Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 361 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:42:
[...]

Maak even berekening wat de extra kosten zijn van de switch naar koop: kostenkoper (notaris, hypotheek aanvraag etc) en de losse vve en service kosten.

En zet dat af tegen de eerstvolgende huurverhoging van 5% en dat over de geplande jaren dat je er nog woont.

Ik ga er bij vanuit dat je appartement de prijs waard is die je noemt.

Ik vermoed dat rationeel financieel het al binnen 1 jaar naar koop omslaat.
VvE is belangrijk idd.
Plus verkoopkosten. Bij mij worden die geraamd op 4k (makelaar, funda, etc)
Hou ook rekening met een eventuele vrijstelling van overdrachtsbelasting. Die krijg je maar 1 keer. Die zou ik dan bewaren voor een duurdere woning als je die nog voor je 35e wil kopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiCoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:12
Kwandoerie schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:15:
Ik ga toch een poging wagen om mijn dilemma met jullie te delen, in de hoop advies te krijgen.

***members only***
Dit is zo lastig wat je vraagt :). Kijkend naar je directe lasten is huren voordeliger. € 1.000+ huur versus een hypotheek van netto € 1.500 per maand (bij hypotheek € 320.000, 5 jaar rentevast, lineair).

Het zit hem in je indirect rendement. Gaat de woningmarkt de komende jaren nog veel stijgen, altijd nu instappen. Gaat dat niet gebeuren: dan niet. En daarom is het zo lastig wat je vraagt. Niemand die het weet.

De keuze is uiteindelijk aan jou. Het is jouw gevoel wat hierbij komt kijken die de doorslag moet geven. Ook afhankelijk van je leeftijd, je buren, je omgeving, afstand tot voorzieningen en werk.

Nog wat zaken ter overweging:

- VvE kosten per maand
- Zie je op korte termijn een relatie komen en samenwonen? Zou je dat kunnen voor een aantal jaar in deze woning?
- Denk ook goed na over overige woonlasten die je als huurder niet hebt: OZB, opstalverzekering, glasverzekering. Dit is een handige website hiervoor: (https://coelo.nl/atlas-lo...lokale-lasten-calculator/.
- Wat zit er inbegrepen in jouw huidige huurprijs. Waarschijnlijk kaal en dus alleen de huur, maar soms nog internet, telefonie, energielasten etc.
- Schilderwerk is waarschijnlijk voor de VvE, tenzij je dit net gedaan hebt. Of alle kozijnen zijn van kunststof. Vraag inderdaad de MJOP/MJOB/MJIB op. Bijvoorbeeld lekkages op het dak zijn jullie met z'n allen verantwoordelijk voor. Ook klachtenhistorie van het pand kan dus helpen.
- Maak je sommetje voor de aankoopkosten. Als je binnen één jaar gaat verkopen, is aankopen alsnog een zeer forse investering.
- Onderhoud komende jaren zal nog minimaal zijn. Beleggers houden vaak een termijn van 15 jr aan, dat is met een reden (de gebreken bij badkamer, keuken gaan dan spelen).
- De prijsklasse is gunstig. Veel mensen kunnen een huis betalen van € 320.000. Veel minder mensen een huis van € 640.000. De vraag naar jouw type product zal groter zijn. Hoewel in een tijd van teveel aanbod en te weinig vraag zijn studio's een kwetsbaar product.
- Ook in het buitengebied is € 350.000,- tegenwoordig echt niet meer veel, is mijn gevoel. Of je gaat naar Oude Pekela, maar dat is vast niet hoe ver weg je wil wonen.

Jouw gevoel zegt al: ik wil in deze buurt blijven. De volgende stap is: wat is financieel de juiste afweging. En dat hangt heel veel af van de woningwaardestijging. Bij geen woningwaardestijging komende jaren zou ik zeggen: koop niet. Bij een woningwaardestijging (en die kans lijkt me nog steeds groter) koop wel. 3% woningwaardestijging is € 10.000,-.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:29
Ik ga toch een poging wagen om mijn dilemma met jullie te delen, in de hoop advies te krijgen.

***members only***
Bekijk het over een iets langere periode, bijv 5 jaar. Hoe ziet jouw ideale leven er dan uit en past dat beeld in het appartement dat je nu hebt? Ik vind 45m2 erg klein, stel je hebt regelmatig vrienden over de vloer of je krijgt/hebt een partner met wie je zou willen samenwonen, kan dat dan in dat appartement?
Hou ook rekening met je leeftijd en het financieel voordeel dat je tot je 35e hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:49

***members only***
Als de verhuurder graag van het pand af wil, dan zou ik in gesprek gaan voor welke prijs. En aangeven dat je eigenlijk niet op koop zit te wachten en nog lang wilt huren, maar zijn situatie wel begrijpt.

Verder natuurlijk uitrekenen, wat het in de markt waard is en wat het voor jouw waard is (inclusief alle onkosten). Dan het financiële plaatje uitrekenen voor koop en huur over de duur dat jij er verwacht te willen gaan wonen. De prijzen op de huizenmarkt is wat lastiger te voorspellen, maar ga er maar vanuit dat er woningschaarste blijft voorlopig. Houdt het simpel voor jezelf.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

***members only***
Van alle opties lijkt mij het huidige appartement overkopen de beste, of blijven zitten. Locatie is uiteindelijk het meest belangrijke. Je kunt in een villa in Zeeland gaan wonen, maar als je sociale leven daar niet is dan wordt je dat snel zat.
Wil de verhuurder ervan af of wil je gewoon een bod doen op het appartement? Als verhuurder ervan af wil dan sta je best stevig in de onderhandelingen.

De tweede beste optie zou zijn om in de randstad een 'gedateerde' woning van ca 25 jaar oud te kopen. Vaak werkt alles nog prima en dan kun je in de loop van de tijd rustig alles 1 voor 1 aanpakken. Het voordeel van een woning van 25 jaar oud is dat de (casco ) basis heel goed op orde is . Redelijk goede isolatie en vaak betonnen vloerdelen met kruipruimte.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-10 23:36
Luco schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:46:
[...]

Met een keuring in de bedenktijd ligt al het risico bij de verkoper, jij kan immers om het kleinste je keutel al intrekken. Een keuring na de bedenktijd met een grens aan direct noodzakelijke verbeteringen is al een stuk beter te behappen.
Binnen de 3 dagen bedenktijd kan ik sowieso op elk moment nog de deal opzeggen. Ik zie het risico voor de verkoper niet zo. Of heb ik deze optie tot nu toe anders/foutief geïnterpreteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
Zeewolf schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:40:
[...]

Binnen de 3 dagen bedenktijd kan ik sowieso op elk moment nog de deal opzeggen. Ik zie het risico voor de verkoper niet zo. Of heb ik deze optie tot nu toe anders/foutief geïnterpreteerd?
Het risico voor de verkoper als de deal afketst is onzekerheid. Wederom de andere potentiële kopers benaderen of zelfs weer de markt op. Wat kan resulteren in een minder gunstige uitkomst in de vorm van geld of een latere oplevering.

[ Voor 9% gewijzigd door Jumpman op 10-07-2025 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Jumpman schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:13:
[...]

Het risico voor de verkoper als de deal afketst is onzekerheid. Wederom de andere potentiële kopers benaderen of zelfs weer de markt op. Wat kan resulteren in een minder gunstige uitkomst in de vorm van geld of een latere oplevering.
Risico of geen risico: ik heb geen zin in gedoe.
Dan moet je bod wel fors hoger zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Chaki schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:31:
[...]

Risico of geen risico: ik heb geen zin in gedoe.
Dan moet je bod wel fors hoger zijn
Nuance:je bent starter en onervaren. Dan begrijp ik het
Starters hebben een streepje voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:44
Voor de mensen die zeggen dat het misschien beter is een tijdje te wachten en dan een veel duurdere woning te kopen ivm vrijstelling van overdrachtsbelasting.
Dat gaat alleen op als de persoon een financiële meevaller verwacht of veel in loon gaat stijgen.

Daarnaast, houd ook rekening met het feit dat een woning elk jaar steeds meer waard kan worden. De prognose voor volgend jaar is 4%. Rekenen we met 3% per jaar voor 5 jaar dan gaat 320k naar 370k.
Uiteraard is dit geen garantie. Maar toch een scenario om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
champion16 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:42:
Voor de mensen die zeggen dat het misschien beter is een tijdje te wachten en dan een veel duurdere woning te kopen ivm vrijstelling van overdrachtsbelasting.
Dat gaat alleen op als de persoon een financiële meevaller verwacht of veel in loon gaat stijgen.

Daarnaast, houd ook rekening met het feit dat een woning elk jaar steeds meer waard kan worden. De prognose voor volgend jaar is 4%. Rekenen we met 3% per jaar voor 5 jaar dan gaat 320k naar 370k.
Uiteraard is dit geen garantie. Maar toch een scenario om in de gaten te houden.
TS heeft her over een half jaar, een jaar, misschien 2
In Amsterdam stagneren de prijzen meer dan elders
Persoonlijke situatie ook: van alleenstaande naar stel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:03
Zeewolf schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:40:
[...]

Klopt, maar als je een minimum-bedrag aan direct noodzakelijke kosten verbindt en dit buiten de bedenktijd doet, weet de verkoper gewoon beter waar hij aan toe is.

Soms kan een verbetering veel tijd maar weinig geld kosten, of zijn er veel kleine dingen die budgettair niet hoog uitvallen. Dan kan jij je keutel alsnog intrekken omdat je er geen zin in hebt. Een bod met keuring buiten de bedenktijd en een grensbedrag geeft meer duidelijkheid over wat jij bereid bent nog te accepteren aan de woning. Een keuring in de bedenktijd geeft heel veel extra spanning bij de verkoper omdat jij bij wijze van om een slecht geschilderd kozijn al doei kan zeggen.

Ik heb net mijn huis verkocht en het bod met keuring in de bedenktijd ging direct onderop de stapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Luco schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:02:
[...]

Klopt, maar als je een minimum-bedrag aan direct noodzakelijke kosten verbindt en dit buiten de bedenktijd doet, weet de verkoper gewoon beter waar hij aan toe is.

Soms kan een verbetering veel tijd maar weinig geld kosten, of zijn er veel kleine dingen die budgettair niet hoog uitvallen. Dan kan jij je keutel alsnog intrekken omdat je er geen zin in hebt. Een bod met keuring buiten de bedenktijd en een grensbedrag geeft meer duidelijkheid over wat jij bereid bent nog te accepteren aan de woning. Een keuring in de bedenktijd geeft heel veel extra spanning bij de verkoper omdat jij bij wijze van om een slecht geschilderd kozijn al doei kan zeggen.

Ik heb net mijn huis verkocht en het bod met keuring in de bedenktijd ging direct onderop de stapel.
Eens, keuring in bedenktijd is gewoon een verkapt voorbehoud van bouwkundige keuring zonder criteria. Ik zou daar ook niet in meegaan en - wetend wat de staat van mijn huis is - eerder de voorkeur geven aan een bod met een bouwkundige keuring met een grensbedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:08
Voordeel van een keuring in de bedenktijd is dat je huis nog niet "verkocht" of "verkocht onder voorbehoud" is. Het is lastiger als een contract klapt na de 3 dagen bedenktijd dan binnen de 3 dagen bedenktijd.

Keuring tijdens de bedenktijd heb ik gedaan bij alle woningen die ik heb gekocht en ook toegestaan voor de woningen die ik heb verkocht.

Liever in de bedenktijd erachter komen dat het niet doorgaat met de kopers dan daarna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 16:06

fub

Ook wij hebben ons huis verkocht met een bouwkundige keuring in de bedenktijd. Wij waren vol vertrouwen over de staat van ons huis (en daar was de keuring-meneer het ook mee eens), en het scheelde doorlooptijd tot aan de zekerheid.
Wellicht is het anders als je een klushuis verkoopt of nooit in je huis geinvesteerd hebt. Als koper zou ik dan ook meteen mijn bedenkingen hebben bij een verkoper die blijkbaar geen vertrouwen heeft in de bouwkundige staat van hun huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Je kan ook aanbieden de keuring voor het tekenen voor het koopcontract onder de voorwaarde dat als de verkoper van de verkoop afziet hij de kosten zal vergoeden.
Dit gebeurt dan op basis van vertrouwen, er is immers nog niets getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:08
TvanW schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:02:
Je kan ook aanbieden de keuring voor het tekenen voor het koopcontract onder de voorwaarde dat als de verkoper van de verkoop afziet hij de kosten zal vergoeden.
Dit gebeurt dan op basis van vertrouwen, er is immers nog niets getekend.
Nadeel hiervan is dat alles langer duurt. Wachten op de keuring voor het tekenen. Dan de kopers nog denken en dan pas tekenen en dan pas bedenktijd. (Hoewel tot twee keer toe kwam het zo uit dat de "bedenktijd keuring" voor het tekeningen van de contract gebeurde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Lastmanstanding schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:04:
[...]

Nadeel hiervan is dat alles langer duurt. Wachten op de keuring voor het tekenen. Dan de kopers nog denken en dan pas tekenen en dan pas bedenktijd. (Hoewel tot twee keer toe kwam het zo uit dat de "bedenktijd keuring" voor het tekeningen van de contract gebeurde)
Eens, maar het straalt wel vertrouwen uit naar de verkoper om zo je nek uit te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
Oke, ik zie een interessante split tussen wel of geen voorbehoud van keuring. Ik koos juist altijd voor de binnen 3 dagen bedenktijd, omdat ik daar nog steeds het extra risico niet van zie. Als mij zonder enkele reden na 2 dagen bedenk, klapt de deal net zo goed. Daar heb ik dat voorbehoud niet voor nodig.

Juist bij klushuizen doe ik keuring niet, dan trek ik toch alles er uit en doe alles opnieuw. Starters die een paar jaar geleden die hun eerste boormachine hebben gekocht en hebben lopen kloten omdat hun budget opwas ben ik banger voor.
Ik heb ook mij meerdere vrienden al zien gebeuren dat de thuis-klusser toch een beunhaas was en dingen toch al snel uit elkaar vallen, verzakken of gaan lekken met flinke kosten tot gevolg.
Toke_gt schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:50:
[...]

Eens, keuring in bedenktijd is gewoon een verkapt voorbehoud van bouwkundige keuring zonder criteria. Ik zou daar ook niet in meegaan en - wetend wat de staat van mijn huis is - eerder de voorkeur geven aan een bod met een bouwkundige keuring met een grensbedrag.
Ik snap dat jij weet wat de staat van je huis is, jij woont er, maar ik moet in 10-15 minuten snel kijken een beoordeling. Nu kan een inspecteur ook lang niet alles zien - sterker nog, meeste zelfs niet denk ik -, maar die ziet hopelijk wel meer.
fub schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:53:
Ook wij hebben ons huis verkocht met een bouwkundige keuring in de bedenktijd. Wij waren vol vertrouwen over de staat van ons huis (en daar was de keuring-meneer het ook mee eens), en het scheelde doorlooptijd tot aan de zekerheid.
Wellicht is het anders als je een klushuis verkoopt of nooit in je huis geinvesteerd hebt. Als koper zou ik dan ook meteen mijn bedenkingen hebben bij een verkoper die blijkbaar geen vertrouwen heeft in de bouwkundige staat van hun huis.
Zoals fub zegt, als je weet dat je huis in een goede staat is heb je in ook niks te vrezen toch?

Maar ja, als koper kan je weinig eisen stellen in deze markt, hoe onredelijk soms ook..

Maar goed, misschien zie ik de "risicos" van de bouwtechnische keuringen anders.
Misschien kies ik voortaan voor een keuring met max bedrag, maar wat vinden jullie dan een redelijk bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noordwolde
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-10 20:22
Bouwkundige keuring letterlijk niks aan gehad. Alles wat stuk ging of ernstige gebreken ziet hij niet. Alles wat jij ziet zit de bouwkundig inspecteur ook, hij kijkt even in de kruipruimte maar niet verder dan om het hoekje, precies waar de issues zaten natuurlijk. Voor ons was het 875 euro weggegooid geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Zeewolf schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:27:
[...]
Ik snap dat jij weet wat de staat van je huis is, jij woont er, maar ik moet in 10-15 minuten snel kijken een beoordeling. Nu kan een inspecteur ook lang niet alles zien - sterker nog, meeste zelfs niet denk ik -, maar die ziet hopelijk wel meer.
Ik redeneer vanuit de verkoperspositie. Dan krijg ik dus iemand die wel een voorbehoud maakt (binnen 3 dagen keuring) maar niet duidelijk maakt op basis waarvan hij het zou kunnen cancellen binnen diezelfde drie dagen. Dan vind ik iemand die een bouwtechnische keuring vraagt met een grensbedrag duidelijker, want dan kan ik zelf inschatten of die voorwaarde ingeroepen gaat worden of niet.
Maar het voelt voor mij vooral unfair ten opzichte van andere kopers omdat je je bod aantrekkelijker maakt (want geen bouwtechnische keuring) en dan toch die keuring erin fietst. Dus als er een stapel biedingen zou liggen, zou deze niet meteen de voorkeur krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fub

fub

Toke_gt schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:56:
Maar het voelt voor mij vooral unfair ten opzichte van andere kopers omdat je je bod aantrekkelijker maakt (want geen bouwtechnische keuring) en dan toch die keuring erin fietst. Dus als er een stapel biedingen zou liggen, zou deze niet meteen de voorkeur krijgen.
Ah, daar zeg je iets. Als het bod zonder voorbehoud van keuring is gemaakt, en de koper wil dan toch een keuring binnen de bedenktijd, dan zou ik daar ook wel wat van vinden en daar niet zomaar mijn medewerking aan verlenen.
Maar als het bod is: "en we willen een bouwkundige keuring binnen de bedenktijd" dan is dat prima wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:40

Deurwaarder

*blaf*

Je zou altijd nog in de tekst bij je bod kunnen aangeven dat beide opties mogelijk zijn.
Dus in move aanvinken 'keuring binnen bedenktijd' en in je tekst aangeven 'De keuring kan ook als voorbehoud worden opgenomen, met grens van xxx direct noodzakelijke werkzaamheden'
Of andersom.

Dan kan verkoper kiezen wat de voorkeur heeft.
Als die een bod met keuring helemaal niet wil accepteren, tja

Ik heb uiteindelijk gekocht met voorbehoud voor keuring in de bedenktijd (de keuring was uiteindelijk een halve dag voor we tekenden).
Verkoper vond het namelijk fijn om sneller zekerheid te hebben.

-Geen deurwaarder-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:34
In de prijsklasse van 850 - 950k, heb ik een bod gedaan op een huis wat al bijna een jaar te koop staat in een toch best populaire buurt. Prijs is in de loop der tijd met een ton gezakt, nu alweer een paar maanden voor de huidige prijs. Heb 20k onder de vraagprijs geboden. Verkoper kwam uur later met een tegenbod, maar dat is maar liefst 80k meer dan mijn bod (en dus ook fors meer dan de vraagprijs). Nog enige strategie hier toe te passen denken jullie?

Vond mijn bod eerlijk gezegd al riant. Zeker vergeleken met een zeer vergelijkbare, maar wel 20m2 grotere, woning waar we het net niet haalden. Die werd vorige week uiteindelijk voor 40k onder dat tegenbod van nu verkocht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:36
boozzz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:44:
In de prijsklasse van 850 - 950k, heb ik een bod gedaan op een huis wat al bijna een jaar te koop staat in een toch best populaire buurt. Prijs is in de loop der tijd met een ton gezakt, nu alweer een paar maanden voor de huidige prijs. Heb 20k onder de vraagprijs geboden. Verkoper kwam uur later met een tegenbod, maar dat is maar liefst 80k meer dan mijn bod (en dus ook fors meer dan de vraagprijs). Nog enige strategie hier toe te passen denken jullie?

Vond mijn bod eerlijk gezegd al riant. Zeker vergeleken met een zeer vergelijkbare, maar wel 20m2 grotere, woning waar we het net niet haalden. Die werd vorige week uiteindelijk voor 40k onder dat tegenbod van nu verkocht.
Ik zou geen tegenbod doen, maar vriendelijk bedanken en zeggen dat je voor dat geld verder gaat kijken. Goede kans dat ze op hun schreden terug keren.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Vond mijn bod eerlijk gezegd al riant.
Dat zegt genoeg toch? Gewoon afslaan en kijken wat er gebeurt. Mogelijk doen ze dit bij iedereen die onder vraagprijs biedt en staat het daarom nog te koop. Maar als jij het niet meer waard vindt dan dit: bedanken voor het tegenbod en door met de volgende woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 22:36
Je kunt altijd omhoog met je bod, maar niet omlaag. Mocht je er de vraagprijs voor over hebben kun je dat altijd nog bieden. Voor de verkopers is het waarschijnlijk een hard gelag dat ze zo ver hebben moeten zakken en hopen ze er zo toch nog wat extra's uit te slaan. En da's hun goed recht; ook zei zullen denken, omlaag kan altijd nog. (Maar dat wilt niet zeggen dat je daar mee akkoord hoeft te gaan).

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Als je het bod al riant vindt kan je maar 1 ding doen en dat is doorgaan naar de volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman

Niets doen en aan je voorbij laten gaan als je geen emotionele verbinding hebt met exact die locatie. De vraagprijs fungeert blijkbaar als een lokkertje, om je daarna omhoog te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Mits je het er voor over hebt en kan betalen zou ik persoonlijk het volgende aangeven en iets hoger gaan zitten dan je eerste bod of de vraagprijs bieden:
We kunnen helaas niet akkoord gaan met uw tegenbod van €xxx.xxx,- gezien dat een zeer hoog risico zou betekenen dat de koop uiteindelijk niet door zou kunnen gaan wegens financieringsvoorbehoud. Daarom zouden we graag een finaal tegenbod willen doen van €xxx.xxx,-
Mocht dat hem niet worden dan is het een kwestie van weglopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verkoper is blijkbaar op zn pik getrapt met jouw 'lage' bod . Zijn reactie is dan meer een tegenbod uit frustratie, niet echt een prettige basis om een woning te kopen.

Anderzijds kun je er ook zakelijk in staan en je bod verhogen tot de vraagprijs, dan zit je 20k onder die andere vergelijkbare woning die 20m2 groter is. En heb je alsnog zonder concurrentie een woning voor een redelijke prijs.

Maar echt een gezellig traject gaat het niet meer worden met zo'n verkoper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boozzz
Tnx voor alle input. Heb uiteindelijk de verkopende makelaar gebeld, gezegd dat ik ze wel wat tegemoet wilde komen, maar dat echt in de buurt komen van hun tegenbod er niet in zit. Dat gingen ze nog overleggen, maar zoals te verwachten viel, bleven ze er uiteindelijk bij dat het in de buurt van hun tegenbod moest zitten. De vraagprijs bieden had ook geen zin. Dus dan niet.

Jammer van zo'n leuk huis, en geen wonder dat het op deze manier zo ongelofelijk lang te koop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

boozzz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:20:
Tnx voor alle input. Heb uiteindelijk de verkopende makelaar gebeld, gezegd dat ik ze wel wat tegemoet wilde komen, maar dat echt in de buurt komen van hun tegenbod er niet in zit. Dat gingen ze nog overleggen, maar zoals te verwachten viel, bleven ze er uiteindelijk bij dat het in de buurt van hun tegenbod moest zitten. De vraagprijs bieden had ook geen zin. Dus dan niet.

Jammer van zo'n leuk huis, en geen wonder dat het op deze manier zo ongelofelijk lang te koop staat.
Ze hebben zeker nog geen nieuwe woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
Sport_Life schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:23:
[...]

Ze hebben zeker nog geen nieuwe woning?
Jawel, ik vermoed particuliere speculanten. Tis een nieuwbouw en er heeft nog nooit iemand in gewoond. Cheap afgewerkt vloertje en lelijke keuken erin, en winst maken maar. Dat valt dus toch tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

boozzz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:27:
[...]

Jawel, ik vermoed particuliere speculanten. Tis een nieuwbouw en er heeft nog nooit iemand in gewoond. Cheap afgewerkt vloertje en lelijke keuken erin, en winst maken maar. Dat valt dus toch tegen.
Ben wel benieuwd, mag ik de Funda link? (pm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:37

_Arthur

blub

boozzz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:27:
Jawel, ik vermoed particuliere speculanten. Tis een nieuwbouw en er heeft nog nooit iemand in gewoond.
Lijk mij sterk dat er dan geen anti speculatie beding van toepassing zou zijn. Dat had ik al bij een nieuwbouw woning in 2005.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

_Arthur schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:28:
[...]

Lijk mij sterk dat er dan geen anti speculatie beding van toepassing zou zijn. Dat had ik al bij een nieuwbouw woning in 2005.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Laatst online: 13-10 16:58
Iemand nog tips waar je op moet letten bij het afsluiten van een opstalverzekering? Ik zie wel wat kleine verschillen in hele specifieke dekkingen maar niets heel schokkends. Een paar punten die ik bijvoorbeeld tegenkom:

- mag je glasschade wel/niet laten herstellen zonder vooraf toestemming aan de verzekering te vragen

- wat verschil in hoeverre bijgebouwen meeverzekers zijn, bijv. tot 25m2, tot 60m2, of onbeperkt

- dekking bij leegstand, bijv normale dekking max 3 maanden versus 12 maanden

- dekking van schade aan daken (...) als gevolg van neerslag. Vind ik wel een vrij belangrijke uitsluiting want ik kan me goed voorstellen dat plotselinge hevige neerslag flinke schade aan een dak kan toebrengen.

Iemand nog tips welke specifieke zaken goed zijn om extra op te letten?

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Zelfbewoningsplicht betekent: je mag het niet verhuren anders dan aan familie in de eerste graad.
Het betekent niet dat je verplicht bent om er te wonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Chaki schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:35:
[...]

Zelfbewoningsplicht betekent: je mag het niet verhuren anders dan aan familie in de eerste graad.
Het betekent niet dat je verplicht bent om er te wonen
Aaah je hebt gelijk, ik was in de war met het anti speculatie beding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:37:
[...]

Aaah je hebt gelijk, ik was in de war met het anti speculatie beding.
Dan mag je het de eerste jaren niet verkopen, maar je bent nog altijd niet verplicht om er te wonen

Edit: verschilt ook per gemeente. Ik heb zelfbewoningsplicht, maar geen antispeculatiebeding

[ Voor 14% gewijzigd door Chaki op 11-07-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Een gat in de markt: de seniorenmakelaar
Mag best zo zijn dat de meerderheid niet wil doorstromen, maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen: wie het wél wil móet het kunnen.
Een flat in Zoetermeer is niet mijn eerste keus, maar als je er naar tevredenheid woont met je kinderen om de hoek kan ik geen reden bedenken waarom niet. Natuurlijk is het niet meer dan een aankoopmakelaar die zijn kunsten voor een specifieke doelgroep promoot, maar als dit ouderen over de drempel helpt om.plaats te maken voor starters vind ik het een goeie zaak

https://www.omroepwest.nl...druk-was-mijn-vrije-keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:57
Vraagje.

Wij hebben de afronding nu gedaan bij de notaris. Alles is getekend (gepasseerd).

Dit is het nu toch? Of moet ik nog ergens op wachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

lostboy_0234 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:22:
Vraagje.

Wij hebben de afronding nu gedaan bij de notaris. Alles is getekend (gepasseerd).

Je hebt de sleutel en zit in je nieuwe huis? Ja dan was dit het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
lostboy_0234 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:22:
Vraagje.

Enige is nog 30 jaar aan hypotheekbetalingen. En miss eea terugvragen bij belastingdienst tbv aftrekbaarheid aankoopkosten huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
Het is trouwens nieuwbouw ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Verhelderend :) Je gaat nu waarschijnlijk gefaseerd facturen krijgen, die je telkens kunt betalen vanuit je bouwdepot of vanuit eigen middelen. Zodra je iets uit het bouwdepot laat betalen, ga je daar rente over betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
Thx! Ja was beetje gek, we stonden buiten en toen zeiden we tegen elkaar oja en wat nu…

Notaris was gezellig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik heb een vraagje over het laten taxeren van een woning.

Stel de vraagprijs is 300.000 we bieden 325.000 of 330.000 dan zouden we die 25 of 30 duizend zelf moeten bijleggen.
Maar kan je zijn dat een taxateur ook een waarde geeft van 325.000 omdat ik dat er dus ook voor betalen wil, dan is dat dus de prijs die hij waard is (in onze ogen)
maw is een taxateur bereid mee te gaat met de geboden prijs mits de rest van de woning uiteraard gewoon in orde is en er niet exorbitant is overboden?
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en of dit zelf hebben meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
kaasaanfiets schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:46:

Stel de vraagprijs is 300.000 we bieden 325.000 of 330.000 dan zouden we die 25 of 30 duizend zelf moeten bijleggen.
Maar kan je zijn dat een taxateur ook een waarde geeft van 325.000 omdat ik dat er dus ook voor betalen wil, dan is dat dus de prijs die hij waard is (in onze ogen)
maw is een taxateur bereid mee te gaat met de geboden prijs mits de rest van de woning uiteraard gewoon in orde is en er niet exorbitant is overboden?
Ervaring is 10/20% afwijking van WOZ waarde zonder problemen.

Daarboven schrijven ze meer details om tot het bedrag te komen, maar dan moeten die details er wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Vorkie schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:48:
[...]

Ervaring is 10/20% afwijking van WOZ waarde zonder problemen.

Daarboven schrijven ze meer details om tot het bedrag te komen, maar dan moeten die details er wel zijn.
hmmm de WOZ waarde is 70.000 onder de vraagprijs. Dus dat ga je met 20% niet redden dan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
kaasaanfiets schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:13:
[...]

hmmm de WOZ waarde is 70.000 onder de vraagprijs. Dus dat ga je met 20% niet redden dan :(
WOZ kan veel lager zijn als de woning gerenoveerd is en de WOZ waarde niet aangepast is
Dat de vraagprijs hoger dan de taxatiewaarde is, kan niet
Is Calcasa niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

kaasaanfiets schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:46:

Ik heb mijn aangekochte woningen altijd boven de door mij betaalde prijs laten taxeren. Dus ja vaak kan dat prima, als het niet te buitensporig is. Taxateur moet het wel kunnen verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:51

vrotogel

leest vooral mee

Ik heb recent twee Calcasa desktoptaxaties laten uitvoeren met wat onverwachte uitkomsten. Huis dat ik gekocht heb is 15K hoger getaxeerd dan de prijs die ik er voor ga betalen, mijn huidige woning is ongeveer 53K lager getaxeerd dan wat ik er verwacht voor te gaan ontvangen. En die verwachting is niet onrealistisch. Misschien dat de locatie van de woning daarin verschil maakt: ik verhuis van een erg gewilde locatie naar een iets minder in trek zijnde omgeving. Overigens is op een dergelijke taxatie geen enkele invloed uit te oefenen.

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

vrotogel schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:16:
Overigens is op een dergelijke taxatie geen enkele invloed uit te oefenen.
Hoezo niet? Ik laat de taxateur altijd even mijn 'wensbedrag' weten. Uiteraard zegt hij dan dat hij het moet kunnen verantwoorden, maar mijn ervaring is dat hij wel zijn best doet als hij weet of er iets van afhangt.

Er is altijd marge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
De woning die ik verkocht werd getaxeerd door de aankoopmakelaar van de koper. Binnen 10 minuten was de klus geklaard. Zéér objectief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:51

vrotogel

leest vooral mee

Een desktop taxatie is niet een taxatie waarbij je in aanraking komt met een taxateur. Die doet op basis van een raadpleging van online bronnen een taxatie.

Life 's hard and then you die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-10 17:30
Volgens mij wel. Wij hadden een taxatie nodig boven de vraagprijs. Hypotheker regelde de taxatie en... Precies getaxeerd op de prijs die wij hadden geboden! Wat een toeval! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:50
vrotogel schreef op maandag 14 juli 2025 @ 07:58:
Een desktop taxatie is niet een taxatie waarbij je in aanraking komt met een taxateur. Die doet op basis van een raadpleging van online bronnen een taxatie.
Het verschil van de taxatie van je eigen huis kan ook zijn dat ze met een desktop taxatie op 90% van de waarde zitten

De Rabobank als je daar bij zit rekenen ze 81% van de waarde wordt dat niet gelijk meegenomen met een desktop taxatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jasper_S1985 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:19:
[...]

Volgens mij wel. Wij hadden een taxatie nodig boven de vraagprijs. Hypotheker regelde de taxatie en... Precies getaxeerd op de prijs die wij hadden geboden! Wat een toeval! :)
Ja maar wij verwijst specifiek naar een desktop taxatie.

Dat zou ik overigens niet zo snel doen, juist omdat je dan minder invloed kunt uitoefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:06
Wij hebben onze woning recent laten taxeren met oog op diverse verbouwingen en hypotheek, niet een desktop taxatie. Was een document van bijna 100 pagina's. Woning moest worden vergeleken met uit hoofd 10 vergelijkbare woning qua m2 etc. Toen ik mijn woning kocht was dat een pagina of 10 volgens mij 🤣. Taxateur heeft nog paar keer moeten overleggen met dat NWWI ook. Was ook lastig een makelaar vinden die er zin in had. Gezien de effort en prijs snap ik dat ook wel.

[ Voor 15% gewijzigd door Davidrrr op 14-07-2025 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
  • Laatst online: 21:14
Davidrrr schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:30:
Wij hebben onze woning recent laten taxeren met oog op diverse verbouwingen en hypotheek, niet een desktop taxatie. Was een document van bijna 100 pagina's. Woning moest worden vergeleken met uit hoofd 10 vergelijkbare woning qua m2 etc. Toen ik mijn woning kocht was dat een pagina of 10 volgens mij 🤣. Taxateur heeft nog paar keer moeten overleggen met dat NWWI ook. Was ook lastig een makelaar vinden die er zin in had. Gezien de effort en prijs snap ik dat ook wel.
Bij ons kwam uit de desktop taxatie ook een rapport van 150 pagina's met alle relevante documenten erin plus vergelijking met 3 vergelijkbare woningen. 10 is wel erg veel, dan is die taxateur wel los gegaan. Vraag me wel af of het veel meerwaarde heeft om er zoveel mee te pakken 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:06
warzaw schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:06:
[...]

Bij ons kwam uit de desktop taxatie ook een rapport van 150 pagina's met alle relevante documenten erin plus vergelijking met 3 vergelijkbare woningen. 10 is wel erg veel, dan is die taxateur wel los gegaan. Vraag me wel af of het veel meerwaarde heeft om er zoveel mee te pakken 8)7.
Tja had van mij ook biet gehoeven 🤣.
10 is misschien wat veel maar zeker meer dan 3. Kocht ook erfpacht af, zal wat complexer zijn geweest wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
  • Laatst online: 21:14
Davidrrr schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:10:
[...]

Tja had van mij ook biet gehoeven 🤣.
10 is misschien wat veel maar zeker meer dan 3. Kocht ook erfpacht af, zal wat complexer zijn geweest wellicht.
Denk het inderdaad. Kan ook meegespeeld hebben dat ons appartement vergeleken werd met 3 nagenoeg identieke appartementen die recent verkocht waren in hetzelfde complex en er daarom volstaan kon worden met 3 vergelijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:16

Laguna

Connaisseur

Ben nog altijd op zoek naar een jonge koopwoning (of nieuwbouw) in de randstad, maar ik wil niet teveel concessies doen vergeleken met m'n huidige sociale huurwoning. Ik heb momenteel zo'n 70m² met daarbij een aparte ruimte voor m'n thuiswerkplek en die wil ik ook weer in mijn volgende woning (eventueel in de woonkamer indien daar ruimte voor is, maar sowieso niet in de slaapkamer). Alleen is het maximale wat ik kan financieren zo'n 4 ton en eigenlijk is alles wat ik kan vinden of te klein of te duur. Of in extreme gevallen te klein en te duur:
https://www.funda.nl/detail/43091815

Iemand nog tips?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
Net gebeld door de makelaar van een huis waar ik recentelijk op heb geboden, dat de kopers/hoogste bieders hebben afgehaakt. Ik was de 1na hoogste bieder met 419k op een vraagprijs van 425k. Wel met de boodschap dat ze er minimaal 435k voor willen...

Ik weet niet wat de bieders boven mij geboden hebben, maar ik verwacht 435.. En nu vinden ze dat een realistisch bedrag? Wel hadden zij met voorbehoud van financiering geboden, waar ik zonder had.

Ze wilden wel graag een antwoord voor het eind van de dag, want er waren er nog andere geinterseerden. Maar die hebben dus niet of nog lager geboden dan ik.

De vorige bewoners zijn al (terug) geëmigreerd naar Italie, zou het helpen als ik nog eens duidelijk maak dat ik bied zonder voorbehoud? Lijkt mij in dit geval toch wel waarde hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:50
Zeewolf schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:16:

De vorige bewoners zijn al (terug) geëmigreerd naar Italie, zou het helpen als ik nog eens duidelijk maak dat ik bied zonder voorbehoud? Lijkt mij in dit geval toch wel waarde hebben.
Dat lijkt me wel ligt er ook aan hoe graag je het huis wil kopen anders zou ik voor de vraagprijs gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:00

Ze wilden wel graag een antwoord voor het eind van de dag, want er waren er nog andere geinterseerden. Maar die hebben dus niet of nog lager geboden dan ik.
Dit zou voor mij een nobrainer zijn. Die paar duizend ga je in de maandlast nagenoeg niet merken en zorgt ervoor dat je (voorlopig) niet hoeft verder te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Net gebeld door de makelaar van een huis waar ik recentelijk op heb geboden, dat de kopers/hoogste bieders hebben afgehaakt. Ik was de 1na hoogste bieder met 419k op een vraagprijs van 425k. Wel met de boodschap dat ze er minimaal 435k voor willen...

Ik weet niet wat de bieders boven mij geboden hebben, maar ik verwacht 435.. En nu vinden ze dat een realistisch bedrag? Wel hadden zij met voorbehoud van financiering geboden, waar ik zonder had.

OK dus voor 435 heb je het huis sowieso. Maar 425 zonder voorbehoud waarschijnlijk ook. Het is maar net hoeveel risico je bereid bent te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
Gelukszak schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:35:
[...]

Dit zou voor mij een nobrainer zijn. Die paar duizend ga je in de maandlast nagenoeg niet merken en zorgt ervoor dat je (voorlopig) niet hoeft verder te zoeken.
Gaat helaas niet om maandlasten, dan was de keuze makkelijker gemaakt, komt rechtstreeks van de spaarrekening af. En er mag ook nog wel een nieuwe badkamer/keuken in.

En het gaat hier om een woning van 74m2, dus kwa m2 prijs loopt het ook wel erg op. Na de keuken/badkamer ga ik wel over de 6k/m2, en zelfs voor Rotterdam is dat toch wel erg hoog
de Peer schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:37:
[...]

OK dus voor 435 heb je het huis sowieso. Maar 425 zonder voorbehoud waarschijnlijk ook. Het is maar net hoeveel risico je bereid bent te nemen.
Zoiets overweeg ik ja, een beweging uit goodwill, maar zeker niet het volledige bedrag erbij.

Het is voornamelijk dat er toch 16k tussen de 2 hoogste biedingen zit, en het 1na hoogste bod zit zelfs onder de vraagprijs. Dan was er toch niet zo heel veel interesse, als ik het een beetje inschat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou 425k bieden zonder voorbehoud, geldig tot vanmiddag 17u.

Kunnen verkopers kiezen tussen 10k met risico van financiering of jouw bod.. Ik zou geen risico nemen als verkoper..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:50
Ik heb de optie gekregen tot het overnemen van mijn huurwoning. Het is een stadswoning waar ik de bovenste 2 verdiepingen van huur en op de begane grond zit sporadisch de eigenaar in een kantoor en een computerzaak die ook huurt van de eigenaar.

De eigenaar is op leeftijd en wil binnen nu en 2 jaar volledig stoppen met werken.

Ik kan het pand overnemen inclusief de huurder van de computerzaak en de eigenaar zal dan ook mijn huurder worden.

Ik heb een zeer goede band met de huidige eigenaar en hij wil het pand aan mij verkopen zonder een al te hoge winstoogmerk.

Nu heeft hij mij gevraagd om na te denken over een eventuele koopsom waarbij ik zat te denken aan de WOZ-waarde minus 20% waardevermindering. Ik kan alleen de WOZ-waarde online niet vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uD638RcP8p1yAgUoDl3CEFLNkOs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Vc2LQG3cuiVZHvdztLLUvBcv.png?f=user_large

Vergelijkbare woningen in de straat hebben een WOZ-waarde tussen de € 400.000 en € 600.000.

Verder zet ik natuurlijk ook met de financiering. De bedoeling is dat het ik hele pand overneem inclusief huurders. Het liefst heb ik een reguliere hypotheek maar als de bank het ziet als een belegging zou ik eventueel 50% uit eigen vermogen kunnen financieren.

Iemand in een vergelijkbare situatie gezeten en die nog wat tips of tricks voor mij heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bobo221 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:53:
Ik heb de optie gekregen tot het overnemen van mijn huurwoning. Het is een stadswoning waar ik de bovenste 2 verdiepingen van huur en op de begane grond zit sporadisch de eigenaar in een kantoor en een computerzaak die ook huurt van de eigenaar.

De eigenaar is op leeftijd en wil binnen nu en 2 jaar volledig stoppen met werken.

Ik kan het pand overnemen inclusief de huurder van de computerzaak en de eigenaar zal dan ook mijn huurder worden.

Ik heb een zeer goede band met de huidige eigenaar en hij wil het pand aan mij verkopen zonder een al te hoge winstoogmerk.

Nu heeft hij mij gevraagd om na te denken over een eventuele koopsom waarbij ik zat te denken aan de WOZ-waarde minus 20% waardevermindering. Ik kan alleen de WOZ-waarde online niet vinden:

[Afbeelding]

Vergelijkbare woningen in de straat hebben een WOZ-waarde tussen de € 400.000 en € 600.000.

Verder zet ik natuurlijk ook met de financiering. De bedoeling is dat het ik hele pand overneem inclusief huurders. Het liefst heb ik een reguliere hypotheek maar als de bank het ziet als een belegging zou ik eventueel 50% uit eigen vermogen kunnen financieren.

Iemand in een vergelijkbare situatie gezeten en die nog wat tips of tricks voor mij heeft?
Vraag het huurcontract en de huidige huurprijs op. Zoek dan op kapitalisatiefactor en je weet ongeveer de waarde van de bedrijfsruimte. Je kan op Funda Business een idee krijgen van de verhouding jaarhuur-marktwaarde.

Waar baseer je trouwens die 20% vermindering op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online

Je hebt het hoogste bod en ze vinden het niet genoeg? Ik zou bij je bod blijven en zien of ze dat accepteren. Beetje vreemd om opeens van jou te verwachten dat je gaat betalen wat een afgehaakte andere bieder geboden heeft. Al snap ik wel dat ze het proberen natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15:30

Misschien in stapjes omhoog gaan? 422k? Komen ze met een tegenbod dan kan je 425k bieden.
Daarna hangt het echt af hoever je wil gaan en/of ze overschakelen op nummer 3...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:22:
[...]

Ja maar wij verwijst specifiek naar een desktop taxatie.

Dat zou ik overigens niet zo snel doen, juist omdat je dan minder invloed kunt uitoefenen.
Desktop is goedkoop. Kwestie van 1 druk op de knop. Dat deed mijn financieel adviseur. Was voldoende. Zo niet, alsnog uitgebreide taxatie onder vermelding gewenste bedrag. Calcasa in de prullenbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:45
Chaki schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:29:
[...]

Desktop is goedkoop. Kwestie van 1 druk op de knop. Dat deed mijn financieel adviseur. Was voldoende. Zo niet, alsnog uitgebreide taxatie onder vermelding gewenste bedrag. Calcasa in de prullenbak
Bij mijn hypotheek aanvraag werd ook aangegeven dat ik een calcasa kon doen en mocht die niet voldoende zijn, kreeg ik het geld daarvoor terug.

Was gelukkig (zeer ruim) voldoende, onrealistisch hoog zelfs dus scheelde mij het geld voor een echte taxatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
de Peer schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:08:
Ik heb mijn aangekochte woningen altijd boven de door mij betaalde prijs laten taxeren. Dus ja vaak kan dat prima, als het niet te buitensporig is. Taxateur moet het wel kunnen verantwoorden.
Ik liet de woning die ik kocht voor €550k taxeren voor €800k (na verbouwing). Dat kwam "toevallig" exact overeen met de door mij opgegeven verbouwingsspecificiatie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Zeewolf schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:44:
[...]
Het is voornamelijk dat er toch 16k tussen de 2 hoogste biedingen zit, en het 1na hoogste bod zit zelfs onder de vraagprijs. Dan was er toch niet zo heel veel interesse, als ik het een beetje inschat?
Lijkt me goede inschatting. Nr 1 zat boven de vraagprijs maar is afgehaakt (misschien toch iets te enthousiast overboden), nrs 2 en verder zitten blijkbaar allemaal onder de vraagprijs. Als jij nee zegt, moet de volgende een nog groter prijsverschil overbruggen. Zeker als ze al verhuisd zijn (naar het buitenland ook nog) maakt dat jouw positie best sterk. Ik zou op de ‘oude manier’ tegenbieden. Dus uitgaan dat je op het gemiddelde uitkomt van 419k en 435k (=427k) en daar in 2 stappen naartoe werken. Of meteen een eindbod neerleggen (bijv vraagprijs). Als het je dat waard is. Zegt je gevoel dat 419K de max is voor dit huis, dan laat je het daarbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Laguna schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:15:
Ben nog altijd op zoek naar een jonge koopwoning (of nieuwbouw) in de randstad, maar ik wil niet teveel concessies doen vergeleken met m'n huidige sociale huurwoning. Ik heb momenteel zo'n 70m² met daarbij een aparte ruimte voor m'n thuiswerkplek en die wil ik ook weer in mijn volgende woning (eventueel in de woonkamer indien daar ruimte voor is, maar sowieso niet in de slaapkamer). Alleen is het maximale wat ik kan financieren zo'n 4 ton en eigenlijk is alles wat ik kan vinden of te klein of te duur. Of in extreme gevallen te klein en te duur:
https://www.funda.nl/detail/43091815

Iemand nog tips?
Ik zou stoppen met vergelijken wat je nu hebt en uitgaan van 65 m2. Dat is vrij ruim voor nieuwbouw

https://www.funda.nl/deta...amerappartement/43827578/
Haarlem,

https://www.funda.nl/deta...develstein-42-f/43069009/
Diemen

https://www.funda.nl/deta...ment-bouwnr-236/43992826/
Amsterdam Noord
Als je hier geen bureau in kwijt kan, weet ik het ook niet Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvKz9cx6uESvx8mq6HIfmzmFCOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Is52NlqQbCBCgY2ItEepDGXJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Chaki schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:57:
[...]

Ik zou stoppen met vergelijken wat je nu hebt en uitgaan van 65 m2. Dat is vrij ruim voor nieuwbouw
Hoezo stoppen met vergelijken? Waarom zou ik wat moois opgeven voor minder woongenot? Ik blijf dus gewoon vergelijken hoor :) 65m² is verder natuurlijk gewoon helemaal prima. Het wordt vaak pas problematisch bij 50m² en kleiner.
Bedankt voor de suggesties, maar Schalkwijk en de Bijlmer zijn geen wijken waar ik graag zou willen wonen. De laatste lijkt beter, maar mijn voorkeur gaat uit naar omgeving Leiden.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Laguna schreef op maandag 14 juli 2025 @ 23:21:
[...]

Hoezo stoppen met vergelijken? Waarom zou ik wat moois opgeven voor minder woongenot? Ik blijf dus gewoon vergelijken hoor :) 65m² is verder natuurlijk gewoon helemaal prima. Het wordt vaak pas problematisch bij 50m² en kleiner.
Dan kun je beter blijven zitten waar je zit, omdat je dit niet kunt kopen. Je maandelijkse woonlasten zijn lager en met sociale huur helemaal. Maar je bouwt niets op

Maar van blijven zitten waar je zit, krijg ik wel kromme tenen. Als je een appartement van 4 ton kunt kopen, is dat extreem scheefwonen en dat gaat ten koste van mensen die niet anders kunnen.
Bedankt voor de suggesties, maar Schalkwijk en de Bijlmer zijn geen wijken waar ik graag zou willen wonen. De laatste lijkt beter, maar mijn voorkeur gaat uit naar omgeving Leiden.
De buurten niet bestudeerd. Gewoon een snelle blik. Maar maakt niet uit. Voor Leiden geldt hetzelfde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Chaki schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 07:20:
[...]

Dan kun je beter blijven zitten waar je zit, omdat je dit niet kunt kopen. Je maandelijkse woonlasten zijn lager en met sociale huur helemaal. Maar je bouwt niets op

Maar van blijven zitten waar je zit, krijg ik wel kromme tenen. Als je een appartement van 4 ton kunt kopen, is dat extreem scheefwonen en dat gaat ten koste van mensen die niet anders kunnen.
Scheefwonen is ook maar een term die bedacht is om het politieke falen te verhullen. Als dat echt niet de bedoeling was had men wel regelgeving bedacht waardoor dit niet mogelijk is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:28
Wolly schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:19:
[...]

Scheefwonen is ook maar een term die bedacht is om het politieke falen te verhullen. Als dat echt niet de bedoeling was had men wel regelgeving bedacht waardoor dit niet mogelijk is :+
Ze hebben natuurlijk wel een regelgeving gemaakt (middels zgn de extra huurverhogingen obv jaarlijkse inkomen; een soort boete) zodat het minder interessant is om in een sociale woning te blijven zitten als je inkomen jaarlijks stijgt. Enkel is er soms geen mogelijkheid om door te stromen :).

Ik heb b.v. jaren (volgens de overheid ;)) scheefgewoond en ben zelfs geinterviewd hiervoor door de NOS (eind 2015, staat nog online zelfs :+ ) toen ze een item over het scheefwonen maakten. Het was toen al een gedoe (i.i.g. bij mij in de regio) om vanuit socialehuur appartement/eengezinswoning door te stromen naar een (koop) appartement/eengezinswoning, en dat is ook niet anders in deze tijd als je aan een bepaalde regio gebonden zit (ik zit inmiddels 2 jaar in een vrijesector huurwoning; er zijn (helaas nog steeds) geen mogelijkheden om naar een koopwoning te gaan, iig niet op korte termijn).

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:19:
[...]

Ik vind het asociaal, maar dat is mijn persoonlijke mening. Op de politiek heb ik geen invloed (geen stemrecht). Nu zou die ene stem ook geen ene moer uitmaken, maar de regelgeving komt niet uit de lucht vallen. Daar waren alle stemgerechtigden bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Sjowhan schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:43:
[...]

Ze hebben natuurlijk wel een regelgeving gemaakt (middels zgn de extra huurverhogingen obv jaarlijkse inkomen; een soort boete) zodat het minder interessant is om in een sociale woning te blijven zitten als je inkomen jaarlijks stijgt. Enkel is er soms geen mogelijkheid om door te stromen :).

Ik heb b.v. jaren (volgens de overheid ;)) scheefgewoond en ben zelfs geinterviewd hiervoor door de NOS (eind 2015, staat nog online zelfs :+ ) toen ze een item over het scheefwonen maakten. Het was toen al een gedoe (i.i.g. bij mij in de regio) om vanuit socialehuur appartement/eengezinswoning door te stromen naar een (koop) appartement/eengezinswoning, en dat is ook niet anders in deze tijd als je aan een bepaalde regio gebonden zit (ik zit inmiddels 2 jaar in een vrijesector huurwoning; er zijn (helaas nog steeds) geen mogelijkheden om naar een koopwoning te gaan, iig niet op korte termijn).
Ik heb het niet over mensen die totaal geen mogelijkheid hebben om door te stromen.
Maar als je 4 ton te besteden hebt en je niet doorstroomt omdat het perse nieuwbouw en 65+ m2 in een dure stad moet zijn 🤐

Dit @El Capitan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:40
Chaki schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:33:
[...]

Ik vind het asociaal, maar dat is mijn persoonlijke mening. Op de politiek heb ik geen invloed (geen stemrecht). Nu zou die ene stem ook geen ene moer uitmaken, maar de regelgeving komt niet uit de lucht vallen. Daar waren alle stemgerechtigden bij
waar moeten die mensen dan heen? al zouden ze willen.. dan is het stempel asociaal toch ook niet zo op zijn plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:28
Chaki schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:37:
[...]

Ik heb het niet over mensen die totaal geen mogelijkheid hebben om door te stromen.
Maar als je 4 ton te besteden hebt en je niet doorstroomt omdat het perse nieuwbouw en 65+ m2 in een dure stad moet zijn 🤐
Ik begrijp je punt, alleen denk ik dat het wat minder plat is dan de "ik heb 4 ton te besteden dus ik zoek een woning"; wijzelf hadden dit ook (zie mijn oudere posts uit 2022 in dit topic maar terug), maar daarnaast niet een grote zak met eigen (spaar)geld om alles wat bij een aankoop hoort (ik denk aan de kk, extra spullen voor inrichting, vernieuwing etc), ook te kunnen financieren. Dus dan wordt de keuze gemakkelijker om de huur te blijven betalen en door te sparen en verder te zoeken...

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 18:22
je hebt geen 4 ton te besteden, je kunt 4 ton LENEN, tegen een bepaald rente percentage. Je gaat toch niet beweren dat je vindt dat omdat iemand dat bedrag kan LENEN hij dat ook moet doen, zich in de schulden moet steken om een woning te kopen terwijl hij nu prima schuldenvrij er een huurt?

Dat zou ik dan niet asociaal noemen, iemand daarentegen in de schulden bewegen is dat weel :)

[ Voor 14% gewijzigd door Bockelaar op 15-07-2025 12:24 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fub

fub

Chaki schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:33:
De woningnood wordt niet opgelost door mensen die in een woning wonen de schuld te geven dat niet iemand anders in die woning kan wonen. De woningnood wordt opgelost door voldoende, en de juiste, woningen te bouwen.
Een individuele bewoner de schuld te geven van de woningnood, dat vind ik pas asociaal.

(En ja, zo lang we allemaal maar op rechtse partijen blijven stemmen wordt er niks structureel aan de woningnood opgelost, dat zouden we toch moeten weten ondertussen. Maar ja.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
fub schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:29:
[...]

(En ja, zo lang we allemaal maar op rechtse partijen blijven stemmen wordt er niks structureel aan de woningnood opgelost, dat zouden we toch moeten weten ondertussen. Maar ja.)
door links ook niet lees ik in de programma's :+

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub

fub

Bockelaar schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:34:
[...]

door links ook niet lees ik in de programma's :+
We gaan offtopic, maar het is de VVD (in het bijzonder de acties van Stef Blok) die de woningnood sinds 2000 (toen er nauwelijks sprake was van een tekort aan woningen) hebben laten oplopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Sjowhan schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:21:
[...]

Ik begrijp je punt, alleen denk ik dat het wat minder plat is dan de "ik heb 4 ton te besteden dus ik zoek een woning"; wijzelf hadden dit ook (zie mijn oudere posts uit 2022 in dit topic maar terug), maar daarnaast niet een grote zak met eigen (spaar)geld om alles wat bij een aankoop hoort (ik denk aan de kk, extra spullen voor inrichting, vernieuwing etc), ook te kunnen financieren. Dus dan wordt de keuze gemakkelijker om de huur te blijven betalen en door te sparen en verder te zoeken...
"4 ton te besteden" is niet juist geformuleerd

Met "ik zoek een appartement tot 4 ton" ga ik ervan uit dat je op z'n minst 4 ton + kk + verhuiskosten + inrichting besteden kan en nog een redelijke buffer over hebt. En dat als alleenstaande! En dan sociale huur?

Anders komt het met overbieden in de Randstad in de buurt van: ik zoek tot 325-335k en dat wordt heel erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Bockelaar schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:23:
je hebt geen 4 ton te besteden, je kunt 4 ton LENEN, tegen een bepaald rente percentage. Je gaat toch niet beweren dat je vindt dat omdat iemand dat bedrag kan LENEN hij dat ook moet doen, zich in de schulden moet steken om een woning te kopen terwijl hij nu prima schuldenvrij er een huurt?

Dat zou ik dan niet asociaal noemen, iemand daarentegen in de schulden bewegen is dat weel :)
Ik heb het niet over wel/niet huren, maar over sociale huur.
Wat is je inkomen als je als alleenstaande 4 ton kunt lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
TS moet niks kopen en hij kan het ook niet zonder concessies te doen

[ Voor 200% gewijzigd door Chaki op 15-07-2025 13:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Gezien de commotie zal ik het nog wat verder toelichten.

Ten eerste de grens van scheefwonen ligt vrij hoog en wordt ook ieder jaar bijgesteld. Voor het aanspraak maken heb je de meeste kans bij een maximaal jaarinkomen van €49.669. Daarboven wordt er minder toegewezen, maar een maximaal toegestaan inkomen wordt niet vermeld.
https://www.rijksoverheid...or-een-sociale-huurwoning

Er wordt ingezet op een betere verdeling, waaronder voor lage middeninkomens.
https://www.rijksoverheid...n-betaalbare-huurwoningen

In de tabel onderaan deze website is te zien dat de grens ligt bij €57.143 voor een eenpersoonshuishouden. Tot €67.366 kan je te maken krijgen met een maximale verhoging van €50 en daarboven met een maximale huurverhoging van €100 (waarbij er overigens naar het salaris van 2 jaar terug wordt gekeken).
https://www.rijksoverheid...ale-huurverhoging-in-2025

Toevallig heb ik eerder dit jaar een mooie stap gemaakt en kan ik pas sindsdien geschaard worden onder de term scheefwoner. Mede daarom sindsdien ook actief aan het kijken naar een koopwoning. Overigens de eerdergenoemde 4 ton is inclusief eigen vermogen, qua hypotheek kan ik maximaal 330-350 krijgen (afhankelijk van het energielabel).

Mijn huidige woning heb ik destijds mee geboft, relatief ruime 2-kamer maisonnette, met ruim balkon op het zuidoosten, externe berging en eigen parkeerplaats en dat voor ruim 600 p/m (dus ja niet gek dat ik hier al vrij lang zit). Natuurlijk in de loop der jaren wel eens gekeken wat ik kon kopen, maar dat viel eigenlijk altijd tegen. Ik vind het prima om 1000 euro per maand meer te betalen, maar dan wil ik daar wel wat voor terug. Niet heel gek toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zeewolf
Sociale huur moet in mijn optiek gewoon gekoppeld worden aan je inkomen, en dat hoeft uiteraard geen flat rate van 20% of iets te zijn. Kan bijvoorbeeld een curve op basis van inkomen tov modaal/sociale huur grens zijn. Maar dan bestaat scheefwonen niet meer, en word het huisje juist opeens de normale prijs of zelfs duur als je het geld hebt om te verkassen.
Mijn laatste studentenkamer van 6m2 was 500 euro per maand.

Ik "ken" zelfs iemand die al 30 jaar in een sociale huur woning woont, maar ondertussen ook wel een woning heeft gekocht. Omdat de sociale huur zo een goede deal is, is hij dat huis maar gaan verhuren en woont hij zelf nog in sociale huur...

Ik snap ook niet dat je niet op termijn uit je sociale huurwoning gezet kan worden. Er is natuurlijk huurdersbescherming, maar met een redelijke (of zelfs een lange) termijn vind ik het niet meer dan fair. Als student bij DUWO, een andere vorm van geregulierde huur, wordt je ook 6 maanden tot een jaar nadat je afgestudeerd bent het huis uit gezet.

Ook zoals @Laguna aangeeft dat ze kijken naar het inkomen van 2 jaar geleden. Als starter met een WO opleiding kom ik daarom nu theorietisch nog steeds in aanmerking voor een sociale huurwoning, ondanks ik daar ondertussen veel te veel voor verdien. Zo kwam ik vorig jaar ook een nieuwbouw middenhuur-project ook niet binnen, omdat ik mijn inkomen weer "te laag" was. Terwijl ik met mijn huidige inkomen toen aan de bovengrens zat. Dan kom je ook alleen maar binnen als scheefhuurder, of iemand die al langdurig op een "middenloon" zit.

Maar volgens mij gaan we wel een beetje off-topic :)

Nog even on-topic:
Huis dat mijn bod wilde verhogen van 419 naar 435, was zonder twijfel heel direct in 435 of niet. Een uur later kreeg ik de melding dat het huis weer open is voor nieuwe biedingen en bezichtigingen. Geeft toch aan dat ze ook niet echte andere opties hadden, maar toch echt inzetten op 435+

[ Voor 16% gewijzigd door Zeewolf op 15-07-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemonhead
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-10 23:10
Zeewolf schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:02:

Nog even on-topic:
Huis dat mijn bod wilde verhogen van 419 naar 435, was zonder twijfel heel direct in 435 of niet. Een uur later kreeg ik de melding dat het huis weer open is voor nieuwe biedingen en bezichtigingen. Geeft toch aan dat ze ook niet echte andere opties hadden, maar toch echt inzetten op 435+
Klinkt alsof ze nu overtuigd zijn geraakt dat ze er 435 voor kunnen krijgen omdat iemand dat geboden heeft, en ze dat opnieuw willen krijgen. Ik heb geen idee hoe de markt voor deze woning is, maar klinkt eigenlijk als een situatie waarin je de vraagprijs moet bieden met een korte deadline. Met de uitleg dat je ze tegemoet komt om de deal nú rond te maken, maar als ze opnieuw bezichtigingen gaan doen, je weer terug gaat naar je originele bod omdat dat eigenlijk is wat je het waard vindt.

Dat moet je natuurlijk alleen doen als het niet je droomwoning is en je bereid bent de woning mis te lopen, maar dat zal sowieso wel gezien je zo dicht onder de vraagprijs geboden hebt. Uiteindelijk heb je (vermoedelijk) goed nagedacht over je originele bod, ik zou me er niet zo snel op deze manier onder druk door laten zetten. Het hoeft niet direct bluf te zijn, maar een beetje druk terugzetten kan ze wel weer terug naar de realiteit brengen.

[ Voor 37% gewijzigd door lemonhead op 16-07-2025 05:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
ik zou gewoon mijn originele bod weer neerleggen als ie weer open is voor biedingen. Denk dat de verkopers de situatie ook wel spannend vinden hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Probleem in Rotterdam: VvE-kosten rijzen de pan uit. Volgens dit artikel landelijk gemiddeld 150,-. Fluitje van een cent. Op veel plaatsen 200-250 met de mededeling dat ze zullen stijgen (maar niet hoeveel) en er een eenmalige extra bijdrage gevraagd zal worden (onbekend hoeveel). Nu kun je dat wel enigszins inschatten als je kijkt naar de staat van onderhoud en het reservefonds. Maar aansluiten op het warmtenet kost 7k en niemand kan me vertellen of dit wel/niet gaat gebeuren. Ik tast als koper in het duister

https://www.ad.nl/geld/wa...er-kunt-betalen~a3f3b4ce/
Pagina: 1 ... 361 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7