eerst maar eens je financiën goed doorberekenen én een bezichtiging doen..
Ah bedankt.
Ah oke. Bedankt voor de tips
Wolly schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:37:
[...]

Je hebt al een bezichtiging ingepland maar je gaat eerst met een paar maten kijken op de openhuizendag? Is het niet verstandiger om eerst met je vrouw te gaan kijken :+

Daarnaast is het 'vlak voor de deadline bieden' al verschillende malen ontkracht hier, het geeft je alleen maar stress. Bij aanvullende informatie kan je invullen wat je nodig acht, maar ik zou er niet zo negatief in gaan zitten zoals jij schetst door alle gebreken op te sommen en dan te schrijven dat je ondanks alles wel geinteresseerd bent. Schrijf dan maar niets.
Ja eerst met mijn vrouw was wel zo handig geweest maar die kan niet op de open huizen dag en de bezichtiging is een paar dagen later. Dus dat vond ze geen probleem. Het huis is ook niet zo ver van onze woning vandaan dus we hebben ook al even een rondje om de woning gelopen.
Eclipse88 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:49:
[...]

Je moet nog over een paar anderen dingen nadenken:
1) de verkoper heeft vaak een voorkeursdatum voor de overdracht. Is dat een datum die voor jullie oke is? Dat kun je ook aangeven bij je bod (in jullie geval kan ik me voorstellen dat je flexibel bent vanwege het huren)
2) bied je met of zonder voorbehoud van financiering (met, lijkt me)?

Toelichting bod: wij hebben net ons huis verkocht en ik vond het juist leuk om een berichtje te krijgen waarin stond dat de koper gek is op de stad en op ons huis. In jullie geval zou ook gewoon zeggen dat je toe bent aan de volgende stap.
Ja overdracht in overleg staat ook in de advertentie. Wij zijn daar inderdaad flexibel in dus goed om even te benoemen inderdaad.
Inderdaad met voorbehoud van financiering, en misschien bouwtechnische keuring. Hangt een beetje van de bezichtiging af.
Lastmanstanding schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:57:
[...]

Bij een woning met weinig concurrentie zou ik een makelaar bellen in plaats van een bod uitbrengen via Move. Vroeg-ah ging het altijd zo en begon je met een lage bod waar je in het gesprek met de makelaar langzamerhand naar elkaar toe kwam. Zo kan het ook gaan.

Met je (oud) makelaar vriend, kan je de voorwaarden van je bod beslissen. Voorbehoud? Datum van overdracht? Roerende zaken? Dan heb je een aantal belangrijke beslissingen gemaakt.

Tijdens een bezichtiging kan je veel leren van de makelaar, maar je kan sowieso nooit een makelaar vertrouwen. Je gaat veel informatie krijgen en moet je daar kritisch naar luisteren. Zo is het spelletje.

Belangrijkst is te weten wat je kan en wil betalen voor het huis voordat je gaat bieden. Nooit -- aan geen makelaar, aankoop of verkoop -- laten weten precies waar de lijn is, want dat komen ze daar wel. Maar dat moet je wel voor jezelf weten.
Oh dit is wel interessant dat heb ik nog niet eerder gelezen of gehoord. Maar bellen met de makelaar is dus ook gewoon een optie.
Roerende zaken zijn toch al beschreven in de lijst van zaken? Die staan in ieder geval benoemd in move.
Bedankt voor de tips. Ik ben vaak een open boek dus ik zal mij een beetje in moeten houden hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
kaasaanfiets schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:23:
[...]
Ik ben vaak een open boek dus ik zal mij een beetje in moeten houden hahaha.
Bij de makelaar wel. Mocht er ook een bewoner aanwezig zijn bij de openhuizendag dan kan een ontwapenende houding ook in je voordeel werken. Charmeoffensief :-)
Dus wees daar dan vooral jezelf.
Mocht je enthousiast zijn, kijk dan of er van de week een makelaar met je mee kan als je voor de bezichtiging gaat. Kom je ook over als serieuze belangstellende. (En vertel dus morgen dat je al een afspraak hebt staan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:18

Rmg

Bellen is altijd wen optie maar sta niet verbaasd te kijken als je te horen krijgt dat je het bouwproces moet volgen. Maar niet geschoten..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 0re0
Per 1 oktober ben ik de nieuwe eigenaar van een jaren 30 woning. Ik wil hier toch even iets delen voor iedereen die meeleest en twijfelt om kans te maken: maak ik wel kans op een huis, hoe ga ik het overbieden betalen, ben ik niet te laat met een bezichtiging? Veel reacties hier zorgen juist voor nóg meer twijfel, dus ik wil graag een ander geluid laten horen. Misschien heb je iets aan mijn aanpak.

Tegen de verwachting in kreeg ik twee woningen gegund. Luxeprobleem: ik kon er één laten vallen. Ik heb 6% overboden, en mijn hypotheek is precies dat bedrag geworden. Geen spaargeld hoeven bij te leggen buiten k.k, alles is goedgekomen..

Wat voor mij werkte:

-Laat je niet gek maken door overvolle bezichtigingen. Bij deze woning waren er 30 op 1 dag!! Ik was letterlijk de laatste, stond met twee stellen tegelijk binnen, heb wat extra aandacht gegeven aan de makelaar en aangeven dat ik flexibel was (horen ze erg graag).

-Laat je niet gek maken door Funda, mijn woning stond uiteindelijk 253x toegevoegd als favoriet, ik dacht die is al weg.. (wel was ik vrij snel bij door een Funda alert) op tijd reageren is dus key!

-Vooraf veel tijd gestoken in vergelijkbare verkopen, zodat ik een goed onderbouwd bod kon doen.
En heel veel onderzoek doen naar de woning en argumenten verzamelen.

-Aangebeld bij de buren en uiteindelijk ook bij de bewoonster. Dat kan verkeerd vallen, maar werkte in mijn geval positief voor de gunfactor. Mooi verhaal opgehouden, goodwill kweken.

-Conclusie, ik ga overbieden en moet dan de rest zelf toch betalen?? Niet altijd!! tenzij de taxatie positief uitpakt. Daarom drie taxateurs benaderd. Eén wilde meedenken en gaf aan dat de taxatie op mijn biedingsbedrag haalbaar was. Heb 6 procent overboden en de taxateur in de meewerkmodus!

-Bod 1 minuut voor de deadline uitgebracht, met een persoonlijke brief. Net even dat extra beetje reuring veroorzaken voor de deadline. Geen idee of het hielp. Je hebt niets te verliezen.

-Vijf minuten later werd ik gebeld: beste bod én beste voorwaarden.

- Taxatie exact zoals besproken laten uitvoeren op het vooraf afgestemde bedrag

- Hypotheek akkoord, klaar.

-En neem meerdere hypotheekadviseurs aan je zijde, laat ze elkaar challengen.
Advisieur A zei onmogelijk wat je wilt gaan doen, en B zei, gewoon doen! De gratis gesprekken zijn er niet voor niets ;)

Hopelijk heeft iemand er iets aan.
Mijn conclusie: laat je niet ontmoedigen en stap gewoon in. Er zijn echt nog kansen. :*)

[ Voor 15% gewijzigd door 0re0 op 06-07-2025 11:47 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:01
0re0 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:07:
-Vijf minuten later werd ik gebeld: beste bod én beste voorwaarden.
Oftewel: het aanbellen bij de buren, het hele goodwill verhaal: uiteindelijk zijn ze voor je bod gegaan omdat het het hoogste was met goede voorwaarden.

De rest van het hele verhaal is irrelevant. Had ik 10k meer geboden met dezelfde voorwaarden dan waren ze hoogstwaarschijnlijk voor mij gegaan :-). Hoogstwaarschijnlijk omdat het inderdaad geen zekerheid is, maar voor 10k verlies jij je goodwill verhaal al snel :-). Is toch weer een badkamer upgrade voor hun volgende huis!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

En survivor bias. Die andere 29 stellen hebben (weer) achter het net gevist en gaan straks een 10e poging wagen.

Los daarvan, gefeliciteerd! Fijn dat jij geluk hebt gehad en mogelijk die situatie beter ingeschat dan de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

De prijs van de woning is onlangs gezakt omdat hij buiten het zoekveld op funda viel (net boven de 3 ton waar veel mensen tot 3 ton zoeken) Hij staat ook al wat langer te koop
Hier geloof ik geen snars van! Dat het boven het zoekcriterium valt van 300k, wisten ze vanaf dag 1.
Als ik tot max 300k zoek, zet ik toch ook mijn criterium op 310 of 320. Ik wil 1 van 305k niet missen, of 315k waarbij ik misschien kan onderbieden
Ware reden: ze kregen het voor 310k niet verkocht. Als het nog niet lang te koop staat en de prijs nu al zakt, is er misschien toch sprake van enige druk.
Ben wel benieuwd welk bod je in gedachten had

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 0re0
President schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:41:
[...]

Oftewel: het aanbellen bij de buren, het hele goodwill verhaal: uiteindelijk zijn ze voor je bod gegaan omdat het het hoogste was met goede voorwaarden.

De rest van het hele verhaal is irrelevant. Had ik 10k meer geboden met dezelfde voorwaarden dan waren ze hoogstwaarschijnlijk voor mij gegaan :-). Hoogstwaarschijnlijk omdat het inderdaad geen zekerheid is, maar voor 10k verlies jij je goodwill verhaal al snel :-). Is toch weer een badkamer upgrade voor hun volgende huis!
Azijnzeiken kennen we allemaal ;) Mijn post was vooral om mensen te inspireren en de randjes op te zoeken in deze lastige tijd. Al is het er maar één die er profijt van heeft, is mijn doel al geslaagd.

[ Voor 5% gewijzigd door 0re0 op 06-07-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:01
0re0 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:55:
[...]

Azijnzeiken kennen we allemaal ;) Mijn post was vooral om mensen te inspireren en de randjes op te zoeken in deze lastige tijd. Al is het er maar één die er profijt van heeft, is mijn doel al geslaagd.
Nouja, wij hadden met de verkoop van ons huis ook iemand aan de deur staan die een bod wilde doen en ook nog een bedrag aan cash zwart aan ons wilde geven.... Erg akward, zelfs zonder cash zaten we niet in dat stadium te wachten op geïnteresseerde mensen aan de deur, dus daar wonnen ze echt helemaal niks mee.

Maar n= 1 enzo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
President schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:05:
[...]

Nouja, wij hadden met de verkoop van ons huis ook iemand aan de deur staan die een bod wilde doen en ook nog een bedrag aan cash zwart aan ons wilde geven.... Erg akward, zelfs zonder cash zaten we niet in dat stadium te wachten op geïnteresseerde mensen aan de deur, dus daar wonnen ze echt helemaal niks mee.

Maar n= 1 enzo
De een vindt het motiverend, bij de ander beland je meteen onderop de stapel. Zoveel mensen, zoveel smaken. Er is hier geen gouden regel voor, maar denk dat tips voor elke woningzoekende welkom zijn, zodat die vervolgens zijn eigen plan kan trekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
President schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:05:
[...]

Maar n= 1 enzo
Nou ja, als we dan toch bezig zijn, dat wordt dan N=3 oftewel 2-1
Anno 2003, zaterdagavond rond 20 uur heel gezin voor de deur, gezellig zo met 6 kinderen (waarvan 3 van mij). Ze zochten met spoed een woning, hebben gelijk ook maar de keuken opgemeten. Mooi bod geaccepteerd. Maandag heeft de makelaar de papierwinkel geregeld en ben ik begonnen met inpakken! Het was ze zó gegund, en mij de centen. Win-win situatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:36

Freakie1NL

Grote Baas

jeroenkb schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:05:
[...]

Wat een onzin zeg. Alsof het rocket science is. Want iedereen die een huis moet/kan kopen dient een Drs in registervastgoed, makelaar en architect in 1 te zijn?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:36
Mijn verhaal, zochten wat ruimte om de oudste op zichzelf te laten wonen, mijn vrouw een eigen bedrijfsruimte, ik een kantoor (niet meer hoeven huren), kortom nogal wat wensen.
Diverse huizen bekeken, uiteindelijk een huis gevonden met twee woonkamers, een kantoor, voldoende slaapkamers, maar wel een huis met charme. Er moest het nodige gebeuren, de verkoopster was enigzins op leeftijd en had al een nieuwe woning, wel veel kleiner, dus veel meubels moesten weg.
We waren meteen gecharmeerd van het huis, de ruimte was goed. We konden met een korte verbouwing zorgen dat het "werkbaar" was voor ons. Het huis was niet hoog in de markt gezet, maar met onze verbouwing zouden we de rand opzoeken. Besloten een keuring te doen voor een bod uit, en op basis van die keuring een bod gedaan onder de vraagprijs (zo'n 4%) met als voorwaarde financiën, maar ook met als aanbod dat er wat meubels mochten blijven staan, mochten ze niet verkocht worden via marktplaats.
Omdat mevrouw me gesproken heeft, ik ons verhaal kon uitleggen, en ze een goed gevoel had is ze direct met het bod akkoord gegaan.
Op de huispedia achtige sites werd aangeraden zeker 60K te overbieden..... kortom geloof ze niet direct (tenzij je hartje Utrecht zoekt zitten ze meestal hoog in de prijs) Uiteindelijk is ook de verbouwing meegevallen, weliswaar wat tegenslagen, maar alles binnen budget voor elkaar gekregen.
Nu ons oude huis is overgedragen kan ik meteen de hypotheek verlagen, of nog wat extra laten isoleren (wellicht komend jaar)
Pagina: 1 ... 359 ... 362 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7