Dit is zo lastig wat je vraagt

. Kijkend naar je directe lasten is huren voordeliger. € 1.000+ huur versus een hypotheek van netto € 1.500 per maand (bij hypotheek € 320.000, 5 jaar rentevast, lineair).
Het zit hem in je indirect rendement. Gaat de woningmarkt de komende jaren nog veel stijgen, altijd nu instappen. Gaat dat niet gebeuren: dan niet. En daarom is het zo lastig wat je vraagt. Niemand die het weet.
De keuze is uiteindelijk aan jou. Het is jouw gevoel wat hierbij komt kijken die de doorslag moet geven. Ook afhankelijk van je leeftijd, je buren, je omgeving, afstand tot voorzieningen en werk.
Nog wat zaken ter overweging:
- VvE kosten per maand
- Zie je op korte termijn een relatie komen en samenwonen? Zou je dat kunnen voor een aantal jaar in deze woning?
- Denk ook goed na over overige woonlasten die je als huurder niet hebt: OZB, opstalverzekering, glasverzekering. Dit is een handige website hiervoor: (
https://coelo.nl/atlas-lo...lokale-lasten-calculator/.
- Wat zit er inbegrepen in jouw huidige huurprijs. Waarschijnlijk kaal en dus alleen de huur, maar soms nog internet, telefonie, energielasten etc.
- Schilderwerk is waarschijnlijk voor de VvE, tenzij je dit net gedaan hebt. Of alle kozijnen zijn van kunststof. Vraag inderdaad de MJOP/MJOB/MJIB op. Bijvoorbeeld lekkages op het dak zijn jullie met z'n allen verantwoordelijk voor. Ook klachtenhistorie van het pand kan dus helpen.
- Maak je sommetje voor de aankoopkosten. Als je binnen één jaar gaat verkopen, is aankopen alsnog een zeer forse investering.
- Onderhoud komende jaren zal nog minimaal zijn. Beleggers houden vaak een termijn van 15 jr aan, dat is met een reden (de gebreken bij badkamer, keuken gaan dan spelen).
- De prijsklasse is gunstig. Veel mensen kunnen een huis betalen van € 320.000. Veel minder mensen een huis van € 640.000. De vraag naar jouw type product zal groter zijn. Hoewel in een tijd van teveel aanbod en te weinig vraag zijn studio's een kwetsbaar product.
- Ook in het buitengebied is € 350.000,- tegenwoordig echt niet meer veel, is mijn gevoel. Of je gaat naar Oude Pekela, maar dat is vast niet hoe ver weg je wil wonen.
Jouw gevoel zegt al: ik wil in deze buurt blijven. De volgende stap is: wat is financieel de juiste afweging. En dat hangt heel veel af van de woningwaardestijging. Bij geen woningwaardestijging komende jaren zou ik zeggen: koop niet. Bij een woningwaardestijging (en die kans lijkt me nog steeds groter) koop wel. 3% woningwaardestijging is € 10.000,-.