Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-07 19:10
Ik ben zelf ook al een tijdje opzoek, en ik heb nu weer 2 biedingen lopen waarbij beide de deadline vandaag hebben. Beide zijn leuk, maar 1 is toch wel echt leuker (en duurder) waardoor ik toch iets over mijn budget ben gegaan (NHG, 450k). Uiteindelijk een bod gedaan van 455k (+- 5400/m2), omdat je dan toch net de mensen -zoals ik- die onder de NHG willen blijven achter je kan laten. En op zich kan ik het wel betalen, dus dan neem ik die paar tienden extra rente maar voor lief bij dit huis..

Maar werd alleen net opgebeld door de verkopende makelaar dat "als dit inclusief parkeerplaats was, je niet het hoogste bod hebt" en "doe met deze informatie wat je wilt". Met andere woorden schimmige makelaars-praktijken.

Omdat ik dit wel echt een super leuk huis vind, toch lastig om er niks mee te doen. Je weet gewoon niet of de makelaar de prijs nog een beetje opdrijft, of dat er echt hogere biedingen zijn. Als ik er nog een "parkeerplaats" bij zou doen, ga ik richting de 5700/m2. Wat ik wel echt aan de hoge kant is, maar ik zou niet verbaasd zijn als andere het wel geboden hebben. Zie wel vaker 1 uitschieter boven de rest.

Objectief gezien, moet ik gewoon bij mijn bod blijven en bieden naar mijn geschatte waarde.. Maar het kriebelt toch. Mocht ik toch mijn bod verhogen, en ik zie in het logboek toch dat ik hiervoor ook al het hoogste bod had. Zijn er dan nog echt effectieve stappen die je kan nemen tegen een makelaar? Of is het een facade waar je eigenlijk niks mee kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:06
President schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:41:
[...]

Oftewel: het aanbellen bij de buren, het hele goodwill verhaal: uiteindelijk zijn ze voor je bod gegaan omdat het het hoogste was met goede voorwaarden.

De rest van het hele verhaal is irrelevant. Had ik 10k meer geboden met dezelfde voorwaarden dan waren ze hoogstwaarschijnlijk voor mij gegaan :-). Hoogstwaarschijnlijk omdat het inderdaad geen zekerheid is, maar voor 10k verlies jij je goodwill verhaal al snel :-). Is toch weer een badkamer upgrade voor hun volgende huis!
Zo las ik het ook ja; leuk al die tierelatijntjes, maar uiteindelijk heb je gewoon de grootste zak met geld op tafel gezet en is rest n.v.t.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

de Peer

under peer review

Zeewolf schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:43:
Ik ben zelf ook al een tijdje opzoek, en ik heb nu weer 2 biedingen lopen waarbij beide de deadline vandaag hebben. Beide zijn leuk, maar 1 is toch wel echt leuker (en duurder) waardoor ik toch iets over mijn budget ben gegaan (NHG, 450k). Uiteindelijk een bod gedaan van 455k (+- 5400/m2), omdat je dan toch net de mensen -zoals ik- die onder de NHG willen blijven achter je kan laten. En op zich kan ik het wel betalen, dus dan neem ik die paar tienden extra rente maar voor lief bij dit huis..

Maar werd alleen net opgebeld door de verkopende makelaar dat "als dit inclusief parkeerplaats was, je niet het hoogste bod hebt" en "doe met deze informatie wat je wilt". Met andere woorden schimmige makelaars-praktijken.

Omdat ik dit wel echt een super leuk huis vind, toch lastig om er niks mee te doen. Je weet gewoon niet of de makelaar de prijs nog een beetje opdrijft, of dat er echt hogere biedingen zijn. Als ik er nog een "parkeerplaats" bij zou doen, ga ik richting de 5700/m2. Wat ik wel echt aan de hoge kant is, maar ik zou niet verbaasd zijn als andere het wel geboden hebben. Zie wel vaker 1 uitschieter boven de rest.

Objectief gezien, moet ik gewoon bij mijn bod blijven en bieden naar mijn geschatte waarde.. Maar het kriebelt toch. Mocht ik toch mijn bod verhogen, en ik zie in het logboek toch dat ik hiervoor ook al het hoogste bod had. Zijn er dan nog echt effectieve stappen die je kan nemen tegen een makelaar? Of is het een facade waar je eigenlijk niks mee kan?
Ben je dan misschien zelf onduidelijk geweest en had je er bij moeten zeggen of je met of zonder parkeerplaats bood? Want eigenlijk moet je altijd voorkomen dat het niet duidelijk is wat je nu geboden hebt en waarvoor.

Ik denk niet dat je iets tegen die makelaar kunt beginnen. Die kan vast wel volhouden dat het voor hem niet duidelijk was. En sowieso is het niet strafbaar. Hij houdt zich alleen niet aan de NVM-erecode. Die geldt ook alleen voor NVM makelaars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-07 14:49
Beide zijn leuk, maar 1 is toch wel echt leuker (en duurder) waardoor ik toch iets over mijn budget ben gegaan (NHG, 450k). Uiteindelijk een bod gedaan van 455k (+- 5400/m2), omdat je dan toch net de mensen -zoals ik- die onder de NHG willen blijven achter je kan laten.
Leuk he harde regels op basis van cijfers. Net iets boven de vrijstellig op overdrachtsbelasting en NHG en je sluit al heel wat biedingen uit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:23

Hoe zijn je voorwaarden? Misschien net niet het hoogste bod maar wel qua voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
MisterX333 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:06:
[...]

Hoe zijn je voorwaarden? Misschien net niet het hoogste bod maar wel qua voorwaarden?
Ik bied zonder voorbehoud van financiering, maar wel met een bouwkundige inspectie. Maar de voorwaarden zijn volgens mij en als ik afga op wat ik zie in de biedlogboeken -net als waar het in de bovenstaande berichten over gaat- leuke bonusjes, maar in de meeste gevallen gaat het gewoon om de euros. Tenzij ze echt haast met de verkoop hebben.

Bouwkundige inspectie zou ik ook kunnen laten varen. Appartement is onderdeel van een VVE en uit de eind jaren 90, dus zou weinig moeten opleveren. Maar voor peace of mind, en omdat het volgens mij toch om de euros gaat, liever toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:06:
[...]

Ben je dan misschien zelf onduidelijk geweest en had je er bij moeten zeggen of je met of zonder parkeerplaats bood? Want eigenlijk moet je altijd voorkomen dat het niet duidelijk is wat je nu geboden hebt en waarvoor.

Ik denk niet dat je iets tegen die makelaar kunt beginnen. Die kan vast wel volhouden dat het voor hem niet duidelijk was. En sowieso is het niet strafbaar. Hij houdt zich alleen niet aan de NVM-erecode. Die geldt ook alleen voor NVM makelaars
Hoezo houdt hij zich niet aan de erecode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolly schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:32:
[...]

Hoezo houdt hij zich niet aan de erecode?
Hij drijft actief de prijs op.
Ik weet overigens niet hoe het letterlijk in die code vermeld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zeewolf schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:31:
[...]

Ik bied zonder voorbehoud van financiering, maar wel met een bouwkundige inspectie. Maar de voorwaarden zijn volgens mij en als ik afga op wat ik zie in de biedlogboeken -net als waar het in de bovenstaande berichten over gaat- leuke bonusjes, maar in de meeste gevallen gaat het gewoon om de euros. Tenzij ze echt haast met de verkoop hebben.

Bouwkundige inspectie zou ik ook kunnen laten varen. Appartement is onderdeel van een VVE en uit de eind jaren 90, dus zou weinig moeten opleveren. Maar voor peace of mind, en omdat het volgens mij toch om de euros gaat, liever toch wel.
Bieden zonder voorbehoud financiering heeft echt wel een flinke toegevoegde waarde hoor voor een verkoper. Vaak is men dan wel bereid een 10-20k lagere prijs te accepteren. Hangt ook van de situatie van de verkoper af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:33:
[...]

Hij zegt dat er een hoger bod ligt en dat dit bod hem niet duidelijk is.

Dat is toegestaan. Pas als hij bedragen gaat noemen zit hij in de knoei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
...

Omdat ik dit wel echt een super leuk huis vind, toch lastig om er niks mee te doen. Je weet gewoon niet of de makelaar de prijs nog een beetje opdrijft, of dat er echt hogere biedingen zijn.
Mijn aankoopmakelaar kreeg 5 minuten na het verstrijken van de deadline een belletje: er was een bod dat ongeveer even hoog was en we kregen 3 uur om ons bod eventueel aan te passen. Hij zei dat het net zo goed bluf kon zijn.

[quote]
Als ik er nog een "parkeerplaats" bij zou doen, ga ik richting de 5700/m2. Wat ik wel echt aan de hoge kant is, maar ik zou niet verbaasd zijn als andere het wel geboden hebben. Zie wel vaker 1 uitschieter boven de rest. [/qoute]

Bij mij was de parkeerplaats inbegrepen. Helaas geen keus, want ik heb geen auto. Ik heb hem verkocht. Veel mensen willen een 2e parkeerplaats. Wel gedoe. Koper betaalt 10% overdrachtsbelasting (wordt gezien als 2e huis). Notaris vroeg taxatierapport omdat een lage prijs een verkapte gift kon zijn (makelaars konden er met hun pet niet bij! 750 euro om een parkeerplaats op te meten). Uiteindelijk was een uitgebreide onderbouwing van hoe ik aan die prijs was gekomen voldoende. Jij hebt recht op een teruggave van de overdrachtsbelasting. Koper en verkoper moeten aangeven wie dat voordeel geniet. Wij hebben 50/50 gedaan.
Daarna kwam de bank: ik moest dat geld gebruiken om de hypotheek af te lossen. Voor 20.000 verkopen betekent voor de.bank: huis is 20.000 minder waard. Sloeg nergens op! Hypotheek was 50% van aankoopprijs. Een hele week bellen, van het kastje naar de muur ... Uiteindelijk kattenbelletje van de secretaresse naar de notaris. Moest uiteraard officiële verklaring zijn. 10.uur overdracht bij de notaris. 9:55 kwam de verklaring binnen. Jij zou het geld wel kunnen gebruiken om je hypotheek te verlagen. Verhuren is ook een optie. Neemt je huis niet in waarde af en je kunt het toch gebruiken voor een verlaging van je woonlasten.
Mijn aankoopmakelaar zei: "Je kunt een klacht indienen bij de NVM, maar daar schiet je niets mee op". Voor deze woning niet. Dom ook, want kom die makelaar misschien straks weer tegen. Maar als ik een woning gevonden heb, overweeg ik om dat alsnog te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolly schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:38:
[...]

Hij zegt dat er een hoger bod ligt en dat dit bod hem niet duidelijk is.
Zeggen dat er een hoger bod ligt, en suggereren dat er nog wat bij zal moeten, is toch de prijs opdrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:33:
[...]

Per inschrijving in ieder geval niet: hij mag geen info verstrekken over andere biedingen en je alsnog de mogelijkheid geven om een ander bod te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:40:
[...]

Zeggen dat er een hoger bod ligt, en suggereren dat er nog wat bij zal moeten, is toch de prijs opdrijven?
Elke serieuze makelaar drijft de prijs op, dat is hun werk.

En vaak zeggen ze 'een beter bod' omdat 'hoger' wel erg de randjes opzoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
Bieden is hier inderdaad per inschrijving.

Zijn informatie was redelijk recht-toe-recht-aan, geparafraseerd: "als dit bod inclusief parkeerplaats bij, dan moet er nog wel een parkeerplaats bij als je kans wil maken". Parkeerplaats staat aangegeven voor een waarde van 25k. Dus hij zegt eigenlijk gewoon je moet nog 25k meer bieden. Dat is ook wel een flinke stap gelijk, dat het voelt als een beetje zoeken en proberen.

@Chaki Meestal bieden altijd inclusief de parkeerplaats mist afname verplicht is, in mijn ervaring. Dat de parkeerplaats er bij zit, is het probleem niet hoor. Ik wil juist een parkeerplaats voor mijn motor. Want op straat in Rotterdam... Ik mis al meerdere onderdelen. En ik heb niet eens een echt mooie/dure motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Chaki schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:39:
[...]
Verhuren is ook een optie. Neemt je huis niet in waarde af en je kunt het toch gebruiken voor een verlaging van je woonlasten.
Bij de meeste VvE's moet het dan iemand zijn binnen dezelfde VvE of is verhuur niet toegestaan. Dat beperkt de opties toch al wat, maar het ligt er natuurlijk ook aan de locatie of er veel of weinig vraag is naar een parkeerplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-07 15:19

De huizenmarkt is al jaren niet meer objectief.

If you can't beat them - join them

Wat kan jou die 200 euro per vierkante meter nou schelen als dit het huis is dat je wilt hebben (als je het kan betalen)? Het is nog pijnlijker als je over 3 maanden denkt: had ik maar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
ColeJ schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:32:
[...]
Wat kan jou die 200 euro per vierkante meter nou schelen
455000 bij ±5400/m2 naar ±5695/m2 is zo'n 25.000 euro, wat redelijk in lijn zit met de voorgestelde waarde van de parkeerplaats. Dus dan kun je je citaat ook aanpassen naar:
Wat kan jou die 25.000 euro nou schelen.
Het verdwijnt wat in de cijfers, omdat je de lasten met een hypotheek uit gaat spreiden over meerdere jaren, maar als je een huis verkoopt gaat ook niemand zeggen "Wat kan jou die 25.000 euro nou schelen". Dan is 25.000 euro opeens gewoon al snel een jaar of meer aan hypotheeklasten, meerdere vakanties, extra auto voor het gezin etc ;).

[ Voor 29% gewijzigd door Paprika op 07-07-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-07 15:19
Paprika schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:37:
[...]

[...]

455000 bij ±5400/m2 naar ±5695/m2 is zo'n 25.000 euro, wat redelijk in lijn zit met de voorgestelde waarde van de parkeerplaats. Dus dan kun je je citaat ook aanpassen naar:

[...]

Het verdwijnt wat in de cijfers, omdat je de lasten met een hypotheek uit gaat spreiden over meerdere jaren, maar als je een huisverkoopt gaat ook niemand zeggen "Wat kan jou die 25.000 euro nou schelen". Dan is 25.000 euro opeens gewoon al snel een jaar of meer aan hypotheeklasten, meerdere vakanties, extra auto voor het gezin etc ;).
Klopt helemaal. Maar blijft het feit dat je geen spijt moet krijgen als je het huis uiteindelijk niet hebt.

N=1 maar ik ken een stel dat bij iedere bieding de hele Water Living database uitdraaien, eindeloos Excelletjes in elkaar knopen maar uiteindelijk net niet de woning hebben. Inmiddels is de woningmarkt in zijn geheel alweer procenten gestegen....

[ Voor 14% gewijzigd door ColeJ op 07-07-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Zeewolf schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:25:
Bieden is hier inderdaad per inschrijving.

Zijn informatie was redelijk recht-toe-recht-aan, geparafraseerd: "als dit bod inclusief parkeerplaats bij, dan moet er nog wel een parkeerplaats bij als je kans wil maken". Parkeerplaats staat aangegeven voor een waarde van 25k. Dus hij zegt eigenlijk gewoon je moet nog 25k meer bieden. Dat is ook wel een flinke stap gelijk, dat het voelt als een beetje zoeken en proberen.

@Chaki Meestal bieden altijd inclusief de parkeerplaats mist afname verplicht is, in mijn ervaring. Dat de parkeerplaats er bij zit, is het probleem niet hoor. Ik wil juist een parkeerplaats voor mijn motor. Want op straat in Rotterdam... Ik mis al meerdere onderdelen. En ik heb niet eens een echt mooie/dure motor.
Je zou minder dan 25K erbij kunnen bieden en je voorbehoud kunnen laten varen? Parkeerplaats is wel fijn en zeker in een stad snel meer waard dan 25K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
ColeJ schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:41:
[...]

Klopt helemaal. Maar blijft het feit dat je geen spijt moet krijgen als je het huis uiteindelijk niet hebt.

N=1 maar ik ken een stel dat bij iedere bieding de hele Water Living database uitdraaien, eindeloos Excelletjes in elkaar knopen maar uiteindelijk net niet de woning hebben. Inmiddels is de woningmarkt in zijn geheel alweer procenten gestegen....
Ik ben dan ook wel redelijk de bovenstaand beschreven persoon.
Maar per saldo, kan ik nu een relatief duurder huis kopen dan toen ik vorig jaar begon met orienteren. Door hoger salaris kan ik meer lenen, rente is zelfs een beetje gezakt, en de aandelen markt is vorig jaar ook met 20% gestegen. Daarom heb ik geen haast gehad in mijn zoektocht.

En als ik dan even mee ga met jouw redenatie, waarom niet gewoon doen als het kan? Waarom dan niet toch een beetje er bij, voor de zekerheid. Zeg 26k erbij, of 27k, of elk ander bedrag dat ik wel kan betalen. Waar is de grens?
Dat sommige mensen zonder connectie met de realiteit bieden klopt zeker, maar ik vind het toch allemaal heel veel geld om er "zomaar" bij te doen. En elke euro boven mijn hypotheek gaat gewoon van mijn rekening af, dus die voel ik. Het gaat bij mij helaas niet om de hypotheek ophogen. Het doel is dat ik het er uiteindelijk bij de verkoop wel weer uit moet krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:45
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn tip: Als de verkoopmakelaar begint te bellen nadat het biedlogboek gesloten is, vraag hem het telefoongesprek ook op de e-mail te zetten.

En zeker jezelf niet verliezen. Wat vindt jij het waard?

[ Voor 8% gewijzigd door Jumpman op 07-07-2025 15:34 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Zeewolf schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:00:
[...]
Ik ben dan ook wel redelijk de bovenstaand beschreven persoon.
Maar per saldo, kan ik nu een relatief duurder huis kopen dan toen ik vorig jaar begon met orienteren. Door hoger salaris kan ik meer lenen, rente is zelfs een beetje gezakt, en de aandelen markt is vorig jaar ook met 20% gestegen. Daarom heb ik geen haast gehad in mijn zoektocht.

En als ik dan even mee ga met jouw redenatie, waarom niet gewoon doen als het kan? Waarom dan niet toch een beetje er bij, voor de zekerheid. Zeg 26k erbij, of 27k, of elk ander bedrag dat ik wel kan betalen. Waar is de grens?
Dat sommige mensen zonder connectie met de realiteit bieden klopt zeker, maar ik vind het toch allemaal heel veel geld om er "zomaar" bij te doen. En elke euro boven mijn hypotheek gaat gewoon van mijn rekening af, dus die voel ik. Het gaat bij mij helaas niet om de hypotheek ophogen. Het doel is dat ik het er uiteindelijk bij de verkoop wel weer uit moet krijgen
Het is ook een heel bedrag, waar je ook veel andere leuke dingen mee kunt doen.
Waar het uiteindelijk om gaat is of je het nieuwe totaalbedrag realistisch vindt voor dit huis met een parkeerplaats op deze plek. Voelt het als ‘te veel’, dan niet bieden. Voelt het als ‘veel geld, maar dan ben ik wel helemaal in de gloria als ik het heb’, dan wel bieden en accepteren dat je deze 18-25K hieraan hebt besteed. Wees eerlijk naar jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Ik zou een bod doen van €467.500,- zonder voorbehoud van financiering en dus inclusief parkeerplaats. Dan laat je zien dat je toch iets met de informatie hebt gedaan van de makelaar. Als je het dan achteraf niet blijkt te zijn geworden dan kun je er verder ook niks aan doen. Imho heb je best een goed bod liggen echter weet je nooit wat andere partijen zullen doen. Het feit dat je opgebeld bent geeft al aan dat je een kanshebber bent lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@Zeewolf met of zonder parkeerplaats suggereert dat de parkeerplaats ook 'los' te koop is. In dat geval zou je tzt wellicht nog wat kunnen 'sjoemelen' waarbij je de woning straks koopt voor 450k (NHG) en het overige bedrag aftikt voor de parkeerplaats.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Harrie_ schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:13:
@de Peer met of zonder parkeerplaats suggereert dat de parkeerplaats ook 'los' te koop is. In dat geval zou je tzt wellicht nog wat kunnen 'sjoemelen' waarbij je de woning straks koopt voor 450k (NHG) en het overige bedrag aftikt voor de parkeerplaats.
Ik ben geen partij in dit verhaal. Gewoon een tweaker met een mening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

de Peer schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:22:
[...]

Ik ben geen partij in dit verhaal. Gewoon een tweaker met een mening
Klopt, ik wilde eigenlijk @Zeewolf taggen :+

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zeewolf
Nou alle deadlines zijn verstreken. Ik heb een symbolisch bedrag er boven op gedaan van 7k. Daarboven word hij mij te duur voor dit huis. Er komen regelmatig andere mooie huizen langs. Maar eerst even wachten op de uitslag, hopelijk morgen.
Harrie_ schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:13:
@Zeewolf met of zonder parkeerplaats suggereert dat de parkeerplaats ook 'los' te koop is. In dat geval zou je tzt wellicht nog wat kunnen 'sjoemelen' waarbij je de woning straks koopt voor 450k (NHG) en het overige bedrag aftikt voor de parkeerplaats.
Dit heb ik bij een eerder huis wel eens geprobeerd, daar waren ze niet zo happig op. Ondanks het losstaande kadastrale items waren. Misschien is dat toch allemaal niet zo makkelijk, gezien de uitleg van @Chaki hier boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Paprika schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:25:
[...]

Bij de meeste VvE's moet het dan iemand zijn binnen dezelfde VvE of is verhuur niet toegestaan. Dat beperkt de opties toch al wat, maar het ligt er natuurlijk ook aan de locatie of er veel of weinig vraag is naar een parkeerplaats.
Reglement nalezen
Regels VvE hier:
- voorrang voor eigenaar die nog geen parkeerplaats heeft (ook als dat niet het hoogste bod is)
- daarna voor wie 2e parkeerplaats wil
Ze worden ook verhuurd. Die regels ken ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Chaki schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:58:
[...]

Reglement nalezen
Regels VvE hier:
- voorrang voor eigenaar die nog geen parkeerplaats heeft (ook als dat niet het hoogste bod is)
- daarna voor wie 2e parkeerplaats wil
Ze worden ook verhuurd. Die regels ken ik niet
In onze VvE mag de parkeerplaats niet apart worden verkocht. Hier deed iemand dat wel en dat heeft enorm veel gedoe opgeleverd. (Niet vooraf gevraagd, onderling geregeld zonder notaris, bij verkoop huis kwam dat naar boven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Toke_gt schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:01:
[...]

In onze VvE mag de parkeerplaats niet apart worden verkocht. Hier deed iemand dat wel en dat heeft enorm veel gedoe opgeleverd. (Niet vooraf gevraagd, onderling geregeld zonder notaris, bij verkoop huis kwam dat naar boven).
Moet via VvE die alle eigenaren een brief stuurt, zodat iedereen evenveel kans maakt. Uiteraard heb ik vooraf in het reglement gekeken of het mocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Bijzondere ervaring: als ik de woning die ik net bezichtigd heb koop, wordt de makelaar mijn buurman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Jumpman schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:01:

Mijn tip: Als de verkoopmakelaar begint te bellen nadat het biedlogboek gesloten is, vraag hem het telefoongesprek ook op de e-mail te zetten.

Goeie tip!

[ Voor 3% gewijzigd door Chaki op 07-07-2025 22:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Spannend weer!
Gister een appartement bezichtigd in een buitenwijk.van een middelgrote stad @nooberke
Op de valreep: gisterochtend gebeld, kon 's middags komen, laatste dag van de bezichtigingen. Deadline morgen 12:00.
Waarom zo laat gereageerd? Ik kreeg geen Funda alert met het criterium van 2 slaapkamers. De avond ervoor echter een aflevering van Kopen zonder Kijken België gezien (zonder schuifpuien en stalen deuren voor een habbekrats), waarin een hele grote slaapkamer in 2-en werd gesplitst. Dus toch even dat criterium geskipt.
Dit appartement dook wel eerder op onder het kopje 'ook te koop.in deze buurt'. Mooie foto met tuintje aan het water, maar met icoon 1 slaapkamer niet op geklikt. Nu blijkt er wel een tweede kamer te zijn, maar met de open verbinding naar de woonkamer mag het geen slaapkamer heten.
Daarnaast bevat de beschrijving een no-go: wasmachine in de berging, die alleen via een deur naast de voordeur te bereiken is. Wie wil er nu met zijn vuile was over straat lopen?
Blijkt dat de wasmachine binnen onder de boiler staat, maar er daardoor geen plaats is voor een droger. Voor mij geen enkel probleem: ik heb een combi was-droger.
Al met al denk ik dat dit verklaart waarom er zo weinig bezichtigingen waren: 6 of 7. Ik ga uit van 6, want met dit aantal lijkt het me onwaarschijnlijk dat een makelaar de tel kwijt raakt. Mijn aankoopmakelaar bestudeert vandaag de VvE stukken en komt dan met een adviesbod. Ben benieuwd!

Disclaimer: sommige Tweakers lagen al in een stuip, omdat ik in 2 totaal.verschillende plaatsen naar verschillend aanbod zocht: zowel in Rotterdam Ommoord als in Voorburg. Jaren '30 benedenwoningen in Rotterdam Overschie heb ik wijselijk verzwegen. Guess what: nu in een stad die een maand geleden nog niet tot mijn zoekgebied behoorde. Bespaar me je commentaar! Flexibel heet dat 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:13
Chaki schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:36:
Spannend weer!
Gister een appartement bezichtigd in een buitenwijk.van een middelgrote stad @nooberke
Op de valreep: gisterochtend gebeld, kon 's middags komen, laatste dag van de bezichtigingen. Deadline morgen 12:00.
Waarom zo laat gereageerd? Ik kreeg geen Funda alert met het criterium van 2 slaapkamers. De avond ervoor echter een aflevering van Kopen zonder Kijken België gezien (zonder schuifpuien en stalen deuren voor een habbekrats), waarin een hele grote slaapkamer in 2-en werd gesplitst. Dus toch even dat criterium geskipt.
Dit appartement dook wel eerder op onder het kopje 'ook te koop.in deze buurt'. Mooie foto met tuintje aan het water, maar met icoon 1 slaapkamer niet op geklikt. Nu blijkt er wel een tweede kamer te zijn, maar met de open verbinding naar de woonkamer mag het geen slaapkamer heten.
Daarnaast bevat de beschrijving een no-go: wasmachine in de berging, die alleen via een deur naast de voordeur te bereiken is. Wie wil er nu met zijn vuile was over straat lopen?
Blijkt dat de wasmachine binnen onder de boiler staat, maar er daardoor geen plaats is voor een droger. Voor mij geen enkel probleem: ik heb een combi was-droger.
Al met al denk ik dat dit verklaart waarom er zo weinig bezichtigingen waren: 6 of 7. Ik ga uit van 6, want met dit aantal lijkt het me onwaarschijnlijk dat een makelaar de tel kwijt raakt. Mijn aankoopmakelaar bestudeert vandaag de VvE stukken en komt dan met een adviesbod. Ben benieuwd!

Disclaimer: sommige Tweakers lagen al in een stuip, omdat ik in 2 totaal.verschillende plaatsen naar verschillend aanbod zocht: zowel in Rotterdam Ommoord als in Voorburg. Jaren '30 benedenwoningen in Rotterdam Overschie heb ik wijselijk verzwegen. Guess what: nu in een stad die een maand geleden nog niet tot mijn zoekgebied behoorde. Bespaar me je commentaar! Flexibel heet dat 😁
Als dat een buitenwijk is dichtbij/met een eigen treinstation ben je met de trein alsnog in relatief korte tijd in de grotere omringende steden. Nadeel is wel dat sommige voorzieningen verder weg zijn omdat die in de omringende steden zitten...Bijvoorbeeld voor een IKEA, of iets simpels als een Boulderhal moet ik toch echt richting Rotterdam/Den Haag/Utrecht/Amsterdam

Uiteindelijk moet een buurt ook een beetje bij je passen, zelf zou ik niet kunnen aarden in de drukte van een wat meer "centrum" wijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
nooberke schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:44:
[...]

Als dat een buitenwijk is dichtbij/met een eigen treinstation ben je met de trein alsnog in relatief korte tijd in de grotere omringende steden. Nadeel is wel dat sommige voorzieningen verder weg zijn omdat die in de omringende steden zitten...Bijvoorbeeld voor een IKEA, of iets simpels als een Boulderhal moet ik toch echt richting Rotterdam/Den Haag/Utrecht/Amsterdam

Uiteindelijk moet een buurt ook een beetje bij je passen, zelf zou ik niet kunnen aarden in de drukte van een wat meer "centrum" wijk.
Station is 25 minuten lopen, zwembad 5 minuten
Ov is bagger: naar de Markt lopen is 35 minuten. Bus naar station + vanaf daar lopen is ook bijna half uur. Zal wennen zijn, want woon nu naast de metro. Kan niet meer fietsen, maar heb al gekeken of ik misschien via WMO aangepaste fiets kan krijgen.
Ik zou liever in het centrum wonen, maar het aanbod (begane grond of lift, 80+ m2, gelijkvloers, geen maisonette) is zeer gering. Hier krijg ik veel meer waar voor mijn geld. Met tuintje helemaal prachtig!
Verbinding naar grote steden is uitstekend. Begeef mij zelden buiten de stad, behalve voor lange wandelingen. Waterrijke gebieden genieten mijn voorkeur ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-07 22:41
We hebben onlangs een huis gekocht, maar de verhuizing moet nog plaatsvinden. We zijn wel al een avond bij de huidige bewoners langs geweest om kennis te maken en wat praktische dingen door te nemen. Tijdens dat bezoek kwamen we helaas op twee punten iets tegen wat tegenviel:

Er hangt een radiator achter een gordijn die roestplekken vertoont en waarvan de verf loslaat. Volgens de verkoper is er geen sprake van lekkage. Ze vroegen nog of ik wilde dat ze er nog iets aan zouden doen.

Onder het tv-meubel is er een flinke verkleuring op de eikenvloer zichtbaar (ongeveer 50 cm bij 1,5 meter). Het is puur cosmetisch, maar wel enorm lelijk en balen. Tijdens de bezichtiging was dit niet zichtbaar omdat het meubel erop stond. Het meubel heeft er twintig jaar gestaan.

Geen van deze dingen is eerder gemeld of vastgelegd in de papieren. We hebben ook geen bouwkundige keuring laten uitvoeren (ik wil hier ook geen discussie over starten). Voor zover ik weet vallen dit soort zaken niet onder verborgen gebreken, omdat het vooral om uiterlijk gaat.
Members only:

Kan ik hier nog iets mee? Wat is wijsheid?

[ Voor 25% gewijzigd door NeuralNexus op 08-07-2025 17:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:09
Die verkleuring is gewoon een feit. Wij hebben ook een whitewash eiken vloer met een groot carpet in de zitkamer. Als je die weghaalt zit er ook een groot vierkant onder met kleurverschil. Ik zou sowieso onze kopers adviseren om de vloer te laten schuren en opnieuw oliën. Dan is 'ie weer als nieuw. Idem met het schilderwerk.

Die radiator zou ik zelf niet zo netjes vinden om zo achter te laten, maar als het nog functioneert en er geen sprake is van lekkage.... je koopt het in principe "as is".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
NeuralNexus schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:10:
Er hangt een radiator achter een gordijn die roestplekken vertoont en waarvan de verf loslaat. Volgens de verkoper is er geen sprake van lekkage. Ze vroegen nog of ik wilde dat ze er nog iets aan zouden doen.

Onder het tv-meubel is er een flinke verkleuring op de eikenvloer zichtbaar (ongeveer 50 cm bij 1,5 meter). Het is puur cosmetisch, maar wel enorm lelijk en balen. Tijdens de bezichtiging was dit niet zichtbaar omdat het meubel erop stond. Het meubel heeft er twintig jaar gestaan.
Ik vind het niet wereldschokkend. De vloer lijkt om de kast heen gebeitst of gelakt. Kwestie van opschuren. Op andere plekken waar iets heeft gestaan, zul je ook kleurverschillen zien. Al is het maar omdat er op de ene plek veel gelopen is en op de andere niet. Dus, vloerschuurmachine huren, dagje iemand ermee op loslaten en je hebt weer een vloer als nieuw.
Radiator, ik zou ‘m vervangen door een nieuwe.
Kun je hier iets mee? Denk het niet. Radiator had je zelf kunnen zien, vloer is gebruikssporen, geen onherstelbare schade.
Op het scala van wat je zoal kunt tegenkomen bij de koop van een huis is dit peanuts. Bij huur kun je er wat van zeggen, bij koop niet, tenzij nieuwbouw of als nieuw verkochte vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Echte houten vloeren en zeker eiken, verkleuren heel snel. Binnen 4 maanden, wat zon en je hebt al enorme verkleuringen. Met wat bedekking erop zie je die dus meteen als verschil.
Als je zelf meubels plaatst zie je daar binnen half jaar de verschillen ook weer. Je zult zien dat als t huis leeg is, er overal verkleuring is.

Die radiator is misschien niet zo netjes, maar afhankelijk van t huis, vervang je die dingen op een gegeven moment toch wel. Wereld schokkend is dat ook niet. Heb nog een vloermodel convector liggen van de verbouwing hier, mag je zo ophalen als je wilt. Maar gezien de plek zal die waarschijnlijk niet passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
We hebben onlangs een huis gekocht, maar de verhuizing moet nog plaatsvinden. We zijn wel al een avond bij de huidige bewoners langs geweest om kennis te maken en wat praktische dingen door te nemen. Tijdens dat bezoek kwamen we helaas op twee punten iets tegen wat tegenviel:

Geen van deze dingen is eerder gemeld of vastgelegd in de papieren. We hebben ook geen bouwkundige keuring laten uitvoeren (ik wil hier ook geen discussie over starten). Voor zover ik weet vallen dit soort zaken niet onder verborgen gebreken, omdat het vooral om uiterlijk gaat.

***members only***

Kan ik hier nog iets mee? Wat is wijsheid?
Vloer laten opschuren en radiator evt. vervangen. Zijn maar zeer kleine issues die terecht niet in de papieren zijn opgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeewolf
Vandaag weer uitslag van 2 biedingen ontvangen.

Bij huis A had ik het een-na-hoogste bod, andere bod was blijkbaar wel een stuk hoger. Weet nog niet hoeveel, dat is nog even wachten op het logboek. Wel had ik geboden zonder voorbehoud, waardoor ze er wel even over na moesten denken. Maar uiteindelijk toch voor het geld kozen. Mocht het spaak lopen op hun financiering/taxatie, komen ze bij mij terug.

Huis B, wat hier ik hier gisteren besproken had, had gekozen voor een bod dat zowel hoger was (zoals aangegeven door makelaar), en betere voorwaarden had. Terwijl ik enkel een bouwtechnische keuring binnen de 3 dagen bedenktijd had.

Helaas voor beide voor nu negatief, maar ik heb nog andere huizen in mijn funda favorieten staan die nog beschikbaar zijn. Dus weer eens verder kijken en wachten op de biedlogboeken. Ben ook benieuwd wat wel de winnende bedragen waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-07 12:36
Zeewolf schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:44:

Huis B, wat hier ik hier gisteren besproken had, had gekozen voor een bod dat zowel hoger was (zoals aangegeven door makelaar), en betere voorwaarden had. Terwijl ik enkel een bouwtechnische keuring binnen de 3 dagen bedenktijd had.
Voorwaarden kun je als koper bijna niet meer stellen in deze markt. Het is bijna smeken voor een woning met tienduizenden euro’s als smeekgeld toe.

Wat ik bijzonder vind dat dit wettelijk mag. We worden beschermd met 3 dagen bedenktijd, maar tegelijkertijd hangen er enorme kosten boven je hoofd.

Hoe kan een bank überhaupt een huis als onderpand goedkeuren als er geen bouwkundige keuring vereist is? Leuk dat jij 2000 euro hypotheek kan dragen, maar als er direct al 50.000 aan verborgen gebreken tegenkomt dan kan jij die hypotheek ook niet meer dragen.

Wat mij betreft mogen de voorbehouden van financiering en bouwkundige keuring wettelijk verplicht worden. Puur ter bescherming van kopers. Als verkoper had ik met deze voorbehouden ook geen enkel probleem, in tegenstelling tot het voorbehoud van eigen verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
Chaki schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:00:
[...]

Station is 25 minuten lopen, zwembad 5 minuten
Ov is bagger: naar de Markt lopen is 35 minuten. Bus naar station + vanaf daar lopen is ook bijna half uur. Zal wennen zijn, want woon nu naast de metro. Kan niet meer fietsen, maar heb al gekeken of ik misschien via WMO aangepaste fiets kan krijgen.
Ik zou liever in het centrum wonen, maar het aanbod (begane grond of lift, 80+ m2, gelijkvloers, geen maisonette) is zeer gering. Hier krijg ik veel meer waar voor mijn geld. Met tuintje helemaal prachtig!
Verbinding naar grote steden is uitstekend. Begeef mij zelden buiten de stad, behalve voor lange wandelingen. Waterrijke gebieden genieten mijn voorkeur ...
Wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Voor zover ik weet vallen dit soort zaken niet onder verborgen gebreken, omdat het vooral om uiterlijk gaat.
Het is ook helemaal niet verborgen. Het is jou / jullie niet eerder opgevallen, maar het is niet verborgen in de zin van verborgen gebrek.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:07
***members only***

Fijn dat je deze informatie met ons deelt. Blijkt nog steeds dat makelaars niet netjes zijn. Hinten dat je 15k erboven op moet doen terwijl jij al de hoogste bieder bent. Dat van “er is nog telefonisch een bod gekomen” geloof ik vrij weinig van.

Jammer dat deze sector niet gereguleerd wordt. De gedragscode van de branchevereniging is niet voldoende.

Wij gaan binnenkort een bod uitbrengen zonder aankoopmakelaar (die vragen ook minstens €1900) terwijl alles wat zij kunnen kan ik ook onderzoeken met de openbare bronnen zoals bestemmingsplan, kadaster gegevens etc etc.

Huis verkopen gaan we ook zonder makelaar doen. Is voor ons een principe kwestie geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-07 12:36
***members only***

Het hele probleem is dat makelaars actief de transparantie tegenwerken. De NVM weigerde laatst nog als enige partij om mee te werken aan een uniform biedlogboek, waarbij er minder makkelijk gesjoemeld kan worden. Dat zegt in mijn ogen al genoeg.

De mooie gedragsregels zijn niet meer dan marketingpraat.

Genoeg makelaars die nog steeds een gedeelte zwart willen aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
URGENT
Ik heb maandag een appartement bezichtigd met een kleine tuin die grenst aan een sloot. Vandaag 12:00 deadline
Nu is het cruciaal dat ik een hekwerk mag plaatsen rondom de tuin voor de veiligheid van de kleinkinderen, hetzij iets met horizontale spijlen zoals een balkon, hetzij van glas. De buurman heeft een afscheiding, maar die is heel laag. Waar ik een bod op wil uitbrengen is ook nog een hoekappartement. Dus beter zichtbaar vanaf de straat en voor een klein stukje grenzend aan openbaar groen.
Ik zal toestemming moeten krijgen van de VvE en misschien zelfs van de gemeente (vergunning die maanden kan duren?) Volgens de wet mag je een schutting plaatsen tot 2 meter, toch? Het laatste wat ik zal doen natuurlijk: ik wil het uitzicht op de waterlelies niet bederven.
Verder moet er natuurlijk een stevige fundering zijn om de afscheiding stabiel te houden en de sloot is ook openbaar "groen". Geen gek idee ook gezien de steeds vaker voorkomende extreme weersomstandigheden die de oever kan doen wegzakken (denk ik als nul-deskundige).
Wat een ellende, die deadlines!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Bestseller schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:22:
[...]

Het hele probleem is dat makelaars actief de transparantie tegenwerken. De NVM weigerde laatst nog als enige partij om mee te werken aan een uniform biedlogboek, waarbij er minder makkelijk gesjoemeld kan worden. Dat zegt in mijn ogen al genoeg.

Precies, het is allemaal zo ondoorzichtig als wat. Deze blijf ik ook mooi vinden:
[...] Rob Wassenaar, bestuurslid NVM-vakgroep Wonen: ‘We moeten in plaats van het biedproces, het makelaarsvak reguleren. Er moet een wettelijke regeling komen waarin kwaliteit, educatie, transparantie en tuchtrecht de norm zijn. Dat betekent onder meer dat alle makelaars, wel of geen lid van een branchevereniging, aan dezelfde eisen moeten voldoen. Alleen dan kunnen we echt verbeteringen in de sector realiseren.’
Dat zelfs de NVM zelf oproept om het makelaarsvak te reguleren zegt genoeg over die hele club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:45
Chaki schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:02:
URGENT
Ik heb maandag een appartement bezichtigd met een kleine tuin die grenst aan een sloot. Vandaag 12:00 deadline
Nu is het cruciaal dat ik een hekwerk mag plaatsen rondom de tuin voor de veiligheid van de kleinkinderen, hetzij iets met horizontale spijlen zoals een balkon, hetzij van glas. De buurman heeft een afscheiding, maar die is heel laag. Waar ik een bod op wil uitbrengen is ook nog een hoekappartement. Dus beter zichtbaar vanaf de straat en voor een klein stukje grenzend aan openbaar groen.
Ik zal toestemming moeten krijgen van de VvE en misschien zelfs van de gemeente (vergunning die maanden kan duren?) Volgens de wet mag je een schutting plaatsen tot 2 meter, toch? Het laatste wat ik zal doen natuurlijk: ik wil het uitzicht op de waterlelies niet bederven.
Verder moet er natuurlijk een stevige fundering zijn om de afscheiding stabiel te houden en de sloot is ook openbaar "groen". Geen gek idee ook gezien de steeds vaker voorkomende extreme weersomstandigheden die de oever kan doen wegzakken (denk ik als nul-deskundige).
Wat zegt de verkopende makelaar over jou vraagstuk? Laat dat in ieder geval schriftelijk vastleggen. Je zou de gemeente nog kunnen bellen en met die summiere informatie moet je dan de gok wel of niet nemen en een bod neerleggen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:17
URGENT
Wij hebben een gastouderbedrijf, een spijlenhekwerk is makkelijk te plaatsen de buizen worden geslagen, groen staafmat hekwerk er tegen aan, niet goedkoop maar wel goed.... een beetje hovenier doet het in een half dagje. Vaak heeft de gemeente hier geen bezwaar tegen, zeker met veiligheid in het oog (al is een hek geen garantie, toezicht blijft nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
URGENT
Waarom zou je toestemming moeten vragen om een hek van 1m te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bestseller schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:22:
[...]

Zoals ik het begrijp uit de diverse berichten, zou de casus waar je op reageert nog steeds hebben kunnen plaatsvinden met zo'n uniform biedlogboek, omdat de biedingen in dat biedlogboek nog steeds na sluiting overboden kunnen worden. De biedingen in het biedlogboek zijn nog steeds "vrijblijvend" als in: Verkopers zijn er niet aan gebonden oid.

Er zit flink wat mis in dat wereldje, maar in dit geval ben ik het niet helemaal eens met de zwarte piet bij de NVM neer te leggen. Bovendien moet je ook niet overschatten wat zo'n biedlogboek nou precies zal toevoegen voor de meeste kopers en verkopers. Transparantie is geen magisch toverstokje die er opeens voor zal zorgen dat iedereen tevreden is, en transparantie is niet hetzelfde als alles openbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:23:
[...]

Waarom zou je toestemming moeten vragen om een hek van 1m te plaatsen?
Is er een erfgrens tussen een tuin en een sloot?
Ik wil niet voor verrassingen komen te staan. Better safe than sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
HvdBent schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:08:
[...]

Wij hebben een gastouderbedrijf, een spijlenhekwerk is makkelijk te plaatsen de buizen worden geslagen, groen staafmat hekwerk er tegen aan, niet goedkoop maar wel goed.... een beetje hovenier doet het in een half dagje. Vaak heeft de gemeente hier geen bezwaar tegen, zeker met veiligheid in het oog (al is een hek geen garantie, toezicht blijft nodig)
Uiteraard blijft toezicht nodig. Ik heb nu een balkon 2 hoog. Daarvoor geldt hetzelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
  • Nu online
naitsoezn schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:26:
[...]
[...]

Er zit flink wat mis in dat wereldje, maar in dit geval ben ik het niet helemaal eens met de zwarte piet bij de NVM neer te leggen. Bovendien moet je ook niet overschatten wat zo'n biedlogboek nou precies zal toevoegen voor de meeste kopers en verkopers. Transparantie is geen magisch toverstokje die er opeens voor zal zorgen dat iedereen tevreden is, en transparantie is niet hetzelfde als alles openbaar.
Het probleem is mijns inziens vooral dat:
1) De biedingsdeadline een wassen neus is. Zet dan geen deadline en zeg gewoon dat je vanzelf hoort welke biedingen er neergelegd worden als de tijd rijp is (ofzo).
2) De verkopende makelaar de biedingen bij inschrijving tussentijds kan inzien en daarmee de markt op kunnen gaan/die kunnen manipuleren. Wie is daarbij gebaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:17
Chaki schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:28:
[...]

Er is als het goed is een kadastrale kaart te zien op funda, daarin kan je zien waar je perceel ophoudt (niet altijd nauwkeurig, dat heeft met de leeftijd van de tekening te maken) Als een deel van de sloot je eigendom is dan moet je die onderhouden, maar betekent ook dat het je vrij staat daar een hek aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

warzaw schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:35:
[...]

1) De biedingsdeadline een wassen neus is. Zet dan geen deadline en zeg gewoon dat je vanzelf hoort welke biedingen er neergelegd worden als de tijd rijp is (ofzo).
Een van de dingen die je dus eens bent met NVM ;)
2) De verkopende makelaar de biedingen bij inschrijving tussentijds kan inzien en daarmee de markt op kunnen gaan/die kunnen manipuleren. Wie is daarbij gebaat?
Verkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

HvdBent schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:36:
[...]

Er is als het goed is een kadastrale kaart te zien op funda, daarin kan je zien waar je perceel ophoudt (niet altijd nauwkeurig, dat heeft met de leeftijd van de tekening te maken) Als een deel van de sloot je eigendom is dan moet je die onderhouden, maar betekent ook dat het je vrij staat daar een hek aan te brengen.
Inderdaad. En hekwerk hoeft ook niet op de grens te staan, je kunt het ook midden in je tuin zetten, lijkt me niet dat een VVE hier is tegen kan en/of wil doen in het kader van veiligheid voor kinderen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
warzaw schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:35:
[...]

Eeh de verkopende partij die de verkopende makelaar inschakelt, betaalt en een zo hoog mogelijke prijs wilt? Mensen denken dat een makelaar een soort rechter is, die zo eerlijk mogelijk moet beslissen aan wie er wordt verkocht. Wake up call: hij werkt enkel en alleen voor de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
  • Nu online
naitsoezn schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:37:
[...]
Een van de dingen die je dus eens bent met NVM ;)
Nee, omdat het niet gerespecteerd wordt heeft het nu geen meerwaarde. Eigen ervaring om ontopic te blijven: Zelf heb ik in de afgelopen anderhalf jaar een tiental biedingen neergelegd en elke keer een minuut voor de eindtijd geboden in een poging manipulatie te voorkomen. Dat had weinig zin want de verkopende makelaar kan daarna alsnog de overige kopers manipuleren met het door mij uitgebrachte bod. En daarna kunnen zich alsnog kopers melden. Ze zetten het dan gewoon opnieuw open.

Hoe ik het zie: Die deadline dient wel gerespecteerd te worden en bij verstrijken krijgen kopers, verkopende makelaar én verkopers direct een overzicht gemaild met (uiteraard geanonimiseerde) biedingen. Dat systeem gaat er uiteraard nooit komen want dan zijn de verkopende makelaars die hele onderhandelingspositie kwijt.
Verkoper?
Want? De termijn dat je huis te koop staat is in de huidige markt bijzonder kort, zeker bij inschrijving waar het hier over gaat (tegenwoordig vrijwel standaard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Jumpman schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:08:
[...]

Wat zegt de verkopende makelaar over jou vraagstuk? Laat dat in ieder geval schriftelijk vastleggen. Je zou de gemeente nog kunnen bellen en met die summiere informatie moet je dan de gok wel of niet nemen en een bod neerleggen.
Members only:

@HvdBent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
HvdBent schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:36:
[...]

Kadastrale kaart zit bij VvE stukken.
Maar ondertussen afgeketst obv andere reden 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
Met de komst van funda en openbare registers waar we zelf makkelijk vrijwel alle belangrijke informatie kunnen vinden moeten ze zichzelf toch relevant houden voor baanbehoud. Door bijvoorbeeld huizen eerst een paar dagen onderling aan te bieden voordat hij op funda komt, makkelijker bezichtigingen regelen met aankoopmakelaar (tijdens bezichtiging van andere mensen).

Alleen als het ver weg is en je zelf niet makkelijk kan bezichtigen, de regio echt niet kent of complexe vragen hebt zie ik het nut van een GOEDE aankoop makelaar nog wel. Maar de meeste zijn net van school af die op elke vraag geen antwoord hebben en er "later op terug komen" en dat nooit doen.

Ik heb een keer bijna een aankoop makelaar ingeschakeld - bij 1 van de 2 kantoren waar ik wel goede ervaringen mee heb kwa kennis over huis/architectuur/geschiedenis/omgeving - voor een erfpacht kwestie, want dat vind ik drama. Maar toch het huis laten gaan (was die makelaar het achteraf ook mee eens zonder hem echt te hebben ingeschakeld).

@Chaki Geef in het persoonlijke bericht bij het bod aan dat je nog extra voorbehouden hebt zoals het onvangen en goedkeuren van VVE notulen / MJOP / extra info. Moeilijke kopers slaan ze misschien wel over, dus je kan het ook pas opbrengen als je het hoogste bod hebt..

[ Voor 11% gewijzigd door Zeewolf op 09-07-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
URGENTIE hekwerk is van de baan.
Feest gaat niet door: zie mo hierboven
Evengoed bedankt voor de reacties: er zijn veel sloten daar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warzaw
  • Nu online
Spijtig Chaki :(! Hopelijk vind je snel iets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Chaki schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:28:
[...]

Het is je eigen tuin neem ik aan, daar kan je overal hekjes neerzetten :+

Natuurlijk wel tot een bepaalde hoogte, maar 1 meter kan geen probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Zeewolf schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:59:
Met de komst van funda en openbare registers waar we zelf makkelijk vrijwel alle belangrijke informatie kunnen vinden moeten ze zichzelf toch relevant houden voor baanbehoud. Door bijvoorbeeld huizen eerst een paar dagen onderling aan te bieden voordat hij op funda komt, makkelijker bezichtigingen regelen met aankoopmakelaar (tijdens bezichtiging van andere mensen).

Alleen als het ver weg is en je zelf niet makkelijk kan bezichtigen, de regio echt niet kent of complexe vragen hebt zie ik het nut van een GOEDE aankoop makelaar nog wel. Maar de meeste zijn net van school af die op elke vraag geen antwoord hebben en er "later op terug komen" en dat nooit doen.

Ik heb een keer bijna een aankoop makelaar ingeschakeld - bij 1 van de 2 kantoren waar ik wel goede ervaringen mee heb kwa kennis over huis/architectuur/geschiedenis/omgeving - voor een erfpacht kwestie, want dat vind ik drama. Maar toch het huis laten gaan (was die makelaar het achteraf ook mee eens zonder hem echt te hebben ingeschakeld).

@Chaki Geef in het persoonlijke bericht bij het bod aan dat je nog extra voorbehouden hebt zoals het onvangen en goedkeuren van VVE notulen / MJOP / extra info. Moeilijke kopers slaan ze misschien wel over, dus je kan het ook pas opbrengen als je het hoogste bod hebt..
MJOP hebben we. Reservefonds voldoende.
Notulen: 1 x 2023, 2 x 2024, geen 2025. Is bijna standaard dat aankoopmakelaar die op moet vragen en daar dingen in staan, zoals "eenmalige extra bijdrage": bedrag onbekend. Kan oplopen tot duizenden euro's. Ook verhoging VvE-kosten: bedrag onbekend. In een nabijgelegen flat is hij nu 500 euo!!! In Rotterdam nu schering en inslag.
Het wordt mijn derde appartement met VvE. Veel kan ik zelf beoordelen, maar met een moordende deadline: 2 zien meer dan 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Ik zal toestemming moeten krijgen van de VvE en misschien zelfs van de gemeente (vergunning die maanden kan duren?) Volgens de wet mag je een schutting plaatsen tot 2 meter, toch?
Jammer dat het niet kan doorgaan, het klonk goed!
Voor een volgende keer: een hekwerk tot 1 m mag je altijd plaatsen. Hoe dat hekwerk eruit ziet, is doorgaans aan de eigenaar, maar soms aan de VVE. Of je tot 2 m mag gaan, hangt af van bepalingen van in dit geval VVE en ook van ligging gebouw. Is het voorzijde/achterzijde, grenzend aan openbaar groen (was in dit geval zo, dus waarschijnlijk was op dat stukje 1 m de max geweest). Als het gaat om de veiligheid van je kleinkind(eren) geldt die 1 m als veilig genoeg, al kun je zelf natuurlijk altijd nog aanvullende maatregelen nemen. Bijvoorbeeld trellis of ijzerdraden met klimplanten.
En praktisch: kijk wat de buren en wijkgenoten zoal hebben gedaan, dat geeft vaak wel een snelle indicatie van wat mag en niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
Ik ben ook wel een gaan kijken bij 3 huizen in dezelfde straat/VVE. 2 van de 3 gaven niet aan dat er in 2028 een eenmalige bijdrage was van 8000 euro en de VVE jaarlijks in stappen verhoogd werd van 250 tot 450 in 2032 om een gat in de nieuwe MJOP (welke al 2 jaar oud was) te dichten.

Vraag mij ook wel eens af of mensen het gewoon niet weten, of dat ze het achterhouden. Ik heb ook genoeg vrienden die totaal geen idee hebben wat er in hun VVE speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Novari131 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:41:
[...]

Mensen denken dat een makelaar een soort rechter is, die zo eerlijk mogelijk moet beslissen aan wie er wordt verkocht. Wake up call: hij werkt enkel en alleen voor de verkoper.
Daar zit een deel van het probleem, de goedgelovigheid van de kopers. Mensen die niet doorhebben dat een biedingsdeadline gewoon een instrument is wat net zo goed vervangen kan worden door een andere methode.

Een verkoopmakelaar is geen neutraal persoon! Alles wat hij zegt is om jou te paaien en te verleiden. Ik zou het 3x kunnen herhalen maar het dringt niet door vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Toke_gt schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:29:
[...]

Jammer dat het niet kan doorgaan, het klonk goed!
Voor een volgende keer: een hekwerk tot 1 m mag je altijd plaatsen. Hoe dat hekwerk eruit ziet, is doorgaans aan de eigenaar, maar soms aan de VVE. Of je tot 2 m mag gaan, hangt af van bepalingen van in dit geval VVE en ook van ligging gebouw. Is het voorzijde/achterzijde, grenzend aan openbaar groen (was in dit geval zo, dus waarschijnlijk was op dat stukje 1 m de max geweest). Als het gaat om de veiligheid van je kleinkind(eren) geldt die 1 m als veilig genoeg, al kun je zelf natuurlijk altijd nog aanvullende maatregelen nemen. Bijvoorbeeld trellis of ijzerdraden met klimplanten.
En praktisch: kijk wat de buren en wijkgenoten zoal hebben gedaan, dat geeft vaak wel een snelle indicatie van wat mag en niet mag.
1 meter is genoeg. Andere maatregelen: schrikdraad 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zeewolf schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:29:
Ik ben ook wel een gaan kijken bij 3 huizen in dezelfde straat/VVE. 2 van de 3 gaven niet aan dat er in 2028 een eenmalige bijdrage was van 8000 euro en de VVE jaarlijks in stappen verhoogd werd van 250 tot 450 in 2032 om een gat in de nieuwe MJOP (welke al 2 jaar oud was) te dichten.

Vraag mij ook wel eens af of mensen het gewoon niet weten, of dat ze het achterhouden. Ik heb ook genoeg vrienden die totaal geen idee hebben wat er in hun VVE speelt.
Erger nog,

Een eventueel tegoed (en dus ook een tekort) in de VVE telt mee voor je BOX3 opgave belastingdienst.

Je bod op een appartement met VVE is dus INCLUSIEF (jouw aandeel in) dat tegoed.
Evenzo het tekort, als er al besloten is om volgend jaar 10k per woning extra eenmalig te doen, dan teken je daarvoor bij aankoop van het appartement. In feite is het appartement 10K minder waard dus, want achterstallig onderhoud (of tekort op gepland onderhoud).

Blokverwarming is ook zo'n blok aan het been. Verrekening van de energiekosten daarvan is altijd gezeik. Caloriemeters deugen bijna nooit. Verdeelsleutels van caloriemeters zijn arbitrair. Vervanging van die blokverwarming is meestal dikke shit en heel duur. Helemaal als die blokverarming ook je warm tapwater verzorgt (dan staat bij de oudere modellen dus de hele lente/zomer/herfst, te stoken voor iedereen die mogelijk gaat douchen, met hoge basiskosten als gevolg).

Blij dat ik er vanaf ben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Chaki schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:34:
[...]

1 meter is genoeg. Andere maatregelen: schrikdraad 🤣
Hahaha, dat schoot mij ook te binnen, maar lezend hoe erg je op je kleinkind bent gesteld, leek me dat te cru. Maar als je het zelf zegt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vervelend, maaar ik heb wel smakelijk zitten lachen om de manier waarop je het hier, met humor, opschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

Met die "eenmalige" bijdrage: wie weet hoeveel er in de volgende jaren nog komen?
Ergste tot nu toe: geen bod uitgebracht, maar na de deadline toch nog antwoord op de vraag: wat valt er precies onder de eenmalige bijdrage voor verduurzaming? "Er schort een en ander aan de brandveiligheid". Minor detail!
Dat van de verwarming in dit appartement had de aankoopmakelaar niet gezien. Het staat ergens verstopt in de notulen van 2023. Ik huur de aankoopmakelaar vooral in voor MJOP, reservefonds, splitingsakte, kadastrale gegevens etc en natuurlijk een biedadvies in een grillige markt. Notulen lezen kan ik zelf. Het is ook extreem kort dag en ik ben niet zijn enige klant. Ik kreeg afgelopen nacht om 01:30 zijn advies! Was er zelf ook tot middernacht mee bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Zeewolf schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:59:

Met voorbehoud bouwtechnische keuring kun je het schudden. Verder komen er in dit geval wel voorbehouden. Als ik het daardoor misloop: jammer dan! Beter dat dan achteraf met de gebakken peren zitten!
Mijn zoekgebied bestrijkt half Zuid-Holland. Enige is dat het een stad van enige betekenis moet zijn met voldoende cultureel aanbod. Dat beperkt het aanbod wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:44:
[...]

Vervelend, maaar ik heb wel smakelijk zitten lachen om de manier waarop je het hier, met humor, opschrijft.
Mijn motto is: the situation is desperate, but not serious (Monthy Python)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

Dan is jouw uitgangspositie nog "gunstig" in vergelijking met de mijne: hoogte eenmalige bijdrage onbekend, verhoging VvE bijdragen hoeveel en wanneer onbekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Ik heb het er nog niet met mijn financieel adviseur over gehad, maar ik heb een sterk vermoeden dat de bank een VvE bijdrage van 500 euro meeneemt in de berekening van de maximale hypotheek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Chaki schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:24:
Ik heb het er nog niet met mijn financieel adviseur over gehad, maar ik heb een sterk vermoeden dat de bank een VvE bijdrage van 500 euro meeneemt in de berekening van de maximale hypotheek
Dat zal dan verwaarloosbaar zijn. Hooguit 1 euro in je maandbedrag. Juist omdat het niet terugkerend is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:26:
[...]

Dat zal dan verwaarloosbaar zijn. Hooguit 1 euro in je maandbedrag. Juist omdat het niet terugkerend is
VvE bijdrage is maandelijks 500,-
Nu betaal ik 150,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Bod uitgebracht met voorbehouden 🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Chaki schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:57:
[...]

VvE bijdrage is maandelijks 500,-
Nu betaal ik 150,-
Oh sorry dacht dat het ging over eenmalige bijdrage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Chaki schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:06:
[...]

Mijn zoekgebied bestrijkt half Zuid-Holland. Enige is dat het een stad van enige betekenis moet zijn met voldoende cultureel aanbod. Dat beperkt het aanbod wel
Ik ken je budget niet, maar gezien je eisen en bereikbaarheid, vlak het zoekgebied langs de hofpleinlijn / metro E niet uit.
Zijn mooie nieuwbouw appartementen te koop op loopafstand van metrostations die je in hartje rotterdam of denhaag brengen.

Verkocht, maar dan zie je wel wat je kunt krijgen:
https://www.funda.nl/deta...t-brinklande-14/43920915/
https://www.funda.nl/deta...njesingel-187-a/43920170/
https://www.funda.nl/deta...eydestraat-33-b/43635327/
https://www.funda.nl/deta...nt-meersingel-4/42308505/
https://www.funda.nl/deta...rmiggelthof-236/43528406/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:14:
[...]

Ik ken je budget niet, maar gezien je eisen en bereikbaarheid, vlak het zoekgebied langs de hofpleinlijn / metro E niet uit.
Zijn mooie nieuwbouw appartementen te koop op loopafstand van metrostations die je in hartje rotterdam of denhaag brengen.

Verkocht, maar dan zie je wel wat je kunt krijgen:
https://www.funda.nl/deta...t-brinklande-14/43920915/
https://www.funda.nl/deta...njesingel-187-a/43920170/
https://www.funda.nl/deta...eydestraat-33-b/43635327/
https://www.funda.nl/deta...nt-meersingel-4/42308505/
https://www.funda.nl/deta...rmiggelthof-236/43528406/
Budget net te laag: max 380k
Hier stevig overbieden verwacht, maar eerst verkopen en daarna kopen kan niet. Heb maar 6 maanden de tijd om hypotheek met rente om van te dromen mee te nemen.

Schiebroek bij Peppelweg top of the bill
Voorburg ook in top 3: met ov niet alleen Den Haag en Rotterdam, maar ook Delft. Filmhuis hoeft niet aan de overkant van de straat te zijn, tram/metro/trein ook goed. Fijne sfeer in Midden. Toch nog een beetje stads (volk op straat). Maar op beide plekken veel portiekflats. Moet lift of begane grond zijn.
Pijnacker-Zuid is doods. Naar AH en terug. Moet ik voor iedere scheet met de metro.

Aantal m2 is ook een probleem. Voor mij alleen: 50 m2 Peppelweg/Bergse Dorpsstraat vele malen beter dan 100 m2 Pijnacker. Hijs me ook met plezier de trap op naar 1e verdieping. Maar met omadag en regelmatig logees toch 2 slaapkamers, minimaal 75, liefst 80+ m2. Ongelooflijk wat voor ruimte zo'n kind in beslag neemt met box, kinderstoel, etc En met kinderwagen de trap op 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
<error>

[ Voor 99% gewijzigd door Chaki op 09-07-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Chaki schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:08:
[...]

Hier stevig overbieden verwacht, maar eerst verkopen en daarna kopen kan niet. Heb maar 6 maanden de tijd om hypotheek met rente om van te dromen mee te nemen.

Voorburg ook in top 3: met ov niet alleen Den Haag en Rotterdam, maar ook Delft. Filmhuis hoeft niet aan de overkant van de straat te zijn, tram/metro/trein ook goed. Fijne sfeer in Midden. Toch nog een beetje stads (volk op straat). Maar op beide plekken veel portiekflats. Moet lift of begane grond zijn.
Pijnacker-Zuid is doods. Naar AH en terug. Moet ik voor iedere scheet met de metro.

Aantal m2 is ook een probleem. Voor mij alleen: 50 m2 Peppelweg/Bergse Dorpsstraat vele malen beter dan 100 m2 Pijnacker. Hijs me ook met plezier de trap op naar 1e verdieping. Maar met omadag en regelmatig logees toch 2 slaapkamers, minimaal 75, liefst 80+ m2. Ongelooflijk wat voor ruimte zo'n kind in beslag neemt met box, kinderstoel, etc En met kinderwagen de trap op 🤔
offtopic, nog even meehelpen met zoeken dan:

https://www.funda.nl/deta...bijnstraat-16-a/43071008/

https://www.funda.nl/deta...llemstraat-16-a/89305070/
https://www.funda.nl/deta...-parrastraat-16/43088739/

Best wat beschikbaar trouwens...

https://www.funda.nl/zoek...=52.0684&centerLng=4.3696

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Heel aardig dat je helpt met zoeken, maar te klein.
... met omadag en regelmatig logees toch 2 slaapkamers, minimaal 75, liefst 80+ m2. Ongelooflijk wat voor ruimte zo'n kind in beslag neemt met box, kinderstoel, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
Chaki schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:24:
Ik vind het sowieso gek dat VVE bijdrage eigenlijk niet wordt meegenomen, dat bedrag is zekerder dan mijn DUO studentenlening welke wél meegerekend word tegen het maximale bedrag.

Maar ik verwacht dat als ze dat gaan doen, dat reguliere VVE bijdragen naar 0 euro gaan met veel eigen bijdrages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Chaki schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:59:
Bod uitgebracht met voorbehouden 🤞
Oh, ik dacht dat het van de baan was. Of is dit een andere optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Toke_gt schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:01:
[...]

Oh, ik dacht dat het van de baan was. Of is dit een andere optie?
Uiteindelijk toch bod gedaan, maar voorbehouden mbt ontbreken eenduidige antwoorden op vragen. Als het van een investeerder was, had ik dit tijdens de bedenktijd gedaan.
Bod niet geaccepteerd. Lastige klant of gewoon niet hoog genoeg. Jammer, maar geen spijt. Dit was wat het MIJ waard was. Op naar de volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-07 15:27
Zeewolf schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:44:
Vandaag weer uitslag van 2 biedingen ontvangen.

[...]

[...]
Met een keuring in de bedenktijd ligt al het risico bij de verkoper, jij kan immers om het kleinste je keutel al intrekken. Een keuring na de bedenktijd met een grens aan direct noodzakelijke verbeteringen is al een stuk beter te behappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:13
Chaki schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:08:
[...]

Voor 380 mag je ook wel komen kijken bij mij in Gouda hoor >:), 80+ vierkante meter, twee slaapkamers (mogelijkheid voor derde) en één slaapkamer + badkamer op de begane grond. :+

Even zonder gekheid, Gouda is wel een stukje goedkoper dan Rotterdam of Den Haag....Voor cultuur moet je de trein pakken naar de grote steden, en in de buitenwijk is het rustig...weinig volk op straat.

Ook al is in Delft gekeken? Mijn partner woont daar, leuk centrum en je bent zo in Rotterdam/Den Haag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Zeewolf schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:56:
[...]

Ik vind het sowieso gek dat VVE bijdrage eigenlijk niet wordt meegenomen, dat bedrag is zekerder dan mijn DUO studentenlening welke wél meegerekend word tegen het maximale bedrag.

Maar ik verwacht dat als ze dat gaan doen, dat reguliere VVE bijdragen naar 0 euro gaan met veel eigen bijdrages
Een vereiste voor het verkrijgen van een hypotheek is meestal dat er een MJOP is en een reservefonds, tenzij dat de hypotheek zo laag is dat het huis nog steeds zoveel waard is als het dak wegwaait

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
nooberke schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:55:
[...]

Voor 380 mag je ook wel komen kijken bij mij in Gouda hoor >:), 80+ vierkante meter, twee slaapkamers (mogelijkheid voor derde) en één slaapkamer + badkamer op de begane grond. :+

Even zonder gekheid, Gouda is wel een stukje goedkoper dan Rotterdam of Den Haag....Voor cultuur moet je de trein pakken naar de grote steden, en in de buitenwijk is het rustig...weinig volk op straat.

Ook al is in Delft gekeken? Mijn partner woont daar, leuk centrum en je bent zo in Rotterdam/Den Haag
Ik dacht dat het een huis was, geen appartement. Kun je wat meer info sturen?

Mijn zoon woont in Gouda. Reden om daar te wonen, is ook de centrale ligging. Leuke stad! En je krijgt er veel meer waar voor je geld. Heb het pas aan mijn zoekgebied toegevoegd

Delft centrum is fantastisch, maar met mijn budget niet veel aanbod, behalve Voorhof

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Remy669
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-07 14:30
Een tijdje geleden heb ik hier m'n frustraties gedeeld over dat we al een tijdje aan zoeken waren, meerdere biedingen hadden uitgebracht, maar elke keer net naast het net visten. Veel reacties gekregen met geruststellingen over dat we goed op weg waren, dicht op de winnende biedingen zaten, maar ook met het advies om wellicht een voorbehoud voor financiering weg te laten.

Nou, het is eindelijk gelukt! We hebben een mooie jaren '30 hoekwoning weten te krijgen. Het stond te koop voor €495.000,- en we hebben het gekocht voor €530.000,-. We hebben met voorbehoud van financiering én bouwtechnische keuring kunnen doen, want we wilden het fijne weten van een vochtplekje in de keuken. Bleek uiteindelijk ook niets spannends te zijn (even afkloppen want je weet het natuurlijk nooit, maar het lijkt een simpele oplossing).

Uiteindelijk toch blij dat we een huis hebben gevonden waar we echt naar op zoek waren, voor een nette prijs en met de voorbehouden waar we ons comfortabel bij voelden. Het is praktisch instapklaar, maar door de goede prijs hebben we nu ook genoeg geld over om het helemaal op te knappen en er een nieuwe badkamer in te zetten. Nu de hypotheek rondkrijgen en dan kan 1 september het klusplezier beginnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Remy669 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:27:
Een tijdje geleden heb ik hier m'n frustraties gedeeld over dat we al een tijdje aan zoeken waren, meerdere biedingen hadden uitgebracht, maar elke keer net naast het net visten. Veel reacties gekregen met geruststellingen over dat we goed op weg waren, dicht op de winnende biedingen zaten, maar ook met het advies om wellicht een voorbehoud voor financiering weg te laten.

Nou, het is eindelijk gelukt! We hebben een mooie jaren '30 hoekwoning weten te krijgen. Het stond te koop voor €495.000,- en we hebben het gekocht voor €530.000,-. We hebben met voorbehoud van financiering én bouwtechnische keuring kunnen doen, want we wilden het fijne weten van een vochtplekje in de keuken. Bleek uiteindelijk ook niets spannends te zijn (even afkloppen want je weet het natuurlijk nooit, maar het lijkt een simpele oplossing).

Uiteindelijk toch blij dat we een huis hebben gevonden waar we echt naar op zoek waren, voor een nette prijs en met de voorbehouden waar we ons comfortabel bij voelden. Het is praktisch instapklaar, maar door de goede prijs hebben we nu ook genoeg geld over om het helemaal op te knappen en er een nieuwe badkamer in te zetten. Nu de hypotheek rondkrijgen en dan kan 1 september het klusplezier beginnen!
De aanhouder wint! Van harte gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-07 22:27
Ik ga toch een poging wagen om mijn dilemma met jullie te delen, in de hoop advies te krijgen.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kwandoerie schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:15:
Ik ga toch een poging wagen om mijn dilemma met jullie te delen, in de hoop advies te krijgen.

***members only***
Maak even berekening wat de extra kosten zijn van de switch naar koop: kostenkoper (notaris, hypotheek aanvraag etc) en de losse vve en service kosten.

En zet dat af tegen de eerstvolgende huurverhoging van 5% en dat over de geplande jaren dat je er nog woont.

Ik ga er bij vanuit dat je appartement de prijs waard is die je noemt.

Ik vermoed dat rationeel financieel het al binnen 1 jaar naar koop omslaat.
Pagina: 1 ... 360 361 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7